ישיבת ועדה של הכנסת ה-18 מתאריך 28/07/2009

דיווח משרדי הממשלה על התקנת התקנות לחוק שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות

פרוטוקול

 
PAGE
10
ועדת משנה של ועדת העבודה, הרווחה והבריאות

28.7.2009












הכנסת השמונה-עשרה נוסח לא מתוקן

מושב ראשון

פרוטוקול מס' 1

מישיבת ועדת המשנה של ועדת העבודה, הרווחה והבריאות

יום שלישי, ז' באב תשס"ט ( 28 ביולי 2009), שעה 13:00
סדר היום
דיווח משרדי הממשלה על התקנת התקנות לחוק שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות
נוכחים
חברי הוועדה: אילן גילאון – היו"ר

משה (מוץ) מטלון
מוזמנים
עו"ד רמי אבישר – משרד הבריאות

יבינה זכאי – משרד החינוך

אסתר בצלאל – משרד החינוך

טל רכטמן – משרד הביטחון

בני זלמנוביץ – משרד הפנים

עו"ד בלהה ברג – נציבות שוויון לאנשים עם מוגבלויות

שמואל חיימוביץ – נציבות שוויון לאנשים עם מוגבלויות

עו"ד ערן טמיר – נציבות שוויון לאנשים עם מוגבלויות

יעקב כהן – ארגון הפעולה של הנכים

יעקב עילם – עמותת נגישות ישראל

עו"ד מיכל רימון – עמותת נגישות ישראל

אבנר בטיסט – עמותת נגישות ישראל

יעל לקואל – פורום הארגונים לתקנות נגישות

אהרון בז'רנו – המשקם

עידו גרנות – בקול

מלכי איציק – אלו"ט

עו"ד גלי טל – אלו"ט

ישראל אבן זהב – מטה מאבק הנכים

מומו נקווה – ארגון נכי ישראל

מרים בר ניר – עוצמה
מנהלת הוועדה
וילמה מאור
ייעוץ משפטי
ג'ודי וסרמן

אייל לב ארי

אור רוזנמן
רשמה וערכה
נוגה לנגפור, חבר המתרגמים בע"מ

דיווח משרדי הממשלה על התקנת התקנות

לחוק שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות
היו"ר אילן גילאון
אני מתכבד לפתוח בזאת את הישיבה הראשונה של ועדת המשנה לתקנות הנגישות.

לצערי זמננו מאוד קצר בגלל סדר הכנסת אבל אנחנו נשתדל לפחות בשיחת היכרות פה. שלום לכולכם. אני נמצא פה עם צוות הוועדה לעבודה, רווחה ובריאות. אנחנו מכנסים מחדש את ועדת המשנה לקביעת תקנות הנגישות. למעשה מכאן והלאה אנחנו ממשלת הנגישות הבאה. עם המועד הזה גם מתחילה ספירה חדשה.

אני כבר מודיע לכל האנשים פה לי יש הפרעות קשב, זה חלק מהמוגבלויות שלי. במסגרת הנגישות שאני זקוק לה זה שאנחנו לא נפריע אחד לשני כי אנחנו צריכים את הנגישות הזאת. זה להמחיש סוג מסוים של נגישות. אני ארצה בהתחלה ברשותכם לעבור משרדי הממשלה פה, ישנם? כן משרד המשפטים? כן. דבר ראשון זה אני רוצה לעבור ביעף.

אנחנו נתחיל מהסעיפים טרם הוגשו. עכשיו כשאני אומר טרם הוגשו משנת 2006, 1 במאי, טרם הוגשו. משרדי הממשלה אחד אחרי השני טרם הגישו מ-2003, 1 למאי את תקנות הנגישות עד כה אלא אם כן אנחנו פשוט לא מודעים לכל מה שמתרחש ולנו אין את המידע המתאים אבל אני אבקש ממשרד הפנים לגבי תקנות תכנון הבנייה, נגישות שטח משותף בדירות בניין מגורים חדש. הוגשו לאחרונה לוועדה. דיונים יחלו בקרוב.

אני מתחיל עם הבשורות הטובות. עכשיו אנחנו ניגשים לנגישות מקום ציבורי, מקומות ציבוריים שאינם בניינים ושאינם אתר כגון פארקים. אני רוצה שכל משרד יגיד לי מה קרה. יכול להיות שאנשים הביאו איתם את התקנות לכאן. אני רוצה לדעת מה קרה. שלוש שנים זה בכל זאת פרק זמן סביר. לי כתוב כאן שב-1 במאי 2006 היו צריכים לקבל תקנות הנגישות או המלצות לתקנות הנגישות או טיוטות להמלצות לנגישות, אז אני רוצה לדעת משרד המשפטים מה קורה עם נגישות, מקום ציבורי, בניין קיים.
בלהה ברג
בניין קיים הוגש לפני שנה וחצי לוועדת העבודה והרווחה. אנחנו לפני שבוע וחצי הגשנו את זה עוד פעם לאחרי חידוש חתימה של השרים.
היו"ר אילן גילאון
משרד הבריאות, נגישות שירות בריאות במקום בו ניתן שירות בריאות טרם הוגשו, מה שכתוב לי.
רמי אבישר
אני מהלשכה המשפטית. משרד הבריאות נמצא כרגע בשלב סיום כתיבת התקנות. יש לנו עדיין מספר מועט מאוד של נושאים שמחייבים התייעצות נוספת. אני מאמין שעד חודש ספטמבר כבר נוכל להציג את זה שוב.
היו"ר אילן גילאון
עד ספטמבר. תראה אנחנו נותנים כרגע חנינה לכולם. אנחנו מתחילים בתאריכים שאתם מתחייבים כרגע. 1 במאי 2006 הופך מבחינתך ל-15 לספטמבר 2009, בסדר? זה מספיק. נכון?
אני מדבר על תאריך להגשת תקנות לוועדה, לא התייעצות עם ארגונים ולא שום דבר. אם אתה יכול להספיק עד ספטמבר בבקשה. אגב, זו לא צריכה להיות בעיה.
רמי אבישר
כמו שאמרתי יש לנו עוד כמה נושאים מהותיים שאני ארצה להיוועץ עם ארגונים ועם קופות החולים בשביל לנסות להגיע לפחות להבנה.
היו"ר אילן גילאון
מתי אנחנו נקבל את ההמלצות שלכם?
רמי אבישר
אני מקווה באוקטובר.
היו"ר אילן גילאון
ככה אנחנו מדברים פה על נגישות שירות בריאות במקום בו ניתן שירות בריאות. על זה דיברנו. נמשיך הלאה ונראה. משרד החינוך בבקשה.
יבינה זכאי
אנחנו בטיוטה מאוד מתקדמת לדעתי גם טיוטה פחות מתקדמת ממה שאני מחזיקה אבל לפני מספר חודשים פורסמה באתר הנציבות להערות ציבור. קיבלנו הרבה מאוד הערות. ההערות האחרונות כוללות מסמך ארוך שאנחנו צריכים מן הסתם לבדוק אותו של כ-30 עמודים מאת נציבות השוויון. הליכי היוועצות עם הארגונים להערכתי פחות או יותר הסתיימו אבל עם הנציבות עוד יש הליכי היוועצות שצריך לקיים אותם. אנחנו פשוט נעזרים כל הזמן בגורמי מקצוע חיצוניים למשרד כי במשרד שלנו לא יושבים מהנדסים.
היו"ר אילן גילאון
מתי אתם מגישים אלינו?
יבינה זכאי
אנחנו צריכים ללמוד את ההערות האחרונות שהתקבלו ממש לפני כשבועיים מהנציבות עם אנשים שלנו. קשה לי נורא להעריך.
היו"ר אילן גילאון
אנחנו נדבר איתך על נובמבר שנה זו. כן? בעזרת השם. יש כאן גם חקיקה. יש גם איזו הערה של בית המשפט הגבוה לצדק בנושא הזה אחרי שאתם הגשתם. אני חושב שיש פה שלוש וחצי שנים. זה לא רק ביזוי בית המחוקקים, בסופו של דבר זה גם ביזוי בית המשפט. העבריינים הראשיים הם משרדי מדינת ישראל.

אנחנו במעמד של חנינה כללית אבל אתם חייבים להתחייב משום ששלוש וחצי שנים, זלזול כזה בעניין שחוקק בכנסת ישראל ולאחר מכן גם הוראות של בית משפט אז מה אנחנו מצפים מאזובי הקיר אם בארזים נפלה שלהבת? משרד החינוך שצריך לחנך אנשים לכיבוד חוק. משרד הבריאות שצריך לדאוג לבריאותם של האנשים. כלומר מה? תקנות הנגישות הן פחות חשובות מנושאים אחרים חברים? אז אני יודע שתמיד צריך המון זמן אבל שלוש וחצי שנים היה המון זמן. זאת אומרת עם כל ההערות ששמענו. באוקטובר אנחנו מצפים להמלצות שלכם. משרד הפנים. אני מדבר על נגישות צמתים, מדרכות, גשרים, ומנהרות. היה צריך להיות מוגש ב-1 במאי 2006.
בני זלמנוביץ
קודם כל יש לציין שרוב התקנות לפחות במהותן כבר הוגשו. כפי שהיושב ראש ציין התקנות, עובדים על זה. לעניין דרכים, צמתים וגשרים נידונו בבג"ץ. הם מחכים להתייעצות במליאת המועצה הארצית ואני מניח שתוך מספר חודשים זה יקרה.
היו"ר אילן גילאון
אתה גם נדרש כמו כולם לנקוב בחודש. ינואר 2010. הם הגישו כל כך הרבה בבת אחת, אנחנו לא נספיק לדון בכול. אנחנו נספיק לדון בכל מה שאתם תביאו. 2010. אני עובר למשרד המשפטים בעניין ועדת תלונות ביטוח.


יש פה צורך לבטח אנשים עם מוגבלות. יש הוראות מפורשות בחוק באיזה נסיבות חברות הביטוח יכולות לבטח בתנאים אחרים. לעניין הזה יש ועדת תאונות ביטוח שהוועדה הזו צריכה לקום בתקנות וזה שייך למשרד המשפטים.
דן אורן
הצפי שלנו זה לסיים את התקנות שנוגעות לעניין הזה במהלך תקופת הפגרה.
היו"ר אילן גילאון
זאת אומרת, שאנחנו בתחילת המושב הבא יכולים לראות את זה. תודה רבה. משרד הביטחון. נגישות שירותים לשעת חירום. התגוננות אזרחית. אמצעי מחסה, הנגשת מידע, ואמצעי הגנה מיוחדים לאנשים עם מוגבלות. משרד הביטחון בבקשה.
טל רכטמן
רוב התקנות יש כרגע התדיינות מול משרד הרווחה באמצעי הביפרים. עוד ישיבה אחת זה יסתיים. ולהערכתי חודש חודשיים אנחנו נסיים את הכול.
היו"ר אילן גילאון
זאת אומרת תחילת המושב הבא אתם מניחים את זה כאן. תודה רבה. נגישות מקלטים. משרד הביטחון.
רועי רייס
יש לנו כמה חילוקי דעות עם הנציבות. מחר אמורה להיות פגישה עם הנציבות בעניין הזה. נאמר לי שעד נובמבר זה יהיה.
רוני שכטר
רוני שכטר, יושב ראש מטה מאבק הנכים. משרד הביטחון מקיים דיאלוג שוטף עם נציבות שוויון וזה בסדר גמור. האם הם זוכרים שנציבות שוויון היא לא בדיוק ארגון של האנשים בעצמם. היא לא חלק מהארגונים. היא ארגון ממשלתי מאוד שתפקידו לייצג את האינטרסים של האנשים אבל אנחנו כבר אנשים מבוגרים.
היו"ר אילן גילאון
עכשיו משרד התחבורה, בשני סעיפים שטרם הוגשו לאישור. נגישות כלי רכב ואוטובוסים וחברות להשכרה. רכב והנחה לבעל רישיון להפעלת מונית, שיפעיל מונית מונגשת. זה משרד התחבורה. ועוד משרד התחבורה. נגישות לאוטובוסים בינעירוניים. זה משרד התחבורה. זאת הרשימה שנמצאת בידי.

משרד התחבורה, מישהו מעוניין לייצג אותם? כתוב במקורות במקום שאין שרים תהיה שר. משרד התחבורה, אנחנו נקבע להם מועד בהעדרם. מה שנקרא. וגם קנס בהעדרם. חברים בבקשה מי שרוצה להירשם לרשות הדיבור. אני מתרה בכם שיש לנו בסך הכול, ואני מתנצל על כך, תפוצו בפעם הבאה בזמן, חצי שעה בגלל אילוצים. אני אתן לך רשות דיבור.
יבינה זכאי
יש עוד תקנות אבל שצריך להפנות לשרים. גם במשרד החינוך יש להם סט של תקנות בנושא של השכלה גבוהה. גם משרד התמ"ת.
היו"ר אילן גילאון
מה שלא דיברת עליו זה על מוסדות על תיכוניים לרבות הכשרה מקצועית טכנית או דתית. זה אחד. ושירות חינוך לנכים בו ניתן שירות חינוך.
יבינה זכאי
למל"ג אדוני יש ייעוץ משפטי משלו. ישנה שם עורכת דין יעל טור כספא שהיה צריך לזמן אותה לדיון ולשאול מה קורה שם כי אין לנו מושג, אנחנו מתעסקים עם התקנות של מערכת החינוך הרגילה. בדיונים הקודמים זומנה היועצת המשפטית של המל"ג. זה תאגיד סטטוטורי עם לשכה משלו. ייעוץ משפטי משלו נפרד לחלוטין משלנו.
היו"ר אילן גילאון
מה שאני יכול לסכם פה שמה שלא הצלחנו לעשות במשך שלוש שנים או בטח שמיצינו את הכול במשך שלוש שנים, הנה עוד שלושה חודשים וכל המשרדים מגישים כאן את תקנות הנגישות כפי שדורש החוק. אין מרוצה ממני בשלב הזה ואפילו אני מוכן שנחגוג את האירוע. אני רוצה להעביר עכשיו את רשות הדיבור לחבר הכנסת משה (מוץ) מטלון ולשחרר אותו ממטלות ואחר כך מהארגונים ככל שהזמן יספיק. מי שלא יצליח לדבר הפעם הישיבה הבאה שתהיה ארוכה מהרגיל כי בה ניכנס לעובי הקורה מבחינת העבודה אז כולם יתבטאו. נא לציין שמות.
משה (מוץ) מטלון
אדוני היושב ראש אני אעשה את זה באמת בקצרה כדי לא לגזול לשאר החברים פה זמן יקר. אני שמח שאנחנו מכנסים עוד לפני סוף המושב את ישיבת הוועדה הזו. אני שמח לראות פה את רוב הגורמים הרלוונטיים. אנחנו יודעים מתי היו צריכות להיות מוגשות התקנות האלה. אני מבין גם מדבריך שועדת המשנה הזאת תהיה פעילה ולא תיתן למשרדים למשוך את הזמנים כפי שהם היו רגילים.

אני פשוט מעביר לכם מפה מסר שמה שאתם אמרתם אתם תהיו מחויבים למה שאמרתם. כי אנחנו נדאג שאתם תהיו מחויבים למה שאמרתם. כי מה שנאמר עכשיו, בקדנציה הזו ובהרכב הנוכחי של ועדת המשנה, כל מה שנאמר פה מתכוונן למקום מאוד רציני שיחייב אתכם. אני רוצה לומר גם לארגונים שהדברים האלה יהיו מאוד ברורים. אנחנו לא ועדה שתעשה פוליטיקה בין הארגונים. אנחנו באים להיות מאוד תכליתיים לקדם את התקנות האלה ולהביא סוף סוף איזושהי בשורה לציבור נקי מכל המאבקים שבין הארגונים.

יש פה יותר ארגונים מאשר נכים במדינה הזאת לדעתי. אני מציע שאת כל הדברים האחרים הלא רלוונטיים אנחנו נניח בצד ונתכנס כולנו להביא את התוצאה הרצויה שמצפים מאיתנו ואני מודה לך אדוני היושב ראש. תודה רבה מוץ. מר חיימוביץ.
שמואל חיימוביץ
אני דווקא רוצה להתחיל מחצי הכוס המלאה. יש לנו כמה תקנות שכבר יצאו לדרך ולבשר שב-1 לאוגוסט למעשה ייכנסו לתוקף תקנות התכנון והבנייה וזה תוצר של הכנסת הקודמת בראשות ועדת המשנה שבראשה ישב חבר הכנסת רן כהן. אני מצפה ומקווה שכמה שיותר מהר יהיו לנו התקנות הנוספות שעליהן דובר היום כדי שנוכל להתקדם גם במישורים נוספים.
בלהה ברג
אני היועצת המשפטית של נציבות השוויון. מה שאנחנו רוצים לבקש אם ניתן זה לקיים אם אפשר כבר בתוך הפגרה הנוכחית לפחות את התקנות בנושא מגורים שזה עומד על הפרק מוכן כבר. ממתין לדיונים. נוכל גם להספיק להתחיל בתקנות נגישות השירות. זה יכול להיות נפלא. זה תקנות שהוגשו לכנסת הקודמת לפני למעלה משנה. מגורים רק עכשיו הוגשו. אבל תקנות לנגישות השירות הוגשו לפני למעלה משנה ואנחנו חשיבות מאוד רבה כמה שיותר מהר לקדם אותה.
היו"ר אילן גילאון
ראשית אנחנו נתכנס בפגרה. דבר שני גם המצאי שיש לפנינו יקבע את סדר העדיפויות שנקבע אותו וגם הרצון שלנו לקדם עניינים. בקשתך נשמעה. כינוסים יהיו לפחות שניים בפגרה.
ערן תמיר
אם יורשה לי רק מבחינת סדרי עדיפויות אנחנו מוצאים חשיבות רבה לקיים דיונים על תקנות נגישות השירות קודם כל כי בתוכן יש מענה לאוכלוסיות מסוימות שעד היום מטבע הדברים רוב התקנות היו על נגישות פיזית והם יקבלו מענה במסגרת תקנות נגישות השירות. בנוסף לזה, אני נענה בהזדמנות זו להמלצה של הוועדה המייעצת של הנציבות שביקשה לתת עדיפות לתקנות האלה.
מלכי איציק
אני נציגת אלו"ט. אני רוצה לחזק את הדברים שלו. האוכלוסייה של האנשים האוטיסטים וכל הלקויות הנפשיות והשכליות לא יכולות ליהנות מעצם הנגישות אם לא יהיו תקנות נגישות השירות. בשביל זה אנחנו ממש ממש מחכים לתקנות האלה. ובמאמר מוסגר אני סיימתי את הלימודים בקורס נגישות לשירות וכל הקורס הזה לא שווה כלום לכל האנשים שלמדו אותו אם לא יהיו התקנות האלה. כאילו היה קורס, כבר שלושה קורסים נפתחו, בעצם לא יכולים לעבוד.
יעקב עילם
יעקב עילם נגישות ישראל. קודם אני רוצה לברך את הוועדה ואת יושב הראש. אני בטוח שתעשה עבודה מצוינת. אחד הדברים החשובים וזה אולי קצת דעתנו שונה. אני לא רוצה להציף פה את הנושא של חילוקי הדעות שיש בינינו ובין מספר ארגונים ובין הנציבות. אחד הדברים החשובים להציג שדיון בתקנות השירות עלול להימשך תקופה מאוד ארוכה. לפי הערכתי מעל שנה אם לא יותר. כי יש שמה הרבה לקונות, הרבה דברים שהם ויכוחים בין ארגונים שונים. כל אחד דוחף לכיוון אחר. אני מאמין שישנן תקנות מאוד קלות ודי גמורות ודי מוסכמות עם לא מעט ארגונים.
היו"ר אילן גילאון
אני מעדיף שחלק מהתקנות יתקיימו ולא כולן מאשר לא לעשות כלום. לכן כל מה שיהיה תקדימי לנושאים האחרים ולמשרדים האחרים ברור שאותם ניקח מראש.
יעקב עילם
ברור שחייבים לגמור את כל התקנות של משרד הפנים כי עדיין ישנם הרבה מבנים שנבנים ומקומות ודרכים וצמתים וגשרים שמוקמים ועושים בהם שיפוצים וחבל שהם לא ייעשו נכון וזה אחד הדברים החשובים וזה תורם לכולם ולא רק לאנשים עם מוגבלות כזו או אחרת. ובמשרד המשפטים יש תקנות של מבנה קיים ואני חושב שזה מאוד חשוב שמבנים קיימים הם גם יקבלו טיפול כי רוב המקומות שאנשים עם מוגבלות הולכים אליהם זה מקומות שכבר קיימים. מן הראוי שיטפלו בנושא הזה כי גם התקנות האלה הן די קלות. הן בעצם נגזרות מהתקנות של משרד הפנים. אז גם לגביהם. והמשך בהתאם לסדר שייקבע.
עידו גרנות
שמי עידו גרנות, מנכ"ל בקול, ארגון כבדי שמיעה. אני רוצה להתייחס דווקא לתקנות שכבר אושרו, תקנות לתקשורת שבוועדת העבודה והרווחה אושרה דחייה של חודש וחצי מ-1 ביוני ל-15 ביולי ולמיטב ידיעתי התקנות לא נכנסו לתוקף למרות שהן אושרו בידיעה שהן יכנסו לתוקף. צריך לחשוב איך בודקים את הדבר הזה. ומי אוכף או מי בודק.
ג'ודי וסרמן
התקנות לא פורסמו?
עידו גרנות
הן פורסמו.
ג'ודי וסרמן
הן פורסמו? אז למה לא נכנסו לתוקף?
עידו גרנות
לא מיושמות.
היו"ר אילן גילאון
בעיה ידועה במקומותינו.
שמואל חיימוביץ
אנחנו נערכים לבצע אכיפה בעניין.
היו"ר אילן גילאון
אנחנו נדבר כמה דקות על העניין לממש גם את החוק שאנשים יהיו בני אדם, לא רק את החוק. זה חוק חשוב.
מרים בר ניר
אני מרים ברניר מעוצמה, איגוד לפגועי נפש, מצטרפת לקבוצה של הלקויות שפחות נראות, פחות יודעים עליהם, פחות רואים אותם וגם הרבה פחות טיפלו בנושא של הנגישות. אבל יש פה דברים מאוד בסיסיים כמו הכרה. החלק של החינוך עוסק בבתי הספר ולא בחלק ההכרה שהסטיגמה היא מאוד קשה ומהווה מחסום לא רק לנכי נפש, גם לנכים אחרים.

אנחנו מדברים על ליווי, אנחנו מדברים מטרה, ואנחנו מדברים על reaching out, כי אותם אנשים ובמיוחד בנושא של בריאות ואני לא רוצה להזכיר את הרפורמה בבריאות הנפש אבל יש אנשים שצריך להביא אותם, לעזור לקחת אותם, לקבל אותם, כי הם נרתעים מללכת לרופא, להתמיד בלקחת תרופות, וזה חלק שהוא בהחלט הולך לאיבוד. אנחנו מפספסים שליש מהנכים בזה שנותנים מעט מדי. לא מספיק שהם לא קיבלו את הרפורמה בבריאות הנפש, גם בנושא של נגישות יש ויכוח. כי חוק הנגישות הוא למי שנמצא בחוק בריאות ממלכתית. למי שלא בחוק בריאות ממלכתית גם לא זכאי לקבל את הנגישות לשירותי בריאות. זה משהו בלתי מוסרי ולא צודק.
מאיר
אני מייצג את אגודת החירשים בישראל. במה שקשור לתקנות הנגישות של שירותי בזק היישום פה הוא מאוד חלקי. התחילו לפרסם את התקנות. לדוגמה אנשים חירשים לא יודעים קרוא וכתוב הם צריכים לקבל שירות כמו בשיחת צ'ט או בוידאו אם הם רוצים להזמין נגיד אמבולנס או תור לרופא. הטכנולוגיה עצמה היא קיימת אבל חברות התקשורת לא מודעות לכך או לא מבינות את הצורך הזה או לא יודעות שזה קיים. צריך זמן לזה. צריך כוח אדם מיומן. אבל עד היום לא קיבלנו שום פנייה רשמית מאף חברת תקשורת.
היו"ר אילן גילאון
על זה אנחנו מתחילים לעבוד ביחד. על כל הדברים האלו. יש קודם כל לקבל את החוקים. לממש את התקנות ואחרי זה לדאוג ליישם אותן.
מאיר
בנקודה הזאת יש איזו בעיה של פרשנות מול משרד התקשורת והגופים שמפעילים שירותי תקשורת במיוחד סביב מרכז תיווך שאמור לתת מענה והחברות טוענות שאין בתקנות חיוב לעשות את זה גם באמצעות שירות קודים מה שנקרא, וגם לא תרגום לשפת סימנים.
היו"ר אילן גילאון
ולכם זה ברור איך אפשר לתקן את זה?
בלהה ברג
אולי לא לתקן אבל אולי לקיים דיון שבו אנחנו נבקש לקבל את המלצת הוועדה לגבי הנושא הזה, לגבי הפרשנות הזאת.
רוני שכטר
הזכירו את ריבוי הארגונים. אני מאמין שכל האנשים שיושבים פה יושבים מתוך סולידריות לעניין. אני זוכר בישיבה הקודמת שהיינו פה ביחד דיברנו על נגישות ועל המושג של הנגישות. אני הייתי מצפה מהוועדה מתוך ההיכרות שלי עם חברי הוועדה שהם יאמצו את הגישה הזאת וימשיכו לדחוף את העניין במקום להתקשקש בינינו מה זה שירות או לא שירות, נגישות למדרגות, הכול זה מקשה אחת וחשוב שהוועדה כל עת שהיא יכולה תפנה לכל האפיקים ביחד.
היו"ר אילן גילאון
נאה דרשת רוני. מבחינה פילוסופית נגישות זה שם המשחק. זה כל דבר. דבר ראשון צריך לדבר על האדם הנגיש לפני כל דבר אחר, לפני רמפה, לפני הכול. צריך לדבר על הנגיש, מי הוא האדם הנגיש, מי הוא איש הציבור הנגיש. זה אנשים לא רק יכולים לגשת אליהם בקלות אלא גם נוח לגשת אליהם. לא יראים לגשת אליהם. ואני מקווה שהמשותף לכולנו שאנחנו כולנו אנשים כאלה. אני עצמי מבחינה מקצועית יודע מעט מאוד בנושא הזה מלבד הצרכים היומיומיים והתפקיד שלי זה ללכת ולקדם את כל הידע שנמצא כאן, את כל המאוויים שנמצאים כאן, את כל הרצונות שנמצאים כאן, ונגישות כתכונה. לו כאשר בנו פעם בית הנגישות היתה בתודעה של אנשים כמו נוף לים, או כמו אסתטיקה או כיווני אוויר, כמה החיים שלנו היו שונים. אבל לא היתה שום מודעות לדבר הזה.

אין שום ספק שאחד הדברים המרכזיים זה להנחיל נגישות כתכונת אופי, כמחשבה. נגישות האינפורמציה. חברים, יש אנשים פה שלא נחשבים לכאורה למוגבלים לחלוטין. אני יכול להעיד בפני כולם כאן שאני בן 53, כמעט גמרתי לאוניברסיטה. אני מתקשה לקרוא תלוש משכורת. בשבילי זה נגישות. הדבר הזה בנוי מלכתחילה ובזדון שיהיה לא נגיש. יש כאן בעיה מרכזית. משל הרמפה הוא משל. הנושא של נגישות הוא כל החיים כולם. זה שם המשחק של היום. אני רק רוצה להזהיר את עצמנו. המנדט שלנו יש כאן הוא באותן תקנות הנגישות המוגדרות כאילו תקנות נגישות טכניות וזה חלק מהעבודה.

אם נצא היום וננגיש את מדינת ישראל בשינוי תודעתי קודם כל במוח של מקבלי ההחלטות שאף פעם לא מודעים. עכשיו זאת היא תכונה אנושית. אני לא מאשים אנשים. אני בניתי בית כשהייתי בן 26 ולא חשבתי איך הבית הזה יוכל לשרת אותי שאני אהיה בגיל שאני נמצא היום. לכן המחשבה הקולקטיבית שלנו היום צריכה למנוע בעיות שיבואו בעתיד כי אין מי שאיננו זקוק לנגישות במדינה ישראל או יהיה זקוק בעתיד.

אני אצטרך להיות מאוד אפקטיבי, מאוד מהיר, כדי לקיים את מה שהחוק מחייב. שיהיה ברור שהחוק הוא תמיד ברירת מחדל. אני מבחינתי אני אעשה ואשמע. יש פה מומחים מהדרגה הראשונה במדינת ישראל ובקנה מידה עולמי בעניין הזה שצריך להיות מונגש כל דבר. אנחנו ננסה לדחוף יחד עם חברים נוספים. יש עוד חברי כנסת בצוות הזה, משמעותיים מאוד. נפעיל בכל כוחנו את כל הכוחות. לעולם אנחנו נהיה מספיק חלשים כדי להרגיש את זולתנו ומספיק חזקים כדי לדחוף את אלה שמונעים את הנגישות של אנשים אחרים למחוז חפצם בצורה עצמאית ומכובדת.
אבנר בטיסט
אחד, מה שמיוחד לישראל כשאני מסתכל כי אני חבר גם בארגונים אחרים של נכים הוא שהרעיון הוא שהנגישות תהייה לכולם. עכשיו שמעתי כאן שמישהו מדבר על נכים כאלו ומישהו מדבר על נכי אוזניים, לשמחתי אולי לא לשמחתי יש לי 11 נכויות אז אני מחויב לדברים. אבל שלושה דברים רציתי להגיד. אחד, צריך לזכור כשמדברים על נגישות לא מדברים רק על סוג נכה שהוא נכה נפש או חירש או כן הלאה. באופן כללי אנחנו מדברים על כל אדם למשל אני מדבר על הנכות הפיזית גם כל אנשים מבוגרים שהולכים ונעשים יותר במדינה, גם על בחורה בהריון, גם על מישהו שהוא לוחם צעיר בצה"ל ונשברה לו בדיוק הרגל. בקיצור האוכלוסייה שאנחנו מטפלים בה זה דבר שצריך להנחיל אותו למשרדים היא לא רק... זה גם אם ילדה שברה רגל ובאותה שנה היא לא יכולה לכולם צריך לדאוג. זה אחד. שתיים, אני מקבל, אני מאוד תכליתי בזה, אולי מהעבודה שלי כמדען מחשבים, אתמול הייתי במרב"ד ושם כמעט נפצעתי. אני רוצה פשוט להסביר למה אני מתכוון. דיברתי כאן עם חיימוביץ, הוא חבר טוב שלי, לפחות מצידי, והוא אומר לי תראה, אנחנו לא יכולים להנגיש לכולם. אנחנו מנסים לרוב. אז אני לא מקבל את זה. אם יש לנו אזור שצריך להגיע לכיתת לימוד או לבית חולים.
אילן גילאון
אני מבקש לא להיכנס לזה. כי זה פתיחת הדיון עצמו. חברים אני אגיד לכם מה לא תונגש פה. לא תונגש מקפצה לעשיית בנג'י מהכותל למטה לנכים ב-150% כי זה בלתי סביר. מי שמתנגד לזה אז זהו.
אבנר בטיסט
אילן, לא הבנת אותי אז אני אגיד את זה אחרת. כשאני הולך למקום שמונגש גם אם זה ליד קרן קיימת או אזור במיוחד ציבורי שזה בית ספר, מרפאת חולים וכדומה אני אומר אני מנגיש אותם באופן כללי, לא למחר, אלא היום! זה תקני בכל מקום גם כשאדם פרטי עושה את זה. הדבר השלישי והאחרון רציתי להגיד, זה נורא יפה כאן כל התקנות והפיצ'פקס שמדברים עליהם 5 שנים. אני כאדם שבא מן הצד מסתכל על זה שבן אדם לא יכול להיכנס לקופת חולים במשך 30 שנה כי זה בניין ישן ואני מצטרף ליעקב וצריך לדאוג שהדברים האלה יזוזו שסוף סוף במדינה יוכלו לעלות לקומה שניה לרופאים. אותו דבר בכיתת לימוד, אותו דבר שסטודנט מבאר שבע שיש לי שם חברים לא יסע עד לחיפה במקום לת"א כי בישראל בניגוד לארצות הברית החליטו שחייבת להיות תקנה שרק מנהל תחנה יכול לעזור לו לרדת. אני אומר בגדול.
היו"ר אילן גילאון
אני הבנתי אותך. אני מודה לך. אני פשוט בנקודה הזאת פשוט חייב לסיים.


אני רוצה לסיים בנקודה אופטימית. מבחינה תודעתית קרה משהו בישראל. התקדמנו הרבה. את הדברים נעשה לא בתוך יום אחד, מתוך סבירות, מתוך עצמאות ומתוך דבקות במטרה. אנחנו כן נהיה גם משטרת נגישות. אני מעדיף כל פעם חלק מאשר שום דבר. אנחנו הולכים להנגיש את המדינה. המשרדים אנחנו רשמנו את התאריכים. אני מתכוון להגשים את זה. תודה רבה.

הישיבה ננעלה בשעה 14:00

קוד המקור של הנתונים