ישיבת ועדה של הכנסת ה-18 מתאריך 15/07/2009

חוק חובת המכרזים (תיקון מס' 20 - הוראת שעה), התשע"א-2010

פרוטוקול

 
PAGE
5
ועדת החוקה, חוק ומשפט

15.7.2009


הכנסת השמונה עשרה





נוסח לא מתוקן

מושב ראשון

פרוטוקול מס' 43

מישיבת ועדת החוקה, חוק ומשפט

יום רביעי, כ"ג תמוז התשס"ט (15 ביולי 2009), שעה 09:00
סדר היום
הצעת חוק חובת המכרזים (תיקון מס' 21) (העדפה תוצרת הארץ), התשס"ח - 2008 של חה"כ שלי יחימוביץ', חה"כ סטס מיסז'ניקוב, חה"כ משה כחלון, חה"כ יצחק זיו, חה"כ דוד אזולאי, חה"כ משה גפני, חה"כ דב חנין, חה"כ רן כהן, חה"כ בנימין אלון, חה"כ אליהו גבאי. (פ/2434)
הצבעה
נכחו
חברי הוועדה: דוד רותם – היו"ר

שלי יחימוביץ'

אופיר פינס-פז
מוזמנים
עו"ד קרן דהרי - בן נון, מחלקת ייעוץ וחקיקה, משרד המשפטים

מיכל כהן, משרד המשפטים

מיור אדמון, מ"מ מנהל האגף לקשרים בין-לאומיים, משרד האוצר

בן שטרית מירי, מרכזת בכירה כלכלה ומחקר מינהל הרכז, משרד האוצר

ליאור אגאי, מנהל מינהל הרכש הממשלתי באגף החשב הכללי, משרד האוצר

ברוך לוברט, עו"ד בלשכה המשפטית, משרד האוצר

מתן-פול שטרית, אגף לקשרים בין-לאומיים, משרד האוצר

יהודה שגב, מנכ"ל, התאחדות התעשיינים

חזקיה ישראל, התאחדות התעשיינים

סגן ניצב קובי לויאן, ראש מדור קניות, המשרד לביטחון פנים

רב פקד אבנר הרשקופ, עוזר יועמ"ש, המשרד לביטחון פנים

עו"ד חיים אמיגה, עוזר יועמ"ש, המשרד לביטחון פנים

רונית פרל, משפטנית
ייעוץ משפטי
סיגל קוגוט
מנהלת הוועדה
דורית ואג
רשמה וערכה
מ.ר. - חבר המתרגמים בע"מ

הצעת חוק חובת המכרזים (תיקון מס' 21) (העדפה תוצרת הארץ)

התשס"ח - 2008 - הצבעה
היו"ר דוד רותם
אנחנו פותחים את הישיבה, אנחנו עוסקים בהצעת חוק המכרזים (תיקון 21) (העדפת תוצרת הארץ), התשס"ח-2008. בקשה להכריז על רציפות הדיון בחוק הזה למרות עמדת הממשלה. חברת הכנסת יחימוביץ' בבקשה גברתי.
שלי יחימוביץ'
אדוני היושב ראש, אנחנו מבקשים לאחל דין רציפות על החוק הזה, הוא חוק מאוד מאוד חשוב, משתלב במגמה הכללית של ניסיון לייצר מקומות עבודה במשק. במקרה הזה מדובר על דבר שהוא כמעט בלתי נמנע בסיטואציה היום. אנחנו מבקשים שכוחות הביטחון יבצעו את מכרזי הטקסטיל שלהם קודם כל בישראל, דבר שהוא גם ציוני, גם מוסרי וגם כלכלי וגם יאפשר לשמר אלף מקומות תעסוקה בענף הטקסטיל. החוק עבר בקריאה ראשונה בכנסת הקודמת ברוב עצום. אנחנו בעיצומו של משא ומתן עם משרד הביטחון על הצעת פשרה, מחליפים ניירות עמדה. בקשתי שנאשר את הדין רציפות היום ובלבד שיהיה תיאום בין הממשלה ובין המחוקקים, תיאום והסכמות.
היו"ר דוד רותם
תודה, יש מישהו שרוצה להתייחס לדברים?
ליאור אגאי
ליאור אגאי, מנהל מינהל הרכש הממשלתי משרד האוצר. אנחנו כמשרד אוצר מתנגדים להצעה. מנימוקים שהבאנו גם ביולי 2008 וגם בנימוקים חדשים שנוספו. אני מזכיר שגם בפעם הקודמת הממשלה התנגדה להצעת החוק וגם הפעם. בפעם הקודמת זה עבר קריאה ראשונה ולא היה תיאום איתנו, לא איתנו ולא עם משרד ממשלתי אחר עד כמה שידוע לי. עכשיו יש תיאום עם משרד הביטחון.
שלי יחימוביץ'
גם אז זה נעשה תוך תיאום עם משרד הביטחון.
קריאה
כולל בכתב משר הביטחון.
ליאור אגאי
משרד הביטחון בפעם הקודמת התנגד.
שלי יחימוביץ'
כן, עדיין הם היו לקראת הסכם.
ליאור אגאי
יש לי מכתב מהם מצורף גם כנספח פה.
היו"ר דוד רותם
למה אתם מתנגדים?
ליאור אגאי
אין לי הרבה נימוקים חדשים מעבר למה שהבאנו בפעם הקודמת.
היו"ר דוד רותם
תגיד לי את הנימוקים שהיו בפעם הקודמת, כי אני לא הייתי בפעם הקודמת.
ליאור אגאי
או.קיי., זה תוספת עלות מהערכות שאנחנו עשינו וזה אני אומר עוד פעם, על פי מספרים שקיבלתי ממערכת הביטחון, זה משטרה, שב"ס ומשרד הביטחון, של בערך שישים מיליון שקל, אם אני זוכר נכון. מעבר לזה אני סבור.
היו"ר דוד רותם
למה זה שישים מיליון שקל?
ליאור אגאי
הבאתי נייר.
היו"ר דוד רותם
תסביר לי.
ליאור אגאי
זאת הערכה.
היו"ר דוד רותם
בשבוע שעבר עסקתי בתיעוד חזותי ובהצעת החוק שהגישה הממשלה כתוב שהעלות היא 265 מיליון שקל. כשביקשתי פירוט זה ירד ל- 130 מיליון שקל בנייר השני. בנייר השלישי זה כבר ירד ל- 18 מיליון שקל.
ליאור אגאי
אני עוד פעם אומר, משרד הביטחון לא נמצא פה? משרד הביטחון העביר נייר מפורט ואני יודע להגן על מספרים.
היו"ר דוד רותם
כשאתה אומר 60 מיליון שקל, אם אתה יכול להסביר לי מאיפה זה בא.
ליאור אגאי
יש לנו במשרד קבצי אקסל שהתקבלו ממשרד הביטחון. שעשו השוואה בין מחירים בארץ לבין מחירים שמתקבלים.
היו"ר דוד רותם
למה אתם מתנגדים אם יש התחייבות שהחקיקה לא תימשך, אלא בתיאום אתכם? יכול להיות שבוא נאמר ככה, אם יורידו את זה ל - 10 מיליון שקלים, או ל- 12 מיליון שקלים, זה יהיה כדאי לכם. אני מכיר את המכתב של ועדת השרים.
ליאור אגאי
אני יכול לתמוך, אני שואל.
קרן דהרי
אנחנו מחויבים כנציגי הממשלה לעמדת הממשלה.
היו"ר דוד רותם
אתם מחויבים להתנגד, מצוין, בסדר.
ליאור אגאי
עכשיו עוד משהו, יש דבר ראשון את הנייר שלנו שהוא מסוכם, יושבים כאן נציגי המשטרה. משרד הביטחון העביר נייר, אני רואה פה על 54 מיליון שקל. הם ציינו תוספת התייקרות. העברתי את המספרים ואני מוכן להעביר כל פירוט, אמרתי כפי שהועברו לי על ידי מערכת הביטחון.


דבר שני, בנוסף המשטרה והשב"ס גם להם יש התייקרות צפויה של 7 מיליון שקל, אבל הם נמצאים פה. אז הם יכולים לדבר בשמם. אנחנו לא מתנגדים בשביל להתנגד, אנחנו מתנגדים גם בפעם הקודמת וגם בפעם הנוכחית כי צריך לעשות עבודת מטה מסודרת לפני שמעבירים הצעת חוק שהיא כביכול התחום היחיד שלא מוסדר ב- GPA שאומר שרכש ביטחוני ניתן לעשות העדפה מוחלטת לתוצרת מקומית, אנחנו לא נגד תוצרת מקומית, זה חשוב שיאמר, אבל אני חושב שלתת העדפה מוחלטת בלי קריטריונים, בלי לקבוע עבודת מטה. שלמשל מה יקרה כשהמחיר גבוה פי שתיים, או כל מיני דברים כאלה. כמו שיש היום בהעדפת תוצרת הארץ. אני מזכיר שבהעדפת תוצרת הארץ בניגוד להצעה המקורית פה, ההעדפה נכנסת רק לאחר שיש לך זוכה במכרז, אחרי שהוא הוכרז כזוכה ורק אז ניתנת למי שבמקום השני והוא מייצג תוצרת ישראלית של 35% ממנה מיוצר בארץ, רק אז ניתנת לו האפשרות להשוות את המחיר למי שהיה במקום הראשון.
היו"ר דוד רותם
למה לא תבואו, כשנכין את החוק לקריאה שנייה ושלישית ותגידו אנחנו דורשים להכניס סעיפים כאלה ואחרים שבהם יקבעו הכללים, יקבעו התנאים. הרי בסופו של דבר גם משרד האוצר, גם משרד הביטחון, גם משרד המשפטים וגם המשרד לביטחון פנים והמשטרה, יש להם אינטרס לשמר עבודה ישראלית. אז יכול להיות שכאשר החוק הזה יעבור, נתחיל לדון בו בקריאה שנייה ושלישית, אתם תבואו ותגידו אנחנו דורשים שהעלות לא תעלה יותר מאשר 5% מעל להצעה השנייה ואנחנו לא מוכנים שהמחיר יהיה יותר מכך וכך. אפשר למצוא את כל הדברים האלה, להכניס לתוך החוק ולפתור את הבעיה. אבל אתם לא יכולים להסכים, אני מבין את זה, כי יש החלטה של ועדת שרים זה לא יעזור. גם אם אני אשכנע אתכם.
קריאה
מה הייתה החלטה של ועדת שרים?
היו"ר דוד רותם
נגד, עכשיו גם אם אני אשכנע אתכם הרי שהחוק הזה יחסוך לכם כסף, לא תוכלו להסכים, כי יש החלטה של ועדת השרים.
ליאור אגאי
אני שוב מזכיר, אני לא היסטוריון, אני תמיד עם הפנים קדימה. אבל בפעם הקודמת הצענו שמשרד התמ"ת יבדוק אם יש השלכות ל- GPA, כל מה שאני אומר זה שכל הדברים שעכשיו אנחנו צריכים להגיד למה אנחנו לא מסכימים לתיאום וכל זה, אנחנו אלה שביקשנו בדיון הקודם שיהיה איתנו תיאום, שיהיה מנגנון, שמשרד התמ"ת, אם מישהי שם שאחראית על ה- GPA תבדוק שאכן אין שם סתירה וזה אכן מחוץ לתכולת ה- GPA. דיברנו על העדפה מוחלטת, דיברנו על הקבלה לתוצרת הארץ, דיברנו על האחוז שהיה רשום שם והביאו את זה לקריאה ראשונה בניגוד לעמדתנו. לכן לשאול אותנו עכשיו למה אנחנו לא מוכנים לתיאום?
היו"ר דוד רותם
אני מעלה הצעת החלטה שהחוק הזה יקבל דין רציפות, בכפוף לתיאום. לא יקודמו הליכי החקיקה בו, הוא לא יבוא לדיון בוועדה הזאת ופה יש לי שליטה על זה, אלא אם כן יהיה תיאום מוחלט עם משרדי הממשלה, דהיינו עם משרד האוצר, משרד הביטחון והמשרד לביטחון פנים. ההצעה הזאת מכיוון שאני מבין שאתם נמצאים בהליכי תיאום, ההחלטה שלי תבוא למליאת הכנסת רק לאחר הפגרה.
ליאור אגאי
גם משרד המשפטים ברשותך.
קרן דהרי
אנחנו לא היינו חלק מהתיאום.
היו"ר דוד רותם
משרד המשפטים, תמיד, בוא נאמר ככה.
קרן דהרי
אנחנו חלק מהתמונה, לא חלק מהתיאום.
היו"ר דוד רותם
עם כל הכבוד למשרד האוצר ועם כל הכבוד למשרד לביטחון פנים, משרד הביטחון, בוועדה הזאת אנחנו יודעים מי מנהל את המדינה.

הצבעה

בעד-רוב

מי בעד? תודה רבה, ההחלטה התקבלה.

הישיבה ננעלה בשעה 9:10

קוד המקור של הנתונים