ישיבת ועדה של הכנסת ה-18 מתאריך 01/09/2009

ביטול ההנחה למעונות יום לאימהות עובדות בקריית שמונה

פרוטוקול

 
PAGE
14
ועדת העבודה, הרווחה והבריאות

01.09.2009

הכנסת השמונה-עשרה






נוסח לא מתוקן

מושב ראשון

פרוטוקול מס' 97

מישיבת ועדת העבודה, הרווחה והבריאות

יום שלישי, י"ב' אלול התשס"ט (1 בספטמבר 2009), שעה 10:30
סדר היום
ביטול ההנחה למעונות יום לאימהות עובדות בקריית שמונה
נוכחים
חברי הוועדה: חיים כץ - היו"ר

אורלי לוי אבקסיס

משה (מוץ) מטלון

ציון פיניאן
מוזמנים
מיכל צוק, רכזת תעסוקה ועליה באגף התקציבים, משרד האוצר

תמר אלמוג, מנהלת מעונות יום, משרד התעשייה, המסחר והתעסוקה

עו"ד יובל אביעד, משרד התעשייה, המסחר והתעסוקה

ניסים מלכה, ראש העיר קריית שמונה

שמעון סבח, ראש לשכה עיריית קריית שמונה

מר עמרם שחר, מ"מ ראש העיר קריית שמונה

סמי מלול, ראש העיר לשעבר, קריית שמונה

אבי שטרית, עיריית קריית שמונה
מנהלת הוועדה
וילמה מאור

רשמה וערכה
יונה רייטמן, חבר המתרגמים בע"מ

ביטול ההנחה למעונות יום לאימהות עובדות בקריית שמונה
היו"ר חיים כץ
בוקר טוב. אני שמח לפתוח את ישיבת ועדת העבודה והרווחה והנושא שלכבודו באנו כולנו היום מקצי קציה של הארץ, זה ביטול ההנחה למעונות יום לאימהות עובדות בקריית שמונה. אני מציין – קריית שמונה. לא מציין אזורים אחרים, אלא אני מציין ביטול ההנחה לאימהות עובדות דווקא בקריית שמונה. אני חייב להודות לסמי מלול שצלצל ואמר לי – דע לך, יש בעיה בקריית שמונה, ואתה יודע, קריית שמונה לפני יותר שנתיים אני ועובדי התעשייה האווירית מימנו אוטובוסים לתושבי קריית שמונה שהמדינה הפקירה אותם במקלטים והיינו צריכים להעביר אותם לאזור שהוא מוגן ירי.
ניסים מלכה
בוקר טוב. קודם כל אני מודה לכם שבאמת הסכמתם, חיים וציון וחברי הכנסת שבאו היום מהפגרה, כדי לדון בנושא חשוב כמו קריית שמונה. כמו שאמרת, גם סמי, זכות גדולה היתה לו שהוא נדנד שאכן הנושא הזה יעלה ויועלה בצורה מכובדת על קריית שמונה. והדגשת יפה וחשוב להדגיש את זה, שזה על קריית שמונה.


אני לא יכול לבוא ולומר קריית שמונה שווה לכל מקום אחר.
היו"ר חיים כץ
אתה יודע למה הדגשתי קריית שמונה? למה פה אנחנו רומזים לתמ"ת, שזה הפיתרון. אי-אפשר לפתור את כל הארץ, אבל אפשר לנסות לעשות ייחודיות ואני אתן לך להמשיך.
ניסים מלכה
אני רוצה לתת סקירה קצרה. קריית שמונה, למרות כל הקשיים במצב שבה היא נמצאת ושוכנת סמוך לגבול וגם בעובדה שהיא נמצאת היום באשכול 5, שגם אנחנו מופתעים שאנחנו נמצאים באשכול 5, זה משהו שלא ברור איך הגענו לאשכול הזה, אבל בסופו של דבר העיר הזאת עברה תוכנית הבראה קשה מאוד, קשה מאוד, שבה פוטרו כ- 200 עובדים, קיצוץ של כעשרה מיליון שקל בשכר, ועכשיו סוף-סוף אנחנו, אפשר לומר, סיימנו את תוכנית ההבראה ומתחילים קצת להוציא את הראש מעל פני המים, כדי שנוכל להתחיל לתפקד בצורה עצמאית כמה שאפשר ובאים ומתחילים עוד פעם הגזירות ומתחיל לתת מכות בראש ואומרים לו – תישאר מתחת למים, לא טוב שאתה, אל תעלה, תישאר שמה למטה, כי זה לא טוב שאתה מתרומם.


הגיע הזמן שממשלת ישראל והכנסת וכולם שיכירו בקריית שמונה כיעד אסטרטגי ולא השתנה היעד האסטרטגי למדינת ישראל. אני רוצה רק לצטט את מה שפעם מנחם בגין ז"ל אמר וחזר מספר פעמי, כשקריית שמונה חזקה, ישראל חזקה וזה נכון ואמר את זה הנשיא עכשיו גם פעם אחרונה, שמעון פרס הדגיש את זה ואמר – קריית שמונה היא החוסן של המדינה. וצריכים לראות בקריית שמונה, כי ברגע שיש פריצה, פריצה בקריית שמונה בכל הצד הכלכלי, זה בעצם אתם, אנחנו פורצים את הגבול הצפוני של מדינת ישראל. ברגע שהיא חלשה, פוגעים בהיבט הכלכלי שלה, פוגעים בהיבט החברתי ואנחנו פוגעים, מחלישים את האוכלוסייה ומחלישים את כל המדינה כולה. לכן, ההטבות שאנחנו מבקשים, הן לא באות כדי להגיד מגיע לנו הטבות, אנחנו רוצים ליצור איזה שוויון יחד עם ערי המרכז, לא צריכים להיות שונים. אנחנו צריכים להיות אותו דבר. כי ברגע שאני היום בהטבות של המעונות ואני לא מקבל הנחה בקריית שמונה, אני לא שונה היום מתושב בתל-אביב, תושב בירושלים. הרי בסופו של דבר אנחנו לא נשלם את אותו דבר. אז מה קריית שמונה נמצאת פה, מה העזרה, מה התמיכה שמקבלת קריית שמונה בעניין זה?


ועוד יותר, בכלל, כדי שהעיר הזאת תוכל להתרומם, תוכל להתקיים, עם כל גל הפיטורים היום, היום נסגרו מפעלים, היום יש גל פיטורים שאפשר לומר היום האבטלה בקריית שמונה בניירות, בניירות מופיע 6%, אני אומר לכם שזה יותר. זה כבר מתקרב ל- 10% כי זה לא הכל רשום ולא הכל מגיע לשירות התעסוקה ברישום. העיר נמצאת במצב קשה ואם היום גם אותן עובדות, אותו עובדות שסוף-סוף נשארו במערכת, ממשיכות לעבוד, אם עכשיו יבואו יגידו להן – אתן צריכות לשלם 2,000 שקל על כל ילד שיבוא למעון והיא מרוויחה שכר מינימום של 4,000 שקל, שני ילדים, עדיף שלא תעבוד. זה אומר שאנחנו צפויים עוד עובדות שיחזרו הביתה שלא יעבדו ועוד פיטורים של סגירת מעונות ופיטורים של מטפלות וסייעות באותם מעונות.


לכן, אנחנו באים ומציעים לכם שתהיה איזו החלטה, קודם כל להוציא את קריית שמונה מכל ההחלטות. תמיד קריית שמונה, כהחלטה נפרדת. כלומר, גם רוצים להחליט אשכול 5 וקריית שמונה לא יודע איך מגיע, כמו שאמרתי, לא יודע איך הגיעה לאשכול 5, גם אם היא נמצאת באשכול 5, שתישאר באשכול 5, אבל להגדיר את זה, שכל עיר שנמצאת עד תשעה ק"מ מהגבול, היא יוצאת מתוך העניין הזה, לא נמצאת בתוך אשכול 5 או 6 או 7, לא משנה, אבל עצם העובדה שהיא שוכנת בספר, סמוך לגבול, תשעה ק"מ מגבול לבנון, היא צריכה להיות שונה מכל מקום אחר.
ציון פיניאן
תודה ליושב-ראש שבתקופה של פגרה קיצר לנו אותה והביא אותנו לפה ולחברים פה. טוב שהיושב-ראש אמר הנושא הוא קריית שמונה ולא משהו אחר ולא עיר אחרת, שלא יבינו את זה שזה רוחבי. זה נושא של קריית שמונה ואני חושב שהיא יחידה ומיוחדת ועצם מיקומה באזור איפה שהיא נמצאת, זה אומר הכל.


הבעיה, לעניות דעתי, התעוררה מה שנקרא, תנו לנו 25% הנחה במס-הכנסה, ופתאום ה- 25% האלה כנראה ששיפרו את התושבים שם ואנשים קנו רכבים, אפילו ישנים, ואז הפכו אותם לאשכול 5. לא נעים לי לומר, אבל אני בטבריה אשכול 4, יותר טוב מהם. אני במה שנקרא, אנחנו יותר גרועים מהם בנושא הזה, לגבי ההנחות. אנחנו אשכול 4, הם אשכול 5.
סמי מלול
מדיניות ממשלה סותרת, מצד אחד נתנו לך הטבת מס, את החתך הסוציו-אקונומי, מצד שני, באיזה שהיא החלטה שרירותית, אחד עד ארבע.
היו"ר חיים כץ
כל-כך ביקשת יפה את הדיון הזה, אז אני אתן לך אחר-כך גם זכות דיבור.
ציון פיניאן
אני רוצה להביא לדוגמה את העיר שלי טבריה, כי אני לא רוצה לחטוא ולהביא דוגמאות אחרות. אבל טבריה במצב הרבה יותר גרוע.
היו"ר חיים כץ
אל תנדב כל-כך מהר את טבריה, אני מכיר את אלה מהאוצר ומהתמ"ת.
ציון פיניאן
הם יעלו על זה. יש לי אותך, תכנס שוב את הישיבה.


הדבר השרירותי הזה, אשכול 5, ואני אומר שרירותי, פשוט שרירותי, נושא להעלות אותם לאשכול 5 ואני לא רוצה להגיד שוב, כמו שאמרת, אני מקבל את ההצעה שלך, לא רוצה להגיד עוד שמות, עוד מספרים. הגזירה הזו אומרת שבמקום שאנשים, האימהות ישלמו 750 שקלים, הן יצטרכו לשלם 7,500 שקלים לשנה. אז זה גזירה שתושבי קריית שמונה לא יוכלו לעמוד בה.
משה (מוץ) מטלון
מה סדר גודל המחיר וההנחה?
ציון פיניאן
750 מול 7,500 לשנה. שנה שלמה כמה שילמתם?
סמי מלול
עד דרגה 3. מה זה אומר – בכל מצב, שילמת עד 700 שקל, יכולת גם לשלם פחות. היום אתה קופץ לרמה של 2,000 שקל.
משה (מוץ) מטלון
התקרה היא 700?
סמי מלול
היה.
ציון פיניאן
לחודש.
משה (מוץ) מטלון
בהנחה, התקרה היא 700?
סמי מלול
כן.
משה (מוץ) מטלון
ואת זה מבטלים?
היו"ר חיים כץ
תן לי, תראו, אנחנו עכשיו יושבים בקהל ולא נותנים לשחקנים הראשיים לשחק. בואו ניתן לתמ"ת להגיד את מה שיש להם להגיד.
ציון פיניאן
עד היום שילמו 700 שקל גג לחודש, ואם הגזירה הזו תתקבל, זה 2,000 שקל לחודש.
אורלי לוי אבקסיס
זה גם לא חוקי, ה- 2,000, דרך אגב. זה דיון אחר.
ציון פיניאן
זה 14,000 שקל בשנה.
היו"ר חיים כץ
רשות הדיבור לתמ"ת. היינו מאוד שמחים לשמוע מנציגי התמ"ת מה השיקולים, היו, לקחת את קריית שמונה מוכת הטילים וההפגזות, נכון, אנחנו היהודים יש לנו זיכרון קצר, ולשמחתנו כבר שנתיים לא יורים שם, אז אולי הגיע הזמן לנער אותם קצת ולראות מה קרה פתאום שהיישוב הזה הפך להיות כמעט כפר שמריהו.
תמר אלמוג
אני מנהלת אגף מעונות יום במשרד התמ"ת. בפתח דבריי אני מבקשת לציין שהשתתפות המדינה בשהות הילדים במסגרת מעונות, משפחתונים וצהרונים, שמוכרים על-ידי המשרד, מעוגנת בקריטריונים שהוכנסו למבחן תמיכה. כאשר רוצים להחריג יישוב מסוים, אוכלוסייה מסוימת מהקריטריונים הללו, נדרשת החלטת ממשלה שנותנת למשרד את הבסיס החוקי שמתוקפו היא תפעל. עובדתית, לקריית שמונה, כמו לכל אזורי עדיפות לאומית 1 ו- 2, לא רק קריית שמונה, נהנו מספר שנים על בסיס החלטות ממשלה קודמות, מסבסוד גורף, השתתפות המדינה בדרגה המקסימאלית, ללא מבחן הכנסה ומה שאני רוצה לציין שהתוקף של החלטות הממשלה האלו פג. היום אין למשרד את הבסיס החוקי לעשות כן.


אני מקבלת את הדברים של ראש העיר – זה מקובל, זה נכון. אבל מה שצריך לעשות זה לקדם את זה במתווה של החלטת ממשלה. אם הממשלה תגיד לי – כן, קריית שמונה נמצאת תשעה ק"מ מהגבול ולכן מגיע לה א', ב', ג', אז אנחנו ערוכים לתת את כל מה שיינתן.


מאידך, אני מבקשת לציין דבר נוסף. יושבת לידי מיכל צוק, היא הרפרנטית במשרד האוצר למשרד התמ"ת, היא יכולה גם לספר לכם, אני לא צריכה לדבר בשמה, שנעשה פה מהלך אדיר בנושא של שילוב נשים במעגל העבודה, הוגדלו תקציבים למשרד התמ"ת בתחום מעונות יום.
היו"ר חיים כץ
מה זה נוגע לעניין? אנחנו באנו לוועדה לא לעשות פרומושן לתמ"ת. ראינו שהתמ"ת יש לו הרבה כסף, ראינו את זה בוויסקונסין. כמה הוא רצה לשפוך כסף. אנחנו מבינים את התמ"ת, אנחנו יודעים איך הוא עובד, אנחנו רואים את הפעילות. אנחנו רוצים להבין, בדרך שהתחלת, אמרת מה אתם רוצים מאתנו, החלטת ממשלה. שממשלת ישראל תחליט, לא שקריית שמונה נמצאת תשעה ק"מ מהגבול, זה הממשלה לא צריכה להחליט, זה אפשר להביא מודד והוא ימדוד וייראה שהיא נמצאת תשעה ק"מ מהגבול. שתבוא ותגיד – קריית שמונה, אזור ספר, יישוב ספר, תחת סכנה, נכון לא היום ואנחנו מקווים לא יהיו בכלל, אבל אמרת את הפיתרון. זה אופרה אחת.


אופרה שנייה, השאלה השנייה, איך חוץ מללכת לממשלה, אנחנו יכולים בעזרתכם לנסות ולמצוא פיתרון דווקא, ואני אומר דווקא, בגלל הקטע, גם אמר את זה חבר הכנסת ציון פיניאן. באה מדינת ישראל והחליטה לתת הנחות של 25%. היצירה של הנחות של 25% אולי אפשרה למשפחות לקנות רכבים משומשים. הוא יכול לקנות רכב משומש של 5,000 שקל. והוא, יש לו רכב, והוא נופל בקריטריון. איפה אנחנו יכולים, חוץ מללכת לממשלה?
תמר אלמוג
זה מה שרציתי להגיד. בגלל שהוגדלו תקציבי האגף למעונות יום, בבסיס תקציב האגף, אנחנו שיפרנו והעמקנו את הסבסוד למשפחות רבות, כך שאפילו קריית שמונה שהיום תיכנס, נכנסת לקריטריונים הרגילים, אני יכולה להגיד כאן בהחלט שהורים רבים יזכו להשתתפות מדינה גבוהה. למשל, כל מי שבמבחן ההכנסה שלו מגיע עד ל- 5,000 שקל, במקום 4,200 שהיה בשנה הנוכחית, לנפש.
אורלי לוי אבקסיס
מה זה לנפש? לעובד או לילדים?
היו"ר חיים כץ
לא לא, למשפחה.
תמר אלמוג
מבחן הכנסה לנפש נקבע כך – ההכנסות ברוטו של המשפחה, חלקי מספר הנפשות, הווה אומר הורים וילדים. ברגע שההכנסה לנפש מגיעה לסף של עד 5,000 שקל, יש שם שיעורי השתתפות המדינה ברמות שונות, מ- 60%.
היו"ר חיים כץ
מתי זה מלא?
תמר אלמוג
כשההכנסה לנפש היא בגבול של 2,000 שקל לנפש. גם ילדים בסיכון לא מקבלים 100% מימון.
היו"ר חיים כץ
כמה מקבלים מימון 80%?
תמר אלמוג
אני אסביר. רמות ההשתתפות שקיבלה קריית שמונה, מתוקף אותה החלטת ממשלה, שזה דרגה 3 המקסימאלית, נהנו בשנת הלימודים תשס"ט, כשאני לוקחת את מבחן ההתפלגות של דרגות ההשתתפות של המדינה, קרוב ל- 50% מהאוכלוסייה בכלל הארץ, נופלת בדרגות הסבסוד הגבוהות.
היו"ר חיים כץ
לא מבין ארץ, אני יש לי קריית שמונה. קריית שמונה, זוג שאחד עובד, יש להם ילד, אחד עובד, מרוויח 5,000 שקל, האישה לא עובדת.
תמר אלמוג
אם האישה לא עובדת, היא לא יכולה להיות בבית ספרנו. גם בהחלטת ממשלה.
היו"ר חיים כץ
הבעל לא עובד, האישה מרוויחה 5,000 שקל, ויש להם ילד אחד.
תמר אלמוג
אם הבעל לא עובד, צריכה להיות איזה שהיא סיבה.
היו"ר חיים כץ
מובטל, אין לו עבודה. אין עבודה. אין עבודה. הוא עבד בסלילי חולה, באה המדינה, פיטרה אותו, סגרה את העסק.
תמר אלמוג
אם הוא זכאי לדמי אבטלה, אין שום בעיה.
היו"ר חיים כץ
יש לו חצי שנה, מה אחר-כך?
תמר אלמוג
נגמרה חצי שנה? יש בעיה. אנחנו מסבסדים הורים עובדים או לומדים או מובטלים.
היו"ר חיים כץ
גב' אלמוג, בואי נתייחס שפה יושבים אנשים שהם לא עובדים בתמ"ת, אבל קצת מבינים. הם באים מהמעגל. אנחנו רוצים לדעת מי מקבל. בן-אדם מת מקבל? בן-אדם חי מקבל? מה צריך בשביל לקבל, למות? אם אישה מרוויחה 5,000 שקל בעלה פיטרו אותו, נוסף לכל הצרות, פיטרו את הבעל, הוא לא עובד, הוא רוצה לעבוד, אין לו איפה, הוא מתחנן, מתחנן לעבוד, אין לו, האישה מרוויחה 5,000 שקל ויש לה ילד אחד. מה היא מקבלת? והוא כבר אחרי חצי שנה של אבטלה.
תמר אלמוג
בהגדרת אוכלוסיות הזכאים שנהנות מהשתתפות המדינה במעונות, הגדרנו הרבה אוכלוסיות, כולל אותם הורים או אבות או אימהות שלא עובדים, אז הם נמצאים באיזה שהוא סטאטוס, או שהם מקבלים הבטחת הכנסה, או שיש להם דמי אבטלה, או ממלגה, כלשהי.
ציון פיניאן
ואז הם זכאים?
תמר אלמוג
אז הם זכאים, בוודאי.
ציון פיניאן
ומה קורה אחד שלא מקבל?
תמר אלמוג
אז הבטחת ההכנסה מחושבת כהכנסה של האב, או דמי אבטלה מחושבים, או אם האב לומד. נניח הוא מובטל, הוא הולך לשירות התעסוקה, שולחים אותו ללמוד. ברגע שהוא לומד, הוא נחשב כאב לומד, אנחנו מכניסים בהכנסה שלו אפס הכנסה, ומתחשבים רק בהכנסה של האימא, ואז ברגע, במצב כזה, אם יש 5,000, מתחלק, אפילו אם יש להם רק ילד אחד, מתחלק לשלוש נפשות, הם כבר בדרגת הסבסוד המקסימאלית. עד 2,000 לנפש זו דרגת הסבסוד המקסימאלית.
היו"ר חיים כץ
זה 2000 ברוטו או נטו?
תמר אלמוג
ברוטו.
היו"ר חיים כץ
זאת אומרת, אם היא מקבלת 6,100, עדיף לה לרדת ל- 5,900, במקרה שלה. היא צריכה לבוא לבוס, להגיד לו – קח 200 שקל.
תמר אלמוג
לא, ממש לא. אם מחשבים רק את ההכנסה שלה ולפי הנפשות, אז אם היא מגיעה אפילו עד 2,000 ומשהו, זה עדיין היא תקבל.
היו"ר חיים כץ
מה זה 2,000 ומשהו? אני לא יודע מה זה משהו.
תמר אלמוג
עד 2,000 זה דרגה 3, מ- 2,000 עד 2,500 זה דרגה 4, מה ההבדלים בין דרגה 3 ו- 4?
היו"ר חיים כץ
תגידי לי את. אני שואל אותך.
תמר אלמוג
פערים של 150 שקל יותר, שהאימא משלמת. המדינה משלמת הרבה יותר. זאת אומרת, אם בדרגה 3 האימא משלמת 700 בדרגה 3, אם היא עוברת לדרגה 4, כי מבחן ההכנסה יותר גבוה, אז היא משלמת 800 או 850.
אורלי לוי אבקסיס
וזה רק במעונות של התמ"ת. כמה מעונות יש בקריית שמונה? מה התפוסה שלהם? זה גם משהו שצריך לקחת בחשבון. מה קורה במעונות האחרים?
תמר אלמוג
שם אין השתתפות.
סמי מלול
לא, ההחלטות האלה לגבי כלל המעונות.
אורלי לוי אבקסיס
לא לא לא, ההחלטות האלו, רק למעונות של התמ"ת.
תמר אלמוג
רק המעונות שבהסדר, שיש להם סמל מעון.
סמי מלול
זה נשות חירות, נעמ"ת, אמונה, ויצ"ו, כל ארגוני הנשים המוכרים.
תמר אלמוג
אני מקבלת דיווחים איפה יש ביקוש גדול.
היו"ר חיים כץ
כמה ילדים בקריית שמונה בשנה שעברה, קיבלו תמיכה?
תמר אלמוג
אין לי את הנתון פה.
היו"ר חיים כץ
איפה יש לך?
תמר אלמוג
יכולה לתת לכם, אין לי בעיה.
היו"ר חיים כץ
את רוצה שנעשה הפסקה של שלוש דקות, תביאי את הנתון? בבקשה. אנחנו עושים הפסקה.
ניסים מלכה
ישנן אימהות שלא רשמו את הילדים שלהם למעונות, כי אין להם יכולת לשלם, מראש, הם לא יכולים. אז נשארו בבית האימא עם הילדים בבית.
היו"ר חיים כץ
אז היא לא מקבלת.
ניסים מלכה
זה מה שקורה השנה.
היו"ר חיים כץ
גברתי מהתמ"ת, את רוצה להוסיף או לחכות שיגיעו פרטים? נראה לי שיש פה אנשים שבקיאים והם יכולים להזין אותך קצת בנתונים ואז את והאוצר אולי תוכלו להגיב. אני לא יודע כמה האוצר יכול להשפיע פה, בקריטריונים שנקבעו על-ידי התמ"ת, אבל אולי האוצר יפתיע אותנו. בכל אופן, אנחנו נשמע קצת פרטים ואחר-כך נעבור לח"כים.
סמי מלול
החלטת הממשלה הקודמת שבגינה קיבלו את ההטבות בקריית שמונה זה 3689 שקבעה שיישובים בעלי עדיפות גבוהה בתוכנית של מסלול תעסוקה שהפעיל המשרד, יקבלו, לא ישלמו יותר מדרגה מקסימאלית, דרגה 3. זה, דרך אגב, לא היה רק לקריית שמונה, זה ליישובי קו העימות הקלאסיים, מה שנקרא תשעה ק"מ מקו הגבול.


בהחלטה ב- 12.5, בצורה מוזרה, כמחטף, בלי שיעורי בית דרך אגב, יכלו לעשות שיעורי בית ולקבוע ולראות איזה יישובים נופלים בקטגוריה 1 עד 4, במחטף, קיבלו החלטה מ- 1 עד 4, למעשה קריית שמונה הוצאה מכלל הישובים, כאילו היא יישוב היום, כמו שאומרים, שווה ערך ליישוב במרכז הארץ והמשמעות היא כזאת.

דרך אגב, עד שהיתה החלטת ממשלה, היו מעונות בקריית שמונה סגורים, לא היה אכלוס. אלה שיש להם משאבים, העדיפו לרשום את הילדים בקיבוצים. ואז המעונות בקריית שמונה התרוקנו. כשעברה ההחלטה הזאת, התחילו לחזור האוכלוסיות החזקות. הרי כל מהות ההחלטה פה, זה אוכלוסיות החזקות, אל תטעה. הלשכה לשירותים חברתיים והאוכלוסיות האחרות מטופלות במנגנון כזה, במנגנון אחר, מדובר פה להשאיר אוכלוסיות חזקות. בלי אוכלוסיות חזקות בעיר הזאת, אין לה שום סיכוי, חיים, שום סיכוי. שום זכות קיום.
היו"ר חיים כץ
למה? הגנים בקיבוצים יותר טובים?
סמי מלול
יש שם חמש מטפלות, יש להם תנאים. ההטבות הכלליות לקריית שמונה ניתנו, הושגו בדמים, תרתי משמע והיום באמת לבטל את זה בצורה שרירותית? אנחנו נלחמים על מה שנקרא ייהוד הגליל. אני מודיע לך שקריית שמונה לא גדלה במספר התושבים, למרות שכל היישובים באזור, היישובים החזקים גדלים וגדלים. קריית שמונה כל הזמן דורכת במקום, היא לא פורצת. בין היתר בגלל הגירה ואני אומר שהטבת המס וההטבות האלה החזיקו שדרה של אוכלוסייה שהחזיקה את העיר הזאת. אם מתחילים לערער את האוכלוסייה הזאת, קריית שמונה תלך ותדעך ואחר-כך יתחילו להשקיע מיליונים, כדי להחזיר את המצב לקדמותו.


היום צריך, לדעתי, לא יהיה מנוס שהוועדה תמליץ לממשלה לתקן את ההחלטה הזו, לתקן את ההחלטה מה- 12.5, שההחלטה תכלול יישובים מ- 1 עד 5, וביישובים שמוגדרים כיישובי קו העימות. כל יישוב עימות, הקלאסיים, שעומד בקטגוריה מ- 1 עד 5, ייכלל. ואני אומר לך שזה גם לא הרבה כסף וכסף לא חסר לתמ"ת. נכון, הם שפכו עליהם כסף, אבל הכסף הזה לא יפתור את הבעיה הספציפית שבגינה אנחנו נמצאים פה בישיבה. לא יפתור. זה יפתור בעיות כלליות של אימהות וזה, וזה דבר חשוב כשלעצמו, אבל לא יפתור את הבעיה האקוטית שנגרמה כתוצאה מכך שהחלטת ממשלה התקבלה, ביטלה הטבות בלי שעשו שיעורי בית. איזה יישובים נופלים, איזה יישובים לא נופלים. כמו שעכשיו אתה שואל כמה וכמה ואין לך את הנתונים.


אני מודיע שלא יהיה מנוס מלעשות את התיקון הזה ואני יודע מה המשקל של הוועדה הזאת ומה המשקל שלך, חיים, כדי לשנות ולגרום לכך שיוגש תיקון להחלטת הממשלה, שתכלול את יישובי קו העימות הקלאסיים. דרך אגב, בעוטף עזה הם הוחרגו בהחלטה. עוטף עזה ממשיך להיות. אם אנחנו היינו יודעים שיש החלטת ממשלה כזאת ומישהו היה טורח לשלוח לנו את ההחלטה, לא הודיעו. יום בהיר אחד, נפלה החלטה. ההחלטה נפלה ביום בהיר אחד.
ניסים מלכה
שלחו מכתבים למעונות וזהו. גם ראש הרשות לא ידע מזה.
סמי מלול
אין מנוס מלתקן את החלטת הממשלה, אין מנוס, ואסור ללכת לפתרונות האלה שלא נותנים שום דבר. זוג שעובדים, זוג של חמש, חמש, עם ילד אחד, נעשה חשבון, כבר הוא לא עומד בקריטריון. וזה לא אוכלוסייה חזקה. אני מדבר על אוכלוסייה בינונית, אוכלוסייה חזקה, קודם כל אם יש כבר כסף אז הוא ישלם במעונות המועדפים בסביבה, למה שיעשו את זה בקריית שמונה? ואתה תראה את ההרשמה, אתה תראה את ההשלכות, כבר תראה בשנה הקרובה, אם ההחלטה הזאת לא תשונה, מה יהיו ההשלכות, גם על ארגוני הנשים, גם על תעסוקת המטפלות והגננות וכל מה שמתלווה לזה. זו פעולת שרשרת.
היו"ר חיים כץ
אבל אז נעשה ויסקונסין ויהיה כסף להשקיע. יהיו כמה קבלנים שידפקו קופה. ואחר-כך הם ייתנו תרומות לבחירות ויעשו מפקד של כמה, והכל תופר את זה פיקס.
מיכל צוק
אני רק מקווה שכשעושים את הדיון על ויסקונסין הוא יהיה באמת רציני, כי אני חושבת שיש לנו הרבה מה להציע.
אורלי לוי אבקסיס
אני חושבת שגם הדיון פה הוא רציני. גם הזמנתי מחקר שהגיע ואני רוצה להראות לכם.
תמר אלמוג
יש לי את הנתונים. בתשס"ט שהו 750 ילדים במעונות בקריית שמונה, שנהנו מהסבסוד המקסימאלי בדרגה 3, מתוקף החלטת הממשלה. אני מבקשת בהמשך לדברים של סמי מלול, רק לציין ככה – חוקית, אנחנו חייבים שיהיה לנו איזה שהוא בסיס חוקי שמתוקפו נפעל. אין לנו פה שום אינטרס להפלות איזה שהיא אוכלוסייה חלילה, כזאת או אחרת. ברגע שיש החלטת ממשלה, תקפה ושרירה, אנחנו פועלים מתוקפה ונותנים, כי זה מחריג אותם מהקריטריונים.
סמי מלול
יש פרוצדורה שמפרסמים קריטריונים.
היו"ר חיים כץ
אדוני ראש העיר לשעבר, אתה בא אליה בטענות, אומרת לך – מה אתה רוצה ממני? תן לי, תן לי, אני רוצה. זה מה שהיא אומרת.
אורלי לוי אבקסיס
בסופו של דבר, ישנה החלטת ממשלה, ייהוד הגליל, הצפון, איך שלא תרצו. דרך זה אפשר לעשות, אם אתם רוצים החלטת ממשלה שבתוקפה או במסגרת שלה תוכלו לפעול, זו אחת המסגרות שאתם יכולים לפעול. לחפש את הערוץ, יש לכם ערוץ, יש החלטת ממשלה, יש איזה שהוא אינטרס לחזק את היישובים שם.


מעבר לזה, אותי מטריד, כי אחת הסיבות שאוכלוסיות חזקות נשארו במקומות חלשים, זה שישנן הטבות, לא רק בגלל באמת המעונות, אבל חלק מזה, זה באמת העניין של הטבות כספיות, אם זה הנחות במס, אם זה עניין של שירותי חינוך וכדומה. אני רואה תופעה לא כל-כך נעימה, גם באזורנו, גם בבית-שאן, של נהירה של ילדים לקיבוצים, בגלל ששם איך שלא תהפוך את זה, העובדים עובדים לפי תקציב, אז זה לא משנה כמה יחזיקו בפנים, את התקציב של אותו עובד הוא מקבל בצורה כזו או אחרת, לפחות אלה שלא עברו הפרטה מלאה, ואם אנחנו נרוקן באמת את קריית שמונה מהאוכלוסייה החזקה, אין לה זכות קיום. לצערי הרב, האיום של החיזבאללה לא יעלם בן יום, הוא מתחמש היום, האיום הזה קיים בכל רגע נתון, זה מחר יכול לפרוץ, זה מחרתיים יכול לפרוץ, ואז יחפשו עוד החלטת ממשלה לתקן את המעוות. ולדעתי, סתם דברים נופלים באמצע.


אנחנו בעצם הכינוס הזה וביום פתיחת הלימודים, מסמל איזה שהוא מאבק שאנחנו פה עושים בדרך-כלל ובצורה הוגנת ובאים להראות שאנחנו כן אכפתיים. אז מבחינת הנושא של החלטת ממשלה, יש איזה שהוא ערוץ לפעול במסגרת חוקית בשם הייעוד, ומעבר לזה, שאלתי שאלה – כשהתקבלה החלטת ממשלה במאי, משרד התמ"ת לא נדרש לתת איזה שהוא צפי, מה קורה, מה חוות-הדעת שלו, כמה ילדים לומדים במערכת, כמה ייפלטו, חלילה, מי ייפגע, איזה השלכות יש לאותו עניין? זה משהו שחשוב לדעת. ואם התמ"ת בכלל התנגד לאותה החלטה? כי זה משהו שאני באמת הייתי רוצה לדעת.
סמי מלול
לא, יש לי את הפרוטוקול, לא. לא התנגד. אף אחד לא הסתייג, דרך אגב. אף אחד לא הסתייג, אף אחד לא אמר. להפך, היועצים המשפטיים אמרו על הכיפאק.
תמר אלמוג
תשובה לחברת הכנסת, לשאלתה מהי עמדת התמ"ת לגבי ההחלטה. אני רוצה לציין משהו עובדתי שאולי הנוכחים כאן יודעים או לא יודעים. עם כניסתו של שר התמ"ת החדש, אנחנו הוצאנו מהמשרד, באמצעות מרכז השלטון המקומי, הודעה לכל ראשי הרשויות שקשורות ליישובי עדיפות לאומית 1 ו- 2, הודעה בדבר הפסקת מתן ההטבה החל מ- 1.9.2009, עקב אי-הארכת החלטת הממשלה שהיתה בתוקף עד אז. היו מספר מכתבים שהופנו אל השר והשר השיב לכל ראש עיר שפנה וזה הכל, לא התייעצו אתנו, אני לא זומנתי לדיון. המשרד הודיע על המהלך הזה מבעוד מועד, פברואר או מרץ, נדמה לי מרץ יצא המכתב, ויושב-ראש השלטון המקומי, זה עבר דרכו. אז אם היתה התנגדות להחלטה או לנושא הזה, היה צריך לבוא איזה שהוא פידבק מהשטח.
ניסים מלכה
אני רוצה לציין ואני מצטער לומר שאנחנו לא ידענו, לא קיבלנו שום הודעה לא דרך השלטון המקומי ולא דרך המשרד. אנחנו קיבלנו את ההודעה דרך רכזות המעונות, שקיבלו הודעה בכתב על ביטול ההנחה, בדיעבד, ואני כתבתי מכתב לשר התמ"ת, עד רגע זה, עד היום הזה אין תשובה.
משה (מוץ) מטלון
חשובים לנו הנתונים, הנתונים הכספיים וכך הלאה וזה בסדר גמור, אבל אני לא חושב שזה העיקר. קריית שמונה לא נבנית מ- 5,000 או מ- 2,000 או מ- 3,000. אנחנו מדברים על העניין הערכי של קריית שמונה, מצבה, מיקומה, שלה ושל יישובי עוטף עזה וכל אותם יישובים שעל-פי ההגדרות והקריטריונים. מיהם אותם יישובים וכל אחד שחוזר להיסטוריה של מדינת ישראל, העשור הראשון של מדינת ישראל זה הקמת עיירות האוהלים, עיירות הפיתוח שהלכו לשם, העולים החדשים, ומעולם לא הלכו לשם האוכלוסיות החזקות. אנחנו כולנו יודעים שהם הקימו את היישובים האלה כיישובים שיהוו מרכז שייתן שירותים ליישובים החקלאיים, ולהפך, גם מקומות תעסוקה בעבודה היזומה וכך הלאה, עם השנים התפתחו ערי הפיתוח, מי התפתח יותר, מי התפתח פחות. ואנחנו חייבים תמיד לזכור שחלק מהמהות שלנו, ואני עכשיו לא מדבר גבוהה גבוהה ולא בשביל הפרפראזה, חלק מהמהות שלנו בציונות של מדינת ישראל, זה הקמת היישובים ופיזור האוכלוסייה. ואנחנו חייבים לזכור את זה ומה לעשות, חלק מהקמת אותם יישובים זה היה יישובי גבול. כדי לשמור ולהגן על מדינת ישראל. כאשר המדיניות של מדינת ישראל היא לעשות את המלחמות מחוץ לגבולות מדינת ישראל, ואתם, אתם, כן אתם, חלק מאותו מערך שמגן על מדינת ישראל בגופכם.


אם את זה שכחנו, אין לנו מקום לבוא הנה היום, ב- 1 לספטמבר, לדון פה על הנושא הזה. ופה צריך להיות הדיון, רק פה ולא בשום מקום אחר, ולא ב- 2,000 שקל ולא ב- 1,700 שקל.


קריית שמונה, כמו גם עיירות אחרות או ערים אחרות, התפתחו ונוצרה באוכלוסייה שכתוצאה מההטבות שקיבלה, ההטבות שהתקבלו כתוצאה מהקטיושות שנפלו על העיר הזו, השאירה אותם שם. אם אנחנו רוצים לפנות את התושבים מאותן ערים ורוצים שקריית שמונה תהיה הסמן הראשון של עזיבה ושל הגירה שלילית, אז בואו ניתן יד לתמ"ת ולאוצר ולכל מי שרק רוצה לפגוע בתושבים האלה. אלה המגן שלנו. הרי כולנו יודעים שהקטיושה הראשונה שתיפול, תתכנס ישיבת ממשלה, כולנו נצעק בחוצות וברחובות ויחזירו להם את ההטבות האלה. אז מה, צריך עכשיו להרים טלפון לנסראללה? מה צריך בדיוק לעשות?
קריאה
כולם יודעים שהיא תיפול בסוף, זה ברור.
משה (מוץ) מטלון
היא תיפול, וזו שאלה של זמן. ולכן אני אומר, אדוני היושב-ראש, קודם כל, אני רוצה לברך אותך על זה שאתה כינסת אותנו. אני חושב שהנושא הזה של הפריפריה הוא נושא שבמהות של העבודה גם שלנו פה ואנחנו ראינו את זה גם עם ויסקונסין וראינו את זה בכל מיני מקומות אחרים ואני חייב להדגיש את הוועדה הזו כוועדה הכי לא פוליטית מפלגתית, למרות שאני אגב עוד מייצג פה וביקשתי לומר את זה, התבקשתי לומר את זה, גם את עמדת ישראל ביתנו. לכן אנחנו פה ובאנו בגלל חשיבות העניין.
אורלי לוי אבקסיס
אני חושבת שבסופו של דבר, וחשוב להגיד את זה, שזה באמת העמדה של הוועדה הזו. אנחנו באמת א-פוליטיים, מבחינה זאת שאנחנו מנסים לחפש את העוולות ואת אי-הדיוקים, ובעזרת היושב-ראש והחברים שבחרו להיות באמת חלק מהוועדה הכל-כך חשובה הזאת.
סמי מלול
אורלי, כמי שנמצא 30 שנה בחיים הציבוריים אני יכול לומר לך, בישראל הכל פוליטי.
משה (מוץ) מטלון
אתה הבנת בדיוק למה התכוונו פה, נכון? הבנת שאין פה שאלה של קואליציה אופוזיציה.
סמי מלול
פוליטיקה זה מילה רחבה. היא לא מפלגתית, אבל היא פוליטית.
משה (מוץ) מטלון
אבקש לסיים ולומר שאני מצטרף להמלצה שהושמעה פה לפנות לממשלה, וגם החברים האלה חייבים איזה שהוא בסיס חוקי כדי לשנות את העוולה הזו ויש פה עוולה, ואני חושב שאתה, אני מבקש להמליץ בפניך, כחבר ועדה, לצאת בקריאה חד-משמעית, אפילו בדרישה לממשלה, לשנות את ההחלטה ולאפשר לאנשים האלה לנהל את עירם על-פי ההטבות, אני לא קורא לזה הטבות, זה לא הטבה. אתם לא מקבלים הטבות, אתם נותנים לעם ישראל לחיות באיזה שהיא צורת חיים, אתם בגופכם. ואני אומר את זה עוד פעם, לא בשביל הפרפראזה, אנחנו כולנו פה שירתנו את המדינה הזו ואנחנו מבינים את המשמעות של המחיר.


אגב, ברשותך אדוני, וזה יכול להיות לא לפרוטוקול, יש לי פה אורחים מאוד נכבדים שמייצרים, זה יצרן התותבות הכי גדול בעולם, אני הזמנתי אותו לכנסת, עבדתי אתו כיושב-ראש ארגון נכי צה"ל, כל התותבות היותר משוכללות בעולם שהיום מייצרים, תותבות אלקטרוניות וכל המכשור, היום הוא אורח שלי בכנסת, מר בוגארט וכך הלאה.
ניסים מלכה
הוא מוזמן לקריית שמונה.
משה (מוץ) מטלון
יפה. אז אני מבקש, אמרתי את דעתי ואת המלצתי, אני משער שקלעתי לדעת חכמים. תודה לכם.
היו"ר חיים כץ
היתה פה פעילות שהיתה פנייה של ראש העיר לשעבר, סמי מלול, היתה פה פעילות של חבר הכנסת ציון פיניאן. ציון פיניאן מרכז קואליציה בוועדת הכספים, פנה לשר האוצר ושר האוצר אמר – אני מוכן להקדיש לעניין חצי מיליון שקל. ידוע משהו לאוצר מהעניין?
מיכל צוק
פנה אלי חבר הכנסת ציון פיניאן ואמרתי שאני אברר את הנושא.
היו"ר חיים כץ
אני אפגש עם ראש הממשלה מחר ואני בנוסף להחלטה שעוד מעט נקריא, אני אפנה אליו בעניין הזה ואני אעלה את זה בפניו. יחד עם זאת, האוצר יכול בלי החלטת ממשלה להחריג את קריית שמונה ולהעביר, חצי מיליון שקל, זה בערך מה שנאמר על-ידי גב' אלמוג, שזה 750 ילדים, סדר גודל כזה, זה בערך חצי מיליון שקל, שנתי.
מיכל צוק
אני לא מחויבת להיקף. אני אומר משהו כללי ואני מוכנה לעשות את הבדיקה גם בתוך משרד האוצר. באופן עקרוני, ברגע שמשרד התמ"ת אמון על הקצאת תקציבית לנושא של מעונות יום ומשפחתונים - - -
היו"ר חיים כץ
והוא יוכל, אם תעבירי לו כסף לייעד את זה רק לקריית שמונה?
מיכל צוק
הבעיה היא לא היקף המשאבים אלא הקריטריונים בעצם. אבל אני לכן אומרת, זה לא משהו שאני - - -
היו"ר חיים כץ
עבדת, אתה יודע, טרחת, אבל. מה לעשות?
מיכל צוק
אבל אני מוכנה לברר את זה, לברר את זה שוב, גם בתוך משרד האוצר, לאור הדברים שצוינו פה.
סמי מלול
צריך שינוי קריטריונים. בלי זה, חבל על הזמן. גם שתעבירי להם מיליון שקל, הם ישאירו את זה אצלם.
אורלי לוי אבקסיס
בינתיים השאלה הזאת צריכה להתחיל מאיפה שהוא.
ציון פיניאן
החלטת הממשלה שהתחילה את הפארסה הזאת, זה מס' 148 מיום 12.5.09.
היו"ר חיים כץ
זה מאוד סמלי שאנחנו נפגשים היום, ה- 1.9, פתיחת שנת הלימודים, ואנחנו מדברים על אולי חיסול תופעת הגנונים לאזרחים במעמד הטיפה יותר מבוסס, טיפה. הוועדה קובעת שהחלטת הממשלה מיום 12.5.09, הקובעת החלת מבחני הכנסה לתושבי קריית שמונה, בעת מתן השתתפות בגין עלות הטיפול בילדים השוהים במעונות מוכרים על-ידי משרד התמ"ת תפגע בשילובן של נשים בשוק העבודה, תפגע בעיקר בשכבה הבינונית והחזקה של האוכלוסייה בעיר. הוועדה קוראת לממשלה להמשיך ולראות בעיר קריית שמונה כעיר ספר, שיש להבטיח את חוסנה ועתידה הכלכלי ולכן דורשת את שינוי החלטת הממשלה הנ"ל, ולהחריג את העיר מכלל היישובים הנכללים בהגדרה של אשכול 5, כפי שבוצע ליישובי עוטף עזה. תודה רבה. הישיבה נעולה.

הישיבה ננעלה בשעה 12:00.

קוד המקור של הנתונים