ישיבת ועדה של הכנסת ה-18 מתאריך 27/07/2009

כללי המים (השימוש במים באזור קיצוב)(הוראת שעה), התשס"ט-2009, כללי המים (השימוש במים באזור קיצוב)(תיקון מס' 3), התשס"ט-2009

פרוטוקול

 
PAGE
ועדת הכלכלה
35
27/7/2009

הכנסת השמונה-עשרה
נוסח לא מתוקן
מושב ראשון

פרוטוקול מס' 70

מישיבת ועדת הכלכלה
‏יום שני, ו' באב התשס"ט (‏27 ביולי, 2009), שעה 12:10
סדר היום
1.
כללי המים (השימוש במים באזור קיצוב) (הוראת שעה), התשס"ט-2009

2.
כללי המים (השימוש במים באזור קיצוב) (תיקון מס' 3), התשס"ט-2009
נכחו
חברי הוועדה: אופיר אקוניס – היו"ר
מוזמנים
נח הקר
-
רפרנט חקלאות ומים, אגף התקציבים, משרד האוצר

עו"ד יערה למברגר-קינר
-
ייעוץ וחקיקה, משרד המשפטים

גדעון שניר
-
סמנכ"ל אסטרטגיה ומדיניות, משרד התיירות

פרופ' אורי שני
-
מנכ"ל רשות המים והביוב

תמי שור
-
סמנכ"ל אסדרה, רשות המים והביוב

יעקב לב
-
מנהל האגף לקידום החיסכון במים, רשות המים והביוב

עו"ד תהל ברנדס
-
סגנית היועצת המשפטית, רשות המים והביוב

אורי שור
-
דובר רשות המים והביוב

משה אבנון
-
יועץ מים, מרכז השלטון המקומי

איציק להב
-
מנכ"ל המועצה האזורית לב השרון, מרכז המועצות האזוריות

יורם תמרי
-
התאחדות חקלאי ישראל

ולרי איזנשטיין
-
מנהל תחום ניקוז, נוף וסביבה, מע"צ – החברה הלאומית לדרכים

אבנר עורקבי
-
ארגון אהב"ה

יהודה תמר
-
מחלקת המידע והמחקר של הכנסת

רן שיטרית
-
יועץ ליו"ר הוועדה
ייעוץ משפטי
אתי בנדלר


יוגב ברגד


נועה קברטץ (מתמחה)
מנהלת הוועדה
לאה ורון
רשמת פרלמנטרית
אירית שלהבת
כללי המים (השימוש במים באזור קיצוב) (הוראת שעה), התשס"ט-2009

כללי המים (השימוש במים באזור קיצוב) (תיקון מס' 3), התשס"ט-2009
היו"ר אופיר אקוניס
אני מתכבד לפתוח את ישיבת ועדת הכלכלה. על סדר היום כללי המים (השימוש במים באזור קיצוב) (הוראת שעה), התשס"ט-2009, וכללי המים (השימוש במים באזור קיצוב) (תיקון מס' 3), התשס"ט-2009.


מונחת כאן בקשתו של מנהל רשות המים: אישור כללים בעניין השקיית גינות. הבקשה לא של השר?
לאה ורון
לא. הסמכות במקרה הזה היא של מנהל רשות המים. אבל לפני שנפתח בדיון, אני מבקשת להפנות את תשומת לבו של פרופ' שני, מנהל רשות המים, לשני חוקים ולהוראות שנקבעו בחוקים הללו. חוק אחד הוא חוק המים, התשי"ט-1959. החוק השני הוא חוק תאגידי מים וביוב, התשס"א-2001. בסעיף 20כ לחוק המים נאמר: "מנהל הרשות הממשלתית ימסור לוועדת הכלכלה של הכנסת מידי שנה דין וחשבון על מצב זיהום המים ועל הפעולות שננקטו למניעתו". אני מזכירה לך שגם חבר הכנסת גלעד ארדן - - -
אורי שני
היות והערת לי על כך בישיבה הקודמת וידאתי ששלחנו את זה. לפי מיטב ידיעתי, לפני כמה חודשים שלחנו לוועדה דוח מלא ומקיף.
לאה ורון
את הסעיף הזה אני מציעה שנבדוק לאחר הישיבה.
אורי שני
בכל מקרה, נשלח לוועדה עוד עותק כדי שלא יהיה ספק, אבל הדוח ישנו ונשלח.
לאה ורון
בסעיף 150א לחוק המים נקבע: "מנהל הרשות הממשלתית ימסור לוועדת הכלכלה של הכנסת עד 1 במאי בכל שנה הודעה בדבר כמות המים שהוחלט להקצות במהלך אותה שנה למטרה של ערכי טבע ונוף". אני רואה לפי ההבעה על הפנים שלך שאתה אפילו לא יודע על מה אני מדברת.
אורי שני
נכון, אבל אני אבדוק.
לאה ורון
מייד אתן לך את רשימת כל הסעיפים. בסעיף 20יא(ה) באותו חוק נאמר: "מנהל הרשות הממשלתית ימסור לוועדת הכלכלה של הכנסת דין וחשבון על צווי הרשאה שנתן במועדים שתקבע ועדת הכלכלה, ולפחות פעם בשנה".


סעיף 44כג קובע: "מנהל הרשות הממשלתית ימסור לוועדת הכלכלה של הכנסת דין וחשבון על תוכניות ההחדרה שאושרו ...".


סעיף 58 קובע: "מועצת הרשות הממשלתית תגיש לוועדת הכלכלה של הכנסת אחת לשנה דין וחשבון על פעולותיהן של רשויות המים".


סעיף 124 קובע: "מנהל הרשות הממשלתית יגיש אחת לשנה לפחות דין וחשבון על פעולותיו; בסעיף זה – דוח שנתי. הדוח השנתי יוגש לממשלה, למועצת הרשות הממשלתית וכן לוועדת הכלכלה של הכנסת שתדון בו".


בחוק תאגידי מים וביוב, סעיף 109א קובע: "הרשות תפרסם אחת לשנה דוח על פעולותיה ועל פעילויות החברות, כפי שתמצא לנכון; הדוח יוגש לשרים ולוועדת הכלכלה של הכנסת ויועמד לעיון הציבור".


תודה רבה, אדוני היושב-ראש.
היו"ר אופיר אקוניס
תודה. פרופ' שני, אני מציע שתתחיל בהתייחסות לדבריה של מנהלת הוועדה ואחר-כך נעבור לכללי המים.
אורי שני
אני מודה שלא הייתי ער לכל הרשימה. אני מקווה שעו"ד תהל ברנדס מן הלשכה המשפטית שלנו רשמה את כל הסעיפים כדי שנקפיד למלא אחריהם, כדי שלא ייצא שיש סעיף שאנו לא מקיימים כהלכתו.
לאה ורון
אם לא, אין קושי שאעביר אליכם את פירוט הסעיפים.
אורי שני
לגופו של עניין, אדוני היושב-ראש, להכרעתך. ראשית, אבוא לכאן כל אימת שתזמינו אותי. את זה אתם יודעים ומכירים. אפשר לעשות עכשיו שני דברים. אפשר שתזמין אותי לדיון של ועדת הכלכלה על כל הסעיפים הללו ביחד ואמסור על כולם דוח אחד משותף. נדמה לי שאם רוצים להסתכל על הדברים בצורה גמישה יותר, היות ונפגשנו כבר בשנה האחרונה לא מעט פעמים, כמעט לגבי כל הסעיפים, ואולי אפילו לגבי כולם, להוציא האחרון, מסרנו דוחות, כולל על מים בטבע – בדוח מאזני המים שמסרנו היה סעיף על כמות מים שהולכת לטבע, וגם החדרות מים והכול, כמעט על כל הנושאים. בעצם הנושאים האלה נידונים בתוך המאזנים שהעברנו לוועדה בעקבות המשבר.
היו"ר אופיר אקוניס
אני מציע שתרכז את כל המידע. אולי נעביר לכם אפילו מכתב, נרכז בו את כל הבקשות ואתה תעביר לנו שוב את כל הדוחות.
אורי שני
תגיד אם אתה מעוניין לקיים ישיבה נוספת של הוועדה לדיון חוזר בנושאים הללו.
היו"ר אופיר אקוניס
אין לי ספק שנעסוק כאן עוד רבות בנושא המים. אני מקווה מאוד שברוב המושב הבא – אני מקווה אבל לצערי אני מהמר שלא כך יהיה – נשב כאן כאשר הגשם ישטוף אותנו מלמעלה. אני מאוד-מאוד מקווה, ואז יבואו כל-כך הרבה דברים, כולל מה שדובר בישיבה הקודמת.
לאה ורון
המים ישטפו גם את הדוחות שצריך להעביר אותם בכתב ...
היו"ר אופיר אקוניס
אגב, אדוני מנהל רשות המים, אני יודע שיש מודלים לחיזוי מים של הבריטים או של סוכנות החלל האמריקנית. האם יש איזו תחזית? נכון שהשירות המטאורולוגי נמצא במשרד התחבורה – גם זה דבר מעניין, אני מוכרח להגיד לכם, כי הוא משפיע על הכבישים ועל התעופה ...
אורי שני
אני מודה שסברתי שהשירות המטאורולוגי צריך להיות אצלנו. אנחנו הצרכנים האמיתיים הכבדים שלו. הסבירו לי שהוא נמצא במשרד התחבורה בגלל נושא של ים ואוויר, ואז התברר לי שים ואוויר עשו הסכם עם חברה פרטית – "מטאו-טק" – שנותנת להם את השירות. זה רק מגביר את התמיהה מדוע השירות המטאורולוגי לא עובר אלינו. אנחנו משקיעים היום מאמצים רבים, וגם תקציבים, כדי להתחבר למודלים הטובים שיש בעולם, עם "אינפוט" שלנו. לא אכנס לפירוט הטכני. אנחנו משקיעים בזה מאמץ.
היו"ר אופיר אקוניס
אולי תשתף אותנו במודל אחד לחורף 2009-2010, סתם בשביל הכיף. זה לא שייך לנושא שלפנינו, למרות שזה כן שייך בסופו של דבר.
אורי שני
אגיד עכשיו מאוד-מאוד בזהירות ובוודאות רבה מאוד שהשנה ברמה העולמית תהיה שנת אל-ניניו. יודעים את זה בגלל הטמפרטורות באוקיינוס השקט. אל-ניניו מתבטא תמיד בסערות גשמים גדולות מאוד באמריקה הדרומית והצפונית. בישראל אל-ניניו מתבטא בדרך כלל – למרות שגם לזה היו יוצאים מן הכלל – או בשנה גשומה מאוד או בשנת בצורת חריפה. עכשיו אנחנו הולכים עם בטן מכווצת לחלוטין בדאגה.
היו"ר אופיר אקוניס
עכשיו גם שימחת אותנו וגם הדאגת אותנו מאוד. כלומר המודל לא נתן אינדיקציה.
אורי שני
המודל אומר שהשנה תהיה כנראה שנה לא רגילה.
היו"ר אופיר אקוניס
אני בעד חלופה א'.
אורי שני
גם אני.
אתי בנדלר
אנחנו צריכים לפנות לחסדי שמיים.
היו"ר אופיר אקוניס
אם אינני טועה, בפעם האחרונה פתחו את כל הסכרים תרתי משמע כשהיתה שנה ברוכת גשמים. אם אני לא טועה זה היה ב-1991/2.
אתי בנדלר
אני לא הייתי אז בכנסת, אבל אני זוכרת שהתקיים אז דיון בכנסת בשאלה איך בנו את כביש איילון באופן שהוא הוצף כולו ולא לקחו בחשבון את כמות הגשם.
היו"ר אופיר אקוניס
השיא אז היה כאשר התראיין ברדיו מנכ"ל נתיבי איילון ואמר שתופעה כזאת מתרחשת פעם ב-25 שנה, ובתוך שבוע, אם אינני טועה, היא התרחשה שוב.
אורי שני
מר שמעון פרס היה אז שר התחבורה והוא אמר דברים דומים לזה.
היו"ר אופיר אקוניס
תמיד היה לו כושר נבואה, לכבוד הנשיא.


מה אתם מציעים בכללים שלפנינו בעניין השקיית גינות?
אורי שני
אנא תאפשר לסמנכ"לית אסדרה ברשות המים, גברת תמי שור, להציג את הדברים.
תמי שור
הכללים שאנחנו מביאים כאן עוסקים בהשקיית גינות. הם עברו הרבה מאוד גלגולים ושימועים והחלטות במועצת רשות המים, ושינויים חוזרים ושימועים חוזרים, בשל כמה סיבות שתיכף אפרט.


כאשר התחלנו לטפל בנושא הגינון, היה ברור לנו שהוא צרכן מים משמעותי מאוד בסך כל צריכת המים הביתית במדינת ישראל ולצורך הטיפול במשבר הבצורת היה ברור שיהיה צורך לצמצם את השימוש.


הפרדנו בין שלושה סוגים של גינון.


יש גינון שמוגדר כפרטי והוא צמוד למגורים. על הגינון הזה, לפחות מבחינתנו, ניתן מענה כבר בהיטל הבצורת וההתייחסות שלו למגורים. אנחנו מניחים שהוא ייתן מענה מספיק בנושא הזה והתושבים יעשו את כל שנדרש כדי לצמצם את השימוש במים.


יש גינון שמוגדר על-ידנו כגינון אחר. הוא אינו גינון ציבורי. הוא גינון פרטי, אבל הוא לא צמוד למגורים ולכן היטל הצריכה העודפת לא יתייחס אליו. בו מצאנו לנכון להגביל את זמן ההשקיה כדי שלא יהיה בזבוז בלתי סביר רק מכיוון שלא מוטל עליו ההיטל. לכן יש כאן הצעה להגביל את זמני ההשקיה של הגינון הזה ואת החודשים.


יש גינון שמוגדר כגינון ציבורי. בתחילת השנה התחלנו להיפגש עם מרכז השלטון המקומי ועם פורום החמש-עשרה ולדעתי לראשונה בהיסטוריה נסגר מתווה של הסכמה בין רשות המים ובין הגופים הללו. הגענו להבנות, שבתנאים מסוימים שאותם יקיימו הרשויות המקומיות, שבין השאר יבטיחו לעמוד בפועל בהקצאת המים לגינון שניתנה להם, יבצעו מעקב אחרי ההקצאה, יראו שלא חורגים ממנה, בתנאים האלה יורשו הרשויות המקומיות להתנהל באופן עצמאי במסגרת ההקצאה שיש להן, גם להחליט באילו סוגי גינון משקים, גם להחליט האם לשתול גינון חדש או לא לשתול גינון חדש, איזה מן הגינון להחזיק ואיזה מן הגינון לייבש. הכללים כאן באים לעגן את ההסכם בינינו.
היו"ר אופיר אקוניס
אגב, לגבי הייבוש התוצאות, לדאבון הלב, נראות כבר. זה נראה נורא, דרך אגב.
תמי שור
אין ספק שההקצאות שניתנו נמוכות יחסית וברוב המקומות היה צורך – לפי ההחלטה של הרשות המקומית ולא לפי תכתיב חיצוני שלנו – להחליט באילו מקומות הגינון פחות נדרש, פחות עושים בו שימוש לצרכים של קיט למשל ואז אפשר לייבש אותו או לחכות עד שיגיעו תקופות עם יותר מים ולהחיות אותו מחדש.
אתי בנדלר
לא להחיות מחדש אלא לשתול מחדש.
תמי שור
ברור הנזק שיש כאן וברור הצער שיש כאן. ללא ספק אנחנו לא עיוורים לדבר הזה.
היו"ר אופיר אקוניס
פיסת דשא שמתחת לעצים ומוצלת יותר עדיין ירוקה יחסית, אבל במקומות אחרים השמש שרפה לחלוטין את הדשא. אני מדבר על תל-אביב בעיקר. אני מסתובב עם הילדים בגינות ויש מראות בהחלט לא סימפטיים. בזה יצטרכו שתילה מחדש.
אורי שני
לא תמיד. תלוי בזן הדשא. יש זנים שכן וזנים שלא.
תמי שור
בחלק מן הכללים יש נושאים מקצועיים, של כמויות השקיה בגינון באזורים שונים ולפי צמחים שונים. נערכו הרבה מאוד דיונים בהרבה מאוד דרגים מקצועיים שעוסקים בזה ברשות המים, עם שימוע ציבורי לגבי היבטים שונים שעוסקים בגננות.


הסיבה המרכזית שבגינה הכללים הללו באו לאישור הוועדה היא החלק שמדבר על האחריות הפלילית בשל הפרת ההוראות של הכללים, שעליו נדרש אישור של ועדת הכלכלה.
היו"ר אופיר אקוניס
לכול נדרש אישור של הוועדה, לכל הכללים, מסעיף 1 ועד סעיף 10.
אתי בנדלר
ככל שרוצים לקבוע ענישה בשל הכללים, נדרש אישור הוועדה גם לכללים. אם לא רוצים להפוך אותם לעבירה פלילית לא נדרש אישור של הוועדה.
היו"ר אופיר אקוניס
כלומר רק לגבי העניין הפלילי?
אתי בנדלר
אם הם לא מבקשים ענישה פלילית אין צורך גם באישור הוועדה.
אורי שני
היות ויש חלק פלילי נדרשים גם לאישור של כל הכללים.
היו"ר אופיר אקוניס
מר שני, אתם מבקשים להחיל את האחריות הפלילית על הפרת ההוראות?
אורי שני
כן.
היו"ר אופיר אקוניס
נשמע כמובן גם את מי שעלול לספוג את האחריות הפלילית. אתה מייצג בדיון הזה את השלטון המקומי?
משה אבנון
כן.
היו"ר אופיר אקוניס
אקרא לך מתוך המסמך שמר שני שלח אליי: "הסדר שהושג עם מרכז השלטון המקומי ועם פורום החמש-עשרה בעניין אופן הניצול של הקצאת המים על-פי החלטת מועצת המים ...". כלומר על העניין הפלילי אין הסכמה.
תמי שור
זה לא עלה בדיון.
אורי שני
לא ביקשנו.
היו"ר אופיר אקוניס
נשמע את עמדת מרכז השלטון המקומי.
משה אבנון
הסכם צריך לקיים על כל סעיפיו. לפני כ-4 חודשים התקיים דיון בוועדת הכלכלה של הכנסת שבו דנו בנושא הזה בדיוק. אז סוכם שנדון ביחד עם רשות המים ואם נגיע איתם לסיכום כל נושא האחריות הפלילית ואחריות הקפידה יירדו מסדר היום. זאת היתה ההבנה של כולנו יחד בוועדת הכלכלה. נפגשנו עם רשות המים והגענו להסכם, אמנם הסכם לא פשוט וכואב למדי. והנה אנחנו רואים פתאום שמביאים לוועדה שוב את נושא האחריות הפלילית ואחריות הקפידה. אנחנו מבקשים לא לאשר את הסעיף הזה. אנחנו נעמוד בהסכם, אבל אנחנו מבקשים לא להחיל אחריות פלילית או אחריות קפידה על אנשי הרשויות המקומיות, בשום פנים ואופן לא. אפשר להטיל קנסות, אפשר לעשות כל מיני דברים.
היו"ר אופיר אקוניס
זאת השאלה הבאה, על האלטרנטיבות שאתם מציעים. מה מציע מרכז השלטון המקומי כאלטרנטיבה לאחריות הפלילית?
משה אבנון
אפשר להטיל קנסות. יש עבירות מנהליות. לא צריך להפוך את זה לעבירה פלילית. תפסת מרובה – לא תפסת. אגב, זה היה ההסכם במפורש בחדר הזה, שיירדו מן העניין של האחריות הפלילית. אם מישהו עובר על החוק, ראשית יפסיקו לו את ההשקיה, הסכמנו לכך. שנית, אם צריך אז שתהיה עבירה מנהלית כמו הרבה עבירות מנהליות אחרות. לא צריך להפוך כל דבר לפלילי, ועוד להפוך את זה לאחריות קפידה.
היו"ר אופיר אקוניס
אתה אומר את זה על דעתם של מאות ראשי רשויות מקומיות?
משה אבנון
נכון. אדוני היושב-ראש, אני יודע בדיוק את מי אני מייצג. ייצגתי אותם גם בדיונים עם גברת תמי שור.
היו"ר אופיר אקוניס
גברת תמי שור, למה לא השתתם קנסות גבוהים? הציע כאן נציג מרכז השלטון המקומי שהסנקציה תהיה הפסקת מים. זה נראה לי רעיון מצוין. או הטלת קנסות כבדים מאוד על ראשי הרשויות. הטלת האחריות הפלילית כאן היא מרחיקת-לכת.
אורי שני
אין לי שום השכלה משפטית אז אם הבנתי שגויה אני מתנצל מראש.
היו"ר אופיר אקוניס
בבקשה, אנחנו בדיון פתוח לחלוטין.
אורי שני
למיטב הבנתי, כדי שיוטל קנס צריך לקבוע עבירה פלילית. אני לא יודע לעשות את ההפרדה. אין כוונה שראש ציבור יילך באופן אישי לכלא.
אתי בנדלר
אבל אתם כן מאגדים את זה.
תהל ברנדס
העונש כאן הוא עונש קנס. כדי להפוך עבירה למנהלית היא צריכה להיות קודם כול עבירה פלילית. כך קורה כאן. בהחלט הוכנס כאן גם הנושא של אחריות קודם כול לרשות המקומית עצמה, שהיא עושה את העבירה, ויש כאן אפשרות במקרים מסוימים שבהם נושא המשרה לא מילא את אחריותו לנושא הזה להטיל אחריות גם על נושא משרה.
היו"ר אופיר אקוניס
בעיניי הטלת אחריות פלילית היא דבר שבעייתי ביותר לאשר אותו.
אתי בנדלר
אני רוצה להפנות את תשומת הלב – אמנם עדיין לא קראנו את התקנות – שהאחריות הפלילית המושתת בהתאם לכללים המוצעים כאן, ותקנו אותי אם אני טועה, היא לא רק על ראשי רשויות מקומיות אלא על נושאי משרות שונים.
משה אבנון
נכון, על כל נושאי המשרות.
אתי בנדלר
כך, לדוגמה, אם אנחנו לא מדברים על רשות מקומית, יש כפי שהוצע כאן הגדרה של "גן אחר". "גן אחר" מוגדר כאן כ"גן נוי מושקה שאינו גן ציבורי" – גן ציבורי הוא גן של רשות מקומית – "ואינו צמוד למבנה המשמש למגורים".
היו"ר אופיר אקוניס
כלומר זה יכול לחול על מנכ"ל משרד ממשלתי?
אתי בנדלר
לאו דווקא מנכ"ל משרד ממשלתי. בדקתי ואין הוראה שהסעיפים הללו חלים גם על המדינה, אבל לעומת זה הם יחולו על כל החברות במשק, כולל החברות הממשלתיות, שלחלק ניכר מהן יש גינות, קטנות יותר או קטנות פחות, בוודאי על אולמות אירועים, בוודאי על דשא שמקיף בריכה וכל המקומות שבהם יש גינון ציבורי שאיננו של רשות מקומית.
היו"ר אופיר אקוניס
האחריות תחול למשל על נשיא אוניברסיטת תל-אביב שמשקה את המדשאות של בריכת האוניברסיטה.
אורי שני
אבל אין נשיא כזה ...
אתי בנדלר
האחריות הפלילית המושתת בהתאם לתקנות האלה רחבה מאוד מבחינת מספר נושאי התפקיד שיהיו צפויים להעמדה לדין פלילי ככל שיחרגו מהוראות הדין. נמצאת כאן נציגת משרד המשפטים שתסביר מה עליהם לעשות כדי להשתחרר מן האחריות הפלילית החלה עליהם. כלומר, האחריות הפלילית היא קודם כול של הגנן שמשקה בפועל, של מי שאחראי לפתיחת הברזים.
היו"ר אופיר אקוניס
בדרך כלל הם לא עובדי עירייה אלא עובדי חברות פרטיות. זה מופרט, לפחות בערים הגדולות.
משה אבנון
נכון, ברוב הגדול של המקרים.
אתי בנדלר
אנחנו חוזרים שוב לנושא הרשויות המקומיות. אני מנסה להראות שהספקטרום כאן רחב הרבה יותר. תמיד מי שיפתח את הברז בחריגה מן ההוראות אחראי באופן ישיר וצפוי להעמדה לדין. מעבר לזה יש אחריות גם לנושאי משרה שלא יעשו את כל מה שצריך לעשות כדי למנוע את ביצוע העבירה, ויסבירו לנו מייד מה עליהם לעשות כדי לא להיות צפויים לאחריות פלילית. בקיצור, מדובר בקשת רחבה מאוד של אנשים שצפויים לעמוד לדין אם וככל שיוחלט להפעיל נגדם את הסנקציות. לכן ראוי לדון בשאלה מבחינה ערכית, אם זה ראוי או לא ראוי.
היו"ר אופיר אקוניס
מר שני, נוצר כאן מצב בעייתי במקצת. מה לעשות, לא התברכנו בגשמים בשנים האחרונות – כבר דיברנו בישיבה הראשונה אתך על כשלונה של המדינה בהתפלה – ואז נוצר מס הבצורת ונוצרו סנקציות אחרות. הכול מושת בסופו של דבר על האזרח. זה מין מעגל קסמים מוזר. עצירת הגשמים זה "פורס מאז'ר", אבל חוסר הטיפול של המדינה לאורך השנים הוא כישלון של המדינה, פשוט מאוד. אמרנו את זה גם אז, אם אינני טועה השתמשתי בביטוי הזה. המדינה כשלה לאורך השנים. ישב כאן קודמך בתפקיד שגם הוא כשל ביחד עם כל הנוגעים בדבר בכל הממשלות, באחריות חוצת מפלגות.
אורי שני
הוא לא היה קודמי. קודמי היה מר שמעון טל.
היו"ר אופיר אקוניס
אז מי שקדם לקודמך. ואז מטילים מס בצורת ותקנות לגבי קיום ההשקיה, ועכשיו גם האחריות הפלילית. צריך לשים גבול כלשהו.
אורי שני
אני רוצה להגיד את עמדת רשות המים בצורה ברורה מאוד. אנחנו לא עומדים על כך שתהיה אחריות פלילית. אין לנו שום עניין באחריות פלילית. אני גם לא מאמין בזה. אני מאמין שאם העונש לא ראוי לא משתמשים בו והוא לא עובד. אבל הבנתי שהדרך היא להכניס לכללים את העבירה הפלילית ואחרי שזה ייכנס לתוקף אנחנו יכולים לפנות לשר המשפטים ולהמיר את העבירה הפלילית בעבירה מנהלית, לבקש להפוך אותה.
תהל ברנדס
כבר היום יש הוראות פליליות על סעיפי הגינון וכללי הקיצוב. אגב, יש גם הוראה כללית בחוק המים שהופכת כל הפרה של כללי הקיצוב לעבירה פלילית מכוח חוק הכנסת. כאן נתבקש להוסיף סעיף מיוחד לכללים הללו, כאשר בעבר לגבי הסעיף הזה גם כן היתה כבר הוראה פלילית. ב-2001 נקבעה הוראה פלילית שקיימת כיום, ואז גם הוגשה בקשה לשר המשפטים להפוך אותן לעבירות מנהליות והוא אכן קבע בתקנות את העבירות הללו כעבירות מנהליות. המגמה היא בהחלט לכיוון של עבירות מנהליות, אבל כדי להפוך עבירה למנהלית היא צריכה להיות קודם כול עבירה פלילית. לכן גם זה מובא כאן כהוראה פלילית לגבי העבירות הללו. אגב, חלקן הוראת שעה עד לסוף חודש נובמבר, שזה תקופת ההשקיה של השנה הזאת. חלקן הוראות קבועות יותר, ולצידן גם ההרחבות שנתבקשו במסגרת הפגישות עם מרכז השלטון המקומי לגבי מועדי ההשקיה, תקופות ההשקיה, הרחבה שכוללת אפשרות להשקות באפריל ובנובמבר, הרחבה שכוללת אפשרות להשקות בדרום הארץ במשך כל השנה והרחבה שכוללת אפשרות להשקות כבר משעה 5 אחר-הצהרים.
אתי בנדלר
אם הפרת ההוראות הללו כבר היום מהווה עבירה פלילית, לאיזה צורך אתם מבקשים לעגן את זה שוב בכללים הללו?
תהל ברנדס
קבענו כאן, בהמשך למה שנקבע כבר ב-2001, הוראות ספציפיות, כולל סוג האחריות, שהיא אחריות קפידה, ואחריות של נושא משרה, כדי להגביר את השליטה של נושא המשרה בהשקיה ולהשיג בכך את העמידה בתנאים של ההשקיה. אלה דברים ספציפיים שנקבעו לגבי הסעיף הזה, בעוד שחוק המים ככלל קובע סעיף עונשין כללי בלי התוספות הללו שדיברנו עליהן כאן.
אתי בנדלר
אתם באים להוסיף כאן, אם אני מבינה נכון את ההסברים שלך, לקבוע שהאחריות בפלילים לא תהיה אחריות רגילה אלא אחריות קפידה, ומייד יוסבר לוועדה מה משמעות העניין, ולהרחיב אותה גם לנושאי משרה. כלומר בכל זאת משנים כאן את המצב המשפטי.
תהל ברנדס
לא אמרתי שאנחנו לא משנים את המצב המשפטי. ציינתי, באשר לשאלה למה לא הולכים לכיוון של עבירות מנהליות, שזה בעצם תחילתו של מסלול שיכול גם אחר-כך להמשיך עם שר המשפטים.
אתי בנדלר
אי אפשר ללכת על המסלול המנהלי בלי התיקון הנוסף כאן, מכוח העובדה שיש כבר היום הוראות פליליות בחוק?
תהל ברנדס
לא. אנחנו רוצים לקבוע את ההוראה הספציפית הזאת. השר לוקח תקנה ספציפית והופך אותה. אנחנו לא רוצים להפוך את כל הסל של כללי ההשקיה.
אתי בנדלר
אבל את אומרת שכבר הפכו אותן לעבירות מנהליות.
תהל ברנדס
אסביר שוב. יש הוראות ספציפיות, למשל סעיף 8ד באשר לגינון הוא הוראה אחת מתוך סל שלם של הוראות בכללי הקיצוב. אותו הפכו בעבר לעבירה מנהלית. עכשיו אנחנו מוסיפים בו תיקון במטרה אחר-כך להפוך את השינויים לעבירה מנהלית.
אתי בנדלר
אני לא מתמחה בדיני עונשין, זה לא תחום המומחיות שלי, אבל אני מוכרחה להגיד שלא הצלחתי להבין את ההסבר. אם את אומרת שהיום סעיף 8ד לכללי המים נכנס לרשימת העבירות שבגינן ניתן להטיל קנס מנהלי אז מדוע צריך את התוספת? רק כדי להפוך את זה לאחריות קפידה ולאחריות נושא משרה? אז על הוועדה לדון אם היא צריכה את זה. ניסיתם להסביר שצריך את זה כדי להפוך את זה לעבירת קנס מנהלית.
תהל ברנדס
יש כאן שני דברים. ראשית, קבענו כאן הוראת שעה לתקופה הקרובה, לקיץ הזה, שהיא אינה עבירה פלילית. אנחנו מבקשים לקבוע אותה כאן כעבירה. הרעיון הוא להפוך את זה לעבירות מנהליות כי אז יש יכולת אכיפה טובה יותר. זאת גם הסיבה שנקבע חוק העבירות המנהליות והחלפה של הוראות מסוג כזה. זה בהחלט מתאים לשם.


לצד זה יש את סעיף 8ד שמכניסים בו כל מיני שינויים, והוספנו גם את נושא הגינון בצידי דרכים. יש כאן שינוי מסעיף 8ד הקיים. גם בזה הרעיון הוא שהדברים האלה ייאכפו במסגרת של עבירות מנהליות. צריך לעבור כאן את השלב של הגדרתן כעבירות פליליות.


בשני הדברים, גם בהוראת השעה וגם בתיקון סעיף 8ד, הוספנו את הנושא של אחריות קפידה.
יערה למברגר-קינר
אני אמנם נציגת משרד המשפטים, אבל אני לא מן המחלקה הפלילית.
אתי בנדלר
דיברתי אתמול עם עו"ד רביד דקל והיא אמרה לי שתשתדל להגיע לישיבה. אמרתי לה שאני לא מכירה את ההיבטים האלה כדבעי.
יערה למברגר-קינר
למיטב ידיעתי לא צפוי להגיע נציג מן המחלקה הפלילית. אני כן יודעת שהנוסח הזה הוא על דעת המחלקה הפלילית ונעשה בתיאום איתם.
אתי בנדלר
היא אמרה לי שזה על דעתה ונעשה בתיאום איתם, אבל ביקשתי שהיא תבוא לכאן כדי להסביר.
יערה למברגר-קינר
שוחחתי איתה קצרות ואנסה להדגיש כמה נקודות. חלק מן הדברים נאמרו כבר. אין כאן עניין של מאסר מכיוון שהענישה היא רק קנס, וזה גם הקנס הנמוך ביותר לפי סעיף 61(א)(1) לחוק העונשין. כפי שעו"ד ברנדס ציינה, הכוונה היא בסך הכול, בדומה למה שהיה נהוג עד עכשיו, להפוך את זה לעבירות מנהליות, שכמובן הקנסות עליהן הרבה-הרבה יותר נמוכים. מדובר על סטנדרד הרבה יותר נמוך של קנסות.


מלבד זאת, לגבי אחריות נושא המשרה, שהיא באמת תוספת שלא היתה קיימת עד כה, לא הולכים להעניש את נושא המשרה בתאגיד כי הוא השקה את הגינה. האחריות של נושא המשרה היא אחריות של פיקוח והעברת המידע לאדם שאחראי על השקיית הגינות. אם מותר להשקות בשעות אלה ואלה, נושא המשרה אחראי להעביר את המידע, לפקח ולוודא שההשקיה תיעשה בשעות המותרות ובתנאים המותרים וכן הלאה. לכן הבנתי שמבחינת רשות המים ומבחינת האינטרס הכללי חשוב שנושא המשרה יהיה מעורב ותהיה לו אחריות לפקח ולעשות כל שניתן למניעת עבירות בהתאם לכללים הללו.


בהתאם למוצע בסעיף 7(ב): "... חזקה היא כי נושא משרה בתאגיד הפר חובתו ... אלא אם כן הוכיח כי עשה כל שניתן כדי למלא את חובתו". כלומר, נושא המשרה יוכל להוכיח שהוא נקט בצעדים והעביר את המידע.
היו"ר אופיר אקוניס
יש לי בעיה קשה עם עניין האחריות הפלילית. אני נוטה שלא לאשר את זה.
אורי שני
גם לי יש בעיה עם זה.
לאה ורון
יופי, טוב שכינסנו את הוועדה כדי שתוכלו לברר את העניינים ביניכם.
אורי שני
אני מבקש מן הוועדה לאשר. אנחנו נפנה מייד לשר המשפטים בבקשה להפוך את העבירות למנהליות. הבנתי שזה מסלול שחייבים לעבור. אני מצהיר כאן שזה המסלול. אין היום סימטריה בין מה שהוטל על האדם הפרטי בהיטל צריכה עודפת ובין מה שהוטל על הרשויות הציבוריות.
היו"ר אופיר אקוניס
היטל הצריכה העודפת זה מה שאושר בוועדת הכספים, מס הבצורת? לכמה זמן זה?
אורי שני
לשנה וחצי, עם אפשרות הארכה או קיצור.
אתי בנדלר
הארכה רק באישור הוועדה, בניגוד לעמדתכם.
היו"ר אופיר אקוניס
כלומר יוטל מס בצורת עד לסוף שנת 2010?
אורי שני
נכון. אם אל-ניניו הפעם יטה אלינו נמליץ לשר האוצר לאפשר להוריד את ההיטל.
היו"ר אופיר אקוניס
הלוואי.
אורי שני
זה החלום הרטוב בנושא הזה.


אין סימטריה וזה נובע גם מן ההבנה שהגינון הציבורי משרת קהל רחב הרבה יותר, גם את הקהל שאין לו גינות פרטיות, ולכן הוא חשוב יותר. כל גינה, כמו כל אדם, חשובה, ועדיין הגינון הציבורי משרת קהל רחב הרבה יותר.
היו"ר אופיר אקוניס
ברור, אין על כך ויכוח.
אורי שני
מצד שני, לצערנו אם נסתפק בהסכם בלבד יש סיכוי רב שבלא מעט מקומות לא יעמדו בו.
לאה ורון
היתה הידברות כלשהי עם שר המשפטים, או שאדוני יוצא מתוך הנחה שברגע שתבקשו חזקה על שר המשפטים שיאשר את הבקשה, כמעט כמו חותמת גומי?
היו"ר אופיר אקוניס
מנהל רשות המים אומר ששר המשפטים אוטומטית יאשר ויהפוך את זה לעבירה מנהלית, ואני לא בטוח בכך. שר המשפטים הזה קשוח מזה. אני מעריך אותו מאוד, דרך אגב, אני אומר את זה לזכותו.
אורי שני
קשה לי להאמין ששר המשפטים, כאשר אנחנו מבקשי החוק נבוא אליו בבקשה כזאת, לא ייעתר לבקשתנו.
לאה ורון
היתה הידברות כלשהי אתו שאתם מצפים מן הוועדה לאשר עכשיו ולאחר מכן לתקן?
היו"ר אופיר אקוניס
אני מכיר את השר נאמן באופן אישי, הוא אפילו ייצג אותי בעבר באיזו עתירה שהכניסה אותי לכאן, דרך אגב. לדעתי הוא מגדולי המשפטנים בתולדות מדינת ישראל וקשה לי לראות אותו משמש כסוג של חותמת גומי אוטומטית לבקשות של משרד התשתיות הלאומיות, עם כל הכבוד שאני רוחש לכם.


אני מציע שאולי נסיר את הסעיף ונבוא עם הצעה טובה יותר.
אתי בנדלר
אפשר אולי לדון בכללים עד לסעיפים הפליליים.
היו"ר אופיר אקוניס
את זה אני משאיר לשיקולו של מנהל רשות המים. אם אתה רוצה לאשר עד סעיף 5, בבקשה. נעבור על הסעיפים ונאשר אותם.
אתי בנדלר
על שולחן הוועדה מונחים גם כללי המים (השימוש במים באזור קיצוב) (הוראת שעה), התשס"ט-2009, וגם כללי המים (השימוש במים באזור קיצוב) (תיקון מס' 3), התשס"ט-2009.
היו"ר אופיר אקוניס
אני מדבר על השתת הסעיף הפלילי.
משה אבנון
אדוני היושב-ראש, מציגים כאן את הדברים כאילו אין להם ברירה. אתחיל עוד מעט לרחם על מישהו ... הם מציגים כאילו אין ברירה ומוכרחים להוסיף את סעיף האחריות הפלילית ואחריות הקפידה.
היו"ר אופיר אקוניס
זאת העמדה שלהם, זה בסדר גמור.
משה אבנון
מציגים כאילו אין ברירה ומוכרחים לעשות את זה.


יותר מזה, אני מרגיש שמחפשים את המטבע מתחת לפנס. אגב, רק לידיעתכם, הגינון הציבורי ברשויות המקומיות הוא בסך הכול רבע מן הגינון כולו. זה לא הרוב בכלל. ודווקא על ראשי הרשויות חלה האחריות. כל ראש רשות או כל נושא משרה צריך לוודא שזה שמתחתיו בדרגה הרביעית או החמישית עשה את מלאכתו נאמנה, כי אם לא וידא שאותו אדם עשה את מלאכתו יצטרך לשלם את המחיר. לדעתנו זה מיותר.


יותר מזה, לולא היינו מתנדבים והולכים לקראת רשות המים ומחודש מאי מפסיקים את ההשקיה – הרי אנחנו נמצאים כבר בסוף חודש יולי, ונובמבר יהיה בעוד חודשיים וחצי – המצב היה חמור יותר. הלכנו לקראת רשות המים כי נושא המים כואב לנו לא פחות מאשר לכל אחד אחר בחדר הזה או במדינת ישראל. אנחנו בהחלט מייבשים גינות, מייבשים דשאים, הרצליה צובעת את הדשאים בירוק כדי שלא ייראה כאילו הכול נשרף, ונוקטים בעוד כל מיני אמצעים. לדעתנו כל העניין הזה מיותר ואסור שיעבור את השולחן הזה. אנחנו מתנגדים לו בכל תוקף
תמי שור
על-פי המתווה שסוכם עם מרכז השלטון המקומי יש מספר פעולות שהרשות המקומית חייבת לעמוד בהן כדי שנדע שהיא באמת עומדת בהקצאה שיש לה. יודע מר אבנון בדיוק כמוני, שלמרות כל המאמצים שנעשו ולמרות שפנו אל חלק מן הרשויות המקומיות, לא אל כולן, חלק מהן היו בסדר גמור וקיימו את הוראות ההסכם ככתבו וכלשונו כפי שצריך, אך חלק מהן למרות פניות שלנו ולמרות פניות של מרכז השלטון המקומי ולמרות פניות של פורום החמש-עשרה כמה פעמים לא עשו את שנדרש מהן, חד-משמעית. היום רשויות מקומיות שכן עומדות בהסכם ושצמצמו את הגינון ושעשו פעולות כפי שצריך, אומרות: רשע וטוב לו. אנחנו חיות תחת הקצאה, מבצעות את כל מה שצריך, ומי שלא עשה את זה – אתם אומרים לו נו-נו-נו, לא יפה מצדך? מר אבנון יבקש מהם בעוד מכתב העשירי במספר לעמוד בהסכם והם ימשיכו לעשות מה שרוצים? איזו משמעות יש לכל הכללים האלה אם אין אפשרות להעניש את מי שלא עומד בהם? אם לא רוצים להגיע לרמה האישית, אז לא לרמה האישית. אתם חושבים שזה מוגזם? לפי דעתי מי שאחראי על הגינון ברשות מקומית כלשהי ויודע שנחתם הסכם שדורש ממנו לעשות כמה דברים, יש לו אחריות בתחום תפקידו, ולא שלא בתחום תפקידו. אבל אם הוא נדרש להגיש דיווח של מדי מים, הוא לא יכול להגיד לאנשים שעובדים בשטח שיקראו את מדי המים כדי שיידעו בכמה מים השתמשו לעומת ההקצאה שנתנו לרשות המקומית? זה דבר שנוחת עליו משמיים והוא לא יודע לבצע? עם כל הכבוד, אם הוא לא יודע לבצע את החלק הזה בעבודה שלו אז הוא לא מתאים לעבודה שבה הוא נמצא.
היו"ר אופיר אקוניס
פעם ב-5 שנים הבוחר אומר את דברו מי מתאים ומי לא מתאים להיות ראש רשות מקומית.
תמי שור
זה נכון לגבי ראש הרשות המקומית, אך לא לגבי מנהל מחלקת הגינון.
היו"ר אופיר אקוניס
אגב, בדרך כלל מנהל מחלקת הגינון הוא חלק מאותה קבוצה. את יודעת איך זה עובד בעיריות. הוא בדרך כלל מקורב למי שנבחר, כמו מנהל פארק יהושע, או גן סאקר וכן הלאה.
אורי שני
רציתי להגיד לך שצריך להוריד את האחריות האישית ואת אחריות הקפידה ועכשיו אתה אומר לי לא ...
משה אבנון
אדוני היושב-ראש, מה שגברת תמי שור אמרה נכון בחלקו. מדובר בעיקר במספר קטן של רשויות מקומיות.
היו"ר אופיר אקוניס
כבר יש התקרבות. גם מצידם, דרך אגב.
משה אבנון
אנחנו לא מתעלמים מן המציאות, שלא יהיו אי-הבנות. אגב, זה בעיקר באותן רשויות מקומיות שבהן הגינון מצומצם מאוד. יש מגזרים שבהם הגינון היקפו קטן.
תמי שור
בגבעתיים לדוגמה. היא רשות מצומצמת מאוד שיש לה גינון קטן מאוד ושגם לא מסוגלת לעמוד בהוראות החוק ...
משה אבנון
אנחנו יודעים על מי מדובר. מדובר במספר רשויות מקומיות קטן, ובעיקר במגזרים שבהם הגינון מצומצם מאוד וזה בטל בשישים. אנחנו לא מדברים על רשויות מקומיות שבתחומן יש פארקים ודברים מן הסוג הזה. זה דבר ראשון.


דבר שני, ההסכם קובע שמי שלא עומד בהסכם – באותה רשות מקומית תיעצר השקיית הגינות בכלל. את זה ניתן לעשות. זה חלק מן ההסכם.
אורי שני
ואיך נעצור את השקיית הדשא אם ראש העירייה מתעלם מן הכללים? אנחנו ניתן לו הוראה לעצור את השקיית הדשא על-פי ההסכם והוא יאמר שהוא לא מפסיק את השקיית הדשא. הוא חתם על הסכם שהוא עושה את זה ואת זה, שהוא נותן לנו מפה של העיר ושהוא נותן דיווח על רישום המים. עד עכשיו הוא אמר שעשה, אבל לא עשה. עכשיו נגיד לו להפסיק את השקיית הדשא והוא "ממש" ירוץ ויסגור את המים לדשא? זאת בדיוק הנקודה.
תמי שור
סעיף 2 בכללים, באשר להשקיית גן ציבורי, קובע: "לא ישקה אדם דשא בגן ציבורי, אלא אם התיר מנהל הרשות בתנאי שברישיון, את השקיית הדשא בגנים הציבוריים בשטח אותה רשות מקומית". רשות שעומדת בהסכם, תקבל תנאי ברישיון שמותר לה להשקות את הדשא, ורשות שלא – לא. אבל מי יאכוף את התנאי הזה ברישיון אם הוא לא קיים, אם אין כאן אחריות פלילית? לא אישית. אם אין כאן שום דבר פלילי אז איך יאכפו את זה עליו? יגידו לו: מצטערים?
אורי שני
אין לנו כלים לאכיפה.
משה אבנון
אני לא בטוח.
אורי שני
אני חוזר ואומר, אנחנו מצטערים מאוד להיות כאן.
היו"ר אופיר אקוניס
ברור. עזוב, אתם לא על ספסל הנאשמים. אבל אולי אפשר לחשוב על רעיונות יצירתיים יותר.
אורי שני
האם לי יש עניין להיכנס לעימות עם ראש עירייה או עם מנהל מחלקת גינון שפעם אחר פעם חורג מן הכללים ומן ההסכמות? תחשוב איזו פרוצדורה זאת אצלנו.
לאה ורון
אז אולי כדאי להתחיל לקרוא את הכללים.
היו"ר אופיר אקוניס
מציעה מנהלת הוועדה להתחיל לקרוא את הכללים. אני רק אומר, למען ההגינות, שאני מתנגד כרגע לסעיפים 5 והלאה. אני לא מסכים לנוסח המוצע.
אורי שני
ואם נוריד את האחריות האישית ואת אחריות הקפידה?
יורם תמרי
אני מהתאחדות חקלאי ישראל. אמנם את העניין של ההתיישבות ייצגו כאן יפה מאוד, גם חבר הכנסת שי חרמש וגם חבר הכנסת לשעבר אבשלום (אבו) וילן שעומד היום בראש התאחדות חקלאי ישראל.


מאז שיצאה ההנחיה שבהתיישבות דוחים את ההיטל עד 1 בינואר 2010, אנו מקבלים מידי יום עשרות תגובות ויש חששות גדולים מאוד, גם החששות שהעלה כאן מר משה אבנון, לגבי הקנסות ולגבי המעצרים שיבואו לאחר מכן במידה ולא נצליח לעמוד במכסות. אני רוצה להגיד בשני משפטים מה הן הבעיות שלנו.


לקיבוצים יש היום שתי אופציות. אופציה אחת היא להתקין שעונים. היום ב-98% מן הקיבוצים אין שעונים על הבתים. ב-7 השנים האחרונות קיבלנו הקצאה של 150 קו"ב לנפש, כאשר זה כלל את כל הפונקציות הצרכניות שנמצאות בתוך המשק. זה כלל חדר אוכל, בתי ילדים, גנים, בנייני משרדים, כל הדברים שלא כלולים בעצם בעיר מצויה.


עכשיו יש לנו שתי אופציות. אופציה אחת היא להתקין שעונים עד 1 בינואר 2010. ההערכה היא שיידרשו בין 40-50 אלף שעונים בעלות אדירה, בערך 1,500 שקל לשעון. עשו בדיקה שבמקרים מסוימים גם זה לא יספיק, אבל מכיוון שאין כושר ביצוע - - -
היו"ר אופיר אקוניס
זה לא יהיה זול יותר ברכישה מאורגנת?
יורם תמרי
בדקו כבר את העניין הזה. לפחות כרגע נראה לנו שאין כושר ביצוע להתקין את כל המערכת הזאת.


אופציה אחרת היא להשאיר את המצב כפי שהוא כעת אך על ה-5 קו"ב לנפש שיש היום, החל מתחילת השנה הבאה להוסיף עוד 3 קו"ב שיכללו גם את מבני הציבור, את בתי הילדים, את המכבסה, חדר האוכל וכולי, שכולם פונקציות שצריכות מים.


החשש הכי גדול, וזה בהחלט יכול לקרות כי ברוב המשקים יש צנרת ישנה מאוד – פיצוץ של 10,000 קו"ב מים שיישפכו בלילה משמעותו 200,000 שקל קנס למחרת בבוקר.


ככל שהזמן חולף אנחנו מקבלים עוד ועוד דוגמאות מעין אלה מן הישובים. החששות הולכים וגוברים, ומן החצי שנה שניתנה לנו נותרו כבר רק 5 חודשים.
לאה ורון
מר תמרי, אתה מדבר על הכללים שלפנינו?
יורם תמרי
אני מדבר כרגע על שתי אופציות שקיימות בהתיישבות.
לאה ורון
האופציות נוגעות לכללים שלפנינו או נוגעות להחלטה שנתקבלה בוועדת הכספים?
היו"ר אופיר אקוניס
על העניין שלפנינו יש לך הערות כלשהן?
יורם תמרי
החששות שלנו דומים מאוד לחששות של השלטון המקומי באשר לקנסות. יש לנו חששות שבהתיישבות יגיעו מהר מאוד לחריגה בגלל הפונקציות הצרכניות הרבות של מים. אנחנו יודעים כבר שאת הפונקציה החקלאית, במידה וקיימת בתוך המשק, אם זה רפת או לול, אותה צריך לנטרל. אין בעניין הזה גם ויכוחים עם רשות המים. אבל היישום של העניין החל מ-1 בינואר 2010 מדאיג מאוד את הקברניטים שלנו.
היו"ר אופיר אקוניס
תודה רבה. אני מציע שנתחיל לקרוא את הכללים.
תהל ברנדס
כללי המים (השימוש במים באזור קיצוב) (הוראת שעה), התשס"ט-2009


"בתוקף סמכותה לפי סעיף 37 לחוק המים, התשי"ט-1959 (להלן – החוק), ולאחר שקוימו הוראות סעיף 40 לחוק, ובאישור ועדת הכלכלה של הכנסת לפי סעיף 2(ב) לחוק העונשין, התשל"ז-1977 קובעת מועצת הרשות הממשלתית למים ולביוב כללים אלה:


סעיף 1 – הגדרות

בכללים אלה –

"גן אחר" – גן נוי מושקה שאינו גן ציבורי ואינו צמוד למבנה המשמש למגורים;"
אתי בנדלר
כאן הכוונה לכל אותן גינות שאינן של רשויות מקומיות ואינן מוגדרות גינות ביתיות.
היו"ר אופיר אקוניס
בבתי-מלון, קאונטרי קלאב וכדומה.
תהל ברנדס
""גן ציבורי" – גן נוי מושקה הנמצא בבעלותה או בהחזקתה של רשות מקומית;

"גן ציבורי ביישוב מתוכנן" – גן ביישוב מתוכנן המצוי בהחזקתו של היישוב;

"יום התחילה" – מועד פרסום כללים אלה;

"יישוב מתוכנן" – כהגדרתו בכללי הקיצוב;"
אתי בנדלר
אני מבקשת כאן לעצור. לא כל-כך הבנתי מה זה "גן ציבורי ביישוב מתוכנן", וכן את ההגדרה ""יישוב מתוכנן" – כהגדרתו בכללי הקיצוב". למעשה זה מין רשימה שרק אתם יודעים עליה, שלא מפורסמת אפילו באינטרנט. אינני יודעת מה זה "יישוב מתוכנן".


דבר שני, ב"גן ביישוב מתוכנן המצוי בהחזקתו של היישוב", לא הבנתי האם הכוונה לסוג של גן ציבורי של רשות מקומית או לא. בשם ההגדרה כתוב "גן ציבורי ביישוב מתוכנן", אבל בתוכן ההגדרה זה "גן", לאו דווקא ציבורי, "ביישוב מתוכנן", שכאמור אני לא יודעת מה הוא, "המצוי בהחזקתו של היישוב". לא הצלחתי להבין את ההגדרה הזאת.
תהל ברנדס
"יישוב מתוכנן" זה רשימה שהופקדה אצלנו בהתאם למה שקבוע בכללי הקיצוב.
אתי בנדלר
אולי אני אקרא. ההגדרה של "יישוב מתוכנן" היא "ישוב הכלול ברשימת ישובים שהוכרו כישובים מתוכננים על-ידי שר החקלאות, החתומה בידי שר החקלאות ומופקדת ברשות המים". דהיינו, אדם מן הישוב שרוצה לדעת מה הוא ישוב מתוכנן לעניין הזה צריך לגשת למשרדי רשות המים ולשאול אם הוא יכול לעיין ברשימה העלומה הזאת, כי היא לא מפורסמת בשום מקום.
היו"ר אופיר אקוניס
אולי יפרסמו אותה.
תמי שור
יש היום פרסום בהקשר של היטל הצריכה העודפת. פרסמנו באתר שלנו.
אתי בנדלר
אתמול ניסינו להיכנס לאתר שלכם ולא הצלחנו.
קריאה
אולי הוא לא עומד בעומס.
תמי שור
בתוך ההסבר על היטל הצריכה העודפת מפורסמת רשימת הישובים.
אתי בנדלר
אולי מותר לי לבקש מכם לפרסם רשימה של ישובים מתוכננים כהגדרה, לאו דווקא כחלק מהיטל צריכה.
תמי שור
בסדר גמור.
היו"ר אופיר אקוניס
באחריות דובר רשות המים.
אתי בנדלר
משיש רשימה של ישובים מתוכננים, לא הבנתי עדיין אם מדובר כאן בגן של רשות מקומית. זה סוג של "גן אחר"?
תהל ברנדס
יש לנו רשויות מקומיות או מי שבא בנעליהן – הרשויות המקומיות, הישובים הקהילתיים למיניהם – ולצד אלה הישובים המתוכננים, שבפועל הם המושבים והקיבוצים. גם הגדרה "רשות מקומית" בכללי הקיצוב מוציאה אותם מתוך קבוצת הרשויות המקומיות. בתוך מושב או קיבוץ יש גינה ששייכת לאדם הפרטי ומתוחזקת על-ידו ויש גינה שמתוחזקת על-ידי היישוב. הכוונה כאן לשטחים של גינה ציבורית בתוך מושב או קיבוץ. השוני אצלם לעומת גינה ציבורית ברשות המקומית, שהם לא חיים תחת ההקצבה לגינון שנכנסה לכללי הקיצוב כבר לפני שנה והופעלה השנה, אלא יש להם מסגרת כללית של הקצאת מים, מתוכה הם משקים גם את הגינה.
לאה ורון
אם ישוב מתוכנן זה מושב או קיבוץ, למה לא לכתוב "מושב או קיבוץ"?
תהל ברנדס
נסמכנו כאן על ההגדרות הקיימות בכללי הקיצוב, שמשמשות את רשות המים לדברים רבים ולכן סברנו שנכון להתחבר להגדרה הקיימת שם. זה מקל על ניסוחים והגדרות בין תקנות שונות.
לאה ורון
זה לא מקל על הציבור. זה לא מקל על אדם שרוצה להבין במה מדובר.
אורי שני
כדי להקל על הציבור, אל"ף תהיה רשימה, ובי"ת נכתוב בסוגריים "קיבוץ או מושב".
תהל ברנדס
אם יש בזה כדי להקל אפשר בהחלט לפרסם את הרשימה.
אתי בנדלר
אני מקבלת את מה שנאמר כאן. אנחנו מקפידים מאוד לשמור על אחידות לשונית בחקיקה, בוודאי בחקיקה שמתייחסת לאותה מאטריה. הבעיה היא שההגדרות במקור אולי אינן טובות, אבל ראוי להיצמד אליהן. בוודאי שככל שתפרסמו את רשימת הישובים המתוכננים ותביאו לידיעת הציבור שמדובר בגינות בקיבוצים ובמושבים, זה בהחלט יכול להקל.
איציק להב
אני מייצג את מרכז המועצות האזוריות. גם לנו לא ברור מה היא הרשימה ומה היא מייצגת בדיוק. היינו שמחים לקבל אותה.
אורי שני
בסדר גמור. נפרסם לכל המעוניינים ולכל הצרכים.
אתי בנדלר
אני מציעה בכל זאת להוסיף כאן, ""יישוב מתוכנן" – כהגדרתו בכללי הקיצוב, שהרשימה שלו פורסמה באתר האינטרנט של הרשות". אני מציעה להוסיף את זה להגדרה.
תהל ברנדס
אנחנו קצת סוטים שוב מן ההגדרה הקיימת.
היו"ר אופיר אקוניס
לא סוטים. הציבור צריך לדעת.
אתי בנדלר
מוסיפים.
היו"ר אופיר אקוניס
אומר נציג המועצות האזוריות שהוא לא הבין את הסעיף, וגם אנחנו לא הבנו בדיוק מה זה "ישוב מתוכנן", מה נכנס להגדרה.
אתי בנדלר
"כהגדרתו בכללי הקיצוב, ובלבד שרשימת הישובים המתוכננים תפורסם באתר האינטרנט של רשות המים".
תהל ברנדס
""כללי הקיצוב" – כללי המים (השימוש במים באזור קיצוב), התשל"ו-1976;

"קו מיעוט משקעים" – כהגדרתו בסעיף 1(1) לכללי המים (השימוש במים באזור קיצוב) (תיקון מספר 3), התשס"ט-2009;

"רשות המים" – הרשות הממשלתית למים ולביוב, שהוקמה לפי סעיף 124יא לחוק;

"רשות מקומית" – כהגדרתה בכללי הקיצוב."
אתי בנדלר
את יכולה להסביר בבקשה מה זה "קו מיעוט משקעים"?
היו"ר אופיר אקוניס
זה מופיע גם במפה. לא מעדכנים את הקו הזה?
תהל ברנדס
הוא מעודכן בימים אלה.
היו"ר אופיר אקוניס
הקו הזה במפה מתחיל ברפיח, עובר את כל הנגב המערבי, חוצה את באר-שבע, או קצת צפונית לבאר-שבע, מגיע להר חברון ועולה למעלה לבקעת הירדן, עד יריחו. אני מקווה שעוד לומדים את זה בשיעורי גיאוגרפיה.
אורי שני
משם לקחנו את זה ...
היו"ר אופיר אקוניס
קראו לזה קו הגשם. האם הקו לא עודכן?
יעקב לב
בצילום צבעוני רואים את זה הרבה יותר טוב.
תהל ברנדס
הקו הזה מבוסס על נתונים עדכניים כי הרי מדובר בכללים שמובאים כאן בד בבד. זה מופיע בתיקון מספר 3 שהוא ההמשך להוראת השעה.
היו"ר אופיר אקוניס
סעיף ההגדרות, סעיף 1 מאושר, בתיקון שקראה היועצת המשפטית לוועדה.
תהל ברנדס
סעיף 2 – השקיית גן ציבורי

"לא ישקה אדם דשא בגן ציבורי, אלא אם התיר מנהל הרשות בתנאי שברישיון, את השקיית הדשא בגנים הציבוריים בשטח אותה רשות מקומית."


הסעיף הזה נועד להשלים את המהלך של ההסכם שעשינו עם מרכז השלטון המקומי בהיבט של הקצאות לגינון. יהיו סעיפים נוספים שמתייחסים להסדרים אליהם הגענו עם מרכז השלטון המקומי. כאן נאמר שמנהל הרשות רשאי להתיר את השקיית הדשאים. הנהלים שהוכנו לצורך העניין הזה משקפים את ההסכם, כאשר התנאי שמאפשר השקיית מדשאות יינתן למי שעומד באותם הסדרים שנקבעו עם מרכז השלטון המקומי. זה פשוט ההשלמה הטכנית, לתת לזה את הביטוי המתאים בכללים.
היו"ר אופיר אקוניס
סעיף 2 מאושר.
אתי בנדלר
צריך להיות ברור שהמשמעות היא שאם לא הותר ברישיון, חל איסור להשקות דשא ברשויות מקומיות.
תהל ברנדס
נכון, אבל רק את הדשא בהקשר הזה.
אתי בנדלר
בסדר. אני מבקשת רק להדגיש את הדברים.
תהל ברנדס
סעיף 3 – השקיית גן ציבורי ביישוב מתוכנן

"לא ישקה אדם דשא בגן ציבורי ביישוב מתוכנן אלא עד שעה אחת בכל שבוע, וביישובים מתוכננים המצויים מדרום לקו מיעוט משקעים עד שעתיים בכל שבוע, במועדים שקבע מנהל הרשות הממשלתית בהודעה ברשומות."


כאן שוב מתייחסים לדשא, במטרה לצמצם את צריכת המים לדשא. יש כאן הגדרה של סך כל התקופה שמותר לכל היותר להשקות בשבוע, ולצד זה צריך לקבוע ברשומות את ההוראות הספציפיות לאזורים השונים, לישובים השונים וכדומה.
אורי שני
אני מבקש להגיד לחברי הכנסת שעשיתי מהפיכה. היו כללים אחרים והיות וזה תחום שאני מתמצא בו אמרתי שאני לא יכול לחתום עליהם, ואז שיניתי את כל הכללים וקבענו כללים הרבה יותר הגיוניים. יותר מים, יותר בדרום וכן הלאה. זה בסדר.
אתי בנדלר
זאת באמת השאלה.
היו"ר אופיר אקוניס
יפה.
אתי בנדלר
האם שעה שבועית אחת לכל היותר מספיקה באמת כדי להחזיק את הדשאים בצבע ירוק?
אורי שני
התשובה – כן.
אתי בנדלר
הפרוטוקול שומע רק את ה"כן" ולא רואה את תנועות הגוף שלך כאשר בקושי אתה מוציא את ה"כן" הזה. זאת אומרת מספיק להשקות עד שעה אחת בשבוע כדי לתחזק דשאים?
אורי שני
כן.
היו"ר אופיר אקוניס
אגב, למה קבעו שעה בשבוע? זה הוצע אחרי בדיקה?
אורי שני
כן.
איציק להב
זה יכול להיות גם מפוצל.
היו"ר אופיר אקוניס
נכון, אפשר להשקות 10 דקות בכל יום, פרט לשבת.
אתי בנדלר
זאת השאלה הבאה שלדעתי מעוררת בעיה. "במועדים שקבע מנהל הרשות הממשלתית בהודעה לרשומות", בהתאם לנוסח, אני מבינה שזה מתייחס בין לשעה ובין למקומות שמותר להשקות שעתיים. השאלה אם המשקים למיניהם יודעים שהם צריכים לחפש ברשומות הודעה שמפרסם מנהל הרשות כדי לדעת אם מותר להם לחלק את השעה הזאת ל-10 דקות השקיה ב-6 ימים בשבוע, או לחצי שעת השקייה פעמיים בשבוע, באילו ימים ובאילו שעות, שאם לא כן הם יבצעו עבירה פלילית?
תמי שור
מבחינתנו אין בעיה שזה יירשם ויפורסם גם באתר.
אתי בנדלר
השאלה האם יש מקום באמת להכפיף את השעה הזאת למועדים שקבע מנהל הרשות.
תמי שור
הטענה היתה משפטית, שלא ניתן לאכוף משהו שהמועדים שלו לא קבועים בחוק. אם נקבע שעה ערטילאית - - -
אתי בנדלר
מדוע לא תקבעו מראש?
אורי שני
הכי נוח היה לנו, גם מבחינת אכיפה, לומר שכל תל-אביב תשקה בימי רביעי בין השעות 8-10. הבעיה, שהמערכת ההידראולית לא עומדת בזה. לא ניתן לפתוח מים בכל הגינות בתל-אביב באותה שעה, וגם לא באותה שכונה. אם ניתן היה לקבוע שעה ספציפית זה היה נוח מאוד והיה קל מאוד לאכוף. היינו שולחים פקחים שהיו מסתכלים. אבל זה לא ניתן.
לאה ורון
שמענו שניתן להשקות למספר דקות במשך היממה ולהגיע לסך הכול של שעה השקיה. אז אילו שעות תקבע כאן לפי הכללים הללו?
אורי שני
לא נוכל לקבוע שעות קשוחות לכולם, אותה שעה בדיוק. זה לא ניתן מעשית. המערכת לא יודעת לסחוב את המים של כולם באותה שעה.
לאה ורון
אז אילו מועדים שקבע מנהל הרשות יפורסמו בהודעה ברשומות? אני לא מבינה.
תמי שור
הכלל הזה התחיל מאיזה גלגול שלו שעדיין חל על הגינון הפרטי, עוד לפני שהוטל היטל הצריכה העודפת. אז החשש הגדול שלנו היה מהפלת המערכות כשכולם משקים באותה שעה. כרגע זה ירד והחשש קטן יותר בנושא הזה. ניתן יהיה לקבוע תחומים ברורים ומספקים שגם לא יוצרים לחץ על המערכת.


אבל מראש הבאנו בחשבון את העובדה שייתכן שיווצרו בעיות כלשהן במהלך הקביעה הזאת ולא רצינו לחשק את עצמנו על-ידי שנכתוב מראש בתוך הכלל כל שיהיה צורך לתקן את הכלל אם יסתבר שיש בעיות הנדסיות מסוימות. לכן נקבע משהו מפורש, אבל אם יסתבר שיש צורך לשנות אותו או לעדן אותו או לפרש אותו בצורה כזאת או אחרת, זה יאפשר לנו לעשות את זה בצורה שמקלה יותר מאשר אם נידרש לתקן את הכללים ולחזור הנה שוב כדי לאשר אותם ולעבור את כל המסלול.
יערה למברגר-קינר
לגבי ההודעה ברשומות, זה נכלל כחלק מידיעת הדין.
אתי בנדלר
אנחנו יודעים את זה. עד כאן ידיעת כולנו מגיעה.
יערה למברגר-קינר
בנוסף, ככל שזה לא יהיה אחריות קפידה נדרשת גם מודעות לכל רכיבי העבירה. לכן אם מה שמטריד אותך זה השאלה אם אדם יהיה מודע או לא, ככל שנדרשת מודעות אני סבורה שזה עונה על החשש שהעלית.
היו"ר אופיר אקוניס
אולי תוכלו לנסות לפשט את זה למען הציבור.
אתי בנדלר
ניסיתי לעמוד כאן על הקושי הפרקטי של העניין. אמנם אני משפטנית והעליתי את זה כמשפטנית, אבל עדיין סברתי שאם משיתים חובות כלשהן וקובעים שהפרת אותן חובות היא בגדר עבירה פלילית, הרי אנו תלויים כאן בהודעה שיפרסם מנהל הרשות לגבי רשויות מקומיות, ויכול להיות שיקבע שעות שונות וימים שונים ויפזר את זה ברשות מקומית אחת לכאורה ל-10 דקות על פני 6 ימים וברשות אחרת יקבע שעה אחת שבועית ביום מסוים. איך עומדים בזה בפועל כדי שהרשויות המקומיות יוכלו לבצע, לעמוד בהוראות הללו?
תמי שור
קודם כול, זה לא רשות המים וזה לא החלק הציבורי אלא באמת החלק העסקי שברשות המים.
אתי בנדלר
"לא ישקה אדם דשא בגן ציבורי". נכון – "ביישוב מתוכנן". את צודקת.
תמי שור
מדובר באמת על החלק העסקי. צריך להיות לו ברור מאוד בישוב שבו הוא נמצא מה השעות שבהן מותר לו להשקות. אנחנו נדאג לפרסום ראוי לדבר הזה, מעבר לרשומות. כמובן שאנחנו לא מצפים מאף אחד להיכנס ולקרוא ברשומות.
אתי בנדלר
מייד נראה שאותו דבר חל גם בהשקיית גן אחר.
לאה ורון
יש לכם כבר החלטות? אתם יכולים למסור לוועדה מה בכוונתכם לפרסם?
תמי שור
הכוונה היתה לקבוע את השעות של לפנות בוקר, כאשר מצד אחד לא מדובר על 3-4 בבוקר כדי לא להקשות, ומצד שני לא מדובר על השעות שאחרי 8 בבוקר שבהן נוצרות צריכות. צריך לתפוס את השעות של השוליים שבהן הצריכה עדיין לא גוברת ואז זה לא יעמיס על מערכת אספקת המים, מחד, ומאידך לא יאלץ אנשים לקום באמצע הלילה, למרות שברוב המקומות מדובר על מערכות אוטומטיות. אנחנו מדברים בדרך כלל על השעות שבין 5-7 בבוקר. זאת הרצועה שבה עדיין הצריכה לא גבוהה מדי, שנכון להשקות בה מבחינת שעות וניתן להגביל שם את הזמנים.
אתי בנדלר
נוסיף גם כאן כי "תפורסם הודעה ברשומות ובאתר האינטרנט של המשרד".
היו"ר אופיר אקוניס
נאשר את סעיף 3, עם התיקון.
תהל ברנדס
סעיף 4 – השקיית גן אחר

"לא ישקה אדם דשא בגן אחר אלא עד שעה אחת בכל שבוע, ובאזורים המצויים מדרום לקו מיעוט משקעים עד שעתיים בכל שבוע, במועדים שקבע מנהל הרשות הממשלתית בהודעה ברשומות."
אתי בנדלר
"ובאתר האינטרנט של המשרד".


אני מציעה שתשקלו, לא הייתי ממליצה לעגן את זה דווקא בכללים, אבל לפחות כשקובעים מלכתחילה את השעות ואת הימים שמותר להשקות בגינות אחרות, מאחר וזה באמת נוגע לכלל הציבור – אמנם לא מדובר כאן על גינות פרטיות, אבל על כל הגינות הציבוריות שאינן ברשויות מקומיות – אולי כדאי לפרסם על כך הודעה גם בעיתונות הנפוצה.
תמי שור
נעשה את זה בכל מקרה כי המטרה שלנו איננה לתפוס אנשים ולהעניש אותם.
היו"ר אופיר אקוניס
מה קורה לקמפיין של המים, של הסלבריטאים שמסבירים שצריך לחסוך? היקף ההפצה שלו ירד קצת. הלא כן? הסברתם שמ-1 ביולי יש קמפיין על הקנס ועל מס הבצורת.
אורי שני
התברר לנו מסקרים שערכנו שהמודעות למחסור במים גברה מאוד, הבעיה הוטמעה. 88% מתושבי ישראל מודעים למחסור במים ורואים את עצמם כחוסכי מים. זה הרבה.
היו"ר אופיר אקוניס
זה יפה. אני לא בטוח שהם מבינים לגמרי מה המשמעות של המחסור במים. 88% רואים את עצמם כחוסכי מים?
אורי שני
אכן. זה המון.
היו"ר אופיר אקוניס
טוב שכך אנשים רואים את עצמם. הלוואי, אבל זה לא כך ממש. אני רואה את האמא שעומדת בים בשבת ובמשך שעה רוחצת את הבת שלה בת השנתיים או שלוש או ארבע במקלחות, כאשר היתה יכולה לעשות את זה ב-10 שניות, להוריד את המלח מן הילדה, והיא עושה את זה זמן רב והילדה נהנית. אני אומר לה: עם כל הכבוד, אל"ף נוצר תור ואנשים מחכים, ובי"ת זה בזבוז משווע של מים מתוקים לחלוטין.
יעקב לב
משרד הבריאות דורש את זה.
היו"ר אופיר אקוניס
זה בסדר גמור. אגב, אם אני לא טועה בתחילת עונת הרחצה לא היו מקלחות על חוף הים ואז שמו מתקן רחצה אחד שיש לו ברז אחד.
אורי שני
אני מוטרד גם מכך שרוב האנשים שרואים את הקנס ובאים אליי אומרים לי: אוי, אוי, כמה אני צריך לשלם. ואני אומר להם: לא, אל תשלם. פשוט תחסוך במים.
היו"ר אופיר אקוניס
אולי כדאי לתת למי שחסך בצורה דרמטית איזשהו דיווידנד.
אתי בנדלר
דלי מים מתנה ...
אורי שני
החלטה כזאת עברה בהחלטות הממשלה.
לאה ורון
אבל בחרתם לאמץ רק את הענישה.
אורי שני
הסכום הבסיסי שמשלמים בישראל על מים נמוך ולכן כשנותנים בונוס הוא לא די משמעותי, אין בו די תמריץ.
לאה ורון
אבל זה אקט חיובי מאוד, להביא לידיעת הציבור שיש איזה בונוס למי שיחסוך במים. לא חייבים כל הזמן רק לאיים ולתקוף ולהרתיע.
יורם תמרי
פרופ' אורי שני הציע את זה, אבל משרד האוצר לא הסכים. משרד האוצר לא רוצה לתת בונוסים.
אורי שני
היות וזה המצב אנחנו מכניסים עכשיו שינוי מסוים בקמפיין, במקום להגיד "אין מים, אין מים, אין מים" לעבור יותר לטיפים איך לחסוך. זה בעצם מה שחסר היום.
היו"ר אופיר אקוניס
צריך להמשיך ולומר: "אלה הטיפים לחסכון במים, כי אין מים".
אורי שני
ממצא מעניין אחר באותו סקר, להפתעתי 48% מן האנשים שרואים את התשדיר מבינים שאין מים כי יש בצורת, ורק 22% חושבים שאין מים כי הממשלה לא בסדר. היחסים כאן מעניינים.
היו"ר אופיר אקוניס
הממשלה היתה חותמת על כך שבהרבה דברים רק 22% יחשבו שהיא לא אשמה ...
אורי שני
יש לנו כאן איזה גרייס לא מובן.
היו"ר אופיר אקוניס
מי הסוקר שלך? ... אתם עושים הסברה בבתי-ספר ובגנים?
אורי שני
דבר נוסף, על-פי הסקר הם לא כל-כך אוהבים אותנו. מד הפופולריות שלנו נמוך.
ולרי איזנשטיין
אני מנהל תחום ניקוז ומניעת קורוזיה במע"צ. עיצוב צמחִי של המדרונות וצדי הכבישים מוגדר כ"גן אחר" או כ"גן ציבורי"?
תהל ברנדס
זה מוגדר כ"גן אחר".
היו"ר אופיר אקוניס
סעיף 4 מאושר, עם התיקון שהוכנס בו.
תהל ברנדס
סעיף 5 – עונשין

"העובר על הוראות כללים 2, 3, 4 – דינו קנס כאמור בסעיף 61(א)(1) לחוק העונשין, התשל"ז-1977."


אלה כאמור הוראות הקנס.
לאה ורון
מה קובע סעיף 61(א)(1) לחוק העונשין? מה גובה הקנס?
תהל ברנדס
12,900 שקלים – זה גובה הקנס המקסימלי.
היו"ר אופיר אקוניס
זה קנס נמוך. במקום להפוך אותו לדין פלילי תעלו את הקנס. מי קובע את גובה הקנס, אתם?
קריאה
משרד המשפטים.
תהל ברנדס
מדובר בסעיף בחוק העונשין. אם זה ייקבע כעבירה מנהלית שר המשפטים יקבע גם את גובה הקנס. הוא יהיה מוגבל עד 12,900 שקלים.
משה אבנון
אדוני היושב-ראש, אנחנו לא נגד רשות המים.
היו"ר אופיר אקוניס
זה קנס נמוך מדי. צריך להגדיל אותו. עם קנס נמוך כזה למי יהיה אכפת? 12,900 שקלים – בחצי שעה גרירה בתל-אביב אתה מסודר. אולי גם בירושלים. בירושלים יש גם גוררים כאלה? פחות מאשר בתל-אביב. לזכות עיריית ירושלים, בירושלים יש מדחנים במקומות רבים ואני מוצא את עצמי משלשל מטבעות, דבר שאין בתל-אביב, וזה מצער מאוד. ולך תמצא כרטיס חניה. אין כרטיסי חניה כבר.
קריאה
אבל היום יש "פנגו" ויש "איזי-פארק".
היו"ר אופיר אקוניס
בכל זאת כדאי שעיריית תל-אביב תשקול את זה.
אורי שני
בפריז קונים היום ריבוע של חניה ב-20,000 אירו ומשכירים אותו ב-300 אירו לחודש.
משה אבנון
לא נתנגד שיגדילו את הקנס, אבל לא להפוך את זה לעבירה פלילית.
היו"ר אופיר אקוניס
אמרתי את זה. אני מתנגד לקביעת עבירה פלילית. אני מציע שתחזרו להידברות במשך כשבוע. אני מעדיף את ההידברות ביניכם. יש כאן השגה למרכז השלטון המקומי וגם לי באופן אישי וגם לייעוץ המשפטי. לכן אני מציע, מכיוון שאנחנו בכל מקרה לא יוצאים לפגרה בפועל, זה מה שהוחלט היום בוועדת הכנסת, בפועל שבוע הבא הוא שבוע עבודה מלא כמעט, אני מציע שתחזרו להידברות עם מרכז השלטון המקומי ותנסו למצוא, ברוח הדברים שאמרנו קודם, איזו אלטרנטיבה לעניין הפלילי.
אתי בנדלר
לעניין הפלילי לגמרי או רק לאחריות הקפידה ולאחריות נושא משרה?
תמי שור
אז רק לשניים האחרים.
אתי בנדלר
אני רוצה לאשר את מה שנאמר קודם. חוק העבירות המנהליות קובע ששר המשפטים "רשאי לקבוע בתקנות כעבירה על הוראה שנקבעה בחוק מן החוקים המנויים בתוספת הראשונה או בתקנות שהותקנו לפיו", ו- - - 9 היא "עבירה שבשלה ניתן להטיל קנס בדרך מנהלית". כלומר, קודם כול זה צריך להיות עבירה על הוראה, ורק משהיא עבירה על הוראה אפשר לקבוע שזו עבירה מנהלית. כלומר, אם לא יהיה סעיף עונשין בכלל לא ניתן יהיה לקבוע גם קנס מנהלי לפי חוק העבירות המנהליות.
אורי שני
אני מציע שהוועדה תאשר את סעיף 5.
היו"ר אופיר אקוניס
סעיף 5 אושר.
אתי בנדלר
לא הבנתי. חשבתי שאתה לא מאשר גם את סעיף 5.
היו"ר אופיר אקוניס
התכוונתי לומר שסעיף 5 מאושר. בסעיף 6 אני מפסיק.


נכון, דיברתי על גובה הקנס וכדומה. הקנס נראה באמת זניח, 13,000 שקל. אבל זה לא עניין של רשות המים.
אורי שני
נמשיך לדון על סעיפים 6-7 עם מרכז השלטון המקומי ונחזור לכאן כאשר נגיע לסיכום.
אתי בנדלר
אם כך, אני מציעה לדלג על סעיפים 6 ו-7, לסיים את הדיון בסעיפים 8, 9 ו-10 ואז אנשי רשות המים ייתנו הודעה. אם יירדו מסעיפים 6 ו-7 אז הכללים האלה כולם יהיו מאושרים.
היו"ר אופיר אקוניס
בסדר. נקרא את סעיפים 8, 9 ו-10, אפילו ברצף, ונאשר אותם מייד.
תהל ברנדס
סעיף 8 – סייג לתחולה

"כללים אלה לא יחולו על משתלות ועל השקיית צמחי נוח בעציצים."
אתי בנדלר
השקיית צמחי נוי בעציצים לא רלוונטית בכלל.
היו"ר אופיר אקוניס
את מתכוונת לעציצים ולאדניות בסלון הבית?
תהל ברנדס
כן. שלא יהיו אי-הבנות.
אתי בנדלר
אבל זה לא חל גם על השקיית צמחי נוי שלא בעציצים. ייאמר "כללים אלה לא יחולו על משתלות", נקודה.
תהל ברנדס
קיבלתי את ההערה. תודה.


סעיף 9 – הוראת שעה

"כללים אלה יחולו עד יום י"ג בכסלו התשס"ט (30 בנובמבר 2009)."


מדברים על הקיץ הנוכחי בלבד.


סעיף 10 – שמירת דינים

"כללים אלה באים להוסיף על הוראות כל דין לרבות ההוראות הקבועות בסעיף 8ד ובסעיף 16א לכללי הקיצוב."


אלה השלמות להוראות שקיימות היום בכללי הקיצוב.


זה הוראת השעה.
היו"ר אופיר אקוניס
סעיף 8 אושר ללא הסיפה. אנחנו שמים נקודה אחרי המילה "משתלות".


סעיפים 9 ו-10 אושרו במלואם.
תהל ברנדס
אנחנו מבקשים לאשר גם את כללי המים (השימוש במים באזור קיצוב) (תיקון מס' 3).
היו"ר אופיר אקוניס
אני לא בטוח שנספיק לעשות את זה היום. למרכז השלטון המקומי יש הערות כלשהן על הכללים הללו?
יעקב לב
זו הטבלה של השעות. הכול סוכם.
אתי בנדלר
גם כאן יש את הנושא של אחריות הקפידה.
תהל ברנדס
בסעיף 8ד קיימת כבר הוראה פלילית. מה שהוסף כאן זה הנושא של אחריות נושא משרה בסעיף 8ד1 רבתי, שקובע: "(1) עבירות לפי סעיפים קטנים (א) עד (ג) יהיו מסוג העבירות של אחריות קפידה". זה הופך את העבירות הקיימות היום לאחריות קפידה. ואחר-כך בפסקה (2)- - -
היו"ר אופיר אקוניס
עזבי. אי אפשר לעשות את זה כעת. נניח את זה. נפסיק כאן ונעשה את הכול ביחד.
תמי שור
חבל. זה אומר שלא מאשרים כרגע את הוראת השעה?
היו"ר אופיר אקוניס
את הוראת השעה אישרנו.
אתי בנדלר
אם אתם יורדים מן הנושא של אחריות קפידה ואחריות נושא משרה בהוראות השעה אז זה מאושר ואתם יכולים לפרסם את זה, אבל יש שם באיזה מקום הפניה לכללים האלה שעדיין לא נדונו.
תהל ברנדס
אבקש עוד הערה אחת. מרבית הסעיפים של התיקון לכללי הקיצוב נמצאים בסמכות רשות המים. הדברים שבשלם הגענו לוועדה הם אותו סעיף 2 שקראתי קודם על אחריות קפידה וסעיף 8ד1 על אחריות נושא משרה. בתוך כללי הקיצוב יש דברים נוספים שהם בעיקרם הטבה, שהתווספו במסגרת ההסכם עם השלטון המקומי, כולל הטבלה. אנחנו מבקשים לאשר את זה כאן. בעצם זה לא מצריך את האישור של הוועדה. אם אתם רוצים שנעשה אותו מבנה שעשינו לגבי הוראת השעה גם כאן ואז הכללים מאושרים אלא אם כן נחזור אליכם בעוד שבוע עם בקשה בנושא הזה, אז אפשר לקרוא גם את הכללים הללו ולהשלים אותם.
לאה ורון
אם אפשר להשקיע עוד 5-10 דקות, להתקדם ולסיים את הדיון בכללים אז לא נידרש לקבוע לצורך זה ישיבה נוספת. אני מניחה שהם יודיעו לוועדה לגבי סעיפים 6 ו-7 ואז אפשר יהיה להתקדם.
תמי שור
כללי המים (השימוש במים באזור קיצוב) (תיקון מס' 3), התשס"ט-2009


"בתוקף סמכותה לפי סעיף 37 לחוק המים, התשי"ט-1959 (להלן – החוק), ולאחר שקוימו הוראות סעיף 40 לחוק ובאישור ועדת הכלכלה של הכנסת לפי סעיף 2(ב) לחוק העונשין, התשל"ז-1977 קובעת מועצת הרשות הממשלתית למים ולביוב כללים אלה:


סעיף 1 – תיקון סעיף 8ד

בסעיף 8ד לכללי המים (השימוש במים באזור קיצוב), התשל"ו-1976 (להלן – הכללים העיקריים) –

(1)
בסעיף קטן (ב) –

(א)
בפסקה (3), במקום "מאי עד אוקטובר בשעות שבין 19:00 ו-7:00 למחרת" יבוא "אפריל עד נובמבר ובאזורים המצויים דרומית לקו המשורטט במפה שבתוספת הרביעית (להלן – קו מיעוט משקעים) – בכל חודשי השנה; ההשקיה תיעשה בשעות שבין 17:00 ו-10:00 למחרת;"

(ב)
בסופו יבוא
"(4)
בצדי דרכים ובאיי תנועה בין-עירוניים אלא אם הם מים שנועדו להשקיית צמחיה חסכונית במים באמצעות מערכת השקיה בטפטוף;

לעניין סעיף קטן זה "צמחיה חסכונית במים" – צמחיה שצריכת המים שלה למטר מרובע אינה עולה על 200 ליטר לשנה כאשר כמות המשקעים השנתית אינה פחותה מ-250 מילימטר לשנה.""
היו"ר אופיר אקוניס
זאת אומרת קקטוסים ועצי זית.
לאה ורון
יש הגדרות? אנשים יודעים מה זה צמחיה חסכונית במים?
תהל ברנדס
זה סעיף שסוכם גם עם אותן חברות.
אורי שני
זה הוגדר כאן. זה בסדר.
היו"ר אופיר אקוניס
מע"צ, כביש 6 ונתיבי איילון יודעים על כך?
יעקב לב
כן. זה סעיף שסוכם איתם.
היו"ר אופיר אקוניס
אני סומך על אמירתך, אדוני המנהל, שזה סוכם עם שלושת הגורמים הללו.
יעקב לב
זה לא רק קקטוסים ועצי זית. יש רשימה גדולה מאוד של צמחיה חסכונית במים. זה מפורסם גם באתר של משרד החקלאות, ובאתר שלנו יש "לינק" אל אתר משרד החקלאות.
אתי בנדלר
מדלגים על פסקה (2) בסעיף 1 וגם על סעיף 2.
תמי שור
סעיף 3 – החלפת התוספת השלישית

"במקום התוספת השלישית לכללים העיקריים יבוא:


"תוספת שלישית (סעיף 16א)

כמויות השקיה במ"ק לדונם לשנה לשימוש יעיל במים לפי אזורים וסוגי צמחיה"."
אתי בנדלר
אני מציעה שהוועדה תעיין בטבלה. יש כאן כמויות גדולות מן הכמויות שנקבעו עד היום.
אורי שני
יש כאן כמויות גדולות יותר ככל שהולכים יותר דרומה ויותר מזרחה.
משה אבנון
אדוני היושב-ראש, אולי כדאי שנאשר את הכול בעוד שבוע אחרי שניפגש איתם.
היו"ר אופיר אקוניס
לא, חבל.
לאה ורון
ייתכן ולא יצטרכו לכנס את הוועדה בעוד שבוע אם רשות המים תודיע לוועדה שאת סעיפים 6 ו-7 אין להם כוונה שהוועדה תאשר.
משה אבנון
פרט לנושא הפלילי ואחריות הקפידה אין לנו בעיה עם הכללים.
לאה ורון
הוא אשר אמרנו. לכן מנסים לסיים לעבור על הכללים ולאשר אותם על מנת לאפשר לכולם להיות שותפים במאבק במחסור במים.
היו"ר אופיר אקוניס
אני מסתכל בכמויות ההשקיה באזורי הארץ השונים. עיינתי, ראיתי, הבינותי.


אדוני ממע"צ, אתה רוצה להעיר? לא. אדוני ממרכז השלטון המקומי? גם כן לא.


אני מאשר את סעיף 3.
תמי שור
סעיף 4 – הוספת התוספת הרביעית

"אחרי התוספת השלישית לכללים העיקריים יבוא:

"תוספת רביעית (סעיף 8ד)

קו מיעוט משקעים".

כאן מוצגת המפה.
היו"ר אופיר אקוניס
ראינו אותה ודיברנו בה.


סעיף 4 מאושר.
תמי שור
סעיף 5 – ביטול נורמות וכללי המים (שימוש במים להשקאת גינות)

"נורמות וכללי המים (שימוש במים להשקאת גינות), התשכ"א-1960 – בטלות."
היו"ר אופיר אקוניס
סעיף 5 מאושר.
תמי שור
סעיף 6 – תחילה

"תחילתו של סעיף 8ד(ב)(4), כנוסחו בסעיף 1 לכללים אלה, 60 ימים לאחר פרסומם."
תהל ברנדס
זה סעיף על צדי הדרכים.
היו"ר אופיר אקוניס
האם מע"צ שותף לעניין? יופי.


סעיף 6 מאושר.
אתי בנדלר
הכללים הללו מאושרים, למעט פסקה (2) בסעיף 1 וסעיף 2.
היו"ר אופיר אקוניס
גם אתם צריכים להיות יצירתיים. גם אתם צריכים להתכנס למאבק במשבר המים. דרך אגב, זה משבר לאומי ולא עניין מקומי. הייתי אומר אפילו שזה עניין אזורי.
משה אבנון
אדוני היושב-ראש, היינו יצירתיים מאוד. עובדה שהגענו איתם להסכם. האמן לי, זה לא היה פשוט.
היו"ר אופיר אקוניס
בסדר גמור. תעדכנו אותנו דרך מנהלת הוועדה והיועצת המשפטית.
אתי בנדלר
כל הכללים אושרו, למעט הסעיפים על אחריות קפידה ואחריות נושא משרה בשני הסטים של הכללים. בכל מקרה תודיעו לוועדה אם אתם יורדים מאותם סעיפים או מבקשים להמשיך בדיון בהם.
לאה ורון
לאחר שתודיעו, ייצא מכתב אישור לגבי החלטת הוועדה, שזה ההליך טרם הפרסום.
היו"ר אופיר אקוניס
תודה רבה לכם. הישיבה נעולה.

הישיבה ננעלה בשעה 13:35
PAGE
35

קוד המקור של הנתונים