ישיבת ועדה של הכנסת ה-18 מתאריך 09/07/2009

חוק הכללת אמצעי זיהוי ביומטריים ונתוני זיהוי ביומטריים במסמכי זיהוי ובמאגר מידע, התש"ע-2009

פרוטוקול

 
PAGE
111
ישיבה משותפת לוועדת המדע והטכנולוגיה

ולוועדת הפנים והגנת הסביבה

9.7.2009


הכנסת השמונה עשרה






נוסח לא מתוקן

מושב ראשון

פרוטוקול מס' 3
מישיבת ועדה משותפת של ועדת המדע והטכנולוגיה וועדת הפנים והגנת הסביבה

יום חמישי, י"ז בתמוז התשס"ט (9 ביולי 2009), שעה 10:00
סדר היום
הצעת חוק הכללת אמצעי זיהוי ביומטריים במסמכי זיהוי ובמאגר מידע, התשס"ט-2008
נכחו
חברי הוועדה: מאיר שטרית – היו"ר

פניה קירשנבאום
מוזמנים
יורם אורן, יועץ טכנולוגי, משרד הפנים

נסים אליאסף, מנהל מערך המחשוב, רשות האוכלוסין, ההגירה ומעברי הגבול, משרד הפנים

שלמה ותרי, עוזר מנכ"ל משרד הפנים

עו"ד נעמה פלאי, הלשכה המשפטית, משרד הפנים

עו"ד אביטל שטרנברג, רפרנטית אוכלוסין, משרד המשפטים

עו"ד לירון אדלר-מינקה, ייעוץ וחקיקה, משרד המשפטים

עו"ד ליאת בן-מאיר שלום, ייעוץ וחקיקה, משרד המשפטים

עו"ד עמית אשכנזי, משרד המשפטים

שלמה רוטמן, מתמחה, משרד המשפטים

רם ליסטמן, סגן סמנכ"ל תפעול תקינה ואיכות השירות, משרד החוץ

רון גרסטנפלד, החטיבה הקונסולרית, משרד החוץ

עו"ד עמית הוימן, המחלקה המשפטית, משרד החוץ

עו"ד אוהד צמת, המחלקה המשפטית, משרד החוץ

שירן ויצמן, מתמחה, משרד החוץ

עו"ד ישי יודקוביץ, הלשכה המשפטית, משרד הביטחון

סרן איריס פייבוביץ-שמידט, ראש מדור חקיקה אזרחית, פרקליטות צבאית ראשית

אלי כהן, מלמ"ג, משרד הביטחון

סגן-ניצב עדי זלדס, מנהל יחידת מחשב נתב"ג, המשרד לביטחון פנים

דוד אטיאס, ראש מעבדת טביעות אצבע, מז"פ, המשרד לביטחון פנים

ניצב- משנה איילת אליישר, משנה ליועץ המשפטי, המשרד לביטחון פנים

יהודה נוימן, מנהל פרוייקטים, מינהלת טכנולוגיות, המשרד לביטחון פנים

עו"ד רפי עציון, הייעוץ המשפטי, המשרד לביטחון פנים

עו"ד אבנר פינצ'וק, האגודה לזכויות האזרח בישראל

ישי עופר יועץ חיצוני, המועצה לביטחון לאומי

חמי פקר, ראש תחום טכנולוגיות ומחקר ופיתוח, המועצה לביטחון לאומי

דורון אופק, אבטחת מידע, הארגון הישראלי לאבטחת מידע

עו"ד יהונתן קלינגר, חברות היי-טק ותקשורת
ייעוץ משפטי
נירה לאמעי-רכלבסקי
מנהלת הוועדה
ענת לוי
רשמה וערכה
אהובה שרון – חבר המתרגמים בע"מ
הצעת חוק הכללת אמצעי זיהוי ביומטריים במסמכי זיהוי ובמאגר מידע, התשס"ט-2008
היו"ר מאיר שטרית
בוקר טוב. אני פותח את הישיבה המשותפת לוועדת המדע והטכנולוגיה וועדת הפנים והגנת הסביבה. אנחנו מתחילים היום בהקראת הצעת חוק הכללת אמצעי זיהוי ביומטריים במסמכי זיהוי ובמאגר מידע, התשס"ט-2008


אני מבקש לומר מר פינצ'וק, שביקשתי לזמן אותך לדיון עם החבורה הסודית ואני מקווה שתבוא לדיון שבו יחשפו את כל אמצעי ההגנות עליהם רצינו לשמוע. אני אשמח אם תבוא ותציג את עמדותיך.
אבנר פינצ'וק
אדוני, אני מאוד מעריך ומאוד מודה על זה, אבל אני לא מייצג את הציבור לצורך מתן אישור וגם אין לי את המומחיות כדי לתת אישור על דברים כאלה.
היו"ר מאיר שטרית
לא ביקשתי שתיתן אישור. אתם מעלים כל מיני ספקות ותהיות, ולכן אמרתי שתבואו ותשמעו, יחשפו בפניכם את כל מערכת ההגנות, ואם יש לכם הערות, תעירו אותם.
אבנר פינצ'וק
כמו שאמרתי, אפשר אולי משהו באמצע. זאת אומרת, אני מבין למה אי אפשר לחשוף בפני הציבור את כל ההגנות, את כל הקודים ואת כל הפרוצדורות, אבל בהחלט יש דברים שאפשר להסביר אותם בשפה של בני אדם וגם בשפה שלא פוגעת בביטחון. יושבים כאן אנשים מרשויות ביטחון. נכון שגם בבית משפט לפעמים מבקשים לקיים את המשפט בדלתיים סגורות, ובדרך כלל אנחנו מתנגדים, אבל יש דברים שמסבירים בלשון בני אדם שלא פוגעת בביטחון. זה מאוד חשוב כי זה חשוב בהרבה נושאים.
היו"ר מאיר שטרית
אין לי התנגדות שיסבירו לך בכל שפה שאתה רוצה.
אבנר פינצ'וק
שיסבירו לציבור אדוני, כי אין ספק שיש דברים שצריכים להיות סודיים, אבל יש עניין של עקרונות איך קובעים מה סודי, מי קובע מה סודי.
היו"ר מאיר שטרית
מה שלא סודי, יהיה כאן.
אבנר פינצ'וק
הדיון הזה חייב להיות ציבורי.
היו"ר מאיר שטרית
הדיון הוא ציבורי. אנחנו דנים בחוק כמו שהוא ואני נתתי לך אופציה. אם אתה רוצה, תנצל אותה, ואם אתה לא רוצה, אל תנצל אותה. אנחנו נסביר כאן את כל מה שאפשר להסביר אבל אני לא חושב שאני יכול לחשוף כאן כל מיני קודים ודברים אחרים ובוודאי שאת זה אני לא אעשה. בכל היתר, אנחנו נדון כאן במסגרת החוק.
אבנר פינצ'וק
אדוני, אנחנו מסכימים, אני אמרתי מראש שאני מבין שיש דברים שהם לא סודיים ויחד כאשר דנו למשל במאגר איסור הלבנת הון, התקנות והכללים הגלויים של המאגר הזה הם הרבה יותר חושפניים ממה שאנחנו מקבלים כאן. אי אפשר לומר שהכל סודי.
היו"ר מאיר שטרית
אף אחד לא אמר שהכל סודי. כל מה שלא סודי, ייאמר כאן. לכן אנחנו יושבים כאן ודנים בחוק. אני הלכתי מדרגה נוספת ואני פותח את האפשרות לקיים דיון גם בדברים שהם סודיים ושהציבור ישמע. אתה נציג ציבור ולכן אתה נמצא כאן. אני מעביר לך את הצעתי. אם תרצה, בסדר, לא תרצה אותה, לא תנצל אותה. אם יש מישהו אחר שאתה חושב שהוא יכול לעזור לך, אדרבה, תביא אותו. זכותך. אני נותן לך אפשרות להיות שותף לכל הדברים שאולי לא יאמרו כאן. מבחינתנו כאן נחשוף כל מה שאפשר לחשוב וביקשתי את מקסימום החשיפה האפשרית.


אנחנו מתחילים לקרוא את החוק. מי שיש לו הערות לסעיפים, נשמע אותו.
נירה לאמעי-רכלבסקי
הצעת חוק הכללת אמצעי זיהוי ביומטריים במסמכי זיהוי ובמאגר מידע, התשס"ט-2009
פרק א'
מטרה

1.
מטרה
מטרותיו של חוק זה הן
(1)
קביעת הסדרים אשר יאפשרו זיהוי ואימות זהות של תושבי ישראל באמצעות הכללת אמצעי זיהוי ביומטריים ונתוני זיהוי ביומטריים בתעודת זהות ובמסמך נסיעה, באופן שימנע זיוף ושימוש בזהות אחרת, וכן קביעת השימושים המותרים באמצעים ובנתונים כאמור.

(2)
הקמת מאגר מידע ביומטרי שיכלול אמצעי זיהוי ביומטריים שניטלו לצורך שילובם במסמכי זיהוי כאמור בפסקה (1), וכן נתוני זיהוי ביומטריים שהופקו מהם, וקביעת השימושים המותרים במאגר כאמור לרבות בידי משטרת ישראל ורשויות הביטחון.

(3)
קביעת הסדרים הנדרשים לשם הגנת הפרטיות של תושבים שניטלו מהם אמצעי זיהוי ביומטריים לפי חוק זה, ובכלל זה לעניין דרכי הגישה למאגר ואבטחת המידע בו.
היו"ר מאיר שטרית
יש למישהו הערות?
אבנר פינצ'וק
כן. אני בוחן את זה בעיניים משפטיות, בעיניים שבבוא היום כאשר הסעיף הזה ייכנס לתוקף ובתי המשפט ייזקקו לו מעת לעת, סעיף המטרה הוא מאוד חשוב והוא משליך הרבה על פרשנות החוק.


אני חושב שהקמת מאגר מידע ביומטרי היא לא מטרה אלא היא אמצעי, היא לא המטרה בגללה מוצע הפרוייקט הזה. יש לי חשש שברגע שהמאגר מוצע כמטרה בפני עצמה, זה עלול להשלים לרעה ולפגוע יתר על המידה באיזונים כאשר יפרשו את החוק לפי סעיף המטרה הזה. אני מודע לזה שיכול להיות שהנסחים – ועוד מעט נשמע אותם, את אנשי משרד הפנים והמשפטים – רצו אולי להשיג איזושהי מטרה טובה בסעיף קטן (2), אבל יחד עם זאת אני הייתי שמח אם היינו משיגים אותה בלי להציב את המאגר כמטרה של החוק. המאגר אינו מטרה וזה גם נאמר על ידי האנשים שיזמו או שייעצו על הקמת הפרוייקט. המאגר, כמו שהבנתי, הוא רעה הכרחית כדי למנוע תופעות כמו למשל בקשה כולה.
היו"ר מאיר שטרית
זאת המטרה של החוק, לאפשר את הקמת המאגר.
אבנר פינצ'וק
אני מתאר מה החוק עושה. שוב, זה קצת דיון משפטי ולכן אני הייתי מאוד שמח - אני מאוד מעריך את האנשים כאן, גם את אנשי המקצוע המשפטיים - שיתייחסו לזה.
היו"ר מאיר שטרית
תכף נשמע אותם. כתוב כאן "מטרותיו של חוק זה הן". מה המטרות של החוק? המטרות של החוק הוא לקבוע הסדרים וכולי ולהקים מאגר. ודאי, זאת המטרה של החוק. אני לא חושב שאפשר להסתיר את זה מתחת לשולחן.
נירה לאמעי-רכלבסקי
אני רוצה להציע אולי פתרון ביניים שייתן מרכז כובד יותר גדול לעניין של הגנת הפרטיות ואולי יאיר באור אחר את מטרת החוק.


מטרות החוק הן אכן כמו שאומר יושב-ראש הוועדה, קביעת הסדרים לנטילת אמצעי זיהוי וכדומה וגם הקמת מאגר, אבל אם אנחנו דנים כאן בערכים של שמירת הפרטיות ואנחנו רוצים לבחון את כל החוק הזה ואת כל מטרתו לאור הגנת הפרטיות, אני חושבת שאולי יהיה מרכזה כובד גדול יותר לעניין אם בסוף הפסקה הראשונה יהיה כתוב "וכל זאת תוך מתן חשיבות" או "תוך בחינת החיוניות" או "מתן חשיבות עליונה להגנת הפרטיות או לשמירה על הפרטיות". אז בעצם אתה מאיר את כל הפעולות. זאת אומרת, הגנת הפרטיות היא לא עוד פעולה אלא אתה מאיר את כל הפעולות האחרות באור של הגנת פרטיות.
היו"ר מאיר שטרית
אני לא צריך להאיר באור הזה. סעיף (3) אומר: "קביעת ההסדרים הנדרשים לשם הגנת הפרטיות של התושבים שניטלו מהם אמצעי זיהוי ביומטריים לפי חוק זה ובכלל זה לעניין דרכי הגישה למאגר ואבטחת המידע בו".
יהונתן קלינגר
כן, אבל לו בעוד 15 שנים יהיה ניתן להבטיח את כל המטרות שקבועות בסעיף קטן (1)בלי מאגר ביומטרי. לו זה יהיה אפשרי בעתיד, יהיה הרבה יותר קל במצב כזה להגיע לאותה תכלית בלי המאגר ולכן סעיף (2) הוא לא מטרה. מאגר הוא לא מטרה אלא הוא אמצעי.
נעמה פלאי
אנחנו לא התכוונו ליצור כאן מדרג של דברים לענייני חשיבות. אנחנו באנו להגדיר כאן מה הן המטרות של החוק מבחינת סעיפי החוק שבאים אחר כך והמטרות הן שלושת המטרות האלה שמופיעות כאן והכל ברוח הגנת הפרטיות ולכן במהלך החוק הזה יש הרבה חסמים והרבה דיווחים. אין כאן איזה רעיון ליצור מדרג של חשיבויות.
אביטל שטרנברג
אני חושבת שהעלאה של סעיף (3) לתוך סעיף (1) לא תשרת את התכלית הזאת משום שאז היא מצומצמת לכאורה רק לסעיף (1).
נעמה פלאי
לא, לא מורידים את סעיף (3).
אבנר פינצ'וק
אני דיברתי על סעיף (2).
אביטל שטרנברג
הקמת המאגר היא חלק מהתכליות של החוק ואנחנו לא מסתירים את זה וזה מאוד חשוב שזה יופיע כבר בסעיף (1) ולא יתחבא בהמשך החוק. לכן זה מופיע כאן.


יחד עם זאת, על מנת לחזק, ובהמשך לדברים שאמרה נירה, יכול להיות שהמלים "הכל בכפוף" יכולות לשרת את התכלית הזאת ולחזק ולהעצים את סעיף קטן (3).
נירה לאמעי-רכלבסקי
בסעיף (3) יש לנו עניין אופרטיבי של קביעת הסדרים להגנה על פרטיות. ברגע שאנחנו מוסיפים לסעיף (1), לכל הפעולות של סעיף (1), איזשהו ערך בסוף שאומר שאת כל זה אנחנו עושים תוך שמירה או מתוך מתן חשיבות להגנה על הפרטיות של אזרחי ישראל, אני חושבת שזה מאיר את כל פסקה (1) באור שנותן קצת יותר הגנה לערך הזה.
אבנר פינצ'וק
אני כמובן אשמח, אבל יחד עם זאת ההגנות החוקתיות קיימות בין שהן יהיו רשומות או לא. אני שואל שוב. אמרתם שאתם רוצים למנוע מכת זיופים, אמרתם שיש בעיה עם הדרכונים וכן הלאה וכן הלאה, והצגתם את המאגר כאמצעי הכרחי לדעתכם, למרות שיש על זה ויכוח, כדי למנוע את ההרכשה הכפולה. המאגר כשלעצמו הוא לא מטרה שלכם אלא הוא אמצעי.
היו"ר מאיר שטרית
לא, אתה טועה. הוא מטרה. אנחנו לא יכולים להקים מאגר בלי חוק. זאת מטרתו של החוק לאפשר הקמת מאגר. זה לא נתון לדיון במשרד הפנים. אני אומר לך שהחוק קובע מטרה להקים מאגר ביומטרי.
אבנר פינצ'וק
הבנתי שהחוק קובע. את זה ראיתי כאשר קראתי את החוק. אני מנסה כאן לפחות להעלות שאלות.
היו"ר מאיר שטרית
העלית את השאלה וקיבלת תשובה.
אבנר פינצ'וק
אנחנו קובעים כמטרה להקים מאגר.
היו"ר מאיר שטרית
מר פינצ'וק, העלית שאלה וקיבלת תשובה. נקודה. סוף פסוק.
אבנר פינצ'וק
ברגע שאנחנו קובעים חוק שהמטרה שלו היא לקבוע שימושים במאגר המידע, אנחנו פשוט מזמינים את התיקונים הבאים שיבואו בעוד שנה ובעוד שנתיים להרחבה נרחבת של השימושים במאגר הזה, כמו שנתתי דוגמאות כאן בישיבה הקודמת ואלה לא רק דוגמאות שלי אלא דוגמאות שאפשר לקבל מהלשכה המשפטית בכל ועדות הכנסת לגבי חוקים שהם עקבו אחריהם.
היו"ר מאיר שטרית
מה שכתוב כאן קביעת שימושים, זה בחוק הזה ולא כתוב על עתיד. כתוב בחוק הזה מה הם השימושים שיהיו במאגר. החוק לא קובע מה יהיה בעתיד.
אבנר פינצ'וק
הוא רק מזמין את זה.
היו"ר מאיר שטרית
הוא לא מזמין שום דבר.
אבנר פינצ'וק
מאחר שמדובר באמצעי ולא במטרה.
היו"ר מאיר שטרית
אני חולק עליך.
קריאה
יכול להיות שאם אנחנו מורידים את הסיפא "לרבות משטרת ישראל ורשויות הביטחון".
היו"ר מאיר שטרית
לא, אני לא מוריד את הסיפא וזה לא עומד על הפרק. אנחנו מדברים על נוסח החוק ואני לא מוריד את הסיפא. אנחנו לא משנים כאן את נוסח החוק.
אבנר פינצ'וק
אנחנו רק מדברים כאן?
היו"ר מאיר שטרית
אם יש הערות לעניין שנשמעות הגיוניות, בבקשה. אני לא משנה את מהות החוק. מטרת החוק להקים מאגר ולקבוע שימושים שמותרים במאגר הזה על פי החוק הזה. לא כתובה כאן אף מילה על העתיד.
אבנר פינצ'וק
זאת לא התייחסות משפטית אדוני. זה לא שיח משפטי. אני מעלה שאלות כי זה המקום. לומר שזאת המטרה, רק שנבוא לדבר על זה, זה באמת חסר טעם. אני כמובן לא יכול לכפות על אדוני שהוא נבחר ציבור.
היו"ר מאיר שטרית
אתה רוצה שאני אסתיר את זה, אבל אני לא מסתיר את זה. זאת מטרה, אחת המטרות של החוק הזה היא להקים מאגר וזה לא נתון בספק. אתה כאילו אומר בוא נעקר את החוק מתוכן.
אבנר פינצ'וק
לא, חס וחלילה.
היו"ר מאיר שטרית
התשובה היא לא. מטרת החוק בין היתר היא להקים מאגר ביומטרי וזה לא נתון לוויכוח.
אבנר פינצ'וק
אני מדבר כאן על סעיף מטרה. זה לא שאם הייתי מצליח לשכנע את אדוני, אחר כך כאשר היינו מגיעים לסעיף המאגר הייתי אומר מה פתאום כי זה לא במטרות. אני לא עד כדי כך חסר דעת. אני דיברתי על המשמעות המשפטית של קביעת המאגר כמטרה בפני עצמה כאשר לא כך הוא הוצג.
היו"ר מאיר שטרית
יש עוד הערות? אין.

ה צ ב ע ה

סעיף 1 – אושר


אני מאשר את סעיף 1 כפי שהוא וללא שינוי.


אני לא צריך להודיע לחברי הכנסת על הצבעה. כל ישיבה של ועדת כנסת, יש בה הצבעות.
אבנר פינצ'וק
אדוני, הכנסת היא המחוקקת.
היו"ר מאיר שטרית
נכון, וכרגע אני מייצג את הכנסת.
אבנר פינצ'וק
אני לא מוחה על זה ואין לי טענות. אני מאוד מכבד את נבחרי הציבור, אבל זה שהממשלה הציגה הצעת חוק, זה בדיוק מה שהכנסת עושה. אדוני, אני אומר את זה ממש בדחילו ורחימו ובכל הכבוד, הכנסת, לפחות כמו שאני מכיר אותה.
היו"ר מאיר שטרית
אני שומע את ההערות שלך, שמעתי אותן, הן לא התקבלו על דעתי וזה מותר לי. אני לא מקבל את דעתך ואני לא חייב לקבל את דעתך.
אבנר פינצ'וק
אני לא ממשיך לשכנע את אדוני.
היו"ר מאיר שטרית
כאשר אתה תביא לי נושאים שייראו לי הגיוניים ושצריך לשנות אותם, נשנה.
אבנר פינצ'וק
אני כבר הפסקתי לדבר על הסעיף הזה אלא התייחסתי למה שאדוני אמר. אדוני אמר שזה החוק וכך.
היו"ר מאיר שטרית
לגבי מטרות החוק?
אבנר פינצ'וק
אני לא מדבר על מטרות החוק אלא באופן כללי.
היו"ר מאיר שטרית
אנחנו דיברנו על מטרות החוק וזה נגמר. אני מבקש, תפסיק.
אבנר פינצ'וק
אני רק התייחסתי לדברים של אדוני. זה שהממשלה מציעה חוק, מה שנעשה בדרך כלל, זאת הסמכות של הכנסת.
היו"ר מאיר שטרית
לכן אנחנו דנים בחוק. בדברים שאתה תאמר ואני אחשוב שהם הגיוניים ונכונים בעיניי, נשנה. אני לא אומר שכל החוק יהיה אותו הדבר. מטרת החוק היא מאוד חשובה בעיניי ואני לא חושב שאפשר לשנות אותה. אני חושב שמטרת החוק היא מאוד ברורה ואני לא רוצה להסתיר אותה מתחת השולחן ושלא יאמרו כן אמרנו או לא אמרנו. אנחנו אומרים שמטרת החוק היא הקמתו של מאגר ביומטרי. זה לא מצב שאני יכול להסתיר אותו או לעשות אותו פרווה. יכולתי לומר שאני לא עושה מאגר בכלל, וזאת אפשרות אחת, לומר שאין מאגר, דבר שישמח אותך.
אבנר פינצ'וק
בוודאי, אבל כמו שאמרתי לא ניסיתי לחתור תחת המאגר בזה שאני מוריד אותו מסעיף המטרה. לא אחזור על מה שאמרתי אבל אמרתי לאדוני שזאת לא המטרה שהוצגה כאן.
היו"ר מאיר שטרית
כאמור, סעיף 1 מאושר.
נירה לאמעי-רכלבסקי
פרק ב': הגדרות

2.
הגדרות


בחוק זה –
"אמצעי זיהוי ביומטריים", "אמצעים ביומטריים" – תמונת תווי הפנים ותמונות שתי טביעות האצבעות המורות של אדם, שניתן להפיק מהן נתוני זיהוי ביומטריים.


"ביומטרי" – מאפיין אנושי פיזיולוגי, ייחודי, הניתן למדידה ממוחשבת.


"הנחיות הרשות" – הנחיות פנימיות שקבע ראש הרשות לפי סעיף 34(ג).

"ועדת השרים ליישומים ביומטריים" – ועדת השרים ליישומים ביומטריים שמונתה לפי סעיף 31.

"ועדת הכנסת ליישומים ביומטריים" – ועדת הכנסת ליישומים ביומטריים כמשמעותה בסעיף 32.


"חוק הגנת הפרטיות" – חוק הגנת הפרטיות, התשמ"א-1981.


"חוק המרשם" – חוק מרשם האוכלוסין, התשכ"ה-1965.


"חוק שירות הביטחון הכללי" – חוק שירות הביטחון הכללי, התשס"ב-2002.

"יישומים ביומטריים" – נטילת אמצעים ביומטריים, הפקת נתונים ביומטריים ושימושים באמצעים ובנתונים ביומטריים, הכל לפי הוראות חוק זה.


"כללים" – הוראות שקבע ראש-הממשלה לפי סעיף 34(ב).


"המאגר הביומטרי", "המאגר" – מאגר המידע שהוקם לפי סעיף 8.

"הממונה על יישומים ביומטריים" – הממונה על יישומים ביומטריים שמונה לפי סעיף 30.


"הממונה על הפרטיות" – הממונה על הפרטיות במאגר הביומטרי שמונה לפי סעיף 28.


"מסמך זיהוי" – תעודת זיהוי או מסמך נסיעה.


"מסמך נסיעה" – כהגדרתו בסעיף 6ג(א) לחוק הדרכונים, התשי"ב-1952


"מרשם האוכלוסין" – כמשמעותו לפי חוק המרשם.


"נוהלי הרשות" – נהלים פנימיים שקבע ראש הרשות לפי סעיף 34(ד).

"נתוני זיהוי ביומטריים", "נתונים ביומטריים" – נתונים ביומטריים שהופקו מאמצעי זיהוי ביומטריים, שניתן לעשות בהם שימוש לצורך זיהוי או אימות זהותו של אדם באופן מוחשב או ממוחשב בחלקו.


"רשויות הביטחון" – שירות הביטחון והמוסד למודיעין ולתפקידים מיוחדים.


"הרשות" – הרשות לניהול המאגר הביומטרי שהוקמה לפי סעיף 9.


"השר" – שר הפנים.

"תוצאת זיהוי" – תוצאת תהליך ההשוואה בין אמצעים ביומטריים שניטלו מאדם או נתונים ביומטריים שהופקו מהם, לבין אמצעים או נתונים ביומטריים הכלולים במאגר הביומטרי.


"תושב" – מי שרשום במרשם האוכלוסין.


"תעודת זהות" – כמשמעותה בחוק המרשם.
נעמה פלאי
אנחנו באנו להגדיר כאן – אני אתן אחר כך את רשות הדיבור ליורם לדבר על הדברים הטכנולוגיים שמוגדרים כאן – מסגרת החוק כמה מדרגים. קודם כל, תוקם ועדת שרים ליישומים ביומטריים שמוגדרת בהמשך החוק, ועדת כנסת ליישומים ביומטריים, והן מאשרות חלק מהכללים והנהלים שמוגדרים במסגרת החוק. זה בהקשר של גופים שיפקחו ויקבלו דיווחים לעניין התנהלות החוק, ניהול המאגר, העברת המידע וכל הנושאים האלה. מסגרת נוספת, המסגרת של מדרגי התקנות, הכללים, ההנחיות והנהלים שיותקנו במסגרת התנהלות המאגר והן העברת המידע כאשר בכל מקום – ואפשר יהיה לראות את זה בהמשך הסעיפים – אנחנו מדברים על איזה אישורים יידרשו בכל סעיף ובכל הפעלה של החקיקה כאן.
נירה לאמעי-רכלבסקי
אני חושבת שיש לכם טעות בהגדרה של מסמך נסיעה. אני לא מבינה למה הכוונה, וכאשר תגיעי לזה, תתייחסי.
אביטל שטרנברג
זה דרכון ולסה-פסה, תעודת מעבר.
נירה לאמעי-רכלבסקי
זאת לא בדיוק ההגדרה בסעיף 6(ג)(א) לחוק הדרכונים, או שאני לא מבינה. אני אקריא את סעיף 6(ג)(א) לחוק הדרכונים כמו שאתם ציינתם אותו כאן. סעיף 6(ג) מדבר על אובדן או גניבה של מסמך נסיעה. סעיף 6(ג)(א) אומר: "אדם שאיבד דרכון או תעודת מעבר, בסעיף זה – מסמך נסיעה". זאת הכוונה? דרכון או תעודת מעבר?
אביטל שטרנברג
כן.
נירה לאמעי-רכלבסקי
אם כן, צריך לשנות את הנוסח.
היו"ר מאיר שטרית
איך זה מסתדר עם לסה-פסה? מה הקשר של הביומטריה ל-לסה-פסה.
אביטל שטרנברג
אנחנו הכנסנו בהקשר הזה גם מסמך נסיעה שהוא אינו דרכון אלא תעודת מעבר.
נסים אליאסף
יש לנו תעודת מעבר ישראלית לזרים ותעודת מעבר במקום דרכון לאומי.
היו"ר מאיר שטרית
אני מכיר את זה. השאלה איך מגיעה הביומטריה לשם.
נסים אליאסף
כאשר בא אלינו תושב מזרח ירושלים למשל והוא ירצה תעודת מעבר ישראלית לזרים, אנחנו ננפיק לו וניקח את הביומטריה.
היו"ר מאיר שטרית
לצורך המסמך הזה.
נסים אליאסף
לצורך המסמך הזה.
היו"ר מאיר שטרית
אז הביומטריה תופיע על המסמך הזה?
נסים אליאסף
כן. בתוך השבב.
יהונתן קלינגר
והיא תיכלל במאגר?
נסים אליאסף
היא תיכלל במאגר, ודאי.
היו"ר מאיר שטרית
אם הוא תושב ישראל, ודאי.
נסים אליאסף
הוא תושב ישראל. יש גם תעודות מעבר במקום דרכון לאומי שניתנות בעיקר לעולים חדשים שנמצאים בארץ פחות משנה לפי החלטת ממשלה. יש גם כאלה שהייתה להם התנהגות שלילית בחוץ לארץ, או שאיבדו דרכונים רבים, ואחרי כמות מסוימת אנחנו לא נותנים להם יותר דרכונים אלא תעודת מעבר במקום דרכון לאומי כי זה אומר שהוא אזרח ישראלי אבל המדינה לא נותנת לו דרכון ושידאג לעצמו לאשרות לכל מקום אליו הוא נכנס.
היו"ר מאיר שטרית
תעודות המעבר הזמניות, הכל יהיה ביומטרי.
נסים אליאסף
חוץ מדרכון חירום שזה משהו חדש שיהיה. דרכון חירום זה דרכון שיינתן בחוץ לארץ או במקרים דחופים מאוד בארץ והוא יהיה ללא שבב.
יורם אורן
הסבר למה אלה נתוני זיהוי ביומטריים שזה הנושא הטכנולוגי הכי מהותי מכל הרשימה הזאת. אנחנו מדברים על תמונת פנים שתהיה באיכות גבוהה וגם תיבדק שהיא מעל סף איכות מסוים. התמונה הזאת תישמר לצורך שימוש בה בהנפקה של תיעוד לאומי והיא תישמר בצורה מוצפנת במנגנון כזה שאותו מקום שיודע להצפין, לא יודע לפענח. אנחנו מדברים על טביעות של שתי אצבעות שבדרך כלל אלו יהיו שתי אצבעות מורות אבל במידה והן פגומות או חס וחלילה אינן, אלה יכולות להיות אצבעות אחרות. התמונות האלה נשמרות כתמונה באיזשהו פורמט שהוא פורמט מתוקנן לטביעות אצבע.
נירה לאמעי-רכלבסקי
אדם שעשה איזשהו ניתוח פלסטי לשינוי עצמות לחיים ויש אנשים שעושים את זה, מה קורה עם תווי הפנים שלו? הם משתנים? יש כמובן אנשים שעוברים טראומות ובטראומות ראש גם מורידים עצם גולגולת לרוב האנשים.
יורם אורן
כן, אבל אל המקרים מאוד נדירים.
נירה לאמעי-רכלבסקי
כל פגועי הראש בבית לוינשטיין, לצערי אני מכירה את זה אישית, חסרה להם חצי גולגולת.
יהונתן קלינגר
כעיקרון ביומטריה של פנים – ושוב, אני לא אלגוריטמאי אבל זה לפחות מה שאני יודע – לפי המרחק בין העיניים לאף וחמש נקודות על הפנים. אלה דברים שלא תמיד משתנים בניתוחים פלסטיים והם מאוד קרובים גם אצל קרובי משפחה. שוב, אני אשמח אם יש כאן מישהו שכן מתעסק בביומטריה, שיוכל להרחיב על זה.
היו"ר מאיר שטרית
אתה צודק.
יורם אורן
אולי המענה על זה הוא פשוט. אנחנו רואים יחסית מעט שימוש להשוואה ממוקנת של תווי פנים. לא שהיא לא תקרה, אבל למעשה אולי השימוש היחידי המשמעותי שאנחנו רואים לה, וזה שימוש שמקובל מאוד בעולם, זה לצורך מה שנקרא תוכנית רג'יסטר טרוולר. יש לנו בישראל תוכנית רג'יסטר טרוולר, זאת שעובדת עם גיאומטריית כף יד זאת טכנולוגיה מאוד ישנה ועם היתרונות שלה אבל עם בעיות אחרות. המגמה היום בעולם היא להרבות בתוכניות רג'יסטר טרוולר וטיסות בעולם הוא דבר שהוא מאוד נפוץ. השיטה המקובלת ביותר היא להשתמש בדברים האלה באחת משתי ביומטריות או קשתית העין שיש לה בעיות אחרות או תווי הפנים.
היו"ר מאיר שטרית
אולי נשקלה אפשרות להשתמש במקום בטביעות אצבעות ברשתית של העין. לכאורה, במקום שהיו טביעות אצבעות, רשתית של העיניים, אי אפשר לעשות עם זה שום דבר.
יורם אורן
לא. רשתית זה דבר אחד וקשתית זה דבר אחר.
אבנר פינצ'וק
אדוני מכוון לדבר מאוד חשוב. זה נכון שזה מרתיע יותר כל העניין של הקשתית.
היו"ר מאיר שטרית
רשתית, לא קשתית.
יורם אורן
לא, רשתית זה מערך כלי הדם שנמצא אצלנו בצד האחורי.
היו"ר מאיר שטרית
הבנתי שזה מה שמצלמים.
יורם אורן
זה אומר שאתה מקרב את העין שלך למכשיר ומאירים לך לתוך העין באור אדום. לטעמי זה מאוד פולשני.
יהונתן קלינגר
זה קיים היום במצלמות קנון בצורה לא פולשנית, כשהם שולחים חתימות אלקטרוניות של הקשתית.
היו"ר מאיר שטרית
אני רוצה שיורם יסביר האם נשקלה האפשרות הזאת.
אבנר פינצ'וק
אני מוסיף ושואל האם נכון שזה פחות חשוף לניצול לרעה משום שמדובר במשהו שאי אפשר ליטול אותו ממך בלי שיתוף פעולה.
יורם אורן
קודם כל, זה לא נכון. להפך. בואו נפריד את זה כדי שיהיו הגדרות נכונות של מושגים. רשתית, אמרנו, אלה כלי הדם מאחורי העין. כדי לראות אותם, צריך להאיר לתוך העין באור אדום, צריך לקרב את העין למכשיר וזה הליך לא נעים. המקום היחידי שהטכנולוגיה הזאת עובדת, זה בניהול של אסירים שיוצאים לחופשה בבתי סוהר בארצות-הברית, שזאת מן הסתם אוכלוסייה שיכולת המחאה שלה היא מאוד נמוכה. זה לא עובד בשום מקום אחר בעולם.


עכשיו אנחנו עוברים לחלק הקדמי של העין, לקשתית.
היו"ר מאיר שטרית
קשתית זה החלק הלבן עם הצבע.
יורם אורן
אותו גלגל צבעוני שמכיל כל מיני כתמים ונקודות במבנה שהוא מאוד ייחודי. המובהקות של קשתית היא מאוד גבוהה, אבל יש כמה בעיות אחרות. נתחיל מהקל אל הכבד. טכנולוגיה של זיהוי על פי קשתית מוגנת בפטנט, היא טכנולוגיה מאוד יקרה אבל כאמור זה הדבר הכי קל והכי פחות משמעותי. הדברים האחרים הם שימוש בקשתית עין דורש מהאדם שמשתמש בזה לימוד. יש עקומת למידה עד שאתה לומד להשתמש בזה. כאשר השימושים שלך הם יום יומיים, אם אתה כל יום נכנס למשרד, אז ביום הראשון זה לוקח לך איקס זמן, ביום השני פחות וביום השלישי והרביעי אתה כבר יחסית עובד מהר. השימוש שלנו מדבר על שירות לאזרחים ואנחנו חייבים להיות עם טכנולוגיה הרבה יותר ידידותית כי אזרח לא בא מדי יום לקבל שירותי ממשל אלא הוא בא אחת לתקופה.
היו"ר מאיר שטרית
כאשר עושים שימוש בקשתית, כדי לזהות אזרח, השוטר צריך לזהות את הקשתית שלו?
יורם אורן
הוא צריך להסתכל אל מצלמה מיוחדת שעושה את זה.
היו"ר מאיר שטרית
כדי לזהות שזה האיש.
יורם אורן
כן.
היו"ר מאיר שטרית
במקום טביעת אצבע הוא צריך להסתכל על העין שלו.
יורם אורן
כן.


הדבר הנוסף היא ההצלחה של זה בעולם. יש כמה מערכות בעולם בהיקף גדול שמסתמכות על קשתית עין. אני יכול להזכיר למשל מערכת שנמצאת בהולנד שנקראת פריביום שזאת מערכת רג'יסטר טרוולר לנושאים רשומים. רשומים בה, אם אני זוכר נכון את המספרים, 50 או 60 אלף אנשים. רק לשם השוואה, במערכת הביומטרית שעובדת בנתב"ג רשומים 750 אלף אנשים. המערכת הזאת, מי שנכנס היום לשדה התעופה בסחיפהול יכול לראות את המתקן הזה, אף אחד לא משתמש בה, השימוש בה יותר ארוך מביקורת הגבולות הרגילה.


הדבר הנוסף, מה שמעיד על מעט השימוש שיש לזה בעולם, הוא שהתקן הבינלאומי של הדרכונים, אותו תקן שמפורסם על ידי ארגון התעופה האזרחי הבינלאומי, מאפשר להשתמש בקשתית אבל אף מדינה לא עשתה את זה ומסיבות מאוד טובות.


הסיבה הכבדה מכולם, לטעמי. יש היום מחקר עצום - ואני מזכיר לאנשים שראו את הסרט מיינוריטי ריפורט, סרט מאוד מפורסם – על מה שנקרא אייריס און זה מוב. משהו שמזהה את קשתית העין ללא שיתוף פעולה של האדם וממרחק ניכר. כל מה שזה דורש, זאת מצלמה ברזולוציה מספיק גבוהה. לכן זאת נחשבת לטכנולוגיה ביומטרית שבטווח זמן נראה לעין תהפוך לכזאת שניתן לקחת אותה מהאדם בלי שיתוף פעולה והיא לא כמו הפנים שלנו. הפנים שלנו זה לא ביומטריה מאוד מובהקת. קשתית העין היא ביומטריה מובהקת ברמות של טביעות אצבע ואפילו יותר מזה לפי טענות מסוימות.
היו"ר מאיר שטרית
אם כן, אני מבין שביומטריה אלה שתי האצבעות המורות וצילום הפנים. אלה שני הפרמטרים שנלקחים מאנשים לצורך הזיהוי.
נירה לאמעי-רכלבסקי
אנחנו אומרים שתווי הפנים הם משהו שלא משתנה, שאפשר לסמוך על הנתון הביומטרי.
יורם אורן
הוא נתון ביומטרי לא מובהק כמו טביעות אצבע. אם הייתי מנסה לסדר את זה ברמת מובהקות, סולם של 1 ל-10, טביעות אצבע נמצאות ב-9-10 והפנים נמצאים ב-2-3.
דורון אופק
יורם, תסלח לי, אני חושב שאתה טועה. ניסית לפרש את נתוני זיהוי ביומטריים וסיפקת בעצם את הפרשנות לאמצעי זיהוי ביומטריים ואלה הם שני דברים שונים.
היו"ר מאיר שטרית
איך אתה יודע מה הוא רוצה להסביר?
דורון אופק
כשהוא התחיל את ההסבר שלו לפני הקשתית והרשתית, הוא אמר שהוא מסביר את נתוני הזיהוי הביומטריים. נתוני הזיהוי הביומטריים הם לא אמצעי הזיהוי הביומטריים. אמצעי הזיהוי הביומטריים אלה טביעת האצבע, של שתי האצבעות המורות, וצילום הפנים כמו שאתם דיברתם עליהם.
יהונתן קלינגר
זה לפי ההגדרה לחוק אבל זה גם לא חייב להיות.
דורון אופק
זה אמצעי הזיהוי. נתוני הזיהוי זה מה שמופק, זה בעצם הבטחות ההצפנה, התבניות.
יהונתן קלינגר
בעיקרון, כדי להגיע לנתוני זיהוי, אין חובה לשמור את התמונה המלאה כמו שמוגדר כאן תמונה אלא יכולים לשמור רק מפתחות שלה.
דורון אופק
תבניות.
יהונתן קלינגר
זה מאוד חשוב לדעת כי זה פוגע הרבה פחות בפרטיות של האזרח ששומרים את המפתח ולא את התמונה עצמה או את טביעת האצבע עצמה. זה מאפשר את אותו שימוש.
היו"ר מאיר שטרית
מה פוגע באזרח ששומרים את התמונה שלו? לרשיון נהיגה מצלמים אותך היום ביומטרי? מצלמים. אז מה הפגיעה?
אבנר פינצ'וק
משרד התחבורה – אני יודע שאדוני יודע את זה – כרגע תלוי ועומד תיקון שמשרד התחבורה ביקש להכניס לפקודת התעבורה שמעגנת חוקתית את הנושא של מאגר התמונות הביומטרי של משרד התחבורה. התיקון הזה עדיין לא אושר. יש תקנות שכנראה הן אולטרה וירס. הנה, כאן אנחנו מעגנים את זה בחוק.
דורון אופק
אם כבודו רוצה, אני יכול במילה-שתיים להסביר את ההבדל.
היו"ר מאיר שטרית
התעודה שיוצאת לאזרח היא תעודה עם תמונה.
דורון אופק
נכון.
היו"ר מאיר שטרית
יש תמונה שלו על התעודה כי אחרת איך השוטר יראה זה אותו אדם?
דורון אופק
נכון, לגבי תמונה אני מסכים.
היו"ר מאיר שטרית
תציג את עצמך בבקשה.
דורון אופק
שמי אופק דורון ואני טכנולוג ועוסק בטכנולוגיה.


למעשה היום כאשר אני מדבר על מחשב לדוגמה שמשתמש בזיהוי של טביעת אצבע, המידע של התמונה של טביעת האצבע שלי לא נשמר במחשב והסיבה היא פשוטה. כי אם מישהו יפרוץ למחשב, תהיה לו את טביעת האצבע שלי. למעשה הטכנולוגיה מספקת לנו היום כלים בהם הם סורקים את טביעת האצבע ולוקחים נתון מספרי מתוכה.
היו"ר מאיר שטרית
אתה מגיע לנתוני הזיהוי, אבל אנחנו עוד נגיע לשם.
דורון אופק
בדיוק. אלה נתוני הזיהוי.
יהונתן קלינגר
העניין הוא שאפשר לשמור את נתוני הזיהוי.
אבנר פינצ'וק
אני מבין שאדוני רוצה להצביע על כל סעיף מיד.
היו"ר מאיר שטרית
אני לא ממהר לשום מקום.
אבנר פינצ'וק
לגבי הסעיף הזה, סעיף ההגדרות, יש איזושהי בעיה והבעיה היא טכנית. אנחנו הרי לא רצים ומנתחים את ההוראות המהותיות שעושות שימוש בהגדרות האלה. יתכן שכאשר נגיע לדון בהן, יכול להיות שגם אדוני יחשוב אחרת.
היו"ר מאיר שטרית
אני יכול ללכת מלפני שורת הדין אבל לפי החוק ועדה מתנהלת וכל חבר ועדה צריך לדעת שכל דיון בוועדה יכולים להצביע על כל דבר. מי שלא בא לוועדה, זאת אחריות שלו. אני לא חייב הסבר לאף אחד על העניין, אבל אני לא ממהר לשום מקום.
אבנר פינצ'וק
כאן ההערה שלי היא בדיוק הפוכה.
היו"ר מאיר שטרית
לא הבנתי מה לא בסדר.
אבנר פינצ'וק
הכל בסדר אדוני, לפחות כרגע הכל בסדר. אני הצעתי שאדוני לא יצביע כבר ויאשר את הסעיף הזה. אדוני, אני לא פרנואיד שחושב שהכל קונספירציה. אין כאן שום קונספירציה.
היו"ר מאיר שטרית
היה ומחר נעבור את הדיון ונגיע לנקודה שתשנה משהו בסעיף של ההגדרות, נחזור ונשנה, אם צריך. אני חושב שאין צורך כי ההגדרות הן מאוד טכניות. החלק של ההגדרות הוא מאוד טכני.
אבנר פינצ'וק
אדוני, הצעתי את זה דווקא בגלל שאני לא יודע.
נירה לאמעי-רכלבסקי
כל הסעיפים שיש להם תלות בסעיף אחר והם יכולים להשתנות ממילא מהותית, אנחנו חייבים להשאיר לסוף. רק הסעיפים שיכולים לעמוד לבד, כמו לצורך העניין כאן סעיף המטרה שאולי מתי שהוא בעתיד גם נצטרך לחזור אליו, בכל מקרה עקרונית הוא יכול לעמוד לבדו, נצביע עליו ואולי היום לפנים משורת הדין לא נצביע.
היו"ר מאיר שטרית
בישיבה הבאה נצביע. נודיע לאנשים שמצביעים כדי שלא יהיו אי-הבנות.
אבנר פינצ'וק
תהיה הצפה בחדר.
היו"ר מאיר שטרית
לא תהיה הצפה. רק חברי הוועדה יכולים להצביע.
נירה לאמעי-רכלבסקי
לפעמים בכנסת יש נוהג להודיע על הצבעות בלבד.
דוד אטיאס
רציתי להוסיף לדבריו של יורם שההבדל בין טביעת אצבע לרשתית היא שבטביעות אצבע תמיד ניתן להביא את זה לידי מומחה שיוכל להשוות. עד כמה שידוע לי אין מומחה שיוכל להשוות בין טביעות עיניים.
היו"ר מאיר שטרית
לפי מה שהבנתי ממנו, זה לא פרקטי. אני לא רואה את השוטרים מסתובבים עם מיקרוסקופים ומסתכלים לעיני האנשים.
נירה לאמעי-רכלבסקי
בכל מקרה, כל אמצעי הזיהוי תמיד נקראים ביחד. שתי אצבעות ותמונה.
יורם אורן
כן.
נירה לאמעי-רכלבסקי
הם מחזקים אחד את השני.
יורם אורן
מבחינת השירות לאזרח, הוא יגיע פעם אחת, הוא יצולם וטביעות האצבעות שלו יילקחו לצורך הנפקת התעודות.
נירה לאמעי-רכלבסקי
כן, אבל כאמצעי זיהוי, הם תמיד יבואו ביחד.
יורם אורן
לא.
היו"ר מאיר שטרית
לא בהכרח. טביעת אצבע היא מספקת. לא צריך זיהוי פנים. כאשר מוצאים גופה של אדם או אדם בלי ראש שהוא נפגע,טביעת אצבע היא הגורם המזהה.
דורון אופק
זה בהתאם לצרכים, כי אם שוטר עוצר אותי, הוא לא בהכרח ייקח ממני טביעה, הוא יכול לעשות זיהוי חזותי, אבל מצד שני אם אני אהיה גופה, יהיה לו יותר נוח.
היו"ר מאיר שטרית
אם אתה מסתובב עם זקן גדול והשוטר לא מזהה אותך, התעודה היא מצ' כארד. ברגע שיש לך תעודה ביד, השוטר יכול לראות אם זה אתה או לא.
נירה לאמעי-רכלבסקי
זאת אומרת, יכול להיות שבעניין טביעת הפנים יהיה לשוטר חוסר ב-מצ', כי משהו השתנה בפנים.
היו"ר מאיר שטרית
הוא לא צריך להשתמש במאגר. התעודה עצמה היא מצ' כארד.
ישי עופר
לא חייב להיות שינוי בפנים עצמם. זה יכול להיות מצב של שינוי בתאורה או תנאים סביבתיים שגורמים לרמת הדיוק. זה חושך והוא לא יכול לעשות את ההשוואה הזאת, אז הוא ייקח טביעות אצבע. יכול להיות מצב שבא אדם שטביעות האצבע שלו מחוקות או יש חול, אז דווקא הפנים. אני יכול לתת דוגמה מלפני שבוע ביפן, שם תפסו ארבעה אנשים שניסו לחדור ליפן ללא אשרה, למעשה הם היו במאגר של האנשים שהם מנועי אשרה, ומה שהם הלכו, הם הלכו ועשו ניתוח כדי לשנות את טביעות האצבע שלהם, וכאשר עשו את הבדיקה הזאת במסופים של ביקורת הגבולות של יפן, המחשבים גילו משהו לא בסדר. הם קראו לזה אי רגיולריטיס. משהו לא בסדר. אז הם עשו את הבדיקה של תווי הפנים של אותם אנשים והם תפסו אותם. כלומר, זה יכול להיות משלים וזה יכול להיות במקום.


בהזדמנות זאת אני רוצה להעיר משהו, וגם דיברתי עליו עם יורם, שמבחינת המובהקות, צריך להבדיל בין המובהקות ורמת הדיוק של מה שנקרא אחד מול תעודה ושל אחד מול המאגר. ברמה של אחד מול תעודה, רמת המובהקות של תווי פנים היא גבוהה מאוד והיא גם זו שנבחרה למעשה להיות בדרכון המנדטורי. כאשר מדברים על מאגרים, יכולים להיות נתונים שונים. תלוי גם באיכות התצלומים.
היו"ר מאיר שטרית
הפעם גם לשם שינוי לא תהיה תעודה שמודבקת שאפשר להחליף אותה.
ישי עופר
כן, אבל איכות התצלומים כאן היא מאוד משמעותית. מאגרים יותר ישנים, צילמו אותם בצורה פחות מתאימה. ככל שהזמן הולך ועובר, מצלמים לפי הסטנדרטים, רמת הדיוק עולה משמעותית.
נירה לאמעי-רכלבסקי
אני משאירה כאן בצריך עיון לסוף, כי לא מצאתי הערה בחוק שאומרת מה קורה אם אזרח תמים מציג תעודה והמכשיר טוען שהוא משקר.
יורם אורן
יש לזה מענה.
נירה לאמעי-רכלבסקי
לא מצאתי בחוק סעיף שאומר מבחינה משפטית אם יש לו הגנה פרוצדורלית, איך הוא מוציא תעודה חדשה אם משהו התקלקל. אולי נשאיר את זה בצריך עיון כי זה בסעיף ההגדרות, אבל נצטרך להידרש לו.
אבנר פינצ'וק
יש לי שאלות די קצרות ואני לא יודע מי מוסמך לענות עליהן. למה מגדירים זיהוי ולא מגדירים אימות?
ישי עופר
זיהוי זה איידיפיקיישן. אימות זה וריפיקיישן אוטנטיקיישן. זיהוי זה תמיד אחד מול רבים.
אבנר פינצ'וק
השאלה היא יותר משפטית. שאלה לסדר שאולי התשובה תעזור לנו בהמשך הדיון. למה נדרשת הגדרה של זיהוי ולא אימות?


שאלה שנייה. כאשר מדובר על תוצאות זיהוי, מדובר בין היתר על השוואה מול נתונים ביומטריים הכלולים במאגר ואמצעים הכלולים במאגר. בדברי ההסבר כתוב "במקרים חריגים". אומרים שבמקרים חריגים לא מול הנתונים אלא מול האמצעים. האם כאן הכוונה היא שמול האמצעים תהיה השוואה רק ברגע שהגורם האנושי נכנס, הבדיקה של המומחה?
ישי עופר
בעיקרון התשובה היא כן. זאת אומרת ההשוואות הסטנדרטיות יהיו מול התבניות ומול הנתונים. זה גם מבחינת ביצועים וגם מבחינת האלגוריתמים, אבל ישנם מצבים קיצוניים שאפשר גם לעשות השוואה מול תמונות כמו שגם יורם אמר בזמנו, השוואה אנושית.
אבנר פינצ'וק
אז ההשוואה היא בידי הגורם האנושי.
יורם אורן
אתה רוצה לתת אפשרות לגורם אנושי להכריע בשאלות של ספק.
אבנר פינצ'וק
שאלתי אם לזאת הכוונה.
ישי עופר
כן.
דורון אופק
למעשה אם אני מבין נכון, משמרים כאן את שתי האופציות, רוב הזיהוי יהיה על בסיס תבניות וכאשר יהיה צורך, יוסיפו את הגורם האנושי.
נירה לאמעי-רכלבסקי
האם יש השלכה על חוק סדר הדין הפלילי, נטילת אמצעי זיהוי מחשודים?
איילת אלישר
באופן כללי. חשבתי להגיע לזה בהקשרים של המשטרה, אבל יש בעצם שני מסלולים שאנחנו מדברים עליהם. יש מסלול של אדם תמים ויש מסלול של אדם חשוד. ככל שאדם תמים מתבקש להציג תעודה, יש לנו כאן את הסמכויות לבדוק מי הוא. אם מדובר באדם תמים, חל החוק הקיים בנושא של תעודות זהות. מה קורה כאשר מבקשים מאדם תעודת זהות והוא אומר שאין לו? ככלל, אם הוא לא חשוד בשום דבר, אנחנו לא עושים אתו שום דבר ויש לו אפשרות להציג את תעודת הזהות לאחר מכן במשטרה, לאחר כמה ימים. המצב השני הוא באמת מצב בו מדובר בחשודים. בעיקרון, כאשר אדם חשוד והוא לא מזוהה מספיק טוב, למשטרת ישראל יש סמכות להביא אותו לתחנת משטרה.


בסיטואציה הזאת קודם כל הזיהוי מול המערכת יכול לאפשר לו להסיר מעצמו לעתים את החשד. כלומר, אם נדע שהוא זה הוא, לא נצטרך לקחת אותו לתחנת המשטרה כי נדע על המקום שהוא זה הוא. בכל מקרה, אם הוא חשוד, קמות ועולות הסמכויות שנמצאות.
נירה לאמעי-רכלבסקי
זאת אומרת, המאגר הזה יחליף את המאגר שיש לכם של חשודים?
איילת אלישר
לא. ממש לא. לא רק שהוא לא יחליף אלא הוא נפרד, הוא שונה, הוא לא קשור. אני כמשטרה, כאשר יש לי אדם שהוא חשוד, קודם כל יש לי סמכויות לטפל בו כחשוד. יש לי סמכויות ליטול ממנו טביעות אצבע על פי החסד"פ ולהשוות אותן גם מול המאגר.
היו"ר מאיר שטרית
גם היום.
איילת אלישר
כן. אני אומרת שיש לי את הסמכויות האלה היום בחוק.
יהונתן קלינגר
כאשר את אומרת שיגיע אדם שלא יהיה מזוהה ותיטלי ממנו ותזהי אותי, זה יהיה און-ליין?
איילת אלישר
אין און-ליין. הרעיון הוא כן לאפשר. זה לא יהיה און-ליין.
היו"ר מאיר שטרית
במקרה הזה לא יכול להיות און-ליין. אין אופציה כזאת.
איילת אלישר
לכן אמרנו שזה לא און-ליין.
יהונתן קלינגר
כן יכול להיות און-ליין לפי סעיף 13.
היו"ר מאיר שטרית
אני אומר לך שאם החוק לא מגדיר את זה, זה יוגדר בהתאם. על פי הנתונים שכתובים בחוק הזה ועל פי הכוונה, במאגר הזה לא יהיה שום און-ליין. במאגר הזה שיוקם יהיה מאגר נפרד לטביעות אצבעות, מאגר נפרד למספרי תעודות הזהות ושני המאגרים היו מוצפנים. יש הפרדה מוחלטת בין שני המאגרים ואין גישה לאדם שעובד בטביעות אצבעות לתעודות זהות וההפך כל אחד ינוהל בנפרד ושניהם מוצפנים. יש בעיה של זהות, המשטרה יכולה לטלפן לרשות, לשלוח טביעת אצבע ולבקש זהות. הם בודקים את טביעת האצבע מול הטביעות הקיימות. במידה שטביעת האצבע הזאת קיימת, אז זה עובר לגוף השני שיבדוק את מספר הזהות של האדם הזה. אין שום דרך און-ליין לקבל שום דבר מתוך הרשות מכיוון שהמאגרים האלה סגורים, לא פתוחים לשום רשת, לא מחוברים החוצה ברשת, אי אפשר להיכנס אליהם והם יהיו שמורים היטב. כל החששות של האנשים, אני מוכן לומר שאת קצת פרנויה. במקרה הזה עשו את כל הצעדים האפשריים כדי למנוע שתהיה איזו אפשרות לפרצה כלשהי.
אבנר פינצ'וק
יכול להיות שנצטרך להעביר את זה לסעיף 8 משום שאני חושב שזה חשוב מאוד מה שאדוני אמר.
היו"ר מאיר שטרית
מאה אחוז. לכן אנחנו יושבים כאן. אני רוצה לומר לך את האמת, אני הייתי אמנם שר הפנים ודחפתי את החוק הזה, אבל לא ישבתי על פרטי הדיון ולכן עבורי גם כל הפרטים הם חדשים ואני לומד אותם כמוך. לכן מבחינה זאת, אני לא נעול על איזשהו דבר ועל כל פרט שכתוב כאן. אני למדתי בדיוק כמוך את הפרטים ונלמד אותם ביחד.
דורון אופק
יסלח לי כבודו, תיקון, אבל יכול להיות שאני טועה. אם אני מבין נכון, אתה טוען שהמאגר לא יהיה און-ליין לטובת שאילתות, אבל טכנולוגית סביר שהמאגר יהיה מחובר לרשת.
היו"ר מאיר שטרית
לא. התשובה היא לא. לא יהיה.
דורון אופק
על מנת לשכפל את הנתונים.
היו"ר מאיר שטרית
שוב אני אומר לך, לא יהיה מחובר לשום רשת.
דורון אופק
יש מה שנקרא DRP – דיזסטר ריקברי.
היו"ר מאיר שטרית
לא יהיה מחובר לשום רשת.
דורון אופק
יהיה לנו מאגר יחיד שהוא נקודה יחידה.
היו"ר מאיר שטרית
גיבוי הוא לא רשת.
דורון אופק
אני מדבר על DRP.
היו"ר מאיר שטרית
הוא לא מחובר ברשת לשום מקום.
יורם אורן
עוד דבר שחשוב להזכיר בהקשר הזה של אמצעי זיהוי ביומטריים. מה שאנחנו מדברים זה בנושא של טביעות האצבע, על מה שנקרא טביעות שטוחות, לא מגולגלות אלא משהו בסדר גודל של בערך סנטימטר וחצי ריבועים בשתי האצבעות האלה. מה שנותן לנו בטכנולוגיות הקיימות, וגם אלה שנראות בעין בשנים הקרובות, איזושהי רמת דיוק שאנחנו רוצים לשים אותה כמין כלל אצבע שמנחה אותנו של בערך שגיאה אחת ל-10,000 בדיקות.
אבנר פינצ'וק
יש לי עוד שאלה וזאת שאלה משפטית והיא יותר למשפטנים ולנסחים. אותי מטרידה הגדרה שאיננה והיא לגבי ייטלו. הנטילה. כמו שאני הבנתי, הכוונה של המשטרה, של משרד הפנים, שהשימוש במאגר ייעשה על סמך אמצעים ביומטריים שניטלו בנסיבות מסוימות. אני הייתי שואל למה אין כאן הגדרה של נטילה, כי אני חושב שיש כאן נקודה מאוד קריטית. אני לא חושב רק על טביעות אצבע אלא אני חושב גם על תצלומי פנים. שיהיה ברור באיזה נסיבות הנטילה תהיה לפי החוק שבאמצעותה אפשר לבצע תהליך של סימון ומתי לא.
נירה לאמעי-רכלבסקי
אתה מתייחס לסעיף 4. ראית את סעיף 3 ו-4?
אביטל שטרנברג
האם אתה חושב שצריך להוסיף משהו לסעיפים 3 ו-4?
היו"ר מאיר שטרית
עוד לא הגענו לשם.
אבנר פינצ'וק
כשאני אומר שאני שואל, בדרך כלל אני מתכוון למה שאני אומר.
אביטל שטרנברג
איזה מלים אתה רוצה להוסיף בסעיפים 3 ו-4 או שאתה רוצה לייצר בנפרד מהם גם סעיף של הגדרה?
קריאה
אולי הכוונה ברוח סעיף 7.
אבנר פינצ'וק
בדרך כלל הנטילה תהיה נטילה רצונית אבל עכשיו אנחנו מדברים על מקרים בהם היא לא תהיה רצונית.
קריאה
אלינו באים כאשר רוצים לקבל תעודת זהות או כאשר חייבים לקבל תעודת זהות או מסמך נסיעה.
איילת אלישר
אנחנו לא מדברים על נטילה בלתי רצונית על ידי המשטרה.
קריאה
אבל הוא צודק שנטילה לא מוגדרת בשום מקום.
איילת אלישר
היא גם לא מוגדרת בחוק החיפוש. יש לנו חוק שלם, חוק החיפוש בגוף שעוסק בנטילת אמצעי זיהוי. גם שם אין הגדרה כי מדובר בכל מיני טכניקות שהן לא מתאימות לפי דעתי לחוק.
היו"ר מאיר שטרית
זאת חקיקה ראשית ואלה תקנות.
איילת אלישר
ההגדרה היחידה שיש לעניין נטילה, זה לרבות סריקה. זה אומר שאתה יכול ליטול או בגלגול או בסריקה. יש כל מיני טכניקות. כאן אנחנו מדברים גם על נטילה של טביעות אצבע וגם על נטילה של איך יעשו את תמונת הפנים.
היו"ר מאיר שטרית
מבחינת החוק הזה, המקום היחידי בו נוטלים טביעות אצבעות מבחינתו של משרד הפנים, זה הרי חוק של משרד הפנים, יהיה בשלב של ההרכשה של תעודת זהות, דרכון או תעודת מסע. זה הזמן היחידי בו נוטלים נטילה.
אבנר פינצ'וק
את זה הבנתי, אבל כאשר מדובר על תוצאות זיהוי, מדובר כאן על השוואה בין אמצעים ביומטריים שניטלו מאדם או על נתונים ביומטריים שהופקו מהם לבין הנתונים שבמאגר.
היו"ר מאיר שטרית
נכון. זאת אומרת מאדם טביעות אצבעות.
אבנר פינצ'וק
לא על הנטילה הזאת אני שואל.
היו"ר מאיר שטרית
ניטלו מאדם טביעות אצבעות שלו והן נמצאות במאגר. חלילה וחס אותו אדם יושב באוטובוס והאוטובוס מתפוצץ ולא מזהים אותו. אז נוטלים טביעות אצבעות מגופתו ובודקים אותן מול המאגר כדי לזהות אותו. זאת נטילה אחרת שאיננה קשורה לחוק הזה והיא מוגדרת בחוקים אחרים. אומרת לך היועצת המשפטית של המשטרה שגם היום המשטרה מוסמכת כאשר יש אדם חשוד.
יהונתן קלינגר
אנחנו מדברים על ההשוואה בין התוצאות שניטלו במקור ולא רק על ידי שוטר. יש אמצעי זיהוי שלי ונתוני זיהוי שלי במאגר, האם ההשוואה שלהם מול אמצעי זיהוי שניטלו אך ורק ממני באותו רגע או לדוגמה מול מצלמות אבטחה שיושבות בקניון?
היו"ר מאיר שטרית
אין אופציה כזאת בחוק. אנחנו מדברים על טביעות האצבעות שנלקחו במאגר.
אבנר פינצ'וק
זה מה שמטריד אותי. אני אתחיל מהסוף. אני הייתי רוצה שהחוק הזה, ביום שבו ירצו לעשות שימוש במידה ויזואלי שנאגר במאגרים, שניזון ממצלמות במעגל סגור, ביום שירצו לעשות שימוש במידע הזה ולהצליב אותו מול המידע שנמצא במאגר, יצטרכו לבוא – זאת הבקשה שלי. אני מניח שזה מקובל גם עליכם.
נעמה פלאי
לפי החוק הזה אתה לא מגיע למחוקק אלא אתה מגיע לבית המשפט. ביום שבו יש לך שודד שנמצא בזירה ואתה צילמת את פניו ואתה עכשיו רוצה לבקש ממשרד הפנים שיעשה סריקה מול המערכת כדי למצוא את אותו שודד או את אותו אנס, לפי החוק הזה אתה פונה לבית המשפט ובאיזונים המאוד כבדים שהוצבו בפנינו, שבית משפט צריך לאזן, יכול להיות הוא ייעתר ויאפשר לנו לקבל את המידע הזה מתוך המאגר.
אבנר פינצ'וק
זאת הבהרה חשובה ואני מציע שנחזור אליה כאשר נדון בסעיף. זאת אומרת שהשימוש בדאתה שהתקבל ב-CCTV, ממצלמות, הוא יעשה אך ורק בנתיב הזה וכך אנחנו צריכים לשאוף לנסח את החוק.
היו"ר מאיר שטרית
כך זה כתוב.
איילת אלישר
זאת הכוונה ואני גם אמרתי את זה בפתיחת הדיון. זה הערוץ.
היו"ר מאיר שטרית
כאשר נגיע לסעיף הזה, אתה יכול לחזור על ההערה.
איילת אלישר
אני בזמנו הצגתי שני מצבים, האחד שיש בפנינו אדם ואנחנו מבקשים לעשות השוואה, והשני, בו אין לפנינו אדם. בסיטואציה שיש בפנינו אדם, אכן אנחנו בעצם לפי נוסח החוק כאילו נוטלים ממנו ומשווים. זה גם באמת רשום כנטילה, אבל זאת כמובן לא הנטילה הראשונית לצורך ההרכשה אבל זה גם מנוסח כנטילה.
נעמה פלאי
בעצם לאורך כל החקיקה יש לך את המילה נטילה. זה מופיע לך בסעיף 3, עובד משרד הפנים, בסעיף 4, נטילה לצורך השוואה מול מסמך. הכוונה היא לנטילה לפי החוק. יכול להיות שמה שחסר מבחינת מה שאתה שואל כתוצאת זיהוי, זה תוצאת הליך ההשוואה בין אמצעים ביומטריים שניטלו מאדם לפי חוק זה. אם זה מה שחסר, אפשר להוסיף את זה. באיזשהו מקום זה מינוח טכני של נטילה. יש לנו גם את סעיף 34 שמדבר על אופן הנטילה שיוסדר בתקנות.
אבנר פינצ'וק
התקנות זה יפה, אבל כאשר נגיע לזה, פשוט נוודא הכוונה הזאת קיימת. אם יש הסכמה על הכוונה, זה בסדר גמור.
נעמה פלאי
אם נוסיף כרגע לפי חוק זה בלבד, אני חושבת שזה יהיה ברור.
היו"ר מאיר שטרית
נעמה, מה הצעת?
נעמה פלאי
אני הבהרתי שמה שאנחנו אמרנו לעניין הנטילה, זאת נטילה שמופיעה בסעיפים הספציפיים. זאת אומרת, נטילה לפי סעיף 3 ולפי סעיף 4.
היו"ר מאיר שטרית
סעיף 3 הוא סעיף הנטילה.
אבנר פינצ'וק
אפשר להוסיף לפי חוק זה. זה אומר שהחוק הזה והתקנות שלו הם יחלשו על כל התהליך הזה. שלא אחר כך ישתמשו במאגר להצליב נתונים שניטלו לפי חוק אחר.
היו"ר מאיר שטרית
מה זאת אומרת? נחזור למצב בו המשטרה מוצאת גופה של מישהו.
יהונתן קלינגר
גופה של מישהו, זאת לא הבעיה. הבעיה היא מה קורה כאשר מביאים צילום של הפגנה שיש בה אלפי אנשים.
ישי עופר
אני חושב שזה יוצר בעיה. המשטרה מצאה משהו ונטלה לא לפי חוק זה אלא לפי חוקים אחרים אבל היא עדיין רוצה לבדוק מול המאגר. אז היא צריכה לפנות לבית המשפט. אני חושב שכדאי לשים לב לזה. צריך לשים לב – ושהמשטרה תתייחס לזה – שאם אומרים רק לפי חוק זה, לכאורה זה חוסם חלק מהדברים שכתובים בחוק הזה.
איילת אלישר
אני לא רואה בזה בעיה. אמרתי, יש שני מצבים. נטילה היא נטילה מאדם. ברגע שאני נוטלת מאדם, הסמכויות הן לפי סעיף שמגדיר את זה. ברגע שאני מדברת על – אתם קוראים לזה נטילה ואנחנו לא קוראים לזה נטילה – שימוש בטביעה שנמצאת בזירה, שימוש באיזושהי מצלמה שמגיעה לידיי. אני לא קוראת לזה נטילה. תגדירו את זה איך שאתם רוצים, אם אתם חושבים שזאת נטילה.
אבנר פינצ'וק
זאת הייתה ההערה הטכנית שלי, שלסעיף ההגדרות קשה מאוד להתייחס. את הכוונה הבנו.
היו"ר מאיר שטרית
יש למישהו הערות נוספות לסעיף 2? אין. אנחנו עוברים לסעיף 3.
נירה לאמעי-רכלבסקי
פרק ג': נטילת אמצעי זיהוי ביומטריים

3.
נטילת אמצעים ביומטריים לצורך הנפקת מסמך זיהוי

(א)
עובד משרד הפנים שהשר הסמיכו לכםך, מוסמך ליטול מתושב אמצעי זיהוי ביומטריים, לצורך הנפקת מסמך זיהוי לאותו תושב, שיכלול אמצעים כאמור או נתוני זיהוי ביומטריים שיופקו מהם, ובלבד שעובד משרד הפנים וידא ואימת קודם לכן את זהותו של אותו תושב.

(ב)
אמצעי זיהוי ביומטריים שניטלו לפי הוראות סעיף קטן (א) יועברו לרשות לצורך הפקת נתוני זיהוי ביומטריים והכללת האמצעים והנתונים הביומטריים במאגר הביומטרי כאמור בסעיף 8(א),ף וכן לצורך קבלת תוצאת זיהוי וקבלת אמצעים ונתונים ביומטריים לשם שילובם במסמך הזיהוי, לפי סעיף 12.
סעיף 12 בסימן (ב) מדבר על העברת מידע מהמאגר למשרד הפנים. מדובר על העברת מידע לצורך הנפקת מסמך זיהוי.
נעמה פלאי
סעיף 3 הוא הסעיף שבעצם דן בשלב ההרכשה הראשונה. תושב מגיע למשרד הפנים ונוטלים ממנו את אמצעי הזיהוי הביומטריים, הדגימות הביומטריות, לצורך הנפקת מסמך הזיהוי. זה שלב ההרכשה הראשונה ובשלב הזה הדרישה, כפי שניסחנו אותה בחוק וכתבנו באופן מפורש, צריך לעשות וידוא ואימות זהות וזה יהיה הדבר הראשון שעושים לתושב כדי שאפשר יהיה לעשות את ההרכשה הראשונה לצורך הנפקת מסמך הזיהוי.


אותם אמצעי זיהוי ביומטריים מועברים לרשות ושם עושים את הנפקת הנתונים הביומטריים ואז מתבצע כל מה שאמרנו, ההחזרה בלי הרשת, והם חוזרים לצורך הוידוא שאנחנו נותנים את התעודה לאדם הנכון ואין כאן כפילות בזהויות, ולקבל את אותם אמצעים ונתונים שצריך להכליל אותם באופן פיזי בתוך התעודה, וזאת המשמעות של סעיף 12.
נירה לאמעי-רכלבסקי
אני לא כל כך הבנתי את שילובם במסמך הזיהוי.
נעמה פלאי
ההכנסה לתוך תעודת הזהות עצמה.
נירה לאמעי-רכלבסקי
המחשב לא עושה את זה באותו רגע.
נסים אליאסף
אנחנו נוטלים את אמצעי הזיהוי הביומטריים, את התצלום ואת התמונה, מעבירים את זה למרכז ההנפקה לצורך ההנפקה ולמאגר. המאגר עושה את הבדיקות שהוא עושה ובמידה שיש בעיה, הוא מרים טלפון לעובד משרד הפנים ואומר לו שיש בעיה במספר זהות זה וזה.
נירה לאמעי-רכלבסקי
מרכז ההנפקה יהיה במשרד הפנים או ברשות?
נסים אליאסף
הוא לא בתוך הרשות. אחד, הוא באזור המדפיס הממשלתי לצורך דרכונים, ובמפעל, לצורך הנפקה של תעודות זהות. במקום שמייצרים את התעודות.
אבנר פינצ'וק
עובד זה כל עובד משרד פנים בכל לשכה?
נסים אליאסף
לא כל עובד משרד פנים אלא רק מי שהשר הסמיך אותו.
אבנר פינצ'וק
לנטילה.
נסים אליאסף
לנטילה, כן.
דורון אופק
אנחנו מתווכחים כאן שעות על נושא המאגר. יש כאן כשל בשלב ההרכשה. כלומר, בשלב ההרכשה מישהו יכול לשבת על קווים ולשתות מידע. למעשה צריך לכסות את זה טכנולוגית.
נסים אליאסף
אני חושב שזה מכוסה.
אבנר פינצ'וק
זה מכרז שכבר פרסמתם לפני כמה חודשים?
נסים אליאסף
כן.
אבנר פינצ'וק
ביקשתי לקבל אותו ולא קיבלתי. כבר הפצתם את זה למתמודדים וביקשתי לקבל את המכרז.
נסים אליאסף
יכולת לקנות כמו כל הספקים, אבל אם אתה רוצה, אני יכול להביא לך את זה לישיבה הבאה.
אבנר פינצ'וק
אני אשמח מאוד.
נירה לאמעי-רכלבסקי
אני רוצה להבין עוד משהו. אני מבינה שלפי סעיף (ד) אי אפשר עדיין לאגור את מה שנוטלים. איך זה הולך? נוטלים 20 ומעבירים? מה אמצעי הביטחון כאן? בכל זאת הדגימה ניטלת, ואז מה קורה? איפה היא נמצאת? היא נמצאת הרי בתוך איזשהו מחשב של הנטילה, לא?
יורם אורן
נכון. הצורה שאנחנו קבענו לעשות את זה היא מאוד פשוטה והיא גם מופיעה במסמכי המכרז, אבל אני אומר את זה לפחות ברמת ראשי פרקים. יש את האקט של צילום, יש את האקט שהאדם מניח אצבע ואחרי כן עוד אצבע על אותו חיישן שדוגם את טביעת האצבע. מה שנוצר כתוצאה מזה אלה קבצים שעוברים תהליך של הצפנה במנגנון א-סימטרי. אם כן, בתהליך הזה נוצרים למעשה שלושה קבצים: תמונה ושתי אצבעות. הם עוברים הצפנה בתהליך אי-סימטרי.
נירה לאמעי-רכלבסקי
זה אמור לגבי כל אחד שנותן?
יורם אורן
עבור כל אחד. אותו מקום שיודע לקחת את זה ויודע להצפין, לא יודע בעצם לפענח את מה שהוא הצפין. יש כאן כמה מטרות כאשר האחת היא להגן על אותו מידע, מה שנקרא אין טרנזיט. בזמן הוא משונע ממקום למקום. בצורה הזאת למשל רק אותו מרכז הנפקה שבאמת צריך להיות נגיש למידע, יכול לפתוח את זה. רק המאגר שבעצם צריך להיות נגיש למידע יודע לפתוח את זה, אבל אף אחד בדרך לא יכול לעשות בזה שימוש. זה גם מאפשר לנו למשל שהכניסה למאגר תהיה תמיד חד-כיוונית. המאגר לא צריך להעביר את המידע הזה לצורך הנפקה. ההנפקה מגיעה מלשכות משרד הפנים בתצורה הזאת המוצפנת. זה עובר למרכז ההנפקה, שם משתמשים בזה, שם גם לא שומרים את זה בעצם. זאת אומרת, אסור להם לשמור מידע שהוא מידע אישי, מעבר לדברים שהם צריכים בשביל ההתחשבנויות מולנו או דברים כאלה.
דורון אופק
אם אני מבין את מה שאתה אומר, לוקחים את זה בתחנת משרד הפנים, מצפינים את זה בפאבליקים, מעבירים לתחנת ההנפקה ושם זה אמור להיפתח כי צריכים להכניס את זה לכרטיס.
יורם אורן
כן.
דורון אופק
שוב יצפינו את זה שם ויעבירו את זה למאגר?
יורם אורן
לא.
דורון אופק
אז איך זה מגיע למאגר?
יורם אורן
המאגר מקבל את העותק המוצפן מהלשכה.
דורון אופק
לא טוב, כי יהיה לך מפתח גם במאגר וגם במרכז ההנפקה. יהיו שני מפתחות.
יורם אורן
נכון. שוב, כאן אני מתחיל לצלול לתוך המימוש. זה עובר איזושהי היררכיה בדרך שמנתקת את הקשר הזה. נגיד את זה כך.
היו"ר מאיר שטרית
כדאי להסביר.
יורם אורן
אנחנו לא יכולים להסביר.
היו"ר מאיר שטרית
אני לא מדבר על הפרטים הטכניים אלא אני רוצה להבין איך זה עובד. אדם בא ללשכה של משרד הפנים בשביל לקבל תעודת זהות או דרכון. הוא נותן טביעות אצבע ונותן צילום פנים. מצלמים את פניו. הצילום נעשה אוטומטית. אתה נכנס לארצות-הברית, בשדה התעופה מצלמים אותך וזה עובר אוטומטית למאגר שלהם. אני שואל איך אצלנו זה עובד. אני רוצה שתסביר לא את הצד הטכני אלא איך זה עובד, את הפרוצדורה.
יורם אורן
ברמת הפרוצדורה, הוא יצולם, ייקחו ממנו את הטביעות, הנתונים האלה יוצפנו באיזשהו מנגנון.
היו"ר מאיר שטרית
לוקחים את הטביעות על גבי נייר?
יורם אורן
לא, על חיישן.
היו"ר מאיר שטרית
באים באותו יום מאה אנשים, וטביעות אצבע של מאה האנשים האלה יהיו על מה? על מחשב?
יורם אורן
אלה קבצים במחשב שמוצפנים באופן אוטומטי.
היו"ר מאיר שטרית
מה עם צילומי הפנים?
יורם אורן
גם צילומי הפנים מוצפנים.
היו"ר מאיר שטרית
במחשב הזה.
יורם אורן
כן.
היו"ר מאיר שטרית
איך האינפורמציה הזאת עוברת מהלשכה בתל-אביב למאגר? תסביר לי איך מעבירים את החומר הזה מהלשכה בקריית שמונה, בירושלים ובתל-אביב למאגר?
יורם אורן
זה מעובר קודם כל בקווי תקשורת מוצפנים ברשת של משרד הפנים למערכת אביב. הנתונים האלה נלקחו בלשכה, הוצפנו במקור כשהם נלקחו ועכשיו הם הופכים להיות איזשהו שדה בתוך בסיס הנתונים הקיים של משרד הפנים, אם כי השדה הזה הוא מוצפן והוא לא שמיש בתוך הרשת של משרד הפנים. השלב הבא הוא שהנתונים האלה צריכים לעבור למקום בו מנפיקים תיעוד. המעבר הזה נעשה דרך משהו שאנחנו קוראים לו אייר-גפ, חריץ אוויר. זאת אומרת, זה לא חיבור רשת אלא זה משהו שהוא מצד אחד גם יש לו רוחב סרט מאוד נמוך, זאת אומרת, כדי להקשות על תקיפות דרכו, וגם משהו שמישהו צריך לקחת איזשהו אלמנט פיזי מצד אחד, להעביר אותו תהליך ולשים אותו בצד השני. מרכז ההנפקה קיבל את הנתונים האלה, הנתונים האלה עוברים איזה שהם תהליכים שנפרט אותם בצורה אחרת, ואז הנתון המוצפן נפתח ונרשם לתוך התיעוד הלאומי. אחרי כן הוא נמחק כי מרכז ההנפקה לא צריך את הנתון הזה יותר.
היו"ר מאיר שטרית
ברגע שהוא הכין את התעודה לאותו אדם, הנתונים של אותו אדם נמחקים.
יורם אורן
אגב, כל הנתונים האישיים שלו ולא רק הנתונים הביומטריים. כל הנתונים האישיים.
היו"ר מאיר שטרית
פרטים אישיים, משפחתו, כתובת – הכל נמחק.
יורם אורן
כן, כל הנתונים האישיים האלה לא נאגרים שם כדי להימנע מלייצר מאגר.
נירה לאמעי-רכלבסקי
מלכתחילה השדה המוצפן שנוצר חייב לכלול כמובן מספר תעודת זהות לצד הנתונים הביומטריים שנלקחו.
יורם אורן
כן.
נירה לאמעי-רכלבסקי
כאשר האדם בא לתת.
יורם אורן
כן, כי אלה הנתונים שמרכז ההנפקה צריך אותם כדי לרשום אותם בתעודה.
נירה לאמעי-רכלבסקי
איך השדה המוצפן יורד מהמערכת הכללית, מבסיס הנתונים של משרד הפנים?
יורם אורן
אני לא מבין את השאלה.
נירה לאמעי-רכלבסקי
אמרת שנוצר שדה מוצפן בבסיס הנתונים של משרד הפנים ברגע שזה עבר.
יורם אורן
הנתונים המוצפנים נשמרים בשביל שנוכל לעשות הנפקות חוזרות. למשל, אדם בא ועשה את ההרכשה בשביל תעודת זהות, חודשיים-שלושה-חצי שנה אחרי כן הוא רוצה דרכון, הוא למעשה לא צריך לעשות הרכשה מחדש.
דורון אופק
אתה למעשה אומר לי שבמשרד הפנים נשאר המאגר בצורתו המוצפנת ולא ברשות.
יהונתן קלינגר
רק לתקופת זמן מוגבלת.
נירה לאמעי-רכלבסקי
נוצר עוד מאגר של שדות מוצפנים במשרד הפנים.
אבנר פינצ'וק
סעיף 3 לא מספר את זה. זה גם לרעתם.
ישי עופר
אני כרגע מדבר על מה שכתוב בחוק, מבחינת התהליכים, ויורם יתקן אותי אם אני טועה, אבל בעיקרון התהליך הראשון שדיברנו עליו מבחינת מטרת המאגר זה קבלת זיהוי. זאת אומרת, אם האדם מנסה "לעבוד" עלינו, מדובר כאן על מזויף, בשלב הראשון אני צריך לבדוק וזאת מטרת המאגר וזאת התוצאה. אם זה תקין, אפשר להמשיך הלאה. אני מדבר מבחינה לוגית ולא מבחינה פיזית ואיך זה בדיוק יתממש. אם זה תקין, אפשר להמשיך הלאה ולעבור לשלב ההנפקה. מה שעוד כתוב כאן זה שבעצם האמצעים עוברים למאגר ומי שמפיק מהם את הנתונים זאת הרשות. זאת אומרת, אם שמים נתונים גולמיים, את הנתונים הבסיסיים, לכאורה הם יכולים לעבור ישר, אבל מבחינת התהליך, מי שמפיק את הנתונים והופך את האמצעים ואת התמונה לדרך אלגוריתם, זאת הרשות ואז היא מעבירה את הנתונים האלה, או את האמצעים או את הנתונים, כאשר גם האמצעים יכולים להיות לא בדיוק התמונה הגולמית. יכול להיות שלוקחים תמונה גולמית גדולה ואחרי כן שמים על התעודה תמונה מוקטנת.
נירה לאמעי-רכלבסקי
יש לנו סעיף הרכשה חוזרת.
ישי עופר
לגבי הרכשה חוזרת, מה שהוסבר כאן מבחינת המטרות, בא אדם, עושים בדיקה מול המאגר. כלומר, בודקים את הנתונים שהאדם מביא עכשיו.
נירה לאמעי-רכלבסקי
לא, אבל נאמר לנו שהשדה המוצפן במשרד הפנים נשמר להרכשה.
דורון אופק
לפי מה שמוסבר, יש מאגר שני במשרד הפנים.
ישי עופר
אדם בא לקבל תעודה חדשה, בודקים מול המאגר.
דורון אופק
יש משהו שלפחות מנקודת המבט שלי, מי שירצה לפרוץ או לפגוע לא יקרא את זה ולא מעניין אותו מה כתוב כאן. הוא יתקוף, הוא יחפש את נקודות החולשה בתהליך והתהליך צריך להיות חזק לא פחות ממה שכתוב כאן.
ישי עופר
אני מפריד כאן בין העיקרון למימוש. איך עושים את זה בדיוק כדי שלא יקרה, זה סיפור אחר. ברור לפי החוק שיש נקודות שצריך להגן עליהן. כל פעם שאתה לא נמצא במאגר אלא עד שמגיעים הנתונים, אתה צריך להגן עליהם. גם יורם התייחס לזה, אבל זה ברור לנו שצריך להגן על המקומות האלה.
דורון אופק
בדיוק, הכוונה של כולנו היא להגן עליהם.
אבנר פינצ'וק
אני חושב שיש כאן בעיה מכל הכיוונים. אני חושב שכל התהליך שתיארתם הוא לכאורה לא חוקי ואתם מסתבכים במה שכתוב כאן.
נירה לאמעי-רכלבסקי
נכון. השימוש בשדה המוצפן של הנטילה הראשונה לצורך הרכשה חוזרת שלושה חודשים אחר כך, בפירוש לא כתוב כאן. לכאורה גם אם יומיים אחר כך אני ארצה דרכון, הכוונה היא לבוא ולבדוק את האצבע שלי במאגר שברשות ולא בשדות המוצפנים שנשמרים. זה אמור להיות מושמד. אולי להישמר תקופת זמן קצרה.
היו"ר מאיר שטרית
תפסיקו עם הפרנויה. אנחנו לא הראשונים בעולם שעושים מאגרים ביומטריים. במדינות אירופאיות רבות יש היום מאגרים ביומטריים וגם בארץ מסתבר לי, לצערי, זאת עובדה, שיש מאגרים ביומטריים של מאות אלפי אנשים בכל מאגר.
יהונתן קלינגר
מאגרים וולנטריים.
היו"ר מאיר שטרית
בסדר, מאגרים וולנטריים, אבל מה זה משנה מבחינת זכויות האזרח? זה לא משנה בכלל. לפי דבריך אותם מאגרים וולנטריים, אני יכול היום לתקוף אותם, לקחת טביעות אצבעות של 700 אלף אנשים עם כל הנתונים שלהם, אז מה זה משנה וולנטרי או לא וולנטרי? מה אני יכול לעשות עם זה? לכן אני אומר, אל תאיימו, זה לא כזה איום דרסטי. עובדה ש-99,9 אחוזים מהאנשים נותנים וולנטרית טביעות אצבעות שלהם. לכן אל תעשו מזה איזשהו שד כי הוא לא שד. תפסיקו עם האיומים האלה כי אני לא מקבל אותם.
אבנר פינצ'וק
לא מאיימים.
היו"ר מאיר שטרית
לא דיברתי אליך. אני אומר לכם, אל תעשו דמון כי זה לא דמון. אנחנו לא ממציאים את הגלגל מחדש. אנחנו לא מדינה שונה מיתר המדינות בעולם ודמם של האנשים שלנו לא יותר סמוך מדמם של האנשים בעולם.


אני רוצה לחזור לדיון של החוק ולא להפחדות. אני רוצה להבין את התהליך של ההרכשה. אני מבין שלפי מה שמוצע אמורים אזרחי ישראל בעתיד, עם אישור החוק, לבוא ללשכות משרד הפנים במקומות שונים, לאנשים שיוסמכו על ידי שר הפנים לקחת טביעות אצבע וצילומי פנים. עד כאן זה נכון?
יורם אורן
כן.
היו"ר מאיר שטרית
אני בא למשרד הפנים, מצלמים אותי, לוקחים ממני טביעות אצבע. מה עושים עם זה? אתה אומר שזה נשמר בתוך מחשב.
קריאה
עם מספר תעודת הזהות שלך.
היו"ר מאיר שטרית
בסדר, אין לי בעיה עם תעודת הזהות שלי. תעודת הזהות שלי ממילא נמצאת במשרד הפנים. כל הפרטים שלי נמצאים במשרד הפנים גם היום. אז עם זה אין לי בעיה בכלל. שיעבור ברשתות כמה שרוצים כי ממילא זה עובר. היום זה קיים.


אתם לוקחים טביעת אצבע שלי וצילומי פנים ביומטריים ואתם שומרים אותם במחשב.
יורם אורן
כן.
היו"ר מאיר שטרית
מה קורה עם החומר הזה בסוף יום העבודה? היו מאה איש בלשכה ברחובות, אזור המגורים שלי, ואגרו נתונים על מאה אנשים ברחובות. מה עושים אתם?
יורם אורן
הנתונים האלה עוברים ליעדם.
היו"ר מאיר שטרית
איך?
יורם אורן
הם עוברים בתקשורת מוצפנת ליעדם. היעד שלהם הוא אחד ממרכזי ההנפקה שיש, או הנפקה של דרכונים או הנפקה של תעודות זהות.
היו"ר מאיר שטרית
מרכז ההנפקה מקבל את הנתונים הללו והוא אמור על בסיס הנתונים הללו, שהם מוצפנים, יש לו את היכולת להפוך אותם לנתונים שמודפסים לתעודה.
יורם אורן
כן.
היו"ר מאיר שטרית
גמר להפיק את התעודה, הוא אמור למחוק את הנתונים?
יורם אורן
הוא מוחק את הנתונים.
היו"ר מאיר שטרית
כמה זמן עובר מרגע שהוא מקבל את הנתונים עד להנפקה?
יורם אורן
יכולים לעבור מספר ימי עבודה.
היו"ר מאיר שטרית
בתקופה הזאת הנתונים נמצאים בתוך נגיד המרכז להנפקת תעודות הזהות שיהיה באיזשהו מקום. אם כן, הנתונים האלה נשמרים איקס ימים.
יורם אורן
כן, אם כי שכאשר הם בצורתם הגלויה לצורך רישומם בתעודה, הם נשמרים רק לאותו פרק זמן מרגע שהם נלקחו עד הדפסת התעודה.
היו"ר מאיר שטרית
מה היכולת של אנשים לתקוף באותו זמן, באותם ימים, ברגע ההנפקה, לתקוף את המקום הזה ולקחת ממנו טביעות אצבע או ביומטרייה אחרת?
יורם אורן
הפרמטרים שאנחנו הצבנו למרכזי ההנפקה מבחינת אבטחת מידע הם מאוד מחמירים. הם עובדים למעשה גם באותה שיטה של מתקן סגור שלא מחובר בתקשורת דו-כיוונית לשום מקום בעולם, כולל אגב גם לא ביניהם.
היו"ר מאיר שטרית
בין מה למה?
יורם אורן
מתקני ההנפקה, כל אחד מהם הוא אי נפרד.
היו"ר מאיר שטרית
גם מי שתוקף, יכול לתקוף רק מקום אחד עם אותו קובץ מוגבל.
יורם אורן
כן. המדיניות שעומדת מאחורי זה היא שאם מישהו רוצה לתקוף, הוא נדרש קודם כל לנגישות פיזית ובנגישות פיזית הוא מעלה את רמת הסיכון שלו כי הוא צריך עכשיו להתמודד עם השמירה ועם מערכות האבטחה וכולי והוא לא יכול לשבת בנוחיות מרחוק ולעשות זאת. גם אם אתה חייב בנגישות פיזית, בעצם ההסתברות לתקיפה יורדת בצורה מאוד מאוד משמעותית.
היו"ר מאיר שטרית
באיזה שלב עוברים הנתונים הללו שנאספו למאגר?
יורם אורן
הנתונים האלה במקביל, כמו שהם נשלחו למרכזי ההנפקה בשביל להנפיק את התיעוד כפי שביקש האזרח, הם נשלחים גם למאגר, שוב, באיזשהו הליך של תקשורת חד-כיוונית ושם זה עובר יותר מהיררכיה אחת – ושוב, בלי לצלול לצורת המימוש בפועל – המאגר מקלף את ההצפנה, למעשה מצפין אותם מחדש, כך שבעצם אי אפשר גם להשוות נגיד באיזושהי נקודת זמן בעתיד עותק מוצפן לעותק מוצפן גם בלי להבין אותו כי רצינו לשלול גם את האפשרות הזאת.
היו"ר מאיר שטרית
מצפינים הצפנה חדשה כשזה מגיע למאגר?
יורם אורן
כן.
היו"ר מאיר שטרית
ומוחקים את הישנים.
יורם אורן
כן.
היו"ר מאיר שטרית
זה חל גם על התמונות וגם על טביעות אצבע.
יורם אורן
כן.
היו"ר מאיר שטרית
אם במשך חודש חמישים אלף אנשים עשו את התעודות, כאשר נגמרת ההנפקה שלהן, הנתונים האלה עוברים למאגר ונמחקים.
יורם אורן
הנתונים האלה עוברים למאגר בשלב ראשון, לפני שהתיעוד בפועל מונפק.
היו"ר מאיר שטרית
המאגר מוקם עוד לפני הנפקת התיעוד.
יורם אורן
זה למעשה נשלח במקביל למרכז ההנפקה ונשלח למאגר.
היו"ר מאיר שטרית
אתה אומר שאחרי שזה עבר, הנתונים אחרי ההנפקה נמחקים.
יורם אורן
אני אתאר את זה בדיוק. במרכז ההנפקה הדבר הזה פשוט נכנס לתור של מספר שעות. במספר השעות האלה יש זמן למאגר לומר שזאת זהות כפולה, זה מישהו שאסור להנפיק לו תיעוד. בנקודת זמן הזאת, אם עלינו על אירוע כזה, המאגר בטלפון – אין ערוץ יציאה מחשבי מהמאגר החוצה אלא המאגר יכול להרים טלפון ולומר שלגבי ההזמנה למספר זה וזה – ושוב, יש כאן איזשהו בידול שבעצם המאגר גם לא יודע מי זהות האדם – יש בעיה אתה ונא לעצור את ההנפקה. התשובה היא טלפונית ולא מחשבית.
היו"ר מאיר שטרית
מה קורה כאשר אדם איבד תעודה ורוצה תעודה נוספת?
יורם אורן
יש כמה אפשרויות, וכאן נשאלת השאלה האם אנחנו בסיטואציה של הרכשה חוזרת או לא. אנחנו, אגב, רואים גם מצבים, לפחות לפרק זמן מוגבל, בהם אנחנו נזקקים למידע הזה בלי לטרטר את האדם עוד פעם. למשל, למשך אותם כמה ימים שלוקח להנפיק תיעוד, כי יכול להיות שכל התהליך היה בסדר והאדם כשר לחלוטין ולא הייתה שום בעיה, אבל בסוף ההדפסה על הדרכון יצאה מרוחה ואנחנו רוצים להנפיק לו דרכון חדש. אין לנו כבר את הנתונים האלה, הם לא נאגרו בשום מקום ולכן צריך להזרים את אותה הזמנה עוד פעם.
קריאה
לכן שומרים את הבסיס.
היו"ר מאיר שטרית
האם יש שלב כלשהו בו הנתונים הביומטריים נשמרים מחוץ למאגר במחשב משרד הפנים?
יורם אורן
בצורתם הגלויה, אף פעם.
היו"ר מאיר שטרית
ובמוצפנת?
יורם אורן
בצורתם המוצפנת, לפחות לפרק זמן קצוב.
היו"ר מאיר שטרית
לא, מעבר לתהליך ההנפקה. אחרי שנגמרת ההנפקה, יצאה התעודה, נמחקו הנתונים. האם יש שלב כלשהו בו נתונים ביומטריים של האוכלוסייה כולה נשמרים במחשב אחר חוץ מהמאגר?
יורם אורן
לא. אלא אם נחליט שאנחנו שומרים אותם בצורה המוצפנת, לפחות את אותם כמה ימים.
היו"ר מאיר שטרית
אני לא מדבר על כמה ימים. אחרי כן.
יורם אורן
אני יכול לראות אולי סיטואציה אחת שזה יכול לקרות, אם האדם בא לתעודת זהות ורוצה דרכון חודש אחרי כן, אז אולי כדאי לומר שזה יותר מכמה ימים.
היו"ר מאיר שטרית
זה לא מה שאני שואל. אני שואל האם יש קטע כלשהו בו נתוני המאגר נמצאים במחשב אחר כלשהו.
יורם אורן
המאגר, לא.
היו"ר מאיר שטרית
אף פעם לא.
יורם אורן
אף פעם לא.
היו"ר מאיר שטרית
גם לא מחשבי משרד הפנים. לא במחשבי אביב ולא במקום אחר.
יורם אורן
משרד הפנים לא נגיש לנתונים אחרי שהוא הרכיש אותם ושיגר אותם.
היו"ר מאיר שטרית
זה מה שאני שואל. אין מצב בו נתונים ביומטריים יישמרו במחשב אחר כלשהו לבד מהמאגר.
יורם אורן
לא. אין.
היו"ר מאיר שטרית
התשובה היא לא.
יורם אורן
אין.
נירה לאמעי-רכלבסקי
אפשר להוסיף סעיף שאומר שחוץ מהמאגר הביומטרי לא יישמרו.
היו"ר מאיר שטרית
אני לא רוצה להוסיף סעיפים. לא צריך להוסיף סעיפים. אני שאלתי וקיבלנו תשובה.
נעמה פלאי
יש לך עוד את סעיפים (ג) ו-(ד) שלא קראנו.
אבנר פינצ'וק
אנחנו עובדים כרגע על החקיקה.
היו"ר מאיר שטרית
נכון ואני מנסה לברר את העובדות.
אבנר פינצ'וק
זה חשוב כשלעצמו. התפקיד שלנו הוא לא רק לשמוע ולומר בסדר או לא בסדר אלא צריך שהחוק יעגן את זה.
היו"ר מאיר שטרית
החוק בא לשרת מטרה מסוימת והוא צריך לתת ביטוי לעקרונות שאנחנו מסכימים עליהם. לכן אני אומר שקודם כל אני מברר את העיקר ואחר כך נדבר בסעיפים. עכשיו אפשר לעבור לסעיפים ולומר זה עונה או לא עונה. עכשיו אפשר לומר שכתוב או לא כתוב מה שנאמר. נדע אם מה שכתוב עונה על מה שאמרנו או שאולי כתוב דבר אחר הוא סותר את מה שאמרנו קודם. אני חושב שזאת דרך יותר טובה ויותר נכונה לחקוק.
אבנר פינצ'וק
נכון.
היו"ר מאיר שטרית
לצערי הרב אני מכיר חוקים שנכתבו בכנסת ואושרו בכנסת – וסלח לי שאני אומר לך – עם כל הניסוחים המשפטיים שהם עקומים לגמרי ולחלוטין בלתי הגיוניים. במקום מדינה של קומן לאו, אני מעדיף להיות קודם מדינה של קומנסנס. לכן אני מנסה לברר בחקיקה מה אנחנו רוצים להשיג ואז לתת לזה את הניסוח המשפטי המתאים כדי לדעת שמשיגים את מה שהתכוונו לחוקק. כאשר עובדים הפוך, זה יוצא עקום. לכן אני מנסה ללכת בדרך הזאת, לברר ועכשיו בוא נעבור על הסעיפים ונברר האמנם הסעיפים נותנים תשובה לעניין הזה.
אבנר פינצ'וק
אני למשל קורא שאמצעי זיהוי ביומטריים שניטלו יעברו לרשות לצורך הנפקת נתוני זיהוי ביומטריים.
היו"ר מאיר שטרית
אמצעי הזיהוי, זאת אומרת טביעות האצבע והפנים.
אבנר פינצ'וק
מחר יבוא משפטן ויקרא את החוק, הוא יבין שיש תהליך בלשכה, מעבירים את זה בדרך כלשהי – ואפשר לומר כמה מפורט זה צריך להיות ואני חושב שזה צריך להיות יותר מפורט – והיא תנפיק את המסמכים. זה מה שמבינים בחוק.


אני חושב שהשאיפה שלנו שהחוק באמת יתאר את התהליך והוא יאשר אותו כי אחרת מחר, אם יעשו מה שמתארים כאן, יכול לבוא מישהו מאיזו אגודה מסוימת ולטעון שיש כאן איזשהו תהליך הוא מנוגד לחוק.
נירה לאמעי-רכלבסקי
חסרה כאן חוליה.
אבנר פינצ'וק
כל נושא ההנפקה לא מופיע כאן.
היו"ר מאיר שטרית
הוא לא אמור להופיע כאן.
אבנר פינצ'וק
לא הטכניקה.
היו"ר מאיר שטרית
לא הטכניקה, מקום הנפקה או חוליה אחרת שלא קשורה לחוק הזה.
אבנר פינצ'וק
לפי החוק אנחנו רואים שהרשות היא שמנפיקה.
ישי עופר
לא, אתה קורא לא נכון את החוק.
היו"ר מאיר שטרית
החוק הזה לא בא לסדר את הנפקת התעודות במדינה. זה חוק אחר שקיים ויש מנגנון של הפקת תעודות, של דרכונים ותעודות זהות. זה דבר אחר והוא לא כאן. החוק הזה בא לקבוע שלמדינת ישראל יהיה מותר להשתמש באמצעי זיהוי ביומטריים על התעודות שהמדינה תנפיק.
אבנר פינצ'וק
לשם זה מספיק חוק עם שני סעיפים.
היו"ר מאיר שטרית
לא, מסתבר שלא. אנחנו עושים חוק יותר מפורט אבל אנחנו לא דנים כאן בהנפקה עצמה שזה לא תפקידו של החוק הזה. יש מנגנון שלם מתעסק בהנפקת התעודות של מדינת ישראל. כל מה שבאים להבטיח מבחינתנו בחוק זה שלושה דברים: האפשרות להשתמש באמצעים ביומטריים, הקמת מאגר ביומטרי והגנה על הפרטיות. לכן אנחנו נכנסים לסעיפים של החוק, כדי לברר שבתהליך הזה לא תופקר ההגנה על הפרטיות של האזרח ומצד שני זה יאפשר לאנשים באמת להפיק את התעודות. זאת כוונת החוק. לכן כאשר כתוב כאן הנפקה, אני לא מתעסק בהנפקה. הנפקה זה מנגנון אחר, מסובך, מורכב ולא קשור לחוק.
אבנר פינצ'וק
אתה מבקש להתעסק באותו היבט של הנפקה שיש בו אלמנטים ביומטריים וזה מה שאתה עושה.
היו"ר מאיר שטרית
נכון.
אבנר פינצ'וק
כרגע מה שכתוב, לפי מה שאנחנו קוראים זה שהרשות באופן ישיר מקבלת מהלשכה את הנתונים והיא מפיקה.
היו"ר מאיר שטרית
לא, זה לא כתוב.
ישי עופר
אני רוצה להגדיר מי עושה מה. הרשות, יש לה תפקיד לנהל את המאגר. היא לא מנפיקה תיעוד. מי שמנפיק תיעוד זה משרד הפנים שלפי החוק הוא מנפיק תעודות זהות. אנחנו בעצם מדברים בממשקים שבין הגופים השונים ואיך זה נעשה ויש כאן איזושהי העברת כדור. כלומר, המגע עם הציבור, הקשר עם הציבור, הוא לפי חוק מינהל אוכלוסין והוא זה שאחראי ליטול את הנתונים בשלב הראשון, ואנחנו מדברים כאן על עובדי מדינה, עם בקרות וכיוצא בזה. הם נוטלים את זה.
אחר כך יש העברה למאגר שהמטרה שלה היא למנוע את הכפילות.
אבנר פינצ'וק
זה גם לא כתוב כאן.
ישי עופר
זה כתוב כאן כי כתוב שהרשות מעבירה למשרד הפנים את תוצאת הזיהוי. זה כתוב פעמיים, גם בצד של משרד הפנים וגם בצד של הרשות. מה זאת תוצאת הזיהוי? במלים אחרות זה האם יש כאן כפילות, כן או לא. היא אומרת לו כן או לא. אם לא, תרוץ קדימה, אם כן, עוצרים את הדבר הזה ולא מנפיקים לבן אדם תעודה. זאת מטרת החוק. הקשר להנפקה, מתייחסים כאן בהיבטים של הביומטריה. המאגר הוא המאגר הסטטוטורי הקבוע. בפעם הראשונה עושים את הבדיקה ויש כאן תהליך שאפשר אולי לדבר עליו אבל מה שכתוב בחוק הוא שהנתונים עוברים לרשות והרשות היא זאת הופכת את האמצעים לנתונים. זה מה שכתוב בחוק. המחשבה מאחורי זה הייתה לצמצם למינימום את הגופים שמתעסקים בעיבוד הנתונים והאלגוריתמים. זאת אומרת שהרשות מעבירה למשרד הפנים את האמצעים והנתונים לפי מה שיוחלט ויוגדר שיש על הדרכון או על תעודת הזהות, משרד הפנים מקבל את הנתונים ומעביר את זה, כמו הוסבר כאן, בין אם זה המדפיס הממשלתי או גורם אחר, לצורך ההנפקה.


מה שכתוב כאן לכל אורך הדרך הוא שברגע שהנתונים לא במאגר נשמרים רק לפרק הזמן שנדרש. לא כתוב כאן אם זאת שעה, שעתיים או שמונה שעות. זה תלוי, זה יכול להשתנות. אבל ברגע שלא צריכים אותם, ברגע שהתעודה הונפקה והכל בסדר, מוחקים את זה. מבחינת משרד הפנים, ברגע שהוא סיים את תהליך ההנפקה עליו הוא אחראי, הוא לא צריך את הנתונים האלה יותר שמורים. יבוא אדם אחרי תקופה מסוימת, ירצה לחדש את הנתונים, הנתונים נמצאים במאגר ואפשר לקחת ממנו עוד פעם, אפשר רק לבדוק. זאת התפיסה.


יש נושא שהתבקשתי להבהיר אותו, שימוש שוטף בתמונות לצרכים של משרד הפנים.
אבנר פינצ'וק
אנחנו גם נגיע לזה.
ישי עופר
יש מצב שזה מגיע,זה נמצא על המסך של הפקיד, ברגע שהוא גמר לראות את זה, זה נמחק ולא נוצר מאגר נוסף במשרד הפנים.
יהונתן קלינגר
אתם אומרים שעל התעודה שתונפק יהיו אמצעי זיהוי ביומטריים.
ישי עופר
אמצעים ונתונים.
יהונתן קלינגר
כלומר, אם מי שמנפיק את נתוני הזיהוי היא הרשות ולא משרד הפנים, הוא מקבל מהרשות את נתוני הזיהוי. זה לא שהוא יוצר את נתוני הזיהוי בעצמו. זה מה שכתוב בחוק. הרשות היא זאת שמייצרת את נתוני הזיהוי. למשרד יש רק את אמצעי הזיהוי שהוא נוטל ממך וחשוב לעשות את ההבדל הזה. אם הוא נוטל ממך אמצעי זיהוי ואתם רוצים שעל התעודה יהיו נתוני זיהוי, הוא צריך לקבל אותם מהרשות. זה לא חד כיווני.
נעמה פלאי
לקבלת אמצעים ונתונים ביומטריים.
יהונתן קלינגר
אמצעים, אבל איפה הנתונים?
אבנר פינצ'וק
אתם מתארים את השלב הראשוני, איך שנוטלים ממני ואיך שזה עובר לרשות, מאינטרסים שאתם רוצים לקדם, ולגיטימי, כולל ההגנה ואבטחת המידע, אתם נכנסתם לתהליך ועל כל שלב כאן אתם אומרים שיהיה אסור דבר אחד, יהיה מותר דבר שני, אבל אתם צריכים להמשיך לעקוב אחרי התהליך בחוק גם בתהליך ההנפקה. תהליך ההנפקה, אני לא מבקש להרחיב את הדיון לפרוצדורה הכללית של הנפקת דרכונים ותעודות זהות אלא ככל שהיא נוגעת או שהיא מחייבת.
היו"ר מאיר שטרית
מה אתה מציע?
אבנר פינצ'וק
אני לא קורא את כל הדברים האלה כאן, ואני לא מדבר על העניינים הטכנולוגיים.
היו"ר מאיר שטרית
אני לא מבין מה אתה מציע. בשלב הזה אנחנו מבקשים להגדיר את נטילת אמצעי הזיהוי הביומטריים, איך נוטלים אמצעי זיהוי ביומטריים, מי נוטל ומה נעשה אתם.
ישי עופר
התשובה לכך נמצאת בסעיף 12. סעיף 12 מדבר בדיוק על הצד השני, אחרי הנטילה יש את השלב של העברה למשרד הפנים.
יהונתן קלינגר
כלומר, הרשות נוטלת, מוחקת ומעבירה.
ישי עופר
לא, הרשות לא מוחקת.
יהונתן קלינגר
משרד הפנים נוטל, מוחק, מעביר לרשות והרשות מעבירה אחר כך את המידע בשביל הנפקת המסמך.
ישי עופר
בסופו של דבר זה מה שקורה, אבל מה שכתוב כאן, לפרק הזמן שנדרש. לכן יכול להיות שמשרד הפנים לא ימחק את זה אחרי שעה או שעתיים, אבל בוודאי שהוא ימחק את זה.
יהונתן קלינגר
השאלה היא האם הפרוצדורה שאתם רוצים מופיעה כאן, כי לפי מה שכתוב כאן, המידע במסמך הזיהוי חייב להיות המידע שהם קיבלו מהרשות.
יורם אורן
עד זיהוי.
יהונתן קלינגר
לא, הרשות תעביר לעובד משרד הפנים שהשר הסמיכו לכך לצורך הנפקת מסמך, תוצאת זיהוי.
ישי עופר
תוצאת זיהוי.
יהונתן קלינגר
וכן את האמצעים והנתונים הביומטריים לצורך הכללתם במסמך הזיהוי. המידע שייכלל הוא המידע שיועבר מהרשות. לכן עובד משרד הפנים שנוטל את האמצעים לא אמור להעביר אותם למדפיס.
יורם אורן
מה שכתוב כאן לא שולל את זה.
יהונתן קלינגר
זה כן שולל את זה.
יורם אורן
אנחנו לא עושים חקיקה שלא תשלול.
יהונתן קלינגר
אנחנו רוצים שהחוק ישקף את המצב.
נסים אליאסף
אנחנו מעדיפים שזה יישמר אצלנו לתקופה עד שהם ייתנו לנו תשובה ואז אנחנו כבר העברנו את הנתונים ולא הרשות. אנחנו נעביר את הנתונים למרכז ההנפקה. אם צריך לתקן את זה, נתקן.
יהונתן קלינגר
עוד עניין שלאור הדיון הרציני הזה הופך להיות אולי פחות רציני. בדוח של מבקר המדינה האחרון על הפרטיות דובר על מצב בו הועסקו עובדי קבלן ומכרו או העבירו מידע. אנחנו מדברים על עובד משרד הפנים השר הסמיכו.
נסים אליאסף
איפה זה כתוב בדוח מבקר המדינה?
יהונתן קלינגר
לא על מידע על המאגר הזה. בביטוח לאומי. אני רוצה שיהיה ברור איזה סוג של עובדים, שיהיה ברור שהם עובדי מדינה.
היו"ר מאיר שטרית
זה נאמר בחוק במפורש.
יהונתן קלינגר
לא.
היו"ר מאיר שטרית
זה בהמשך הדרך. בחוק מדובר במפורש על כך שעובדי הרשות, כולם, עובדי מדינה.
יהונתן קלינגר
אנחנו לא מדברים על הרשות אלא על עובד משרד הפנים.
היו"ר מאיר שטרית
אז מה הבעיה?
יהונתן קלינגר
שיהיה ברור שזה לא עובד קבלן ולא קבלן משנה ושההסמכה תהיה אישית ופרסונלית.
היו"ר מאיר שטרית
הנטילה של הדגימות נעשית על ידי אנשי לשכות משרד הפנים.
נעמה פלאי
זאת הכוונה.
נסים אליאסף
רק משרד הפנים. עובדי מדינה.
היו"ר מאיר שטרית
כתוב: עובד שהשר הסמיך אותו לכך.
יהונתן קלינגר
שההסמכה תהיה אישית ולא לסוג של עובד.
היו"ר מאיר שטרית
חברים, עם כל הכבוד, השר יקבע לעצמו כיצד הוא מסמיך את העובדים. אני לא קובע לשר איך הוא מסמיך את העובדים שלו. הוא מסמיך את העובדים ואני לא אכנס לזה. זה לא עניין לדיון כאן. לא עומד על הפרק דיון איך שר מסמיך את העובד שלו.
נירה לאמעי-רכלבסקי
יש תנאי כשירות מסוימים?
היו"ר מאיר שטרית
זה לא עומד על הפרק. אני אקבע לשר איך להסמיך את העובד שלו? זה לא עומד על הפרק ואני לא מציע להעלות שאלות שלא רלוונטיות לחוק. בחוק כתוב שהשר יסמיך את העובד שלו, אבל איך הוא מסמיך – זה לא הבעיה שלי. זה לא ענייני איך הוא מסמיך את העובד שלו. יש לו כללים וחוקים, יש תקנות כיצד להסמיך את העובד שלו.
יהונתן קלינגר
אלא אם כן אתה חושב שצריכים להיות אפשרויות מיוחדות.
היו"ר מאיר שטרית
לא, אני לא חושב שהשר יגדיר מה הן האפשרויות שהוא רוצה ומה התנאים. הוא יסמיך. חזקה על השר שהוא אחראי.


אני רוצה להמשיך את הנושא של העברת הנפקה. אנחנו מדברים כרגע על נטילת אמצעי הזיהוי. זה הפרק שאנחנו מדברים בו עכשיו ולא על הנפקה. בנטילת אמצעי זיהוי, אני רוצה להבהיר את העניינים עד הסוף. שוב, אני אחזור כי הנקודה הזאת היא הכי חשובה בעיניי. האם יש שלב כלשהו בו יש מאגר של טביעות אצבע ביומטריות, של האמצעים הביומטריים, שנתונים במאגר אחר כלשהו לבד מהמאגר של הרשות? התשובה היא לא. אתם אומרים זה שבשלב הנטילה, עד להנפקת התיעוד, הנתונים הללו שנאספו לזמן הזה של הנפקת התיעוד, אכן עוברים למרכז ההנפקה שהוא אמור באמצעותם להנפיק את התיעוד ולאחר מכן נמחקים.
נסים אליאסף
וגם נשמרים במשרד הפנים פרק זמן עד שהתעודה יוצאת.
היו"ר מאיר שטרית
עד שהתעודה מונפקת. אחרי שהתעודה מונפקת, האמצעים נמחקים.
נסים אליאסף
כן.
היו"ר מאיר שטרית
מי אחראי למחוק אותם?
נסים אליאסף
משרד הפנים.
היו"ר מאיר שטרית
איפה זה כתוב שהם יימחקו?
נעמה פלאי
בסעיף 3(ד).
נירה לאמעי-רכלבסקי
איך הרשות מאשרת את קבלתם? כתוב שהם יימחקו לאחר שהרשות אישרה את קבלתם. זאת אומרת שברגע שהרשות מאשרת לך שהיא קיבלה, אתה צריך למחוק. לא כתוב כאן שאתה יכול לשמור את זה עוד קצת עד לאישור ההנפקה. בסעיף כתוב שהם יימחקו לאחר שהרשות אישרה את קבלתם. לכן אחרי שיש לך אישור מהרשות, אתה אמרת שאתה מחזיק את זה עוד קצת אחרי שברור לך שיש הנפקה. אני רוצה להבין מה מהזמנים מאוחר ומה מוקדם.
נסים אליאסף
זה עניין של ימים. אלה לא תקופות ארוכות.
היו"ר מאיר שטרית
מה הסדר?
נסים אליאסף
אנחנו מעבירים למרכז ההנפקה ולרשות.
היו"ר מאיר שטרית
ביחד.
נסים אליאסף
ביחד.
היו"ר מאיר שטרית
מתי הרשות אמורה לאשר את קבלתם של הנתונם?
נסים אליאסף
ברגע שהיא מקבלת אותם, היא טוענת אותם. נאמר לוקח לה יום.
היו"ר מאיר שטרית
מתי אתה מקבל את ההודעה שהרשות קיבלה את הנתונים ולכן צריך למחוק אותם?
נסים אליאסף
אנחנו נקבל רק הודעה על חריגים. כלומר, את זה תעצור או את זה אל תעצור.
היו"ר מאיר שטרית
בסעיף (ד) נאמר ש"אמצעי זיהוי ביומטריים שניתנו לפי הוראות סעיף קטן (א) לא יאגרו באופן ממוחשב למעט במאגר הביומטרי מעבר לנדרש לצורך העברתם לרשות לפי הוראות סעיף קטן (ב) והם יימחקו לאחר שהרשות אישרה את קבלתם".


תבהיר לי מה זה מעבר לנדרש לצורך העברתם לרשות לפי הוראות סעיף קטן (ב) והם יימחקו לאחר שהרשות אישרה את קבלתם. איך הרשות מאשרת את קבלתם? אתה מעביר קובץ, מה הם אומרים? קיבלו את הקובץ? איך אתה יודע למחוק?
יורם אורן
או שעובר פרק זמן והם לא החזירו תשובה, אז זה יימחק אוטומטית, או שבתוך פרק הזמן הזה הם מחזירים תשובה שיש בעיה.
היו"ר מאיר שטרית
איזו תשובה הם אמורים להחזיר? אתם לא מסבירים את התהליך ולכן החברים כאן לא מבינים. תסבירו לי את התהליך של ההנפקה. עוד פעם אני חוזר לתיאור הישן שלי, ביום אחד מגיעים אלף אנשים ונתנו טביעות אצבע בכל רחבי הארץ.
נסים אליאסף
העברנו את זה לרשות אחר הצהרים – סתם אני אומר – בשעה 6:00 בערב.
היו"ר מאיר שטרית
אתם מעבירים לרשות ביום הנטילה.
נסים אליאסף
כן.
נעמה פלאי
ולמרכז ההנפקה.
נסים אליאסף
ולמרכז ההנפקה. עברו שניים-שלושה ימי עבודה, אנחנו יודעים שהתעודה הונפקה כי אנחנו רואים את זה במערכת, אנחנו רואים שהתעודות הונפקו, למעשה נקבל חיוויים גם רק על חריגים אבל גם בכל התהליך אנחנו רואים את זה. אני מניח שעד סוף השבוע כל יום ראשון יימחק בארבעה-חמישה ימי עבודה. זה מה שאנחנו צריכים.
היו"ר מאיר שטרית
זה הזמן.
נסים אליאסף
זה הזמן, אלא אם כן יש תקלה ואז אומרים לנו שלא הצליחו לקרוא או משהו כזה, ואז עושים להם שידור נוסף.
נירה לאמעי-רכלבסקי
מה קורה אם קיבלת אישור מהרשות ועדיין לא קיבלת אישור הנפקה? לפי זה אחרי שקיבלת אישור מהרשות, אתה צריך למחוק אבל עדיין לא קיבלת אישור שהמסמך הונפק. מה אתה עושה אז?
היו"ר מאיר שטרית
תסביר לנו מה הפרוצדורה. לפי נוסח החוק פרופר, קיבלת אישור שהתקבלו ברשות ואתה צריך למחוק אותם. איך אתה מבטיח שזה לא יימחק לפני ההנפקה?
ישי עופר
לפחות התהליך המקורי שכתוב כאן הוא שאוספים את האמצעים במשרד הפנים, מעבירים אותם למאגר, הרשות מודיעה פוזיטיבית שהיא קיבלה כדי שלא יהיה מצב שאגרת קובץ והוא הלך לאיבוד ונמחק, הרשות מודיעה פוזיטיבית שהיא קיבלה וזה נמצא בידיה. לפי מה שכתוב כאן אפשר למחוק.
היו"ר מאיר שטרית
לא אפשר אלא צריך למחוק.
ישי עופר
צריך למחוק. לפי מה שכתוב כאן, התהליך שכתוב כאן הוא שהנתונים לצורך ההנפקה לא עוברים במקביל ממשרד הפנים אל המאגר אלא הם עוברים לרשות. הרשות מעבדת אותם וברגע שהכל תקין, מחזירה אותם למשרד הפנים לצורך הנפקה. זה לפחות מה שכתוב כאן.


כתוב כאן שהנתונים, שהם אותן תבניות שנגזרות מתוך הנתונים, הסמכות לייצר אותם נמצאת ברשות בלבד, ודבר נוסף, יכול להיות מצב שבו מצלמים איזושהי תמונה גולמית בגודל גדול אבל מה שאנחנו יודעים זה ששמים על גבי תעודת הזהות או הדרכון, זה לא הצילום הגדול אלא צילום מוקטן לפי התקנים הבינלאומיים. זה מה שכתוב כאן.
יהונתן קלינגר
ואותם אתם כן תאגרו?
היו"ר מאיר שטרית
לא כתוב בחוק את מה שאתה אומר.
ישי עופר
כתוב בחוק מה שאני אומר.
היו"ר מאיר שטרית
משרד הפנים אמר אחרת.
ישי עופר
נכון.
היו"ר מאיר שטרית
אני מבקש שתעשו סדר בעניין ומה נכון לעשות כי אתה אומר דבר אחר. אתה אומר שהאנשים נותנים טביעות אצבעות, אותם אלף אנשים נתנו אמצעים ביומטריים והם הועברו לרשות. לפי דבריו של ישי עופר, אחרי שהרשות קיבלה אותם, מעבדת אותם, היא מעבירה אותם למרכז ההנפקה. אתה אומר דבר אחר. אתה אומר שאתה מקבל את הנתונים, אתה מעביר אותם למרכז ההנפקה ולרשות, בשני ערוצים נפרדים, ואתה מחכה אחרי שהנפיקו את התעודה, אז אתה מוחק את הנתונים. אלה שני דברים שונים מה שאתם אומרים. החוק לא אומר את מה שאתה אומר ולא אומר את מה שישי עופר אומר.
ישי עופר
הרשות לא מעבירה ישר למרכז ההנפקה. הרשות מחזירה למשרד הפנים כי הנתונים שעוברים לדרכון למשל אלה נתונים שאין ברשות. היא מעבירה רק את הנתונים הביומטריים.
היו"ר מאיר שטרית
איפה זה כתוב?
ישי עופר
בסעיף 12 נדמה לי כתוב שהרשות מעבירה למשרד הפנים את התוצאה, שזה אומר כן או לא, ולאחר מכן אמצעים ונתונים.
היו"ר מאיר שטרית
כתוב ש"הרשות תעביר לעובד משרד הפנים שהשר הסמיכו לכך לצורך הנפקת מסמך זיהוי, תוצאות זיהוי של מי שניטלו ממנו". זה מתייחס להעברת הנתונים.
ישי עופר
זה לצורך הנפקה.
נירה לאמעי-רכלבסקי
אם כן, מתי אתה מוחק?
ישי עופר
לפי מה שכתוב בחוק, לפי הדוגמה הזאת, בסוף היום משרד הפנים מוחק. הוא יקבל את זה עוד פעם כנתונים שהגיעו מהרשות אחרי שהם עובדו לצורך ההנפקה.
היו"ר מאיר שטרית
במלים אחרות, אתה אומר שמשרד הפנים לא מקבל מהפקיד של משרד הפנים את הנתונים הביומטריים למרכז ההנפקה ישירות אלא הנתונים למרכז ההנפקה יועברו על ידי הרשות.
ישי עופר
בסעיף 12 כתוב שהרשות תעביר לא למרכז ההנפקה.
היו"ר מאיר שטרית
למשרד הפנים.
ישי עופר
תעביר למשרד הפנים.
היו"ר מאיר שטרית
ומשרד הפנים, אחרי שהוא קיבל מהרשות, הוא מעביר את הנתונים למרכז ההנפקה.
ישי עופר
כן. מרכז ההנפקה הוא משהו טכני אבל זה עדיין משרד הפנים. משרד הפנים לצורך העניין אוסף את הנתונים ויעביר כל מיני נתונים שהם לא במאגר, כמו שנת לידה, ורק את החבילה הזאת הוא מעביר למרכז ההנפקה.
נירה לאמעי-רכלבסקי
אתה צריך לאפשר שהנתונים יישארו אצלך אחרי שהרשות אישרה ולא למחוק אותם כמו שכתוב כאן, כדי להעביר להנפקה.
ישי עופר
רק אחרי ההנפקה. שוב, יש כאן שני שלבים.
נירה לאמעי-רכלבסקי
כמה ימי עבודה? אם נכתוב שלא יאוחר מעשרה ימים.
ישי עופר
עשרה ימי עבודה, בסדר.
היו"ר מאיר שטרית
זה מכסה את העניין. תכתבי.
יורם אורן
באירופה זה בין חודשיים לארבעה.
אבנר פינצ'וק
יורם, אתה אמרת משהו על מחיקה אוטומטית. אתה יכול לפרט? אתה אמרת שאם לא תתקבל תשובה באיזשהו שלב.
היו"ר מאיר שטרית
לכן אנחנו רוצים לקבוע זמן.
אבנר פינצ'וק
יש גם אלמנט של מחיקה אוטומטית.
יורם אורן
המסה הגדולה של האנשים הם ילדים טובים והרשות לא תחזיר לגביהם תשובה, אין טעם להתעסק עם המון תשובות חיוביות.
היו"ר מאיר שטרית
עשרה ימים, זה הוגן.
נסים אליאסף
עשרה ימי עבודה.
היו"ר מאיר שטרית
האם מקובל עליכם שאם לא התקבלה אחרי עשרה ימים תשובה שלילית מהרשות, הנתונים יימחקו?
נסים אליאסף
לא. על הרשות בכל מקרה אנחנו רוצים את התשובות השליליות, כלומר, לחכות בפרק הזמן הזה. מה שאנחנו אמרנו זה שמעבר לתשובה של הרשות, עשרה ימי עבודה.
היו"ר מאיר שטרית
מיום קבלת התשובה של הרשות.
נסים אליאסף
של הרשות, עוד עשרה ימי עבודה לצורך ההנפקה.
היו"ר מאיר שטרית
צריך להגדיר את זה. זאת אומרת שמדובר על עשרה ימים מיום קבלת הנתונים מהרשות.
נסים אליאסף
נכון.
היו"ר מאיר שטרית
במלים אחרות, עכשיו אנחנו משנים את הגישה - כי קודם אמרתם משהו אחר – שאומרת שפקיד משרד הפנים לא יעביר נתונים למרכז ההנפקה. פקיד משרד הפנים שאסף את הנתונים, לא יעביר אותם למרכז ההנפקה.
נסים אליאסף
הוא יעביר למרכז ההנפקה.
יורם אורן
הוא חייב להעביר למרכז ההנפקה.
היו"ר מאיר שטרית
אחרי שיש לו אישור של הרשות אבל לא מראש.
נסים אליאסף
לא, אנחנו מעבירים את זה מראש. אנחנו לא רוצים שהרשות תהיה קשורה למרכזי ההנפקה אלא שהיה תהיה קשורה רק למשרד הפנים.
היו"ר מאיר שטרית
זה ברור לי. אתה אמרת קודם דבר אחר ולכן אני רוצה לחדד. אתה קודם אמרת שפקיד משרד הפנים שאוסף את הנתונים, הוא משדר אותם, מעביר אותם מוצפנים למרכז ההנפקה מצד אחד ולרשות מצד שני.
נסים אליאסף
כן.
היו"ר מאיר שטרית
מסתבר שמה שכתוב בחוק זה אחרת, שהוא לא מעביר שום דבר למרכז ההנפקה אלא הוא מעביר רק לרשות. הרשות מעבירה את האמצעים למשרד הפנים שהוא מעביר אותם למרכז ההנפקה לצורך ההנפקה. אתה אומר שמיום שהרשות מעבירה לך את הנתונים, אתה צריך עשרה ימי עבודה.
נסים אליאסף
לא, מה שאני אומר שאנחנו רוצים שלמאגר יהיו כמה שפחות ערוצים החוצה. לכן מכיוון שהמידע נשמר במשרד הפנים, ברגע שנוטלים את הביומטריה, אז אנחנו מצפינים אותה מיד ואנחנו רוצים לשלוח את זה לשני המקומות במקביל.
היו"ר מאיר שטרית
אתה חוזר על דבר אחר ממה שאומר ישי. תחליטו מה נכון.
נסים אליאסף
זה מה שאנחנו מבקשים.
היו"ר מאיר שטרית
אתם רוצים להתייעץ? תזמינו את אופק דורון יחד עם אבנר פינצ'וק לאירוע הזה של הבדיקה הטכנית. אתה תהיה מוכן?
דורון אופק
לי אין בעיה.
אבנר פינצ'וק
הוא גם מבין יותר ממני.
נסים אליאסף
יצטרכו לחתום על סודיות וניגודי עניינים.
היו"ר מאיר שטרית
בסדר.


מר פינצ'וק, אני רוצה לומר שאני מאוד מעריך את מה שאתם עושים. אתם מגיעים כאזרחים מן השורה ומקדישים זמן יותר מחברי הכנסת לעניין הזה. אני מעריך את זה מאוד. כל הכבוד. לכן אני גם לוקח במלוא הרצינות את ההערות שלכם. גם אם אנחנו לא מסכימים על כן מאגר או לא מאגר, אני מאוד מעריך את הנכונות שלכם את המסירות שלכם להגן על הפרטיות של האזרח. בסך הכל אני מקווה שאין לך תלונות עלי בגלל שאני לא נותן לך לדבר או משהו כזה. אני מאוד מעריך את זה ואני חושב שגם דורון אופק יכול להצטרף לזה.


דורון, גם אתה מבחינתי מוזמן. אתה יותר מבין בטכנולוגיה ואולי יחד עם עורך-דין פינצ'וק תהיו בדיון כזה.
אבנר פינצ'וק
עדיף שהוא יהיה. לי יש יותר בעיה עקרונית להשתתף בדיונים כאלה. אני אסמוך עליו. זה לא חלק מהמנדט שלי.
דורון אופק
רציתי להעיר משהו לנסים. טכנית אתה בא ואומר שאתה מעדיף לשגר את זה לשני ערוצים. יש איזושהי בעיה כי ברגע שאתה אוסף את הנתונים, יכול להיות שמרכז ההנפקה לא צריך או לא יכול בעצם להשתמש בנתונים כפי שהם. למעשה מי שמוסמך לעשות עיבוד כלשהו לנתונים, זאת הרשות.
נסים אליאסף
לא. אנחנו יכולים להגן על זה.
דורון אופק
יש הבדל למשל בתמונה. יכול להיות שאתה קולט ממני תמונה ברזולוציה מסוימת ואתה לא יכול פיזית להכניס אותה לתעודה, אתה צריך לצמצם את הגודל שלה, אין לך סמכות לעשות את זה לפי החוק אלא רק לרשות יש והיא צריכה לצמצם את גודל התמונה ולהחזיר לך.
נסים אליאסף
נסדר את זה תכף.
אבנר פינצ'וק
זאת דוגמה מצוינת שכדאי לשקול לפחות, שמא היה כדאי בסעיף 2 להזכיר את מרכז ההנפקה. אני חושב איכשהו הוא חסר כאן.
נירה לאמעי-רכלבסקי
יכול להיות שנעבוד על הניסוח של הסעיף הזה ונוסיף את החוליה הזאת שעלינו עליה עכשיו.
אבנר פינצ'וק
דבר נוסף, לפחות כהצעה שצריך לעבד אותה, הוא שאם אמרנו שזה מוצפן, אולי כדאי לקבוע חובה של הצפנה ומבחינה משפטית אני מניח שצריך לנסח את זה בצורה טובה יותר כי אולי מחר יהיה משהו מקביל להצפנה שהוא טוב יותר. בכל מקרה, זה חשוב שיהיה בחקיקה. זאת דוגמה אני חושב שדיברנו עליה בפעם הקודמת, כדי שחס וחלילה לא ישתגע מישהו ויחליט שהוא לא צריך את ההצפנה.
היו"ר מאיר שטרית
אתה מציע לכתוב בחוק שזה יהיה מוצפן.
אבנר פינצ'וק
אמרתי, יש בעיה לומר את המילה הצפנה.
היו"ר מאיר שטרית
למה? אין בעיה.
יהונתן קלינגר
אין בעיה עם הצפנה. הבעיה היא שאם מחר יהיה אמצעי טכנולוגיה טוב יותר.
היו"ר מאיר שטרית
אז ישנו.
יורם אורן
העיצוב שחשבנו עליו הביא בחשבון אירוע שיכול לקרות אי שם בעתיד שבו אתה אומר שאתה מזהה איזשהו כרסום כזה או אחר במעמד של ההצפנה שבחרת, ולכן אנחנו חילקנו את זה בצורה כזאת שתהיה לנו אפשרות לקבל זמני תגובה כדי לענות על אירועים כאלה.
היו"ר מאיר שטרית
אנחנו לא מציעים להכתיב דרך הצפנה. אף אחד לא מציע להכתיב בחוק את דרך ההצפנה כי אני מניח שהצפנה גם מתפתחת בעולם ועוברת שינויים וכן הלאה. הרעיון הוא הצפנה לפי מיטב שיפוט המומחים. בעניין הזה אני לא נכנס לאיזו הצפנה.
אבנר פינצ'וק
יותר מזה, אני אפילו אמרתי יותר מזה. יכול להיות שיש אנשים כאן שיאמרו שיכול להיות שהצפנה זה ספציפי מדיי וצריכים להוסיף או אמצעי מגביל אחר.
ישי עופר
בסעיף 27 יש התייחסות לנושא הזה.
אבנר פינצ'וק
יכול להיות שבעוד חמש שנים יהיה משהו שהוא יותר טוב מהצפנה.
ישי עופר
סעיף 27 מכסה את כל הדברים האלה במלים משמעותיות ולאו דווקא טכנולוגיות.
היו"ר מאיר שטרית
אני מציע שבהפסקה תקראו את סעיף 27. אני מבקש ממשרד הפנים והלות"ר להתייעץ על המתכונת הנכונה כי אתם הצגתם כאן שתי תפיסות שהן שונות אחת מהשנייה.
יהונתן קלינגר
סעיף 27 מדבר על הדרך בה הם נשמרים.
ישי עופר
גם העברה.
יהונתן קלינגר
אבל לא על הדרך בה הם מוחזקים.
היו"ר מאיר שטרית
אני מבקש שבהפסקה תתייעצו.

הישיבה הופסקה בשעה 12:00 וחודשה בשעה 13:00
היו"ר מאיר שטרית
אנחנו מחדשים את הישיבה.


משרד הפנים, מה העלתה ההתייעצות ביניכם? הגעתם להסכמה?
נסים אליאסף
בשלב זה אנחנו ממשיכים לפי מה שכתוב בהצעת החוק.
היו"ר מאיר שטרית
זאת אומרת, לא השינוי שאתה אמרת. אתם רוצים להתייעץ הלאה, ואם תגיעו להסכמה, אני מבקש שתביאו לנו את המסקנות כדי שנוכל להתקדם בחקיקה.
נירה לאמעי-רכלבסקי
אנחנו עדיין מוסיפים את המשפט "לא יותר מעשרה ימים".
היו"ר מאיר שטרית
הם יחזרו אלינו עם הסיכום.
נירה לאמעי-רכלבסקי
אנחנו משאירים את הסעיף הזה פתוח.
היו"ר מאיר שטרית
כן, עד שיחזרו עם סיכום. תהיו בקשר עם היועצת המשפטית של הוועדה, כי אם תביאו נוסח מוסכם, נוכל להביאו בפני הוועדה.
נירה לאמעי-רכלבסקי
4.
נטילת אמצעים ביומטריים לצורך השוואתם לאמצעים ולנתונים ביומטריים שבמסמך זיהוי.

(א)
בעלי התפקידים כמפורט להלן מוסמכים, לצורך אימות זהותו של אדם הנושא עמו מסמך זיהוי, במסגרת מילוי תפקידם לפי דין, ליטול ממננו אמצעי זיהוי ביומטריים ולהשוות אותם או את נתוני הזיהוי הביומטריים שהופקו מהם, לאמצעים או לנתונים הביומטריים הכלולים במסמך הזיהוי של אותו אדם:
היו"ר מאיר שטרית
כאן לא מדובר על המאגר אלא רק על השפעת התעודה של האיש.
נסים אליאסף
כן.
יהונתן קלינגר
לא בדיוק כי יש את המילה נתונים.
נירה לאמעי-רכלבסקי
(1)
עובד משרד הפנים שהשר הסמיכו לכך.



(2)
שוטר.



(3)
סוהר.



(4)
עובד רשות הביטחון שראש רשות הביטחון הסמיכו לכך.

(5)
חייל כהגדרתו בחוק השיפוט הצבאי התשט"ו-1955, הוסמך לכך לפי פקודות הצבא כהגדרתן בחוק האמור.

(6)
ממונה ביטחון או מאבטח, כהגדרתם בחוק להסדרת הביטחון בגופים ציבוריים, התשנ"ח-1998, של הגופים המנויים בפרטים 2 ו-3 בתוספת הראשונה לחוק האמור, ששר הביטחון הסמיכם לכך.

נאמר לי כאן בעל פה – אנחנו נדון בזה – שיש רצון להוסיף גם עובד הרשות להגנת עדים.

(ב)
השר, בהסכמת ראש הממשלה ושר המשפטים ובאישור ועדת החוקה חוק ומשפט של הכנסת, רשאי לקבוע בתקנות כי עובד בגוף ציבורי, שלצורך ביצוע תפקידו לפי דין נדרש לאמת זהותו של אדם, יהא רשאי, במסגרת מילוי תפקידו, ליטול מאדם אמצעי זיהוי ביומטריים ולהשוות אותם או את נתוני הזיהוי הביומטריים שיופקו מהם, לאמצעים ולנתונים הביומטריים הכלולים במסמך הזיהוי שנושא אותו אדם, כאמור בסעיף קטן (א). בתקנות לפי סעיף קטן זה יפרט השר את התפקידים והסמכויות שלשם ביצועם רשאי אותו עובד לבצע נטילה והשוואה כאמור, ורשאי הוא לקבוע תנאים והגבלות שיחולו על אותו עובד לעניין זה. בסעיף קטן זה, "גוף ציבורי" – גוף כהגדרתו בפסקה (1) להגדרה "גוף ציבורי" שבסעיף 23 לחוק הגנת הפרטיות, שמתקיים בו אחד מאלה:

(1)
מוטלת עליו חובה בחיקוק לאמת את פרטי הזיהוי של אדם עם פרטי הרישום המופיעים לגביו במרשם האוכלוסין.

(2)
מוטל עליו תפקיד בחיקוק, וביצוע תפקידו כאמור מחייב אותו לאמת את פרטי הזיהוי של אדם עם פרטי הרישום המופיעים לגביו במרשם האוכלוסין.

(ג)
אדם חייב לאפשר למי שמוסמך לכך לפי הוראות סעיפים קטנים (א) ו-(ב), ליטול ממנו אמצעי זיהוי ביומטריים לפי סעיף זה. סירב אדם לנטילת אמצעי זיהוי ביומטריים כאמור, יראו אותו כמי שלא הזדהה.

(ד)
אמצעי זיהוי ביומטריים שניטלו לפי הוראות סעיף זה ונתוני זיהוי ביומטריים שהופקו מהם, לא ייאגרו באופן ממוחשב, מעבר לנדרש לצורך השוואתם מול האמצעים והנתונים שבמסמך הזיהוי, והם יימחקו לאחר קבלת תוצאות ההשוואה.


ההגדרה של "גוף ציבורי" שמופיעה בסעיף 23 לחוק הגנת הפרטיות אומרת: "משרדי ממשלה, מוסדות מדינה אחרים, רשות מקומית וכל גוף אחר הממלא תפקידים ציבוריים על פי דין".
נעמה פלאי
הסעיף הזה מדבר על שימוש שוטף של אנשים שנדרשים לבדוק מסמכי זיהוי של אדם. אנחנו מדברים כאן על השוואה שנעשית של אדם מול מסמך. אנחנו לא מדברים כאן על המאגר הביומטרי אלא אחד לאחד.
היו"ר מאיר שטרית
איך עושים את ההשוואה הזאת? שוטר אדם ורוצה לדעת מי הוא. הוא מבקש ממנו תעודת זהות. מה הוא עושה?
נעמה פלאי
הוא לוקח ממנו את טביעות האצבע או צילום לפי העניין ומכניס את תעודת הזהות לתוך מכשיר שעושה את ההשוואה בין האמצעים והנתונים שנמצאים על גבי התעודה לאמצעים והנתונים שנמצאים והנתונים שהופקו מהם.
היו"ר מאיר שטרית
זאת אומרת, השוטר או הסוהר, יהיה לו מכשיר סורק שייקח ממנו טביעת אצבע? איך זה עובד? אני מבקש להבין את העיקרון, איך הדבר הזה עובד, מה נדרשים האנשים הללו שעומדים לבדוק את הזהויות, מה צריך שיהיה להם כדי שיבדקו את הזהות. אני רוצה שתסבירו את העיקרון הכללי איך זה עובד כדי שאנשים יבינו במה מדובר.
יורם אורן
אם אנחנו רוצים לקרוא מתוך מסמך של תיעוד לאומי ולצורך זה, זה יכול להיות דרכון או תעודת זהות, אנחנו רוצים לגשת לקובץ של טביעות האצבע עליו ולקרוא אותן, יש מכשיר קורא שיודע להוכיח לכרטיס שמותר לו לעשות את זה. זאת אומרת, הקריאה של הקובץ היא ממודרת. זה לא משהו שכל מי שמוצא את זה יכול לקרוא את זה.
היו"ר מאיר שטרית
איך טביעת האצבע נשמרת על התעודה? בצורה אלקטרונית?
יורם אורן
היא נשמרת כקובץ. הכרטיס החכם, למעשה התעודה שאנחנו מדברים עליה וגם הדרכון לצורך זה, הוא בעצם מחשב.
היו"ר מאיר שטרית
שם אין ציור של טביעת האצבע.
יורם אורן
רגע, תכף נראה מה נשמר שם בפועל.
היו"ר מאיר שטרית
לא, על התעודה עצמה לא רואים טביעת אצבע.
יורם אורן
ויזואלית, לא.
היו"ר מאיר שטרית
אני שואל שאלות מטופשות כדי להבין.
נעמה פלאי
זה לא מטופש.
היו"ר מאיר שטרית
אין טביעת אצבע על הדרכון.
יורם אורן
אין.
היו"ר מאיר שטרית
או על תעודת הזהות.
יורם אורן
אין ברמת הדפוס.
היו"ר מאיר שטרית
בדפוס, לא רואים את זה על התעודה. טביעת האצבע נשמרת על התעודה. איפה היא נשמרת? בתוך שבב אלקטרוני?
יורם אורן
כן, השבב הוא שבב מחשב. יש לו מערכת הפעלה שנותנת שירותי קבצים. זאת אומרת, יש בפנים מערך קבצים בדומה להארד-דיסק.
היו"ר מאיר שטרית
יש שם קובץ שהוא טביעת האצבע שהוא בעצם נשמר בתור איזשהו קובץ אלקטרוני.
היו"ר מאיר שטרית
כן. אותו דבר התמונה.
יורם אורן
אותו דבר התמונה.
היו"ר מאיר שטרית
אם כי את התמונה כן רואים.
יורם אורן
התמונה גם מודפסת על התעודה, אבל זה בסדר, זה מטבע הדברים, זאת תעודה שצריכה להיות בה תמונה.
היו"ר מאיר שטרית
אני שואל כדי שיהיה ברור למה התכוון המחוקק.
יורם אורן
אגב, יש הבדל בין התמונה החיצונית והתמונה שבקובץ בהיבט הזה שהתמונה שבתוך הקובץ גם חתומה דיגיטלית. זאת אומרת, אתה מאמין לה יותר מאשר לתמונה בחוץ. אותו דבר בדרכון. בדרכון יש קובץ שמיועד לתמונה, יש קובץ שמיועד לטביעת אצבע.


יש הבדל נוסף בין הקבצים האלה, בתנאי הגישה אליהם. זאת אומרת, יש ציוד קריאה שצריך להוכיח לכרטיס שמותר לו לשחרר החוצה את הקובץ הזה. זה לא קובץ שניתן לקריאה על ידי כל אחד אלא רק על ידי קוראים שקיבלו את ההרשאה המתאימה הזאת. אחרי שהקובץ נמצא בחוץ והבן אדם הניח את האצבע שלו על סורק, יש שני נתונים שעכשיו אפשר לבצע ביניהם את הליך ההשוואה ולקבל את התוצאה. החוק אומר שאחרי שעשית את זה, חובה עליך למחוק את הנתונים האלה ולא לשמור אותם אצלך.
נירה לאמעי-רכלבסקי
הסורק מחובר למחשב.
היו"ר מאיר שטרית
איך יכול הקורא לשמור אותם?
יורם אורן
בסופו של דבר יש מחשב שמצד אחד יש לו קורא לכרטיס ומצד שני יש לו חיישן. שניהם מחוברים למחשב. החיישן בפני עצמו אין לו אינטליגנציה, הוא רק יודע לקחת את טביעת האצבע ולהביא את התמונה הזאת לתוך המחשב.
היו"ר מאיר שטרית
הוא בעצם משווה אותה לטביעה על הכרטיס.
יורם אורן
כן.
היו"ר מאיר שטרית
אין לו שום קשר למאגר.
יורם אורן
לא, לחלוטין לא קשור.
היו"ר מאיר שטרית
הוא לא משווה אותה למאגר.
יורם אורן
לא.
היו"ר מאיר שטרית
בעצם מה שקורה זה ששוטר עוצר אזרח ורוצה לזהות את האיש, הוא מבקש ממנו תעודת זהות, הוא מראה לו תעודה ועד כאן הכל בסדר. הוא מבקש ממנו לשים טביעת אצבע כי נגיד משהו נראה לו לא בסדר, האיש שם טביעת אצבע על סורק, על מכשיר, ובאותו רגע השוטר יכול לראות שטביעת האצבע של האיש זהה לטביעת האצבע שמופיעה על הכרטיס.
יורם אורן
כן.
היו"ר מאיר שטרית
לא המאגר.
יורם אורן
בתנאי שלאותה עמדה יש הרשאה לגשת לכרטיס.
היו"ר מאיר שטרית
אז השוטר יכול לוודא במאה אחוזים שמדובר באותו אדם שהוא מתיימר להיות. אגב, פשוט לשם השוואה עם המצב הנוכחי היום, במצב הנוכחי היום, כאשר מזייפים תעודת זהות ושוטר עוצר בדרך מכונית עם מספר ישראלי בה יושבים כמה צעירים שנוסעים לתל-אביב, הוא מבקש לראות תעודת זהות, דבר אלמנטרי שהוא יכול לראות, הוא מסתכל וכתוב שלמה יעקובוביץ עם תמונה של מוחמד. דרך אגב, זאת השיטה הפשוטה, כי קשה להבדיל, מורידים את הלימינציה, אפשר להוריד אותה בקלות, שמים תמונה אחרת, שמים חותמת, סוגרים את הלימינציה ואתה לא יכול לדעת מי הוא מי. השוטר שולח את האנשים. זה המצב היום.


בתעודות החדשות קורים שני דברים. האחד, יש את העניין של הזיהוי הביומטרי שהוא חד חד-ערכי. באחד ל-10,000 מקרים יכולה להיות שגיאה, אבל נגיד שהוא חד חד-ערכי. שוטר אומר לשים אצבע, הוא רואה ישר אם זה אותו אדם. שנית, התעודה עצמה, ואת זה אני אומר לכם שמי שמכיר את תוכן התעודה ואיך נבנתה, וגם הדרכון, עשויים ברמה מאוד מאוד גבוהה עם כל אמצעי ההגנה האפשריים ונעשו עם מיטב המומחים בארץ כדי להבטיח שאי אפשר יהיה לזייף את התעודות או שיהיה מאוד מאוד יקר וייקח הרבה מאוד זמן לזייף תעודת זהות או דרכון ישראלי, ואני מתכוון לחדשים, למרות שהם יכולים להיראות אותו הדבר לצופה מבחוץ, אבל יהיה קשה מאוד לזייף אותם, כך שגם בעין אפשר לראות קשה לזייף.


אני סתם אתן דוגמה. התמונה בתעודת הזהות היום היא תמונה מודבקת ואפשר, כאמור, לקלף אותה ולשים תמונה אחרת. בתעודת הזהות החדשה, התמונה אמורה להיות פעם אחת בלימינציה שאי אפשר לקלף אותה כי אם אתה מקלף היא נקרעת, והדבר השני שיש בה, התמונה תהיה מחוררת בלייזר לאורך כל הכרטיס, כך שאי אפשר לגרד אותה.
יורם אורן
צרובה, לא מחוררת.
נסים אליאסף
זאת לא הדפסה אלא היא צרובה.
יורם אורן
התמונה נמצאת בשכבה פנימית של הכרטיס, כך שאי אפשר לגרד אותה.
היו"ר מאיר שטרית
זאת אומרת, קשה מאוד לזייף את זה. מעבר להגנות האלה שעושים, יש גם את העניין של טביעת אצבע. זאת אומרת, הרעיון הוא ליצור הגנה שתהיה חד חד-ערכית ולהקשות על המזייפים.
יורם אורן
אם הקורא הצליח להוכיח לכרטיס שמותר לו לקרוא את הקובץ, הכרטיס שחרר את הקובץ הזה, הבן אדם הניח את האצבע שלו וההשוואה התבצעה, השלב הבא הוא למחוק את כל הדברים האלה אחרי שיש את תוצאת ההשוואה.
יהונתן קלינגר
אני רוצה קודם כל לעבור על סעיף (א) אבל אחרי כן לדבר קצת על סעיף (ב). כאשר אנחנו מדברים על הסמכה של כל מיני עובדים לקבלת אמצעי זיהוי, זה הגיוני כי אמצעי הזיהוי שלי הם הפנים שלי וטביעות האצבע שלי, אבל אם אתה משווה אותם עם נתונים ביומטריים – ואנחנו יודעים שנתונים מאוחסנים רק במאגר ועל הכרטיס – אתה צריך את המפתח של ההצפנה כדי לפתוח את הנתונים הביומטריים.
היו"ר מאיר שטרית
ממש לא, זה בדיוק הפוך. לכן הדגשתי את הדבר קודם.
יהונתן קלינגר
אני מדבר מול הכרטיס. כדי לאמת את המידע, כדי לפתוח את הנתונים הביומטריים של הכרטיס, אני צריך את המפתח שמאפשר לי לקרוא את המידע שמוצפן על הכרטיס. כלומר, על כל אחד מהמסופונים האלה הולך להיות המפתח של ההצפנה, או לפחות מפתח שמאפשר קריאה.
יורם אורן
המפתח שפותח לך הרשאה למסופים שהגדרת, בוודאי.
יהונתן קלינגר
הוא פותח את ההצפנה.
ישי עופר
לא הצפנה של המאגר.
יהונתן קלינגר
לא הצפנה של המאגר אלא ההצפנה על הכרטיס.
היו"ר מאיר שטרית
של הכרטיס האישי שלו.
היו"ר מאיר שטרית
ודאי.
יהונתן קלינגר
השאלה היא מה זה נתוני זיהוי ביומטריים שהופקו מהם שבעל התפקיד מוסמך? האם בעל תפקיד בא, נוטל ממני אמצעים ביומטריים והוא יכול להשוות אותם מול האמצעים שמוצפנים על הכרטיס כי יש לו את המסופון? השאלה היא האם הוא לוקח את האמצעים והופך אותם לנתונים, אז יש לו מפתח שידוע להפוך אמצעים לנתונים על המסופון. או לא?
נסים אליאסף
בתעודה יש נתונים.
יהונתן קלינגר
בתעודה יש גם נתונים וגם אמצעים, והשאלה היא אם הוא משווה מול נתונים, האם הוא יכול להפוך אמצעים לנתונים באמצעות מסופון.
דורון אופק
אם הבנתי נכון, הוא מתכוון אם אתם משתמשים שם ב-טמפלייט, האם יש לו את האמצעים בתוך העמדה שלו להפוך את הטביעה שלי ל-טמפלייט ולהשוות למה שקורה בתעודה.
יורם אורן
זה מה שהוא משווה.
ישי עופר
הוא משווה ביומטריה לביומטריה.
יהונתן קלינגר
ביומטריה זה גם אמצעים וגם נתונים.
ישי עופר
אתה חייב לאפשר לאותו אדם מבחינת סמכות לא רק לקחת את תמונת הפנים אלא באותו מכשיר, באותו קורא, בצורה זו או אחרת, אפשרות להפוך את התמונה ל-טמפלייט על מנת לעשות השוואה.
יהונתן קלינגר
האם צריך לאחסן את התמונה?
יורם אורן
במקרה של תמונת הפנים אין לך ברירה. אתה חייב לאחסן תמונה.
יהונתן קלינגר
האם אתה חייב לאחסן גם נתונים וגם אמצעים או לא? והאם המסופון יודע להפוך אמצעים לנתונים? האם יש לו מפתח שמאפשר להפוך אמצעים לנתונים? אם אני גונב מסופון כזה חס וחלילה, אני אוכל להפוך אמצעי זיהוי של מישהו לנתוני זיהוי של מישהו.
היו"ר מאיר שטרית
איך תוכל להפוך אותו?
דורון אופק
דרך ה-טמפלייט.
יהונתן קלינגר
המסופון יודע להפוך אותם כדי להשוות אותם.
יורם אורן
אתה לא צריך לגנוב מסופון בשביל זה. אתה יכול לקנות תוכנה כזאת מספק שמוכר אותה ואפילו יש תוכנות דמו כאלה שאתה יכול להוריד באינטרנט. אם הוא כבר הניח את האצבע שלו על קורא, אתה יכול להפוך את זה.
יהונתן קלינגר
אבל המסופון יודע לפתוח את ההצפנה הספציפית שיש לנו על הכרטיסים כדי לקרוא מהם. הוא יודע לקרוא כרטיסים.
יורם אורן
לא, ההבדל בין מה שהוא יעשה באמצעות כל תוכנה לבין מה שהוא מקבל מהכרטיס, הוא בעצם אחד ויחיד. הנתון שהוא מקבל מהכרטיס גם חתום דיגיטלית על ידי מערך ההנפקה. זאת אומרת, הוא נתון שהוא יודע להאמין לו או לא להאמין לו. היכולת לייצר תבנית מתוך טביעת אצבע היא יכולת שלא צריך בשביל זה לגנוב מסופון.
יהונתן קלינגר
לא התבנית. אני מדבר על זה שאתם בשביל להפוך אמצעי זיהוי לנתוני זיהוי משתמשים באיזשהו הליך חסוי שרק הרשות יודעת לעשות כי אחרת לא היה צורך להעביר את אמצעי הזיהוי לרשות כדי שהרשות תעביר אותם לדפוס להדפיס את נתוני הזיהוי.
ישי עופר
יש כאן שני דברים שונים. יש כאן את הנושא שדיברנו עליו קודם. הנושא של הנתונים מופיע בשתי פאזות שונות. בשלב של הנטילה, אמרנו שהרשות באמצעות המאגר וכולי היא זאת שמייצרת את הנתונים לצורך השמה על התעודות בהתאם לצורך.
יהונתן קלינגר
הרשות מייצרת את הנתונים ורק רשות רשאית לייצר?
ישי עופר
לצורך היצירה וההנפקה, רק הרשות. בהחלט זה מה שכתוב בחוק. אבל יש את השלב של ההשוואה. בשלב ההשוואה, כדי לעשות השוואה ביומטרית, אתה צריך שמצד אחד יהיה את הנתונים המקוריים לתעודה לעומת הנתונים שלוקחים מאותו אדם בזמן אמת. כדי לעשות את ההשוואה צריך להפגיש אותם ברמה של התבניות ולא ברמה של התמונה הגולמית.
יהונתן קלינגר
האם יש צורך לאחסן את התבניות על התעודה?
ישי עופר
לאט לאט. ניקח דוגמה דרכון. על הדרכון, כפי שיורם אמר, לפי התקן, יש תמונה גם של התמונה לצורך העניין וגם של טביעת האצבע ובאיזושהי דרך מוציאים את זה מתוך התעודה, בקר גבול למשל, צריך שאנחנו מבחינה חוקית ניתן לו את ההסמכה לצלם ולקחת את טביעת האצבע ולהפוך את מה שהוא נטל לצורך ההשוואה לנתונים ביומטריים כי אחרת הוא לא יכול לעשות את ההשוואה. ההחלטה למשל על הדרכון, נכון לרגע זה אין שום נתונים ביומטריים אלא יש למעשה אמצעים ביומטריים בצורה כזאת ואחרת, אבל החוק מאפשר על תעודת הזהות לשים בין אם אמצעים ובין אם נתונים. במקרה הזה ההפגשה יכולה להיות על הכרטיס או מחוץ לכרטיס, אבל עדיין אותו עובד שמוסמך כאן צריך לתת לו הסמכה חוקית להפיק את הנתונים.
יהונתן קלינגר
אבל כל מי שיש לו מסופון יוכל להפיק נתונים ביומטריים.
ישי עופר
לא כל מי שיש לו מסופון. זה גם לא חייב להיות מסופון. מי שיש לו מערכת ממוחשבת שהוסמכה לכך ושמותר לו, אבל לא כל אחד. בבנק לא יהיה, אבל במקומות שהאנשים האלה מוגדרים ושיש להם את האמצעים, כן.
יהונתן קלינגר
נגיע לבנק עכשיו, כאשר אני מדבר על סעיף (ב).
היו"ר מאיר שטרית
יש עוד הערה לסעיף (א). אני רוצה להסביר שוב במלים פשוטות את הרעיון. אנחנו עושים תעודות זיהוי ביומטריות כדי שאפשר לזהות באופן חד חד-ערכי את האדם.
יהונתן קלינגר
לגמרי, וזה חשוב.
היו"ר מאיר שטרית
זאת אומרת, כדי שזה יקרה, אתה צריך שני דברים שיקרו. אתה צריך שיהיה הבן אדם עצמו, ואותו אדם שמוסמך לקבל את הנתונים האלה הוא שם את האצבע שלו על הקורא, הוא מסתכל על הפרצוף שלו. מצד שני יש לו תעודה שהוא מכניס אותה לתוך הקורא. אם יוצאת זהות אמיתית שזה הבן אדם, גמרת את העניין. מה התוצאה שהוא מקבל מהמחשב?
יורם אורן
הוא מקבל למעשה הסתברות ומוגדר סף. אם ההסתברות מעל סף מסוים, זה ירוק. אם ההסתברות מתחת, הוא מקבל אדום.
היו"ר מאיר שטרית
הוא לא מקבל תמונה או משהו אחר של אדם.
יורם אורן
לא.
היו"ר מאיר שטרית
הוא יקבל חיובי או שלילי.
יהונתן קלינגר
השאלה מה קורה אם המערכת עצמה נגנבת ונפרצת או הולכת לאיבוד.
היו"ר מאיר שטרית
מה אתה יכול לעשות אתה?
יהונתן קלינגר
זאת בדיוק השאלה. יש עליה מפתח שמאפשר לקרוא את המידע מכרטיסים. אם קודם דיברנו על מערכת שיודעת לדבר רק עם קוראי כרטיסים שהורשו לכך, פתאום מישהו גונב את זה.
היו"ר מאיר שטרית
מה הוא יעשה עם זה?
יהונתן קלינגר
הוא יכול לקרוא מידע על כרטיסים וחלק מהכרטיסים שדיברנו עליהם קודם ניתנים לקריאה מרחוק.
היו"ר מאיר שטרית
מישהו גונב את הניידת של השוטר מהבית, דבר שקרה, ולוקח את המסופון שלי. מה הוא יעשה?
יהונתן קלינגר
השאלה אם אפשר לנטרל מסופון מרחוק.
יורם אורן
יש כאן שני מקרים שצריך לראות אותם כשונים אחד מהשני והם מקרה תעודת הזהות ומקרה הדרכון. בדרכון יש תקן והתקן מאפשר לתת הרשאות קצובות בזמן. ההמלצה של ארגון התעופה האזרחי הבינלאומי, שהוא הגוף שמתקנן דרכונים, לתת הרשאות שקצובות לכל דבר מיום עד חודש. זאת סקאלת הזמן שלך. יש רק בעיה אחת קטנה והיא שבדרכונים עצמם אין שעון. הדרכון לא יודע את התאריך ולכן התקן של הדרכונים נאמר לגביו דבר פשוט והוא שתדאג לזה שכאשר אזרח שלך יוצא מהמדינה, הוא עובר דרך מתקן קריאה שאתה סומך עליו, מתקן הקריאה יספר לדרכון את הזמן שבו הוא עשה את זה וכך הדרכון ידע בערך את השעה ואת התאריך. הוא לא יודע את זה כמובן במדויק, אבל הוא יכול לדעת שאם למישהו נתנו הרשאה ותוקפה פג לפני חודש, הוא עבר לפני יום בשדה התעופה במדינה ממנה הוא יצא, אז הדרכון כבר יודע שאסור לו לפתוח את ההרשאה והוא לא ישחרר את המידע הזה.


בתעודת זהות המצב הוא שונה. תעודת זהות מכל מיני סיבות לא יכולה לענות לתקן של הדרכונים במלואו. שם הגישה היא אחרת. קודם כל, שם אנחנו מדברים על כרטיס שהוא כרטיס שמחייב שיתוף פעולה. אתה צריך להוציא אותו מהארנק ולהכניס אותו לקורא. זה אומר ששם מאילוץ אנחנו יכולים כן לחיות עם הרשאות שאי אפשר לקצוב אותן בזמן. אנחנו גם לא יודעים, אין לנו סיטואציה בה אנחנו יכולים להבטיח שתעודת הזהות עברה בקורא שאנחנו סומכים עליו כדי לספר לתעודה את השעה. לכן אנחנו חיים עם מצב קצת אחר. מכיוון שצריך את שיתוף הפעולה של התקשורת האלחוטית בהכנסה שלה לקורא, אנחנו יכולים לחיות עם זה.
יהונתן קלינגר
אני מפחד ממצב בו נגנב אמצעי כזה או הוא נפרץ, מישהו יוכל להשתמש במפתחות שיש עליו כדי לעשות איזושהי הנדסה חוזרת ולחתום דיגיטלית תעודות זהות אחרות. שוב, חשוב לי מאוד שתהיה כאן מערכת שמגנה על האזרחים ושלא תהיה פריצה, וכשהיא תתוכנן, היא תאפשר שהנתונים האלה יהיו רק למי שמורשה לגשת אליה.
יורם אורן
אני אגדיר את זה בצורה הרבה יותר ברורה.
היו"ר מאיר שטרית
יכול מישהו לקחת את הצופן הזה ולהחתים תעודות זהות בעצמו.
יורם אורן
כן. אין קשר בין היכולת שלך לפתוח הרשאת קריאה והיכולת שלך לכתוב לתוך הכרטיס.
יהונתן קלינגר
לא דיברתי על לכתוב לתוך הכרטיס אלא דיברתי על לזייף כרטיס.
יורם אורן
רגע. אין קשר בין כל אותו מנגנון צופן שמבקר גישה לכרטיס וכל אותו מנגנון צופן שחותם על מידע. אלה שני מנגנונים שונים שנבנים לפי פרמטרי אבטחה שונים מאוד אחד מהשני, והם מופרדים לחלוטין.
היו"ר מאיר שטרית
גם אם מישהו גונב דבר כזה, הוא לא יכול לעשות בזה שימוש.
יורם אורן
כן. אין נזק רוחבי כתוצאה מזה.
יהונתן קלינגר
לא רוחבי. אני מדבר על מקומי. על זיוף אחד ספציפי. מישהו ירצה לגנוב את הזהות שלי, יהיה לו את המידע מהמסופון.
יורם אורן
הוא יוכל לקרוא את המידע אבל הוא לא יוכל לייצר תעודה עם מידע שהתקבל כחוקי על ידי מישהו אחר.
יהונתן קלינגר
השאלה אם הוא יוכל להשתמש בתעודה. נניח הוא גנב לי את התעודה ויש לו מסופון, האם הוא יוכל להשתמש בה? התמונה של טביעת אצבע לא מפריעה לי. האם הוא יוכל, אחרי שיש לו את הדרך ואת האלגוריתמיקה שאנחנו משתמשים בה כדי להפוך אמצעים לנתונים, לאחסן על צ'יפ משהו שיעבור את הבדיקה במסופונים אחרים? כלומר, באמצעות הנדסה חוזרת להגיע למצב שהוא יכול לזייף רק כי הוא גנב מסופון, כי על המסופון יש מספיק ידע בשביל לעשות את זה, או שהעיצוב מונע את זה.
יורם אורן
האיום המקסימלי שיש לך מתעודה אחת, שוב, זה איום מאוד מרוחק כי זה מאוד קשה לעשות את זה ובאמת יש שם רכיב טוב, זה שאפשר יהיה לייצר העתק אחד לאחד שלו. זה ההיום המקסימלי. זה מה שנקרא קלונינג. קלונינג לא נראה בעינינו איום כל כך גדול אבל התעודה גם מוגנת נגד זה.
היו"ר מאיר שטרית
כי התעודה עצמה מוגנת. אני לא את מי שיהיו לו אמצעים כדי לצרוב את התמונה של הפרצוף שלו.
יהונתן קלינגר
את שלי לא בהכרח, אבל ארגוני פשיעה נניח שיש להם מישהו שיכול לעבור.
היו"ר מאיר שטרית
אני לא אומר לך שזה בלתי אפשרי.
יהונתן קלינגר
אני לא אומר שזה בלתי אפשרי.
היו"ר מאיר שטרית
זה דבר מאוד יקר עם הרבה מאוד זמן.
יהונתן קלינגר
זה ליצור תעודת זהות שעוברת אוטנטיקציה.
יורם אורן
יתרה על כך, כדי לעשות את אותה הנדסה חוזרת לכרטיס, בסטטוס של היום של הרכיבים האלה אתה נדרש להרוס את הכרטיס המקורי.
דורון אופק
אני יכול לקחת את הכרטיס שלך, להכניס למיקרוגל ולעשות קלונינג לכרטיס שלי לתוך הכרטיס שלך שניקיתי אותו בתוך המיקרוגל?
יורם אורן
לא.
דורון אופק
אני עושה קלונינג לתוך הכרטיס שלך.
יורם אורן
אין אפשרות טכנולוגית להרוס את הנתונים בלי לקלקל את הכרטיס. בטח לא בשיטה של המיקרוגל.
יהונתן קלינגר
אגב, אני לא רואה עונשין על השחתת מסמך.
נירה לאמעי-רכלבסקי
אנחנו נגיע לזה.
אבנר פינצ'וק
שאלת הבהרה אחת. כאשר אתם מדברים בדברי ההסבר לסעיף קטן (א) על שיעור קבלה מוטעה של 0.01, אתם אומרים שברמה של פולס פוזיטיב של 0.01 יהיה לנו פולס נגטיב של עד 94 אחוזים? זאת המשמעות? האם אתה מדבר בטיונינג? הרי תמיד אחד תלוי בשני.
יורם אורן
תלוי באיזה טכנולוגיה.
אבנר פינצ'וק
טכנולוגיה בה אנחנו מדברים.
יורם אורן
לא, טביעת אצבע זה דבר אחד ופנים זה דבר אחר. אחד לאחד זה דבר אחד ואחד לרבים זה דבר אחר. זה לא אותו הדבר.
אבנר פינצ'וק
אנחנו מדברים על אחד לאחד.
יורם אורן
יש כאן מספרים שבעצם מבטאים איזושהי זהירות ואפילו לקיחה של שנתיים-שלוש אחורה מהסטייט אוף זה ארט.
אבנר פינצ'וק
זה רק להבהרה. איך שניסחתי את זה, זה נכון?
יורם אורן
בעיקרון זה נכון. צריך להסתכל ולהבין שלפעמים המספרים האלה לא נוגעים לאותה אוכלוסייה.
אבנר פינצ'וק
מה זאת אומרת?
יורם אורן
אם אני מדבר למשל על סיטואציה של בדיקה מול מאגר.
אבנר פינצ'וק
אנחנו מדברים כרגע בסעיף 4(א), אנחנו מדברים על ה-רידר. אני מגיע לנקודת ביקורת, נותן כרטיס, נותן אצבע, נעשה מצ'ינג ואתה אומר שבמצב שאתה בעצם רוצה או טיון לכוונן את המערכת, הסיכוי לאישור חיובי יהיה 0.01 אחוז.
יורם אורן
אישור חיובי מוטעה.
אבנר פינצ'וק
זאת בדיוק השאלה.
יורם אורן
לזה כיוונתי.
אבנר פינצ'וק
עד 94 אתה אומר שזה יכול להיות יותר גבוה דחייה מוטעית.
יורם אורן
במקרה שתיארת, המשמעות של אותה שגיאה של פולס פוזיטיב היא שניסיון התחזות יצליח. לכן אמרתי שיש הפרדה ולא תמיד זה על אותה אוכלוסייה. ה-0.01 אחוז הוא אחד מ-10,000 ניסיונות התחזות יצליח. עכשיו השגיאה מהטיפוס השני היא על אוכלוסייה אחרת. על כלל האוכלוסייה יהיו כאלה שתתקבל תשובה שלילית מהאצבע האחת, יצטרכו אולי להצליב עם האצבע השנייה, יצטרכו להצליב עם תמונת הפנים.
יהונתן קלינגר
במקרה כזה, האם הצלבת עם אחד, הצלבת עם שני, הצלבת עם פנים, עדיין אין התאמה ועכשיו אתה הולך למאגר?
יורם אורן
עכשיו זה עניין של מה שנקרא כלי החקירה שיש למשטרה.
עמית אשכנזי
מה המשמעות של הדחייה לגבי אותה אוכלוסייה? מה אומרים ה-94 אחוזים או ה-98 אחוזים לגבי כלל האוכלוסייה?
יורם אורן
המשמעות היא שזה לא יצא, תחזור על הבדיקה, שנית, גם אם זה לא יצא, תחזור עם האצבע השנייה. שלישית, אם זה לא יצא, בוא נסתכל על הפרצוף שלך ואולי זה בכלל האלמנט הראשון שעושים אותו כי הוא הכי מהיר והכי ודאי.
היו"ר מאיר שטרית
בפועל, אם מסתכלים על המציאות, הרי פרט לעניין של טביעות אצבע, ביומטריה והצ'יפים וכן הלאה, יש פנים שיהיה קשה לזייף אותם. היום קל מאוד, היום באמת אפשר להחליף את התמונה בתעודה או בפספורט ונגמר העניין. בתעודות החדשות, אני אומר לכם כמי שמודע לפרטים של הכנת התעודות, יהיה קשה ובלתי אפשרי לזייף את זה כי יש לו רק עניין של התמונה בצורה שהיא צולמה, חוסר אפשרות לקלף אותה, גם אם תגרד את כל הכרטיס כולו לא יצא כלום, אלא גם באמצעים נוספים והגנתיים שלא קל לסדר אותם. למשל, כל מיני אמצעים, אינפרה אדום, הולוגרמות, כל האמצעים הכניסו בתעודות ואי אפשר לזייף אותן. הכניסו לדעתי את השורה הראשונה בעולם באמצעים שמונעים את האפשרות לזייף תעודה פוזיטיבית. נגיד שיש לך תעודה ריקה, אתה רוצה להפיק לעצמך תעודה ולכתוב שם אחר, היכולת לעשות את זה היא מאוד מאוד מוגבלת.
אבנר פינצ'וק
אני מוטרד כרגע מה-פולס נגטיב, זאת אומרת, מהדחייה השגויה שלפחות בסיטואציה מקסימלית אנחנו מדברים על 420 אלף אנשים מבין האוכלוסייה. 94 אחוזים זה 6 אחוזים של פולס נגטיב.
יורם אורן
זה אומר שבדקת את כל האוכלוסייה.
אבנר פינצ'וק
אתה דיברת על כלל האוכלוסייה ואתה אומר שזה עד 6 אחוזים. אני פשוט עשיתי את החשבון של 6 אחוזים מכלל האוכלוסייה.
יורם אורן
בדקת את כלל האוכלוסייה כדי שתאמר שזה מציק. זה יכול להיות, אגב, עשר פעמים אותו אדם כי הוא במקרה יש לו באמת טביעת אצבע בעייתית ויש מקרי קצה כאלה.


צריך עוד לשים לב באיזה סיטואציה מתבצעת הבדיקה. לא אותו הדבר בדיקה, כמו שתואר כאן, אדם מול התעודה שלו או בדיקה מול המאגר.
אבנר פינצ'וק
לא, זה לא קשור.
נירה לאמעי-רכלבסקי
ממה אתה חושש? דיברנו בהתחלה על כך שאולי נעשה סעיף של הגנות ברורות על הפולס נגטיב. יש לך איזה חשש ספציפי?
אבנר פינצ'וק
אנחנו כרגע מדברים על 4(א). רק להיות בטוח, וזאת יותר שאלה למשפטנים. הוא ייטול אמצעי זיהוי ביומטרי, זאת אומרת, הוא ייקח את האמצעי, הכוונה לטביעת האצבע, ישווה אותם או את נתוני הזיהוי הביומטרי, זאת אומרת, את הנתון הביומטרי שיופק מטביעת אצבע, אל מול מה שבתיק. למה אמצעים? בצ'יפ אין אמצעים.
נירה לאמעי-רכלבסקי
למה לא נתונים?
יהונתן קלינגר
בצ'יפ יש אמצעים.
אבנר פינצ'וק
מספיק לומר נתונים.
היו"ר מאיר שטרית
האמצעים זאת האצבע שלו. לא?
אבנר פינצ'וק
לא, אנחנו מדברים על הצ'יפ.
היו"ר מאיר שטרית
כי בצ'יפ יש לך את הנתונים ואת האמצעים.
אבנר פינצ'וק
לא, בצ'יפ יש לך גם וגם.
היו"ר מאיר שטרית
גם וגם.
יורם אורן
אלה שיקולי מימוש ספציפיים כי יכול להיות למשל, בגלל שהתבנית היא קצרה יותר וזמן התקשורת הוא מהיר יותר, אתה רוצה תבנית. זה לפי הצורך. בדרכון למשל זאת תמונה, מה שהתקן ממליץ ואומר.
אבנר פינצ'וק
זאת הדרישה היחידה של ארגון התעופה העולמי.
יורם אורן
זאת אמירה גם לגבי טביעות אצבע כי אם אתה שם אותן על הדרכון, ההמלצה של ICAO היא זאת.
נירה לאמעי-רכלבסקי
שאלה לגבי רשימת בעלי התפקידים. אני רוצה להבין, יש כאן דברים כלליים. זאת אומרת, פרסונות כלליות ולא תפקידים ספציפיים שלהם. הכוונה היא שמהיום למשל שוטר, כל שוטר, ייסע בניידת עם סורק ובעצם כל זיהוי אחרי החוק הזה יתבצע אל מול תעודה ביומטרית עם סורק? עם אימות?
איילת אלישר
לגבי שוטר, זה המקרה הקל.
היו"ר מאיר שטרית
לא בהכרח. בהינתן שתעודת הזהות והדרכון הם באמינות הרבה יותר גבוהה, מעבר לאמצעים הביומטריים, אני חושב שזה גם שיקול דעתו של השוטר. השוטר עוצר אותך, מסתכל עליך, רואה את התעודה, זאת את. שלום. הוא לא יחפש ואתך. אם יש לו חשד, החלפת צבע עיניים, שינית משהו בתסרוקת שלך והוא לא מזהה אותך ממש, הוא יאמר לך לשים אצבע.
איילת אלישר
נדמה לי שהשאלה מתכוונת ליכולת הסמכות. הכוונה היא להסמיך את השוטרים לעשות את הדבר הזה במקרים שהם יראו לנכון.
נירה לאמעי-רכלבסקי
לפי שיקול דעתם.
היו"ר מאיר שטרית
ודאי.
נירה לאמעי-רכלבסקי
מתי עושה את זה סוהר?
היו"ר מאיר שטרית
מתי שמישהו בא לבקר בבית סוהר. אם אדם בא לבקר בבית סוהר ורוצים לראות שזה האיש שמבקר, הוא יראה תעודה.
נירה לאמעי-רכלבסקי
מה הייתה הכוונה לסוהרים?
קריאה
מבקרים.
איילת אלישר
מי שבא לבקר בכלא, בוודאי עושים לו.
היו"ר מאיר שטרית
היום הסוהרים בודקים מי שבא לבקר בכלא אם הוא האיש?
איילת אלישר
כן. יש אנשים למשל שאסור להם להיפגש עם אסירים. איך אתה תדע שהם זה הם? כלומר, תעודת הזהות היא מכשיר מאוד מרכזי בעבודה של סוהרים למיטב ידיעתי ואני בטוחה שהם התכוונו גם לגבי אסירים לבדוק שאסיר שחוזר הוא אסיר שחוזר, לבדוק שהמבקר שלו הוא המבקר שלו, אולי לבדוק גם לגבי עובדים.
אבנר פינצ'וק
מי זה בסעיף קטן (6)? בכלל, שאלה לנסחים.
היו"ר מאיר שטרית
מה זה ממונה ביטחון ומאבטח? בקניון, הוא יבדוק?
ישי יודקוביץ
משרד הביטחון. מערך האבטחה של המפעלים ויחידות הסמך של משרד ראש-הממשלה, יחידות הסמך של משרד הביטחון והחברות ממשלתיות שמונחות על ידי המלמ"פ, מערך האבטחה הזה, בכניסה למתקנים הללו, השוואה בין תעודת הזהות המוצגת בגלל שהם נתקלו באותן תופעות שכולנו נתקלנו.
היו"ר מאיר שטרית
איך אתם בודקים היום? יש לכם תעודות מיוחדות שלכם.
אלי כהן
יש מבקרים עם תעודות זהות.
היו"ר מאיר שטרית
איך בודקים עובדי ארגון אחרים?
אלי כהן
אנחנו משתמשים אפילו בביומטרי ומשתדלים להגיע לכל התעודות.
נירה לאמעי-רכלבסקי
אני רוצה לוודא לפי התוספת הראשונה פרטים (2) ו-(3), זה משרד הביטחון ומפעלי מערכת הביטחון, המפעלים שמייצרים מוצרים עבור מערכת הביטחון.
ישי יודקוביץ
זה צו של שר הביטחון וההסמכה היא על ידי שר הביטחון.
נירה לאמעי-רכלבסקי
זה רק לגבי שני אלה.
יהונתן קלינגר
אולי כדאי להוסיף בסעיף (א) את הסיבות מתי הוא רשאי לבקש את המידע הזה.
נירה לאמעי-רכלבסקי
לגבי כולם?
יהונתן קלינגר
לצורך אימות אם התעודה היא מאוד אמינה, רק אם מועלה חשד מסוים.
היו"ר מאיר שטרית
לא, אני לא רוצה להכניס מגבלות. שוטר רשאי לפי שיקול דעתו לבדוק זהותו של אזרח.
יהונתן קלינגר
במסגרת מילוי תפקידו. אנחנו מדברים על תעודה מאוד אמינה.
היו"ר מאיר שטרית
הם לא טיפשים. שוטר רואה שאתה זה אתה, הוא לא יבדוק הלאה.
איילת אלישר
גם היום חוק תעודות זהות מאפשר לשוטר ללא שום עילה לבקש תעודת זהות. כל המנגנון שמופיע כאן בחוק, זה רק לבדוק שתעודת הזהות אמינה. אין פה שום דבר חדש.
היו"ר מאיר שטרית
לא משנים את החוק הבסיסי.
אביטל שטרנברג
מופיע בסעיף קטן (א): במסגרת מילוי תפקידם לפי דין. אתם רוצים איזשהו סייג נוסף?
יהונתן קלינגר
כן. מילוי תפקיד של שוטר על פי דין, במיוחד כאשר יש לו סמכות כזאת, ואם שוב אנחנו הולכים למקרה הקיצון, כי החוק מיועד למקרה הקיצון.
היו"ר מאיר שטרית
לא, החוק לא מיועד למקרה הקיצון.
אבנר פינצ'וק
בסעיף (ב) נאמר שהשר בתקנות יפרט את התפקידים.
יהונתן קלינגר
אני מדבר על מקרה קיצון שבו הוא רוצה לעכב איקס מפגינים והולך אחד אחד ומעכב אותם זמן רב.
איילת אלישר
גם היום הוא יכול לעשות את זה אם הוא רוצה. עובדה שהוא לא עושה את זה. גם היום שוטר על פי חוק יכול לעשות זאת.
יהונתן קלינגר
על זה שהוא לא עושה את זה, אנחנו יכולים לחלוק. יש פעמים שכן עושים דברים כאלה.
איילת אלישר
במובן הזה, החוק הזה לא צריך לעלות ולא להוריד.
אבנר פינצ'וק
אני רואה שהנסחים היו מודאגים ולא רצו לפתוח את זה, ובצדק, ואני רואה שלמשל עובד משרד הפנים שהשר הסמיכו לכך, לעומת זאת שוטר וסוהר זה באופן גורף. אולי כדאי לדבר על עובד משרד הפנים. באיזה סיטואציות אתם רוצים שהוא יוסמך? איזו הסמכה זאת תהיה?
נירה לאמעי-רכלבסקי
אתה מדבר על הכשירויות, האם אלה יהיו אנשים כאלה ואחרים?
אבנר פינצ'וק
לא, אני חושב שזה יהיה לנו בהמשך.
נירה לאמעי-רכלבסקי
אנחנו רוצים שאלו יהיו אנשים עם איזושהי הכשרה טכנולוגית? נעביר אותם השתלמויות יבינו כמה הדבר הזה רגיש? כי זה לא כתוב כאן.
היו"ר מאיר שטרית
זה לא צריך להיות כתוב. האזרחים שהיום מפיקים תעודות זהות, איך הם יודעים מה לעשות?
אבנר פינצ'וק
לא, אבל איזה סוגי תפקידים. אמרה נציגת המשטרה ששוטר אתה לא יכול להגביל, אבל עובד משרד הפנים.
נסים אליאסף
עובד משרד הפנים שעובד במחשוב למשל, לא יוסמך לזה. מזכירה במטה לא תוסמך לזה. מי שעובד מול קהל, הוא יוסמך לזה. מי שעובד היום מול קהל, שבאים אליו לקבל תעודות זהות ומסמכי נסיעה, הוא יוסמך.
דורון אופק
אני דווקא מתחבר לשאלה שלה. בסך הכל בסיטואציה סטנדרטית מסתכל על התמונה, מסתכל עלי, הכל בסדר. אם הוא מגיע לזהות אותו על פי טביעת אצבע וכיוצא באלה, יכול להיות שהוא צריך לעבור תהליך הכשרה מסוים.
היו"ר מאיר שטרית
יכשירו אותם. למה צריך לכתוב את זה בחוק?
איילת אלישר
גם היום המשטרה משתמשת בכל מיני דברים.
היו"ר מאיר שטרית
כאשר שולחים שוטר לעצור מישהו, אתה חושב שמכשירים אותו קודם?
דורון אופק
אני מאמין שמכשירים אותו.
היו"ר מאיר שטרית
תודה רבה.
נירה לאמעי-רכלבסקי
אני חושבת שכל עובדי המדינה שישתמשו בטכנולוגיה היו צריכים להיות מודעים קודם לכן עד כמה הדבר הזה רגיש וכך גם לגבי שוטר.
היו"ר מאיר שטרית
שוטר לא יכול לבקש אימות במאגר.
אבנר פינצ'וק
הוא יכול לבקש אימות מאנשי המאגר.
היו"ר מאיר שטרית
יש פרוצדורה.
נסים אליאסף
מה שאת אומרת זה בסעיף (6) ואנחנו בסעיף (4). בסעיף (4) זה רק מול התעודה.
אבנר פינצ'וק
על ה-רידר נדבר בסעיף קטן (ד) ולא צריך לדבר על זה כרגע. יש שאלות לגבי ה-רידר, ההזדהות מול ה-רידר של העובד וכן הלאה. תרשו לי ב-(ד) לשאול על ה-רידר? בסדר.
היו"ר מאיר שטרית
אין לי בעיה להוסיף סעיף כללי שאומר שהמוסדות השונים יכשירו ויסבירו את העניין של הזיהוי הביומטרי לכלל העובדים שמשתמשים בזה. יש לכם התנגדות לזה? מישהו מתנגד שיסבירו ויכינו וכולי? לא. אני מציע שתעשו ניסוח כדי להוסיף אותו פה שיאמר שכל העובדים האלה אכן יוכשרו ויוכנו ויוסבר להם העניין של הזיהוי.
יורם אורן
במכרז שפרסמנו להרכשה, הנושא הזה של הכשרת עובדים בפנים.
היו"ר מאיר שטרית
יהיה כתוב גם כאן. כל אלה שיתעסקו בזה, יוכשרו.
נירה לאמעי-רכלבסקי
יש לזה גם ערך הצהרתי כלפי הציבור.
היו"ר מאיר שטרית
סעיף קטן (ב). "השר בהסכמת ראש-הממשלה ושר המשפטים ובאישור ועדת החוקה חוק ומשפט של הכנסת".


מה פתאום ועדת חוקה חוק ומשפט של הכנסת?
אבנר פינצ'וק
אדוני, כאשר היה שר הפנים ביקש במפורש פעמיים במליאה לא לוועדת הפנים, לא לוועדת המדע אלא לוועדת החוקה.
היו"ר מאיר שטרית
אני אגלה לך את הסוד למה.
אבנר פינצ'וק
אדוני, אני יכול לתאר לעצמי. אני זוכר מי עמד בראש כל אחת מהוועדות.
היו"ר מאיר שטרית
נכון, לצערי הרב הוא חלה. אם הוא לא היה חולה, היינו מסיימים את החוק הזה כבר לפני פיזור הכנסת הקודמת. הרעיון שלי היה לגמור את החוק עוד לפני פיזור הכנסת, לכנס את הכנסת בפגרה כדי לאשר את החוק ולצאת לדרך כי זה תוקע את כל הפקת התעודות החדשות במדינה. זה דבר יחידי שעוצר את זה. לכן בזמנו הצעתי להעביר את זה לוועדת החוקה כי עמד בראש הוועדה בחור מאוד מאוד חרוץ, פרופסור מנחם בן-ששון, שהוא הבטיח לי לעבוד יום ולילה כדי לסיים את החוק, אבל לצערי הרב, בדיוק כאשר העברתי לו את החוק, הוא חלה. אגב, העברתי את החוק על דעת כל חברי הבית כמעט, על דעת רוב המפלגות של הבית שהסכימו כי הכירו בחשיבות העניין. לצערי הרב הוא חלה.
אבנר פינצ'וק
המשמעות החוקתית של החוק.
היו"ר מאיר שטרית
לא הייתה משמעות חוקתית. אני כתבתי ועדת חוקה כי זה עבר לוועדת חוקה, אבל כאן תהיה ועדת מדע כי כל התקנות האלה יבואו לכאן. אתה רוצה שיתחילו לדון בהן בוועדה אחרת?
אבנר פינצ'וק
אני לא רוצה כלום. אדוני, אני לא יודע כמה זמן אדוני מתכנן להיות כאן.
היו"ר מאיר שטרית
הרבה זמן. לצערי הרבה זמן.
אבנר פינצ'וק
אמרתי, אני לא יכול להתייחס לשום דבר שיש לו משמעויות פוליטיות.
היו"ר מאיר שטרית
מי נמצא כאן בדיונים חוץ ממני?
אבנר פינצ'וק
אדוני נמצא כאן היום. זה לא יכול להיות פרסונלי. תסתכל אחורנית על מי שהיו יושבי-ראש כאן ומי שהיו יושבי-ראש בחוקה.
היו"ר מאיר שטרית
היו כאן יושבי-ראש טובים מאוד.
אבנר פינצ'וק
אני לא אמרתי מילה על כשירותם מטוב ועד רע.
היו"ר מאיר שטרית
כל אנשי הטכנולוגיה הטובים היו כאן.
אבנר פינצ'וק
יש כאן משמעויות חוקתיות לפתיחה. זה בדיוק מה שדיברתי עליו. על הרחבת שימושים בעתיד וכולי.
היו"ר מאיר שטרית
אני חושב שבדיוק בגלל זה, שהוועדה הזאת היא הוועדה שדנה בחוק ולא חשוב מי יושב כאן על הכיסא הזה. היא הוועדה שדנה בחוק ושותפה לכל הדיונים האלה ולכן צריך שהכללים יועברו לכאן, לוועדה הזאת שדנה בזה ושהיא מבינה על מה מדובר.
אבנר פינצ'וק
זאת ועדה משותפת.
היו"ר מאיר שטרית
כן. להתחיל מוועדה כאילו חדשה בעתיד, שילמדו את כל העניין, זה הרי אבסורד. ועדה משותפת לא קיימת לעולם. ועדה משותפת אפשר להקים מכנסת לכנסת.
אבנר פינצ'וק
הרבה פעמים יש חקיקות בהן אומרים שאפילו דיווחים למשל לפי חוק האזנות סתר.
היו"ר מאיר שטרית
מותר לפי החוק לכתוב ועדה משותפת? אם כן, בבקשה, אני מוכן לכתוב ועדה משותפת לוועדת המדע והטכנולוגיה ולוועדת הפנים והגנת הסביבה.
נירה לאמעי-רכלבסקי
אלה שתי ועדות סטטוטוריות שתמיד יהיו קיימות.
היו"ר מאיר שטרית
ועדה משותפת של ועדת המדע והטכנולוגיה וועדת הפנים והגנת הסביבה בראשית ועדת המדע.
נירה לאמעי-רכלבסקי
ועדת החוקה והמדע.
היו"ר מאיר שטרית
לא חוקה. ועדה משותפת של ועדת הפנים וועדת המדע.
אבנר פינצ'וק
מה לאדוני יש נגד החוקה?
היו"ר מאיר שטרית
אין לי שם דבר נגד ועדת החוקה. דיברנו כאן חוקה בגלל מה שהיה.
נירה לאמעי-רכלבסקי
אחת ממטרות החוק היא הגנת הפרטיות. אנחנו חייבים ועדה שתחום העניין שלה לפי תקנון הכנסת הוא הגנת הפרטיות.
היו"ר מאיר שטרית
ועדת מדע.
נירה לאמעי-רכלבסקי
זאת ועדת חוקה. הגנת הפרטיות לפי התקנון, זאת ועדת החוקה. ועדת הפנים וועדת המדע והטכנולוגיה, יכולים לראות שיש להן איזושהי חפיפה, אבל בעניין של הגנת הפרטיות, זאת רק חוקה. לכן אני ממליצה שנעשה ועדת החוקה וועדת המדע.
היו"ר מאיר שטרית
בראשות ועדת המדע.
נירה לאמעי-רכלבסקי
לא תמיד כותבים את זה.
היו"ר מאיר שטרית
נכתוב בראשות ועדת מדע.
אבנר פינצ'וק
אדוני צפה שהוא לא יהיה שר בשנים הקרובות, אבל בסוף אדוני יגיע לוועדת החוקה ויוכל לטפל בנושא הזה שם.
היו"ר מאיר שטרית
לא. תאמין לי, לא. תבדוק אותי. הייתי הרבה פעמים בכובע כזה ועברתי לכובע אחר ולא שיניתי את דעתי.
אבנר פינצ'וק
כאשר העברת את החקיקה עצמה, חשבת גם שכנראה עניינית זה צריך להיות בוועדת החוקה. זה לא היה רק עניין פרסונלי שלך בגלל שסמכת על בן-ששון.
היו"ר מאיר שטרית
זה היה פרסונלי. לחלוטין.
אבנר פינצ'וק
לא חשבת שוועדת החוקה צריכה לדון בזה?
היו"ר מאיר שטרית
לחלוטין לא. לא. לחלוטין פרסונלי. המקום הנכון לחוק הזה הוא ועדת המדע ואני לא העברתי לוועדת המדע רק מסיבה אחת, שפרסונלית קיבלתי הבטחה מראש ועדת החוקה שהוא יעבוד על זה יום ולילה אבל לצערי הוא חלה. אין פה שום דבר חוקתי. יש דבר פרסונלי לגמרי. המטרה שלי הייתה לסיים את החוק במהירות האפשרית כדי להתחיל בהפקת התעודות.


אתם לא מודעים לפרוצדורות. משרד הפנים חתמנו חוזה עם חברה שזכתה במכרז להפקת תעודות הזהות.
אבנר פינצ'וק
זה רק לפלסטיק ולצ'יפ.
היו"ר מאיר שטרית
נכון. זה 270 מיליון שקלים. לא יכולים לעבוד על זה כל עוד לא עובר חוק ביומטרי.
יהונתן קלינגר
אבל המכרז לא קשור למאגר.
היו"ר מאיר שטרית
לא קשור. אנחנו לא יכולים להתחיל בהפקת תעודות ודרכונים חדשים למרות שכל המערכת כבר ערוכה לזה, בגלל העובדה שהחוק הזה עוד לא עבר. העובדה שהעברנו לוועדת חוקה, היא לא בגלל שרציתי להעביר לוועדת החוקה. המקום הנכון שלה זה ועדת המדע כי זה באמת דבר טכנולוגי, ועם כל הכבוד לוועדת החוקה, הם לא מבינים יותר טוב מחברי ועדת המדע, מההנהלה שלה ומהיועצים שלה מה נכון לעשות. אני לא סומך על זה. אני חושב שוועדת המדע היא המקום הנכון כי ועדת המדע, כפי שאני התרשמתי עד היום, יש לה זמן לעומת ועדות אחרות. יש לה הרבה מאוד זמן פנוי כי מעבירים אליה מעט מאוד חוקים ויותר טוב שתהיה ועדה שתתמקד בזה ותתעסק עם זה בזמן מלא ותהיה לה עבודה. בכל ועדה אחרת, אני לא רואה את יתרונו של חבר כנסת פלוני או אלמוני בוועדת החוקה על חבר כנסת פלמוני בוועדת מדע. הוועדה הזאת היא יותר פנויה, היא התעסקה בחוק והחוק צריך לחזור לכאן.
ליאת בן-מאיר שלום
בניסוח הצעת החוק הממשלתית אנחנו כן חשבנו שהסיבה שזה מופיע כוועדת החוקה זה בגלל הפגיעה בפרטיות.
היו"ר מאיר שטרית
למה ועדת החוקה יותר כשירה להגן על הפרטיות מאשר ועדת המדע? אגב, לפי החוק, מאגרי מידע זה באחריות ועדת המדע.
אבנר פינצ'וק
אז תעשו במשותף.
ליאת בן-מאיר שלום
נושאי העברת מידע לרוב נדונים בוועדת החוקה.
היו"ר מאיר שטרית
זה לא טוב. הצעתי משותף בראשות ועדת המדע.
ליאת בן-מאיר שלום
העניין הוא פחות מדעי.
היו"ר מאיר שטרית
מה ההכשרה של חברי ועדת חוקה? איזה הכשרה יותר טובה יש להם?
אביטל שטרנברג
אנחנו מדברים כאן על הוספה של אנשים, זה עניין מאוד רגיש מבחינה פרטית.
היו"ר מאיר שטרית
למה אי אפשר להגן עליה בוועדה הזאת? לא הבנתי למה אי אפשר להגן עליה כאן. הרי היועצים ממילא יבואו לכאן. אפשר להגן עליה בכל ועדה של הכנסת כולל גם בוועדה לקידום מעמד האישה. מה זה משנה? ועדה של הכנסת רשאית לדון לדעתי בכל עניין וכאשר החוק נמצא בתחום שיפוטה של ועדת המדע, אין שום סיבה בעולם להעביר אותה לוועדה אחרת, עם כל הכבוד לוועדת החוקה. אחריות על מאגרי מידע היא של ועדת המדע לפי תקנון הכנסת.
אבנר פינצ'וק
אדוני, זה יעשה נזק לממשלה.
יהונתן קלינגר
התקנות לפחות לעניין מידע של גופים ציבוריים הם בחוק הגנת הפרטיות בכפוף לוועדת חוקה חוק ומשפט ולא לוועדת המדע. התקנות בחוק הגנת הפרטיות הן באישור ועדת חוקה חוק ומשפט. כיוון שאנחנו מדברים כאן, לפחות סעיף 4, כאשר אנחנו מסתכלים עליו, מדבר על גופים ציבוריים שמוגדרים לפי חוק הגנת הפרטיות, אנחנו חייבים להישאר באותו תחום. לא יכול להיות שוועדת המדע תגדיר משהו אחד וועדת החוקה תצטרך לאשר אותו אחר כך בצורה נפרדת כי זה גוף ציבורי.
נירה לאמעי-רכלבסקי
צריך לזכור שהחוק הזה דן גם באספקטים של הגנת הפרטיות.
יהונתן קלינגר
אנחנו עוד לא מדברים על הוועדה הכוללת. אנחנו מדברים על הרחבה והגדרה של גופים ציבוריים. מי שמגדיר גוף ציבורי זה שר המשפטים באמצעות צו באישור של ועדת החוקה חוק ומשפט. אם תסתכלי, כל תקנות של חוק הגנת הפרטיות הן כאלה. לכן, אם אנחנו מדברים על הרחבה של הסמכויות או שימוש בסמכויות שנוצרו כתוצאה מאותן הרחבות, מן הראוי שאותה ועדה תהיה מי שמטפל בסמכויות האלה. כלומר, שלא יהיה מצב שצריך לחכות לוועדה מסוימת או יהיה איזשהו ניגוד ביניהן.
היו"ר מאיר שטרית
ועדת החוקה עמוסה עבודה מעל הראש. תבדוק. אני מוכן גם לעשות ספורט, לחכות עם זה באוויר ולהשאיר את זה באוויר לבדיקה, תבדוק כמה פעמים במשך השנתיים האחרונות מאז שלוש שנים האחרונות התעסקה ועדת חוקה חוק ומשפט בהגנת הפרטיות. אני אשמח לשמוע את הנתונים.
יהונתן קלינגר
היה את כל הדיון בחוק נתוני תקשורת שאנחנו יכולים לדבר עליו.
היו"ר מאיר שטרית
לא דיון. תבדוק כמה פעמים במשך שלוש השנים האחרונות – קח חמש שנים, קח כל תקופה שאתה רוצה – ועדת החוקה חוק ומשפט התעסקה עם הגנת הפרטיות.
אבנר פינצ'וק
אז מה יקרה? יצרפו עוד עובד ציבור, עוד עובד של גוף ציבורי שיוכל לקבל רידר? על זה אנחנו מדברים?
היו"ר מאיר שטרית
זה עניין שנובע אלמנטית כחלק מתוך החוק. זה לא עניין של הגנה על פרטיות. זה עניין טכני לצורך הפעלת החוק. כתוב שהשר בהסכמת ראש-הממשלה ושר המשפטים רשאי לקבוע בתקנות כי עובד בגוף ציבורי שלצורך ביצוע תפקידו לפי דין נדרש לאמת זהותו של אדם יהיה רשאי במסגרת מילוי תפקידו ליטול מאדם אמצעי זיהוי ביומטריים ולהשוות אותם לנתוני הזיהוי הביומטריים וכולי. זה בדיוק מה שאומר החוק. מה פתאום להעביר לוועדת החוקה? אנחנו מאשרים את החוק כאן ונביא לוועדת החוקה? מה ההגיון בזה? אין כאן שום עניין של הגנת פרטיות כי לפי זה אפשר לומר שכל החוק הוא הגנת הפרטיות.
אבנר פינצ'וק
בגלל זה אנחנו כאן אדוני ולא בגלל הצד המדעי. אדוני מבין בצד המדעי.
היו"ר מאיר שטרית
לא, אני מבין גם בהגנת הפרטיות לא פחות מאשר בוועדת החוקה.
נירה לאמעי-רכלבסקי
צדק יהונתן שהפנה לצו לפי חוק הגנת הפרטיות שקובע מי הם הגופים הציבוריים וכדומה, כאשר באמת כל הדברים מדווחים לוועדת החוקה. אני חוזרת וממליצה לעשות ועדה משותפת. אני חושבת שלא חייבים לכתוב כאן מי יהיה בראש.
היו"ר מאיר שטרית
החלק הזה בסעיף הזה לא מדבר על הגנת הפרטיות. הוא מדבר על הסמכות.
נירה לאמעי-רכלבסקי
הוועדה שמוקמת כאן בחוק לענייני ביומטריה. יש הרי ועדת כנסת שתוקם במיוחד בחוק הזה לעניין המאגר הביומטרי.
היו"ר מאיר שטרית
איזו ועדה זאת?
נירה לאמעי-רכלבסקי
זאת תהיה ועדת הביומטריה של הכנסת.
היו"ר מאיר שטרית
שאמורה לקבל דיווחים.
נירה לאמעי-רכלבסקי
יישומים ביומטריים.
היו"ר מאיר שטרית
ועדת משותפת של ועדת חוקה חוק ומשפט של הכנסת וועדת משנה למודיעין, זה רק לצורך יישומים.
יהונתן קלינגר
זה לא רק ליישומים. זאת גם הוועדה שתשמע על כל הדליפות. לכן אולי אפשר להוסיף את ועדת המדע ושהיא תהיה הוועדה לצורך כל עניין בחוק. להגדיר אותה בתור הוועדה.
היו"ר מאיר שטרית
ישיבותיה של ועדת הכנסת ליישומים ביומטריים יהיו חסויות ופרסומם של הדברים שנאמרו או נמסרו וכולי.


לכן אני מעדיף שזה יהיה כאן.
יהונתן קלינגר
אנחנו מעדיפים שהיא תיפתח. שחלק מהישיבות יהיו חסויות וחלק פתוחות.
אבנר פינצ'וק
אדוני אמר שיש דיווחים שהכנסת מקבלת. יש דיווחים שאין שום סיבה שיהיו סגורים.
היו"ר מאיר שטרית
לכן עדיף שיהיו כאן. כאן זה גלוי. גם זה אני לא מסכים שיעבירו לוועדה אחרת. דיווחים יהיו כאן. ועדת המדע, היא טיפלה בחוק והיא תקבל דיווחים. לזה לא צריך חסיון ולא צריך אישור של אף אחד. אני רוצה שזה יהיה חשוף לציבור.
יהונתן קלינגר
גם אנחנו רוצים. אנחנו רוצים שוועדת המשנה תהיה פתוחה לציבור.
היו"ר מאיר שטרית
אני חושב שאין שום מניעה חוקתית - אלא אם מישהו יתקן אותי – שוועדת המדע תהיה הוועדה שתקבל את הכללים שייקבעו לצורך מי שמוסמך ליטול, בדיוק מה שאנחנו דנים בו בחוק הזה.


לכן, מאחר שיש לי רוב דעות, אני חושב שאנחנו נעביר את זה לוועדת המדע והטכנולוגיה.


מי שרוצה ללכת על זה לבג"ץ, שילך. אני בעד זה שהוועדה תהיה ועדת המדע. זאת הוועדה שדנה בחוק ואין שום סיבה להעביר לוועדה אחרת. בעיניי זה לא תקין ולא נכון. אתם רואים שלא הייתי שותף לכל הכנת החוק ולכל פרט בחוק. הוועדה הזאת אחראית על הגנת הפרטיות וגם תהיה אחראית לזה.
רפי עציון
אנחנו רוצים להעיר עוד משהו קטן. ברשותך, אני רוצה לחזור לסעיף קטן (א). כאשר החוק הזה גובש, עדיין לא התקבל החוק בכנסת של הרשות להגנה על עדים.
היו"ר מאיר שטרית
אתה רוצה להוסיף את הרשות להגנה על עדים.
רפי עציון
עובד של רשות הגנה על עדים שהוא בעצם כמו שוטר ויש לו סמכות שהופרדה מהמשטרה.
היו"ר מאיר שטרית
הוא לא שוטר?
רפי עציון
הוא לא שוטר באופן רשמי אבל הרשות להגנה על עדים יש לה סמכויות משטרתיות של כמובן מלחמה בעבריינות מאוד חמורה של איום על עדים והיא זקוקה לזה. גם לפי החוק היא מחויבת ומוסמכת לזהות אנשים.
היו"ר מאיר שטרית
אני באופן עקרוני לא מתנגד.
נירה לאמעי-רכלבסקי
אני רוצה לבדוק את זה כי אני לא מכירה את הנושא.
יהונתן קלינגר
האם לרשות להגנה על עדים תהיה אחר כך סמכות לשנות מידע וכדומה, אבל כאשר אנחנו מדברים על גופים ציבוריים, בלי סעיף (ב), שימו לב שחלק מהגופים האלה הם גופים כמו קופת-חולים, בתי חולים, ספריות, ארגון נכי צה"ל, הסתדרות, סוכנות ציונית.
היו"ר מאיר שטרית
לצורך ביצוע תפקידו.
יהונתן קלינגר
נכון, לצורך אימות זהות. השאלה אם צריך לתת להם אפשרות.
ליאת בן-מאיר שלום
מוטלת חובה בחיקוק.
יהונתן קלינגר
לא. לצורך ביצוע תפקידו.
ליאת בן-מאיר שלום
תמשיכו לקרוא את הסעיף.
אבנר פינצ'וק
זה סעיף קטן (2). מה לא כלול שם? איזה עובד ציבור לא כלול שם?
היו"ר מאיר שטרית
איפה זה כתוב שזה יהיה לצורך חיקוק?
ליאת בן-מאיר שלום
בהמשך.
יהונתן קלינגר
זה לחלוטין באתי לקבל טיפול בקופת חולים.
היו"ר מאיר שטרית
אבל יש כאן כללים. יש כאן תנאים. כתוב: "להגדרה גוף ציבורי בסעיף 23 לחוק הגנת הפרטיות שמתקיים בו אחד מאלה: מוטלת עליו חובה בחיקוק לאמת את פרטי הזיהוי של אדם עם פרטי רישום המופיעים לגביו במרשם האוכלוסין". אני לא מכיר שום עובד ספריה שיש לו סמכות כזאת לפי חיקוק וגם לא עובד קופת חולים וגם לא עובד בנק. לא מכיר אחד כזה.
יהונתן קלינגר
בבנקים, עדיין לא.
היו"ר מאיר שטרית
"מוטל עליו תפקיד בחיקוק לביצוע תפקידו כאמור מחייב אותו לאמת את פרטי הזיהוי של אדם עם פרטי רישום המופיעים לגביו במרשם האוכלוסין". שוב, איפה יש אדם כזה בספרייה?
אבנר פינצ'וק
אדוני, בקופת חולים, כאשר אני ניגש אל הרוקח, הוא צריך לזהות אותי ואני מציג לו תעודת זהות. אתה מתכוון גם לרוקח שלי.
היו"ר מאיר שטרית
תציג לו את התעודה עם תמונה.
אבנר פינצ'וק
לא, אנחנו מדברים על רידר.
ליאת בן-מאיר שלום
רק לדייק. זה מפנה קודם כל להגדרה בחוק הגנת הפרטיות אבל לסעיף 1, לגוף ציבורי, שימו לב, כהגדרתו בפסקה (1) להגדרה גוף ציבורי בסעיף 23. זאת אומרת, זה משרדי ממשלה, מוסדות מדינה אחרים, רשות מקומית וגוף אחר הממלא תפקיד ציבורי על פי דין. אלה לא הגופים שבצו.


הגופים בהם מדובר, הם גופים שמקיימים שני תנאים: ראשית, פסקה (1) להגדרת גוף ציבורי בחוק הגנת הפרטיות שזה אומר משרדי ממשלה ומוסדות מדינה אחרים, רשות מקומית וגוף אחר הממלא תפקידים ציבוריים. והפסקה הנוספת היא שמוטלת עליו חובה בחיקוק לאמת את פרטי הזיהוי של אדם עם פרטי הרישום המופיעים לגביו במרשם, או שמוטל עליו תפקיד בחיקוק שמחייב אותו לאמת את פרטי הזיהוי.
אבנר פינצ'וק
זאת אומרת, הפקידה בעירייה אליה אני בא להסדיר את הארנונה של הנכד שלי, היא נכנסת לכאן.
יהונתן קלינגר
אבל מופיע כאן גוף אחר הממלא תפקידים ציבוריים על פי דין. מה זה גוף אחר הממלא תפקידים ציבוריים על פי דין? האם זה יכול להיות בנק?
ליאת בן-מאיר שלום
שני הסעיפים הללו לקוחים בעצם - הפנו אותי חבריי ממשרד הפנים – מתוך התיקון לחוק מרשם האוכלוסין בו הוסיפו את סעיף 29א ואלו החלופות שמופיעות גם שם.
אבנר פינצ'וק
נכון, סעיף קטן (2).
היו"ר מאיר שטרית
האם אפשר לצמצם את זה ולקבוע נאמר בחוקים שקבועים, להרחיב את זה למה שהרחיבה ועדת החוקה? לצמצם את זה לגופים אלה שנאמרו בחיקוק, שלפי חוק ולפי דין, ולכתוב שבארגונים אחרים או גופים ציבוריים אחרים לפי חוק הגנת הפרטיות, היה ויהיה חשד למישהו שזהות לא נכונה, הרי יכולים לזהות לפי תעודת זהות ולפי תמונה, הם לא צריכים יותר מזה. התעודה תהיה הרבה יותר אמינה מאשר זיהוי ביומטרי. היה להם חשד שהאיש הוא לא האיש שמזדהה, יכולים לבקש בדיקה מיוחדת.
אבנר פינצ'וק
לא. זה רק מוסיף.
ליאת בן-מאיר שלום
זה לא כולל את ההרחבה לגופים ציבוריים.
אבנר פינצ'וק
אדוני רצה לצמצם אבל הוא מרחיב. במצב הקיים סעיף קטן (יב) מדבר רק על צו שמתייחס לקבוצה מאוד מסוימת של עובדי ציבור, של רשויות ציבוריות. הבעיה שלנו היא סעיף קטן (2).
נירה לאמעי-רכלבסקי
על זה אנחנו מדברים. זה בשילוב עם העובדה שמדובר בגופים ציבוריים, זה מאוד מרחיב.
אביטל שטרנברג
זה נועד לקביעה בתקנות ואז אתה יכול להצר את זה. זה תנאי הבסיס.
אבנר פינצ'וק
החקיקה צריכה להגדיר את זה.
נירה לאמעי-רכלבסקי
אולי נכתוב שאנחנו רוצים לצמצם את זה אבל לציין שבחוק המרשם שהוא לא דוגמה לכלום.
היו"ר מאיר שטרית
מהי התקנה ששר המשפטים ושר הפנים יגישו? תהיה רשימה של אנשים?
נירה לאמעי-רכלבסקי
לא, של תפקידים.
היו"ר מאיר שטרית
תהיה ממש רשימה של תפקידים?
נירה לאמעי-רכלבסקי
השאלה היא האם תנאי ההגבלה שהם קווי ההנחיה למחוקק המשנה אינם מספיקים ולא צריך להוסיף כאן עוד תנאים?
יהונתן קלינגר
כאשר כתוב גוף אחר ממלא תפקידים, כן.
אבנר פינצ'וק
כאשר יש סעיף כזה, אנחנו צריכים לראות מה תחום הפריסה שלו מבחינת התפקידים והאם הכנסת באמת מתכוונת ורוצה באמת לתת – זה לא כארד בלנש כאן כמובן משום שיהיה כאן עוד איזשהו הליך – והאם היא מתכוונת לזה.
היו"ר מאיר שטרית
לכן שאלתי. כאשר אמרתי לצמצם, אתה אמרת שאני מרחיב.
אבנר פינצ'וק
טעיתי.
איילת אלישר
אולי תסביר לכנסת ממה אתה חושש.
אבנר פינצ'וק
אני חושש מזה שתגיעי לפקידת עירייה.
איילת אלישר
בסופו של דבר הרמאים והמתחזים יגיעו למשטרה.
אבנר פינצ'וק
אנחנו מדברים כרגע על זהות התפקידים, עד כמה הפריסה הזאת רחבה ואני טוען ש-(2) מרחיב את זה מאוד.
ליאת בן-מאיר שלום
הוא לא מרחיב את התפקידים. הוא מרחיב את סל הגופים.
אבנר פינצ'וק
נכון.
ליאת בן-מאיר שלום
הבעיה היא שיש מעט מאוד תפקידים.
אבנר פינצ'וק
נכון שזה כולל פקידת עירייה?
ליאת בן-מאיר שלום
באופן עקרוני היא נכנסת לכאן אולי.
אבנר פינצ'וק
אני מבקש להוציא אותה משם.
ליאת בן-מאיר שלום
אני רק אומרת שסעיף (2), יש היום מעט מאוד גופים שמותר להם במפורש בחיקוק לאמת פרטי מרשם. זה באיסור הלבנת הון.
יהונתן קלינגר
כאן אנחנו לא מדברים על אימות פרטי מרשם אלא מדברים על אנשים שכיום יש להם חובה לדרוש ממך להזדהות בפניהם. זאת הרשימה. לא אימות פרטי מרשם כיום. בעין הזאת צריך להסתכל, מה רוחב היריעה הזאת, והאם את הרוחב הזה אנחנו רוצים להכניס כאן בתוך החוק.
אבנר פינצ'וק
אני רוצה להזכיר שאנחנו לא מדברים סתם על הסמכה. שאלנו האם ההסמכה היא אישית או לא אישית. מדובר כאן לא סתם באיזושהי הסמכה. בחוק מרשם האוכלוסין יש הסמכה דומה אבל לבדוק, כאן יש הסמכה לקבל, להחזיק רידר, להחזיק מחשב שבאופן טכנולוגי עוד לא קיבלתי ערובה שאנחנו חסמנו את זה טכנולוגית, את האפשרות של אגירה. כל ההסמכה הזאת כאן היא הסמכה של אדם, של אותה פקידה בעירייה, להחזיק במחשב שאוגר במשך היום עשרות ומאות טמפלטים של טביעות אצבע.
נירה לאמעי-רכלבסקי
ובסורק.
היו"ר מאיר שטרית
אומרים לך שהוא חייב להשמיד אחר כך.
אבנר פינצ'וק
אדוני, אנחנו נגיע לדבר על זה. חייב, למרבה הצער, זה לא מספיק. אף אחד לא אמור לישון בשקט רק בגלל שכתוב בחוק חייב כי אחרת לא היינו צריכים את רשם מאגר המידע ואת יחידת הפיקוח שלו. אדוני אמר בעצמו שכאשר כבר מגישים תלונה למשטרה על הפרה של הוראת חוק כזאת, אז המשטרה לא עושה כלום וסוגרת את התיק. אדוני אמר את זה אבל על זה נדבר עוד מעט. ההסמכה כאן היא הסמכה לבן אדם שיחזיק בנתונים האלה במחשב, במסופון, ויחזיק עשרות ומאות ביום.
היו"ר מאיר שטרית
ההסמכה היא לא להחזיק נתונים, אלא לבדוק.
אבנר פינצ'וק
אבל זאת המשמעות.
היו"ר מאיר שטרית
אתה פקיד בעירייה, מגיע אליך אזרח שרוצה לבקש החזר, אתה רוצה לזהות אותו. הדבר הראשון, אתה מבקש את התעודה.
אבנר פינצ'וק
זה נכון גם לגבי הבנקאי.
היו"ר מאיר שטרית
האיש מציג לך תעודה ואתה רואה בתמונה שהתעודה שלו זה הוא. אתה לא הולך לבדוק אותו.
אבנר פינצ'וק
אז אל תסמיך אותו. תמחק את (2).
היו"ר מאיר שטרית
מתי יהיה צורך בבדיקה ביומטרית?
איילת אלישר
למה הבדיקה מפריעה? באיזה מובן? הרי גם היום אדם נכנס למשרד, הוא שם את אצבעו מעל מתקן. באיזה מובן זה מפריע ומה החשש? אם ההנחה היא שהרשויות לא יקיימו את החוק? יש כאן דבר והיפוכו. אם ההנחה היא שהרשויות לא יקיימו את החוק, מה שלא נכתוב, לא בסדר. אבל אם כתוב כאן בחוק שלא ייאגר, שי איסור על הגירה, אני אומר לך שלנו במשטרה יש מסופונים כאלה למערכות שלנו ואסור לנו לאגור, ולא אוגרים במסופונים. אין אופציה לאגירה. אין דבר כזה. אם זאת ההנחה, אנשים ייבדקו מול הדבר הזה, אני לא רואה בזה פגיעה בפרטיות, אני לא רואה בזה פגיעה בכבודם, אז מה מפריע שתהיה בדיקה? מצד שני, יש יתרון לאפשר לרשויות לזהות באופן מדעי ואמיתי שמי שנמצא מולם הוא באמת האיש. זה גם המוסד לביטוח לאומי, ותסלח לי, זה גם הבנק, ואלה כל מיני מוסדות שצריכים לדעת מי עומד מולם.
אבנר פינצ'וק
למה לא כתבתם כאן גם הבנק?
איילת אלישר
עשו איזון מסוים שהוא מאפשר עם הרבה מגבלות להסמיך אנשים. חמישה שרים מעורבים בתהליך, ועדה, מספיק.
ישי עופר
לגבי הרציו שמאחורי העניין הזה. הכוונה של הגופים שדיברנו עליהם זה למשל ביטוח לאומי ושירות התעסוקה וגופים מהסוג שעוסקים במתן זכויות וכל מיני הטבות שיש להן משמעות כספית. הרעיון היה בהחלט לעשות מדרג ואני אומר במפורש שלא מדובר כאן על בנקים ולא על גופים מסחריים כי להם תעודת הזהות יש לה אמצעים נוספים שאם אדם יכול להיכנס לבנק, אפשר יהיה לבדוק את זה. כל נושא ה-PKI הוא דבר שאפשר להשתמש בו וזה מידתי. אמרנו מעבר לזה, במצב של החוק ובתנאים האלה, קודם כל רק הגופים שמנויים בצורה מפורשת ולאחר מכן בצורה מבוקרת.
היו"ר מאיר שטרית
יש לי הצעה לסגור את העניין. מאחר שאנחנו קובעים שהכללים האלו יובאו לאישור הוועדה הזאת, אני מצפה מבחינתי לקבל רשימה של בעלי תפקידים מחוץ לאלה שמופיעים בתחום החיקוק, רשימה של בעלי תפקידים שמותר יהיה להם. בתוספת, לכתוב תוספת שהשרים יהיו רשאים לשנות אותה בעתיד, שוב, באישור הוועדה, אבל תהיה רשימה שברור מי הם בעלי התפקידים. נראה באמת איך זה עובד. אני חושב שזה דבר נכון ואפשר בשלב ראשון לצמצם ולומר

שלרשויות מקומיות לא ניתן, וסתם אני מגזים.
אבנר פינצ'וק
אם הם חשבו כבר על מישהו, הם צריכים לכתוב את זה כבר היום.
היו"ר מאיר שטרית
זה לא חייב להיות בחקיקה ראשית. אני לא יכול להיכנס בחקיקה ראשית ולקבוע מי יהיה רשאי ומי לא רשאי. לכן מוסמכים כאן שני שרים, שר המשפטים, שר הפנים וראש-הממשלה. הם צריכים לאשר את בעלי התפקידים. יש פה צוות שחושב והוא לא צוות זוטר, שיכין רשימה של בעלי תפקידים שמותרים. אני חושב שאם תהיה תוספת שמונחת בפנינו, גלויה לציבור, יודעים מה אסור ומה מותר, זה הוגן. נוכל אז להגביל אותה במידת הצורך או להרחיב אותה לפי הצורך.
אביטל שטרנברג
לא תקנות אלא תוספת.
היו"ר מאיר שטרית
התקנות ותוספת. התקנות אמורות להגדיר, אני לא יודע, תגדירו אתם משפטית כי אני לא יודע איך להגדיר את זה משפטית.
אביטל שטרנברג
אם אנחנו עושים תוספת, זה כולל את התפקידים והסמכויות.
היו"ר מאיר שטרית
החוק הראשי נותן הנחיה מי האנשים אבל צריך הנחיה כללית. כתוב כאן בעלי תפקידים המוסמכים וכולי, אלה בעלי תפקידים. השר וכולי יגישו.
אביטל שטרנברג
כן, איך לעשות את זה, יהיו תקנות.
יהונתן קלינגר
האם יש אפשרות, אם אנחנו כבר מדברים על זיהוי של גופים שאמורים להיות מאומתים מול מרשם האוכלוסין, שהזיהוי זה יחליף בעצם את הגישה און-ליין שקיימת אצל גופים?
היו"ר מאיר שטרית
מה זה גישה און-ליין?
יהונתן קלינגר
כיום, אם אני לא טועה ויתקנו אותי אנשים שמבינים יותר ממני, יש כל מיני גופים, בין היתר בנקים, שיש להם גישה למרשם האוכלוסין.
היו"ר מאיר שטרית
מה פתאום? לבנק יש גישה למרשם אוכלוסין?
יהונתן קלינגר
כן. שאילתא.
היו"ר מאיר שטרית
זאת לא גישה למרשם אוכלוסין. הוא לא יכול להיכנס למרשם אוכלוסין.
יהונתן קלינגר
הוא לא יכול להיכנס, אבל הוא יכול לומר איפה מאיר שטרית גר.
היו"ר מאיר שטרית
הוא מגיש שאילתא לאביב, למערכת אביב של HP, זאת חברה פרטית שעושה את זה היום.
קריאה
זה של משרד הפנים.
היו"ר מאיר שטרית
ודאי, אבל HP מנהל אותה. הוא יכול להגיש בקשה שהוא רוצה לדעת האם הכתובת של יהונתן היא איקס או ואי. את זה מותר לו לשאול?
יהונתן קלינגר
הוא לא שואל רק האם.
נסים אליאסף
נותנים היום מספר זהות למשל ושנת לידה, ואנחנו מחזירים להם אם זה הבן אדם, את הפרטים של התושב ואם הוא חי או מת ומתי הנפיקו את תעודת הזהות האחרונה.
יהונתן קלינגר
האם המידע על תעודת הזהות הביומטרית לא יוכל להחליף את הגישה למרשם הזה? יכול להיות שעצם ביטול הגישה למרשם ישפר את השירות.
היו"ר מאיר שטרית
איפה ההגנה על הפרטיות עד היום?
יהונתן קלינגר
זה בדיוק העניין.
נסים אליאסף
ברור שכמות הפניות לשאילתות תרדנה ברגע שתהיה תעודת זהות אמינה.
יהונתן קלינגר
אבל האם עדיין היא תהיה נחוצה?
נסים אליאסף
השוק יעשה את שלו מכיוון שמשלמים הרבה כסף על זה. אני מניח שברגע שנצא עם התעודות, הדרישה תרד. לומר לך שהיא בכלל לא תהיה, אני לא יודע לומר, אבל הכמות תרד דרמטית.
יהונתן קלינגר
השאלה אם יש לי תעודה היא חתומה ויש לי קורא שיודע לקרוא.
היו"ר מאיר שטרית
נסים, כאשר אדם פונה בשאילתא, בנק פונה בשאילתא למשרד הפנים ומבקש נתונים על יהונתן, איזה פרטים הוא יכול לקבל? תעודת זהות,כתובת?
נסים אליאסף
שם משפחה, שם פרטי.
היו"ר מאיר שטרית
שם האב?
נסים אליאסף
אני לא זוכר, אבל אני יכול להביא את זה לפגישה הבאה. ראשית, כל המידע שאני אומר כתוב באתר האינטרנט שלנו.
היו"ר מאיר שטרית
תמונה הוא יכול לקבל?
נסים אליאסף
לא, אין.
היו"ר מאיר שטרית
כתובת?
נסים אליאסף
כן, מען ומתי הנפיקו את תעודת הזהות האחרונה ואם אני לא טועה אם הוא חי או מת. דרך אגב, אני לא צריך לזכור את זה בעל פה כי יש לנו באתר האינטרנט של המשרד את כל הלקוחות שמקבלים שירות ואיזה שדות הם מקבלים בכל סוג של שירות.
יהונתן קלינגר
הנתונים נמצאים כבר על התעודה. נכון?
נסים אליאסף
נמצאים על התעודה.
יהונתן קלינגר
לא עדיף לחתוך את הגישה?
נסים אליאסף
אני אומר שזה ירד דרמטית מכיוון שברגע שהתעודה תהיה חזקה, הם יצטרכו להוכיח הרבה יותר למה הם צריכים דווקא לגשת למאגר.
יהונתן קלינגר
זה בדיוק העניין.
יורם אורן
אנחנו צריכים להבין שמרקם חיים מזמן לנו כל מיני מצבים אחרים כמו למשל תעודה שהיא חצי שנה נמצאת אצלי בארנק וכשאני שולף אותה, היא משום מה לא עובדת כי ישבתי עליה על איזה חפץ קשה ושברתי אותה.
נסים אליאסף
ברגע שהתעודה תצא, הדרישה לשאילתות מול המאגר באון-ליין תרד דרמטית.
אבנר פינצ'וק
יש לי שאלה שאני חושב שהיא נוגעת גם לכל הסעיף, אבל אולי בעיקר לסעיף (ד). ההסמכה הזאת תהיה הסמכה אישית?
היו"ר מאיר שטרית
לא, תפקיד.
אבנר פינצ'וק
מה שמטריד אותי זה – אני ממשיך הלאה, לכיוון ה-רידר – שלתומי, ואולי תסבירו לי אחרת, נראה לי שכדי להרגיש בטוחים צריכים שתאמרו כמה מסופים כאלה או כמה מסופונים ומחשבים כאלה, כמה עמדות יוכלו לאגור במשך יום מאות.
היו"ר מאיר שטרית
הם לא יכולים לאגור. אסור לאגור.
אבנר פינצ'וק
זאת השאלה הבאה שלי. אני הייתי רוצה, אם זה אפשרי טכנולוגית, האם אפשר לדאוג טכנולוגית והאם אפשר להורות בחוק שידאגו לכך באופן טכנולוגי, ידאגו שיימחק.
היו"ר מאיר שטרית
הוא שואל האם טכנולוגית אפשר לעשות מסופונים כאלה שאחרי שבדקו, זה נמחק אוטומטית. האם אפשר לעשות מסופון שמוחק לבד.
יורם אורן
מרגע שבן אדם שם את אצבעו על חיישן שקורא טביעות אצבעות, אם יש למישהו כוונת זדון, הוא יכול לאגור את זה בלי שום קשר לפעילות שלנו ובלי שום קשר לשום דבר אחר. אם הוא שכנע אותך לשים את האצבע על החיישן, הוא יכול לאגור את זה. ההגנה נגד זה היא בענישה מתאימה בחוק על מי שעושה את זה.
נירה לאמעי-רכלבסקי
השאלה מה יקרה אם הוא ישכח למחוק. הרי האגירה היא אוטומטית.
קריאה
לא, האגירה לא אוטומטית.
נירה לאמעי-רכלבסקי
היום הדיפולט הוא לא האגירה?
קריאה
לא.
נירה לאמעי-רכלבסקי
אז לאן זה הולך אם הוא לא מוחק בדליט יזום?
יורם אורן
זה בדיוק מה שהסברנו. אנחנו צריכים את המידע הזה להזרים בצורה כזאת או אחרת.
אבנר פינצ'וק
לא, אתה הלכת לנטילה.
היו"ר מאיר שטרית
אני שוטר, אני רוצה לזהות אזרח, האזרח שם את האצבע שלו ואני שם את התעודה, רואה חיובי-שלילי-חיובי. למה אני בכלל צריך לאגור את זה?
יורם אורן
אתה לא צריך.
היו"ר מאיר שטרית
האם אפשר לקבוע שה-דיפולט יהיה אגירה? בדק, קיבל תשובה, זה הכל.
דוד אטיאס
ברשותכם, אני אסביר את זה. יש היום מסופונים במשטרה, אדם מגיע, טביעת האצבע מייצרת טמפלט, עושה השוואה מול האדם, במקרה הזה זאת תהיה השוואה מול הכרטיס, וזהו. הטביעה לא נשארת ב-רידר. היא לא נשארת בשום מקום.
יורם אורן
מה שקבוע כאן בחוק הוא שמי שבאמת מפר את ההוראה ואוגר.
אבנר פינצ'וק
תמיד יש לי בעיה עם אנשי טכנולוגיה ואומר לכם למה. אני הרבה פעמים שואל אותם שאלות טכנולוגיות כי אני לא מבין בטכנולוגיה ואז הם אומרים לי לא, זה בסדר, אל תדאג, זה יהיה אסור. אסור, זה שוב חוזר למגרש שלי. אני חושב שאנחנו כבר קבענו שאסור, אבל אנחנו יודעים שאנשים מפרים את זה. אני שואל איך באופן טכנולוגי, איך אפשר, אני רוצה שהחוק יורה למי שישב במקומכם מחר לדאוג שהמערכת תוכל לעשות א' ושהיא לא תוכל לעשות ב'.
יורם אורן
בנקודה הספציפית הזאת, אני הסברתי קודם. מהרגע ששמת את האצבע על חיישן שהוא לא בשליטתך, אותו בעל חיישן יכול לעשות.
דורון אופק
יכול לעשות מה שהוא רוצה. התשובה היא בעברית פשוטה שאין דרך בצד שלנו.
אבנר פינצ'וק
באופן עקרוני זה יכול להיאגר בקופסה שמתחת ל-רידר. זה גם מה שייעשה.
נסים אליאסף
לא בצורה אוטומטית.
יורם אורן
אלא אם כן יש כוונת זדון.
היו"ר מאיר שטרית
מר אטיאס, אני מבקש שתחזור על מה שאמרת כאן בישיבה הראשונה לגבי האפשרות להשתמש בטביעת אצבע.
אבנר פינצ'וק
אדוני, אני לא מערבב פרנויות.
היו"ר מאיר שטרית
אני רוצה שיחזור על הדברים מסיבה אחרת.
אבנר פינצ'וק
זה רק להרגיע אותנו, אבל יש פה בעיה.
היו"ר מאיר שטרית
אני אתך אבל אני רוצה להבין.
דוד אטיאס
אני נתתי כאן את הדוגמה של כניסה ביומטרית שיש במחשבים.
היו"ר מאיר שטרית
תחזור על הדברים שאמרת בישיבה הראשונה.
דוד אטיאס
לגבי טביעת אצבע מזירת עבירה?
היו"ר מאיר שטרית
בדיוק. האם אפשר לקחת טביעת אצבע של מישהו ולהשתמש בה? לעשות מזה זיוף, הפללה, להשתמש בה לדבר אחר?
דוד אטיאס
מאוד מאוד מאוד קשה וצריך אמצעים של מדינה מאוד גדולה בשביל להגיע לרמה של זיוף ושל טביעת אצבע, ועדיין תמיד עין בוחנת של מומחה תוכל לגלות את זה ולראות את זה. כפי שנעשה ביפן ומצאו את אותם אנשים, אז היו דוגמאות כאלה בקולומביה, כאשר היה אדם שהרחיק לכת ועשה ניתוחים פלסטיים ולקח טביעות אצבע והרכיב מטביעת אצבע אחת לשנייה, המערכת לא זיהתה אותו אבל המערכת זיהתה שיש משהו בעייתי ולא תקין ולמעשה לקחו חלק מטביעת האצבע והמומחה הצליח לאתר אותו ולדעת את הזהות האמיתית שלו.
אבנר פינצ'וק
אני כרגע מנסה לעקוב אחרי דרך הדיון שאדוני קבע. אנחנו נמצאים בנקודה מסוימת וני באמת מנסה קצת לברר אותה וקצת להבהיר אותה, וזה אולי מתקשר למה שאמרתי קודם. כל הסמכה כזאת, כל בן אדם כזה, בעצם יש לו איזושהי יכולת אגירה. אני עדיין לא הבנתי ממה שאמרתם. איך שאני הבנתי מכם, ה-רידר, משיר ה-רידר הוא מכשיר מאוד פשוט שלא עושה את המצ'ינג. המצ'ינג נעשה במחשב, במערכת מחשב, אליה מחובר ה-רידר. אז אני רואה שכל בן אדם, כל פקיד עירייה או כל אדם שיוסמך, יש לו בעצם ממלכה קטנה בה הוא באופן עקרוני ותיאורטי – אלא אם כן תצליחו להגביל את זה טכנולוגית וחוקית – הוא יכול לאגור עשרות ומאות טמפלטים, תמונות, אמצעים ונתונים.


השאלה היא איך אפשר למנוע את זה, אם אפשר.
קריאה
אי אפשר.
אבנר פינצ'וק
אם אי אפשר, אני חוזר לעניין ההסמכה. בוא נאמר שאני מוסמך על ידי שר הפנים לעשות את המצ'ינג, לעשות את תהליך הזיהוי. אני מבקש שהחוק ינחה שאני בתור בעל סמכות כזאת, כאשר אני אעשה פעולה כזאת, כאשר אני אטול ממך תעודת זהות ואת הנתונים הביומטריים שלך, שיהיה גם רישום טביעת אצבע שלי. זאת אומרת שהבקרה שלכם תהיה, שתדעו תמיד מי הבן אדם שעשה, לפי איזו הרשאה.
נסים אליאסף
גם היום כל שאילתא שעובד – מלפני שנה וארבעה חודשים – שלנו עושה, נרשם מי עשה את זה, מתי עשה את זה, על מי עשה את זה ויש לנו אפשרויות להוציא שאילתות ודוחות ואנחנו מדי פעם עושים ובודקים את זה. משנת 1988 כל עדכון וכל הדפסה נשמרים מי הדפיס ובאיזה תאריך.
אבנר פינצ'וק
אז בוא נכתוב את זה.
היו"ר מאיר שטרית
נסים, האם אפשר לעשות מה שהוא אומר?
נסים אליאסף
מבחינת משרד הפנים, יש את זה היום. כלומר, יש לנו את זה היום ובטח בביומטריה זה יהיה. יותר מזה, גם עובד שלנו לא יכול להכניס אמצעים ניידים של דיסקים או USB וכן הלאה למערכת אביב ולהוציא משם נתונים. זה חסום לו וכל ניסיון אפילו של הכנסה, יודעים מי ניסה את זה.
היו"ר מאיר שטרית
האם אפשר לעשות את זה בכל מסוף כזה?
נסים אליאסף
אני מדבר על משרד הפנים.
היו"ר מאיר שטרית
אני שואל לגבי טכנולוגיה.
ישי עופר
לגבי הנושא הזה התלבטנו ואני גם מפנה לדברי ההסבר לסעיף קטן (ד). התלבטנו בעניין הזה רבות ואמרנו שתיעשה בדרך שלא תאפשר יצירת מאגר. לא תאפשר, לכאורה, טכנולוגית לא תאפשר, לא משפטית לא תאפשר.
היו"ר מאיר שטרית
זה מה שאני שואל. אפשר או אי אפשר?
ישי עופר
לכן גם הגופים שנאמר שמותר להם לעשות את הדבר הזה מוגבלים והם לא רשימה פתוחה אלא גופים שאנחנו יכולים לדעת מה נמצא שם. כלומר, הרעיון היה – אני אומר בצורה מסודרת – שאם זה מסופון או אם זאת איזושהי מערכת מחשב ששואבת את הנתונים מה-סנס, מהחיישן, ועושה איזושהי בדיקה ואז נוצר איזשהו פרק זמן, זה יכול להיות חלקיקי שנייה וזה יכול להיות דקה, אבל בזמן קצר, בוא נאמר שבסופו של תהליך, בוא נגיד שהתהליך הסתיים בהצלחה, ברירת המחדל היא שזה נמחק אוטומטית.
היו"ר מאיר שטרית
זה מה שאני שואל.
ישי עופר
אבל תשים לב לסעיף 6.
היו"ר מאיר שטרית
שאלתי קודם ואמרתם שאי אפשר.
ישי עופר
מבחינת האלגוריתם בוודאי שאפשר. אפשר להגדיר את זה מה שיורם אמר זה שאם מישהו ייקח את הדבר הזה, הרי זה אלגוריתם.
היו"ר מאיר שטרית
השאלה שלי היא האם אפשר לעשות ברירת מחדל במסופונים ברגע שגמרו, קיבלו תשובה שלילית- חיובית, זה נמחק.
ישי עופר
התשובה היא כן. זאת התפיסה שלנו. לעשות את זה אוטומטית.
היו"ר מאיר שטרית
אם מישהו כן אוגר בניגוד לברירת המחדל, זוהי עבירה שעליה יהיה עונשין.
ישי עופר
לא בהכרח עבירה. תשים לב לסעיף 6. בסעיף 4 כתוב שלצורך קבלת תוצאת הזיהוי. יכול להיות מצב שהשוטר בסעיף 4, שעובר אחר כך לסעיף 6, צריך לעשות בדיקה נוספת.
היו"ר מאיר שטרית
אין לי בעיה, אבל סיים, הוא צריך למחוק.
ישי עופר
בסופו של דבר, בין אם זה התהליך הקצר של כמה חלקיקי שנייה או אם זה תהליך שיימשך שעה.
היו"ר מאיר שטרית
כאשר זה נגמר, זה נמחק אוטומטית.
ישי עופר
כן. ברירת המחדל שזה נמחק, אבל אם לא, אז יש תהליך של בקרה.
נירה לאמעי-רכלבסקי
אם יש לו אימות, הוא לא עובר לסעיף 6.
ישי עופר
נכון. רק אמרתי שנשים לב.
נירה לאמעי-רכלבסקי
אומר היושב-ראש שאם יש אימות, זה נמחק.
ישי עופר
זאת הכוונה, שלא יהיה מאגר. זאת הכוונה וזה כתוב גם בדברי ההסבר.
היו"ר מאיר שטרית
אמצעי זיהוי ביומטריים שניטלו לפי הוראות סעיף זה לא ייאגרו באופן ממוחשב מעבר לנדרש והם יימחקו. אין לי בעיה.
נירה לאמעי-רכלבסקי
הם לא יימחקו אוטומטית אלא צריך למחוק אותם.
היו"ר מאיר שטרית
מיד לאחר קבלת תוצאות השוואה. יש לכם התנגדות לכתוב את המילה מיד? זאת אומרת, גמרו את הזיהוי החיובי או השלילי, נגמר. כשיסיימו את הבדיקה, זה נגמר ובגמר הבדיקה, מיד יימחק.
דורון אופק
למעשה זה משהו שניתן להגדרה. כל עוד אנחנו מדברים על 4-5-6 גופים שיש לנו אופציה לכפות שם מדיניות, כמו שהוא ציין, אז אפשר להגדיר ואז אנחנו מאמינים שכל עובדי משרד הפנים לא יעשו זאת.
היו"ר מאיר שטרית
יש למישהו התנגדות להוסיף את המילה "מיד"?
ישי עופר
אני חושב שרק לגבי תת-סעיף (2), שוטר, איכשהו אתה צריך לסייג את זה על ידי הפניה לסעיף 6. כי השוטר שמופיע בסעיף 4, הוא עשה אימות. אם יש בעיה באימות, הוא עובר לסעיף 6.
היו"ר מאיר שטרית
אחרי שהוא גומר את כל ההליך.
ישי עופר
אתה אומר מיד.
יהונתן קלינגר
השוטר, גם בתהליך אימות, לא מחזיק את הנתונים. הנתונים מועברים והוא לא מקבל.
היו"ר מאיר שטרית
מה שכתוב כאן בסעיף (ד), אמצעי זיהוי ביומטריים שניטלו לפי סעיף זה ונתוני זיהוי ביומטריים שהופקו מהם לא ייאגרו באופן ממוחשב מעבר לנדרש לצורך השוואתם מול האמצעים והנתונים של מסמך הזיהוי.


המשמעות של המשפט הזה היא ששוטר בדק אזרח, הסתבר שיש לו בעיה בזהות, הוא עדיין יכול לשמור את הנתון הזה כדי לבדוק ולעשות השוואה, אבל אחרי שהוא סיים את ההשוואה, זה עדיין נחשב כנדרש. גמר את ההשוואה, יימחק מיד. או יש חיובי – יימחק מדי.
נסים אליאסף
אנחנו יכולים להכתיב מדיניות כמו שנאמר כאן לכל הגופים האלה, לחייב אותם שנמחק את זה.
היו"ר מאיר שטרית
מיד.
יהונתן קלינגר
בתוכנה מופיע שאחת הדרישות של התוכנה היא שהמידע יתנדף. אנחנו לא מדברים כאן על נוהל עבודה, אנחנו מדברים על זה שבהוראות המפרט של התוכנה זה יהיה.
נירה לאמעי-רכלבסקי
המערכת תמחק את זה.
היו"ר מאיר שטרית
זה מה שאני אומר.
אבנר פינצ'וק
אני חושב שזאת נקודה חשובה.
היו"ר מאיר שטרית
בחקיקה ראשית אי אפשר לכתוב את הפרטים הטכניים כי הפרטים האלה משתנים. אפשר למחוק שיימחקו מיד. בכללים שנקבל לוועדה הזאת, שם יהיה אפשר לפרט ולומר כי את הכללים והתקנות אפשר לשנות יותר בקלות מאשר את החקיקה הראשית. לכן אני מציע להוסיף את המילה "מיד" ואחרי שנקבל את הכללים המפורטים להסמכת הגופים וכן הלאה, שם נכתוב את הפרט שהם יימחקו כ-דיפולטס של המערכות.
איילת אלישר
אם אתם רוצים לכתוב "מדי", תסייגו את זה בכפוף לאמור בסעיף 6. בסעיף 6 יש לשוטר סמכויות.
היו"ר מאיר שטרית
"בכפוף". מסכים.
נירה לאמעי-רכלבסקי
אם יש אימות, אנחנו רוצים מחיקה מיידית. אם אין אימות, ברור שהוא עובר לסעיף 6.
היו"ר מאיר שטרית
אני מסכים. "בכפוף".
איילת אלישר
אני חושבת ששוטר בסיטואציה הזאת יכול להיות שגם כאשר יש אימות, אולי, אני צריכה לחשוב על זה, אולי גם אז הוא ירצה לעשות.
אבנר פינצ'וק
תוכלי לחשוב עד יום ראשון, אז נגיע לסעיף 6.
נסים אליאסף
אנחנו יכולים בכללים שאנחנו ניתן לגופים שמנויים כאן שיקבלו – אני לא מדבר כרגע על המשטרה, אני מקבל את ההסתייגות – לכתוב להם שהאישור הוא בזה שבתוכנה שלהם זה יימחק.
היו"ר מאיר שטרית
ה-דיפולטס.
נסים אליאסף
ב-דיפולטס שלהם זה יימחק.
היו"ר מאיר שטרית
בסדר.
אבנר פינצ'וק
יש כאן נקודה שהיא נכונה אולי הרבה פעמים לסיטואציות כאלה. אני חושב שהטכנולוגיה, אני לא מבקש לפרט טכנולוגיה בחוק או לתת הוראות קונקרטיות בחוק, אבל מאוד חשוב שהחקיקה, כאשר אנחנו חושבים על טכנולוגיה, לא תסתפק בהטלת סנקציות עונשיות או להורות לאנשים שישתמשו בטכנולוגיה מה לעשות או מה לא לעשות, אלא מותר לנו היום כבר בעידן הטכנולוגי לקבוע חקיקה שגם תיתן הוראות למי שמרכיב את הטכנולוגיה הזאת, כמובן בכפוף למה שאפשרי. נדמה לי שישי עופר אמר שבדברי ההסבר לסעיף קטן (ד) כתוב בפירוש שהכוונה היא למנוע יצירת מאגרי משנה, והוא אמר באופן טכנולוגי. לא זה הנוסח שהייתי מציע להכניס לחקיקה אבל הוראה ברוח זאת כן הייתי מציע להכניס לחקיקה.
היו"ר מאיר שטרית
הצעתי את הניסוח.
אבנר פינצ'וק
יש הבדל בין לומר אסור.
היו"ר מאיר שטרית
לא אסור, זה לא מה שהצעתי. אני הצעתי שבמלים, כמו שהציע יהונתן, נכתוב יימחקו מיד לאחר קבלת תוצאות השוואה והמשטרה מבקשת להוסיף בכפוף לסעיף 6, ואני מקבל את זה.
אבנר פינצ'וק
השאלה אם זה ברור שהמערכת תמחק.
היו"ר מאיר שטרית
אני קובע שימחקו מיד. הרי לצורך ביצוע של הסעיף הזה, צריכים להגיש לנו כללים לאישור הוועדה. בכללים נכתוב שהמערכת תמחק את זה כ-דיפולטס. אני לא חושב שצריך לכתוב בחוק ראשי כניסה לפרט טכנולוגי.
אבנר פינצ'וק
מה שמטריד אותי זה שמחר יחליפו יושב-ראש ועדה. החקיקה צריכה לתת את העיקרון והעיקרון כאן, אם אדוני עמד על ההבחנה והסכים שיש כאן הבחנה שהיא חשובה.
היו"ר מאיר שטרית
אני מסכים לעיקרון.
אבנר פינצ'וק
לכן חשוב לפחות כאשר יבואו לקבוע את הכללים, את הפרטים, שידעו שהתכוונת שם למשהו טכנולוגי, להנחיה לארכיטקט של המערכת ולא כיוונת להנחיות למי שישתמש במערכת. זה מאוד מאוד חשוב.
היו"ר מאיר שטרית
עמית, מה דעתך לגבי הסוגיה הזאת?
עמית אשכנזי
אני רוצה לחזק את הנקודה של ההנחיות כפי שנאמר. הביטוי אגירה הוא ביטוי שנשמר לאורך זמן. בעצם אנחנו מדברים, לפחות לגבי התהליכים החיוביים, מדברים על אגירה שהיא בעצם מה שאנחנו קוראים בחקיקות אחרות שמירה ארעית. זה שמירה כל עוד המחשב עושה את פעולת העיבוד. אני מקווה שאני מתאר את זה נכון. לכן בעצם בכפוף לחשיבה שהמשטרה אולי צריכה לעשות די מהר לגבי המקרים בהם היא תרצה לחקור חשדות לזיופים.
היו"ר מאיר שטרית
כאשר התוצאה היא לא טובה. זה סעיף 6.
עמית אשכנזי
אז גם אולי אתה רוצה להתחקות אחרי המתחזה. אתה רוצה לזהות את המתחזה לא באמצעות הקורא המקומי. באמת צריך להוסיף – וזה אולי עניין של נסחות יותר מאשר הדיון כאן – עניין של שמירה ארעית. נאמר כאן משהו מאוד חשוב על ידי משרד הפנים שאני חושב שצריך לחדד אותו גם לטובת השאלות. המערכת הזאת בנויה על הכרות הדדית בין הקורא לבין הכרטיס והיא בנויה על זה שכדי שהקורא יקרא את הכרטיס, הוא צריך לקבל מפתח ממשרד הפנים. כלומר, אנחנו בעצם מדברים על תשתית שיש לה ניהול מרכזי. לכן יש לנו גם יכולת לפקח על השימוש.
היו"ר מאיר שטרית
יש לוג.
עמית אשכנזי
ה-לוג הוא באביב, אבל אני מדבר כרגע על אותו מסופון. המסופון הזה, כדי לעבוד מול תעודת הזהות, יצטרך לעבור איזשהו אישור של משרד הפנים כדי לאפשר לו לעבוד בתוך התשתית הזאת.
קריאה
כאילו אקטיבציה.
עמית אשכנזי
שני הדברים האלה לדעתנו בעניין הספציפי הזה נותנים את התשובה.
היו"ר מאיר שטרית
האם מותר לכתוב בחוק ראשי שיימחקו אוטומטית?
עמית אשכנזי
למעט שמירה ארעית הנדרשת לצורך.
יהונתן קלינגר
כמו הגדרה של כשל בחוק מסחר אלקטרוני.
אבנר פינצ'וק
אני הייתי מאוד שמח אם החקיקה שלנו הייתה מתחילה לתת הנחיות לבוני מערכות וזה נכון לגבי הרבה דברים. לפחות בהנחיות כלליות, לא בפרטים, החקיקה היום, כאשר אנחנו יודעים מה המשמעות של טכנולוגיה, שאנחנו יודעים שהטכנולוגיה איננה נייטרלית, שיש משמעות להחלטות של מי שבונה את המערכת, יש לזה השלכות מרחיקות לכת, חשבו מאוד שגם החוק יתחיל לומר לו מה לעשות ומה אסור לו לעשות ולא רק יסתפק בהטלת סנקציות פליליות.
נירה לאמעי-רכלבסקי
אני מציעה לכתוב את המילה אוטומטית. אני אבדוק עם הנסחות.
היו"ר מאיר שטרית
זה יוצר איזושהי בעיה מבחינת חקיקה לכתוב מחיקה אוטומטית?
נירה לאמעי-רכלבסקי
לא. בחוק ניירות ערך, כל הדואר האלקטרוני המאובטח.
אבנר פינצ'וק
נסכים על העיקרון ותוכלו לנסח.
נירה לאמעי-רכלבסקי
אולי מבחינת הניסוח, אוטומטי היא מילה בלעז.
היו"ר מאיר שטרית
האם יש טכנולוגית בעיה לומר שיימחק אוטומטי?
דורון אופק
לא. צריך להגדיר.
יורם אורן
השאלה מה זה אוטומטי.
נירה לאמעי-רכלבסקי
שהמערכת תמחק את זה.
היו"ר מאיר שטרית
נגמר הזיהוי.
נסים אליאסף
בא מישהו, לקחת לו טביעת אצבע. כאשר בא מישהו חדש, אתה לוקח טביעת אצבע והוא מוחק את הישן. זה אוטומטי.
היו"ר מאיר שטרית
אני לא מדבר על שלב ההרכשה אלא על שלב הזיהוי.
נסים אליאסף
לא משנה.
היו"ר מאיר שטרית
זה משנה. אתה רוצה לזהות אדם. שוטר עוצר אדם ומזהה אותו, הוא שם אצבע על הקורא, הוא מקבל תשובה חיובית שהאיש זה האיש. ה-דיפולט צריך להיות בשורת הקוד חיובי – נמחק. שלילי, תן לי שתי אפשרויות, לשמור או למחוק.
נסים אליאסף
בעיקרון אפשר לעשות את זה.
היו"ר מאיר שטרית
אפשר לכתוב מחיקה אוטומטית בכפוף לסעיף 6. זאת אומרת, אם זה שלילי, הוא יכול לשמור את זה כדי להזדהות אחריו או כל דבר אחר. אם זה חיובי, זה נמחק. אפשר?
נסים אליאסף
כן.
נירה לאמעי-רכלבסקי
אוטומטית זאת מילה בלעז. יכול להיות שאפשר לומר באופן ממוכן או משהו כזה. ברגע שיש אישור למילה אוטומטית, אנחנו נסתדר.
היו"ר מאיר שטרית
חברים, אני רוצה לסכם את סעיף 4 ובזה לסיים את הישיבה היום. השינויים שהכנסנו בסעיף הזה הם שניים:

שינוי אחד, שר בהסכמת ראש-הממשלה ושר המשפטים באישור ועדת המדע של הכנסת, במקום ועדת החוקה חוק ומשפט של הכנסת.

שינוי שני, נכניס את המילה "יימחקו באופן אוטומטי", "מיד ובאופן אוטומטי", בכפוף לסעיף 6, לפי בקשת המשטרה. צריך לעשות את הניסוח. אני לא אומר בדיוק מה הניסוח, אבל אני אומר את העיקרון.
נירה לאמעי-רכלבסקי
אני רוצה לכתוב כאן סעיף עונשין מאחר שכן מוטלת כאן אחריות.
היו"ר מאיר שטרית
זה כאשר נגיע לעונשין. זה לא הסעיף הזה.


שינוי שלישי, התוספת. תוספת של בעלי התפקידים שיהיו רשאים. זה יסגור טוטאלית את הרשימה ונדע בדיוק מי מוסמך ומי לא מוסמך.
נירה לאמעי-רכלבסקי
אם ירצו לשנות אותה, יביאו את זה לכנסת ונשנה.
רפי עציון
הוספת עובד הרשות להגנת על עדים לרשימה.
היו"ר מאיר שטרית
החוק ייבדק ולקראת הישיבה הבאה נוסיף. אני בעיקרון בעד להוסיף כי אני מבין את המשמעות של העניין כלפי החוק אבל ייבדק מבחינה טכנית מה צריך להכניס בניסוח.
נירה לאמעי-רכלבסקי
גם מבחינה מהותית, מי העובדים האלה.
היו"ר מאיר שטרית
מהותית אלה עובדי הרשות להגנת עדים. הם לא פחות טובים מסוהרים ושוטרים. לכן אני חושב שבעניין הזה תבדקי את המצב ותכיני לנו ניסוח איך מכניסים את הגוף הזה לעניין הזה.


נדמה לי שבזה סיכמנו את סעיף 4.


רבותיי, אני מודה לכם על היום הארוך. אכן התקדמנו היום.

הישיבה ננעלה בשעה 14:30

קוד המקור של הנתונים