ישיבת ועדה של הכנסת ה-18 מתאריך 27/07/2009

תקנות אימוץ ילדים (כללים למתן הנחה למבקש באימוץ בין ארצי), התשס"ט -2009

פרוטוקול

 
PAGE
30
ועדת החוקה, חוק ומשפט

27.7.2009


הכנסת השמונה-עשרה

נוסח לא מתוקן

מושב ראשון









פרוטוקול מס' 50
מישיבת ועדת החוקה חוק ומשפט

יום שני, ו' באב התשס"ט (27 ביולי 2009), שעה 09:00
סדר היום
תקנות אימוץ ילדים (כללים למתן הנחה למבקש באימוץ בין ארצי), התשס"ט -2009
נכחו
חברי הוועדה: אופיר פינס-פז - היו"ר

יריב לוין

שלמה מולה
מוזמנים
ד"ר טובה ליכטנשטיין, יו"ר הוועדה המייעצת לאימוץ בין-ארצי

ד"ר פרץ סגל, משרד המשפטים, ראש תחום ייעוץ

נחמה טל, משרד הרווחה, מפקחת ארצית – אימוץ

איילת ששון, משרד הרווחה, יועמ"ש

אהוד רזניק, יו"ר עמותת יה"ב

יעקב ויינר, עמותת יה"ב, סמנכ"ל שיווק וקשרי לקוחות

יעקב ינקולנקו, עמותת יה"ב מנהל יחסי ציבור
יועצת משפטית
נעמה מנחמי
מזכירת הוועדה
תמי ברנע
קצרנית
אסתר מימון

תקנות אימוץ ילדים (כללים למתן הנחה למבקש באימוץ בין ארצי),
התשס"ט -2009
היו"ר אופיר פינס-פז
אני פותח את ישיבת ועדת החוקה, חוק ומשפט. על סדר-היום תקנות אימוץ ילדים. מי מציג את התקנות?
איילת ששון
אני מוכנה להציג.
היו"ר אופיר פינס-פז
מה שמך?
איילת ששון
איילת ששון. אני יועצת משפטית במשרד הרווחה.
היו"ר אופיר פינס-פז
בבקשה.
איילת ששון
קודם כול, התקנות הותקנו לפי סעיף 28לד לחוק, אשר מקנה לשר הרווחה ולשר המשפטים סמכות לקבוע כללים ומבחנים להענקת הנחות על-ידי העמותות. התקנות האלה באות לקבוע את מספר ההנחות שעל העמותות להעניק ואת הקריטריונים לזכאות להנחה שייקבעו.


באופן עקרוני, היות שפעילות העמותות תלויה בהרבה גורמים חיצוניים חשבנו שנכון יהיה לקבוע פרמטר שמספר ההנחות שהעמותה תצטרך להעניק בכל שנה יהיה מותאם למספר האימוצים שהיא השלימה בשנה הקודמת, שזה גם משקף את ההכנסות שהיו לה בשנה הקודמת ואת האיתנות הכלכלית שלה ואת היכולת להעניק הנחות בשנה הבאה.
היו"ר אופיר פינס-פז
בדרך כלל השתתפו הרבה אנשים בישיבות האלה.
תמי ברנע
הזמנו את כל העמותות.
נעמה מנחמי
גם לישיבה הקודמת הן לא הגיעו.
היו"ר אופיר פינס-פז
למה?
נעמה מנחמי
אולי הם חושבים שזה בסדר, אין להם כנראה הרבה הערות.
איילת ששון
הפרמטרים של מספר המבקשים וגובה ההנחה נקבעו אחרי שבמשך תקופה ארוכה הוזמנו כל העמותות אל הוועדה המייעצת לאימוץ בין-ארצי, כדי לומר במה הם יוכלו לעמוד, אנחנו לא רוצים חלילה למוטט את העמותות.


הפרמטר שנקבע מדבר על כך שעמותה תצטרך בשנה להעניק הנחות ל-10% מהמאמצים שהשלימו אימוצים באמצעותה בשנה הקודמת. גובה ההנחה שיוענק יהיה לפחות 15% מהתשלומים שאותה עמותה גובה לאימוץ הבין-ארצי, כשגובה התשלום המרבי שרשאית עמותה לגבות קבוע בתקנות, והוא עומד כיום על 22,000 יורו.


לבקשת הוועדה, בדיון הקודם שקיימנו הוספנו פרמטר ספציפי לעמותות קטנות, שזה אומר עמותות שמשלימות פחות מעשרה אימוצים בשנה. לפי התקנון שהבאנו לאישור הוועדה, מלכתחילה חשבנו שבנסיבות כאלה לא צריך להטיל על העמותה להעניק הנחות, כי מדובר בתהליך קטן מאוד שהיא מבצעת. לבקשת הוועדה הכנסנו כאן קריטריון לגבי העמותות הקטנות, שהוא דומה במהותו לקריטריון של העמותות הגדולות, הוא רק מתייחס לזה בצורה אחרת. אנחנו מדברים על 1.5% מכלל ההכנסות שהיו להן בשנה הקודמת, והן יצטרכו להעניק לפחות למאמץ אחד בשנה שלאחר מכן.


כמו כן קבענו מהם הקריטריונים לזכאות – מי יהיה זכאי להנחות. הקריטריון הראשון מתייחס לגובה ההכנסות. מאחר שאנחנו לא רוצים לסרבל את ההליך, מאחר שהליך אימוץ בין-ארצי מאופן טיבו זה הליך דינמי, קבענו רק בדיקה של הכנסות חודשיות קבועות, כשקבענו שהקריטריון הוא 75% מהשכר הממוצע ליחיד--
נעמה מנחמי
70%.
איילת ששון
סליחה, 70%. אני מתנצלת.


--וכפליים לזוג. בנוסף, קבענו קריטריונים לזכאות שהם תלויי מקרים ספציפיים. הקריטריון הראשון מדבר על אימוץ של אחים. אנחנו סבורים, והדבר גם מופיע באמנות שנוגעות לזכויות הילד, שיש יתרון ויש חובה, בשם טובת הילד, להשאיר אחים ביחד. ולכן, זוג או אחרים, שהולכים לאמץ ילד ויש לו אח, אנחנו רוצים לעזור מבחינה כלכלית לאפשרות לאמץ את שני האחים יחדיו, כשאימוץ של אח יכול להיעשות בו-זמנית בהליך אחד. במקרים נדירים זה נעשה בשלב מאוחר יותר, כאשר יש פנייה ממדינת החוץ, שאומרת שיש אח של הילד, קחו אותו גם כן.


שני הקריטריונים הנוספים שקבענו קשורים למצבים שבהם אנשים התחילו הליך של אימוץ בעמותה מסוימת וההליכים האלה לא הושלמו, כאן הפרדנו בין שני מקרים: מקרה אחד, כשההליך לא הושלם, ובעצם אף אחד לא אשם בזה. כוחות השוק והאימוץ הבין-ארצי לימדו אותנו שיש מקרים שבהם מדינה סוגרת את השערים באמצע הליך האימוץ הבין-ארצי, ולא יעזור בית-דין, הילדים לא יכולים להיות מועברים להורים שחיכו להם. בנסיבות האלה אנחנו לא רוצים שהגורם הכלכלי יהווה מחסום בפני אותם אנשים מלפנות לעמותה אחרת ולהתחיל בהליך אחר שיושלם.
היו"ר אופיר פינס-פז
למה המדינה לא משתתפת בהנחות האלה?
איילת ששון
החוק מדבר על הנחה על-ידי העמותות. יש הצעת חוק שאדוני הגיש שנוגעת למימון על-ידי המדינה, שלמיטב ידיעתי עוד לא הגיעה לוועדת השרים, אבל זה לא סותר אחד את השני.


החוק מדבר על כך שהעמותות יצטרכו להעניק הנחות, לגבות סכום נמוך יותר של כסף.
היו"ר אופיר פינס-פז
לכן נתתם לעמותות הרבה הנחות בהנחות, אפשרתם להן לתת הרבה פחות הנחות מאשר היינו מצפים כמחוקקים. אתם לא רוצים משתתפים, אז לא נעים לכם מהעמותות, אתם גם לא רוצים שהן תתמוטטנה.
איילת ששון
זה לא עניין של לא נעים. מדובר בעמותה ללא כוונת רווח, שאנחנו מקווים שהיא אכן כזאת, ולכן אי אפשר להטיל עליה משא שהוא כבד מדי.
היו"ר אופיר פינס-פז
לכן אני שואל איפה המדינה.
איילת ששון
הקריטריון האחרון שקבענו לזכאות מדבר על מצב שבו אדם ממתין בעמותה מסוימת שהוא פנה אליה במשך שנתיים, ועדיין לא זכה לאמץ ילד. וכאן אנחנו עושים איזו הבחנה בין מקרה שבו יש לו אחריות לעניין שהוא לא זכה לאמץ ילד- - -
היו"ר אופיר פינס-פז
האם יש פה מישהו מהעמותות? כמה עמותות יש?
איילת ששון
10.
יעקב ויינר
נוכחת עמותה אחת.
היו"ר אופיר פינס-פז
אני לא בטוח שאפשר לקיים את הדיון הזה.
תמי ברנע
כל העמותות הוזמנו.
היו"ר אופיר פינס-פז
צריך לשמוע מהן אם הן יעמדו בזה. כמה מטופלים יש להם? איפה האנשים שאמורים לקיים את העזרה הזאת? כמה אנשים יש היום במצב סוציו-אקונומי שעונה לקריטריונים? האם אנחנו עושים פה טסט על אנשים? מה אומרות התקנות? האם מישהו בדק מה זה אומר? אולי כל התקנות האלה הן קבוצה ריקה, אולי אין אדם אחד שעונה לכל הקריטריונים האלה, אולי זה 100% מהאנשים? מאין אני יכול לדעת? אני אמור לחוקק את זה. מאין אני אמור לדעת? האם יש לכם רעיון?
פרץ סגל
התקנות האלה נעשו, כפי שציינה חברתי, הגברת ששון, בהתייעצות עם העמותות השונות. אלה אמות המידה- - -
היו"ר אופיר פינס-פז
הן אינטרסנטיות.
פרץ סגל
הן לא אינטרסנטיות, הן גופים שאינם למטרת רווח.
היו"ר אופיר פינס-פז
הן אינטרסנטיות לקיום שלהן.
פרץ סגל
אדוני היה שותף לחקיקת החוק בשעתו. אמרנו שכדי שלא יצא שירות לעשירים בלבד נראה מה הדרך לאפשר גם לאנשים שהפרוטה אינה מצויה בכיסם בכל זאת להשתמש באימוץ הבין-ארצי, כאשר האימוץ בארץ איננו עומד לרשותם, וסברנו שהעמותות יכולות לגייס כספים מתורמים, כפי שזה מקובל במדינות אחרות. למשל, אנחנו יודעים שליד כנסיות בארצות-הברית מגייסים כספים לטובת אותם אנשים שלא זכו בילד באופן טבעי ומאפשרים להם לאמץ.


צריך לזכור שהמדד העיקרי לאימוץ בין-ארצי הוא לא סיפוק צורך מסוים של ההורה – זה מתייחס למה שאדוני שאל, למה המדינה לא משתתפת - המטרה העיקרית של העמותות ושל חוק האימוץ היא באמת לדאוג לאותם ילדים שאין להם בתים במקומות אחרים. באותה הזדמנות אנחנו יכולים, כמובן, להביא לכך שהורים שאין להם ילד משלהם יזכו לעשות את שני הדברים, לגאול את אותו ילד מהמצב שבו הוא נמצא ולהיות בעצמם הורים.
היו"ר אופיר פינס-פז
זה שההורים לא הגיעו לפה זה גורם לי לשתי מחשבות, או שהכול הסתדר, או שהם התייאשו.
נעמה מנחמי
או שהם מפחדים.
היו"ר אופיר פינס-פז
הם לא מפחדים, הם היו פה בישיבות. או שהם כבר אימצו בתנאים קשים, או שהם כבר שילמו, או שהם כבר התייאשו.
פרץ סגל
צריך לזכור שזה דיון משלים. הדיון העיקרי היה בפעם הקודמת, שבו הצגנו את התקנות. זה דיון משלים, ולפי בקשת הוועדה, לאחר שהיא קיימה דיון, ובאופן עקרוני היא אישרה את התקנות, היא ביקשה להשלים שניים-שלושה דברים בתקנות. יכול להיות שמכיוון שמדובר בהשלמה של תקנות, שבאופן עקרוני הוועדה כבר סברה שראוי לקדם אותן, הם לא הופיעו. אנחנו לא בדקנו.
היו"ר אופיר פינס-פז
נתחיל לקרוא את התקנות, את זה החוק מחייב. נוסח סופי, נוסח אחרון.
איילת ששון
"בתוקף סמכותנו לפי סעיף 28 לד לחוק אימוץ ילדים, התשמ"א-1981 (להלן – החוק), ובתוקף סמכות שר המשפטים, בהתייעצות עם שר הרווחה והשירותים החברתיים, לפי סעיף 36(א) לחוק, לאחר התייעצות עם שר הרווחה והשירותים החברתיים, לפי סעיף 36(א) לחוק, לאחר התייעצות עם הועדה המייעצת לפי סעיף 28ו לחוק, ובאישור ועדת החוקה חוק ומשפט של הכנסת, אנו מתקינים תקנות אלה."
היו"ר אופיר פינס-פז
מי זו "הוועדה המייעצת"?
איילת ששון
זו ועדה ציבורית שמונתה על-ידי שר הרווחה.
היו"ר אופיר פינס-פז
מה השמות?
איילת ששון
היושבת-ראש נמצאת כאן, ד"ר טובה ליכטנשטיין, חברים בה הגברת עדנה סולודר, הרב יוסף אביאור, דוד קאהן מהג'וינט, גברת אורנה הירשפלד, שהיא מהרשות המרכזית לאימוץ-בין ארצי והגברת נחמה טל, שהיא מפקחת על האימוץ הבין-ארצי ונציג משרד המשפטים, ד"ר פרץ סגל.

הגדרות

"1. בתקנות אלה – "אימוץ בין-ארצי" – כמשמעותו בסעיף 28א לחוק; "השכר הממוצע" – השכר הממוצע, לעובדים ישראליים בלבד, כפי שמפרסמת הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה; "מבקש" – מבקש שעמותה מוכרת קבעה את כשירותו להיות הורה מאמץ לפי סעיף 28 לחוק ולפי תקנות אימוץ ילדים (בדיקת כשירות מבקש), התשנ"ח-1998;"
נעמה מנחמי
הכוונה באמת שבקשת ההנחה תוגש לאחר קביעת הכשירות.
איילת ששון
""עמותה מוכרת" – כמשמעותה בסעיף 28ג לחוק;
"רשות מרכזית" – כמשמעותה בסעיף 28ב לחוק. "תשלומים לאימוץ בין-ארצי" – תשלומים שגובה עמותה מוכרת ממבקש לפי תקנות אימוץ ילדים (תשלומים מרביים לעמותה מוכרת), התשנ"ח-1998;"

הנחה במחיר אימוץ בין-ארצי

"2. (א) עמותה מוכרת תעניק, בכל שנה, הנחה בשיעור שלא יפחת מ-15% מהתשלומים לאימוץ בין-ארצי שקבעה העמותה המוכרת שעל מבקש לשלם עבור אימוץ מהמדינה ממנה בכוונת המבקש לאמץ, וזאת לאחר שמצאה כי המבקש עומד בתנאים לקבלת הנחה לפי תקנה 4."
היו"ר אופיר פינס-פז
לא הבנתי. מה זה אומר בעברית פשוטה? 15%- - -
איילת ששון
15% מתוך המחיר שהיא גובה. במדינות שונות, עלות האימוץ שונה, ולכן ההנחה שתוענק, הסכום- - -
היו"ר אופיר פינס-פז
יהיה לפחות 15%?
איילת ששון
יהיה לפחות 15% מהמחיר.
היו"ר אופיר פינס-פז
יכול להיות יותר?
איילת ששון
בוודאי.
היו"ר אופיר פינס-פז
לא כתוב פה.
איילת ששון
"לא יפחת מ-15%."
היו"ר אופיר פינס-פז
ברור שהרצפה היא תקרה לפי הנוסח הזה.
איילת ששון
העמותות דיברו על יכולת לעמוד בהנחה של 15%. זה מה שאמרו העמותות.
היו"ר אופיר פינס-פז
אני מציע שיהיה כתוב שלא יפחת מ-15% ולא יעלה על 25%. אין לי בעיה, תעשו גג, אבל תעשו משהו. אם זה לא יפחת, זה 15%, הרצפה היא תקרה. האם אני טועה, ד"ר סגל?
פרץ סגל
לשמחתנו יש עמותות שמעניקות הנחות יותר גדולות אם הן מגייסות את הכספים. אם נקבע מקסימום 25%, פירושו של דבר- - -
נחמה טל
הן יעלו את המחיר.
היו"ר אופיר פינס-פז
איך הן מעלות מחיר? בלי הסכמה של שר המשפטים ושר הרווחה?
נחמה טל
יש הרבה מאוד עמותות שלא גובות 22,000 יורו. להכריח אותן עכשיו לתת הנחה- - -
היו"ר אופיר פינס-פז
אני לא מכריח אותן.
נחמה טל
לא להכריח, במירכאות, רק לצורך הדיון.
היו"ר אופיר פינס-פז
לא להכריח, זה לא להפוך את המילה הזאת לאות מתה.
נחמה טל
להגיד להם: תשלמו עכשיו 25%, הם פשוט יעלו את המחיר.
היו"ר אופיר פינס-פז
לא אמרתי להם 25%. אם מישהו ירצה לתת למשל 50%, נגיד לו: לא.
קריאה
למה?
היו"ר אופיר פינס-פז
כי אולי לא תעמוד בזה.
פרץ סגל
הוא מסכים לקבל תרומה. למה שלא- - -
היו"ר אופיר פינס-פז
לא נראה לי שמישהו מקבל 15% ומישהו מקבל 50%.
פרץ סגל
בדרך כלל לא מקבלים הנחות, משלמים את מלוא העלות. מה שאנחנו רוצים זה לחייב אותם, בסטנדרט מסוים של 10% מהמבקשים, בגובה של 15%, לפי כמה שהם יכולים. אם הם יכולים מכיוון שהתקבלה תרומה מסוימת, בסדר.
היו"ר אופיר פינס-פז
מה קורה אם יש 15%, שעל-פי כל הקריטריונים מגיעה להם הנחה, לפי הקריטריונים שאנחנו החלטנו, מה עושים?
איילת ששון
תהיה להם אפשרות לבחור אם לחכות לשנה אחר כך או לפנות לעמותה אחרת.
היו"ר אופיר פינס-פז
יריב לוין, מה אתה אומר?
יריב לוין
אין לנו ברירה.
היו"ר אופיר פינס-פז
יש עוד ברירה. אני אומר, שבמקרה שיש יותר מ-10% שעמדו בקריטריונים ופנו לכל העמותות – בהנחה שפנו לעמותות נוספות וגם שם כבר נתנו ל-10% - המדינה תיתן.
יריב לוין
אתה לא יכול לעשות את זה.
איילת ששון
אתה לא יכול לעשות בתקנות.
היו"ר אופיר פינס-פז
אני יכול לעשות בהסכמת השר. הוא לא חייב להסכים.
יריב לוין
בהסכמת השר.
היו"ר אופיר פינס-פז
אני לא יכול לכפות על השר. אי אפשר לכפות תקנות על השר.
יעקב ויינר
אני נציג עמותת יה"ב – ילדים הם אור בחיינו.
היו"ר אופיר פינס-פז
איזה עמותה אתם? גדולה, בינונית, קטנה, או לא קיימת?
יעקב ויינר
קטנה, ואנחנו ממש בתחילת הדרך.
איילת ששון
הם קיבלו לפני חודש הכרה.
היו"ר אופיר פינס-פז
לכן שאלתי האם הם גדולה, בינונית, קטנה עד לא קיימת. כמעט לא קיימת.
יעקב ויינר
אדוני היושב-ראש העלה את הנושא של עמותות של אימוץ בין-ארצי כארגונים ללא כוונת רווח.
היו"ר אופיר פינס-פז
הם העלו את זה.
יעקב ויינר
לדעתי, כל הניסוח של הנחות או סבסוד על ידי העמותות מוכיח את זה שקיים רווח עודף על-ידי העמותות, וזה לא מצב רצוי.
היו"ר אופיר פינס-פז
יש שומה. השאלה, אם את הרווח מוציאים בדיבידנד, כמובן, שלא בהעלאת שכר – אולי כן, אני לא יודע מה המשכורות שם- - -
יעקב ויינר
נוסף לפעילות שלי בעמותה אני יודע שקיימים ארגוני צדקה וכדומה, שנותנים בפועל סבסוד לאימוץ בין-ארצי בגובה של עד 50% מעלות האימוץ, או בסובסידיה מלאה או בהלוואה בתנאים ללא רבית למטרת האימוץ.
היו"ר אופיר פינס-פז
אתה אומר לנו שהתקנות האלה לא שוות כלום?
יעקב ויינר
את זה אתה אמרת, אדוני.
היו"ר אופיר פינס-פז
אני שואל אותך, מה אתה אומר?
יעקב ויינר
באמצעות התקנות האלה אנחנו מגדירים מחדש את כל הפעילות של עמותות האימוץ. אנחנו אומרים שעמותת האימוץ היא כבר לא ארגון ללא כוונת רווח, היא חברה בע"מ.
היו"ר אופיר פינס-פז
זה לא מקדם אותנו בדיון.
יעקב ויינר
לצערי לא, אבל זה גם לא מקדם את הפעילות שלנו כעמותה.
היו"ר אופיר פינס-פז
לך זה לא נוגע. מה אתה רוצה? לא מכריחים אותך לעשות כלום.
יעקב ויינר
אני חושש שאני אגיע למצב שכעמותה כן יכריחו אותי.
היו"ר אופיר פינס-פז
אתה אומר שמה שיכריחו אותך אלה דברים קטנים יחסית למה שהם באמת יכולים.
יעקב ויינר
ההצעה הזאת רק עומדת על הפרק, אנחנו רק בתחילת הדרך. רצוי להגיד את הדברים האלה מההתחלה מאשר לחכות לסוף.
היו"ר אופיר פינס-פז
תודה. בבקשה, תמשיכי.
איילת ששון
סעיף קטן (ב) "הנחה כאמור בסעיף קטן (א) תוענק, בכל שנה, על ידי עמותה מוכרת לפחות למספר בקשות השווה ל-10% ממספר הליכי האימוץ שהטיפול בהם הסתיים בקבלת ילד, באמצעותה, בשנה הקודמת".


בתקנה 3 שכחנו לתת לה כותרת שוליים.
היו"ר אופיר פינס-פז
מה כותרת השוליים שאת מציעה? יש לך איזו הצעה קריאטיבית? תחשבו על זה אחרי זה, נשאיר את זה ביניכם.
איילת ששון
"(א) על אף האמור בתקנה 2, פחת בעמותה מוכרת, בשנה מסוימת, מספר הזכאים לפי תקנה 2(ב) מ-1--
היו"ר אופיר פינס-פז
לא הבנתי.
איילת ששון
אם הפרמטר של 10%- - -
היו"ר אופיר פינס-פז
הוא פחות מאחד.
איילת ששון
זאת אומרת שהם עשו פחות מעשרה אימוצים באותה שנה.
היו"ר אופיר פינס-פז
זה די מביך, לא? או שזה המצב?
איילת ששון
יש עמותות שחיות על שלושה, ארבעה, חמישה אימוצים שהן עושות בכל שנה.
היו"ר אופיר פינס-פז
זה באמת רווח לא קטן. אני שואל עכשיו ברצינות, אנחנו בכל זאת אנשים שעשינו קצת דברים בחיים. אם עמותה מסוגלת להתקיים שנה שלמה מ-10 אימוצים, דעו לכם, זה תחום שמכניס הרבה כסף. אין מה לעשות. יש הרי שכר דירה, יש טלפונים ומשכורות. אם אפשר להתקיים מ-10 אימוצים, אז מ-50 אימוצים אפשר להיות עשירים. אין מה לעשות.
איילת ששון
אני רוצה להשיב על כך בבקשה. ייתכן שמ-50 אימוצים ניתן להיעשות עשירים. כשאנחנו מדברים על העמותות הקטנות - אני פשוט מביאה את הפרופיל מהשטח - הפרופיל של כל העמותות הקטנות, אלה עמותות שלא מהן ההכנסה של הבית. בדרך כלל מדובר במישהו שעושה את זה כדבר נוסף או אחד מבני הזוג שעושה את זה כאיזה תחביב. בחלק גדול מהעמותות יש הורים מאמצים בעצמם, שרוצים לעשות את זה בשביל נשמה יתרה. אני לא חושבת שהם מתפרנסים מחמישה אימוצים בשנה. הם כולם מבוססים, ויש להם דברים שמהם הם מתפרנסים.


דווקא מבחינה זאת המשאבים והאנרגיות שצריך להשקיע במדינת החוץ הם מאוד גדולים, וככל שיש יותר אימוצים במדינת החוץ- - -
היו"ר אופיר פינס-פז
העלות השולית פוחתת.
איילת ששון
בדיוק.
היו"ר אופיר פינס-פז
פרק א' בכלכלה. אם זה פחות מאחד- - -
איילת ששון
--תעניק אותה עמותה, בשנה שלאחר מכן, הנחה למבקש אחד לפחות וזאת לאחר שמצאה כי הוא עומד בתנאים לקבלת הנחה לפי תקנה 4."
היו"ר אופיר פינס-פז
לא הבנתי. מה זה אומר?
איילת ששון
זו תקנה שהוספה לבקשת הוועדה.
היו"ר אופיר פינס-פז
אבל מה זה אומר?
איילת ששון
היא אומרת שאם היו פחות מ-10 אימוצים בשנה, עדיין בשנה שלאחר מכן העמותה מחויבת להנחה אחת לפחות, כשבסעיף הבא אנחנו קובעים את גובה ההנחה שהיא מחויבת לתת.
היו"ר אופיר פינס-פז
זאת אומרת, היא עדיין מחויבת בהנחה.
פרץ סגל
למעשה עברנו לתקציב דו-שנתי בעמותות קטנות במקום תקציב שנתי.
איילת ששון
ההנחה שהיא תהיה מחויבת לה כתובה בסעיף קטן(ב). "שיעור ההנחה שתעניק עמותה שחלה לגביה פיסקה (א) לא יפחת מ-1.5% מכל התשלומים שקיבלה עבור אימוצים שהשלימה בשנה שקדמה למתן ההנחה".
היו"ר אופיר פינס-פז
אם אף אחד לא ראוי לקבלת הנחה?
נעמה מנחמי
עוברים לשכר הממוצע. 70% מהשכר הממוצע.
איילת ששון
הגדלנו את הזכאות.
היו"ר אופיר פינס-פז
בכל מקרה הם חייבים לתת הנחה.
נעמה מנחמי
זה לא מדויק, זה לא בכל מקרה. ההנחה היא שתמיד יהיו אנשים שנמצאים מתחת לשכר הממוצע או לכפל השכר הממוצע, במקרה שמדובר בבני זוג. אם נראה שבשטח הדברים שונים, יכול להיות שיהיה מקום לתקן את זה פעם נוספת.
יריב לוין
יש שאלה אחת שלא ברורה לי, יכול להיות שפספסתי את ההתחלה. אני מבין שההנחה היא לא כאשר הליך האימוץ מסתיים, אלא התהליך מתבצע בשלב שבו הוכרה זכאותך, אבל טרם נגמר ההליך כולו. בנקודת הזמן הזאת הסכום שנדרש האדם לשלם עבור האימוץ, הוא מלוא הסכום, או שהתשלום בתחנות, ואז, בנקודה הזאת, הוא משלם חלק, כך שאם הוא מקבל את ה-10% הנחה בנקודת הזמן הזאת, הוא בעצם לא מקבל 10% מהכול, אלא 10% ממה שהיה עד אז, או שזה גם מקנה לו זכאות להנחה בהמשך?
היו"ר אופיר פינס-פז
שואל חבר הכנסת לוין איפה ה-10%, האם זה מהסך הכול?
איילת ששון
קודם כול זה 15% מהסך הכול מעמותה ספציפית, ממדינה ספציפית, שממנה אותו בן-אדם- - -
היו"ר אופיר פינס-פז
סך הכול 15%, זה מה שהוא נדרש לשלם.
איילת ששון
ממה שהוא היה נדרש אילו הוא אימץ ללא הנחה.
יריב לוין
התהליך הוא מתגלגל. כלומר, נניח, אישרו את העובדה שאני זכאי להנחה בשלב שבו, לצורך העניין, אני צריך לשלם 10,000, בנקודה הזאת אני מקבל את ההנחה, ואני ממשיך להיות זכאי להנחה גם לתשלומים הבאים? זאת השאלה.
איילת ששון
החוק והתקנות לא מתערבים בחופש החוזים של העמותות מול הפונים. אין קביעה מפורשת של גביית תשלומים לשיעורים. כל עמותה בונה לעצמה את החוזה, אבל בפועל, בדרך כלל, נגבה קודם כול הסכום הראשוני שנדרש לצורך העניין, כשבכל מקרה לפניו לא נבחנת ההנחה, כי קודם אנחנו רוצים לראות שהאדם כשיר בכלל לאמץ, ולאחר שהוא ייקבע ככשיר לאמץ, ואם הוא יימצא זכאי להנחה, העמותה תצטרך מולו לשנות את החוזה באופן שיגלם את העובדה שהוא זכאי להנחה. זאת אומרת, שהוא לא צריך לשלם את הסכום המרבי שמלכתחילה נאמר לו שצריך לשלם, אלא אותו סכום פחות 15%. מתי יבוצעו התשלומים האלה? אני משערת שזה יהיה בסוף התהליך. לא מדובר בהחזר שהוא מקבל, כי זה לא שהוא ישלם כסף ויקבל החזר.
היו"ר אופיר פינס-פז
למה את משערת ולא כותבת?
איילת ששון
משום שאין בשום מקום, לא בחוק ולא בתקנות, התערבות שלנו בחופש החוזים.
היו"ר אופיר פינס-פז
מה זה קשור לחופש החוזים?
יריב לוין
זה בסדר. הוא זכאי להנחה בשיעור של 15% לצורך העניין מ-22,000 יורו, שזה מה שעולה לו כל התהליך, ולא 15% מאיזה שלב בדרך שבו הוא היה. כנגזרת לשאלה הזאת עולה, מה קורה, נניח, כאשר האימוץ לא הצליח ועל-פי החוזה שלו עם העמותה הוא צריך לשלם רק 15%, כי התהליך נתקע באיזו נקודה בדרך. איך זה נגזר? אם אנחנו אומרים שהבן אדם זכאי ל-15% מ-22,000 יורו, ואנחנו אומרים שנאפשר לעמותה לעשות חוזה שה-15% יורד מהתשלום האחרון בהשלמת התהליך, כלומר, אם הוא לא ישלים את התהליך, הוא לא מקבל בכלל את ההנחה, ואז כל המבנה של ה-15% שמקבלים הנחה לא מתקיים.
איילת ששון
העובדה שאדם לא משלים תהליך אימוץ יכולה לנבוע מאחד משני מקרים, או שהאדם החליט שהוא לא רוצה להשלים את תהליך האימוץ, ואז למה שהוא יהיה זכאי להנחה? למה לגזול אותה הנחה מבן-אדם שישלים הליך אימוץ? או שהעמותה, מסיבה כזאת או אחרת, הפסיקה את הליך האימוץ, ואז הוא יכול לחזור אליה בדרך משפטית מקובלת ולדרוש ממנה- - -
יריב לוין
שוב, אני אומר, לא ברמה של טענה, אני אומר ברמה של ניסיון לבנות משהו. למה לא לחתוך ולומר שהמדד יהיה סיום התהליך ובשלב סיום התהליך תינתן ההנחה של ה-15% האלה?
היו"ר אופיר פינס-פז
למה בסיום התהליך, למה לא בתחילת התהליך?
יריב לוין
או בתחילת התהליך, לא חשוב.
היו"ר אופיר פינס-פז
למה שלא יהיה כתוב בתחילת התהליך, אחרי שהוא עבר את הבדיקות ונקבע מה מצבו, האם מגיעים לו 15% או לא מגיעים לו 15%, או 20%? אז הוא יודע כשהוא נכנס לעניין- - -
איילת ששון
זאת הנקודה שבה זה יהיה לפי מה שהבנו כשכתבנו את התקנות.
יריב לוין
זה לא כתוב.
היו"ר אופיר פינס-פז
זה לא כתוב.
יריב לוין
אי אפשר להבין את זה ממה שכתוב.
נעמה מנחמי
נוסיף סעיף שיבהיר את זה.
היו"ר אופיר פינס-פז
נמשיך. בבקשה, גברתי.
איילת ששון
תנאים לקבלת ההנחה – תקנה 4

"הנחה כאמור בתקנה 2 או 3, לפי העניין, תוענק למבקש, אשר ביקש זאת ואשר מתקיים לגביו אחד מן התנאים הבאים: (א) הכנסתו החודשית הממוצעת של המבקש, מכל מקור שהוא, בתקופה של שלושה חודשים לפני מועד הגשת הבקשה, אינה עולה על 70% מהשכר הממוצע. היו המבקשים בני זוג, הכנסתם החודשית המשותפת, מכל מקור שהוא, בתקופה של שלושה חודשים לפני מועד הגשת הבקשה, אינה עולה על פעמיים הסכום האמור. (ב) הכנסתו החודשית הממוצעת של המבקש, מכל מקור שהוא, בתקופה של שלושה חודשים לפני מועד הגשת הבקשה, אינה עולה על 150% מהשכר הממוצע, או, אם היו המבקשים בני זוג, הכנסתם החודשית הממוצעת, מכל מקור שהוא, בתקופה של שלושה חודשים לפני מועד הגשת הבקשה, אינה עולה על פעמיים הסכום האמור ומתקיים אחד מאלה."
היו"ר אופיר פינס-פז
לא הבנתי את זה.
איילת ששון
כאן אנחנו נכנסים לרשימת המצבים המיוחדים שמזכים בהנחה.
היו"ר אופיר פינס-פז
סעיף קטן (א) זה 70% של אחד- - -
איילת ששון
או כפול שניים לשניים.
היו"ר אופיר פינס-פז
למה "או כפול שניים"? למה זה לא ברור?
איילת ששון
רצינו להבהיר שזה הפרמטר למאמץ יחיד ולזוג.
היו"ר אופיר פינס-פז
מה זה מאמץ יחיד?
יריב לוין
חלק הם חד-הוריים.
איילת ששון
פלח גדול של האימוץ הבין-ארצי זה חד הוריים שמאמצים.
היו"ר אופיר פינס-פז
כמה?
נחמה טל
40%.
היו"ר אופיר פינס-פז
מה זה סעיף קטן (ב)?
איילת ששון
סעיף קטן (ב) זה הפתיח למצבים המיוחדים. קבענו מצבים מיוחדים, ולגביהם קבענו רף הכנסה גבוה בהרבה מרף ההכנסה הזה, כשמעליו סברנו שאין מקום להעניק הנחה על אף המצב המיוחד.
היו"ר אופיר פינס-פז
150% זה על אחד- - -
איילת ששון
זה על אחד או פעמיים לשניים.
היו"ר אופיר פינס-פז
תקראי בבקשה.
איילת ששון
המצבים הם: "(1) הבקשה הינה לאמץ אחים או אח של ילד שהמבקש אימץ קודם לכן; (2) הליך אימוץ שהחל המבקש בעמותה אחרת לא הסתיים בקבלת ילד למטרת אימוץ והתקיימו כל אלה: (א) הליכי האימוץ באמצעות העמותה הראשונה הופסקו שלא באחריות המבקש; (ב) המבקש הוכיח כי שילם לעמותה הראשונה לפחות 50% מהתשלומים;" – כאן אנחנו בדיון עם נעמה מנחמי. העלינו את ההצעה אולי להפחית את זה ולקבוע 40% מהתשלומים, כדי להתאים את זה יותר- - -
נעמה מנחמי
אולי אפילו פחות.
איילת ששון
כדי שזה יהיה יותר ריאלי.
נחמה טל
ברוב העמותות היום הסידור הוא שאנשים משלמים עד 6,000 יורו בהתחלה, ואת רוב הכסף, עד 22,000 יורו, אם גובים את מקסימום הסכום, מפקידים בנאמנות או משלמים בסוף התהליך, כשאנשים מקבלים ילד. אני חוששת שהערכה כל כך גבוהה, של 50%, תגרום לזה שאף אחד לא ייכנס לקריטריונים האלה.
היו"ר אופיר פינס-פז
את מציעה להוריד. אולי נוריד ל-33%, לשליש?
נחמה טל
בסדר.
יריב לוין
ברשותכם, בקשת ההנחה מוגשת לעמותה החדשה, שמטפלת בהליך האימוץ. מה שאנחנו אומרים לעמותה, שתעשה בדיקה האם הפסקת האימוץ נעשתה באחריות המבקש או לא בעמותה הקודמת. איך היא יכולה לבדוק את זה בכלל?
איילת ששון
קודם כול יש מצבים מובהקים כשברור שההליך הופסק שלא באחריות המבקש, שזה מה שעמד לנגד עינינו כשקבענו את הסעיף הספציפי הזה, כשמדובר על כך שהמדינה שבה פעלה אותה עמותה ראשונה שבאמצעותה- - -
היו"ר אופיר פינס-פז
מה זאת אומרת "באחריות המבקש"? למשל, שהמבקש פתאום הפסיק לבקש, הוא לא רוצה לאמץ?
נעמה מנחמי
לדוגמה, הוא סירב לקבל 10 ילדים.
איילת ששון
היו לנו מקרים כאלה. הוא פסל את כל הילדים שהציעו לו, ולכן הוא לא אימץ ילד בסופו של דבר. היו מקרים כאלה.
נחמה טל
היו מקרים לא מעטים כאלה.
יריב לוין
אני רואה קושי מאוד גדול עם זה שהעמותה עצמה היא המחליטה למי תיתן את ההנחה, והיא קובעת האם אצל העמותה הראשונה הופסקו ההליכים- - -
היו"ר אופיר פינס-פז
תיכף נקבע מנגנון ערעור.
איילת ששון
התחלתי לומר שעיקר המצבים שנכנסים לסעיף הזה, אלה מדינות שסוגרות את השערים שלהם, שזה דבר מובהק וברור שהוא לא באחריות המבקש. הסעיף השני מתייחס למצב קצת אחר, הסעיף הבא.
היו"ר אופיר פינס-פז
יריב לוין, נעשה מנגנון ערעור, ואם אדם ירגיש שהוא נפגע מההחלטה, הוא יוכל לערער לגורם במשרד הרווחה.
יריב לוין
כן, כי צריך איזה פיקוח על הדברים האלה.
היו"ר אופיר פינס-פז
33%?
איילת ששון
33%, בסדר.
היו"ר אופיר פינס-פז
פסקה (ג).
איילת ששון
"(ג) המבקש לא קיבל החזר בשיעור של 85% לפחות מהתשלומים ששילם לעמותה הראשונה."
היו"ר אופיר פינס-פז
הוא לא קיבל כבר הנחה פעם אחת.


תקנת משנה (3). תכניסו סעיף למנגנון ערעור, תגידו בפני מי אפשר לערער.
איילת ששון
לא פה, אלא אחרי הסעיף הבא.
יריב לוין
הייתי מציע לא רק מנגנון ערעור. אני חושב שצריך להיות מנגנון דיווח.
היו"ר אופיר פינס-פז
בוודאי. יש מנגנון, בוודאי, דיווח גם לוועדה אני רוצה, אחת לשנה. נראה אם בכלל פגענו למשהו רלוונטי.
יריב לוין
סעיף 7 מדבר- - -
היו"ר אופיר פינס-פז
נגיע לשם. פסקת משנה (3).
איילת ששון
"(3) הליך אימוץ, שהחל המבקש בעמותה אחרת, לא הסתיים בקבלת ילד למטרת אימוץ על אף שחלפו שנתיים מיום הגשת הבקשה- - -והתקיימו כל אלה". כשכאן אלה הם אותם פרמטרים שנקבעו בסעיף הקודם. "(א) הליכי האימוץ באמצעות העמותה הראשונה לא הושלמו שלא באחריות המבקש".
היו"ר אופיר פינס-פז
תורידו פה עוד פעם ל-33% בסעיף קטן (ב).
איילת ששון
בהחלט, אותם פרמטרים.
היו"ר אופיר פינס-פז
תקנה 5.
איילת ששון
"5(א) פחת בעמותה מוכרת, בשנה מסוימת, מספר המבקשים אשר זכאים להנחה לפי התנאים הקבועים בתקנה 4, תעניק העמותה הנחה למבקש שהכנסתו החודשית הממוצעת, מכל מקור שהוא, בתקופה של שלושה חודשים לפני מועד הגשת הבקשה, אינה עולה על השכר הממוצע. היו המבקשים בני זוג, הכנסתם החודשית המשותפת, מכל מקור שהוא, בתקופה של שלושה חודשים לפני מועד הגשת הבקשה, אינה עולה על פעמיים הסכום האמור. (ב) הנחה כאמור בפסקה (א), תוענק, לכל הפחות למספר מבקשים שישלימו את מספר מקבלי ההנחות באותה שנה למספר שנקבע בהתאם לתקנה 2(ב) או 3(א), לפי העניין."
נעמה מנחמי
אם הוועדה מוטרדת מנושא הכנסתו החודשית הממוצעת, אפשר להעלות את הסכום ל-150% מההכנסה הממוצעת. זאת אומרת, השאלה אם אנחנו גם חושבים שהאנשים האלה זקוקים להנחה, בהנחה שבסופו של דבר זה בא על חשבון אנשים אחרים. לכן כתבנו "הכנסתו החודשית הממוצעת".
יריב לוין
זה נראה סביר לגמרי.
מנחם אליעזר מוזס
הערתי את זה בשל ההערה הקודמת.
איילת ששון
הגשת בקשה להנחה – תקנה 6

"(א) מבקש שמתקיימים לגביו התנאים המפורטים בתקנה 4 רשאי להגיש לעמותה מוכרת בקשה להנחה מהתשלומים לאימוץ בין-ארצי." אני רק רוצה להזכיר ש"מבקש" הגדרנו כמי שנמצא כשיר לאימוץ, זה השלב שבו הוא יכול להגיש את הבקשה.
היו"ר אופיר פינס-פז
מישהו צריך- - -
איילת ששון
ליידע אותו?
היו"ר אופיר פינס-פז
ליידע אותו. הוא צריך לקבל טפסים, הוא צריך לדעת שיש לו זכות. איך הוא ידע? רק לפי החוק? חבר'ה, אלה כבר תקנות--
איילת ששון
כל הקריטריונים האלה מפורסמים באתר.
היו"ר אופיר פינס-פז
--זו לא חקיקה ראשית, פה צריך לכתוב בצורה יותר מפורטת. פה אני מצפה שלא יהיה מצב שאחר כך אדם יגיד: לא ידעתי, או ידעתי מאוחר, או אם הייתי יודע בזמן. הרי זה רק 10%, יכולה להיות פה מניפולציה, חלק לא ידעו, חלק כן ידעו. כל הקודם זוכה. מיליון דברים. אלה תקנות, חברים, נא לפרט. העמותה חייבת להציג לו ביום הרישום את הטפסים לבקשת הנחה, זהו אחריות העמותה.
איילת ששון
"(ב) המבקש יצרף לבקשתו הצהרה בדבר הכנסותיו בשלושת החודשים שקדמו למועד הגשת הבקשה, מכל מקור שהוא, לרבות הכנסה ממשכורת, מדמי שכירות, מקצבאות ומקופת גמל, ויצרף להצהרה מסמכים לאימותה."


"7. הודעה על הענקת הנחה למבקש על-ידי עמותה מוכרת לפי תקנות אלה תימסר לרשות המרכזית בצירוף נימוקיה, בתוך 30 ימים מיום הענקתה."
היו"ר אופיר פינס-פז
יפה ולא מספיק. יש לנו שתי הערות. קודם כול, זו אחריות של העמותה. תגידו "המבקש", "המבקש", אבל העמותה אחראית שהמבקש ידע זכויותיו והוא יוכל לפנות בזמן. דבר שני, מה שאמר יריב לוין, אנחנו רוצים פיקוח. פה מדובר על פיקוח פרטני, אנחנו מדברים על פיקוח כוללני. כל עמותה תגיש דוח לשר הרווחה ולשר המשפטים אחת לשנה, דוח שנתי על נושא ההנחות.
איילת ששון
אני רוצה להסביר את משמעות תקנה 7, שקבענו.
היו"ר אופיר פינס-פז
אני מבין, היא בסדר גמור. אנחנו לא פוסלים אותה.
איילת ששון
אם אפשר בכל אופן. אנחנו לא שותפים להליכים של העמותות, אנחנו לא שותפים להליכים של חתימת חוזה, אנחנו לא יודעים בכמה עמותות- - -
היו"ר אופיר פינס-פז
גברתי, אנחנו רוצים שתהיו שותפים. אני יודע שאתם לא רוצים להיות שותפים.
איילת ששון
בבקשה, אני אשמח אם אוכל להשלים את הדברים. את סיום ההליך אנחנו כן יודעים. אישור כניסה של ילד לישראל עובר תמיד ברישום ברשות המרכזית, ולכן, בתום שנת 2008 יכולה המפקחת על האימוץ הבין-ארצי או הרשות המרכזית, לצורך העניין, לדעת כמה אימוצים הושלמו על-ידי כל עמותה ולעשות את החשבון כמה הנחות- - -
היו"ר אופיר פינס-פז
גברתי, תסבירי לי מה הבעיה.
איילת ששון
לא מה הבעיה, אלא שאני חושבת שהדברים שאדוני מבקש שיוכנסו כתקנה נוספת כבר קיימים. אני רק רוצה להסביר למה אני חושבת שהם כבר קיימים.
היו"ר אופיר פינס-פז
הבנתי, ואני לא מסכים. עם כל הכבוד, אנחנו רוצים פיקוח הדוק על העמותות, ובעיקר לדעת אם בכלל עשינו מנגנון צודק או לא צודק. זה שיש למפקחת ברשות המרכזית יכולת לאגם את הנתונים ולעשות סטטיסטיקות, זה נחמד מאוד, אבל היא לא נושאת באחריות. אני רוצה שהגורם הנושא באחריות, קרי, מנהל העמותה, ימסור דין וחשבון לרשות המרכזית, ואני רוצה לקבל העתק לוועדת החוקה, חוק ומשפט על-פי התקנות האלה, כדי שנדע. דווקא העניין הפרטני לא מעניין אותי, כי אני לא נכנס לגופו של ילד כזה או משפחה כזאת, אותי מעניין העניין הכללי, האם עשינו תקנות שבאמת מסייעות לציבור, או שעשינו תקנות שבכלל לא נותנות מענה לבעיות האמיתיות, או נותנות מענה יתר או מענה חסר. זה מה שמעניין אותנו.
איילת ששון
לכן חשבו שהדיווח בזמן אמת, בתוך 30 יום ממתן- - -
היו"ר אופיר פינס-פז
זה לא במקום זה, גברתי. דיווח בזמן אמת חייב להיות. אמרתי שאני בעד תקנה 7.
יריב לוין
לא רק זה, הדיווח גם צריך להיות- - -
היו"ר אופיר פינס-פז
אני מאוד בעד תקנה 7. אלה שני דברים שונים.
איילת ששון
אם כך, כנראה לא הבנתי את התקנה שאדוני מבקש.
היו"ר אופיר פינס-פז
זה מה שניסיתי להסביר לך, שאת לא מבינה.
איילת ששון
יכול להיות שאני לא מבינה, אני לא מתיימרת להבין.
היו"ר אופיר פינס-פז
קורה. אנחנו מאוד בעד תקנה 7, וצריך להיות דיווח בזמן אמת ברמה הפרטנית. זה דבר אחד. אחר כך צריך להיות דבר ברמה הכללית. נגמרה השנה, אנחנו רוצים לדעת בדיוק מה קרה בתחום ההנחות בכל עמותה. זה הכול. אני רוצה שאתם תדעו בדיוק, אני רוצה שאנחנו נדע בדיוק, ושנוכל לקיים על זה דיון ולראות האם עשינו דבר שמוכיח את עצמו, או שצריך לתקן או לשפר, או שאפשר לייתר אותו.
יעקב ינקולנקו
אנחנו יודעים שכל ה-100% של הכסף שעמותה מקבלת מהמשפחה, כל הכסף הזה, משתמשים בו בתהליך האימוץ. אם אנחנו צריכים לעשות 15% הנחה למשפחה, מאיפה לקחת את הכסף הזה?
היו"ר אופיר פינס-פז
תשאל את האנשים האלה. אתה שואל אותי?
יעקב ינקולנקו
או שאנחנו צריכים לפגוע בשירות שאנחנו נותנים או לתת פחות שירות.
היו"ר אופיר פינס-פז
אדוני, קודם כול, את השאלה הזאת היית צריך לשאול ב-09:05 או ב-09:07, כי איחרתי בחמש דקות, אבל אתה לא יכול לשאול אותה ב-09:45, אדוני, אנחנו כבר לא נמצאים שם. אנחנו כבר לא בשאלה הבסיסית.
יעקב ינקולנקו
זו אותה ששאלנו מההתחלה.
היו"ר אופיר פינס-פז
זו שאלה באל"ף, ואנחנו כבר בשי"ן.
יעקב ינקולנקו
ובכל זאת.
היו"ר אופיר פינס-פז
בסוף יענו לך.


אנחנו כרגע צריכים לסיים את עניין הדיווח. עניין הדיווח יהיה כדלקמן: למעט תקנה 7, שהיא נשארת כמו שהיא, אנחנו מוסיפים תקנה שאומרת שכל עמותה בסוף שנה תיתן דיווח מסודר. למי? לרשות- - -
איילת ששון
לרשות המרכזית.
היו"ר אופיר פינס-פז
מה זו הרשות הזאת? זאת אורנה?
איילת ששון
זאת אורנה. זה גוף על-פי חוק ועל-פי אמנה.
היו"ר אופיר פינס-פז
כל עמותה מדווחת לאורנה אחת לשנה, בסוף שנה.
נחמה טל
מה יהיה כתוב בדיווח?
היו"ר אופיר פינס-פז
שאלה מצוינת. יש תקנות שאתה אפילו מכניס את הטופס, אני לא רוצה להיות במקום הזה. תחליטו - כמה פניות, כמה ביקשו, כמה קיבלו, האם היו אלה שהגיע להם ולא קיבלו, האם היו אלה שקיבלו מעבר ל-15%, מה העבר האתי של האנשים? האם אנשים באמת היו סביב ה-70% מההכנסה הממוצעת, או ב-10%, או בכלל מובטלים, או שאין להם הכנסה בכלל. רוצים לדעת מה המצב. לא אישית, בסטטיסטיקה, לא בשמות, זו צנעת הפרט. בסטטיסטיקה אנחנו רוצים לדעת. אמרנו 70%, אולי היינו צריכים להגיד 50%, אולי היינו צריכים להגיד 80%. תכניסו כמה פרמטרים שיאפשרו לכם ולנו לקבל תמונה אמיתית על מצב ההנחות, מצב המבקשים ומצב המאמצים.
נעמה מנחמי
נעשה במסגרת התקנות, נכון? נכתוב את הפרמטרים, בין היתר כדי שאפשר- - -
היו"ר אופיר פינס-פז
תכתבו "בין היתר", כדי שתוכלו תמיד להוסיף ולבקש יותר.


הרשות המרכזית תדווח לוועדת החוקה, חוק ומשפט על המכלול. העמותות לא פונות אלינו, העמותות לא מדווחות לנו.
נעמה מנחמי
ריכוז הנתונים שציינו.
היו"ר אופיר פינס-פז
ריכוז הנתונים תעבירו אחת לשנה לוועדת החוקה, חוק ומשפט של הכנסת, שתקיים דיון בדבר הזה. מה עוד?
נעמה מנחמי
רצית מנגנון ערעור.
היו"ר אופיר פינס-פז
על כל הדבר הזה יהיה מנגנון ערעור. משפחה שתרגיש שהיא קופחה, תצטרך לפנות, בכתב כמובן, הפניות תיעשינה רק בכתב. אנחנו לא נתחיל עכשיו לעשות התדיינות, אבל תהיינה פניות בכתב לרשות המרכזית.
פרץ סגל
זה לא תפקיד שהרשות המרכזית יכולה למלא.
היו"ר אופיר פינס-פז
בסדר, אז למשרד המשפטים.
פרץ סגל
גם לא.
היו"ר אופיר פינס-פז
בסדר, לוועדת החוקה של הכנסת... אין לך בעיה. פרץ סגל, זה לא יעזור.
פרץ סגל
אני רוצה להסביר מדוע.
היו"ר אופיר פינס-פז
הבנתי למה, אתה לא צריך להסביר, אני מספיק שנים בכנסת. אם אתה מציע שלא לרשות המרכזית, אתה חייב להציע מה כן, כי אי אפשר להשאיר מערכת כזאת בלי מנגנון ערעור.
פרץ סגל
התשובה פשוטה. יש שרים ממונים, והם יאמרו- - -
היו"ר אופיר פינס-פז
מי?
פרץ סגל
השרים הרי רשאים לשלול רישיון של עמותה.
היו"ר אופיר פינס-פז
זה לא קשור. עזוב, עזוב, עזוב.
פרץ סגל
אותם מבקשים לערעור- - -
היו"ר אופיר פינס-פז
מה זה קשור? אני לא רוצה לשלול רישיון של שום עמותה. אדם פנה, מרגיש שהוא קופח. על זה אני שולל את הרישיון של העמותה.
פרץ סגל
לא צריך לשלול, אבל אפשר לנקוט באמצעים נוספים.
היו"ר אופיר פינס-פז
על מה?
פרץ סגל
השרים שאחראים למתן הרישיון, הם יכולים- - -
היו"ר אופיר פינס-פז
אתה רוצה שהשרים ישבו בוועדת ערעורים? הבנתי אותך.
פרץ סגל
לא. מי שיש לו מבחינת החוק את הסמכות לעמותות הם השרים. הם יעבירו את זה לוועדה המייעצת, הוועדה המייעצת תבדוק את הדברים, האם במקרים כאלה היה שירות הוגן או לא הוגן- - -
היו"ר אופיר פינס-פז
אני מוכן שהוועדה המייעצת תהיה ועדת הערעורים. אתה מוכן שהוועדה המייעצת תהיה ועדת הערעורים?
פרץ סגל
לא.
היו"ר אופיר פינס-פז
גברתי, את מוכנה?
טובה ליכטנשטיין
ועדה מייעצת לא מפקחת.
פרץ סגל
אנחנו לא מפקחים ואנחנו לא ועדת ערר. מה שאנחנו יכולים לעשות זה, לתת המלצה אם התנהגות עמותה הולמת את התקנות או אינה הולמת, והשרים יסיקו את המסקנות.
היו"ר אופיר פינס-פז
עוד לא הבנתי מה אתה מציע, פרץ סגל.
פרץ סגל
אין צורך- - -
היו"ר אופיר פינס-פז
אין צורך?
פרץ סגל
מסיבה פשוטה, מכיוון שהשרים הם שמפקחים על העמותות, כמו כל תלונה אחרת שמתקבלת ביחס לעמותה.
היו"ר אופיר פינס-פז
בא אדם, רצה לאמץ, ביקש הנחה, לא קיבל. מה הוא אמור לעשות? ללכת לכותל, לשים פתק?
פרץ סגל
כאשר מדובר, למשל, על אדם שסבור שמגיע לו לקבל ילד לפי הקריטריונים של החוק, יש ועדת ערר בחוק עצמו.
היו"ר אופיר פינס-פז
לא דיברתי על זה. דיברתי רק על ההנחות. אולי אותה ועדת ערר שיש בחוק?
פרץ סגל
היא עוסקת בעניינים אחרים, היא עוסקת בעניינים שנוגעים למהות האימוץ.
היו"ר אופיר פינס-פז
תסלח לי, אפשר להרחיב את סמכויותיה.
פרץ סגל
אם כך, צריך לתקן את החוק.
היו"ר אופיר פינס-פז
נתקן את החוק.
פרץ סגל
זה משהו אחר. אם רוצים, אפשר לתקן את החוק. אני מנסה לתת פתרון במסגרת החוק הקיים. במסגרת החוק הקיים, מי שיכול לפעול אל מול העמותות במקרה של תלונות הם השרים.
היו"ר אופיר פינס-פז
שר הרווחה יקים בתוך 90 יום ועדת ערעורים על החלטת- - -
פרץ סגל
צריך להביא את זה בפני השרים.
היו"ר אופיר פינס-פז
אי אפשר בלי זה. חברים, מה אתם עושים? יש מנגנון למתן הנחות. אפשר להחליט שלא עושים מנגנון. פרץ סגל, אל תהיה מקובל. אפשר להחליט שלא עושים את החידוש הזה, מאה אחוז, אז לא נעשה. אבל כולנו חושבים שצריך לעשות את החידוש הזה. לא יכול להיות שנשאיר הכול, אתה משאיר את האזרח. הרי העמותות האלה הן עמותות ציבוריות, הן לא עמותות פרטיות. זה לא השוק הפרטי. מישהו צריך להגיד לבן-אדם שפנה לעמותה והוא חושב שנגרם לו עוול: שמעתי אותך, אתה צודק, אתה לא צודק, נא לפעול. מה קרה? זה אלמנטרי?
פרץ סגל
אני רק מתקן, שלא מדובר בעמותות ציבוריות כפי שאדוני אמר, אלא עמותות פרטיות.
היו"ר אופיר פינס-פז
מה זאת אומרת עמותות פרטיות?
פרץ סגל
העמותות האלה הן עמותות שאנשים מקימים, זה לא כפי שקיווינו בשעתו, כשחוקקנו את החוק, שיהיו גופים כמו נעמ"ת, אמונה וויצ"ו, שייכנסו. מדובר באנשים פרטיים.
היו"ר אופיר פינס-פז
אלה עמותות שהן לא למטרות רווח.
פרץ סגל
נכון שהן לא למטרות רווח, אבל הן לא מקבלות- - -
היו"ר אופיר פינס-פז
הן גם מקבלות אישור הפעלה מהממשלה. זה לא ציבורי?
פרץ סגל
הן לא מקבלות תמיכה כמו עמותות ציבוריות אחרות.
היו"ר אופיר פינס-פז
אגב, זה שהן לא מקבלות תמיכה, אני לא מתפאר בזה, אני גם לא מציע לך להתפאר בזה. אני בעד שיקבלו תמיכה.
אהוד רזניק
האם יוקם מנגנון שיגן על האינטרס של העמותות, כמו שמגנים על האינטרס של המאמצים?
היו"ר אופיר פינס-פז
יכול להיות. ברבות הימים. למה לא? אני חושב שאם בא בן-אדם, ואם אנחנו קובעים תקנות שיש בהן אלמנט של הנחות, אדם, אם הוא קופח, ואם הוא לא קיבל מה שהוא חושב שהחוק קבע, זכותו להתלונן בפני גורם מוסמך. זה הכול. זה הדבר הכי הגיוני.
איילת ששון
יש הבדל בין להתלונן בפני גורם מוסמך לבין זה שאותו גורם מוסמך יהיה המוסמך לחייב.
היו"ר אופיר פינס-פז
לא אמרתי שהו יחייב. הגורם המוסמך יכול לפעול בעמותה, לבקש הבהרות בעמותה.
איילת ששון
הוא יצטרך להכריע בסופו של דבר.
היו"ר אופיר פינס-פז
הוא לא מכריע. איך אמרת, בסוף, אם אצל עמותה מצטברות טענות ומענות כלפי התפקוד שלה, בסוף אפשר לשלול לה את הרישיון.
נעמה מנחמי
אם אדוני מבקש ועדת ערעורים, מה תהיה השורה התחתונה שלה, להמליץ לעמותה לקבל?
היו"ר אופיר פינס-פז
השורה התחתונה שהגורם הזה מברר את התלונה והוא מתדיין מול העמותה, והוא אומר לעמותה מה ההמלצה שלו, הוא לא קובע במקום העמותה. אבל אם הגורם המוסמך רואה שיש עמותה שלאורך זמן מקפחת את הפונים שלה, מן הסתם יכול להיות שישללו את הרישיון שלה.
יריב לוין
נניח שיש תלונה שעמותה איננה נותנת את ההנחות על-פי התקנות, באופן קטגורי מתעלמת מהן. למי הולכת התלונה, ומה עושים אתה?
איילת ששון
התלונות האלה באופן אוטומטי מגיעות לפיקוח על האימוץ הבין-ארצי, והוא בודק אם יש אמת בטענה.
יריב לוין
אם הוא מצא שיש אמת?
איילת ששון
אם הוא מצא שיש אמת, יש לו האופציה היחידה שקבועה לו בחוק, זה, לפנות לשרים, הם יכולים להתלות, להתלות בתנאים.
היו"ר אופיר פינס-פז
אין להם מה לפנות לשרים, כי השרים מזמן האצילו את הסמכויות האלה. תמיד אתם מספרים את הסיפור הזה. השר הרצוג, הוא כבר הסמיך אתכם להחליט.
יריב לוין
למה שאותו גורם לא יהיה הכתובת לפניות הללו?
איילת ששון
אם אנחנו מגדירים את אותו גורם כגורם לתלונות שלא מכריע, אנחנו במקום אחר, גם מבחינת ההסתכלות שלי.
יריב לוין
למה שנקים עוד ועדה? בהנחה שלא נתנו הנחות בכלל, אותו גורם שאליו הולכים בתלונה כזאת, שהוא יהיה- - -
היו"ר אופיר פינס-פז
הצעתי, הם לא רצו.
יריב לוין
לא צריך פה בוועדה.
היו"ר אופיר פינס-פז
מאה אחוז, הצעתי שהרשות המרכזית תהיה מוסמכת לקבל מה שצריך בענייני הנחות, בענייני התקנות האלה.
נעמה מנחמי
יש הבדל בין מוסמכת לקבל תלונות לבין מוסמכת- - -
איילת ששון
להיות ועדת ערר. ועדת ערר מכריעה.
יריב לוין
היא לא ועדת ערר. היא בודקת תלונה.
איילת ששון
אנחנו במקום אחר, לבדוק תלונות זה התפקיד שלה על-פי חוק, לא צריך לכתוב את זה.
היו"ר אופיר פינס-פז
אנחנו נכתוב באופן מפורש שהאזרח ידע שהוא מוסמך לפנות לרשות המרכזית, והיא תברר את טענותיו.
איילת ששון
צריך עוד פעם להבהיר, שלא מדובר במנגנון של הכרעה.
היו"ר אופיר פינס-פז
הם גם לא יכולים להיראות כעלה נידף בפני העמותות.
איילת ששון
ודאי שלא, אנחנו כל היום משמשים ככתובת.
יריב לוין
בסדר גמור.
היו"ר אופיר פינס-פז
דומה קצת למנגנון נציב תלונות הציבור. נציב תלונות הציבור, למשל, מקבל תלונה, הוא אומנם לא מכריע, אבל רוב הגורמים הביורוקרטיים מקבלים את ההמלצה שלו, אם הוא מגיע למסקנה שהתלונה צודקת. אם יש תלונה על משרד בריאות, ונציב תלונות הציבור מגיע למסקנה שתלונה צודקת, בדרך כלל משרד הבריאות יאמץ את ההמלצה ויתקן מה שהוא עשה. זה צריך להיות המכניזם.
נחמה טל
גם היום יש אין-סוף תלונות, ואני בודקת.
נעמה מנחמי
אני מציעה שזה יהיה ברור בתקנות כדי שאדם יוכל לדעת, כשהוא יקרא את התקנות, מה הוא יכול לעשות אם לא נתנו לו הנחה.
היו"ר אופיר פינס-פז
נשאלה כאן עוד שאלה. איפה ישיגו את ה-15%, שאל האדון הנכבד.
איילת ששון
אדוני, אחת הסיבות שקבענו 15%--
היו"ר אופיר פינס-פז
ולא 50%.
איילת ששון
נכון. לדעתי, אמרנו את זה בפעם הקודמת.


--כי מבחינת ההסתכלות שלנו הדרך הנכונה של עמותה להעניק את ההנחות, לא על גבם של מאמצים אחרים, תהיה בזה שהיא תקבע עם אנשי המקצוע שלה שאחת לכמה מקרים הם עושים את האבחון, עושים את כל הפרוצדורה הנדרשת פה בישראל ללא קבלת תשלום. אני לא יכולה, כמובן, לכפות על העמותות שזה מה שהן יעשו, אבל זו היתה התקווה המוצהרת שלנו.
היו"ר אופיר פינס-פז
אני מודה לך. מי בעד התקנות? מי נגד? מי נמנע?

הצבעה
בעד – פה אחד
אושרו תקנות אימוץ ילדים (כללים למתן הנחה למבקש באימוץ בין ארצי), התשס"ט -2009
היו"ר אופיר פינס-פז
פה אחד. הישיבה נעולה.

הישיבה ננעלה בשעה 10:00

קוד המקור של הנתונים