ישיבת ועדה של הכנסת ה-18 מתאריך 01/12/2009

מהותו של הקשר בין יהודי התפוצות ומדינת ישראל בהשתתפות הנהלת אמי"ת

פרוטוקול

 
PAGE
16
ועדת החינוך, התרבות והספורט

01.12.2009


הכנסת השבע-עשרה






נוסח לא מתוקן

מושב שני
פרוטוקול מס' 107

מישיבת ועדת החינוך, התרבות והספורט

יום שלישי, י"ד בכסלו התש"ע (01.12.2009), בשעה 09:30
סדר היום
מהותו של הקשר בין יהודי התפוצות ומדינת ישראל בהשתתפות הנהלת אמי"ת
נכחו
חברי הוועדה: זאב ביאלסקי

דניאל בן סימון

אלכס מילר
מוזמנים
חה"כ מיכאל בן-ארי

ד"ר גד אבקסיס – סמנכ"ל בכיר לקשרי חוץ ואונסקו, משרד החינוך

רוני דיין – מנהל גף יישומי מחשב בחינוך, מינהל מדע וטכנולוגיה, משרד החינוך

דבי גרין – מדריכה ארצית על קשר רב דורי ומורשת ישראל, משרד החינוך

אלן הופמן – מנכ"ל המחלקה לחינוך יהודי ציוני, הסוכנות היהודית

אמנון אלדר – מנכ"ל רשת אמי"ת

סולי סאקס

אהרון אלדר

אליעזר שפר

אלה בר אילן

שרון גיצלטר

אדל ברודי

ג'ולס ברודי

בי ברגר

סלמה דיירמן

ארנולד גרסון

דבי אייזק

איליין ג'ייקובס

מינדי לייבמן

שרון מרקין

מיירה מינצר

דבי מועד

אסתר פרס

דונולד פרס

הריאט סייף

מולי סיגל

נחי שודבסקי

פרנסין שטיין

ג'ויס שטראוס

אינה טרופר

מינדי קולטש

אודרי טרכטמן

ברברה נורדליכט

ג'ולס נורדליכט

אלן הלמן

יהודים דוויד ליאון

שושנה קאהן

רחל רוגרס

אלון נפתלי

מור דשן

שריל שנאן

ליסה שמידמן

ליאור עומסי

דיאן שפירו

אילנה ג'ייקובס
מנהלת הוועדה
יהודית גידלי
רשמת פרלמנטרית
מיטל בר שלום


מהותו של הקשר בין יהודי התפוצות ומדינת ישראל בהשתתפות הנהלת אמי"ת
היו"ר זבולון אורלב
שלום, אני פותח את ישיבת הוועדה. הישיבה הזו כולה מוקדשת לציון 85 שנה להיווסדה של תנועת אמי"ת, שהיא ארגון מתנדבות למען ישראל ותורה. זו רשת חינוך ציונית-דתית. הרשת הזו החלה לפעול בישראל בסוף שנות ה-20, ועסקה בקליטת עלייה, קליטת ילדי טהרן, קליטת כל העליות מצפון אפריקה ומכל גלויות ישראל בשנות ה-50 וה-60, וגם בקליטת עליית אתיופיה הראשונה בשנת 1956. מאז ועד היום אנחנו מתברכים ברשת החינוך הזו, שהיא מרשתות החינוך החשובות שיש לנו כאן במדינת ישראל. זו רשת חינוך ציונית-דתית, שמאמינה ביהדות, ציונות ומצוינות.

אני מקדם בברכה את חברות ההנהלה של אמי"ת. אני עושה את זה בעונג רב כיו"ר ועדת החינוך והתרבות של הכנסת, אבל גם כנשיא אמי"ת של תנועת המזרחי העולמית. אנחנו גם אנשים פוליטיים. תנועת אמי"ת היא אחד הגופים החשובים ביותר של תנועת המזרחי העולמית. לעונג רב לנו לארח אתכם כאן היום, בראשותה של הנשיאה, פרנסין שטיין. ברוכה הבאה. אנחנו נפתח את הדיון, ואחרי הפתיחה נקרין מצגת. במהלך הדיון, אני מקווה, יגיע אלינו השר יולי אדלשטיין, השר הממונה על הקשר עם התפוצות. הגיע חה"כ ביאלסקי, שהיה יו"ר המוסדות הלאומיים, הסוכנות היהודית וההסתדרות הציונית הלאומית.


כמו שאתם יודעים, אני בעבר שימשתי כמנכ"ל משרד החינוך והתרבות, ושנים רבות הייתי חבר בוועדת החינוך והתרבות. אני יכול לומר שרשת החינוך אמי"ת היא מהרשתות החשובות שפועלות פה בישראל ב-80 מוסדות חינוך, ש-70% מהם מצויות בערי פיתוח ובשכונות הפריפריה בצפון ובדרום. ישנם למעלה מ-100,000 בוגרים. היום ישנם 20,000 תלמידים. הרשת מתפרסמת מעת לעת. למשל, אחד התלמידים שלה זכה במדליה זהב עולמית בלימודי הפיזיקה. ישנה גם כלת תנ"ך עולמית מהדרום, שזכתה בחידון התנ"ך לנוער ביום העצמאות. לא מזמן השתתפתי בטקס אצל נשיא המדינה, שם נערכה תחרות לממציאים צעירים וזוג תלמידים מאמי"ת בר-אילן זכו במקום הראשון.


הרשת הזו לא עוסקת רק במצוינים. היא עוסקת בכל עם ישראל. היא לא רק עוסקת במוסדות חינוך מהיסודי, מוסדות חינוך על יסודי: ישיבות תיכוניות, תיכונים ואולפנות, אלא גם הקימה ישיבת הסדר ראשונה בעפולה, מכינות קדם צבאיות שמחנכות בחורים צעירים לשרת בצה"ל שירות משמעותי, בעיקר בקצונה. המחמאה הגדולה ביותר, היא שהעיר שדרות שעברה סבל רב בשמונה שנים האחרונות, הזמינה את רשת אמי"ת לנהל את כל מערכת החינוך הממלכתית והממלכתית-דתית גם יחד, מהחינוך היסודי ועד סוף החינוך העל יסודי, כאשר התוצאות מאוד מרשימות. בשנה האחרונה תוצאות בחינות הבגרות היו מעל ומעבר לממוצע, למעלה מ-80%, שזו תוצאה מאוד טובה בקנה מידה ארצי.
זאב ביאלסקי
גם העיר רעננה שקלה לתת לרשת אמי"ת לנהל את כל מערכת החינוך, אבל לא הסתייע.
היו"ר זבולון אורלב
אני אגיד לכם מה הבעיה. זאב ביאלסקי קודם היה ראש עיריית רעננה ואחרי זה יו"ר הסוכנות וההסתדרות. אם זה היה הפוך, אני בטוח שגם רעננה היתה מבצעת את זה.


כהוקרה לרשת אמי"ת אנחנו גם עוסקים בכל הסוגיה של הקשר בין יהודי התפוצות ומדינת ישראל. איתנו מוזמנים רבים. יש כאן נציג בכיר של משרד החינוך והתרבות, סמנכ"ל המשרד שהיה סמנכ"ל בכיר במנהל והיום הוא סמנכ"ל בכיר בקשרי חוץ, מר גד אבקסיס. נמצא איתנו גם מנכ"ל המזרחי העולמי, סאלי סאסק, יו"ר המועצה העולמית לחינוך יהודי בתפוצות, אליעזר שפר. נמצא איתנו גם אלן הופמן, שהוא מנכ"ל המחלקה לחינוך בסוכנות היהודית, ועוד חברים טובים ורבים. אנחנו נפתח במצגת, שתיתן תמונה על רשת אמי"ת ופעילותיה החשובות והטובות. אני מעביר את רשות הדיבור למנכ"ל הרשת, ד"ר אמנון אלדר.
אמנון אלדר
ראשית, אני רוצה להודות על ההזמנה להיות חלק מהדיון החשוב שמתקיים פה. על הרשת אני לא ארחיב, כי ראיתם זאת במצגת. אני רוצה לציין, שאחד הדברים החשובים והמשמעותיים בחזון של אמי"ת, הוא להיות חלק מהחברה הישראלית, לעשות כל מאמץ לגשר על פערים ושסעים בתוך החברה הישראלית, להשפיע על החברה על ידי נושאים ערכיים של מורשת וציונות. את כל זה אנחנו עושים בשיתוף פעולה גדול עם משרד החינוך, עם הסוכנות היהודית ועם גורמים ממשלתיים ממלכתיים, כי אנחנו מאמינים בחינוך הציבורי ובחיזוק החינוך הציבורי, וזאת בניגוד לגורמים שונים במדינה שמחזקים דווקא את החינוך הסקטוריאלי והחינוך הפרטי.

אני רוצה להודות לחה"כ זבולון אורלב, על עשייה רבת שנים עם עזרה גדולה מאוד להגשים את החזון הזה. אני רוצה להודות גם לאנשי משרד החינוך, לאנשי הסוכנות היהודית ולידידנו חה"כ זאב ביאלסקי, שבמשך שנים היתה לנו שותפות אסטרטגית חינוכית ברעננה ואחר כך בסוכנות היהודית. חה"כ אורלב, אנחנו רוצים שתעביר את תודתנו לכל הגורמים. אנחנו באמת רואים את השותפות הזו כשותפות פורייה, שמביאה עוד פירות ושכר בעמלנו.
היו"ר זבולון אורלב
אפרופו רעננה, המייסדת של תנועת אמי"ת היא בתיה גולדפלד, ועל שמה כבר בתיה ברעננה. מר אלדר, לא כל יום יש לך הזדמנות לשים על שולחן ועדה פורמאלית בכנסת את הבעיות העיקריות. מהי הבעיה העיקרית שעומדת בפני הרשת? מהי הבעיה העיקרית איתה אתם מתמודדים? אני יודע שאתם צריכים הרבה סיוע מנשות אמי"ת בארצות הברית. יש 40,000 חברות והן יכולות לסייע הרבה. איזה סיוע אתם צריכים מהמערכת השלטונית-הישראלית: משרד החינוך והסוכנות?
אמנון אלדר
ראשית, חשוב לציין שללא התמיכה האידיאולוגית, המוסרית והכספית של ארגון אמי"ת בארצות הברית אנחנו לא היינו יכולים לעשות כאן כלום. התקלת אותי עם השאלה שלך. הייתי אומר שיש לנו צרות של עשירים. יש היום הרבה מאוד בתי ספר שרוצים להצטרף לאמי"ת, הרבה מאוד רשויות מקומיות, ואנחנו נאלצים להגיד לא כיוון שאנחנו לא רוצים רק לקחת בית ספר ולתלות בו שלט של אמי"ת. אם אנחנו לוקחים בית ספר, אנחנו רוצים להשקיע בו. אם היתה ראייה רחבה יותר של משרד החינוך בשאלה של בתי ספר בפריפריה, היינו שמחים. רק עכשיו יש לנו בקשה מהעיר נתיבות לצרף את כל מערכת החינוך בעיר לרשת אמי"ת. צריך להשקיע, והיינו רוצים את המשאבים של המדינה בהשקעה ובטיפוח של אותם מקומות שאנחנו מתבקשים להיכנס אליהם.
היו"ר זבולון אורלב
אם שר החינוך היה אומר לך שיש לך בקשה אחת והוא ימלא אותה, היית אומר לו: אנחנו מוכנים להרחיב את הרשת, ובלבד שתסייעו לנו כדי שנוכל לקלוט בית ספר חדש. כאשר אנחנו נכנסים לבית ספר אנחנו משקיעים בו, וגם המדינה צריכה להשקיע בו.
אמנון אלדר
בהחלט.
היו"ר זבולון אורלב
האם מול ההשקעה הזו תהיה השקעה נוספת של נשות אמי"ת מארצות הברית?
אמנון אלדר
אני יודע על הרצון הגדול שלהן. אני רוצה לציין, שלמרות המשבר הכלכלי בארצות הברית, אנחנו אחד הארגונים שפחות נפגע מהמשבר הזה. זה בהחלט אומר הרבה על הארגון שלנו בארצות הברית.
היו"ר זבולון אורלב
לפני שאני מעביר את רשות הדיבור לגברת פרנסין שטיין, נשיאת אמי"ת, אני רוצה לומר שנזכרתי עכשיו בסיפור על הרב קוק. עשירי ירושלים היו מוכרים את החמץ בערב פסח, וביניהם היה מר שטראוס, שעל שמו יש רחוב בירושלים, ודרך שהוא היה מוכר את החמץ הוא גם היה נותן תרומה לישיבה. הוא מכר את החמץ לרב קוק, וכתב את הצ'ק. הרב קוק דחה זאת ולא לקח את הצ'ק. שאל אותו מר שטראוס: למה אתה מעליב אותי? למה אתה לא לוקח את הצ'ק? זו תרומה לישיבה. אמר לו הרב קוק, שעכשיו מציינים 75 שנה לפטירתו, אני אספר לך סיפור: פעם הנסיך מוולס הלך לטייל ביער ותעה. ירד הערב והוא איבד את דרכו. הוא הלך עד אשר פגש ברועים פשוטי עם שנמצאים ביער ואוכלים ארוחת ערב. הוא אמר להם: אני הנסיך מוולס ואיבדתי את הדרך. הם אמרו לו: תישאר איתנו בלילה, ובבוקר נוביל אותך מחוץ ליער. הציעו לו לאכול, והוא שאל: כמה עולה ארוחת הערב, והם אמרו לו זה בחינם. הציעו לו מקום באוהל לישון, והוא שאל: כמה זה עולה. הם אמרו: הכל בחינם. בבוקר הם הביאו אותו אל מחוץ ליער. הוא אמר להם: אני רוצה להודות לכם. אולי אני יכול לשלם לכם עבור האוכל ועבור הלינה? אמרו לו: כל העניין הזה עולה לך 100,000 פאונד. הנסיך היה בהלם: 100,000 פאונד עבור פרוסה של לחם יבש ולינה על הרצפה? הם אמרו לו: תשמע, לא כל יום יש לנו את הנסיך מוולס. נתן שטראוס הבין את העניין, לקח את הצ'ק וכתב צ'ק אחר, שאותו הרב קוק כבר לקח.

אני חושב שבשם הכנסת צריך להודות לכל ארגון יהודי שעוזר למדינת ישראל בכלל, ולמערכת החינוך בפרט. אנחנו יודעים להעריך ולהוקיר מאוד את התרומה של נשות אמי"ת. אני לא מסתיר שיש לי סימפטיה אישית וגם תנועתית לגברת פרנסין ולקודמתה, סנדרה סוקול, שעד היום אנחנו בקשרים מאוד טובים.
פרנסין שטיין
כבוד רב לי להיות כאן אתכם. זו זכות גדולה לייצג את אמי"ת כאן בישיבה המיוחדת של ועדת החינוך והתרבות בכנסת. כמה חברים נפלאים נמצאים כאן. אני רוצה להודות לחברי הכנסת היושבים כאן, וגם להוקיר את מר ביאלסקי, שהוא חבר ותיק של אמי"ת. כך גם מר סאקס וגם אתה מר זבולון אורלב, הייתה חבר יוצא מן הכלל לאמי"ת במרוצת השנים. תמיד תמכת בעבודה שלנו, במאמץ שלנו כדי לשתף פעולה אתכם ועם מדינת ישראל, כדי לחנך את ילדי המדינה. אנחנו מעריכים רבות אותך ואת עזרתך מבחינת התקציב, מפני שללא הכספים לחנך את הילדים הרי משבר רציני היה קורה לגבי עתידה של מדינת ישראל.

אמי"ת היא חלק מהמדינה הזו, אפילו לפני הקמת המדינה. כרגע אנחנו חוגגים 85 שנה של מתן אפשרויות יוצאות מן הכלל לילדי ישראל. אנחנו מטפלים כרגע ב-20,000 תלמידים. המטרה שלנו תמיד היתה לטפח ולחנך את ילדי ישראל במסגרת המצוינות האקדמית, ערכים יהודיים, ציונות ושירות המדינה. כפי שראיתם מהלוגו שלנו באנגלית, אמי"ת בונה את ישראל, כל ילד בזמנו. הדבר הרבה יותר ברור בלוגו בעברית: תורה, ציונות וחינוך למצוינות.


ברחבי הארץ יש לנו 75 בתי ספר מגוונים במהותם, חלקם דתיים, חלקם מסורתיים, חלקם תורניים וחלקם חילוניים. כולם מספקים את החינוך האיכותי שאמי"ת מתברכת בו. המנכ"ל שלנו, אמנון אלדר, הוא אכן מנהיג, אות ומופת. כבוד לי וזכות גדולה לעבוד איתו. הוא מעמיד רף גבוה מאוד להצלחתנו, ומהווה דוגמא למנהיגות.

בתי הספר שלנו אינם רק מקומות ששם לומדים לימודים פורמאליים, אלא מדובר על בתי חינוך. אלה הם מקומות אשר משלבים אקדמיה, משפחה, קהילה. הם מלמדים חסד, סובלנות ושירות לקהילה. כתוצאה מכך 90% מהבוגרים שלנו משרתים את המדינה או בצבא או בשירות הלאומי, ומבקשים אותם לתפקידים בכירים בצבא בשל החינוך שקיבלו מאמי"ת.
היו"ר זבולון אורלב
אמי"ת נמצאת בין 10 בתי הספר המצטיינים במדינת ישראל, שהבוגרים שלהם הולכים לשרת את בצה"ל. זו גם כן תעודת כבוד.
פרנסין שטיין
אנחנו מלמדים ערכים וסובלנות. הדבר הזה לא מאיים כלל. התלמידים שלנו לא לומדים מתוך כפייה, אלא מתוך בחירה. ההצלחה האקדמית שלנו גם היא ידועה ברבים. הממוצע של התלמידים שהופכים להיות בוגרים גבוה מהממוצע הארצי. רבים מהם נכנסים ללימודים מתקדמים. בשל תוכנית ה-80 שלנו, היוצאת מן הכלל, אנחנו מתכוונים לכך ש-80% מהבוגרים יקבלו תעודת בגרות מלאה. תוכנית 80 פועלת בגישה הוליסטית. היא מתחילה בתחילת שנות הלימוד בתיכון ומובילה את התלמידים למצוינות, כדי לתת להם את הכלים המתאימים להגיע להצלחה. אלה כמה דוגמאות של החינוך שיש באמי"ת.


אנחנו מצליחים בשל העקרונות, הצוות שלנו כאן בישראל וסיוע ממשלתי, אבל גם בשל העובדה שיש לנו מנהיגות יוצאת מן הכלל גם בארץ וגם בחו"ל. אותם המתנדבים שלנו המיוצגים כאן, הם אלה אשר מקדישים מזמנם, מרצם וכספם כדי לתרום למדינת ישראל. נמצא כאן המנכ"ל שלנו, שהוא מאוד מסור ועובד בצורה יוצאת מן הכלל עבור אמי"ת. זו זכות גדולה לי לעבוד עם כל המתנדבים וגם עם ארנולד.


אני רוצה להודות לכם שוב על כך שנתתם לנו הזדמנות להיפגש אתכם, ולחלוק אתכם את ההתלהבות שלנו. אנחנו מאמינים שאמי"ת אכן מחוללת שינוי בחיי הילדים בישראל, והופכת אותם לחברים מועילים בחברה. על ידי כך אנחנו מבטיחים את עתידה של ישראל. תודה רבה לחברי ועדת החינוך והתרבות, ואני מקווה שאנחנו נוכל להמשיך את ההשתתפות שלנו בעתיד.
היו"ר זבולון אורלב
תודה רבה. רשות הדיבור עכשיו היא לחה"כ ביאלסקי.
זאב ביאלסקי
תודה. זה אחד מהרגעים היותר יפים שלי מהיום שהגעתי לכנסת. אני רוצה להודות לך על היוזמה לדיון הזה. כדאי שעם ישראל יראה גם את הדברים הטובים שקורים פה. את הדברים האחרים לא צריך לטרוח להביא לטלוויזיה, זה מגיע לבד. אני בטוח שהיום המצלמות שלנו תתרכזנה בכל אחת ואחד מכם, ותראה את המסירות, טוב הלב – כל מה שרשת אמי"ת מייצגת. על כך שארגנת את כל זה, אדוני היו"ר, מגיעה לך הרבה ברכת יישר כוח. זה מתווסף לכל הברכות האחרות, שבכל שבוע אני נותן לך על יוזמות אחרות שאתה עושה כיו"ר הצעיר והדינאמי של ועדת החינוך.


אני מסתכל פה מסביב, ואני רואה אנשים שליוו אותי בדרכי הציבורית. אני רואה פה את אליעזר שפר, שביחד חלמנו על יחסים ישירים של יהדות התפוצות ושלנו. אני רואה את סולי סקס. כשהייתי רווק צעיר שלחו אותי לשליחות לדרום אפריקה, כדי להביא את כל היהודים לארץ. אמרתי אעשה את זה בקלות. מדובר ב-120,000 יהודים. כולם יבואו לארץ. המזל שסולי באה וגם אשתי באה, וככה היו לי שתי עולות. את כל השאר אני מוצא בסאן דייגו ובאוסטרליה.


פרנסין, את עושה עבודה נפלאה. אני לא יודע למה דיברת באנגלית. את בטח יכולה לדבר בעברית. אולי עשית את זה כדי שזבולון ואני נבין יותר טוב.


אמנון אלדר, אני רוצה להודות לך על שותפות רבת שנים, על כל מה שעשית פה למען הרשת. אני לא יכול לסיים בלי לומר תודה לידידי אלן הופמן, שאחראי על החינוך של התפוצות. אין אדם בארץ שבקיא יותר בנושא של חינוך יהודי בתפוצות. אם אתה פה איתנו, זה אומר שדרכנו סלולה לפחות מהסוכנות היהודית. לגבי הכמה נדבר אחר כך עם אמנון.


אדוני היו"ר, הניסיון שלי התחיל מיומי הראשון כראש עיריית רעננה. כל דבר שעשינו עם רשת אמי"ת היה טוב ומוצלח. זה נובע מתפיסת עולם של אנשים שנמצאים פה. כיוון שהזכרת את הרב קוק, גם אני רוצה לומר משהו עליו. הרב קוק אמר שהבית השני חרב בשל שנאת חינם, אבל בית שלישי ייבנה בשל אהבת חינם. אני באמת מקווה, שעם אנשים כמוכם אנחנו נצליח להביא לעם ישראל קצת את הטוב והיופי, ונתחיל להיות לא רק אור לגויים אלא גם אור ליהודים, ונבנה פה במדינת ישראל את מה שאנשים במשך 2,000 שנה חלמו. אפשר לעשות את זה. זה הרבה בידנו.


היופי במוסדות של רשת אמי"ת הוא בכך, שהם מורים לכך שדרך ארץ קדמה לתורה. כלומר, קודם כל תהיה דרך ארץ. קודם כל אתה תלמיד שנכנס לרשת אמי"ת, אתה יודע שחלות עליך חובות ויש לך גם זכויות. החובה הראשונה היא דרך ארץ, וזה חשוב מאוד בחינוך במדינת ישראל. באיזשהו מקום פספסנו את זה. אנחנו רואים אלימות בבתי ספר ובאלימות בכבישים ובעוד תחומי חיים. רשת אמי"ת פה לוקחת על עצמה תפקיד לאומי-חינוכי מדרגה ראשונה, כאשר ילדים ברשת קודם כל מתחנכים על דרך ארץ.


הניסיון המצוין שלי בכפר בתיה, שהפך אחר כך גם לאמי"ת רננים, מודל חינוכי ברעננה, ליווה אותי כל שנותיי ברעננה ואחר כך גם בסוכנות היהודית ובהסתדרות הציונית, וגרם לי להכיר בערכה של הרשת.


אדוני היו"ר, חבל על כל יום שעובר מבלי שאנחנו מצרפים יישובים נוספים ובתי ספר נוספים לרשת אמי"ת. לצערי, לבית ספר בודד שעומד מול משרד החינוך אין סיכוי. אף אחד מהם לא יודע מה זה פרופיל ומה זו רמת שירות. משרד החינוך בדרך כלל דואג לכך שאף אחד לא יידע איך לקבל כסף במשרד החינוך. גד, אני חוזר בעצמי. ישנם בתי ספר וראשי ערים שלא יודעים איך להציג את פרופיל רמת השירות כדי לקבל את מה שמגיע להם.

רשת אמי"ת זו רשת מסודרת ומאורגנת. כאשר היא מאגדת בתי ספר ביחד ועובדת ביחד עם משרד החינוך, אנחנו מפיקים הרבה יותר. כפי שאמר היו"ר, התוצאות נראות לעין גם ברוח בית הספר, גם ברמת הגיוס, וגם בתוכנית היומרנית, תוכנית 80, שהמטרה היא לתת לתלמידים תעודת כניסה לחיים – תעודת בגרות.


אני זוכר את השיחה שלי עם אמנון, שסיפר לי שהעיר שדרות כולה רוצה לעבור לרשת אמי"ת. זה היה מהפך במדינת ישראל. תמיד היו לנו בתי ספר דתיים או לא דתיים. היום אחד מראשי העיר הטובים בארץ, ראש עיריית נתיבות, מוכן גם הוא שכל העיר תיכנס למסגרת של אמי"ת. חבל על כל יום. אנחנו צריכים לעשות את הכל כדי לשכנע את משרד החינוך לתת להם דחיפה להיכנס למערכת הזו.

לסיום – אני רוצה להודות לכן נשות המזרחי, שעומדות מאחורי רשת אמי"ת. בכל טיסה שלי לחו"ל, תמיד הייתי פוגש מישהי מכן בשדה התעופה: או באה או הולכת. זה היה דבר נפלא לראות את הנחישות הזו לעבוד למען עם ישראל, למען מדינת ישראל ולמען הילדים ברשת אמי"ת. אני חייב לכן כל כך הרבה, והלוואי שבמשך התקופה שאני אהיה בכנסת אני אוכל להשיב לכן על כל מה שאתן עושות לעם ישראל. ההתחלה היא היום, שאני ויתרתי על ועדה אחרת ובאתי להיות פה יחד אתכן. תודה רבה.
היו"ר זבולון אורלב
תדעו שזה ויתור גדול. לפני שבועיים פתחתי את אירועי 75 שנה לפטירתו של הרב קוק, שהיה הרב הראשי הראשון של ארץ ישראל ומייסד של הציונות הדתית. שם הבאתי את הביטוי הנכון, שאמר חה"כ ביאלסקי. הביטוי בשלמותו אומר: "מוטב לי להיכשל באהבת חינם מאשר להיכשל בשנאת חינם". בוודאי הביטוי של אהבת חינם הוא ביטוי מאוד חזק של הרב קוק, והרשת בוודאי מבטאת זאת. אומרים "הרשת", אבל לרשת יש ראש שקוראים לו ד"ר אמנון אלדר. אני יודע שלא תמיד מנהלים לוקחים לעצמם קרדיט ואשראי, אבל אני אומר פה לאורחות החשובות שלנו: זכיתן שבראש הרשת עומד אחד המנהלים המוכשרים ביותר. אני יכול להגיד, מבחינת ההלכה, רק מקצת שבחו. זכיתם באחד המנכ"לים המוכשרים ביותר שיש לנו כאן במדינת ישראל בכלל, ובציונות הדתית בפרט. יישר כוח לך, אמנון, על כל העבודה שאתה עושה. תמשיך לעשות אותה בהצלחה רבה, ותקבל את כל העזרה והגיבוי.
אלכס מילר
אני רוצה לברך את האורחים שלנו: את מתנדבות רשת אמי"ת ואת ההנהלה של הרשת. אתם עושים עבודה נהדרת. אני כתושב באר שבע לשעבר מכיר היטב את בית הספר שלכם. החברים הכי קרובים שלי הם בוגרים של רשת אמי"ת. אני מאחל לכל תלמידי ישראל להגיע לאותן תוצאות שהחבר'ה האלה הגיעו אליהן, וגם לאותם ערכים שהם קיבלו בתור עולים. הם התגייסו לצה"ל, יצאו מהצבא והמשיכו להצליח בחיים. אני מאמין, שרוב ההצלחות שלהם זה בזכותכם.


אנחנו נמצאים במדינה שהממשלה שלה שמה על סדר יומה את הנושא של חינוך לערכים, חינוך לציונות, גיוס לצה"ל. בשנים האחרונות היינו עדים לירידה משמעותית במוטיבציה לשירות בצה"ל. אני חושב, שדווקא הדוגמא שלכם מוכיחה שניתן לעשות וצריך להשקיע. אני מאמין, שבלחץ של היו"ר והחברים פה, מערכת החינוך שלנו תוכל לקחת דוגמא מהרשת שלכם ולהפעיל אותה במקומות נוספים. אני מאמין, שבסוף תצליחו להיכנס גם לעיר נתיבות. במה שאנחנו יכולים, אנחנו נסייע. יישר כוח! אנחנו לשירותכם.
היו"ר זבולון אורלב
לאורחות שלנו אני אומר, שחה"כ אלכס מילר הוא מישראל ביתנו. חה"כ ביאלסקי הוא מקדימה, לצערי, ולא מהמפד"ל. חה"כ מיכאל בן ארי, שעכשיו נכנס, הוא מהאחוד הלאומי.
מיכאל בן ארי
בעניין המדובר יש בינינו קואליציה.
היו"ר זבולון אורלב
בכל מה שקשור בהקפאה אנחנו בקואליציה מאוד רצינית.
אלכס מילר
אני חשבתי שאנחנו מדברים פה על החינוך.
היו"ר זבולון אורלב
אנחנו מדברים על זה שקודם כל יהיה לתלמידים איפה ללמוד. אנחנו קיימנו שתי ישיבות על הקפאת הקמת מבני חינוך ביהודה ושומרון, וביקרנו ביקורת חריפה לצד ההחלטה, שאנחנו דוחים אותה על הסף, של הקפאת הבנייה הפרטית. שר הביטחון אישר הקמת 28 מבנים או פרויקטים בחינוך, שמתוכם לפחות 21 בחינוך. זה לא פותר את הבעיה, כי שר החינוך הגיש לו רשימה של 41 פרויקטים הנחוצים לפתיחת שנת הלימודים הבאה.

אנחנו נעביר את רשות הדיבור להלן הופמן, שהוא ראש וראשון לנושאים בעול ולמובילים את החינוך היהודי בתפוצות. רשת אמי"ת מייצגת את החיבור והגשר שבין מערכת החינוך בישראל לבין מערכת החינוך בתפוצות. האחריות המשותפת של העם היהודי באשר הוא, היא אחריות משותפת לחינוך יהודי, הן בארץ והן בתפוצות. יש כאלה שבטעות חושבים, שהואיל ומדברים עברית אז כבר לא צריך חינוך יהודי, ואם הולכים לצה"ל אז גם לא צריכים חינוך יהודי. הבעיה של חינוך יהודי, היא בעיה אוניברסאלית של העם היהודי. לפעמים אני חושב שהחינוך היהודי הוא יותר טוב בתפוצות מאשר בארץ.
אלן הופמן
אני שמח להשתתף במפגש המיוחד הזה ביום חגה של רשת אמי"ת. כאשר מדובר על הקשר בין הסוכנות היהודית לבין רשת אמי"ת, עיקר החיבור בין הסוכנות היהודית ורשת אמי"ת זה באמצעות מחלקת עלייה. ראינו גם במצגת היפה את האחוז הגבוה של עולים ובני עולים שמתחנכים בתוך רשת אמי"ת. אני מבין, שיש עשרות אחוזים של בתי ספר שהם יוצאי ברית המועצות לשעבר. אנחנו יודעים שהרשת הזו הקדישה מאמץ גדול ומוצלח לקלוט את בני העדה האתיופית. אין ספק, שהניסיון המוצלח הזה לשלב את העולים עם החינוך הדתי מצד אחד, ומצד שני כאזרחים לכל דבר במדינת ישראל, הוא אחד מהדגלים החשובים שאמי"ת נושאת בשנים האחרונות. בשם הסוכנות היהודית אני רוצה לברך על כך.


בתור מי שעוסק בחינוך היהודי בתפוצות, אני רוצה לציין משהו אחר שאני ראיתי. אנחנו לפעמים חושבים שמדובר בתומכים או תומכות מחו"ל, כשעיקר העבודה נעשית פה בארץ. זה נכון, ואני רוצה להצטרף לברכות למנכ"ל ד"ר אלדר. עם זאת, אני חושב שזה לא בכדי שרשת אמי"ת מאופיינת בערכים המיוחדים של הציונות הדתית. אי אפשר להגיד שזה דבר שאנחנו בארץ מצליחים להשיג. בתור מי שכל ילדיו התחנכו במערכת הממלכתית-דתית, אני יודע שהגישה הפתוחה הזו המשלבת כל תלמיד בחברה, הדרישה לשירות בצבא ולשירות לאומי, הם תולדה של הערכים של התומכות מחו"ל שמביאות זאת מהציונות הדתית בחו"ל. אני רוצה לברך על זה. אנחנו מדברים על איך לפתח יותר קשרים בין אמי"ת לבין החינוך היהודי בתפוצות, וזה חלק מהאג'נדה שלנו בהמשך.
היו"ר זבולון אורלב
תודה רבה. רשות הדיבור לגד אבקסיס, איש חינוך מוותיקי ובכירי משרד החינוך. היום הוא סמנכ"ל בכיר לקשרי חוץ באונסקו. אני אשמח אם תוכל להתייחס לרציונאל להרחיב את פריסת הרשתות כבעלויות של מוסדות החינוך, במקום כל מיני בעלויות קיקיוניות שלא יודעות להתמודד עם בעיות חינוכיות ועם בעיות כלכליות?
גד אבקסיס
אני שמח בשם המשרד, השר והמנכ"ל להיות פה ולברך על הפעילות היפה והמבורכת שבתי הספר של רשת אמי"ת עושים במערכת החינוך, וכמובן את נשות אמי"ת שמסייעות בצורה אינטנסיבית. יצא לי לפגוש את הפעילות שלכן בכל הארץ. תבורכו על העשייה היפה הזו. לחזק רשת שמצטיינת בדברים מאוד מיוחדים, שהוזכרו פה על ידי היו"ר ששימש הרבה שנים כמנכ"ל משרד החינוך ויודע בדיוק מהי העשייה החינוכית האמיתית הנעשית ברשת הזו. די להזכיר שלושה דברים מאוד חשובים שאני הייתי שותף להם: בתפקידיי הקודמים עסקתי הרבה שנים בקידום אוכלוסיות חלשות, בעיקר בפריפריה. ראיתי את העשייה היפה שנעשית על ידכם באותם היישובים. בזכות העשייה היפה הזו הצלחנו לקדם את האוכלוסייה הזו, להביא אותם להישגים מרשימים ולשים אותם על המפה של מערכת החינוך. את זה אף אחד לא ייקח מרשת אמי"ת. צריך לבוא לשדרות, ולראות איך אתם מובילים מערכת חינוך של כלל ילדי ישראל ללא הבחנה של חינוך דתי או חילוני. הפתיחות הזו שאתם ידעתם למצוא כדי לקלוט ולטפל באוכלוסייה, שנמצאת בעת קשה, זה דבר נפלא. תבורכו על כך.


הנושא השלישי שאי אפשר להתעלם ממנו והוזכר פה מספר פעמים, הוא קליטת יוצאי אתיופיה. אני ליוויתי הרבה שנים את קליטת יוצאי אתיופיה במערכת החינוך ובחברה הישראלית. גם כאן תמיד ידענו לשבח אתכם על הקליטה היפה של תלמידים יוצאי אתיופיה בכל סוגי בתי הספר.
היו"ר זבולון אורלב
גם בפתח תקווה.
גד אבקסיס
גם בפתח תקווה. ביום פתיחת שנת הלימודים מנכ"ל משרד החינוך עוזב הכל ובא ויושב בפתח תקווה עד שכל הילדים של יוצאי אתיופיה נקלטו בתוך בתי הספר. זה אומר מה המשרד רוצה לעשות יחד עם השותפים הנאמנים האלה, שיושבים פה, כדי לקדם את האוכלוסייה הזו של יוצאי אתיופיה. תבורכו על הדברים היפים.


בתי הספר של רשת אמי"ת הם לא בתי הספר הננעלים על ידי כיוון חינוכי חד. הם פתוחים כדי לקלוט אוכלוסיות עם תפיסות שונות ולקדם אותן. ראינו דוגמא נהדרת של בחור שהבאתם אותו להצלחה.


ד"ר אלדר, אני שמעתי את הפנייה שלך לגבי נתיבות. אנחנו נביא את זה לדיון. חה"כ ביאלסקי, אני רוצה להגן על חבריך ראשי הערים לשעבר. אתה היית ראש רשות שקיבלה את פרס החינוך המצטיין בגלל העבודה החינוכית היפה.
זאב ביאלסקי
אם אתה יכול, אתה יכול לפרט בעניין הזה. היו"ר לא יפסיק אותך.
גד אבקסיס
כל שנה זוכים עוד 5 יישובים שמצטיינים בעשייה החינוכית.
היו"ר זבולון אורלב
חה"כ ביאלסקי נהיה ח"כ אמיתי עכשיו.
גד אבקסיס
כמובן שאנחנו שמחים שישנה רשת מאורגנת ומסודרת. אנחנו נמשיך לתמוך ברשת כזו שמוצגת כאן לדוגמא.
היו"ר זבולון אורלב
אני רוצה שתתייחס למה ששאלתי אותך. בנוסף, אני רוצה שתתייחס לסוגיה של שיתוף הפעולה בין מערכת החינוך בישראל למערכת החינוך בתפוצות. למשל, רשת אמי"ת משקיעה בהרבה מאוד תוכניות לימודים וצוברת ידע בהדרכת מורים. השאלה היא, איך עושים אותו דבר בתפוצות. אני בטוח שמשקיעים הרבה מאוד בתוכניות לימודים ובהכשרת מורים. איך מסדירים בכל זאת את העניין הזה שמדינת ישראל לא רק תקבל תרומות, אלא גם תעשיר את מערכת החינוך בתפוצות, ותתעשר על ידה בתכנים ובתוכניות לימודים?
גד אבקסיס
תודה על השאלה הזו. אתה נותן לי הזדמנות לפרוס עוד דברים נוספים. כמובן שכל בתי הספר והרשתות אשר מפיצות ומפתחות היום תוכניות לימודים ותוכניות העשרה, אנחנו ביחד עם הסוכנות היהודית מסייעים ומעבירים חומרים לאותם בתי הספר. די להזכיר תוכנית אחת, תוכנית חיל, תוכנית שפועלת היום ב-31 בתי הספר בחו"ל. משרד החינוך ביחד עם הסוכנות היהודית מפעילים פעילות רחבה באותם בתי ספר שעברו משבר כלכלי קשה ולא מסוגלים להחזיק את עצמם, או בתי ספר שקולטים ילדי מהגרים בכל העולם. משרד החינוך מתקציבו מקצה תקציב על מנת להבטיח שאותם בתי הספר יקבלו את התכנים היהודיים והציוניים, כדי שההורים האלה לא ישלחו את הילדים לבתי הספר הציבוריים. לבתי ספר יהודיים צריך לשלם הון תועפות. אנחנו מסייעים לקיומם של בתי הספר האלה, ואז ההורים יוכלו לשלוח את ילדיהם לאותם בתי ספר.


פרויקט שני, פרויקט מורשה. למעלה מ-2,000 סטודנטים הגיעו השנה במסגרת תוכנית שאנחנו עושים ביחד עם הסוכנות היהודית. אנחנו פונים לכל הסטודנטים היהודים בעולם, שאין להם כל קשר עם היהדות, ומציעים להם לבוא וללמוד 4 שעות לימוד יהדות וציונות פעם בשבוע. תלמידים כאלה שלומדים במסגרת הפעילות הזו זוכים לבוא לארץ לתוכנית העשרה של 22 ימים פה בארץ. אני פוגש את אותם, ואין לך מושג מה התוכנית הזו עושה להם. התוכנית משנה להם את כל התפיסה. הם חוזרים לחו"ל, והופכים להיות הפעילים ביותר בתוך הקהילה. רק לפני כחודש פגשתי קבוצה כזו בברוקלין, יוצאת חבר העמים, שכללה 300 סטודנטים שלא היה להם שום קשר עם היהדות. הם חזרו מהתוכנית מלאי התפעלות. בהחלט שהרשת הזו יכולה לעזור ולסייע לנו.
היו"ר זבולון אורלב
האם יש יחסי גומלין בין מורים ומנהלים, מבחינת היוזמה של מדינת ישראל? האם יש ביקורי מנהלים וביקורי מורים? אני לא מדבר על זה שהמורים שלנו ייסעו לשם. אני מדבר על כך שהם יבואו לכאן.
גד אבקסיס
כל שנה אנחנו מקיימים פה השתלמות של אותם מנהלי בתי ספר. מורים ומנהלים באים לפה לשבועיים ימים כדי ללמוד, לפגוש מנהלים אחרים, לפגוש את המערכת כאן. אנחנו גם יוצרים קשרי בין בתי ספר בישראל לבתי הספר בחו"ל. יש פה נציג מנהל מדע והטכנולוגיה, רוני דיין. באמצעות האינטרנט אנחנו מפעילים תוכניות, על מנת ליצור קשרים ישירים בין תלמידים בבתי הספר היהודיים ובבתי הספר בישראל.
היו"ר זבולון אורלב
השאלה הראשונה שלי היתה לגבי ההערה שחה"כ ביאלסקי הזכיר, למה משרד החינוך לא עושה מעשה יותר יזום כדי להעביר יותר ויותר בתי ספר לבעלויות של הרשתות בכלל? במקרה שלנו מדובר ברשת אמי"ת.
גד אבקסיס
אני לא יודע להגיד אם הוא לא עושה. העובדה היא, שהרשתות האלה הן חזקות ויציבות. אנחנו כן הולכים ומחזקים את הקשר. יש לנו בעיה עם אותן רשתות שמעמדן הולך ומתערער. לפעמים אנחנו צריכים למצוא את הדרך לגרום לכך שהן יפסיקו להתקיים, כיוון שהן לוקחות תקציבים על חשבון הרשתות החזקות והיציבות. רשמתי לפניי את הנקודה הזו, וזה ייבדק.
היו"ר זבולון אורלב
הסוגיה הזו תעלה גם בסיכום הדיון.
גד אבקסיס
בכל אופן, אני רוצה לברך את הרשת, את נשות אמי"ת, את המנכ"ל, את הסוכנות היהודית, את חברי הכנסת ואותך היו"ר, שמוליך את הנושא הזה ביד רמה.
היו"ר זבולון אורלב
אני רוצה להשלים את המידע על שטראוס והרב קוק. שמו הפרטי של שטראוס היה נתן, ועל שמו העיר נתניה. רשות הדיבור לאליעזר שפר, שהוא גם כן ותיק מאוד במוסדות הלאומיים, וכיום הוא יו"ר המועצה העולמית לחינוך יהודי בתפוצות.
אליעזר שפר
אני רוצה להודות לחה"כ אורלב ולד"ר אלדר, על כך שהזמנתם אותי. זו בשבילי חגיגה מיוחדת לפגוש את זאב ביאלסקי, ולהגיד לו בפומבי: "זאביק, תחזור לסוכנות".
היו"ר זבולון אורלב
לא, אנחנו צריכים אותו כאן. אני הצבעתי בשביל שרנסקי. אל תסבך אותי עכשיו. המזרחי הצביע בשביל שרנסקי. אם זאב היה עובר למפד"ל, זה עניין אחר. יש לנו חוקים משותפים ופעילויות משותפות מבורכות.
אליעזר שפר
בשבילי זה אירוע מיוחד לפגוש את הנשיאה החדשה של אמי"ת ואת המנכ"ל החדש של אמי"ת. לפני 50 שנה היתה חתונת הזהב שלנו בכפר בתיה. התחתנו ושם הקמנו את ביתנו. אני אסיר תודה עד היום. זה היה בית חם לא רק לנו, אלא לעשרות בנות שהגיעו כשרידות שואה. מה שנוגע ללבי כל שנה, זה כאשר אני מקבל הזמנות לחתונות של הנכדות שלהן. זה בשבילי דבר עצום ומרגש. הקשר נשמר עם חלק גדול מהן. הן בנו בתים לתפארת. החום, האהבה, החינוך והתרבות שהונחלה בכפר בתיה ברעננה, אין שני להם. אני לא מכיר מוסד חינוך אחר שעשה את המלאכה האדירה הזו.


אחר כך הייתי שליח ביחד עם משפחתי לנוער המזרחי. אולי זה רעיון לחדש את נוער המזרחי. זו תנועה חינוכית למופת.
היו"ר זבולון אורלב
אני לא אשליך את זה על בני עקיבא.
אליעזר שפר
האירוע הזה הוא אירוע ציבורי בעל משמעות. זה הכרת הטוב. אמנון, אני מתפעל כל יום מחדש איך אתה פורס את האימפריה, וכל פעם במקומות המצוקה הקשים ביותר. נשות אמי"ת, אתן בונות פה חברה בריאה, תקינה ותרבותית. תבוא עליכן ברכה. הקדוש ברוך הוא יברך אתכן בכל מעשה ידכן.
היו"ר זבולון אורלב
אליעזר, הישיבה הזו היא לא רק הוקרה לנשות אמי"ת. אנחנו רוצים גם לומר מילה לגבי יחסי הגומלין בין מערכות החינוך בתפוצות ובישראל. איך אתה רואה את הדברים?.
אליעזר שפר
אנחנו מדברים על חצי מיליון תלמידים שלומדים במערכות החינוך היהודי הפורמאלי והבלתי פורמאלי בתפוצות.
היו"ר זבולון אורלב
זה עומד מול 1,800,000 תלמידים בישראל.
אליעזר שפר
מערכת החינוך הפורמאלית, שהסוכנות נסוגה ממנה, היא בנויה על 800 בתי ספר, כאשר חלק גדול מהם הם בעלי אופי תורני. היום מערכת החינוך בחלקה הגדול מנוהלת על ידי ציבור מורים חרדים, לא תמיד עם גישה חיובית למה שאנחנו עושים כאן בארץ. אולי זה אחד הדברים הבסיסיים שעליהם צריך לדבר, בלי לפגוע במי שעושה דברים אחרים. העמקת החינוך הציוני בתוך מערכת החינוך התורנית היא חובת השעה. אני הייתי מציע לשקול, חזרה לתוך החינוך הפורמאלי בהשתלמויות מורים, הכשרת מורים וערכות לימוד. זה דבר שמתבקש לנוכח המצב שנוצר.

אני רוצה לציין דבר סמלי שאתה עשית, אדוני היו"ר, והוא מאוד נגע ללבי. השבוע, ביוזמתו של חה"כ אורלב, חתמו על אמנת ירושלים לקראת שנת לימוד ירושלים בתוכנית הלימודים בחינוך הציוני-דתי. אני רוצה להציע לנשיאה החדשה של נשות אמי"ת, שיצטרפו לחיבור הזה. יש חתימה של ראש העיר, יו"ר ועדת החינוך ושל הרב לאו. אני קורא לכם להתחבר לאמנת ירושלים, שקיימת בעברית ובאנגלית, ולהפיץ אותה בקרב נשות אמי"ת, כביטוי שלכם של מחויבות והזדהות עם ירושלים כבירת מדינת ישראל.
היו"ר זבולון אורלב
אם אני לא טועה, ד"ר אלדר היה בטקס וחתם. בקשתך כבר מולאה.
אליעזר שפר
אני רוצה לבקש, שהנשיאה תחתום היום על הנוסח האנגלי במקום שאתה חתום עליו.
היו"ר זבולון אורלב
אני בהחלט מסכים.
פרנסין שטיין
זה יהיה לי לעונג.
היו"ר זבולון אורלב
רשות הדיבור למר סולי סקס, שהוא מנכ"ל התנועה העולמית של מזרחי.
סולי סאקס
אני רוצה לומר לקהל, שזבולון הוא נשיא אמי"ת שלי. אני צריך לתת לו כבוד ראשון. הוא ביד חזקה מנהל את הרב ישיבות שאני משתתף בהם. יישר כוח. זאב ביאלסקי היה אחד השליחים הכי טובים, כאשר הייתי יו"ר של הפדרציה הציוניות בדרום אפריקה. זאביק, לא רק אשתך ואני עלינו ארצה. יש עוד כמה.

ד"ר פרנסין שטיין הנשיאה החדשה הביאה אנרגיה חדשה לארגון. אני שמח לברך אתכם ולהיות יחד אתכם. אני מודה לך, שאתם מזמינה אותי להופיע לפני ההנהלה שלך. שיהיה לך הרבה הצלחה. עם ד"ר אלדר, יש לנו שיתוף פעולה מלא. את ארנולד גרסון אני מכיר ממקור דרום אפריקאי.
היו"ר זבולון אורלב
עכשיו הבנתי איך קיבלו גבר לנשות אמי"ת.
סולי סאקס
חשוב לנו לברך את נשות אמי"ת על הפעילות הנפלאה ועל כל המערכת. לעיתים קרובות אני מבקר בהרבה מהמוסדות. היתה לי זכות לקבל את פניה של אחת מהנשים שלכם, שעלתה ארצה בגיל 102. הבאנו לה עוגה וחגגנו לה בכפר בתיה. זה היה מאוד מרגש. יש לי כבוד שאתם משתפים פעולה איתנו.


יש לנו תנועה ב-38 מדינות בעולם. אני מטייל די הרבה בסניפים שלנו, ואני חושב שילד יהודי שלא יקבל חינוך יהודי הוא אבוד. הוא עוזב את העם היהודי, ואנחנו מאבדים אותו. הוא מתבולל. זה קורה גם בארצות הברית. אנחנו רואים את המספרים: ישנם 54% נישואי תערובת בארצות הברית. זה צריך לקומם את כל העם היהודי. כל ילד יהודי שנכנס לרשת אמי"ת או לבית ספר יהודי ומקבל חינוך יהודי, זו הצלת נפשות. לא פחות מזה. זו הדרך היחידה שיש לנו לשמור על העם היהודי. התייחסו לכך שזה עולה הרבה כסף לשלוח ילד יהודי לבית ספר יהודי בחו"ל. אני יודע את זה מהדיונים שלנו עם מנהלי בתי ספר בחו"ל. יש דרישה גדולה, אבל אין כסף. זו בעיה רצינית מאוד. לצערנו, הרבה פעמים ההורים מוותרים על זה ושולחים את הילד לבית ספר ממשלתי והילד אבוד. בגלל זה אני רוצה לעודד את התנועה שלכם. תמשיכו בהצלחה רבה. אני מצטרף לקריאה של חה"כ ביאלסקי. אדוני היו"ר, אני יודע שאתה יכול. אנחנו ראינו דברים נפלאים שאתה עשית. אתה יכול להוביל את זה ולעזור לרשת הזו לפתוח בתי ספר ביותר מקומות. אני ביקרתי בשדרות מאות פעמים. ישיבת ההסדר בשדרות היא הישיבה הכי גדולה במדינת ישראל. במשך המלחמה תלמידים הצטרפו לישיבה. זו ישיבת ההסדר הכי גדולה, ואני יודע שיש לכם יד בזה. כל הכבוד לכם! התפקיד שלכם לשמור על העם היהודי. אתם לוקחים חלק גדול בשמירה על העם שלנו, על העתיד שלנו, על הילדים שלנו, על הנכדים שלנו. אני קורא לכולם לבוא לעזור בכל דרך. שתהיה לכם בהצלחה. ההצלחה שלכם מבטיחה את העתיד של העם היהודי. שתחגגו 100 שנה. נעשה חגיגה גדולה, כי אתם בונים את העם היהודי.
היו"ר זבולון אורלב
תודה רבה. רשות הדיבור לאהרון אלדר, מוותיקי המוסדות הלאומיים, איש חינוך ותיק.
אהרון אלדר
אני לא אובייקטיבי לדבר בשבחה של רשת אמי"ת.
היו"ר זבולון אורלב
ובעיקר בשבחו של המנכ"ל.
אהרון אלדר
כן.
היו"ר זבולון אורלב
אבל מגיעה לך ולרעייתך תודה, כי אתם גידלתם אותו.
אהרון אלדר
כבוד היו"ר, אני רוצה להוסיף פן אחד שצריך להילקח בחשבון בהמשך העבודה המשותפת של משרד החינוך, הסוכנות היהודית והכנסת. לא ציינו דבר נוסף שרשת אמי"ת עושה. רשת אמי"ת הקימה לאחרונה מוסד שמכשיר שנת לימוד בארץ לתלמידות מחו"ל שבאות ללמוד כאן. לרעיון הזה יש משמעות בכך, שנשות אמי"ת הבאות תהיינה אלה אשר למדו כאן בארץ, אשר קיבלו בתוך מערכת היהודית כאן משמעות יותר עמוקה לציונות.


אחד הדברים שבשנים האחרונות קצת ירד, הוא הנושא של השליחות החינוכית בחו"ל. בתקופה האחרונה אנחנו רואים סימן של עלייה. השנה יש 216 שליחים של הסוכנות ב-21 מדינות בלמעלה מ-70 בתי ספר. אחד הקשיים הוא, שחלק לא קטן מהמורים הטובים חוששים לצאת לשליחות בגלל כל בעיות העבודה בשובם. אני חושב, שאם משרד החינוך בשיתוף עם רשת כזו היו בונים תוכנית של קידום המורה, כך שהוא יודע שחלק מעבודתו המקצועית זה תרומה באמצעות שליחות בחו"ל, זה היה תורם. אם מכל בית ספר היה שליח, שמביא את ריחה של מדינת ישראל, שמביא תוכניות לימודים, שמביא ציונות, הדברים היו מחזקים בצורה משמעותית את הקשר.
היו"ר זבולון אורלב
האם יש בעיות בגיוס מורים לשליחות?
אהרון אלדר
קשה למצוא אנשים טובים שמוכנים ללכת.
גד אבקסיס
משרד החינוך החליט לכבוד 60 שנות מדינה, לשלוח על חשבונו 60 מורים מטעם המדינה.
היו"ר זבולון אורלב
אבל זה לא מתקיים.
גד אבקסיס
בדיוק כך. אנחנו היינו מוכנים לשלוח, היו מורים שהוכנו לכך, ולבסוף התברר שיש רק 20 קהילות יהודיות שמוכנות לקלוט את המורים האלה.
היו"ר זבולון אורלב
אני לא רוצה לטפל כרגע בפרשה הזו, שהיא פרשה שכלולים בה עוד כמה נתונים. נטפל בה בהזדמנות אחרת. אני רוצה לקדם בברכה את חה"כ דניאל בן סימון, ממפלגת העבודה, שהצטרף אלינו.
דניאל בן סימון
באתי לוודא שהחלמת וחזרת לאיתנך.
היו"ר זבולון אורלב
בזכות נשות אמית הקדוש ברוך הוא החזיר לי את הקול שלי.
אלן הופמן
בהמשך לשאלה שלך בנוגע להשקעה של המדינה בחינוך היהודי בתפוצות, הוזכר פה פרויקט חיל. ישנו פרויקט נוסף, פרויקט חפציבה, בו המדינה תומכת בשיגור מורים ושותפה ביחד עם הסוכנות היהודית בפרויקט בכל 41 בתי הספר היומיים בברית המועצות לשעבר. אנחנו נמצאים ערב מציאות חדשה. היום החינוך היהודי בעולם לא מצליח לפתח את עצמו בלי תמיכה של מדינת ישראל. ראש הממשלה אולמרט נשא נאום היסטורי בחבר הנאמנים של הסוכנות לפני שנה וחצי. בעקבות הנאום הזה התקבלה החלטה בממשלה, ללכת למעורבות הרבה יותר עמוקה של המדינה בחיזוק העם היהודי. אני מאמין, שחייבים להגיע ליום בו כל מורה בחינוך היהודי ישתלם בארץ לפחות פעם בשבע שנים. היום זה לא בהישג היד של מערכת החינוך היהודי. רק אם מדינת ישראל תתגייס לסוגיה כזאת ונוכל לקיים תגלית לכל מחנך יהודי בעולם, רק אם מדינת ישראל תהיה הרבה יותר פרו-אקטיבית בנושא של גיוס מורים למערכת החינוך ותעזור במקרים מסוימים לבתי ספר שלא בהישג להביא זוג של מורים. היום להביא משפחת מורים מישראל יכול לעלות קרוב ל-200,000 דולר, כולל החינוך של הילדים. החינוך היהודי בעולם לא מצליח היום להתקיים בלי התמיכה של מדינת ישראל. כתוצאה מהחלטת הממשלה ונאום ראש הממשלה הקודם זומן מחקר עומק, כאשר מי שעומד בראש המחקר הוא מאיר קראוס. כבר 6 חודשים שעובדים על זה. כאשר הדוח יהיה מוכן, אני חושב שיהיה מקום לקיים דיון בסוגיה הזו.
היו"ר זבולון אורלב
אני אשמח שברגע שהדוח יתפרסם ויגיע אליך, אתה תפנה את תשומת לבי לדוח הזה. אני אתייחס לשאלה הזו בסיכום הדיון. אני חושב שאסור להחמיץ אותה. אני רוצה להודות לאדון נפתלי, סמנכ"ל הרשת, מור דשן וכל יתר בכירי אמי"ת.
דניאל בן סימון
זאת הזדמנות להגיד מילה טובה על כפר בתיה שאני מכיר, כי שניים מהאחים שלי נשלחו לשם כאשר הם עלו לארץ. אני נשלחתי לכפר הנוער הדתי, שלא שייך לרשת הזו. כאשר היינו נפגשים, הם חייכו יותר ונראו כאילו נקלטו טוב יותר מאשר אדם שנשלח מכפר הנוער הדתי. אמרתי אז: גם אני רוצה לכפר בתיה. לא ביקרתי שם, אבל אני תוהה מה היה שם שלא היה בכפר הנוער הדתי. כאשר הייתי פוגש את אחי ואת אחותי, נראה היה שהם נקלטו טוב יותר.
היו"ר זבולון אורלב
אבל אתה הגעת לכנסת והם לא. כפר הנוער הדתי הוא כפר חסידים, ששייך לוועדה לעליית הנוער הדתי.
דניאל בן סימון
הגעתי לא רק לכנסת, אלא למפלגת העבודה.
היו"ר זבולון אורלב
אני אומר לשבחו של חה"כ בן סימון, שלא היה את מי שהם ימנו לחבר בוועדה בכנסת והם היו צריכים לקחת חבר כנסת ממפלגה אחרת. את מי הם בחרו? אותי. אני הייתי שליח של מפלגת העבודה. פעם היתה ברית היסטורית.
דניאל בן סימון
נחדש אותה, אם ירצה השם.
היו"ר זבולון אורלב
תחזרו בתשובה, ונחדש גם אותה. אני רוצה לסכם את הדיון. ועדת החינוך והתרבות של הכנסת התכנסה היום כדי להביע הוקרה והערכה רבה לרשת אמי"ת במלות 85 שנה להיווסדה ולפעילותה החינוכית רבת השנים בישראל, בכל מערכת החינוך, מהחינוך היסודי דרך החינוך העל יסודי, בתי ספר מקיפים, ישיבות תיכוניות, אולפנות, מוסדות לנוער בסיכון, ישיבת הסדר ומכינות קדם צבאיות. הוועדה יודעת להעריך מאוד את התרומה של רשת אמי"ת בהיותה רשת המאמינה ביהדות, מצוינות וציונות, בזכות תרומתה והפריסה הארצית שלה, כאשר 70% הם תלמידים מן הפריפריה.

הוועדה תפנה למנכ"ל משרד החינוך והתרבות, כדי להציע ולהסדיר פריסה רחבה יותר של רשתות בכלל ושל רשת אמי"ת בפרט בערים השונות, המבקשות להעביר את מערכת החינוך לאחריותה של אחת הרשתות הידועות והחזקות של מערכת החינוך, ובכללה רשת אמי"ת.

אגב, ראשי רשויות שידעו על מערכת היחסים הטובים ביני לבין אמנון, ביקשו שאני אפעיל פרוטקציה כדי שהם ייכנסו לרשת אמי"ת. הרי במדינה שלנו לא צריכים פרוטקציה ומספיק קשר אישי.

הוועדה קובעת, שחייבת להיות אחריות משותפת של העם היהודי, באשר הוא, לחינוך יהודי, הן בארץ והן בתפוצות. הוועדה פונה למנכ"ל המחלקה לחינוך בסוכנות היהודית, לקיים פגישה עם מנכ"ל רשת אמי"ת כדי לבדוק את אפשרויות שיתוף הפעולה. בנוסף, מיד עם פרסום המחקר "שינוי פרדיגמה" באשר אחריות לחינוך יהודי בתפוצות, תקיים הוועדה ישיבה מיוחדת בסוגיה חשובה וחיונית זאת, כדי להבטיח שכל ילד יהודי בישראל ובתפוצות יוכל לקבל חינוך יהודי ראוי, וזאת על מנת להבטיח את עתידו של העם היהודי. שוב, ברוכות הבאות לפרנסין ולכל חברות ההנהלה. תודה רבה, הישיבה נעולה.

הישיבה ננעלה בשעה 11:00

קוד המקור של הנתונים