ישיבת ועדה של הכנסת ה-18 מתאריך 08/12/2009

התנהלות מח"ש ופגיעה בזכויות שוטרים

פרוטוקול

 
PAGE
19
ועדת הפנים והגנת הסביבה

8.12.2009

הכנסת השמונה עשרה
נוסח לא מתוקן

מושב שני









פרוטוקול מס' 110

מישיבת ועדת הפנים והגנת הסביבה

יום שלישי, כ"א בכסלו התש"ע (8 בדצמבר 2009), שעה 12:00
סדר היום
הצעה לסדר היום (דיון מהיר): התנהלות מח"ש ופגיעה בזכויות שוטרים

של חה"כ אריה ביבי
נכחו
חברי הוועדה: דוד אזולאי – היו"ר
יעקב אדרי

אריה ביבי
מוזמנים
עו"ד גבי פיסמן

- מחלקת ייעוץ וחקיקה פלילית, משרד המשפטים

עו"ד משה סעדה

- סגן מנהל מח"ש, משרד המשפטים

אביגיל שררה

- מנכ"לית ארגון נשות השוטרים, הארגון הארצי לקידום ממד השוטר




והסוהר (נשות השוטרים והסוהרים)

ניר זאב


- הארגון הארצי לקידום מעמד השוטר והסוהר

אודי אילוז

- הארגון הארצי לקידום מעמד השוטר והסוהר

רונית אילוז

- הארגון הארצי לקידום מעמד השוטר והסוהר

שושנה חורש

- אמא של שוטר

אושרה אסף

- זכויות השוטרים

איציק אלפסי

- שוטר לשעבר ופעיל באתר 'חשופים בניידת'

איילת גלעם

- מתמחה, משרד עורכי דין שרון נהרי
מנהלת הוועדה
יפה שפירא
רשמה וערכה
סמדר לביא - חבר המתרגמים בע"מ
הצעה לסדר היום (דיון מהיר)
התנהלות מח"ש ופגיעה בזכויות שוטרים

של חה"כ אריה ביבי
היו"ר דוד אזולאי
צהריים טובים לכולם. אני פותח את דיון ועדת הפנים והגנת הסביבה. הנושא שעל סדר היום זה התנהלות מחלקת חקירות שוטרים ופגיעה בזכויות שוטרים, של חבר הכנסת אריה ביבי. זו בקשה לדיון מהיר. אנחנו מתנצלים על העיכוב, אבל בשל עומס של הוועדה הנושא הזה נדחה ואני שמח שהיום הוא הגיע לשולחננו.

בבקשה, אדוני היוזם, חבר הכנסת אריה ביבי.
אריה ביבי
אדוני היושב ראש, קצת על מחלקת חקירות שוטרים. מחלקת חקירות שוטרים היתה פעם במשטרת ישראל והיו עושים שם את החקירות של השוטרים ואז אמרו ש'שוטרים חוקרים את עצמם', שהמשטרה חוקרת את עצמה ואמרנו 'אוקי, נקים יחידה מיוחדת שתחקור'. שוב התחילו הרינונים ואז העבירו את מחלקת חקירות שוטרים לפרקליטות וקראו להם מח"ש. אנחנו העברנו חוקרים מהמשטרה לכיוון היחידה הזו בפרקליטות והיום היא נקראת בשמה מחלקת חקירות שוטרים. אלא מה קרה? לצערנו אנחנו שפכנו את המים עם התינוק. במקום לעשות טוב, זה יצא בדיוק הפוך. דברים שניתן לפתור בבית דין למשמעת, פתאום התחילו להעביר אותם גם למחלקת חקירות שוטרים ואז שוטרים שמילאו את תפקידם ותוך כדי תפקיד היתה להם עברת משמעת, זה התחיל להגיע למחלקת חקירות שוטרים. כל אדם שרוצה לאיים על שוטר, הוא כבר לא מאיים עליו סתם, הוא אומר לו 'אני אגיד אותך למחלקת חקירות שוטרים', ואז שוטר שעשה את התפקיד שלו, ויש לי פה מספר דוגמאות, אדוני היושב ראש, פתאום הוא רואה שהם מובלים למחלקת חקירות שוטרים.

ומה קורה עם מחלקת חקירות שוטרים? הם רק מתחילים לחקור, משעים את השוטר. ברגע שמשעים אותו, הנושא שלו מובא לדיון אצל ראש אכ"א, עם צוות, ואז מחליטים איזה חלק מהמשכורת הוא יקבל. כל אדם מושעה כזה עשוי לקבל גם 40%, 50% מהמשכורת שלו.

לא רק זה, לאדם מושעה באופן אוטומטי נעצר הקידום במשטרה. אדם מושעה, באופן אוטומטי כל השכונה שלו יודעת שהוא הושעה. אדם מושעה, המשפחה שלו לא חיה את החיים כמו שצריך, כמו שהיא רגילה. אני לא מדבר על שוטרים בעלי משפחות שבלאו הכי המשכורת שלהם היא 'על הפנים', והם צריכים לקבל חצי משכורת.

משום מה יש יד קלה במחלקת חקירות שוטרים, אדוני היושב ראש, להשעות אנשים. אני הייתי רוצה שכמו שעושים לשרים, כמו שעושים לחברי כנסת, כמו שעושים לכל המשק, שעד שלא הוכחה אשמתו של אדם, הוא ימשיך בעבודתו. מה קרה? למה מפלים את השוטרים לכיוון אחר בכלל? לצערי, יש אנשים שנמצאת בהשעיה, אם אני אגיד לך כמה זמן, זה מאוד מצמרר.
יעקב אדרי
זה לא רק זה. כל עבריין תוקע תלונה, ואז תוקעים את הכל.
אריה ביבי
אמרתי.

שש שנים, ארבע שנים, חמש שנים. אני אתן לך שלוש דוגמאות רק בקצרה. צחי בן חיים מנתניה. שנתיים וחצי הוא היה מושעה. אחרי שנתיים וחצי, במשך חצי שנה; חלק מזה היה במעצר, חלק מזה היה במעצר בית, ושנתיים, משהו כזה, היה מושעה, ומה ראית? נסגר התיק. מה עושים עם השנתיים וחצי האלה? מה קורה עם המשפחה שלו? מה קורה עם הבן אדם? מה קורה עם הרגשות? זה אחד.

שניים, השוטר אורן ששון מרחובות. תוך כדי עבודה ביום העצמאות, בא נער, קבוצת נערים , אמרו לו 'תשמע, תזוז מפה', 'אני לא זז' ונתן נגיחה לשוטר בראש, הוא התנגד למעצר, האבא שלו בא, אמר 'אני אגיד אתכם למחלקת חקירות שוטרים', התלונן למחלקת חקירות שוטרים. מה קרה? השוטר נעצר, כל הקידום שלו נעצר ובסוף יצא זכאי, ואת הנער האשימו ואת אבא שלו האשימו.

מקרה שלישי; רונן שרעבי, משרת בתחנת יפתח, קצין יחידה. אותו סיפור. אזרח מתלונן עליו, נעצר הקידום שלו, מושעה, חוזר. הבן אדם זכאי. ראו זה פלא. מה קורה פה?

אני רוצה לומר פה, ושלא יבינו לא נכון, אני לא מעודד שוטרים עבריינים, שיהיה ברור. שוטר אלים, נתן מכה, זה משמעתי, אפשר לדון אותו. אבל שוטר שמקבל שוחד, שוטר אחר, אני לא מעודד, צריכים לעצור אותו, צריכים להביא אותו למשפט וכולי וכולי. אבל אני רוצה לומר לך, הנושא הזה מאוד לא נסבל.

ויותר לא נסבל שאתה בא למחלקת חקירות שוטרים, אתה מתקשר אליהם ואתה אומר אליהם 'רבותיי, חבר כנסת מבקש שתעבירו לו כמה אנשים מושעים', וזו זכותי לקבל בתור חבר כנסת, 'כמה תיקים יש לכם', הפכנו לסיקוריטטה. בנושא הזה זה יותר גרוע מסיקוריטטה. אני אשם. אני הייתי ראש אגף כח אדם ולצערי לקחתי את כל החוקרים שלא היו אי-אי-אי והעברתי לשם. אני אשם. אני אומר לך, אדוני היושב ראש, אני אשם.
יעקב אדרי
המשפט שאמרת מאוד קשה.
אריה ביבי
אני מודה, אני אשם. אני מוכן להיכנס לחקירה על זה, שלקחתי את הגרועים ושמתי אותם שם.
יעקב אדרי
זה לא הייתי אומר.
אריה ביבי
אסור להגיד את זה, אבל אני אומר לך את זה. מה שקרה, קרה המצב הזה, המצב שאליו הגענו, המצב של לזרוק את התינוק עם המים, המצב שהגולם קם על יוצרו. זה מצב לא נסבל.

יש לי הצעת חוק עכשיו, והצעת החוק אומרת; מכובדיי היקרים, אנשי מחלקת חקירות שוטרים, אם תוך חצי שנה בן האדם לא מורשע, אתם מחזירים אותו לאותו תפקיד, או לתפקיד אחר מקביל, ממשיכים לתת לו את המשכורת, נותנים לו את הדרגה ונותנים לו את כל הזכויות.
היו"ר דוד אזולאי
וגם ציון לשבח.
אריה ביבי
אדוני, אתה מפריע לי. אם תיתן לי, תאמין לי, אני יודע להסתבך בעצמי, ראית קודם. אדוני היושב ראש, אני לא אומר ציון לשבח, אני אומר, תמשיכו לחקור אותו, אחרי חצי שנה, לא הוכחת כלום, תחזיר אותו לעבודה ותמשיך לחקור אותו כשהוא במשטרה. אחרי חצי שנה.
היו"ר דוד אזולאי
משפט סיכום.
אריה ביבי
יש עוד דבר אחד ואני מסכם. יש גם טענות של שופטים בכל הארץ, טענות בדוקות, ואם מחלקת חקירות שוטרים יגידו לי שזה לא נכון, אני מוכן להוכיח להם, של אי דיוקים בפרטי חקירה. אני לא אומר בכל החקירות, אני מדבר על מספר חקירות שהיו אי דיוקים של מחלקת חקירות שוטרים בפרטי החקירה. אני רוצה להגיד לך שהחקירה של מחלקת חקירות שוטרים מצולמת ומתועדת, ובכל זאת יש להם אי דיוקים.

בזה אעשה הפסקה, לא מסיים.
היו"ר דוד אזולאי
תודה רבה, אדוני.

מה שאני מציע, למען הסדר הטוב, נציג מחלקת חקירות שוטרים, אדוני מעדיף לשמוע את כולם?

אני הייתי רוצה רק לשמוע ממך הבהרה אחת, מה הנוהל, כאשר מוגשת תלונה למחלקת חקירות שוטרים, איך הפרוצדורה עובדת.
משה סעדה
אני אסביר את הפרוצדורה, רק אני אקדים. חבר הכנסת ביבי טען בלהט שבמחלקת חקירות שוטרים היד קלה על ההדק בעניין השעיות של שוטרים ושלא מסרו לו את הנתונים בדבר השעיות של שוטרים. הוא צודק, רק הוא פונה לכתובת הלא נכונה וצר לי. מחלקת חקירות שוטרים לא מטפלים בנושא ההשעיה כלל ועיקר. אין לנו סמכות כזאת. מי שמכיר את החוק יודע שהגורם היחיד שיש לו סמכות לטפל בהשעיה של שוטרים זה משטרת ישראל, והוא כמפקד, ראש אכ"א לשעבר, מן הסתם היה אמור לדעת את זה.

אין לנו, לא סמכות של המלצה ולא סמכות של החלטה, הדברים ברורים, מוגדרים בחוק. לכן אני חושב שכל הנושא של ההשעיה לא קשור אלינו כלל ועיקר. הדבר היחידי, אדוני, שאנחנו כן עושים---
אריה ביבי
אל תלבש לי בגדי כבש, אתה נמר.
היו"ר דוד אזולאי
חבר הכנסת אריה ביבי.
אריה ביבי
לא, אדוני, כי הוא נמר, הוא שם לי עור של כבש עכשיו.
משה סעדה
כשאנחנו עומדים בבתי משפט מול שוטרים מושחתים, שזה התפקיד שלנו, או שוטרים שלוקחים סכומים של מאות אלפי שקלים, או שמכים באלימות קשה, אז אנחנו באמת, כנמרים באים, רוצים להגן על הציבור ועל החברה הישראלית ועל האזרחים. רק לאחרונה, משולחן מחלקת חקירות שוטרים, מחר הולך להיות מוגש כתב אישום, בקרית מלאכי, שוטר שתקף אזרח בן 80, תוך כדי שהוא ביקש לשדוד אותו.
אריה ביבי
קודם תספר לי על השלושה שאני הצגתי פה. באמת, נו.
היו"ר דוד אזולאי
רבותיי, אני מבקש. חבר הכנסת, אריה ביבי, תרשה לי.
יעקב אדרי
אריה, תן לאלה שלא מהמערכת.
אריה ביבי
עדיף שיסתובבו עשרה פושעים בחוץ מאשר זכאי בפנים.
היו"ר דוד אזולאי
חבר הכנסת ביבי, אפשרתי לך לדבר למעלה מרבע שעה ואף אחד לא הפריע לך.
אריה ביבי
אבל, אדוני, זה בדמי.
היו"ר דוד אזולאי
תן לנהל דיון.
משה סעדה
הנוהל; אנחנו מקבלים תלונה, פותחים בחקירה. במקביל, משטרת ישראל, אם זו לא חקירה סמויה, מודעת לקיומה של החקירה, וההחלטה אם להשעות שוטר, לפטר שוטר, תלויה במשטרת ישראל. ככל שיש חומר ראיות, יש ראיות בלתי תלויות, אם למשל יש ציון ששוטר מקבל שוחד, לא ישאירו אותו במשטרה, לא ראוי שהוא יישאר במשטרה. או שוטר שמבצע מעשה מגונה בקטינה. במעשים מהסוג הזה משטרת ישראל, בדרך כלל זו החלטת מפכ"ל, מפטרים אותם.
יעקב אדרי
אגב, חבל שנציגי המשטרה לא נמצאים פה.
קריאה
---אנשים שעושים את עבודתם נאמנה? עבריינים משתמשים בכם כנגד השוטרים.
היו"ר דוד אזולאי
תקבלי רשות דיבור ותוכלי להגיד מה שאת רוצה.
אריה ביבי
אבל הוא מסב את השיחה לדברים אחרים.
היו"ר דוד אזולאי
מר ביבי, יש לי הצעה. אדוני, אל תדבר. בבקשה, בוא נשמע את נציג מחלקת חקירות שוטרים.
אריה ביבי
כן, אבל יש דברים שקורים במהלך העבודה והוא מדבר על אונס. אני מדבר על אונס? אני מדבר על דברים שקרו במהלך העבודה.
היו"ר דוד אזולאי
אבל בואו נשמע את הדברים. גם אם זה לא נח לנו, בואו נשמע את הדברים.
משה סעדה
מצב שני, המשטרה נדרשת לעניין עם סיומה של החקירה. ככל שמוגש כתב אישום, המשטרה, מחלקת המשמעת ואגף משאבי אנוש בודקים שוב האם נכון ששוטר, שהוגש נגדו כתב אישום על תקיפה, שוד, סמים, שוחד, האם שוטרים מהסוג הזה, ראוי שיישארו שוטרים במשטרת ישראל. בחלק מהמקרים היא מפטרת, בחלק מהמקרים היא מחליטה להשעות את השוטר עד סיומו של ההליך. כאשר בסיומו של ההליך בית המשפט מחליט או להרשיע, אז ודאי השוטר בדרך כלל מפוטר, אם הוא מזוכה, מחזירים אותו לשירות ומחזירים לו את השכר. אבל כל העניין הזה הוא לפתחה של משטרת ישראל בלבד. התפקיד שלנו, אדוני, זה לחקור את האירועים בצורה המהירה ביותר, היעילה ביותר ולהגיע למסקנות ובמידת הצורך להגיש כתבי אישום.

עוד התייחסות אחת לדבריו של חבר הכנסת ביבי, לגבי דברים משמעתיים. החוק מגדיר מה דינו פלילי, מה דינו משמעתי. דברים פליליים מוגשים לערכאות פליליות, דברים משמעתיים עוברים למחלקת משמעת במשטרת ישראל, ויש שם הרכב של בית דין משמעתי, לכן אנחנו לא מטפלים בדברים משמעתיים, אלא מעבירים למשטרת ישראל.

נקודה אחרונה. נאמרו פה אמירות קשות על חוקרי מחלקת חקירות שוטרים, שאמר חבר הכנסת ביבי. אני חושב שטוב להם שלא נאמרו משנאמרו. מי שמכיר ומי שקצת התוודע לחקירות מחלקת חקירות שוטרים יודע שהחוקרים הם החוקרים הטובים שיש וגם היעילות והמהירות של החקירות, אדוני, היא מהמהירות, ביחס למשטרת ישראל. רק ניתן נתון,80% מהתיקים מסתיימים תוך שישה חודשים.
אריה ביבי
תספר לי קצת על הצניעות שלך.
יעקב אדרי
זה לא הופיע בדוחות שלכם ככה, וראיתי את הדוחות.
משה סעדה
זה מופיע גם בדוח של השנה, גם בדוח של שנה שעברה. אתה מוזמן להסתכל.
היו"ר דוד אזולאי
אדוני נציג מחלקת חקירות שוטרים, אני מבקש לשאול שאלה ואני חושב שהיא שאלה חשובה. התחושה פה, לפחות מדבריו של חבר הכנסת ביבי, שיש פה איזה שהוא עינוי דין מסוים, שזה דבר שמתמשך הרבה זמן. השאלה שלי, למה זה?
משה סעדה
חקירה זה לא דבר שנעשה ביום ולא ביומיים, אדוני. לחקירה יש משך של זמן. גם כשחקירה מסתיימת, אדוני, אנחנו מחויבים לאפשר לצלם חומר חקירה, זכות שימוע, שזה עוד 30 יום, הוצאת תעודות חיסיון. כל הדברים הללו לוקחים זמן. אחרי שסיימנו את כל זה והגשנו כתב אישום, מי כאדוני יודע שתחנות הצדק במדינת ישראל טוחנות לאט. בתי המשפט לא פועלים בדיונים מהיום להיום, אלא יש---
היו"ר דוד אזולאי
הטענה שבינתיים זה שאותו שוטר, שנמצא בחקירה במחלקת חקירות שוטרים, הושעה. נכון, לא על ידי מחלקת חקירות שוטרים, הוא הושעה ובהשעיה הוא מקבל, נדמה לי, חצי משכורת, מעוכב קידומו של השוטר.
משה סעדה
אם מדובר בשוטר שהוגש נגדו כתב אישום על שוחד---
אריה ביבי
איזה שוחד? יש פה דוגמאות, נו. למה אתה מסובב את העניינים?
יעקב אדרי
אם מוגש נגדו כתב אישום על שוחד, הוא צריך לעוף. אין ויכוח.
אריה ביבי
בדיוק, הוא עף מהמשטרה, על מה אתה מדבר בכלל? אל תסיט את הנושא. על שוחד אנחנו מדברים ? על אונס? תיקח את שלוש הדוגמאות פה.
היו"ר דוד אזולאי
רבותיי, אני רוצה להביא לידיעתכם, מי שמדבר כאן בלי רשות, אנחנו פשוט נוציא אותו החוצה. יש גבול לסבלנות שלי.

אדוני נציג מחלקת חקירות שוטרים, השאלה היא זאת, אני מבין את הפרוצדורה, את הביורוקרטיה, עד שאתם מסיימים הליך, אבל האם אי אפשר להגביל את זה בזמן? תשמע, לא יכול להיות, בסופו של יום אדם מתפרנס מעבודתו כשוטר, ברגע שהוא מושעה, מקפיאים את דרגתו, לא מקדמים אותו, לא מקבל משכורת, לא יכול לחזור ומדובר בדיני נפשות. השאלה אם אפשר שתהיה פנייה שלנו אליכם לזרז הליכים, לקבוע דד ליין של זמן ולהגיד 'עד כאן'.
משה סעדה
מה שאני מסביר לאדוני, ההליכים לא תלויים בנו. ההחלטה אם להשעות מישהו, זה משמעת. זירוז ההליכים לא תלוי בנו. אדוני, יש דברים שאנחנו חייבים בחוק.
היו"ר דוד אזולאי
כמה זמן בממוצע לוקח תיק אצלכם?
משה סעדה
אדוני, 80% מהתיקים, זה מהסטטיסטיקות האחרונות, נגמרים תוך שישה חודשים. 80% מהתיקים. גם אחרי שסיימנו תיק, חלה עליי חובה ליידע את הנאשם, ואני חייב לאפשר לו, אל"ף, לצלם את החומר, בי"ת, 30 יום על פי חוק, עד שהוא בא עם סנגור שלו, עד שהוא מקיים הליך של שימוע, ואחרי הליך של שימוע אני חייב לתת תשובות גם לו וגם למתלונן. יש פרוצדורה. לאחר מכן צריך להוציא תעודות חיסיון, דהיינו אם יש חומר מודיעיני, צריך לפנות לשר המשטרה שיחתום על תעודות החיסיון. אדוני, הדברים הללו מורכבים, זה לוקח זמן. עם כל זאת, אנחנו משתדלים, מבינים, מודעים לעינוי הדין, מודעים לכך שמדובר באנשי משטרה וזה עינוי דין לא פשוט, ואחרי כל שוטר יש משפחה שלמה שמקבלת שכר וחיה מאותה משכורת. אחרי שאנחנו מודעים לכל זה, אנחנו עושים את הכל בצורה המהירה ביותר והיעילה. אנחנו יודעים שלפעמים נגרם לאותו שוטר עוול.
אריה ביבי
מר אדרי, למה לא עושים אותו דבר לראש עיר? אתה מבין?
היו"ר דוד אזולאי
תאמין לי שראש עיר עובר הליך יותר גרוע מזה.
יעקב אדרי
אני לא רוצה לספר לך מה עובר ראש עיר. תאמין לי, עזוב.
היו"ר דוד אזולאי
מה שראש עיר ואיש ציבור עוברים, אף אחד מאיתנו לא מעז אפילו לקיים דיון על העניין הזה.
יעקב אדרי
אני רוצה בכל זאת לומר, הייתי סגן שר לביטחון פנים, ידידי ממחלקת חקירות שוטרים. יש לי כבוד רב למחלקת חקירות שוטרים, זה גוף חשוב וחיוני וטוב שהוא קיים. על זה אין ויכוח. בזמנו זה לא היה, ואני חושב שצריך שיהיה גוף שבודק עניינים בתוך המשטרה. אין לי בעיה עם זה. אבל כאשר אני ניגש לדוחות הישנים שלכם, אז נראו שם עוולות בלתי ניתנות להסבר. יכול להיות שזה השתפר, אולי בעקבות תגבור בכח אדם, בעקבות תגבור במשפטנים, בעקבות שינוי הרכב הצוות של מחלקת חקירות שוטרים, ואני לא רוצה חלילה להגיד מלה רעה, אני לא מסכים עם מה שאמר ידידי וחברי הטוב, אריה ביבי, שמכיר את זה מהפן שלו.
אריה ביבי
אתה לא מכיר כמוני, עם כל הכבוד.
יעקב אדרי
אני אמרתי שאני לא מכיר כמוך. אבל אני יוצא מתוך הנחה שבמחלקת חקירות שוטרים יש אנשים טובים. זו הנחת העבודה שלי, אבל כאשר אני מסתכל על הנתונים, הנתונים מאוד קשים.

דבר נוסף, הייתי ראש עיר. היו אומרים לי השוטרים, 'פעם עבריין היה רואה בלש, היה עובר לצד השני. היום הבלש רואה את העבריין, הוא עובר לצד השני'. אתה מכיר את הסיפור הזה. הוא אומר לי 'תשמע, אני מאוד זהיר, אני לא רוצה לצעוק עליו, אני לא רוצה כלום', כי העבריין מנטרל אותו מיד, עורך הדין אומר לו 'תגיש תלונה למחלקת חקירות שוטרים' ומשתקים. ויש את המקרים האלה ואתם יודעים שזה קיים.

אנחנו כמובן לא באים להגן, חלילה, לא על מקבלי שוחד, לא על נותני שוחד, לא שוטרים שמתעסקים בסמים. אלה צריכים לעוף מיד, אין לנו ויכוח, תעשו את זה גם מהר. אם שוטר סרח והוא אנס, צריך לעוף מהר, כמה שיותר מהר, עם דיני הראיות, תעשו את זה מהר, אם זה נכון. אבל אני מאוד מודאג מזה שנעשות עוולות לשוטרים. אני מאוד מודאג. שוטר שתקוע, אומר לי 'יעקב, תשמע, עבריין הגיש תלונה נגדי', עבריין. גם לזה הראש שלכם צריך לפעול, ואני מתאר לי שהוא פועל, אבל לדעתי משהו השתבש. העבריין היום הפך להיות מגיש תלונה, עורך דין ממולח, והם עושים את זה טוב, מגישים תלונה והנה תקעו אותו בקידום. אני יודע, אני מכיר את זה, כסגן שר, ומכיר את זה גם כראש עיר, מה הם עשו לשוטרים. עושים להם בית ספר. בשביל זה המשטרה איבדה את הסמכות שלה, איבדה את יראת הכבוד כלפיה ואנחנו רואים את התוצאות, שלאט לאט הפשע משתלט על המדינה. זה צריך להדאיג את כולנו.

מה שאני מבקש, ואני מכוון לדעת היושב ראש, צריכים לקבוע כללי משחק בתוך מחלקת חקירות שוטרים, שאומרים שאם זו עברת אונס, אז צריך תקופת זמן כזו, אם אלה עברות פעוטות, שעבריין מתלונן שהוא נתן לו סטירה, אתה יודע מה? תעשו את זה מהר. את זה אפשר לבדוק. זה עבריין, הוא שור מועד, הוא עבריין מועד, תעשו את זה מהר. לא שאני מסכים עם זה, חלילה.
היו"ר דוד אזולאי
חבר הכנסת אדרי, אני רוצה להגיד לך שהתקיים פה דיון אצלי בוועדה, בקשר לילד שהוכה על ידי שוטרים מכות אכזריות---
יעקב אדרי
צריך להשעות אותו מיד, אין ויכוח. שוטר שהכה ילד ועשה לו נזקים, צריך לעוף. אין לי בעניינים האלה, אבל אדוני היושב ראש, מה שהיושב ראש אמר, תנסו לקבוע כללי משחק שקובעים תקופות שבהן עיוות הדין הוא הכי קשה. השוטר יושב בבית, הוא מפרנס משפחה, יש לו אות קלון בחוץ, כי הוא מושעה, הוא תקוע בדרגה. את זה אתם צריכים לגמור כמה שיותר מהר ואני מציע שאולי, זה לדיון אחר שבו נחליט אולי לקבוע קטגוריות יחד איתכם שבהן נקבע בתקופה זו אתם ממצים תהליכים. אין דבר כזה שלא.
משה סעדה
תגובה קצרה לדברים. אנחנו מודעים לכך שיש מצבים שעבריינים מנסים לנצל את המערכת ואנחנו פועלים תוך ידיעה שכך קורה לפעמים ולכן אנחנו נזהרים. כדי למנוע את זה, נעשים מספר דברים. קודם כל, כאשר נחקר אזרח על תקיפת שוטר, באופן טבעי, כאשר שואלים אותו 'למה תקפת שוטר?' מה התשובה שלו? 'השוטר תקף אותי'. כעיקרון, אי אפשר אז להגיש כתב אישום כנגד אותו אזרח. כדי למנוע את זה יש הליך מזורז שפועל תוך שעה. המשטרה פונה אלינו, אנחנו תוך שעה סוגרים את התיק נגד השוטר ומאפשרים למשטרה להגיש כתב אישום כנגד האזרח במעצר עד תום ההליכים. זה נקרא 'נוהל אישור שפיטה', וזה נוהל מאוד מהיר כדי לא לאפשר לעבריינים לנצל את המערכת.
היו"ר דוד אזולאי
הנוהל הזה יכול לעבוד גם על אזרח מן השורה, לאו דווקא עבריין.
משה סעדה
כן, כל אזרח שמגיש תלונה נגד שוטר, והמשטרה רוצה להגיש נגדו מעצר עד תום ההליכים, אנחנו בודקים את זה במיידי מול המשטרה.
אריה ביבי
אתה מוכן לתת לי דוגמה אחת של אחד שתוך שעה?
משה סעדה
כן, זה נעשה כל יום בעשרות. מה שאני רוצה להגיד לגבי יעדים ומדדים. כל תיק במחלקת חקירות שוטרים לפי הנוהל אמור להיחקר תוך שלושה חודשים, אחרי חקירה אנחנו מחלקים את התיק לפרקליטים ופרקליט צריך לתת החלטה תוך חודש. עד 30 יום הוא נותן החלטה. זה סד הזמנים והיעדים המדודים של מחלקת חקירות שוטרים, אני חושב שהם יעדים---
היו"ר דוד אזולאי
תודה רבה.

גב' איילת גלעם, שהיא מתמחה במשרד עורכי דין, מבקשת לדבר. היא עוסקת בנושא זה.
איילת גלעם
אני ממשרד של עורך דין שרון נהרי וברצוני להעלות מספר נקודות. אני אפתח דווקא במבנה של מחלקת חקירות שוטרים, שלדעתי יש בעיה חמורה, אין הפרדה ראויה בין היחידה החוקרת לבין הפרקליטות. לא בכדי יש הפרדה מאוד ברורה כשזה נוגע לפרקליטויות אחרות ולמשטרה.
משה סעדה
במה אין הפרדה?
איילת גלעם
תיקים נמצאים במשטרה, עוברים לפרקליטות, פרקליט מקבל את התיק, הוא לא מעורב ביחידה החוקרת. זה לא מה שקורה במחלקת חקירות שוטרים, וזה חמור.

אני אתן כמה דוגמאות מאוד מאוד חמורות. לא ייתכן שפרקליטים, לרבות סגן בכיר למנהל מחלקת חקירות שוטרים, מגיעים ביחד עם היחידה החוקרת, בשלב החקירתי, לבית של מתלוננת שלא רוצה בכלל להגיש תלונה, כדי לבוא ולקחת אותה למחלקת חקירות שוטרים. בחורה בת 18, 19, עם לחץ מאוד מאוד פסול, באים אליה לבית שלה, פרקליטים, ביחד עם היחידה החוקרת, כדי לבדוק תלונה בנוגע לשוטר על מעשים מגונים ואונס.

יתרה מזאת, היא זועקת על אחד המקרים של יחסי מין איתו, שהיא לא מאשימה איתו, היא לא התנגדה, היא לא אמרה שום דבר, היא לא רוצה להגיש תלונה על זה, ומחלקת חקירות שוטרים מחליטים להגיש כתב אישום על אינוס כלפי אותו שוטר, באופן מאוד מאוד בוטה.

עדים של אותו שוטר מתדפקים על דלתות מחלקת חקירות שוטרים, השכם והערב, לתת עדות, ולא מקבלים אותם. מקבלים באופן חד צדדי רק עדים כנגדו. זה רק מקרה אחד. זה גובל בשיבוש וזה חמור ביותר.

דבר נוסף, מבחינת בקרה. אין גוף שמפקח על מה שקורה ביחידה החוקרת. אני אתן מספר דוגמאות. שוטר שמגיע ולפני האימות מבקש להיוועץ עם עורך דין, מאיימים עליו 'אני אעצור אותך עכשיו, אם אתה לא תשתתף באימות'. שוטר שזועק לעשות פוליגרף ועורך הדין שלו, שיודע שזה לא קביל ויש עם זה בעיות, מבקש ודורש שלא ייעשה לו, והוא ממליץ לו שלא יעשה פוליגרף, אז החוקרים מתקשרים באופן אישי לשוטר ואומרים 'עכשיו אנחנו נרשום שאתה זה שמתנגד', עד כדי כך שהמשרד שלנו צריך להוציא בקשה פורמלית שאנחנו המתנגדים ולא הוא. זה שיבוש. אחר כך, להגיש מסמך כזה בבית משפט, זה מסמך שקרי. הוא לא מתנגד, הוא זועק שהוא רוצה, אנחנו אומרים לו שלא. לבוא ולומר לו, מאחורי הגב שלנו, 'אנחנו נבוא ונגיד שאתה התנגדת, זה לא חוקי לעשות דבר כזה וזה גם גובל בשיבוש'.

דבר נוסף שאני רוצה להעלות. קודם כל העניין של מעצר שוטר. אני אולי אשאיר לךְ יותר לדבר על זה. אין צורך לעצור שוטר בפרהסיה, בתחנה, ולאחר מכן גם בחניון, כשגם עבריינים רואים וגם כפופים רואים, ובזה להרוס קריירה שלמה של בן אדם.
יעקב אדרי
ואחרי זה אתם סוגרים את התיק.
משה סעדה
בתיק הזה הוגש כתב אישום נגד השוטר בגין עברה של אינוס.
איילת גלעם
אני לא מדברת על אותו אחד, אני לא מדברת---
היו"ר דוד אזולאי
רבותיי.
איילת גלעם
על מקרה האינוס המאוד חמור, שאני אפילו לא המשכתי---
דוברת
אתה טועה---
היו"ר דוד אזולאי
סליחה, גברתי. זו פעם אחרונה שאני מזהיר אותך.
איילת גלעם
אני אעשה קצת סדר ואני גם אחשוף שבמקרה של מעשים מגונים ואינוס אני דיברתי על המקרה של השוטר ע.ק., על המקרה שדיברתי על המעצר, דיברתי על המקרה של ח. ועוד מקרים שאני מעדיפה לא לחשוף, כי זה בשלב מאוד טרומי כרגע.
משה סעדה
הוא גנב מחמיו.
איילת גלעם
הוא לא גנב. אם תהיה מקצועי, אז בעצמך תגיד שהוא חשוד. זה רק מראה מאיפה הגישה שלכם נובעת.
קריאה
בבקשה, אתה שומע מה הוא אמר? שהוא גנב כסף מחמו. הוא כבר האשים אותו.
איילת גלעם
הרי גם פרקליט בבית משפט אומר שהוא חשוד.
היו"ר דוד אזולאי
רבותיי, זה לא המקום, זה לא הזמן. אני לא מנהל כאן חקירות, עם כל הכבוד. עד כאן.
איילת גלעם
אם היה לי את הזמן, הייתי מעלה עוד המון דברים פסולים בעניין של ק' ובעניין של ח' ובעוד מקרים.
היו"ר דוד אזולאי
יש לי בקשה אלייך. למען הסדר ולמען האתיקה, זה לא הגון להעלות כאן שמות של אנשים שלא נמצאים פה.
איילת גלעם
ביקשתי את אישורם.
היו"ר דוד אזולאי
אני מבקש, אני לא מאשר את זה. עם כל הכבוד, זה שקיבלת את אישורם, אני לא יודע מה האנשים האלה, אנחנו לא יכולים להעלות פה את הדברים.
איילת גלעם
אין לי בעיה שיימחקו השמות, רק שיהיה ברור שמקרה אחד דובר על מעשים מגונים ואונס וזה לא אותו מקרה של המעצר של שוטר אחר.

דבר נוסף, אחרון, שאני רוצה להעלות זה מקרים שמגיעים למשרד שלנו ולאחרונה זה נהיה נפוץ, גורמים עבריינים שבעקבותיהם נפתחות תלונות כנגד שוטרים. אותם עבריינים שבמקרה אותו שוטר גם פעל נגדם לפעמים במשך תקופה ארוכה, ובמקרים רבים החומר שכנגד השוטר זה רק העדות של הגורם העברייני, ללא כל חיזוק, ללא כל סיוע, ובכל זאת אתם בוחרים לפתוח תיק, להרוס קריירות של אנשים, לתת לגורמים העבריינים יד.
היו"ר דוד אזולאי
את אומרת שהם מחליטים לפתוח תיק. מה זה, הם קובעים אם לפתוח תיק או לא לפתוח תיק? אם יש ראיות , פותחים תיק, ואם יש מספיק ראיות, אז גם מגישים כתב אישום, הם לא עושים את זה, הם מגישים את זה לפרקליטות.
איילת גלעם
זה בדיוק מה שאני אומרת, שאין הפרדה בין היחידה החוקרת לפרקליטות. אין גוף אחד שלם שאין עליו בכלל ביקורת, אין למי לפנות כשמשהו שם משובש. זה גובל ממש בשיבוש.

רק משפט אחרון, דווקא בזמן שהפשע גואה בישראל ודווקא בזמן שמשטרה צריכה להיות חזקה ולקבל גיבוי, אותם גורמים עברייניים מגישים תלונות השכם והערב ואין מי שיעזור לאותם שוטרים. שוטרים יפחדו בישראל לעשות את עבודתם וגם הציבור ישלם מחיר על זה.
היו"ר דוד אזולאי
תודה רבה. גב' חורש שושנה?
שושנה חורש
אני האמא של השוטר שאדון סעדה כרגע צעק בריש גלי שהוא גנב כסף מחמו, כשעדיין המצב נמצא בחקירה, ובריש גלי לפני כולם פה, הוא צעק 'הוא גנב כסף מחמו'.
היו"ר דוד אזולאי
אני לא שמעתי, אבל לא חשוב.
שושנה חורש
שמעתם?
מספר דוברים
כן, שמענו.
יעקב אדרי
רגע, החם הגיש תלונה?
שושנה חורש
לא, החם לא הגיש תלונה, יש לנו יחסים טובים עם החם.
איילת גלעם
גורם עברייני הגיש תלונה.
שושנה חורש
גורם עברייני הגיש תלונה.
היו"ר דוד אזולאי
אני לא אכנס לפרטים ולא רוצה להיכנס לפרטים.
שושנה חורש
אני מבקשת, מתחננת, תן לי לדבר.
היו"ר דוד אזולאי
גברת, בבקשה, אני נותן לך לדבר. יש לך שלוש דקות, תתחילי.
שושנה חורש
ב-9.6 נעצר הבן שלי בתוך התחנה, בפני כולם, ראש צוות בילוש, בפני כל הכפופים שלו, 'תוציא את הדברים מהכיסים, תרים ידיים, מהר, מהר', הקצין שלו אומר 'למה ככה? למה ככה?' הוא אומר לו: 'אתה אל תתערב, אתה אל תתערב'. במקביל, הביאו אותו אליי הביתה, החוקר חיפש בתוך הארון, מצא מסמכים מסוימים, לוקח מזכר, רושם את המסמכים, לוקח את האקדח המשטרתי מתוך הארון, אבל הוא לא דואג לרשום אותו במסמכים. אני אומרת לו 'סליחה, למה אתה לא דואג לרשום את האקדח בתוך המסמכים?' 'אה, באמת? שכחתי', אמרתי לו 'סליחה, חוקר שמכבד את עצמו שוכח לרשום דבר כל כך חשוב?'

במקביל, בשעה שהריצו אותו למגרש הרוסים, לחקירה, ונעצר עם העבריינים, זימנו את חמיו לתחנה, במחלקת חקירות שוטרים, ואמרו לו, 'אתה יודע מי הפורץ? הפורץ זה החתן שלך, אדון דוד, הפורץ הוא החתן שלך', אמר להם 'איך אתם אומרים לי דבר כזה?' הוא בכה כמו תינוק, 'אני חולה לב, אני גבר בן 60, איך אתם מעזים להגיד לי דבר כזה?' זה עדות של חמיו, אדוני. אמרו לו 'אנחנו מאורגנים, יש פה רופא', כלומר 'תירו בו ותביאו שח"ל'.

בהמשך העבריין, יש לי תאריכים מוסכמים עם כתובות, עד החודש האחרון הוא פורץ, הוא גונב, הוא נוסע במהירות מוגברת של 140 קילומטר לשעה במקום 40, 60, הוא משוחרר. אתה יודע מה הוא אמר להם? 'אני טעון הגנה, תיזהרו, אני מתקשר למחלקת חקירות שוטרים'. 'אני תוך שעתיים יוצא, אין לי בעיה, יש לי עדות'.

אדון סעדה, הוא לא גנב, לי יש ארבע דירות. לא חסר. דרך אגב, שינו גם את הסכום. במחלקת חקירות שוטרים יצא אלכס אור בהצהרה בתקשורת, 'נגנבו 46,000 דולר ובין 6,000 ל-8,000 יורו'. חמיו אומר 'לא היה לי', ובמטה הארצי אמרו חצי מיליון שקל. מעניין, אם הייתי משקיעה את זה בשוויץ, הסכום לא היה עולה כל כך מהר. איך זה ייתכן שהסכום השתנה? יותר מזה, אני רק מקווה, סעדה, מלב אל לב, רק שלא תנקום בו. רק שלא תנקום בו. אני פונה אליך מלב אל לב, יש משפחות, יש ילדים, הרסתם שלוש משפחות, את המשפחה של הבן שלי, את המשפחה של חמי ואת המשפחה שלי. אין לי לילה שאני ישנה רצוף. רק שלא תנקום.
איציק אלפסי
יושב ראש הוועדה, חברי הכנסת, חברי הוועדה. אני בן 28, שירתתי במשטרה שש שנים, התגייסתי כסוכן סמוי, בין היחידים במדינה ששימש כסוכן סמוי בתוך עיר הולדתו, כנגד עבריינים שלמעשה גדלו איתו. אחרי הפעילות נעצרו 16 סוחרי סמים, נכנסו לכלא לתקופות שונות, שירתתי כבלש בימ"ר ירושלים, לאחר מכן ראש צוות ובסוף חוקר נוער. במהלך השירות שלי, בשנת 2003, אני מספר את זה כי זה על עצמי וחשוב שתדעו כי זה לדוגמאות הבאות, נכנסתי לחיפוש בבית של סוחר סמים אמריקאי שברח לארץ, על מנת למכור פה את הסמים, כי שם הוא היה מבוקש. בחיפוש בבית התגלתה מעבדת סמי הידרו, בחדר נוסף היו אמורים להיות סמים אחרים, הוא התנגד לחיפוש, תקף אותי, שבר לי שתי שיניים, פצע אותי בפנים ובראש. במהלך ההשתלטות עליו, מן הסתם במכות, כמו במלחמה, שני הצדדים נפגעים, שני הצדדים נפצעים, גם הוא נפצע, הוא שבר צלע, אני שברתי שתי צלעות. לא הסתרנו את זה, רשמנו דוחות, רשמנו בדיוק מה שהיה. לאחר מכן, בהמלצת העורך דין שלו ויחד עם העורך דין שלו הוא מגיש תלונה במחלקת חקירות שוטרים.

ועכשיו אני רוצה לנקודות שרשמתי שאני רוצה להתייחס אליהן, אותן נקודות שמראות שיוצרים חממה לעבריינים לחיות כאן במדינה, ומחלקת חקירות שוטרים כמגנם ועוזרם לבצע את הפעולות שלהם וכך לחמוק מדין. מה שקורה, אישור שפיטה נקרא אצלנו במשטרה 'איסור שפיטה'. אותו אישור שפיטה שהוא טוען, אני אסביר לך מה זה. עבריין שביצע עברה, פרץ לבית, היה תצפיתן משטרתי שזיהה את הפריצה ועוד עוקב רגלי שראה את הפריצה. העבריין נעצר במקום, נלקח לחקירה. אחרי החקירה, יומיים, שלושה, ארבעה, שבוע, הוא משתחרר, המשטרה מחליטה להגיש כתב אישום, הם צריכים אישור שפיטה ממחלקת חקירות שוטרים. בהמלצת עורך הדין של אותו עבריין, ואני היום עובד במשרדי עורכי דין ואני רואה עורכי דין שעושים את זה, 'אדוני, תגיש תלונה במחלקת חקירות שוטרים'. אחרי שהוא מגיש תלונה במחלקת חקירות שוטרים, והיום זה לא בעיה להשיג חוות דעת רפואיות, אתה הולך למרל"ם, אומר שכואב לך הראש או שכואב לך הצוואר, בעקבות בעיטה שחטפת במהלך מעצר, ומביא אותם לחברים הנכבדים, שעושים את הנוסחה הבאה; תלונה + חוות דעת רפואית = שוטרים עבריינים שמכים פורצים, גנבים, סוחרי סמים. הם לא נותנים אישור שפיטה למשטרת ישראל עד שייגמרו ההליכים נגד המשטרה. השוטרים נחקרים. מן הסתם אתם יודעים כמה זמן לוקח להם לחקור, כמה זמן לוקח להם, במידה ויוגש כתב אישום כמה זמן לוקח לבתי המשפט לגמור את הסיפור ובשורה התחתונה, שוטר אחרי שנתיים-שלוש יוצא בזיכוי מוחלט ורק אז יש אישור שפיטה לאותו עבריין שפרץ לבית. עכשיו בוא תסביר לי איך אותו תצפיתן אחרי ארבע-חמש שנים יעמוד בבית משפט ויספר איך הוא זוכר את מה שהוא ראה לפני ארבע-חמש שנים, וזה התרגיל הטקטי שהיום נוקטים עבריינים באמצעות מחלקת חקירות שוטרים. זה אישור השפיטה.

במקרה שלנו, אותו עבריין החזיק 400 מיקרו-טריפים. להזכיר לך, אדוני, כל כדור כזה יכול להרוג בן אדם, 50%-50%. הוא לא נשפט, הוא לא אזרח ישראל, הוא זכה להגנה מהמדינה מכיוון שהוא היה עד במשפט, בעקבות התלונה שהוא הגיש. במהלך המשפט חוקר מחלקת חקירות שוטרים הודה שהמתלונן שקרן, הודה שהוא לא מאמין לו, לחלק הראשון, אך לחלק השני הוא מחליט שכן. אנחנו יצאנו זיכוי מוחלט, השופט האמין לכל מלה. זה קרה ב-2006, אנחנו ב-2009, היום סוחר הסמים הזה מסתובב חופשי, ללא כתב אישום וללא טיפול משטרתי.

עיכובי דרגה. ברגע שמוגשת תלונה ונפתחת חקירה כנגד שוטר, הוא מעוכב דרגה. אני אסביר לך איך מתבצעים שיבוצי הכוחות במשטרת ישראל, כמי שהיה ראש צוות בילוש. יש לי פעילות על גנבי רכב---
היו"ר דוד אזולאי
תסכם בבקשה.
איציק אלפסי
אני אגיד לך שבעקבות עיכובי דרגה של מחלקת חקירות שוטרים, ואני יודע שהם לא אחראים על השעיית שוטרים, זה נכון, זה אגף כח אדם של משטרת ישראל, היום השוטרים מחליטים לא לבצע פעולות כאלה ואחרות, לא משתבצים לצוותי מעצר כי הם מפחדים שתוגש נגדם תלונה, מקרים של אלימות כשאתה נוסע בנסיעה מנהלתית, מהבית לעבודה או בחזרה ורואה מקרה אלימות, או מקרה פריצה, אתה מוריד את הראש, עוצם עיניים, על מנת לא להתערב. אין חתירה למגע, והכל בעקבות ההתנהלות של מחלקת חקירות שוטרים.
אביגיל שררה
אני מנהלת כללית ארגון נשות השוטרים והסוהרים. יש 17,000 חברים בארגון שלנו ואני רוצה לברך את חבר הכנסת אריה ביבי שבעצם מביא אותנו לסדר היום הציבורי. תודה רבה על כל מה שאתה עושה, תודה רבה שאנחנו פה.

אני עוברת יחד עם כל השוטרים, גם סוהרים פה, אבל אנחנו לא מדברים עכשיו על סוהרים, את כל הסבל שהם עוברים, גם את עיכובי הדרגה, וגם בסוף שהם בחוץ בגלל אי סיום חקירת מחלקת חקירות שוטרים. אני חושבת שחבר הכנסת ביבי אמר בעצם את כל מה שיש לנו בלב ואני אקצר בדבריי, כי אני רוצה לתת מהזמן שלי לעדות חיה של הזוג הזה שאיתי, שהוא שוטר שאוטוטו כבר לא במשטרה, וזה יותר חשוב לי מאשר שאנחנו נדבר. העדות החיה הזאת תבוא ותגיד מהבטן של הזוג הזה, שכואב את הכאב של חקירת מחלקת חקירות שוטרים.
ניר זאב
אני אגיד את זה מהכיוון זה. אני קצת שוטטתי באינטרנט שלשום וראיתי שהתקיפה של מחלקת חקירות שוטרים היתה מכיוון אחר בשנים האחרונות. טענו נגד מחלקת חקירות שוטרים שהוא לא מגיש מספיק כתבי אישום, שהוא דווקא לטובת השוטרים, שהוא סוגר כביכול הרבה תיקים.
קריאה
זה מה שאומר שהאמת כנראה באמצע.
ניר זאב
אני סבור שדווקא הלחץ הזה גרם לחוקרי מחלקת חקירות שוטרים ולמקבלי החלטות במחלקת חקירות שוטרים להיות לפעמים בתיקים מסוימים עם יד קלה על ההדק, וזה יצר אצלם מצב שבחינה של ראיות היא לא בחינה, החקירה היא לא חקירה. אני יכול לתת לכם דוגמה, לשוטר שאני ייצגתי בשלוש השנים האחרונות, הוא זוכה שלוש פעמים, פעם אחת בבית משפט ופעמיים בבית דין למשמעת, והשוטר הזה אמר בפעם השלישית להרכב השופטים, בחקירה הנגדית שלו, 'חבר'ה, אני כבר שוטר עיוור. אני הולך ברחוב ואני כבר לא רואה עברות'. זה מה שיצר המצב, כיוון שהיום כל עבריין זוטר יודע שתלונה למחלקת חקירות שוטרים מביאה למצב שבו אני לא מקבל דרגה, וזה מה שקרה בשלוש השנים האחרונות. זה פשוט רדף תיק אחרי תיק. אגב, רוב התיקים, בתמיכה למה שחבר הכנסת אריה ביבי אמר, הם תיקים של תקיפה סתם, של תקיפה גורמת חבלה ממשית, תיקים שהולכים או לביד"ם, או לבתי משפט שלום ברחבי המדינה. אני סבור, מהיקף התיקים שראיתי, בעשור שאני מייצג, 40% מהתיקים הם כאלה ותיקים כאלה, לא ייתכן שלפעמים ישכבו תשעה חודשים ושנה. זה לא קשור לתעודות חיסיון, לא קשור לכלום, ואני ראיתי הצהרה של ראש מחלקת חקירות שוטרים הקודם שאמר שתיקים בדרך כלל תוך שלושה חודשים מובאים לסיכום ולדין. וזה לא קורה. והחבר הנכבד לידי גם יסביר לגבי העניין הזה.

אני מבקש לציין עוד דבר אחד. אני רואה מחדלי חקירה דווקא במחלקת חקירות שוטרים, שכביכול אמור להיות צוות מצומצם ויותר מקצועי, מחדלי חקירה אלמנטריים. דיברו פה קודם על זכות ההיוועצות בעורך דין. מאיימים ולא נותנים את זכות ההיוועצות. ואני חייב להגיד לכם ששוטרים הם הנחקרים הכי גרועים, הם מגיעים לחקירה והם מתנהגים כמו אינפנטילים. אני פשוט לא האמנתי כשנתקלתי בזה בהתחלה, כי הייתי קצין משטרה, הייתי תובע והייתי ראש משרד חקירות, וכשהגעתי לצד השני, אני פשוט לא האמנתי למה שאני רואה. יש מצבים, אתם לוקחים אפילו קטטה במועדון, זה מצולם בווידיאו, נכון? מה הבעיה לקחת את קלטת הווידיאו ולראות מה קרה שם? לא לחקור 20 עדים ולשמוע 10 כאלה ו-10 כאלה. לא עושים את זה. אלה מחדלי חקירה שפוגעים בכל ההליך עצמו. משום מה אני רואה ריכוז כזה דווקא במחלקת חקירות שוטרים ואני שואל את עצמי למה, זה לא צריך להיות כך.
אודי אילוז
אני עשר שנים משרת במשטרת רמלה, שלוש שנים בלש ושבע שנים רכז מודיעין. לפני שנה וחודשיים נפלו עליי השמים, חקרו אותי במחלקת חקירות שוטרים, באו, לקחו אותי מהתחנה, עשו הצגה, קראו לכל השוטרים, לקחו אותי מלמעלה, להשפיל אותי, לקחו אותי לחקירה של 12 שעות, תוך כדי קללות, השפלות, בלי אוכל, בלי מים, כל מה שביקשתי, השפילו אותי, קיללו אותי, אבל זו לא הנקודה.
היו"ר דוד אזולאי
על מה?
אודי אילוז
חקרו אותי על גורם עברייני שהגיש תלונה שאני אמרתי שהוא עובד עם המשטרה. אותו גורם עברייני הגיש עשרות תלונות נגד שוטרים. אני בעצמי, עוד לפני החקירה, התרעתי בפני מחלקת חקירות שוטרים ראשון, שאותו גורם מנצל, שוטרים מפחדים ממנו, כל שוטר שהוא הוא מגיש תלונה, אפשר לבדוק שהוא הגיש עשרות תלונות. חקרו אותי לפני שנה וחודשיים. אין במחלקת חקירות שוטרים כלום, אני לא עשיתי שום דבר, מה שקורה, הם ראו שנגמר לי החוזה המשטרתי, הם מושכים את התיק שנה וחודשיים, אין כלום, לא ביצעתי שום עברה, הם יודעים גם שאין עברה. עורך הדין שלי פנה כמה פעמים, מפקד המחוז פנה לראש מחלקת חקירות שוטרים, מפקד המרחב פנה לראש מחלקת חקירות שוטרים, היום אני פוטרתי מהמשטרה בגלל שהתיק פתוח שנה וחודשיים. היום זרקו אותי עם ארבעה ילדים ואין לי איך לפרנס אותם. לא עשיתי כלום, סך הכל עשר שנים שירתתי במשטרה. בגלל שמחלקת חקירות שוטרים מושכים את התיק שנה וחודשיים, שולחים אותי הביתה. זו התשובה. עשר שנים, שוטר מצטיין, פעמיים מצטיין תחנתי, נתתי כל מה שיש לי, הייתי מגיע ראשון, הולך אחרון הביתה. בחיים לא עשיתי כלום, אין לי עברת משמעת אחת, מפקד המחוז רוצה אותי, מפקד המרחב רוצה אותי, הם בדקו מול מחלקת חקירות שוטרים ומחלקת חקירות שוטרים העבירו פרשנות למשטרה, עשו ממני מחבל ובגלל שהתיק פתוח, שולחים אותי הביתה. לפני שבוע הלכת הביתה, עם ארבעה ילדים, בגיל 33, וכלום לא עשיתי.
היו"ר דוד אזולאי
לא הוגש נגדך כתב אישום?
אודי אילוז
כלום, כלום, שנה וחודשיים כלום. אני מתחנן שיהיה כתב אישום, שאני אוכל לראות את הצדק שלנו.
רונית אילוז
שישפטו אותנו, שמישהו ישפוט אותנו. אי אפשר, אי אפשר---
אודי אילוז
אין לנו כלום, עם ארבעה ילדים אני זרוק ואין לי מה לעשות. ואני ברחוב צריך להסתובב כעבריין וכל השוטרים נותנים גיבוי, בגלל שהתיק פתוח שנה וחודשיים אני בחוץ מלפני שבוע. אמרו לי שברגע שייגמר התיק, תבוא ונדבר. כל המפקדים רוצים אותי, אין לי עברת משמעת אחת, עורך הדין שלי פונה למחלקת חקירות שוטרים עשרים פעם, והממ"ז פונה למחלקת חקירות שוטרים ובסך הכל הם מושכים את התיק בגלל שנגמר לי החוזה. הניצחון של מחלקת חקירות שוטרים שאני אלך הביתה. לא ביצעתי עברה פלילית, לא ביצעתי שום עברה. שנה וחודשיים אין כלום. היום אני זרוק ברחוב עם ארבעה ילדים. ההשפלה שכבר יש לי ברחוב, שכל העבריינים צוחקים עליי, שאותו גורם עברייני שהגיש עליי תלונה הולך בגאווה וכל השוטרים מפחדים לבדוק אותו. אפשר לבדוק בנתון, מאז שעזבתי את מודיעין רמלה לפני שנה וחודשיים, התפוקות ירדו ב-40%. שוטרים היום לא חותרים למגע. שוטרים אומרים לי 'אודי, מהמקרה שלך אנחנו לא בודקים עבריינים'. אפשר לבדוק בנתונים. הממ"ז עשה ביקורת והוא לא מאמין, הוא אומר למפקד התחנה 'מה, אודי היה כמו ארבעה רכזים?' כן, עבדתי כמו ארבעה רכזים, אבל היום הרכזים לא רוצים לעבוד, שוטרים לא רוצים לעבוד. אני מבקש, לא עשיתי כלום, שנה וחודשיים תיק מחלקת חקירות שוטרים פתוח ואין שום דבר. שוטר מצטיין, אפשר לראות את התעודות שלי פה, ומפקד המחוז פנה לראש מחלקת חקירות שוטרים, הוא אומר לו 'התיק, אין כלום, אין פה, אין פה...'. שנה וחודשיים, אין פה, אין פה.
אושרה אסף
אני, למעלה מ-17 שנה, עוסקת בעניין של מחלקת חקירות שוטרים. התפקיד שלי זה לבדוק איפה מחלקת חקירות שוטרים נכשל ואני לא נותנת את הדוגמאות שהוא נותן, אני הולכת לזה שהאדון הנכבד הזה, במקרה בתחנה שלו, הייתי ביום ראשון אצל אורן. 99.9% מהתחנה לא עובדים, לא רוצים לעבוד, מגיעים, עושים את הדברים המינימליים שלהם והולכים הביתה. לא מוכנים, מסיבה אחת פשוטה, יש נגד רובם כתבי אישום של מחלקת חקירות שוטרים. רוב הזמן שוטר הולך עושה את העבודה שלו, הוא לא יעשה את העבודה שלו כמו שצריך כשהוא יודע שבעורפו נושף...

אנחנו הגענו למסקנה, אני יושבת עם כמות לא מבוטלת של עורכי דין ושוטרים שפונים אלינו, גם לאביגל וגם אליי, שוטרי משטרת ישראל לא יעשו את העבודה שלהם, לא יעשו כל עוד מחלקת חקירות שוטרים ימשיך להתנהל כמו שהוא. ואני הולכת לתסריט הקיצוני ביותר, מר סעדה, אתם תופרים תיקים לשוטרים, תופרים תיקים לשוטרים, אחד אחרי השני. חד משמעית. אני אומרת לך, שימוש בכח לא סביר כנגד עבריין, כשאותו עבריין למעשה נפגע על ידי מעצר של אותו שוטר, חד משמעית אתם לא רואים את השוטר, אתם לא נותנים לו אפשרות לבקש ייצוג משפטי. מה עשיתם לאיתמר בצפון? צוק אריה הרביץ לשוטר, הוא היה בטלוויזיה, אלוהים אדירים, לאן הגענו? אין לי בעיה שמחלקת חקירות שוטרים יהיה, יתנהל כראוי, אבל אתם לא מכבדים את האנשים שאתם חוקרים. עבריין מקבל תנאים יותר טובים מאשר שוטר וזה לצערי הרב. אני מתנהלת מולך די הרבה שנים, אנחנו נפגשים בבתי משפט, אני לא אומרת שזה אתה, אני מדברת על חוקרים שרוצים להתקדם, אין לי בעיה, שלא יתקדמו על חשבון השוטרים שלי, אני רוצה שיהיו שוטרים במשטרת ישראל שיעשו את העבודה שלהם ולא ירצו פחות מגע עם עבריינים בגלל שמחר המשפחה של אותו שוטר לא תקבל שכר והוא יהיה מוקצה, ופתאום האנשים לא יהיו חברים שלו בגלל שאתם עצמכם...

בעניין של אודי, לצורך העניין, אנשים לא רצו לבוא אליו, כי הם פחדו. מפקד התחנה כמעט נעצר. הוא בא לעזור לשוטר, זה מפקד התחנה, אמרו לו 'אם אתה לא עף מכאן, אנחנו עוצרים אותך פה בתוך התחנה'.
היו"ר דוד אזולאי
רבותיי, אני רוצה לסכם את הדיון.
אריה ביבי
אני רק רוצה לומר מלה אחת. למה מחלקת חקירות שוטרים מתנהג כמו הסיקוריטטה. למה לא אומרים לנו כמה כתבי אישום הגישו? למה לא אומרים לנו כמה תיקים זוכו? למה לא אומרים לנו בתוך התיקים האלה כמה אנשים הואשמו וכמה זוכו? למה צריך להתנהג כמו הסיקוריטטה ברומניה?
היו"ר דוד אזולאי
אני רוצה להגיד לך, חבר הכנסת אריה ביבי, ולכם, שאני חבר בוועדה הזאת מאז תחילת כהונתי כחבר כנסת. מעולם לא ויתרתי על חברותי בוועדה. נדמה לי שברוב הדיונים שהיו על מחלקת חקירות שוטרים תקפנו את מחלקת חקירות שוטרים. יותר מזה, אני אמרתי על מחלקת חקירות שוטרים, שזה ראשי תיבות של מחלקה לחיפוי שוטרים. כך אמרתי את זה. היום אני שומע בדיוק את הצד השני. אין ספק שיש ביקורת לפה ולשם ואתם, רבותיי, יושבים פה ואני מבין את כאבכם, אבל חשוב שתשמעו אזרחים מן השורה ותשמעו על תלונות קשות שמנהלים נגד האנשים. אני מזמין אתכם עכשיו אליי למשרד, קיבלתי עכשיו מכתבים מאנשים שהתנהגו אליהם באלימות. שוטרים, שימוש בכח רב, ועוד כהנה וכהנה דברים.

הנושא, לדעתי, הוא נושא כבד, נושא רציני, נושא חשוב. אני לא מקל ראש בזה, במיוחד כאשר הנושא נקבע כנושא לדיון מהיר, ואני חושב שאנחנו לא יכולים להקדיש לזה את תשומת הלב הראויה.

מה שאני מציע לחבר הכנסת אריה ביבי, ידידי ומכובדי; הועלו פה טענות, וטענות צודקות. גם לי יש ביקורת על מחלקת חקירות שוטרים, אבל אני טוען שלא יכול להיות שדין של שוטר יימשך כל כך הרבה זמן כאשר אנחנו יודעים מראש שזה מקום פרנסה, זה עיכוב בקידום, מדובר על משפחה שלמה, עיכוב שכר ועוד כהנה וכהנה סנקציות שננקטות כנגד אותו שוטר. לכן הצעתי אליך, אנחנו נקיים דיון משותף, אתה, נציג של מחלקת חקירות שוטרים ואנוכי---
אריה ביבי
וראש אגף כח אדם של המשטרה גם.
היו"ר דוד אזולאי
וגם ראש אגף כח אדם של המשטרה. נקיים דיון אצלי, לא במסגרת ועדה, לא בפורום פתוח, ואז---
אריה ביבי
בינתיים יש לי את החוק שלי, שאני לא מושך אותו.
היו"ר דוד אזולאי
זה לא קשור. זה מסלול אחד וזה מסלול שני ואז אנחנו נדרוש מאנשי מחלקת חקירות שוטרים לבוא אלינו עם נתונים, נתונים בכמה תיקים, כמה זמן זה נמשך, נדרוש את הדברים הללו ואני חושב שלא תהיה בעיה בקטע הזה כי אלה נתונים שהם חייבים להציג בפני הוועדה.
משה סעדה
המערכת ממוחשבת, אפשר להוציא את הנתונים.
היו"ר דוד אזולאי
מצוין.
אריה ביבי
עוד דבר אחד. אני מבקש בהקשר לזוג הזה, שמחלקת חקירות שוטרים יעשה את התוצאות שלו, שיהיו מהירות, שייתן למשטרה---
היו"ר דוד אזולאי
אני מציע---
אריה ביבי
אתה אבא לארבעה ילדים.
היו"ר דוד אזולאי
אדוני, חבר הכנסת אריה ביבי, יש לי בקשה. חבר הכנסת ביבי, אתה מכיר את המלאכה, אני מתחייב ואני אומר שאותם אנשים שמרגישים כרגע שהם פגועים, שיעבירו לנו את הבקשה בכתב, אני אפנה בשמם למחלקת חקירות שוטרים ואני אבקש לקבל הבהרות בנושא הזה. אני חושב שמעבר לכך אי אפשר לדרוש מאיתנו.
משה סעדה
משפט סיכום. קודם כל, כפי שאדוני אמר, נשמעות טענות גם מצד המתלוננים מצד אחד וגם מצד השוטרים.
היו"ר דוד אזולאי
סימן שאתה בסדר.
משה סעדה
אנחנו בסדר. כל עוד אנחנו מותקפים משני הצדדים, אנחנו בסדר. אם היינו מותקפים מצד אחד, הייתי אומר דרשני.

לגופם של דברים; אדוני, הטענות שהועלו פה הם מקרים חמורים של שוטרים שנחשדו בעברה של אינוס, פריצה לבית---
אריה ביבי
נו, באמת.
משה סעדה
מדובר במעשים חמורים שאנחנו, כמדינה, אנחנו כחברה, לא יכולים להרשות לעצמנו את הדברים האלה. הדברים הללו יידונו בבית משפט. בית משפט, אני מניח, אחרי שיבדוק את הדברים, יגיד את דברו ואני חושב שצריך לתת לבית המשפט---
אריה ביבי
אנחנו לא מדברים על דברים של בית משפט עכשיו. מה זה בית משפט?
היו"ר דוד אזולאי
רבותיי, אני מודה לכם ואנחנו עוד ניפגש. אני מבקש גם מנציג מחלקת חקירות שוטרים שישאיר פה את הפרטים.

הישיבה ננעלה בשעה 13:00

קוד המקור של הנתונים