ישיבת ועדה של הכנסת ה-18 מתאריך 01/12/2009

יישום חוק מינהל מקרקעי ישראל (תיקון מס' 7), התשס"ט-2009 לקידום הרפורמה

פרוטוקול

 
הכנסת השמונה-עשרה

PAGE
ועדת משנה של ועדת הכלכלה


ליישום מדיניות המקרקעין החדשה במינהל מקרקעי ישראל
3
1/12/2009

הכנסת השמונה-עשרה
נוסח לא מתוקן
מושב שני

פרוטוקול מס' 1

מישיבת ועדת המשנה של ועדת הכלכלה

ליישום מדיניות המקרקעין החדשה במינהל מקרקעי ישראל
‏יום שלישי, י"ד בכסלו התש"ע (‏1 בדצמבר, 2009), שעה 14:00
סדר היום
1.
יישום חוק מינהל מקרקעי ישראל (תיקון מס' 7), התשס"ט-2009, לקידום הרפורמה
נכחו
חברי הוועדה: כרמל שאמה – היו"ר

מנחם אליעזר מוזס
מוזמנים
חה"כ ישראל חסון

חה"כ שלי יחימוביץ

חה"כ שלמה מולה

ירון ביבי
-
מנהל מינהל מקרקעי ישראל

יצחק ישראלי
-
סמנכ"ל משאבי אנוש, מינהל מקרקעי ישראל

גדעון בכר
-
עוזר למנהל, מינהל מקרקעי ישראל

עו"ד יעקב (ינקי) קוינט
-
יועץ משפטי, מינהל מקרקעי ישראל

בני דרייפוס
-
יועץ השר, משרד הבינוי והשיכון

מנחם זלוצקי
-
ראש אגף שטחים פתוחים, המשרד להגנת הסביבה

אריאל אבלין
-
רכז מינהל מקרקעי ישראל, אגף התקציבים, משרד האוצר

מוטי נחום
-
יועץ מקצועי למנכ"ל, משרד החקלאות ופיתוח הכפר

דנה ביאלר
-
רשם האגודות השיתופיות, מש' התעשייה, המסחר והתעסוקה

כרמית פינץ
-
פיתוח תשתיות, משרד התיירות

יאיר אלגאוי
-
מזכיר הסתדרות עובדי המדינה

רחמים לניאדו
-
מ"מ יו"ר הסתדרות עובדי המדינה

עו"ד גיל איזנשטיין-קנה
-
יו"ר ועד העובדים הארצי, ועד עובדי מינהל מקרקעי ישראל

מרגלית חן
-
סגן יו"ר ועד העובדים הארצי, ועד עובדי מנהל מקרקעי ישראל

זילפה אברישמצ'י
-
יו"ר ועד עובדים לשכה ראשית, ועד עובדי מינהל מקרקעי ישראל

אשר ביטון
-
יו"ר ועד מחוז ירושלים, ועד עובדי מינהל מקרקעי ישראל

אברהם להב
-
ההתאחדות הארצית של בוני ומפתחי ישראל

יואב שגיא
-
מכון דשא

עדי ארבל
-
המכון לאסטרטגיה ציונית

עו"ד נדיה מוגילבסקי
-
האגודה לצדק חלוקתי

עו"ד ענת לביא קוברסקי
-
יועמ"ש, לשכת שמאי מקרקעין

אבשלום (אבו) וילן
-
מזכ"ל התאחדות חקלאי ישראל

עו"ד מיכה דרורי
-
יועץ משפטי, התנועות הקיבוציות

עו"ד עמית יפרח
-
תנועת המושבים

עו"ד יעל-יסכה טבק
-
יועצת משפטית, המכון הישראלי לתכנון כלכלי

עמיעד (עדי) ניב
-
יו"ר המכון לחקר מדיניות קרקעית ושימושי קרקע

יוסי חיות
-
מזכיר עמותת אדמתי
מנהלת הוועדה
לאה ורון
רשמת פרלמנטרית
אירית שלהבת
יישום חוק מינהל מקרקעי ישראל (תיקון מס' 7), התשס"ט-2009, לקידום הרפורמה
היו"ר כרמל שאמה
צהרים טובים. ברשותכם, אפתח את ישיבת ועדת המשנה של ועדת הכלכלה ליישום מדיניות המקרקעין החדשה במינהל מקרקעי ישראל. נעסוק ביישום שבוצע עד לרגע זה. נקבל דיווח ממנהל המינהל, נדון בסוגיות שונות, לרבות סוגיית העובדים שגם קבועה בחוק כתנאי להתקדמות ביישום הרפורמה, ומכאן נראה איך מתקדמים הלאה להשלמה. יפתח את הדיון מנהל מינהל מקרקעי ישראל, בבקשה. חוקקנו חוק ואנחנו רוצים לדעת מה קרה אתו מאז.
ירון ביבי
לרפורמה, כפי שהוועדה הזאת יודעת, יש בעיקרון שני ראשי חץ. ראש החץ האחד הוא מיקוד הפעילות של המינהל תוך כדי הפסקת העיסוק בחוכרים ובחכירות העירוניות. ראש החץ השני הוא שינוי מבני שמינהל מקרקעי ישראל אמור לעבור.


באשר להעברת הבעלות, אנחנו מכינים הצעת החלטה למועצת הרשות שאמורה לקבוע את התנאים בהם תועבר הבעלות – חלקה ללא תמורה, חלקה בתמורה. המועצה הזאת מונתה על-ידי הממשלה בהתאם לחוק ביום ראשון לפני שבועיים והיא זומנה לסוף החודש הזה. המועצה הזאת אמורה לדון בראש ובראשונה בהעברת הבעלות.


במינהל מקרקעי ישראל עשינו איזו עבודת מטה בעניין הזה. אנחנו יודעים פחות או יותר לאילו חוכרים אנחנו יכולים להעביר בעלות ואילו חוכרים אנחנו צריכים לבדוק טוב יותר. קבענו גם סדר עדיפות, לפיו קודם כול נכתוב מכתבים על העברת בעלות לכל מי שזכאי לכך חינם, כי הוא זכאי ולא צריך לשלם. על-פי החוק שחוקקתם אדם כזה שמקבל הודעה על העברת הבעלות, אם לא מתנגד בתוך 3 חודשים מרגע שמקבל את ההודעה למעשה הבעלות נרשמת על שמו.


יש לנו סיכום עם הטאבו על הקצב שבו הוא יכול לקלוט את האנשים האלה, כי הרי לא נשאיר אנשים באוויר. מרגע שאני מעביר תיק לטאבו, התיק הזה לא מטופל יותר אצלנו כי אחרת יווצר כפל רישום. הטאבו מסוגל לקלוט בין 15,000-30,000 חוכרים בחודש. זה תלוי בכוח האדם שיקבל. זה אומר שאנחנו יכולים, אם הכול יילך למישרין ואם אף אחד לא יפריע בדרך, בתוך שנה וחצי לסיים את העברת הבעלות לכל מי שיכולים להירשם בטאבו ככלל, בהנחה שנלך על המסלול של 30,000 בחודש.


לכל אלה שלא יכולים עדיין להירשם בטאבו נעביר מכתב שקובע שלא נדרשת יותר חתימת המינהל על התוכניות שלהם לבנייה.
היו"ר כרמל שאמה
מי נכלל בקבוצות האלה?
ירון ביבי
בדרך כלל מי שאין להם פרצלציה, או שלא עשו בית משותף. אלה חוכרים שהקרקע שהם יושבים עליה לא כשירה לרישום. אני חייב להגיד שלצערי התנהל דיון בוועדת הכלכלה על חוק שיכונים ציבוריים שמאפשר למדינה לרשום מהר שיכון ציבורי בהליכים מקוצרים. זאת בדיוק התשתית לרישום אחר-כך בטאבו של הזכויות. לצערי החלטתם להעביר את זה לוועדת הפנים והגנת הסביבה ולהתחיל את הדיון שם.
היו"ר כרמל שאמה
זה לא מדויק.
לאה ורון
איש לא החליט להעביר את הצעת החוק לוועדת הפנים והגנת הסביבה. לוועדת הכלכלה אין סמכויות להעביר חוקים מוועדה לוועדה, אלא רק לוועדת הכנסת.
היו"ר כרמל שאמה
החלטנו להשעות את זה לאור בקשת ועדת הפנים והגנת הסביבה ולהבהיר את העניין.
לאה ורון
גם לא הוגשה בקשה רשמית של ועדת הפנים והגנת הסביבה. העוזר של היועצת המשפטית אמר שיש כוונה כזאת.
ירון ביבי
המידע שבידיי אולי לא נכון, אבל בכל מקרה חשוב שחברי הכנסת יידעו שחוק רישום שיכון ציבורי לא יפתור את הבעיה אבל יאפשר להשתמש בכלים הרבה יותר זריזים, לא רק לנו אלא גם לקרקע הפרטית, לרשום זכויות של אנשים בטאבו. זו תופעה לא תקינה שיש אנשים במדינה שגרים בבתים, ולא משנה אם על קרקע של המינהל או על קרקע פרטית, ולא רשומים בטאבו.
שלי יחימוביץ
רק להבהיר, זה בכלל לא קשור לענייננו. לא הבנתי פתאום על מה אתם מדברים.
היו"ר כרמל שאמה
קשרת את זה באיזו דרך לחסרי הרישום.
ירון ביבי
מתוך כ-800,000 חוכרים, כ-300,000 לא כשירים אצלנו לרישום בטאבו ולכן אי אפשר להעביר להם את הבעלות.
שלי יחימוביץ
אז אולי אפשר לוותר על כל הרפורמה ...
ירון ביבי
אני חושב שאת העניין הזה מיציתם כבר.
שלי יחימוביץ
סתם. לא התאפקתי ...
שלמה מולה
אולי אפשר להצביע פעם נוספת ...
ירון ביבי
זה באשר להעברת הבעלות. אני חייב לציין שמכיוון שההסכם עם הקרן הקיימת לישראל עומד ותלוי בבית-המשפט המחוזי בעתירה מנהלית, נכון לרגע זה אנחנו לא יכולים להפעיל את כל הרפורמה במסגרת העברת הבעלות על קרקע של הקרן הקיימת לישראל.
היו"ר כרמל שאמה
כמה הם מתוך ה-800,000?
ירון ביבי
כ-260,000. בזמנו העברתי לוועדה את המידע. נקבע דיון בבית-המשפט המחוזי ב-5 בינואר 2010. ככל שלא תתקבל החלטה אנחנו פשוט לא יכולים להפעיל את זה כרגע על קרקע של הקרן הקיימת לישראל.
שלי יחימוביץ
אז הכול מתעכב?
ירון ביבי
רק החלק של הקרן הקיימת לישראל. זה בעניין העברת הבעלות.


בעניין השינוי הארגוני – נכנסנו למשא ומתן, ואני חייב להגיד שלצערי בעצלתיים.
היו"ר כרמל שאמה
על כך אני מבקש שתרחיב את הדיבור.
ירון ביבי
מכיוון שאני לא מנהל את המשא ומתן אעשה את זה בצורה מינורית.
שלי יחימוביץ
מי מנהל אותו?
ירון ביבי
הממונה על השכר במשרד האוצר, שהוא שמוסמך לכך. המשא ומתן מתנהל בעצלתיים, לדעתי משני הכיוונים – גם מכיוון משרד האוצר וגם מכיוון הסתדרות עובדי המדינה.
יאיר אלגאוי
אנחנו כמובן מוחים על הטענה הזאת. אם אתה לא מנהל את המשא ומתן ולא מוביל אותו אל תגיד עלינו שום דבר, אני מבקש ממך.
ירון ביבי
המשא ומתן הזה מתנהל בעצלתיים. אציג דוגמה אחת. לפני כחודשיים נפגשנו אצל מר אריאל יעקובי, יושב-ראש הסתדרות עובדי המדינה. נתבקשנו להציג להם את השינוי במבנה הארגוני והובטח לנו שנקבל עליו תגובות בתוך שבוע. הפסקתי כבר לספור כמה שבועות עברו מאז אותה פגישה.


יש לנו תוכנית לשינוי המבנה הארגוני, יש לנו מחשבות איך זה צריך להיות. התוכנית קובעת שהרשות הזאת תכלול שלוש חטיבות שעובדות לפי תהליך.


התהליך הראשון הוא הכנת עסקה;


התהליך השני הוא שמירה על הקרקע, וזה לא רק שמירה פיזית כי החוק החדש קובע גם שאנו צריכים לשמור על הקרקע הפתוחה לטובת הדורות הבאים. החוק אפילו מקים קרן לצורך העניין הזה, וגם הכנו טיוטה של תקנות להפעלה של הקרן הזאת, איך יתנהלו הכספים בה, למה הם ייועדו;


התהליך השלישי הוא תחזוקת חוזה חכירה קיים, כי אני מזכיר לכולנו שגם אחרי הרפורמה וגם אחרי החוק יהיו עדיין חוכרים שננהל את החכירות שלהם.


אלה שלושת התהליכים ולכן נקים שלוש חטיבות שעוסקות בשלושת התהליכים הללו. אנו סבורים שמינהל מקרקעי ישראל יכול לעבוד ב-4 מרחבים ולא ב-6 מחוזות כפי שיש היום.
יאיר אלגאוי
מה עם העובדים?
ירון ביבי
המינהל יכול לעבוד ב-4 מרחבים ולא ב-6 מחוזות. יש לזה יתרונות לגודל ויתרונות ניהוליים. העיקר הוא שנפסיק לעבוד בשיטה של ארגון שיש בו אגפים, שכל אגף אחראי על מקטע מסוים בתהליך, אלא נעבוד בחטיבות לפי תהליכים. זה השינוי הארגוני המבני כפי שאנו רואים אותו. הוא הוצג בפני ההסתדרות ובפני העובדים ונדון במינהל מקרקעי ישראל במשך למעלה מעשור. כעובד המינהל אני מכיר את המודל הזה כבר למעלה מעשור. כאן אנחנו עומדים.
ישראל חסון
אפשר לקבל ממנהל מינהל מקרקעי ישראל הסבר מפורט איך המבנה ישפיע על השירות מנקודת הראות של הלקוח? איך זה ייעל? מה הפריסה הגיאוגרפית? מה זה יחייב? עלינו להבין איך הלקוח ירוויח מן השינוי הזה.
ירון ביבי
אשתדל לעשות את זה בראשי פרקים. יש מערכון של הגשש החיוור, שאדם מתקשר לאינסטלטור ומתחנן בפניו, ואז אומר לו: תביא את האמבטיה. פעמים רבות כשאתה מגיע לנהל עסקה במינהל מקרקעי ישראל, בגלל שהמבנה שלנו במחלקות מקצועיות, אתה מגיע למחלקה שמטפלת בך פרונטלית, אם זה המחלקה החקלאית או מחלקת משתכנים וכן הלאה, ואז אומרים לך: יש לנו בעיה משפטית, התיק במחלקה המשפטית, והנה הלקוח צריך ללכת למחלקה המשפטית; או שאומרים לך שצריך עכשיו לקבל החלטה בירושלים ולכן התיק הועבר לאגף ההוא בירושלים. למעשה במקום שיהיה צוות שינהל את התיק, ובתוך הצוות הזה יהיו כל הפונקציות הרלוונטיות לניהול התיק, אנחנו עובדים במבנה של מחלקות מקצועיות ויש מחלקת תכנון ואגף תכנון ויש מחלקה משפטית ואגף משפטי וכן הלאה.
שלי יחימוביץ
לא הבנתי. זה הדבר החדש? שיש מחלקה?
ירון ביבי
הדבר הישן הוא שיש מחלקה. הדבר החדש הוא שיהיה צוות רב-תחומי ובמקום לעבוד על-פי מחלקות מקצועיות כאשר התיק מתנהל במעבר בין מחלקות מקצועיות, יהיו צוותים שיטפלו בעסקה. חלק גדול מן הארגונים בעולם עברו כבר לשיטה כזאת. הגיע הזמן שמינהל מקרקעי ישראל יעבור לשיטה כזאת. זה יחסוך ללקוח את הצורך להסתובב עוד ועוד כי תהיה לו כתובת אחת. גם מבחינה ניהולית זה יעשה את סדר העדיפויות בתוך המינהל נכון קצת יותר, מפני שכל אגף מודד את עצמו וגם נמדד על התפוקות שלו ללא קשר לאגפים האחרים. עבודה במטריצות רוחב תאפשר לנו לעבוד תוך כדי סִנכרון של סדרי העדיפויות. אני סבור שזה יחסוך הרבה מאוד זמן ללקוח ויאפשר לנו לראות את הטיפול בתיק כטיפול בתיק, ולא כל אחד בפינה שלו. אני מקווה שעניתי על השאלה.
ישראל חסון
אני מוכרח להודות, אנחנו חייבים לעשות על זה "זום" קצת יותר רציני. אישרנו כאן את הרפורמה ועלינו לראות איך בסופו של דבר התהליך משרת את הלקוח ולהיות משוכנעים בכך.
ירון ביבי
צריך לעשות כאן הבחנה. ההתארגנות מחדש של המינהל, או התארגנות מחדש של כל משרד ממשלתי לא אושרה בכנסת. אתם אישרתם את יכולתו של המינהל להעביר קרקע לבעלות פרטית, ככל שהיא חכורה, עם כל התנאים שקבעתם.
היו"ר כרמל שאמה
אבל אישרנו גם את הקמת רשות המקרקעין.
ירון ביבי
כיצד תתארגן הרשות – על כך אף פעם לא נערך כאן דיון מהותי, ואני סבור שזה גם לא הובא לפתחכם.
שלי יחימוביץ
אתה אומר שזה לא ענייננו?
ירון ביבי
ממש לא כך אמרתי. אני מוכן לבוא לכאן ולהציג, עם חוות הדעת המקצועיות, איך זה חוסך, איך יהיו פונקציות הזרימה בתוך התהליך הזה. מכיוון שנעשתה עבודה במשך כל-כך הרבה זמן אז היא גם מוכנה ואפשר לראות אותה.
ישראל חסון
לא הוגן שאמשיך להתייחס כאשר חברת הכנסת שלי יחימוביץ רשומה לזכות דיבור, אבל יש לי הרבה להגיד על הדבר הזה. קבענו כאן רפורמה שיש לה השלכות. אחד הנימוקים המרכזיים של הרפורמה שהמדינה הגישה, שאמורה להיות התייעלות, שיפור במתן שירות, ניהול נכון יותר. אני זוכר את חמשת הסעיפים שציינתם על פרטי פרטיהם. עכשיו אני רוצה לבחון רק מרכיב אחד. אני עדיין לא שואל כמה זה יעלה לנו, אם נרוויח או נפסיד, אני לא שואל שום שאלה נוספת. אבל לא שאלתי כלום, כי עכשיו תורה של חברת הכנסת שלי יחימוביץ לדבר. אשאל בתורי.
ירון ביבי
אם היתה לי רבע שעה הייתי יכול לסקור את עניין ההתייעלות.
היו"ר כרמל שאמה
הובטח לנו לראות מצגת בעניין הזה, לכן דחינו את הישיבה, חומר שיהיה בפנינו לגבי היישום. האם נקבל אותו?
ירון ביבי
תקבלו פירוט לגבי כל אחד מן הפרמטרים של הרפורמה והיכן הוא עומד.
שלי יחימוביץ
אעלה דברים נוספים בהמשך, אבל כרגע, מכיוון שהתייחסת לדברים אני רוצה קצת להרחיב בעניין העובדים. הדברים שאמרת לא רק שלא סיפקו אותי, אלא אפילו היו מקוממים.
היו"ר כרמל שאמה
אז שישלים קודם הוא בקשר לעובדים.
שלי יחימוביץ
אבל הוא לא השלים. הוא אמר שהעובדים לא בסדר, שהמשא ומתן מתנהל בעצלתיים, שהסתדרות עובדי המדינה קיבלה את פירוט המבנה כבר מזמן ולא הגיבה.
היו"ר כרמל שאמה
אני רוצה שישלים כמה פרטים ואחרי כן תתייחסי לזה.
שלי יחימוביץ
אני רוצה שהוא יענה לי על שאלות ספציפיות. מה מפריע בזה? אני מזכירה לך שיש סעיף בחוק שקובע שרשות מקרקעי ישראל לא תחל לפעול אלא לאחר שנחתם הסכם קיבוצי המסדיר את זכויותיהם של עובדי מינהל מקרקעי ישראל.
היו"ר כרמל שאמה
סעיף 49(ג) בחוק.
ירון ביבי
זה מופיע בכמה מקומות בחוק.
שלי יחימוביץ
אגיד לך למה זה מתנהל בעצלתיים: פשוט כי אתם תובעים מהם יעד של פיטורי 300 עובדים, והם לא מוכנים לעמוד ביעד הזה בתנאים שאתם מציבים. אתם אומרים: גם אם עובדים לא יפרשו מרצונם, שהעובדים יילכו הביתה, שיפוטרו. אם אתם באים לקבוצת עובדים עם סכין מול הגרון ואומרים: נתקדם אתכם במשא ומתן אחרי שתגידו לנו מי 300 העובדים שהולכים, או אחרי שנגיע להסכמה על 300 עובדים שיילכו, אז בוודאי שלא תקבלו שיתוף פעולה. מה זאת אומרת? מאיפה מגיע בכלל הדבר הזה? אתם לא מקבלים תגובות כי כל הזמן אתם חוזרים על אותם דברים. זה היעד שלכם, להוריד את מצבת העובדים מ-750 עובדים ל-440 עובדים, זה מה שאתם חוזרים ואומרים להם.


קודם כול, אני לא מבינה עניינית, בהמשך לשאלה של חבר הכנסת חסון, איך היפטרות מ-300 עובדים תשפר את השירות לציבור הרחב. תהיה לכם הרי המון עבודה עכשיו כדי ליישם את הרפורמה.
מרגלית חן
הוא מתכוון לשכור מיקור חוץ.
שלי יחימוביץ
כמות העבודה שתיפול עליכם בלתי נתפסת כמעט. איך תעשו אותה עם פחות עובדים? אלא אם כן אתם מתכוונים להיפטר מהעובדים המנוסים והטובים האלה ובמקומם להביא עובדים זולים יותר במיקור חוץ.


בעניין הזה, אדוני היושב-ראש, אני רוצה להזכיר לך מה אמרת בישיבת הוועדה.
היו"ר כרמל שאמה
אני עומד מאחורי דברים שאמרתי.
שלי יחימוביץ
אני מצטטת: "היו"ר כרמל שאמה: אני חייב להגיד לאנשי האוצר, הרפורמה היא מאוד רגישה בהרבה אספקטים – גם בנושא של הקרקע, גם בנושאים אחרים לאומיים. אני מוכן לקחת איזשהו סיכון סביר ביחס לנושאים אחרים. אני לא מוכן לקחת שום סיכון ביחס לעובדים. אם יש מצב שבו אדם אחד נשאר פה באוויר אנחנו במצב לא טוב. הדברים כפי שהם עד עכשיו משתקפים, כשלא ברור איפה הדברים עומדים, ואני רוצה לחדד את הדברים, בטח אני שאני בעד הרפורמה אני לא בא להכשיל את הרפורמה דרך העניין של העובדים, אבל העניין הזה הוא שאסור שיהיה לנו ספק של ספק ואני מבקש לעשות מאמץ. אמנם אני מבין שאתם לא מצליחים להתקדם כי עבר מספיק זמן שהייתם יכולים להגיע לאיזשהו בסיס". ואז אתה ממשיך ואומר: "אני לא מייחס להם שום היעדר מוטיבציה. אני לא מבין למה צריך לחשוד בהם שהם לא רוצים להסתדר אתכם". את זה אתה אומר למשרד האוצר ביחס לקריאה לעובדים.


אני סבורה שיש כאן הרבה-הרבה חוסר תום-לב, הרבה זלזול בעובדים. בחוק עצמו כתוב שהרשות לא תתחיל לפעול לפני שמגיעים להסדר עם העובדים. יש לי תחושה שאתם לא רק עושים צחוק, אלא אתם מתנהגים באכזריות ובחוסר הגינות, ואתם גם מפרים התחייבות שלכם לוועדה.
ירון ביבי
לצערי יש לי רושם שקיבלת דיווח מצד אחד בלבד.
שלי יחימוביץ
לכן התכנסנו כאן.
ירון ביבי
אני שמח על ההזדמנות להאיר את הדברים בזווית אחרת. אנחנו סבורים שאת הרשות החדשה אפשר להפעיל עם 490 עובדים. יש היום כ-710 עובדים במינהל. אנו סבורים גם שבחלק מן התחומים אנחנו צריכים עובדים בעלי הכשרה שלא קיימת היום במינהל. אציג דוגמה. הוועדה החליטה – זה סעיף שהוועדה הכניסה בחוק – שאנחנו נפקח גם על הגבלים עסקיים ונבדוק האם למישהו יש ריכוז של קרקע. העניין הזה מחייב התמחות מקצועית – למדנו קצת מיחידת הממונה על ההגבלים העסקיים – בדרך כלל של כלכלנים או של עורכי-דין. אם יש לנו היום עורכי-דין במינהל, הם עסוקים בדברים נדרשים אחרים. לכן אנחנו צריכים לקלוט עוד עורכי-דין.
שלי יחימוביץ
אני יכולה להבין מכך שאתם לא תפטרו כלכלנים ועורכי-דין כי אתם צריכים אותם לבדיקת ההגבלים העסקיים?
ירון ביבי
ככלל, לא. ככלל אם הם מתאימים, בוודאי שלא. אנחנו רוצים לקלוט עוד הרבה יותר עורכי-דין.
שלי יחימוביץ
לקלוט, או להעביר את זה למיקור חוץ, למשרדי עורכי-דין?
ירון ביבי
ממש לא. לכן כשהצגנו בפני הסתדרות העובדים את המבנה החדשה אמרנו שאנחנו נדרשים ל-490 עובדים, מתוכם אנו סבורים ש-50 איש יועסקו במקצועות שקיימים בחוסר היום במינהל ואנחנו צריכים אנשים שהם בעלי מקצוע.


זה המבנה שהצגנו. אני מאמין שהמבנה הזה, אחרי שבדקנו אותו במשך למעלה מעשור, הוא מבנה שמאפשר לתפקד. זה לא אומר שהעובדים של המינהל לא מסורים או שהם לא יודעים את עבודתם. עכשיו אנחנו מתארגנים אחרת. אני חושב שחלק מן ההתארגנות השונה הזאת או חלק מן השינוי בסדרי העדיפויות אפשר לראות כבר היום. הדרך שבה אנו עוסקים בשיווק ומשתדלים לשווק יותר ככל האפשר ולעשות את זה בצורה שאנו מאגדים את השיווק ולא מוציאים מידי פעם מודעה אקראית בעיתון.
שלי יחימוביץ
מי עושה את השיווק היום?
ירון ביבי
עובדי המינהל.
שלי יחימוביץ
הם יודעים לעשות את זה היטב?
ירון ביבי
הם יודעים לעשות את זה מצוין.
שלי יחימוביץ
כלומר אני מבינה שלא תפטר גם עובדים שעוסקים בשיווק.
ירון ביבי
לא אפטר עובדים בכלל אם זה תלוי בי.
שלי יחימוביץ
אז במי זה תלוי?
ירון ביבי
אני יודע איזה ארגון אני צריך לנהל, ואני יודע איזה כמות כוח-אדם אני צריך כדי לנהל את הארגון הזה. הסברה שלי, שאם נציע הסכמי פרישה טובים מספיק חלק מן האנשים יגידו: תודה רבה, עייפנו, אנחנו רוצים ללכת הביתה.
שלי יחימוביץ
אבל אני לא מבינה למה. אם עכשיו תרכז מאמצים בשיווק, ואתה אומר שעובדי המינהל עושים את זה היטב, אז למה לפטר עובדים שעוסקים בשיווק למשל?
גיל איזנשטיין-קנה
או להגדיל את מחלקות השיווק שיש בהן רק 2-3 אנשים.
ירון ביבי
חלק גדול מן השינוי הארגוני זה להעביר אנשים רבים יותר לעסוק בשיווק במקום פעילויות אחרות שאנחנו עושים היום שלעניות דעתי הלא מלומדה, ונדמה לי שגם לעניות דעתה של הכנסת לאחר שחוקקה את החוק, פחות רלוונטיות, כמו למשל לבדוק תוכניות של חוכר שיש לו בנייה נמוכה בקריית שמונה ועכשיו מגיע אלינו, נוסע עד נצרת ועלינו לבדוק האם התוכניות שלו מתאימות לנו וכן הלאה.
שלי יחימוביץ
אתה אומר דברים הגיוניים מאוד, אבל איך זה קשור לפיטורי עובדים? עדיין לא הבנתי.
ירון ביבי
מי שאמר לך על פיטורי עובדים שייקח אחריות. אני אומר שוב, אני צריך ארגון שיש בו 490 עובדים.
שלי יחימוביץ
בואו נדמיין מה זה אומר. היום יש 710 עובדים ואתה רוצה 490 עובדים. איך ייעלמו פתאום העובדים האלה? איך אתה אומר שאתה לא מדבר על פיטורים? אל תזלזל באינטליגנציה שלנו.
ירון ביבי
חברת הכנסת יחימוביץ, מעולם לא אמרתי שעובד נעלם.
שלי יחימוביץ
לא אמרת פיטורים, לא אמרת נעלם. איך הם יתפוגגו פתאום?
ירון ביבי
חלק מן האנשים – ובמינהל מקרקעי ישראל יש למעלה מ-280 אנשים מעל גיל 50 - - -
שלי יחימוביץ
אפשר לשלוח אותם לקרחונים, כמו האסקימוסים ...
ירון ביבי
אני מניח שאם יקבלו הסכם פרישה נדיב הם פשוט ילכו מרצונם – ילכו לפנסיה, ילכו לחפש להם עיסוק אחר. זה דבר ראשון.
היו"ר כרמל שאמה
מה עשינו כדי להציע להם הצעה טובה?
ירון ביבי
לא מספיק. שומעים כאן את הביקורת שלי רק מצד אחד, כלפי ההסתדרות, אבל אמרתי ואני חוזר ואומר, אני סבור שמשרד האוצר לא הציע מספיק, ואם צריך אגיד את זה פעם נוספת. אני חושב שמשרד האוצר לא הציע מספיק כדי לעודד עובדים לחפש לעצמם קריירה שנייה או לצאת לפנסיה בכבוד.
אוכל להגיד יותר מזה
המשכורות במינהל כל-כך נמוכות שגם אם אנשים ייצאו לפנסיה אני סבור שאי אפשר לחיות ממנה בשגרה, וגם זה דבר שצריך לקחת בחשבון.
שלי יחימוביץ
עכשיו השבת בעצמך תשובה לשאלה למה המשא ומתן לא מתקדם, כי אתה אומר בעצמך שהממונה על השכר לא הציע מספיק כדי לאפשר פרישה בכבוד.
ירון ביבי
יש לי מעט ניסיון במשא ומתן, אבל לימדו אותי ששומרים על הדיון פתוח. או שמפוצצים אותו ואומרים שאין בכלל על מה לדבר, או שמקיימים איזה דיון, אבל לא נעלמים. הפגישה האחרונה היתה לפני למעלה מ-20 ימים. לא נעלמים ל-20 ימים.
גיל איזנשטיין-קנה
מי נעלם? משרד האוצר אמר שהוא יבדוק ויחזור אלינו.
יאיר אלגאוי
עם כל הכבוד, כמי שמנהל את המשא ומתן ביחד עם מר רחמים לניאדו, לא נעלמנו.
היו"ר כרמל שאמה
חבריי העובדים, הדיון מתנהל לטובתכם. חבל שתשנו את הכיוון.
גיל איזנשטיין-קנה
שידייק בפרטים. הוא לא השתתף באותה ישיבה.
היו"ר כרמל שאמה
יש מי שעושה לכם את העבודה טוב יותר מאשר נראה לי אתם יודעים לעשות.
לאה ורון
הוא לא אמר מי אשם בכך שהפגישה האחרונה היתה לפני 20 ימים.
גיל איזנשטיין-קנה
הוא אמר שנעלמנו. אנחנו פה.
היו"ר כרמל שאמה
אני חושב שהוא לא הצביע עליכם, לא בוודאות. הוא אמר "נעלמו" ולא אמר מי.
ירון ביבי
אני חושב שצריך להאיץ את המשא ומתן. אני חושב שצריך להציע לעובדים יותר.
היו"ר כרמל שאמה
האם אתה מעורב בזה? מי קובע כאן מן הצד השני? אתה באמצע? איפה אתה עומד כאן?
ירון ביבי
מי שקובע מה מציעים לעובדים הוא הממונה על השכר במשרד האוצר. הוא עושה עבודת מטה במשרד האוצר.
היו"ר כרמל שאמה
ומי קבע את המספר, את הירידה מ-710 ל-490 במצבת העובדים, אתה או משרד האוצר?
ירון ביבי
אנחנו, לאחר שהתייעצנו עם חברת ייעוץ ארגוני ובדקנו את זה מכל מיני זוויות.
היו"ר כרמל שאמה
יצא דוח מסודר על זה?
ירון ביבי
בטח.
ישראל חסון
יש כאן איזה סדר של פעולות שאני אישית מתקשה להבין, לפחות מן הזווית שלי. כשדיברו על רפורמה הבנו באיזו רפורמה מדובר, הבנו שיהיו לה הרבה מאוד השלכות. אחת ההשלכות היסודיות ביותר, מעבר לניהול של מדיניות קרקעית נכונה, זה השירות ללקוח. אני זוכר את המספרים שהצגת. נכון? אני טועה בהגדרות?
ירון ביבי
לא, אתה לא טועה.
ישראל חסון
האם הוועדה הזאת קיבלה אי-פעם סקירה כיצד השירות ללקוח משתפר, על-פי אילו פרמטרים הוא משתפר, איך נוכל למדוד האם הוא שיפר? אני נציג הלקוח כאן. יתכן שבסוף המצגת הזאת נגיד שלפי דעתנו לא צריכים להיות 700 עובדים אלא דווקא 1,000 עובדים או 100 עובדים. אני פשוט לא יודע.
ירון ביבי
קודם כול, אני מוכן להציג את הדברים, ואפילו עכשיו אם יתנו לי לדבר במשך רבע שעה ברצף. אני מוכן גם להציג את זה באופן מסודר.
היו"ר כרמל שאמה
יש לך כמה זמן שתרצה לדבר.
ירון ביבי
הייתי מעדיף לעשות את זה באופן מסודר.
ישראל חסון
לא אכפת לי לדחות את זה.
ירון ביבי
נדמה לי שבאתי לישיבה אחת וגיליתי ישיבה אחרת, אבל זה בסדר.
שלי יחימוביץ
חשבת שלא נתייחס לעובדים?
ירון ביבי
היה נדמה לי שבאנו לדבר על יישום הרפורמה. עכשיו אנחנו עוברים לנהל את המשא ומתן מעל במת הכנסת. גם זה בסדר.
שלי יחימוביץ
סליחה, אין לך רשות, כל עוד אתה לא מגיע איתם להסכם. זה כתוב בחוק.
ירון ביבי
אז אגיד עוד משהו ואני בטוח שעכשיו ארגיז את חבריי העובדים.
שלי יחימוביץ
ככה לא מתנהגים לחברים. הם לא חברים שלך.
יאיר אלגאוי
אנחנו מבטיחים לך שלא נתרגז.
ירון ביבי
חשבנו שעלינו לעשות איזו עבודת תשתית כדי להכין את הדברים, ולימדו אותי שתשתית עושים ביחד עם העובדים.
גיל איזנשטיין-קנה
הרבה זמן עבר מאז בית-ספר.
ירון ביבי
עובדי מינהל מקרקעי ישראל, או לפחות ועד העובדים שלהם בחר שלא להכין את עבודת התשתית עד שלא יהיה לו הסכם קיבוצי.
היו"ר כרמל שאמה
למה כוונתך ב"עבודת תשתית"?
ירון ביבי
למשל לבחון את המבנה הארגוני ביחד עם עובדי המינהל, בצוותי עבודה. כינסתי צוותים כאלה אך העובדים קיבלו הוראה מוועד העובדים לא להגיע.
גיל איזנשטיין-קנה
זה היה על העברת בעלות.
ירון ביבי
לא נכון. אעביר לכנסת את רשימת הצוותים ואת המיילים ושיירשם מה שאמרתי.
גיל איזנשטיין-קנה
בבקשה, תעביר.
היו"ר כרמל שאמה
כלומר ביקשת הכנת תשתית ולטענתך ניתנה הוראה מן הצד השני שלא להשתתף בצוותים.
ירון ביבי
מיניתי צוות אחד של הגדרת תפקידים, וצוות שני של המבנה הארגוני וכן הלאה. הודיע ועד העובדים לעובדים לא להגיע. אני יכול להציג דוגמה חיה.
גיל איזנשטיין-קנה
היה צוות של העברת הבעלות. היו 14 צוותים.
ירון ביבי
לפני חודש נפגשתי למשל עם אדריכלי המחוזות והיו להם כל מיני הערות לגיטימיות. העובדים מכירים את החיים במינהל לא פחות טוב ממני והיו להם הערות לגיטימיות. שאלתי למה הם לא באו לצוות לומר את ההערות. הם אמרו לי שהם קיבלו הוראה מן הוועד לא להגיע.
מרגלית חן
הכול זה במסגרת סעיף 49(ד) לחוק.
ירון ביבי
הכנסת התכוונה, כך אני מבין את זה ואולי טוב שתצא הבהרה כזאת, שלא תוקם רשות, שלא נגיד מחר בבוקר שאנחנו עוברים עם 490 עובדים או עם מה שאנחנו חושבים, אבל בוודאי לא התכוונה למנוע את עבודת התשתית. הרי ארגון צריך להתארגן, וכדי להתארגן עליו לעשות עבודה בבית, גם אם אלה דברים שנראים לנו זניחים, ויש לי כאן הרבה דוגמאות לעניין הזה שקשורות לחיים ולדינמיקה של העובדים. אתם העדפתם שלא לנהל את המשא ומתן בצורה הזאת.
מרגלית חן
כי אנחנו לא יכולים להסכים למבנה ארגוני - - -
ישראל חסון
אני ממש לא בדיון הזה. אני שואל אותך בשורה התחתונה, האם אתה יכול להגיד לנו: רבותיי, אלה התפוקות שתקבלו מן הארגון שלי כתוצאה מן השינויים הארגוניים? זה מה שמעניין אותי כרגע.
ירון ביבי
התשובה היא כן.
ישראל חסון
אם אתה יודע להציג לנו את התפוקות, אתה בעל המקצוע שיודע להגיד מה הנגזרת הארגונית של זה, אז אני מבין. אבל אם אני נאלץ לדבר אתך עכשיו על הנגזרות מבלי להבין את התפוקות - - -
ירון ביבי
זאת בדיוק העבודה שעשינו. אמרנו: נגדיר לעצמנו במה אנו עוסקים ובמה אנו לא עוסקים. חשוב בעיקר במה אנו לא עוסקים. בואו נגדיר לעצמנו, גם מבחינת המבנה הארגוני וגם מבחינת מספר העובדים, איך מתארגנים לזה, וגם מבחינת המקצועות שאיתם באים העובדים ושבהם יעסקו. כך בדיוק עשינו. אם אתה רוצה, אני יכול להציג את זה עכשיו. אם אתה רוצה, אני יכול להעביר את זה במצגת כדי שתוכלו לשאול שאלות ענייניות.
ישראל חסון
אדוני היושב-ראש, אני סבור שהשאלה הזאת היא שאלה שממנה תגזור הלאה. אם אתה רוצה לעשות את זה עכשיו, נעשה את זה עכשיו. אם אתה רוצה, נקיים על כך דיון בהזדמנות אחרת. אין לי בעיה, אבל אז נדע שאנחנו לא דנים על שום נגזרת שלה.
ירון ביבי
אני מעדיף להציג את זה בצורה מסודרת.
שלי יחימוביץ
סוגיית העובדים היא לא סוגיית שוליים שאיכשהו התגנבה לכאן. זאת סוגייה קריטית. בינתיים אנחנו מתרשמים שאתם פשוט רוצים להיפטר מעובדים מהר ככל האפשר, בלי איזה הסבר מושכל למה. כל אחד מאתנו מזווית אחרת מתקשה להבין איך אפשר לתת מענה טוב יותר לציבור עם פחות כמה מאות עובדים.
גיל איזנשטיין-קנה
תגיד כבר שהכוונה למיקור חוץ.
היו"ר כרמל שאמה
מי יכול לפגוע בעובדים שיש להם גם את סעיף 49(ג) וגם חברי כנסת שמגינים עליהם? הם עדיין לא נפגעים. הם מוגנים.
שלי יחימוביץ
הם לא מוגנים.
ירון ביבי
העובדים חיים היום בחוסר ודאות, וזה לא נעים ומתסכל.
שלי יחימוביץ
תגיד לנו את האמת. כמה עובדים אתם רוצים להביא במקומם במיקור חוץ?
ירון ביבי
אף לא אחד. אני חושב שיש פעולות שהן לא ליבת העיסוק של המינהל והפעולות הללו יסתיימו בעוד 3, 4 או 5 שנים לכל היותר.
שלי יחימוביץ
ואז כמה מיקור חוץ יהיה?
ירון ביבי
אנחנו לא צריכים לעסוק בדברים שהם לא ליבת העיסוק של המינהל.
שלי יחימוביץ
אמרת לי דבר והיפוכו עכשיו. אמרת: אף לא אחד, ובאותה נשימה אמרת שיש דברים שהמינהל לא צריך לעסוק בהם, כלומר אתם תוציאו אותם למיקור חוץ. אתה יודע שזאת התשובה, אז תענה לי באמת: כמה עובדים בסופו של יום יועסקו במיקור חוץ בתחומים שאתם רואים היום לא כליבת העשייה של המינהל? תענה לי. למה להגיד לי "אף לא אחד" כשאתה יודע שזה לא נכון? למה?
ירון ביבי
קודם כול, אני תמיד אומר את מה שאני חושב ומאמין.
שלי יחימוביץ
אבל אמרת דבר והיפוכו אז קשה לי לדעת במה אתה מאמין ומה אתה חושב.
ירון ביבי
זה לא דבר והיפוכו. הבעיה שלי עם הדיון הזה בכלל, יש לי רושם שנעשתה לו הכנה מראש. לצערי לא הצלחתי אני להעביר את ההכנה מראש. לכן אני מעדיף להעביר מצגת וחברי הכנסת יראו את הארגון מחדש כפי שהנהלת המינהל רואה אותו ולא חלילה במשקפיים אחרות. אותו הם יבקרו ועליו ישאלו שאלות.
היו"ר כרמל שאמה
אתה מתכוון בישיבה אחרת, לא בישיבה הזאת.
מנחם אליעזר מוזס
מתי תוצג המצגת?
היו"ר כרמל שאמה
הבנתי מדבריו של מנהל המינהל שהוא יציג לנו אותה בעצמו ויענה על שאלות. זה יהיה במהלך החודש הקרוב.
ישראל חסון
אם כך, יש שאלה אחת. מה עם המשך המשא ומתן?
היו"ר כרמל שאמה
הגיע הזמן שנציג משרד האוצר ידבר ויגיד את דבריו.
אריאל אבלין
אני אמנם לא נציג הממונה על השכר אבל אנסה לייצג אותו. לא אהבתי את הרושם שנוצר כאן קודם, כאילו משרד האוצר הוא שמשהה את המשא ומתן או מעכב אותו.
שלי יחימוביץ
אמר את זה ראש המינהל, שההצעה שנתתם לא טובה דיה. זה רשום בפרוטוקול.
אריאל אבלין
כרגע אנחנו במהלך של משא ומתן. חוכמה קטנה להגיד: הצעתם ככה והצעתם ככה. צריך לאפשר לדינמיקה של המשא ומתן להימשך. יש כמובן עמדות של שני הצדדים. הוצגו חלופות לעובדים לגבי תנאי הפרישה, לגבי דרישות של מכסת פורשים. ההסתדרות צריכה להחליט באיזו חלופה היא מעוניינת. כמובן שלכל חלופה יש את היתרונות שלה.
יאיר אלגאוי
ההסתדרות צריכה להחליט? ההסתדרות השיבה לכם לפני 20 ימים ואמרה את עמדתה. מה עליה להחליט? קיבלתם תשובה בתום ישיבה, שתבואו עם הצעות מקיפות יותר וענייניות יותר.
היו"ר כרמל שאמה
מה ההצעות החלופיות שהוצעו להם?
אריאל אבלין
יש דברים שנהוגים במסגרת הסדרי פרישה ברפורמות מקבילות בשירות המדינה. לא היתה חריגה מן ההצעות הללו.
שלי יחימוביץ
כמו הנמלים למשל?
אריאל אבלין
כמו מע"צ, כמו הסדרים אחרים שבהם ההסתדרות התחייבה למכסת פורשים מסוימת. זה דבר שמקובל בשינויים מבניים מן הסוג הזה. כרגע אנו מנסים לקבל עמדה סופית של ההסתדרות.
שלי יחימוביץ
מה זה "התחייבה"? התחייבה בתמורה לתנאי פרישה הולמים. אפילו מר ירון ביבי אומר כאן שתנאי הפרישה שהוצעו לעובדים לא הולמים.
אריאל אבלין
אני מבין את זה. לכן אני אומר שאנחנו באמצע משא ומתן. לבוא באמצע משא ומתן ולהגיד: תציעו יותר – בסדר, אני מבין את העמדה הזאת של העובדים שמעוניינים לקבל יותר. זה לגיטימי. זה חלק מן המשא ומתן.
שלי יחימוביץ
הם רק רוצים את העבודה שלהם.
מרגלית חן
אנחנו לא רוצים הסכמי פרישה. אנחנו רוצים להמשיך לעבוד.
שלי יחימוביץ
הם לא עובדים תאבי בצע. הם רוצים לעבוד ולהתפרנס.
יאיר אלגאוי
חוק ההתייעלות הכלכלית עסק בנושאים אחרים. הוא לא עסק ברפורמה שמשמעותה פיטורי עובדים. זה לא עמד על הפרק בכלל. אתם כתבתם שהולכים לקצר תהליכים בירוקרטיים, אבל לא אמרתם שרוצים לפטר עובדים.
ירון ביבי
זה לא היה במסגרת חוק ההתייעלות הכלכלית.
היו"ר כרמל שאמה
במהלך הדיונים נאמר שיהיה צמצום במצבת כוח-האדם.
יאיר אלגאוי
אדוני היושב-ראש, עברתי על כל הפרוטוקולים של הוועדה. זה לא נאמר. השר בכבודו בעצמו ומנהל מינהל מקרקעי ישראל אמרו בפורומים במפורש שהם ישמרו על העובדים, והשר נעלם.
ישראל חסון
למען הדיוק, נאמר שתהיה התייעלות.
שלי יחימוביץ
התייעלות זה לא פיטורי עובדים. אפשר להתייעל בלי לפטר עובדים. הנה, צוותי רוחב זה התייעלות.
ישראל חסון
מקיימים כאן דיון כרגע עוד לפני שאתה ואני יודעים האם אולי צריך להוסיף עובדים.
מרגלית חן
צריך להוסיף.
ישראל חסון
אני לא יודע. אנחנו לא יודע להתייחס ואני סבור שגם אתה לא יודע להתייחס. כל התייחסות עכשיו למספר או למעמד או לסטטוס או למצב תהיה לא רצינית. שיציג מנהל המינהל לאן הוא רוצה להגיע, איזה שירות הוא רוצה לתת. יתכן שאגיד לו שאני מבקש ממנו להוסיף לשירות שלו עוד שתי מדרגות, יתכן, והוא יגיד: תעזור לי בתקציב, תעזור לי בזה. בסדר, אעזור לו. יתכן שאגיד לו שמספר העובדים שנקבע גבוה מדי. אינני יודע. אני לא יודע על מה אני מדבר. זה כמו שתשלח אותי עכשיו לקנות אוטו. נו, איזה אוטו? איזה מחיר? מכונית ספורט, או משאית, או טריילר? על מה אנחנו מדברים?
שלי יחימוביץ
על בני אדם.
ישראל חסון
בשלב הזה אני לא מבין את הדיון. מר ירון ביבי, אני צודק או טועה?
ירון ביבי
אני סבור שאתה צודק בהחלט.
יאיר אלגאוי
אז אתה בוודאי יכול להבין אותנו שלא יכולנו להסכים למספר שהציגו לנו כיעד.
שלי יחימוביץ
הציגו בפניהם מספר ואמרו: תחליטו על 300 מפוטרים, אחרת לא מדברים אתכם.
ירון ביבי
בניגוד לחבר הכנסת חסון, להם דווקא הציגו נייר מפורט מאוד שכולל את המבנה הארגוני החדש ולמה הוא יגרום. אני מוכן לשלוח אותו גם לוועדה.
יאיר אלגאוי
הנייר הזה לא מפורט. קיבלתם עליו תגובה. חסרים בו ניתוח עיסוקים, מפת דרכים ופירוט תפקידים. יצרתם קוביות ושמתם מספרים, הא ותו לא. האמן לי, ישבנו על זה ימים ולילות. הוכן מסמך של 21 עמודים שיועבר אליכם. אנחנו בטיוטה האחרונה והסופית שלו. האמן לי שבצד שלנו אנחנו עובדים. אבל אתם – ואתה אומר את זה, אתה לא מתכחש לכך – הצבתם יעד, הצבתם מספר. אמרתם: כל עוד לא תתכנסו למספר הזה אנחנו לא מתקדמים אתכם.
אריאל אבלין
זה לא נכון.
יאיר אלגאוי
אנחנו לא מוכנים להתקדם כשאקדח מוצב מול רקת העובדים. אומרים להם: תחיו בחוסר ודאות. עובדי המינהל אין להם רגע דל של שקט מאז שהרפורמה יצאה לדרך, ועכשיו כשהם שמעו את המספרים הם בוודאי נמצאים בחוסר שקט. כשמאיימים עליהם השכם והערב שמי שלא ישתף פעולה עם הרפורמה ימצא את עצמו מחוץ למקום העבודה אז אי אפשר להמשיך כך. אתם רוצים לנהל משא ומתן? בבקשה, בואו ושבו, תשימו את הדברים על השולחן. אנחנו אתכם.
רחמים לניאדו
יותר מזה, האם הגשתם הסכם כלשהו? לא הגשתם שום דבר, לא טיוטה ולא שום דבר.
ירון ביבי
יש הבדל מהותי בין חבר הכנסת חסון ובין העובדים מפני שהעובדים קיבלו מסמך שמפרט את הדברים. אנחנו מחכים מזה חודשיים לתגובה שלהם וטרם קיבלנו אותה.
רחמים לניאדו
זה על-פי חוק.
יאיר אלגאוי
צריך להגיד את האמת – אין לכם מוטיבציה להתקדם אתנו. לא יצרו לכם בחוק מוטיבציה. אם היה סעיף נוקשה יותר היתה לכם מוטיבציה, אבל היום אתם גוררים רגליים. העובדה שנציג הממונה על השכר לא הגיע לישיבה הזאת אומרת דרשני. היא אומרת למעשה הכול. זה לא מעניין אותם בכלל.
רחמים לניאדו
בישיבה האחרונה גם מר ירון ביבי לא היה.
היו"ר כרמל שאמה
יש כאן נציג של משרד האוצר.
יאיר אלגאוי
אבל יש הבדל בין נציג אגף התקציבים ובין נציג הממונה על השכר. מי שעומד לשאת ולתת אתנו ולחתום אתנו על הסכם קיבוצי הוא הממונה על השכר. הממונה על השכר לא הגיע לכאן. צריך להגיד את הדברים בגלוי.
שלי יחימוביץ
אגב, הרשות תקום ב-1 בינואר בכל מקרה?
היו"ר כרמל שאמה
אנחנו לא מנהלים כאן משא ומתן. אנחנו רוצים לדעת מה הכשל שמונע מכם במשך כל-כך הרבה זמן להתקדם.
שלי יחימוביץ
יש לי רעיון: ב-1 בינואר כל עובדי המינהל ייהפכו לעובדי הרשות. פשוט מאוד. זה יפתור לכם את הבעיה ויוריד את הלחץ. תוכלו להקים את הרשות עם צוותי הרוחב שלכם, הכול יהיה בסדר, ואחר-כך תמשיכו בניהול משא ומתן לפיצויי פרישה מכובדים שיהיה בהם תמריץ.
ירון ביבי
אין לי בעיה עם ההצעה הזאת אם המשמעות שלה שאנחנו עושים את הארגון מחדש עם אותם עובדים ועושים את העברת הבעלות, ואז ננהל משא ומתן. אין לי בעיה עם זה. מי שמתנגד זה הצד השני.
היו"ר כרמל שאמה
כולכם מתנגדים להפוך להיות עובדי רשות?
גיל איזנשטיין-קנה
לא. אלה משחקי מילים. אלה שני דברים שונים. להעביר לרשות – בבקשה. לא הבנתי למה עובדי מדינה לא יכולים להמשיך בארגון החדש. העברת הבעלות מקצרת את תוחלת העבודה של העובדים. אנחנו רוצים לנהל על כך משא ומתן, וצריכים לנהל על כך משא ומתן. מכוח מה נולדה הקביעה שלכם ש-300 עובדים יילכו הביתה? מכוח העברת הבעלות. זו הרפורמה שאתם הצגתם לחברי הכנסת.
יאיר אלגאוי
אבל לא הצגתם ש-300 עובדים יילכו הביתה.
גיל איזנשטיין-קנה
לנו אמרתם ש-300 עובדים יילכו הביתה, אז על זה צריך לנהל משא ומתן ועל זה צריך להיות הסכם קיבוצי.
ירון ביבי
כפי ששמתם לב, הדברים מורכבים יותר מאשר הוצגו לכם.
יאיר אלגאוי
ויותר מזה, העובדה שאנו רוצים שכל העובדים יעברו ב-1 ינואר לרשות, כפי שהציעה חברת הכנסת שלי יחימוביץ, ומר ירון ביבי הסכים, זה על מנת שלא יהיו עובדים סוג א' ועובדים סוג ב'. אם לא יהיה הסכם כזה אז למינהל מקרקעי ישראל יהיו שני סוגי עובדים, ואת זה צריך למנוע.
ירון ביבי
למה?
יאיר אלגאוי
תשיב בעצמך למה. אם תעביר רק 490 עובדים לרשות, מה עם היתר? מה הם יעשו למחרת היום, יטיילו?
ירון ביבי
זה לא מה שחברת הכנסת שלי יחימוביץ הציעה.
שלי יחימוביץ
אני הצעתי שכל העובדים יעברו לרשות ב-1 בינואר.
יאיר אלגאוי
אתה מוכן שכל העובדים יעברו לרשות?
ירון ביבי
ושהמינהל יתארגן מחדש ושנקדם את העברת הבעלות.
יאיר אלגאוי
אל תערבב בין התחומים. אתם צריכים לנהל משא ומתן. אתם רוצים לנהל משא ומתן על מה שנוח לכם. אתם לא רוצים לנהל משא ומתן על הכול. אתם רוצים לקבוע לנו קודם כול את היעד של הפיטורים, ואחרי שנתכנס ליעד של הפיטורים תדברו אתנו. עובדי המינהל מספיק חכמים כדי לעשות את החישוב: כדאי לי לפרוש? כדאי לי להישאר בעבודה?


מאז שנת 2009, ובלי הסכם קיבוצי, לא שבתנו ולו יום אחד במינהל מקרקעי ישראל, לא הבערנו שום דבר. העובדים התדפקו על דלתותינו והתחננו: תנו לנו להבעיר את המינהל. אמרנו להם: לא. בשום פנים ואופן לא. אנחנו רוצים שקט. אנחנו רוצים לנהל משא ומתן. אנחנו רוצים להתנהל נכון. ומה אנו שומעים כאן, רבותי? אין להם שום מוטיבציה להידבר אתנו. הם קיבלו את הרפורמה, הם רוצים את הרשות, הם רוצים רק את העברת הבעלות. העובדים לא מעניינים אותם. העובדים לא מעניינים אף אחד.


אני שמח על הישיבה הזאת, אני רוצה לברך אתכם, כי באמת בדיווח הזה יצא המרצע מן השק. יושב כאן נציג משרד האוצר ותשאלו אותו מה הוא הציע לנו במשא ומתן בכל הישיבות עד היום. אנחנו הסכמנו לקבוע ישיבות מהיום למחר, מהיום להיום, מן השעה הזאת לשעה הזאת. פינינו הכול. קבענו ישיבות עם הממונה על השכר ועם מר אריאל יעקובי, הוא נכנס במלוא כוחו למשא ומתן. אבל תבואו, תציעו, תניחו. כלום! עד היום שום דבר: אם תסכימו ליעד – נתקדם, אם לא תסכימו ליעד – לא נתקדם. זה המשא ומתן שמתנהל. אם היו רוצים אפשר היה בתוך שבועיים לסיים, אבל הם לא רוצים.
היו"ר כרמל שאמה
הם אומרים שהם רוצים לעבור למצבת כוח-אדם של 490 עובדים. מה אתם רוצים?
ירון ביבי
הייתי מציע שלא ננהל כאן משא ומתן.
גיל איזנשטיין-קנה
למה 490 ולא 510 עובדים?
יאיר אלגאוי
ברשות החדשה הם אומרים שיש הרבה עבודה. הם מדברים על קליטת 50 עובדים חדשים נכון להיום, אבל הם מסתירים דבר אחר – הם רוצים לקלוט הרבה עובדים במיקור חוץ. אנחנו לא מסכימים לכך. הוא מדבר על שיפור השירות לאזרח. אני שואל שאלה: על-פי ההצעה שלהם הם רוצים לעבור מ-6 מחוזות ל-4. איך משפרים שירות ב-4 מחוזות אם רוצים שתהיה פריסת שירות? הוא אומר: נפתח באמצעות כל מיני חברות מיקור חוץ, סניף כאן וסניף שם, באמצעות הבנקים והדואר. זה שיפור השירות? אנחנו לא מוכנים לזה.


אנחנו רוצים לנהל משא ומתן כן ואמיתי. שימו בפנינו את הכול. אין הסכם שכר היום. בואו ותדברו אתנו על שנת 2009, שאנחנו בלי הסכם שכר ואנחנו לא משביתים, אנחנו ממתינים כי אמרו לנו שהכול יוסדר ברפורמה. חיכינו, ובינתיים שנה עברה ועובדי המינהל לא קיבלו אגורה.


אתה יודע מה, אני לא מתפלא. שובתות היום הקלדניות בבתי-המשפט, במגזרי המשק שבתו היום מגזרים נוספים, כי זאת שיטה למשוך את המשא ומתן עד מיאוס, עד שלעובדים אין יותר סבלנות. כמה אנחנו יכולים? יושב כאן מר רחמים לניאדו. הוא יספר על המשא ומתן של הקלדניות שנמשך כבר 3 שנים.
רחמים לניאדו
המשא ומתן לגבי שכר הקלדניות בבתי-המשפט נמשך 3 שנים ועד שהגענו להסכם הם חזרו בהם.
יאיר אלגאוי
הם לא זזים. הם מציבים יעד ולא זזים ממנו מילימטר. כשאנחנו מציבים יעד אז אנחנו לא בסדר. למה? כי אסור לנו להציב יעדים במשא ומתן. אנחנו לא באנו לרפורמה הזאת לצורך פיטורי עובדים. באנו לרפורמה הזאת כי אמרתם שיהיה שיפור בשירות. אמרנו: אדרבה ואדרבה, יהיה שיפור בשירות, עובדי המינהל יתנו את השירות הכי טוב לאזרח. אבל בשביל לשפר את השירות צריך להגיד את האמת. צריך לקלוט עובדים במינהל. הרי למה אין שירות טוב? כי מצמצמים וכי מתקבלות עוד ועוד החלטות בירוקרטיות. עובד המינהל היום לא מבין את החלטות המועצה. יגיד את זה מר ירון ביבי מפורשות. מתקבלות החלטות מועצה מנוגדות.
ישראל חסון
מאחר והוועדה הזאת אמורה בדיון על הרפורמה במינהל מקרקעי ישראל לדון 6 פעמים ביום עד שעה 2 לפנות בוקר, אני לא מוצא בעיה קלה שבקלות לקבוע דיון בשעה סבירה – 2 לפנות בוקר כבר קשה לנו קצת בגיל שלנו.
יואב שגיא
את זה תשמור לחוק ההסדרים.
ישראל חסון
בואו נשמע על כל התוכנית של הרפורמה הארגונית של מר ירון ביבי, נבין על מה מדובר, נבין על מי מדובר, נבין איך מדובר ואז נדע להתייחס. עד אז, כשהוא מדבר על 390 עובדים אתה בכלל לא יודע אם לא צריך 410 או 200. אתה חושב שאתה יודע, אבל הוא לא יודע.
ירון ביבי
אפשר וצריך וראוי שנציג את הדברים, אבל המשא ומתן לא צריך להתנהל כאן. המשא ומתן צריך להתנהל בינינו כממשלה ובין ההסתדרות והעובדים. ערבבנו כאן בין שני דברים, בין ההצגה של הרפורמה – להבין אותה, לראות איך מיישמים אותה, שזה הדיון שאני פחות או יותר באתי אליו, ובין ניהול משא ומתן עם העובדים.
שלי יחימוביץ
אבל הרפורמה לא תצא לדרך בלי הסדר עם העובדים. זה חלק מן החוק. אתה לא יכול להפריד את זה באופן מלאכותי. אתם חושבים כנראה שמכוח האינרציה הרשות כן תוקם ושאתם לא תִספרו את העובדים.
ירון ביבי
ממש לא. אני לא חושב כך. אני יודע שזה לא יהיה כך. ברור לי החוק. הסעיף הזה בחוק נכנס בהסכמה של הממשלה, ובוודאי שלי, ובוודאי אנו מתכוונים לכבד אותו ולמלא אחריו. אבל אני סבור שלא נכון שהמשא ומתן יתנהל כאן.
שלי יחימוביץ
אבל בעוד חודש הרשות אמורה לקום.
ירון ביבי
כתוב שהרשות לא תקום אלא אם יהיה הסכם קיבוצי עם הוועד, המאוחר מבין השניים. זאת אומרת, יש תאריך ויש הסכם קיבוצי, והמאוחר מבין השניים הוא שיקים את הרשות.
יעקב (ינקי) קוינט
לא כתוב שזה מותנה בהסכם קיבוצי.
ירון ביבי
יש פעולות שלמיטב הבנתי כן אפשר לבצע, כמו למשל הקמת מועצת הרשות, שהוקמה, וזה נידון כאן על השולחן הדיונים, כמו העברת הבעלות, שלמיטב הפרשנות שלי החוק מאפשר אותה.
גיל איזנשטיין-קנה
לא, כי יש לזה השלכות על העובדים. זה סעיף נוסף.
מרגלית חן
סעיף 49(ד).
ירון ביבי
גם ללא הסכם קיבוצי אלה פעולות שאפשר לבצע. כן צריך לקיים משא ומתן על הסכם קיבוצי וכן צריך להקים את הרשות, כי לעניות דעתי יש בה תועלות למשק של יעילות והתייעלות, כל מה שהצגנו. זאת פעולה חשובה ואנחנו כן רוצים לנהל משא ומתן. לצערי עד היום הוא התנהל בעצלתיים.
רחמים לניאדו
אף אחד לא חלק עליך, אבל איפה ההסכם הקיבוצי על-פי החוק? תשים אותו על השולחן. היית חוסך לך את כל זה.
היו"ר כרמל שאמה
אני מבין ממך שב-1 בינואר, על-פי הקצב הזה לא תהיה לנו רשות?
ירון ביבי
אני מקווה מאוד שהקצב ישתנה, מצד שני הצדדים.
היו"ר כרמל שאמה
זאת הדאגה שלנו. אנחנו לא מתערבים בשיקולים, כמה הם יקבלו, כמה אתם תתנו. זה עניין של משא ומתן ביניכם. אותנו ככנסת שחוקקה את החוק וכממשלה שמאמינה ברפורמה הזאת מעניין שהרפורמה הזאת לא תתעכב. אם אנחנו רואים אִיוּם של עיכוב, כאן דאגתנו.
גיל איזנשטיין-קנה
העברת הבעלות יש לה השלכות על זכויות של עובדים.
מרגלית חן
זה הסעיף השני בחוק.
גיל איזנשטיין-קנה
זה קיצור תוחלת העבודה של העובדים. עובדים שהגיעו לעבוד במינהל חשבו שהם יעבדו בו עד הפנסיה. לצאת לגמלאות בגיל 50, זה עוד 17 שנות עבודה. תראה לי עובד בגיל 50 שמוצא עבודה. אתם רוצים לעשות את זה? תגיעו להסדר עם העובדים גם על העברת הבעלות.
ירון ביבי
זאת דרישה חדשה.
גיל איזנשטיין-קנה
זאת לא דרישה חדשה.
יאיר אלגאוי
אדוני היושב-ראש, מנהל המינהל לא נוטל חלק בכל הדיונים. אנחנו העלינו את נושא העברת הבעלות בישיבות המשא ומתן, אבל אמרו לנו: אנחנו לא דנים אתכם בנושא הזה. אני אומר לך, אדוני היושב-ראש, אמרת שבענייני העובדים אתה לא לוקח סיכון והוועדה לא תיקח סיכון. אתה מבין כאן שהוועדה לוקחת סיכון. אין להם שום עניין לדון אתנו. אתם לוקחים סיכון בקטע הזה. אז תמנעו את זה. יהיו כאן עובדים שייוותרו באוויר. אלה מילים שלך, אדוני היושב-ראש.
גיל איזנשטיין-קנה
אם זה לא יסתדר אתם לא תותירו לנו ברירה. אתם שמים אותנו עם הגב לקיר.
היו"ר כרמל שאמה
כפי שאני מבין, ככל שמדובר בצמצום מצבת כוח-האדם של המינהל במעבר לרשות, כאן באנו להגן עליכם, אבל אני סבור שאתם לא צריכים לקשור את הדבר להעברת הבעלות. לא הבנתי את הטעם. אולי תסבירו לי.
גיל איזנשטיין-קנה
עד היום טיפלנו בחכירות. עכשיו במסגרת העברת הבעלות מנהל המינהל אמר שבתוך שנה וחצי הכול נגמר. יש לזה השלכה על העובדים.
היו"ר כרמל שאמה
למה שהעובדים יתייתרו? אם הוא ירצה לפטר את העובדים הוא יצטרך להגיע איתם להסכם קיבוצי.
זילפה אברישמצ'י
אז עכשיו להפסיק את העבודה ואחר-כך לנהל משא ומתן?
יאיר אלגאוי
הם רוצים קודם כול לסגור את קו הייצור ואחר-כך לנהל משא ומתן לאחר שקו הייצור נסגר. אנחנו אומרים להם: לא. קודם כול תדברו אתנו בתום-לב. הרי לא סתם הם מביאים את המספרים היום. המספרים לא נולדו יש מאין. אנחנו מבינים בדיוק. יושבים כאן עובדי מינהל מקרקעי ישראל שעובדים במינהל כבר 30 שנים ויודעים איך העסק עובד. אי אפשר "לעבוד" עליהם. אבל לא מנהלים אתנו משא ומתן אמיתי, כן ושקוף. מציבים לנו את היעד ואומרים לנו: תגיעו אליו "ביי הוק אנד ביי קרוק". נכפה עליכם את ההגעה ליעד. אנחנו אומרים להם: לא. נגיע ליעד בשיתוף פעולה. נשב ביחד למשא ומתן ותדונו אתנו על כל נושא. הרי מה זה משא ומתן? אתה תקבע את תג המחיר ואני אגיד לך איך תגיע אליו? אין דבר כזה. אנחנו רוצים משא ומתן. הנושאים שאנו מעלים – תענו לנו תשובות עליהם.


אי אפשר לקבל את תג המחיר של פיטוריי 300 עובדים. איך נסביר את זה? איך נבוא ל-300 עובדים ונגיד להם: אתה הולך הביתה, אתה הולך הביתה? איך נוכל להסתכל לאותם עובדים בעיניים? נגיד להם: ישבנו בוועדת הכלכלה והסברנו את הסיכונים וועדת הכלכלה אמרה שהיא לא לוקחת סיכונים בענייני עובדים, והנה, רואים שלקחו סיכון, לקחו כאן סיכון כבד. יושב-ראש הסתדרות עובדי המדינה, מר אריאל יעקובי, חזר ואמר במפורש: אין להם מוטיבציה. אתם שמים לב, זה לא מעניין אותם. הם באו מנקודת מוצא אחת: רפורמה. רפורמה בכל מחיר. כשישבנו כאן בוועדה ודנו בענייני העובדים ודרשנו סעיף כמו זה שהוכנס ברפורמה בנמלים וברכבות, הם אמרו: לא, מה פתאום, אנחנו רוצים הסכם קיבוצי, אנחנו רוצים, רוצים, רוצים. איפה אתם היום? הם לא רוצים. אין להם שום עניין.
ירון ביבי
הצגת הדברים היא קצת חד-צדדית.
יאיר אלגאוי
תאמין לי, אתה יושב כאן ומציג את הדברים, יש לך בָּמה.
ירון ביבי
לפני למעלה מחודשיים, זה היה יום רביעי, קיבלתם נייר שמסביר את המבנה הארגוני. התחייבתם שעד ליום חמישי, למחרת, תמסרו הערות על הנייר הזה. עברו מאז 9 ימי חמישי. אז להגיד: אין להם מוטיבציה? נדמה לי שקודם כול צריך להסתכל במראה.
יאיר אלגאוי
ראשית, אמרנו לך שעל הסף אנחנו לא מקבלים את המבנה הארגוני. אמרנו שהמבנה הארגוני שאתם מציעים הוא מבנה לא נכון. שנית, הצגתם לנו מבנה ארגוני חסר, שאין בו כלום. הצגתם קוביות ומספרים.
היו"ר כרמל שאמה
מנהל המינהל התחייב שנקיים כאן דיון מפורט על המבנה הארגוני. חבל על כל מילה שתוסיף כעת על המבנה הארגוני.
יאיר אלגאוי
הוא מדבר על המבנה הארגוני, אבל אין מפת דרכים למבנה הארגוני, אין ניתוח תפקידים, אין כלום במבנה הארגוני. הוא לא יכול להגיד היום איך תיראה מחלקה משפטית אצלנו, כמה עובדים יהיו בה ומה הם יעשו.
היו"ר כרמל שאמה
הוא הבטיח להציג בפני הוועדה את הפירוט, את הנימוקים ואת המסקנות. מה יותר מזה?
יאיר אלגאוי
אמר לי אחד מן הנושאים ונותנים מטעם המינהל: למען האמת לא הצלחנו למצוא שום הבדל בין המבנה החדש למבנה הישן, הכול אותו דבר.
ירון ביבי
כנראה אחד מחברי ועד העובדים אמר לך את זה.
יאיר אלגאוי
אבקש מאותו אדם להשתמש בשמו ואגיד את שמו לאחר שאקבל ממנו את האישור.
ירון ביבי
אשמח לשמוע.
היו"ר כרמל שאמה
לא ניכנס כאן לרכילות. אדוני ממשרד האוצר, שמעתי מנציג אחר של משרד האוצר שהוצעו לעובדים הצעות, שהאוצר מוכן להגיע איתם להסכם בדומה להסכם מע"צ. זה נכון?
אריאל אבלין
השאלה מה ההסתדרות תהיה מוכנה לתת בתמורה. כרגע יש הצעה על השולחן שההסתדרות טוענת שאינה מספקת אותה מבחינת תנאי פרישה, בהינתן מה שהם אמרו שהם לא מוכנים בכלל לדבר על מכסה כלשהי. במסגרת המשא ומתן, במידה ותהיה נכונות של ההסתדרות להגיע להבנות כלשהן אז כמובן גם אנחנו נהיה מוכנים.
היו"ר כרמל שאמה
מה ההבנות שחסרות?
אריאל אבלין
כרגע כל הדיון נסוב סביב סוגיית מכסת הפורשים.
שלי יחימוביץ
תציעו להם תנאי פרישה נאותים והם יפרשו מרצונם. אמר כאן מר ירון ביבי שתנאי הפרישה שאתם מציעים לא טובים, כלומר לא נותר להם אלא להיות מפוטרים כי אתם לא מציעים להם הסכם פרישה שיש בו תמריץ לפרוש. פשוט תנו להם תנאים נורמליים. למה שהם יסכימו 'על עיוור' בלי שאתם תציעו תנאי פרישה נורמליים ליעד של צמצום מצבת כוח-האדם ב-300 עובדים? תסביר לי למה. איזה היגיון יש בזה?
אריאל אבלין
אין כמובן דרישה להסכמה 'על עיוור'. כשהם יסכימו לכל דבר הם יראו מה התנאים שעומדים מולם, וזה יהיה התנאי להסכמה.
גיל איזנשטיין-קנה
קודם שאנחנו נסכים ואחר-כך שנראה את התנאים?
אריאל אבלין
קודם צריכה להיות הסכמה עקרונית לדבר על הנושא. כרגע לא מוכנים שזה יהיה על השולחן. זה לא על השולחן.
שלי יחימוביץ
קודם אתם דורשים יעד מספרי. הם צריכים להגיד לכם "כן" על יעד מספרי בלי לדעת באילו תנאים?
אריאל אבלין
אנחנו מעוניינים שהנושא יישאר על השולחן. כרגע אומרים שזה לא על השולחן, אז מן הסתם אי אפשר להתקדם.
היו"ר כרמל שאמה
אני לא רוצה לנהל את המשא ומתן כאן על השולחן, זה לא המטרה. אני רואה שאנחנו לא מצליחים להתקדם בנושא הזה. אני מבין שבשבועיים הקרובים תהיה לנו ישיבה נוספת. עד אז ברור מאליו שהוועדה קוראת לשני הצדדים להתחיל לנהל את המשא ומתן ביתר אינטנסיביות. לא הגיוני שאתם לא נפגשים במשך 20 ימים. זה מראה על חוסר רצינות של שני הצדדים.
רחמים לניאדו
נפגשנו כל הזמן. הם לא נפגשו.
היו"ר כרמל שאמה
לאור האמירה של מנהל המינהל שבישיבה הבאה של הוועדה הוא יציג לנו פירוט מפורט ומנומק של המבנה הארגוני ושל תהליך קבלת ההחלטות בנוגע אליו - - -
רחמים לניאדו
שיביאו את ההסכם עצמו, ההסכם הקיבוצי שלא קיים עד היום.
היו"ר כרמל שאמה
אני עדיין לא מבין את הפערים ביניכם. עד אז אני מקווה שהתמונה תתבהר, גם מצד משרד האוצר וגם מצד העובדים. אני רואה שלא רק צד אחד אשם בסיפור הזה.
שלי יחימוביץ
סליחה, לא בסדר מה שאתה עושה.
היו"ר כרמל שאמה
למה לא בסדר?
שלי יחימוביץ
לא לכל מטבע יש שני צדדים. אמר כאן מר ירון ביבי במפורש שמשרד האוצר מציע להם תנאי פרישה לא הולמים. תבין מה קורה, הוא רוצה לפטר 300 אנשים בלא תנאים.
מרגלית חן
הם רוצים שוועד העובדים יסכימו לפיטורי 300 עובדים.
היו"ר כרמל שאמה
אבל גם מה שאני שומע מן הצד השני, לא שמעתי על איזו דרישה שלהם. גם הצד השני צריך לדרוש, להגיד מה הוא רוצה.
גיל איזנשטיין-קנה
אנחנו רוצים להמשיך לעבוד עד גיל 67.
יאיר אלגאוי
הדרישה של העובדים כל-כך צנועה.
היו"ר כרמל שאמה
אם הממשלה לא היתה מפטרת ולו עובד אחד, אני לא מבין את הדרישה.
גיל איזנשטיין-קנה
הדרישה של העובדים היא להמשיך לעבוד ברשות מקרקעי ישראל. מה זה להעביר עובדים? לאן? לארגונים אחרים?
ירון ביבי
נדווח בעוד שבועיים מה קורה ונעביר לכם מראש את המצגת.
שלי יחימוביץ
בדיוק, תעבירו לנו כמה ימים מראש כדי שנלמד אותה.
היו"ר כרמל שאמה
אנחנו מבקשים לקבל מראש גם ממשרד האוצר תמונת מצב של המשא ומתן, כדי שניכנס לתמונה.
שלי יחימוביץ
ואל תגידו לנו שזה לא ענייננו כי פשוט זה חלק בלתי נפרד מן החוק.
היו"ר כרמל שאמה
זה ענייננו. ההתקדמות במשא ומתן ביניכם, אם היא אטית, בוודאי שהיא מענייננו. לא סתם הבענו את דעתנו גם על החשיבות של הרפורמה וגם על החשיבות של זכויות העובדים. הוספת הסעיף הזה היתה צעד חריג שבו הובעה עמדתה של הכנסת.
שלי יחימוביץ
אגב, כאן היושב-ראש מדבר בשם עצמו על החשיבות של הרפורמה וכן הלאה.
היו"ר כרמל שאמה
אבל אחרי שהיא התקבלה היא חשובה, כי חשוב שהחלטה שהכנסת מקבלת תיושם.
שלי יחימוביץ
אם היא החלטה רעה, ראוי שהיא לא תיושם.
היו"ר כרמל שאמה
לא נכון. ההכרעה בדמוקרטיה משמעה שהחלטה שהתקבלה ברוב היא ההחלטה.
שלי יחימוביץ
לכן אני לא נועצת מקלות בגלגלי היישום. אני רק אומרת שאנחנו צריכים להיות נאמנים לחוק שחוקקנו.
היו"ר כרמל שאמה
זאת הכוונה שלי. העובדים צריכים לנהל את המשא ומתן הזה כאילו סעיף 49(ג) לא קיים, ומשרד האוצר - - -
שלי יחימוביץ
למה?
היו"ר כרמל שאמה
הסעיף הזה לא נועד לכך שכל עובד יבקש עכשיו בית על הים.
שלי יחימוביץ
הם לא מבקשים בית על הים.
היו"ר כרמל שאמה
זאת הכוונה שלי, אבל לא נתת לי להשלים את המשפט שלי. משרד האוצר צריך לנהל את המשא ומתן כאילו יש מאה סעיפים כמו 49(ג). זה ההבדל. אם משרד האוצר יתעלם מן הסעיף הזה, תגלו שהוא קיים; ואם העובדים יישענו רק על הסעיף הזה, תגלו יום אחד שהוא לא קיים כי יום אחד יבואו לכאן כוחות שונים וידרשו לשנות את הסעיף. סעיף גם ניתן לבטל. רק אתמול הכנסנו כאן שינויים בחוק.
שלי יחימוביץ
אתה אומר דבר חמור מאוד.
היו"ר כרמל שאמה
אני אומר דבר שדווקא תומך מאוד בגישתך. הדברים צריכים להיות מאוזנים. אי אפשר לקחת את המטוטלת לצד אחד, כי מטבעה של מטוטלת שכאשר מושכים אותה לצד אחד אחרי כן היא עפה לצד השני, כי אי אפשר להחזיק אותה לעד בצד קיצוני אחד. תאמיני לי שאני עם העובדים לא פחות ממך. הכנסנו את זה, לא על אפם וחמתם.
יאיר אלגאוי
אבל צריך להבין מי הצד החלש ומי הצד החזק כאן. אנחנו הצד החלש במשוואה הזאת.
היו"ר כרמל שאמה
אתה חושב שכינסנו את הדיון הזה על-פי בקשת משרד האוצר?
יאיר אלגאוי
אני בטוח שלא.
היו"ר כרמל שאמה
אתה חושב שמשרד האוצר והאחרים מרוצים מן הדיון הזה?
יאיר אלגאוי
אבל אי אפשר להגיד לנו שיום אחד הסעיף הזה יתבטל. לא נשענו על הסעיף הזה. להיפך, אנחנו אומרים שלמרות שהסעיף קיים אנחנו מתעלמים מקיומו.
היו"ר כרמל שאמה
הכוונה שלי היא שאם כל המוטיבציה שלכם תתבסס על קיומו של הסעיף אז המשא ומתן לא הוגן. זה מה שהזהיר אותנו מראש משרד האוצר כאשר יזמנו את הסעיף הזה. סמכנו עליכם שאתם רוצים להגיע לפתרון, והפתרון צריך להיות טוב לכם ואפילו עם בונוס. אין לי בעיה עם זה.
שלי יחימוביץ
אדוני היושב-ראש, אני חייבת להגיד עוד משפט על הפוליטיקה שמאחורי הקלעים של הרפורמה. הרי זה לא רק שאנחנו בהתנדבות הוספנו את הסעיף הזה. ההסתדרות היתה מעורבת באופן משמעותי מאוד ובאופן פוליטי בתוך המערכת הפוליטית, בגלל השותפות הקואליציונית של מפלגת העבודה בקואליציה, ומר עופר עיני הטיל כאן את כל כובד משקלו. הסעיף הזה הוכנס כתביעה פוליטית שבלעדיה הרפורמה הזאת לא היתה יוצאת לדרך. לא עושים להם טובה.
היו"ר כרמל שאמה
זה לא עניין של לעשות טובה. הסעיף הזה היה מוכנס והייתי נלחם עליו גם בלעדי מר עופר עיני.
שלי יחימוביץ
אני שמחה לשמוע.
היו"ר כרמל שאמה
כל מילה שהקראת מן הפרוטוקול לא אמרתי אותה בטעות ואני לא מצטער על כך שאמרתי אותה. זאת דעתי. אני אמנם לא מזוהה עם עובדים כפי שאת מזוהה באופן טבעי, אבל תאמיני לי, לבי איתם, באמת לבי איתם.
שלי יחימוביץ
אני מאמינה לך.
היו"ר כרמל שאמה
הרי ברור לי שהצד החזק כאן זה המדינה, אבל הדברים צריכים להיות מאוזנים כי הרי יהיו עוד הסדרים עם עובדים בעתיד ואי אפשר לפתוח לגמרי. אני לא אומר שכל מילה של משרד האוצר היא בסלע. הם יאמרו: הצענו להם הצעה שאף פעם לא הוצעה לעובדי מדינה.
קריאה
הם לא אומרים כך.
ירון ביבי
הם יגידו בעתיד.
ישראל חסון
אתה עוד לא יודע, אבל הוא יודע את הסוף.
היו"ר כרמל שאמה
לא דיברתי על מר אריאל אבלין, אלא על פקיד בכיר אחר שדיברתי אתו כהכנה לדיון.
שלי יחימוביץ
הוא כנראה שיקר לך.
היו"ר כרמל שאמה
עד היום הוא לא שיקר לי. הוא אמר לי: אנחנו מוכנים להציע, אבל הסעיף שהכנסת קבעה בחוק תוקע את כל העניין כי העובדים מרגישים שהם לא רוצים להגיע לשום סיכום.
גיל איזנשטיין-קנה
מה פתאום?
יאיר אלגאוי
זה דומה למקרה שהקימו כלא פרטי ובסוף בג"ץ ביטל אותו. אנחנו אשמים בכך?
היו"ר כרמל שאמה
לא הבנתי את הקשר, אבל לא משנה.
גיל איזנשטיין-קנה
זה זעקת הקוזאק הנגזל. מצד אחד לא באים למשא ומתן, ומצד שני אומרים שהכול תקוע.
היו"ר כרמל שאמה
קבענו להיפגש כאן בעוד כשבועיים. זה לא זמן רב, אבל זה זמן רב בשבילכם למצות עוד דברים ולהראות כאן שהתמונה מתבהרת אלא אם כן איזה צד לא מעוניין בפתרון.
מנחם אליעזר מוזס
אדוני היושב-ראש, ראש המינהל, חברי הכנסת הנכבדים. ללא ספק הנושא כאן טעון מאוד וכאוב כי אין דבר נוראי יותר מאשר חוסר הביטחון של האדם להישאר במשרתו כאשר הוא לא יודע מה יילד יום. יחד עם זאת אני סבור שהוועדה הזאת צריכה לדון בזה אחרי שהם יישבו בשולחן אחד פנים אל פנים ויסגרו עניינים ואז תוכל הוועדה לבקר אותם על מה שנעשה. ראינו כאן שהמשא ומתן עומד עדיין בשלב הראשון שלו, ואולי רק בשלב 0.1 כי לא הגיעו אפילו לשלב הראשון בסולם של המשא ומתן. אין כלל הידברות ויש מעין חוסר הבנה בין שני הצדדים. אני יושב כאן בצד כמו דיין וחושב שאם שני הצדדים היו מגיעים לבית-דין היו אומרים להם שקודם כול יביאו סיכומים ורק אז נחליט איך לפסוק. אנחנו לא נמצאים אפילו בשלב שלפני הסיכומים. אנחנו בשלב האפס. מכיוון שהבעיה כואבת מאוד, מכיוון שלא פשוט לפטר 300 עובדים, אני סבור שצריך עוד היום לכנס את כולם, לא אתנו, אתם ביניכם ולהתחיל לנהל משא ומתן רצוף על מנת שהאנשים יידעו מה יילד יום ולא יהיו בכזה חוסר ביטחון. זה בנושא העובדים.


הבנתי שהישיבה נועדה לשמוע כיצד התקדם המינהל בטיפול בנושא הכאוב השני, שזוגות צעירים חייבים היום לגור במחסנים. זה לא צחוק, לגור במחסנים זה פשוטו כמשמעו ובקרוב לא יהיו גם מחסנים. אני לא יודע אם אתם מודעים לכך. אני מוכן לקחת את כל חברי הוועדה לסיור לעיר בית-שמש, לרדת אתכם 3 קומות, מינוס 1, מינוס 2, מינוס 3, בכל קומה יש 6 מחסנים שכולם מושכרים לזוגות צעירים.
שלי יחימוביץ
חבר הכנסת מוזס, עבדו עליך. סיפרו לך שהרפורמה הזאת תביא לפתרון ופשוט שיקרו לך. אין קשר בין הרפורמה הזאת ובין האנשים המסכנים האלה שגרים במחסנים, נורא-נורא פשוט. אמרתי לך את זה אז ואני אומרת לך את זה גם עכשיו.
היו"ר כרמל שאמה
לא קל לשקר לחבר הכנסת מוזס.
ישראל חסון
אבל איך אמר ראש המינהל: תמיד יש פעם ראשונה ...
מנחם אליעזר מוזס
לכן ראש המינהל בא לכאן ורציתי לשמוע מה התחדש.
שלי יחימוביץ
שום דבר.
מנחם אליעזר מוזס
היום חסרות 35,000 יחידות דיור לזוגות צעירים והמצב קטסטרופלי. זה לא פשוט. אני רוצה להגיד מניסיוני האישי, לפני שבועיים חיתנתי בלי-עין-הרע את הנכדה שלי.
היו"ר כרמל שאמה
וגם נולדה לך נינה לפני כמה ימים. מזל טוב.
מנחם אליעזר מוזס
בשעה טובה. מזל טוב. ירבו שמחות בישראל. ובת הגבירה הפכה לבת השפחה: עם שמלת הכלולות היא ירדה לגור במחסן, כי אין היום דירות בעד שום מחיר.
שלי יחימוביץ
זה אחרי שקיצצו מיליארד שקלים בתקציב משרד הבינוי והשיכון בסעיף סיוע לזוגות צעירים. מצד אחד מקצצים וסוגרים את משרד הבינוי והשיכון, ומצד שני מספקים לכם חלומות באספמיא על כך שהרפורמה הזאת כאילו באיזו דרך מסתורית ופלאית תוציא את נכדתך מן המרתף.
מנחם אליעזר מוזס
הכנתי כמה שאלות לראש המינהל. למדתי למשל שצריפין, צריכה לעבור לעיר הבה"דים---
היו"ר כרמל שאמה
האם לא נכון יותר שתשאל את השאלות כאשר יהיה כאן שר הבינוי והשיכון? תהיה ישיבה נוספת אתו.
מנחם אליעזר מוזס
זה נוגע למינהל מקרקעי ישראל. חברת הכנסת שלי יחימוביץ דיברה על משרד הבינוי והשיכון. אני מדבר פרופר על המינהל.
שלי יחימוביץ
אני מדברת על מה שבאמת קשור.
היו"ר כרמל שאמה
אבל המינהל עדיין לא הצליח ליישם את הרפורמה.
גיל איזנשטיין-קנה
הוא כבר שיווק המון יחידות דיור, בלי רפורמה.
היו"ר כרמל שאמה
אז תחשבו מה יקרה כאשר הרפורמה כן תצא לדרך.
גיל איזנשטיין-קנה
זה רק יפגע בשיווק.
מנחם אליעזר מוזס
בצריפין למשל המינהל תכנן 60,000 יחידות דיור.
ירון ביבי
בצריפין המינהל תכנן סדר גודל של 17,000 יחידות דיור, ואז החליט משרד הפנים, בגיבוי החלטה של הממשלה דאז, לא לתכנן יותר באזור המרכז. כתוצאה מכך החליטו שלא לגעת בתכנון השטח של מחנה צריפין.
מנחם אליעזר מוזס
כלומר, עיר הבה"דים תמומן מכספי תקציב המדינה במקום מפינוי צריפין?
ירון ביבי
ככל הידוע לי, השר אטיאס מבקש כבר בשבוע הקרוב להניח הצעה בפני הממשלה לפיה כן צריך לתכנן באזור המרכז. ועדת השרים לרפורמה תשמע בשבוע הבא סקירה של השר אטיאס איך ניתן לשחרר חסמים. אנחנו לא יכולים להשפיע על מחירי הדיור, אבל אנחנו כן יכולים להשפיע על הכמות שאנו משווקים. דרך זה מניחים שמחירי הדיור יירדו. אגב, זה תלוי בדברים רבים נוספים.
ישראל חסון
אפשר לשיר: "מי שחלם לו ...".
ירון ביבי
ב-4 החודשים האחרונים אפשר לראות את הפעולות שעשינו כדי לשווק.
מנחם אליעזר מוזס
נכון, אבל זה מפוזר כאן ושם. למשל בבית-שמש, 3,000 יחידות דיור, בחוזה של הפיתוח כתוב 20 חודשים וזה יידחה לעוד 4 חודשים. זאת אומרת, עד שתונח אבן הפינה יחלפו שנתיים.
גיל איזנשטיין-קנה
זה חלק מן הבעיות של העברת הבעלות.
ירון ביבי
מה הקשר להעברת הבעלות?
ישראל חסון
אני יכול להציע לחבר הכנסת מוזס, יש אזור במדינה שאפשר לבנות בו 60,000 יחידות דיור בלי רישיון – הנגב. בנגב בהתיישבות הבדואית יש - - -
ירון ביבי
אני יכול לא להיכנס לעניין הזה?
מנחם אליעזר מוזס
בבית-שמש צריך להמתין שנתיים עד שתונח אבן הפינה. כשיקבעו את המזוזה הראשונה לדירה שעכשיו שיווקתם אני מניח שיהיו כבר הבחירות לכנסת הבאה ונגמור את הקדנציה.
ירון ביבי
אני לא יכול לנבא מתי יהיו הבחירות הבאות לכנסת.
מנחם אליעזר מוזס
אם הפיתוח לוקח לכם 24 חודשים – אגב, אני לא יודע למה הפיתוח צריך להיות כל-כך יקר. לקחתי לאותם מכרזים קבלנים פרטיים והיו יכולים לפתח ב-50% פחות יקר. אני גם לא מבין למה על אדמת טרשים וסלעים ובזלת אתם גובים סכומים כל-כך גבוהים.
ירון ביבי
את השאלות האלה צריך להפנות למשרד הבינוי והשיכון.
מנחם אליעזר מוזס
אני שואל אותך שאלות שאני רוצה לקבל עליהן תשובות. אני לא בא לקנטר. להיפך, המצב כואב לי.
ירון ביבי
אענה לך. באשר לשיווק – השר אטיאס הנחה אותנו, ואנחנו בוודאי רואים את זה כמטרה, לשווק ככל היותר. אנחנו מכינים תוכנית שיווק לשנה הבאה שתהיה גדולה משמעותית ממה שהמינהל שיווק בשנים שעברו. אנחנו מניחים שנתכנס לסדר גודל של 30,000-35,000 יחידות דיור לעומת ממוצע של 20,000 בשנים האחרונות, שזה משמעותית גדול יותר. אנחנו מכינים עבודה מקיפה.
מנחם אליעזר מוזס
ומה עם מחירי הקרקע היקרים?
ירון ביבי
מי שקובע את מחירי הקרקע זה השוק. לא אני, לא אתה ולא הכנסת, עם כל הכבוד, אלא מי שקובע זה השוק. הנחת העבודה שלנו היא שככל שהכמות בשוק תהיה גדולה יותר תהיה לזה השפעה על המחיר, אך יש פרמטרים נוספים, כמו שער הרבית, כמו דברים נוספים רבים. הדרך שלנו כמינהל מקרקעי ישראל היא לשווק ככל היותר. את זה אנחנו עושים. אני מקווה שבחודש הקרוב נציג תוכנית.
גיל איזנשטיין-קנה
גם את פלמחים?
ירון ביבי
את יודעת מה אומרים על מי שיושב בבית זכוכית וזורק אבנים על עצמו ...


אני מקווה שנציג את התוכנית בחודש הקרוב. אני מקווה שנקבע תוכנית עבודה רבעונית כך שכולם יוכלו לבקר אותנו ולהגיד לנו: התחייבתם שהחודש אתם משווקים X יחידות דיור במקומות אלה ואלה, למה זה לא קרה? ונצטרך להסביר. זה חלק מן השינוי שמתחולל במינהל, כי פעם זה לא היה כך. זאת העבודה שאנחנו מכינים ואתם תראו אותה, כפי שראיתם עד עכשיו את מה שעשינו.
מנחם אליעזר מוזס
האם אתם פועלים יד אחת עם כל מוסדות התכנון? מה יעזור אם אתם תשווקו ומוסדות התכנון "יתקעו" את זה אחר-כך?
ירון ביבי
מה שאנו משווקים זה בדרך כלל אחרי שמוסדות התכנון אישרו כבר את התוכנית, לכן זה נעשה בוודאי ביד אחת איתם. כשאנו מסתכלים על תוכנית לטווח הארוך אז באמת הממשלה מכינה רפורמה במוסדות התכנון להתייעלות בהליכי תכנון ובנייה, אבל אני לא מומחה גדול בזה.
מנחם אליעזר מוזס
אני מבקש לשאול ספציפית על מזרח ראש העין, שם זה מתעכב כ-10 שנים בגלל אחד ש"תוקע" את קידום התוכנית.
ירון ביבי
במזרח ראש העין היתה תוכנית שנדונה בבג"ץ במשך למעלה מ-5 שנים. בסוף בג"ץ פסל את הבקשה והתוכנית התקדמה. ככל שאני יודע, התוכנית הזאת עומדת לקבל אישור סופי בחודש הקרוב. זאת תוכנית ל-12,000 יחידות דיור.
מנחם אליעזר מוזס
זה יהיה פתרון גדול לציבור.
ישראל חסון
בתוך הקו הירוק?
ירון ביבי
כן. הכול בתוך הקו הירוק.
מנחם אליעזר מוזס
מה לגבי מכרזי הפיתוח שלכם? למה לא תוציאו את זה החוצה כדי שזה יהיה זול יותר? למה אתם צמודים במחירי הפיתוח לכל מיני נוסחאות?
ירון ביבי
את זה צריך לשאול את משרד הבינוי והשיכון. הפיתוח בבית-שמש נמצא באחריות משרד הבינוי והשיכון.
מנחם אליעזר מוזס
אני מכיר את מר ירון ביבי, שהוא רוצה לעשות, ואני מכיר את השר אטיאס, שהוא בעל יכולות וכישורים, אבל צריך כאן הרבה סיעתא דשמיא.
ישראל חסון
זאת החלוקה: מר ירון ביבי רוצה, והשר אטיאס יכול?
ירון ביבי
שמעתי והעדפתי לשתוק.
היו"ר כרמל שאמה
מנהל מינהל מקרקעי ישראל צריך לעזוב אותנו כי יש לו דיון אחר בנושא ההתנתקות. הדברים שאמרנו ברורים.


יש רשימת דוברים שטרם הגיעו לכדי דיבור והיא תישמר לישיבה שתתקיים בעוד שבועיים ולא נצטרך לריב על התור. התור יהיה כפי שרשום.


אני מבקש להגיד כמה דברים לסיכום.


ביקשנו ממנהל מינהל מקרקעי ישראל להעביר לוועדה את הדוח שהכין המינהל באשר לשינויים המבניים.


בישיבה הבאה של ועדת המשנה, שתתקיים בשבועיים הקרובים, יציג מנהל מינהל מקרקעי ישראל מצגת מפורטת על העברת הבעלות והרישום ועל השינוי הארגוני הצפוי לקראת הקמת רשות מקרקעי ישראל, שתוקם לאחר שייחתם ההסכם הקיבוצי עם העובדים.


אבקש מן הממונה על השכר וכן מנציגי העובדים וההסתדרות להאיץ את הדיונים לקראת החתימה על ההסכם הקיבוצי ולהביא לסיומם. מצב של חוסר בהירות פוגע בעובדים כולם ואף מקשה על התפקוד במינהל.


תודה רבה. הישיבה נעולה.

הישיבה ננעלה בשעה 15:40
PAGE
3

קוד המקור של הנתונים