ישיבת ועדה של הכנסת ה-18 מתאריך 24/11/2009

תקנות ניירות ערך (דוחות תקופתיים ומיידיים)(תיקון), התש"ע - 2009

פרוטוקול

 
PAGE
10
ועדת הכספים

24.11.2009


הכנסת השמונה עשרה





נוסח לא מתוקן

מושב שני

פרוטוקול

מישיבת ועדת הכספים

יום שלישי, ז' בכסלו התש"ע (24 בנובמבר 2009), שעה 11:15
סדר היום
תקנות ניירות ערך (דוחות תקופתיים ומיידיים) (תיקון), התש"ע-2009
נכחו
חברי הוועדה: משה גפני – היו"ר

יעקב אדרי

יצחק וקנין

שי חרמש

אמנון כהן

ציון פיניאן

פניה קירשנבאום
מוזמנים
עו"ד שמשון אלבק, היועץ המשפטי, רשות ניירות ערך

עו"ד דניאל רימון, רשות ניירות ערך

רו"ח נבו ברנר, רשות ניירות ערך
ייעוץ משפטי
שגית אפיק
מנהל הוועדה
טמיר כהן
רשמה וערכה
אהובה שרון – חבר המתרגמים בע"מ
תקנות ניירות ערך (דוחות תקופתיים ומיידיים) (תיקון), התש"ע-2009
היו"ר משה גפני
אני מתכבד לפתוח את ישיבת ועדת הכספים. על סדר היום תקנות ניירות ערך (דוחות תקופתיים ומיידיים) (תיקון), התש"ע-2009.
אמנון כהן
כבר דנו בזה אדוני.
היו"ר משה גפני
כן, דנו.
אמנון כהן
כבודו יעדכן את הוועדה ויאמר מה סוכם.
דניאל רימון
שלום אדוני. אנחנו נתבקשנו על ידי כבוד יושב ראש הוועדה וחברי הכנסת הנכבדים לנסות לראות אם אנחנו יכולים לשנות משהו במועד התחילה. הנוסח שהועבר אל חברי הוועדה ושפורסם באתר הרשות, וגם הועבר לאיגוד החברות הציבוריות, הנוסח אותו אנחנו מבקשים להביא כאן, אומר שביחס לתקופת המעבר, קרי, זו שמתחילה בדוחות הקרובים שיוגשו לשנת 2009, קרי, שיוגשו עד סוף מרץ 2010, לא יידרשו להצהיר על נאותות הדוחות. מה שייוותר, אלה עדיין אבני הדרך שהם דיווח בלבד ולא הצהרה על נאותות.


ההוראות המהותיות שעולות כסף לחברות, יתחילו להיכנס לפועל לדוחות התקופתיים לשנת 2010, קרי, במרץ 2011.
אמנון כהן
מה שונה? אתם באתם לקראת?
דניאל רימון
בנוסח שהיה לפני הוועדה בפעם הקודמת, כבר במרץ הקרוב היה צריך סמנכ"ל הכספים והמנכ"ל לחוות דעה שהדוחות שמוגשים לציבור הם דוחות נאותים וראויים, שהם בחנו אותם והם ראויים. את כל ההצהרות האלה אמרנו שנדחה, לא תראו הצהרות עד מרץ 2011. מה שיצטרכו לעשות – וזה כפי שגם אמרנו בפעם הקודמת – כדי לייצר אינטרס להתחיל להזיז את המהלך, לא יצטרכו להכניס יד לכיס אבל בשנה וחצי הקרובות יצטרכו לתת אבני דרך.
אמנון כהן
איך הם נערכים לכך.
דניאל רימון
איך הם נערכים, את מי הם מינו, מה התוכנית, מה הם יעשו וכולי.
היו"ר משה גפני
אני רוצה לומר לחברי הוועדה שמספר חברי ועדה נפגשו עם זהר גושן, וגם אני נפגשתי אתו. אני שוכנעתי מדבריו, וזה גם נאמר במידה כזאת או אחרת בדיון שהתקיים בוועדה בנושא הזה. בראש ובראשונה צריך לדאוג לנושא של העמיתים, של החברים, של אלה שמשקיעים שם, המשקיעים הקטנים שיש להם את הפנסיה ואת הגמל. התנהל דיון והתנהל משא ומתן בעקבותיו היו פשרות שהרשות לניירות ערך הגיעה אליהן עם החברות. אני בכל זאת ביקשתי מזהר גושן שאף על פי כן ילך עוד לקראת החברות. הוא דווקא טען שהחברות הקטנות יותר מסוכנות מהחברות הגדולות ולכן לעשות את ההבחנה בין הגדולות לקטנות במקרה הנוכחי, נכון שהמחזור של הקטנות הוא יותר קטן, אבל דווקא שם הסיכון של המשקיעים יכול להיות גדול יותר.


אני הבנתי שמה שהוא כן הסכים בסופו של דבר, זאת פשרה אבל בסדר. אמרתי לו שמה שהוא יחליט, מבחינתי יהיה מקובל ואם החברים יקבלו את זה, אנחנו נאשר. לא יצטרכו להגיש דוח על 2009 בכלל.
דניאל רימון
לא, הם מגישים.
היו"ר משה גפני
את תצהיר המנהלים.
דניאל רימון
ללא הצהרת הנאותות של הדוחות. לא יידרשו להגיש הצהרת נאותות על הדוחות. שום הצהרה שאומרת בדקתי את הדוח, הוא בסדר, הוא לא בסדר, העברתי חומרים. לא עשייה. מה שיצטרכו לעשות זה רק, כדי שנוכל להניע אותם לתוך תהליך, לומר מי המופקד, מה התוכנית, מה מתכוונים לעשות, איזושהי סטרקטורה לקראת כניסה לתוקף בהגיע העת.
שי חרמש
היות שלמרבית הפלא הם הגיעו אלי, גד סואן והחברות הציבוריות הקטנות, שאלה לי אליכם. מה שהרב גפני העלה כאן כרגע, זה נכון. החברות המסוכנות הן החברות היותר קטנות ואיגרות החוב של החברות האלה הן אם כל חטאת לכל מה שהיה. מצד שני, להטיל על חברה קטנה היום נטל שינוי של תהליכים, זה מכביד.
אמנון כהן
לא היית בדיון הקודם?
שי חרמש
לא הייתי. לא הייתי בארץ, אבל באו אלי עם הסיפור הזה.
אמנון כהן
כבר דנו בזה.
שי חרמש
אבל עכשיו הולכים לסיים את הדיון. תנו לי לרגע להיכנס לדיון.
אמנון כהן
אנחנו כבר יצאנו ממנו. רק מצביעים עכשיו.
היו"ר משה גפני
חבר הכנסת כהן, תן לו להתייחס. הוא חבר מכובד בוועדה.
אמנון כהן
לא אמרתי לא, אבל דנו בזה.
היו"ר משה גפני
אז הוא רוצה לדון בזה עוד פעם.
שי חרמש
עד שהבאתם אותי אתמול לכאן, אתם רוצים להחזיר אותי לשם?
היו"ר משה גפני
אני לא הבאתי אותך לשום מקום. אני רוצה שתהיה בוועדה. מצדי אתה יכול לשבת בצד הזה ואתה יכול לשבת בצד ההוא. מבחינתי זה אותו הדבר.
שי חרמש
האם מה שסיכמתם כרגע משמעותו הטלת נטל מיידי נוסף?
היו"ר משה גפני
אני אחבר אותך לעניין. היה דיון ארוך בעניין הזה. חברי הוועדה ביקשנו להגיע לפשרה עם החברות הקטנות. אגב, חברת הכנסת שלי יחימוביץ התבטאה בדיון הזה והיא הייתה נגד. היה בזה גם הגיון. אנחנו רצינו בכל זאת פשרה.
דניאל רימון
נגד ההתנגדות.
היו"ר משה גפני
כן, לאשר איכשהו.
שי חרמש
יש טעם בעניין הזה.
היו"ר משה גפני
עלו כאן שני טיעונים שטענה הרשות לניירות ערך, שני טיעונים שאי אפשר לומר שהם משוללי הגיון. הטיעון האחד היה לפני שדואגים לחברות – אני אומר את זה בלשוני כי הם לא אמרו את זה כך - צריך לדאוג לעמיתים. יש שם אנשים בפנסיה, אנשים שהכסף שלהם הוא לא כסף גדול אלא הוא כסף קטן. דווקא הבעיה המרכזית היא בתוך החברות הקטנות. הטענה השנייה שלהם הייתה – ושאל אותי זהר גושן אחרי כן כאשר נפגשתי אתו ואמר שאקבע לו את הכללים איך הרשות לניירות ערך עומדת מול ועדת הכספים. הוא אמר שהם לא ינהלו משא ומתן עם החברות, אלא הם יבואו אל הוועדה וכאן יתחיל המשא ומתן ואז חברי הוועדה יהיו נחמדים - הכל אני אומר בלשוני כי הוא לא אמר את זה כך - הם יעשו את הפשרות שהרשות כבר בלאו הכי עשתה אותן. הוא אמר שהם ישבו למשא ומתן, עשו את כל הפשרות האפשריות והנדרשות כדי לרצות את החברות, אחרי כן הם באים לוועדה ועכשיו מתחילים עוד הפעם משא ומתן על פשרה. אמרתי לו שזה דבר מקובל. אני לא חושב שהוועדה צריכה את מה שמקבלים במשא ומתן בין החברות לבין הרשות לניירות ערך, אנחנו רוצים לקבל כמות שהוא אבל במקרה הזה ההגיון הוא נכון. אמרתי שבכל אופן אני מבקש איזושהי הקלה ואם הרשות לא תעשה את ההקלה הזאת, מבחינתי – אם החברים יתנגדו, יתנגדו – אקבל את מה שהוא אומר מכיוון ששוכנעתי שהרשות מדברת במקרה הזה לא לפגוע בחברות אלא להגן על העמיתים.


אז הם באו עם הצעה.
אמנון כהן
אני מוסיף ואומר שישבו כאן נציגי החברות והעלו את הדברים.
היו"ר משה גפני
כן, כולם היו כאן.
אמנון כהן
שלחנו את זה בגלל שבאמת אמרנו שאולי אפשר למצוא עוד משהו.
היו"ר משה גפני
נכון. לכן לא אישרנו את זה כי אמרנו שאולי בכל זאת. למעשה הם לא באו עם פשרה אבל הם באו עם איזושהי הקלה והם לא מוכנים בכלל לעשות את ההבחנה בין חברות גדולות לחברות קטנות, מהסיבה שהם אמרו, אבל לא יצטרכו, ותמשיכי את הדברים.
דניאל רימון
לא יידרשו את הצהרת המנהלים. אני מבקשת להבהיר לוועדה איזושהי הבהרה שלעניין 2010, הדרישה שהייתה לאיגוד חברות לעניין 2010, להמתין עם הגשת הדוחות האלה, היא נותרת בעינה. זאת אומרת, הפשרה הייתה רק לעניין הצהרת המנהלים לגבי 2009.
היו"ר משה גפני
נכון.
אמנון כהן
בכל מקרה הדיווח יהיה ב-2011 עבור 2010.
דניאל רימון
עבור 2010.
אמנון כהן
יש להם שנה פלוס.
דניאל רימון
כבר במהלך 2010 יש להם הגשת דוחות איך מתארגנים.
אמנון כהן
אבני דרך.
שי חרמש
פרקטית הם ירוויחו שנה להתארגנות.
היו"ר משה גפני
כן, אבל את זה הם השיגו בין כה וכה.
דניאל רימון
ב-2010.
היו"ר משה גפני
לא אנחנו השגנו להם את זה.
שי חרמש
אני לא צריך הישגים.
היו"ר משה גפני
אבל זהר גושן אמר לי, ובצדק, שאומר לו איך אני רוצה שהם יעבדו מול ועדת הכספים. הוא אמר שהוא יודע שאנחנו נבוא לוועדה והוועדה תדרוש את זה ממנו, ולכן הוא כבר עושה את הפשרות במשא ומתן אתם לפני שהוא מביא את זה לכאן.


אני תכף ארצה לומר משהו על דיוני הוועדה לגבי סעיף שהורדנו.
דניאל רימון
מבחינת ההוצאות הכספיות, הם כבר יחלו ב-2010. זאת אומרת, זאת הייתה הבעיה שלהם אבל הם כבר החלו ב-2010.
היו"ר משה גפני
החברות הגדולות בלאו הכי כבר נמצאות בתוך המסלול הזה.
אמנון כהן
אני רוצה להוסיף ולומר שאחד מחברי הכנסת גם ישב עם יושב ראש רשות ניירות ערך.
היו"ר משה גפני
חבר הכנסת אמנון כהן ישב עם זהר גושן. זה נודע לי באקראי. אמרת לי את זה באקראי. מה סיכמתם?
אמנון כהן
הדיון נקבע קודם לגבי חוק אחר שלי שיבוא לכאן בשבוע הבא.
היו"ר משה גפני
שאתה מבקש שהוא יבוא לכאן בשבוע הבא.
אמנון כהן
כן, בעזרת השם. דיברתי אתו על החוק הזה ואז העליתי גם את הנושא הזה.
היו"ר משה גפני
אני בעד זה שחברי הוועדה ישבו עם הגורמים הממשלתיים לנסות להגיע כאן לפשרות. אני לא צריך לעבוד לבד.
ציון פיניאן
בתנאי שיספקו את הסחורה.
היו"ר משה גפני
בתנאי שיספקו את הסחורה.
יצחק וקנין
שקודם כל נגיע לפשרה בינינו לבין עצמנו.
אמנון כהן
אני רוצה להוסיף עוד אדוני. לאחר שהתרשמתי עמוקות, אני רוצה לומר שזה טוב לציבור. היינו בדעה שצריך למצוא דרך לתת אולי לגופים עוד שנה של דחייה. לאחר ששמענו שרוב הסיכונים הם בחברות הקטנות, כפי שציינת אדוני, אנחנו קודם כל לטובת הציבור. יש להן עוד שנה פלוס עד שייערכו. יש אבני דרך.
שי חרמש
אין לי כוח כל פעם להיות הדובר המקצועי, כמו אתמול להסביר מה זה מים לאנשים שלא מבינים מה זה מים. צורכי הציבור זה דבר מאוד חשוב. חלק מהחברות הקטנות האלה הן חברות זעירות. אגב, חלקן מחפשות היום דרך לקנות את המניות ולצאת.
היו"ר משה גפני
כן, אבל החברות הקטנות, ההוצאות שלהן יותר קטנות.
שי חרמש
היותה של החברה חברה ציבורית עולה כמיליון שקלים בשנה.
היו"ר משה גפני
על כל זה דיברנו.
שי חרמש
חברה ציבורית, עולה לה מיליון שקלים. ל-אי.די.בי. פיתוח עולה מיליון שקלים, אבל היא לא מרגישה שהיא מוציאה את זה, אבל כאשר מדובר בחברה קטנה שעוסקת במשהו, וכל ההון העצמי שלה הוא אולי שישה-שבעה-שמונה מיליון שקלים, היא צריכה מחר לשים על ראשה עוד 200-300-400 אלף שקלים, זה יכול לגרום לה נזק.
היו"ר משה גפני
מה אתה מציע לעשות? לתמוך?
שי חרמש
אני מקבל את זה. זאת הייתה רק הבהרה מקצועית.
היו"ר משה גפני
לפני שאני מוסר את ההודעה לגבי הסעיף הקודם שהוא דומה לעניין הזה, אנחנו צריכים לקבל החלטה עקרונית על פעילות הוועדה בדברים האלה.


היועצת המשפטית, יש לך עוד משהו להוסיף?
שגית אפיק
לא.
היו"ר משה גפני
אנחנו מצביעים על תקנות ניירות ערך (דוחות תקופתיים ומיידיים) (תיקון מס' 3), התש"ע-2009, בשינויים כפי שהובאו והונחו על ידי עורכת הדין דניאל רימון.

ה צ ב ע ה

התקנות אושרו פה אחד


אני רוצה לומר לוועדה. היה היום על סדר היום – זה דומה לעניין הזה וצרי לחשוב בעניין – דיון מהיר, וגם בקשה שלי כיושב ראש הוועדה כי רציתי לשים על סדר היום את הנושא של אי תשלום משכורות לעובדי תע"ש. זה היה על סדר היום. אני סבור שזה בעקבות הבקשה לוועדה. התקשר אלי יושב ראש ועד העובדים ודיבר אתי.
ציון פיניאן
אני יכול להעיד שמה שאתה אומר זה נכון. בעקבות מה שאתה אומר, דיברו אתי מתע"ש.
היו"ר משה גפני
הם קיבלו את השכר. בעקבות הדיון, זאת ההערכה שלי - הם היו במצב מאוד מביך היום, במצב הזה של אי תשלום המשכורות - הם שילמו את המשכורות. המנכ"ל נמצא בחוץ לארץ, בתורכיה. לי הייתה התלבטות האם בכל זאת לקיים את הדיון מכיוון שהנושא לא נפתר אלא הוא עומד על סדר היום, אבל המשכורות שולמו. ועד העובדים מבקש עדיין לא לקיים את הדיון אלא לקיים אותו בשבוע הבא או בעוד שבועיים, ומצד שני גם המנכ"ל בחוץ לארץ ובוודאי הוא צריך להיות שם עכשיו ואין לגבי העניין הזה ספק, והם ביקשו את הדחייה. בסופו של דבר עשיתי את החשבון שהרבה פעמים עדיף לא לדבר מאשר לדבר ולא להשיג. אז החלטתי שהמשכורות שולמו, הבעיה היא לא מיידית, מנהל הוועדה דיבר עם החברים המציעים גם הם הסכימו לדחייה.
קריאה
תמיד אמרתי שיש לך הרבה תבונה.
היו"ר משה גפני
אני שמח על זה שהעובדים קיבלו את שכרם אבל אני אומר לכם שהבעיה לא נפתרה וכי בחודש הבא שוב תהיה בעיה. הבעיה העקרונית קיימת. אנחנו נקיים את הדיון הזה.


למה אמרתי את הדברים בהקשר לרשות לניירות ערך. קודם כל, רציתי להודיע את זה ולומר למה היה ביטול הסעיף הזה בדיון הנוכחי, אבל אנחנו צריכים הרבה לעשות את החשבון על מה אנחנו דנים ועל מה אנחנו לא דנים. אנחנו נצטרך לחשוב גם מול רשות ניירות ערך האם אנחנו אומרים להם שמה שהם יביאו לכאן, לא מעניין אותנו מה שעשיתם עם החברות, אנחנו רוצים לדון על זה גם אחרי הפשרה ואז הם יקשיחו עמדות. הם יקשיחו עמדות במשא ומתן עם החברות.
שמשון אלבק
נכון מאוד.
אמנון כהן
יכניסו כמה עזים.
היו"ר משה גפני
בועדת הכספים אנחנו מכירים את תופעת העזים שהיא חלק מובנה שלומדים אותו במדעי הכלכלה.
ציון פיניאן
אני כאן כמה חודשים ורואה שהעזים הפכו לפרות.
היו"ר משה גפני
אנחנו מבקשים – ותאמרו את זה גם ליושב ראש הרשות, לזהר גושן – שתמצו את ההליך. ועדת הכספים היא לא גוף שבסופו של דבר היא רוצה להביא עוד הישג. כל אחד רוצה להביא הישגים, גם אתה רוצה להביא הישגים, גם היא רוצה להביא הישגים, כולנו רוצים להביא הישגים, אבל זה לא המהות של הוועדה.


אנחנו מעונינים שבנושאים מהסוג הזה אתם תמצו עד תום את הדיונים עם מי שאתם עומדים מולו. זה יבוא לכאן ויכול להיות שזה יישמע הגיוני ואתם תאמרו שניהלתם את המשא ומתן ונאשר את זה כמו שאישרנו עכשיו. בסופו של דבר אישרנו בדיוק את מה שביקשתם. התוספת הקטנה הזאת, כנראה שחשבתם שאני לא מבין בזה.
דניאל רימון
לא, הבהרנו את הנקודה.
היו"ר משה גפני
בסדר. מה איכפת לך מה שאני אומר? זה לא רלוונטי. היות שיש לי כאן אנשי מקצוע בוועדה ויועצות משפטיות, הסבירו לי. אני הרי לא מבין שום דבר כי הרי לא למדתי באוניברסיטה כידוע כי אני חרדי. אנחנו מבינים את זה, שוכנענו גם חברי הוועדה שאתם צודקים בהליך הזה והתפקיד שלנו הוא לדאוג לעמיתים. אני שמח שבכל אופן כדי לא להשיב את פניי ריקם עשיתם עוד איזה דבר אבל אני מבין שאנחנו אישרנו בדיוק את מה שביקשתם. לכן אתם תמצו את ההליכים עם האנשים ועם החברות וזה יבוא לוועדה. אם זה יהיה הגיוני, אנחנו נאשר את זה כמות שהוא. אם מה שהגעתם אליו – הרי כולנו בשר ודם, וכאן מזל שיש את שי חרמש בגלל שבלעדיו אין אנשי מקצוע כאן בוועדה אלא הוא איש המקצוע.
שי חרמש
אני רוצה שזה יופיע בפרוטוקול.
היו"ר משה גפני
מופיע בפרוטוקול. שי חרמש איש מקצוע.
אמנון כהן
בכל תחום.
שי חרמש
לא, לא בכל תחום.
היו"ר משה גפני
רבותיי, תודה רבה לכם.

הישיבה ננעלה בשעה 11:25

קוד המקור של הנתונים