PAGE
21
ועדת החוקה, חוק ומשפט
2.12.2009
הכנסת השמונה-עשרה
נוסח לא מתוקן
מושב שני
פרוטוקול מס' 114
מישיבת ועדת החוקה, חוק ומשפט
יום רביעי, ט"ו בכסלו תש"ע (2 בדצמבר 2009), שעה 9:00
ישיבת ועדה של הכנסת ה-18 מתאריך 02/12/2009
חוק שיפוט בענייני התרת נישואין (מקרים מיוחדים וסמכות בין-לאומית) (תיקון מס' 3), התש"ע-2009
פרוטוקול
סדר היום
הצעת חוק שיפוט בענייני התרת נישואין (מקרים מיוחדים וסמכות בין לאומית), התשס"ט-2009 – הכנה לקריאה שנייה ושלישית – דיון.
מוזמנים
¶
עו"ד מאירה בסוק
- לשכה משפטית, ארגון נעמ"ת
טו"ר יוסף וסרמן
- יו"ר לשכת הטוענים הרבניים
עו"ד שירי לנג
- עו"ד לשכה משפטית, הנהלת בתי המשפט
עו"ד לאה רקובר
- יועצת משפטית, הנהלת בתי המשפט
מיכל כהן
- מחלקת ייעוץ וחקיקה, משרד המשפטים
הרב עו"ד שמעון יעקבי
- יועמ"ש בתי הדין הרבניים
רשמה
¶
תמר פוליבוי
הצעת חוק שיפוט בענייני התרת נישואין
(מקרים מיוחדים וסמכות בין לאומית), התשס"ט-2009 –
הכנה לקריאה שנייה ושלישית
היו"ר דוד רותם
¶
אני פותח את הישיבה. הצעת חוק שיפוט בענייני התרת נישואין (מקרים מיוחדים וסמכות בין לאומית), הצעת חוק ממשלתית.
סיגל קוגוט
¶
לפני כחמש שנים תיקנו את חוק התרת נישואין בכמה עניינים. אחד מהם היה לפשט את ההליך של התרת נישואין, שהיה מרוכז אז בידיו של נשיא בית משפט עליון, שמחד גיסא הפעיל שיקול דעת גם במקרים רגישים, ומאידך גיסא היו תקועות אצלו הרבה מאוד בקשות, וזה גרם לעינוי דין להרבה אנשים שרצו להתיר את נישואיהם. אחד התיקונים בחוק הוריד את הבקשות לערכאות יותר מרובות. עדיין נשארה סמכות בידי נשיא בית המשפט העליון ואפשר להעביר אליו תיקים מסובכים, אבל זה אמור להיות מטופל בבתי המשפט למשפחה על ידי סגן הנשיא, והוא מבקש חוות דעת מבתי הדין הדתיים השונים, אם יש לו ספק בדבר העדה הדתית, בדבר הצורך בכל זאת בגירושין, אם מדובר בשתי דתות מוכרות שונות. יש שלושה מקרים שבהם הוא צריך לפנות. שיקול הדעת שלו הוא בדרך כלל די טכני. הוא צריך לראות לפי המסמכים, אם יש איזשהו ספק ולבקש חוות דעת, וכאן מתבקש אחד התיקונים בחוק, מאחר שנאמר שבגלל שאנחנו נתנו את הסמכות רק לסגן הנשיא, לפעמים כשהוא נעדר או כשהוא בחופשה, הבקשות שוכבות, ולכן ביקשו שנשיא בית המשפט יוכל להסמיך עוד שופט אחד, שבהיעדרו של סגן הנשיא יוכל לטפל בבקשות האלה.
בהמשך המסלול, אחרי שזה מועבר לבית הדין הדתי, החוק קוצב זמנים, שבהם בית הדין הדתי צריך לתת תשובות. גם כאן אנחנו ביקשנו, שאם אפשר יהיה, יפרטו נתונים על שיפור שהתיקון הזה עשה והאם הוא באמת קיצר את אורך חיי התיקים. גם כאן מתבקש תיקון, תיקון שלמעשה התבקש עוד כשחוקקנו את החוק המקורי בעניין בתי הדין הדתיים.
הוועדה חשבה שכדאי לייחד את הסמכות הזאת ללא רבים, ולכן היא קבעה שמי שאחראי לתת את התשובות האלה לבתי המשפט למשפחה יהיה נשיא בית הדין הרבני או ראש בית הדין הדתי האחר, והוא יהיה רשאי להסמיך לכך דיין אחד נוסף.
היו"ר דוד רותם
¶
ראש בית הדין הדתי, מי אומר שזה הנשיא? לא כתוב נשיא בית הדין, כתוב ראש בית הדין. ראש בית הדין זה כל אחד מראשי האבות - -
סיגל קוגוט
¶
כן: "ראש בית דין", כל אחד מאלה...לעניין יהודים – נשיא בית הדין הרבני הגדול; לעניין דרוזים – ראש בית הדין השרעי לערעורים" וכך הלאה. הוועדה אז לא רצתה שהסמכות תתפזר, כדי שתהיה איזושהי אחידות בשיקול הדעת, והיא החליטה אז שזה יהיה נשיא בית הדין הרבני, והוא יוכל להסמיך לכך דיין נוסף. כבר בעת חקיקת החוק, התבקשנו על ידי בתי הדין הרבניים, שיהיו יותר דיינים, וגם עכשיו נתבקש שהנשיא יוכל להסמיך עוד דיינים לדון בחוות הדעת אלה, ולא רק עוד דיין אחד. כאן זה גם עניין של מדיניות וגם עניין של נתונים, אני מניחה שיפרטו לנו אותם.
היו"ר דוד רותם
¶
בואו נתחיל עם בתי המשפט. אני מכיר את הבעיות בבתי הדין, שם יש תמיד בעיות. אני הייתי משנה פה את כל הסעיף.
שירי לנג
¶
לפי הבדיקה שלנו, כ-2,400 בקשות להתרת נישואין מוגשות בשנה לבתי המשפט לענייני משפחה. יש כ-14 בתי משפט לענייני משפחה, שבהם מכהנים שישה סגני נשיא.
היו"ר דוד רותם
¶
אני לא מבין, סגן הנשיא לא צריך להפעיל שום שיקול דעת, אלא לשים חותמת: להעביר לבית הדין לחוות דעת.
שירי לנג
¶
נכון, העניין הוא שכאשר סגן הנשיא נעדר, בין אם זה מפאת מחלה או כשהוא יוצא לאיזושהי חופשה, וזה קורה - -
היו"ר דוד רותם
¶
כל שופט כזה יהיה מוסמך לעשות את זה. למה אני צריך רק כאלה שופטים, שנשיא בית המשפט הסמיך אותם? אין בזה הגיון. הרי אנחנו רוצים שהדבר הזה ירוץ אוטומטית. עוד מעט זה יהיה מיותר, אבל בינתיים שזה יהיה. למה שלא תגידו: כל שופט של בית משפט לדיני משפחה שאליו מגיע התיק יהיה מוסמך לבקש חוות דעת. זאת בסך הכל חוות דעת.
לאה רקובר
¶
אני רוצה להבהיר רק מבחינת ההשתלשלות של החקיקה מבחינתנו. אנחנו בהתחלה חשבנו לקבוע, שהנשיא יוכל להסמיך שופט אחד קבוע.
לאה רקובר
¶
אנחנו לא רצינו לעשות שינויים מרחיקי לכת מהחוק המקורי. הרעיון נראה לנו נכון, אבל החוק המקורי קבע שזאת סמכות לסגן הנשיא, ואנחנו לא רצינו לחרוג באופן בוטה. יש לנו צורך, שנובע - -
היו"ר דוד רותם
¶
החוק המקורי קבע שהסמכות היא לנשיא בית המשפט העליון. אחר כך באתם ושיניתם את זה ואמרתם: סגן נשיא של בית משפט לדיני משפחה. עכשיו אתם אומרים: בואו נוסיף עוד שופט אחד. בואו נראה שאנחנו מוסיפים עוד שופט אחד – אנחנו מדברים על 200 תיקים בשנה, אז נניח שזה יתחלק בין שני השופטים האלה, זה 100 תיקים.
לאה רקובר
¶
אני הבנתי, אבל מה שאני אומרת זה שמה שאתה אומר שכבר היום כתוב בהצעה – שזה עוד פחות ממה שאתה – שרק בהיעדרו של סגן הנשיא, ניתן יהיה למנות שופט - -
היו"ר דוד רותם
¶
מה את רוצה להגיד לי? שעוד פעם הגשתם לי הצעת חוק לא טובה? אני יודע את זה לפני שתגידי את זה. הרב יעקבי, מקובל עליך?
שמעון יעקבי
¶
לא, אני לא מייצג את בתי המשפט. היה ויכוח בוועדה ולפני כן בדרגים המקצועיים, מי הוא הדרג המתאים להחליט בעניין הזה. צריך לזכור שזה היה נשיא בית המשפט העליון. אנחנו סברנו שמבחינת הגורם המחליט, זה צריך להיות נשיא בית המשפט העליון, ואם לא הנשיא, זה צריך להיות נשיא בית המשפט המחוזי.
היו"ר דוד רותם
¶
תאמין לי שאפשר. בוועדה הזאת תמיד מתחילים מהסוף והולכים ברוורס, לא מתחילים מההתחלה. אל תשכח, שאני יודע בדיוק כמוך, שחוות הדעת היא תמיד שמכיוון שמדובר בנישואין בין יהודי ללא יהודי, זה לא נישואין, ולכן חבל על הזמן. למה אני צריך בשביל זה יותר מאשר פקיד שיעביר את זה לסמכות, יקבל את הסמכות ושלום על ישראל?
שמעון יעקבי
¶
זה לא כל כך פשוט, כי התשובה היא לא טכנית. אם המצב היה כמו שתיארת, פשוט היה צריך למסור הודעה, כפי שהחוק מאפשר, כשיש נישואין בין יהודי לאינו יהודי, אין צורך בגירושין, אבל זה לא כך. כל תיק נבדק על בסיס פרטני.
שמעון יעקבי
¶
מי שבודק את הפסיקה, גם של בית המשפט העליון, של הנשיא ברק וכל מי שעסק בתיקי בה"נים כאשר הנושאים היו דורשים איזשהו שיקול דעת, תמיד זה נבחן על בסיס שיקול דעת פרטני לגבי כל תיק. הייתה פה איזושהי התכנסות סביב איזושהי נוסחה, מצד אחד זה לא ירד לכל שופט, אבל זה ראש בית המשפט לענייני משפחה, שהוא כתוארו סגן נשיא, ומצד שני, בבית הדין הגדול המצב שקדם לתיקון החוק היה מטפל בתיקים. בתיקי בה"ן, כאשר הנושאים האלה היו דורשים איזשהו שיקול דעת, תמיד זה היה מבחן על בסיס שיקול דעת פרטני לגבי כל תיק. הייתה פה איזושהי התקבצות, התכנסות סביב איזושהי נוסחה. מצד אחד, זה לא יירד לכל שופט, אבל זה לא יהיה בבית המשפט המחוזי. אז זה יהיה ראש בית המשפט לענייני משפחה, שהוא כתוארו סגן נשיא. סגן נשיא של בית משפט לענייני משפחה הוא ראש בית המשפט לענייני משפחה במקומו, באזורו, בשטח שבו הוא יושב.
מצד שני, בבית הדין הגדול המצב שקדם לתיקון לחוק היה שכל דיין בבית הדין הגדול היה מטפל בתיקים. כתוצאה מכך היה פיזור וחלוקה של הטיפול בתיקי בה"נים בין כל הדיינים של בית הדין הגדול.
שמעון יעקבי
¶
לא, אף אחד לא הצביע לנו על איזושהי בעיה שורשית שהייתה. הייתה איזושהי מחשבה, שהתחילה על ידי גורם מקצועי במשרד המשפטים, והיא גם שכנעה את הוועדה כאן, שצריך להיזהר ולבדוק את העניין. או-קי, מקובל. הנשיא כשלעצמו לא מטפל בשום תיק בה"ן, שום תיק לא מגיע לידיו. אין לו זמן לזה, הוא לא יכול לעשות את זה.
מה הבעיה? אמנם תיק בה"ן הוא תיק בעל חיי מדף קצרים, זה לא תיק שבית הדין דן בסכסוך, זה לא תיק שהצדדים מופיעים בדרך כלל - -
היו"ר דוד רותם
¶
מה זה כיום? עד לפני שלוש שנים? תיק בה"ן האחרון שהכרתי היה לפני ארבע שנים, אז תגיד לי כמה היו חיי המדף לפני ארבע שנים.
היו"ר דוד רותם
¶
אני רוצה להגיד לכם, מאז שאני הפסקתי לטייל בבתי הדין הרבניים, הכל שם השתנה, הכול קוצר וההליכים פתאום הפכו להיות פלאי פלאים.
שמעון יעקבי
¶
אני מתאר לעצמי שיש הרבה דברים. אמרתי שתיקי בה"נים הם לא מאוד מסובכים, אבל הם דורשים שיקול דעת ובדיקה פרטנית, ולפעמים מבקשים הבהרות ותוספות. ככלל, בבית הדין הגדול בשנת 2008 נפתחו 1,402 תיקי בה"ן. כלל התיקים בבית הדין הגדול, סך כל התיקים שיש, הוא 2,809 תיקים.
שמעון יעקבי
¶
חסרים כיום, אבל בתקן יש שבעה דיינים ועוד שני רבנים ראשיים, שכל אחד מהם יושב יום בשבוע.
היו"ר דוד רותם
¶
הבנתי. אז כמה טוב שאני הגשתי את הצעת החוק שלי, שרב ראשי חייב להיות דיין או בעל כושר לדיינות, לפי בחינות ולא במתנה.
שמעון יעקבי
¶
תאר לעצמך, הדיין שמונה על ידי נשיא בית הדין הגדול מטפל בתיקי בה"נים - זה הרב בר שלום, לפני כן זה היה הרב בן שמעון. הדיין הזה צריך לטפל ב-1,400 תיקים בשנה. הוא לא עושה את זה בהתנדבות. המשמעות היא שבהרכבים, שהנשיא - -
היו"ר דוד רותם
¶
מה זה "הוא לא עושה את זה בהתנדבות"? תגיד, עלה בדעתך שאני אחשוב שבבית הדין הרבני הגדול עושים משהו בהתנדבות?
שמעון יעקבי
¶
אז אם רוצים שהוא ישתלב בהרכב, יישב בהרכב של הנשיא, ייתן את השפעתו בהרכבים נוספים, זה אומר שזה לא נמצא.
היו"ר דוד רותם
¶
לא ניפגש פה בעוד שנתיים, שלוש, אני לא מתכוון להיות פה בעוד שלוש שנים...הרב יעקבי, בוא נלך לאט לאט. כשמסבירים לי לאט, אני מבין מהר. מגיע לבית משפט לענייני משפחה תיק בה"ן. מצורפים שם אישורים על הדתות של שני הצדדים, מצורפת שם תעודת נישואין מקפריסין, שם כתוב יהודי עם נוצרי, הכול מצורף. מגיע התיק לסגן הנשיא. בשלב הזה, כל מה שהוא צריך לעשות זה לקבל חוות דעת מבתי הדין.
היו"ר דוד רותם
¶
תראה מה כתוב בסעיף (א)(1), במקום "יפנה נשיא בית המשפט בכתב" יבוא "יפנה בכתב סגן הנשיא, ובהיעדרו – שופט של בית המשפט שנשיא" - אנחנו מדברים פה על הפנייה הראשונה, שהוא צריך לפנות לבית הדין הרבני או לבית הדין הדתי. בסעיף (א)(1), אם זה היה תלוי בי, זה בכלל לא היה קורה כך, אלא ברגע שנפתח תיק בה"ן, היה המזכיר הראשי מעביר העתק התיק לבתי הדין הרבניים, והיה אומר: רבותיי, הוגש תיק, תנו חוות דעת, לא צריך יותר מזה כלום. אנחנו בשלב הטכני לחלוטין, בשלב הזה של העברה לבקשת חוות דעת.
שמעון יעקבי
¶
כי החוק המקורי הוא הרבה יותר מורכב. החוק שהגענו אליו אחרי הרבה דיונים, יש שלבים שם שכן תלויים בשיקול דעת. ישנם מצבים ששני בתי דין - -
היו"ר דוד רותם
¶
אני מדבר על השלב הראשוני, אנחנו נעבור לסעיף 2 אחר כך. אני לא משנה כל שופט יכול לדון בזה.
שמעון יעקבי
¶
אני חייב להודות, שאני לא עיינתי בנקודה הזאת לפני הישיבה, אבל אם יש משהו שתלוי בשיקול דעת באותו שלב, האם להעביר לבקש חוות דעת או לא להעביר לבקש חוות דעת- -
סיגל קוגוט
¶
כתוב בחוק מה הן שלוש העילות: אחד מבני הזוג הוא יהודי, מוסלמי, דרוזי או בן אחת הדתות הנוצריות, אז פונה. דבר שני, זה קצת שיקול דעת, התעורר ספק בקשר להשתייכותו של אחד מבני הזוג לעדה דתית כאמור. הדבר השלישי הוא ששני בני הזוג הם בני דתות מוכרות שונות, גם זה לא עניין שיש בו בדרך כלל ספק.
שמעון יעקבי
¶
אז התעורר ספק, כשמדובר על התעורר ספק, ואז יש שיקול דעת אם להעביר או לא להעביר. עם כל הכבוד, כל שופט שהתמנה שלשום שיגיד "אין ספק", יש לנו עם זה בעיה.
היו"ר דוד רותם
¶
לא התעורר ספק, אי אפשר לדון בבקשה, זאת לא בקשת התרת נישואין. מה היא בקשה להתרת נישואין?
היו"ר דוד רותם
¶
יפה, עכשיו אשאל אותך שאלה. אם אין ספק, ואומר אחד יהודי והשני דרוזי, אין בכלל ספק. מה הוא עושה אז?
היו"ר דוד רותם
¶
אין לך ספק ששניהם כאלה? מצוין, באותו רגע אין לך סמכות, זה עובר לבית הדין הרבני ממילא, בית הדין הדתי. כאשר אין לו ספק, אוטומטית זה עובר לבית הדין הרבני, מה אכפת לך? אתה רק חוגג.
שמעון יעקבי
¶
לא, אבל יש גם חסרי דת. גם לגבי חסרי דת שנשואים בנישואין אזרחיים, הם גם מתירים את הנישואין בבית המשפט.
שמעון יעקבי
¶
בסדר, אבל כשהוא מגיע לבית המשפט ותוך כדי הדיון עולה ספק או לא עולה ספק, שאלת הסמכות מתעוררת, ואז זה צריך להיות שיקול דעת של סגן נשיא.
היו"ר דוד רותם
¶
אדוני לא מסביר לי איפה הבעיה. אדוני רוצה שאני אקבל את עמדתו כי ככה. לא, אני לא אקבל את עמדתו כי ככה, אני לא מבין מה הבעיה. ממשלת ישראל תחליט מה היא רוצה. אני רוצה להרחיב גם את סעיף 1.
סיגל קוגוט
¶
ההצעה היא שבית המשפט שמקבל את התיק יעביר, ושכל דיין של בית הדין הרבני הגדול יכול לתת חוות דעת.
שמעון יעקבי
¶
לא רבע שעה, נשיא בית הדין הגדול בדברים כעין אלה, אני משוכנע שהוא לא יחליט במקום, אלא הוא יבקש לקיים התייעצות עם חברי בית הדין הגדול, עם ועד הדיינים.
היו"ר דוד רותם
¶
רבותיי, אין לי שום בעיה, שנשיא בית הדין יתייעץ עם ועד הרבנים ועם עוד כמה מומחים, ואם אתה רוצה, הוא גם יתייעץ אתי בטח באיזשהו שלב.
מיכל כהן
¶
אדוני היושב ראש, מדוע הוועדה מתנגדת להצעה היותר מצומצמת שהביאה הממשלה, ושעליה יש קונסנסוס?
היו"ר דוד רותם
¶
בוודאי שאני מתנגד, כי אני חושב שאתם יוצרים צוואר בקבוק ללא טעם. אם אני מרחיב, אני רוצה להרחיב שכל הדיינים וכל השופטים בבית משפט לדיני משפחה יוכלו לעסוק בזה, כי אנחנו מדברים בדבר טכני בבית המשפט, טכני לחלוטין. אין סיבה שהעומס ייפול על שני שופטים. אין סיבה בעולם. פה מחכים אנשים שחיים בתוך סיר לחץ, בלי שום סיבה. תנו להם לרוץ עם זה ולהשתחרר.
בבית הדין הרבני הגדול, מכיוון שיושבים שם שבעה דיינים, שהם גדולי תורה כל אחד בפני עצמו וכל אחד מכיר את ההלכה על בוריה, כל אחד מהם יכול לתת חוות דעת.
היו"ר דוד רותם
¶
חברים יקרים, אתם רוצים להעביר את זה לבתי הדין האזוריים? בשמחה רבה. בוא אני אגיד לך משהו, אני מוכן אפילו להעביר את זה לרבני העיר, אין לי שום בעיה. אני מוכן שכמה שיותר יהודים יעסקו בנושא הזה. אם תגידו לי שאתם מציעים כל רב עיר, כל רושם נישואין, ובלבד שהוא בין גדרה לחדרה, זה גם מקובל עליי.
היו"ר דוד רותם
¶
סליחה, עמותה המאגדת את הטוענים הרבניים. מצדי, אני מוכן להעביר את זה לכל ספרא דדייני.
יוסף וסרמן
¶
בסדר, שייכנס לפרוטוקול שזה על כל הדיינים, מייד זה ייפול. ברגע שאתה עושה פשרה, גם הנשיא יחשוב בצורה אחרת. הנשיא יפסול את זה מייד.
מיכל כהן
¶
אנחנו בשלב הזה, לצערי, לא יכולים להגיע להסכמה. הבקשה שלנו היא שהוועדה תקבל את ההצעה הפחות מייעלת ועדיין מייעלת.
היו"ר דוד רותם
¶
אני לא אקבל את הצעת החוק, אני לא אצביע על הצעת החוק. זאת אומרת, אני מוכן להצביע על הצעת החוק הזאת, אבל לפי ההרכב שאני רואה עכשיו בוועדה, ההצעה נופלת, כי אני מצביע נגד, אולי מיכאלי יצביע בעד.
היו"ר דוד רותם
¶
למה פתרון חלקי, כשאני יכול לפתור את הבעיה כולה? כשאין בזה שום בעיה? כשהבעיה היא טכנית לחלוטין, ויש פה התעקשות על כבוד? זה הכל.
היו"ר דוד רותם
¶
אין לך בעיה עם בית הדין הרבני הגדול, כי לבית הדין הרבני הגדול הוא מסכים שאני אכתוב כל הדיינים. שם אין לך בעיה, את לא מבינה? הבעיה שלו היא עם בתי המשפט.
היו"ר דוד רותם
¶
כל שופט של בית דין לענייני משפחה יכול לשים חותמת: להעביר לבית הדין לחוות דעת. זה כל מה שהוא עושה בשלב הזה, אבל מכיוון שאנחנו מתעסקים פה בבית משפט ובבית דין רבני, אז צריך שזה יהיה נשיא בית המשפט, כי גם פה זה היה נשיא בית הדין הרבני. את מבינה, זה עומד על כבוד. כבוד אצלי לא משחק.
היו"ר דוד רותם
¶
מאוד חשוב לכם? רבותי, אתם תלכו הביתה ותוך שבוע ימים אתם תגמרו את שיעורי הבית, ואני מבטיח לכם שבשבוע הבא אני מעביר את החוק הזה להצבעה. ואם לא תגיעו להסכמה, החוק הזה יבוא להצבעה גם בלי הסכמה שלכם, ואז תגישו הסתייגות ותמשכו את החוק. זה מה שהולך לקרות.
לאה רקובר
¶
אולי אני אגיד עוד שני משפטים, שישכנעו את יושב הראש? יכול להיות שההצעה כפי שהיא היא באמת מצומצמת מדי, אבל לחזור לממשלה ולהרחיב אותה לכל שופט, הנהלת בתי המשפט – ואני אומרת עכשיו בשם הנהלת בתי המשפט - חוששת שהחזרה הזאת תהיה לנו בעייתית. אולי נלך על דרך שלא רק בהיעדרו של הנשיא, נניח שני שופטים. יכול להיות שלזה יעקבי יכול להסכים.
היו"ר דוד רותם
¶
אני לא מבין דבר אחד, מי זה יעקבי? מי זאת הנהלת בתי המשפט? מי זה משרד המשפטים? ממשלת ישראל מדברת פה בקול אחד. אתם תלכו הביתה ותחשבו. תלכו הביתה עם ידיעה, שכאשר אני מביא את החוק הזה להצבעה, זה יהיה כל דיין בבית הדין הרבני הגדול וכל שופט בבית משפט לענייני משפחה. כך אני אביא את זה. תרצו, תמשכו את החוק. תרצו, תסתייגו.
היו"ר דוד רותם
¶
אני עונה לך שכן. אתה רואה? אתה רק מוכיח לי, כמה מה שאני אומר, שמדובר במשחקי כבוד, הוא נכון, כי אתה אומר: אם זה כל שופט בבית משפט שלום, זה יהיה כל אחד באזורי, ולא רק בבית הדין הרבני הגדול. אין לי בעיה עם זה.
היו"ר דוד רותם
¶
דיין שנכנס אתמול, יודע שיהודי ולא יהודי לא יכולים להתחתן. להפך, אולי דיין שנכנס אתמול יגמור 600 תיקים בשבוע.
היו"ר דוד רותם
¶
זה הולך לפי אותיות, ובתנאי איזה אות היתה שם, שבטעות עברה מהרכב אחד להרכב השני? איזו אות זו הייתה?
היו"ר דוד רותם
¶
אני לא מבין אותך, יעקבי לא צריך להתייעץ עם נשיא בית הדין. רבותיי, יעקבי יודע מה נשיא בית הדין חושב, עוד לפני - -
(הישיבה נפסקה בשעה 9:55 ונתחדשה בשעה 10:40)
סיגל קוגוט
¶
כן, ההצעה היא כזאת: בחוק בתי המשפט אפשר יהיה שהנשיא של כל מחוז מששת המחוזות יוכל למנות עוד שני שופטים, כשסגן הנשיא ושניהם, קרי שלושה בכל מחוז, יוכלו לדון בבקשות לפי סעיף 3.
סיגל קוגוט
¶
לא בהיעדרו, תמיד, ובבית הדין הגדול יוכל ראש בית הדין למנות כל דיין של בית הדין הגדול, לפי שיקול דעתו, הוא יחליט על המספר.
סיגל קוגוט
¶
סיכמנו שהוא יוכל למנות כל דיין, הוא יחליט על המספר. הוא יחליט אם זה שניים, שלושה, שבעה.
היו"ר דוד רותם
¶
זאת אומרת שבבתי משפט אני מגביל שאפשר לבחור רק שלושה. בבית הדין הרבני הגדול, מכיוון שאני כל כך סומך עליהם, אני נותן לכולם. בסדר, אין בעיה.
היו"ר דוד רותם
¶
זה לא שיפור בשום דבר. זה משפר לי בבתי הדין, אבל בבתי המשפט זה גורם לי נזק בבתי הדין.
היו"ר דוד רותם
¶
אבל לא הסכימו. יעקבי צודק. חבר'ה, אתם לא מבינים, הרי המשחק פה לא אמיתי. אם זה בבית הדין, בבית משפט זה שופטי שלום, מה פתאום שבבית הדין יהיו שופטי בית הדין הרבני הגדול? זה צריך להיות מתחת.
היו"ר דוד רותם
¶
אני מתכוון לכל רבני עיר, כי כל רב עיר שעבר את הבחינות, בוא נאמר שאני סומך על הכשרות שלו, ואני סומך על ההכשר של המקווה שלו ואני סומך על העירוב שלו יותר מאשר אני סומך על כמה מדייני בית הדין הרבני.
יוסף וסרמן
¶
היה פה שיתוף פעולה בין כל הגורמים, בניצוח של סיגל. זה משהו שצריך לשבח. הנהלת בתי משפט לא מבינים ברבני ערים.
היו"ר דוד רותם
¶
אילו הייתי חושב שבתי הדין הרבניים מבינים ברבנים, הייתי מסכים אתך, אבל כשאתה אומר "הם לא מבינים", אתה צודק.
שמעון יעקבי
¶
הגענו לנוסח מוסכם, על דעתו של הרב עמאר.
הצבעה
בעד – 2
נגד – אין
הנוסח שעלה בישיבה להצעת חוק שיפוט בענייני התרת נישואין (מקרים מיוחדים וסמכות בין-לאומית), התש"ע-2009, נתקבל.