ישיבת ועדה של הכנסת ה-18 מתאריך 02/12/2009

מצוקת החקלאים על רקע המחסור בעובדים זרים בחקלאות - ישיבת מעקב

פרוטוקול

 
PAGE
24
הוועדה המיוחדת לבעיית העובדים הזרים
2.12.2009


הכנסת השמונה עשרה






נוסח לא מתוקן

מושב שני

פרוטוקול מס' 11

מישיבת הוועדה המיוחדת לבעיית העובדים הזרים
יום רביעי, ט"ו כסלו תש"ע (1 בדצמבר 2009), שעה 09:30
סדר היום
מצוקת החקלאים על רקע המחסור בעובדים זרים בחקלאות – ישיבת מעקב
נכחו
חברי הוועדה: יעקב כץ – היו"ר

שי חרמש
מוזמנים
יוסי אדשלטיין
משרד הפנים, מנהל אגף לזרים

עו"ד נתנאל סולומון
משרד הפנים, יועץ משפטי במנהל אוכלוסין

מאיר שפיגלר
משרד הפנים, מנהל יחידת הסמך

אבי לקח
משרד הפנים, מנהל אגף בכיר לשכות רשות האוכלוסין, ההגירה ומעברי הגבול

יהודית כרמי
משרד החקלאות ופיתוח הכפר, מנהל תחום עובדים זרים

נעמה חסון
משרד החוץ, מחלקה משפטית

קרן טרנר
משרד האוצר, רכזת פנים באגף התקציבים

יהודה סקר
ארגון הורים הארצי, יו"ר ונציגה בכנסת ובמשרדי הממשלה

עזרא רבינס
מועצה אזורית ערבה תיכונה, ראש המועצה

ערן בראון
מועצה אזורית ערבה תיכונה

יפתח בן דוד
מועצה אזורית ערבה תיכונה

אהרון דבוראי
מועצה אזורית ערבה תיכונה

חיים חדד
התאחדות חקלאי ישראל, מרכז תחום עובדים זרים

ירון סולומון
האיחוד החקלאי

חיים חבלין
פורום חלקאי הפריפריה

אברהם דניאל
ארגון מגדלי הפרחים וצמחי הנוי

דרור אלמגור
ארגון מגדלי הפרחים וצמחי הנוי

אברהם הראובני
לשכת המסחר, התאחדות האיכרים

ארז וגנר
עמותת מען

עידית הוכברג

עומר הוכברג

אירית משיח

מירב כהן

יעקב כהן

לינור דויטש
דוברת חה"כ שי חרמש

שמואל מזרחי
מנהלת הוועדה
בת שבע פנחסוב
רשמה וערכה
יעל – חבר המתרגמים בע"מ
מצוקת החקלאים על רקע המחסור בעובדים זרים בחקלאות – ישיבת מעקב
היו"ר יעקב כץ
ברשות הקהל הקדוש. האמת שאני התגעגעתי לחקלאים, אני אוהב אותם רציתי לראות אותם וחיפשתי סיבה וסיכמנו שנערוך ישיבת מעקב, אנחנו רואים שהקצב שבנימין נתניהו עושה צרות לעם ישראל הולך וגדל. אנחנו לא גומרים עם צרה אחת ומתחילים בצרה חדשה. אף על פי שאנחנו נמצאים איתו בתוך צרה חדשה אני בכל זאת חשבתי שאנחנו צריכים לדאוג לנושא של החקלאים.


ביקשתי את ישיבת המעקב הזאת משום שדנו ודשו בנושא הזה הרבה. מצד אחד מאיר שפיגלר ויוסי אדלשטיין, ואני מאמין, עושים כל מאמץ להבריק, להביא עובדים ולצמצם את התיקים במידת האפשר, מצד שני אנחנו שומעים מהחקלאים, מחיים חבלין ואחרים שהמצב עדיין תקוע. אולי ברשותכם נתחיל עם יוסי אדלשטיין ועם מאיר שפיגלר ואחר כך נשמע את החקלאים.
יוסי אדלשטיין
ביום שני התקיימה ישיבה בוועדת ביקורת המדינה שרוב המשתתפים היום נכחו בה, גם שם מאיר שפיגלר מסר עדכון.


כרגע מתבצע איזון תיקים בקצב מאומץ כדי לדעת בסופו של יום לגבי כל חקלאי מה יש לו ומה חסר לו - - -
היו"ר יעקב כץ
ונניח שחסר, יש פתרון?
יוסי אדלשטיין
כבוד היושב ראש אנחנו נעדכן.


התהליך הזה מתבצע בקצב מואץ. ברמת העיקרון איזון התיקים הזה היה אמור להתבצע עד לחודש פברואר, נעשו בו מהלכים דרסטיים, והוא קוצר פעמיים, התאריך האחרון הוא ה- 10 בדצמבר שנה זו, הליך זה אמור להסתיים. בסיום התהליך נדע לגבי כל אחד שעבר את ההליך הזה מה מגיע לו ומה לא מגיע לו.


במקביל לתהליך הזה מבוצעות השלמות לחקלאים שעשו כבר את איזון התיקים. נכון להיום יש בערך בסביבות אלף עובדים שקיבלו אישור והוברקו כבר לתאילנד כדי לאשר את כניסתם לארץ. המספר המדויק 933. המספר הזה אמור להוות השלמה למכסה, בנוסף לזה התקבלה החלטה של המנהל הכללי של המשרד לא להוציא עובדים שמסיימים 36 חודשים ולהשאיר אותם עד לחודש מרץ כדי לא ליצור פערים ולחץ בתקופת זמן - - -
היו"ר יעקב כץ
היה ועדיין לא תיפתרנה הבעיות, תהייה אפשרות להאריך את שהותם יותר?
יוסי אדלשטיין
אני לא חושב שאנחנו נגיע לזה, כי ברגע שהעובדים המחליפים יגיעו הם יוכלו לצאת. אבל כרגע כדי לא ליצור פערים גדולים ולחץ בתוך המערכת לאור כל הנושא של העונתיות אישר המנהל הכללי את המהלך הזה. להערכתי יש כרגע למעלה מ- 600 עובדים שנשארו פה ושלכאורה היו צריכים לצאת. זה לגבי נובמבר דצמבר ובינואר המספר הזה יגדל ל -1,500 - - -
קריאה
אגב יש גורמים במשרד הפנים שלא מודעים לכך.
יוסי אדלשטיין
מעבר לזה עם היצע העובדים הקיים בארץ - חלק מהעובדים נמצאים אצל חקלאים ושהם לא צריכים להיות, ומצד שני ישנם חקלאים שלהם יש חסר מהיום בבוקר התחלתי בפעילות מואצת, היום התחלנו לגשת לחקלאים בצפון כי החקלאים ביוזמתם לא עושים את זה - - -
היו"ר יעקב כץ
למה הם לא עושים את זה? הם סתם מחזיקים אותם?
יוסי אדלשטיין
כן. הם מחזיקים אותם מעבר לאישורים שיש להם למרות שהם עשו איזון תיק והחתימו אותם על הצהרה שמחייבת אותם לקחת את העובד ולהעביר אותו לבעל אישור והיתר חוקי. הם לא עושים את זה - - -
היו"ר יעקב כץ
וחקלאים שחסרות להם ידיים עובדות יודעים מיהם החקלאים שיש להם ידיים מיותרות?
יוסי אדלשטיין
אני תיכף אגע בזה, כבוד היושב ראש. אני מוכן להעביר לחקלאים שחסר להם את רשימת החקלאים שלהם יש עודף. אף אחד מהחקלאים לא רוצה להתעמת עם השכן שלו ולא רוצה לריב ולדרוש את העובד, לכן אני נאלץ להיכנס לזה ולעשות את זה באופן יזום. היום בבוקר התחלנו לעשות את זה באזור הצפון באופן יזום בהתאם למידע שיש לנו לגבי אותם חקלאים שכבר עשו איזון תיקים ונמצא שהם בעודף עובדים, לקחת את העובד ולקרוא לחקלאי שלו יש חוסר להגיע אלי, אני מפגיש בין העובד לבין המעסיק. זו הפעילות שאנחנו עושים.
היו"ר יעקב כץ
זה אמור לפתור בעיה? בכמה מדובר?
יוסי אדלשטיין
כרגע מדובר בכ- 500 עובדים שהם בארץ אבל לא נמצאים במקום הנכון. לכאורה יש חקלאי שהוא במצוקה וחקלאי אחר שמלטף את הבטן. אנחנו התחלנו בפעילות מואצת לאור איזוני התיקים שבהם קיבלנו את המידע למי יש חוסר ולמי יש עודף.


השבוע עשיתי מהלך שלצערי לא צלח, לקחתי 29 עובדים והורדתי אותם לערבה במסגרת הסיוע לתגבור הערבה. אלו עובדים שנלקחו מחקלאי שהוא לכאורה התעמר בהם, לא שילם להם. לצערי הגדול ישנם כאן ארגונים חוץ ממשלתיים, יש להם שם יפה, הם מסיתים את העובדים לא לעבוד. 29 עובדים שהורדנו לערבה, אני אומר לכם ובאחריות, 29 העובדים האלה הלכו ל- 29 מעסיקים. הם התפזרו בין 29 עובדים. קו לעובד ומוקד סיוע, אני כבר לא יודע מי מהם כי אני לא מכיר את הזהויות שלהם, אמרו להם לחזור חזרה והם התלוננו שהמעסיקים אליהם הם נשלחו לא טובים ושהמגורים לא טובים. אני רוצה לומר לך אדוני היושב ראש שהם היו שם בדיוק לילה אחד, הם עדיין לא התחילו לעבוד הם רק הגיעו ולנו. מילא אם הייתי שולח את כולם לאותו חקלאי היו אומרים לי זה חקלאי רשע, אבל פיזרתי אותם ל- 29 חקלאים ואם איני טועה ב- 4 ישובים. הסבירות הסטטיסטית שכולם רשעים? את זה אני לא מקבל. אלו הם ארגוני הסיוע ואנחנו צריכים להתמודד עם ההסתה של העובדים נגד המהלכים האלה. אנחנו לא מוותרים ולקחנו את ה- 29 האלה ואני אדאג שהם ישולבו במקומות עבודה אצל חקלאים.
היו"ר יעקב כץ
ישנה אפשרות להוציא אותם מפה אם הם לא רוצים לעבוד?
יוסי אדלשטיין
אנחנו נכנסים כאן למצב שעורכי הדין נמצאים בטווח בין ההסתה של ארגוני הסיוע לבינינו, ולכן אנחנו עדיין לא רוצים להוציא. אנחנו ננסה למצוא להם מעסיקים אחרים שהם כן בסדר, למרות שה- 29 חקלאים שאליהם שלחנו אותם, להערכתי, הם בסדר ולא יתכן שכל ה- 29 לא בסדר. הם שהו אצל החקלאים לילה אחד, לילה אחד.
היו"ר יעקב כץ
בפגישה הקודמת שהייתה כאן לפני מספר חודשים כמעט אכלו אותך בלי מלח, אני רואה שעכשיו הם מחייכים אליך וזה אומר שכעת המצב השתפר.

אני אשאל שאלה מנחה, מצד אחד אני שומע ממך, כי אני בקשר איתך ואני גם מודה לך מאיר שפיגלר וגם ליוסי אדלשטיין שאתם עושים מאמצים, גם שר הפנים קרא ואמר לי שהוא נתן הוראה להעמיד 13 לשכות שיעסקו יותר בהברקות, ושכל המערכת נרתמת היום כדי לפתור את הבעיה כדי להקל על החקלאים. מאידך אנחנו שומעים מהחקלאים שהם עדיין לא קיבלו. אני מבקש לדעת איפה הנקודה שמשיקה. הם באים בטענה, זאת אומרת שהם עדיין חושבים שיש משהו שניתן לעשות ולא נעשה או שהם התרגלו לצעוק וזועקים לשמיים כמו שאני זועק כל יום כשאני שומע את השם בנימין נתניהו. כשאני שומע את השם בנימין נתניהו אני מרים את הידיים לשמיים ואומר רבונו של עולם תציל אותנו ממנו. אז אם זה מה שהחקלאים עושים, הם מתפללים. הם אומרים מאיר שפיגלר מתאמץ וכולם מתאמצים וזה מה שניתן וחוץ מרחמי שמיים שום דבר לא יעזור. אני שואל האם כשחיים חבלין צועק, ואני שומע אותו ברדיו ועזרא רבינס ואחרים שמדברים, למי מופנית הבקשה, לבורא עולם או אליכם?
מאיר שפיגלר
אני מניח שזה מתאים לבורא עולם.


אני מבקש להוסיף למה שאמר יוסי אדלשטיין לפני. אנחנו הצהרנו בוועדה לביקורת המדינה שהתכנסה השבוע ביום שני, שבכוונתנו לדאוג לכך שכל התהליכים שהם מנת חלקנו לעניין אישור השלמת המכסה של 26,000 עובדים יבוצעו עד תום דצמבר 2009, זאת אומרת שבתקופה הקרובה מאוד. זאת אומרת שהמדינה כמובן לא יכולה להיות אחראית על התהליכים הכרוכים בהבאת העובד מחוץ לארץ לכאן. אבל ככל שהדברים יהיו נותנים בידנו הם יבוצעו עד סוף דצמבר 2009. מעבר לזה נאמר לי על ידי יוסי ישי, מעבר לאמירותו שיש החלטת מחליטים לממשלה של משרד החקלאות, שנעשים מאמצים לגבי מתן מענה מיידי להשלמת החסר של העובדים הזרים בקרב אותם חקלאים שאין להם את המכסה המלאה ביחס להיתרים שיש להם. אני לא יודע אם זה יעבור או לא יעבור אבל זה משהו שנמצא על סדר היום ואמור לעלות לדיון בישיבת הממשלה כנראה בשבוע הבא.


אני קבלתי כאן מחיים חבלין, אבל האמת שאנחנו הקדמנו את המאוחר, ה-ויה דולורזה שהחקלאים נדרשים לעבור בין כל היחידות השונות של המשרדים, במקרה הזה בעיקר משרד הפנים, מדורי מת"ש, אני בהקשר הזה הייתי בקשר רציף עם חיים ועם בחורה בשם אורית, היא שלחה לי חומר בנושא. אני כבר פעלתי והרעיון באמת לגרום לכך, וזה נאמר באופן כזה או אחר בוועדה לביקורת המדינה, שיהיה מקום אחד בלבד שאליו יידרש להגיע החקלאי ושם הוא יבצע את כל התהליך מתחילתו עוד סופו. הוא לא יידרש לרוץ ממקום למקום, לשלם בשני מקומות שונים כסף שאמור להגיע לקופת המדינה. אנחנו נעשה את הכל וזה גם בהנחיית המנהל הכללי לצמצם את הבירוקרטיה לדאוג לכך שבסופו של יום הם ידרשו להגיע למקום אחד ולבצע את כל התהליך מתחילתו ועד סופו ואחר כך רק להידרש לפרק הזמן שבו יבוצעו הבדיקות לאותו עובד זר שאמור להגיע לארץ כדי להשלים את המכסה החסרה.


אלו עיקרי הדברים. אני מניח שיותר חשוב לשמוע את מה שיש לחקלאים ואז יהיה אפשר להגיב.
היו"ר יעקב כץ
בהנחה ואני גם שמעתי את זה ממך, בהנחה שהאנשים במשרד, שעומדים מהצד השני של המתרס ואמורים להשלים עושים את עבודתם נאמנה ומתאמצים, מה עוד צריך לעשות חוץ מהחוק הזה שדיברת עליו, שצריך לחוקק אותו, מעבר לחוק לגבי הידיים העובדות שצריכות להגיע ארצה בחודשים הקרובים, האם זה יפתור את הבעיה או יפתור כמעט את הבעיה?
חיים חבלין
קודם כל אני חייב להגיד שכונותיו של מאיר שפיגלר טובות, הוא באמת התחיל עם איזון התיקים והכניס אותנו לפלונטר בלתי רגיל, אני מוכרח להגיד שמהפלונטר הזה הוא הוציא אותנו יחסית מהר. החקלאים מהערבה עשו מאה אחוז איזון תיקים - - -
מאיר שפיגלר
זה לא אני. אני חלק ממערכת.
חיים חבלין
בתור מי שמכיר את מאיר שפיגלר זמן די ארוך ,אני חושב שכוונותיו באמת טובות. הוא נכנס למערכת בלתי אפשרית, מערכת שאחרים עזבו כי ראו שהיא בלתי אפשרית. אני מקווה שסוף סוף מישהו יהפוך את הקערה הזאת על פיה. מה שהוא אמר כאן ואם באמת יתגשם זה שיהיה מקום אחד שיפתור את הבעיות. אני גם מקווה שהכתובת הזאת בסופו של דבר תהייה כתובת שתוכל לתת תשובות ומענה, מה שהיום מעיב על כל המערכת. זה בנושא הבירוקרטיה.
מאיר שפיגלר
חשוב לדעת. זה לא רק מאיר שפיגלר, יש עובדים שבאמת ובתמים, הם לא נמצאים כאן, הם משתדלים בצורה ידידותית לעשות את עבודתם נאמנה. גם אני עושה את המוטל עלי, אני לא חושב שאני עושה טובה לאיש. משלמים לי כדי שאני אעשה את מה שאני עושה וכך זה לגבי שאר העובדים, זו חבירה של לא מעט גורמים כולל אלה שנמצאים בלשכות. כולם עושים כמיטב יכולתם.
חיים חבלין
הכל נכון. אני מוכרח בהזדמנות זו אם מישהו נפגע. אני רוצה לומר שאנחנו באילת עושים את איזוני התיקים. היחס שם פנטסטי ושלא ישתמע לשני פנים. אבל ההנחיות שהעובדות שם עובדות על פיהן הן הנחיות בלתי אפשריות. יוצאות הנחיות לפקידות שעובדות במשרד הפנים, כל מיני הנחיות, קריטריונים ואתה מוצא את עצמך במצב שאתה בא ואתה אפילו לא ידעת שאתה עבריין. אף אחד לא פרסם לך את החוקים, אף אחד לא כתב אותם. נמצא כאן ירון סלומון שכותב את ההנחיות מפעם לפעם, ההנחיות לא מגיעות לחקלאים, הן מגיעות לפקידי משרד הפנים. לא תמיד מגיעות לפקידות משרד הפנים ולא תמיד הן מתעדכנות בזמן, ואז החקלאי מוצא את עצמו עבריין. יעיד יוסי אדלשטיין על טלפונים שהיו בינינו על כל כמיני זוטות לא הגיוניות שמגיעות במאות ונפתרות על ידי הפקיד הכי גבוה. זה לא יכול להיות.


הנושא העיקרי שאליו אני רוצה להגיע, רבותיי חסרים היום 4,000, 5,000, תאמינו לי, אם יש כאן מישהו שיודע להגיד מספר מדויק אני מוכן לקפוץ מפה למטה. אין מספר מדויק אבל אני יודע שאצלי בערבה, יש לי מספרים מדויקים, אצלי חסרים 600 עובדים. העובדים האלה לא נכנסים לארץ. אנחנו התחלנו את המחאה לפני שלושה חודשים ועד היום לא נכנס עובד אחד. אלו העובדות, זה המצב ואת המצב צריך לשנות עכשיו ומיד.
היו"ר יעקב כץ
אמרת לפני כמה חודשים שיש התקדמות באיזון התיקים, יש התקדמות בנושא ההברקות. תגיד לי, אם הוא אומר שעד ה- 10 בדצמבר יסתיימו כל האיזונים, ויחד עם זה עושים מאמצים. אל תגיד שיש בעיה, תגיד מי יכול לפתור את הבעיה. זה לא מספיק שאתם אומרים שיש בעיה. אם הוא אומר שהוא יכול להגיע לכמות הזאת ומעבר לזה לא.
חיים חבלין
עוד מילה אחת, רבותיי שני דברים שיש צורך לשים מידית על הפרק, לטעמי, קודם כל עד שכל הפלונטר הזה ייפתר, אנחנו היום לפני סוף דצמבר, צריך לקבל החלטה ממשלתית שאומרת שני דברים. האחד, להאריך את מכסת עידוד הייצוא לשנה שלמה, שכל ההיתרים שבתוקף במכסת הייצוא ואלה שנמחק להם התוקף, להאריך להם קודם כל בשנה. זאת אומרת שלא להיכנס ל - - -
היו"ר יעקב כץ
מה זו מכסת עידוד ייצוא?
חיים חבלין
מה זה מכסת עידוד ייצוא של 2,500 תאילנדים שהיא בתוקף עד 31 בדצמבר והם כבר נמצאים פה - - -
היו"ר יעקב כץ
אתה אומר שבמקום להאריך להם עד מרץ להאריך להם את ההיתר עד שנה.
חיים חבלין
להאריך להם בשנה שלמה.
היו"ר יעקב כץ
מה הסיכוי שהדבר הזה יעשה?
מאיר שפיגלר
לדעתי לא יהיה.
היו"ר יעקב כץ
לא יהיה. במרץ הם ילכו הביתה.
יוסי אדלשטיין
אנחנו סוטים. בואו נפתור את הבעיות מול המכסה הקיימת.
חיים חבלין
הדבר השני והוא החשוב - - -
היו"ר יעקב כץ
קודם כל זו לא הבעיה שלהם כרגע. מי אמור להביא את החוק לממשלה. זה שר החקלאות?
קריאה
שר החקלאות.
היו"ר יעקב כץ
יש נציגות של משרד החקלאות כאן?
יהודית כרמי
כן.
היו"ר יעקב כץ
תגידי לנו בבקשה מה עושים שהחוק הזה יעבור? אני מאוד רוצה שהייצוא יגדל ושהחקלאים יחייכו כי אם הם יחייכו אז עם ישראל יחייך. ספרי לנו מה אתם עושים כדי שהחוק הזה יעבור.
יהודית כרמי
אנחנו עושים במכסת עידוד הייצוא. אני מנהלת תחום עבודה ועובדים זרים במשרד החקלאות. מכסת הייצוא הייתה מכסה נפרדת שהייתה לפני שנה לתוספת 2,500 עובדים. כמו שחיים חבלין הציג, היא הייתה תקפה ל2008 ו-2009, אבל אנחנו כרגע לא פעלנו כדי להאריך אותה כי נחתם ההסכם לפני כמה חודשים שמדבר - - -
היו"ר יעקב כץ
הוא מדבר כעת על חוק חדש ששר החקלאות רוצה להגיש.
קריאה
החלטת ממשלה.
יהודית כרמי
החלטת ממשלה לא דיברה על הייצוא.
היו"ר יעקב כץ
אני מדבר על המכסה הנדרשת היום כדי שחקלאים יוכלו לחיות, בין 2,500 ל- 4,000, בין הכמות הזאת לכמות הזאת מה עושה שר החקלאות כדי לספק את חיים חבלין וחבריו?
יהודית כרמי
משרד החקלאות כן פעל. בין אם זה לנסות לבנות את המאגר שיהיו עובדים בתוך הארץ, אם זה לעודד וזה מה שהצלחנו לעשות שבמקום 36 חודשים להאריך בעוד חודשים. הבעיה העיקרית שאין כאן מספיק עובדים ואנחנו צריכים שיהיו כאן 26,000 עובדים ובמיוחד כשאנחנו בפתחו של חודש ינואר 2010, אנחנו עוסקים במפקד עובדים זרים, יהיו הקצאות חדשות עוד שבועיים שלושה, אני כעת עובדת על זה, אז יהיו ההקצאות החדשות. אנחנו צריכים שתהייה כאן מכסה של 26,000 עובדים ושהמכסה תחולק ושלא יהיה מצב שיהיו חקלאים שקיבלו את ההיתר ביד ואין מכסה.
היו"ר יעקב כץ
חיים חבלין, 26,000 זה מספיק?
חיים חבלין
לטעמי לא כי היה 28,500, וזה בגלל הסכם אומלל שנחתם ב- 12 במאי 2009. זה הרע במיעטו ושאני צריך להילחם עליו.
היו"ר יעקב כץ
שוב, ה- 26,000 פותרים את הבעיה או לא פותרים את הבעיה? כשאתה מפגין היום בהנחה שיוסי אדלשטיין ומאיר שפיגלר עומדים ב- 26,000, כך הבנתי. אני מבין שגם זה לא מספיק.
חיים חבלין
לא מספיק נקודה.
היו"ר יעקב כץ
אז תפסיק את ההפגנות שלך?
חיים חבלין
אם יהיו פה 26,000 תאילנדים אני מניח שלטווח הקרוב אני אפסיק את ההפגנות שלי, אבל כאמור כל שנה זה יורד ב- 1,500, אז כל שנה נחדש את ההפגנות.
היו"ר יעקב כץ
בפעם הקודמת נאמר שחלקן הגדול נפתר. בסדר חלקם הקטן נפתר אבל המאמצים היו גדולים, המאמצים של משרד הפנים ופקידיו היו גדולים מאוד. אני מבקש להבין איפה הבעיה שבגללה מפגנים היום והאם היא נפתרת בתחום - - -
חיים חבלין
הבעיה שבמכסת ה- 26,000 כרגע מבחינתי באזור שלי היא מקצצת לי 600 עובדים, 600 עובדים חסרים לי היום.
היו"ר יעקב כץ
חסרים לך היום 600 עובדים. אז זה לא יפתור לך את הבעיה. יוסי אדלשטיין אני רוצה לשמוע את עזרא רבינס ותכינו את התגובה.
עזרא רבינס
ראשית האמירה כאן קובעת את האיש המיוחד, ואין כאן הרבה כמוך, אני שמח שנציגי האוצר כאן. אנחנו בתוך המשפחה הלוחמת ואנחנו לא יכולים להודות. כולנו נמצאים כאן כי משרד האוצר הוליך כאן מהלך של פלונטר, איך אמר יוסי ישי בוועדה לביקורת המדינה, זה נשמע כמו הוועדה לעובדים זרים, אמרתי להם ששם זו הועדה לביקורת המדינה ולא הוועדה לעובדים זרים. אמרתי להם רבותיי אתם באמת עובדים במלוא המרץ, אני מוריד לפניכם את הכובע, אני לא אגיד את המחמאות שחיים חבלין נתן למאיר שפיגלר וליוסי אדלשטיין ואני רק יכול להוסיף על זה.


כרגע אנחנו מנסים את האבן שהחבר'ה מהאוצר זרקו לבאר, כולנו מנסים כעת להסיר את הפלונטר הזה והצגתי גם למבקר המדינה את מסמך הפלונטר. נדמה לי שמאיר שפיגלר או יוסי אדלשטיין אמרו שהמסקנה הסופית של המבקר זה שיהיה בסוף גוף אחד שעיסוק בנושא. בטווח המיידי אני מוריד את הכובע בפני כל מי שעסק בהארכה ל- 36 חודשים, זה יוצא מהכלל וזה גם עובד מצוין נגד השחיתות של חברות כוח אדם, זאת הסיבה שאנחנו נמצאים כאן. יוסי אדלשטיין דיבר על הטווח הבינוני ואתה שואל לצורך העניין על הטווח הבינוני והטווח הארוך. לא במקרה יצאה שיירה של טרקטורים אתמול מהערבה, היא נוסעת ותגיע לירושלים ביום ראשון - - -
היו"ר יעקב כץ
לא נוסעים בשבת.
עזרא רבינס
לא בשישי ולא בשבת. לא במקרה ממשיכים להפגין ואני מדבר על הערבה, אני לא רוצה לדבר על מספרים ולא על ה- 26,000. אנחנו ממשיכים להפגין כי נכנסנו לתוך העונה וחסרים לנו כ- 600 עובדים. מה שלי ברור לגמרי שלטווח הארוך צריכים אנשי המקצוע לשבת על המדוכה ולקבל החלטות נבונות. זה בנוסף לסיפור המיכון, עכשיו מתווה ההפחתה יצא לדרך ואף אחד לא יודע לאן מתווה המיכון הולך. זה לא הולך כך. קודם אתה יוצר מיכון ואחרי זה הפחתה. בשביל זה אנחנו צריכים לחזור - - -
היו"ר יעקב כץ
איפה המיכון עומד?
עזרא רבינס
אין מיכון. המיכון זה ישראבלוף.
היו"ר יעקב כץ
בעצם הפחתת העובדים היא בלתי אפשרית.
עזרא רבינס
נכון, אבל אם מישהו יביא לי מחר את המיכון אני אוכל להוריד עובדים?
היו"ר יעקב כץ
ואין מי שעובד על המיכון, אומרים שענף החקלאות יקצץ במספר העובדים כתוצאה מהמיכון שלא קיים. יש כאן מישהו אחד שיכול לומר מה קורה עם זה?
יהודית כרמי
זה לא נכון. התפרסמה רשימה של מיכון וכעת פרסמנו קול קורא שקורא לבעלי מכונות שיבואו להציע את עצמם כדי שנבחר - --
היו"ר יעקב כץ
עדיין אין.
יהודית כרמי
יש רשימת מכונות שמפורסמת.
קריאה
כבוד היושב ראש תרשה לי להעיר לך הערה. אתה מתרכז כרגע בערבה ואתה לא מגיע לקטע. החבר'ה עוזבים את השדות - - -
היו"ר יעקב כץ
אני לא מתייחס לערבה. אני אומר לך על מה אני מתייחס. כרגע אין מיכון גם אם תגידי שיש מיכון, להגיד שאתם עובדים על משהו זה לא אומר שיש אותו. לכן האמירה בזמנו כמו הרבה דברים שעושים במדינה בשיטה של הסמוך שמישהו יעשה משהו וכתוצאה מכך מישהו אחר יעשה, ומישהו מישהו אחר יעשה ואף אחד לא מוודא שהדברים נעשים או לא. אם היית אומרת לי היום שיש לנו את המכונות והמכונות יכנסו לעבודה ב- 1 לדצמבר 2011 הייתי אומר שיש. בזה שאת אומרת שמישהו יישב ותגידו למישהו להביא, זה אומר שכרגע אין התחלת מכונה ואין מיכון ואין כלום. זאת אומרת שמספר העובדים הנדרש להייטק החקלאי ולחקלאים שהם הציבור שעושה את הדברים הטובים ביותר במדינת ישראל זה דבר שצריך טיפול. אם בזמנו הורידו את מספר העובדים בהנחה שיש מיכון ורואים שהמיכון לא מגיע וחסרים עובדים וכתוצאה מכך נזרקות כמויות אדירות של תוצרת, ואנשים בעלי שדות ומשקים נהיים עניים ומרודים, לדבר הזה אנחנו צריכים לדאוג. אני רוצה שהדבר הזה יגיע לפתרונו. אם יש פתרון של מיכון אז בסדר אבל אם אין פתרון של מיכון כרגע צריך לדאוג שיכולו לעבוד בכבוד. לזה צריך לדאוג עד שיהיה חינוך לעבודה וזה טוב ממיכון. אם היינו מחנכים את בני ישראל לעבודת כפיים, אבל זה דבר נדיר.
חיים חבלין
אני מייצג את חקלאות ישראל, אני לא הולך לחלק להם מחמאות. אנחנו חתמנו על הסכם עם משרדי הממשלה ב- 12 במאי 2009 על מכסת עובדים ועל נוהל פתיחת שמיים באופן מיידי. על זה חתמנו בהסכם. אני לא מדבר על מכסות אלא רק על דבר אחד.
היו"ר יעקב כץ
מי אחראי על נוהל פתיחת השמיים?
חיים חבלין
שני החברים האלה.


כעת אני אומר לך שאנחנו מבקשים רק דבר אחד והוא על החקלאי במדינת ישראל שמחזיק היתר כדין להעסקת עובדים. על זה אנחנו מדברים. כל חקלאי צריך לקבל את ההשלמה שלו. בימים האחרונים אנחנו מתמודדים בבירוקרטיה שתהייה בעוד שבועיים שלושה ועל כך שהחקלאים לא מקבלים את העובדים למרות שיש להם היתר. היום אנחנו מבקשים דבר אחד - - -
היו"ר יעקב כץ
אבל הם מתאמצים לפתור את הבעיה.
חיים חבלין
נכון לרגע זה המאמצים הגדולים שהם עשו הניבו הבקרה חלקית של החוסר. על המספרים אנחנו מיד נתווכח כי כל אחד מסתכל על זה אחרת. היום יש לנו דרישה חד משמעית שלכל חקלאי שמחזיק היתר כדין להשלים את החוסרים. אם יש להם נתונים על העובדים שנמצאים בארץ אז שייקחו שבוע שבועיים ושיביאו אותם, אם הם לא מצליחים להביא את העובדים האלה שיביאו עובדים בכל צורה. על זה אנחנו מתעקשים ולדעתי הדיון צריך להתמקד רק בדבר הזה.
היו"ר יעקב כץ
אני רוצה לעזור גם לכם, הייתי אצלכם וראיתי את העבודה היפה. אני רוצה לרדת לנקודה הזאת ולראות איך פותרים את הבעיה - - -
קריאה
אתה לא מכיר אותה מספיק כי לא שמעת מה קורה עם איזון התיקים.
חיים חבלין
בימים האחרונים אנחנו עושים פעילות אינטנסיבית, כולל שהייתי בפגישה אצל מאיר שפיגלר, לפני יומיים הייתה ישיבה בוועדה לביקורת המדינה. היום יש פגישה של המנהל הכללי של משרד החקלאות עם המנהל הכללי של משרד הפנים והמנהל הכללי של משרד ראש הממשלה. יש לנו מחר דיון וברקע יושבת הצעת מחליטים של שר החקלאות שאומרת שאם עד יום ראשון או יום שני לא מסירים את כל החסמים, הצעת המחליטים, הצעת המחליטים היא בהסכמת שר הפנים זו הצעה משותפת שאומרת שהיא מבטלת את כל ההחלטות הקודמות ומשלימים באופן מיידי את העובדים לענף החקלאות.
היו"ר יעקב כץ
אם כך מה הבעיה? אם זה יהיה כך אז מה הבעיה?
חיים חבלין
הבעיה שכרגע זה לא קורה. יש הליך נוסף שמתבצע שאתה היית מעורב בו וזה נושא ה- IOM, יש טיוטת הסכם של מדינת ישראל - - -
היו"ר יעקב כץ
הוא לא יתקיים אף פעם.
חיים חבלין
יש הסכם ויש דיון ב- 9 בדצמבר במשרד החוץ הישראלי לקדם את הנושא של ה- IOM והסכמה.
היו"ר יעקב כץ
אני הייתי בנושא של ה- IOM לפני כשישה חודשים ואמרו שהוא יזוז תוך חודש וכמו שאני ראיתי שם את התאילנדים זה לא יזוז גם בעוד מאתיים שנה, זה לא יזוז. נציגת האוצר נכון שבעוד מאתיים שנה זה לא יזוז? טיפש אני לא, ישבתי עם התאילנדים וראינו שהם מדברים ורועדים, הם מפחדים שיתקעו להם כדור בראש כי אם הם יעשו מחר את ההסכם לא יהיה להם חיים כי כבר רצחו כמה כאלה. כל אחד גמגם שם. טוב שמדברים על זה אבל זה לא פותר שום דבר.
קרן טרנר
אני מאמינה שכן ייחתם.
חיים חבלין
אנחנו מוטרדים מהעניין הזה כי החלטת הממשלה המקורית שאומרת שאם לא יהיה הסכם עם ה- IOM אז הם מקבלים רק 80% מהחוסר עד מרץ, ואם עד מרץ לא יהיה הסכם עם תאילנד כי אין אפשרות, אם לא יהיה הסכם עד מרץ אז ממרץ זה ירד 60% ולכן אנחנו מודאגים מהחלטת הממשלה שהולכת להיות. אנחנו מנסים להסיר את החסמים כבר עכשיו. הגשנו נייר עם כל החסמים למר מאיר שפיגלר והוא אמור לסייע לנו להסיר את החסמים.
יהודית כרמי
לגבי המיכון, יש כן רשימה שמפורסמת באתר ומזמינה חקלאים לבוא ולרכוש את המכונות עם סיוע ומימון של משרד החקלאות, יש לענף הירקות, יש למטעים. יש רשימה של מכונות שתלך ותגדל ואנחנו פועלים. הרשימה נמצאת באתר האינטרנט של משרד החקלאות.
היו"ר יעקב כץ
יש לך הסבר למה זה עובר למיכון? אם יש מכונות אז למה זה לא עובד? למה הם לא באים?
יהודית כרמי
הם לא באים. המכונות קיימות. כל מכונה שנמצאת כרגע ברשימה שמפורסמת באתר היא מכונה שקיימת במלאי. אלו מכונות שנבדקו על ידי הוועדה.
היו"ר יעקב כץ
נמצא כאן איזה חקלאי שיש לו מיכון?
קריאה
בטח שיש מיכון.
קריאה
אין מכונה שנמצאת בעולם ושלא נמצאת במדינת ישראל. אלו סיפורים, אין מכונה שקיימת בעולם ולא נמצאת בישראל, מדינת ישראל היא התערוכה של כל העולם ובאים לכאן לראות מכונות.
היו"ר יעקב כץ
אם כך על מה היה יסוד ההחלטה שכתוצאה מהכנסת מיכון יופחתו העובדים.
קריאה
מדינת ישראל לא מבינה את המטריה, להוריד לי 3,000 עובדים. כל הנציגים רצו להגיע להסדר ואז כדי להגיע איתם להבנות הלכו להסדר הזה. אין מכונה שאין במדינת ישראל.
היו"ר יעקב כץ
ואתה אומר שלמרות המכונות והמיכון שקיים והמכונות שנקנות אנחנו זקוקים עדיין לידיים העובדות.
קריאה
זה חד וחלק זה לא יעזור. יש היום את המיכון הכי טוב, עובדים עם המיכון הכי טוב והכי נכון שיש במדינת ישראל.
היו"ר יעקב כץ
אני בשעה 11:00 צריך להיות במליאה, אי אפשר לקיים כך את הדיון, לא שומעים אף אחד כשכולם מדברים. אני רוצה להבין אותך, אין מכונה שקיימת בעולם שאינה נמצאת פה, ישראל היא הראשונה. מה ההנחה שכתוצאה ממיכון נוסף שיכנס נזדקק לפחות ידיים עובדות?
יהודית כרמי
אני אתן לך דוגמה אחת כי אני נכנסתי לנושא המיכון רק עכשיו היות ועיקר תפקידי כרגע זה מפקד עובדים זרים. אני מבקשת לדבר לדוגמה על מכונה, כיום יש 600 עובדים שהולכים לרפת, יש בין 400 ל- 600 עובדים, יש רובוט חליבה. יש מכונות שאפשר להשתמש בהן וכתוצאה מכך להפחית את מספר העובדים זרים.

ההסכם כבר נחתם. אני חושבת שראוי יותר לדבר כאן על הסיפור שאין כרגע מספיק עובדים בארץ. יש מספר בעיות מרכזיות, יש את העניין של 20% ו- 80%, אני יודעת שאתמול פנו אלי מרמת הנגב ואמרו שבכלל כל העובדים מוייטנאם לא יכולים להיכנס לארץ, יש אומנם אישור אבל ישנה בעיה עם השגרירות בוייטנאם שאינה מאשרת שהעובדים יכנסו. יש לנו את הבעיה של המאגר של הארץ, אני חושבת שחיים חבלין או שאורית שפנתה, שהעובדים שהביאו אליכם מהמאגר לא יצא מזה כלום. אלו הבעיות המרכזיות שלדעתי בהן צריכים לפעול, כרגע אין מספיק עובדים - - -
היו"ר יעקב כץ
אמר יוסי אדלשטיין שהשמאל היותר קיצוני נלחם בשמאל היותר מתון. שהחבורה שמייצגת אותם, והוא אומר שהם מסיתים. אז גם אם יש לך עובדים במאגרים ושולחים אותם אז אומרים לו שהוא מתעלל. אז פחות על המאגר ויותר על הבאת עובדים.
יהודית כרמי
יש כאן סיכום בין משרדי שאנחנו מחכים לחתימתו בין משרד החקלאות, האוצר ומשרד הפנים, אני יודעת שיש חילוקי דעות לגבי ה- 20% וה- 80% וכל הבאת העובדים.
היו"ר יעקב כץ
אותי בתור הועדה שמטפלת גם בנושא של העובדים התאילנדים והעובדים הזרים שאמורים להגיע לחקלאות, לי הדבר הזה מאוד כואב, אני רוצה לראות שהעולם הזה החקלאי רץ קדימה, גם מכניס הרבה כסף וגם בונה משפחות יפות, גם בונה ישובים, אני רוצה להגיע למצב שלא שומעים מהם אף פעם ושלא הולכת תוצרת לזבל, ושהם לא מפגינים, ובמקום להפגין הם עובדים. יש לנו עוד כמה אנשים שעובדים במדינה אז לאפשר להם לעבוד במקום שיצאו לרחובות. כל החבורה הזאת צריכה לעבוד בשטח. אני לא רוצה לראות אותם פה, ליבי מתחמץ בקרבי. איך אתם ישנים בלילה כשהאנשים אומרים לכם שאין להם ידיים עובדות ואתם דנים על 20, 80,60?
קריאה
הם מקבלים משכורת בסוף החודש.
היו"ר יעקב כץ
כל הפוסל, במומו פוסל. בבקשה אל תדבר עליהם. אני רוצה להבין מה עושים כדי שהבעיה תיפתר, כי אם אומרים שהמיכון לא עוזר אז צריך ששר החקלאות, ואם אני הייתי במקומו לא הייתי נם לא יום ולא לילה, ואמרתי לו את זה, אתה גם מושבניק, גם חקלאי, גם גדלת במערכת הזאת, אתה צריך להיות הדואג הכי גדול, אני לא מבין מה אתה עושה חוץ מהדבר הזה לדאוג שיהיו הידיים העובדות לחקלאים? אני לא מבין מה מעסיק אותך במסגרת העבודה שלך? אני לא מבין במה הוא עוד מתעסק? יש להם את הנציג הכי אותנטי, איש ההתיישבות העובדת, איש המושבים הוא היה צריך מהבוקר עד הערב לעשות את מה שעליו אני צועק פה. אני שואל את חיים חבלין ושואל אותו מה אני יכול לעזור, אני משגע למאיר שפיגלר ויוסי אלדשטיין אבל מה אני יכול לעשות ואני יושב ראש וועדה שהיא אפילו לא סטטוטורית? אני שואל מה אתם עושים? איזה מסר את מעבירה לבוס שלך שיפסיק את כל העבודות האחרות שלו, יפסיק לשלוח פקחים ליש"ע, שייקח את כל הכוחות שיש לו ושיתרכז בדאגה לחקלאים. מה הוא עושה כדי שחיים חבלין לא יבכה בלילות ושלא יצא להפגנות? על זה אני מבקש לשמוע ממך. הוא בממשלה וכאן חסרים 2,000, 2,500 ידיים עובדות, שגם מאיר שפיגלר ויוסי אדלשטיין כפופים למסגרות.
יהודית כרמי
אנחנו מחכים לחתימה של כל המשרדים שציינתי קודם על הסיכום הבין משרדי.
היו"ר יעקב כץ
יהודית כרמי, אני רוצה לתת לך עצה טובה, תגידי לשר שלך, אני אומר לך את זה באחריות ותראי שזה יעבוד. בנימין נתניהו לא יכול בלי ברק, הוא לא יכול בלי מפלגת העבודה. אם אהוד ברק יגיד לו , כל מה שהוא רצה עד היום הוא קיבל, הוא יגיד לו, שאומר לו שר החקלאות שגם הוא עוזב אותו, כי עזבו אותו כבר חמישה, שישה שבעה, אם לא מסדרים לו את העניין הזה, ושאהוד ברק דורש מבנימין נתניהו שיאשר לו לבטל, את תראי שיום אחרי זה הוא יעשה את הכל. אני אומר לך את זה באחריות, אם שר החקלאות יעמוד על כך ויודיע לאהוד ברק שהוא לא יכול להישאר בממשלה אם בעיית החקלאים לא נפתרת, את תראי שלמחרת כל ההחלטות של הממשלה מתחלפות לפי הרצונות של אהוד ברק. יש להם כוח כי בלעדיהם אין ממשלה. אני אומר את הדברים באחריות, אם הוא שר החקלאות, והוא כן יכול לפתור את הבעיה, כי משרד הפנים עובדים לפי החלטות ממשלה. אני חושב שזה התפקיד שלכם. בסיכום הישיבה אני אומר שהקריאה שלנו לשר החקלאות, השר הוא בשר מבשרם של החקלאים, הוא הנציג האותנטי שלהם וכך לפחות הוא היה צריך להיות, הוא היה צריך לומר שכל עוד שהבעיה של החקלאים לא נפתרת הוא מצביע נגד הממשלה. אני לא רוצה לראות חקלאי אחד שלא נמצא בשטח ובמקום זה הוא יוצא עם טרקטור להפגנות, אני לא רוצה לראות את זה. אם את הדבר הזה הוא לא אומר ולא עושה אז הבעיה היא שלו. אני אומר לכל החקלאים הבעיה היא של שר החקלאות כי אם הוא היה עומד על כך שהבעיה הייתה נפתרת היא הייתה נפתרת. אני אומר שמסתובבים סביב איזה עניין, זה יגיד שחסרים לו 600 וזה יגיד 80 ,20 וזה יגיד 40, 60. יש שר שמייצג את החבורה, אם אני הייתי מייצג את האנשים שלי אני לא הייתי שקט לא ביום ולא בלילה עד שהייתי פותר את הבעיה.
יהודית כרמי
אני אעביר את זה אבל אני רוצה לומר לחיים חבלין, הבעיה העיקרית שלנו בהסכם זה הסיכום בין ה- 80, 20, אם היו אומרים שכל ההברקות היו מתאילנד, אני חושבת וגם מאמינה וגם אתה, שהבעיה הגדולה כאן הייתה נפתרת.
שמואל מזרחי
אני מגבע הכרמל אני מגדל ירקות, פלפלים, עגבניות ולא שמעתי על מיכון בתחום הזה יהודית כרמי. לחלוטין לא. אני מבקש להתנצל בפני כולם, אני מעולם לא דיברתי בפני קהל רחב ויש כאן חקלאים שהם קדושים, אני מבקש לא להתפרץ לדבריי כי זה מוציא אותי מקו המחשבה.


יש לי עשרה היתרים, ארבעה עובדים יצאו את הארץ בגין סיום חמש שנות עבודה. הייתי במשרד הפנים לאיזון תיקים ואני מוכרח להגיד שהפקידות במשרד הפנים, וכמו שאמר חיים חבלין, באמת הן פקידות נחמדות מאוד, מקבלות את הפונים יפה מאוד ועושות כמיטב יכולתן. במעמד שהייתי יצאו שלושה עובדים שלי את הארץ, הסברתי לפקידה שבעוד שבוע יוצא עובד נוסף, היא אמרה לי שמאחר ויצאו רק שלושה את הארץ אני אוכל לקבל טופס הברקה אחד, בעוד שבוע שאבוא שנית ואקבל את השני. כשהתקשרתי כעבור שבוע היא אמרה לי "לא אי אפשר, זה שונה". זאת אומרת שמישהו בא ותקע עז. אני מצטער לומר לך - - -
קריאה
היא מראש אמרה לך משהו שהיא לא יכלה לומר. היא כנראה טעתה.
קריאה
גם אצלי טעו ופי כמה.
היו"ר יעקב כץ
עזבו אותו שניים ותוך כמה שבועות הוא נשאר עם שניים, אז איך דואגים שיהיו שמונה עובדים כי אם לא יהיו לו שמונה עובדים איך הוא יעבוד.
שמואל מזרחי
אני אומר שהם הטעו אותי, אם היו אומרים לי חכה עוד שבוע ובעוד שבוע תבוא ותאזן את התיקים ואז תוכל לקבל שניים. למה לא אמרו לי את זה מראש? הטעו אותי. אני הייתי הראשון שברגע שאמרו לגשת לאיזון תיקים ניגש, כמו ילד טוב הייתי הראשון שהתייצב במשרד הפנים, לחצתי על כל הפקידות לקבל אותי כי רציתי לאזן את התיקים, למעשה פעלתי לרעתי.
היו"ר יעקב כץ
כמה עובדים יש לך כרגע?
שמואל מזרחי
כרגע יש לי שישה עובדים מתוך עשרה.
היו"ר יעקב כץ
לגבי השישה האלה מה הקצב השליחה שלהם הביתה. מתי הם יעזבו?
שמואל מזרחי
כרגע הם נשארים. אני רוצה להסביר מה קרה לי בשטח. אני מגדל מלפפונים ועגבניות, רבותיי בואו אלי לחממה ונראה אם לא ירדו גם לכם דמעות מהעיניים, בואו ותראו איך היבול מתרסק כי אני לא מספיק לטפל, לא מספיק להוריד את העלים, לא מספיק לקטוף את הסחורה ויש נזק מפה עד להודעה חדשה.
היו"ר יעקב כץ
יוסי מה התשובה?
שמואל מזרחי
אני מבקש לומר עוד כמה דברים שאולי לא קשורים ישירות לעניין שלנו החקלאים. אני חושב שהגיע הזמן, אני אומר את הדברים בכנות ומדם ליבי, שאולי זה יגיע לכנסת לדיון ציבורי, מדינת ישראל, רבונו של ה', שתחליט אם היא בכלל רוצה חקלאות במדינה, או לא רוצה חקלאות במדינה. אם לא רוצים חקלאות במדינה שיגידו לנו לכו תקפלו את העסק. אבל אם כן אז שהמדינה תקצה את המשאבים המתאימים.


אני רוצה לומר דבר נוסף שמאוד חורה לי, המשכורת, הכל לגיטימי והכל בסדר, גאידמק הולך לישון בלילה עם מאמן צרפתי וקם בבוקר עם איזה מאמן שבא לו. שם הכל בסדר שם גם מתבצע סחר בבני אדם ושם קונים שחקנים, המשכורת זה עסק לכל עניין ודבר ומסתובב שם הרבה יותר כסף מאשר בחקלאות.


החקלאים בנוסף לזה שאנחנו לא מספיקים לבצע את העבודה אסור לאף אחד לשכוח שאנחנו גם משקיעים המון כסף וההוצאות הן עצומות. כל ביצוע כזה שמתבצע בשטח לא מחזיר את ההשקעה בחזרה. זה מוביל אותנו למצב כלכלי מאוד קשה. היום כתוצאה שלחקלאים חסר עובדים הם נפגעים מאוד, הם לא מסוגלים להחזיר את ההשקעה חזרה.
עידית הוכברג
קודם כל לחבר את נושא השטח ששאלת איפה כאן הבעיה, עושים איזון תיקים אז איפה זה תקוע?


אני מגדלת צמחי נוי ואנחנו מעסיקים שישה תאילנדים ויש לנו את כל העובדים.
היו"ר יעקב כץ
יש לכם כרגע את כולם?
עידית הוכברג
לא. כרגע יש לנו עשרים, ונגיע לזה בנושא איזון התיקים ואיך זה מתנהל ואיך זה בסופו של דבר סיסמאות ובשטח זה לא מתבצע. יש לנו עשרה ישראלים במשרה מלאה, שלושה אגרונומים, מנהלי ייצור ולא לדבר על כמות הספקים שאנחנו מעסיקים.
היו"ר יעקב כץ
באיזה היקף אתם מייצאים בשנה?
קריאה
בין חמישה לשבעה מיליון יורו.
עידית הוכברג
אנחנו עסק מיוחד בקנה מידה עולמי. אנחנו משלמים מיסים. בשורה התחתונה בדרך בעליות לירושלים שמעתי ברדיו על מפעלים בנהריה ובמקומות אחרים שהם קורסים ואולי הבנקים יעזרו, החקלאים לא מבקשים לא נדבות ולא מבקשים מענקים ולא מבקשים מכם שתחברו להם את המוצר לשוק, לא מבקשים דבר מעבר לבקשה שלא תפריעו. אני לא מבינה מה הבעיה? ישנה איזו דמגוגיה שאילו לא יהיו כאן תאילנדים אז תהייה פחות אבטלה. הרי זו אשליה, זה שקר, - - -
היו"ר יעקב כץ
אני אבקש שאחר כך ארז וגנר ידבר ויאמר איך הם מארגנים קבוצות בשטח כמו שהיו נוהגים פעם. פעם שהיינו כולנו סוציאליסטיים וקומוניסטים הלכנו כולנו לשטח לעבוד. ארז וגנר גם יסביר איך היום בתל אביב מארגנים קבוצות עבודה לעבודה שיסייעו לחבר'ה בשטח. הוא יסביר גם איך לא להכניס אותם אלא גם איך קבוצות יצאו לשטח ויהיו עם ידיים מיובלות.
עידית הוכברג
בקיצור אם נחזור לאיזון התיקים, אמרו לי לגעת בנקודה, אני לא יודעת מה הנקודה. הנקודה כאן שאנחנו צריכים תאילנדים ואתם מבלבלים לנו את המוח ואומרים לנו שיש 29 עובדים שצריך לנייד אותם. הפתרונות האלה לא מעניינים אותנו, לנו יש בקנים מכסות ואני לא מקבלת תאילנדים, אני עושה איזון תיקים ואומרים לי, יש לך ארבע בחוץ, שלושה את יכולה ואחד לא כי הוא לא היה בחוק 36 חודשים רצוף, האבא שלו חלה ואני שלחתי אותו לחוץ לארץ וכשהוא חזר אז יש להם כל מיני חוקים שהם יודעים אותם בדיוק דקה לפני, ואז הם מבלבלים לי את המוח על העובד הזה שהוא לא זכאי להחלפה או זכאי להחלפה. חוקי המדינה הם אנטי חקלאים. אפשר לחשוב מאיפה זה נקבע, לטובת מי ולטובת מה. אחרי שאתה עושה איזון תיקים ויוצאים לך תאילנדים החוצה, מה לעשות אצלנו הם עובדים חמש שנים ואחרי זה הם רוצים הביתה, לא יעזור לי שתגיד תשאירי אותם עוד שנה באישור של יעקב כצל'ה, הם רוצים הביתה.
קריאה
רובם חוזרים.
היו"ר יעקב כץ
למרות העובדה שמאיר שפיגלר הגדיל את הזמן עד סוף מרץ.
עידית הוכברג
אני לא יכולה לעשות את זה. שניים מהעובדים שלי אחרי איזון תיקים עזבו, אני יכולה להתחנן אבל הם רוצים הביתה.
היו"ר יעקב כץ
בין היתר הם רוצים הביתה, וזו גם תשובה לארז וגנר לשאלות, הם מרווחים כאן מספיק כדי לפתוח שם עסקים משלהם ולקחת את הוייטנאמים שיעבדו אצלם.
עידית הוכברג
הסיבה לא משנה. העובדה היא שאני לא יכולה לבקש מהם להישאר כשהם רוצים לחזור הביתה, הם רוצים הביתה.
עומר הוכברג
שני נושאים בקצרה. בנושא איזון התיקים הבעיה היא כשיש את ההיתרים ועושים את איזון התיקים שם יש סינון, אם אני צריך לקבל ארבעה עובדים אני מקבל רק אחד. כאן הפער בין מה שחסר בשטח לבין ההברקות. בהקשר למה שאמר החבר היקר, גם אצלנו אותו הדבר היו ארבעה ועשינו איזון על שלושה ולא ידענו שעוד אחד אחרי שבועיים עוזב.


בנוגע למיכון החקלאי – היתרון שיש למיכון חקלאי והאחוז שהוא יכול לפתור מסך כלל העבודה של החקלאות, לדעתי זה אולי רק חמישה אחוז. מעבר לרוב התחומים שהם עבודת ידיים שאין להן תחליף, בכל העולם, גם אם תבדקי בארצות הברית ובאירופה, אין תחליף לעבודת ידיים. הפתרון הם עובדים זולים שרוצים לעבוד ובאים בבוקר לעבודה.
היו"ר יעקב כץ
אי אפשר עם ההפרעות, אני אסגור את הישיבה.
ירון סולומון
אני מהאיחוד החקלאי. אני רוצה לומר מספר דברים. ראשית יש הסכם והמדינה לא מכבדת את ההסכם. אנחנו מבקשים לאלתר לקיים את ההסכם. זה בכלל לא מעניין שיחלוף כזה, איזון תיקים כזה. הכל נגמר, מבלבלים אותנו, מסובבים אותנו בכחש. אני מודיע לך שהכל כחש אחד גדול. אין עובדים. שמישהו יחתום לנו פה שב- 1 לינואר 2010 יהיו פה 26,000 עובדים.


ישנה כאן הטעייה של כולם, לגבי ארגון IOM שמישהו פה יקום ויאמר ויוכיח לי שאי פעם טיפלו בנושא של עובדים זרים. זה בלוף אחד גדול. אני אסביר.
היו"ר יעקב כץ
אנחנו יודעים, כולנו יודעים שזה בלוף אז קדימה. ה- IOM זה בלוף ואני הייתי בעצמי נוכח.
ירון סולמון
נכון שיש רשימת מיכון, הנושא של העובדים התאילנדים זו השלמה לעניין הזה, זה המיכון הכי טוב כי זה מה שיש. יש רשימה של 26,00, נא בבקשה להביא את המכונות לפה כדי שנוכל לעבוד איתם.
יפתח בן דוד
אני מפארן. אני גם חקלאי וגם עוסק בבעלי חיים. שלחו בחור אחרי הצהריים, הגיעה הסעה של יוסי גאלה של הערבה, הגיע עובד. הוא הגיעה ממעון לתאילנדים מוכים, כך הייתה ההגדרה, הוא הגיע מפתח תקוה ונחת אצלנו בחצר, השותף שלי צייד אותו ב- 250 שקלים כדי להצטייד בצרכניה כי הם הגיעו ואמרו שאין להם כלום. הוא ניגש לצרכניה ואני לא יודע אם קנה או לא קנה, לקחנו את הדרכון שלו וקיבלנו פתק שכתוב שתוך שבוע צריך להסדיר את מעמדו במשרד הפנים. הוא עובד מסור, עבד. הסתכלנו וגילנו שהוא בארץ כמעט חמש שנים, גם אם היינו קולטים אותו הוא היה עוזב אחרי שלושה חודשים. הוא קיבל חדר מסודר עם מיזוג, עם חימום, טלוויזיה והכל, בבוקר הוא קם לעבוד ובשעה 10:00 שמועה עוברת בין כולם, יש טלפונים, שהם צריכים ללכת למרכז ובשעה 14:00 נמוגו בערפל. אין למה, החדר לא טוב? בפארן ראיתי בין תשעה לעשרה כאלה, אצלי, אצל החתן שלי ואצל האחרים, הם הלכו ולא ברור למה. לא כולם עבדו אפילו. לא ידעתי למה.
היו"ר יעקב כץ
אני יודע למה. אני סומך על יוסי אדלשטיין שיש קבוצות שמסיתות ודואגות שהבחורים יעזבו.


אתם לא מציעים בעיתונות שלכם קריאה שאומרת בואו נארגן עכשיו יהודים לעבודת כפיים.
ירון סולומון
עובד שעזב בשנת 2008 קיבלו אישור להברקה שלו. אני מדבר עם מר אבי לקח אמרו לי שאני גאון גדול שהצלחתי לתפוס אותו בטלפון. הוא אמר לי "זה לפי התקנות" אני אמרתי לו אתה כתבת את התקנות, זה לא מהר סיני, את התקנות של העובדים הזרים אולי אתה מכיר טוב ממני הן לא מהר סיני. עובד שהוצא מארץ כפלילי, בקיץ היה מנהל משרד הפנים הקודם, רשות ההגירה, מר גנות, אמר "עובד שהוצא כתוצאה מפלילי, הציץ לילדה בחלון, אני לא רוצה שיספר כאן את הסיפור הזה" הוא הגיע למשרד הפנים והוא עזב אחרי פחות משנה, אי אפשר להביא עובד. יצא מכתב של ראש העיר ולא ענו לראש העיר, וזו חרפה וכלימה. יש 500 תאילנדים וכל אחד מקרה פרטי, ותסלחו לי על המקרה הפרטי. מקרה נוסף, ב- 1 לחודש יש 584 עובדים של הייצוא, כמו שמדווח לי חיים חבלין, לי יש אחד ולכל אחד יש אחד, חמישה או עשרה, כל הנקלטים החדשים, בערבה משתדלים לקלוט בכל שנה בין עשר לחמש עשרה משפחות חדשות, הן תצטרכנה ללכת ב- 1 לחודש. זה לא נמס בכוס, הם לא ימוגו. אין פתרונות.
יפתח בן דוד
אני דור שלישי במושב צור משה במרכז הארץ. ניסינו לקלוט 20 עובדים זרים ואנחנו כל הזמן מנסים לקלוט עובדים ישראלים, אבל אף לא מגיע לעבוד. תאילנדי מקבל אצלנו את שכר המינימום פלוס מגורים פלוס חשמל, פלוס ארנונה ופלוס הכל והוא עולה לנו המון. יש לנו יכולת לשלם לישראלים יותר כסף, אבל אף אחד לא מגיע. האשליות האלה מכאן עד להודעה חדשה.
יפתח בן דוד
ה- 29 העובדים שהגיעו לערבה ונמוגו רשומים, כל אחד והעובד שלו.
אירית משיח
לא קונים תשומות כי לחקלאים אין כח עבודה. צריכים להבין את זה, אני מוכנה לקלוט עובדים ישראלים שיביאו לי אותם. שצריך שלא יבואו ויגידו לי לפי החוק שאני צריכה לתת שעה וחצי הפסקה ולא מתאים לו לעבוד שעה נוספת.
ארז וגנר
אני מארגון עובדים מען, אנחנו פרושים בעיקר באזור המשולש, אנחנו עושים עבודה עם נשים ערביות, יש לנו גם קואופרטיבים, שגם עוסקים בחקלאות. אני לא נמצא פה בשם המוקד לסיוע לעובדים זרים שאני מסכים עם הטענות שלהם. אני פה בשם עובדים. אני במקרה מרכז את הפעילות בירושלים - - -
קריאה
כמה אתם מרוויחים על כל השמה של עובד?
ארז וגנר
אנחנו לא מרווחים עבור - - -
היו"ר יעקב כץ
תנו לו לדבר.
ארז וגנר
אתה חבר באיגוד עובדים, אתה משלם מיסי ? 20 שקל לחודש.
קריאה
למה החברים שלנו בקלוואסה צריכים גם תאילנדים, טירה טייבה?
קריאה
אלה מבקעה הולכים לדניאל וכדי להשלים לבקעה מביאים מתאילנד. אני מסביר את הסיבוב.
ארז וגנר
כל הסיפור הזה של התאילנדים נובע מכך שהממשלה כבר שנים זורקת את החקלאים לזבל. עם זה אני מסכים לחלוטין.
היו"ר יעקב כץ
הבעיה היותר גדולה שאין חינוך לעבודה וזה יותר חמור.
ארז וגנר
על זה והביקורת שלי אני לא מדבר. אתה רואה את העקומה של ייבוא עובדים מתאילנד ואת העקומה של ירידה בהשקעות של ממשלת ישראל לחקלאות וזה כמעט אחד לאחד.
היו"ר יעקב כץ
זה לא קשור ואני לא מסכים איתך. מה אתה רוצה לומר?
ארז וגנר
בנוסף לזה אתם מדברים על חוק שמסדיר את העבודה של עובדים זרים בישראל. החוק הזה הוא לא חוקתי על פי מבחן בית הדין הגבוה לצדק, הסדרי הכבילה הוגדרו כסוג של עבדות. זו לא אשמת החקלאים - - -
היו"ר יעקב כץ
ארז, אנחנו התאספנו היום על פי החלטות ממשלת ישראל שהן החלטות מקובלות ומסודרות ועניינם לאפשר לחקלאות הישראלית לחיות. אם יש לך בעיה עם הנושא של העבדות והכליאה תגיש עתירה לבית דין הגובה לצדק, הם בדרך כלל מתיישרים אתכם. עם כל דבר שקשור בהרס המדינה הם מתיישרים ואז גם את זה הם יהרסו. אני כעת לא רוצה לדבר על בית הדין הגבוה לצדק.


הייתה שאלה כאן לגבי העובדים, יש לך איזה הערה או טענה.
ארז וגנר
העתירה הזאת קשורה, הממשלה מוגדרת - - -
היו"ר יעקב כץ
איזו עתירה? אין עתירה לבית הדין הגבוה לצדק בנושא הזה.
ארז וגנר
יש קבילה בנושא חברות כוח אדם.
קריאה
אין קבילה.
ארז וגנר
ההסכם הזה מאפשר ניצול, גם בנק ישראל וגם הכנסת אמרו שהשכר הממוצע של עובד זר בחקלאות הוא 13 שקל לשעה. אתה כמעסיק יודע.
קריאה
אני סיירתי עם המנהל הכללי הקודם שלו, אני סיירתי איתו בישובים של התאחדות האיכרים בנושא הזה. היינו ביבנה והיינו במנחמיה, חקלאי שמעסיק עשרות ערביות זו צרה צרורה שאין כמוה. פעם היא באה ופעם היא לא באה. הוא צריך להכשיר אנשים. מה זה תאילנדי? אתה מכשיר בנאדם ואתה יודע שהוא עובד אצלך שנים, כאן זה היום היא באה ומחר היא איננה. הוא אומר יותר מזה שפעם היא מגיעה בשעה 08:00 ופעם היא מגיעה בשעה - - -
היו"ר יעקב כץ
אני לא מתעסק עכשיו איתן, כעת אני מתעסק עם התאילנדים.
קריאה
במה שמתאים לחקלאות שלנו.
קריאה
זה קשה שאנחנו משלמים להם המון.
אברהם דניאל
מזכיר איגוד מגדלי הפרחים, אני רוצה לגעת בעניין של איזון התיקים. איזון תיקים, נמצא כאן מאיר שפיגלר והוא יגיד לך שהתהליך הזה מיותר לגמרי. הבעיה היא באי הדיוקים בין משרד התעשייה, מסחר ותעסוקה לבין משרד הפנים. משרד מפנים יודע במדויק כמה עובדים יש לכל אחד, אני אומר את זה חד וחלק ובוודאות. הם יודעים מי יוצא מגבולות המדינה, מי נכנס לגבולות המדינה. אלא מה? כשאתה הולך למשרד התעשייה, מסחר ותעסוקה לעשות איזון תיקים ואומרים שיש לך תשעה עובדים אתה הולך לפנים ואומרים לך מה פתאום, יש לך תשעה, ושוב לך תחזור. בקיצור הם הופכים אותך פעם בטן ופעם גב. דרך אגב אנחנו משלמים עבור האגרות האלה 1,825 שקל לשנה לכל עובד. אני רוצה לומר לך אדוני היושב ראש, כשאני משלם סכום כזה אני גם צריך לקבל שירות. אנחנו לא מקבלים שירות ואני אגדיר אותו בערך, למשל אם אתה מרים טלפון לנמל תעופה תל אביב, אתה מרים טלפון בחורף ואם יענו לך בקיץ זה הישג גדול מאוד אדוני היושב ראש.
היו"ר יעקב כץ
אבל חיים חבלין אומר שהמצב הרבה יותר טוב, למה אתה אומר את זה?
אברהם דניאל
הוא טועה.
היו"ר יעקב כץ
אנחנו שומעים שגם מול הלשכות המצב הרבה יותר טוב. אני מדבר על נמל תעופה ואני לא דיברתי על הלשכות. אדוני היושב ראש, מאיזון התיקים צריך לרדת גם משרד החקלאות והוא מודע לכך. פעם אחת צריך להודיע למעסיק כמה עובדים יש לו, ברגע שחל שינוי מי שמקצה את העובדים מודיע לנמל תעופה ובזה נגמר הסיפור. לא צריכים שבע מערכות שבהן מריצים אותנו מאחד לשני, בשביל מה זה?
היו"ר יעקב כץ
אמרו שתהייה מערכת אחת שתטפל בכל.
אברהם דניאל
בעניין המיכון, נכון שנחתם הסכם ועל פי הנורמה של משרד החקלאות אמורים לעבוד 44,000 עובדים בחקלאות. יש לנו פחות ונניח שיש את המיכון, זאת אומרת שהוא אמור להשלים את החסר ולא לגרוע מהחסר. אבל, ניכנס למיכון ונניח שישנה מכונה שעולה 600,000 שקל שיכולה לחסוך בערך 3% מכוח העבודה, מה עושה משרד החקלאות? על פי ההסכם הוא חייב להפחית את העובדים, הוא אומר ישנה מכונה כזאת ויש מכונה כזאת, הוא ספר את המכונות ולקח את העובדים בו מיד. צריך היגיון. יש את שלב ההטמעה של המכונה בשטח ורק אחר כך אפשר להפחית את העובדים. למי אתה מפחית, לזה שקנה את המכונה או לזה שלא קנה? הם מפחיתים לכולם.


אני חושב שבפלונטר הזה שנוצר לא להתייחס לשום החלטות, יש להחליט החלטה אחת והיא להביא את העובדים מחר בבוקר.
יעקב כהן
אנחנו מעסיקים כ- 350 עובדים ישראלים מתוכם 150 בדואיות בשכר הרבה למעלה מהמינימום עם תנאים סוציאליים. הבעיה החמורה היא שלא מתייחסים על בסיס פרטני. יש דרג של מקבלי החלטות ויש את הדרג של מבצעי ההחלטות. אני לא רוצה לדבר על בסיס אישי אבל למבצעים אין שיניים כדי לבצע את הדברים. אנחנו אלה שנגרום לכך שנקבל את מה שמגיע לנו. אנחנו נאנקים ואנחנו לא מצליחים לעמוד בהתחייבות שלנו לייצוא, לא עומדים בהסכמים ולא יכולים גם לגרום שיהיו אצלנו יותר עובדים וגם לקבל כמובן תגמול.
היו"ר יעקב כץ
שי חרמש, איך דואגים שהם לא יצטרכו יותר לצאת לרחובות.
שי חרמש
יעקב כץ, אני מוכרח להגיד שאני מרגיש תסכול ענק. לפני כיומיים היינו אצל יואל חסון והייתה הצגה מוקלטת לכל עם ישראל, היום הגענו לכאן ואני לא יודע איפה התחנה הבאה תהייה.
היו"ר יעקב כץ
אומרים שהייתה התקדמות גדולה מהישיבה האחרונה ועד היום, אם נתקדם באותה קצב לפעם הבאה מה טוב.
שי חרמש
יושבים כאן יעקב כהן, יושבים פה מבצרון שאני בדרך אליהם. אנחנו היום עוסקים בחקלאות וחלק מהחקלאות היא ברמת ההייטק. אם הוא מפספס את זה ב- 24 שעות אז הסיפור נגמר. סיפרתי בוועדת ביקורת ואני אספר את זה כאן. יצאתי לראות את שדות הסלרי בשדות הנגב המערבי, דבר מדהים, מערך מדהים, אין יותר מה להשקיע כי הכל מסודר חוץ מבעיה אחת מאוד קטנה, שישה מלוכסני עיניים צריכים באין בררה להתכופף, לא הרבה, כל אחד אלפיים פעם ביום, לא עשרים אלא אלפיים פעם ביום להוציא ולשים את התוצר. אבל כשאחד מהשישה איננו, כל המערך עם המכולה המקוררת בשדה שצריכה לצאת מאשדוד לסנט פטרבורג, הכל נתקע ונעצר אם התאילנדי קיבל נזלת או חלילה שפעת חזירים. אדוני אם הדברים האלה לא מובנים מאליהם אנחנו לא מדברים על אותה מדינה.


ה-1 לינואר ואת זה אמרתי למאיר שפיגלר, ישנם פה לפחות שני עובדי מדינה שעושים כמיטב יכולתם, אני אומר את זה ברצינות, אגב חטפתי על זה הערות בוועדה לביקורת המדינה שאמרו שבמקום שנטפל בבעיה של העובדים הזרים אתם מחלקים מחמאות. אבל יוסי אדלשטיין ומאיר שפיגלר עושים כמיטב יכולתם. אבל דבר אחד צריך להיות כאן ברור, ב- 1 לינואר העונה הזו תחלוף ומה שהיה מת, יגיעו פחות או יגיעו יותר. ה- 1 לינואר זה עוד 28 יום, מדינת ישראל צריכה לעמוד בחוזה שהיא חתמה איתנו על 26,000 עובדים. יעקב כהן הלוואי וחקלאות הייתה בעיה פוליטית. בעיות פוליטיות אני יודע לפתור. הבעיה אינה ברמה הפוליטית לכל ממשלות ישראל ב- 20 השנים האחרונות.
היו"ר יעקב כץ
צריך לקבל כאן את ההחלטה שיהיו כאן 26,000 עובדים. מי צריך לקבל את ההחלטה?
שי חרמש
ישנו הסכם חתום, ההסכם ב- 2009 הופר וזה נגמר ועזבו. שנת 2009 הלכה. מדינת ישראל צריכה לשים לנו על השולחן ב- 1 לינואר 26,000 עובדים. זה יעד לא פשוט כי כדי להגיע לזה חסרים בין 1,500 שמאיר שפיגלר יגיד לך לבין חדד שיגיד 3,500 אבל זה מספר בעל 4 ספרות בתקופה של 28 יום. השאלה היחידה שאתה ואני והוועדה פה שואלים האם מכאן תצא הישועה, מיוסי אדלשטיין, ממאיר שפיגלר, ממך וממני, זה לשים ב- 1 לינואר על המגרש 26,000 שחקנים. כל הדיון האחר פה אינו חשוב. אחרי זה תביא את כל מי שאתה רוצה. תנו לי להסביר לכם, אחרי ה- 26,000 אני מודיע לך על דעת הקהל והציבור הקדוש הזה, יש מקום לעוד 18,000, אין בעיה תביא לבצרון, תביא לניר חן תביא לגברת. ברגע שתביא גברת שקמה בבוקר ועובדת עד הלילה ולא מתעטשת למחרת בבוקר ולא עוצרים אותה, והיא מגיעה לעבוד, ולא באה עם גורמט וקופסת "קנט" ביד ואומרת לי תחתום לי, נתחיל עם ה- 26,000 ואת השאר תביא ונקבל גם אותם.
ארז וגנר
אתה במקום לייבא תעסיק את אלה שכאן ותן להם אשרה- - -
היו"ר יעקב כץ
תביא מהברים מתל אביב, תביא את כולם שיצאו לעבוד. מאיר שפיגלר בבקשה רשות הדיבור וגם עם תשובות. אני מצביע על הגברת שמייצגת את השר שהוא המייצג האמיתי של החקלאים ולא אני. אני לא חקלאי והוא כן והוא מתחבר למושבניקים, אני רוצה לראות איך מתחברים הדברים שלך לעובדה שהוא יכול לגרום מחר לכך שלא תהיינה יותר בעיות. אני רוצה לחבר, לתפור.
קריאה
יש את ההסכם של 20, 80 שבגללו לא חותמים על הצעת המחליטים. לדעתי זה הסיפור המרכזי.
היו"ר יעקב כץ
אני רוצה שכתוצאה מהעבודה של השר שלום שמחון החקלאים לא ירימו אלי יותר טלפון ואפילו לא אחד. אני רוצה שחיים חבלין יגיד תודה הכל מסודר. גם בסיכום של הישיבה יהיה שהוועדה רואה בשר החקלאות אחראי כמעט יחידי לכך שב- 1 לינואר יהיו כאן 26,000.
שי חרמש
שר החקלאות ביום ראשון מציג הצעת מחליטים על ה- 26,000 ועל ההשלמות, לדאבוני הרב משרד המשפטים כבר הודיע שהוא מתנגד להצעת המחליטים.
היו"ר יעקב כץ
אני אמרתי לה ונתתי לה עצה, והיא אמרה לי שהיא מספיק קרובה אליו ושהיא יכולה לדבר עם השר שלום שמחון, אם הבעיה לא נפתרה סימן שהוא לא בסדר. הוא צריך להודיע לראש הממשלה שאם הבעיה של החקלאים לא פתורה הוא לא נשאר בממשלה. כך הוא צריך להגיד. אני אומר שכך הוא צריך להגיד לראש הממשלה, אם אני לא מקבל תשובה חיובית לגבי החקלאים אני פורש מהממשלה. אני כיושב ראש בסיכום הוועדה, אם תרצה תחתום על זה - -
עזרא רבינס
ברשותך, עם כל הכבוד לשי חרמש שאני מאוד מעריך והוא כל הזמן מפרגן למשרד החקלאות, שזה הבית שלנו, אתה פשוט לא מקשיב, הם בישלו את הסיפור הזה של המיכון. יוסי ישי מהמשרד שלנו עם הסיפור של המיכון, הגברת הנכבדה עם סיפור המיכון, זה קשקוש. זה קשקוש. הסיפור של המיכון זה קשקוש וזה מגיע מהבית שלנו. אנשי המקצוע שלנו החקלאים המציאו את הדבר הזה. זה מטורף.
היו"ר יעקב כץ
תסלחי לי, ועזבי אותי מהמיכון, אני רוצה שתדאגי שהשר שלך יודיע לראש הממשלה שאם אין פתרון לחקלאים הוא לא נשאר בממשלה. זו תהייה הודעת הסיכום שאני מוציא היום, שמחייבת את שר החקלאות להתפטר אם בעיית החקלאים לא נפתרת.
מאיר שפיגלר
אני בהתחלה חשבתי להתייחס לדברים שאמר ארז וגנר מעמותת מען, אני רק אומר במשפט אחד, כנגד זכויות יש גם חובות, אני אומר לך באחריות מלאה שלא רק בנושא החקלאות אלא גם בנושא סיעוד, גם בנושאים בנושאים אחרים של העובדים זרים, אין לך מושג כמה בעיות, שהן מעבר לזכויות המלאות שמקבלים העובדים הזרים, יש עם ההתנהגות שלהם בכל מה שקשור לעבודה שלהם במדינת ישראל. אני אומר לך את זה במאמר מוסגר כמי שפועל גם בנושא הזכויות וגם בנושא החובות. אני רואה בהם אנשים בשר ודם לכל עניין ודבר כפי שציינת קודם. לא אני אלא המדינה.


אני לא אתייחס ל- IOM
ולכל הדברים האחרים, אני אגש לגופו של עניין, יש כרגע החלטות ממשלה ואנחנו מחויבים להחלטות ממשלה כדברם וכלשונם ועל זה בכלל אין עוררין כאן. ככל שהחלטות ישתנו מבחינת התוכן אנחנו נבצע אותם הלכה למעשה מיידית. אני רוצה לומר שוב בצורה ברורה ב- 1 לינואר 2010 לא יהיו כאן 26,000 עובדים זרים בחקלאות. זו האמת לאמיתה, אמרתי רק שעד 31 לדצמבר 2009, מבחינת כל המנגנון הציבורי העובדים שעושים את איזון התיקים ואלה שאמונים אחר כך על ההשלכות של תוצאות איזון התיקים, נעשה ככל אשר לאל ידינו כדי שלפחות מבחינת המערכת יתאפשר להשלים את המכסה של 26,000 עובדים זרים בענף החקלאות. מישהו אמר לפני כן ובצדק שלא יהיו כאן 26,000 עובדים זרים בחקלאות ב- 1 לינואר 2010.


יש את הצעת המחליטים שהתגבשה, אני מניח בין היתר, על ידי נציגי משרד החקלאות, אני שוחחתי על כך עם יוסי ישי, אני לא יודע אם ישנה תמימות דעים לגבי ההצעה. אבל ככל שההצעה הזאת תעבור נממש אותה הלכה למעשה.


יש בעיות לא מעטות בכל הטיפול בעובדים זרים שעובדים בחקלאות מול החקלאים, והוזכרו כאן חלק מהבעיות כאן כמו הנוטשים, ולגבי בירור ולגבי כאלה שבאו ועשו את איזון התיקים להיתר מסוים ולאחר מכן נוצר מצב שעזב עוד אחד ולכן הם נתקעו ללא עובד. אנחנו יודעים את זה ואי אפשר לתת פתרונות לכל הנושאים גם יחד. בוודאי ובוודאי במצב שמנסים להסדיר את הנושא של העובדים הזרים ואולי בצורה קצת יותר טובה ממה שהיה בעבר, אנחנו מודעים לכך, אנחנו מנסים לתת פתרונות נקודתיים. אני מודה ומתוודה שנכון שיש בעיות אמיתיות שאין למערכת כרגע פתרון. זה דווקא כלפי אלה שהיו מבחינתם אנשי חוק שעשו את מה שנאמר להם על פי תרי"ג המצוות ובפועל למראית עין מבחינתם הלכה למעשה יצאו נפסדים. זה נכון. מנסים לעשות את המקסימום כדי לתקן את זה, אמרתי שלמראית עין הלכה למעשה הם יצאו כרגע נפסדים, אני אמרתי את זה כאן בנוכחותך, יש בעיות פרטניות, ושתעביר את מה שהעברת. מטבע הדברים גם, לפחות ברוב המקרים, טופל, אם יש בעיות אקוטיות אנחנו משתדלים לתת מענה נקודתי. אני מודה ומתוודה אין כאן מענה רוחבי לכל הבעיות שנמצאות על סדר יומה של המערכת.


עוד דבר אחד, נקודה מאוד חשובה שעלתה כאן, ויש כבר הנחיית המנהל הכללי בנושא הזה, לדאוג לכך שהכל, ואמרתי את זה בתחילת דבריי, יעשה בנקודה אחת, גם מבחינת מיכון וגם מבחינת הדברים שצריכים לעשות, לא שתי מערכות, לא מצב של מידע שלא מצטלב האחד עם השני או סותרים האחד את השני, אנחנו עושים ומשתדלים, וזה לא רק אנחנו זה בהנחיית המנהל הכללי והשר, לעשות את הכל שהדברים האלה שאתם נאנקים תחתם ביום יום ירוכזו. אני מניח שזה לא מהיום וזה עניין של שנים לאחור, שהם יהיו מנת חלקנו מבחינת עבר נשכח ולא הווה מעשי. זה לוקח זמן, מדובר כאן בטיפול שורש בדברים שהיו אורים ותומים במערכת שנים על גבי שנים. אנחנו נעשה הכל שזה יהיה כמה שיותר מהר ויבוצע הלכה למעשה ושהטיפול יהיה במקום אחד בלבד.
שי חרמש
משרד הפנם תומך בהצעת המחליטים של השר ביום ראשון?
מאיר שפיגלר
אני לא יודע.
היו"ר יעקב כץ
אני רוצה לסכם. ראשית הדואר האלקטרוני שלי לכל חקלאי שיש לו בעיה באיזה עניין בתחום העובדים, yakatz@knesset.gov.il להעביר אלי את הפרטים. אני בקשר ישירות עם מאיר שפיגלר, עם יוסי אדלשטיין, אני חייב לציין וזה לא יהיה בהודעת הסיכום כדי לא לתת להם יותר מדי מחמאות, אבל עם כל בעיה שפניתי אליהם עד היום, זה היה תמיד בחיבה, באהבה וברצון לפתור את הבעיה, ועל זה קיבלתי אישורים גם מכל המערכת האחרת שהמערכת של משרד הפנים עושה מאמצים אדירים ביודעה שמדובר בציבור נפלא, בידיעה שמדובר בהייטק ישראלי ושמדובר בציבור שצריך טיפול. אם אתם רוצים תעבירו אליהם ישירות ואם הבעיות לא נפתרות תעבירו אלי ואני ביום ובלילה, יוסי אדלשטיין אתה גם קיבלת ממני טלפונים מחוץ לארץ.

הודעת הסיכום

יושב ראש הוועדה קורא לשר החקלאות מר שלום שמחון כנציג החקלאים וכנציג ההתיישבות העובדת לדאוג שכמו שאמר שי חרמש, עד ה- 1 לינואר 2010, כפי שהובטח שיהיו בארץ לפחות 26,000 עובדים תאילנדים כדי לפתור את רוב הבעיות והמצוקות ולעמוד בהסכם שנחתם.

הוועדה רואה אותו אחראי לכך ורוצה לקבל ממנו דיווח, היה והדברים לא מתנהלים כפי שהוועדה רואה. הוועדה רואה בעבודת החקלאים עבודת קודש ורואה בדאגה את שליחת העובדים הזרים - התאילנדים, כדי שיעזרו להם בעבודתם כמשימה ראשונה במעלה.
שי חרמש
אפשר באופן חריג הצעת מיעוט?
היו"ר יעקב כץ
לא. אתה תגיד לי אותה אחר כך ואני אראה איך אני משלב.
שי חרמש
נמצאת הצעת מחליטים של השר, קרא לממשלה.
היו"ר יעקב כץ
אתה יכול לקורא לממשלה מאה פעם. מה עושה שלום שמחון הוא קורא שנה ולא קורה כלום. הוא צריך לאוג שאם זה לא קורה הוא לא יהיה. כולם קוראים. אני יכול לקורא ואחר לעשות קריעה. אם השר שלום שמחון היה מאיים שהוא לא היה נשאר בממשלה הבעיה של החקלאים הייתה נפתרת ביום אחד. הוא לא נאמן לחקלאים.

תודה רבה לכולם, ואם פגעתי במישהו אני מבקש סליחה.

הישיבה ננעלה בשעה 11:05

קוד המקור של הנתונים