פרוטוקול

 
PAGE
17
ועדת הכספים

16.9.2009


הכנסת השמונה עשרה






נוסח לא מתוקן

מושב ראשון

פרוטוקול

מישיבת ועדת הכספים

יום רביעי, כ"ז באלול התשס"ט (16 בספטמבר 2009), שעה 12:30
סדר היום
סכנת סגירת מפעל תדיראן בעפולה
נכחו
חברי הוועדה: משה גפני – היו"ר

יעקב אדרי

חיים אורון

אורי אריאל

זאב בילסקי

דניאל בן-סימון

מגלי והבה

יצחק וקנין

שי חרמש

שלי יחימוביץ

אמנון כהן

שלמה (נגוסה) מולה

ציון פיניאן

אופיר פינס-פז

פניה קירשנבאום
מוזמנים
אבי אלקבץ, ראש עיריית עפולה

ערן פולק, אגף התקציבים, משרד האוצר

אתי עזריאל, סגנית מנהל מרכז ההשקעות, משרד התעשייה, המסחר והתעסוקה

משה ממרוד, מנכ"ל חברת קריסטל

דני גולדשטיין, מנכ"ל מפעל תדיראן
מנהל הוועדה
טמיר כהן
רשמה וערכה
אהובה שרון – חבר המתרגמים בע"מ

סכנת סגירת מפעל תדיראן בעפולה
היו"ר משה גפני
אני פותח את ישיבת ועדת הכספים בנושא סכנת סגירת מפעל תדיראן עפולה. לאחרונה קיימנו דיון בנושא ומאז הישיבה הייתה לי פגישה - בה השתתף גם חבר הכנסת אופיר פינס וחבר הכנסת ציון פיניאן – עם משה ממרוד. ביקשנו לקיים דיון בוועדה. יכול להיות שהוא ירכוש את המפעל ויעסיק את העובדים או את חלקם, ותכף נשמע אותו ונקיים דיון בנושא.


במקביל דיברתי עם מנכ"ל משרד התעשייה ועם שרון קדמי ועם ערן פולק ממשרד האוצר. המטרה שלנו בעניין הזה של רכישת המפעל היא כמובן העובדים. אנחנו רוצים שמקסימום עובדים יועסקו על ידי מי שירכוש את המפעל.


במקביל דיברה אתי חברת הכנסת שלי יחימוביץ. יש הצעה של מישהו נוסף שאני לא יודע מי הוא והוא גם עדיין לא רוצה לחשוף את עצמו. על כל פנים, חלק מחברי הוועדה ניסה במהלך הימים הללו להביא מישהו שירכוש את המפעל, יעסיק את העובדים ובמקביל הממשלה תסייע לו בכך על מנת שהעובדים ימשיכו לעבוד.


זה לא בדיוק התפקיד שלנו. זאת אומרת, אנחנו לא צריכים להיות אלו שמתווכים בין רוכשים לבין הממשלה אבל זעקתם של 350 עובדי תדיראן עפולה עולה עד לשמים וזה התפקיד שלנו כנבחרי ציבור לעשות את מה שמוטל עלינו על פי החוק או על פי התקנון או על פי הנהלים ואכן אנחנו רוצים שזה יקרה.


אני מבקש ממשה ממרוד להציג את עצמו ולומר לנו את מה אתה מייצג, מה אתה חושב לעשות, ולאחר מכן אנחנו נשמע גם את נציגי משרדי הממשלה ונראה איך אנחנו מתקדמים בנושא הזה.
משה ממרוד
שלום לכולם. אני בעל המניות העיקרי של חברת קריסטל. חברת קריסטל היא חברה שמייבאת ומייצרת מוצרי חשמל, רכשה לפני כשנתיים וחצי את חברת אמקור. החברה מייצגת היום מקררים בעפולה ומעסיקה עובדים. בתקופה האחרונה החברה נכנסה למשא ומתן עם חברת קרייר לשם רכישת פעילות מיזוג האוויר של תדיראן. חברת קרייר החליטה להעביר את הפעילות לסין, את כל פעילות הייצור, ואנחנו רוכשים את כל הפעילות למעט הייצור. בתקופה האחרונה פנו אלינו כדי שנשקול עוד פעם את כדאיות הפעלת המפעל ואכן בחנו את זה ואנחנו עדיין בוחנים. יש לנו אחריות גדולה כי אנחנו כבר מעסיקים מאות עובדים ויש לנו אחריות כלפי מאות העובדים האלה שאנחנו מעסיקים ולא נרצה להיכנס למשהו שיסבך אותנו.


קרייר מפסיקה לייצר מזגני אוויר. היום היא צורכת 50 אחוזים מתוצרת המפעל. יתרת 50 האחוזים מיועדת לשוק הישראלי. היום, אחרי שקרייר לא תצרוך את תוצרת המפעל, אין לזה שום כדאיות כלכלית. בכל זאת אני מוכן לבחון עוד פעם אפשרות כזאת. זה לא כלכלי, אבל אני מוכן לעבוד בשקיפות מלאה עם כל מי שצריך כדי לראות איך אפשר לקבל סיוע ולהפוך את העסק הזה לכלכלי.


אם אנחנו נראה שיש אפשרות כזאת, בשמחה אנחנו נכניס את הפעילות הזאת.
שי חרמש
אתה רואה לטווח ארוך אפשרות שהמוצר הזה יתחרה מול יבוא מסין?
משה ממרוד
אני רוצה לומר לך שבתדיראן-קרייר יש ידע אדיר.
שי חרמש
שהוא ייחודי?
משה ממרוד
הוא ייחודי. אנשים רוצים להעתיק מאתנו טכנולוגיות. המפעל הזה הוא ייחודי עם ניסיון רב, עם אוצר אנשים מדהים.
שי חרמש
במזגנים הקטנים, אתה רואה אזרח ישראלי שישלם יותר על אותו מוצר?
משה ממרוד
אין מצב. אף אחד לא ישלם אגורה אחת יותר ואני לא רוצה שישלמו יותר.
אורי אריאל
אתה יכול לומר מה המשמעות של הסיוע כדי להגיע לנקודת איזון לפחות?
משה ממרוד
אני לא רוצה להיכנס לזה. אני רוצה לבנות צוות ולראות מה אנחנו צריכים ובהתאם לזה לתמחר את המוצר. התמחור של המוצר יקבע את גודל המכירות. גודל המכירות יקבע את מספר האנשים שניקח.


אני רוצה לתת לכם רקע קצר. כאשר אני רכשתי את אמקור, היצור היה דבר זר לי. אני יותר עסקתי ביבוא ובשיווק. באתי למוכרים ואמרתי שהייצור לא מעניין אותי. אמרו לי שיש להם עסקה עם הסינים, שאמכור את המפעל ואקבל מניות מהמפעל הסיני, 50 אחוזים, ואקבל גם כמה מיליונים ושאעשה עסק. אכן, עשינו עסק. יום לפני כן מנהל הכספים שלי אמר לי שכדאי בכל זאת לראות את המפעל. עשיתי סיור במפעל, ראיתי את האנשים, דיברתי עם האנשים, וזה נגע מאוד ללבי והחלטתי שהמפעל הזה לא ייסגר גם אם אני אפסיד כסף. היה איזשהו משהו אמוציונאלי שהשתלט עלי. היום אני לא מצטער, קיבלנו עובדים מצוינים, קיבלנו ראש עיר ענק שיודע לסייע לנו והוא שותף לכל מה שקורה במפעל הזה, ותודה לאל. אני לא מרוויח שם כסף, אבל אני לא מפסיד. הרווח היחיד שיש לי שם זה לראות אנשים מחייכים.
אופיר פינס-פז
אתה מדבר עם הממשלה?
משה ממרוד
לא.
אופיר פינס-פז
למה?
משה ממרוד
אני איש עסקים. אני אף פעם לא דיברתי עם ממשלות.
שלי יחימוביץ
מגיעים אלינו הרבה אנשי עסקים ומדברים.
משה ממרוד
אף פעם לא דיברתי עם הממשלה, אף פעם לא פניתי. כאשר באתי לראש עיריית עפולה, באתי עם בושה אדירה לשאול אם אפשר לעזור.
היו"ר משה גפני
אלינו לא באת כך.
משה ממרוד
אני בכלל לא פרטנר. אני קונה את החברה הזאת, החברה המוכרת סוגרת את המפעל, משלמת בגין סגירת המפעל ואמרו לי שאולי אני מוכן בכל זאת לשקול להפעיל את המפעל. אני אומר כן, מוכן לשקול כי זה כלכלי. יש לי אחריות לעסק שלנו. אנחנו חברה ציבורית ויש לי אחריות על מאות עובדים.
שלי יחימוביץ
איפה זה עומד מבחינת סגירה שלך מול קרייר?
משה ממרוד
אנחנו כבר עוד מעט סוגרים את העסקה.
אופיר פינס-פז
אתה מתייחס לחברה.
משה ממרוד
לחברה.
שי חרמש
זה גם אומר הפעלת המפעל?
משה ממרוד
לא. המפעל יופעל עד 31 בדצמבר וב-1 בינואר המפעל הזה, אם לא יהיה שום שינוי, צריך להיסגר.
שי חרמש
יש לו קיום כלכלי רק כיצרן מזגנים הגדולים?
משה ממרוד
יש לו קיום כלכלי, נצטרך לעשות לו התאמות. אם נחליט שהוא הולך להיות יצרן מזגנים גדולים, נתאים את הלוקיישן, את גודל המקום ואת מספר העובדים. נתאים את זה לכך שהוא יהיה כלכלי. אנחנו אנשי עסקים.
שלי יחימוביץ
תשמרו על העובדים הקיימים ככל יכולתכם?
משה ממרוד
את זה אתם לא צריכים לבקש ממני.
אבי אלקבץ
הוא כבר עשה את זה בפעם הקודמת עם קריסטל.
משה ממרוד
אגב, לקחנו את מפעל המקררים ולא התחייבנו לאף אחד אבל לקחנו את כולם פלוס כמה עשרות אנשים שהתווספו.
שלי יחימוביץ
מה הצפי שלך לגבי קרייר?
משה ממרוד
החוזק הוא מה שאתם דואגים לו. החוזק של העסק הזה הוא ההון האנושי שיושב שם. יש שם אנשים עם ידע מדהים. פה אני די אופטימי לגבי היכולות של האנשים האלה לשים מוצר אטרקטיבי. יש בעיה של כדאיות כלכלית אבל אני חושב שאם יהיה איזשהו סיוע, נוכל לעשות כאן משהו יפה.


אני רוצה לומר עוד דבר. העולם מתחמם. יצא לי להסתובב בתקופה האחרונה באירופה, במזרח אירופה ובכל המקומות, והחום הוא כבר בלתי נסבל. אף מקום באירופה לא ערוך לחום שיש היום. בכל מקום מזיעים. יש לנו בעפולה ידע ענק בנושא מיזוג האוויר. כאשר אני יושב מול הסינים, הדבר הראשון שהם מבקשים הוא שאתן להם ידע. למה שאני אתן להם ידע? הידע הוא אצלנו. אם נבוא עם איזשהו חזון לעשות משהו גדול, יפה, לאפיין מוצרים שיתאימו לשווקים שלא מומחים לזה, אני חושב שאפשר לעשות יופי של עבודה.
היו"ר משה גפני
אני רק רוצה להזכיר שכאשר לאובמה הייתה המצוקה של מפעל הצמיגים, הוא מיד הטיל מכס.
שלי יחימוביץ
הוא עצר את היבוא מסין.
היו"ר משה גפני
גם בעניין הזה נצטרך לעשות סדר. זה דבר שהוא בלתי מתקבל על הדעת. יכול להיות שחלק מהעסקה הזאת או כל עסקה שלא תהיה בעניין של מזגנים, יכול להיות שאנחנו נדרוש להעלות את המכס.
שלי יחימוביץ
נכון. רעיון מצוין.
אבי אלקבץ
אני מודה על ההזדמנות להציג כאן את הדברים. אני חושב שתדיראן מהווה סמל של העיר עפולה והוא מזוהה עם העיר במשך עשרות שנים. המפעל הוא מפעל מאוד מאוד חשוב ולנו חשוב לשמור גם על המפעל וגם על הסמל, ובעיקר על העובדים.


אני מנסה לחפש פתרונות ומשה עם קריסטל הוא פתרון כמעט אולטימטיבי, אבל בעיניי צריכים להיות לפחות חמישה שותפים. הדוגמה של מה שקרה עם קריסטל, שבעצם היה מפעל תדיראן שהתחלק לחצי, המזגנים והמקררים, היא בדיוק הדוגמה עליה אנחנו צריכים לדבר.


השותפות צריכה להיות בין עירייה, בין יזם, בין משכיר, בין הממשלה וגם העובדים. כל אחד צריך לתת את החלק שלו. אנחנו כעירייה הודענו ברגע הראשון שאנחנו ניתן הנחה של מפעל חדש למשך שלוש שנים וזה הרבה מאוד כסף. כאשר שואלים את השיקולים הכלכליים, חייבים לשים את הפרמטרים של כל הדברים האלה. היזם הוא לא עובד בוואקום. הוא יכול לומר מה מבחינתו, אנחנו ניתן את מלוא הארנונה, הממשלה תיתן את הסיוע שהיא יכולה, העובדים בוודאי לתקופה מסוימת יסכימו לתת איזושהי כתף, כאשר ברור לחלוטין שרק אם אותם עובדים יישארו – ואנחנו לא צריכים לומר את זה, כי העובדים הם מקצוענים ויש להם יכולת. למפעל הזה יש יכולת ייצור מצוינת ולא צריך להחליף בו שום דבר.


אני חושב שאם כולנו נבנה איזשהו פורמט מתאים, אפשר יהיה להציל את המפעל הזה. אני רוצה להדגיש שתדיראן זה רק כמשל. אם אנחנו מסתכלים בהקשר של הדיון הקודם שהיה כאן לפני מספר דקות, לפעמים יש פרדוכס. אם תדיראן חס וחלילה תיסגר, אני סוף כל סוף אקבל מענק איזון מהמדינה. אתם מבינים את הפרדוכס שבעניין? מדובר כאן על 2.5 מיליון שקלים שבשנייה אחת אני עלול להרוויח אבל אני לא רוצה להרוויח אותם. אני נותן את הארנונה הזאת בשמחה רבה, מוותר מיד גם על מענק האיזון, אבל העיקר שלעובדים שלנו תהיה פרנסה.


אם אנחנו רוצים לדבר בכלל לא רק על תדיראן אלא בכלל על מה יקרה בעמק בשנים הקרובות, אם בשנת 2011 חוק עידוד השקעות הון יורד מעפולה ועפולה כבר לא נחשבת עיר פריפריאלית, ומדד הפריפריה שם אותנו בחוץ, צריך לראות איך אנחנו צריכים להתנהל.


אני לא אתבכיין. אני אציג את הדברים החזקים והטובים של העיר עפולה. מתפתחים והולכים ועולים והכל טוב ויפה, אבל עדיין איזה יזם יבוא לעפולה? הנה, רואים כאן את משה שבאמת הציונות מובילה אותו מעל לכל והדוגמה של קריסטל היא פשוט בית ספר שצריך לבוא ולראות. הוא לא יבוא לקחת כאן את המפעל אם לא יהיה כאן חוק עידוד השקעות הון. מפעלים אחרים שעוד לא חשבו בכלל, ואנחנו לא באים ומושכים אותם, אין לי איך לתת להם תמריץ כי הנחה בארנונה הם יקבלו בכל מקום בארץ.


צריך לזכור מהי עפולה. עפולה היא עיר של 44 אלף תושבים, עם אחוז האתיופים הכי גבוה בארץ, מעל 10 אחוזים, ובחיים לא שמעתם על בעיה בעדה בעפולה. עפולה היא עיר בה 30 אחוזים עולים מחבר העמים ואתם תשמעו רק על המצוינות.
שלמה (נגוסה) מולה
עם אחוז מקבלי בגרות הכי גבוה בארץ.
אבי אלקבץ
נכון. אתם תשמעו על קונסרבטוריון מוביל עם מורים למוזיקה טובים, אתם תשמעו על דאגה גם לציבור החרדי וגם לכל ציבור וציבור, ולמרות זאת זה אשכול סוציו אקונומי 5. אם מסתכלים על עפולה ועל גבעת המורה, זה אולי אפילו 3. 25 אחוזים מהתושבים שלנו נסמכים על מחלקת הרווחה שלנו. אם תבדקו את מקבלי הגמלאות והבטחת ההכנסה, אתם תראו שזה באחוזים מאוד גבוהים.


אני לא אדבר על מה שנאמר בדיון הקודם, כאשר אולי הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה טועה, אלא צריך לבוא ולהסתכל לפעמים נקודתית ולראות איך מחזקים את עפולה. אם דברים מסוימים התפרסו על קצת יותר שנים, לא תשמעו אותנו מבקשים שום דבר. אנחנו נהיה עוגן מספיק טוב, בירת העמק הלכה למעשה, זה ייתן פתרון גם לעובדים, גם לאוכלוסייה שמסביב וגם פריסה מסוימת למדינה שלנו.


אני מבקש מכם לעשות את הכל כדי שקריסטל תיכנס למפעל הזה ותינתן לעובדים האפשרות להמשיך להתפרנס בכבוד. זאת לא בשורת חג. אנחנו חייבים לשמור על העובדים של תדיראן.
היו"ר משה גפני
יפה דיברת אדוני ראש העיר.
ערן פולק
הדיון הזה הוא בעצם דיון המשך לדיון שהתקיים כאן לפני שבועיים. בדיון ההוא אמרתי בגדול את המסר העיקרי שאני יכול לומר בשם משרד האוצר בנושא הזה.


הממשלה, חלק גדול מהתפקיד שלה בכל מה שקשור לתעשייה, הוא לעזור היכן שיש כשלי שוק. לצורך כך היא מפעילה הרבה מאוד מסלולים, מסלולים של סיוע, אם זה מרכז השקעות במשרד התעשייה, אם זה מסלולי תעסוקה כאלה ואחרים, אם זה סיוע באשראי. הממשלה גם הגבירה את המסלולים האלה לאור המשבר הנוכחי במסגרת של עסקת חבילה גדולה, במסגרת אישור התקציב שנדון גם בוועדה הזאת. הדרך היחידה שאני רואה שהממשלה יכולה להתערב באופן ממשי בסוגיה הספציפית הזאת, ואין ספק שהיא סוגיה שעל פניו נראית קשה, היא באמצעות אותם מסלולי סיוע. מה שצריך לקרות זה שכל מי שיכול או רוצה להיכנס ולהשקיע במפעל הזה, וחושב שצריך סיוע מהממשלה, צריך לגשת לאותם מסלולי סיוע ולראות איפה הם פותרים את הבעיה ואיפה הם לא פותרים את הבעיה. אם מסלול סיוע כזה או אחר מצריך שינוי קריטריונים או צריך שידונו בקריטריונים, הממשלה דנה בקריטריונים האלה כל הזמן, בכל תקופה ולאור בקשות. מגיעות בקשות ספציפיות על קריטריון כזה או אחר שהוא בסדר או לא בסדר, אפשר לבחון אותו. כמובן שלכל דבר כזה יש השלכות ובוחנים אותו לאור ההשלכות. זה מה שצריך לקרות.


צריכה להיות פנייה למסלול הסיוע הרלוונטיים ולהיבחן במסגרת המסלולים האלה.
היו"ר משה גפני
יש אפשרות שמשרד האוצר ישקול הטלת מכס על מזגנים?
יעקב אדרי
ברור לי שהאוצר יתנגד לזה בכל תוקף.
ערן פולק
הסוגיה היא סוגיה רחבה של מה עושה הממשלה או מדינה במסגרת של סחר חוץ וסחר חוץ חופשי.
היו"ר משה גפני
מה זה סחר חוץ? אין כאן סחר חוץ? הכל התמוטט. השאלה אם אי אפשר לעשות את מה שעשה אובמה עם הצמיגים. אנחנו לא מתיימרים להיות ארצות הברית, אנחנו לא חושבים אפילו כך, אבל כאשר אתה רואה מערכת מתמוטטת, אמר ראש העיר שזאת פנינת עפולה, זאת פנינת העמק, הכל שם יכול להתרסק, ואז המדינה לא צריכה להגן על עצמה באיזשהו שלב? במשרד האוצר לא שוקלים, לאור הנסיבות הללו? זה גם משנה את מסלולי הסיוע.
יעקב אדרי
הרב גפני, זאת תפיסת עולם של האוצר. זה לא פשוט.
היו"ר משה גפני
ערן, אתה יכול להעלות את זה באיזשהו מקום?
ערן פולק
אנחנו עדיין בודקים את המספרים - תכף אני אתייחס גם להשוואה לארצות הברית – ועדיין בודקים את הרפורמות. היתרונות של סחר חוץ חופשי בין מדינת ישראל לבין העולם עולים עשרות מונים על חסרונות שבסחר חוץ חופשי כזה והטלת חסמים, לא רק שזה פוגע בכל מיני הסכמים שמדינת ישראל חתומה עליהם, סחר חוץ מפותח מאוד וכלכלה שמתבססת הרבה מאוד על אותו סחר חוץ, גם ביבוא וגם ביצוא, ואני לא יודע בכלל אם ברמה המשפטית ניתן לעשות את זה, אבל ברמה הכלכלית הברורה מדינה כל כך קטנה עם משק קטן ביחס לעולם, חייבת לדעתי להיות מבוססת על סחר חוץ חופשי מול העולם. ארצות הברית היא משק פנימי גדול מאוד שיכול להתבסס על ביקוש מקומי.
שלי יחימוביץ
לא נכון, גם באירופה יש כלים, מכסים והגנה על התוצרת המקומית.
היו"ר משה גפני
עושה רושם שמשרד האוצר שלנו הוא יותר צדיק מהאפיפיור. אני מבקש שמשרד האוצר יקיים דיון בעניין הזה. התמוטטה המערכת הזאת ולמדינה מותר להגן על עצמה. אנחנו רואים מה קורה גם באירופה וגם בארצות הברית. לא צריך להיות עם קיבעון כזה. אני לא אומר לפגוע בסחר חוץ ואני לא אומר לפגוע באמנות.
אבי אלקבץ
אפשר לסבסד את המוצר במקום להטיל מכס, כך שהוא יהיה יותר זול.
היו"ר משה גפני
אתה למדת כלכלה?
אבי אלקבץ
גם לימדתי כלכלה.
היו"ר משה גפני
לא רלוונטי בכלל ליחסים עם האוצר.


ערן, יהיו לזה גם השלכות כאשר תבואו לכאן עם התרת חסמים כי אנחנו כל הזמן נעלה את זה. אני אומר לך – ולהערכתי זאת דעתם של חברי הוועדה – שזה לא ייהרג ובל יעבור וזאת לא תורה מסיני. יש דברים שצריך להיות גמיש יותר וראינו את הדוגמה. אני לוקח את זה כדוגמה ואני לא אומר שזה אותו הדבר. אני לא צריך את הנאום שלך למה אנחנו שונים מארצות הברית, אבל אנחנו רואים שכאשר יש התמוטטות או כאשר יש בעיה קשה, באים ואומרים שמגבילים את היבוא. במקרה הזה צריך להגביל את היבוא, עם כל הכבוד לסינים.


אני אומר לך שזה יבוא לידי ביטוי בדיונים שיהיו לנו על התרת חסמים.
חיים אורון
אני חושב שראש העיר צריך לעשות שני דברים. הדבר הראשון הוא לשכוח מה שהוא למד או לימד בכלכלה כי זה לא יעזור כאן. והדבר השני, הוא מנהיג של העניין הזה. אם הוא לא ינהל את כולם, חמשת הגורמים לא ייפגשו. כאשר ייפגשו חמשת הגורמים ותצטרך אותנו בקטע מסוים על דבר קונקרטי, תבוא לכאן כי אחרת ניפגש כאן כל שבוע, נסביר אחד לשני שצריך וצריך וצריך, אבל אף אחד לא אומר מה בדיוק צריך. כשתגיע הנקודה הזאת שצריך שני מיליון שקלים או צריך מכס או צריך משהו, תבוא לכאן כי אחרת כולנו נאמר שצריך וצריך ודבר לא יקרה.
שלמה (נגוסה) מולה
האם לאור המשבר שאתם יודעים עליו ומודעים לו קיימתם דיון עקרוני ספציפית על המפעל הזה או לא? האם קיימתם דיון אצלכם במשרד?
היו"ר משה גפני
התשובה היא לא.
שלמה (נגוסה) מולה
אני שואל את ערן פולק.
ערן פולק
ודאי שכן.
היו"ר משה גפני
קיימתם דיון?
ערן פולק
כן.
שלי יחימוביץ
מתי קרתה הבשורה הזאת?
היו"ר משה גפני
עכשיו זה מתחיל להיות מעניין.
יעקב אדרי
זה עוד יותר גרוע, כי הם קיימו דיון.
שלי יחימוביץ
מי השתתף בדיון הזה? מה החלטתם? ספר לנו.
היו"ר משה גפני
ערן, תענה לחבר הכנסת מולה ותאמר לנו במה דנתם, מי השתתף בדיון ומה החלטתם.
ערן פולק
הדיון היה ברמה מקצועית ולא ברמה של שר האוצר. התוצאות של הדיון, זה מה שהצגתי כעמדת המשרד.
היו"ר משה גפני
אם כן, היה דיון.
יעקב אדרי
זה עוד יותר חמור.
היו"ר משה גפני
בסוף אני צודק.
שלי יחימוביץ
עשן לבן יצא מהחדר. הם לא נחו ולא שקטו אלא החליטו שימצאו פתרון בכל מחיר.
היו"ר משה גפני
אנחנו צוחקים, אבל זה דיון כאוב מאוד.
אתי עזריאל
את מפעל תדיראן אנחנו מלווים במרכז ההשקעות עשרות שנים ותמיד הוא קיבל סיוע במסגרת מסלול המענקים שהיה קיים. עד לאחרונה – בדקתי – יצא דוח ביצוע והם קיבלו עד היום סיוע ותמיד ליווינו אותם במשך עשרות שנים.
היו"ר משה גפני
את זה אנחנו יודעים מהדיון הקודם.
שלי יחימוביץ
בדיון הקודם ביקשנו לדעת כמה הם קיבלו במהלך השנים.
אתי עזריאל
קיבלו הרבה.
שלי יחימוביץ
ביקשנו נתון. ביקשנו שתספרו לנו את סך כל ההשקעות שהמפעל קיבל במהלך השנים.
אתי עזריאל
אני התבקשתי רק אתמול בערב לבוא לדיון בהתרעה מאוד קצרה. יש לי כאן נייר עם כל הנתונים ואני יכולה להעביר לכם אותו אחר כך. הם קיבלו עשרות מיליונים כמענקים וסיוע לכל אורך הדרך אבל הם גם השקיעו. הם השקיעו הרבה תוכניות. יש לי כאן לפחות שלוש או ארבע תוכניות אחרונות שלכל אורך הדרך הם השקיעו וביצעו את כל התוכנית, העסיקו עובדים וקיבלו את ההטבות. זאת אומרת, זה לא מפעל בעייתי. הוא לא היה מפעל בעייתי. כאשר נכנסה חברת קרייר, הם קיבלו שינוי בעלות, הם המשיכו לעבוד והקשיים התעוררו רק לאחרונה.


יש לנו כלי סיוע קיימים, גם חדשים וגם ישנים אבל תלוי מה הם מתכוונים לעשות. אם הם משקיעים השקעות חדשות, יש את מסלול המענקים. אם הם מעסיקים רק עובדים בלי השקעות חדשות, יש את מסלול התעסוקה. יש מסלולי מחוללי שינוי בפריפריה, יש מסלול פיתוח מחקר ופיתוח, יש כמה וכמה מסלולים חדשים.

צריך להיפגש, צריך לראות מה מתאים, צריך לראות מה הם מתכוונים לעשות וככל שניתן אנחנו נשמח לסייע. העברה בלבד לא מקנה סיוע אלא הם צריכים להשקיע, להעסיק עובדים ולקבל סיוע במסגרת החוק או במסגרת הוראות מנכ"ל.

בהתייחס לדבריו של ידידי ממשרד האוצר אומר שאנחנו גם מגמישים קריטריונים אם צריך נקודתית כדי להתאים למפעל ספציפי.
אופיר פינס-פז
מתי את מזמינה אותו?
אתי עזריאל
אני כבר מזמינה אותו.
אופיר פינס-פז
מיד אחרי ראש השנה?
אתי עזריאל
מיד אחרי ראש השנה.
היו"ר משה גפני
לא, לא מיד אחרי ראש השנה. אנחנו נצטרך לבקש ממנו, ואני מעריך שזה מה שיהיה, שהוא יכין תוכנית עבודה, דבר שייקח לו כשבועיים. אתה צודק, זה אחרי ראש השנה, אבל לא יומיים אחרי ראש השנה אלא כנראה אחרי יום כיפור בגלל שהוא צריך שבועיים.
משה ממרוד
כן.
אתי עזריאל
אני אשמח אם הוא יתקשר אלי ואני אעשה את החיבור.
היו"ר משה גפני
הוא יציג תוכנית עבודה. בתוך השבועיים האלה, כשהוא יסיים את הכנת התוכנית, הם יעבירו אותה גם אליכם וגם אל משרד האוצר. אני מבקש שמעבר לטיפול השגרתי שמטפלים במרכז ההשקעות, אנחנו רוצים טיפול נקודתי מפני שאנחנו רואים בזה מכלול של נושאים. זה לא רק הנושא של המפעל אלא זה גם הנושא של העיר וכל האזור. לכן אנחנו רוצים טיפול נקודתי בעניין.
אתי עזריאל
לעניין אזור הפיתוח, כרגע מתגבשת המפה החדשה.
היו"ר משה גפני
אנחנו לא מחכים למפה החדשה.
אתי עזריאל
חייבים לחכות למפה החדשה. אי אפשר לדון בדבר כלשהו.
היו"ר משה גפני
עם כל הכבוד, אנחנו לא מחכים למפה החדשה. הרי את המפה החדשה אנחנו מוועדת הכספים שלחנו לממשלה. הבעיה שהולכת להיות לנו עם הממשלה היא שעפולה הולכת להיות בחוץ ואנחנו נצטרך לדון בעניין הזה. הממשלה תצטרך לדווח לוועדה לגבי המפה. עזבי את המפה. יש מפעל, יש עיר, יש אזור ואנחנו רוצים טיפול נקודתי בעניין הזה.
שלמה (נגוסה) מולה
אדוני היושב-ראש, האמת היא שכאן דווקא נראה לי שאני קצת יותר אופטימי ממה שהיה בדיון הקודם כי שם לא נראה לי שתבוא הישועה. כאן לפחות, מאחר שיש אולי משקיעים שמגלים עניין, המצב הוא שונה. מדובר במפעל רווחי ואולי תהיה זאת הזדמנות גם לממשלה שתסמן וי.


אני חושב שלוח הזמנים חשוב בטיפול בבעיה. זאת אומרת, ב-30 בדצמבר המפעל יהיה סגור, אם לא יהיה פתרון. אם אני מוריד את החגים, נשאר מעט מאוד זמן. עד שנציגת משרד התעשייה תזמין את הגורמים השונים, יעבור זמן. אם כן, לוח הזמנים הצפוף הוא הקריטי ביותר.


אני רוצה להיות מאוד קצר בדבריי. אנחנו צריכים לקבל את הסכומים אותם קיבלו הבעלים הקודמים כמענק מהמדינה.
היו"ר משה גפני
אבל זה לא רלוונטי.
שלמה (נגוסה) מולה
אנחנו צריכים ללכת בשני כיוונים. אני חושב שחברי הכנסת צריכים להוביל את העניין הזה של הטלת מס מיוחד על מזגנים ואנחנו לא צריכים לבקש אישור מנציגי האוצר אלא אנחנו צריכים להתקדם בהליך הזה, אם זה יתאפשר לנו.


הדבר השני שאני הייתי מציע הוא שמאחר שלוח הזמנים צפוף וקצר, ועדת הכספים תקים ועדת משנה שתלווה את המפעל הזה ספציפית כך שיהיה אפשר לסייע לראש העיר להיפגש עם נציגי האוצר ומשרד התעשייה ביחד עם היזמים האפשריים.
אתי עזריאל
לכל אורך השנים, כל התוכניות האחרונות, סכום המענק שהמפעל קיבל הוא בערך, פלוס-מינוס, 60 מיליון שקלים.
שלי יחימוביץ
זה הקרן לעידוד השקעות הון.
אתי עזריאל
לא קרן. החוק לעידוד השקעות הון.
שלי יחימוביץ
יש עוד דברים שהמפעל קיבל לפי חוק עידוד השקעות הון?
אתי עזריאל
לא. יש עוד דברים להמשך.
שלי יחימוביץ
יש מענקים נוספים שהם קיבלו שלא דרך החוק לעידוד השקעות הון?
אתי עזריאל
לא. הם תמיד היו מפעל מאושר.
אופיר פינס-פז
במשך כמה שנים הם קיבלו את הסכום הזה?
אתי עזריאל
מדובר ב-30 שנים בערך.
שלי יחימוביץ
בכל זאת הערה למספר הזה ששמענו עתה, 60 מיליון שקלים שהמפעל קיבל כמענק. אני בטוחה שהם עמדו בכל ההתחייבויות שלהם.
אתי עזריאל
עמדו.
שלי יחימוביץ
הכל טוב ויפה, אבל בסוף ה-60 מיליון שקלים האלה הביאו להתעשרות של אנשים מסוימים. רווחים לגיטימיים מהמפעל, אבל האנשים האלה הפכו ליותר עשירים בזכות אותם 60 מיליון שקלים והעובדים האלה נשארים בלי כלום, אחרי ה-60 מיליון. זה ההבדל. יש כאן איזשהו עיוות ואנחנו כן צריכים לתת את הדעת על איזשהו מנגנון שיגרום למפעל שסוגר את שעריו והתעשר במידה רבה בזכות סיוע של המדינה, איזשהו מנגנון שיביא להחזר של חלק מההשקעה לפחות. אני יודעת שזה נשמע כמו מדע בדיוני, אבל יש כאן משהו שהוא מאוד לא מוסרי באופן אינהרנטי. משהו כאן לא מוסרי. הם הולכים בלי כלום והוא הולך עם הרבה הרבה כסף. בסוף יש איזה הגיון פשוט של צדק בעולם.
אתי עזריאל
כן, אבל כאשר נותנים כתב אישור, את בעצם נותנת את המענקים לחברה, לבעלי החברה. את לא נותנת אותם לעובדים. זה החוק לעידוד השקעות הון.
שלי יחימוביץ
אני יודעת, ולכן אני אומרת את הדברים.
אתי עזריאל
אפשר להביא הצעה לתיקון.
שלי יחימוביץ
נכון. אני לא מאשימה אותך. את עושה את עבודתך. אני אומרת שאנחנו צריכים לתת את הדעת על כך.
היו"ר משה גפני
זה לא פשוט, משום שאם נשנה את החוק, יכול להיות שאנשים לא ירצו להשקיע.
שלי יחימוביץ
יכול להיות. אני רק אומרת שזה שווה חשיבה נוספת במסגרת אותו דיון שנעשה גם לגבי העלאת מכסים, גם לגבי סיוע לתוצרת הארץ, לכחול-לבן, כך שזה לא יהיה רק קמפיין כחול-לבן אלא גם סיוע אמיתי.
קריאה
כל שקל שהמדינה נותנת לבעלים, הבעלים משקיעים פי ארבע.
שלי יחימוביץ
בסדר גמור. אף אחד לא טוען שהם רק קיבלו נדבות.


אני רוצה לעדכן אתכם. התלבטתי יחד עם היושב-ראש האם להביא את העדכון הזה, עדכון שהגיע אלי אתמול בערב, ואני בכל זאת מוצאת לנכון, למרות שמשה אומר שהעסקה סגורה מול קרייר, להביא את המידע. אתמול התקשר אלי איש עסקים ישראלי רציני, הוא בעלים של מפעל בעצמו, ושיתף אותי בזה שהוא מנסה כבר במשך שבועיים להידבר עם קרייר העולמית כדי לבחון אפשרות רכישה של המפעל. מדובר בקבוצת משקיעים שגויסה לצורך כך. הם לקחו את חברת ההנדסה הרוואק שמתעסקת במיזוג כפנים שלהם, כמי שירכז את המשקיעים. הם פנו לנשיא קרייר העולמי לפני שבועיים בפנייה רשמית כי הם רצו להתחיל לקיים משא ומתן. הם מבחינתם מתחייבים להחזיק את המפעל כעסק חי ולהחזיק גם את הייצור. מסתבר שמשרד האינטרסים של קרייר הוא משרד עורכי הדין הרצוג, פוקס, נאמן. פנו אליו אתמול כדי לשאול למה בעצם אין קול ואין עונה. כנראה היכולת שלך, משה, היא יותר גבוהה בהידברות עם גורמים שונים.


על כל פנים, כרגע כאן זה עומד. אני לא יודעת מה לעשות עם האינפורמציה הזאת אבל אני מדווחת אותה לוועדת הכספים ברשותו של אותו אדם שביקש ממני להעביר את הדברים. סיכמנו גם, משה, שאנחנו ניפגש אתו ונראה לאן הדברים מובילים ומה אפשר לעשות בשלב הזה. אני חלילה לא רוצה להתערב כאן אבל יכול להיות שיש אפשרות לחבירה כדי להפעיל את המפעל הזה כעסק חי שזה הדבר החשוב ביותר.
היו"ר משה גפני
כאשר היעד הוא העובדים.
שלי יחימוביץ
היעד הוא שהייצור יתפקד ושכל העובדים ישמרו על מקום עבודתם. זה היעד שלנו. זה היה בבחינת עדכון. אני מניחה שיושב-ראש הוועדה יעדכן אתכם בהמשך, אם יהיו התפתחויות בכיוון הזה.


סליחה שלא עדכנתי אתכם קודם אבל פשוט לא הספקתי.
אופיר פינס-פז
אני שמח לשמוע את הדברים של שלי יחימוביץ, אלה דברים שבעצם מאוששים דברים שאני לפחות התרשמתי מהם בביקור בלתי אמצעי וראשוני. אני לא כלכלן שיכול לנתח מצבו של מפעל על רגל אחת אבל אני הבנתי גם מהשיחות שקיימתי שיש ייתכנות כלכלית למפעל הזה באופן עקרוני. זה לא אומר שהוא יצליח, אבל זה בוודאי מחייב איזשהו מאמץ.


הדבר שהכי קומם אותי לאורך כל הדרך, ואני מאוד מאוד מעריך את העובדה שחבר הכנסת גפני כיושב-ראש הוועדה מתנהל בעניין הזה בצורה באמת מרשימה בעיניי, וזה בניגוד למה שאחרים נהגו, שהייתה איזושהי תחושה שמרימים ידיים, עוד מפעל נסגר ואין מה לעשות, אבל יש מה לעשות. יש מה לעשות ולא ביותר מדיי מאמץ אפשר להשאיר את המפעל הזה בהיקף כזה או בהיקף אחר, עם פס ייצור כזה או פס ייצור אחר. אני משוכנע שכל חברי ועדת הכספים רוצים להבהיר לכולם שאותנו מעניינת התוצאה הסופית, שמפעל תדיראן בעפולה ימשיך לפעול. זאת תוצאה אליה צריך להגיע במהירות כי ב-31 בדצמבר העסק הזה מסתיים.


הגיע לכאן ראש עיריית עפולה ואני מברך אותך ומבקש אותך להוביל את העניין הזה ביום יום מול הממשלה ומול המערכות. תעשה כמה שאתה יכול במקום שאתה נמצא בו ותעדכן אותנו כי לנו אסור להניח את העניין הזה עד אשר יגיע הפתרון ומר ממרוד ירכוש או מישהו אחר ירכוש. העיקר שהמפעל הזה יופעל בצורה רצינית ושבאמת לא נוותר בכזאת קלות על מפעל יצרני. נכון, זה לא היי-טק, אבל זה לאו-טק שמכבד את כולנו וזה מפעל שנכון לרגע זה מרוויח ויש לו זכות קיום. צריך לוודא שאכן כך יקרה.
היו"ר משה גפני
אנחנו כחברי כנסת וכחברי ועדה, יש גבול להתערבות שלנו. זאת אומרת, אנחנו לא נתערב בנושאים העסקיים כי אסור לנו גם על פי חוק לעשות זאת. אנחנו נעסוק רק בעניין הציבורי. נדרבן את משרדי הממשלה. אני לא רוצה שתהיה טעות בעניין הזה, כי אסור לנו על פי חוק להתערב. יש לנו קו אדום שלא נעבור אותו.
יעקב אדרי
אני מאוד מעריך את המעורבות של היושב ראש. אני יודע שקיימת כבר כמה ישיבות בנושא הזה כי הוא מאוד חשוב.


רבותיי, הדברים בעולם השתנו. פעם הייתה תפיסה שכל אחד לנפשו, כל אחד לעצמו, וזהו, אבל זה השתנה. עובדה שהאמריקאים שהם חסידי התפיסה הזאת, שינו את דעתם, ולא רק האמריקאים אלא גם האירופאים שהולכים עכשיו להגן על התוצרת שלהם, על המפעלים שלהם ועל היצרנים שלהם, ואת זה גם אנחנו צריכים לעשות.


אני מציע לך שתגיש מהר את תוכנית העבודה. זה מאוד חשוב כי זה הבסיס לכל הדיון כאן. איך שאני מכיר אותך, יש לך קבלות ואני חושב שהסיפור שלו הוא סיפור הצלחה.


אני עברתי חוויה קשה מאוד עם שטיחי כרמל בזמנו, כראש מועצה צעיר, אבל שם היו הפסדים אדירים ואילו כאן יש מפעל רווחי. בסגירת המפעל, המדינה תשלם כסף רב כאשר יהיה מדובר באבטלה ובכל מה שכרוך בזה. ראש העיר, אתה צריך לקחת את המושכות לידיים והרב גפני, אני מציע שוועדת משנה עם אנשי מקצוע תלווה את הנושא.
ציון פיניאן
חבר הכנסת אופיר פינס אמר את הדברים הנכונים. אכן, מדובר במפעל רווחי ולא במפעל כושל שנמצא בקשיים.
משה ממרוד
אני חושב שצריך לעדכן לגבי הרווחיות. מדברים כאן על רווחי.
ציון פיניאן
לא מפסיד.
אופיר פינס-פז
אם הוא ימשיך כך, הוא יפסיד.
משה ממרוד
הוא מפסיד גם היום.
אופיר פינס-פז
ב-2008 הוא הרוויח.
היו"ר משה גפני
מדובר על פוטנציאל. אם המדינה תעשה כאן כמה צעדים, המפעל ירוויח.
אופיר פינס-פז
הוא אומר שאם הוא לא ישתנה, הוא יפסיד. בשנת 2008 הוא הרוויח, אבל ב-2009 כנראה הוא גבולי.
היו"ר משה גפני
אבל אנחנו יודעים למה.
ציון פיניאן
מה שקרה כאן, הבעלים – כפי שקורה בכל העולם – החליט להעביר את קו הייצור לסין ואנחנו כאן ב-50 אחוזים מהייצור. מדובר ב-350 עובדים וכדי לייצר מקום עבודה, זה עולה בין 100 ל-150 אלף שקלים ולכן, אם מדובר ב-350 עובדים במעגל הראשון, זה אומר הוצאה לממשלה בסכום של 53 מיליון שקלים ועוד דמי אבטלה בסדר גודל של עוד 10 מיליון שקלים וזה רק המעגל הראשון של העובדים.


הנושא הנוסף הוא הנושא של העירייה. אנחנו מדברים על 350 משפחות שלא ישלמו ארנונה ועל הפסד של אי תשלום ארנונה עבור 26 אלף מטרים מרובעים.
אבי אלקבץ
זה 2.5 מיליון שקלים בשנה.
ציון פיניאן
צריך לבדוק את הנושא הזה והיזם שרוצה לרכוש יכין תוכנית עבודה כאשר הדגש הוא על מספר העובדים שיישאר במפעל, או כולו או מקצתו אבל צריך לדעת שבלי זה גם הממשלה לא תיכנס לעניין כי אי אפשר ליצור אבטלה על אבטלה.
זאב בילסקי
צדיקים מלאכתם נעשית על ידי אחרים. היושב-ראש, לא האמנתי שיקדיש כל כך הרבה זמן לנושא הזה והוא עושה את זה בכשרון רב. דבריו של ציון פיניאן היו חשובים. אני אוסיף לנושא הארנונה שהעירייה תפסיד ואומר שגם עם 350 אנשים ייזרקו לאבטלה, גם הארנונה מהם לא תתקבל.


עוד מילה אחת בעקבות ביקור בו ראיתי את האנשים. מעט מאוד מפעלים במדינת ישראל יצרו משפחה. לזכותה של הנהלת המפעל ושל המנכ"ל, הם יצרו כאן בית. בשעות שהייתי שם חשתי שזה הבית של האנשים האלה. אני יכול לומר לכם שבשנת 2009 המפעל הזה יפסיד כסף, שלא יהיו כאן אי הבנות. בשנת 2009 המפעל מפסיד כסף, ואם רוצים אפשר לומר גם למה. זה לא בגלל העובדים ולא בגלל ההנהלה, אבל כאשר אנחנו שוקלים את הבית שניתן ל-350 אנשים, זאת בדיוק מטרת הוועדה. לכן אני תומך בכל מה שנאמר כאן ומקווה שנצליח להציל את המפעל.
היו"ר משה גפני
יש מישהו מהעובדים שרוצה לומר משהו? לא. תודה.


אני מבקש ממשה, אם אתה יכול, כפי שדובר, להגיש תוכנית עבודה ואם אפשר לעשות את זה במהירות האפשרית. את תוכנית העבודה תגיש לאתי עזריאל במשרד התעשייה ולערן פולק במשרד האוצר.
משה ממרוד
תוך שבועיים תהיה תוכנית.
היו"ר משה גפני
הוועדה מבקשת לטפל נקודתית במפעל הזה, מעבר לטיפול השגרתי כאשר אתם באמת עושים עבודה טובה. אנחנו מבקשים את הטיפול הנקודתי. אנחנו גם רוצים, אם אפשר, לדווח לנו אם יש קשיים בתוכנית העבודה שהם הגישו, בכמה עובדים מדובר שימשיכו לעבוד ואם יש בעיות בנושא הזה. אולי נוכל לסייע במסגרת הוועדה. אני עוד לא יודע בדיוק מה, אבל שתהיה בפנינו תמונה שתאמר לנו איפה אנחנו עומדים משום שאנחנו רואים את הנושא הזה כנושא בעל חשיבות רבה, כפי שאמרתי קודם.


אני מבקש ממשרד האוצר, בשם רוב חברי הוועדה ואולי אפילו כולם, לשקול את העניין של הטלת מס על היבוא של המזגנים. תבדקו את הנושא הזה. אנחנו לא מבינים בכלכלה כמו אנשי משרד האוצר, אבל נראה לנו קצת חלמאי שאנחנו נסגור כאן מפעלים ונרסק עיר כל כך יפה בגלל שאנחנו לא יכולים להיות גמישים בשינוי אמנות. זה לא נראה לי, אולי בגלל באמת לא למדתי כלכלה, אבל זה שנראה תמוה מאוד. אני מבקש שתקיימו את הדיון הזה, גם אם בסוף תהיה החלטה שלא עושים את זה. תאמר גם לבועז סופר שאנחנו מבקשים לקיים את הדיון הזה.


אנחנו מבקשים מראש עיריית עפולה לקחת פיקוד. אתה איש צנוע, אבל אנחנו מסמיכים אותך לקחת פיקוד. אנחנו עוסקים בהרבה נושאים אבל אצלך זה הנושא המרכזי כי אתה מקבל עיר עם תדיראן עפולה ואתה תעזוב עיר בלי תדיראן עפולה, והצגת את הדברים יפה מאוד ונכון מאוד. לכן אנחנו מסמיכים אותך לקחת פיקוד על העניין הזה.


אנחנו כמובן נעמוד לרשותך ונעקוב אחרי הדברים.


אני מודה לכם על הדיון ואני מאחל לכם שנה טובה וגמר חתימה טובה.

הישיבה ננעלה בשעה 13:20

קוד המקור של הנתונים