ישיבת ועדה של הכנסת ה-18 מתאריך 14/09/2009

השביתה ברשויות המקומיות

פרוטוקול

 
הכנסת השמונה-עשרה

PAGE
33
ועדת הפנים והגנת הסביבה

14.9.09


הכנסת השמונה-עשרה






נוסח לא מתוקן

מושב ראשון

פרוטוקול מס' 72
מישיבת ועדת הפנים והגנת הסביבה

יום שני, כ"ה באלול התשס"ט (14.9.09) שעה 11:30
סדר היום
השביתה ברשויות המקומיות
נכחו
חברי הוועדה: דוד אזולאי – היו"ר


יעקב אדרי


אריה ביבי


זאב בילסקי


מגלי והבה


דב חנין


אורי מקלב


ציון פיניאן


כרמל שאמה
מוזמנים
רני פינצי
- מנהל מינהל השלטון המקומי, משרד הפנים


סיון להבי
- משרד הפנים


קרן טרנר
- רכזת פנים, משרד האוצר


שלמה בוחבוט
- יו"ר המרכז לשלטון מקומי וראש עיריית מעלות


רועי אלרום
- עוזר ראש עיריית מעלות


פיני קבלו
- סמנ"כל רווחה וקשרים בכנסת, המרכז לשלטון

מקומי


אריה מצליח
- כלכלן, המרכז לשלטון מקומי


נועה בן אריה
- יועצת משפטית, המרכז לשלטון מקומי


דוד בוסקילה
- ראש עיריית שדרות


רון נחמן
- ראש עיריית אריאל


חיים ביבס
- ראש עיריית מודיעין


אשר אברג'ל
- ראש המועצה האזורית שפיר


חיים געש
- ראש מועצת פרדס חנה-כרכור


שמחה יוספוב
- ראש עיריית אור עקיבא


אלי אנקולינה
- סגן ראש עיריית אור עקיבא


ישראל נדיבי
- סמנ"כל מרכז מועצות אזוריות


סלאח סולימן
- ראש עיריית בועיינה-נוג'ידאת


גבי נעמן
- ראש מועצת שלומי


שמעון סוויסה
- ראש מועצת חצור


עופר
- ראש מועצת רמת ישי


סיון יחיאלי
- ראש מועצת כפר ורדים


אלון שוסטר
- ראש מועצת שער הנגב


אלי לוי
מנהלת הוועדה
יפה שפירא
קצרנית פרלמנטרית
רויטל יפרח

השביתה ברשויות המקומיות
היו"ר דוד אזולאי
צהרים טובים לכולם. אני מבקש לפתוח את ישיבת ועדת הפנים והגנת הסביבה. על סדר היום: השביתה ברשויות המקומיות. לפני שנפתח את הישיבה אני מבקש לייחד את הדקות הראשונות לאסון נפילתו של הטייס סרן אסף רמון ז"ל. מורי ורבותיי, זה יום קשה כשחייל נופל, ועל אחת כמה וכמה כשמדובר במשפחה שזה השכול השני שלה. לכן, מצאתי לנכון שקודם כל נקדיש מספר דקות להתייחדות עם זכרו של המנוח. ואנחנו מכאן, בשם כל חברי הוועדה, בשם כל האורחים ובשם ראשי הרשויות, אנחנו משגרים מכאן תנחומים למשפחה, לילדים. אין ספק שזהו לא רק אבל פרטי אלא אבל לכולנו, שאנשים כאלה הולכים בצורה כל כך כואבת וקשה, וזה מצער. אני רוצה בשמכם להגיד למשפחת רמון: מן השמיים תנוחמו ולא תוסיפו לדאבה עוד. יהי רצון שזה יהיה הקורבן האחרון ושעם ישראל לא ידע צער.


אדוני, יושב ראש המרכז השלטון המקומי, דברי תנחומים קצרים.
שלמה בוחבוט
אדוני היושב ראש, ועדת הפנים והגנת הסביבה של הכנסת, ידידיי וחבריי חברי הכנסת, ראשי הערים, בשם כל ראשי הערים אנחנו מצטרפים למילות האזכרה של היושב ראש. עמדנו דום לזכרו של סרן אסף רמון ז"ל. יום קשה, יום כבד. לכל אחד זאת אבידה וזה אבל לאומי על טרגדיה שמשפחה אחת עברה. יהי זכרו ברוך.
היו"ר דוד אזולאי
רבותי, אני פותח את ישיבת ועדת הפנים שעל סדר יומה נושא השביתה של הרשויות. בפתח דבריי אני רוצה להקדים ולומר שאני מחזק את ידי ראשי השלטון המקומי, את ראשי הרשויות במדינת ישראל במאבקם הצודק. אני חושב שזאת שביתה צודקת שאין כדוגמתה כאשר ראשי השלטון המקומי מוחים ומביעים את מחאתם בשם ציבור שולחיהם במדינת ישראל. אני רוצה להגיד לך, אדוני יושב ראש מרכז השלטון המקומי, שאני, באופן אישי, וחבריי לוועדה מצטרפים ומחזקים את ידיכם במאבק הזה, שהוא מאבק צודק וחשוב, אבל כאן המקום להגיד לכם שבמשך שנים עשיתם הנחה לשלטון המרכזי. במשך שנים לא היו עיצומים, במשך שנים פגעו ופגעו בשלטון המקומי, הורידו עוד פרוסה ועוד גזירה ועוד חוק ללא תקציב, והשלטון המקומי המשיך הלאה והלאה. אני מודה שלא פעם שאלתי את עצמי כאזרח, כתושב עיר, כחבר כנסת, איפה הזעקה של השלטון המקומי?

לכן, מאני מברך על כך ואני חושב שהמחאה שאתם מביעים היום היא מחאה מבוקרת, מדורגת, והיא לא באה בבת אחת למרות שיש המבקרים אתכם על כך שהשבתתם את מערכת החינוך. אני יודע שזה כואב וקשה אבל לפעמים אין ברירה כי כדי להעיר מישהו, חייבים לתת מכה כואבת. אכן עשיתם את זה מפני שבמשך שנים השלטון המקומי מקוצץ עוד קיצוץ, עוד הקפאה, עד כדי כך שאני אומר לכם שזהו פשוט נס שעדין השלטון המקומי ממשיך לתפקד כפי שהוא.


אני מפנה שאלה לשלטון המרכזי: לאן אתם חותרים להגיע באותם קיצוצים בשלטון המקומי? האם הריאה הירוקה של השלטון הציבורי שעדין קיימת, אתם רוצים גם בה לפגוע? אין לי הסבר אחר. זוהי אחת החלקות היפות שעדין נותרו במדינת ישראל, וכולנו היינו עדים לכך שמלחמת לבנון הראשונה והשנייה הוכיחו איך השלטון המקומי, ראשי הרשויות עמדו בחזית ונתנו את השירות הטוב ביותר לתושביהם, דבר שהשלטון המרכזי, הממשלה, היתה אמורה לעשות ולצערי הרב, מי שעשה את זה הם אותם ראשי רשויות, אותם פקידי עירייה שעבדו תחת אש, תחת מטחי פגזים, תחת מטחי קטיושות, עמדו יום ולילה ונתנו שירות לאותם תושבים שנותרו בישובים שלהם, לאותם תושבים שהתארחו בערים אחרות ואותם ראשי רשויות שאצלם לא היו קטיושות אירחו אותם ונתנו להם את כל הדרוש.


אדוני, יושב ראש מרכז השלטון המקומי, הישיבה הזאת מתקיימת תחת מחאה של ועדת הפנים, של השדולה של הרשויות המקומיות בכנסת בראשותו של חבר הכנסת זאב בילסקי, שגם הוא ביקש לקיים דיון, וכדי לתת ביטוי חזק לתמיכתנו בשלטון המקומי ביקשנו לאחד את שתי הישיבות הללו על מנת שראשי הכנסת וראשי הרשויות יגידו את דבריהם.


קיבלתי מסמך חתום על ידי שר האוצר, דוקטור סיון יחיאלי שטייניץ, ובו מדובר על 5 סעיפים. מדובר על מענקי האיזון לשנת 2009 ו-2010 - חלף היטל השבחה, תאגידי מים וביוב והעצמת סמכויות לשם שמירה על ביטחון הציבור לפקחים. רבותי, אני רוצה להגיד לכם שמי שקורא את המסמך הזה, כאדם שליווה חלק מהנושאים האלה בוועדה וכמי שליווה חלק נכבד מהנושאים האלה בוועדה אני לוקח כדוגמה את חלף היטל השבחה, שזה אמור לתת מענה חלקי ליישובי הפריפריה כאשר חלק מהארנונה של היטלי ההשבחה היה אמור לעבור לאותה מערכת פריפריה - -
קריאה
זה לא היה אמור לעבור לשום מקום.
היו"ר דוד אזולאי
אדוני, היית שותף לדיונים ואתה יודע טוב מאוד מה היה הרצון ואתם, ראשי הרשויות הגדולות, לא הסכמתם לכך ובסופו של דבר הגענו לפשרה שבתוך שלושה חודשים ועוד מעט הם עומדים להסתיים ולצערי הרב, אני עדין לא רואה את הפתרון שאתם הולכים לתת מענה באותו תקציב שעומד לרשותכם לטובת ערי הפריפריה. עד היום מתנהל ויכוח ואני מודיע לכם, לכל ראשי הרשויות הגדולות וגם לאלה שנמצאים במרכז לשלטון מקומי, שהגשתי הצעת חוק בחקיקה פרטית על מנת שאם זה לא יעבור כחקיקה ממשלתית, אנחנו נעביר את זה בחקיקה פרטית. שלא יהיה שום ספק בענין הזה שתהיה תמיכה ובהזדמנות הזאת אני קורא לראשי הרשויות לבוא - -
קריאה
- - -
היו"ר דוד אזולאי
אמרתי לך שאם אתם לא תסכימו אתנו ותלכו על ההסכם שדיברנו בזמנו, לא תהיה ברירה ואנחנו נעביר את זה בחקיקה פרטית. לכן, רבותי, אני חושב שהגיע הזמן שהשלטון המקומי יקום ויגיד את דבריו. העניים ממשיכים להיות עניים, העשירים ממשיכים להיות עשירים, מי שיש לו כסף - ממשיך לחיות ומי שאין לו - פשוט נדרס. לכן, אנחנו מגיעים - -
קריאות
אבל איפה השר? למה השר לא כאן?
קריאה
איפה שר הפנים?
חיים ביבס
אי אפשר לעשות את המוסר הכפול הזה - -
היו"ר דוד אזולאי
אדוני, אם לא תפסיק לצעוק אוציא אותך החוצה וגם אותך. אני מבקש מכם. אני מבקש מכם.
חיים ביבס
- - -
היו"ר דוד אזולאי
אני מבקש ממך שתירגע.
חיים ביבס
כל הדברים האלה נגמרו.
היו"ר דוד אזולאי
אני יודע מאין נובעת העוצמה של החוצפה הגדולה שלכם. זה נובע מזה שאתם רומסים את אותם ישובי פריפריה - -
קריאות
- - -
חיים ביבס
אתם קיבלתם 2.400 - - אתם רוצים כדי שימשיכו לתמוך בכם.
קריאות
יותר גורע מזה עברנו...
היו"ר דוד אזולאי
אל תאלצו אותי בכלי שעומד לרשותי. אני מבקש ממך - -
חיים ביבס
אתה לא מאיים עלינו.
היו"ר דוד אזולאי
אני לא מאיים על אף אחד, אני מבצע.
קריאה
שהשר יבוא לפה.
היו"ר דוד אזולאי
אתה תהיה בשקט ותשמע את הדברים.
קריאה
שהשר יבוא לפה, לא שמענו את קולו.
היו"ר דוד אזולאי
אם אתה תהיה בשקט, אתה תשמע.
קריאה
שהשר יבוא לפה שנשמע את קולו. הוא יוצר יותר עניים.
היו"ר דוד אזולאי
אני מבין את כאבם של כמה ראשי רשויות. אני ביקשתי מהשר לבוא לישיבה הזאת. יש לשר ביקור חשוב היום, הוא נאלץ שלא באשמתו, הכתיבו לו את הלו"ז הזה והוא נאלץ לקיים אותו ולכן אני מבקש, ואם צריך להביא את השר לדיון הזה יהיה עוד דיון ונזמין את השר ואת המנכ"ל. נמצא פה נציג משרד הפנים ונציג משרד האוצר. הם ישמיעו את דבריהם ומראש אני אומר - -
קריאה
רני פינצי בחור טוב אבל אין בידו להזיז שקל.
היו"ר דוד אזולאי
רבותי, אני חוזר ואומר שהמטרה שלנו בדיון הזה היא להגיד אחת ולתמיד לשלטון המרכזי: די, עד כאן! לא ניתן יותר לפגוע ברשויות המקומיות מפני שמה שקורה, יש גבול כמה הרשויות המקומיות יכולות להמשיך ולסבול את אותם קיצוצים השכם והערב. זה אותו סיפור שכל הזמן מפחיתים ומפחיתים עד שיום אחד העסק הזה יתמוטט. אנחנו, כחברי כנסת בוועדת הפנים, ואני אומר את זה כאיש קואליציה, במשך כל השנים תמכנו, נמשיך לתמוך ולחזק את ראשי הרשויות כי לדעתי זה עדין החלק שמתפקד במדינת ישראל, ולא ניתן לפגוע בו. מי שרוצה להפריע, זה לא יעזור לך.
חיים ביבס
פעם אחת שנשמע תכנית אמיתית ותשימו את הכל על השולחן ולא לעשות הפרד ומשול.
היו"ר דוד אזולאי
אני יודע שזה מפריע לך - -
קריאה
אתם רציתם הפרד ומשול, כשאנחנו שבתנו אתם עבדתם בצד.
היו"ר דוד אזולאי
רבותי, כאשר התקיים דיון בוועדת הפנים בנושא חלף היטל השבחה, אני חייב לציין שראשי הרשויות באו וקיימו דיונים - -
חיים ביבס
ומי הגיע? רק ראשי הרשויות שזה נגע להם. השלטון המקומי לא התייצב...
היו"ר דוד אזולאי
השלטון המקומי שלח נציגות.
שלמה בוחבוט
חיים, אנחנו ביקשנו את הפגישה הזאת.
חיים ביבס
· - -
שלמה בוחבוט
אתה לא מפחיד אותי... תשתוק אתה...
חיים ביבס
- - -
היו"ר דוד אזולאי
אני מבקש. רבותי, עד כאן. אני מודיע שבהפרעה הבאה אני מתחיל להוציא החוצה, דבר שאני לא אוהב אבל לא תהיה ברירה – אעשה זאת.. עד כאן. אני מבקש שקט.
קריאה
· - -
קריאה
דיכאתם את הקטנות. לא אנחנו עשינו, זה מה שהם עשו.
היו"ר דוד אזולאי
עד היום, לצערי הרב, אני חושב שזאת פעם ראשונה שמתבצעת מחאה ראויה של השלטון המקומי, שצריך לחזק אותה ולעודד אותה. אבל יש כאן ראשי רשויות שכנראה באו במגמה לפוצץ את הישיבה הזאת, על מנת לצאת נשכרים מזה וללא שתהיה כאן תועלת. צא החוצה... אני מבקש מהסדרנים להוציא אותו החוצה.
קריאות
אתם תמשיכו לשבת, יעבדו עליכם וימלאו לכם את הראש במים. תביאו את השר לפה.
היו"ר דוד אזולאי
רבותי, אני רוצה לאפשר ליושב ראש השדולה להגיד את דבריו ולאחר מכן, יושב ראש מרכז השלטון המקומי. בבקשה, חבר הכנסת זאב בילסקי.
זאב בילסקי
תודה רבה, אדוני היושב ראש. אני רוצה להגיד לחבריי, ראשי הרשויות, שאני לא זוכר יושב ראש של ועדת הפנים כל כך קואופרטיבי, כל כך תומך כמו היו"ר הנוכחי. אני לא זוכר, ויש לי זיכרון, ברוך השם הולך 20 שנה אחורנית. לכן, אני מבקש שלמען כבודו של היו"ר, כבודה של הוועדה וכבודה של הכנסת, להמשיך - -
קריאה
מוציאים את לוי מהבנין - -
זאב בילסקי
לא יוציאו אותו מהבנין.
היו"ר דוד אזולאי
אני מבקש מהסדרנים, לא ביקשתי להוציא אותו מהבנין אלא להרחיק אותו מאולם הוועדה. ברגע שהוא יתחייב שייכנס ולא יפריע למהלך הדיון - הוא יוכל להיכנס. בשלב הזה לא להוציא אותו מהבניין.
זאב בילסקי
רבותי, לפני כחצי שעה ביקשתי מראש הממשלה, באופן אישי, להתערב בסכסוך הזה. הסברתי לראש הממשלה שעד שלא יקבע גבול ברור, מה האחריות של השלטון המקומי ומה האחריות של השלטון המרכזי, לא נגיע לרגע שנוכל להתפנות לעבודה. מאחר ואני מכיר כל אחד מכם באופן אישי ואני יודע כמה עבודה משקיע ראש ראשות בבוקר כשהוא בא, איזו יצירה הוא יכול לעשות וכמה אנחנו עובדים קשה כדי שהתושבים שלנו יוכלו להתגאות ברשות המקומית שבה הם גרים. לכן, צעדים כאלה הם כואבים לנו קודם כל. אני באמת מקווה שבימים הקרובים, ולפי דעתי לא תהיה תזוזה אם ראש הממשלה לא יתערב בסכסוך הזה, על מנת להביא לכך שאותן רשויות מקומיות שהאופציות שלהן שואפות כמעט ל-0 - -
קריאה
זאביק, ברשותך. סליחה, תרשה לו להכניס את אלי לוי...
היו"ר דוד אזולאי
אתה לא תגיד לי מתי להכניס אותו, אני אחליט מתי להכניס אותו.
זאב בילסקי
להצבעות נכניס אותו. אני ביקשתי ואני מקווה שראש הממשלה ייכנס לעובי הקורה. ההבדל הגדול בין הפריפריה הוא בכמות האפשרויות שיש לראש הרשות. אני אומר לכם שלראשי רשויות במרכז יש הרבה מאוד אפשרויות. יש להם אפשרות להביא היי-טק, יש להם אפשרות ליזום, יש להם הרבה אפשרויות שאין אותן בפריפריה ולזה נועד מענק האיזון וכל מה שקורה.

לכן, אני יכול להבטיחכם שיחד עם היו"ר, גם יו"ר הוועדה וגם יו"ר המרכז לשלטון מקומי, בימים הקרובים אני אנסה לעשות כל מה שאפשר כדי שנוכל להתפנות כולנו למה שאנחנו כל כך אוהבים לעשות, למה שאנחנו כל כך רוצים לעשות וזה לפתח את הערים שלנו. תודה רבה.
היו"ר דוד אזולאי
תודה רבה. אדוני יושב ראש מרכז השלטון המקומי, מר שלמה בוחבוט, בבקשה. אפשר להכניס את אלי לוי.
שלמה בוחבוט
אדוני יושב ראש ועדת הפנים, יושב ראש השדולה, חברי הכנסת, ראשי רשויות, אני רוצה להגיד לך, אדוני היושב ראש, שאני מכיר את הכנסת הרבה מאוד שנים. הכנסת הזאת נותנת לנו גיבוי חזק מאוד ועל כך אנחנו מברכים את כל חברי הכנסת, ללא יוצא מהכלל. לא רק שאתם מתייצבים אתנו, גם אנחנו מתייצבים אתכם. אני מכיר אותך היטב ואת הכאבים ומה אפשר לעשות? כשאתה נמצא בפריפריה אתה מכיר את הכאבים. הפריפריה היא לא פשוטה. זה המגזר הערבי, המגזר הדרוזי, ערי הפיתוח, יהודה ושומרון. אני לא סתם אומר יהודה ושומרון. אלה ערים שהקימו אותן ופוגעים בהן ואנחנו, כשלטון מקומי, לא ניתן שיפגעו בהן. אני אומר, אדוני היושב ראש, במקום שיתנו לנו לעבוד בשקט בערים שלנו פוגעים בנו. מדיניות לא חכמה, התעלמות של ראש הממשלה ושר האוצר. עם מי הם מתעמתים? הם מתעמתים עם ראשי הערים שיושבים פה, כל אחד והכאב שלו. אני בא ואומר שמעליבים אותנו. כל הזמן מדברים שכאילו לא רוצים להיפגש כי נעלבו. אני אומר שכל איש ציבור שנפגע, שלא יהיה איש ציבור. כמה פעמים יורים עלינו ופוגעים בנו בכל המובנים? אנחנו הופכים להיות סמרטוטים כלפי התושבים על לא עוול בכפינו בכל המערכות, בחינוך, ברווחה ומה לא? ראשי הערים בהפגנה הזאת בעצם מגלים אחריות כי אחרת מה הבעיה, אדוני היושב ראש? קיצצו לנו? אני מקצץ למועצות הדתיות, לכיבוי אש, למשרד החינוך - -
קריאה
הרגתם את הכבאים.
שלמה בוחבוט
אדוני היושב ראש, הגענו לסוף הדרך.
אלי לוי
השר איננו, איפה המנכ"ל?
היו"ר דוד אזולאי
הכנסתי אותך כדי שתפריע? עכשיו תשתוק.
שלמה בוחבוט
רבותי, הגענו לסוף הדרך ואין לנו יותר יכולת לנהל את הישובים שלנו. ישובים שלא משלמים משכורת ומדוע? עושים תכנית הבראה. קודם כל נותנים זריקת חולי, הופכים את כולם לחולים, תכנית הבראה של 3 ו-4 מיליארד. קיצצו במשרד הפנים בצורה מאוד משמעותית. אנחנו ירדנו מ-2.6 מיליון שקל ל-2.4 מיליון. הורידו לנו את ה-300 מיליון שכל הזמן קיבלנו, לקחו מרזרבת שר ומתכנית הבראה ואח"כ אומרים: לא סדרו אותנו. סדרו אותנו פשוט מאוד.

רבותי, אנחנו שוכחים שקיצצו במשרד השיכון. אנחנו קיבלנו מיליון שקלים לפיתוח והכל ירד. קיצצו במשרד התחבורה, קיצצו ברווחה ובחינוך וכולם אומרים "מענקי איזון". זה לא נכון. קיצצו בהכל. אני מאוד מבקש: בואו ביחד עם השלטון המקומי ונגיש הצעת חוק. לא נחכה לחוק השלטון המקומי. נגיש הצעת חוק שלא יעלה על הדעת שמקימים ועדה כמו ועדת סוארי וועדת זנבר, ובא משרד הפנים והאוצר ואומר שאין כסף, תקבלו 60%. לא בא בחשבון. אנחנו חייבים להגיש הצעת חוק שלא נראה את המראות האלה. אין לנו ענין לעמוד מול ראש הממשלה ולא מול שר האוצר. יש לנו ענין לתפקד בישובים שלנו.

אני אומר שהקיצוץ הוא פשע. איך יכולים היום לקצץ לנו רטרואקטיבית מחודש ינואר. הרי קיבלנו הנחיה ממשרד הפנים 10% קיצוץ. לא הקמנו קול זעקה, קיצצנו והגשנו תקציב. נתנו לנו 1 חלקי 12 ועכשיו אומרים לי: אדוני, יהיה לך רטרואקטיבית וממי? מכל העניים. המגזר הערבי, המגזר הדרוזי. הבדיחה הכי גדולה היא שישבו עם הדרוזים לפני פחות מחודש, הגיעו אתם להסכמות ולקחו להם את כל הכסף. אותו דבר עם ערי הפיתוח, עם קו העימות, עם מי לא? לא יעלה על הדעת שבדרך הזאת אנחנו יכולים להמשיך. זה לא חוקי להוריד עכשיו רטרואקטיבית, אחרי שהוצאתי את כל הכסף. אני מצטער על מה שהיה בשביתה הזאת, שהגדולות היו צריכות לגלות אחריות והדדיות. על מה רבנו עכשיו, לפני כמה דקות? היה ויכוח בין היו"ר לבין חיים ביבס. על מה? על חלף היטל השבחה, ארנונה. אנחנו נלחמנו על היטל השבחה לפני חודש וחצי ואמרנו: לא תיקחו מהגדולות. היום אני לא יודע מה להגיד. אם הגדולות לא יוצאות לפחות להזדהות... נכון, להן זה לא כואב בכל זאת, אנחנו בתוך בית אחד, בארגון אחד. אז מה, אם אתה שבע, אתה לא יכול להסתכל על הרעב?
קריאה
תוציא את התושבים לרחובות.
שלמה בוחבוט
רבותי, אדוני היושב ראש, אני רוצה לומר לך שתוך כדי הפגנה קיבלנו כמה החלטות: אם ראש הממשלה לא ייפגש אתנו, אנחנו נדאג לפגוש אותו בכל מקום בארץ. אם יבוא השליח בנושא הדיונים עם הפלסטינים, נמצא את עצמנו שם. בכל מקום בארץ אנחנו נתייצב. אנחנו נלך אליו הביתה, לכל מקום. אני אומר שמיד אחרי החגים אנחנו נוציא את כל התושבים שלנו החוצה.
אנחנו נעלה לירושלים באלפים ואתה, כיו"ר ועדת הפנים שאחראי על המשטרה, המשטרה מתנהגת בזמן האחרון באופן מאוד לא מכובד ולא יפה. באיזה חוק היתה אפשרות לעצור את כל המשאיות שעלו לירושלים ללא צווים וללא שום דבר? מה, אנחנו מדינת משטרה?
אריה ביבי
לא להפוך את זה לדיון נגד המשטרה.
שלמה בוחבוט
סליחה, אני אומר מה שאני רוצה, עם כל הכבוד אליך.
היו"ר דוד אזולאי
רבותי, אני מבקש. בדיון הקודם שהיה פה על שירותי הכבאות, אני רוצה להזכיר שגם שם המשטרה מנעה מהכבאים להפגין עם הרכבים שלהם. פנינו אז למשטרה וביקשנו, ואני חושב שגם פה נעשה את אותו הדבר, כי לא יכול להיות שקבוצה כזאת מכובדת של ראשי הרשויות שרוצים להביע מחאה, תמנע ממנה הזכות הזה. בוודאי שנתייחס לזה אח" אבל בהחלט אני מסכים להערתו של חבר הכנסת אריה ביבי. אנחנו לא הופכים את הדיון הזה לדיון נגד המשטרה אבל המשטרה צריכה לדעת גבולות. זה לא פעם ראשונה שראשי הרשויות מתלוננים נגד המשטרה בהפגנות שלהם. היה מקרה אחד והיום אני שומע שהדברים חוזרים על עצמם. אז הגיע הזמן שידעו שיש מחאה, והמחאה היא במסגרת החוק וצריך לאפשר אותה.

תודה לנשיא השלטון המקומי.

רבותי, למען הסדר הטוב, היות ויש הרבה מבקשים רשות דיבור גם מצד חברי הכנסת וגם מצד ראשי הרשויות, אנחנו נעשה אחד מהשלטון המקומי וחבר כנסת אחד. אבל קודם, אני מבקש לשמוע את נציגת משרד האוצר. דיברתי על המסמך הזה קודם ואני רוצה להגיד לך שאם זה המסמך שאתם מנפנפים אתו, שזה אמור ליצור רגיעה ושקט בשלטון המקומי, אני מודיע לך שהמסמך הזה אינו שווה את הנייר שהוא כתוב עליו, משום שלצערי הרב, אין פה שום דבר, מכל מה שכתוב פה, שמיושם.
קרן טרנר
מענק האיזון 2.4 - -
היו"ר דוד אזולאי
אני יודע שאתה לא הכתובת במקרה הזה, אני יודע מי הכתובת. אני חושב שמה שקורה היום בשלטון המקומי, ואני אומר את זה בצורה מאוד עדינה, אני חושב שהם מנהלים מאבק בצורה מאוד אחראית כי אני יודע על מקרים אחרים, שמאבקים מסוג זה היו מתקיימים בצורה אחרת. אני רוצה לברך את השלטון המקומי שנוהגים באחריות וטוב הם עושים שהם נוהגים כך, וזה חייב להיות כך. אבל יחד עם זאת, גם משרד האוצר וגם משרד הפנים צריכים לדעת שיש גבול לסיבולת של הרשויות המקומיות. לא יעלה על הדעת שכל הזמן מקצצים ומקצצים ועוד מטילים מטלות ומחוקקים חוקים ללא כיסוי תקציבי. תודה.
קרן טרנר
אני רכזת פנים באגף התקציבים במשרד האוצר. רציתי לענות ליו"ר: יו"ר מרכז השלטון המקומי אמר בעצמו שהתקציב היה 2.6 מיליארד שקל וסוכם על 2.4 מיליארד שקל.
קריאה
היה 3 מיליארד...
היו"ר דוד אזולאי
יש לי בקשה, אתה רוצה להעיר – אתן לך. אני מבקש לא להתפרץ. יש פה מספיק אנשים שיכולים להגיב לדברים האלה.
קרן טרנר
התקציב אליו התייחס היושב ראש משנה שעברה, 2.6 מיליארד שקל כוללים את המענקים המיוחדים. לכן, כאשר סוכם על 2.4 מיליארד שקל היה ברור שמדובר על הפחתה של כ-8% בתקציב הכולל. יש לנו גם את הסיכום של שר האוצר שהיו"ר מחזיק וגם מכתבים של יו"ר השלטון המקומי לראשי הערים שמסביר בדיוק על מה הוא סיכם. סוכם שמענק האיזון יעמוד על 2.4 מיליארד שקלים. לא שיקרנו, לא תיחמנו, לא לקחנו מיד אחת והחזרנו ליד שנייה. המספרים שלנו שקופים והעברנו אותם לנציגים שלך. אם הם לא רוצים להתייחס לנתונים, הם רוצים להשבית על גבם של האזרחים – אנחנו לא במשחק. היה סיכום, עמדנו בסיכום ואנחנו לא מבינים על מה השביתה.
ציון פיניאן
על מה הקיצוץ?
קרן טרנר
הסיכום היה שמענק האיזון, ואני מכלילה בפנים את המענקים המיוחדים - -
חיים ביבס
- - אם זה ככה צודק אלי לוי, צריך להביא את שר הפנים ולשאול אותו איפה ה-2.4
קרן טרנר
אני רוצה להוסיף ולומר שגם שאר התקציבים, תקציב התחבורה, תקציב הכבישים העירוניים גדל מ-850 מיליון למיליארד שקלים. על מה אנחנו מדברים? היה סיכום - -
רון נחמן
- - -
היו"ר דוד אזולאי
אני מיד אאפשר לך. ביקשת רשות דיבור ואתה רשום, אני אאפשר לך.
ציון פיניאן
יש פה רשויות שקיצצו להם 25%.
קרן טרנר
המענקים השונים הופחתו מ-2.6 מיליארד שקלים ל-2.4 מיליארד שקלים. החלוקה הפנימית בפנים לא מוכרת לנו, אנחנו מכירים את נוסחת גדיש. אם הוחלט לא לחלק חלק מהכסף או לחלק אחרת - אנחנו ביקשנו טרם מהלך שכזה לקבל סימולציות. לא קיבלנו סימולציות - -
היו"ר דוד אזולאי
נוסחות גדיש מקובלת על ראשי הרשויות?
קריאות
לא.
היו"ר דוד אזולאי
קרן, אני יודע שהויכוח בין ראשי הרשויות הוא על החלוקה של מענקי האיזון לפי נוסחת גדיש הקיימת היום. אני לא מאמין שיש גורם או מישהו במשרד האוצר ששינה או קבע נוסחת חלוקה שונה ממה שנקבעה. אם כן, בבקשה, רני תכף יקבל רשות דיבור ואני רוצה לשמוע אותו.
קרן טרנר
מה שחשוב הוא שאנחנו שומעים פה הרבה מאוד קריאות נגד שר האוצר, וגם היו"ר מעל גבי העיתון האשים את שר האוצר שלא עמד בהתחייבויותיו, שיקר, לקח ורימה. לא היה ולא נברא. אם יש איזו שהיא חלוקה פנימית, היא לא נוגעת אלינו, אין לנו יד בדבר - -
חיים ביבס
אני יכול לשאול שאלה ויכול להיות שתיפתר הבעיה. כמה משרד הפנים העביר מענקי איזון בפועל?
היו"ר דוד אזולאי
אתה תבקש רשות דיבור ותקבל.
קרן טרנר
אנחנו יודעים שיש סיכום בכתב ועמדנו בסיכום. חלוקה שאינה נראית לרשויות המקומיות היא לא מול שר האוצר, אנחנו לא הכתובת. אם יש איזו שהיא בעיה – צריך לפתור אותה אבל היא לא במגרש שלנו. עד כאן.
קריאה
איזה סיכום היה? אנחנו מוחים על ה-2.4. נוסחת גדיש הורידה אותנו ביגון שאולה. אנחנו רוצים לחזור - -
היו"ר דוד אזולאי
אדוני, כשאתה מדבר על נוסחת גדיש, שהיא לא מקובלת עליכם - -
קריאות
כל מה שקשור לנוסחת גדיש לא מקובל עלינו.
היו"ר דוד אזולאי
- - אני מכיר את הסיפור של נוסחת גדיש. לצערי הרב, תיקחו רשויות ותעשו השוואה לפי אותה אוכלוסייה, ולפעמים תגיעו לנוסחה שאתה לא מבין איך הנוסחה הזאת עובדת כאשר לפעמים יש פערים של 30% עד 40% בין רשות אחת לשנייה, וזה מקומם הרבה ראשי רשויות. יחד עם זה, זה לא המקום להיאבק. זה שנוסחת גדיש לא מקובלת עליכם, זה לא המקום. צריך להיאבק ולשנות את הנוסחה. בשביל זה אתם צריכים להביא את הנוסח, שאתם חושבים שיכול לענות על הדרישות של כולם אבל לא כאן המקום. ברגע שזאת נוסחה שהתקבלה ולא שונתה, הם עובדים אלא אם מישהו בא והחליט לשנות את הנוסחה על דעת עצמו, מבלי להודיע לאף אחד – זה חמור מאוד. תודה.
רני פינצי
חברים, נוסחת גדיש שאומצה על יד הממשלה בשנת 2004, ההמלצות ניתנו בשנת 2001 אבל לקח 3 שנים עד שאמצו אותן, המודל קובע שהרשויות המקומיות צריכות כ-3 מיליארד שקלים פער בין ההכנסות הפוטנציאליות שלהן לבין ההוצאות הנורמטיביות, וזה המספר שחסר לשלטון המקומי על פי מודל גדיש.

בשנים האחרונות היה חסר בתוך הנוסחה סכום של חצי מיליארד שקלים והשנה, על פי מענק האיזון המקורי שהיה בגובה של קצת פחות מ-2 מיליארד שקלים, חסרים מיליארד שקלים בנוסחת האיזון. זה אומר - -
היו"ר דוד אזולאי
זה כולל שנים עברו?
רני פינצי
היה חסר בערך חצי מיליארד עד 600 כל שנה מ-2004. נמצא כאן אריה מצליח - -
כרמל שאמה
מה זאת אומרת "חסר בנוסחה"?
רני פינצי
המודל התיאורטי שאומר: הכנסות פחות הוצאות – חסר מיליארד. אין לי 3 מיליארד, יש לי רק 2 מיליארד וזה אומר שחסר מיליארד - -
היו"ר דוד אזולאי
ובמשך כל השנים, מ-2004 עד היום?
רני פינצי
זה בערך חצי מיליארד כל שנה, בין חצי ל-600 כל שנה, ובשנה האחרונה זה מיליארד. לפני שנה, בגלל הקיצוץ הגדול, סוכם בין משרד האוצר למשרד הפנים על תוספת של 300 מיליון שקלים באופן חד-פעמי מחוץ לנוסחה, שנועדו לכסות את הפער הזה ולשפות את הרשויות המקומיות על הקיצוץ. אותם 300 שחולקו ב-2008 והובטחו ל-2009, הוצגו אפילו בשקף בוועדת הפנים של הכנסת בתחילת השנה, כשהצגנו את התקציב והאוצר אמר שהוא מסכים לנתונים האלה. זה היה לפני אישור תקציב 2009 ו-2010. נאמר שיש את נוסחת האיזון ועוד 300 מיליון שקלים שבאים כשיפוי על הקיצוץ. השיפוי הזה בשנת 2008 חולק כך: 150 מיליון שקלים לכל הרשויות שמקבלות מענק איזון, ו-150 השניים חולקו לרשויות על פי עקרונות מודל גדיש, רק לרשויות שנפגעו בצורה גדולה יותר. מי שהיה לו קיצוץ בשיעור גבוה, אני לא זוכר כרגע מה היה הסף, אבל רק מי שעבר את הסף קיבל. כלומר, 150 מיליון שקלים חולקו בערך ל-100 רשויות.

השנה תוכנן לקבל את אותם 300 מליון שקלים, ויש סיכום שהם יתווספו למענק וגם השנה יחולקו. כלומר, אם בשנה שעברה חולקו 2 מיליארד ו-357 מיליון שקלים במענק האיזון ועוד 300, כלומר, 2 מיליארד ו-660, השנה היה צריך להיות מענק האיזון ועוד 300 מיליון שקלים בחוץ. היה מענק איזון של כמעט 2 מיליארד, ועוד 300 בחוץ. בעקבות הסיכום אמרו שאת ה-300 יוסיפו ל-2.400. לקחו את ה-300 שהיו חד-פעמיים, צירפו אותם והוסיפו עוד 100 מיליון, והרי לנו עוד 113 מיליון, כדי שהמספרים יהיו מדויקים, הרי לנו 2.4.
קריאות
- - -
היו"ר דוד אזולאי
רבותי, אתם ראשי רשויות ואתם מנהלים רשויות ואתם לא מסכימים שיפריעו לכם. אנא מכם, תנהגו כפי שאתם נוהגים במועצות שלכם.
רני פינצי
3 דקות ואני מסיים כדי שכולנו נדבר על אותו בסיס נתונים. רק לציין עובדה, שנכון להיום בתקציב משרד הפנים יש רק את המיליארד 987,413 מיליון שקלים. האוצר עשה פנייה תקציבית ואלינו זה עוד לא הגיע, זו הסיבה שרשויות מקומיות עוד לא קיבלו את צורת החישוב כמה מגיע להם, כי אני לא יודע להתחייב על כסף שלא אצלי ושהכנסת עוד לא החליטה. זה יהיה בניגוד לחוק התקציב אם אתן להם כסף שעוד אין לי ביד. אני משער שביום רביעי הקרוב - -
היו"ר דוד אזולאי
רני, האם מה שאתה רוצה להגיד כרגע, שישנן רשויות שלא רק שלא נקבעה להם הנוסחה - -
רני פינצי
לכולם פרסמתי רק לא באופן רשמי.
היו"ר דוד אזולאי
וכיסוי תקציבי יש לנוסחה שנקבעה לאותה רשות מקומית?
רני פינצי
לא. חסרים לי 400 מיליון.
היו"ר דוד אזולאי
בינתיים מה קורה? האם אותן רשויות ממשיכות לקבל את ה-1 חלקי 12?
רני פינצי
כן, הם מקבלים 1 חלקי 12 מה-2 מיליארד.
היו"ר דוד אזולאי
אז אני שואל אותך רני וגם את נציגי האוצר: אנחנו עומדים עוד מעט בסוף שנת תקציב של 2009, ואתם עדין עובדים לפי 1 חלקי 12, גם בהתחשב בזה שהתקציב אושר מאוחר.
רני פינצי
אדוני היושב ראש, כפקיד ממלא חוק אני יודע להקצות כסף שיש לי, במסגרת שיש לי. כל עוד המסגרת לא אצלי, אני לא יודע לעשות את זה. זה נמצא בפנייה תקציבית.
היו"ר דוד אזולאי
אבל רני וקרן, אולי מישהו מכם יכול להסביר כאן לראשי הרשויות איך, מה אתם מצפים מראשי הרשויות?
קרן טרנר
אשמח.
רני פינצי
הבעיה כרגע, במקרה, לא אצל קרן, כי הם עשו את הפניה התקציבית. זה עבר לכנסת ועוד לא הגיע אלינו. כלומר, המכשלה התקציבית - -
היו"ר דוד אזולאי
אתה מדבר על ועדת הכספים?
רני פינצי
בועדת הכספים יש פנייה תקציבית, אבל זה לא הענין. אדוני היושב ראש, נוסחת הקצאת התקציב, כפי שאנחנו מציעים ורוצים לעשות כרגע, עומדת בשיטה הבאה: אנחנו מדברים על כך שמתוך אותם 400 מיליון שקלים שיתווספו, יש כ-2 מיליארד שקלים שמוקצים על פי נוסחת מענק האיזון, ואין על כך חולק. אנחנו רוצים להוסיף עוד 117 מיליון שקלים לתקציב מענק האיזון היות ויש עכשיו חוסר. רק כדי שתבינו את הרקע: הקיצוץ של מעל רבע מיליארד שקלים במענקי האיזון גורם לבעיות קשות בכל הרשויות המקומיות. אנחנו מנסים לעשות איזה שהוא איזון, עם השמיכה הקצרה הזאת אי אפשר להסתדר עם 65% ממה שאומר מודל גדיש. אף רשות לא מסוגלת לעשות את זה, מאלה שמקבלות מענק, שהוא מענק משמעותי. יש פה את שלומי, הוא יכול לתת את הדוגמאות שלו באופן מצוין אבל כמעט כל רשות מקבלת מענק איזון. השארית היא 2 מיליארד ו-100. עוד 166 מיליון שקלים אנחנו רוצים להקצות לרשויות שנפגעות מאשכול סוציו-אקונומי 1 עד 4 ובפריפריה 1 עד 5. כלומר, זה רשויות - -
קריאה
לזה יש נוסחה או שיקול דעת שלכם?
רני פינצי
נוסחה באופן חד-משמעי.
קריאות
- - -
היו"ר דוד אזולאי
רבותי, תאפשרו לרני לסיים את ההסבר כי הוא בסך הכל נוגע בנקודות הכואבות, אז אנא מכם. רבותי, אני מבקש.
רני פינצי
מי שעוקב אחרי עם החשבון, אנחנו כבכל שנה - -
היו"ר דוד אזולאי
רבותי, אני מבקש. רני, תראה כמה קשה לך להסביר פה לחברי הוועדה. תאר לך שראש רשות עומד מול אלפי תושבים וצריך לתת להם הסברים שהם לא רוצים להבין ולא מבינים אותם. את האזרח לא מעניין שום דבר. אותו מענין השירות שהוא לא מקבל.
רני פינצי
אני לא מקנא באף ראש רשות. השארית כבכל שנה, היות ונוסחת מענק האיזון נבנית מ-30 פרמטרים שונים שהרשויות מזרימות אליהם, ולפעמים אפילו אנחנו טועים... גם משרד הפנים, אגדיל ואומר, אנחנו תמיד טועים. אחרי ששולחים את המסגרות רשויות באות ואומרות: רגע, פירעון מלוות רשמתם שיש לנו 17 מיליון ויש לנו 15.5. נתונים זזים, ישובים משתנים. עכשיו נכנסו עוד שתי חלוציות באשכול. התפרקה עיר הכרמל, התפרקה אל-שגור ויש לנו יותר מועצות, יותר רשויות. אנחנו תמיד משאירים רזרבה לתיקונים, וברגע שאנחנו גומרים את כל התיקונים זה מגיע לכל הרשויות דרך שיעור המימוש מלמטה, וזה מעלה את שיעור המימוש של מענק האיזון. זה, אגב, נעשה בכל שנה. השארנו בצד 57 מיליון שקלים, שנועדו לפתור בעיות כמו למשל, אני רואה פה את מאיר כהן לפני, השינוי שלו משנה שעברה להשנה – 11 מיליון שקלים, אם אני זוכר נכון. אופקים בצד השני, יש לו 9,700. אלי לוי – אין לו בעיה...
אלי לוי
זה לא רק אתם אשמים. רוני בר-און, הוא עשה את הבלגן.
רני פינצי
- - אותם 57 מיליון שקלים לא הוקצו כרגע, והם יוקצו על פי קריטריונים ברגע שנראה את גובה הפגיעה מפני שברור לכולם, גם לנו, שמאיר כהן לא יצליח לגמור את השנה שלו בלי גירעון גדול, ולא צביקה גרינברג, ואור עקיבא עם 5 מיליון שקלים. אנחנו נוכל לתת לפגיעה הזאת פתרון קטן.


דבר אחרון – בסוף חסר בשלטון המקומי, נכון להרגע, גם אם ניקח את ה-400 מיליון שקלים, חסרים כרגע 600 מיליון שקלים נוספים. אם הם לא יינתנו, אנחנו כל הזמן ניקח ונגזור את השמיכה הקצרה הזאת מלמטה ונדביק למעלה.
היו"ר דוד אזולאי
אני מכיר את זאת הרבה שנים, יש טענות קשות על נוסחת גדיש שהיא לא מאוזנת, שהיא פוגעת. למה אתם, כמשרד הפנים, ואתה אדם מוכשר, אני מכיר את העבודה היפה שאתה עושה. למה אתם לא יוזמים שינוי?
רני פינצי
הוקמה ועדה ציבורית בראשותו של פרופסור יעקב שיינין.
אלי לוי
עוד ועדה ועוד נוסחה. קח את בוזגלו מבאר שבע והוא יעשה לך נוסחה יותר טובה. עוד פרופסור ועוד פרופסור...
קריאה
אדוני היושב ראש, האוצר אומרים שהם העבירו את כל הכסף, ורני אומר שלא קיבלו.
היו"ר דוד אזולאי
אני לא ארפה מהענין הזה, אני יודע. רבותי, אני חוזר ומבקש, תמתינו בסבלנות. רני, אתה אמרת עכשיו שבעצם כדי להמשיך ולהתקדם חסרים לך כ-600 מיליון שקלים, שאמורים להעביר לכם.
רני פינצי
לא, הם לא מתוקצבים. זה חור במענק האיזון, הפער בין המודל לבין התקציב, כולל ה-400 האלה.
קריאה
זה לא 600 מיליון, זה 600 מיליון כפול 5...
היו"ר דוד אזולאי
קרן, אני רוצה לשאול אותך שאלה: מתי הפניתם את הפנייה שלכם לוועדת הכספים על מנת לקיים דיון ולהעביר, מפני שפה הדברים זועקים לשמים.
קרן טרנר
אני אקח כמה דקות להגיב על נקודות מאוד חשובות: לענין ועדת הכספים – העברנו בסוף החודש שעבר פניה לוועדת הכספים שמוסיפה 413 מיליון שקלים. נציג ועדת הכספים כאן יוכל להעיד שוועדת הכספים אמרה לפרוטוקול: היו"ר גפני ביקש ממשרד הפנים להעביר את הרשימה של חלוקת המענק כתנאי להעברה התקציבית הזאת. אני יידעתי למחרת את ראש אגף התקציבים במינהל לשלטון מקומי אצל רני פינצי. לאחר מכן, הרשימה לא הגיעה. אני העברתי את הבקשה של יו"ר ועדת הכספים ונקבעה ישיבה שבוע וחצי לאחר מכן. הרשימה לא הועברה ממשרד הפנים לוועדת הכספים וזה למרות שהזכרנו יום לפני ועוד באותו יום למשרד הפנים. אני לא יודעת למה לא עברה הרשימה לוועדת הכספים, כמו שהם ביקשו, וזה הדבר היחיד שמנע את העברת ה-400 מיליון שקלים.

אני חייבת לציין עוד משהו קטן: רני פינצי, פקיד בכיר, מתייחס באופן כל כך נחרץ לכך שאנחנו התחייבנו להוסיף כספים למענק האיזון בנוסף ל-300 מיליון שהבטיח השר. אני רק רוצה לחדד שהמו"מ עם השלטון המקומי היה בהחלט בידיים נקיות. אקריא את המכתב של היו"ר עצמו לראשי הערים וזה בדיוק מה שיוכיח לכם שלא הטעינו אף אחד והעניינים היו מובנים: "גובה מענקי האיזון – גובה תקציב מענק האיזון לשנת התקציב 2009 כמעט זהה ל-2007. ב-2008 גובה מענק האיזון עמד על כ-2.6 מיליארד שקלים, כאשר ב-2009 היתה כוונה לקצץ ל-1.99 מיליארד שקלים, אך היתה התחייבות של שר הפנים הקודם להגדלת התקציב ל-300 מליון שקלים." רני, אתה מקשיב? "האוצר כעת הסכים להוסיף כ-120 מיליון שקלים בלבד." הם הבינו, רני, הבינו. הכל היה על השולחן.
רני פינצי
זה לא נכון.
שלמה בוחבוט
זה לא נכון. לא אמרו לנו שיש עוד 300 מיליון שלא ניצלנו אותם.
קרן טרנר
זה מכתב שאתה חתום עליו, אדון בוחבוט.
שלמה בוחבוט
אבל לא אמרו לנו שיש עוד 300 מיליון, לא דיברתם על זה.
קרן טרנר
היתה התחייבות של שר הפנים הקודם להגדלת התקציב בכ-300 מליון שקלים. האוצר כעת הסכים להוסיף 120 מיליון שקלים בלבד. אתה חתום על זה.
שלמה בוחבוט
כן, אבל אני לא ידעתי על ה-300 מיליון שהבטיחו - -
קרן טרנר
אתה כותב שהיתה התחייבות של שר הפנים הקודם להגדלת התקציב בכ-300 מיליון שקלים והאוצר כעת הסכים להוסיף 120 מליון שקלים בלבד. רני, אתה מכיר אותנו. למה אתה חושב שאנחנו דנים עם השלטון המקומי שלא בניקיון כפיים, ועוד יוצא עם זה לעיתונות?
רני פינצי
מה שנקרא: על ראש הגנב בוער הכובע, כי כל מה שאת טענת נגדי, לא אמרתי.
קרן טרנר
הרגע אמרת שהתוספות זה 300. זה 2.4 - -
היו"ר דוד אזולאי
רבותי, חבר הכנסת ציון פיניאן לא נמצא פה. חבר הכנסת דב חנין, בבקשה.
דב חנין
תודה רבה אדוני. אני חייב להגיד לכם שאני שומע את הדיון הזה, וכאזרח במדינת ישראל אני נעשה מאוד מודאג כי האזרחים במדינת ישראל מאוד צריכים את השלטון המקומי, והם צריכים שלטו מקומי חזק, מתפקד, עם יכולת לבצע את התפקידים שלו ואת האחריות שלו. תראו, מה שקרה במדינת ישראל בשנים האחרונות, וזה לא רק בשנה שנתיים האחרונות, זה שאנחנו, המדינה, העברנו יותר ויותר אחריות בתחומים שונים לשלטון המקומי. אבל במקביל לזה, אנחנו החלשנו את היכולות של השלטון המקומי לתת מענה לאותם תפקידים שהיטלנו עליו. היטלנו עליו יותר אחריות, ישנן ציפיות של האזרחים. היכולת של השלטון המקומי לתת תשובות לדברים שהחוק מחייב אותו ולדברים שהאזרחים מצפים ממנו הולכים ומצטמצמים מיום ליום.

אני רוצה לומר לכם שאני רוצה לנצל את ההזדמנות ואני לא יודע אם הציבור שרואה אותנו עכשיו מצליח למצוא את ידיו ואת רגליו בויכוח על המספרים, אבל הדבר העקרוני שצריך להגיד זה שצריך לברך את מרכז השלטון המקומי על השביתה. אני יודע שהיא לא קלה, לא פשוטה, אנשים מרגישים את הדבר הזה אבל השביתה שהמרכז לשלטון מקומי הכריז היא שביתה להגנת האזרחים. היא שביתה להגנת האינטרסים של האזרחים. לכן, גם אם האזרח בבית היום סובל מהשביתה הזאת, הוא צריך להבין שהשביתה נועדה להגן עליו, להגן עלינו, ולאפשר לשלטון המקומי לתת את השירותים המתאימים.

אני רוצה לומר לכם שלדעתי האחריות נמצאת אצל ממשלת ישראל. ממשלת ישראל עדין מחזיקה, לצערי הגדול, באידיאולוגיה המוטעית הזאת שאומרת שכל המערכת הציבורית במדינת ישראל היא מן איש שמן כזה, שצריך להעביר אותו דיאטה רצחנית. אבל אתם יודעים שדיאטה רצחנית זה דבר מאוד מזיק. דיאטה רצחנית היא דבר מסוכן במיוחד כשמדובר לא באדם שמן אלא באדם רזה. ברור שמי שנפגע מהדיאטה הרצחנית הזאת בצורה הקשה ביותר הן הרשויות המקומיות החלשות, העניות שלא מסוגלות לעשות לא דיאטה גדולה ולא דיאטה קטנה. הן צריכות עוד תקציב, הן צריכות עוד תגבור, הן צריכות עוד גיבוי מהמדינה. לכן, אני רוצה לומר לכם ולציבור, שאני חושב שהשביתה הזאת צודקת ונכונה.

אני רוצה לסיים בענין שבו התחילה הישיבה, ולומר לכם כך: תראו, לי יש ציפיות מהרשויות החזקות, והציפייה שלי מהרשויות החזקות, אני בעצמי תושב תל-אביב, ואני מצפה מהרשויות החזקות, כולל מהעיר שלי, תל-אביב, בהחלט להיות סולידארית גם אם המצב שלה הוא פחות קשה כי הערים הגדולות גם הן חלק מהשלטון המקומי ומאבק השלטון המקומי צריך להיות מאבק של כולם. הציפייה שלי מהרשויות המקומיות החזקות היא לעמוד יחד עם כולם מאחורי המאבק שהמרכז לשלטון מקומי הכריז. הציפייה שלי מהרשויות החלשות יותר היא לא להתפתות לאפשר לממשלה לעשות ביניכם "הפרד ומשול". האינטרס של כל הרשויות המקומיות, בסופו של דבר, הוא לעמוד יחד. יש לכם יריב אחד, לפי דעתי, וזו אותה מדיניות שפוגעת בציבור דרך השלטון המקומי. לכן, אני מאוד מקווה שהשביתה שלכם תצליח לשאת פירות אבל אם לא, אני יכול להבטיח לכם בשמי ובשם חברי כנסת נוספים ולא מעטים בבנין הזה, שאנחנו נתמוך בכם ובמאבק שלכם. הוא מאבק על חוליה מאוד חשובה לאזרחי ישראל כדי שהמערכת הציבורית במדינת ישראל תוכל לתת לאזרחים את השירות שמגיע להם. תודה רבה.
היו"ר דוד אזולאי
תודה רבה. דוד בוסקילה, ראש עיריית שדרות.
דוד בוסקילה
ברשותכם, אני רוצה להתחיל מאיפה שרני פינצי סיים. ממשלת ישראל, לא הממשלה הנוכחית, הקימה ועדה שתקבע מה הפער בין ההוצאות שהממשלה מתירה לרשויות מקומיות לבין ההכנסות שממשלת ישראל קבעה שהם פוטנציאלית יכולים לגבות. לפער הזה קוראים "מענק איזון". מענק האיזון הזה ניתן מתוקף ההגדרה לרשויות חלשות, שאין ביכולתן לתקצב מההכנסות העצמיות שלהן את מלא התקציב. ממשל ישראל קבעה שהחסר הזה הוא 3 מיליארד, וכשממשלת ישראל אימצה החלטות של ועדה היא מראש קבעה שהיא לא מוכנה לתת את מה שחסר באמת.
רני פינצי
שהוא אחוז מסך כל תקציב המדינה.
דוד בוסקילה
רגע, תשמע. זה לא מחדל של הממשלה הנוכחית. אני אומר שממשלת ישראל קבעה למעשה את הסל, וממשלת ישראל מראש, ואני לא מדבר על הממשלה הנוכחית או קודמתה אלא ממשלות ישראל לדורותיהן. זאת תעודת עניות לחברה הישראלית. כאן המאבק הוא לא על ה-2.4, הם לא מעניינים אותי. המאבק הוא על ה-3 מיליארד שממשלת ישראל קבעה, שתבוא ממשלת ישראל ותגיד: אם אני מפחיתה מה-3 מיליארד שקל אחד, אני במודע גורמת לילד בערי הפריפריה חסר. מה עומק החסר? זה הממשלה תקבע אבל הפתיחה היא 3 מיליארד. הנוסחה ברורה והחלוקה ברורה.

דבר שני, קמים כל מיני יפי נפש ומתרעמים: למה לפגוע במערכת החינוך? אני שואל אתכם שאלה: בכל הרשויות המקומיות שהן בעלות מענק, נטל הגירעונות, נטל הקושי בא מחינוך ורווחה. כשבאה ממשלת ישראל וקובעת באמנה שלה, לכאורה, עם השלטון המקומי ש-25% מהיקף ההוצאה על חינוך יבוא ממענק האיזון, וקובעת ברווחה אותו דבר, בפועל אני אראה לך שכל ראש רשות שיש לו מענק, אין פחות מ-40% או 38% שמוציא ראש רשות מתקציבו כדי להשתתף בחינוך. זאת הסיבה שבהרבה מאוד מערי הפריפריה מערכת החינוך לא שבקה חיים כפי שהיה צריך להיות. כששר החינוך יוצא נגד ההשבתה הזאת, הוא למעשה יוצא נגד תקציב החינוך כי המענק הזה מממן חלק מתקציב החינוך, ואם מקצצים בו - מקצצים בתקציב החינוך. אם לא נעשה את השבתת המגן הזאת או האזהרה הזאת, בעוד חודש ימים זה ישבוק מעצמו, שלא תשלם שכר למורים, שלא תשלם שכר למינהלנים ולסייעות, הכל ייסגר מעצמו.

לכן, אדוני יושב ראש הוועדה, אני אומר לך שהמאבק על דמותו של השלטון המקומי הוא לא מאבק על יוקרתם של ראשי הערים. הוא מאבק על הצורך הבסיסי לקיים חיים נורמאליים בערי הפריפריה. יתרה מזאת, הפער בין הערים הגדולות והקטנות, אני בוש ונכלם כשאני רואה שיש כאלה שבחרו להיאבק פחות. אני חושב שעדין אנחנו נאבקים את המאבק של כולם כי השלטון המקומי צריך להביע את דאגתו לאזרחים, והאזרחים בתל-אביב מעניינים אותי כמו האזרחים בשדרות.
היו"ר דוד אזולאי
תודה רבה אדוני. חבר הכנסת מגלי והבה, בבקשה.
מגלי והבה
אדוני היושב ראש, אני רוצה למחות ולהזדהות עם השלטון המקומי וראשי הרשויות ששר האוצר לא נמצא כאן וששר הפנים לא נמצא כאן. אם לא הם, איפה המנכ"לים שלהם אם אכפת להם מאזרחי ישראל? כל הרשויות המקומיות שובתות בצפון ובדרום. כדי להגיע לפה, אדוני היושב ראש, אני נוסע 3 שעות ואני רואה את האשפה ברחובות, אני רואה את התשתיות ברשויות השונות ואתם, תסלחו לי, לא על סדר היום הלאומי. אני חבר בוועדת הכספים ובשבוע שעבר בא שר האוצר והציג לנו 3 חודשים של מדיניות הממשלה וההצלחה הכלכלית. סעיף אחד על השלטון המקומי לא קיים, לא נמצא. שאלנו את השאלות הנכונות. אדוני יושב ראש השלטון המקומי, עשיתם טעות אחת כשעשיתם את החתימה על ההסכם בשביל להעביר את התקציב. ברגע שהעבירו את התקציב לשנתיים אתם מחוקים. אנחנו רואים פה שני פקידים, המרחק בין המשרדים שלהם כמו אילת ומטולה. במקום שיישבו וידונו על הבעיות שלהם, גם נציג משרד הפנים וגם נציגת משרד האוצר ויבדקו איפה הסתירות. מה אתם מצפים? שהילדים שלא הולכים לבית הספר יעשו את ההשוואה הזאת? אני מתפלא על יו"ר ועדת הפנים והגנת הסביבה. הוא חלק מהממשלה, חלק מהקואליציה. נגמרו הזמנים שאנחנו צריכים לבוא להזדהות אתם. דיבורים אתם לא צריכים וגם לא הזדהות רגשית. צריכים לפתור את הבעיות של השלטון המקומי.

אני אומר לכם יותר מזה, שהייתי שותף למאבק של הרשויות הדרוזיות והצ'רקסיות. ישבנו עם ראש הממשלה, ישבנו עם שר האוצר וכולם חתמו חתימות ויצאו בהצהרות לתקשורת: אל תחריפו את השביתה, אל תקלקלו את היחסים. תלכו לשאול את ראשי הרשויות אם הם קיבלו מה שמגיע להם? שום דבר. אני אומר לך, אדוני היושב ראש, העם אתך, האזרחים אתכם. אתם צריכים להראות לממשלת ישראל, והתירוצים בין האוצר לפנים צריך לגמור אותם כי הפנים יגיד שאחרי שהאוצר יעביר לו את הכל, הם לא העבירו לי. אתם צודקים, אבל הכתובת זה האוצר וצריך לגמור את הסוגיה הזאת.

אם היום, במאבק הזה, לא תגיעו לפתרון הסוגיה של הרשויות המקומיות, הרשויות תקרוסנה. אני עובר בבית שאן ואני רואה את המצב. אני נוסע לשלומי ואני רואה את המצב. לאן אתם רוצים להוביל את השלטון המקומי? לבי אתכם, כי אתם מייצגים אוכלוסיה, שלא לדבר על המצב הסוציו-אקונומי של הרשויות האלה. ישב פה חבר ועדת הכספים, חבר הכנסת פיניאן. דיון של שעה וחצי-שעתיים מילה אחת לא התייחסו בוועדה. חתמנו על ה-3 מיליארד שקל אתכם, שכחנו ונשכח מכם. הם היום לא צריכים את הקואליציה ולא את האופוזיציה. המכונה הדורסנית ממשיכה לנוע קדימה ולכן, אם היום, ערב החגים, אדוני זאב בילסקי, לא נביא את ראש הממשלה, את שר האוצר והפנים שמיידית יקבלו החלטות. בשביל זה יש מנהיגים ויש ראשי ממשלה, לא לתת לעסק שמכוניות הכיבוי יתקעו בעליה ומכוניות האשפה לא ישרתו את האוכלוסייה. אל תהיו עדינים. אני מבטיח לכם שנאבק שהרשויות יקבלו מה שמגיע להן. לכן, אני אומר לכם שכל ניסיון למרוח את זה, אדוני יושב ראש השלטון המקומי, לא יעזור לראש הממשלה, לא לשר הפנים ולא לשר האוצר. אנחנו על סף תהום וצעד אחד קדימה, אין רשויות ותוהו ובוהו ישלטו.
היו"ר דוד אזולאי
תודה רבה. מר רון נחמן, ראש עיריית אריאל.
רון נחמן
גם שלמה וגם אני בוגרי הבית הזה. ראשית, אני רוצה לומר לגבי ההתנהגות של האנשים, סלח לי, ואני אומר לחברים שלי, אני לא רגיל לצעקות כאן, בוועדות האלה, וזה בשביל עצמנו, לפני שאנחנו באים בטענות לאחרים, קודם כל להסתכל בראי. אני פונה לידידיי, גם לחיים ביבס וגם לאלי: אנחנו נמצאים פה ומסתכלים עלינו בטלוויזיה במעגל סגור, הציבור רואה אותנו ואחר כך אנחנו באים לממשלה שרוצים למנוע את האלימות על ראשי ערים. אז זאת הדוגמה שהמנהיגים נותנים דרך הטלוויזיה והכל עובר בשידור חי, אז קצת רגיעה לא תזיק.

רציתי להודות לך על כך שקיבלת אותנו פה. זו פעם ראשונה לפחות שאני, מוותיקי ראשי הערים וגם כחבר כנסת יכול לומר לך שאתם הראשונים שמדברים אתנו, אתה והחברים שלך בוועדה. אני חושב שמגיע לכם צל"ש על כך, כי ההתדרדרות כל כך עמוקה, שאנחנו צריכים להתכנס בזמן שהכנסת בכלל לא עובדת, ערב ראש השנה, לדיונים שכאלה. אז קבלו את הצל"ש, אדוני היושב ראש, וכל החברים שלך שתמכו ובאו.

הדבר הגרוע ביותר, מה שקורה לנו היום במדינה, זה האוזן האטומה והערלה. אתה יכול להגיד: אני לא מסכים עם דבריך, אני לא מסכים עם שום דבר שאתה אומר, אבל תשב ותדבר. איזו מן חוצפה, איזו מן התנהגות זאת שלא מקשיבים? יש לי קבלת קהל ואני צריך לשבת עם כל אלה שהממשלה דופקת אותם לאורך כל הדרך, לשבת פעם פעמיים בשבוע?
היו"ר דוד אזולאי
רון, תתייחס לנושא, אני מתחיל להסמיק.
רון נחמן
אם זה דברים שמגיעים לציבור, אז כדאי שהוא ידע. אני חוזר לנקודה שבשבילה עשינו את ההחלטה בשבוע שעבר על שביתת אזהרה. לא הודענו שאנחנו סוגרים את בתי הספר אלא אמרנו שאנשים שלנו, שמקבלים משכורת מהשלטון המקומי, הם ישבתו. גם ברווחה, מה ההבדל בין זקן שצריך את הסיעוד לבין תלמיד שצריך את זה? מה ההבדל שזה צריך לקבל אישור לבניה? מה זה משנה? אנחנו הזרוע הארוכה של השלטון המרכזי. השלטון המרכזי פגע בנו כבאי כוח שלו, כמוציאים לפועל את המדיניות שלו, וירה לעצמו ברגל. אין במדינת ישראל מילה שנקראת "לקחת את האחריות". הכישלון יתום.

אני אומר לך כאן, לגבי, אני אישית, ואני לוקח בכוונה דוגמה שלי אישית, כראש עיר בקדנציה שישית. לפני 13 שנה, בפגישה שהיתה לנו, מענק הפיתוח היה 4 מיליון שקל. מענק הפיתוח, אדוני היושב ראש, לשנת 2009, שרני פינצי מכיר אותו הוא 300 אלף שקל. ב-300 אלף שקל, עם קרוב ל-19 אלף תושבים, אני רוצה לשאול את הגברת מהאוצר - -
היו"ר דוד אזולאי
רון, תסלח שלי שאני קוטע אותך. אני מצטער להגיד לך שזה לא נולד ביום אחד. איפה הייתם? למה משכתם את המצב הזה כל כך הרבה שנים? לצערי הרב נתנו לכם עוד מכה ועוד מכה. כל הממשלות לדורותיהן פגעו בשלטון המקומי ואתם לא עשיתם שום דבר.
היו"ר דוד אזולאי
אבל אתם לא עשיתם שום דבר.
רון נחמן
אני מבקש להציג את הנקודה: לפני 13 שנה - 4 מיליון, בשנת 2009 – 300 אלף שקל. מענק האיזון מ-19 מיליון, לי אין מקורות הכנסה, אין לי נכסים ואין לי כלום. יש לי חרם אירופאי, יש לי חרם על מוצרים, יש לי את אובאמה והילארי קלינטון עם כולם ביחד על הראש, עם ההקפאה של בניה ואין כניסה של כספים, אין שום דבר. בנוסף להקפאה גם הענין הכלכלי. 19 מיליון מענק לאיזון, 5 מיליון יורדים עכשיו. מאיפה אני לוקח כסף, מהבנקומט?


אז אם רוצים לסגור את זה, הנה ראש מועצה ממונה. יש לנו את האיזו 9000, יש לנו פרס של השלטון המקומי על ניהול מצטיין. אני לא ראש עיר מתחיל, אני ראש עיר כבר קרוב ל-32 שנים. אני צריך לשבת היום כאן, באולם הזה, ולבכות כאן על הדברים האלה? בושה למדינת ישראל. זאת בושה. יש כאן אחריות של הכנסת, אחריות של ממשלה. אני מייצג את עצמי, אני רוצה תוספת שכר? אני מבקש תוספת תנאים סוציאליים? מה אני מבקש? אני מבקש שהתושבים, אתם התושבים שלנו, שתוכלו לחיות כמו שצריך. אני מבקש משהו בשבילי? שילך הכל לכל הרוחות. אנחנו יכולים לעשות התפטרות קולקטיבית של כולם ונראה את הממשלה והכנסת, מה תעשו כאן במדינה. למה הדבר הזה שתוקפים אותנו? את המלחמה של מי אנחנו עושים? את המלחמה של כולכם וגם אתם חברי כנסת ושרים וראש ממשלה, גם אתם תושבים. גם הילדים שלכם הם תושבים. אנחנו צריכים לקבל את כל הבוץ והרפש, ששר כזה או אחר יגיד לנו כך או אחרת או יטיפו לנו? צריכים להגיד לנו תודה לראשי הערים, לשאת אותנו על כפיים על העבודה שאנחנו עושים יום יום ולילה לילה, עם סכנות ועם הכל. זו הזעקה שלי.


אני אומר לך, הגברת מאגף התקציבים ולך אדוני, רני פינצי. ישבתי כאן, בכנסת, אני מכיר את התחמונים של ועדת הכספים מהתחלה ועד הסוף, עם התקנות והבקשות להרשאה. תאמין לי, שלמה ואני ישבנו 4 שנים פה ואנחנו מכירים את הדברים האלה. תפסיקו את הדברים האלה, את הציבור זה לא מעניין. שבו ביניכם ותסגרו את הדברים. אני רוצה שאתה תגיד לי ואת תגידי לי, לא כמו שישבת עם ראש הממשלה ושר האוצר, שסיכמו על ה-2.4. אנחנו לא נכנסנו למענקים מיוחדים, כמו שאת אומרת, אף אחד לא העלה את זה על השולחן באותו לילה כאן, בכנסת. אף אחד לא העלה את הדבר הזה. את כל "בעזר השם" שמכניסים כל מיני דברים, אחר כך אתם עושים ומעגלים ונוגעים בדברים האלה. אני, ראש עיר, רוצה לדעת כמה יש לי בבירור,
שכשאדבר אתך ואתך כאזרח, מה אתה תקבל כאזרח. כשאני יושב עם ראש ממשלה ועם שר אוצר ומסכמים סעיף אחד על 2.4 מיליארד במקום 2.6 שביקשנו. כשאומרים: את זה קיבלתם ועל זה מבטלים את השביתה, עכשיו אני שומע פרשנות, פירוש רש"י ואונקלוס. אני אומר לכם שזה לא מקובל. אדוני, יושב ראש הוועדה, לא מקובל. תיקחו את הדברים, זה אחריות שלך כראש ועדה, אחריות שלכם כחברי ועדה. תקראו לפה את הרשות המבצעת ותעשו סדר בדברים האלה. תודה.
היו"ר דוד אזולאי
תודה רבה, אני מאוד מודה לך. חבר הכנסת אריה ביבי, בבקשה.
אריה ביבי
אדוני היושב ראש, ראשית, אני מעריך את זה שזימנת את הוועדה ואת האנשים. אני מכיר את היושרה שלך כאדם מאוד ישר ורציני.
היו"ר דוד אזולאי
הלאה...
אריה ביבי
כן, כן. אני רוצה לומר כמה דברים: ראשית, אנחנו יושבים פה והשר לא פה, המנכ"ל לא פה וגם מהאוצר, עם כל הכבוד לגברת, גם מהאוצר לא שלחו נציג. עם מי אנחנו מדברים? אנחנו כאן עם ראשי רשויות, שזה בעצם החומה בקצה הסכר. תארו לכם שגם זה נופל, איזה אסון יקרה למדינת ישראל. אני שמעתי את נחמן ואת האחרים ואני אומר לכם שלא רק שלבי נחמץ... נחמן ואחרים, תאמינו לי, אני לא יודע. אנחנו פה, בוועדת הפנים. נכון שפרלמנט זה "פרלה" ומדברים, אבל לדעתי, אדוני היושב ראש, אנחנו צריכים לעשות מעשה כוועדת פנים. אני הייתי מציע לוועדת הפנים, שאני חבר בה, שנצא להפגנה יחד אתם, ושידעו שיושב ראש ועדת הפנים יחד עם חברי ועדת הפנים הם שותפים גם בהפגנה ולא רק פה, בבית היפה הזה.

דבר נוסף, אני רוצה לומר גם לאנשים של האוצר וגם לאנשים של משרד הפנים שאני מאוד מכבד אותם. הם יושבים מתחת לניאון ומשתזפים. זה כיף לשבת ובתיאוריה לעשות דברים. בתיאוריה. הייתי קצת זמן יושב ראש רשות, רק שנתיים וחצי ואני אומר לכם שזה הספיק לי. יושב ראש רשות צריך להתעסק באין סוף דברים. הוא צריך להיות חובש, הוא צריך להיות מנהל, איש חינוך, איש זבל, איש אוצר. הוא צריך להיות הכל ולא מניתי כלום. אם אמנה כאן, הזמן של הוועדה ייגמר ואני אמנה עוד כמה תפקידים שראש עיר צריך לעשות.
היו"ר דוד אזולאי
איך אנחנו אומרים ביום כיפור? "הזמן יכלה והמה לא יכלו".
אריה ביבי
אתה צודק, זה בדיוק ככה. ומה אנחנו עושים להם? תאמינו לי שראש רשות זה לא רק התנדבות. נחמן, אני אומר לך שזה מלח הארץ. זה אדם שלוקח את עצמו ויודע שהוא הולך למשימת התאבדות. מה אנחנו עושים להם? זה כמו החמור שראו אותו יושב והעמיסו עליו והעמיסו עליו ואמרו לו: תגיד לי, מעמיסים עליך כל כך הרבה, מה יקרה בסוף? אז הוא אומר: הם יכולים להעמיס, השאלה מי יקום. אז אם אנחנו רוצים להגיע למצב הזה של מי יקום, לדעתי אנחנו כמעט ליד המצב הזה.

מכובדי, אני אומר לכם ואתם יכולים לרשום את זה. אדוני, יושב ראש השלטון המקומי, חבר הכנסת אריה ביבי מתייצב לימינך מתי שתרצה. אני אומר לך שלא רק אני. אני רוצה שכולם יעשו את זה, כל חברי הכנסת. צריכים לעזור לרשויות ואתה, יושב ראש השדולה, אני אתך.
היו"ר דוד אזולאי
תודה רבה, אני מודה לך. מר חיים געש, בבקשה אדוני.
חיים געש
אחרי ששמעתי את קרן מהאוצר, הבנתי שאנחנו מפספסים משהו. אם קרן, שהיא תושבת שלנו, אומרת שהיא מבינה על מה השביתה – יש לנו בעיה. אגיד לך, קרן: השביתה היא בשמך כדי להבטיח שרמת השירותים שלך לא תמשיך להיפגע. השביתה היא לא רק על מענק האיזון. הבנו את הפרינציפ. בבסיס יש פער של 600 מיליון שקלים, ולא משנה אם ה-318 יתווספו או לא. אבל זה רק חלק מהתמונה כי התמונה המלאה ישנה אצלך אבל את לא רואה אותה, כי את הרפרנטית של משרד הפנים. את תקבלי את התמונה אם תשבי עם הרפרנטים של המשרדים האחרים, ותצרפי את התמונה של משרד החינוך, רווחה ותחבורה לאורך 10 השנים האחרונות אל מול הגידול במספר התושבים ואל המטלות שהוטלו על השלטון המקומי, ונתחיל למנות רק את חלקן.

אנחנו מ-2004, רטרואקטיבית, משלמים 13% משכר המזכירות, שרתים ועובדי ניקיון בבתי הספר. זה נכון?
קרן טרנר
זה דיפרנציאלי.
קריאה
דיפרנציאלי זה עוד יותר גרוע כי את דופקת אותנו.
חיים געש
תנו לי לדבר. לא אמרתי כמובן ש-13% בשכר, ולא משנה אם זה דיפרנציאלי או לא, בא מכספי הארנונה. היטל ההטמנה בא מכספי הארנונה. ביטול ההסעות או השתתפות משרד החינוך בהסעות או חזרה לחוק חינוך חובה של 1953, אם אני רוצה להישאר באותה רמת שירות אני צריך להביא את זה מתוך הארנונה. חינוך מיוחד, ילדים עם צרכים מיוחדים - אנחנו מממנים 50% מההסעות של הילדים, משלמים את אגרת תלמידי חוץ ומשלמים את המלגות. ביישוב כמו שלי וגם אחרים, אני כבר ישוב קטן-גדול, אני כבר 34,000 תושבים, אין לי פתרונות לכל הילדים עם הצרכים המיוחדים, ההוצאה הזאת על 300 ילד היא 5% מהארנונה. כשאני פונה לרני פינצי וקרן ואומר שאני רוצה להעלות את הארנונה, הם אומרים לי: איחרת ביומיים, כי צריך להגיש את זה עד פברואר ושנית, הם אומרים: מה פתאום שנאשר לך? אני יכול לתת לכם עוד כהנה וכהנה. דברו על שירותי הכבאות, משטרה, על רגל אחת. איך פתאום המשטרה מאשרת אירועים בלי כבאים אני לא יודע, וגם עצרו אותם אתמול בדרך בלטרון.

התמונה הכוללת היא שעומס המטלות הכספיות על רשויות הוא הרבה מעבר ל-600 מיליון שקל שחסרים. מקורות ההכנסה שלנו, אתם שולטים בהם. עכשיו אגיע למקורות ההכנסה: אתם רוצים לבטל לנו את מקורות ההכנסה לחלוטין, בכל הפטנטים שאתם מוצאים. קרן, כמה משרד החינוך משתתף היום בהפעלת בית ספר יסודי עבור ילד לשנה?
יהודה סקר
75 שקלים.
חיים געש
אני שאלתי את קרן. 72 שקל ברוטו. אם אלך עם הכללים שלכם, של 25% 75% מצ'ינג בחינוך, לא יהיה חינוך. לא יהיה אינטרנט, לא יהיה נייר טואלט, לא יהיה כלום. לכן אני אומר שההסתכלות רק דרך החור של מענק האיזון מטעה.
נלך הלאה
כמה העביר לדעתך משרד החינוך לפרדס חנה-כרכור נטו, כי יש אצלי כמה מוסדות שהם לא שלי, שהם מוסדות של חינוך מיוחד, לשיפוצי קיץ ב-2009? 9 בתי ספר ו-40 גני ילדים, כמה את חושבת שהוא העביר, לפי איזה מפתח? אני שואל אותה. שיניתי את כל הדיון ואני מציג לקרן, כי היא לא חיה במציאות, היא חיה דרך המסך והניירות. קיבלנו לשיפוצי קיץ 64 אלף שקלים ל-40 גני ילדים ו-9 בתי ספר ולכן, אתה צריך להשלים את זה. גם פיתוח לא יהיה כי מה-1 בינואר, אם הצעתכם תתקבל, מי שקונה או בונה בית ישלם מחיר מים הרבה יותר יקר, רק מה? לא יהיה מי שישלם את הסלילה. אם הוא לא ישלם אגרות, אני אצטרך לקחת הלוואה בבנק כדי לעשות את הצנרת ואת הביוב, אלא שאף אחד לא ייתן לי הלוואה, ואני במקרה בסדר. (אין לי סגן בשכר, אין לי דובר, אין לי רל"ש, אין לי נהג ואני גם מאוזן 5 שנים וגם גובה ארנונה).
קרן טרנר
גם לא בארנונה?
חיים געש
ב-87% שוטף משוטף. גם פה את שולטת לי גם בהכנסות שלי, כי את קובעת מי זכאי להנחה בארנונה ולא משפה אותי. אם הייתי אומרת משהו אחר, ועל זה הייתי הולך איתך: הנחות בארנונה רק לפי מבחן הכנסה, זה משהו אחר לגמרי. היום את לא משפה אותי בכלום ולכן, המשבר הרבה יותר גדול.
דבר אחרון
כיבוי אש. אני יושב ראש איגוד ערים לכבאות חדרה. האיגוד הזה מסודר ולא חייב כלום, שילם משכורות גם כשאף אחד לא שילם, לא עומד בתקנים שנכפים עליו. משרד הפנים קובע תקן. מסקנות ועדת החקירה של פתח-תקוה אמרו שאני צריך להודיע שאני לא עומד בתקן, אני רוצה שתמלאו את התקן. אם לא תמלאו את התקן, אני סוגר את תחנות כיבוי אש.
היו"ר דוד אזולאי
חיים, אני רוצה להגיד לך שמערך כיבוי אש במדינת ישראל במתכונת הנוכחית פועל על פי נס. אין לי מילה אחרת.
חיים געש
אם תרצה הצעה מלומדת אני אתן לך, אני עושה את זה 10 שנים.
היו"ר דוד אזולאי
אני מכיר את זה היטב, בכיבוי אש יש לי דוקטורט. קיימתי כאן דיון לפני שבוע ואני אומר לך שמערך הכיבוי במדינת ישראל פועל על פי נס.
חיים געש
בשורה התחתונה התמונה היא לא רק משרד הפנים. זה סך כל הקשר בין הרשות המבצעת לרשות המקומית. הממשל המרכזי נטש את נתיניו.
היו"ר דוד אזולאי
תודה רבה. גבי, אני רוצה שתספר כאן, לחברים, על מענק האיזון שלך. איך הנוסחה מעוותת בשלומי לעומת ישובים אחרים. אני מניח שבענין הזה אתה בקי, אני מכיר את זה מזווית אחרת. אני רוצה שתדע שכרגע צופים בנו אזרחי מדינת ישראל. שלפחות ידעו שגבי נעמן משלומי זועק את הזעקה שלו, ושידעו על מה. העיוות הזה זועק לשמים.
גבי נעמן
כבוד היושב ראש, חברים, אני מודה לך מאוד על כך שנתת לי את הזכות לדבר על שלומי. שלמה תמיד אומר לי: גבי, תדבר באופן כללי, לא רק על שלומי, כך שיש לי היום את הזכות לדבר על שלומי.

אני רוצה לומר שאני מדבר מנוקדת מבט של נוסחת סוארי לעומת נוסחת גדיש. נוסחת סוארי נתנה לשלומי בשנת 2002 סכום של 17 מיליון שקלים, 14 מיליון פלוס מענקי שרים, כ-17 מיליון שקלים עבור 4000 תושבים כאשר כל הפרמטרים נכנסו לשם. נכון שמיום שנכנסה ועדת גדיש, המענק ירד ל-10,9,8, ולשמחתנו משרד הפנים בכל החצופה שלו, וסליחה שאני אומר זאת, הוריד את זה ל-3.4 מיליון שקלים היום. ישבנו עם המנכ"ל לפני מספר ימים, ואולצתי לקבל עסקת חבילה כזאת: מחזירים לי 2 מיליון וחצי, עוד מענק שר ועוד הלוואה.
היו"ר דוד אזולאי
את ההלוואה אתה לא משלם בטח, משרד הפנים צריך לשלם...
גבי נעמן
בנקודת הזמן של נוסחת גדיש, אילצו אותי במשרד הפנים לקחת כ-8 מיליון שקל עבור השוטף. כלומר, בעבור החוסר, כדי לאזן אותי.

אני רוצה לומר לכם שהרשות המקומית שלומי מאוזנת מזה 13 שנה ומנוהלת תקציבית בצורה הטובה ביותר שיש, וזה בזכות ניהול תקין שלנו ולא בזכות התפרעות כזאת או אחרת. מי שרוצה לדבר על ראשי הרשויות שהם עובדים לא נכון סליחה, זה לא נכון. ראשי רשויות מוציאים את הנשמה יום וליל כדי לתת לתושבים שלהם. אני רוצה לומר לך שגם אלצו אותנו להתחבר לתאגיד מעלות שלומי וכן הלאה. לקחו מאתנו הכנסה נוספת ואלצו אותנו. האוצר, נכון ליום הזה, מחזיק לי כסף של מענקים שהמדינה נתנה לנו, כישובי קו העימות 60%. הוא מחזיק כסף ומאלץ אותי לקבל את הכסף מיום שנכנסתי לתאגיד ולא מיום שקיצצו לנו למעלה מ-4 מיליון שקלים, ואנחנו בדיונים קשים מאוד. אם לא יחזירו את הכסף - -
היו"ר דוד אזולאי
על פעולה כזאת אין לך אלא לפנות לבג"ץ?
גבי נעמן
אני כרגע בדיונים.
היו"ר דוד אזולאי
עזוב דיונים. גבי, תקשיב, תשמע עצה של חבר: אני חושב שאם יש פגיעה כזאת, כפי שאתה מציין אותה, אין שום סיבה בעולם שאתה תמתין ולא תלך לבג"ץ, על מנת שהוא יורה למדינה להעביר את הכספים שמגיעים לך בזכות.
שלמה בוחבוט
בג"ץ ידון בזה עוד 3 שנים.
היו"ר דוד אזולאי
תתחיל, זה יגיע יום אחד.
גבי נעמן
כבוד היושב ראש, אני רוצה לומר לך שאנחנו דנים כאן, וזה דיון שנחזור הביתה ללא שום דבר. יש לנו את משרד הפנים שבראשו עומד השר אלי ישי, שלדעתי, ואני לוקח על עצמי את כל מה שאני אומר, לא פועל נכון וחזק נגד ראש הממשלה. ידע לסגור לטובת המגזר כמיליארד וחצי ומהרגע הזה, אתם תעשו את העבודה מול האוצר. לא האוצר היא הכתובת אלא משרד הפנים. זאת הבעיה הגדולה שלנו, שאין לנו שרים. לא בר-און ולא מאיר שטרית וגם לא השר אלי ישי, לא נלחמים יחד אתנו. מדברים בטלוויזיה כמו שצריך אבל שום דבר לא עושים למען השלטון המקומי. מדברים על כך שנוסחת גדיש לא עובדת, זה בסדר וזה נכון וזו כבר עובדה. הבעיה הגדולה שלנו היא שלמעשה יש פה נוסחה שמתגבשת ואני לא יודע לאן היא תגיע, אבל נוסחת סוארי זו הנוסחה ולא צריך להמציא את הגלגל. ה-3 מיליארד שקל, זה רף מינימום.

לכן, שלמה, כולנו מאחוריך. זה שהרשויות הגדולות לא הצטרפו, זו בושה וחרפה למדינת ישראל שיש לנו רשויות כאלה שלא מגבות את הרשויות בפריפריה. איך הגדרת, יש להם כרס שלא רואים את הרגליים. זה בדיוק מה שקורה במדינה הזאת, יש את הדרום והצפון, ובאמצע זה השלד של המדינה.

חברים, ראש הממשלה נתניהו לא אחת הצהיר שהוא רוצה לראות את הפריפריה, את הישובים העירוניים, ואת עיירות הפיתוח עיירות מפותחות. נתניהו במו ידיו עושה את העיירות האלה לעיירות מסכנות ועניות, וזה כבר הרבה שנים שאני עומד במשרד הפנים כמו עני בפתח ומבקש את הזכות לקבל את מה שמגיע לתושבי שלומי, התושבים שלנו. תודה לך.
היו"ר דוד אזולאי
תודה רבה. סאלח סולימן, בבקשה.
סאלח סולימן
ראשית, אני רוצה להודות ליו"ר ולחברי הכנסת, אבל האמת היא שאני היום שמח מאוד כי אנחנו היום כולם ביחד, יהודים, ערבים ודרוזים, עיירות פיתוח וגם חלק מהערים החזקות דווקא. אני ממש שמח. אני רוצה להגיד דבר בנושא המגזר הערבי: ממשלות ישראל לדורותיהן, לא זאת ולא לפניה ולא לפניה, הפלו את המגזר בצורה אדירה ולא שמו לב אליו. היום, ברשויות המקומיות הערביות אנחנו לקראת חג, ואם אני אגיד לך שיש רשויות ש-9 חודשים לא שלמו שכר לעובדים, ושם ישב פקיד ממשלתי, שמשרד הפנים מינה אותו ו-9 חודשים לא קיבל שכר. היום נבחרו ראשי רשויות חדשים והם נכנסו לגירעונות אדירים, וזה כמעט כל הרשויות הערביות. לנו יש הכנסה רק מארנונה בתים. אין לנו כלום. לא תיירות, לא צימרים, לא בתי מלון ולא תעשייה. ותשתיות, שלא תדע מהן. כבודו, טאטוא רחובות בשבילנו זה דבר גדול. אנחנו לא מגיעים לדבר הזה. אין לנו אפשרות לטאטא רחובות. יש לי 8000 תושבים עם 12 עובדים מוניציפאליים. אני אמנם מחזיק מעמד ואין לי גירעונות. היתה לי תכנית הבראה לפני 4,5 שנים ועמדתי בה כמו שצריך ואין לי גירעונות, אבל עכשיו מכניסים אותי שוב לגירעונות כי אני לא יכול להוריד יותר ממספר העובדים, אני עובד עם 12 עובדים ואני לא יכול יותר. אני רק אחת הדוגמאות של שאר הרשויות. אני לא רוצה לדבר סקטוריאלית, זה קשה לי. אני רוצה לדבר פעם אחת כאזרח שווה לכולם במדינת ישראל. תודה רבה.
היו"ר דוד אזולאי
תודה רבה. שמעון סוויסה מחצור, בבקשה.
שמעון סוויסה
אני אקצר אבל אקרא לזה "החזון ושברו". מגיע ראש רשות חדש, נכנס לעבודה ומסתבר שיוצאים למלחמה עם רובה בלי כדורים. אני מפנה שאלה לגברת מהאוצר: האם יש סעיף תקציבי או נושא או תחום מכל תקציב מדינת ישראל שקוצץ בצורה כל כך דרסטית? אני נותן לך שבוע לעשות שיעורי בית ולחזור לתת לנו תשובה. אין תחום שנפגע כל כך קשה כמו הרשויות.
קרן טרנר
אתה רוצה לתת לי נתונים?
שמעון סוויסה
אני אומר לך שאין תחום שנפגע כל כך קשה. כשיש קיצוץ של 5% במשרדי הממשלה, כולם עומדים על הרגליים האחוריות. פה, אצלנו, שנה אחרי שנה מקצצים ומצפים מאתנו לנהל ישוב. אני מדבר פה על מיליארדים. חצור הגלילית, בפער של ה-3.5 שנים - 10 מיליון שקל פחות בשנה. מה זה 10 מיליון שקלים? משלמים משכורות לפנסיונרים חצי מהשכר החודשי, משלמים לעובדים, משלמים ביטוחים וזה בדיוק התקציב שנשאר לתת לחינוך, לתרבות, לפנאי ולניקיון. איך מצפים שנעשה את העבודה? עכשיו יש עוד פטנט, חשב מלווה, תכנית הבראה. היישוב שלי עבר תכנית הבראה קשה, חתך 50% בעובדים שלו. חשב מלווה יש כבר 8 שנים ברשות ויש גירעונות. אז אם הדבר הזה לא עובד, סימן שיש פה בעיה.
קרן טרנר
כמה?
שמעון סוויסה
86% גביה.
קריאה
תצאי לשטח, את לא יודעת על מה את מדברת...
קרן טרנר
אם היו גובים ארנונה וחובות, לא היה חסר שום דבר למענק האיזון.
דוד בוסקילה
אגב, כשסיימתי כלכלה הייתי בגילך ולא ניהלתי מדינה.
שמעון סוויסה
- - לכן, התסכול גדול, ואני אומר שצריך לראות את המכה הגדולה ולחזור חזרה למה שהיה לפני 3 שנים. דבר שני, אני מזכיר את זה לכל החברים שלי פה: אנחנו בפאתי שנת 2010. תקציב המדינה לרשויות ב-2010 קטן עוד יותר ואנחנו לפני משבר עוד יותר גדול. כולם נרדמים פה, ואנחנו מבינים שאנחנו לא נופלים לבור, אנחנו הולכים להתאבד.
לכן, שני דברים
רני, תקן אותי אם אני טועה. אין שקל אחד לתכניות הבראה, נכון? איך אתם מצפים שנעשה הבראה אם אין כסף? דבר שני, איך יכול לעלות על הדעת שהקיצוץ כל כך גדול בשנה הזאת ובשנה הבאה, ומצפים מאתנו לנהל עיר. רבותי, צריך להתעורר. לכן, הדיון הזה צריך להיות עם מנכ"ל משרד הפנים, מנכ"ל משרד האוצר ואפילו במליאת הכנסת הראשונה, כשחוזרים מהפגרה, כי הנושא הזה בוער.
היו"ר דוד אזולאי
אתה צודק. אמרתי כרגע ליושב ראש המרכז לשלטון מקומי שיש לי תכנית לאחר הפגרה, בעזרת השם, מיד בתחילת מושב החורף, אם לא יגיעו להבנות עם מרכז השלטון המקומי ויחריפו את העיצומים, יש לי כמה פעולות לנקוט בענין הזה, על מנת לאלץ את אותם שרים ומנכ"לים לקיים דיון ענייני עם השלטון המקומי. אני חושב שהשלטון המקומי עומד בפני קריסה, וזה ענין של זמן.
עופר בן אליעזר
אני רוצה להעלות נקודה ולהתייחס לכמה דברים בקצרה. במענקי איזון, בחשבון פשוט, חסרים 3.6 מיליארד שקלים מ-2002. קיצצו ב-2002, לפי מה שאומר משרד הפנים, בין 500 ל-600 אלף, נכפיל במספר השנים, וזה חסר ברשויות. דבר שני, כל המטלות שהממשלות מפילות, הן לא מתקצבות. קרן, אני לא יודע אם אתם יודעים או לא, היה כנס נגישות שחייבים למנות מומחה נגישות, פקח נגישות וזה חוק. מאיפה אני אתקצב? מהארנונה. ברמת ישי אני גובה 90% ארנונה, אני נחשב סוציו-אקונומי 8. סוציו-אקונומי 8, לא מגיע לו כלום. אתה מגיע למשרד התחבורה, אתה לא בין 1 ל-4 – אל תדבר אתי. אתה מגיע למשרד השיכון, אתה לא בין 1 ל-4 - -
קרן טרנר
זה פשוט לא נכון.
עופר בן אליעזר
יכול להיות שזה לא נכון, קרן, תבואי אתי.
היו"ר דוד אזולאי
קרן, יש לי הצעה אליך.
קרן טרנר
לא להתבלבל מהנתונים.
היו"ר דוד אזולאי
קרן, היות והספקתי להכיר אותך בוועדה, את יודעת לעשות עבודה טובה במספרים ובניירת. הצעתי אליך, אני מוכן יום אחד שנלך אתך לכמה ראשי רשויות ותראי איך מנהלים את חיי היומיום שם, ברשות המקומית. אני אומר לך שתשני את דעתך. אני אומר לך שלראשי הרשויות מגיע צל"ש לעבודה היומיומית שלהם.
ג'קי לוי
אבל היא לא הבעיה. קרן מקצוענית בתחום שלה.
היו"ר דוד אזולאי
קרן יושבת אתנו הרבה, ומי שלא נמצא בשטח יודע.
עופר בן אליעזר
קרן, היישוב שלי הוא ישוב מתפתח, במשרד הבינוי והשיכון אם אתה לא בין 1 ל-4 – אין מה לדבר. לא גני ילדים, לא גני משחקים, לא מעונות. המעונות עברו לתמ"ת, אתה לא בין 1 ל-4. פריפריה. מי קובע איפה זה הפריפריה? הממשלה החליטה שהפריפריה זה בין פה לשם. אני לא יודע אם אתה יודע כמה רשויות עומדות לצאת מהפריפריה והן לא בפריפריה בכלל.

אני מצפה, רני וקרן, שיש מצב כזה, וזה מה שאני אומר לעובדים שלי, שאת אישרת את הכסף והוא לא העביר ואני לא יודע מה, אני קורא לזה: דגל אדום.
קרן טרנר
אבל אין ויכוח בינינו ש-2.4 עבר.
קריאות
· - -
קרן טרנר
אבל הוא יודע שהמסגרת היא 2.4 - -
עופר בן אליעזר
אני חושב שתפקידכם לבוא ולהרים דגל אדום. הכסף תקוע במשרד הפנים או בוועדת הפנים או בוועדת הכלכלה ולא משנה איפה, כי בסופו של דבר כל אלה שיושבים פה לא קיבלו את הכסף, ולנו אין את הכסף.
קרן טרנר
זאת לא הבעיה שלך. המסגרות שחולקו לכם לא קשורות בכלל. המסגרת הרעיונית לא קשורה אם הכסף עבר או לא עבר. המסגרת צריכה להסתכם ב-2.4.
קריאות
- - -
היו"ר דוד אזולאי
ראשי הרשויות טוענים, ובצדק, שהם עדין לא קיבלו מסגרות. רני אומר: אני לא מאשר מסגרות מפני שעדין אין לי אישור תקציבי.
קרן טרנר
אבל מסגרת רעיונית של 2.4 הסתכמה - -
קריאות
מה זה רעיונית? עם זה אני לא הולך לקנות במכולת - -
היו"ר דוד אזולאי
עם הרעיון לא הולכים למכולת. תודה רבה. אחרון הדוברים, סיון יחיאלי.
סיון יחיאלי
אני רוצה למחות בפניך על דבר אחד: את שואלת אותם כמה ארנונה, אני גובה 100%. יתרת הפתיחה שלי של 2009 יותר קטנה מיתרת סגירה של 2008. אני גובה 1005 ואני לא מצליח לגמור את החודש. עכשיו, תסבירי לי איך אני, שגר בפריפריה הרחוקה, בכפר ורדים, ומשלמים אצלי ארנונה יותר מבכפר שמריהו ויותר מסביון ויותר מרמת-השרון, איך אני אמור לשרוד כשאתם, כממשלה, מתעלמים מזה שבפריפריה יש כשל שוק ובמרכז יש פריחה? תשאלי כאן, יושב ידידי שלמה בוחבוט, שהוא הרשות שאתם כל כך רוצים לאחד אותי איתה. את חושבת שאם הייתם מאחדים אותי אליו היינו משלמים כמעט 50 שקל ארנונה למטר, ואת חושבת שאז לא הייתם משלמים לו כסף? את הכסף שהייתם צריכים לשלם לי אתם תשלמו לי. אז מה הקונץ? עכשיו יש כאן 6000 תושבים שהתרומה שלהם לפריפריה היא סדר גודל של חצי מיליארד שקל בשנה. חצי מיליארד שקל שאתם הייתם צריכים לתת בתשלומי העברה. איפה התרומה שלכם? מה אתם עושים לזה? זו הציונות במיטבה, ואיפה אתם? עומדים מהצד ואומרים סוציו-אקונומי גבוה. מה קרה? את יודעת מה השכר הממוצע בכפר ורדים? 10 אלף שקל ברוטו. זה שמישהו מרוויח סכום כזה הופך אותו לעשיר? הוא גר בבית של 150-200 מטר בוילה בגליל והוא עשיר, הוא מיליונר. הבית הזה עולה פחות מדירה ברמת גן.
אבי
אני רוצה להתנצל על הצעקות. אני באמת מכיר אותך מכל הדיונים כידיד ותיק של השלטון המקומי, ואסור לנו להרוס מה שטוב לנו. דבר שני, מי שהיה בבית הכנסת והקשיב לפרשת "ניצבים" שהיא תמיד לפני ראש השנה ויום הכיפורים, כולכם תהיו ניצבים בשני היבטים: הביט ראשון זה הערבות ההדדית שלנו כראשי רשויות, ושיתבייש מי שלא לקח חלק במאבק הזה. ההיבט השני, כולכם, כל מי שבשלטון המרכזי, שיפגע או פגע אי פעם בשלטון המקומי, בסופו של דבר ייתן את הדין. הדבר השלישי זה המאבק שלנו. אני ישבתי באותו ערב עם שר האוצר וטעינו כשקבענו את היעד 2.4. ממשלת ישראל שילמה כפל כפליים מאותו קיצוץ ב-2002, כפל כפליים בתכניות ההבראה. היעד שלנו הוא 3 מיליארד שקלים של מענקי האיזון, וזה יעד שחשוב שנציין אותו. המפץ הגדול עוד לפנינו, שלמה. נקבע תקציב דו-שנתי, 2010 1.86 אם אני לא טועה ממענקי האיזון ועוד אין פתרון. המפץ הגודל עוד לפנינו. מדינת ישראל ידעה למצוא כחצי מיליארד שקלים לשפעת החזירים תוך יומיים. המצב שלנו חמור יותר משפעת החזירים - -
היו"ר דוד אזולאי
ו-5 מיליארד לגוש קטיף בזמנו. כשרוצים אפשר להשיג, אין דבר כזה "אי אפשר". שוסטר, בבקשה אדוני.
אלון שוסטר
אנחנו, שער הנגב, לא מהרשויות שבתחום שמדברים כרגע, מהנפגעות הקשות. אני פה לא בגלל הנושא של עוטף עזה עם הקשיים שיש שם אלא אני פה, כי אני גאה להיות ראש רשות ואני גאה להיות שותף לחברים שנמצאים פה, שחלקם מנהלים מאבקים הירואים על קו הרכס של הרשויות המקומיות. אני חושב שעצם הצורך להסביר, לחלק מאתנו הוא קצת.

אני רוצה להודות לקרן על הרוח הצעירה ועל האיכפתיות, אבל אני מזהה פה פער עצום בין הנרטיבים שלנו ושלך, ויותר חמור, בצד הכספי כי לזה אנחנו נמצאים פה כרגע. אני מזהה יותר מדי פערים בהבנת המספרים, כמו שאת אומרת, בינך לבין רני. אני חושב שבמקביל להסכמה מלאה לכך שאנחנו לא יכולים לוותר על היעד של ה-3 מיליארד של גדיש, אבל לפחות נבין על איזה מספרים מדובר. אני מרגיש שכשלא יודעים מהם המספרים ולא ברור על מה אנחנו מדברים, וחוץ מזה, גם לא מסכימים על הכמות או אחר כך מתחרטים על מה שהסכמנו. יש פה כמה מאבקים ולפחות את המספרים, אני מבקש שאתם תעזרו לנו לברר. יש פה איזו אי הבנה שחבל לסחוב אותה.
היו"ר דוד אזולאי
תודה רבה. קרן, משפט סיכום בבקשה.
קרן טרנר
אני חושבת שהתמונה שהוצגה כאן היא קצת מוטה, וזה לא כל כך חוכמה כי היו פה אולי 70 מהשלטון המקומי וקצת פחות מהשלטון המרכזי. חשוב שאזרחי מדינת ישראל יבינו - -
היו"ר דוד אזולאי
הם יכלו לבוא לכאן ולהגיד את דבריהם, אבל נוח להם לשבת במשרדים הממוזגים שלהם.
קרן טרנר
אז קצת לאזן את התמונה: חשוב שאזרחי מדינת ישראל יבינו במה מדובר. מענק האיזון נקבע ל-2.4. לשבות בגלל משהו שסוכם - -
קריאות
- - -
היו"ר דוד אזולאי
תנו לקרן להגיד משפט סיכום.
קרן טרנר
אבל לא סיימתי להסביר.
זאב בילסקי
הנושא לא מאוזן, אתה לא יכול ב-2.4 להכליל את הצרכים, למה לך לנסות להסביר משהו שהוא לא מאוזן? אף אחד לא כעס עליך. אתה לא יכול ב-2.4
חיים געש
עוד לא הגענו ל-2.4 - -
קרן טרנר
לענין השביתה, שהיא קשה לכל התושבים כי השלטון המקומי משפיע בצורה כל כך משמעותית על החיים של האזרח. לשבות כדי לפתוח סיכום נראה לי מוזר. אני אמשיך הלאה: מענק הפיתוח נשאר זהה בין 2008 ל-2009 וזאת למרות שיש קיצוצים רחבים מאוד בכל תקציבי המדינה, בכל משרדי הממשלה.
קריאות
- - -
חיים געש
איך אפשר לקיים דיון כזה פה?
קרן טרנר
מענק הפיתוח ביחס לתקציב המקורי, היו עוד תוספות - -
היו"ר דוד אזולאי
לגבי תקציבי הפיתוח, קרן, אני מציע לך להכין שיעורי בית. תבדקו, תכנסו לראשי הרשויות. בשביל ההשכלה שלך, תרימי טלפון ל-2,3 ראשי רשויות ותשאלי אותם. תראי במשך 5 שנים מה היו תקציבי הפיתוח, ותראי איך שהדיאגרמה הזאת הולכת ויורדת, הולכת ופוחתת כל הזמן.
קרן טרנר
אני אנסה לבקש ממשרד הפנים. חשוב להבין גם חוץ מהכספים האלה, מה עוד מועבר. מועברים מיליארדים לתכניות הבראה. מה זה תכניות הבראה? תכניות הבראה הם כסף שמשלם המסים מעביר לרשויות מקומיות שחלקן לא גבו ארנונה.
קריאות
- - -
היו"ר דוד אזולאי
תאמינו לי, אני מכיר את קרן, היא לא זקוקה לעזרתו שלאף אחד, היא יודעת לעשות מלאכתה נאמנה והיא עושה את זה בצורה הכי ראויה. רבותי, כדאי שנדע שאתם מדברים כאן לא רק על תקציבי פיתוח אלא על כל התקציבים האחרים. קחו נתונים, תנו לראשי רשויות ותיקים, שנמצאים עשרות שנים בתפקיד ותראו איך במשך כל השנים זה הולך ופוחת. כשאת מדברת אתי על תכנית הבראה, את יודעת מה זה תכנית הבראה? את לוקחת יישוב כמו חצור, כמו שדרות, שאלה ערים מוכות אבטלה ואומרים להם: תכנית הבראה. המעסיק היחיד באותו יישוב זה אותה מועצה מקומית ואומרים לו: תקצץ 20%,30% מכוח האדם, קח הלוואה, קח מענק בצורה מסודרת. את יודעת מה? אני יודע מה זה תכניות הבראה. באותן תכניות הבראה במקרים רבים גם נדרשים לגבות יותר ארנונה מהתושבים, כאשר אותו אזרח מובטל ביישוב ולא יכול לשלם ארנונה. התוצאה היא שאותה תכנית הבראה זאת לא הבראה, זו הופכת להיות מחלה מתמשכת של אותו יישוב.
קרן טרנר
אם תכנית הבראה נכשלת כי ראש הרשות, למרות שהמדינה כיסתה את הגירעונות שהרשות צברה, וראש הרשות לא גובה ארנונה, זה כסף של משלם המסים שעבר לענין הזה. אסיים במשפט: המובטלים מקבלים הנחה בארנונה, לא מדובר מהמובטלים. אחרי שניתנות ההנחות שבין 66% ל-100%, גם על זה לא גובים ארנונה.
אסיים במשפט אחד
אחוז הגביה של השלטון המקומי ב-2007 הוא 63% מהחובות. הכסף הזה כולו יותר מכפול ממה שחסר במענק האיזון, ויש לראש הרשות את כל הכלים לגבות ארנונה.
דוד בוסקילה
יש אנשים שמתו - -
קרן טרנר
אז אני נתתי את התמונה המאוזנת. מענק האיזון קוצץ. נכון, סוכם על 2.4 קיצוץ של 8% במענק האיזון ומצד שני, מה אנחנו מעמידים. מענקי הפיתוח עומדים על 260 ביחס לתקציב המקורי של 2008. זה אותו דבר, היו שינויים ב-2009 של 30 מיליון.
היו"ר דוד אזולאי
רני, תקציבי פיתוח, מה הקיצוץ? אני יכול לדעת באחוזים, לא בשקלים?
קרן טרנר
15%. היו שינויים של 30 מיליון.
היו"ר דוד אזולאי
קרן, שמעת? 15% קיצוץ.

רבותי, אני מבקש שקט. אדוני יושב ראש המרכז לשלטון מקומי, בבקשה בקצרה.
שלמה בוחבוט
קרן, אנחנו נעביר לך נתונים מהשלטון המקומי ותראי איזה קטסטרופה קרתה ב-5 שנים בשלטון המקומי בכל התחומים. במשרד השיכון, במשרד הפנים, ואני שואל אותך שאלה: 250
מיליון שקל תקציב פיתוח? בואי תחלקי את זה בצורה נכונה, אני לא יודע איך מחלקים אותם. תכנית הבראה זה כישלון של משרד האוצר כי מה עושים? קודם כל עושים לך מחלה ואח"כ עושים תכנית הבראה, ואתם ממשיכים בזה.
היו"ר דוד אזולאי
והמחלה חוזרת.
שלמה בוחבוט
רבותי, השלטון המקומי שאני עומד בראשו הולך לעשות מהפכה. במהפכה אנחנו נפעל עם חברי הכנסת ונגיש חקיקה לבטל את החוק המטופש הזה, התקנה הזאת, שישובים עם סוציו-אקונומי גבוה מוקצים מחמת מיאוס. האנשים האלה עזבו את מרכז הארץ והלכו לפריפריה על מנת לחזק את הישובים והם מוקצים. את יודעת מה, קרן? אני הודעתי לשטרית שאני לא מתאחד עם כפר ורדים. למה? כי כפר ורדים היה גורם לסוציו-אקונומי גבוה וכן, אני צריך להשקיע בו 100 מיליון שקל. לבחור הצעיר הזה עם 6000 תושבים אין מועדון, אין מגרש טניס, אין מתנ"ס, אין מגרש כדורגל, אין שום דבר. למה? הוא מוקצה. לכן צריך להוריד את זה מהסף, ואנחנו נגיש את הנושא של החקיקה.

אני רוצה לברך, ואדוני היושב ראש, תראה, זה ביזיון אחד גדול ששרים לא מגיעים. הם יודעים לבוא כשיש פריימריס. אני אומר לך שכל ראשי הערים יצטרכו להעניש את כל השרים האלה.
היו"ר דוד אזולאי
אל תקבלו אותם בישובים שלכם.
שלמה בוחבוט
שר האוצר "עבד" על חברי הליכוד באותו יום שלא הייתי. אני אומר את זה בטלוויזיה ואני מוכן לעמוד למשפט על זה. אני נאנסתי. הוא לא סיפר על ה-300 מיליון שקל שצריך לתת למשרד הפנים. הוא לא אמר שהולכים לקחת מרזרבת שר, הוא לא אמר שלקחו כ-200 מיליון שקל מתכניות הבראה. זאת אומרת, הם עשו בלגן אחד גדול. לכן, קרן, זה ששר האוצר לא רוצה להיפגש אתנו - יש לו בעיה, לא לנו. תודה.
היו"ר דוד אזולאי
תודה רבה אדוני, יושב ראש המרכז לשלטון מקומי.

אני רוצה לסכם את הדיון: ועדת הפנים והשדולה למען הרשויות המקומיות בכנסת מחזקים את ראשי הרשויות המקומיות במאבקם הצודק למען ציבור שולחיהם. הוועדה פונה לראש הממשלה, לקבל את נציגי הרשויות על מנת לתת פתרון תקציבי למצוקת השלטון המקומי. הוועדה פונה למשרד הפנים לפעול לשינוי נוסחת גדיש, הגורמת לפגיעה ברשויות המקומיות. אם אתם לא תעשו את זה, אנחנו נעשה את זה כחברי כנסת. ואז, אח"כ באים לפתחן של ועדות ואומרים: למה אתם עושים את זה? זה לא טוב, תנו לעשות עבודה יסודית. אתם תעשו עבודה יסודית כי לנו את הכלים. אני בא לחזק את המחוזקים.

הוועדה פונה ליו"ר ועדת הכספים, לכנס את הוועדה על מנת לשחרר את תקציבי משרד הפנים לטובת הרשויות. הוועדה והשדולה ישתפו פעולה עם המרכז לשלטון מקומי, ונקדם כל חקיקה לטובת השלטון המקומי. הוועדה תקים צוות מוועדת הפנים וועדת הכספים לדיון משותף במצוקת השלטון המקומי.

הוועדה פונה לשר האוצר להחזיר את תקציבי מענקי האיזון ותקציבי הפיתוח לרמתם שהיתה בשנת 2003.

לסיכום - אני רוצה לשגר מכאן לתושבי מדינת ישראל ולרשויות שאתם עומדים בראשן ולכם ברכת שנה טובה ומבורכת, כתיבה וחתימה טובה. שנה שנשמע ונתבשר בשורות טובות. "תכלה שנה וקללותיה, תחל שנה וברכותיה".


תודה רבה. הישיבה נעולה.

(הישיבה ננעלה בשעה 14:10)

קוד המקור של הנתונים