ישיבת ועדה של הכנסת ה-18 מתאריך 08/12/2009

הזכות להתארגנות עובדי חברת HOT

פרוטוקול

 
PAGE
13
ועדת העבודה, הרווחה והבריאות
8.12.2009


הכנסת השמונה-עשרה





נוסח לא מתוקן

מושב שני

פרוטוקול מס' 150

מישיבת ועדת העבודה, הרווחה והבריאות

יום שלישי, כ"א בכסלו התש"ע (8 בדצמבר 2009), שעה: 10:30
סדר היום
הזכות להתארגנות עובדי חברת HOT
נכחו
חברי הוועדה: חיים כץ – היו"ר
מוזמנים
הרצל עוזר

- מנכ"ל, חברת HOT
יורם מוקדי

- סמנכ"ל אסטרטגיה ורגולציה, חברת HOT
עמליה זרקא

- סמנכ"ל משאבי אנוש, חברת HOT
דורון דוד אסולין
- מפקח התקנות, חברת HOT
ירון ביטון

- טכנאי, חברת HOT
יוני-יונה מנדל

- מפקח תשתיות, חברת HOT
יורי קוזלוב

- איתור לקוחות פיראטיים, חברת HOT
ארתור זאורוב

- נציג העובדים, חברת HOT
אלי באטאשווילי
- נציג עובדים, חברת HOT
הרצל חוגי

- מנהל מחוז מרכז, הסתדרות העובדים הלאומית בישראל

בטי מצר-לוי

- סמנכ"ל האג"מ, הסתדרות העובדים הלאומית בישראל

מלכה קוזלוביץ

- סמנכ"ל משאבי אנוש, הסתדרות העובדים הלאומית בישראל
מנהלת הוועדה
וילמה מאור
רשמה וערכה
סמדר לביא - חבר מתרגמים בע"מ

הזכות להתארגנות עובדי חברת HOT
היו"ר חיים כץ
בוקר טוב. אני מתכבד לפתוח את ישיבת ועדת העבודה והרווחה והבריאות, במסגרת היום הבין לאומי לזכויות האדם, והנושא הוא הזכות להתארגנות עובדי חברת HOT. כפי שאתם יודעים, ב-15 ביולי חוקקה כנסת ישראל את חוק חופש ההתארגנות. בדרכי לירושלים כל יום בבוקר אני שומע רדיו, אני שומע עובדים שמונעים מהם חופש להתארגן, או מאיימים עליהם בפיטורים. אני אחר כך אקרא את הסעיפים בחוק. אולי אתם לא מבינים למה בדיוק אתם צפויים ב-HOT, אם יתברר שמה שאתם עושים, ואני מקווה שפה בישיבה יתברר שלא כך הוא הדבר... יש פה את המנהל הכללי של HOT? אתה מוכן להגיב, לספר את הסיפור, או שאם אתה רוצה שהעובדים ידברו לפני זה? אתה מעדיף שהעובדים ידברו?
הרצל עוזר
לא, לא.
היו"ר חיים כץ
יש פה נציגי עובדים שמנסים לארגן התארגנות?
בטי מצר-לוי
אני סמנכ"ל אגף לאיגוד מקצועי בהסתדרות העובדים הלאומיים.
היו"ר חיים כץ
לא, אני רוצה את העובדים.
בטי מצר-לוי
רק אם אפשר שני משפטים?
היו"ר חיים כץ
לא, אי אפשר. אני רוצה לשמוע את העובדים ואחר כך אני אתן לך לדבר.
יוני מנדל
בוקר טוב. אני עובד בחברת HOT מזה כמעט חמש שנים. אני נמצא בתהליך כבר קרוב לשמונה חודשים מול ההסתדרות, וכמובן שיש פרוטוקולים של ישיבות שהיינו כבר שמונה חודשים במשא ומתן, בפגישות, בהיכרות, עם הגב' בטי מצר-לוי.

הגעתי להסתדרות מפני שראיתי שקיימים המון ליקויים ועיוותים במערכת שנקראת חברת HOT. חברת HOT הוקמה, אני לא יודע אם אתם יודעים או לא, משלוש חברות, חברת תבל, חברת מטר וחברת ערוצי זהב. במסגרת האיחוד שנעשה, בו הוקמה חברת HOT, כל אחד בא עם שכר שונה. יכולים להיות אותם אנשים באותה הגדרת תפקיד ולכל אחד שכר שונה, כשאין שום משמעות לנושא הוותק ויכול להיות מצב נוסף, שעובד נכנס לאותה הגדרת תפקיד, לאותו תפקיד, בשכר או שווה או לפעמים אפילו יותר גבוה מעובד שנמצא חמש, ארבע או שבע שנים במערכת. אני אחמיר איתך עוד יותר, יכול להיות מצב שיש מנהל ונכנס עובד והעובד מרוויח יותר מהמנהל.
קריאה
כל מה שאתה אומר קורה במשק הישראלי, לא רק ב- HOT, וזה לא דבר חריג. אני לא רואה את זה כדבר חריג. אתה יושב חמש שנים, אתה כבר בפנים, לא תלך הביתה, הוא רוצה לקלוט מישהו אחר, בשביל להכניס אותו פנימה לתוך המערכת, הוא רוצה לשלם יותר ממה שהוא משלם לך. מה שאתה מספר זה דבר סביר, קיים בכל המשק הישראלי.
יוני מנדל
אוקי, יחד עם זאת, עם כל נושא העיוותים שקיימים, אם אני מקבל אותם, או לא מקבל אותם, יש את העניין של הזכות---
היו"ר חיים כץ
הסדר פה הוא שאני מנהל את הישיבה ואני נותן את רשות הדיבור. אני אתן לך גם לדבר. הקטע פה הוא לא תנאי ההעסקה, זה בכלל לא חשוב, הקטע פה הוא הזכות להתארגן. זה לא אם אתה מרוויח שקל יותר או שקל פחות, זה לא מה שחשוב עכשיו. אלה גם הסיבות שהביאו אותך לרצות להתארגן. אלה הסיבות שהביאו אותך אולי לרצות להתארגן; להעלות את השכר, לשפר את איכות החיים של העובדים, שלא יעשקו אותך, שלא יפגעו בך, אתה רוצה להיות מאורגן, לשלם ולהיות מאורגן.
יוני מנדל
נכון. אני רוצה שיאפשרו לי את הזכות הלגיטימית, על פי חוק, להתאגד במקום עבודתי. זה הכל. ההנהלה ומי שקיים היום ב- HOT לא מאפשרים את זה.
היו"ר חיים כץ
ואז מה קורה? אתה רוצה להתארגן, פנית---
יוני מנדל
ניסינו לארגן כנס, עשינו כנס במוצאי שבת באשדוד. פנינו לעובדים, דיברנו עם מאות עובדים, היתה היענות, זה הגיע, לא משנה איך, לגורמים כאלה ואחרים בהנהלה, והם פחדו.
היו"ר חיים כץ
אני רוצה לקדם את העניין. איך מתארגנים? אתה בא למנהלת כח אדם שלך ואומר 'תשמעי, אני עובד ב- HOT---
יוני מנדל
אני לא בא למנהלת כח אדם.
היו"ר חיים כץ
אתה בא למנהלת כח אדם שלך, אומר לה 'תשמעי, אני יודע שאני מועסק בחוזה אישי ואני רוצה להיות חבר בהסתדרות העובדים הלאומית. אני אבקש ממך להוריד משכרי 0.95% ולהעביר את זה להסתדרות העובדים הלאומית'. ניסית לעשות כזה דבר?
יוני מנדל
לא ניסיתי.
היו"ר חיים כץ
ברגע שאתה נותן לה הוראה שאתה רוצה להיות חבר בהסתדרות העובדים הלאומית, או בכל הסתדרות אחרת, ואתה מבקש להוריד משכרך, הם צריכים להעביר להסתדרות העובדים הלאומית בגינך דמי חבר. בוא נתחיל מזה. כל עובד צריך למלא טופס, צריך לקחת טופס מסודר ולהגיד 'אני רוצה להצטרף להסתדרות הזאת', 'אני רוצה להצטרף להסתדרות הזאת'. בְּרגע.
אריה ביבי
תיאורטית אתה צודק.
היו"ר חיים כץ
מעשית אני צודק.
אריה ביבי
מעשית יש בעיה. כששמים מאבטח שהולך עם זה שמחלק את הטפסים, מאבטח מלווה אותו, כולם פוחדים לחתום.
היו"ר חיים כץ
חבר הכנסת אריה ביבי, בעברך אתה באת ממקום שלא ידעת מה זה ועד. עכשיו אתה גם נמצא כחבר כנסת חבר בוועדה ואני לא זוכר מתי ביקשת רשות דיבור ולא קיבלת. אתה תקבל את רשות הדיבור.
אריה ביבי
אבל מותר לי הערות ביניים, אדוני. למרות שבאתי ממקום שאין בו ועד. אני אפנה לוועד הכנסת.
היו"ר חיים כץ
אני רוצה לעזור להם. זאת הדרך. ואז תבוא הנהלת HOT ותגיד לך 'תשמע, אתה מפוטר. אנחנו לא מעבירים את הכסף. אין אצלנו כאלה דברים', ואז אתה הולך לבית דין לעבודה ואתה תובע אותם ואתה תקבל בין 50,000 ל-200,000 שקל, וזה הרבה מעבר לפיצויים שלך, נכון? ואז יבוא החבר שלך ויתבע אותם גם ואז הם יעשו את שיקול הדעת שלהם. הם יגידו 'וואלה, יש 700 איש שפנו אלינו', תיכף אני אגע במה שקורה איתם, הם יגישו תביעות אישיות להנהלת HOT ואז נראה אם הנהלת HOT מוכנה לאפשר לך להתאגד, או לא מאפשרת לך להתאגד.

זאת אומרת, אתה בא וטוען, 'שמע, אני עובד בחברת HOT, אני עובד חמש שנים בחברה, אני רוצה להתאגד, לא נותנים לי'. זה מה שאתה אומר.
יוני מנדל
בהחלט.
היו"ר חיים כץ
בבקשה, המנהל הכללי של HOT.
הרצל עוזר
אני אבקש שקודם תדבר הסגנית מנהל כללי, שמטפלת בזה.
עמליה זרקא
אני סגנית מנהל כללי למשאבי אנוש ב- HOT. אני רוצה להגיד כמה מלים באופן כללי על החברה שלנו. אנחנו מעסיקים מעל 5,500 עובדים, רובם מועסקים בפריפריה. מעבר לאותם 5,500 עובדים אנחנו מפרנסים עוד אלפי משפחות במעגלים נוספים.

אני רוצה להעיר עוד הערה אחת; בשנה האחרונה, שהיתה שנה לא קלה למשק, אנחנו לא פיטרנו ולו עובד אחד, ההיפך הוא הנכון, קלטנו, ואני אחראית במקרה גם על מצבת העובדים, למעלה מאלף עובדים ואני גם שמחה להגיד שבימים האלה, כדי לשפר את השירות ללקוחות, אנחנו בתהליך קליטה מואץ של מאות עובדים, בעיקר באזור באר שבע ונשר. אז מהבחינה הזאת, לקבל תמונה על HOT ועל מה שהיא עושה בשוק העבודה בארץ.
היו"ר חיים כץ
אבל עד עכשיו זה לא נגע לעניין. אוקי, נתת סרט תדמית ל-HOT, זה בסדר, השירות שלכם טוב---
עמליה זרקא
הכל נכון, אגב.
קריאה
השירות טוב? תנסה לצאת מ HOT-, נראה אותך.
יוני מנדל
סליחה שאני אומר, רק עכשיו פוטרו 100 עובדים, רק בחודש האחרון, ברה-ארגון החדש.
היו"ר חיים כץ
סלח לי, אדוני, אני מבין שיש פה אמוציות, כל אחד ידבר בצורה מסודרת.
עמליה זרקא
בכל מה שקשור לסוגיית ההתאגדות, אנחנו מודעים לחוק, אנחנו מבינים את העובדים, אנחנו מבינים שיש להם זכות להתאגד, אנחנו יודעים היום מה מותר לנו ומה אסור, הבעיה בכל ההתנהלות שהיתה פה בשלושה הימים האחרונים, מאז הכנס המפורסם, שלא הספקנו אפילו להשיב בצורה מסודרת לפניות שהגיעו אלינו.
היו"ר חיים כץ
מה יש לכם להשיב?
עמליה זרקא
ביקשו מאיתנו תיאום, לתאם.
היו"ר חיים כץ
מה זה לתאם? אני רוצה להתאגד, אני מביא לך טופס, תעבירי במסלול המשכורת שלי להסתדרות העובדים---
עמליה זרקא
אף אחד לא הביא. בוא אני אסביר באמת מה היה. ביום ראשון בבוקר, בלי הודעה מוקדמת, הגיעו אנשי ההסתדרות הלאומית. אני לא אגזים אם אומר שפרצו לתוך האזורים שלנו, לתוך הלובי, לא ידענו מזה שום דבר, והתחילו בפעילות. כשהם ראו שאנחנו לא מאפשרים את זה מפני שזה לא היה בתיאום, במקרה ביום הזה גם עולה מערכת מידע מאוד מאוד קריטית לארגון, אבל זה מחוץ לעסק, אנחנו מקבלים מהם פנייה להתחיל לתאם. אנחנו משיבים להם טלפונית בערב, 'אנחנו מטפלים בפנייה', ביום שני בבוקר הם שוב מופיעים, אבל בפשיטה צבאית. חבר'ה, זה מבצע, צריך להבין מה היה שם. יש פה מבצע צבאי של כמה וכמה צוותים בכל השטח, שבעצם מתקיפים אותנו באתרים שלנו, כשאנחנו לא מוכנים. אנחנו באים ואומרים 'חברים, יש דרך, אנחנו מודעים לזכות להתאגד, אנחנו לא נסכל את זה', אנחנו יודעים מה החוק מטיל עלינו, היום אנחנו כבר יודעים, תבואו, תתאמו, תקבלו פינה מסודרת, תבצעו את הפעילות שלכם, אל תפריעו להתנהלות של החברה.
היו"ר חיים כץ
גברתי, אנחנו ביום שלישי בשבוע, 8 בדצמבר, באיזה ימים את נותנת לנציגי ארגון הסתדרות העובדים הלאומית להיכנס לאתרים שלכם ולשאול אנשים בצורה מסודרת מי רוצה להצטרף לאיגוד הזה. הם יביאו לך טפסים מסודרים, טופס הצטרפות להסתדרות העובדים הלאומית, או לכל הסתדרות אחרת, אני לא מייצג פה את הסתדרות העובדים הלאומית, או לכל הסתדרות אחרת, תגדירי ימים, אני גם לא בעד שזה ייעשה במחשכים ובמחתרת. באיזה ימים את רוצה בשבוע הבא, תגידי יום א', ב', ג', בין השעות האלה והאלה, יוכלו להיכנס נציגי ההסתדרות הלאומית ולשאול את העובדים, אם תוכלו אתם ב- HOTלרכז להם את העובדים בצורה מסודרת, בכלל יהיה טוב, אז זה לא יפגע בתכנית העבודה שלכם, ואני אומר לכם, כלקוח של HOT, שאני מקבל מכם שירות נאות ובעלי המקצוע שלכם הם אנשים לפחות מנומסים ובעלי ידע והתייחסות נאותה ללקוחות, אני שגריר שלכם, של HOT, אבל אני חושב שאנחנו לא רוצים שיבואו בכח. גם פה בוועדה לא רוצים שיבואו בכח. מתי הם יכולים לבוא?
עמליה זרקא
אני רוצה רגע להתייחס לזה.
היו"ר חיים כץ
אני אתן לך להתייחס, אבל בינתיים תחשבי על התאריכים.
עמליה זרקא
חשוב לי עוד משהו להגיד. בשום אופן, למרות מה שנאמר בתקשורת, ומה שאנחנו שומעים---
היו"ר חיים כץ
לא נאמר.
עמליה זרקא
לא, חברים, יש פה אמירה מאוד קשה שמיוחסת לנו ואני רוצה לשים אותה פה על השולחן. אנחנו לא איימנו על עובדים, אנחנו לא מתנכלים לעובדים. הודענו למנהלים, וזאת הנחיה שיצאה ממני, 'אף אחד לא מזכיר את המלה איום, או פיטורין, או התנכלות בגין ההתאגדות הזאת'. חברים, זה מאוד חשוב שזה גם ייאמר לפרוטוקולים.
היו"ר חיים כץ
יש פרוטוקול וזה מוקלט, כל מלה שאת אומרת מוקלטת.
עמליה זרקא
בשום פנים ואופן אין הנחיית הנהלה למנהלים 'תאיימו' או 'תמנעו בדרך של פיטורים וכדומה'. זה שגם יהיה ברור.
הרצל עוזר
אני המנהל הכללי של HOT. אנחנו חברה שומרת חוק, כל המהלכים בכלל, לא רק זה, מלווים על ידי עורכי דין, מבכירי עורכי הדין במדינה, מר נחום פיינברג, ו---
היו"ר חיים כץ
זה באמת לא רלוונטי לעניין. מי ששומר חוק לא צריך עורכי דין.
הרצל עוזר
גם התובעים נגיד, שנעזרים בהם?

אבל לעצם העניין, אף אחד, אם אני עונה לשאלה שלך, לא בא וביקש. ושימו לב מה נאמר פה, שמונה חודשים של התאגדות, אנחנו לא יודעים מהשמונה חודשים, הכל פתאום בבת אחת התפוצץ ביום ראשון בבוקר? בבת אחת? שמונה חודשים? שום שיחה, שום כלום. ביום ראשון קיבלנו מכתב. המכתב הזה הגיע אלינו, כמו שגב' זרקא אמרה, אחרי שאנשים נכנסו בכח. ונכון, אני גם פגשתי חלק מהאנשים וביקשתי מהם... אי אפשר להתפרץ לתוך חברה. גם החוק מחייב לתאם. גם החוק. שלא נתבלבל בעניין הזה.
קריאה
שולחים בריונים.
הרצל עוזר
אני לא רוצה להיגרר.
היו"ר חיים כץ
אתה תדבר אליי. אני צריך לשמור על זכותך ואני אשמור.
הרצל עוזר
אני בעד החוק משני הצדדים, דהיינו לכתוב מכתב, לקבל מענה ולפעול בהתאם ולא לעשות פרובוקציות ודברים כאלה.

לעצם העניין, אני רוצה להבהיר את העניין. רמת השירות של HOT היתה במצב לא פשוט במהלך השנה האחרונה. עבדנו עליה קשה מאוד, גייסנו מעל 500 עובדים לתגבר את מערך השירות ואני חייב להגיד שעוד לא הגענו לרמה שאנחנו רוצים. חלק מהפתרון של המהלך הזה זה השקת מערכת חדשה, מערכת CRM, שהיא בעצם כורכת את כל הארגון סביב המערכת הזאת. זו פעולה שבאמת מחייבת אותנו בצורה אינטנסיבית, אנחנו מוכנים להתחייב, אפילו עכשיו, על חודש, ואני לא מנסה להרוויח זמן, כי באמת אין משמעות לחודש אם שמונה חודשים אתם פועלים---
היו"ר חיים כץ
אתה כנראה לא מבין את מהות החוק. לא מעניין אותי חברת HOT. אני, כיושב ראש הוועדה, אומר לך כמנהל כללי, אני נהנה מהשירות שלך, אני שמח שאתה רוצה לשפר את השירות הטוב. יחד עם זה, במדינת ישראל אין לך את המנדט למנוע שעה, שעה אחת, אין לך. אני אתן לך את החוק מה-15 ביולי, אני אקריא לך אותו: 'מעביד חייב לנהל משא ומתן בעניינים המנויים בסעיף 1 עם ארגון עובדים יציג לפי סעיף 3, בהתארגנות הראשונית אצלו'. אחר כך: 'מעביד לא ימנע מנציג של ארגון עובדים להיכנס אל מקום עבודה שבו מועסק עובד'. לא ימנע. 'לשם קידום הזכות, כאמור בסעיף 33 ולשם קידום ענייני עובדים, וזאת בהתחשב בצרכי העבודה ובצנעת הפרט'.

'מעביד לא יפטר עובד, לא ירע תנאי עבודה של עובד ולא ימנע מקבלה של אדם לעבודה בשל אחד מאלה; חברותו או פעילותו בארגון עובדים, פעילותו לצורך הקמה של ארגון עובדים, הימנעותו מהיותו חבר בארגון עובדים או הפסקת חברותו בארגון עובדים, חברותו בוועד עובדים או פעילותו', וכן הלאה.

'מעביד הפר הוראות סעיפים אלה...'. אני לא רוצה להקריא לך את הכל, אבל אני רוצה שתבין, אם אחד העובדים יפנה לבית דין לעבודה, ואתם עובדים כל כך טוב ואתם נותנים שירות כל כך טוב ושמכם לא ייצא לטובה, מה ייראה? שאתם עושקים אנשים, למרות שאתם לא עושקים אנשים. אני לא אומר שאתם עושקים אנשים, אבל כשאתה הולך נגד החוק, אין לך חודש. לפנים משורת הדין, אני אומר לך, תגדיר בשבוע הקרוב מתי אתה יכול להיכנס/לא להיכנס. מבחינתם הם יכולים היום בלילה, או היום בצהריים ואתה לא יכול למנוע את זה. אתה אישית תיתבע, אתה לא יכול למנוע את זה, ואני בא ואני רוצה לעשות את זה בצורה מסודרת.

אני חושב שבמדינת ישראל נגמר הקטע של התארגנות עובדים. אני אגיד לך יותר מזה, אני לא יודע אם אתה יודע או לא יודע, אני יושב ראש ארגון עובדי התעשייה האווירית. ארגון אחד לכל העובדים. יש לנו 14 טייסים, הם אמרו 'אנחנו לא רוצים להיות חברים בארגון'. אני בקשרים מצוינים עם מר עופר עיני, והם אמרו 'אנחנו רוצים להתארגן בארגון נפרד, השכר שלנו גבוה ואני לא חושב שארגון העובדים יכול לייצג אותנו, הוא יראה את הפרשי השכר שלנו והתוספות והוא יקבל חום, אנחנו רוצים ארגון יציג'. מר עיני שאל אותי 'מה אתה אומר?' 'תן להם להתארגן'. אני אומר לך מתוך הבית, שעשרות שנים אנחנו ארגון אחד שמאגד 17,000 עובדים. באו 14 עובדים ואמרו שהם רוצים להתארגן, אמרתי 'בבקשה, תתארגנו' וזה גוף קטן עם שלטר גדול, טייסי ניסוי, לקוחות, עניינים. אני בא אליך פה ואני אומר לך שאתה בחברה טובה והעובדים טובים, מניסיון אישי, לפחות ממה שאני ראיתי העובדים הם טובים, הם נותנים יחס, הם נותנים שירות ואין לי טענות. כששמעתי שאתם עולים להתארגנות והעובדים לא רוצים כלום, הם רוצים להמשיך ב- HOT, לעבוד ולתת ולהאדיר את שם החברה ואין להם שום דבר נגד HOT. הם אומרים 'אנחנו רוצים לעגן את הזכויות שלנו, אנחנו רוצים שמישהו ישמור עלינו ואנחנו רוצים לשלם משכרנו 0.95% ולהיות חברים בארגון עובדים'. אתה בא ואומר 'חבר'ה, אין לי בעיה עם התארגנות בארגון עובדים, יחד עם זה יש סדרי עבודה מתוקנים, אני לא רוצה לפגוע בשם של HOT ואני לא רוצה לפגוע בשירות ש-HOT נותן ללקוחות', אתה יודע מה? זה עושה שכל. קודם כל החברה, החברה זה העובדים בגדול, הלוא חוץ מעובדים אין שם כלום, אז החברה היא העובדים ומתי אנחנו מתאמים את הזמנים? שהעובדים יוכלו להתארגן בלי לפגוע בחברה. זה הסיפור, זה הקטע.
הרצל עוזר
אני מוכן לחזור חזרה ולבדוק את לוחות הזמנים, ולבדוק את האפשרות לקצר את זה מחודש. אני אומר באופן חד משמעי---
היו"ר חיים כץ
אתה לא מבין את החוק. אתה לא מבין מה אני אומר לך.
הרצל עוזר
אני לא יכול לשלוף תשובה מהמותן, אני חייב לבדוק, יש לזה משמעויות, באמת שיש לזה משמעויות. תבינו, אני ראיתי מה קרה אתמול וזה בסדר גמור, נכנסים אנשים, כולם מצטופפים, כולם באים לראות מה קורה, אנחנו צריכים אותם בעמדות העבודה, הם לא יבואו הרי חצי שעה יותר מוקדם. אם העובד צריך להיכנס ב-8:00---
היו"ר חיים כץ
אין לך בעיה עם זה, נכון ? שיבואו.
הרצל עוזר
שיגיעו קודם. בסדר.
היו"ר חיים כץ
אתה אין לך בעיה שביום חמישי בבוקר, בין השעה 7 ל-8 תעמיד את מתקני החברה וכל מי שרוצה להירשם, יירשם. אין לך בעיה.
בטי מצר-לוי
אבל יש הסעות מאורגנות למרבית המקומות, זה לא מעשי.
היו"ר חיים כץ
סליחה, גברת. מאחר ואני יודע שהוא רוצה את ההתארגנות הזאת באופן מסודר, הוא יזיז את ההסעות ויביא אותן 20 דקות קדימה.
בטי מצר-לוי
אפשר להתייחס? אני מחכה.
היו"ר חיים כץ
אני אתן לך רשות דיבור.
הרצל עוזר
רעיון שעלה תוך כדי דיבור, עכשיו, להתחיל קודם, זה מסוג הרעיונות שאני רוצה לחזור חזרה למשרד ואני אתן עד היום בערב תשובה, ואני מבטיח לך שהיא לא תהיה ברמה של חודש. תראו, אין לנו כוונה להערים קשיים מיותרים, ולא מיותרים, על העובדים. אני אומר את זה באמת.
היו"ר חיים כץ
לפני שאני מעביר את רשות הדיבור, אני רוצה להביא את זה בטוב. אני לא רוצה לקחת את זה בכח, אני רוצה win-win. יום אחד החלטתי שאני הולך להתמודד להסתדרות, שלך, החלטתי שאני הולך להקים סיעה בהסתדרות ולהתמודד להסתדרות כסיעה. הלכתי להנהלת החברה ואמרתי 'אני לא רוצה לחבל בעבודה בחברה', כמו שאני אומר לך, החברה יקרה לי, אני מבקש מכם שיום עבודה יתחיל ב-9 וכל האוטובוסים של ההיסעים ייסעו לקלפיות. וזה לא חברה של 5,000 עובדים, זו חברה של 17,000, והאוטובוסים נסעו לקלפיות,ומהקלפיות נסעו למקום העבודה. אתה לא מבין את העוצמה שיש להנהלה בשיתוף פעולה עם עובדים בחברה שמבוססת רק על עובדים. יש לזה עוצמה אדירה, הם לא קמים בבוקר, כשיש ארגון ויש ועד... 20 שנה לא שבתתי, גם אני מבין שהלקוח הוא המשווק, גם אני מבין שבלי לקוח אין לי פרנסה, גם אני מבין שאני לא קם בבוקר וסוגר את החברה ופוגע בלקוחות. תאמין לי. יחד עם זה, אם יהיה לך ארגון שיבוא מול העובדים, אולי יעלה לך כמה גרושים יותר, אבל יהיה לך הרבה יותר כח, לחברה שלך, אתה תוכל לתת שירות יותר טוב ללקוחות, כמו שאתה רוצה, ולפעמים מה שאתה צריך להגיד, יבוא ארגון עובדים ויגיד 'ככה אנחנו חושבים'. אנחנו שומרים על הפרנסה שלכם, אנחנו מביאים את זה, 1, 2, 3, אנחנו נותנים שירות יותר טוב. קשה לך להפנים את זה? שים לב מה אני אומר לך, התעשייה האווירית הגדולה, שהיא חברה ממשלתית, הזיזה את ההיסעים בשביל לא לפגוע בחברה. האוטובוסים של החברה נסעו לקלפיות, הצביעו בקלפיות, חזרו לעבודה, קיבלנו 20% מההסתדרות הכללית, ואני לא אומר לעבור להסתדרות הכללית, 20% ההסתדרות הכללית כארגון, כגוף חיצוני, לא בתוך המפעל. באים האנשים 'תן לי אפשרות'. תזיז את ההיסעים, תגיד מי שרוצה, יש 20? יעלה לך לא יודע כמה, יבואו שעה לפני, אנשים יוכלו להתארגן, מי שרוצה, יקבל טופס מסודר שמוסכם עליך, עם חתימת העובד, עם תעודת הזהות, כשאתה מוריד להם לאיזה הסתדרות שהם רוצים, לאומית? לאומית, כללית? כללית, כח לעובדים? כח לעובדים. אני לא נכנס לזה, למי שרוצה אותם. הם יתאגדו, אתה תוריד להם, לא עולה לך עלות של שקל, ותיתן להם להתארגן.
הרצל עוזר
יחסי עבודה עם ועדי עובדים זה לא זר לי ואני מכיר את היתרונות שלו. כל מה שאני אומר באמת, אני מבקש עד מחר מכיוון שאנחנו פרושים בכל הארץ, אני צריך לחזור, לשבת עם המנהלים ולראות מה המשמעויות. יכול להיות שביקום קל לי לעשות את זה ויותר מהיר, ובנשר יותר לאט, ולכן אני מבקש---
היו"ר חיים כץ
עד מחר. אוקי.
בטי מצר-לוי
אני חייבת להתייחס למספר נקודות. בתחילה אנחנו שמענו מלים כמו---
היו"ר חיים כץ
את הקשבת למה שהוא אמר?
בטי מצר-לוי
הקשבתי.
היו"ר חיים כץ
זאת אומרת את לא חוזרת מהתחלה. המטרה שלנו לאגד את העובדים, אנחנו לא באים לחיסול חשבונות, ולא לפגוע בחברת HOT. אנחנו רוצים לקדם את ההתארגנות.
בטי מצר-לוי
לחלוטין לא. דווקא מי שכתבה שאנחנו רוצים שיתוף פעולה ולקיים דיאלוג, זו היתה אני ואלה לא דברים סתם, אנחנו באמת עומדים מאחורי הדברים. בכנס שהיה במוצאי שבת, עובד עובד אמר שהמטרה שלו זה להישאר בחברה, לתרום לחברה ולא ההיפך. ואלה דברי אמת, יושבים פה עובדים שיגידו לכם את העניין הזה.

יחד עם זאת, אני חייבת להתייחס ולהגיד; אני מכירה קצת את תחום יחסי העבודה ויודעת שכשהנהלה, גם בחזות של שיתוף פעולה, רוצה למוסס את האפשרות של ארגון עובדים, ליצור אינטראקציה עם העובדים ולהחתים אותם, יש דרכים מאוד יצירתיות ואני מניחה שכולם פה יכולים לתאר; שעות עבודה, מתי להגיע, לא להגיע. לי זה ברור שאסור למנוע ממני כניסה למקומות עבודה, העובדים שלנו, מזכירי האיגודים המקצועיים, מי שהיה בשטח, עמד בלובי בגשם, או בחוץ בפינת העישון. אנחנו לא מבקשים תיאומים לפני שעות העבודה, אחרי שעות העבודה, ביום העבודה. אני מתחייבת שלא נפריע לסדרי העבודה, לא נפרוץ, אנחנו רוצים להיכנס בהפסקות, אנחנו רוצים לתת לעובדים את האפשרות, שכל עובד יחליט, ירצה, יתאגד, לא ירצה, לא יתאגד.

זכות ההתאגדות, כמו שאתה הקראת את החקיקה, זו זכות יסוד חוקתית. לא יכול להיות שאני צריכה לתאם מתי אני אממש את זכות היסוד החוקתית שלי.
הרצל עוזר
אני לא מקבל מה שאת אומרת, את צריכה לתאם.
בטי מצר-לוי
אני לא חלילה אומרת שההנהלה הבכירה העבירה את המסרים, שעברו כל מיני מסרים באס.אמ.אס, אבל התחושה שלנו שיש נתק מוחלט בין ההנהלה הבכירה לבין ההנהלה בשטח. ההנהלה בשטח יוצרת כאוס בקרב העובדים.
היו"ר חיים כץ
אני רוצה את טובת העובדים. את רוצה כנראה לעשות עליהם פוזות, כנראה.
בטי מצר-לוי
ממש לא.
היו"ר חיים כץ
תקשיבי, הניסיון שלי הוא רב משלך. הרבה יותר.
בטי מצר-לוי
אבל אני לא מקבלת את זה שאנחנו עושים פוזות, אנחנו באנו לייצג את הזכות להתאגד.
היו"ר חיים כץ
אני יודע איך אני הייתי מתנהג ברגע ששמעתי את מה שההנהלה אמרה. אני יודע איך הייתי מתנהג אם הייתי אותו אחד מהעובדים שרוצה לארגן את ההתאגדות. ברור לי. בגלל זה אמרתי לך, אל תלכי לאן שלא צריך ללכת, בואי נתחיל מנקודת המוצא ההתחלתית שלנו. יש לנו עכשיו רצפה, עכשיו אנחנו רוצים לעלות לתקרה ולמלא.
דורון דוד אסולין
אני עובד בחברה כבר 11 שנה כמעט. לגבי מה שאת אמרת, עמליה---
היו"ר חיים כץ
דבר אליי.
דורון דוד אסולין
שלא קיבלו החלטות של ההנהלה הבכירה, לבין מה שקורה בשטח, כי יש מנהלים שבפירוש איימו על אנשים ואדוני, יש לי פה להראות לך את זה, בארבע עיניים. אם תרצה, שמות.
היו"ר חיים כץ
לא צריך.
דורון דוד אסולין
זה שכן התחלנו להתארגן לפני שמונה חודשים, מהחשש, כי בזמנו של המנהל הכללי של HOT לשעבר, מר רן בלניקוב, היה ניסיון התאגדות וכל 80 הנציגים פוטרו מיידית.
היו"ר חיים כץ
קרה משהו מאז. ב-15 ליולי נחקק חוק.
דורון דוד אסולין
אין ספק, אבל זה מה שאני מנסה להסביר לך, שההתארגנות שלנו היתה בשטח מהחשש של פחד.
היו"ר חיים כץ
אתה שמעת את דבריו של המנהל הכללי של HOT. הוא אומר ככה; אני שומר חוק, אני לא מפר חוק, אני רואה את החברה ואת העובדים שבה, אני לא נגד ההתארגנות, אני רוצה עד מחר לחזור לוועדה ולהודיע לוועדה מתי הם הימים, מתי השעות, במסגרת היום יום, מתי אפשר להתארגן. אתה מבין את העניין?
דורון דוד אסולין
אני מבין את העניין, אני שואל, כעובד, כנציג, גם כנציג של ועד העובדים, אם יש לי את הזכות---
היו"ר חיים כץ
מה זה נציג של ועד עובדים? היו בחירות?
דורון דוד אסולין
עשינו כנס ביום שבת ונבחר איזה שהוא גוף זמני, ועד פעולה, מה שנקרא. השאלה אם כנציג בוועד הפעולה אני רשאי לגשת למתקנים---
היו"ר חיים כץ
אלה שנבחרו לוועד פעולה קיבלו את אישור הסתדרות העובדים הלאומית בבחירות?
בטי מצר-לוי
כן.
דורון דוד אסולין
אני שואל, השאלה אם כנציג, או כחבר ועד הפעולה, אני רשאי להיכנס למתקנים שלנו ב- HOT ולדבר ללא חשש ובלי פחד מול כל הנציגים והעובדים.
היו"ר חיים כץ
אני רוצה שתקשיב למה שאמר המנהל הכללי של HOT; מחר הוא ייתן לנו, בלי לפגוע, או שהוא יגיד 'אני לא מאפשר', הוא יכול להגיד שהוא לא מאפשר, מבחינתו, או שהוא יגיד 'כל יום בין השעות האלה והאלה אתה יכול להסתובב ולצרף ולהחתים', הכל מסודר. הכל מסודר. לפי התשובה שלו. במסגרת החקיקה. אתה מבין את העסק. אז כל מה שהיה עד עכשיו לא קיים, מעכשיו אופרה חדשה.
יוני מנדל
דבר הכי פשוט, אני מוכן להרים את הכפפה ולסייע ל- HOTבנושא הזה של המתי ואיך. אנחנו, בעזרת ההסתדרות, מוכנים לקיים את הכנס מחוץ לשעות העבודה, בדיוק כמו שעשינו כנס לפני שבוע, במוצאי שבת. אני חוזר, מחוץ לשעות העבודה, רק שההנהלה של חברת HOT תאפשר לנו להודיע לעובדים, הן באמצעות מייל, או באמצעות אס.אמ.אסים, או באמצעות טלפונים. תאפשר לנו להודיע לעובדים.
היו"ר חיים כץ
הסתדרות העובדים הלאומית, שרוצה אתכם כל כך, את יכולה לשים מודעה בעיתון, כל יום, ולהגיד 'ביום שלישי, בשעה 12:00 בצהריים, ייערך כנס רישום של עובדי HOT, באולם זה וזה וזה', ויש לה את הכסף לזה, כי אתם תשלמו לה דמי חבר ובדמי חבר הם יכולים בקלות---
יוני מנדל
אבל את הפתק הזה אני גם רוצה לשים במשרדי החברה.
היו"ר חיים כץ
לא צריך.
יוני מנדל
למה? אני אגיד לאנשים לקרוא עיתון?
היו"ר חיים כץ
תקשיב רגע. ברור לי דבר אחד, כשהמנהל הכללי ייתן את התאריכים, יהיה פרסום בחברה שבין התאריכים האלה, בשעות האלה והאלה, ממחר בבוקר, או ממחרתיים בבוקר, אפשר. אתה תהיה בחופש, אתה לא תעשה את זה על חשבון העבודה, כל אלה שיעשו את זה יהיו בחופש וירשמו את העובדים לאיגוד המקצועי. כולם. מי שירצה, אלה שיעשו את הרישום, זה לא יהיה על חשבון העבודה.
מספר דוברים
ברור.
היו"ר חיים כץ
שיהיה ברור. הם יהיו בחופש וכל עובד שירצה להתאגד, יבוא אליך, בזמן סביר בהפסקות. אני גם בטוח שהמנהל הכללי של HOT יגיד שהרישום לוקח 5 דקות, 10 דקות, אנחנו לא נהיה קטנוניים ונתחיל לשחק עם העובדים ונוריד להם 10 דקות בשכר. ברור לי שאם הם הולכים, הם ייתנו את ה-10 דקות, לא לך כרושם, שאתה תשב יום שלם, אבל כל עובד שירצה להתאגד, 10 דקות? החברה תספוג את זה.

וברור לי עוד משהו, שאף אחד מאלה שמארגנים לא יפוטר. ברור לי שאף אחד מאלה שמארגנים - לא יפוטר. זה ברור לי.

ואני חוזר אליך, אדוני המנהל הכללי של HOT, אני, בשם הוועדה הזו, מקבל את ההצעה שלך. מחר בבוקר, או בצהריים, תעביר לי מקומות, תאריכים, שעות שנציגי הסתדרות העובדים הלאומית , או ההסתדרות הכללית, או הכח לעובד, אני לא נכנס לקטע של האיגוד המקצועי, יוכלו לצרף חברים שרוצים. הם יצטרכו טופס מצורף שמפנה אותו למערכת כח האדם שלך, כשבמערכת כח האדם שלך מורידים מהעובד, מי שרוצה רק דמי ארגון זה 0.85%, מי שרוצה להיות חבר זה 0.95%, מצרף ומורידים, והוא בשעה טובה... אני מאוד שמח לנכונות שלכם לארגן את עובדי HOT, למי מהם שרוצה. אחרי שתהיה התארגנות, יהיו בחירות לוועד עובדים, יהיה ועד עובדים והם ייצגו את העובדים כמו שצריך. זה מקובל עליך?
הרצל עוזר
בהחלט.
היו"ר חיים כץ
אוקי, זה סיכום הוועדה. אתה תפנה לוועדה מחר בבוקר, תיתן לנו תאריכים, שעות, מתי הם יכולים לארגן ואני מודה לכם על הישיבה ואני מודה לכם על ההיענות, ותמשיכו, כ-HOT, לתת את השירות הטוב שאתם נותנים.

תודה רבה לכם.

הישיבה ננעלה בשעה 11:30

קוד המקור של הנתונים