ישיבת ועדה של הכנסת ה-18 מתאריך 01/12/2009

תקנות הסדרים במשק המדינה (תיקוני חקיקה)(מכירת גז על ידי בתי זיקוק וספקי גז), התשס"ט-2009

פרוטוקול

 
הכנסת השמונה-עשרה

PAGE
37
ועדת הכלכלה

1.12.2009


הכנסת השמונה-עשרה

נוסח לא מתוקן

מושב שני









פרוטוקול מס' 116

מישיבת ועדת הכלכלה

יום שלישי, י"ד בכסלו התש"ע (1 בדצמבר 2009), שעה 10:00
סדר היום
תקנות הסדרים במשק המדינה (תיקוני חקיקה) (מכירת גז על ידי בתי זיקוק וספקי גז), התשס"ט-2009
נכחו
חברי הוועדה: אופיר אקוניס – היו"ר
מוזמנים
ולדימיר נמירובסקי

- סמנכ"ל תשתית אנרגיה, משרד התשתיות הלאומיות

חן בר יוסף


- מנהל מינהל הדלק, משרד התשתיות הלאומיות

חגית אייזנמן מלכה

- משרד התשתיות הלאומיות

אהוד רמר


- רפרנט תשתיות ואנרגיה באגף התקציבים, משרד האוצר

עו"ד קובי גולדברג

- רשות ההגבלים העסקיים

עו"ד ענת קליין


- יועמ"ש בתי זיקוק לנפט, אשדוד

רותי שרון


- מנהלת שוק מקומי ותנועת הדלק, בתי זיקוק לנפט חיפה
עו"ד רונן סולומון

- מנהל תחום אנרגיה, איגוד לשכות המסחר
יורם טמיר


- יו"ר החטיבה ומנכ"ל ש.א.מ מרכז הגז

אברהם פרל


- יו"ר ש.א.מ מרכז הגז

עידן בן ארי


- מנכ"ל חברת אמישראגז

אליהו לירז


- מנהל כללי, קורז אנרגיה

רביד לירז


- מנהל שיווק, קורז אנרגיה

עו"ד מיטל כהן מרקו

- יועמ"ש סופרגז

רון קיסרי


- סמנכ"ל שיווק סופרגז
עו"ד הדר זיו


- יועצת משפטית פזגז
צור חרס


- סמנכ"ל תפעול, פזגז
מנהלת הוועדה
לאה ורון
ייעוץ משפטי
איתי עצמון
רשמת פרלמנטרית
יפה קרינצה

תקנות הסדרים במשק המדינה (תיקוני חקיקה)

(מכירת גז על ידי בתי זיקוק וספקי גז), התשס"ט-2009
היו"ר אופיר אקוניס
בוקר טוב לכולכם, אני מתכבד לפתוח את ישיבת ועדת הכלכלה בנושא תקנות הסדרים במשק המדינה (מכירת גז על ידי בתי זיקוק וספקי גז), התשס"ט-2009.

כידוע לכם, ועדת הכלכלה בראשותי שמה בראש סדר העדיפויות שלה הסרת חסמים במשק לשם קידום התחרות ושיפור השירות לציבור הצרכנים. התקנות העומדות לאישור על שולחן הוועדה היום הן תקנות הסדרים במשק המדינה, שמטרתן להקל על מעבר צרכנים בהחלפת ספק גז ביתי וכל כולה לטובת הצרכנים הביתיים, על-ידי מתן עדיפות לחברות הגז הקטנות באספקת גז מייצור מקומי. נדמה כי בשוק הגז הביתי לא נוצרה תחרות ממשית עד היום - לא על לקוחות, לא על מחירים, לא על טיב השירות ללקוח. קיים קושי רב לחברות הגז הקטנות לחדור לשוק הלקוחות הפרטיים, שכן הן אינן מסוגלות לקלוט לקוחות חדשים בהיקף משמעותי כיוון שלא הובטחה להם אספקה סדירה של הגפ"ם. כמו כן, לחברות הגז הקטנות חסרה היכולת לייבא גפ"ם, בניגוד לחברות הגדולות שיש להן את האפשרות הזאת.

התקנות האלה באות לסייע לקידום התחרות בשוק, שמצוי בכל בית ובית אך עדיין מתנהל ללא תחרות ממשית על כיס הצרכן, שכן חלקן של חברות הגז הגדולות היום עומד על 90% מהשוק כולו. ישראל בנויה, בצורה מאוד מעניינת, או על מונופולים או על דואפולים או על קרטלים. תחרות זה דבר טוב לצרכנים, זה מה שצריך להיות – לפתוח את השווקים, לא לכבול אותם בשלשלאות ואחר כך לומר שאנחנו במצב שאנחנו לא בשוק תחרותי. אנחנו נהיה בשוק תחרותי גם בשוק הגז. כל עוד אני בתפקיד הזה, אני אומר לכם שזה הדבר שעומד לנגד עיניי.


קיימנו ישיבה ראשונה ב-8 ביוני והתחלנו לאשר את סעיפי ההגדרה. לאור חשיבותן הרבה של התקנות אעשה מאמץ לאשר את התקנות בישיבה הזאת, ואם לא – אני כבר מודיע שנעלה על סדר היום בהקדם את הישיבה הבאה והסופית לעניין הזה. הציבור צריך כמה שיותר חופש, וזו המטרה שלנו וזה התפקיד העיקרי של הוועדה הזאת.


משרד התשתיות, אתם רוצים להעיר לפני שנמשיך בהקראה? כל מי שרוצה להעיר – הערות על סעיפים בלבד.
ולדימיר נמירובסקי
נמשיך בקריאה של הסעיפים. בדיון הקודם עלתה שאלה לגבי הגדרה של חודש מחסור, וזו ההגדרה היחידה שלא אושרה.
היו"ר אופיר אקוניס
ומה קרה מאז?
ולדימיר נמירובסקי
קיימנו דיון. אפשר להגיע להסדר תוך כדי דיון פה.
היו"ר אופיר אקוניס
אז אין הסדר עד עכשיו? מחודש יוני? חבל שלא אמרתם לנו, נמצא את ההסדר תוך כדי. אנחנו חייבים למצוא.
איתי עצמון
אתם משאירים את ההגדרה כמו שהיא מופיעה כרגע בנוסח?
חגית אייזנמן מלכה
בדיון הקודם הבנתי שהייתה הערה של בתי הזיקוק לגבי חודש מחסור. אני מבקשת שבתי הזיקוק יחזרו על ההערה שלהם ויבהירו בדיוק מה העניין. עלו כל מיני רעיונות - - -
לאה ורון
ההערה שלהם רשומה בפרוטוקול. מה שהם אמרו זה שישנם ימים בחודש שיש היצע יותר גדול מאשר הביקוש, ולפיכך בתי הזיקוק נאלצים לשרוף גז כי אין להם מקום לאחסן.
חגית אייזנמן מלכה
ההערה הזאת לא כל כך ברורה לנו כי ההקצבה היא חודשית. לא ברור לנו איך קורה שביום מסוים יש יותר ואין מי שייקח.
היו"ר אופיר אקוניס
למה לא התקיימה הידברות כל הזמן הזה? מיוני עד היום – 1 בדצמבר – זה כבר עוד מעט חצי שנה.
ענת קליין
אתן דוגמה של חודש נובמבר. מלכתחילה ניתנו לחברות הקצבות בהתאם להיצע הגפ"ם שהיה לבית הזיקוק, כפי שהיה ידוע חודש קודם לכן. התעורר יום במהלך החודש שפתאום היה לנו עודף היצע. מכיוון שהתקנות מנוסחות כפי שהן מנוסחות, פנינו לכל הספקים ואמרנו שיש לנו עוד 500 טון. הם היו צריכים לחזור אלינו ולהגיד אם הם רוצים; אם הם אומרים שהם רוצים צריך לבדוק את כל מי שרוצה ולחלק עוד פעם הקצבות לגבי אותם 500 טון, שהיו נכונים ליום אחד בשבוע. זאת אומרת, כפי שהתקנות מנוסחות היום זה יוצר סרבול, ובמקום שאפשר יהיה להציע אוטומטית את ההיצע הזה לשוק אנחנו צריכים לעשות קלקולציות ומתמטיקה על זה שיש עודף היצע פתאומי, שלא היה צפוי.
חגית אייזנמן מלכה
אז זו לא שריפה.
אבי פרל
מה זה "היצע אוטומטי"?
ענת קליין
אנחנו יודעים שיש לנו פתאום עודף היצע של גפ"ם בגלל תהליכי זיקוק אצלנו, במקום שנוכל - - -
לאה ורון
זה לא דוח-שיח ביניכם.
היו"ר אופיר אקוניס
מר פרל, אתה רוצה להעיר? אז אחרי שהיא תסיים. בבקשה.
ענת קליין
במקום שנוכל את זה להציע לשוק באופן מיידי ולהגיד שיש לנו עודף ומי שרוצה יבוא וייקח, אנחנו צריכים להוציא מכתבים וקלקולציות ולעשות הקצבות שניוניות על גבי ההקצבות שניתנו מלכתחילה. המצב הזה מסורבל וגם לא תורם לתחרות. אין שום היגיון בהגדרה כפי שהיא כרגע.
היו"ר אופיר אקוניס
מה ההצעה שלך?
ענת קליין
רצינו להוסיף בסוף המשפט: "חודש מחסור – חודש שבו אין בידי בית הזיקוק לספק את מלוא הביקוש ממנו לגז" את המילים: "למעט ימים שבהם עולה היצע הגז על הביקוש במהלך אותו חודש".
אבי פרל
ואז איך תחלקו את העודף?
ענת קליין
נפנה לכל הספקים בצורה שוויונית, נציע לכולם את הגז הזה ומי שיבוא וייקח – ברוך הבא.
היו"ר אופיר אקוניס
מה ההצעה שלכם, מר פרל?
אבי פרל
אני לא רואה שיש בעיה. זו הערה שלא קשורה, זה בדרך כלל לא קורה. הדבר הכי גרוע הוא שאין פיקוח בכלל על שני בתי הזיקוק, כמה הם מייצרים, לאן הם מייצרים ואת כל החלוקה. משום מה, הם פתאום ירדו בכמות למטה מחצי. בית הזיקוק בחיפה ירד ל-20% מהשנה שעברה באותם הזמנים, אבל את המחיר, אדוני, העלו כמעט ב-40%. בית הזיקוק, שידאג לתת לנו כל הזמן גז, כמה שצריך, ולא להשתמש בזה לעצמו.
היו"ר אופיר אקוניס
טוב, אנחנו ממשיכים בהקראה. אני ממשיך לשים את זה בצד ואומר שזה ממש לא תקין שלא הייתה הידברות ולא הבנה על הסעיף הזה חצי שנה.
חגית אייזנמן מלכה
ההערה שלנו הייתה בגלל שההערה של בתי הזיקוק בישיבה הקודמת שונה מההערה שלהם היום. בדיון הקודם הם אמרו - - -
היו"ר אופיר אקוניס
מה מציעה הממשלה?
חגית אייזנמן מלכה
אם הבעיה היא רק הסרבול, אני לא חושבת שיש סיבה - - -
היו"ר אופיר אקוניס
הממשלה מציעה להשאיר את זה כמו שזה.
חגית אייזנמן מלכה
אם הייתה בעיה של שריפת גז - זה סיפור אחד; אם הבעיה היא של סרבול זה סיפור אחר.
היו"ר אופיר אקוניס
אז הממשלה מציעה להשאיר את זה, היצרנים הפרטיים מבקשים להשאיר את זה. נחזור לסעיף הזה. נמשיך בסעיף ההגדרות.
חגית אייזנמן מלכה
""צרכן גז ביתי" – צרכן גז הרוכש גז לשימוש ביתי, אף אם מערכת אספקת הגז המשמשת גם אותו, משמשת צרכן גז הרוכש גז שלא לשימוש ביתי;

"צרכן גז גדול" – מי שרוכש גז מספקי גז בכמות שנתית העולה על 120 טון ואיננו ספק גז, לרבות צרכני גז ביתי הרוכשים גז בכמות שנתית כוללת העולה על 120 טון, ובלבד שהכמות החודשית הממוצעת בשלושת החודשים שקדמו להגשת הבקשה למנהל להגדלת ההקצבה לא פחתה מ-10 טון;"
איתי עצמון
לכמה כתבתם "בכמות שנתית כוללת"? מה מוסיפה המילה "כוללת"?
חגית אייזנמן מלכה
הרעיון הוא קבוצה של רוכשים. בעבר הגדרה של צרכן גז גדול - אני לא זוכרת אם בתקנות הקודמות או בתקנות ישנות יותר - היה צרכן אחד, שהייתה לו כמות מאוד גדולה של גז. כדי לאפשר מעבר של צרכן גז כזה מספק אחד למשנהו אפשרנו העברת ההקצבה שלו מאחד לשני. מסתבר שיש מקרים שבהם יש קבוצת של צרכנים שעוברת מספק אחד לשני, או שספק אחד רוצה לגדול על ידי זה שהוא צובר לו צרכנים, וההקצבות לא אפשרו את הניידות הזאת. אמרנו שאם יש קבוצה של צרכנים שצורכת יחד כמות ששווה לכמות שצורך צרכן גז גדול, גם אז ההקצבה תעבור. הרעיון של המילה "כוללת" זה כלל הצרכנים.

""שלילת רישיון" – התליית רישיון אשר ניתן לפי חוק הגז, ביטולו או סירוב לחדשו;

"תאגיד קשור" – חברה קשורה כהגדרתה בחוק ניירות ערך, התשכ"ח-1968, וכן מספר תאגידים אשר בעל מניות אחד מחזיק ב-25% או יותר מן הערך הנקוב של הון המניות המונפק של כל אחד מהם או מכוח ההצבעה בהם, או שהוא רשאי למנות 25% או יותר מהדירקטורים של כל אחד מהם."
היו"ר אופיר אקוניס
הערות לסעיף ההגדרות? אנחנו עדיין באיזושהי הידברות בנושא חודש מחסור.
הדר זיו
אדוני התחיל את הישיבה בהתייחסות לנושא התחרות והעובדה שהסרת חסמים היא הדבר החשוב. אחד השינויים המהותיים בתקנות הללו זה הנושא של הגדרת ספק גז קטן ושלוש השנים. שלוש השנים - אני מניחה שזה אחד הדברים שאדוני התכוון אליו בהסרת אותם חסמים. השאלה היא האם הנושא של הסרת שלוש השנים הוא דבר שיביא לקידום התחרות והאם אנחנו באמת רוצים חברות גז נחשלות במשק, שלא יביאו להטבה לצרכנים. בהסרת שלוש השנים אתה נותן אפשרות לצרכני גז קטנים במשק להתקיים, כשאולי הם לא מעוניינים לגדול. מדובר כאן בהגנה לכולי עלמא ולא בהגנה על צרכני גז קטנים אחרים, שרוצים ויכולים להתפתח בה.
היו"ר אופיר אקוניס
אשאיר לכוחות השוק להחליט אם חברה קטנה נחשלת או מצליחה. אני זוכר את הוויכוחים על הכנסת חברות טלפוניה סלולרית ועל טלוויזיות רב-ערוציות. תמיד אמרו: תשאירו את הדינוזאורים לבד. זה לא מתקבל על דעתי וזו גם לא השקפתי הכלכלית. אני בטוח שאתם, כחברה גדולה, רוצים פחות תחרות, אבל אתם תעמדו - - -
קריאה
יש הבדל בין גז לסלולאר; בגז יש למעלה מ-20 חברות ובסלולאר יש שלוש.
הדר זיו
אני חייבת להגיע לנקודה - - -
היו"ר אופיר אקוניס
ברור שיש, אבל השליטה היא עדיין של החברות הגדולות מאוד מאוד. בסדר גמור. שלא יהיו אי הבנות - אין לי דבר וחצי דבר נגד החברות הגדולות בשום צורה ובשום אופן. אני בעד הפעילות שלהן, וגם של ניסיונות של אחרים להיכנס לשוק הזה.
הדר זיו
אדוני, ההערה שלי היא לא מההיבט של תחרות. אני מניחה שהוגי השינויים בתקנות חשבו קודם כול על הצרכנים. אם המחשבה היא על הצרכנים, אז צריך לחשוב איך יתרום לצרכנים גידול בחברות גז קטנות שלא מעוניינות להתפתח. דבר ראשון, הפגיעה יכולה להיות בנושא הבטיחות. נושא הבטיחות, לדעתי, זה הדבר הראשון שצריך לעלות לדיון.
היו"ר אופיר אקוניס
האם יש פיקוח על התשתיות בעניין הבטיחות גם על החברות הקטנות? אני מניח שכן. משרד התשתיות בסופו של דבר מאשר ומפקח. הפיקוח נשאר.
הדר זיו
סדר העדיפות צריך להיות קודם כל נושא הבטיחות, לפני התחרות. תחרות היא דבר חיובי, אבל לאפשר לחברות גז נחשלות שמעוניינות להתקיים בשוק הזה לא על מנת לתת שירות טוב יותר לצרכנים, אני חושבת - - -
היו"ר אופיר אקוניס
תודה, הבנתי. אני מאשר את סעיף 1. אני אומר שוב: אנחנו בעד כל החברות – הגדולות, הבינוניות והקטנות.
הדר זיו
צריך להיות איזון, ואין איזון.
היו"ר אופיר אקוניס
אנחנו לא בעד דינוזאורים. אנחנו לא בשנות ה-70' במדינת ישראל, אנחנו בשנות ה-2000. הכלכלה הישראלית הייתה מספיק סוציאליסטית ומיושנת הרבה מאוד שנים. עכשיו, ב-20010, אנחנו עוסקים בדברים שהיו צריכים לעסוק בהם בתחילת שנות ה-80', כמו במדינות מתוקנות: ארצות הברית, אנגליה, אירופה, יפן וכדומה.
הדר זיו
אבל צריך לבחון את זה תקופה.
היו"ר אופיר אקוניס
ודאי, אין על זה ויכוח. לכן אנחנו פה, אנחנו בוחנים את הדברים. סעיף ההגדרות אושר, תודה.
לאה ורון
תקנות צרכן גז ביתי, צרכן גדול, שלילת רישיון ותאגיד קשור – כל ההגדרות האלה אושרו ועוברים לסעיף 2.
היו"ר אופיר אקוניס
אדוני רוצה להעיר? אבל הסעיף אושר, גם אין פה מי שהתנגד.
רון קיסרי
הערנו לגבי צרכן גדול גם בדיונים הקודמים. התקנות מ-2006 הגדירו צרכן גדול עם 600 טון. טענט שירידה ל-120 טון, בתוך המהות שיש כאן – אנחנו לא מבינים את ההורדה. הצענו להשאיר את זה על 600 טון או להוריד את זה לרמה נורמלית של בין 300 ל-500 טון, וזה עלה בדיונים. עדיין אנחנו לא מבינים וטוענים שיש סרבול בהורדה לצרכנים של 120 טון. יש כאלה מאות רבות בשוק.
היו"ר אופיר אקוניס
תודה. הדברים נרשמו בפרוטוקול.
חגית אייזנמן מלכה
"2. בית זיקוק ימכור גז לספק גז בלבד."
רותי שרון
לגבי סעיף 2, אני מבקשת להדגיש בגז שמיוצר בבית הזיקוק, לא באופן כללי, על מכירת גז רק לספק גז. כלומר, התקנות מדברות רק על גז המיוצר בבית הזיקוק.
אבי פרל
אני חושב שזה ממש לא נכון. אולי יש לבית הזיקוק אפשרות לייבא, ואם הם מייבאים - שימכרו לנו. אדוני, אני חושב שכל נושא ההקצבות זה דבר שלא נכון. יכול להיות גז כמה שצריך, לא יחסר בכלל, רק שייבאו. הם מוכרים לנו גז במחיר המיובא, והם רוצים רק גז של ייצור. זה לא נכון, אדוני. כל גז שיש להם, שימכרו לנו.
איתי עצמון
אחד הסעיפים המסמיכים, סעיף 16 לחוק הסדרים במשק המדינה, אומר שבתי הזיקוק יהיו חייבים למכור גז לכל ספק גז, באופן ובמועד שייקבעו בתקנות. זאת אומרת, ההוראה הזאת נגזרת מהסעיף הקיים היום בחוק.
רותי שרון
שמדבר על ייצור גפ"ם? אם נסתכל ההגדרה של כושר אספקה – וכאן מוגדר כושר אספקה – מדובר על ייצור גז של בית הזיקוק בזמן נתון. רק להדגיש שעל זה מדובר ולא על גז אחר.
איתי עצמון
אני לא רואה משמעות אחרת.
ולדימיר נמירובסקי
אנחנו מדברים פה על גז שעונה לדרישות תקן 1134, ולא שום גז אחר.
רותי שרון
אם מדברים על גז של 1134 - - -
ולדימיר נמירובסקי
מדברים על 1134. זה התקן.
חן בר יוסף
כאשר יש בתקנות את האיסור לספק יותר מ-5% מהגז שצרכת דרך ההקצבות האלה, יש החרגה לייבוא. אני חושב שההחרגה הזאת באה לבדל שני מוצרים, אם בית זיקוק מייבא, לצרכיו שלו או למטרות מסחריות כאלה ואחרות. הרי כל סיפור ההקצבות זה בגלל כושר מוגבל בייצור. לכאורה, הייבוא כמעט לא מוגבל. אני לא בטוח שהנוסח הזה של כל תקנות ההקצבה נכון למה שמייבא בית זיקוק. יכול להיות שהדרישה תהיה שבית הזיקוק יעשה את זה על ידי חברה בת או חברה נפרדת, זה כבר קורה היום בין פזגז לבז"א – פזגז מייבא ובית זיקוק אשדוד מייצר. כל ההקצבות חלות היום רק על הייצור המקומי, מה שפזגז מייבא ומוכר רק ללקוחותיו. יכול להיות שמה שבית הזיקוק יידרש לעשות זה לפתוח תאגיד נפרד לצורך זה ודרכו לעשות את הייבוא הזה.
היו"ר אופיר אקוניס
הנוסח הוא בסדר, אני מאשר אותו.
חגית אייזנמן מלכה
"3. תחזית ייצור. בית זיקוק יודיע בכתב לכל ספק גז ולמנהל ב- 1 בכל חודש, מהי תחזית כושר אספקה שלו הצפוי לכל אחד משלושת החדשים הרצופים הבאים לאחר חודש ההודעה, ויעשה כל שביכולתו כדי לעמוד בתחזית כאמור; בית זיקוק יודיע לספקי הגז על כל סטייה העולה על 5 אחוזים מתחזית כאמור, מיד לאחר שנודע לו על כך; בית הזיקוק יפרט בפני המנהל את נימוקי היווצרות הסטייה כאמור."
איתי עצמון
מה קורה אם ה-1 בחודש הוא יום שבת?
רונן סלומון
אין עם זה בעיה. זה הופך ליום העסקים הבא, חוק הפרשנות.
חגית אייזנמן מלכה
יכול להיות שצריך לדייק בנוסח. צריך לחשוב על הנוסח, אבל הכוונה היא יום העסקים הראשון.
היו"ר אופיר אקוניס
תנסחו את זה. זה בשלב הניסוח, זה לא במהות. בבקשה, אדוני.
עידן בן ארי
בסעיף הזה אנחנו מבקשים להוסיף שתי נקודות. אחת, בסעיף מצוין שההסדרים על הסטיות יפורטו בפני המנהל. אנחנו, בתור לקוחות מכובדים של בתי הזיקוק, היינו מעוניינים גם לקבל את הסיבות לסטייה, מאחר שיכול להיות שזה דורש היערכות. למשל, אם נדע שיש סטייה שנגרמה מתקלה שתימשך זמן ארוך, נצטרך לדעת ולהיערך בהתאם, לכלכל את צעדינו.

נקודה שניה, אני מקדים לנושא האספקה. כיום יש תקנות שקובעות את שיטת החישוב. אנחנו מבקשים שיוסף שהחישוב עצמו יועבר לידי ספק הגז, כדי שתהיה שקיפות לגבי יישום התקנה.
ענת קליין
התקנות האלה מחייבות את בית הזיקוק למכור את מלוא כושר הייצור שלו בזמנים של חודשי של מחסור. זו חובה רגולטורית, שבית הזיקוק נדרש לה בתקנות. אני לא מבינה למה צריך לשים את הספקים בתור השוטרים והאוכפים של התקנות על בתי הזיקוק, ולמה בתי הזיקוק צריכים כל פעם לתרץ ולהסביר למה יש להם תקלה כזו או אחרת. אם יש עלינו חובה חוקית, חזקה עלינו שאנחנו עומדים בחובה החוקית הזאת, ואני לא מבינה למה הספקים צריכים להיות השוטרים שלנו.
איתי עצמון
איך זה התנהל עד עכשיו?
ענת קליין
אנחנו תמיד מודיעים על כושר הייצור שלנו ואם יש במקרה תקלה, אנחנו מודיעים שלא נוכל לעמוד במלוא הייצור הזה אלא באיזושהי כמות מופחתת. אין שום סיבה שנצטרך להסביר בדיוק מה התקלה ומה הגורם לה. אנחנו מעוניינים למכור כמה שאנחנו יכולים לייצר. אין לנו מה לעשות עם הגז הזה אצלנו בתוך החצר. אני לא מבינה למה צריך לשים עכשיו חובות של שקיפות כלפי ספקים.
איתי עצמון
אבל ההוראה הזאת הרי קיימת.
עידן בן ארי
היא קיימת ממילא. דיווח ממילא נשלח.
ולדימיר נמירובסקי
קיימת חובת דיווח למנהל. על זה אין ערעור.
ענת קליין
אבל הייתה פה הצעה שנצטרך לדווח גם לספקי הגז.
עידן בן ארי
אותו דיווח, לעשות העתק. לא ביקשתי דיווח נוסף.
היו"ר אופיר אקוניס
אז מה הצעתך?
עידן בן ארי
הצעתי היא שבסעיף 3 בית הזיקוק יפרט בפני המנהל וספקי הגז את נימוקי היווצרות הסטייה. אדוני צריך להבין שאנחנו תלויים בייצור הזה, ואם יש סטיות גדולות אנחנו בבעיות. יש רק שני בתי זיקוק שמייצרים גז במדינת ישראל. אין פה שום בעיה, הם עושים פשוט העתק של הדיווח.
רותי שרון
אין הרבה סיבות.
עידן בן ארי
אדוני, אני רוצה להעיר הערה כללית. אנחנו מבקשים להגדיל את השקיפות, ומר פרל דיבר על זה קודם. יש בעיה של שקיפות, שלא תמיד אנחנו יודעים איך מחושב ומה קורה.
איתי עצמון
אבל יש גורם רגולטורי שמפקח.
עידן בן ארי
גורם רגולטורי זה בסדר גמור, אבל הלקוחות זה אנחנו.
חן בר יוסף
אני שמח להערת השקיפות מחברת אמישראגז. הייתי שמח לקצת שקיפות על המחירים שלכם ללקוחות – ממה הם מורכבים ואיך הם נבנים. אנחנו ממש נשמח על זה, ואני בטוח שגם הלקוחות. זו שיטה מאוד טובה ואנחנו מאוד בעדה.

דבר שני, מה שכן מגיע לו, כספק שאחראי לעשרות או מאות אלפי בתי אב במשק – ואני חושב שזה חסר בנוסח שלנו - זה נושא הזמן. נכון שאתה אומר לי שהחודש תפחת ב-5% אבל אתה, כבית זיקוק, יודע שזה יהיה גם בחודש הבא, אז תגיד לנו את משך הזמן. אני לא מהנדס בבית זיקוק וגם אמישראגז לא מהנדסים. אל תספר לי את סיבת התקלה, זה ממש לא מעניין אותי ואני גם לא יכול לפתור לך אותה, כנראה. תגיד לי כמה זמן, בהערכות המכסימום והמינימום שלך - הרי מדובר במקרים הנדסיים ולא תמיד ניתן לנקוב במועדים קבועים. תן לנו הערכות, תהיו מחויבים כלפי המנהל ואני חושב שגם נכון שתהיו מחויבים כלפי הלקוחות. ההערה המקורית שלי על השקיפות – אני מאוד תומך בה.
אבי פרל
קודם כול, אני ממש תומך בשקיפות כי זה עניין פשוט, גם לפה וגם לפה. אני מבקש לחזור על זה שבית הזיקוק באשדוד, שהוא פזגז, מייבא גז. הוא יכול לייבא גז.
היו"ר אופיר אקוניס
הוא שייך לפז.
אבי פרל
זה אותו כיס, אדוני. אפשר היה לפתור עם מינהל הדלק בזמן שבוצעה ההפרדה וההפרטה. הם מסוגלים, הם יודעים והם רוצים למכור. אני יוצא מתוך הנחה שהם לא מפסידים על כך. אין שום מניעה, אדוני, שכמו שהם מייבאים לעצמם, הם יודעים שיש להם תקלה בחודש הזה או בחודש הבא, שפשוט ייבאו כמויות יותר גדולות של גז, ואז לא יהיו חודשי מחסור, לא תהיה בעיה ולא יסגרו לנו. יש אינטרס, אדוני. ההיתממות של פז, שאומרת שיש להם אינטרס למכור; הם לוקחים 90% מהכמות שהם מייצרים לעצמם, אין על זה פיקוח כי למשרד התשתיות אין מספיק כוח אדם וזה לא מבוקר. השקיפות שהציעה אמישראגז – אני אתה, כי מי בודק את זה?
היו"ר אופיר אקוניס
יש לך הצעה לסעיף הזה?
אבי פרל
יש לי הצעה; שימונה מבקר אמיתי, מקצועי, במשרד התשתיות אפילו מצדי, שיבדוק את זה, כי לדעתי יש שם איזה חלל.
היו"ר אופיר אקוניס
טוב.
ענת קליין
אני מבקשת לענות מכיוון שאי אפשר שהדברים יישארו ככה בפרוטוקול. יש בית זיקוק אשדוד ויש פזגז. יש ביניהם הפרדה תאגידית, שהיא מחויבת מכוח תנאים שנתן הממונה על ההגבלים העסקיים. הפרה של תנאי המיזוג היא עבירה פלילית.
היו"ר אופיר אקוניס
יש ממונה על ההגבלים והדברים עובדים. יש גם דברים שעובדים במדינה. תודה. למשרד התשתיות יש שינוי בנוסח?
חגית אייזנמן מלכה
הצענו לכלול בהודעה גם את משך התקלה.
קריאות
והיקף.
ענת קליין
אנחנו מחויבים להגיד את מלוא כושר הייצור שלנו תמיד, חייבים להיות שקופים לגבי כושר הייצור שלנו .
חגית אייזנמן מלכה
אם יש לך צפי של תקלה, את צריכה להודיע מראש - - -
ולדימיר נמירובסקי
הם מדווחים חצי שנה מראש.
חן בר יוסף
יש לנו הצעה: על כל סטייה העולה על 5% מתחזית כאמור ועל משכה.
חגית אייזנמן מלכה
בית זיקוק יודיע לספקי הגז על כל סטייה העולה על 5% מתחזית כאמור ועל משכה המשוער.
היו"ר אופיר אקוניס
בסדר.
עידן בן ארי
ולמנהל הוא לא צריך להודיע על זה? לפי לשון הסעיף לא.
חן בר יוסף
גם למנהל.
עידן בן ארי
כרגע לא מופיע שהמנהל צריך לקבל את הדיווח הזה. המנהל מקבל רק את הסיבות.
חגית אייזנמן מלכה
לספקי הגז ולמנהל, למרות שזה ברור.
עידן בן ארי
מעניין לדעת מי בודק את התקנות האלה בכלל.
היו"ר אופיר אקוניס
אז תוסיף את המילה "למנהל". זה ייראה כמו במשפט הקודם. תודה, סעיף 3 אושר עם התיקונים.
חגית אייזנמן מלכה
"4. הזמנת גז. לגבי כל חודש שנעשית עבורו הזמנה, יקבל בית זיקוק הזמנות לגז מספקי גז, עד היום העשירי בחודש שקדם לו."
היו"ר אופיר אקוניס
נדמה לי שהכול בתחום הסביר. הסעיף אושר.
חגית אייזנמן מלכה
"5. חובת מכירה. בחודשי מחסור יספק בית זיקוק לספקי הגז את כל כושר האספקה שלו, לרבות גז שהוזמן מבית זיקוק אך נותר במתקניו או הוחזר אליהם לשם שיווק הגז שלא כחומר זינה."
היו"ר אופיר אקוניס
הערות? אין. סעיף 5 אושר.
חגית אייזנמן מלכה
"6. אספקה לספקי גז חדשים. בחודשי מחסור יפריש כל בית זיקוק 2 אחוזים מכושר האספקה שלו אשר ישמשו לאספקת גז לספקי גז חדשים;"

מחקנו את הגדרת ספק גז פעיל, כאשר בהגדרת ספק גז חדש יש את ספק הגז הפעיל שנה או פחות. עכשיו נשאלת השאלה מה זה פעיל, וזה מה שהיה לנו בהגדרת ספק גז פעיל, שהפעילות נגזרת לא מרגע שהוא קיבל את הרישיון אלא מרגע שהוא התחיל לרכוש גז מבתי הזיקוק.
איתי עצמון
אבל גם ההגדרה לא נתנה את המשמעות שאת מבקשת מכיוון כאן על ספק גז הפעיל שנה או פחות. כלומר, ההגדרה של ספק גז פעיל לא נכנסת בתוך ההגדרה של ספק גז חדש.
חגית אייזנמן מלכה
בסדר, אני לא חוזרת להגדרות. אני אומרת פה שכשאנחנו אומרים "ספקי גז חדשים" אנחנו רוצים לסייג: "בחודשי המחסור יפריש כל בית זיקוק 2% מכושר האספקה שלו, אשר ישמשו לאספקת גז לספקי גז חדשים אשר רוכשים גז מבתי הזיקוק שנה או פחות". אז אפשר לכתוב: "להלן – ספקי גז חדשים", כי יש בסעיף עוד פעמיים שיש שימוש באותו מונח.
היו"ר אופיר אקוניס
בסדר, זה יעודכן לפי מה ששמענו מהיועצת המשפטית.
לאה ורון
תעבירי לנו את הנוסח שאת מציעה כרגע.
היו"ר אופיר אקוניס
בסוף הסעיף נגיד את התיקונים.
חגית אייזנמן מלכה
קראתי את הנוסח, זו תוספת של שלוש מילים.



"(ב) בחודשי מחסור יקבל ספק גז חדש, המעוניין בכך, במשך שלושת החודשים הראשונים לפעילותו, גז בשיעור שלא יפחת מ-35 טון לחודש, ומן החודש הרביעי יקבל גז בכמויות שיורה עליהן המנהל, לפי צריכת צרכני הגז של ספק הגז החדש; עלתה הכמות שיש לספק לספקי גז חדשים לפי תקנה זו על שני אחוזים מכושר האספקה של בתי הזיקוק, יקבל כל אחד מספקי הגז החדשים את הכמות היחסית בהתאם לצריכת צרכניו;"
איתי עצמון
האם תוכלי להסביר את הנוסחה? מדובר על 2%, ומתוך 2% האלה מדובר על גז בשיעור שלא יפחת מ-35 טון לחודש?
חגית אייזנמן מלכה
כן.
איתי עצמון
מדובר אך ורק על חודשי מחסור. כלומר, בהנחה שכל שלושת החודשים הראשונים לפעילותו הם חודשי מחסור או שאחד מהם הוא חודש מחסור? הנוסח קצת לא ברור.
חגית אייזנמן מלכה
בחודש שהוא לא חודש מחסור הספקים החדשים יכולים לרכוש באופן חופשי.
איתי עצמון
מה שאת אומרת, בהנחה ששלושת החודשים הראשונים לפעילותו הם חודשי מחסור.
חגית אייזנמן מלכה
בוודאי.
איתי עצמון
זה לא בוודאי, כי הנוסח לא ברור.
לאה ורון
זו הגנת ינוקא.
היו"ר אופיר אקוניס
שהיא סבירה למפעיל חדש שנכנס לשוק. חן, בבקשה.
חן בר יוסף
תיקון בשתי השורות האחרונות של סעיף (ב): "2% מכושר האספקה של כל אחד מבתי הזיקוק". זה כבר לא ביחד.
היו"ר אופיר אקוניס
בסדר, הערה נכונה.
איתי עצמון
יש לי עוד שאלה לגבי הסיפא של תקנת משנה (ב). רק היתרה תהיה - - - ?
לאה ורון
יש הגדרה של בית זיקוק וכתוב פה שזה בז"א ובז"ן. אני מציעה שעורך הדין עצמון יבדוק את הנוסח.
ולדימיר נמירובסקי
אין טעם לשנות, לדעתי.
לאה ורון
לא צריך להוסיף את זה.
היו"ר אופיר אקוניס
כתוב: "מבתי הזיקוק". זה אומר מכל בית זיקוק.
איתי עצמון
השאלה שרציתי לשאול לגבי הסיפא של תקנת משנה (ב) היא: האם רק היתרה תחושב לפי חישוב יחסי? תסבירו למה אתם מתכוונים.
חן בר יוסף
בתוך ה-2%. אם 2% האלה זה 120 טון ויש לך שבעה ספקים חדשים, כל אחד מקבל מ-2% האלה. זו הגנת הינוקא, מחלקים אותה בין מי שהוא ינוקא כרגע.
היו"ר אופיר אקוניס
תודה. נעבור ל-(ג).
רון קיסרי
אפשר להעיר? גם לגבי 2%, כמו שהערתי קודם, ב-2006 היה 1% ופה זה הוכפל פי שניים. אני מבין את הרצון שרוצים לתת הגנת ינוקא והגדירו פה כמות מינימום של 35 טון. מתוך הרצון של כולנו לא לתת מתנות חינם מעבר למה שמקובל, אני מבקש להכניס פה הגבלה, שכל הכמות הזאת שתימכר תהיה אך ורק לצרכנים ולא לצורכי סחר. ההצעה היא שייכנס פה שכל כמות הגז הנוסף לספק הגז החדש תשמש לצורך מכירה ללקוחותיו ולא לצורך מכירת חלק ממנה לספק גז אחר.
ולדימיר נמירובסקי
יש סעיף שמגביל ל-5%. אם אנחנו מדברים על 5% מ-35 טון אנחנו באים לקילוגרמים.
היו"ר אופיר אקוניס
הערתך נבונה והיא באה לידי ביטוי בסעיף 9. אם כשנגיע לסעיף 9 יהיו לך השגות נשמע שוב את ההערה שלך.
חגית אייזנמן מלכה
"(ג) יתרת הכמות יתרת הכמות האמורה בתקנת משנה (א), שהמנהל לא הורה לספק לספקי גז חדשים ואשר לא סופקה להם, או שספקי הגז החדשים לא צרכו אותה, תסופק לכל שאר ספקי הגז הפעילים בכמות השווה לחלקם היחסי בגז שמספקים בתי הזיקוק לפי תקנות אלה."
איתי עצמון
מאיזו סיבה היא לא סופקה להם?
חן בר יוסף
אין חדשים.
חגית אייזנמן מלכה
בגלל שהם לא באו למשוך או לא הזמינו. כלומר, מסיבה שתלויה בהם, לא שמישהו סירב לתת להם.
היו"ר אופיר אקוניס
סעיף 6 אושר.
חגית אייזנמן מלכה
"7. אספקה לספקי גז קטנים. (א) בחודש מחסור יספק בית זיקוק לכל ספק גז קטן, המעוניין בכך, גז בשיעור מן הכמות הכללית שמספק אותו בית זיקוק, השווה לחלק היחסי בגז שקיבל ספק הגז הקטן מבית הזיקוק, ביחס לשאר ספקי הגז –


(1) בשלושת החודשים המקבילים בשנה הקודמת; לעניין זה יראו את חודש המחסור כחודש השלישי במניין שלושת החודשים האמורים; (2) בשלושת החודשים שקדמו לחודש שלפני חודש המחסור."
איתי עצמון
אני עוצר אותך כאן כי יש לי שתי שאלות. אתם מדברים בממוצע בשלושת החודשים המקבילים?
חגית אייזנמן מלכה
כן.
איתי עצמון
זה לא ברור.
חגית אייזנמן מלכה
יש תקנת משנה (ב) שקובעת לעניין חישוב שיעור הגז יהיה משקלן של התקופות האמורות בתקנת משנה א(1) ו-(2) שווה.
איתי עצמון
גם בין שלושת החודשים?
חגית אייזנמן מלכה
בוודאי.
איתי עצמון
אז צריך להגיד את זה. שאלה נוספת, כתבתם: "לעניין זה ייראו את חודש המחסור כחודש השלישי במניין שלושת החודשים האמורים". גם זה קצת לא הגיוני. אתם מדברים על החודש המקביל בשנה הקודמת לחודש המחסור?
חגית אייזנמן מלכה
כן. בשנה הקודמת יש שלושה חודשים מקבילים, מאיפה מתחילים לספור אותם? אנחנו אומרים שאתה מסיים אותם בחודש של המחסור. אם חודש המחסור שלך הוא ספטמבר, אז בשנה שעברה תיקח את ספטמבר, אוגוסט ויולי.
חן בר יוסף
בשנה זו לקחת את אוגוסט, יולי ויוני. ברור? זה לא אותם חודשים. השאלה אם זה ברור מהתקנות.
איתי עצמון
הנוסח לא כל כך ברור. נצטרך לעשות הבהרות בהמשך.
רותי שרון
לקחת את חודש יולי השנה ולא את אוגוסט, כי את אוגוסט עדיין אין לך.
חגית אייזנמן מלכה
אנחנו דיברנו על השנה המקבילה בשנה שעברה.
אבי פרל
לדעתי, יש בעיה מהותית איך שאנחנו חיים היום. אני לא חושב שיש פיקוח על בתי הזיקוק. מה קורה עם כמות הייצור? הם הביאו אותנו למצב שהכמות שאנחנו מקבלים עכשיו היא פחות מחצי ממה שקיבלנו בשנה שעברה.
לאה ורון
למה?
אבי פרל
כי הם טוענים שיש תקלה או כל מיני סיפורים אחרים. הם כתבו לנו מכתבים שאין להם גז. אף אחד לא יכול לבדוק את זה ובבית הזיקוק בחיפה הורידו אותנו לחצי מהכמות שהייתה בשנה שעברה, ואותו דבר בבית הזיקוק באשדוד. משום מה הם יחד.

אדוני, עכשיו תראה מה קרה. אנחנו עכשיו צריכים לקבל שלושה חודשים לאחור. עכשיו יקבעו את התקנות ומחר בבוקר נגיע להקצבה של גז בחצי הכמות שהייתה לי בשנה שעברה. דיווחנו מה כמות הלקוחות שיש לנו, מה כמות הלקוחות שצירפנו, ושייתנו את כמות הגז הזה של הלקוחות שעברו אלינו על מנת שנוכל לספק גז ללקוחות שלנו. היום, אחרי 15 שנות פעילות, כמות ההקצבה שלנו היא כמעט כמו לספק חדש. עשו לנו תרגיל, שהורידו את ההקצבות כרגע ועכשיו יחשבו אחוזים של שלושה חודשים לאחור, ונישאר עם התחלה שאנחנו לא יכולים לחיות אתה.

אני מבין שמנהל מינהל הדלק פה וסמנכ"ל התשתיות פה, ומבינים את הבעיה. אנחנו רוצים להתחיל עם איזושהי הקצבה, שמפה ואילך הממוצע יהיה. היום, בממוצע שאנחנו נמצאים בו, אנחנו בלי גז.
ענת קליין
מסיבות של איכות הסביבה הכנסת הזו אישרה פעם אחר פעם תקן האולפינים בגפ"ם, כלומר הפחתה של כמות האולפינים בגפ"ם. התרענו במכתבים למשרד התשתיות, בדיונים בכנסת - גם בפרוטוקול של הוועדה הזאת - שזה יוריד את כושר יצור הגפ"ם. היינו נגד העניין הזה, אנחנו ניזוקים מזה. אנחנו יכולים למכור פחות גפ"ם לשוק, אנחנו נאלצים לשרוף את הגפ"ם בתוך המתקנים שלנו. אנחנו מצרים יחד עם עמיתינו על המצב הזה.
היו"ר אופיר אקוניס
מעניין. התקנות האלה היו בכנסת הקודמת. אולי צריך לשנות אותן, יש ביניכם הסכמה - - - ?
אבי פרל
למנהל, כהגדרתו בחוק, יש סמכות לתת לנו הקצבות גז. אם צירפנו לעצמנו 10,000 לקוחות, יש נתון כמה לקוח לוקח בממוצע. את המספר הזה אפשר לכמת, ואת הכמות הזו אנחנו מבקשים שייתן לנו כי אם נמשיך כך, לאור כל העניין של איכות הסביבה וסיפורים אחרים, נישאר עם מצב שהממוצע שלנו יהיה כזה שאנחנו לא יכולים לספק גז ללקוחות שלנו.
ולדימיר נמירובסקי
ההגדרה של צרכן גז ביתי פותרת את הבעיה שאבי פרל מעלה.
חגית אייזנמן מלכה
לדעתי, אבי פרל לא נמצא באכסניה הנכונה. הבעיה היא של הפחתת כמות הגז לכלל המשק. המנהל או מי שעוסק לפי התקנות האלה יכול לשנות את החלוקה הפנימית, אבל לא יכול להיות מצב שבו אבי פרל יקבל את כל מה שהוא רוצה וכל השאר יסבלו מהמחסור הזה. לכן, אם יש לאבי פרל טענה על הנושא הזה יכול להיות שהוא צריך לפנות שיתקנו מחדש את צו האולפינים.
אבי פרל
הם אמרו שייתנו לנו הגנת ינוקא. הם יכולים לייבא, אנחנו לא.
חגית אייזנמן מלכה
הוא מדבר על הגנת ינוקא שניתנת למי שפעיל שנה או פחות. את אבי פרל אנחנו מכירים מהדיונים בתקנות האלה למעלה מעשר שנים.
היו"ר אופיר אקוניס
תמשיכי בבקשה, הבנתי שזה קשור בעניין אחר.
חן בר יוסף
הגנת הסביבה או בטיחות, אבל זה בהחלט דיון שלם על תקן 1134. הוא נדון - - -
היו"ר אופיר אקוניס
וזה לא הזמן ולא המקום.
לאה ורון
הוועדה תמכה בתקנות בכנסת ה-17.
חגית אייזנמן מלכה
"(ב) לעניין חישוב שיעור הגז האמור יהיה משקלן של התקופות האמורות בתקנת משנה (א)(1) ו- (2) שווה; חישוב כאמור ייעשה מתוך כושר האספקה של אותו בית זיקוק, בניכוי כמות הגז שהופרשה עבור ספקי הגז החדשים והקטנים לפי תקנות 6 ו- 7."
איתי עצמון
לגבי תקנת משנה (א) כתבתם: "גז בשיעור מן הכמות הכללית". אתם לא רוצים להפנות כאן להגדרה של כושר האספקה?
חגית אייזנמן מלכה
לא.
איתי עצמון
אז מה המשמעות של הכמות הכללית?
חגית אייזנמן מלכה
כושר האספקה זה מה שהוא מדווח מראש, למיטב זכרוני. אני לא רואה הבדל ביניהם.
איתי עצמון
אם את מגדירה הגדרה את צריכה להשתמש בה. אם את לא מגדירה, ישאלו למה לא השתמשת באותה הגדרה.
ולדימיר נמירובסקי
אפשר להשתמש.
היו"ר אופיר אקוניס
אני מסמיך את היועץ המשפטי של הוועדה לבדוק אם יש צורך בתיקון ולנסח.
חגית אייזנמן מלכה
"(ג) שיעור הגז שיקבל ספק גז קטן, יהיה כאמור בתקנות משנה (א) ו- (ב), בתוספת 10 אחוזים ממנו.



(ד) תקנת משנה (ג) תחול רק בהתקיים שני תנאים אלה: (1) ספק גז קטן הגיש למנהל את כל הדו"חות שלפי תקנה 11 והוכיח, להנחת דעתו של המנהל, כי כל רכישות הגז ואספקותיו נעשו לפי תקנות אלה."
איתי עצמון
כל רכישות הגז ואספקותיו מוסדרות רק בתקנות אלה או שמה שאת רוצה להגיד זה שימלא אחר הוראות תקנות אלה?
ולדימיר נמירובסקי
בתקופה של מחסור - רק בתקנות האלה.
איתי עצמון
אז צריך להבהיר כאן, כי אומרים שהוא צריך להוכיח שכל רכישות הגז ואספקותיו נעשו לפי תקנות אלה וזה לא כל כך מדויק.
חגית אייזנמן מלכה
למה זה לא מדויק?
איתי עצמון
כל רכישות גז ואספקות של ספק גז נעשות לפי תקנות אלה או גם לפי דברי חקיקה אחרים?
חגית אייזנמן מלכה
אין דברי חקיקה אחרים, זה גם לא רלוונטי.
ולדימיר נמירובסקי
כשאין חוסר זה שוק חופשי, כשיש חוסר – אלה התקנות היחידות.
לאה ורון
היועץ המשפטי שואל האם כל הנושא הרכישה והאספקה מסתכם בתקנות האלה או שיש לכם דברי חקיקה נוספים לעניין?
ולדימיר נמירובסקי
חיובי, רק התקנות האלה. הן מחליפות תקנות קיימות.
חגית אייזנמן מלכה
"(2) סך כל רכישות הגז מבתי הזיקוק של כלל ספקי הגז שביום תחילתן של תקנות אלה אינם ספקי גז קטנים אינו עולה על 75 אחוזים מסך כל מכירת הגז של בתי הזיקוק."
איתי עצמון
באיזו נקודת זמן בודקים את זה?
חגית אייזנמן מלכה
באותו חודש.
לאה ורון
תסבירו, כי אני מבינה שמדובר שכאשר החברות הקטנות יצרכו סך הכול 25% מהגז תיפסק האפליה לטובתן. נכון?
חן בר יוסף
עד כמות של 25% תימשך ההעדפה הזאת. אם סך החברות הקטנות הן מעבר לזה תיפסק ההעדפה. פשוט זה מתחיל לבלוע את השוק הקיים עם ההעדפות.
ולדימיר נמירובסקי
במילים פשוטות, אדוני, אמרת שחברות הגז הגדולות עומדות על 92% היום, אנחנו אומרים שברגע שהחברות הקטנות מגיעות בסך הכול ל-25% מגודל השוק, המשמעות היא גידול של פי שלושה מהיום אז אנחנו מפסיקים את ההעדפה.
היו"ר אופיר אקוניס
אז הן כבר לא קטנות והשוק נפתח. זה בסדר, יש להן עוד כברת דרך.
ענת קליין
זה לא צריך להיות "75%" ולא "אינו עולה על 75%"?
ולדימיר נמירובסקי
כן, יש פה טעות דפוס. זה צריך להיות "עולה על 75%".
חן בר יוסף
אלה שאינם ספקי גז קטנים חלקן עולה על 75% - אנחנו מעוניינים שזה ייפסק. לא צריך את המילה "אינו".
היו"ר אופיר אקוניס
עם מחיקת המילה "אינו" אני מאשר את סעיף 7.
חגית אייזנמן מלכה
"8. אספקה לספקי גז גדולים. (א) בחודש מחסור יספק בית זיקוק לספק גז שאינו ספק גז קטן ומעוניין בכך, גז בשיעור מן הכמות הכללית שמספק בית הזיקוק, השווה לחלק היחסי בגז שסיפק לשאר ספקי הגז שאינם ספקי גז קטנים –


(1) בשלושת החודשים המקבילים בשנה הקודמת; לעניין זה יראו את חודש המחסור כחודש השלישי במניין שלושת החודשים האמורים; (2) בשלושת החודשים שקדמו לחודש שלפני חודש המחסור."
איתי עצמון
וגם כאן מדובר בממוצע?
חגית אייזנמן מלכה
בדיוק אותו דבר. "(ב) לעניין חישוב שיעור הגז האמור יהיה משקלן של התקופות האמורות בתקנת משנה (א)(1) ו- (2) שווה; חישוב כאמור ייעשה מתוך כושר האספקה של אותו בית זיקוק, בניכוי כמות הגז שהופרשה עבור ספקי הגז החדשים והקטנים לפי תקנות 6 ו- 7.




(ג) לצורך חישוב שיעור הגז האמור בתקנת משנה (א), יראו חודש שבו ספק גז לא רכש גז מבית זיקוק בשל שלילת רשיונו, כאילו סופק לו גז בכמות זהה לזו שסופקה לו בחודש האחרון שלפני שלילת הרישיון."
איתי עצמון
אני מזכיר שלא סיכמנו לגבי הגדרת חודש מחסור, וכאן אנחנו עוסקים בתקנות שמדברות רק על חודש מחסור. אתה רוצה לקבל הכרעה?
היו"ר אופיר אקוניס
אנחנו חוזרים לזה.
חגית אייזנמן מלכה
כמו שאמנו בתחילת הדיון, לדעתנו אין צורך בשינוי. אבל גם אם כן, לדעתי לא צריך להזיז את הגדרת חודש המחסור אלא אולי לתת תקנה ספציפית שתגיד איך אנחנו נוהגים בימי עודף בתוך חודש מחסור.
איתי עצמון
לגבי תקנות 6, 7 ו-8?
חגית אייזנמן מלכה
לא, להערה של בתי הזיקוק לגבי חודש מחסור.
איתי עצמון
את אומרת שאת לא רוצה להכניס את זה בהגדרה, זה גם לא בסעיפים האופרטיביים, אז איפה?
חגית אייזנמן מלכה
אמרתי קודם שאני לא מקבלת את ההערה אבל השארתם את הדיון אז יתקיים לדיון. לצורך העניין, אם ייווצר איזשהו שינוי נוסיף תקנה שתתייחס ספציפית לאותם ימים נוספים. זה לא שינוי של הגדרת חודש המחסור, ולכן זה לא רלוונטי.
לאה ורון
יש לכם איזה ביטוי שהוועדה אינה מעוניינת שבתי הזיקוק ישרפו את הגז כשיש להם עודף היצע על הביקוש?
ולדימיר נמירובסקי
אנחנו לא חושבים שכתוצאה מאותן תקנות מישהו ישרוף גז.
ענת קליין
למה אתם אומרים שלא? זה מה שקורה.
היו"ר אופיר אקוניס
הם אומרים שהם שורפים.
ענת קליין
ודאי. אין כושר אחסון.
ולדימיר נמירובסקי
לא חייבנו אותם לעבוד על בסיס יומי. זה נוהל פנימי של בתי הזיקוק. ביום שיש לבית זיקוק עודף הוא רשאי להזמין ספקים, כמו שהוא עושה, ולהציע לכל הקודם זוכה, במסגרת אותה מכסה חודשית שיש להם. זאת אומרת, מישהו יקבל היום ולא בעוד שבוע ובעוד שבוע הוא לא יקבל את זה. זאת אומרת, המכסה השנתית קיימת אבל יש תזוזה בפנים.
לאה ורון
נראה לך שהתהליכים הביורוקרטיים שנמצאים פה בתקנות נותנים מענה מתאים למכירה של הגז ביום מסוים בבית הזיקוק, כאשר יש עודף? זה נראה לך הליך שיאפשר להזמין את כל הספקים, להודיע להם, לבדוק? זה נראה לך הליך טוב?
ולדימיר נמירובסקי
קודם כול, יש להם סידור עבודה. זה סידור עבודה פנימי של בית הזיקוק מול הלקוחות שלו. אני לא חושב שהחקיקה להיכנס עד כדי כך, להגיד באיזה יום הוא צריך להתקשר והוא יגיד לך כן או יגיד לך לא.
חגית אייזנמן מלכה
אנחנו מדברים על הקצבה חודשית. מדי יום בית זיקוק אומר ללקוחות שלו: היום תיקחו ככה ומחר תיקחו ככה. אז תעשה איזשהו סידור אחר, שהיום תספק יותר לצרכן מסוים, מחר יותר לספק אחר, ובסוף החודש כל אחד יקבל את ההקצבה שלו.
ענת קליין
נאמר לספקים כמה אנחנו חושבים שנייצר במהלך דצמבר. לצורך הדוגמה, אנחנו חושבים שנייצר 1,000, ולפי זה הם יגידו אם הם מעוניינים או לא ואז תבוצע החלוקה. אם אנחנו רואים שיש יותר הזמנות מההיצע שלנו אז זה חודש מחסור ואנחנו צריכים לעשות הקצבות. עכשיו אנחנו מתחילים להתנהל במהלך דצמבר, ופתאום אנחנו רואים שיש לנו יותר גפ"ם ממה ששיערנו, כיוון שפתאום חברה החליטה שהיא לא רוצה למשוך מאתנו או מכל סיבה אחרת. יש לנו עודף, אנחנו לא מייצרים 1,000 אלא 1,500. אנחנו עם עוד 500 שלא הקצינו לאף אחד, ואנחנו יודעים שהשוק צמא ל-500 האלה. במקום שנוכל להגיד לספקים בצורה שוויונית: בואו תיקחו, יש לנו עכשיו עוד 500 בשער בית זיקוק, מה אומרות לנו התקנות לעשות? לכתוב מכתבים, להודיע שיש 500 ולשאול אם הם רוצים. אם הם רוצים, אנחנו צריכים לבדוק אם יש יותר ביקוש מהיצע ואז לעשות הקצבות ולהחזיר תשובה: אתה מקבל 22.5, אתה 15.5 ואתה 18. אני לא יכולה לשמור את הגז עד שכל התהליך ייגמר.
חגית אייזנמן מלכה
בסוף החודש סיפקת לכולם את כל הגפ"ם שלהם או בחסר או יותר?
ענת קליין
ספקתי את כל ה-1,000 שהתחייבתי לספק, אבל יש עוד 500 שלא יכולתי לספק.
חגית אייזנמן מלכה
ביום מסוים היה לך עוד 500 או שבסוף החודש היה לך עוד 500?
ענת קליין
ביום מסוים.
לאה ורון
עורכת הדין קליין, מה אתם מבקשים מהוועדה ומה אתם מציעים לה להוסיף או לשנות במה שמונח על שולחנה?
ענת קליין
בהגדרה של חודש מחסור, למעט ימים שבהם יש עודף היצע על הביקוש, ואז כל נושא ההקצבות לא יחול על אותם ימים ספציפיים שבהם יש לנו עודף היצע. זו ההצעה שלנו.
ולדימיר נמירובסקי
בסיטואציה כזאת, יכול להיות מצב שבית זיקוק ייתן תמיד חצי מהכמות שייצר וחצי ימכור. אני לא חודש באנשים, אבל הסיטואציה הזאת בהחלט יכולה להיות ישימה. יגידו מראש 1,000, במחשבה שזה יהיה 2,000. אין לי פתרון לעניין הזה.
מוטי לוין
החודש קרה בדיוק מה שתיארה עורכת הדין של פז, ובמשך 24 שעות הציעו לשוק 700 טון. במשך 24 שעות הקצו אותו לכל החברות שביקשו, וככה צריך להיות. ברגע שיש עודף צריך להציע לחברות, זה הולך במייל.
ענת קליין
אבל העניין הוא שאנחנו לא יכולים לאחסן ועד שהחלוקה הזאת נגמרת - - -
מוטי לוין
אתם עשיתם את זה וזה הלך מצוין.
ענת קליין
אני יודעת כי עמדתי מאחורי הדרך שבה זה התנהל, אבל אני אומרת לך שהמצב הוא שאנחנו נאלצים ככה לשרוף כי - - -
מוטי לוין
לא שורפים שום דבר. כולם קיבלו תוספת לפי חלקם בשוק. זה היה לפני עשרה ימים.
ולדימיר נמירובסקי
היו מספר מקרים שגפ"ם נשרף, אבל זה לא גפ"ם על פי תקן 1134. זה גפ"ם שהיה רווי אולפינים. אני מכיר את המקרים האלה.
לאה ורון
הם טוענים שזה יכול להיות גם לגבי גז שמיוצר לפי התקן. השאלה היא איך פותרים את זה.
עידן בן ארי
אנחנו מציעים להמשיך לפי מה שקבוע בתקנות.
רון קיסרי
אני רוצה להעיר לגבי סעיף 8(ג). אני לא מבין את ההיגיון שספק שאין לו רישיון מקבל את הפרס וממשיך לקבל תקנות, גם על חודש שהוא מוענש. אני מדבר על כל ספק גז.
חגית אייזנמן מלכה
הרעיון של תקנת משנה (ג) הוא שספק ששללו לו את הרישיון ומחזירים לו את הרישיון, חוזר למצב הקודם שלו ולא מקבל עונש נוסף. אם ניקח בחשבון את אותו חודש כאפס, אז ההקצבה שלו תרד באופן משמעותי והוא לא יוכל לספק לאותם צרכנים שסיפק להם קודם.
היו"ר אופיר אקוניס
לא ראיתי כאן הצעה יותר טובה לגבי חודש מחסור, ממה שקיים בהצעת הממשלה.
ענת קליין
אנחנו יכולים לנסות להציע אלטרנטיבה אחרת.
היו"ר אופיר אקוניס
עכשיו. אנחנו מאשרים את הכול היום.
ענת קליין
להבנתנו, האלטרנטיבה שהוצעה פותרת בדיוק את הבעיה הזו. היא לא מכילה את כל הקריטריונים הנוקשים של חודש מחסור על מצבים של עודף היצע.
לאה ורון
אבל לא פתרת איך זה יחולק.
ענת קליין
עושים מכירה כללית של העודף לכולם, ואז כל הקודם זוכה.
חגית אייזנמן מלכה
אבל בסוף החודש אתם מאזנים את זה. אם יש לך יום של עודף וזה מתאזן בסוף החודש אז אין לך בעיה, את פשוט מאזנת את זה. בסוף החודש, לאיזה מצב תגיעי.
רותי שרון
אבל אי אפשר תמיד לאזן בסוף החודש, כי אם כולם היום רוצים, הוא בוחר לא לקחת היום ואומר: תני לי בסוף החודש.
היו"ר אופיר אקוניס
אם זה בבחינת כל הקודם זוכה - - - אנחנו לא נכנסים לרזולוציה.
חן בר יוסף
רמת הבקרה הממשלתית לא יכולה להיות ברמה היומית, היא יכולה להיות ברמה החודשית.
היו"ר אופיר אקוניס
אז אני משאיר את זה ככה.
עידן בן ארי
ההגדרה של חודש מחסור צריכה להישאר כפי שהיא וזה משאיר את המצב כפי שהוא. לא שורפים גז, אין סיבה לשרוף.
ולדימיר נמירובסקי
אנחנו מבקשים להצטרף לחברות הגז ולבקש - - -
היו"ר אופיר אקוניס
חן, תבהיר לנו, גם לפרוטוקול, כי אנחנו לא רוצים שהם ישרפו.
חן בר יוסף
אנחנו בוודאי לא רוצים שהם ישרפו, ולכן בפגישות שערכנו עם בתי זיקוק הצענו להקים מתקני אחסון קצת יותר גדולים מכושר אחסון של יומיים, שזה מה שיש להם באופן מדהים. זה לא דומה לשום מוצר אחר, איכשהו בגפ"ם כושר האחסון הוא מזערי. בביקור שערכנו באחד מתוך שני בתי הזיקוק זיהינו אפילו את המקום שבו אפשר לצרף עוד מתקני אחסון. אם זה כל כך כואב להם אז שיעשו.
קריאה
זו לא תשובה.
לאה ורון
כל עוד לא הוקמו בבתי הזיקוק מקומות האחסון, מה אתה מציע?
חן בר יוסף
החלוקה הנכונה לפי התקנות ולפי השיטה שבה מודיעים באופן שקוף, כמה שיותר שקוף, לכל החברות, לבוא ולקחת בהתאם להקצבה. היה אם נוצר מצב שהעודף כל כך גדול, והופך את החודש מחודש מחסור לחודש של עודף, שזה לא קורה - - -
אבי פרל
כל מה שיש להם לשרוף אנחנו נקנה.
היו"ר אופיר אקוניס
רבותיי, אנחנו מאשרים את סעיף 8, כי אישרנו את הסעיף של חודש מחסור כפי שהוא.
עידן בן ארי
יש לי הערה אחרת לסעיף 8, לפני שאתה מאשר אותו. אני חוזר למה שציינתי בסעיף 3 - היינו מבקשים שיתווסף סעיף קטן (ד), ואני מציע את הניסוח: "בית הזיקוק יעביר לספק הגז את חישוב האחוז החודשי שבגינו הוא מקבל את הגז בתחילת כל חודש, לפי התקנות". אנחנו מקבלים כמויות, תחשיבים של שלושה חודשים - - -
חגית אייזנמן מלכה
איזה נתונים יכלול החישוב הזה?
עידן בן ארי
רק האחוז של אותה חברה ספציפית, ואיך הגיעו לאחוז.
אבי פרל
אני מבקש להוסיף גם סעיף (ה) קטן. זו הצעה פשוטה וקלה: בחודשי המחסור, במקום שבתי הזיקוק ישרפו, החברות הקטנות מתחייבות לקנות את כל כמויות הגז העודף.
היו"ר אופיר אקוניס
לא צריך את (ה). האם הדיווח אליכם לא מתקיים?
אבי פרל
הוא לא מסוגל לעקוב אחרי 30 חברות גז.
עידן בן ארי
הרי הם עושים את זה אצלם. יש להם תחשיב מסוים שהם פועלים על פיו. אנחנו לא מבקשים שום דבר חדש.
היו"ר אופיר אקוניס
בית זיקוק מדווח לכם?
ולדימיר נמירובסקי
התחשיב לא מדווח, ואנחנו גם לא מבקשים דיווח. אם נבקש נקבל, אבל לא ביקשנו. היו מקרים שמספר חברות התלוננו על חישוב לקוי. כל הבדיקות שנעשו על ידי משרד התשתיות הצביעו על כך שבתי הזיקוק עשו חישוב נכון.
לאה ורון
זה נתון שקיים ממילא בבתי הזיקוק?
עידן בן ארי
ודאי, הם חייבים, אחרת איך הם מחלקים את הכמויות?
לאה ורון
אז מה בדיוק הבעיה - - -
היו"ר אופיר אקוניס
אם בתי הזיקוק לא מתנגדים אז אין בעיה. אקרא את סעיף קטן (ד): "בית הזיקוק יעביר לספק הגז את חישוב האחוז החודשי שבגינו הוא מקבל את הגז בתחילת כל חודש, לפי התקנות".
חן בר יוסף
שלו בלבד.
אבי פרל
אדוני, ממילא אף אחד לא בודק את הכמות שהם מסוגלים לייצר, אז כל דוח שהם יכתבו - - -
היו"ר אופיר אקוניס
ההצעה היא כזו: "בית הזיקוק יעביר לספק הגז את חישוב האחוז החודשי שלו, שבגינו הוא מקבל את הגז בתחילת כל חודש, לפי התקנות".
איתי עצמון
לפי הוראות תקנת משנה (ד).
היו"ר אופיר אקוניס
נוסיף את זה וננסח את זה בצורה מדויקת. אם כך, סעיף 8, עם התוספת של (ד), אושר.
חגית אייזנמן מלכה
"9. הגבלת מכירה. (א) ספק גז פעיל לא יספק גז בחודש מחסור בבית זיקוק לספקי גז פעילים אחרים, בכמות כוללת העולה על 5 אחוזים מכמות הגז שקיבל באותו חודש מבתי הזיקוק."
איתי עצמון
אבל מחקנו את ההגדרה של ספק גז פעיל.
חגית אייזנמן מלכה
"פעיל" לא רלוונטי כאן בכלל.
איתי עצמון
אז אנחנו מוחקים.
חגית אייזנמן מלכה
"ספק גז" – הוא לא יספק לספק גז אחר, כל ספק גז.


"(ב) על אף האמור בתקנת משנה (א), רשאי ספק גז למכור לספקי גז פעילים כמות נוספת של גז השווה לכמות הגז שייבא או שרכש מבית זיקוק שאין בו מחסור."
היו"ר אופיר אקוניס
הייתה הערה לסעיף הגבלת המכירה.
מיטל כהן מרקו
ההתייחסות הייתה לספקי גז קטנים, שניתנו להם 10% נוספים. רצינו להעיר שכל כמות הגז שהם רוכשים תימכר לצרכנים, ושזה לא יסופסר.
חגית אייזנמן מלכה
הטלנו פה הגבלה של 5% כי לפעמים יש צרכים חשובים או טעויות בחישוב. אנחנו לא רוצים להגביל כל ספק בדיוק על המילימטר למה שהוא צרך.
איתי עצמון
אבל אתם מעירים רק לגבי כמות הבונוס של 5%.
רון קיסרי
לא, הכול. הוא רוצה לאסור בכלל מכירה - - -
היו"ר אופיר אקוניס
סחר בין החברות הקטנות.
יורם טמיר
5% זה לגיטימי, זו גמישות מסוימת.
אבי פרל
צריך להכניס גם את גז הייבוא, לא רק הגז שמיוצר בבית זיקוק, שלא ימכרו אחד לשני. זה אותו דבר.
חן בר יוסף
למה?
אבי פרל
כי הם יכולים לייבא ואז הם יכולים לספסר עם הגז, ואת הגז - - -
היו"ר אופיר אקוניס
בסדר.
קובי גולדברג
עקרונית, הרעיון שימכרו לציבור ולא לחברות האחרות זה לא רק למניעת ספסרות, זה גם יכניס עוד טיפה תחרות למשק. מצד שני, אם יש כוח תפעולי שצריך את ה-5% אני לא מתנגד.
היו"ר אופיר אקוניס
אז גם רשות ההגבלים חושבת שה-5% הם בתחום הסביר.
קובי גולדברג
הרשות נסמכת על משרד התשתיות. אין לנו נתונים.
היו"ר אופיר אקוניס
תודה. סעיף 9 אושר.
חגית אייזנמן מלכה
"10(א). אספקה לצרכן גדול. הוכיח ספק גז למנהל, להנחת דעתו, כי התקשר בחוזה לאספקת גז עם צרכן גדול, יורה המנהל לבתי הזיקוק להעביר לספק הגז (להלן- הספק הנכנס), את הגז בכמות נושא החוזה ולגרוע אותו ממי שסיפק גז לצרכן הגדול קודם לכן (להלן- הספק היוצא), בכפוף לאמור בתקנות משנה (ב) ו- (ג).

(ב) כמות הגז שתועבר מהספק היוצא לספק הנכנס תהיה הכמות הבסיסית כשהיא מוכפלת בחלק היחסי שמהוות הרכישות בישראל של הספק היוצא מכלל הרכישות של אותו ספק (להלן- הכמות המועברת); לעניין זה- "הכמות הבסיסית"- הכמות הממוצעת שרכש הצרכן הגדול מספק הגז היוצא בשלושת החודשים שקדמו לחתימת החוזה שלו עם הספק הנכנס; "כלל הרכישות"- רכישות מבתי הזיקוק בישראל ורכישות מייבוא.
(ג) רכש הספק היוצא גז בשני בתי הזיקוק תיגרע הכמות המועברת בחלקים יחסיים מרכישותיו של הספק היוצא בשני בתי הזיקוק."
איתי עצמון
כתבתם "בכמות נושא החוזה" ולאחר מכן מפרטים נוסחה, אז זה בכמות נושא החוזה או לפי הנוסחה?
חן בר יוסף
לפי הנוסחה.
איתי עצמון
אז לא כמות נושא החוזה. צריך למחוק את המילה הזאת.
חן בר יוסף
אבל יכול להיות שהספק שממנו לקח זה כל החוזה.
איתי עצמון
אבל אתה מבין שזה לא מתיישב.
חן בר יוסף
החוזה יהיה על 100 ובפועל אותה חברת גז מושכת שני שליש ושליש מייבאת.
איתי עצמון
אז אנחנו מוחקים את זה. לא מדובר על "כמות נושא החוזה" מכיוון שבתקנת משנה (ב) מפורטת נוסחה, אז או שזו נוסחה או שזה "כמות נושא החוזה".
חגית אייזנמן מלכה
את ה"כמות" אפשר למחוק.
איתי עצמון
"יורה המנהל" לשני בתי הזיקוק?
חגית אייזנמן מלכה
כן, כל בית זיקוק לפי החלק היחסי.
היו"ר אופיר אקוניס
יש הערות? אין. סעיף 10 אושר עם המחיקות והתיקונים.
לאה ורון
בתקנה 9 נמחקו המילים "פעיל" ו"פעילים".
היו"ר אופיר אקוניס
נכון.
חגית אייזנמן מלכה
"דיווח למנהל. 11. (א) בתחילת כל חודש, עד ליום החמישה עשר בו יגיש בית זיקוק למנהל דו"ח לגבי החודש שחלף לפי פרטים אלה:


(1) פירוט הזמנות גז שהגישו ספקי גז; (2) אופן חלוקת הגז בין כל ספקי הגז; (3) כמויות גפ"מ שאינו עומד בדרישות תקן 1134 אשר סופקו."
איתי עצמון
למה לא קבעתם כאן את מתכונת הדוח? יש הבדל בין הדוחות שאתם דורשים מבתי הזיקוק לבין הדוחות שדורשים מספקי הגז. באיזו מתכונת יהיה הדוח הזה?
רותי שרון
יש פה הפרדה בין דיווחי בז"ן לדיווחי - - -
חגית אייזנמן מלכה
אפשר לכתוב אותו דבר.
איתי עצמון
מה זאת אומרת אותו דבר?
חגית אייזנמן מלכה
כמו שכתוב לגבי ספקי הגז – בתחילת כל חודש, עד ליום ה-15 בו, יגיש בית זיקוק למנהל דוח שערך במתכונת שהורה עליה המנהל ושאושר בידי רואה חשבון. כלומר להעתיק את מה שכתוב בסעיף (ב) גם ל-(א).
איתי עצמון
שאלתי למה יש שוני בין הרישא של תקנת משנה (א) לבין הרישא של תקנת משנה (ב). אומרת עורכת הדין אייזנמן שהיא רוצה שהנוסח יהיה זהה.
ענת קליין
רואה חשבון יאשר לנו את ההזמנות של הספקים? למה צריך רואה חשבון בשביל זה?
איתי עצמון
אני לא יודע. שאלתי את משרד התשתיות מדוע יש הבדל, לא אמרתי שחייב להיות רואה חשבון.
רותי שרון
הדוח הוא דוח אחר, הדוח שבית הזיקוק הוא הרבה יותר פשוט.
ענת קליין
שרואה חשבון יאשר איזה מכתבים קיבלנו?
חן בר יוסף
כן.
היו"ר אופיר אקוניס
חן, מה הרציונאל?
חן בר יוסף
רואה חשבון, עם המחויבות שלו כרואה חשבון - הרי את כל הדוחות אנחנו יכולים לדרוש מהחברה עצמה. אין שום בעיה עם זה, אנשים יודעים לעשות את זה.
היו"ר אופיר אקוניס
רואה חשבון אחר?
חן בר יוסף
רואה חשבון של החברה.
ענת קליין
אבל יש הבדל בפן המשפטי. הוראות החוק האלה מטילות חובות עלינו. למה צריך רואה חשבון לגבי הספקים? אם יש עלי חובה חוקית אני צריכה לקיים ואם אני לא מקיימת בא סעיף העונשין. רואה החשבון יאשר שאני עומדת מאחורי - - - ?
עידן בן ארי
התקנות חלות גם על הספקים, לא רק על בתי הזיקוק. צריכה להיות גזירה שווה – אם כאן יש רואה חשבון אז גם שם, ואם לא אז לא.
היו"ר אופיר אקוניס
אני מסכים, צודק. תוריד את זה.
חן בר יוסף
מי חתום על הדוח שנקבל?
ענת קליין
המנהל שאחראי על החלוקה הזאת, והמנהל הזה מקבל הנחיות ברורות מהיועצים המשפטיים של החברה.
היו"ר אופיר אקוניס
אתה יכול להוריד את המילים "אושר בידי רואה חשבון", לדעתי. יש לך שם אדם שאחראי על הדבר הזה, לא? הוא עובד בבית הזיקוק.
ענת קליין
ואם הוא מפר את החוק יש לו סעיף עונשין.
ולדימיר נמירובסקי
הייתי משאיר כפי שזה כתוב היום.
היו"ר אופיר אקוניס
זאת אומרת שאני יכול להסיר "שאושר בידי רואה חשבון".
לאה ורון
לגבי ספקי הגז.
ענת קליין
סעיף קטן (א) הוא בית זיקוק והוא בלי רואה חשבון.
לאה ורון
כיום אין דרישה לגבי בית זיקוק לגבי ספקי הגז יש דרישה. מה אתם מבקשים?
ולדימיר נמירובסקי
שיישאר כמו שזה.
היו"ר אופיר אקוניס
שיישאר כמו שזה כתוב, כלומר עם רואה חשבון. רק בסעיף (ב) צריך רואה חשבון. אומרים בתי הזיקוק שיש להם פונקציה כזאת בתוך בתי הזיקוק. אנחנו רוצים פחות ביורוקרטיה, ולא יותר. זה עוד ניירת, גם אתם לא צריכים.
יורם טמיר
לא.
חגית אייזנמן מלכה
אפשר לומר תצהיר מאושר על ידי עורך דין, כאשר עורך הדין לא צריך לבדוק את התצהיר עצמו, הוא רק צריך להזהיר את החותם שהוא אומר את האמת.
היו"ר אופיר אקוניס
עד עכשיו אין את זה?
אבי פרל
זה חלק מהתחייבות של ספק הגז. אנחנו מחויבים להגיש כך כל דיווח, ולפעמים גם תחת אזהרה.
חן בר יוסף
רק בקטנות לא בגדולות, הגדולות פטורות. השאלה היא מה המשמעות של זה כאשר אין מאחורי זה שום דבר, יש פונקציונר שלא תמיד חתום, למיטב ידיעתי. לא ייתכן שנקבל רק את האקסל עם התחשיב כי אז אף אחד לא עומד מאחורי זה.
אלי לירז
החברה עומדת מאחורי זה. ברישיון ספק המנכ"ל מחויב פלילית.
ולדימיר נמירובסקי
יש דיווחים שאין בהם אמת.
יורם טמיר
אז למה אתה לא נוקט באמצעים נגד האנשים האלה?
ולדימיר נמירובסקי
נראה לך שאני לא נוקט אמצעים.
יורם טמיר
אז אתה מממש, אבל אין צורך להורות בתקנה שיש לדווח אמת.
ולדימיר נמירובסקי
אדוני, זה לא רשום סתם.
היו"ר אופיר אקוניס
קיבלתי את עמדת הממשלה. אם אתה מפקח העל וחושב שיש צורך בדבר הזה, אז שיהיה.
אבי פרל
אז גם לבתי הזיקוק וגם לספקים.
היו"ר אופיר אקוניס
לא, לא. ככה, כמו שזה.
אבי פרל
למה, בתי הזיקוק הם צדיקים והספקים הם פושעים שצריכים רואה חשבון? למה?
לאה ורון
לדעת משרד התשתיות כן, ולפיכך הוא העביר את התקנות.
אבי פרל
אני רוצה להציע שאם הספקים, אז גם בתי הזיקוק.
עידן בן ארי
אני חושב שצריכה להיות גזירה שווה.
היו"ר אופיר אקוניס
תנו לי לחשוב על זה.
ענת קליין
הדיווח שבית הזיקוק צריך להגיש זה דיווח של איזה הזמנות הוא קיבל ואיך הוא חילק. דהיינו, אנחנו צריכים לדווח שבאמת עשינו את זה לפי ההקצבות ובהתאם להוראות החוק. בעניין הזה רואה החשבון לא צריך לאשר שאני פועלת לפי החוק.
היו"ר אופיר אקוניס
ההליך הזה כבר ישנו.
עידן בן ארי
עצם ההתעקשות פה היא לא במקום, לדעתי.
לאה ורון
למה אתם מבקשים פה עבור בתי הזיקוק?
עידן בן ארי
מדובר על דיווחים בשבילנו, מי שהם חילקו להם זה ספקי הגז. אנחנו הנהנים פה. למה דורשים את הדיווחים האלה? כדי לראות אם פועלים בהתאם לתקנות.
היו"ר אופיר אקוניס
ולדימיר, אתם עשיתם שוני. זה קצת בעייתי.
ולדימיר נמירובסקי
עשינו שוני מכיוון שאנחנו מכירים את המשק. איפה שאפשר להקל אנחנו מקלים, ואיפה שיש בעיה אני לא מתכוון להקל. אני לא מתכוון להערים קשיים באופן מיוחד. לכן, שוויוני או לא שוויוני – אתם תחליטו.
אבי פרל
למנהל יש סמכות לקרוא לשימוע ספק גז שדיווח איזשהו דיווח לא נכון. אני חושב שזה פגע רע בבקשה הזאת, זה מטיל בנו משהו שאני חושב שלא צריך אותו בכלל, לא לפה ולא לפה. אם לא דיווחנו אמת – יש למנהל אפשרות לזמן אותנו לשימוע.
היו"ר אופיר אקוניס
זה לא דבר מז'ורי מבחינתכם, אני מניח שאתה רוצה את התקנות למען פתיחת השוק לתחרות. נשאיר את זה כך. תקנה 11 אושרה.
חגית אייזנמן מלכה
"12. עונשין. בית זיקוק או ספק גז, לפי העניין, העושה אחד מאלה דינו- קנס כאמור בסעיף 61(א)(1) לחוק העונשין, התשל"ז- 1977: (1) מוכר גז למי שאינו ספק גז , בניגוד לתקנה 2; (2) מספק גז בניגוד לתקנה 9(א); (3) אינו מדווח למנהל לפי תקנה 11 ."
היו"ר אופיר אקוניס
מה גובה הקנס?
חגית אייזנמן מלכה
20,000 שקלים ומשהו. זה הקנס המרבי שאפשר לקבוע בתקנות.
איתי עצמון
12,900. זה הקנס המקסימלי שאפשר להטיל במסגרת חקיקת משנה. כתבתם: אינו מדווח למנהל לפי תקנה 11 – אתם מדברים גם על המועד של מסירת הדיווח וגם על הפרטים?
חן בר יוסף
הכול.
היו"ר אופיר אקוניס
תודה. תקנה 12 אושרה.
חגית אייזנמן מלכה
"13. ביטול. תקנות הסדרים במשק המדינה (תיקוני חקיקה) (מכירת גז על ידי יצרני גז), התשס"ו- 2006 - בטלות.
היו"ר אופיר אקוניס
תקנה 13 מאושרת.
חגית אייזנמן מלכה
"14. תחילתן של תקנות אלה 30 ימים מיום פרסומן".
יורם טמיר

אם אין שום מגבלה חוקית, הייתי מבקש לקצר עד כמה שאפשר, כי אנחנו בעיצומו של חורף.
היו"ר אופיר אקוניס
בדרך כלל לתקנות אנחנו נותנים זמן. 30 יום זה ה-1 בינואר, זה רק תשעה ימים אחרי תחילת החורף.
אבי פרל
אולי אפשר תוך 14 יום, כי אנחנו באמצע החורף ואנחנו בלי גז.
היו"ר אופיר אקוניס
אנחנו עדיין לא בחורף. לידיעתך, רשמית החורף מתחיל ב-21 בדצמבר.
חן בר יוסף
התקנות האלה יחולו על ההזמנות לחודש ינואר. השיטה היא הודעה לפני תחילת החודש ותחילה בחודש הבא. כדי שההקצבות ייכנסו לתוקף בינואר, בשיטה שאותה הוועדה קיבלה כרגע, צריך את הנוסח.
היו"ר אופיר אקוניס
30 יום זו הצעתכם.
חגית אייזנמן מלכה
זו שאלה של ניסוח. אנחנו רוצים שבחודש ינואר כבר יהיו הקצבות לפי התקנות האלה.
איתי עצמון
צריך להוסיף הוראת תחולה. מתי יוגשו הדוחות הראשונים למנהל?
חן בר יוסף
בפברואר.
איתי עצמון
צריך להבהיר את זה, כי אם התקנות נכנסות - - -
ולדימיר נמירובסקי
ב-15 בינואר.
איתי עצמון
נוסיף הוראה שהדוחות הראשונים יוגשו ב-15 בינואר?
היו"ר אופיר אקוניס
אז בסעיף התחילה תבהיר את לוחות הזמנים. התקנות, תחילתן ב-1 בינואר.
איתי עצמון
התקנות מתחילות מיום פרסומן, לא מיום אישורן בוועדה. מה מועד התחילה שאתם מבקשים? כרגע כתוב 30 יום מיום פרסומן.
חגית אייזנמן מלכה
1 בינואר.
היו"ר אופיר אקוניס
תכניס את הביטוי "1 בינואר", ותבדוק שזה לא יום שבת.
מוטי לוין
להתחיל ב-1 בינואר, זאת אומרת שאת החישוב צריך לעשות בעוד עשרה ימים.
היו"ר אופיר אקוניס
היועץ המשפטי יוסיף 1 בינואר 2010.
חגית אייזנמן מלכה
אם סעיף 11 תחילתו ב-1 בינואר, אז ה-15 בינואר זו הפעם הראשונה שמגישים את הדוח.
היו"ר אופיר אקוניס
1 בינואר, קבענו. תודה רבה, הישיבה נעולה.

הישיבה ננעלה בשעה 11:35.

קוד המקור של הנתונים