ישיבת ועדה של הכנסת ה-18 מתאריך 13/10/2009

הספקת שירותי רפואה לחיילים על ידי צה"ל ומשרד הביטחון - דוח מבקר המדינה 59א', עמ' 141.

פרוטוקול

 
PAGE
19
הוועדה לענייני ביקורת המדינה

13.10.2009

הכנסת השמונה-עשרה





נוסח לא מתוקן

מושב שני

פרוטוקול מס' 32
מישיבת הוועדה לענייני ביקורת המדינה

יום שלישי,כ"ה בתשרי התש"ע ( 13.10.2009) בשעה 09:30
סדר היום
הספקת שירותי רפואה לחיילים על ידי צה"ל ומשרד הביטחון – דו"ח מבקר המדינה 59 א', ע"מ 141.
נכחו
חברי הוועדה: יואל חסון – היו"ר

אריה אלדד

מרינה סולודקין

עתניאל שנלר
מוזמנים
יעקב אור – משנה למנכ"ל ומנהל חטיבה, משרד מבקר המדינה

משה שוחט – סגן מנהל בכיר על אגף, משרד מבקר המדינה

יעקוב מושקוביץ – מנהל ביקורת בכיר, משרד מבקר המדינה

אריה בן מאיר – עוזר מנהל חטיבה, משרד מבקר המדינה

תא"ל נחמן אש – קרפ"ר, משרד הביטחון וצה"ל

אל"מ שלומי פייער – רמ"ח הבקרה, משרד הביטחון וצה"ל

רס"ן הילה כרמלי – רמ"ד לענייני ביקורת המדינה ומעהב"ט

צחי מלאך – ראש אכ"ס, משרד ביטחון וצה"ל

חנה גנאור – ראש החטיבה להרכשת שירותים באמון, משרד הביטחון וצה"ל

שלום גנצר – הממונה על ביקורת המדינה במעהב"ט, משרד הביטחון וצה"ל

יאיר פינס – רפרנט ממשל ומינהל באגף התקציבים, משרד האוצר

אלי ביטן – אגף התיקצוב, משרד הבריאות

דודי גרשונוביץ – מנהל אגף התיקצוב, משרד הבריאות

ד"ר חזי לוי – ראש שירותי רפואה, משרד הבריאות

אמיר גת – ממונה תחום תקצוב אוניברסיטאות, המועצה להשכלה גבוהה

מרק אסרף – מזכירות אקדמית, המועצה להשכלה גבוהה

עקיבא איסרליש – מנהל תחום בכיר, משרד ראש הממשלה
מנהלת הוועדה
חנה פריידין
רשמת פרלמנטרית
מיטל בר שלום


הספקת שירותי רפואה לחיילים על ידי צה"ל ומשרד הביטחון –
דו"ח מבקר המדינה 59 א', ע"מ 141.
היו"ר יואל חסון
שלום, אני פותח את ישיבת הוועדה. כפי שקבענו לפני מספר חודשים אנו מקיימים ישיבת מעקב. אנו נבדוק מהם הצעדים שנעשו בדגש על תיקון לקויים ודברים שהתגלו בדו"ח המבקר. כזכור לכם, אנחנו בוועדה התייחסנו לנושא של תקני כוח אדם רפואי ומערכות הבקרה. בחנו את ההספקה והאיכות של שירותי הרפואה. יש גם את העניין של ההסכם החדש לרכש של שירותי רפואה עבור צה"ל מבתי החולים הממשלתיים, שהיה אמור כבר להיחתם. אנו אמורים להיות כבר מספר חודשים לאחר החתימה. אני רוצה לשמוע עדכון בנושא הזה. בנוסף, אני רוצה לשמוע גם עדכון בנושא של בית הספר לרפואה צבאית במסגרת האוניברסיטה העברית. הוועדה ברכה על העובדה שהוא הוקם, אבל צריך לוודא שהוא אכן הוקם והכל בסדר. אנו רוצים לבחון גם את הנושא של הוועדה הבין משרדית לבחינת עתיד מערך שירותי הרפואה בצה"ל. אני מציע שהקרפ"ר ידווח מה נעשה מאותה ישיבה.
נחמן אש
אני מודה על כינוס הוועדה הזו. אני שמח להיות פה ולהציג את הסטאטוס. אני אתחיל מהנושא של מחסור ברופאים והקמת בית הספר לרפואה. בסך הכל אנחנו נמצאים במגמת שיפור. בניגוד למה שכתוב פה בכתבה, מספר הרופאים הולך וגדל. בסוף החודש הבא מסתיים עוד קורס, ואנחנו מפזרים עוד רופאים ליחידות. בעקבות עלייה בעתודה שהיתה לפני 7-8 שנים מספר הרופאים גדל. בסך הכל המחסור ברופאים הצטמצם. מרבית היחידות יהיו מאוישות בצורה טובה.
היו"ר יואל חסון
הכתבה מדברת על רופא 1 לכל 2,000 חיילים. כמה יש היום, להערתך?
נחמן אש
זה לא נכון. אני יכול להקריא את תגובת דובר צה"ל. גם בבסיס הזה יש בין 2 ל-3 רופאים. זה נכון שהיינו בתקופה מאוד קשה. השנה האחרונה היתה מאוד קשה, אבל היום הראייה שלנו היא מאוד אופטימית.


כנס הפתיחה של בית הספר לרפואה הוא ביום חמישי הקרוב באוניברסיטה העברית, שיכלול 49 או 50 סטודנטים.
היו"ר יואל חסון
כלומר, מתוכנן כבר טקס פתיחה.
נחמן אש
כן. ביום חמישי הקרוב האנשים יתגייסו. העתודאים ביניהם כבר עברו חיול אתמול.
היו"ר יואל חסון
כלומר, בשנת הלימודים הנוכחית יתחילו ללמוד כבר 49 – 50 סטודנטים.
נחמן אש
כן, ביום ראשון הבא מתחילים הלימודים. זו התרגשות גדולה לכולנו. זה בהחלט משמעותי גם מבחינת המספר וגם מבחינת איכות הרופאים שנוציא מן המסלול הזה.

מבחינת המעקב והבקרה אחרי שירותי הרפואה – עדכנתי כבר בדיון הקודם על גרסה נוספת של מערכת בקרה שהקמנו, בקרה אינטרנטית. אני מהמשרד שלי יכול לדעת כמה חולים רואה כל רופא, מה תוצאות ביקורי הרפואה האלה: גימלים, כמה פטורים ניתנו בצבא בכל תחום. מערכת הבקרה שלנו השתפרה בצורה משמעותית.
היו"ר יואל חסון
כלומר, היום יש מערכת אחת מסנכרנת, ממוחשבת בכל הבסיסים.
נחמן אש
יש תיק רפואי ממוחשב שקיים בכל הבסיסים, ומתוך הנתונים של התיק הרפואי הזה נמשכים הנתונים למערכת בקרה שנותנת נתונים כמעט על כל דבר שקשור בביקורי חיילים אצל רופאים והתוצאות.
עתניאל שנלר
נתונים סטטיסטיים.
נחמן אש
כן.
עתניאל שנלר
האם יש חיסיון במערכת?
נחמן אש
בוודאי. המערכת פתוחה רק למפקדי מרפאות ולא לכל רופא. אתה צודק אין שם נתונים פרט. אתה לא יכול להגיע לנתונים בנוגע לחייל כלשהו. זה רק בתיק הרפואי הממוחשב.
היו"ר יואל חסון
האם אתה יכול לשים לב שביחידה מסוימת או בגדוד מסוים יש כמות גימלים גדולה או כמות פטורים גדולה מהרגיל?
נחמן אש
אני אתן דוגמא יפה. היתה טענה שביחידה מסוימת יש יותר פגיעות מסוימות בכפות ידיים - שברים באצבעות. דרך המערכת הזו יכולנו להראות שביחידה המסוימת יש יותר פגיעות כאלה. עכשיו אנחנו בודקים למה ואיך מונעים את זה. אפשר להגיע לנתונים מאוד טובים ברמת היחידה וגם ברמת הרופא. אני יכול לדעת כמה חולים ראה רופא מסוים, איך זה ביחס לרופאים אחרים וכו'.

אני מבקש שמשרד הביטחון יתייחס לשני נושאים: הסכם השילוב, שמובל על ידי החשב של משרד הביטחון, והנושא של הוועדה הבין משרדית. כמובן שאני מעורב בשני הנושאים האלה, אבל אני חושב שנכון שמשרד הביטחון יציג אותם.
היו"ר יואל חסון
אני מבקש שנציגי משרד הבריאות והאוצר יתייחסו גם לעניין הזה של הקמת הוועדה הבין משרדית. אני אשמח לשמוע שהיא הוקמה.
צחי מלאך
אני אתייחס לנושא של הסכם השילוב שמובל על ידי חשבות משרד הביטחון.
היו"ר יואל חסון
האם אתה מתייחס לקופות החולים?
צחי מלאך
לא. אני מדבר על ההסכם שמדבר על השירותים שבתי החולים הממשלתיים מספקים לחיילי צה"ל. למעשה, המשא ומתן עם משרד הבריאות מתנהל מזה מספר חודשים באופן אינטנסיבי, מאז הדיון האחרון בוועדה. סיכמנו שאת המשא המתן יובילו החשבים של המשרדים, היות והנושאים שנותרו במחלוקת הם נושאים כספיים וכלכליים בלבד. כל הנושאים בתחום הרפואי מוסכמים ואין עליהם מחלוקת. בשלושה החודשים האחרונים אני באופן אישי מנהל משא ומתן עם חשב משרד הבריאות. את הצדדים הכלכליים אנו סיכמנו. כלומר, המחירים שאנו צריכים לשלם מוסכמים, וזה היה העיקר. כרגע נשארו מספר מחלוקות כספיות על צורת התשלום ועוד כמה נושאים שנמצאים במעטפת. אני מאמין שעם רצון טוב של שני הצדדים ועם גמישות של שני הצדדים אנו נוכל לסכם את זה בשבועות הקרובים.
היו"ר יואל חסון
האם היתה ועדה?
צחי מלאך
אני לא מדבר על הוועדה. הוועדה היא בתחום אחר. אני יכול לדבר על זה, אבל אני לא מוביל את זה.
היו"ר יואל חסון
מתי ייחתם ההסכם, להערכתך? איך העובדה שאין הסכם עד עכשיו משפיעה על חיילי צה"ל?
צחי מלאך
זה לא משפיע. העניין של ההסכם הוא עניין של מנהל תקין ושל קביעה מוסדרת של שני משרדי הממשלה.
היו"ר יואל חסון
וזו אחת ההערות של מבקר המדינה.
צחי מלאך
בפרקטיקה אנחנו עובדים בצורה מסודרת. אנחנו כבר גם מיישמים חלק מן ההבנות שהגענו אליהן במסגרת המשא ומתן. כל מה שקשור לאייך החיילים מגיעים ומה הם מקבלים מוסדר. משרד הבריאות נותן את כל השירות, והצבא מקבל את כל השירות. בצד הרפואי אין בכלל מחלוקת.
היו"ר יואל חסון
אז אתה אומר לוועדה שתוך מספר שבועות הדברים יוסדרו.
צחי מלאך
אני מקווה מאוד.
יעקוב אור
האם זה לא יפויי המציאות? הרי זה תהליך מאז שנת 2003. אני שומע את האמירה "תוך כמה זמן זה מסתדר" לא מעט. לכן, כל עוד לא מתכנסים זה ייפוי המציאות, אלא אם כן זה נחתם. הכנסת קבעה שתוך 3 חודשים מתכנסים, ועדיין זה לא קורה. גם מדבריך אני לא שומע שבעוד חודש זה יסתדר, אלא אם ירצה השם. מנהל תקין זה לא זניח. וולונטרי זו לא דרך פעולה. נכון שהחיים מסתדרים כבר הרבה שנים כי עם ישראל אוהב את חייליו, אבל וולונטרי זה לא עובד. זה לא המקום להגיד על תהליך של מנהל תקין שזה בצד ושזה מסתדר. אשר על כן, למה לא מתכנסים.
היו"ר יואל חסון
נצטרך להגדיר לוח זמנים. אני הולך איתך פה.
עתניאל שנלר
דיברנו כבר על שלושה חודשים, וחלפו כבר חמישה.
צחי מלאך
אני מסכים לחלוטין עם ההערה. העניין הזה הוא לא עניין זניח. אני מתייחס לזה בשיא הרצינות. אני מוביל את העניין הזה באופן אישי. לא סתם באתי לפה, ולא סתם בשלושת החודשים האחרונים אני אחת לשבוע-שבועיים מנהל דיונים עם חשב משרד הבריאות. גם הוא לוקח את זה ברצינות. אני אומר שוב: בלי גמישות מצד שני המשרדים לא נתכנס.
קריאה
מתי תהיה גמישות?
צחי מלאך
אני מוכן לגלות גמישות בכל מה שקשור אלי. אני מצפה גם ממשרד הבריאות לגלות גמישות מסוימת.
היו"ר יואל חסון
מה המחלוקת העיקרית כרגע?
צחי מלאך
אני לא חושב שזה נכון להיכנס לפרטים. בצד הרפואי, שזה לב העניין, הכל סגור. הצד הכלכלי, שהיה בשיא המחלוקת בכל השנים, גם נפתר.
היו"ר יואל חסון
בכל זאת תאמר לוועדה מה הבעיה.
צחי מלאך
העניין של רשלנות רפואית, העניין של כמה נשלם עבור תרופות מסוימות, העניין של איך נעביר את הכסף למשרד הבריאות, באיזה מועדים, האם נשלם הכל מראש או נתחשבן אחר זה וכו'. אני מדבר על דברים כספיים-טכניים. אני סמוך ובטוח שאם שני הצדדים יגלו גמישות לא תהיה שום בעיה לפתור את זה.
אריה אלדד
ההסכם הזה הוא לכמה זמן?
צחי מלאך
חמש שנים.
היו"ר יואל חסון
אנחנו תיכף נתייחס לזה. אני רוצה לשמוע את התייחסות משרד הבריאות לדבריו של נציג משרד הביטחון.
דודו גרשונוביץ
למעט תקופת החגים שקטעה רצף של דיונים די אינטנסיביים, ישבנו יחד והתגברנו על מחלוקת גדולה מאוד בנוגע לשיעור ההנחות שמשרד הביטחון וצה"ל ישלמו. אנחנו נמצאים עכשיו בדיון על נושאים כמו תנאי התשלום.
היו"ר יואל חסון
האם יש לך ספק שמשרד הביטחון יעמוד בתשלומים?
דודו גרשונוביץ
לא. לא זאת השאלה.
היו"ר יואל חסון
לא מדובר בספק פרטי. אתה מתייחס פה למשרד הביטחון. אני לא מבין למה אתם מתווכחים עכשיו, האם התשלום יהיה מראש או תוך כדי. האם יש בעיה של אמינות? האם יש חוסר בתקציב? הרי ישלמו על השירות הזה בסופו של דבר. אין כאן ספק.
דודו גרשונוביץ
זאת בדיוק הטענה שלנו. אנחנו רוצים להחיל על המערכת הזו את מנגנון התשלום שקופות החולים משלמות לבתי חולים ממשלתיים, על אחת כמה וכמה עם קופות שהן מבטח חיצוני והן עומדות במערכת תשלומים כזו. אנחנו רוצים שגם משרד הביטחון יעמוד באותה מערכת. כרגע זה במחלוקת.
היו"ר יואל חסון
למה בעצם? למה הוא צריך להיות כמו קופת חולים? אם משרד הביטחון בא ואומר שהדרך הזו פחות טובה לו כי הוא לא קופת חולים, למה אתה יכול להתגמש? לא נראה לי נכון להתייחס אליו כמו אל ספק חיצוני. זה משרד הביטחון. הוא בדיוק כמוך. הוא משרד ממשלתי ואתה משרד ממשלתי. למה אתה חייב ללכת למסלול הזה של קופות החולים?
דודו גרשונוביץ
לא חשבתי שכדאי להציף את הבעיה הזו, אבל אתה גורר אותי לכך. בתי החולים הם מפעלים עסקיים. אנחנו מנסים שהם יעבדו כמפעל עסקי לכל דבר. הם גוף שחי מהכנסות, צריך לצמצם הוצאות וצריך למנוע בירוקרטיות. אנחנו הגענו עם קופות החולים בעמל רב למצב שבו קופות החולים משלמות בצורה מאוד יעילה. ימי האשראי שקופות החולים מחזיקות בהם את הכסף הם מועטים. הבירוקרטיה בלהוציא חשבונית לקופת חולים ולבדוק את הערעורים היא מסודרת. זה מנגנון מאוד יפה. לצערי, משרד הביטחון עובד עם בתי החולים במסגרת ימי אשראי בלתי סבירה. מדובר על 260 ימי אשראי. אני כבר לא מדבר על ערך הכסף. זה גורר גם התחשבנות ובירוקרטיה מיותרת. אנחנו מנסים ליישר את הנקודה הזו. משרד הביטחון צריך להרגיש שהוא משלם בדיוק עבור השירות שהוא מקבל. אנחנו צריכים להניח את דעתו. אנחנו צריכים לייצר מנגנון שמצמצם בירוקרטיה, וכאן המחלוקת.
היו"ר יואל חסון
מהם ימי האשראי של קופות החולים?
דודו גרשונוביץ
היום מדובר ב-88 יום בממוצע, וזה לעומת 260 של משרד הביטחון.
היו"ר יואל חסון
על מה אתה מדבר, נציג משרד הביטחון?
צחי מלאך
אתה הצגת את העמדה שלי במשא ומתן נאמנה. מה שאתה אמרת גם אני בדיוק אמרתי. צריך להבין שמשרד הביטחון משלם 52 מיליארד שקלים בשנה. אנחנו משלמים מיליארדי שקלים לתעשיות הביטחוניות. לא שמעתי תעשיות שמתלוננות שאנחנו לא משלמים בזמן.
אריה אלדד
חבר הכנסת שנלר גילה עכשיו עוד כמה מיליארדים בתקציב הביטחון שהוא לא ידע עליהם.
היו"ר יואל חסון
יושב פה יו"ר ועדת משנה. אמרת פה נתון שהונצח עכשיו במסך המחשב.
צחי מלאך
בסדר גמור. כאשר משרד הבריאות מבקש ממני לשלם מראש, אני מתקשה. אני מוכן להתחייב שאני אשלם תוך 30 יום. אני מוכן לשלם תוך 30 יום, אבל אני רוצה לבדוק את החשבון. לא יכול להיות שאני אשלם מראש, ואחרי זה הכסף יישב אצלו.
היו"ר יואל חסון
נציג משרד הבריאות, למה אתה מבקש ממנו יותר מאשר אתה מבקש מקופות החולים?
דודו גרשונוביץ
אני רוצה ממנו בדיוק כמו שאני רוצה מקופות החולים. קשה להסביר בדקה את מהות המחלוקת. אם אני יודע להחיל על משרד הביטחון את הסדר קופות החולים, המחלוקת הזו נפתרת.
היו"ר יואל חסון
כרגע אתם פועלים לפי מנהל לא תקין. זו השורה התחתונה. אני ראיתי מחלוקות הרבה יותר מורכבות בשירות המדינה שנפתרו. אתה אומר שאתה רוצה הסדר דומה לזה שיש לך עם קופות החולים, והוא מדבר על 30 יום או 60 יום, שזה הממוצע של קופות החולים. אני לא מבין איפה המחלוקת.
צחי מלאך
הוא רוצה שאני אשלם לו 97% מהכסף באפס ימים מראש.
דודו גרשונוביץ
לא נכון. אני רציתי להימנע מהויכוח הזה.
היו"ר יואל חסון
אני לא רציתי להימנע מהויכוח הזה. אני רוצה להסביר לך משהו. לוח הזמנים לא יכול להתארך לעד.
דודו גרשונוביץ
אתה צודק מאה אחוז. אנחנו במשרד הבריאות רוצים שתוך פרק זמן של 60 יום משרד הביטחון יבדוק את החשבוניות. היה והוא בדק את החשבוניות ומצא לקויים וסידר אותם עם בית החולים, ישלם את מה שהוא שילם. היה ולא, הוא ישלם 97% מהחשבון תוך 60, ואת השאר הוא יבדוק בהמשך. כיוון שמדובר בשני גופים ממשלתיים חזקים וגדולים, היה ויתגלה שאת החשבון צריך לתקן ולהחזיר כסף, אחרי 60 יום נבצע את ההתחשבנות.
היו"ר יואל חסון
כלומר, כאשר מגיעה חשבונית למשרד הביטחון יהיו 60 יום לבחון את העניין. בהנחה שיש לו מחלוקת לגבי משהו מסוים, הוא ישלם 97% מהחשבון.
דודו גרשונוביץ
אם הוא לא סיים לבדוק את זה בתוך 60 יום. היה והוא סיים לבדוק את זה בתוך 60 יום, הוא ישלם כפי שאומרת החשבונית. היה ולא, הוא ישלם 97%, ואת השאר הוא יבדוק במועד מאוחר יותר.
צחי מלאך
כמו שאמרתי, כאשר יש גמישות מצד שני הצדדים אנו יודעים לפתור את הבעיה. זו פעם ראשונה שאנחנו רואים גמישות. אני כבר אומר לך, שלהסדר הזה אני מוכן.
דודו גרשונוביץ
אז ירד נושא אחד מסדר היום.
עתניאל שנלר
אני רוצה שהם יחזרו שנית על מה שהם אמרו.
צחי מלאך
אני אומר מה אני הבנתי במשא ומתן שהיה איתו.
היו"ר יואל חסון
תגיד מה הבנת עכשיו. תעזוב מה היה.
צחי מלאך
אני הבנתי, שכאשר אנחנו מקבלים חשבון יש לנו 60 יום לבדוק את החשבון. היה ובדקנו והכל בסדר, אני משלם תוך 60 יום. היה ולא הספקתי לבדוק תוך 60 יום ולא הספקתי להגיד אם זה בסדר או לא בסדר, אני משלם לו 97% מהחשבון ורב איתו אחרי זה. אם במהלך ה-60 יום האלה אמרתי: "אדוני חייבת אותי שלא כדין", אני לא משלם כלום.
דודו גרשונוביץ
לא. אתה משלם את מה שלא שנוי במחלוקת.
היו"ר יואל חסון
זה מה שהוא אומר.
צחי מלאך
אבל לא ייתכן שאני אקבל חשבון על מישהו שהוא לא חייל, ואני אשלם.
עתניאל שנלר
הוא הסכים גם עם מה שעכשיו אמרת.
דודו גרשונוביץ
הסכמתי.
היו"ר יואל חסון
מעולה. הדבר נרשם.
צחי מלאך
יש עוד שתי נקודות.
חנה גנור
אני מבקשת אם אפשר להסכים על כך, שאם סוגיית התשלום נפתרה ויתר הסוגיות הן בטלות בשישים, שמשרד הבריאות יתחייב לחתום.
היו"ר יואל חסון
על מה?
חנה גנור
על ההסכם הזה עם בתי החולים הממשלתיים. אני מלווה את הנושא כבר 8 שנים. אני מבקשת שמשרד הבריאות יתחייב לחתום אם סוגיית התשלום נפתרה.
היו"ר יואל חסון
האם יש בעיה עם זה? האם תחתמו?
דודו גרשונוביץ
יושב פה ראש שירותי הבריאות, והוא יענה על כך.
חנה גנור
אני מבקשת שמשרד הבריאות יתחייב לחתום על הסכם השילוב, אם סוגיית התשלומים, שהיתה הסוגיה הפתוחה העיקרית, נפתרה.
חזי לוי
את מדברת בשל ניסיון העבר. ברגע שייפתרו המחלוקות הכלכליות....
היו"ר יואל חסון
אל תהיה סקפטי.
חזי לוי
אני הייתי בתפקיד שעסק בנושא הזה הרבה שנים.
היו"ר יואל חסון
אבל יש כאן נציגים שהסכימו ביניהם.
חזי לוי
מניסיוני, אני רוצה לשמוח על המוגמר.
היו"ר יואל חסון
אבל אני רוצה שיהיה כבר המוגמר.
חזי לוי
כולנו חותרים לכך שיהיה המוגמר. לגבי השאלה שנשאלתי – היה ותיפתרנה המחלוקות הכלכליות והנושאים הרפואיים יוסדרו, כולל נושאי כוח האדם, שהוצאו מההסכם הזה וייחתמו במקביל, אני לא רואה בעיה שההסכם ימולא.
היו"ר יואל חסון
אז ההסכם ייחתם. אני רוצה שתגיד את זה.
חזי לוי
אני אומר: ההסכם ייחתם.
אריה אלדד
שאלתי בשאלת ביניים לכמה זמן ההסכם הזה ייחתם. הוא ייחתם ל-5 שנים. אני הייתי מבקש שייחתמו ל-10 שנים.
חנה גנור
זה עם אופציה לעוד 5 שנים.
אריה אלדד
אני זוכר את הסכמי השילוב האלה מראשית ימיי במערכת הרפואית הצבאית. בכל פעם שההסכם אמור להיחתם מחדש, נפתחת אותה סאגה. לא היה כמצב הזה שבמשך 6 שנים אין הסכם ועובדים בניגוד לכללי המנהל התקין. בסוף תמיד חתמו. אולי בפיגור של 6 חודשים, אבל חתמו. כל פעם בראשית הדרך שני הצדדים לא מרוצים מההסכם ורוצים לשפר שיפור מסוים את ההסכם, בסוף כולם שמחים שחוזרים לנקודת ההתחלה, אבל המהומה נמשכת שנים ועובדים לא נכון. אם אפשר לחתום מראש ל-10 שנים ולחסוך בדרך את כל זה, זה עדיף.
היו"ר יואל חסון
מה דעתכם?
צחי מלאך
עקרונית, אין לי התנגדות. אנחנו רק נרצה שיהיה איזה סעיף מילוט.
היו"ר יואל חסון
האם יש לך אופציה אחרת חוץ מבית חולים?
צחי מלאך
לא. נניח שסיכמנו על 52% ותנאי השוק השתנו בצורה כזו שאני משיג מקופות החולים הכלליות 70%, אני לא רוצה להיות תקוע איתו ל-10 שנים עם 52%. זה לא סביר. אם יהיה סעיף מילוט המאפשר לי לצאת מההסכם, אני מוכן גם ל-20 שנה.
היו"ר יואל חסון
אני חושש לפתוח כאן סיפור חדש.
חזי לוי
אני חושב שזה בעייתי לחתום ל-10 שנים בעידן הזה. חלק מהדברים שעולים כאן נוגעים בשינויי דפוסיי רפואה ומתן רפואה בצה"ל, דבר שישפיע על ההיקף הכלכלי של ההסכם, גם מבחינת בתי החולים וגם מבחינת הצבא. לכן, אני סבור שבעת הזאת ולאור השינויים העלולים להתרחש וכבר בתהליכי התרחשות מבחינת שינויי הצריכה וספקי השירות לחיילי צה"ל, 5 שנים היא תקופה ראויה בשלב הזה.
היו"ר יואל חסון
בסדר. אנחנו מדברים על 5 שנים עם אופציה לעוד 5 שנים. מה משמעות האופציה? האם מדובר על כך שיחתמו על אותו הסכם פעם נוספת?
חנה גנור
כן.
היו"ר יואל חסון
זה לא קרה עד היום. עד היום לא ניצלו את האופציות האלה.
חנה גנור
ניצלו את כל האופציות.
היו"ר יואל חסון
חוץ מהפעם האחרונה. כרגע, פתרנו את המחלוקת הראשונה. זה נאמר בפני חברי הוועדה לענייני ביקורת המדינה, וזה נרשם בפרוטוקול. מהן שתי המחלוקות הנוספות?
צחי מלאך
אנחנו מבקשים מבתי החולים שייתנו לחיילים שמשתחררים מבתי החולים תרופות למשך 48 שעות. אנחנו לא רוצים להתחשבן פר תרופה. אנחנו רוצים לקבל מחיר גלובאלי כדי לחסוך את כל הבירוקרטיה. משרד הבריאות הסכים באופן עקרוני. הוא נתן תג מחיר של 30 שקלים לכל חייל. לפי הנתונים שלנו, העלות האפקטיבית היא נמוכה בהרבה. אנחנו לא מוכנים לשלם מחיר גבוה יותר.
היו"ר יואל חסון
לכמה אתם הגעתם?
צחי מלאך
לפחות מ-10 שקלים. ביום חמישי יש לנו דיון, ואנחנו מתכוונים להציג את הנתונים. אני בטוח, שאם משרד הבריאות יראה שהעלות האמיתית היא 10 שקלים הוא יסכים לכך.
היו"ר יואל חסון
מה אתה אומר, נציג משרד הבריאות?
דודו גרשונוביץ
הבקשה היא בקשה חריגה אך מובנת. צריך להבין, שאזרח שמגיע לבית החולים ומשתחרר, הוא משתחרר ללא תרופות שישרתו אותו ל-48 שעות. אין פה כוונה לעשות רווח.
היו"ר יואל חסון
אבל יש כאן פער. אתה מדבר על 30 שקלים, והוא מדבר על 10 שקלים.
דודו גרשונוביץ
זה עניין של נתונים. אנחנו מתכוונים לגבות מחיר ריאלי.
היו"ר יואל חסון
לפי הערכה שלך, האם נראה לך שתתקרבו זה לזה.
דודו גרשונוביץ
אנחנו ננסה. אנחנו נבדוק את הצריכה הממוצעת הזו בבתי החולים, ונחייב במחיר כך שבתי החולים לא יפסידו מהשירות המיוחד הזה שהם נותנים.
היו"ר יואל חסון
שניכם תציגו נתונים. אני יוצא מנקודת הנחה שאף אחד לא מרמה אף אחד, ואין פה כוונה להציג נתונים שהם לא נתונים אמיתיים. אני מצפה ממשרד הבריאות, שלא יראה במשרד הביטחון איזשהו מקור רווח יוצא דופן.
דודו גרשונוביץ
אדוני, אתה שמעת קודם שמשרד הבריאות נתן הנחה של 52% על שירות מסוים. זה לא מקור רווח לבתי החולים.
היו"ר יואל חסון
מכיוון שמדובר בנושא מקצועי ולוועדה אין את הכלים להתחיל ולנהל את העניין, אני מקבל את מה שאתה אומר: שאתם יכולים להתקרב בעניין הזה.
דודו גרשונוביץ
אני אומר את זה. זה קצת יותר מורכב, כיוון שיש תרופות שניתנות כאשר יוצאים ממיון ויש תרופות שניתנות לאחר אשפוז וכו'. צריך לשבת ולדון בכך. זה קצת יותר מורכב, אבל הכוונה היא למצוא מחיר ריאלי שיבטא את העלות האמיתית.
היו"ר יואל חסון
מהי ה מחלוקת הנוספת?
צחי מלאך
זו לא מחלוקת, אלא אי הבנה של חשב משרד הבריאות. בפעם האחרונה שדיברנו הועלתה הטענה שמשרד הבריאות מתנגד להפרטה של שירותי הבריאות. כלומר, הוא לא יסכים שאנחנו נקבל שירותים דרך קופות החולים אלא רק דרך ההסכם הזה. זה כמובן נוגד את הנושא הבא שאנחנו נדבר עליו – הוועדה הבין משרדית. לדעתי, זו אי הבנה. זה נוגד את כל מה שאנחנו הולכים לדבר עליו.
חזי לוי
הכוונה היא למקר חוץ חלק מהשירותים לחלק מהחיילים בעורף לשתי קופות חולים בשלב הראשון, ובהמשך לכל ארבע קופות החולים. בחודשים האחרונים מתנהל מהלך בין משרד הבריאות, משרד הביטחון, חיל הרפואה וקופות החולים, כדי לצאת למכרז ולהפריט שירותים לכ-60,000-70,000 חיילים מאזור המרכז לקופות החולים. זה חלק מהנתון שנלקח בחשבון גם בחישובי הצריכה מבתי החולים דרך חיל הרפואה ומשרד הביטחון, ובשל זה גם אמרתי שאני לא ממליץ לחתום לתקופה ארוכה.
אריה אלדד
למה צריך להיות איכפת למשרד הבריאות, בכמה קופות קונה הצבא שירותים?
חזי לוי
חיל הרפואה רצה ללכת מול קופה אחת. היתה בעיה ללכת מול קופה אחת כאשר מדברים על תחרות בין הקופות בראייה עתידית של חברות בקופות החולים של אותם חיילים. לכן, היתה דרישה לפתוח את זה ליותר קופות. בסוף, הסכמנו לדרישה של חיל הרפואה לפתוח את זה תחילה רק לשתי קופות, לתת מידה של תחרותיות ובחירה לחיילים, לראות את זה כפיילוט לשנה, ולאחר מכן להרחיב את זה. חיל הרפואה הסכים לזה.
דודו גרשונוביץ
המחלוקת הזו היא לא עניין של אי הבנה.
חזי לוי
ללא ספק, דבר כזה משפיע על הצריכה, על התשלום שמשרד הביטחון ישלם ישירות לבתי החולים מכוח ההסכם.
דודו גרשונוביץ
מערכת ההתחשבנות של קופות החולים עם בתי החולים הממשלתיים היא מאוד מורכבת. יש מנגנון קפינג. כאשר קופת חולים מגיעה לרף צריכה מסוים מול קופת החולים, על החולה השולי הבא שמגיע לבית החולים הקופה משלמת 20% מהתעריף, כי היא בקפ משלמת אלפא 20. אנחנו חוששים, שחיילים יגיעו דרך קופות החולים, קופות החולים יבליעו את התשלום שהן משלמות עבור אותו חייל לבית החולים בתוך האלפא, וייצא שבניגוד להסכם נקבל את החיילים בהיקפי הנחות של 80%-100%. זה ייצור עיוות.
היו"ר יואל חסון
כלומר, זו תהיה דלת נוספת דרכה יגיעו לבתי החולים.
דודו גרשונוביץ
במחירים מאוד נמוכים. ברגע שקופת החולים מגיעה מול בית החולים לרף מסוים, התשלום שהיא משלמת על החולה השולי, שיכול להיות חייל, יכול להגיע ל-80% או אפילו 100% הנחה.
נחמן אש
אני מוכרח לומר, שהטיעון הזה הוא לא סביר. אנחנו מתחילים מ-25,000 חיילים, וזה בטל בשישים לעומת המספרים של קופות החולים. לומר שזה ישפיע על הקפינג של הקופות, זה לא סביר. אם יד ימין של משרד הבריאות שמה את ההגנה הזו לעומת יד שמאל שרוצה לקדם את התהליך של מיקור חוץ, זה לא יקרה. הסכם השילוב לא ייחתם אם הם מציבים תנאי שלא נוכל לעשות תהליכים שהם לטובת החיילים, שהם למען שיפור השירות לחיילים.
היו"ר יואל חסון
אני באמת חושב שיש כאן דו פרצופיות של אותו ארגון. זה מוזר. אי אפשר להציב את זה כתנאי להסכם. זה לא יכול להיות תנאי להסכם. צה"ל רוצה להיכנס פה לתהליך של ייעול ושל חיסכון בסופו של דבר, במובן הזה שהחיילים גם יקבלו שירותים יותר זמינים, גם השירות יהיה יותר טוב וגם זה יחסוך כסף למערכת כולה. מצד שני, כן רוצים ללכת פה לתהליך של קופות החולים. אתם צריכים להגיע להסכמה בעניין. אי אפשר לדרוש מצה"ל לסגת מהתוכנית שלו ללכת למסלול של קופות החולים.
דודו גרשונוביץ
במקרה הזה, אפשר שיהיה מנגנון שיקטין את ההנחות למי שנשאר. זה גם חלק מהפתרון.
חזי לוי
זה לא שיד אחת מושכת לכאן, והיד השנייה לכאן. הוא רוצה לבדוק מהן ההשלכות של ההחלטה הזו על ההסכם.
היו"ר יואל חסון
אני שואל, כמה אנשים יכולים ליהנות מאותם 80% הנחה? תן לי מספר.
דודו גרשונוביץ
אם יפריטו את כל השירות לקופות החולים, זה יכול להיות הרבה.
היו"ר יואל חסון
אין כוונה כזו. הם מדברים רק על אזור המרכז.
חנה גנור
25,000 חיילים.
היו"ר יואל חסון
האם זה לא בטל בשישים בתוך כל המערכת הענקית הזו? אני מציע, שאתה תיקח ריסק של 5 שנים. יכול להיות שאחרי 5 שנים אתה תגיד שהמספרים הם גדולים ואתה לא יכול לעמוד בהם. אם כך יהיה, אנחנו נתקן זאת אחרי 5 שנים. מקסימום הפסדת סכום כסף מסוים. תיקח פה ריסק של 5 שנים.
אריה אלדד
הקפ הוא על אשפוז.
אלי ביתן
הקפ הוא על הכל.
אריה אלדד
גם על האמבולטורי?
אלי ביתן
כן. על הכל.
אריה אלדד
כמה חיילים מתאשפזים במדינה?
אלי ביתן
60% זה רק אשפוז.
אריה אלדד
כמה חיילים מתאשפזים?
נחמן אש
בזמן נתון יש לנו 120 חיילים מאושפזים.
חנה גנור
על אשפוז קיבלנו אפס הנחה. על מה אנחנו מדברים?
אריה אלדד
נדמה לי שפה מתבצרים בעמדה עקרונית.
דודו גרשונוביץ
זה רק מחמיר.
היו"ר יואל חסון
ברור שאנחנו עברנו את הפרופורציות ההגיוניות כאן.
דודו גרשונוביץ
זה חלק מהנושא שנמצא במחלוקת. אנחנו משרד ממשלתי. אם יש סיכון סביר, אין לי בעיה שנחלוק אותו עד רף מסוים. מרף מסוים, המשמעות יכולה להיות להקטין את שיעורי ההנחה שאנחנו נותנים לכלל האוכלוסייה. כלומר, בסך הכל הם לא ישלמו יותר, והנזק יתחלק באופן שווה.
היו"ר יואל חסון
חה"כ שנלר, האם אתה רוצה לומר משהו?
עתניאל שנלר
אני פשוט המום, ולכן אני לא מצליח לדבר. אני חושב, שהתקדמנו מאוד. פשוט היה צריך לדבר אחד עם השני. אני סבור, שאם תשימו רף של עד 150 מאושפזים, שאותם אתם לוקחים עליכם בתקופה מוגדרת של איקס שנים – ואני נגד 10 שנים, ולא בגלל הטיעונים שעלו. הוועדה הבין משרדית אמורה לצאת עם פרודוקציה בסופו של יום, לראות איך הכל יתנהל בהמשך, ולדעתי יהיה לכך השלכות. הריסק הגדול הוא של איקס חיילים מאושפזים בתקופה מוגבלת. אם אני הייתי צריך לקבוע כיוון, הייתי מבקש שתוך 14 יום תהיה כאן טיוטת עקרונות, ושתוך 45 יום יהיה הסכם חתום. מבחינתי, נגמרו הדיבורים. אין שום סיבה שתוך 14 יום לא יהיה כאן הסכם עקרונות חתום.
דודו גרשונוביץ
יש סיבה אחת. אני יוצא לחופשה, לשמחתי.
עתניאל שנלר
הוועדה לענייני ביקורת המדינה איננה עובדת אצל אף עובד מדינה. אל תצא לחופשה, תגמור את זה לפני החופשה או שהמחליף שלך יעשה את זה. יש גבול לכל דבר.
היו"ר יואל חסון
אני מקבל את ההערה.
אריה אלדד
מה גם שמדובר פה במחלוקת בתוך משרד האוצר. החשבים של משרדים ממשלתיים הם אנשי האוצר.
דודו גרשונוביץ
לא. אנחנו עושים את זה כנציגי המשרדים ולא כנציג האוצר. הצוות שאנחנו מרכזים הוא צוות שכולל גם עובדים מקצועיים.
אריה אלדד
זו עדיין לא סיבה לנהוג בניגוד לכלל המנהל התקין במשך שנים.
היו"ר יואל חסון
זו הערה נכונה. אני לא יודע איך אתה יכול ליהנות מחופשה כאשר אתה לא פועל על פי מנהל תקין. עדיף שתצא לחופשה אחרי שתחתום על ההסכם. תאמין לי, תרגיש הרבה יותר טוב.


בעניין של הסיכון – הכיוון של מודל הוא כיוון נכון. אני לא רוצה שבגלל המודל אתם תגידו שאתם רוצים 100 והוא אומר 110. בסופו של דבר כולם לוקחים כאן סיכון. צריך לזכור, שמדובר כאן בסופו של דבר באותו כסף. מדובר בכסף של הציבור הישראלי, של ישראל, של המדינה, של האוצר. מדובר בכספי ציבור. כולם לוקחים ריסק. אני בטוח שיש לך גם ריסק מול קופות החולים. בשורה התחתונה גם לזה צריך למצוא מודל.
מרינה סולודקין
אני רוצה לומר ששמענו כאן דבר נכון, כאשר אמרו שישלחו חיילים לשתי קופות חולים על מנת שתהיה תחרות. אני חושבת שזה מאוד נכון.
היו"ר יואל חסון
האם ועדה בין משרדית הוקמה או לא הוקמה.
שלום גנצר
הוקמה ועדה בראשות משרד ראש הממשלה.
היו"ר יואל חסון
אני מדבר על מה שהוחלט על פי החלטת ממשלה משנת 2006.
שלום גנצר
סוכם בוועדה שמי שייטול אחריות על הקמת הוועדה, זה משרד ראש הממשלה. אכן ב-9 ביוני התקיימה פגישה אצל ראש אגף בכיר לביקורת המדינה, מר זלצר, בנוכחות נציגי משרד האוצר. בעקבות זה התקיימה פגישת מנכ"לים ב-22 ליוני אצל מר אריאב. אני מבקש שגברת חנה גנור תדווח איפה כרגע עומד ההסכם.
היו"ר יואל חסון
האם הוקמה ועדה בין משרדית על פי החלטת הממשלה בשנת 2006?
חנה גנור
היא הוקמה ונפגשה פעמיים.
שלום גנצר
מנכ"לי המשרדים נפגשו במשרד האוצר.
חנה גנור
הוועדה קיימה שני דיונים, ואם היא תמצא לנכון היא תקיים עוד דיון. כרגע הטמענו לתוך מכרז הפרטת שירותי הרפואה את כל הסיכום של המנכ"לים, וזה יתפרסם בקרוב.
עתניאל שנלר
מה התכוונת לומר, כאשר אמרת "אם ימצאו לנכון"?
חנה גנור
אם הגיעו להסכמות בנושאים השונים, אין סיבה לקיים עוד דיונים.
עתניאל שנלר
האם הגיעו להסכמות?
חנה גנור
להערכתי, כן.
עתניאל שנלר
האם הגיעו להסכמות?
חזי לוי
אני לא הייתי בדיון הזה.
היו"ר יואל חסון
נציג האוצר, מה יש לך לומר?
יאיר פינס
התקיים דיון אצל מנכ"ל משרד האוצר, בהשתתפות סמנכ"ל משרד הבריאות ומנכ"ל משרד הביטחון. משרד האוצר ניסה לפשר בין הצדדים. מנכ"ל משרד האוצר הציע הצעה, שנכתבה בסיכום הדיון, למנכ"ל משרד הביטחון. מנכ"ל משרד הביטחון אמר שהוא יחזור עם תשובה. בינתיים הוא לא חזר עם תשובה, אבל אנחנו מבינים שהתהליך מתנהל בהתאם לעקרונות שהציג מנכ"ל משרד האוצר.
נחמן אש
למיטב ידיעתי, מנכ"ל משרד הביטחון כן הגיב. צריך לבדוק את זה.
היו"ר יואל חסון
זה נראה כאילו צריך לעזור לכם לדבר. זה מפתיע אותי כל פעם מחדש. אנחנו מתכוונים לסיכום הישיבה.

הוועדה רשמה את נקודות ההסכמה כפי שצוינו כאן על ידי הנציגים. נקודות ההסכמה הן התחלה לדיון שיימשך מחוץ לחדר הוועדה. אי אפשר לחזור אחורה.

הוועדה לענייני ביקורת המדינה חושבת, שראוי שמשרד הבריאות יסכים על מודל של משרד הביטחון במסגרת רפורמה של קופות החולים, גם אם זה במחיר של לקיחת סיכון ב-5 שנים הראשונות של ההסכם. אחרי אותן 5 שנים משרד הבריאות יוכל להחליט, האם הוא רוצה לחתום על המשך או לשנות את הדברים. כרגע משרד הבריאות יכול לקחת את הריסק ברפורמה בנוגע לחיילים באזור המרכז. ראוי שלא בגלל העניין הזה ייפול ההסכם.

בנוגע לתרופות – ישנה מחלוקת לגבי המחיר, בין 10 שקלים ל-30 שקלים. נציג משרד הבריאות אמר שהוא מאמין שניתן יהיה להתקרב ולהגיע למחיר ריאלי. הוועדה מצפה שיגיעו כאן למחיר ריאלי. המטרה היא לא להרוויח, אלא לייצר כאן שירות שצה"ל ומשרד הביטחון זקוקים לו.

הוועדה מברכת על עצם הקמת בית ספר לרפואה באוניברסיטה העברית בירושלים, ומאחלת לפרויקט הזה בהצלחה.

הוועדה רשמה לפניה את הקמת הוועדה הבין משרדית, לפי החלטת הממשלה משנת 2006. הוועדה מבקשת שיועברו אליה הפרוטוקולים של הדיונים המדוברים. הוועדה מצפה, שגם אם הוועדה הבין המשרדית לא מגיעה להסכמות היא תמשיך להתקיים במטרה להגיע ליעד שהוגדר על ידי הממשלה. אחד הדברים המרכזיים שראוי שיתבצעו, זה לעמוד בהחלטות הממשלה ולבצע אותם.

בעניין הסכם הרכש – הוועדה לביקורת המדינה מגדירה 30 ימים לחתימה על ההסכם. הוועדה תפעל בכלים שיש בידה ותראה באי חתימת ההסכם אי תיקון הליקוי על פי הנחיית מבקר המדינה. לוועדה יש את הכלים להתנהל מול משרדי הממשלה המדוברים ומול נושאי התפקידים. תוך 30 יום הוועדה תקבל הודעה משלושת המשרדים המדוברים: הביטחון, האוצר והבריאות.
צחי מלאך
משרד האוצר הוא לא רלוונטי.
היו"ר יואל חסון
אז אנחנו מדברים על משרד הבריאות ומשרד הביטחון. אני אפילו לא מבקש את ההסכם, אלא רק את העדכון על כך שתוך 30 יום נחתם הסכם.

הוועדה מברכת את הודעת הקרפ"ר על כך שמערכת הבקרה והפיקוח שופרה, והיום היא מערכת ארצית שמסוגלת לעקוב על כל תוצאות הביקורים של החיילים.

הוועדה דיברה על הנושא של ביקור רופא. אנחנו בדיונים סביב הנושא. במידה ונחליט לעשות שינויי חקיקה, אנחנו נעדכן את הגורמים הרלוונטיים.

אני מודה לכולם שהגיעו. אני מאמין, שכל הדיונים האלה שקיימנו מאז דוח מבקר המדינה ייצרו מציאות רפואית טובה יותר לחיילי צה"ל במערכת הצבאית. זה בעיניי חשוב. תודה רבה, הישיבה נעולה.

הישיבה ננעלה בשעה 10:30

קוד המקור של הנתונים