ישיבת ועדה של הכנסת ה-18 מתאריך 21/10/2009

תקנות המרשם הפלילי ותקנת השבים (שינויים בתוספת הראשונה והשלישית לחוק), התשס"ח-2008

פרוטוקול

 
PAGE
53
ועדת החוקה, חוק ומשפט

21.10.2009


הכנסת השמונה-עשרה

נוסח לא מתוקן

מושב שני









פרוטוקול מס' 85

מישיבת ועדת החוקה, חוק ומשפט

יום רביעי, ג' בחשוון תש"ע (21 באוקטובר 2009), שעה 9:00
סדר היום
תקנות המרשם הפלילי ותקנת השבים (שינויים בתוספת הראשונה והשלישית לחוק), התשס"ח-2008 – אישור התקנות.
נכחו
חברי הוועדה: דוד רותם
- היו"ר

אורי אורבך

מיכאל בן-ארי

דב חנין

אברהם מיכאלי

אופיר פינס-פז
מוזמנים
ענר הלמן
- ממונה על ענייני הבג"צים בפרקליטות המדינה, פרקליט במחלקת הבג"צים,

משרד המשפטים

עו"ד גבריאלה פיסמן - מח' ייעוץ וחקיקה (פלילי), משרד המשפטים

עו"ד טלי ארפי
- עורכת דין בלשכה המשפטית, משדר האוצר

מיכל הולצמן
- משרד האוצר

נציג משרד ראש הממשלה

עו"ד יעל טייב
- משרד הפנים

רס"ן אייל טולדנו – רע"ן חקיקה ותקשורת, משרד הביטחון

אלי כהן
- משרד הביטחון

רפ"ק זהבה לייב
- ר' מדור מידע פלילי, המשרד לביטחון פנים

מוטי אבידן
- רמ"ד מידע פלילי, המשרד לביטחון פנים

מלכיאל הטב
- ראש חוליית עבירות מיד"פ, המשרד לביטחון פנים

שלווה ליבוביץ
- מנהלת השירות לאומנה, משרד הרווחה

ליאורה אברמוביץ – יועצת משפטית, משרד הרווחה

נועם פליק
- יועץ משפטי, משרד הרווחה

עו"ד יעקב מיכאל בויאר
- נציג לשכת עורכי הדין

ד"ר חגית לרנאו
- סניגורית ארצית, סנגוריה ציבורית
יועץ משפטי
אלעזר שטרן
מנהלת הוועדה
דורית ואג
רשמה
תמר פוליבוי

תקנות המרשם הפלילי ותקנת השבים (שינויים בתוספת הראשונה והשלישית לחוק), התשס"ח-2008 – אישור התקנות
היו"ר דוד רותם
בוקר טוב, אני פותח את הישיבה. אנחנו נדון היום בתקנות המרשם הפלילי ותקנת השבים (שינויים בתוספת הראשונה והשלישית לחוק). יש כאן בקשה של משרד המשפטים. שר המשפטים מבקש לשנות את התקנות.


לפני שאנחנו מתחילים בדיון, אני רוצה להפנות אתכם למאמרו של השופט אהרון ברק "הקונסטיטוציונליזציה של מערכת המשפט בעקבות חוקי-היסוד והשלכותיה על המשפט הפלילי (המהותי והדיוני)". זה פורסם במחקרי משפט י"ג בעמוד 5. בעמוד 23, אומר השופט ברק כך, ואני מבקש שתקשיב חבר הכנסת פינס.
אופיר פינס-פז
אני רק מספר לחבר הכנסת אורבך, שמעולם אהרון ברק לא כיכב בוועדה הזאת כמו - -
היו"ר דוד רותם
זה נכון, כי אהרון ברק מורי ורבי היה שכן שלי, גרנו באותו בניין, זה איש שאני מעריץ, אחד הבודדים שאני מעריץ, משום שהוא היה בעל ידע משפטי, שהוא פשוט בלתי ניתן לתיאור. לצערי הרב, מברק עד ברק לא קם ברק נוסף. כשאני אומר שמברק עד ברק לא קם כברק, הכוונה היא שכברק הראשון, הברק השני לא - -
אופיר פינס-פז
אני לא מתיימר - -
היו"ר דוד רותם
השופט ברק אומר כך: חזקת החפות מקבלת מעמד חוקתי. צריך לזכור, ובזה אני מתכוון אליכם במשרד המשפטים בעיקר לשינויים שאתם רוצים בתוספת השלישית, משום שהעובדה שמישהו הגיש נגדי תלונה במשטרה ואני אפילו לא נחקרתי והחליטו לסגור את התיק ומישהו יידע מזה, זאת פגיעה מהותית בעקרון החפות. אז קחו בחשבון שלעיקרון החפות היום יש מעמד חוקתי, ולא בקלות, אלא רק אם יהיו לכם נימוקים מאוד חזקים, יש מקום לפגוע בו.
גבריאלה פיסמן
אני מסכימה עם כל מילה.
היו"ר דוד רותם
אני שמח, כי כשקראתי את התקנות, לא בדיוק הבנתי את זה. אבל אם אתם מבינים את זה, זה בסדר.
גבריאלה פיסמן
אני רוצה לפתוח בכמה מילים כלליות על חוק המרשם הפלילי, כדי שכל מי שיושב פה סביב השולחן, יבין מה קורה מאחורי החוק הזה. חוק המרשם הפלילי הוא חוק שמסדיר מצד אחד את ניהול המרשם הפלילי, קובע את העקרונות למסירת מידע פלילי, ובעצם משלב בין שני אינטרסים: האינטרס האחד הוא האינטרס הציבורי של ניהול ותיעוד מלא של ההיסטוריה הפלילית של אדם ומסירת המידע לגורמים שונים לצורך הגנה על הציבור, הגנה על ביטחון הציבור, מניעת העסקתם של גורמים עברייניים בכל מיני מקומות, ומנגד עומד האינטרס השני, אינטרס שיקומי, עיקרון הרהביליטציה שמעוגן בחוק. העקרונות האלה משולבים גם בשמו של החוק, זה מרשם פלילי מצד אחד ותקנת השבים שזה עקרון הרהביליטציה מצד שני.


החוק הזה כולל הוראות שונות, שהמטרה שלהן היא לאזן בין שני האינטרסים האלה. מסירת המידע בחוק מוגבלת בכל מיני אופנים; מסירת המידע מוגבלת לגבי קטינים; קיימת מסירת מידע מוגבלת לגבי הרשעות; נקבעות תקופות שונות ומדרגים שונים גם לגבי הגופים שהמחוקק הכיר בהם כגופים שזכאים לשקול את המידע הפלילי. נקבעה תקופת התיישנות, שזו התקופה הראשונה שככלל קבועה היום בחוק על שבע שנים ואחריה קבועה תקופה נוספת, שהיא תקופת המחיקה, שהיא תקופה של 10 שנים.


קצת רקע היסטורי. חשוב לדעת למה התקנות האלה מוגשות בנפרד. התקנות האלה היו במקור חלק מתזכיר החוק, שהופץ בשעתו על ידי המשרד. התקנות הן צד אחד של המשוואה. הן כוללות את ההרחבה, את הגופים שאנחנו סברנו במהלך השנים, כשעלה הצורך מהשטח שהם ישקלו את המרשם הפלילי לשם מילוי תפקידיהם. הצד השני, שכרגע לא קיים בפני הוועדה, זה הצד של תיקון החוק. זה הצד שבו נמצאים האיזונים לכיוון השני, שמצמצמים את הזכות של גופים לקבל את המידע, מצמצמים את זליגת המידע. יש ועדה שהוקמה לפני כשנה וחצי במשרד המשפטים, יוזמה של השר שלנו, בשעתו של השר פרידמן בראשות פרופסור קנאי, שגם בחנה את חוק המרשם הפלילי ומבקשת לתקן בו כל מיני עקרונות, ובעצם מסיתה את האיזון שקיים היום בחוק עוד יותר לכיוון הרהביליטציה. אלה דברים שכדאי שיהיו ברקע הדברים.


לגבי התוספת הראשונה לחוק, שאני מניחה שנתחיל בה, אני רוצה להסביר מה המשמעות שלה. היא מרכזת את רשימת הגופים, שזכאים לקבל מידע מהמרשם הפלילי, על פי דרישתם לצורך מילוי תפקידיהם. הגופים האלה מקבלים את המידע ישירות מממשלת ישראל. ההיקף של המידע, שנמסר מכוח התוספת הראשונה, הוא היקף נרחב, שכולל גם את תקופת ההתיישנות וגם את תקופת המחיקה. זה גם ההבדל המרכזי בין גופים שכלולים היום או נמנים על סעיף 6 לחוק, שמאפשר גם שקילה של עבר פלילי לצורך מתן רישיון, היתר או כל מיני זכויות העסקה, לבין סעיף 5, שזאת התוספת הראשונה, שהיקף המידע שהוא מאפשר לשקול הוא הרבה יותר נרחב – במקום רק עד תקופת ההתיישנות, שזאת מסגרת המידע שמתאפשרת לגבי סעיף 6, העברת מידע במסגרת רחבה יותר בתוספת הראשונה, לתקופה של עד תום תקופת המחיקה.


התיקונים שעשינו פה, הם חלקם תיקונים טכניים, חלקם תיקוני התאמה, חלקם נובעים מהניסיון שהצטבר במהלך השנים, שהוכיח שהגופים חייבים לשקול את המידע הפלילי לצורך מילוי תפקידם, חלקם גופי חקירה שלא נמנו על החוק מלכתחילה ואין סיבה להבחין בינם לבין גוף החקירה המרכזי במדינה, שזה משטרת ישראל.

כמו שאני רואה את זה, יש לנו שני סוגים של גורמים שמנויים היום בתוספת הראשונה: הסוג הראשון זה בעלי תפקידים בכירים במגזר הציבורי, לרבות שרים שזקוקים למידע מהמרשם הפלילי לשם הפעלת הסמכויות שלהם לפי דין; והסוג השני הם גופים שמוסמכים לנהל חקירות לפי הדין, ולשם כך הם נזקקים למידע הפלילי.

ועדת קנאי – הזכרתי אותה כבר – מצאה לנכון לקבוע עקרונות להכללה בתוספת הראשונה. לדעתנו, היא לא נכנסה לסיפור של התקנות, אבל העקרונות האלה הובאו במכתב ליושב ראש. אנחנו חושבים שהתוספת הראשונה, כפי שאנחנו בנינו אותה, נכנסת לתוך הקריטריונים האלה שנקבעו בוועדה.

אלה הדברים הכלליים שאני מבקשת לומר בשלב הזה, לפני שאנחנו נכנסים לדיון פרטני לגבי התוספת השלישית בדברי הפתיחה של היושב ראש. אני הייתי מעוניינת להתייחס באופן פרטני, כשנדבר על התוספת השלישית. אני רק אומר ששיקול הדעת שלנו ביחס לגופים היה מאוד מאוד זהיר. אנחנו ביקשנו להותיר את התוספת הזאת מצומצמת ככל הניתן, תוך הבאה בחשבון, שמידע על תיקים סגורים צריך להגיע למתי מעט וצריך להוות שיקול, כמובן באופן סביר ומידתי, תוך הבאה בחשבון שלא מדובר בהרשעה, גם כאשר המידע הזה מובא בחשבון. אנחנו ניסינו לצמצם את זה ככל הניתן.
אורי אורבך
מה הוא סוג המידע, שגוף שמאושר מקבל מידע?
גבריאלה פיסמן
מידע מהמרשם הפלילי, מידע שנכלל בתוספת הראשונה הוא מידע על הרשעות והחלטות של בתי משפט.
אורי אורבך
חקירות? מעצרים?
גבריאלה פיסמן
לא, מעצרים בוודאי שלא. לפי חוק המרשם הפלילי, יש סעיף שמאפשר לגוף שזכאי לקבל מידע על הרשעות ולקבל גם מידע על תיקים תלויים ועומדים, תיקים שנפתחה בהם חקירה וטרם ניתנה בהם החלטה.
אופיר פינס-פז
לא סגורים.
היו"ר דוד רותם
אתה יודע מה זה תלוי ועומד? אם אני עכשיו מבקש הפסקה, יוצא אל המשטרה, מגיש נגדך תלונה, אז יש תיק תלוי ועומד.
דב חנין
הרבה פעמים הוא פתוח לנצח.
היו"ר דוד רותם
כמעט תמיד הוא פתוח לנצח.
גבריאלה פיסמן
לא, דווקא הפרקליטות עשתה צעדים מאוד גדולים בעניין הזה, אבל בכל אופן יש גם מגבלות זמן לגבי מסירת מידע על תיקים תלויים ועומדים, שקיימות היום בתקנות וועדת קנאי גם נתנה להם תוקף.
היו"ר דוד רותם
איפה יש בחוק הגבלה על כמה זמן תיק יהיה תלוי ועומד? אפשר לנהל חקירה 12 שנה?
אורי אורבך
יש שר בממשלה, שיש נגדו תיק תלוי ועומד 12, 11 שנה.
היו"ר דוד רותם
עליו לא מדברים.
גבריאלה פיסמן
נדמה לי שזה שמונה או תשע, אבל בכל אופן זה קשור למסגרת חוקית אחרת לגמרי, וגם לגבי זה יש לנו הצעת חוק שעומדת על הפרק.
אורי אורבך
הרשעה בדין זה מידע שהם יוכלו לקבל, תיק תלוי ועומד, כלומר משהו שעוד לא נסגר, וזהו?
זהבה לייב
תיק תלוי ועומד זה כל מיני תיקים, זה תיקים של חקירה, זה יכול להיות גם תיק שהוגש בו כתב אישום, וזה גם יכול להיות תיק לאחר הרשעה שמחכה לגזר דין. אני רוצה להזכיר לכולם, שתיק סגור זה לא רק תלונה של השכן נגדי על זה שהוא לא אוהב אותי או משהו כזה. זאת יכולה להיות תלונה על אונס מזעזע, שנסגר מאין עניין לציבור, על אף שיש שם חומר ראיות מאוד מוצק ומאוד קשה.
היו"ר דוד רותם
גברתי, אני לא הבנתי, באונס מזעזע אין עניין לציבור?
זהבה לייב
אני לא רוצה להעיד את הקורבן כי הוא קטין, או שאי-אפשר להעיד, כי העד נמצא בחוץ לארץ.
דב חנין
אין לכם ראיות קבילות, זה לא היעדר עניין לציבור.
זהבה לייב
אם יורשה לי להתחיל לפחות לסיים לפחות את מה שאני אומרת, ההתייחסות לתיקים סגורים כאל תיקים שאין בהם שום ממש היא מטה את העניין, היא לא נכונה. יש בפירוש תיקים שנסגרים מחוסר עניין לציבור, ויש שם ראיות, אבל אתה מחליט לסגור כי אתה לא רוצה להעיד קטין.
דב חנין
גברתי, את שמעת על חזקת החפות מפשע?
זהבה לייב
המעמד של זה - זה תיק סגור.
דב חנין
תיק סגור, אבל עדיין בן-האדם מבחינתכם הוא לא חף מפשע, הוא מבחינתכם מתויג, זה מה שאת אומרת לנו.
זהבה לייב
אני לא אמרתי את זה.
דב חנין
זו עמדה מזעזעת.
היו"ר דוד רותם
דב, לאט לאט.
דב חנין
להזדעזע במתינות אתה אומר...
היו"ר דוד רותם
אין עניין לציבור בהזדעזעות שלך...
מיכאל בן-ארי
אבל העניין הוא שהאדם נושא בעונש בלי משפט.
זהבה לייב
יש גם תיקים שנסגרים מחוסר אשמה, ואז התיק בכלל לא קיים - -
דב חנין
זה אומר שהוא לא יכול להתמנות לתפקידים - -
אופיר פינס-פז
כתוב שהוא לא יכול להתמנות? כתוב שהאינפורמציה צריכה להיות - -
מיכאל בן-ארי
חבר הכנסת אופיר פינס-פז, אין לו צ'אנס להוכיח את הצדיקות שלו.
היו"ר דוד רותם
תגידו, אתם חדשים פה בוועדה?
אופיר פינס-פז
20 שנה.
היו"ר דוד רותם
אתם יודעים שבוועדה הזאת לא מדברים בלי לקבל רשות דיבור?
אופיר פינס-פז
לא, זה חדש.
היו"ר דוד רותם
אז כדאי שתדע את זה. אני רוצה לשאול אותך שאלה. הוגשה נגדי תלונה. מי קובע מתי התיק ייסגר?
זהבה לייב
יש גורמים שהוסמכו בתוך המשטרה בנהלים פנימיים, יש גם בפרקליטות, זה הרי שונה, יש גורמים שמוסמכים להחליט על סגירה, ויש עילות סגירה שונות: של חוסר ראיות, של חוסר עניין לציבור וכל מיני עילות משניות שנגזרות משתי העילות העיקריות, כולל סגירה מחוסר אשמה. זה אומר שכאשר אתה באמת בוחן את חומר הראיות, אתה מבין שאין כאן בכלל עבירה. התיק נסגר מחוסר אשמה ונעלם, מתבטל לחלוטין מרישומי המשטרה.
היו"ר דוד רותם
בואי נדבר על חוסר ראיות – לא חוסר אשמה, חוסר ראיות. כמה זמן תיק כזה יכול לשכב פתוח? תגידי לנו כמה זמן תיקים שוכבים בלי להיסגר מחוסר ראיות.
זהבה לייב
מדור מידע פלילי מקיים בקרות שוטפות בתוך כל יחידות המשטרה, כדי לעקוב אחרי תיקים פתוחים ולהביא למצב שהם ייסגרו, או שידווח מה הסטאטוס שלהם, אם היה שם גזר דין או לא. המשטרה מקיימת מעקב שוטף אחרי זה.
היו"ר דוד רותם
או שאת לא מקשיבה לשאלה שלי, או שאת היית רוצה לענות אבל את לא רוצה לענות, היית רוצה אבל את לא עונה. כמה זמן וכמה תיקים שוכבים, כשהם נסגרו מחוסר ראיות ונמצאים במרשם?
זהבה לייב
ונמצאים כתיקים פתוחים?
דב חנין
לא, כתיקים שכתוב עליהם: נסגרו מחוסר ראיות.
אופיר פינס-פז
זאת שאלה חדשה.
זהבה לייב
אין לי כאן נתונים סטאטיסטיים.
היו"ר דוד רותם
האם יש לך מושג כמה שנים לוקח עד שסוגרים תיק מחוסר ראיות?
זהבה לייב
זה משתנה, יש תיקים שנסגרים מהר, יש תיקים ששוכבים, אבל אני אומרת שהבקרות האלה דואגות לכך שתיקים לא יישארו פתוחים, אלא באמת ייסגרו. התיקים הסגורים לא נשארים לנצח.
היו"ר דוד רותם
מה משמעותו של תיק שנסגר מחוסר ראיות?
זהבה לייב
המשמעות היא שהוא נשאר ברישומי המשטרה.
היו"ר דוד רותם
המשמעות היא שאני חף מפשע?
אופיר פינס-פז
רגע, אתה לא נותן לענות. אתה שואל אותה, אז תן לה לענות.
זהבה לייב
היה לאחרונה תיקון לחוק המרשם הפלילי, שעיגן בחוק את הסמכות של ראש אח"מ לבטל את הרישומים של התיקים האלה. יש מנגנון של ביטול של שיקול דעת, שמאפשר פנייה של אנשים, כדי לבטל את הרישום של התיקים האלה. יש גם מנגנון אוטומטי שקבוע בחוק. הרישום של התיקים האלה לא נותר לנצח.
גבריאלה פיסמן
התקנות מדברות על מחיקה אוטומטית תוך שבע שנים, בקשה לביטול רישום אפשרית תוך תקופות קצרות יותר של שלוש וחמש שנים, בהתאם לנסיבות ובהתאם לתנאים.
היו"ר דוד רותם
לפי תיקון 8, היה צריך לקבוע אמות מידה וכללים ולקבל אישור של ועדת החוקה, חוק ומשפט. קיבלתם?
גבריאלה פיסמן
כן, נקבעו תקנות.
היו"ר דוד רותם
ואושרו בוועדת החוקה, חוק ומשפט?
גבריאלה פיסמן
בוודאי.
דורית ואג
לא שאני זוכרת.
גבריאלה פיסמן
זה היה באחד הדיונים האחרונים.
דורית ואג
אני זוכרת שהם הוגשו ופרצו הבחירות.
גבריאלה פיסמן
הם פורסמו וזה היה באחד הדיונים האחרונים של הוועדה.
מיכאל בן-ארי
אני מתקשה להבין את הבסיס של המחשבה של סגירה מחוסר ראיות, יכול להיות שאני אצטרך הסבר מפורט בעניין הזה. אדם נחשד במשהו מסוים, הוא עבר חקירה והמשטרה אספה ראיות. בסופו של דבר, תיק הראיות לא היה מספיק כדי להגיש כתב אישום, זאת אומרת שהאדם הזה נקי. יכול להיות שבמציאות הזאת היה עדיף להרבה אנשים להיכנס למשפט ראיות, ובמשפט הראיות לומר: החשדות שלכם הם לא ולא כלום, אבל המציאות היא שאתם פוגעים באדם בלי יכולת של האדם להתגונן, להוכיח את חפותו, כי הוא לעולם לא מאומת מול חוסר הראיות. חוסר הראיות זאת עננה שמוטלת עליו, שהוא לעולם לעולם לא יכול להתגונן מפניה. שמעתי שתוך שלוש או חמש שנים הוא יכול להגיש ערעור. לעתים קרובות, לחוסר הראיות הזה יש השלכות על חיי היום יום של האדם. הוא רוצה להציג תיק כדי להתקבל למקום עבודה מסוים, הוא רוצה לרכוש אקדח, כי מקום עבודתו דורש ממנו לרכוש אקדח וזה תלוי בפרנסתו, יש הרבה אנשים שמתפרנסים משמירה, ובעקבות אירוע כזה ואחר, הם נכנסו למצב של חוסר ראיות. המציאות הזאת נראית לי קטסטרופלית מבחינת הציבור, ואני צריך הסבר לזה.
גבריאלה פיסמן
הייתי מציעה שהדיון כרגע יתמקד בתוספת הראשונה. הדיון שנערך כרגע רלוונטי לתוספת השלישית. אני חושבת שאפשר אחר כך להסביר, למה מידע על תיק סגור עשוי להיות רלוונטי לצרכי שקילת מתן רשיון נשק, שאותו אדם עשוי לסכן את כלל הציבור. המידע הזה לא נמסר לצרכי העסקה שוטפים, כפי שתואר כאן, אבל הייתי מעדיפה שהדיון הזה יתקיים בהקשר של התוספת השלישית ולא בהקשר של התוספת הראשונה, שאין לה שום קשר לתיקים סגורים.
היו"ר דוד רותם
את יודעת מה? נעשה את זה בדרך שלך. אין בעיה, בואו נלך לתוספת הראשונה. התוספת הראשונה מדברת על מסירת מידע על הרשעות ותיקים תלויים ועומדים, בתוך תקופת ההתיישנות שלהם, זאת אומרת לפני המחיקה.
גבריאלה פיסמן
התוספת הראשונה מדברת על מסירת מידע על הרשעות לתקופה שכוללת גם את תקופת ההתיישנות וגם את תקופת המחיקה, עד תום תקופת המחיקה. צריך להזכיר, שבתקופת המחיקה אנחנו לא מדברים על מסירת המידע על הרשעות שנמחקו, אלא על מסירת המידע עד תום תקופת המחיקה. מחיקה בחוק המרשם הפלילי היא לא מחיקה פיסית. תקופת המחיקה היא תקופה שקבועה ככלל על 10 שנים. לגבי נסיבות מיוחדות היא קבועה על חמש או שלוש שנים, אבל זאת תקופה שככלל מתחילה בתום תקופת ההתיישנות.
היו"ר דוד רותם
עד שזה נמחק, עד המחיקה.
גבריאלה פיסמן
עד המחיקה.
היו"ר דוד רותם
אבל גם תיקים תלויים ועומדים.
גבריאלה פיסמן
גם תיקים תלויים ועומדים.
היו"ר דוד רותם
בואו נעבור לתוספת הראשונה.
דב חנין
אדוני, ברשותך אני בכוונה רוצה להעיר הערה, שהיא הערה מקדמית לדיון כולו. אני בכוונה רוצה להעיר את ההערה הזאת ביחס לשינויים המתבקשים בשתי התוספות, גם בראשונה וגם בשלישית. ההערה נוגעת גם לצד פורמלי, אבל גם לצד מהותי. אני חושב שכל הנושאים שמבקשים להסדיר פה בתקנות ראויים לדיון מסוג אחר לחלוטין. אני חושב שהוספת גורמים גם לתוספת הראשונה, אבל גם לתוספת השלישית, צריכה להיעשות בדרך של חקיקה ראשית. אני חושב שאנחנו מדברים על דברים שיש להם משמעות אמיתית ומרחיקת לכת לגבי זכויותיהם של בני-אדם. אני לא חושב שזה נושא, שראוי ברמה העקרונית להסדרה בדרך של תקנות.

מקובלת אצלנו גישה שאומרת, שפגיעה בזכויות זה עניינו של המחוקק הראשי, ויש כאן ללא ספק פגיעה בזכויות, כיוון שבעצם מעבירים נתונים שונים של אנשים לא רק לגורמים שמעורבים באופן ישיר, או אפילו באופן יותר עקיף, בחקירה שלהם, או עשויים להיזקק לאינפורמציה הזאת לצרכים חקירתיים, גורמים שמעורבים בהליכים פליליים; פה מבקשים להעביר את הנתונים האלה לגורמים, שהם רלוונטיים להעסקה של אנשים. אלה הם דברים מאוד מאוד מרחיקי לכת, ללא ספק פגיעות קשות בזכויות האזרח, חופש העיסוק, ואלה דברים שראויים לחקיקה ראשית.


צר לי מאוד, שמשרד המשפטים שותף למהלך הזה, או אולי אפילו מוביל אותו. אני חושב שזה לא רגע, שמשרד המשפטים יוכל להתפאר בו. כמובן שלדברים האלה יש גם קשר, גם ביחס לתוספת הראשונה וגם ביחס לתוספת השלישית, לאותה גרירת רגליים של משרד המשפטים ביחס לאפשרויות סגירת תיקים, להתמשכות הליכי חקירה. יש פה איזושהי משוואה - מצד אחד התהליכים הם תהליכים אין סופיים ומשרד המשפטים גורר רגליים מול כל ניסיון לקבוע להם מסגרת ותחומים - - -
גבריאלה פיסמן
משרד המשפטים מגיש הצעת חוק בעניין הזה.
דב חנין
כן, אנחנו ממתינים בסבלנות כבר הרבה זמן, יותר מדי זמן אנחנו ממתינים בסבלנות להצעת החוק הזאת. מצד שני, אנחנו נתקלים במצב שבו את אותן השלכות רוצים להרחיב באופן שהוא לחלוטין לא מידתי. התוצאה המצטברת של ההליך הזה, אדוני היושב ראש – ואדוני היושב ראש נתן את הדוגמה הקולעת של הדבר הזה. אפשר לפגוע בקריירה של אדם היום בדרך מאוד פשוטה – לך תגיש נגדו תלונה במשטרה, מן הסתם התלונה תתברר הרבה זמן, אולי התיק ייסגר, אולי רק לא יהיו בו ראיות, אולי כן יהיו בו ראיות והוא יימשך לנצח, כי יש הרבה חוקים שהחקירה בהם נמשכת הרבה מאוד זמן, והנה דרך לפגוע בהעסקתו של אדם, לפגוע בעתידו של אדם. מדינה דמוקרטית לא יכולה להתנהל כך. מדינה של שלטון חוק לא יכולה להתנהל כך, וחבל שגורמי שלטון החוק מובילים דבר שכל כך פוגע בשלטון החוק.
היו"ר דוד רותם
אני מסכים כמעט עם כל מה שאמרת, אבל שיהיה ברור - אני לא מסכים עם המשפט האחרון של מה שאמרת, כי יש לי חילוקי דעות אתך מה זה שלטון חוק ומה הוא שלטון החוק.
דב חנין
אתה אומר שמי שפוגע בשלטון החוק הם לא גורמים שאתה קורא להם גורמי שלטון החוק.
היו"ר דוד רותם
נכון.
דב חנין
אני עדיין קורא להם גורמי שלטון החוק.
היו"ר דוד רותם
זה בסדר, לכן אמרתי שיש לי אתך חילוקי דעות אמיתיים בעניין. אני בהחלט מסכים אתך, שהמידע הזה צריך להיות מחולק במשורה, אי אפשר לתת את זה לכל אחד, אבל חלק מהגופים שמבקשים להוסיף בתוספת הראשונה, אני בטוח שגם אתה תחשוב שזה נכון, ולכן אני מציע שנעבור גוף גוף, ונראה האם זה ראוי לתת לו את המידע או לא ראוי לתת לו את המידע. אין לי ספק שכאשר אתה מסתכל נגיד על התוספת הראשונה סעיף (ד), התוספת שמבקשים - לדעתי לא יכולה להיות מחלוקת שצריך לתקן את זה, למרות שאני בטוח שאתה חושב שבכלל לא צריכים להיות שופטים צבאיים באזור.
אורי אורבך
שלא צריך שיהיה צבא באזור.
היו"ר דוד רותם
אבל כל זמן שיש שופטים צבאיים באזור, צריך לדעת שלא במקרה הם כתומים ומתנחלים. לזה אתה תסכים, הרי אין לי ספק בכלל.
דב חנין
עמדתי העקרונית ידועה לך.
היו"ר דוד רותם
אני אמרתי גם את עמדתך העקרונית, אבל אמרתי שבנסיבות האלה אין לך ברירה.
דב חנין
אני אומר שגם ברמה העקרונית, מבלי להיכנס כרגע לשאלות המדיניות שהן באמת במחלוקת, וגם ברמה הפרקטית, אם רוצים לעשות הסדר כזה, כיוון שלהסדר הזה יש השלכות על זכויותיהם של אנשים, ההסדר הזה צריך להיות בדרך של חקיקה ראשית.
אופיר פינס-פז
זאת טענה מעניינת.
היו"ר דוד רותם
זאת טענה מעניינת, אילו היית טוען אותה כשהתקינו את התקנות ביום הראשון.
אופיר פינס-פז
אבל הוא לא היה כאן.
היו"ר דוד רותם
לא יכול להיות.
אופיר פינס-פז
מתי התקינו אותן? באיזו שנה התקינו אותן?
היו"ר דוד רותם
מה זה חשוב באיזו שנה? בכל שנה שהתקינו אותן, דב כבר היה פה.
דב חנין
תודה תודה, אדוני היושב ראש...
גבריאלה פיסמן
החוק הוא מ-1981. אני יודעת איפה חבר הכנסת דב חנין היה אז.
היו"ר דוד רותם
לא החוק, התוספת היא מ-1981? לא היו בה שינויים מאז?
גבריאלה פיסמן
לא, היו שינויים.
אופיר פינס-פז
אז עכשיו הוא נזכר, שהוא רוצה את הכל בחקיקה הראשית.
דב חנין
כל מה שבידינו זה מה שבקדנציה שלנו, אדוני היושב ראש, אנחנו לא יכולים להיות אחראים לכל הקדנציות.
גבריאלה פיסמן
הסמכות החוקית של שר המשפטים קבועה פה בחוק להתקין את התקנות ולהוסיף גורמים לתקנות. בכל זאת, בהמשך לדברים שאמר חבר הכנסת חנין, אני רוצה להעיר עוד הערה אחת קטנה. אנחנו הנחנו את התקנות על שולחן ועדת החוקה, חוק ומשפט לפני כשנה וחצי. ועדת קנאי ביקשה למשוך אותן אליה לתקופה מסוימת. בכל אופן, יש כאן רשימה ארוכה של גופים, שזקוקים למידע הזה לשם תפקודם היום יומי. יש כאן משרד הרווחה, המפקח על המעונות שנזקק למידע הזה כדי לתת אישור למשפחות אומנה לקטינים שנמצאים במסגרות, והוא לא יכול לקבל מידע על ההורים.
היו"ר דוד רותם
מי אמר שהם זקוקים לזה לתפקוד היום יומי? כך חושב משרד הרווחה וכך חושב משרד המשפטים? לכן המחוקק אמר שאתם צריכים את האישור שלנו.
גבריאלה פיסמן
לא, גם הוועדה לשלום הילד סבורה כך.
היו"ר דוד רותם
גם הוועדה לשלום הילד זה בסדר גמור, אבל המחוקק קבע שאנחנו צריכים להיות.
גבריאלה פיסמן
אין ספק, אני רק אומרת שלא כדאי לחכות עם הדיון הזה.
היו"ר דוד רותם
זה שאנחנו לא מחכים עם הדיון זה בטוח. אתם הגשתם את זה כל כך מהר ובדחיפות כזאת, אז אנחנו בוודאי לא נמתין יום אחד...אנחנו בנושא הזה הולכים אחריכם באש ובמים...
דורית ואג
זה הוגש שבועיים לפני הפגרה, זה לא משהו שמחכה הרבה זמן.
גבריאלה פיסמן
זה הוגש לפני שנה וחצי.
דורית ואג
לא, יקירתי, לפני שנה וחצי זה הוגש. ועדת החוקה, חוק ומשפט קבעה דיון. לבקשת שר המשפטים ופרופסור רות קנאי ביטלנו, ואז היו הבחירות.
גבריאלה פיסמן
לא, זה חזר לוועדה.
דורית ואג
וברגע שיש שר חדש, הם לא על שולחני עד שהוא מודיע לי שהם על שולחני, וההודעה מהשר היא מה-16 ביולי 2009.
היו"ר דוד רותם
רבותיי, אנחנו עוברים לתוספת הראשונה. מה שכתוב היום בתוספת זה ועדת המינויים לפי חוק השופטים, חוק הדיינים, חוק הקאדים, חוק בתי הדין הדתיים הדרוזיים, ומבקשים להוסיף: חוק השיפוט הצבאי, וכן ועדה למינוי שופטים צבאיים שיכהנו בבתי משפט צבאיים באזור, באמצעות ממונה הביטחון בהנהלת בתי הדין האמורים ולגבי בית דין צבאי ובית משפט צבאי – באמצעות מזכיר הוועדות. חבר הכנסת דב חנין, האם יש לך בעיה עם זה, מלבד ההערה העקרונית?
דב חנין
ההערה עקרונית, אדוני.
היו"ר דוד רותם
בסדר, ההערה עקרונית.
אלעזר שטרן
הסעיף שהיושב ראש הקריא זה מהחוק עצמו, מהתוספת של החוק. השינויים נמצאים בתקנה 1 סעיף (1), זאת התוספת שמוסיפים לפרט (ד).
היו"ר דוד רותם
אני אסביר לך מה הם רוצים.
אופיר פינס-פז
פשוט צריך להקריא את הנוסח על פי התקנות של הוועדה, להקריא את הנוסח שמתבקש - -
היו"ר דוד רותם
אבל אתה לא תבין.
אופיר פינס-פז
אתה תקריא ואחרי זה אתה תסביר.
היו"ר דוד רותם
בסדר: חוק השיפוט הצבאי, התשט"ו-1955 וכן ועדה למינוי שופטים צבאיים שיכהנו בבתי משפט צבאיים באזור, באמצעות ממונה הביטחון בהנהלת בתי הדין האמורים ולגבי בית דין צבאי ובית משפט צבאי – באמצעות מזכיר הוועדות.
אופיר פינס-פז
הבנתי מהר. גם בשטחים יצטרכו לדעת את המידע.
גבריאלה פיסמן
לגבי מינוי שופטים - -
דב חנין
מה זה חוק השיפוט הצבאי וכן ועדה למינוי שופטים? מה זה חוק השיפוט הצבאי?
היו"ר דוד רותם
אלה שני סוגי מינויים של שופטים. השופטים שיושבים בבתי הדין הצבאיים בישראל ממונים על פי חוק השיפוט הצבאי. אלה שממונים בשטחים הכבושים, ממונים על פי ועדה למינוי שופטים. אלה שתי ועדות שונות.
דב חנין
ברור לי, בית דין צבאי ובית משפט צבאי יושב כאשר בהרכב שלו יושב שופט משפטאי אחד ובדרך כלל שני קצינים אחרים. האם אנחנו מדברים על כל ההרכב?
היו"ר דוד רותם
על השופטים, שופטים צבאיים.
גבריאלה פיסמן
אנחנו מדברים על מינוי שופטים.
דב חנין
ואחרים מה מעמדם? הרי גם הם שופטים.
היו"ר דוד רותם
הם ליימנים - -
גבריאלה פיסמן
רק השופטים עצמאיים.
קריאה
שופטי הצד ממונים נקודתית לתיק כזה או אחר, אין להם מינוי קבוע, לכן אין צורך לעשות בדיקות של הרישום הפלילי לגביהם; רק לגבי השופטים המשפטאים שמקבלים מינוי קבוע בבתי הדין הצבאיים ששופטים חיילים וגם בבתי המשפט הצבאיים שפועלים באזור שופטים מי שעבר עבירה באזור, בשטחים הכוונה.
היו"ר דוד רותם
יש איזה השגות?
דב חנין
ההערה העקרונית.
היו"ר דוד רותם
בכפוף להערה העקרונית?
דב חנין
כפוף להערה העקרונית, נקודתית אין לי.
אופיר פינס-פז
אני בעד.
אברהם מיכאלי
אתה מחפש מתנגדים?
היו"ר דוד רותם
אני לא מחפש מתנגדים, אני רק לא רוצה שאחר כך תבקש רביזיה, כי תגיד: לא הספקתי לדבר.
אברהם מיכאלי
זה יהיה בכל מקרה, מה זה משנה?...
היו"ר דוד רותם
חבר הכנסת מיכאלי, מחכים לך בוועדת הכנסת...
אופיר פינס-פז
אנחנו בעד 1. תעבור ל-(2).
היו"ר דוד רותם
אתה רוצה שאני אקרא לך מה רוצים להוסיף: באמצעות ממונה הביטחון בהנהלת בתי המשפט. אני אגיד לך מה כתוב קודם: שר המשפטים ושר העבודה והרווחה לעניין סעיפים 10, 11 ו-15 לחוק בית הדין לעבודה – שניהם יחד יושבים בוועדה למינוי שופטים לגבי שופטים בבית הדין לעבודה, נציגי ציבור, ורוצים להוסיף שזה ייעשה באמצעות ממונה הביטחון בהנהלת בתי המשפט, לא שכל פקיד בלשכת שר המשפטים או בלשכת שר העבודה והרווחה יבקשו את המידע, אלא זה יילך דרך הממונה על הביטחון. זה דווקא טוב, משום שזה גורם לכך שיהיה פיקוח על המידע וזה יעבור בין אנשים מוסמכים.
אופיר פינס-פז
אני מסכים, אבל למה דווקא הממונה על הביטחון?
גבריאלה פיסמן
כי הוא מבצע את התפקיד של הערכת עובדים בפועל, הערכת עובדים ביטחונית, הוא מונחה על ידי שב"כ ומשטרה לפי החוק להסדרת הביטחון, ולכן הוא היום בפועל מבצע את המידע.
אופיר פינס-פז
אני ממש לא משתכנע שהוא האיש שצריך לפעול. לא מדובר פה על עבירות ביטחון, אני לא צריך מונחי שב"כ. כל המדינה הזאת היא מונחי שב"כ.
היו"ר דוד רותם
חבר הכנסת אופיר פינס-פז, תוריד את הפיוז, הבורג אצלך הסתובב לכיוון - - ממוני ביטחון - -
אופיר פינס-פז
מה זה קשור לאנשי ביטחון עכשיו? לא רוצה לשמוע ביטחון.
היו"ר דוד רותם
אבל כך נקרא התפקיד שלו, זה לא השב"כ.
אופיר פינס-פז
זה לא מעניין אותי.
היו"ר דוד רותם
הוא גם אחראי איך ממגנים את החלונות שם.
אופיר פינס-פז
אל תלמד אותי, תאמין לי שהוא איש שב"כ.
גבריאלה פיסמן
לא, הוא מונחה.
אופיר פינס-פז
תאמינו לי שאתם לא יודעים, עזבו. אני לא מסכים שהשב"כ יהיה מעורב בעניין הזה.
גבריאלה פיסמן
השב"כ לא מעורב בעניין.
אופיר פינס-פז
הוא מעורב. אל תלמדי אותי, גברתי, אני יודע יותר ממה שאת חושבת ויותר ממך בהקשר הזה. אני מבקש שהאדם שיקבע את הדברים של המרשם הפלילי לא יהיה איש שקשור למערכת הביטחון, זה ברור?
גבריאלה פיסמן
הוא לא קשור למערכת הביטחון.
אופיר פינס-פז
הוא קשור לגמרי.
גבריאלה פיסמן
יש לו שם כזה.
אופיר פינס-פז
אני מבקש פונקציונר, נייטרלי, שהוא לא מוטה מערכת ביטחון. זה לא קשור לעבירות ביטחון, זה קשור למרשם פלילי כולל. אני רוצה אדם, מצדי מבקר הנהלת בתי המשפט.
אורי אורבך
רוצה להחליף לו את השם - - -
אופיר פינס-פז
לא, אני רוצה את הפונקציונר, כי אני חושב שזה לא נכון, זה עם אוריינטציה מאוד ברורה. זה לא קשור לחוק הזה, זה לא קשור למרשם הפלילי. סליחה, אתם השתגעתם. זה לא קשור לעניין. אתם רוצים לדעת אם מוישה היה חשוד בגניבה בפתח תקווה בצרכניה, מה זה קשור לממונה על הביטחון?
גבריאלה פיסמן
הערכות לגבי מינויים של עובדים במשרדי ממשלה.
אופיר פינס-פז
ולכן אני אומר שבסוף אני אסכים עם חבר הכנסת דב חנין.
היו"ר דוד רותם
אל תאיים עלינו.
אופיר פינס-פז
כי אני מבין עכשיו לאן זה הולך, אולי הוא צודק.
גבריאלה פיסמן
האמת היא שמבחינתי זה באמת לא משנה מי הגורם הספציפי.
אופיר פינס-פז
מה זה? למה כל דבר הולך לשב"כ?
היו"ר דוד רותם
בואו נפתור את הבעיה באמצעות מנהל בתי המשפט.
גבריאלה פיסמן
צריך לשאול את מנהל בתי המשפט, אם הוא מוכן לעשות את העבודה הזאת.
אופיר פינס-פז
אז אנחנו נשאל אותו. תשאלי אותו.
היו"ר דוד רותם
מה זה לעשות? זה לבקש את המידע.
גבריאלה פיסמן
לא, זה לקבל, המשמעות היא שרק הוא בעצמו יצטרך לקבל את המידע על כל המועמדים לשפיטה.
אופיר פינס-פז
הוא או סגנו.
היו"ר דוד רותם
רבותיי, עכשיו בואו נעצור. יש לי גם כובע אחר, של חבר בוועדה למינוי שופטים. אז אני מודיע לכם, שגם היום אני ראיתי את המידע, משום שמביאים את זה לפני הוועדה.
גבריאלה פיסמן
אבל הוועדה היא גורם מוסמך.
היו"ר דוד רותם
הרי גם פה, זה לא שהממונה על הביטחון בודק. הוא לוקח את הניירות ומביא אותם לוועדה.
אופיר פינס-פז
חבר הוועדה למינוי שופטים, האם זה נכון שהשב"כ היום בודק מועמדים לשיפוט רשמית?
היו"ר דוד רותם
כן, הייתה החלטה - סיווג ביטחוני - -
דב חנין
זה דבר מרחיק לכת.
אופיר פינס-פז
כן, השב"כ בודק מועמדים לשיפוט.
דב חנין
ואנחנו עוד מדברים על הפרדת רשויות?
היו"ר דוד רותם
תגידו לי, יש לי שאלה אליכם. קודם כל, הוא לא מאשר, אלא נותן להם סיווג ביטחוני. רבותי, אני לא מבין אתכם, אתם יודעים ששופטים בבית המשפט העליון רואים חומר חסוי, שמלבד שר הביטחון, שר החוץ וראש הממשלה, אף אחד לא רואה אותו?
אופיר פינס-פז
לא.
היו"ר דוד רותם
אז אני אומר לך שכן, הם מקבלים מקורות אפילו. לא רק את המידע, אלא גם את המקורות של המידע.
גבריאלה פיסמן
הפרקטיקה הנוהגת היום היא שבכל משרד ממשלתי יש ממונה ביטחון, שהוא אחראי לעשות הערכות על עובדים. כך זה גם עובד לגבי הנהלת בתי המשפט והמועמדים לשפיטה.
היו"ר דוד רותם
לא, הממונה על הביטחון לא עושה חוות דעת.
גבריאלה פיסמן
לא, הוא עושה את ההערכה לגבי מינויים של עובדים.
היו"ר דוד רותם
אנחנו מדברים פה על שופטים. מי שעושה את ההערכה זאת הבדיקה הביטחונית כדי לתת להם סיווג, ואז אומר חבר הכנסת אופיר פינס-פז: רבותיי, אני לא רוצה שזה יהיה הממונה על הביטחון, זה לא נשמע לי טוב, זה לא מצלצל לי טוב. אני אומר: רבותיי, ואם יהיה כתוב באמצעות מנהל בתי המשפט, לא יקרה דבר.
גבריאלה פיסמן
אם הוא מוכן לקבל על עצמו את התפקיד.
אופיר פינס-פז
מה זאת אומרת אם הוא מוכן? ואם הוא לא מוכן? תודיעו לו שזה מה שקבענו וזה הכל.
היו"ר דוד רותם
אין שום בעיה, אתם תבדקו עם מנהל בתי המשפט. הוא לא נמצא בארץ, אז אי-אפשר לעשות את זה היום, זה ייקח לכם שבועיים עד שתוכלו לבדוק את זה.
אלעזר שטרן
אם הוועדה מחליטה לשנות את העניין הזה, צריך גם לשנות בסעיף הקודם, כי גם שם חלק מהתיקון היה שהמידע יועבר באמצעות הממונה על הביטחון.
היו"ר דוד רותם
לא נכון, שם זה לגבי ממוני ביטחון בהנהלת בתי הדין האמורים, זה בתי הדין הצבאיים.
אלעזר שטרן
אבל עוד לפני כן, באמצעות ממונה הביטחון בהנהלת בתי המשפט - -
אופיר פינס-פז
הוא צודק, בשני המקומות. מנהל בתי המשפט.
היו"ר דוד רותם
אבל אין מנהל בתי המשפט בבתי הדין הצבאיים.
אופיר פינס-פז
אז מנהל בתי הדין הצבאיים.
היו"ר דוד רותם
אין דבר כזה, יש מנהל בתי דין צבאיים?
גבריאלה פיסמן
זה תיקון טכני, זה לא תיקון מהותי. אם מנהל בתי המשפט מוכן לקחת את זה על עצמו, אין לי שום בעיה.
אופיר פינס-פז
הוא מוכן? איך את יודעת?
גבריאלה פיסמן
אני אומרת אם הוא מוכן.
היו"ר דוד רותם
יש מנהל בתי דין צבאיים?
אייל טולדנו
אצלנו זה מזכירי הוועדות למינוי שופטים. זה מה שמופיע בנוסח, מנהל בתי המשפט מתייחס לרישא של הסעיף.
אופיר פינס-פז
אצלכם אין בעיה.
היו"ר דוד רותם
כן, אצלם זה בסדר.

רבותיי, סעיף (ה) – אני אקרא לכם מה כתוב היום ומה רוצים להוסיף. רוצים שיהיה כתוב:


"שר או מנהל כללי של משרד ממשלתי או מי שהם הסמיכו לכך – לעניין העסקה בתפקיד מסווג".


גברתי ממשרד המשפטים, מה זה תפקיד מסווג? האם אפשר לקבל את רשימת התפקידים המסווגים במדינת ישראל?
גבריאלה פיסמן
אני פניתי לשב"כ כדי לנסות לקבל את הנתונים האלה. השב"כ לא הספיק להיערך עם נתונים. הבקשה הזאת הוצגה בפניו אתמול. הוא אמר שהוא בהחלט יכול לקראת הדיון הבא לנסות לגבש נתונים כאלה.
היו"ר דוד רותם
אין שום בעיה, הסעיף הזה יישאר פתוח לדיון הבא.
גבריאלה פיסמן
אני רוצה בכל זאת להעיר לגבי הסעיף הזה, למה לדעתי נושא הנתונים הוא לא קריטי. אנחנו מדברים על מינויים של שר ושל מנכ"ל במשרדי ממשלה.
אופיר פינס-פז
את מדברת על תפקידי אמון?
גבריאלה פיסמן
כן, אנחנו מדברים על תפקידי אמון.
היו"ר דוד רותם
איפה זה כתוב?
גבריאלה פיסמן
אלה המינויים של שר ומנכ"ל ככלל.
היו"ר דוד רותם
קודם כל, לא כתוב פה שאלה מינויים של השר או של המנכ"ל.
גבריאלה פיסמן
שר או מנכ"ל לעניין העסקה בתפקיד מסווג.
היו"ר דוד רותם
להם יש סמכות לקבל מידע.
גבריאלה פיסמן
לעניין מינויים שהם מבצעים.
היו"ר דוד רותם
לא לעניין שהם מסווגים, לגבי העסקה בתפקיד מסווג כתוב.
גבריאלה פיסמן
בתפקיד מסווג סודי ביותר במינויים - -
היו"ר דוד רותם
לא, אתם רוצים למחוק את הסודי ביותר ולהפוך את זה למסווג.
אופיר פינס-פז
את מערבבת בין שני דברים. אם את אומרת תפקידי אמון כמו שאמרת, תפקידי אמון אלה שמונה המשרות בלשכת השר. אף אחת מהן לא מסווגת, אלה לא תפקידים סודיים. אני מדבר עכשיו על השר.
גבריאלה פיסמן
לגבי הסיווג, זה באמת השב"כ יפרט. אני רוצה להסביר מבחינת המהות, למה לדעתנו אין להבחין בין מינויים של שר ומנכ"ל לבין מינויים אחרים שקיימים היום או כל תפקיד בשירות המדינה. נציב שירות המדינה בפרט (ו) היום מוסמך לקבל מידע לגבי מינוי עובדים באשר הם, לרבות עובדי קבלן, לרבות עובדים שמתקבלים בדרך של התקשרות עם המדינה. המידע הזה היום מתקבל על ידי נציב שירות המדינה. לי לא נראה סביר, שעוזר השר למשל, שהוא מינוי שר ולא מינוי של נציבות שירות המדינה, שעובד יחד אתי באותם נושאים, לגביו לא יישקל המרשם הפלילי בהיקף נרחב ולגביי כן.
אופיר פינס-פז
הכל בסדר, אבל את מערבבת בין דברים. אין לשר אף תפקיד מסווג, אז תורידי את השב"כ מהעניין עוד פעם, זה לא קשור לשב"כ, ותגידי "תפקידי אמון".
היו"ר דוד רותם
חבר הכנסת אופיר פינס-פז, אלה לא תפקידי אמון.
גבריאלה פיסמן
הכוונה היא לתפקיד מסווג.
אופיר פינס-פז
את אומרת תפקיד מסווג ואת מסבירה על תפקידי עוזרי שרים. אני לא מבין מה שאת אומרת.
היו"ר דוד רותם
עד היום היה כתוב: בתפקיד מסווג סודי ביותר.
גבריאלה פיסמן
לא, הוא אומר שמה שאני אומרת זה לא תפקיד מסווג.
היו"ר דוד רותם
זה לא מה שאת אומרת וזה לא מה שהוא אומר, זה בסדר.
אופיר פינס-פז
את אמרת שלא מקובל עליך שעוזר שר וכולי וכולי, אז מה זה קשור למסווג?
היו"ר דוד רותם
קודם כל, זה שזה לא מקובל עליך, זה בסדר גמור. יש רק הבדל אחד - לפי סעיף (ה), שאותו אתם מבקשים להוסיף, אני עוד לא התקבלתי לעבודה ואז רוצים לקבל את המידע.
גבריאלה פיסמן
אותו דבר לגבי נציב שירות המדינה.
היו"ר דוד רותם
לא, אצלו כתוב לגבי עובדי המדינה, רק מי שהוא עובד מדינה.
גבריאלה פיסמן
אני אפנה את היושב ראש לסיפא של פרט (ו): והכל לעניין מינוי או ביטול מינוי – המידע על ידי נציב שירות המדינה מתקבל לצורך מינוי עתידי בשלב הקבלה לעבודה. זה הנוסח של פרט (ו), וזה מה שמתקיים היום.
היו"ר דוד רותם
אם זה מה שמתקיים, תקנו את פרט (ו), כי זה לא מה שכתוב.
גבריאלה פיסמן
זה בוודאי מה שכתוב.
היו"ר דוד רותם
לא נכון.
גבריאלה פיסמן
לעניין מינוי או ביטול מינוי.
היו"ר דוד רותם
מינוי של עובד מדינה, לא מינוי של אדם מבחוץ.
גבריאלה פיסמן
הנוסח הוא זהה, בפרט (ה) כתוב לך לעניין מינוי ובפרט (ו) כתוב לך לעניין מינוי.
היו"ר דוד רותם
לא, ובפרט (ה) כתוב לי: לעניין העסקה בתפקיד.
גבריאלה פיסמן
בפרט (ו) בהתחלה כתוב: לעניין העסקה, בסיפא כתוב: והכל לעניין מינוי או ביטול מינוי - בשלב המועמדות להעסקה, וזאת הכוונה.
היו"ר דוד רותם
בפרט (ו) כתוב: נציב שירות המדינה או מי שהוא מסמיך לכך לגבי עובדי המדינה. יש הגדרה לעובד מדינה? והסיפא אומרת: לעניין מינוי, לא כמינוי לעובד מדינה, אלא מינוי של עובד המדינה. אם יש עובד מדינה שרוצה לקבל מינוי לתפקיד אחר - -
גבריאלה פיסמן
לא.
היו"ר דוד רותם
רבותיי, זה מה שכתוב. אם אתם עובדים אחרת, נקיים על זה דיון בפעם אחרת.
גבריאלה פיסמן
אבל זה בדיוק אותו נוסח כמו בפרט (ה).
היו"ר דוד רותם
אין בעיה, נקיים על זה דיון אחר. אני רוצה לדעת ברשימה מה הם התפקידים המסווגים.
אופיר פינס-פז
אני לא מבין בשביל מה המושג הזה. למה את משתמשת במושג הזה? את מסבירה דברים אחרים.
גבריאלה פיסמן
אני מציעה שהשב"כ יציג את הנתונים.
אופיר פינס-פז
מה אתם רוצים להשיג? הרי השר לא אמור למנות אנשים במשרד. יש תיק בבית משפט על העניין הזה של מינויי שרים, מינויים פוליטיים. השר לא אמור למנות עובדים במשרד, אני לא מבין מה את רוצה.
גבריאלה פיסמן
הוא לא עובד משרד.
אופיר פינס-פז
על מה את מדברת? על מה הסעיף הזה צריך לענות?
גבריאלה פיסמן
למיטב הבנתי, הסעיף הזה מדבר על מינויים של שרים ומנכ"לים.
אופיר פינס-פז
יפה, אז זה בלשכה שלו, המינויים האישיים. אני רוצה לקבוע, בלי לשאול את השב"כ, שמינויים בלשכת השר הם לא מסווגים.
גבריאלה פיסמן
זה לא עניין שלי, אני לא קובעת את הסיווג, יש גוף שאחראי על זה.
אופיר פינס-פז
אני לא מבין מה זאת אומרת מסווגים.
ענר הלמן
על פי חוק השב"כ, השב"כ מוסמך לקבוע שתפקידים מסוימים הם מסווגים.
היו"ר דוד רותם
האם הכוונה היא שיוכל לבוא השב"כ ולומר לי, כשאני רוצה למנות את העוזר שלי בלשכת השר או את המנהל הכללי שלי, שהוא פוסל אותם?
אופיר פינס-פז
לא.
גבריאלה פיסמן
זה לא משנה את המצב הקיים לגבי סיווג.
מיכאל בן-ארי
למה זה לא לגיטימי?
גבריאלה פיסמן
בלי שום קשר לכל תהליך של התאמה ביטחונית שמבוצע או לא מבוצע על ידי שב"כ, כשהשר ממנה - - -
אופיר פינס-פז
הבנת מה שאני מנסה להסביר לך כבר רבע שעה? במקום לדבר על תפקידים מסווגים, צריך לדבר על תפקידי אמון. בתפקידי אמון, אני מסכים אתך, חשוב מאוד שהשר יידע, אז תכתבו את זה כמו שצריך, כמו בעברית, לא בסינית, לא בשבכ"ית.
היו"ר דוד רותם
ובוודאי לא "או מי שהם הסמיכו לכך".
אופיר פינס-פז
מה זה קשור לתפקידים מסווגים? כל אדם ששר ממנה, חשוב שהוא יידע האם הוא היה - - -
היו"ר דוד רותם
וזה יישאר רק אצל השר, כי המנהל הכללי בכלל לא ממנה.
אופיר פינס-פז
מה זה קשור? המזכירה של המזכירה של המזכירה זה מסווג? לא. עדיין אני רוצה לדעת אם היא רשומה במרשם הפלילי, נכון? אז מה זה קשור למסווג?
היו"ר דוד רותם
וזה בטח לא המנכ"ל, אלא רק השר ולא אף אחד שהוא הסמיך לכך.
קריאה
המנכ"ל לא ממנה תוך כדי?
היו"ר דוד רותם
הוא לא ממנה שום דבר.
דורית ואג
לא, יש לו עוזר, יש לו גם משרות אמון.
אופיר פינס-פז
המנכ"ל מעורב, המנכ"ל יושב בכל ועדות המכרזים כנציג המשרד, המנכ"ל יושב. הוא יכול למנות סמנכ"ל כוח אדם.
היו"ר דוד רותם
אני מדבר על סעיף (ה).
אופיר פינס-פז
יש למנכ"ל חמש משרות אמון: שני עוזרים, נהג ומזכירה, אבל צריכים לכתוב "משרות אמון", יש מושג.
היו"ר דוד רותם
אם כך זה יהיה משרות אמון?
קריאה
גם הסעיף אינו אומר: רק מינויים שמבוצעים על ידי השר, זה לא כתוב.
היו"ר דוד רותם
לא, אנחנו מדברים על שינוי של כל הסיפור, ואז זה רק או השר או המנכ"ל, הם לא מסמיכים אף אחד, כי מי שהם הסמיכו לכך, פירושו של דבר שזה יכול להיות כל עיתונאי בארץ.
גבריאלה פיסמן
אין לי בעיה עם זה.
מיכאל בן-ארי
אדוני היושב ראש, אנחנו לקחנו את כל השיח פה לכיוון אנשים שיש לגביהם התנגדות של השב"כ וכן הלאה. הרושם שנוצר אצל הציבור, ותקנו אותי אם אני טועה, זה שאדם שנקלע לקטטה – אתמול עד אמצע הלילה היה איזה סיפור בשייח' ג'ראח, אנשים העבירו דירה, הייתה קטטה, הם הותקפו וכולם נחקרו. הייתי איתם, שני חבר'ה נורמטיביים, אחד מהסיירת, אחד עובד במכבי אש, והם שאלו: האם יפטרו אותנו עכשיו מהעבודה? לקחו להם טביעות אצבעות וכן הלאה.
אופיר פינס-פז
יכול להיות שיפטרו אותם. תגיד להם שיכול להיות שיפטרו אותם, שאני מסרתי שיכול להיות שיפטרו אותם.
היו"ר דוד רותם
אל תתגרה סתם.
מיכאל בן-ארי
אלה מעשים של יום יום - גם הקורבן וגם המתקיף, וזה יכול להיות גם להפך.
אופיר פינס-פז
למה אתה נכנס לזה עכשיו? זה לא הנושא.
מיכאל בן-ארי
זה כן הנושא. התחושה שלי היא שזה יותר הנושא מאשר המקרים שאתם מדברים עליהם. גם עם הרישום הפלילי הזה כביכול, לאחר מכן הוא מאוים במה שקרא לו דב חנין "חופש העיסוק".
היו"ר דוד רותם
אדוני צודק במאה אחוז. אדוני, זה לא הדיון שלנו היום. אדוני יגיש הצעת חוק, שתבטל את עניין המרשם הפלילי בכלל ושתאמר שבמרשם הפלילי יירשמו רק הרשעות, וזה יפתור את הבעיה.


אבל יש לי שאלה יותר גדולה - איך זה שאתה מגיע לכל אירוע כזה? כל פעם שיש קטטה, אתה נמצא שם, אתה מדווח לנו ישר מהשטח.
מיכאל בן-ארי
אני יוזם את הקטטה...
אברהם מיכאלי
מכבי אש מחוברים למוקד שלו...
גבריאלה פיסמן
לתפיסתי, לתפיסת חוק המרשם הפלילי והחקיקה בכלל, רשות מנהלית שמפעילה שיקול דעת, מחויבת להפעיל אותו בסבירות ובמידתיות, לרבות כאשר היא שוקלת מרשם פלילי, בוודאי כאשר היא שוקלת תיקים תלויים ועומדים. היא צריכה לתת לזה את המשקל הראוי. ועדת קנאי גם חשבה על הנושא של הבניית שיקול הדעת של הגופים מקבלי המידע. אני לא רוצה להיכנס לפרטים, כיוון שהדוח עדיין לא פורסם.
אופיר פינס-פז
מי ישב בוועדת קנאי?
גבריאלה פיסמן
אני הייתי בין יתר החברים, דוקטור לרנאו.
היו"ר דוד רותם
חגית לרנאו? ואת הסכמת לכל התיקונים האלה בוועדה?
גבריאלה פיסמן
הוועדה לא נכנסה לתקנות, הוועדה לא דנה בתקנות.
אופיר פינס-פז
אבל כל הזמן אומרים: הוועדה, הוועדה, הוועדה.
דורית ואג
אנחנו עיכבנו את הדיון בגלל הוועדה.
היו"ר דוד רותם
הוועדה זה רות קנאי. ענר הלמן, לא ישבת שם?
אופיר פינס-פז
איפה רות קנאי, אם מותר לשאול?
גבריאלה פיסמן
רות קנאי שאלה אותי אם אני חושבת שהיא צריכה להגיע, ואמרתי לה שמאחר שהוועדה לא שקלה את זה, אם היא תתבקש על ידי הוועדה, בהחלט היא תוכל להגיע.
אופיר פינס-פז
אבל התקנות האלה, זה לא ברוח הוועדה?
גבריאלה פיסמן
זה ברוח הוועדה, אבל התקנות האלה נחקקו - -
אופיר פינס-פז
אני מבקש להביא את הגברת לישיבה הבאה.
חגית לרנאו
בוודאי היא תבוא לתיקון של התוספת השלישית.
קריאה
בתוספת הראשונה - - -
גבריאלה פיסמן
- - לגבי התוספת השלישית הוועדה לא קבעה קריטריונים.
אופיר פינס-פז
נשמע את יושבת ראש הוועדה.
היו"ר דוד רותם
יש לך מסמך של רות קנאי.
אופיר פינס-פז
אבל אם היא רוצה לבוא, אנחנו רוצים לראות אותה ולשמוע אותה.
היו"ר דוד רותם
אם היא רוצה לבוא, תמיד אנחנו נשמח. אנחנו בוועדה הזאת תמיד אוהבים פרופסורים.
אופיר פינס-פז
במיוחד אם היא עשתה עבודה.
היו"ר דוד רותם
הנושא הזה של שיקול הדעת והבניית שיקול הדעת וכל הדברים האלה זה בסדר, אבל מכיוון שאני יכול לסמוך על עובדי המדינה ועל המשפט המנהלי שהם יפעילו שיקול דעת נכון, למה אני צריך בכלל לכתוב בתקנות? בואו נשנה את החוק ונקבע שהדרגים המנהליים, שהם ממילא כפופים למשפט המנהלי ואצלם הכל עובד בשיקול דעת ובשיקול דעת סביר, למה צריך אישור שלי? אם אני צריך לאשר את זה, אני לא סומך על אף אחד.
גבריאלה פיסמן
זה בסדר גמור, אמרנו שרק גוף שהוועדה סבורה שראוי שיקבל את המידע, צריך להיכלל בתוספת, אין ספק.
היו"ר דוד רותם
אם אנחנו מדברים על סעיף (ה), זה יהיה "שר או מנהל כללי של משרד ממשלתי או מי שהם הסמיכו לכך" – אני לא מוכן לתת את ההסמכה לאף אחד.
אופיר פינס-פז
ושגם הם לא - - -
היו"ר דוד רותם
זה לא לעניין העסקה בתפקיד מסווג, אלא לעניין משרות אמון.
אופיר פינס-פז
משרות אמון, יש כזה מושג מסודר בנציבות המדינה.
גבריאלה פיסמן
אני לא יודעת אם המושג הזה קיים בחקיקה.
היו"ר דוד רותם
אם הוא לא קיים בחקיקה, תחפשו על מה אני מדבר. אני חושב שזה קיים, כי יש שם סעיף שאומר מה מותר לשר למנות. אם אלה אנשים שהוא רוצה למנות אצלו בלשכה, אין בעיה שיבקש עליהם - -
אופיר פינס-פז
אגב, אני לא רוצה שהוא יבקש גם על אנשים אחרים.
היו"ר דוד רותם
בוודאי שלא, הוא בוודאי לא יבקש על אנשים אחרים.
אופיר פינס-פז
זה לא ענייני, זה לא ענייננו.
אברהם מיכאלי
אתה בעצם משאיר את נוסח החוק, אתה לא משנה בנוסח החוק שום דבר.
היו"ר דוד רותם
אני כן משנה, כי פעם היה כתוב "מסווג סודי ביותר", עכשיו אנחנו הולכים על תפקידי אמון.
אופיר פינס-פז
משרות אמון.
היו"ר דוד רותם
זה חשוב מאוד.
אופיר פינס-פז
מנכ"ל משרד, צריך לבדוק מה מעמדו הסטאטוטורי לגבי מינוי עובדים בכלל במשרדו.
היו"ר דוד רותם
מה זה חשוב? אם אין לו משרות אמון, הוא לא יוכל לקבל דבר.
אופיר פינס-פז
מעבר למשרות האמון, השר לא, אבל מנכ"ל משרד למשל יושב במכרזים לתפקידים במשרד. הוא יכול למנות את מנהל כוח האדם של המשרד, אבל בעיקרון הוא הכתובת, הוא נושא באחריות לפי דעתי, אז יכול להיות שלגבי המנכ"ל צריך להרחיב את הסמכויות שלו מעבר למשרות האמון.
היו"ר דוד רותם
לא, כי אם בא סעיף (ו), שאומרת נציגת היועץ המשפטי לממשלה, שנציב שירות המדינה בוועדות המכרזים שם מקבלים את הכל, ועדות המכרזים - -
גבריאלה פיסמן
דיברתי על מינויים ככלל בשירות המדינה.
אופיר פינס-פז
אבל מי שיושב בוועדת מכרזים, המדינה קבעה מכרז לתפקיד כזה וכזה במשרד המשפטים במכרז חיצוני.
גבריאלה פיסמן
אם אתה מדבר על מי שיושב בוועדת המכרזים, זה לא נציב - -
אופיר פינס-פז
יושבים שלושה חברים בוועדת המכרזים: יושב נציג המשרד, יושב נציג שירות המדינה ויושב יועץ משפטי של אחד ממשרדי הממשלה האחרים, ונדמה לי שאולי אפילו עוד מישהו, אולי ארבעה אנשים. האם הם מקבלים את המידע של הרישום הפלילי על המועמדים?
גבריאלה פיסמן
אם הם הוסמכו מכוח פרט (ו) על ידי נציב שירות המדינה, הם יהיו זכאים לקבל את המידע. אם הם לא הוסמכו על ידי נציב שירות המדינה לקבל את המידע, יש סעיף אחר בחוק המרשם הפלילי, שזה סעיף 8 לחוק המרשם הפלילי, שמאפשר קבלת מידע לצורך מכרז. מה שאותו סעיף מאפשר זה קבלת מידע על רשימת עבירות מאוד מאוד מצומצמת, רשימת עבירות של טוהר המידות, רק בהסכמה של המועמד.
אופיר פינס-פז
ואת זה אתם לא מציעים לתקן?
גבריאלה פיסמן
אנחנו מציעים בתיקון חוק לעשות איזה תיקון טכני, אבל זה לא קשור.
אופיר פינס-פז
אז מנכ"ל המשרד אמור להיות חשוף, לא אוטומטית.
היו"ר דוד רותם
המטריד אותי בזה הוא שמכיוון שאני יודע איזה תיקים יש לי, אם הייתי יודע שהם מקבלים את המידע, יכול להיות שלא הייתי מגיש מועמדות לתפקיד. לא רוצה שתדעו, ואני מוכן לוותר על התפקיד, התפקידים האלה הם לא מי יודע מה.
אופיר פינס-פז
אולי כדאי ליידע באמת. אגב, אתה מעלה נקודה חשובה.
היו"ר דוד רותם
ולכן אני הייתי משאיר את זה שתחתימו את האנשים על הסכמה.
אופיר פינס-פז
בדיוק.
גבריאלה פיסמן
כך פועל נציב שירות המדינה, הוא מיידע את המועמדים בשאלונים.
אופיר פינס-פז
הוא מיידע שיש אפשרות להיכנס למרשם הפלילי?
דורית ואג
גם מוותרים - -
גבריאלה פיסמן
הם לא צריכים לוותר, כיוון שההכללה בתוספת הראשונה לא דורשת הסכמה.
היו"ר דוד רותם
זאת טעות.
גבריאלה פיסמן
גם לגבי זה הייתה איזושהי החלטה בוועדת קנאי, אבל אולי אם פרופסור קנאי תגיע לדיון הבא, היא תוכל לפרט על זה.
היו"ר דוד רותם
אנחנו עוברים לסעיף (ו1), שהוא טכני לחלוטין: "(ו1) היועץ המשפטי של רשות מקומית – לעניין מינוי במכרז למשרות המנויות בסעיף 170(ב1)(1) לפקודת העיריות ובעלי תפקידים נוספים שקבע שר הפנים לפי סעיף 170 (ב1)(2) לפקודת העיריות, והיועץ המשפטי של משרד הפנים – לעניין מינוי במכרז למשרת יועץ משפטי של רשות מקומית".

קודם כל תסבירו לי מה זה רשות מקומית – גם איגוד ערים?
יעל טייב
לפי ההצעה, הרשות המקומית מוגדרת בחוק הרשויות המקומיות (משמעת) כעירייה, מועצה מקומית או איגוד ערים.
היו"ר דוד רותם
ואתם באמת רציניים, שאני אתן ליועץ משפטי של איגוד ערים לקבל מידע? אתם לא חושבים שזה קצת מוגזם? כל העולם יקבל?
יעל טייב
אני לא חושבת שיש הבחנה לעניין מכרז לקבלת עובד מסוים.
היו"ר דוד רותם
מה זה סעיף 170(ב1)(1) לפקודת העיריות מחייב את היועץ המשפטי - -
היו"ר דוד רותם
מה הן המשרות?
יעל טייב
מנכ"ל, מזכיר, מהנדס, רופא וטרינר, יועץ משפטי, מנהל מחלקה של מחלקת חינוך, מבקר וגזבר. לצורך אותם לתפקידים, היועץ המשפטי יגיש דוח בעניין ההרשעות של אותם מועמדים.
היו"ר דוד רותם
או תיקים תלויים ועומדים.
יעל טייב
כן. הסעיף מחייב. הסעיף הזה בצו מאפשר, לא מחייב, לאותם יועצים משפטיים של אותן רשויות וליועץ המשפטי של משרד הפנים לצורך מכרז של יועץ משפטי לקבל את אותו מידע.
היו"ר דוד רותם
אלה יועצים משפטיים שהם פנימיים או חיצוניים? אלה גם יועצים משפטיים חיצוניים, אין אצלכם שום הבחנה.
זהבה לייב
יש יועץ משפטי של עירייה שהוא יועץ חיצוני?
היו"ר דוד רותם
של רשות מקומית? בוודאי שכן. של איגוד ערים? בוודאי שכן.
יעל טייב
יועצים חיצוניים.
היו"ר דוד רותם
תודה. וגם ליועצים חיצוניים אני אתן את הסמכות הזאת, זה רציני?
יעל טייב
כן, לצורך בחינה.
היו"ר דוד רותם
אם אתם חושבים שכן, אז בסדר.
אלעזר שטרן
מעבר לזה, אני גם רוצה להעיר שההוראה של סעיף 170(ב1)(1) לפקודת העיריות חלה רק על עירייה, לא על מועצות מקומיות.
אברהם מיכאלי
על מה מדבר סעיף 170(ב1)?
אלעזר שטרן
סעיף 170(ב1) מורה במסגרת מינוי של אחת מהמשרות שמפורטות בתוספת החמישית לפקודה, שזה המשרות שהיועצת של משרד הפנים הראתה מקודם: מנכ"ל, מזכיר, מהנדס וכולי, הונחה בפני ועדת המכרזים חוות הדעת של הייעוץ המשפטי של העירייה בדבר קיום הרשעה של המועמד, שבשל אופיה של ההרשעה הוא לא לא יכול לשמש בתפקיד. ההוראה הזאת היא סעיף בפקודת העיריות, והיא חלה רק על עיריות. מבדיקה שעשיתי, היא לא חלה לא על רשויות מקומיות אחרות ולא על איגוד ערים, ולכן ההערה שאנחנו הכנסנו לפה זה שאנחנו רואים בזה בעיה להחיל את ההוראה הזאת גם על יועצים משפטיים של רשויות מקומיות, שהם לא עירייה, מכיוון שכיום אין סעיף כזה.
יעל טייב
אין סעיף שמחייב, אבל אין מניעה לאפשר.
אברהם מיכאלי
מה ההגיון בסעיף 170(ב1)? רצו לתת איזה מעמד מיוחד?
גבריאלה פיסמן
מינויים אחרים בדרך של מכרז לגביהם יישקל המידע - -
אלעזר שטרן
ההבדל הוא הבדל פורמלי. זה הבדל פורמלי, שכיום סעיף כזה קיים בפקודת העיריות והוא לא קיים בפקודות האחרות.
אברהם מיכאלי
אולי שם פיספסו את זה.
היו"ר דוד רותם
מה זה סעיף 170(ב1)(2)?
יעל טייב
הסעיף שם מאפשר לשר הפנים לקבוע תפקידים נוספים, שלגביהם אותה חוות דעת תידרש.
גבריאלה פיסמן
אלה תפקידים בכירים, שממונים בדרך של מכרז.
היו"ר דוד רותם
מה אומר סעיף 170(ב1)(2)? האם את יכולה לקרוא לי אותו?
יעל טייב
שר הפנים, בהתייעצות עם השר לביטחון פנים ושר המשפטים ובאישור ועדת הפנים ואיכות הסביבה של הכנסת, רשאי לקבוע בעלי תפקידים נוספים, שלגביהם תידרש חוות דעת היועץ המשפטי של העירייה, כאמור בפסקה (1).
היו"ר דוד רותם
אם זה תלוי בי, אני לא אצביע היום, אבל אני מצביע נגד הסעיף הזה, שיהיה ברור.
גבריאלה פיסמן
מצביע נגד באופן כללי?
היו"ר דוד רותם
נגד הסעיף הזה כמות שהוא? בוודאי שכן.
גבריאלה פיסמן
אתה מדבר על הניסוח הקיים, אבל השאלה אם אדוני סבור, שלצורכי מינוי של גזבר רשות מקומית - -
היו"ר דוד רותם
עם כל הכבוד, אני עורך דין 30 שנה, ואני מגיש מועמדות להיות יועץ משפטי של עירייה. אני לא חושב שיש איזשהו הגיון שהיועץ המשפטי של משרד הפנים יראה, שלפני 19 שנה פתחו לי תיק.
גבריאלה פיסמן
לפני 19 שנה הוא לא יראה את המידע.
היו"ר דוד רותם
למה לא? התיק תלוי ועומד. הוא עוד לא נסגר. אני צריך להאמין לכם, אני עורך דין במקצועי, אני לא מאמין לאף אחד. כפי שאת יודעת, גם את עורכת דין, את יודעת שלא מאמינים. עזבי, אם יש לי תיק תלוי ועומד מלפני שנה, ולשכת עורכי הדין לא שללה לי את הרשיון, אני מקצוען בתחום, ואני לא רוצה שהיועץ המשפטי של משרד הפנים, עם כל הכבוד, יראה זאת.
גבריאלה פיסמן
אבל למה שיקול דעתה של לשכת עורכי הדין, שלא שללה לך את הרשיון, הוא טוב משיקול דעתו של היועץ המשפטי של משרד הפנים?
היו"ר דוד רותם
ללשכת עורכי הדין יש בתי דין משמעתיים שקבועים בחוק.
גבריאלה פיסמן
לא, היא רשאית לקבל את המידע.
היו"ר דוד רותם
היא לא רשאית לקבל שום מידע, והיא גם לא תהיה רשאית לקבל מידע.
גבריאלה פיסמן
לא, היא רשאית היום לקבל מידע.
היו"ר דוד רותם
לגבי מי שהוא רוצה להירשם ללשכה, לא אחרי שהיא קיבלה אותי.
גבריאלה פיסמן
לא, גם בהמשך, לפי סעיף 6 לחוק המרשם הפלילי.
אלעזר שטרן
אבל זה בהסכמה.
גבריאלה פיסמן
ההסכמה הראשונית היא גם לצורך - -
היו"ר דוד רותם
בנושא של הסכמה, אין לי שום בעיה שתקבעו סעיף, שבכל מכרז של מדינת ישראל, אדם יצטרך לחתום על הסכמה לקבלת פרטים. הוא נותן הסכמה לקופת חולים, שתגלה את עניין הבריאות שלו, שיחתום גם אצלכם.
גבריאלה פיסמן
לצורכי מכרז הוא גם היום מוסר פרטים לפי סעיף 8.
היו"ר דוד רותם
אז לא צריך לקבוע לכם סמכויות בחוק. אם כך, היועץ המשפטי של משרד הפנים יבקש לפי הסכמה, לא אתן לו בחוק הסמכה כללית.
גבריאלה פיסמן
אני לא חושבת שזה קשור. אפשר לטפל ביסוד ההסכמה, בלי קשר.
היו"ר דוד רותם
את לא חושבת שזה קשור? אני אגיד לך למה זה קשור. אני לא אתן לו סמכות.
גבריאלה פיסמן
אני הייתי רוצה שהוועדה תשקול עניינית, האם לצורך מינוי של גזבר של רשות מקומית נדרש המידע מהמרשם הפלילי, בהיקף הזה שיש בתוספת הראשונה.
היו"ר דוד רותם
כדי למנות יועץ משפטי לעירייה, אין צורך שהיועץ המשפטי של משרד הפנים יידע דבר. הדבר היחיד שהוא צריך לדעת זה לשאול אותו שאלות בתחום הרשויות המקומיות, וגם זה אני לא בטוח שאפשר. אנחנו נשקול מאוד עניינית, אבל יש לי הצעה, שאתם תשקלו עניינית מה שאתם כותבים, כי זה צריך להיות גם הגיוני, כי יש גם זכויות אדם במדינת ישראל. אם אתם חושבים שאני אפתח לכם את המרשם לכל מי שרק רוצה, אתם טועים.
גבריאלה פיסמן
זה ממש לא.
היו"ר דוד רותם
זה ממש מה שאתם רוצים, זה ממש מה שאתם מנסים.
זהבה לייב
התפיסה היא שבשירות הציבורי, בין אם אלה עובדי מדינה, בין אם זה מינוי של תפקידים בכירים בלבד בעיריות או ברשויות המקומיות, אנשים שממונים לתפקידים האלה יהיו זכים, יהיו באמת ראויים לאמון הציבור.
היו"ר דוד רותם
זאת התפיסה של מי?
זהבה לייב
זאת התפיסה של החוק, מכיוון שהחוק אומר שתתבצע מסירת מידע לגופים מסוימים כדי להגן על אינטרסים ציבוריים.
היו"ר דוד רותם
רק בהסכמה.
קריאה
אין בעיה, אבל אפשר להוסיף את זה.
היו"ר דוד רותם
אז אני לא צריך את הסעיף הזה. אם האיש הסכים, ימסרו מידע.
גבריאלה פיסמן
לא, מסירת מידע בהסכמה היום היא עבירה פלילית לפי סעיף 22 לחוק. לא ניתן למסור מידע, גם אם הוא בהסכמה, לצורכי העסקה. זו עבירה שעונשה הוא שנתיים מאסר.
היו"ר דוד רותם
אז תבטלו את הסעיף בחוק.
גבריאלה פיסמן
לא, הסעיף הזה הוא סעיף ראוי בעיניי.
היו"ר דוד רותם
הוא ראוי בעיניך, אבל את עדיין רוצה דרך התקנות לעשות את זה.
גבריאלה פיסמן
כיוון שמעסיקים פרטיים היום מבצעים מניפולציות, מקבלים מידע שלא כדין.
היו"ר דוד רותם
את מנסה היום, דרך התוספת הזאת, לעקוף את הסעיף בחוק. לצורך מה היועץ המשפטי של משרד הפנים יקבל עליי מידע? לצורך העסקה?
גבריאלה פיסמן
לצורך העסקה.
היו"ר דוד רותם
תודה רבה. את אומרת שאם אני מסכים, זאת עבירה פלילית. אם אני לא מסכים, אני אתן לו את זה בחוק.
גבריאלה פיסמן
אני רק אומרת, שהתיקון שאדוני מבקש, אפשר לשקול אותו והוא ראוי, זה מה שאמרתי.
היו"ר דוד רותם
רק בהסכמה.
גבריאלה פיסמן
או-קיי, בהסכמה.
היו"ר דוד רותם
תכתבו בהסכמה.
גבריאלה פיסמן
בהסכמה לא אפשרי בתקנות. ההסכמה מחייבת תיקון חוק, ואנחנו בהחלט שוקלים תיקון חוק כזה.
היו"ר דוד רותם
עד שלא תשנו את החוק, אני אצביע נגד הסעיף הזה. יש לי פה הרבה חברים, יכול להיות שהם יצביעו בעד. מותר לי להיות בדעת מיעוט.
אלעזר שטרן
אני רוצה הבהרה מהוועדה. האם יושב ראש הוועדה מתכוון שהוא רואה הבדל בין עיריות לבין רשויות מקומיות?
היו"ר דוד רותם
בוודאי שכן. אני רק מבקש שתמצאו לי איגוד ערים אחד.
גבריאלה פיסמן
אני חושבת שאפשר למעט איגודי ערים, זאת לא הייתה הכוונה.
היו"ר דוד רותם
אני רוצה לראות איגוד ערים אחד שיש לו יועץ משפטי שכיר ולא חיצוני. אני רוצה שיהיה ברור פה, שמדובר פה על יועץ משפטי פנימי, לא חיצוני, לא אתן לאף חיצוני לראות את זה. אני הייתי מגביל את זה לעיריות בלבד ולא הייתי מרחיב את זה.
גבריאלה פיסמן
זה נשמע לי הגיוני.
מיכאל בן-ארי
מה זה עיריות? מועצות מקומיות?
זהבה לייב
מה ההבדל בין עירייה לבין רשות מקומית?
היו"ר דוד רותם
את יודעת מה? למה את לא מוסיפה פה ועד מקומי? היום על פי פקודת המועצות האזוריות, ועד מקומי ממלא תפקיד של רשות מקומית. למה לא הוספת פה ועד מקומי? יועץ משפטי של ועד מקומי?
זהבה לייב
אני חושבת שאם אנחנו חושבים על האינטרס של הציבור, במשרות בכירות - -
היו"ר דוד רותם
למה לא הכנסת יועץ משפטי של ועד מקומי? יש לך תשובה? לוועד מקומי היום על פי חוק יש כל הסמכויות.
גבריאלה פיסמן
זה בוודאי לא ראוי. אנחנו מדברים על בעלי תפקידים בכירים ביותר, זה היה הרעיון. המשרות שמנויות בסעיף 170(ב1) הן משרות בכירות ביותר, והכוונה הייתה לאפשר קבלת מידע מהמרשם הפלילי בהיקף רחב יותר לגבי אותן משרות, זו הייתה הכוונה.
היו"ר דוד רותם
סעיף (ח).
גבריאלה פיסמן
מדובר בתיקון שהוא תיקון טכני. היום לפי פרט (ח), מתחייבת החלטת ממשלה לגבי הגופים שהממשלה מטעמים של ביטחון המדינה החליטה שהמידע חשוב לה. החלטת ממשלה כזאת ניתנה ב-1985 ואחר כך לאורך השנים עוד מספר פעמים. מאז נחקק החוק להסדרת הביטחון, שמונה בתוספת הראשונה והשנייה את אותם גופים שהכנסת סבורה שהמידע נדרש להם לצורך מינוי עובדים. אותם גופים מבצעים את הערכות העובדים שלהם בכוחות עצמם ולא על ידי שב"כ ומשטרת ישראל, והתיקון מבקש להתאים את פרט (ח) לתוספת הראשונה. כיום אין התאמה מלאה.
היו"ר דוד רותם
מי זה הגופים שפורסמו שם?
גבריאלה פיסמן
דוגמאות מההודעה המקורית של הממשלה זה בנק ישראל, רשות השידור, התעשייה האווירית, חברת הספנות, בתי זיקוק, חברת חשמל, רכבת ישראל, קמ"ג, מינהל מקרקעי ישראל. זה סוג הגופים, שהרעיון הוא שמינויים באותם גופים עשויים לסכן תשתיות ולפגוע בביטחון המדינה, ולפיכך עברם הפלילי של העובדים בהם צריך להיות ידוע למעסיק.
היו"ר דוד רותם
כשכתוב חברות הספנות הישראליות, למה הכוונה? צים היא חברת ספנות ישראל לדוגמה?
גבריאלה פיסמן
חברת הספנות זה הנוסח מ-1985. עקב תהליכי ההפרטה וכולי - -
היו"ר דוד רותם
אני שואל אם צים היא חברת ספנות, אם אל-על זאת חברת תעופה ישראלית.
גבריאלה פיסמן
כן.
היו"ר דוד רותם
מישהו מכם מוכן לומר לי, אם הוא יודע, כמה עובדים ישראלים נמצאים באוניות צים?
גבריאלה פיסמן
אני לא יודעת להשיב לך.
היו"ר דוד רותם
את לא יודעת? אני אגיד לך - שישה.
גבריאלה פיסמן
השאלה אם ראוי שאותם עובדים יהיו בעלי הרשעות בבתי משפט, זאת השאלה.
מיכאל בן-ארי
דיברת על ספנים, לא על המנכ"לים.
היו"ר דוד רותם
לא, הם לא מבקשים על המנכ"לים, אל תדאג. זאת חברה פרטית, הם לא יכולים לבדוק את המנכ"לים שלהם, או שאולי הכוונה היא גם לזה. בואי נאמר, שכאשר האחים עופר ימנו מנכ"ל לחברת הספנות צים, אתם תוכלו לבדוק מידע עליהם? האחים עופר יוכלו להתחיל לבדוק?
גבריאלה פיסמן
פרט (ח) מדבר על מידע, שדרוש לעניין מינוי עובדים, ביטול מינויים, ביצוע עבודה, תפקיד או שירות בידי אותו גוף.
היו"ר דוד רותם
פירושו של דבר, שאני נותן לאנשי עסקים פרטיים אפשרות לקבל מידע, שאף אחד אחר לא יכול לקבל, כי חברות התעופה הישראליות וחברת הספנות הישראלית ועוד כל מיני חברות שמנויות שם אלה חברות פרטיות היום.
גבריאלה פיסמן
המשמעות היא שיש אינטרס ביטחוני, לתפיסת הממשלה בשעתו ולתפיסת החוק להסדרת הביטחון, שלא יועסקו גורמים בעלי רקע עברייני באותם גוף. מדובר בהתאמה טכנית. הגופים האלה כבר מנויים היום. אנחנו רוצים שלא יהיה צורך בהחלטת ממשלה מתחדשת.
קריאה
האם העובדים האלה לא עוברים ממילא תהליך של סיווג ביטחוני?
גבריאלה פיסמן
למיטב הבנתי, לפי החוק להסדרת הביטחון הם מונחים. מי שמבצע את הערכות העובדים אלה הגופים בעצמם ולא שב"כ ומשטרה.
קריאה
זה מצב לא ראוי.
גבריאלה פיסמן
יש חוק שמסדיר את זה, זה גם לא קשור לענייננו.
היו"ר דוד רותם
נציג הביטחון בגופים הציבוריים, בבקשה.
אלי כהן
לעניין הגופים שמונחים על ידי מלמ"ב, נראה לי שראוי שזה יהיה באמצעות ממונה הביטחון. גם כך הוא עושה את כל תהליך האבחון הביטחוני. גופים שאנחנו אחראים עליהם, מרביתם מפורטים כאן, ואפשר לראות אותם בתעשייה הצבאית, בשוק פיתוח אמצעי לחימה, בוודעה לאנרגיה אטומית וכדומה. אני חושב שלא יהיו עוררים על כך שחשוב שאנשים שנכנסים לתוך המתקנים האלה לא יהוו סיכון ביטחוני למערכות.
היו"ר דוד רותם
אין שום ספק, השאלה רק מי מקבל את המידע.
אלי כהן
אני יכול לומר את דעתי. לדעתי, זה צריך להיות ממונה הביטחון ולא הנהלות הגופים, משום שהתוספת הראשונה והשנייה באמת מציינות גם גופים ותאגידים פרטיים. ממוני הביטחון מונחים מתוקף חוק, מחויבים לכללים של שמירת צנעת הפרט, הם פועלים מתוקף חוק, ואפשר גם להחיל עליהם את הכללים האלה.
היו"ר דוד רותם
אז תשקלו את מה שהוא אומר.
גבריאלה פיסמן
זה התיקון. התיקון מדבר על הנהלת גוף או ממונה הביטחון של גוף המנוי.
היו"ר דוד רותם
את לא שמת לב למה שהוא אמר, או שאתם כל כך ב"אידיאה פיקס", שהתקנות שלכם הן מצוינות שאתם לא מקשיבים? הוא אמר שהנהלת הגוף לא צריכה - -
גבריאלה פיסמן
בסדר, אבל יש גם ממונה ביטחון.
היו"ר דוד רותם
לא או.
גבריאלה פיסמן
זאת אומרת לשלול את המידע הזה מהנהלת הגוף?
אלי כהן
ההערה שלי הייתה לאור החשש של הפצת המידע הזה גם להנהלות של תאגידים פרטיים. בעל המקצוע שעושה את זה, בלאו הכי הוא הממונה על הנושא הזה, ויכול לקבל את זה באופן ישיר. כך הוא עושה את זה.
יעל טייב
אני יכולה להגיד שבפרקטיקה יש גופים שנמנים בפרט (ח), שמקבלים מידע לפי פרט (ח), שזה למשל המוסד לביטוח לאומי, כשבפועל בהנהלת הגוף הם אומרים: זה הגורם המקצועי שצריך את המידע כדי להחליט על העסקה.
אלי כהן
הכוונה שלי הייתה לגבי התוספת הראשונה והשנייה בחוק להסדרת הביטחון, לכל תוספת אחרת היא רחבה מדי. הכוונה שלי רק לגופים הביטחוניים.
גבריאלה פיסמן
אין מניעה מבחינתי.

רק להעיר את תשומת הלב, שלגבי פרטים (ד) ו-(ד1) דרשתם שזאת תהיה הנהלת הגוף ושם לא הסכמתם שזה יהיה ממונה הביטחון, ופה אתם שוללים את שיקול הדעת מהנהלת הגוף ומאפשרים רק לממונה הביטחון.
היו"ר דוד רותם
כן, ההבדל הוא רק בדבר אחד. יש לי הצעה, תתייחסי להערות ברצינות ולא בסיבובים, כי אנחנו הרבה יותר מדי חושבים על החוק הזה ממה שאתם חשבתם עליו, עם כל הכבוד.
גבריאלה פיסמן
אני חולקת על אדוני.
היו"ר דוד רותם
את יכולה לחלוק עלי עד מחר. הדבר הוא מאוד פשוט. כאשר אנחנו מדברים על גופים אזרחיים, שאין להם שום קשר לביטחון, אז זה ביטחון. כאשר אלה גופים שהמלמ"ב על פי חוק מפקח עליהם, הנהלת הגוף לא בעסק. בחברת צים, האחים עופר לא יקבלו עליי מידע, כי אני רוצה לעבוד בחברה.
גבריאלה פיסמן
בזה אמרתי שאין מניעה מבחינתנו.
היו"ר דוד רותם
שיטת השקשוקה אצלכם לא מטרידה אתכם בכלל.
אנחנו עוברים ל-(ט1)
"(ט1) שר הביטחון לעניין סמכויותיו לפי חוק סמכויות שעת חירום (מעצרים)" - -
מיכאל בן-ארי
יש משהו שאני לא מבין, אדוני היושב ראש. אם יש לי עסק פרטי, צים זה עסק פרטי שלי, ואתה בא לעבוד אצלי, אני מאוד רוצה אותך, אתה מאוד מוכשר, ואני מבקש ממך לגשת בבקשה להביא תעודת יושר.
גבריאלה פיסמן
זאת לא הפרוצדורה. אתה לא רשאי, המשטרה מעבירה ישירות אליך, בהתאם להיקף המידע שאתה זכאי לקבל אותו על פי החוק. עובד לא מביא תעודת יושר בעצמו, זה בדיוק סעיף העונשין שדיברתי עליו.
מיכאל בן-ארי
אין כזה מצב?
גבריאלה פיסמן
לא, אין מצב כזה. מצב כזה הוא בלתי חוקי.
זהבה לייב
הוא עבירה על החוק.
מוטי אבידן
אסור לשום עובד להביא זכות עיון למעסיק. יש שם תיקים שנמחקו.
גבריאלה פיסמן
הרעיון הוא שכל גוף יקבל מידע, בהתאם להיקף שהוא זכאי לקבל לפי החוק. כשאדם מוסר לך מידע, הוא ימסור לך את מקסימום המידע שקיים אודותיו.
היו"ר דוד רותם
אנחנו עוברים לסעיף (ט1). האם מישהו מוכן להסביר לי מה כתוב פה?
אייל טולדנו
מדובר בסמכויות של שר הביטחון, לפי חוקים שונים. לצורך הפעלתן, דרוש לו מידע לפי חוק הרישום הפלילי ממאגר המרשם הפלילי, למשל יש חוק סמכויות שעת-חירום (מעצרים). הכוונה היא לסמכויות מעצר, ששר הביטחון מוסמך להוציא צו מעצר מנהלי עד 48 שעות. לאחר מכן הוא מובא בפני שופט. לצורך קבלת ההחלטה, השר יוכל לעיין ברישום הפלילי אודות האדם שמועמד למעצר. יש סמכויות נוספות – חוק סמכויות לשם שמירה על ביטחון הציבור, וזה קצת שונה. שם מדובר על מינוי ממונה, שיכול להסמיך בעלי תפקידים להפעיל סמכויות לפי החוק, אז הממונה יוכל לקבל מידע על הרישום הפלילי כדי להחליט את מי הוא ממנה או לא ממנה להפעיל סמכויות של חיפוש או עיכוב אזרחים לפי חוק סמכויות לשם שמירה על ביטחון הציבור.

יש סמכות נוספת בחוק סדר הדין הפלילי (סמכויות אכיפה – מעצרים), עיכוב ידיעה על מעצר. גם בסמכות שר הביטחון לעכב ידיעה על מעצר. לשם כך, גם מבוקש לתת לו רשות לעיין במרשם הפלילי אודות מי שרוצים לעכב את הידיעה על מעצרו.


חוק למניעת הסתננות זו סמכות דומה למה שהזכרתי קודם בחוק שמירה על ביטחון הציבור. גם שם מינוי ממונה לפי חוק מניעת הסתננות, כשהשר מחליט את מי הוא ממנה להיות ממונה. הוא רוצה לעיין במרשם הפלילי אודות אותו אדם, כיוון שלאותו אדם יש סמכויות כלפי מסתננים שנתפסו.


תקנות ההגנה – מדובר בסמכויות שנוגעות להחרמת רכוש, בעיקר של ארגוני טרור, וגם הכרזה על התאחדויות בלתי חוקיות. לצורך הפעלת הסמכויות האלה, שוב מבוקש לתת גישה למרשם הפלילי.

רוב הסמכויות הן סמכויות די חריפות שנתונות לשר, ומופעלות בנסיבות יחסית קיצוניות. כדי להפעיל את שיקול הדעת, הרעיון הוא לתת לשר גישה לרישום הפלילי. שתיים מהסמכויות הן מינויים שהשר עושה, של בעלי תפקידים שיהיו להם סמכויות חוקיות, ולפני שהוא ממנה אותם, הוא גם רוצה לקבל מידע מהמרשם הפלילי. זה הרציונל.
היו"ר דוד רותם
מתי שר הביטחון פעם אחרונה הפעיל את סמכויותיו לפי חוק סמכויות שעת חירום (מעצרים)?
ענר הלמן
השנה. יש מספר אנשים, למיטב ידיעתי, אבל אלה באמת מקרים נדירים ובודדים.
היו"ר דוד רותם
מתי הוא בפעם האחרונה הפעיל סמכויות תקנות ההגנה (שעת חירום)?
אייל טולדנו
בזה דווקא משתמשים. כל הזמן יש הכרזות.
ענר הלמן
הממשלה מכריזה, למשל, על ארגון טרוריסטי, והשר מכריז במקביל על התאחדות בלתי מותרת על פי תקנות ההגנה. יש פרסומים ברשומות - -
היו"ר דוד רותם
מה מעניין אותו המידע הפלילי, שיש לי תיק פתוח ועומד? הוא הרי לא מכריז לפי זה.
קריאה
מה זה רלוונטי?
אייל טולדנו
הוא מקבל הרבה מידע. רוצים שתהיה לו גישה גם למידע מן המרשם הפלילי.
היו"ר דוד רותם
אין לי בעיה עם הדבר הזה, אני רק חושב שאתם מצמצמים את סמכויותיו של השר, משום שמה שיקרה זה שבבג"צ הבא יבואו ויאמרו: השר לא בדק את הדברים האלה, למרות שהוא צריך היה לבדוק ויש לו סמכות לבדוק, והוא הסתמך על דברים לא נכונים. תשקלו את זה. בסדר, לי אין בעיה עם הסעיף הזה.


אני ממשיך:


"(ט2) השר או מי שהוא הסמיך לכך לעניין סמכויותיו לפי פרק ב' לחוק האזנת סתר, התשל"ט-1979". אני מבקש הסבר. קודם כל תגידו לי מי זה השר.
גבריאלה פיסמן
השר זה שר הביטחון וראש הממשלה, כך הם מוגדרים בחוק. פניתי לשב"כ כדי לקבל נתונים בדבר מספר האזנות סתר. אני מעריכה שלקראת הדיון הבא הם יצליחו להביא נתונים.
היו"ר דוד רותם
של מה, של האזנות סתר? באיזו שנה? הם מחויבים לדווח לי, ואני רואה את הדיווחים שלהם. באיזו שנה את רוצה?
גבריאלה פיסמן
אם אדוני יודע...
היו"ר דוד רותם
אני אגיד לך את האמת, לפי הדיוווחים שלהם, תאמיני לי שלא יודעים דבר. אין האזנות סתר בכלל.
דורית ואג
ולפי זכרוני הם באיחור.
היו"ר דוד רותם
תאמיני לי, שום דבר לא תדעי מהדוחות שלהם. אבל תסבירי לי מה זה "לעניין סמכויותיו לפי פרק ב'", מה אומר פרק ב' לחוק האזנות סתר?
גבריאלה פיסמן
החוק פשוט לא לפניי.
היו"ר דוד רותם
אז מה זה "או מי שהוא הסמיך לכך"? הוא לא יכול להעביר את הסמכויות.
גבריאלה פיסמן
זאת הייתה הטענה של היועץ המשפטי. הרעיון הוא לא שהם יעבירו את סמכויותיהם לעניין חוק האזנות סתר, אלא לעניין השקילה של המרשם הפלילי. השאלה האם הם בעצמם צריכים לראות את המרשם הפלילי או שהם יכולים לקבל חוות דעת מאדם שהם הסמיכו בדבר עברו הפלילי של אותו גורם.
היו"ר דוד רותם
בחיים לא. על האזנות סתר אני אתן העברת סמכויות?
גבריאלה פיסמן
לא, הכוונה היא לא להעביר סמכויות - -
היו"ר דוד רותם
כדי להאזין על פי הפרק השני של החוק הזה, ראש הממשלה ושר הביטחון הם המחליטים והם חותמים, אז הם צריכים לשקול את המידע, ולא אף אחד ישקול את המידע בשבילם. את יודעת, את מדברת על האזנות סתר.
גבריאלה פיסמן
אני מסכימה, ואולי הסמכות לא נשללת. השב"כ אולי יוכל להציג זאת יותר טוב.
היו"ר דוד רותם
הם בישיבה הבאה - השב"כ יסביר. יש פה שב"כ. אתה רוצה להסביר או שאתה אומר: בואו נתכונן עד הפעם הבאה, זה יותר טוב, כי למה לכם להפיל אותי עכשיו בפח? אתם זורקים את הכל עליי, תנו לי להתכונן. אין בעיה.
נציג משרד ראש הממשלה
אסור שזה יישאר השר, זה צריך להיות שר הביטחון בכל מקרה. אם השר, זה מפנה לשר שבחוק.
היו"ר דוד רותם
לא, יהיה כתוב ראש הממשלה או/ושר הביטחון. בוודאי, זה לא יהיה השר.
גבריאלה פיסמן
השר לפי החוק זה שני השרים האלה. מבחינתי זה לא משנה. אם זה יותר ברור לציין את שמות שני השרים, בוודאי.
היו"ר דוד רותם
"מפקד צבאי" - רבותיי, מישהו מוכן להגיד לי מה זה מפקד צבאי?
אייל טולדנו
מפקד צבאי זה מי שמונה לפי תקנות ההגנה (שעת חירום). יש מפקדים צבאיים בישראל ויש באזור, בשטחים. בישראל זה בדרך כלל אלוף פיקוד העורף, אם צריך להשתמש בסמכויות לפי תקנות ההגנה, ובאזור זה אלוף פיקוד המרכז לגבי איו"ש, בזמנו לגבי רצועת עזה אלוף פיקוד דרום. גם לרמטכ"ל יש סמכויות של מפקד צבאי.
היו"ר דוד רותם
את מי הוא עוד הסמיך בעניין הזה? נדמה לי שהוא הסמיך כל מפקד צבאי בשטח, כל אלוף משנה, כל מח"ט, כל סמג"ד, כל מג"ד, גם אלה שסוגרים תמיד את השטח.
אייל טולדנו
אתה צודק לגבי חלק מהסמכויות, כמו: שטח צבאי סגור - יש הסמכה למח"טים, מפקדי החטיבות המרחביות. אנחנו לא מדברים על הסעיפים האלה. אנחנו מדברים כאן על מספר סעיפים ספציפיים – אנחנו מדברים על תקנה 119, צווי הריסת בתים. התקנה הזאת, לא רק שבדרך כלל התהליך הוא שלא רק המפקד הצבאי מעורב בזה, אלא זה עולה גם לאישור שר הביטחון לפני כל הריסה. אלה הנהלים הפנימיים, כך שאין חשש שסמכות כזאת תופעל על ידי מח"ט.
היו"ר דוד רותם
החשש שלי הוא לא שהסמכות תופעל על ידי המח"ט. אם הייתי יודע שהמח"ט יפעיל את הסמכות, הייתי עוד יותר שמח, שזה לא יגיע לאלוף ולשר הביטחון. אני פשוט הייתי מחפש שמי שמבין בעניין בשטח יעשה את זה, אבל לא זאת הבעיה שלי. הבעיה שלי שאני רוצה לדעת את מי הסמיכו לפי התקנות האלה.
אייל טולדנו
מה שאני יודע לגבי ההסמכות זה שיש הסמכה של מפקדים צבאיים, אלה מפקדי החטיבות המרחביות.
היו"ר דוד רותם
לעניין הסעיפים האלה.
אייל טולדנו
לעניין הסעיפים האלה, אני לא יודע לתת את התשובה.
היו"ר דוד רותם
אז אנא תבדוק ותגיד לנו לפעם הבאה.
אייל טולדנו
או-קיי.
היו"ר דוד רותם
אני ממשיך:

"(ט4) שר המשפטים או מי שהוא הסמיך לכך לעניין הענקת סמכויות חקירה לפי חוק".
גבריאלה פיסמן
לשר המשפטים יש סמכות, לפי פקודת הפרוצדורה הפלילית (עדות), להעניק סמכויות חקירה. המרשם הפלילי מהווה קריטריון, מבחינתנו, בכל החקיקה החדשה להסמכה של מפקחים שיש להם סמכויות חקירה, חיפוש, תפיסה, ולכן גם ב-(ט4) וגם ב-(ט5) חשבנו שזה נכון לתת לשר את המידע מהמרשם הפלילי לצורך הסמכת אותם אנשים, שיש להם סמכות פגיעה מאוד מאוד קשה בזכויותיו של הפרט.
היו"ר דוד רותם
זאת אומרת שאתם בעצם מתכוונים, שכאשר הוא רוצה להסמיך את הפקחים או לתת להם סמכויות מעצר, חקירה או חיפוש, הוא יקבל את המידע.
גבריאלה פיסמן
הוא יקבל את המידע על אותו אדם לצורך המינוי הספציפי.
היו"ר דוד רותם
בשני המקרים "או מי שהוא הסמיך לכך" לא רלוונטי.
גבריאלה פיסמן
זה הנוסח. נדמה לי שזה הנוסח גם - -
היו"ר דוד רותם
לא יכול להיות שזה הנוסח בחוק.
גבריאלה פיסמן
לא, ההסמכה היא הסמכה של השר.
היו"ר דוד רותם
יפה, אם זאת הסמכה של השר, אז שהשר יראה את זה.
זהבה לייב
אני רוצה להעיר הערה בעניין הזה. כשהחוק נותן סמכות לשקול מידע פלילי לעניין מסוים וקובע רק את הדרג הכי בכיר, בחיי המעשה נתקלים פה בבעיה, כי הדרג הבכיר עסוק בהמון המון דברים. הוא בדרך כלל נעזר במדרג נמוך ממנו של אנשים שהם מומחים מקצועיים, שמסייעים לו לקבל את ההחלטה, כמו יועץ משפטי או כמו מומחים בתחומים אחרים, ואנחנו נראה את זה בתיקונים הבאים. לכן הנושא הזה של "מי שהוא הסמיך לכך" הוא לעתים קריטי כדי שבחיים היום יומיים, בפרקטיקה, אפשר יהיה ליישם את כל המנגנון הזה של קבלת המידע.
היו"ר דוד רותם
יגידו לך פה חברייך גם מהפרקליטות וגם מהמשטרה, שכאשר מבקשים בכל מיני חוקים לקבוע הסמכות, אני עומד על כך שיכתבו שזה קצין בדרגת ניצב לפחות או גונדר לפחות או כל הדברים האלה. "או מי שהוא הסמיכו לכך" לא מקובל עליי, שבנושאים כאלה יכול השר להגיד: טוב, אתה יודע מה? העוזר שלי לך תבדוק לך את הדברים ותבוא אלי עם תשובות. אם רוצים להתעסק בדברים מסוג זה - כן, רק הקודקוד יראה את המידע הזה, לא כל העולם. את מבינה? אני אוהב כתבות כאלה, כמו: "עמיתי, השודד המלומד". לשכת עורכי הדין דואגת שנכניס אותם לרשימה.
ענר הלמן
אפשר לשקול לדיון הבא, אם יש מישהו במשרד ממשלתי, שהוא העוזר של שר המשפטים והעוזר של שר הביטחון, מה שאומר יושב ראש הוועדה, פונקציה אחת, לא שהשר יכול להסמיך, אלא פונקציה שהיא זאת שעושה זאת בשביל השר, ואז יהיה כתוב: השר וסמנכ"ל כוח אדם במשרדו, שלא תהיה הסמכה גורפת.
היו"ר דוד רותם
אין לי שום בעיה. ידעתי, ענר תמיד עזר לי...

אני ממשיך: נאשם וסניגורו וכן עצור או בא כוחו בעניין מידע על הנאשם או העצור לצורך הליך שהוא מנהל. אין לי שום בעיה, זה בסדר הגברת דוקטור לרנאו? אני ממשיך: ועדת שחרורים לפי סעיף 32 לחוק שחרור על-תנאי ממאסר - -

הגברת לרנאו, תני לי חוות דעת על הסעיף הזה.
חגית לרנאו
אני מוכרחה להגיד, שלהבנתי, זאת סמכות קיימת בתוספת הראשונה, והיא פשוט מתאימה את עצמה לתיקונים שהיו בחוק. לפי חוק ועדת שחרורים, יש ועדה לעניין קציבת מאסרי עולם, אז גם היא מקבלת עכשיו סמכות. אבל זאת סמכות קיימת, וגם התפיסה הבסיסית של התקנות היא שבתוך ההליך המשפטי, אם זה השופט, אם זה התובע, הסניגור, ועדת השחרורים, הם כן ערים לחומר שקשור לעברו הפלילי של הנאשם.
היו"ר דוד רותם
אני מגיע לפני שופט, ואסור לו לראות כל מידע. הוא דן אותי ומה שהוא ראה, הוא ראה. הוא דן אותי ל-10 שנות מאסר. אחרי שהוא ראה את כל העבר הפלילי שלי, הוא החליט על 10 שנות מאסר. כשוועדת השחרורים וכל הגופים האלה רואים את זה פעם נוספת ובגלל זה לא נותנים לי את השליש, הרי כשהשופט דן אותי ל-10, הוא התכוון לשבע, כי הוא אמר: הרי יתנו לך שליש.
ענר הלמן
נקודת המוצא היא שכל עוד יש לאדם חזקת חפות לפני ההרשעה, שופט ובית משפט לא רואים והעבר הפלילי לא רלוונטי, כדי שלא תהיה איזושהי הטיה ששופט יחשוב שבגלל שהוא עבריין מסוכן, גם צריך להרשיע אותו ותהיה הטיה. פה אנחנו מדברים על מי שכבר הורשע. חוק שחרור על תנאי הוא חוק חדש. לוועדת השחרורים הישנה - לפי חוק העונשין, היא כתובה פה וכנראה לה עצמה יש סמכות גם היום, לא כך סעיף 23 לחוק הפרשנות, אבל בחוק שחרור על תנאי עשו איזונים נוספים. חבר הכנסת פינס-פז היה יושב ראש ועדת החוקה, חוק ומשפט כשהוא עבר. יש איזונים שונים. נקודת המוצא אומרת שהוועדה לא תשחרר אסיר, אלא אם השתכנעה שהוא ראוי ושהוא לא יסכן את שלום הציבור, והעיקר זה שהוא לא יסכן את שלום הציבור. סעיף 9 לחוק שחרור על תנאי קובע את אמות המידה, בין היתר הוא קובע עבירה פלילית שעבר האסיר כסוג העבירה וכיוצא באלה, כלומר: ממילא יוצאים מנקודת הנחה, שהוועדה חייבת לדעת.
היו"ר דוד רותם
עבירה פלילית שעבר האסיר.
ענר הלמן
וסוג העבירה.
היו"ר דוד רותם
וסוג העבירה, בוודאי.
ענר הלמן
אדוני, כדי שהיא תדע בדיוק – ודרך אגב, הן רואות גם היום - -
היו"ר דוד רותם
מה שאתה אומר רק מוכיח, שהם לא יכולים לראות גם היום. עבירה פלילית שעבר האסיר, פירושו של דבר שיש תיק שנגמר. לא הבנתי.
ענר הלמן
על פי הפסיקה של בית המשפט העליון לעניין ועדת שחרורים, "עבר עבירה" זאת גם עבירה אפילו שהוא לא הורשע בה. אם יש די ראיות מנהליות ברמה מספקת.
היו"ר דוד רותם
אם יש די עבירות, פירושו של דבר שתיק שתלוי ועומד X שנים, שעוד לא גמרו את החקירה וכולי, אין בו כלום.
ענר הלמן
אדוני לוקח מקרה קצה, אבל אני אתן את המקרה הרגיל.
היו"ר דוד רותם
אני תמיד הולך למקרי הקצה, משום שהם מטרידים אותי. דרך האמצע לא מפריעה לי.
גבריאלה פיסמן
ועדת שחרורים כבר היום מוסמכת לפי התוספת הראשונה. היא מנויה היום. אנחנו רק ביקשנו לעשות התאמה לחקיקה הקיימת מבחינת הסעיפים.
היו"ר דוד רותם
אני יודע, אבל בחקיקה הקיימת הקריא ענר עבירה פלילית שעבר - -
ענר הלמן
לא, סעיף 9 מאוד מאוד ארוך. ההתנהגות שלו – אפילו לא צריך עבירה, ההתנהגות, למשל: יש ראיות חד-משמעיות, צילום שלו, הוא אפילו לא הורשע, שהוא מטריד נשים ברחוב והוא יושב על עבירת מין. הרי ועדת שחרורים שוקלת שיקולים מנהליים, אבל הוועדות עצמן, שהן ועדת שחרורים לפי סעיפים 32 ו-33 וועדת שחרורים לפי סעיף 35 לחוק הנוער, להן יש היום גם סמכות. פשוט התאימו, כי זה לא לפי חוק העונשין; חוק שחרור על תנאי והתיקון שהוועדה עשתה לפני שנה בחוק הנוער (טיפול והשגחה), פשוט מתאימים אותם היום לשמות של הוועדה. זה על פי חוק שחרור על תנאי ועל פי חוק הנוער.

מה שהוסף פה זאת חוות דעת לפי סעיף 12(א) לחוק האמור. אם אדוני רוצה לדעת, סעיף 12 זה שחרור אסיר הנושא עונש מאסר בשל עבירת מין או הלוקה בנפשו. שר הבריאות מוסמך להסמיך אדם שייתן חוות דעת לוועדת השחרורים, לפני שמשחררים אדם כזה, אלה אנשים שיש להם מסוכנות טבועה מסיבות כאלה ואחרות.

הגוף היחיד, נכון להיום, שהוסמך זה מב"ן – המרכז לבריאות הנפש של משרד הבריאות, כשלמעשה הוא גם מטפל בכל האסירים. נראה שכדי שמי שנותן חוות דעת יידע שהאדם הזה הוא אנס סדרתי וגם לפני 12 שנים הוא כבר הורשע וישב על אונס, מן הראוי שהוא ייתן חוות דעת עדכנית, או אם זה מישהו שלמרבה הצער, יש לו עבר פסיכיאטרי והוא כבר הורשע לפני 15 שנים.
היו"ר דוד רותם
אם יש מלפני 12 שנה תלונה שאנסתי אבל אין ראיות ולא הוכח והתיק לא נסגר, גם הם צריכים לדעת מזה?
ענר הלמן
אדוני מדבר שוב על הבעיה הרגילה, שהתוספת הראשונה כוללת גם הרשעות וגם תיקים פתוחים ועומדים, וזה כבר אמרנו שזה דבר שחוצה את כל הגבולות. אבל דרך אגב לגבי ועדת שחרורים, אני חושב שכאשר לאדם אין כבר חזקת חפות, זה נכון שאדוני אמר שאם גוזרים תשע שנים, השופטים יודעים שזה שש שנים, אבל זה לא ככה, נקודת המוצא היא שכאשר הוועדה קובעת תשע שנים, ועדת החוקה, חוק ומשפט קובעת עונש, זה תשע שנים, לא שש, אין לאדם זכות לקבל את השש.
היו"ר דוד רותם
בחודש הבא מתחיל הדיון בהבניית שיקול הדעת השיפוטי. תאמין לי שכאשר אנחנו נקבע שש, זה יהיה שש.
ענר הלמן
מה שחשוב שיקבעו שש כשזה שש ולא תשע, כלומר שלא ייצאו מנקודת הנחה לא נכונה. הגרייס של השלוש שנים זה רק אם הוא ראוי, מתנהג טוב וכיוצא באלה, ורק אם הוא לא מסכן את הציבור. לא יכול להיות שאנס, שבית משפט אמר "נרחיק אותו מהציבור ל-15 שנה", יש לו זכות אחרי 10 שנים ללכת.

יש עוד גוף אחד, שנראה לי שנשכח ושנראה שצריך לשקול אותו. לפי סעיף 11, שחרור אסיר הנושא במאסר בשל עבירת אלימות או מין בתוך המשפחה. כתוב שהוועדה לא תחליט על שחרורו של אסיר כזה, בטרם היא תקבל הערכה של צוות מקצועי, של נציגי משרד העבודה והרווחה, זאת ועדה שנקראת ועדת אלימות במשפחה, שעובדת יחד עם ועדת שחרורים. יש הרבה פעמים טענות של סניגור, שהוועדה למשל לא יודעת בדיוק במה הוא הורשע וכיוצא באלה. הם כמו מב"ן, רק בצד הטיפולי. זה אלימות במשפחה ועבירות מין במשפחה. נראה שראוי גם להם לתת, כלומר: זה הצוות המקצועי לפי סעיף 11 והגוף שהוסמך, נכון להיום זה רק המרכז לבריאות הנפש. אלה הגופים המקצועיים, שנותנים חוות דעת מסוכנות לגבי שתי אוכלוסיות, שכאשר ועדת החוקה, חוק ומשפט העבירה את החוק הזה, היא חשבה שהן מיוחדות – אלה עברייני אלימות או מין במשפחה ומי שלוקה בנפשו או עבר עבירת מין. לגביהם צריכים לתת חוות דעת מיוחדות, כי יש בהן איזושהי מסוכנות אינהרנטית, שלפני שאתה משחרר, תבדוק היטב את מי אתה משחרר.
גבריאלה פיסמן
לגבי הדברים שאמר ענר, יש לי איזושהי הצעת נוסח ספציפית לסעיף הזה:

ועדות אלימות במשפחה וועדות גילוי עריות, לפי סעיפים 9(7) ו-11 לחוק שחרור על תנאי ממאסר, התשס"א-2001.
ליאורה אברמוביץ
נראה לי יותר נכון לכתוב צוות מקצועי, כי כך זה מוגדר בחוק.
ענר הלמן
כך זה מוגדר בסעיף 11. צוות מקצועי לפי סעיף 11 זה מי שהוסמך לפי סעיף 12 לחוק שחרור על תנאי ממאסר.
חגית לרנאו
אני רוצה בכל זאת להעיר הערה. אני מתנצלת, אני איחרתי בהתחלת הדיון, אבל אני חושבת שצריך לחזור ולהסתכל קצת על התמונה הכללית, ואני אתייחס בעיקר לעניין של התיקים התלויים ועומדים. יש בחוק מספר דרכים לקבל מידע, יש סעיף 6 וסעיף 5. יש שני הבדלים בין סעיף 6 לבין סעיף 5 – האחד הוא בעניין ההסכמה. סעיף 6 מותנה בהסכמה, ובסעיף 5 הגוף יכול לקבל מידע גם ללא הסכמה של מי שנותנים עליו מידע. ההבדל השני זה מה היקף המידע. בסעיף 6 מקבלים רק עד סוף תקופת ההתיישנות, ובסעיף 5 מקבלים את התיקים שעוד לא התיישנו, אבל גם את התיקים עוד 10 שנים מתקופת המחיקה.

כשחושבים איזה גוף צריך לקבל מידע, גם צריך לחשוב כמה מידע הוא צריך לקבל ובאיזה מסלול רוצים לתת לו מידע. גם מי שמקבל לפי סעיף 5 וגם מי שמקבל לפי סעיף 6, מקבל היום גם על תיקים תלויים ועומדים. בעניין הזה, וזהבה תתקן אותי אם אני טועה, ככל שאני הצלחתי להבין בישיבה בוועדת קנאי, נכתבו תקנות שאמורות היו להגביל את משך הזמן של העברת מידע על תיקים תלויים ועומדים. התקנות נחתמו ב-1998. ניתנה שם הארכה עד 2002 למשטרה להתארגן מבחינה מחשובית ולהתאים עצמה לפי התקנות, וככל שאני מבינה, גם היום המידע עובר מעבר למידע הקבוע בתקנות.
היו"ר דוד רותם
איך אפשר מ-1998 עד 2002 להתארגן מחשובית?
חגית לרנאו
אדוני יסתכל בתקנות ויראה בסעיף 5, סעיף התחולה.
היו"ר דוד רותם
זה פשוט דבר שהוא בלתי אפשרי.
חגית לרנאו
המצב היום הוא ממילא שהמידע מועבר מעבר לתקנות. ועדת קנאי דנה בזה, וועדת קנאי מתכוונת לתת המלצה חד-משמעית להעביר מידע על תיקים תלויים ועומדים רק לתקופה קצרה של שנתיים וחצי, מתוך תפיסה שאם תיק לא טופל במשך שנתיים וחצי ולא הוגש נגדו כתב אישום, לא ראוי שגופים בכלל יקבלו עליו מידע. זה לגבי ההערה הראשונה של יושב הראש.


אני לא יודעת אם יש צורך להתייחס לבקשה שנוספה כאן לעניין העברת מידע לוועדות וג"ע, כי אם הוועדה מתכוונת לשקול, אני ארצה להגיש חוות דעת כתובה, שכן לנו יש הרבה מאוד ביקורת בכלל על העבודה של הוועדות האלה. לטעמנו הן רק חוזרות וממחזרות מידע. אם ועדת שחרורים שרואה את המידע הזה, בוודאי ובוודאי שוועדת אלמ"ב ווועדת וג"ע, לא ברור למה היא צריכה לראות את המידע, אבל אני לא יודעת אם לפתוח את הדיון הזה כאן.
היו"ר דוד רותם
לא עכשיו בכל מקרה, משום שאני מנהל דיון במסגרת רבע השעה לפני תחילת ישיבת מליאה, שזאת עבירה חמורה מאוד.

רבותיי, הישיבה הזאת נעולה. אנחנו נמשיך ונדון בתקנות האלה בהזדמנות קרובה.


תודה רבה, אני נועל את הישיבה.


הישיבה ננעלה בשעה 11:55

קוד המקור של הנתונים