ישיבת ועדה של הכנסת ה-18 מתאריך 07/07/2009

מיפוי תלמידי היישוב לפיד

פרוטוקול

 
PAGE
23
ועדת החינוך, התרבות והספורט

7.7.2009

הכנסת השמונה-עשרה






נוסח לא מתוקן

מושב ראשון

פרוטוקול מס' 40

מישיבת ועדת החינוך, התרבות והספורט

שהתקיימה ביום שלישי ט"ו בתמוז התשס"ט (7 ביולי 2009) בשעה 9:00
סדר היום
מיפוי תלמידי היישוב לפיד.
נכחו
חברי הוועדה: זבולון אורלב – היו"ר

דניאל בן סימון

דני דנון

אלכס מילר

ציון פיניאן
מוזמנים
לילי הורוביץ – מפקחת מתאמת החינוך היסודי, משרד החינוך

רות פרלמן – סגנית מנהל אגף מיפוי ותכנון, משרד החינוך

חני אליהו – מפקחת, משרד החינוך

שמעון סוסן – ראש מועצת חבל מודיעין

נתן ריגלר – מנהל אגף חינוך, חבל מודיעין

אליהו חכם – יו"ר סניף הסתדרות המורים, לפיד

איל אריאל – יועץ תקשורת, חבל מודיעין

עובד שטח – יו"ר ועד היישוב לפיד

אריק אטיאס – יו"ר ועדת חינוך, לפיד

ירון יעקב – חבר ועדת חינוך, לפיד

סיגלית בוקר – חברת ועדת חינוך, לפיד

איילת קציר – דוברת פורום הורים, לפיד

יונית שושן-אריש – הורה, לפיד

בת חן בן-עמי – הורה, לפיד

אורית טורנר – הורה, לפיד

גיל טורנר – הורה, לפיד

קמי פרימן – הורה, לפיד

חיים ביבס – (בשיחת טלפון) ראש העיר מודיעין
מנהלת הוועדה
יהודית גידלי
רשמת פרלמנטרית
שרון רפאלי

מיפוי תלמידי היישוב לפיד
היו"ר זבולון אורלב
בוקר טוב. אנחנו נקיים דיון עכשיו במשך לא יותר משעה בסוגיית מיפוי תלמידי היישוב לפיד. אנחנו קיבלנו פנייה מתושבים ביישוב לפיד שעד כה ילדיהם למדו בבתי ספר ביישוב מודיעין, ולאחרונה שונה המיפוי, ועל-פי החלטת המועצה האזורית בתיאום עם משרד החינוך הם אמורים ללמוד בראשית שנת הלימודים תש"ע בבית הספר האזורי בשוהם. יש עוד שרשור לבעיה שתלמידי שוהם שלמדו עד עכשיו באותו בית ספר משותף עם המועצה האזורית עוברים ללמוד בשוהם.


האמת היא שאנחנו לא מקיימים דיונים רבים בנושאים נקודתיים, אלא אם כן אנחנו חשים שיש בעיה מעל ומעבר. לכן אחרי שיחות שקיימתי גם עם אנשי משרד החינוך החלטנו לקיים את הדיון הזה במשך שעה, ונראה אם ניתן להגיע לאיזושהי הבנה או לא. על כל פנים, נציף אותה ונראה מה ניתן לעשות.
סדר הדיון יהיה כזה
נאפשר קודם כול לאותם הורים שפנו אלינו לומר את דבריהם. הואיל והדיון הוא שעה אז הכול בתמציתיות רבה. לאחר מכן ידבר ראש המועצה האזורית שנמצא איתנו – ואני מודה לך שהגעת. לאחר מכן אנשי משרד החינוך. מישהו מהעיר מודיעין הגיע? לא. הם אמרו שהם יגיעו, אבל - -
אלכס מילר
- - -
היו"ר זבולון אורלב
איפה אתה גר, מר סוסן?
שמעון סוסן
בבן שמן.
היו"ר זבולון אורלב
מודיעין יותר רחוק מבן שמן, לכן הם עדיין לא הגיעו. אם אנשי לפיד הגיעו, גם מודיעין היו צריכים להגיע.

זה יהיה סדר הדיון, וכמובן, חברי הכנסת משתלבים בכל שלב שהם רוצים. אני אאפשר לשניים מבין אלה שפנו אלינו. מי ידבר?
איילת קציר
איילת קציר ואילנית חיות.
קריאה
אדוני היושב ראש, ברשותך, ציינת את רשימת הדוברים. אני מבקש שתוסיף גם הורים מהצד השני.
היו"ר זבולון אורלב
אדוני צודק, ואני מודה לך שהעמדת אותי על טעותי. בהחלט ידברו הורים שרוצים להמשיך ללמוד במודיעין, לאחר מכן המועצה האזורית עם ההורים מהיישוב שלהם דעה שונה, ולאחר מכן משרד החינוך וחברי הכנסת שמשתלבים.


אילנית חיות, בבקשה.
אילנית חיות
אני תושבת היישוב לפיד, אמא לילד שעולה לכיתה ז' ולעוד שלושה ילדים שמתחנכים במערכת החינוך בלפיד. אני קודם כול חייבת להודות לך, אדוני היושב ראש, על כך שהקדשתם את זמנה של הוועדה החשובה הזאת לדיון בנושא שהוא בנפשינו – הילדים שלנו.

על מה מדובר פה? לא מעלים תלמידים על אוטובוסים למרחקים של עשרות קילומטרים ביום כשיש ברירה. פה לא מדובר על מצב שאין ברירה – יש ברירה, היא מעבר לגדר, סמוך אלינו מאוד, בעיר מודיעין. יושב מולי, לכאורה מהעבר השני של המתרס סוסן, ראש המועצה, שאני מאוד מעריכה ומכבדת אותו. אבל פה אנחנו מדברים על ילדים שעומדים לנסוע בכבישים. הסטטיסטיקה של הכבישים ברורה לחלוטין – יותר קילומטרים, יותר סיכון. כולנו מכירים את התאונות, ואת הילדים שלנו אנחנו לא רוצים על הכבישים. מדובר בהחלטה לא רק למחזור אחד, אלא למחזורים רבים של מאות ילדים שיבלו בכבישים כל יום שלא לצורך.


אני עובדת בראשון לציון ובעלי – בתל-אביב, אנחנו כל היום על הכבישים. הלכנו לפריפריה, לקו התפר, וידענו את המחיר. ידענו שאנחנו ההורים נבלה בכבישים, ולרגע לא העלינו על דעתנו שנשים את הילדים שלנו על כבישים ראשיים.

לפיד מתנהל כיישוב דמוקרטי כמו כל המדינה הזאת. יש פה אמירה חד משמעית וחד ערכית של רוב התושבים שהיא נגד השינוי והמעבר לשוהם. אני שמה את הדגש בפניכם מול המראה: תנו לנו לשמור על הילדים שלנו. אני בטוחה בכוונות הטהורות של סוסן, ואני לא אומרת את זה מהפה אל החוץ – הוא באמת רוצה להקים מערכת חינוך טובה. אני מכירה אותו כמה שנים, הצבענו עבורו, אנחנו תומכים בו. אבל לא כשהמחיר הוא הילדים שלנו. כל מה שאנחנו מבקשים מכם הוא שתאפשרו לנו לשנות את השיוך או לשכפל אותו, שיהיה שיוך גם למודיעין וגם לנחשון. מי שרוצה ילך בדרך הזאת, זה לגיטימי ודמוקרטי; ומי שדואג מסיבות של בטיחות ודואג לילדים שלו, שימשיך במודיעין. מודיעין נתנה לנו פתרון במשך 10 שנים; הפתרון הוא טוב לנו, ואנחנו לא רואים שום סיבה לשנות.
היו"ר זבולון אורלב
תודה. איילת קציר, בבקשה.
איילת קציר
אני רוצה להזכיר שלפני כעשר שנים התנהל מאבק אימים ביישוב שלנו, היישוב הקהילתי לפיד, בדיוק על אותו עניין. הילדים שלנו ביישוב שרק הוקם נאלצו לנסוע עד לחטיבת הביניים נחשון בשוהם. ניהלנו מאבק מאוד קשה כדי לשנות את המיפוי, ולא אחר מאחר ראש המועצה שלנו מר שמעון סוסן סייע לתושבים מול ראש המועצה דאז טוביאנה, כדי לשנות את המיפוי לאזור מודיעין. אני אמנם לא הייתי אז תושבת היישוב לפיד, אלא קיבלתי מצב קיים שהילדים שלנו לומדים במודיעין- -
היו"ר זבולון אורלב
מה תפקידך?
איילת קציר
אמא ואשת חינוך.

כבר אז סייע בידינו מר סוסן לשנות את המיפוי הזה מאותם טעמים בדיוק: בטיחות, מרחק, פגיעה במרקם החיים שלנו ושל הילדים שלנו. למעשה, גם היום אנחנו לא רואים שום סיבה אמיתית, חשובה ונכונה להעביר את הילדים שלנו למערכת חינוך אחרת מרוחקת ולסכן אותם שלא לצורך. אין לנו ספק שבשל האילוץ שנוצר בעקבות יציאתם של ילדי שוהם מבית הספר מערכת החינוך והמועצה ימצאו שפע של טיעונים פדגוגיים, חינוכיים, מעשיים למה לנייד את הילדים שלנו לבית הספר בשוהם. פה זה בכלל לא המקום לנהל את הוויכוח האם נכון פדגוגית או לא נכון, האם תהיה מערכת חינוך טובה יותר מאשר זו שאנחנו מקבלים בעיר מודיעין – זה לא המקום ולא לשם כך הגענו.

הפנינו עשרות פניות למועצה, למשרד החינוך, קיימנו המון שיחות ומפגשים בנושא הזה גם בתוך היישוב, החתמנו על עצומות שעליהן חתמו רוב תושבי היישוב, למעלה מ-70% - אפשר אפילו לומר, 80%. השבתנו את בית הספר באישור, כמובן. למעלה מ-70% מהאוכלוסייה בבית הספר לא הגיעה ליום הלימודים. כל זה מראה שהקהילה שלנו לא מעוניינת בשינוי הזה, לא רוצה בו. אנחנו לא באים כדי לבקש לבטל את רוע הגזרה. עדיין קיים מיעוט שמבקש להגיע ללמוד בנחשון ולתת הזדמנות למערכת החינוך הזאת. אנחנו מבקשים להם את זה, אבל מבקשים לאפשר גם לנו לבחור במערכת טובה ומצוינת קרוב לבית שלנו ללא סיכון הילדים שלנו.
היו"ר זבולון אורלב
יש עוד יישוב של המועצה באזור שלכם?
איילת קציר
כן. שילת וכפר רות. משם יש ילדים בודדים.
היו"ר זבולון אורלב
איפה הם לומדים?
איילת קציר
בבית ספר יסודי – אצלנו ביישוב. זאת גם הסיבה שהוקם בית ספר יסודי בתוך היישוב לפיד כדי לא לנייד את התלמידים.
היו"ר זבולון אורלב
ועל יסודי?
איילת קציר
עד היום למדו בעיר מודיעין וברעות.


אני רוצה לחדד. יישוב כפר אורנים ששייך למועצה אזורית מטה בנימין לומדים גם הם בעיר מודיעין.
אילנית חיות
שהוא צמוד אלינו, מפרידה בינינו גדר.
איילת קציר
כל היישוב סביבנו ששייכים למועצות אזוריות לומדים בעיר מודיעין. לא מניידים שם את הילדים.
קריאה
נילי, נעלה, כפר אורנים – כולם לומדים במודיעין. כל היישובים באזור לומדים במודיעין.
איילת קציר
החתמנו על עצומות, קיימנו שביתה רק כדי להראות את גודל הקבוצה ואת גודל ההתנגדות. רבי יהושע אמר, מאז ניתנה התורה בהר סיני, אחרי רבים להטות. זה מה שאנחנו מבקשים.
היו"ר זבולון אורלב
את יודעת את המשך הפסוק: "אבל לא לרעות".
איילת קציר
מכיוון שאנחנו הורים אנחנו יודעים ובטוחים שרק אנחנו – וחשוב שאנחנו – גם לאור הרפורמות שמשרד החינוך מנסה לקדם – אנחנו רוצים לתת את הכי טוב, הכי נכון והכי בטוח לילדים שלנו. זה מה שאנחנו מבקשים כאן מהוועדה המכובדת הזאת, ובפעם המי יודע כמה מראש המועצה והקברניטים.
היו"ר זבולון אורלב
הייתה לכם פגישה עם משרד החינוך?
איילת קציר
לא. הם סירבו לקיים אתנו פגישה, אנחנו גם לא קיבלנו מענה למכתבים שלנו.
היו"ר זבולון אורלב
יש ועד הורים לבית הספר היסודי?
איילת קציר
יש ועד הורים.
היו"ר זבולון אורלב
הוא פה?
איילת קציר
הוא לא צד בעניין.
היו"ר זבולון אורלב
לא שאלנו אותך.
איילת קציר
הוא סירב לנקוט עמדה, כמו ועד היישוב הסטטוטורי שלנו שסירב לנקוט עמדה, לצערנו.
היו"ר זבולון אורלב
לדעתך, ועד ההורים של בית הספר היסודי מסרב לנקוט עמדה?
איילת קציר
נכון.
היו"ר זבולון אורלב
תודה רבה.
אילנית חיות
אם יורשה לי להוסיף, חבר הכנסת אורלב, מדובר על מרקם חיים שלם- -
זבולון אורלב
סליחה, את שאלת אותי אם יורשה להוסיף.
אילנית חיות
סליחה.
היו"ר זבולון אורלב
ראש המועצה. תחליט איך אתה רוצה לחלק את רשות הדיבור כי אני לא מכיר את יתר האורחים.
שמעון סוסן
קודם כול, אדוני היושב ראש, תודה לך. אני רוצה להקדים ולומר תודה לחברי הכנסת ולמכובדי ולמי שרק נמצא – משרד החינוך ובטח ההורים בלפיד. חשוב לי להדגיש שהמקום שאנחנו באים אליו – אני מכבד מאוד את המאבק של ההורים, הם באים ממקום שהם מאמינים מעומק לבם שהם מבקשים לעשות את הנכון. אין לי שום ערעור ולא הרהור על כוונתם הטהורה – אני אומר את זה מדם לבי – אבל אני מבקש לצייר תמונה שתשנה קצת את מה שנאמר פה גם אם לא נאמרו דברים בוטים, אלא ציינו מספר נקודות.


המועצה האזורית נדרשה לשאלה לא מכיוון שהיא קמה בוקר אחד ביום בהיר אחד והחליטה לעשות מעשה או לשנות סדרי עולם. היא נדרשה לשאלה בשלהי ינואר, תחילת פברואר. שרת החינוך פנתה אליי בשאלה שהעמיד היישוב שוהם שמבחינתי הייתה כמעט בלתי אפשרית, שהם מבקשים להקים שש שנתי בשוהם. כלומר, להיפרד מהחטיבה.


אני חייב לומר לכם שכשהיא פנתה אלייה ופנו אליי אנשי משרד החינוך – ד"ר סולי נתן, מנהלת המחוז וראש המועצה, הייתי בטוח - -
היו"ר זבולון אורלב
ד"ר סולי נתן הייתה צריכה להגיע.
לילי הורוביץ
אני מייצגת אותה.
היו"ר זבולון אורלב
אני לא שאלתי מי מייצג אותה, אני רק אמרתי למקשרת בין משרד החינוך לבין הוועדה שאצלנו כתוב שתופיע ד"ר סולי נתן. אני לא אוהב את זה שמודיעים לנו שיופיע מישהו אחד ומופיע מישהו שני.
לילי הורוביץ
גם אני רשומה.
היו"ר זבולון אורלב
אני יודע – לילי הורוביץ, מפקחת מתאמת בחינוך היסודי. אני יודע, ואני מכירך גם כן. רק לצורך העניין שאלתי איפה מנהלת המחוז כי אי אפשר שיודיעו לנו משהו אחד, ויקרה משהו שני.
שמעון סוסן
אם כך, השאלה הזאת הונחה על השולחן, דבר שמבחינתי היה בלתי אפשרי, ואני חייב לציין שיכול שיהיה זמן וייפתח חלון הזדמנות שהמועצה האזורית יכולה לקחת אחריות על החינוך העל-יסודי, ובמקרה הזה על הקמת שש שנתי ממלכתי. אני לא האמנתי מכיוון שראיתי את הקושי להקים בתי ספר בשוהם גם בגלל המיקום ובגלל קשיים אחרים.

משחלון ההזדמנות הזה נפתח חיבקתי אותו בחום רב, ואני הולך איתו. אבל התנאי שלי היה בשיחות שלי עם משרד החינוך שאני לוקח אחריות על כל ילדי חבל מודיעין בבתי הספר הממלכתיים להקמת בית ספר שש שנתי.

אני חייב לומר בהמשך למה שאמרה כאן אילנית או איילת, שכשאני סייעתי למציאת מיפוי בעיר מודיעין זה היה בימים שהמועצה האזורית חבל מודיעין הייתה במקומות הכי נמוכים מבחינת האפשרות והיכולת לפתח מערכת חינוך ולהשקיע משאבים.

דרך אגב, חשבתי שתזמינו אותי בעקבות הפרס שהמועצה שלנו קיבלה במרס. זה היה לא פחות ראוי שוועדת החינוך תזמין- -
היו"ר זבולון אורלב
אני שומע נזיפה על הוועדה?
שמעון סוסן
אני מתלוצץ, כמובן.
היו"ר זבולון אורלב
במרס עוד לא הייתה ועדה.
שמעון סוסן
מערכת החינוך הייתה במקומות. המועצה לא יכלה לטפל במערכת החינוך כפי שהיא מטפלת בה היום – זה שמים וארץ. המועצה האזורית חבל מודיעין נמצאת, לידיעתכם, בפוזיציה בין הטובות בארץ במערכת החינוך שלה, רק שאנחנו לא יודעים לקחת אחריות על תלמידי י'-י"ב, כי כך זה היה מובנה. היום אנחנו עושים את זה באהבה רבה, בתיאום עם משרד החינוך ובהסכמתו; המועצה יכולה להיות גאה במערכת החינוך שלה, שהיא מהטובות. אין שום סיבה בעולם שאגף החינוך במועצה האזורית חבל מודיעין – ויסלחו לי ידידיי, החברים שיושבים מולי כעת – הם לא יודעים כמה פעמים אגף החינוך היה צריך להתערב במערכות החינוך החיצוניות, במקרה הזה במודיעין, אל מול בתי ספר.

אדוני היושב ראש, אתה בא מעולם החינוך. אנחנו לא יודעים להשפיע במערכות חינוך סמי-מועצתיות. אני לא יודע להשפיע בבתי ספר במודיעין; אני יודע להשפיע במועצה אזורית חבל מודיעין; אני יודע להשפיע במערכת החינוך, אני יודע להשפיע על שעות תל"ן, אני יודע להשפיע על שעות העשרה, אני יודע להשפיע על למידה בקבוצות קטנות. דרך אגב, אפליה בצורה בלתי רגילה בעיר מודיעין – גם אם כל ההורים מחפשים נוחות של רגע- -
קריאות
לא נכון.
שמעון סוסן
סליחה, תנו לי לדבר.
היו"ר זבולון אורלב
מי שיפריע פשוט ייצא החוצה.
שמעון סוסן
לי אל תגידי "לא נכון", במלוא הכבוד לך.
היו"ר זבולון אורלב
אל תתווכח איתה. מי שיפריע פשוט ייצא החוצה.


מערכת החינוך בחבל מודיעין היום נמצאת במצב שבו ילדי לפיד, שילת, כפר רות, מחולקים בכל בתי הספר במודיעין. כל בתי הספר במודיעין מקבלים את הקהילה בלפיד. שערו בנפשכם – קהילה אחת בלפיד שולחת לבתי הספר, לרוב במודיעין, כל שנתיים בממוצע גורמים לתלמידינו להיות – מה שנקרא – המקימים של היחידה החדשה. עירוני א', ב', ג', ד' – איפה שאתה לא רוצה אנחנו מחולקים. החינוך מפולג. מי שבא לגור בחבל מודיעין- -
היו"ר זבולון אורלב
הם לא מרוכזים בבית ספר אחד?
שמעון סוסן
בשום אופן.

אדוני היושב ראש, אני נאבק שנים רבות יחד עם הקהילה בלפיד. כאן יושבים אנשים מאלה שגם מתנגדים, ודרך אגב, גם אלה שבעד שהם מהתווי דעה מאוד רציניים ביישוב - הם יאמרו לך שהמאבק של כל השנים האחרונות, כולל בשנה הקודמת – יש מסמכים בעניין שהם דורשים להפסיק, הם לא רוצים להיות בעירוני ב'. המאבקים רבים גם עם ספקטור וגם עם ידידי חיים שהוא חברי בעיר מודיעין. באתי אליו גם השנה וביקשתי ממנו למקם את ילדינו בבית ספר אחד, זה עושה שכל, אנחנו קהילה קטנה, חייבים לשמור על הצביון.

בין כל הפקטורים שהיו כשהתקבלה החלטה פקטור נוסף היה שהוא אמר לי, אני לא מסוגל, דואג לילדי מודיעין, ואני אומר לך שאני יכול להבטיח לך את עירוני ב' שנתיים או שלוש.

אנחנו מטפלים בעשרות רבות של מקרים, אם לא מאות במשך כל השנים, של ילדים שמופנים לחטיבת הביניים ולתיכון במודיעין עם בעיות קשות מאוד. אני לא יכול לספר להם, הם לא מכירים כל בעיה, זה לא בא לפורום של היישוב, זה בא לאנשי המקצוע במועצה.

אני דואג לילדי מודיעין, ואני אומר לך שאני יכול להבטיח לך את עירוני ב' לשנתיים או שלוש. אנחנו מטפלים בהפרות רבות של מקרים – אם לא מאות במשך כל השנים – של ילדים שמופנים לחטיבת הביניים ולתיכון במודיעין עם בעיות קשות מאוד. אני לא יכול לספר להם, הם לא מכירים כל בעיה. זה לא בא לפורום של היישוב, זה בא לאנשי המקצוע במועצה.

התקבלה החלטה בעניין הזה שאתה חייב להבין את המורכבות שלה ואת המערכתיות שבה. אני בא להקים שש שנתי, ואני מתחייב פה שזה בית הספר הטוב בארץ ישראל החדשה.
היו"ר זבולון אורלב
למה אתה צריך אותם להקים- - -
שמעון סוסן
לא הייתי הולך למהלך הדואלי הזה בשום אופן.
היו"ר זבולון אורלב
למה?
שמעון סוסן
כי לי יש מערך של כ-200 ילדים שמצליחים - -
היו"ר זבולון אורלב
200 בשכבת גיל?
שמעון סוסן
כן. חברי הוועדה ואתה יודעים שחלק מהילדים הולכים לבתי ספר ייחודיים. בשכבה הזאת, עם כל הלחץ האטומי – כי הרי זה סקסי אם באים היום לאשתי בבן שמן ומבקשים ממנה לחתום על מיפוי נוסף ללוד – איזו סיבה יש לה לא לחתום על מסמך או לא להסכים לדבר כזה? זה בכלל אפשרי מבחינת המערכות? דרך אגב, לי יש בנחלים, בברקת ובגמזו מיפויים לרוב. בואו, תסדרו לי עוד מיפויים. אבל יותר מזה, אני לא הייתי יכול להקים את החטיבה ולא הייתי מסכים לשרת החינוך ולצוות המקצועי של משרד החינוך להקים חטיבה אלמלא הובטח לי שזה הא בהא תליא. כי מה שנותר מ-200 ילדים זה 170-160 ילדים בפוטנציאל- -
היו"ר זבולון אורלב
כמה ילדים זה?
שמעון סוסן
שם 74. במבחנים שלנו 10 ילדים הולכים לבתי ספר ייחודיים, ואלה שעולים מכיתה ו' הולכים לדמוקרטי, ונותרו 74 ילדים. אנחנו התחלנו את הרישום ותוך שבועיים 26 ילדים מלפיד נרשמו כבר. דרך אגב, האנשים שנמצאים פה עושים עבודה נפלאה- -
בת חן בן עמי
גם לנו אין מה לומר- -
היו"ר זבולון אורלב
גברתי, פעם ראשונה אני קורא אותך לסדר. את לא מאמינה לי, את תמצאי את עצמך בחוץ. תאמיני לי.
שמעון סוסן
הם אנשים איכותיים, ברמה. הם הפעילו לחץ, התקשרו בית-בית, הלכו להורים ועשו עבודה מופלאה. אמרו להם, אנחנו יכולים להחזיר את המצב לקדמותו.

אני רוצה להגיד לך, אדוני היושב ראש, שאני לא קיבלתי את ההחלטה כי חלמתי חלום או שהתייעצתי עם הצוות המקצועי שלי וביקשתי מהם לתת המלצה מסוג מסוים. יושבים פה אנשים, הם מובילים ביישוב לפיד. יושב ראש ועדת חינוך של היישוב, אריק אטיאס, יושב פה, הוא גם מספר 2 בבחירות לוועד היישוב לפיד. גם יושב ראש הוועד עובד שטח שהוא חבר מליאת המועצה. אני לא עושה משאלים דמוקרטיים, אני הייתי צריך לעלות מהשטח. אני פיזית באתי להנהגה הבית ספרית מספר פעמים, דנו בעניין. הם החליטו שהם מבררים- -
היו"ר זבולון אורלב
הנהגה בית ספרית של לפיד?
שמעון סוסן
כן. רוב ההנהגה של היסודי – 90% אם לא למעלה ממנה – היא מהיישוב לפיד כי שילת וכפר רות יחסית קטנים. אנחנו באנו להתייעץ בהם. יושבת ראש ההנהגה הבית ספרית תומכת בזה ועוד רבים וטובים. ועדת חינוך של היישוב ישבה ודנה, הוציאה פרוטוקול. מי שיושב שם זה גם חברי ועד וגם אריק שיושב פה. הם הוציאו החלטה פה אחד להמליץ למועצה האזורית חבל מודיעין להעביר את ילדי לפיד לנחשון.
היו"ר זבולון אורלב
נחשון זאת החטיבה החדשה?
שמעון סוסן
חטיבת נחשון שעומדת להיות בית ספר שש שנתי.

אני מדגיש את הנקודה הזאת, זה לא קפריזה או חלום. זה לא שמישהו קם בבוקר והחליט שהוא קיבל בבחירות 94% אז הוא השתגע ויעשה מה שהוא רוצה. הוא לא. הוא קשוב לציבור. אני אומר לכם שוועדת החינוך ומהתווי הדעה הזה כשהתקבלה ההחלטה והסכמנו עם משרד החינוך והלכנו לנתיב בשם ובמלכות – ובעניין מיפוי לפיד המועצה סוברנית לקבל החלטה ביישוב הזה לבד, אבל אנחנו שיתפנו את ועדת החינוך, והיא קיבלה החלטה פה-אחד. זה לא קפריזה של מישהו פה, אין התעמרות בציבור. אנחנו עם הציבור. אני רוצה לקחת אחריות על החינוך, ואני עושה את זה הכי טוב. כשבעוד כמה שנים יבואו למהלך הזה יצדיעו כולם. מערכת החינוך בחבל מודיעין, המובילה בארץ, תוביל גם בשש שנתי הזה.
היו"ר זבולון אורלב
תודה. שתי שאלות קצרות: האם אתה יודע מה תגובת העיר מודיעין בעניין?
שמעון סוסן
ידידי ראש העיר מר חיים ביבס אמר לי חד-משמעית – ואפשר להרים לו טלפון – שאין סיכוי שהוא יוכל לקבל כיתה אחת. כל המערך בחבל מודיעין הסתדר כך שאי אפשר לקבל יותר את התלמידים.


שכחתי לדבר על עניין ההיסעים שהזכירו פה. ציירו תמונה שעולים לקומנדקר ונוסעים שעה ו-40 דקות. אדוני היושב ראש, למדת ב"נחלים".
היו"ר זבולון אורלב
אני בוגר ישיבת "נחלים".
שמעון סוסן
זאת גאווה גדולה לנו. היישובים שסמוכים ל"נחלים" הם מזור ורינתיה. הם באותו קו של "נחלים". מזור, רינתיה ונופך נוסעים יותר רחוק ממה שלפיד אמורה לנסוע. הם נוסעים כ-20-18 דקות. בלפיד ייסעו במקרה הטוב- -
היו"ר זבולון אורלב
כמה זמן?
שמעון סוסן
אנחנו סופרים 15 דקות נסיעה, לא יותר.
קריאות
- - -
שמעון סוסן
הם יכולים לצחוק כאן ככל שהם רוצים. 20 דקות לכל היותר. יתרה מזאת, במועצה אזורית זה דבר מובנה לנסוע בבוקר שעה ו-20 דקות. לבוא לצייר תמונה כאילו עולים, כאילו "אנו באנו ארצה"- -
היו"ר זבולון אורלב
עוד שאלה אחת אני רוצה לשאול: אני מבין שבלי התלמידים של לפיד- -
שמעון סוסן
לא תהיה חטיבה.
היו"ר זבולון אורלב
לא זאת השאלה.

אמרת שבלי לפיד יש כ-160 תלמידים- -
שמעון סוסן
לא, עם לפיד.
היו"ר זבולון אורלב
עם לפיד בשכבת גיל?
שמעון סוסן
הפוטנציאל של שכבת גיל בכל חבל מודיעין, כולל לפיד, הוא 200 ילדים. לפיד הוא פקטור מרכזי.
היו"ר זבולון אורלב
ומתוך 200 בלפיד יש 70 ילדים?
שמעון סוסן
70 ומשהו ילדים, שהפוטנציאל שלהם הוא קרוב ל-60.
היו"ר זבולון אורלב
הבנתי.
שמעון סוסן
אם מפרקים חלק מהחבילה – אני פונה למשרד החינוך ואומר להם, בואו לקחת אחריות על רינתיה ותקימו חטיבה בכל מקום שאתם רוצים. אני לא אעשה מהלך שהוא מהלך מפרק. אני לא אסכים לדבר הזה. האוכלוסייה שלנו היא טובה מאוד, לא רק בלפיד.
היו"ר זבולון אורלב
תודה. משרד החינוך. רות פרלמן באה ממנהל הפיתוח – תכנון כל המיפוי של מוסדות חינוך. מה תפקידך היום באגף?
רות פרלמן
סגנית מנהל האגף.
היו"ר זבולון אורלב
מי מנהל האגף?
רות פרלמן
גנדי קמינצקי.
היו"ר זבולון אורלב
הוא החליף את שי כנעני?
רות פרלמן
- - -
היו"ר זבולון אורלב
יפה. גנדי היה במחוז מרכז, נכון?
רות פרלמן
נכון. אני גם בדרך לפרוש.
היו"ר זבולון אורלב
חבל.
רות פרלמן
לא התמניתי מנהלת.
היו"ר זבולון אורלב
בבקשה, רותי.
רות פרלמן
עמדת המשרד היא חד משמעית ללכת אחרי המועצה האזורית שהיא רשות החינוך של לפיד; זה יישוב קהילתי, והוא לא עצמאי מבחינת החינוך. מי שמייצג אותו בנושא החינוך הוא הרשות המקומית, ובמקרה הזה, המועצה האזורית.

כמה מילים כדי להבהיר את דבריו של ראש המועצה. כשהקימו את היישוב שוהם בנינו לשוהם ולחבל מודיעין חטיבת ביניים משותפת שהייתה בבעלות חבל מודיעין, וחטיבה עליונה משותפת בשוהם. השנה הוחלט לפרק את השותפות הזאת ולבנות בית ספר שש שנתי בשוהם עצמה, ולמעשה יהיו שם שני בתי ספר שש שנתיים, ז'-י"ב. התוצאה היא שרוב התלמידים שנמצאים בחטיבת הביניים נחשון שנמצאת בחבל מודיעין מתרוקנת. אין ברירה – כדי שתהיה חטיבה משמעותית במספר התלמידים שתצמח לחטיבה עליונה – כי חטיבת ביניים בלי חטיבה עליונה אין לה עתיד – סוכם להעביר את המיפוי של לפיד, וכמובן, יחד איתם כפר רות ושילת שמהם יש מספר מועט של תלמידים, לחטיבת הביניים בשוהם.
היו"ר זבולון אורלב
כלומר אם בתי הספר המשותפים לא היו מתפרקים כל העניין לא היה מתעורר?
רות פרלמן
זה לא היה משמעותי במידה שזה היום.
היו"ר זבולון אורלב
ואז מה היו עושים אם מודיעין לא הייתה מוכנה?
רות פרלמן
היינו חייבים לקלוט בנחשון ולהרחיב את החטיבה בהתאם למספר התלמידים. זאת לא בעיה, יש שם מספיק אפשרויות בינוי. נכון הוא מה שאמר ראש המועצה – מדי שנה העיר מודיעין משאירה את לפיד לסוף השיבוצים. קודם כול היא דואגת, ובצדק, לתלמידיה. אני מקבלת הרבה מאוד טלפונים במשך השנים לפנות למודיעין ולבקש שכבר יודיעו להיכן להירשם, איפה יהיו ילדי לפיד, כפר רות ושילת בחטיבת הביניים, כי עד שהם לא משבצים את הילדים שלהם הם משאירים את ילדי לפיד בחוץ, כמובן.


היום בתשס"ט ילדי לפיד נמצאים בכיתות ז' בחטיבת ביניים אחת, ח'-ט' בחטיבת ביניים שנייה וי'-י"ב בחטיבה עליונה שלישית. כך שהם מפוזרים ומפורקים, וכל שנה אני מקבלת בקשות מחדש. היום גם מודיעין ביקשה מבנים יבילים כדי שהיא תוכל לקלוט את תלמידי העל יסודי כי הגידול שלהם כל כך גדול, שהם צריכים להעמיד יבילים. אם לפיד לא תבוא אליהם הם לא צריכים להעמיד מבנים יבילים, ובחטיבת ביניים נחשון יש מספיק מקום לקלוט אותם, כי ילדי שוהם עוברים לחטיבת הביניים שלהם, ואז אין בעיה ולא צריך להעמיד מבנים יבילים.
היו"ר זבולון אורלב
למה לא רציתם להיפגש עם ההורים שרצו להיפגש איתכם?
רות פרלמן
אין לי מושג. אני לא קובעת את זה.
היו"ר זבולון אורלב
גברת הורוביץ, מפקחת בכירה במחוז המרכז. את רוצה להוסיף?
לילי הורוביץ
כן. העיר מודיעין שייכת למחוז ירושלים; חבל מודיעין שייך למחוז מרכז. זאת אומרת שהאחריות שלנו לבתי הספר של חבל מודיעין ולתושבים היא הרבה יותר גדולה, מאשר המחויבות של מחוז ירושלים לתושבים. לכן כפי ששמעת גם משאירים את התלמידים בסופו של התהליך ומשבצים היכן שיש מקום. בכל מקרה אנחנו מקבלים ועומדים מאחורי ההחלטות של הרשות כי היא רשות החינוך של לפיד.
היו"ר זבולון אורלב
תודה רבה. חבר הכנסת אלכס מילר, בבקשה.
אלכס מילר
תודה, אדוני היושב ראש. בהיבט הטכני כולם פה צודקים, גם אתה- -
היו"ר זבולון אורלב
גם אתה צודק.
אלכס מילר
גם אתה, אדוני ראש המועצה, גם משרד החינוך. מבחינת ההיבט הטכני. הרי אנחנו גופים שמכירים את החוק, ואני בטוח שאתה פועל לפי החוק. אבל – יש פה "אבל", אפילו כמה. ה"אבל" הראשון הוא שאנחנו מדברים פה על עניין מאוד רגשי, ואתה מכיר את זה, אתה הרי לא נפלת על הבעיה הזאת כשנכנסת לתפקיד, זאת כבר קדנציה שנייה, אם אני לא טועה, ואתם מכירים שם את העניין. אני גם שוחחתי עם ההורים. כשמדובר בעניין רגשי המעורבות וההתחשבות לא רק בהורים, אלא גם בילדים – אם היו אומרים לי לקחת את הילד שלי שגדל בבית ספר מסוים בחברה מסוימת – וזה כבר מתגלגל למשרד החינוך שהאחריות שלכם היא לא רק כלפי בתי הספר, אלא גם כלפי ילדים – פתאום מוציאים אותו משם, מכניסים אותו למסגרת אחרת, והוא צריך לגדול עם אנשים אחרים לחלוטין- -
שמעון סוסן
זה לא נכון.
קריאות
להפך.
קריאה
מה שאתה אומר כרגע הוא לא נכון.
שמעון סוסן
זה לא נכון, הם מסיימים יחד בית ספר יסודי ועולים לכיתה ז'.
אלכס מילר
אבל בית הספר זה אנשים אחרים.
שמעון סוסן
אבל מבית הספר ממילא יוצאים. אולי לא הבנת. אנחנו לוקחים ילדים שסיימו בית ספר יסודי- -
אלכס מילר
אתה מדבר על הכיתה, אני מדבר על בית הספר.
היו"ר זבולון אורלב
אלכס, הסיטואציה היא שיש בית ספר יסודי בלפיד שמשרת את לפיד ועוד שני יישובים – כפר רות ושילת. זה בית ספר יסודי של המועצה האזורית. עד עכשיו מכיתה ז' עד י"ב הם התפזרו בבתי ספר במודיעין. בשל רה-ארגון שעשו בין המועצה האזורית לבין שוהם – הפרדת כוחות – רוצים לרכז עכשיו את כל ילדי המועצה בבית ספר אחד. אז במקום שהם ילכו ויתפזרו במודיעין הם ילמדו בבית ספר אחד במועצה האזורית.
אלכס מילר
אבל ברגע שהם היו מפוזרים הם עדיין היו בחברה מסוימת. הם עולים עם אותם ילדים, מה זה משנה, זה שכבה. אני יודע על מה אני מדבר. גם אם אתה מפוזר, אתה נמצא בבית ספר - -
היו"ר זבולון אורלב
אתם לא מדברים על אלה שכבר התחילו במודיעין.
שמעון סוסן
מה פתאום, רק צומח.
היו"ר זבולון אורלב
אני לא הייתי בטוח. אני עוד לא אומר את דעתי.
איילת קציר
חבר הכנסת מילר צודק.
היו"ר זבולון אורלב
כרגע מדובר על כך שאלה שהתחילו במודיעין יסיימו במודיעין; אלה שמסיימים השנה כיתה ו', במקום להתפזר בבתי ספר במודיעין, ואין לנו ידיעה ברורה שמודיעין מוכנה לקלוט אותם. חבל שדני דנון הלך מפה, רציתי שהוא יתקשר לראש העיר. תבקשי מאפרת שינסו להשיג לי את חיים ביבס. הכוונה היא שכיתה ו' תתחיל עכשיו ללמוד בחטיבת הביניים החדשה.
אלכס מילר
זה בסדר, אבל תבין, אני רוצה לקחת את העניין הזה לכיוון אחר לחלוטין. אותם ילדים שעד כיתה ו', כמו שאמרת, היו בחברה מסוימת וההורים שלהם אולי תכננו שהם ימשיכו עם אותם ילדים שהם היו איתם באותו בית ספר- -
שמעון סוסן
הם ממשיכים.
אלכס מילר
- - גם אם הם מפוזרים למקומות אחרים, זה לא משנה. מה שחשוב הוא גם מבחינת מרחק הנסיעה וזמן הנסיעה, שדברים כאלה צריכים לבוא בהסכמה, בלי שום קשר. הרי אתה לא אומר שהמחאה הזאת היא משהו וירטואלי ולא קיים. הרי משהו קיים בעניין הזה. אני לא נכנס להיבט הטכני. ושוב, אף אחד לא אומר שעשית משהו בניגוד לחוק. אם היית עושה את זה הביקורת הייתה אחרת, ואנשים שהיו יושבים היו מדברים אחרת, כולל משרד החינוך. אבל יש דרך למצוא איזון בנושא הזה. זאת לא הפעם הראשונה, ואתה לא המועצה הראשונה שמגיעה לוועדת חינוך בנושא של סגירת בתי ספר, פתיחת בתי ספר והעברת תלמידים. אבל בסופו של דבר, מלחץ של הורים ומלחץ של חברי כנסת ושל כל מיני גופים, בסופו של דבר מישהו מתפשר, ולא בגלל שסיכמו, אלא מכיוון שלחצו. הרי אתה יכול להגיע להסדר הזה לפני שאנחנו נתחיל לחפור ולהוציא דברים החוצה, ובסופו של דבר נלחץ ויהיה הסדר שהוא גם לא לטובתך וגם לא לטובת ההורים, אלא תהיה איזושהי החלטה. כי אנחנו לא רוצים להגיע למצב שאתה מושבת. זה האיום. מה אתה רוצה שנעשה בסופו של דבר? אז יהיה שבוע-שבועיים, חודש-חודשיים, עוד ועדה ועוד ועדה ועוד ועדה – ואז בסופו של דבר לאן נגיע?
שמעון סוסן
לא הבנתי.
אלכס מילר
אני מציע שגם משרד החינוך – לא יודע למה נוצר מצב שאתם לא הבאתם בחשבון גם את ההיבט של ההורים. כשעושים החלטות כאלה- -
לילי הורוביץ
עושים לטובתם.
אלכס מילר
אני יודע שאתם עושים לטובתם, אתם תמיד רוצים את טובתם, זה תפקידכם. אבל גם כשרוצים לעשות משהו לטובת מישהו, אני מציע לשאול את אותו בן אדם שרוצים לעשות לו טובה אם הוא רוצה את הטובה הזאת. שנית, זה לא כל כך נורא להיפגש, הרי אתם עושים את הדברים האלה. הייתם יושבים, הייתם מסבירים, הייתם מוצאים את הדרך. דווקא בנושא הזה אם היו משקיעים בעניין קצת יותר מחשבה ופתיחות לא היינו מגיעים למצב שיש מחאה מצד ההורים. שנית, יש כאן משהו שההורים מנסים להציג בהיגיון; אני גם לא הייתי מסכים לקחת את הילד שלי למקום מרוחק ב-30 דקות בזמן שיכול היה לנסוע למקום אחר. זה כבר בעייתי, במיוחד שבבוקר יש פקקים. אפשר להגיע להסכמות ולמצוא פתרונות. תשבו ותראו. יכול להיות שאתם יכולים לפתור את זה בלי להגיע למצבים קריטיים של שביתות.
היו"ר זבולון אורלב
תודה רבה. אמרת שיש עוד כמה אנשים. אני אאפשר למישהו מנציגי ההורים להגיב, ואז שוב רשות הדיבור תעבור אליכם.
איילת קציר
אני רציתי להגיד פה כמה דברים. לדעתי, חברת הכנסת רונית תירוש התבטאה יפה מאוד לא מזמן- -
היו"ר זבולון אורלב
היא חברת הוועדה הזאת והוזמנה לישיבה הזאת.
איילת קציר
היא אמרה שמערכת החינוך זה לא ריץ'-רץ' שכל פעם שיש לחץ פותחים ומשחררים. התחושה שלנו, ההורים, כשהתחיל כל התהליך הזה היא שפשוט נוצרה סיטואציה שלא הייתה מוכרת ורצויה, וכרגע מה שמתבקש לעשות זה לנייד את הילדים שלנו כמו פיונים על לוח משחק. ככה זה התקבל אצלנו וככה זה משתמע גם מהדברים שנאמרו פה מפי נציגי משרד החינוך.

בעניין התחבורה. לא מדובר בנסיעה ברכבים פרטיים ונוחים כמו שאנחנו נוסעים בהם לעבודה; מדובר באוטובוסים שהנסיעה בהם יותר מסורבלת, יותר מסוכנת. אנחנו מודעים היום לאלימות ולוונדליזם שקיימים בתוך אוטובוסים כאלה. המועצה ניסתה להרגיע אותנו וסיפרה שהותקנו מצלמות אבטחה שמחוברים און-ליין לחדר המנהלת בעקבות מקרי ונדליזם ואלימות. בתור הורה לגמרי לא מרגיע אותי. גם העיר מודיעין היא זוכת פרס חינוך, ואנחנו היינו שותפים למערכת החינוך במודיעין בעשר השנים האחרונות. גם הילדים שלנו שם שותפים לפרס חינוך מאוד מכובד. אנחנו ההורים מאוד שמחים על זה ונראה לנו אפילו מאוד רצוי. אני לא יודעת על איזה מהתווי דעת קהל מר סוסן דיבר, אבל יש עוד אנשים אולי יותר- - -
היו"ר זבולון אורלב
גברתי, משפט אחרון.
איילת קציר
הפיזור בין בתי הספר מקובל עלינו, הוא טוב בשבילנו מכיוון שהוא מאפשר לילדים שלנו, לממוצע, למצוא את מקומו המתאים בבית הספר.
היו"ר זבולון אורלב
תודה. אדוני, בבקשה.
קמי פרימן
אני הורה מלפיד, אבא לגל בן 23 שכבר סיים את מערכת החינוך, אבא לנמרוד בן 20, חייל בצבא, ואבא של עופרי בת 12 שסיימה את כיתה ו' ועומדת לעלות – אם ייתנו לה ללמוד בשנה הבאה – לכיתה ז'.

אנחנו בסרט הזה כבר היינו; אנחנו את הסיוט הזה כבר עברנו, מר סוסן. כשהגענו ללפיד גל עלה לכיתה ז', והמיפוי היה אז לנחשון. בני גל למד בכיתה ז' בנחשון. אין לי טענות על בית הספר, אני לא אומר עליו מילה. הסיוט הזה היה סיוט שנמשך שנה, שבסופו של דבר אני החלטתי שאני לא עומד בזה יותר. אני קמתי, לקחתי את הילד, המועצה לא התלהבה מהעניין, והעברתי אותו ביוזמתי הפרטית למודיעין. רק אז ראש המועצה לא עשה את מה שעשה מר סוסן עכשיו- -
היו"ר זבולון אורלב
רק שנייה, על הקו נמצא ראש עיריית מודיעין.

חיים, זה זבולון, מה שלומך? אני עושה דבר לא מקובל. אנחנו כרגע באמצע ישיבה של ועדת החינוך והתרבות, ואנחנו דנים בסוגיית מיפוי ילדי לפיד. נותרה לנו שאלת מפתח: מה מבחינתך המיפוי של ילדי לפיד בשנת הלימודים הקרובה? אתה מוכן לקלוט אותם כבעבר, אתה מוכן לקבל אותם כבעבר?

לדבריו של ראש העיר, ההורים הציבו תנאי שהם רוצים רק בבית ספר אחד ברעות.
קריאות
לא נכון.
היו"ר זבולון אורלב
אני אתחיל להוציא. אני רק אומר את מה שאומר ראש העיר.


חיים, אני חוזר על הדברים מכיוון שהרשמת לא שומעת אותך, ולכן אני צריך לחזור על הדברים.

ראש העיר טוען שהייתה פגישה, והורים הציבו בפניו אולטימטום, כלשונו, כדי שכל ילדי לפיד ילמדו בחטיבת הביניים "רעות".

גם ראש הרשות הופיע והודיע שהוא לא יכול להתחייב לחטיבה ברעות, אלא העיר מודיעין תקבע על-פי אפשרויותיה, האם ואיפה ילמדו ילדי לפיד.
קריאות
מעולה, מצוין, מקובל.
היו"ר זבולון אורלב
לדבריו של ראש העיר, הוא נתן טווח של חודשיים, שבהם עליהם להודיע לו. יש להם האפשרות להיכנס לעירוני ב' במסגרת הרישום. הוא מצפה לתשובה מידית מהמועצה האזורית, אחרת הוא יעשה אצלו את השינויים.


מה הודיעה לך המועצה האזורית?


לדברי ראש העיר, הוא הודיע למועצה שהואיל והוא לא יכול לעמוד בתנאי שכולם ילמדו במקום אחד, המועצה הודיעה שילדי לפיד ילמדו במועצה האזורית חבל מודיעין.


מה סוף הסיפור? בזה יצאת מהתמונה. מה המצב היום? היום אתה לא יכול לקלוט? אם יפנה אליך ראש המועצה האזורית בתחנונים ויבקש ממך, אתה מסוגל לקלוט את ילדי לפיד? לא. אם יאנסו אותך ויחייבו אותך אתה צריך לפזר אותם בארבעה-חמישה בתי ספר.
קריאות
מקובל.
היו"ר זבולון אורלב
גם זה לא בטוח. לדבריו, גם במקרה כזה הוא לא בטוח שהוא יוכל לקלוט את כולם.


יש למישהו שאלה לראש המועצה?
איילת קציר
האם עמדתו מתואמת עם מנהל מחוז ירושלים?
היו"ר זבולון אורלב
האם עמדתך מתואמת עם מנהל מחוז ירושלים?
תשובת ראש העיר
שתושבי לפיד לא יכתיבו לי, הם לא תושבים שלי, אני מנהל את מערכת החינוך, על-פי האפשרויות שמודיעין יכולה להעמיד.

יש עוד למישהו שאלה? חיים, הרבה תודה.

יש לנו עוד 8 דקות, אני חייב לסיים ב-10:00. אני מצטער שהשיחה הזאת הייתה קצת על חשבון כולם.
שמעון סוסן
יש כאן נציג הורים מהצד השני.
היו"ר זבולון אורלב
זה מה שאני רוצה לתת.
קמי פרימן
אני הייתי באמצע הדברים.
היו"ר זבולון אורלב
בבקשה, רק תואיל לתמצת.
קמי פרימן
אנחנו את הסיוט הזה עברנו עם גל כשעברנו לגור בלפיד. לא נחזור על הסיוט הזה בשום פנים ואופן פעם אחת נוספת. הבת שלנו עופרי לא תלמד בנחשון. השנה הזאת הייתה שנת סיוט מבחינתי, והבעיה היא לא רק איפה הם לומדים. הבעיה היא שבגיל 17-14 עיקר החיים של הילדים האלה זה החברים שלהם. הילדים האלה מתחברים עם מי שהם לומדים בבית הספר. הבן שלי היה אומר לי, אבא, נסעתי אחרי הלימודים לחבר באחיסמך, תבוא לאסוף אותי מאחיסמך; אבא, יש לי טורניר כדורגל מחר בגבעת כוח, אבא פספסתי את ההסעה, אני בא בטרמפים. אני לא אעבור את הסיוט הזה פעם נוספת- -
קריאה
- - -
היו"ר זבולון אורלב
גברתי.
קמי פרימן
- - עיקר החיים שלהם זה אחר הצהריים, ואנחנו סיירה-דווארה- -
היו"ר זבולון אורלב
אדוני, אני לא יכול לעצור אותך, מה קורה?


עוד מישהו?
שמעון סוסן
הנה, ירון יעקב פה.
ירון יעקב
תודה רבה. אני הורה לארבעה ילדים, וגם לי יש בת שנמצאת עם רבים מילדי החברים פה. אני ער לכאבם, ואני לא חושב שצריך לכפות על מישהו משהו. שנית, אני מזמין את כולם לא להסתכל על העבר, אלא על העתיד. את העתיד אנחנו לא יכולים לחזות- -
היו"ר זבולון אורלב
אדוני, גש ישר לעניין, מה עמדתך? אתה תומך בהחלטת המועצה, אתה מתנגד להחלטת המועצה?
ירון יעקב
עמדתי היא שבית ספר נחשון הוא בית ספר טוב. סיפור ההיסעים נמדד- -
קריאה
מי נותן לך את הסמכות להחליט שהוא טוב או לא?
היו"ר זבולון אורלב
אדוני, תואיל לצאת החוצה. אני מכיר את התופעה הזאת שלקראת סיום ישיבה כולם מתפרצים. מי שיתפרץ ייצא החוצה.
קריאה
- - -
היו"ר זבולון אורלב
תצא החוצה, אדוני, כי תכף תיאלץ לצאת מהבניין.
ירון יעקב
אני כהורה מביע את עמדתי. זאת עמדתי כמו שיש לאנשים אחרים עמדה אחרת. עמדתי היא שבית ספר נחשון הוא בית ספר טוב אחרי שראיתי מה שראיתי. אחרי שראיתי את המחויבות, את הנחרצות, את הנחישות של האנשים שמובילים אני יודע שהולך להיות שם משהו טוב שם.

בעניין ההסעות אני רוצה להתייחס בשתי נקודות: לדעתי, הבעיה המרכזית בהסעות היא לא הנסיעה עצמה, אלא ההורדה וההעלאה בהסעה והפיזור של ההסעה על פני שעות היום. מכיוון שזה בית ספר אזורי שמתחיל באותה שעה ומסתיים באותה שעה נכון יותר שיהיו מפרצים לעגינת אוטובוסים כדי שילדים לא יסתובבו כמו שהם מסתובבים היום במודיעין. הפתרון האזורי של המועצה בעניין הזה הוא טוב יותר.

הנקודה השנייה היא שישנו מסמך הסעות, וישנה התחייבות מאוד גדולה של המועצה לספק לא רק פתרונות הסעה לבית הספר וחזרה, אלא גם פתרונות הסעה אחרי שעות הפעילות, פתרונות חברתיים. אם יש מסיבה לילד במוצאי שבת אפשר לקחת אותו- -
בת חן בן עמי
וביום שישי?
היו"ר זבולון אורלב
גברתי, צאי החוצה. את מפריעה כל הזמן.
ירון יעקב
יש גם shuttle שהמועצה בנדיבותה נתנה בגלל הביזור הגיאוגרפי.
היו"ר זבולון אורלב
תודה רבה. הבהרת את הנקודה. מי עוד נמצא כאן?
שמעון סוסן
יושב ראש ועד היישוב, חבר הנהלת המועצה, מר עובד שטח.
עובד שטח
אני יושב ראש ועד היישוב.
היו"ר זבולון אורלב
מה עמדתך?
עובד שטח
אני אקריא את הודעת ועד היישוב: "הודעת ועד היישוב לפיד בעניין מעבר ילדי לפיד לחטיבת ביניים: ועד היישוב מודע להמלצת ועדת החינוך של היישוב אשר בחנה את האפשרויות של לימודי ההמשך של ילדי לפיד ומכיר את עבודתה. ועד היישוב מעריך את מחויבותו של ראש המועצה לחינוך ילדינו והתרשם מאוד מחטיבת הביניים נחשון במהלך הסיור שנערך שם. עם זאת לאור העובדה שחלק ניכר מתושבי היישוב מתנגדים לשינוי המיפוי אשר בוצע לאחרונה על-ידי המועצה ואושר על-ידי משרד החינוך, פנינו לראש המועצה וביקשנו ממנו לתת מענה הולם לאנשים שמבקשים לא ללמוד בנחשון".
היו"ר זבולון אורלב
פרש ונמק מה זה "מענה הולם"?
עובד שטח
אנחנו רוצים לפעול במסגרת החוק, כפי שציין אחד החברים.
היו"ר זבולון אורלב
לא הבנתי. מה זה "מענה הולם"? נראה לי שאתה מחזיק את המקל משני קצותיו.
עובד שטח
אני לא מחזיק את המקל. מכיוון שנאמר בצורה ברורה שוועד היישוב מפי הגברת ממשרד החינוך – לנו אין say- -
דני דנון
אם היית צריך לבחור עכשיו, מה היית בוחר.
עובד שטח
באופן אישי אתה שואל אותי?
היו"ר זבולון אורלב
כן, באופן אישי.
עובד שטח
באופן אישי אני בעד נחשון.
היו"ר זבולון אורלב
תודה. אמרת שיושב ראש ועדת חינוך נמצא פה.
שמעון סוסן
יושב ראש ועדת החינוך של היישוב לפיד שקיבלה החלטה פה-אחד.
איילת קציר
גוף וולונטרי.
אריק אטיאס
גם ועדת החינוך ביישוב התכנסה לאחר אינוונטר שנעשה במשך כמה חודשים בהנהגה המוסדית. בסופו של דבר נותרנו עם שתי אפשרויות מבין השש שהיו לנו בתחילת הדרך. האופציה הראשונה הייתה בית הספר בנחשון ושוהם, והאופציה השנייה הייתה בית הספר עירוני ב'. אחרי שנשקלו כל הפרמטרים בוועדת החינוך, כל חברי הוועדה ללא יוצא מן הכלל, קבעו שהאופציה הטובה ביותר מבחינתנו בין שתי האופציות האלה בלבד- -
היו"ר זבולון אורלב
לפי דבריו של ראש העיר, הדברים שלך מאומתים כי גם הוא אמר שהוא הציע את העניין הזה של עירוני ב'.
אריק אטיאס
האופציה הייתה עירוני ב'. אנחנו לחלוטין לא דנו בענייני מיפוי או משהו בסגנון הזה, וברגע שנתבקשנו לקבוע האם נחשון או עירוני ב', ההחלטה הייתה שנחשון היא האופציה העדיפה. זאת עמדת ועדת החינוך, זאת לא עמדתי האישית.
היו"ר זבולון אורלב
אני רוצה לומר את דעתי לסיום, ונראה האם זאת יכולה להיות גם דעת חבריי לוועדה. מניסיוני אני לא מוצא פגם מהותי בהחלטה ולא מוצא שהיא באופן קיצוני בלתי סבירה. יש שיקולים לכאן ושיקולים לכאן, אין כאן צד צודק ולא צודק. בסופו של דבר צריכים לקבל הכרעות. לפעמים צריכים לקבל הכרעות בין שני צדדים צודקים. אני לא מוצא נימוק קיצוני סביר לפסול החלטה גם של העיר מודיעין, גם של המועצה האזורית וגם של משרד החינוך, שהיא מאוד ברורה. מה שמאוד מפריע לי היא התלונה של ההורים שהם מנסים להיפגש עם משרד החינוך ולא מצליחים.
לילי הורוביץ
אני מוכנה לתת הסבר.
היו"ר זבולון אורלב
את יכולה להגיד אם נפגשו או לא נפגשו?
לילי הורוביץ
נפגשו עם קבוצה מסוימת, אבל כשהורים שובתים המדיניות היא לא להיפגש.
היו"ר זבולון אורלב
הבנתי. כרגע אנחנו יכולים לומר ששמענו את הצדדים. הסמכויות נמצאות בידי מי שעם סמכויות, וכפי שאמרתי אני לא חושב שיש כאן צדק אחד מוחלט. יש צדדים לכאן ולכאן, אבל בסופו של דבר צריכים לקבל הכרעות, ומי שמקבל הכרעות קיבל את ההכרעה. מפריעה לי מאוד שמי שמקבל את ההכרעות – משרד החינוך – לא דיבר עם ההורים. לכן אני מבקש ומציע גם כהחלטה שמנהלת המחוז, יחד עם ראש מנהל הפיתוח יקדישו זמן עוד השבוע, אם אפשר, לקבל
את ההורים כדי שתישמע דעתם, ולאחר מכן נקבל את ההחלטה הסופית. בעינינו אנחנו רואים איזשהו ליקוי. ראש המועצה פוגש אותם ושומע אותם – אין לי שום טענה לגבי תהליך קבלת ההחלטות של ראש המועצה. יש לו תפקיד, הוא ממלא אותו – בסדר גמור. הוא קיבל את ההחלטה, זאת סמכותו. ממשרד החינוך אני מצפה שישמע את ההורים, יקשיב, אולי יש משהו שניתן לעשות, אני לא יודע, ולאחר מכן לקבל את ההחלטה. אם אפשר ניתן שבוע ימים שמנהלת המחוז וראש המנהל – יעמדו בזה?
קריאה
בוודאי.
היו"ר זבולון אורלב
אני מבקש שהוועדה תקבל דיווח עד יום שלישי בשבוע הבא, ולאור הדיווח שנקבל נשקול את המשך צעדיה של הוועדה. תודה רבה, הישיבה נעולה.

הישיבה ננעלה ב-10:00

קוד המקור של הנתונים