PAGE
23
ועדת העלייה, הקליטה והתפוצות
6.7.09
הכנסת השמונה עשרה
נוסח לא מתוקן
מושב ראשון
פרוטוקול מס' 22
מישיבת ועדת העלייה, הקליטה והתפוצות
יום שני, י"ד בתמוז תשס"ט (6 ביולי 2009), שעה 12:00
ישיבת ועדה של הכנסת ה-18 מתאריך 06/07/2009
השמצת קהילת העולים דוברי הרוסית בכנס הרבנים החרדים
פרוטוקול
סדר היום
הצעה לסדר היום (דיון מהיר): השמצת קהילת העולים דוברי הרוסית בכנס הרבנים החרדים, של חה"כ מרינה סולודקין
נכחו
¶
חברי הוועדה: ליה שמטוב - היו"ר
אורי אורבך
משה גפני
רוברט טיבייב
שלמה מולה
אברהם מיכאלי
מרינה סולודקין
אופיר פינס-פז
מוזמנים
¶
שמואל (מולי) יסלזון
משרד ראש הממשלה, ראש אגף בכיר-גיור
אבידור לויתן
המשרד לקליטת העלייה, מנהל תחום גיור
אלי בן דהן
הנהלת בתי הדין הרבניים, מנכ"ל
שמעון יעקבי
הנהלת בתי המשפט הרבניים, היועץ המשפטי לבתי הדין הרבניים
הרב יוסף שיינין
הרבנות – אשדוד, רב העיר אשדוד
יגאל יהודי
הרבנות - אשדוד, בורר יהדות
ברוך יוסף פורטנוי
הרבנות – אשדוד, עוזר הרב
ארקדי בנצ'יק
הרבנות – אשדוד
אהרון שטימן
הרבנות – אשדוד, איש מחשבים
מרינה קאופמן
הרבנות אשדוד
מלכה שיינין
הרבנות – אשדוד
פרופ' בנימין איש שלום
המכונים ללימודי יהדות מיסודם של הסוכנות והממשלה, ו"ר הנהלת המכון
נחמיה סיטרואן
המכונים ללימודי יהדות מיסודם של הסוכנות והממשלה, מנכ"ל המכון
הרב חיים אירם
המכונים ללימודי יהדות מיסודם של הסוכנות והממשלה,הכנה לגיור–טיפול בפרט
ד"ר דב מימון
המכון לתכנון מדיניות עם יהודי, עמית
יוגב קרסנטי
המכון לתכנון מדיניות עם יהודי, עמית מחקר
שאול פרבר
מכון "עיתים", יו"ר
עידית נחמן
מכון "עיתים"
רב אנדי סאקס
התנועה המסורתית, מנהל לשכה לשירותי דת
עו"ד ריקי שפירא
המרכז לפלורליזם יהודי, מח' משפטית
לודמילה אויגנבליק
יו"ר זכויות משפחות מעורבות
הצעה לסדר היום (דיון מהיר)
¶
השמצת קהילת העולים דוברי הרוסית בכנס הרבנים החרדים, של חה"כ מרינה סולודקין
היו"ר ליה שמטוב
¶
צהריים טובים, אני מתכבדת לפתוח את הישיבה.
נשיאות הכנסת העבירה לוועדה הצעה לדיון מהיר של חברת הכנסת מרינה סולודקין בנושא השמצת קהילת העולים דוברי הרוסית בכנס הרבנים החרדים. אני מבינה וכולנו יודעים שהנושא רגיש מאוד. אני בטוחה שכל אחד מהמוזמנים שנמצא כאן ירצה לתת ביטוי לדעותיו ולתחושותיו. אנחנו ננהל דיון תרבותי למרות שמן הסתם לא כל הדעות שישמעו היום תמצאנה חן בעיני כולם. אני מבקשת לשמור על דיון מכובד.
אני מבקשת לציין שב- 20.7.09 אנחנו נקיים כאן בוועדה ישיבה מיוחדת בנושא הגיור בקרב העולים. אני מזמינה את כולכם לישיבה.
היום נתייחס בעיקר לחשש בעניין הגזענות כלפי עולים וליידע את נציגי הרבנות הראשית. כפי שכבר ציינתי חברת הכנסת מרינה סולודקין הגישה את ההצעה לדיון מהיר, אבקש אותה לפתוח בדבריה.
מרינה סולודקין
¶
תודה רבה ליושבת ראש הוועדה. זו וועדה שבה אנחנו דנים בכל הבעיות הרגישות והלא רגישות, ובבעיות הכספיות של העולים שמגיעים לארץ. אני בוועדה הזו כבר שלוש עשרה שנה. היום אני ביקשתי את הדיון המהיר מכמה סיבות.
חלק מהעולים ומנהגי העולים עושים מאמץ רב לגשר בין כל המגזרים במדינת ישראל. כמו, נתן שרנסקי, אביגדור ליברמן, יואל (יולי) אדלשטיין, אנוכי ואחרים שעובדים קשה כדי לקרב את קהילת העולים ליהדות, להיסטוריה היהודית ולהרבה דברים אחרים. אני מבקשת להזכיר לנוכחים שבזמן שהשרים שלנו היו במשרד הקליטה התהוו תכניות מוצלחות מאוד בנושא הזכות היהודית. כשהייתי סגן השרה, תכננתי את הזכות הישראלית שחשוב שהיא תהיה.
כשפתחתי את עיתון "הארץ" לפני שבועיים, הופתעתי מאוד לרעה. קראתי שהיה כנס של רבנים אורתודוקסים, ובכנס הזה – אני לא נכנסת לדיון ההלכתי כי זה לא התחום שלי, אני דוקטור בכלכלה ואני חברה פרופסור בהיסטוריה כלכלית, וזה לא התחום שלי, אבל אני קוראת שמישהו בכנס של הרבנים האורתודוקסים מכל העולם אומר שהעולים מרוסיה אינטרסנטים, רמאים ושהם תולדה של הקומוניזם והליברליזם, כשאני אישית נאבקתי נגד הקומוניזם ששונאים את הדת. אני רואה שהצד השני לא מכבד את המאמצים של האנשים המכובדים שאני ציינתי, שרנסקי, ליברמן, אדלשטיין, אני, אלקין ושורה נוספת של חברה כנסת, נמצא כאן רוברט טיבייב, חברים שלנו בסיעת ש"ס, אמנון כהן וגם אברהם מיכאלי.
אני חושבת שלגבי ההתבטאות הזו, יש חובה שתהיה הכחשה, התנצלות ופרסום בעיתונות, גם הישראלית בשפה העברית וגם בשפה הרוסית.
משה גפני
¶
זה העיתון שפרסם שעכשיו בנימין נתניהו מבטל את מס הערך המוסף על פירות וירקות, ואחרי זה מכחיש את זה?
מרינה סולודקין
¶
חמור מאוד שבכנס הזה לא היה אף נציג, חוץ מחבר הכנסת אורי אורבך מהבית היהודי שיושב כאן, שאמר משהו. אורי אורבך אמר מיד שהרב הראשי צריך להתפטר, אני לא מדברת על זה, אבל אף אחד מהרבנים האורתודוקסים שהיו בכנס לא קם ואמר שאנחנו ניהלנו מאבק בתקופת השלטון הסובייטי, מאבק למען הלאומיות שלנו והיהדות שלנו, אף אחד לא אמר. מזה אני מסיקה, שמשהו חסר במדינה שלנו, ברבנות שלנו אין נציג שמייצג קהילה של מיליון וחצי איש בארץ. אולי אם יהיה רב ראשי שלישי, אני משחקת בכללי המשחק בארץ.
מרינה סולודקין
¶
אני אומרת שלשמחתי הרבה, לאתיופים יש את מפלגת ש"ס מייצגת את האינטרסים שלהם. רק לאשכנזים מרוסיה, אין נציגות אצל האשכנזים המקומיים.
מרינה סולודקין
¶
אילו היה רב ראשי שלישי מחב"ד או מהציונות הדתית, אולי היה לנו נציג שהיה יכול לעמוד, ולא רק חבר כנסת מהבית היהודי, שלמחתנו היה לו אומץ לב לדבר בשם אותם האנשים שמקללים. כפי שאתם מכירים אותי, אני מיד כתבתי מכתב לשר הדתות, שאותו אני מאוד מעריכה, הרב יעקב מרגי, מיד קיבלתי תשובה. לא שהוא מסכים עם זה, הוא מוחה על מה שקרה. לי זה היה מאוד חשוב שאחרי הרבה שנים רבות מהעלייה לארץ, אני עשרים שנה בארץ, יעקב מרגי כתב גם שהוא לא הכתובת בגלל הרב שרמן שעליו אנחנו מדברים היום.
מרינה סולודקין
¶
כן זה אותו רב שרמן שרצה לבטל 15,000 גיורים של הרב דרוקמן.
במכתב צוין, שבגלל שהרב שרמן משש כדיין בבית כנסת הגדול, לכן הוא תחת הפיקוח של רשויות אחרות. זה מעניין מאוד כי אם מקבלים כסף מהמדינה אז צריך להיות פיקוח. אני כתבתי את המכתב השני, המכתב היה לשר המשפטים יעקב נאמן ובו ביקשתי שהוא יברר את העניין ושיבקש מהרב והדיין להתנצל לפני קהילת העולים. יש לי פגישה עם השר יעקב נאמן בשבוע הבא שבה נדבר גם על הנושא הזה בנוסף לשאלות ובעיות שאני צריכה להציג בפני שר המשפטים.
במאמר הופיע גם שמו של הרב שיינין, כבוד הרב נמצא כאן ואנחנו מברכים את אומץ ליבו להגיע לכאן. אבל ההתבטאויות היו לא יפות, אבל קיבלתי מכתב מהרב אותו הוא מסר דרך הסטג'ר שלי בכנסת – משפטן מר רוברט פילד. אני חושבת שעם פרסום המכתב הזה ברוסית ובעברית אין עניין להמשיך את דיון בנושא הרב שיינין. אנחנו נדבר על הרב שרמן מהסיבות המובנות מאליהן. דיין בבית הדין הגדול לא חייב להגיע לכאן, אבל ישנם נציגים נכבדים של מהרבנות שאני מכירה שנים רבות.
אני אומרת שאין מקום לעשיית פרובוקציות, לא פגעו רק באלה כמו שאומרים 300,000 שהם לא לפי ההלכה, כולם הגיעו ממשפחות יהודיות. הם פגעו בציבור של מיליון וחצי איש, הם פגעו בכולנו.
לסיכום אני מבקשת לומר שרק אתמול הייתי בערוץ 9 ששם היו תלמידיו הנאמנים של הרב שרמן. קיבלתי מכתבים רבים מאנשים למשל מכתבה של לריסה, עולה מרוסיה, אבל היא כותבת שהיא רוסיה. היא אומרת "..בשבילי מדינת ישראל זו המולדת, ולא פעם אחת ולא שתיים חשבתי על גיור, לא בגלל שזה נוח לי או בגלל שזה כדאי. הבנים שלי מאוד הצליחו במדינת ישראל, הם שירתו בצבא וכעת הם סטודנטים באוניברסיטאות ועובדים קשה. רציתי להתגייר בשבילי. כשקראתי את ההתבטאויות של הרב שרמן יש לי הרבה שאלות אם אני חייבת לעשות את זה, בגלל שזה כל כך לא מתאים למוסד הדתי להתבטא בצורה הזאת ואני לא יודעת איך להתייחס לזה..".
היו"ר ליה שמטוב
¶
תודה למרינה סולודקין. היום בדרך לכנסת שמעתי בחדשות על סקר בקרב העולים על עוני, נשירה מבית הספר, כולם מתבטאים שהעולים הם אוצר. איזה אוצר? זה אוצר שצריך לתמוך בו, זה אוצר שצריכים לתת לו את הגב? מגיעים מארצות שונות לישראל, הם רוצים לחיות פה וכששומעים התבטאויות כאלה ואחרות זה לא נעים ולא נוח, טוב שאנחנו היום מדברים על זה.
חברי הכנסת, הרב שיניין פה והוא מבקש לומר כמה מילים ואני אתן לו ברשותכם את זכות הדיבור.
הרב יוסף שיינין
¶
ראשית אני רוצה להודות ליושבת ראש הוועדה הגברת ליה שמטוב שזימנה את הישיבה הזאת, וליוזמת הדיון הזה דוקטור מרינה סולודקין.
הזכרת שהיה לי אומץ להגיע לפה, אני אומר לך את האמת שרצתי לכאן, לא באתי, הגעתי בשמחה ואני מאוד מאוד מודה לך על ההזדמנות הזאת שנתת לי את הבמה ההולמת הזאת לומר דברים שצריכים להיאמר במקום הנכון – בלב ליבה של מדינת ישראל – בכנסת. כמו כן אני מבקש להודות לך באופן אישי, שמעתי על פועלך הרב למען עולי ברית המועצות והעולים בכלל. תודה.
ברצוני לעשות לכם הכרות קצרה עם האדם שיושב לפניכם. מוצאי מרוסיה, רוסיה הלבנה מה שנקרא בלרוס, גם אבי וגם אמי משם. הם באו לארץ כחלוצים בשנת 1924, אבל הגשרים הבלתי ניתנים לניתוק עם אמא רוסיה, בעיקר הקשר הנפשי העמוק הטביעה בבית חותם של שייכות קרובה עד מאוד ליהדות רוסיה על כל שלוחותיה. עוד מימי סטלין, מפעם לפעם היה מתנגב מכתב מבן משפחה משם שעבר את הצנזורה הקשה, ואתם יודעים איזו צנזורה זו הייתה.
כל המשפחה הייתה מתכנסת לשמוע את התרגום של המכתב מרוסית שאמא הייתה מתרגמת. שכל מילה עבורנו הייתה עולם שלם. היא טפטפה לשד עצמותינו כטיפות ויטמינים ומזון מרוכז עד למכתב הבא. ידענו שיש לנו אחים ואחיות רבים שם, מעבר למסך הברזל, ביולוגיים ושאינם ביולוגיים, אך את כולם, את כל היהדות הזאת הרגשנו כבני משפחה. התשוקה התבטאה תמיד בתפילותינו לראות אותם כאן בארצנו הקדושה.
כאשר קרס מסך הברזל והעלייה החלה נוהרת בכלל ולעירנו אשדוד בפרט, 80,000 הגיעו, לא היה מאושר ממני ואני אומר לכם את האמת. הלב נפתח, הלכתי אליהם, לא המתנתי שהם יבואו אלי, הלכתי אליהם להתעניין בבעיותהם, קשיי הקליטה שלהם, מגורים, עבודה, בעיות משפחתיות למינהם. מהר מאוד פשטה השמועה בקרב העולים שיש כתובת, יש אוזנת קשבת, וזה אולי היה להם הדבר החשוב ביותר.
הפניות רבו מיום ליום. אני יכול לומר כאן בפניכם בפה מלא ששום פניה לא הושבה ריקם. מנהל הלשכה שלי שנמצא פה יכול להעיד כמה מסדר היום שלי עוסק עדיין בעזרה לעולי רוסיה. אודה ולא אבוש שלא תמיד הצלחתי למלא את הבקשות, במיוחד כאלה שהיו לא תלויות בי אלא במשרד זה או אחר, אבל היה מקום פתוח. אחת מהבקשות שלהם ואחת הבקשות שלי היו להציב, כמו שמרינה סולודקין אמרה רב שלישי, אני בקשתי שימנו רב דובר רוסית באשדוד לצידי.
הרב יוסף שיינין
¶
גם במקרים שלא הצלחתי, הלב היה פתוח והם חשו בזה. הם הרגישו את החום והאהבה ללא מצרים.
כדי לאמת את הדברים אני מבקש, יש כאן אישה בשם מרינה, לא יהודיה, היא הגיעה עם בעל, ילדה וחמות, אני רוצה שהיא תשמיע מילים ספורות.
היו"ר ליה שמטוב
¶
אנחנו ניתן לה זכות דיבור בסוף. אנא תתייחס לנושא, הייתה ישיבה, מצד אחד אתה מקריא את המכתב ומצד שני אנחנו שמענו שכולם אינטרסנטיים.
הרב יוסף שיינין
¶
רבותיי ומכובדיי, ישנם כאן חברי כנסת שאני לא הזכרתי את שמותהם. למעשה אתם חברי כנסת ישראל, אתם הושבתם אותי ואת חבריי הרבנים בכל מקום שהם נמצאים לעמוד על משמר קיומם של חוקי המדינה, כמובן גם חוקי התורה, אבל גם על חוקי המדינה אנחנו מופקדים בכמה שטחים, ובינהם חוק הנישואין והגירושין. לתפקיד הזה שאתם הטלתם עלי אתם ובית המחוקקים אני מתייחס ברצינות לא פחותה משל פקיד בנק שאמור לוודא את יכולת ההחזר של ההלוואה או המשכנתא של המבקש.
בחוק נאמר שרק יהודי יכול לשאת יהודיה, זה החוק. עלינו לוודא שהנרשמים לנישואין אכן עונים על הקריטריון בחוק. לכן בשנים עברו כאשר רובה דרובה של העלייה לישראל מכל פזורות תבל נמנתה על יהודים היה נוהל ברור של תחקור ואימות היהדות לכולם, תוך הסתמכות על שני פרמטרים, מבחינה הלכתית הרוב מסייע בקביעת המוצא, זו ההלכה, אבל עדיין כשאפשר לברר צריך לברר נתונים נוספים. כשראינו שמושגים יהודיים שגורים בפי החתן והכלה, בני המשפחות, צרפנו את זה לרוב ההלכתי, אבל, גברתי היושבת ראש והגברת מרינה סולודקין, בשנים האחרונות כשגברה העליה המאסיבית מארצות חבר העמים, של כאלה שאינם יהודים.
הרב יוסף שיינין
¶
יותר מ -300,000 איש, אתם יכולים לראות כאן במסמכים שהגשתי, מעמוד 5 עד עמוד 14 יש גם פסקאות שמודגשות בפסק דין שנתן בית הדין הרבני בנתניה.
הרב יוסף שיינין
¶
לא דיברתי בזלזול ובלעג, ואני תכף אסביר את דבריי.
אני עזבתי עבודה רבה ופינתי את זמני כדי להבהיר אחת ולתמיד את הדברים בצורה ברורה, את עמדתי, אני אדם שמוסר את נפשו לרווחתם של עולי רוסיה בכל המובנים, לא רק במובן הדתי. אבל יש חוק במדינה, ואנחנו צריכים לברך על כך. נמצא כאן אדם אחד שאני מקווה שתינתן לו זכות הדיבור והוא עוסק בבירור היהדות והוא יכול לומר מעבר למסמכים המוצגים כאן. אם תסתכלו בעמוד 5, המשטרה כאן בישראל מצא אלפי תעודות לידה שחתומות כחוק וכדת ונקיות ואפשר למלא שם מה שרוצים. זה המשטרה ויש לנו כאן מסמך.
היו"ר ליה שמטוב
¶
מה זה קשור? הרב יוסף שיינין, ראשית אני מזמינה אותך לדיון שיהיה אצלנו ב- 20 ביולי, כאן אנחנו מדברים על התבטאות שהייתה.
הרב יוסף שיינין
¶
אני מסביר את ההתבטאות, שלי כדי שתבינו אותי. רבים מתחזים ליהודים כדי לקבל אשרת עלייה לישראל.
שלמה מולה
¶
זו לא סמכותך לקבוע, אם הם התחזו או לא. אין אף אחד כאן בבית הזה שזו סמכותו, אנחנו לא עסקינן.
משה גפני
¶
תבין למה הם שואלים, זו בעיה בוועדת כנסת אנחנו לא מנהלים כאן דיון פילוסופי, היינו מגיעים רחוק מאוד כי לא כולם היו אז מבינים את הדיון, אני למשל לא הייתי מבין. הם שואלים האם הרב אמר שהעולים מרוסיה הם אינטרסנטיים ורמאים.
הרב יוסף שיינין
¶
"הארץ" יכול לכתוב כל מיני דברים. היו עיתונים שכתבו שאני גם התייחסתי לגיור וזה לא נכון.
הרב יוסף שיינין
¶
אני לא השתתפתי בכנס. אני רק באתי להרצאה אחת בנושא בירור יהדות ובנושא הגיור לא נגעתי בכלל.
היו"ר ליה שמטוב
¶
אז אם אתה אומר שאתה לא אמרת, וכפי שאתה אומר שאתה מתייחס לעלייה מרוסיה, אנחנו הבנו.
הרב יוסף שיינין
¶
הוא שאל שאלה ואני לא רוצה לומר שהעיתונאי שיקר, אני רוצה להסביר. רבותיי, אתם לא נותנים לדבר, אני מבקש להסביר לכם את העניין. הדיון היה דיון רבני, לא ידעתי שהיו שם עיתונאים.
הדיון היה דיון בין רבנים, זה היה כנס של רבנים והדיון היה דיון הלכתי. בהלכה יש דבר שנקרא "חזקת רמאי". מה זה "חזקת רמאי"? - ספק . ספק, אני יודע שבמשפט העברי, במשפט הישראלי המילים "חזקת רמאי", זה בוודאי שהוא רמאי, יש לו חזקה שהוא רמאי. בספרות ההלכתית זה לא ככה. לנו יש גם בתלמוד שהגמרא אומרת שבתחילה כל מי שהיה מדבר בבלית היו משיאים לו אישה, זה היה כמו האידיש של היום. מי שדיבר אידיש היו משיאים לו אישה, מי שהיה מדבר בבלית היו משיאים לו אישה. שהתרבו הרמאים, והיו מלמדים בבלית כדי לשאת אישה.
הרב יוסף שיינין
¶
לא דיברתי על אף אחד לשון הרע. אני רק אמרתי שהחובה שלנו כרבנים זה לדאוג לכך שנקיים את החוק היהודי, את החוק הישראלי שיהודי יינשא ליהודיה. כיוון שיש חשדות, יש חשדות, יש ספקות ואף אחד לא יכול להחליש את הספקות הללו.
אני הייתי מבקש שתשמעו בקצרה כמה אנשים שהבאתי.
הרב יוסף שיינין
¶
בסיום דבריי אני פונה לדוקטור מרינה סולודקין. אני רוצה לעבוד איתך בשיתוף פעולה , את אומרת שאת רוצה להקנות יהדות, אנחנו עושים את זה.
הרב יוסף שיינין
¶
כי אין לנו את האמצעים לכך. אני רוצה שבשיתוף איתך יהיו לנו האמצעים ואנחנו נעשה הרבה יותר. הרצון קיים והעשייה פורחת ברוך ה'.
רוברט טיבייב
¶
ראשית כבוד הרבנים אני מראש מתנצל אם התייחסנו לא יפה, יש לי כבוד אליכם, תאמינו לי. יש לי כבוד ליהדות ויש לי כבוד לרבנים ואני יהודי.
צריך לקחת בחשבון של- 300,000 אנשים ויותר יש בעיה והם לא אשמים. הביאו אותם לארץ. מדינת ישראל הביאה אותם, הסוכנות היהודית, מה לעשות איתם?
רוברט טיבייב
¶
כשאני עליתי לארץ אמרתי לעצמי שאני באמת עולה לארץ ישראל. אני אומר את האמת ואני אומר את זה לא פעם אחת, לא הגעתי לארץ ישראל. הגעתי למדינת ישראל, עם כל הבעיות הקשורות לדבר הזה. אני לא בארץ ישראל לא לפי תורה ולא לפי ז'בוטינסקי. אני לא רוצה להיכנס למי אשם ולמה , אבל לשים כתם, אני מתנצל כי המילים שלי יכולות להיות קשות, אנא סלחו לי, אבל להגיד שכל, רובם של העולים גויים וכולם רוצים להתגייר מתוך אינטרסים את זה אני לא מקבל.
רוברט טיבייב
¶
אני לא מקבל את זה, לא רוצה לקבל עם זה ואני מוכן בכל תואר וביחד עם חברינו מכל הסייעת. כפי שאני מבין יש כאן התגייסות רבה. חלילה, אני לא רוצה להילחם נגד הרבנות החרדית, אני לא רוצה להילחם נגד היהדות. אני רוצה להוציא את הכתם מהעולים שהגיעו לפה, ויש כאלה ויש גויים וצריך לדעת את האמת. הגיעו לפה אבל שוב, הם לא אשמים. אבל להפריע להם להתגייר?
רבותיי בואו ונעשה. וראשית אני רוצה להגיד שטוב שיש חילוקי דעות בין הרב דרוקמן לבין שרמן. זאת אומרת שבתוך הרבנים יש חלק דמוקרטי, זה בסדר וזה מקובל. מי מכריע בינהם מי יהודי ומי לא יהודי? אני לא יודע. מאיזה רגע מכירים באדם שעבר את הגיור? אני לא יודע איזה גיור, אבל מאותו רגע שרב החליט שהוא יהודי, אני לא יודע אתם יודעים ואתם מומחים בדבר הזה. אבל כשרב אחד מקבל החלטה וכשרב שני מבטל אותה זה קצת וסלחו לי, כולם יודעים במה מדובר.
ברור, אתם רוצים לשמור על היהדות. יהדות נקייה ותסלחו לי על אוצר המילים הקטן שלי, אני מקבל את זה, אני מכבד את זה אבל מה עושים עם אלה שבאמת רוצים להתגייר? מה עושים עם אלה ששירתו בצבא? שפכו את דמם, מה לעשות איתם? אולי הרב שרמן המכובד יבטל את גיור של רות המואביה. אולי נגיע למצב הזה?
אני מבקש לקבל תשובה על כך כאן. אני חוזר שוב יש לי כבוד רב לרבנים. אנשים רוצים להתגייר - תנו להם. למה אתם מחזיקים את זה כך? אתם רוצים להרשות נישואין רק בין יהודי ליהודי, אני מבין את זה ומקבל את זה, אבל תנו למדינה את האישור לעשות נישואין אזרחיים. זה פשוט וזה לא מפריע לכם. אתם את הנישואין תערכו רק ליהודים, חס וחלילה אף אחד לא לוקח לכם את זה.
אל תבנו את מכונת הייצור לממזרים, אתם עושים את זה ורק אתם.
היו"ר ליה שמטוב
¶
אנחנו מדברים היום על העולים שרוצים להתגייר. אני מבקשת לספר לכם סיפור לא על לא יהודים אלא על כן יהודים. על זוג יהודים שהגיע מרומניה עם תינוקת בשנות השמונים, התינוקת כשגדלה ורצתה להתחתן עם בחור שמשפחתו כאן בארץ כמה דורות. לזוג הזה טוב שהייתה כתובה של הורי הכלה, כפי שנאמר הם הגיעו בשנות השמונים לארץ אבל כשהם התחתנו ברומניה הייתה להם כתובה והם הגיעו עם זה לארץ. צריך לזכור שלא כולם בכלל עשו חופה ולא יכלו להביא את הכתובה לארץ.
היו"ר ליה שמטוב
¶
הרב שחתם על כך נפטר, אבל כשהזוג הגיע לרבנות והגיש את כל המסמכים שביקשו מהם, ראו את השם של הרב ונזכרו שבירושלים גר הבן שלו. ההורים היו צריכים להגיע לירושלים כדי שהבן יראה את הכתובה ויראה את החתימה ויאשר שזה לא מזויף. תגידו איך אפשר להרגיש פה במדינה שלנו? הם יהודים והם רוצים לחתן את הבת שלהם, יהודים לכל דבר, אני רוצה לשאול אתכם מהי ההרגשה של הורים כאלה שרוצים שהבת שלהם תינשא בחופה עם יהודי, אני לא מדברת על עולים שאינם יהודים.
משה גפני
¶
את יודעת שהרב גורן בשעתו כשהיה את סיפו ר של הממזרים של האח והאחות, הוא אמר שהגיור שעשו בפולניה הוא גיור לא טוב, הוא ביטל את הגיור, הפך את האמא לגויה וממילא הילדים הם לא ממזרים, אבל אז הכל היה בסדר.
אורי אורבך
¶
לא קראתי לפטר את כל מי שהיה בכנס.
טענתי לגבי האנשים ובעיקר לאנשים כמו כבוד הרב הראשי, שלא יכולים לצאת נגד גיורים של מוסד שהם עומדים בראשותו. אני בכלל קטונתי מלהיכנס לויכוחים ההלכתיים, איך מגיירים או האם אפשר לבטל גיור למפרע, יש מאמרים גדולים של הרב גיחונסקי שפרסם עכשיו בגיליון החדש, הוא כמעט שולל מכל וכל את האפשרות לבטל גיור למפרע, אבל באמת אני לא מבין בזה כלום. אני לא בבית כנסת אני בכנסת ואני לא נכנס לזה. יש הגיון פשוט. לא צריך להיות בשביל זה אפילו דתי ובטח לא חרדי.
הרב הראשי בישראל בסמכותו הוא צריך לעמוד אחרי הגיורים שהמוסד שלו מגייר. אם הוא משתתף בכנס שהוא נגד הגיורים של הרבנות באופן כל כך בוטה ומחזק את היד של הרב, דיין שפוסל את הגיורים של הרבנים האחרים מהרבנות, זאת בעיה חמורה מאוד בנושא הכי חשוב למדינת ישראל. נושא חשוב יותר מהמאחזים שאני תומך בהם, יותר מירושלים השלמה, יותר, ומכפי שאמר השר יעקב נאמן יותר מהפצצה האיראנית. זה הנושא הכי חשוב היום בישראל יותר מכל דבר אחר.
אין דבר אחר שהוא יותר חשוב. אני אומר את זה גם במדינת ישראל בכלל, אני גם אומר את זה כנציג של מפלגה סקטוריאלית של היהדות הציונית דתית. הנושא הזה מכל המגזרים בחברה הישראלית הוא הכי חשוב לילדים שלי, הוא חשוב בכלל, אני רוצה שיהיו יהודים כהלכה. שגויים שמתגיירים יתגיירו כהלכה וחוק מי הוא יהודי בגרסה, מבחינתי, המחמירה. יש ויכוח איך מגיירים, כמעט ויכוח פנים דתי שנוגע לכולם איך מתגיירים. אני לא רוצה להיכנס לנושא הזה.
זו סוגיה מאוד כואבת לציבור הציוני דתי, כי בבוא היום כשהבן של חבר כנסת חילוני פה או בכל מקום אחר יכיר בצבא או בכל מקום אחר עלמה ישראלית שהוא משוכנע שהיא יהודיה, והיא משוכנעת שהיא יהודיה, והם ירצו להינשא והם לא יוכלו כי היא לא יהודיה כי באיזו שלב במשפחה לא התגיירו כהלכה או שפסלו את הגיור או לא משנה מה. הם יתחתנו שלא כדת משה וישראל בכל זאת כי הם חילוניים. ואם ילד חרדי של מישהו ירצה להתחתן עם גר, אני עוד לא רואה את זה קורה כי אני לא רואה את האשכנזים החרדים מתחתנים עם יהודיות ספרדיות, אני לא רואה אותם. ואם יהיו מקרים כאלה הם ימצאו דרך לגייר אותם מהר.
משה גפני
¶
הם ידאגו לעצמם והם גם יגבו כסף על זה. הם גם לא מתחתנים עם ספרדיות. זה הכל לגופו של עניין.
אורי אורבך
¶
אם זה יקרה חלילה יום אחד, אני מניח שמתוך רצון טוב של החברה החרדית לפתור אחד מבניה הם ימצאו את הדרך. זה טבעי וזה קורה כי כל מגזר קרוב אל עצמו.
בציבור הציוני דתי הסיכוי הוא מאוד גדול בגלל שאנחנו מעורבבים, לטוב ולמוטב בתוך החברה הכללית. יש לנו ילדים שחלקם לא שומרים על הדתיות כפי שבני החרדים שומרים. יש סיכוי שהם יפגשו מישהי שברגע האחרון יוודע בזמן הרישום שהיא לא יהודיה. הילדים שלנו רוצים לשאת יהודיות כדת משה וישראל. אפילו גם אלה שיעזבו את הדתיות שומרת המצוות ובוודאי מי ששומר מצוות. זו לא תהייה בעיה המונית זו תהייה בעיה של שניים שלושה אנשים.
אפילו במובן האינטרסנטי הצר של המגזר של הדור הבא, הדור האחרון, יש עניין שאנשים יתגיירו כדת משה וישראל. אלא שהיום כדי להתגייר כדת משה וישראל מאוד קשה. אני רוצה מאוד שיהיה יותר קל. זאת כל התורה כולה על רגל אחת ומבלי שאמרתי מילה אחת על הלכה או חלילה נגד ההלכה.
אני חושב שהרב הראשי, או כל מי שממונה מטעם הרבנות, אני לא מביא את בית הדין לצדק של העדה החרדית, או גופים חיצוניים לממסד שיגיירו או שלא יגיירו, אני לא קובע את הקריטריונים לא של הכשרות.
לסיום אני רוצה שלפחות הרבנות הראשית לישראל, הגוף הממלכתי ימצא את הדרכים לפסוק לפי ההלכה בגרסה המקלה מאוד, ועדיין עמוק בתוך ההלכה הקלאסית.
שלמה מולה
¶
למרות מה שאמר חבר הכנסת אברהם מיכאלי, אי אפשר להימלט מהאווירה הציבורית שנוצרה סביב העולים שהגיעו אלינו בשנים האחרונות. הצליחו להרעיל נגד העולים במיוחד, ואני אגיד את זה באופן הבוטה ביותר. הממסד הדתי היותר אורתודוקסי ובעיקר החרדי, צריך להגיד את הדברים ביושר. אני יודע מראש שהרב משה גפני ישיב לי. אני אומר לכם שהחלשותה של הציונית
הדתית שהיוותה גוף מגשר בין חילוניים לדתיים, החלשותה מביאה חולשה כלפי עולים. לא נוהגים כבית הלל ונוהגים בדרך השמצות.
אני מודה, לא נכחתי בישיבה, לא הייתי באותה ישיבה שמר שרמן וחבריו השתתפו. אני יכול להתייחס למה שקראתי בעיתון. זה מזעזע, זה פשוט מזעזע. זו לא הפעם הראשונה ואני מניח שזו לא תהייה הפעם האחרונה.
כדי להתמודד בבעיה הזאת גברתי היושבת ראש, גם כאן התקיים דיון בנושא ביטול הגיור בכלל, ביטולי הגיור הקיימים. למרות שאני מכיר את הדרך החרדית, ואני ומרינה סולודקין ביחד, ה רי גם אני לא יהודי כשר, אבל לא משנה.
שלמה מולה
¶
מצבך טוב משלי. אני רוצה לבוא ולהגיד שכל הנושא הזה של הגיור, וממה שאני מכיר מהידע המועט שלי, ואני מודה שיש לי ידע מועט. אדם שעמד מול דיין ואמר קיבלתי את תורת ישראל אתה לא יכול לבטל את הגיור שלו. אבל מה לעשות הרב דרוקמן הוא כבר לא רב מספיק מקובל בגלל שהוא חובש כיפה סרוגה, אז אפשר לבטל ולמה לא.
אני אומר לך הרב משה גפני, ידידי הטוב. אני אומר לכם שאתם מביאים את החברה הישראלית למצב שבו צריך לקבל החלטה להפרדת דת ומדינה ואז זה יהיה סופה של המדינה הזאת. אני אומר לך, אני. אתם לוחצים אותנו ואתם מביאים אותנו לשם. אני מציע שהמדינה תהייה מדינה פלורליסטית, מדינה מקבלת את הגיורים של הרפורמיים, של הקונסרבטיבים, של החרדים. אני אומר לכם שאז כל אחד ימצא את עצמו בזרם היהודי דתי שהוא רוצה לחיות. אתם בעשור האחרון, בעשרים השנים האחרונות לא מצליחים לתת פתרון אמת למי שנמצא כאן ורוצה להתגייר.
הרב שיינין הצהיר "לא קיללתי, לא אמרתי" אבל אני אומר שגם אם הוא לא קילל וגם אם הוא לא אמר באותה ישיבה, ישנם מאות ואלפי דיינים ורבנים במועצות הדתיות ובכל מקום שאליו המסכן הולך וחוזר בוש. לא נוהגים בו בהגינות, לא ביושר, לא מסבירים לו, רק מזלזלים בו ואומרים לו לך לך. אני רואה את זה אצל האנשים שלנו. אני לא יכול לומר לכם שיש לי רשימה ארוכה מחבר העמים שמגיעים אלי, אבל אני כן יכול לומר לך שמגיעים אלי עולים מאתיופיה. אף עולה מאתיופיה לא מתגייר חוץ מבשני מקומות. באף מקום לא מקבלים אותו. זורקים אותו. תגיד לי הרב שרמן יקבל אתיופי לגיור? אני אומר לך הרב משה גפני שהוא לא ייגר אותו, הוא לא יקבל אותו. הוא מוכן? אם עכשיו אתיופי יבקש לבצע גיור בשביל כשרות, הוא יבוז לו והוא לא יקבל אותו.
אתם מביאים אותנו למצב שבו החברה הישראלית תצטרך לקבל החלטה. אני באופן אישי מעדיף את גישתו של אורי אורבך. ללכת על גישה מקלה ומגשרת. קצה נפשה של החברה הישראלית. אי אפשר לזרוק כל יום בוץ בפני העולים. מה בכלל העולים רוצים? הם באו כדי להיכנס לחברה הישראלית, מה הם ביקשו בסך הכל? אז מה? אז למה מביאים עולים? אי אפשר על נקודה קטנה לזרוק בוץ בפני העולים ולהגיד להם אתם לא רצויים. אתם לא מבינים איזו תחושה פסיכולוגית קשה היא כשזה מה שאומרים לך. הם נלחמים להגיע לכאן, מגיעים לכאן, מנהלים אורח חיים פה בישראל, מדברים עברית ואומרים להם "אתה לא רצוי אצלנו".
בואו ונהייה מדינה נאורה יותר, אתם מדרדרים אותנו לכיוונה של איראן, לא בטוח שזה המקום הנכון שלנו.
אברהם מיכאלי
¶
כשאתה משתמש בביטויים האלה של איראן, אתה בעצם גורם לאותה מחלוקת בזויה שאסור להגיע אליה.
שלמה מולה
¶
אני לא מתייחס לגישה הפוליטית שלהם, אלא לגישה ההלכתית שלהם. אני אומר לך שאתם מביאים אותנו לבוא עם כיפה, כולנו בשחור, חרדים, ולזה התכוונתי.
שלמה מולה
¶
לא כדאי שאני אפתח את הפה. כמה אתיופים אתה חיתנת? במועצה הדתית באשדוד כמה תיקים לאתיופים נפתחו, וכמה התחנתו? תגידו לי.
אברהם מיכאלי
¶
כבוד היושבת ראש, הדיון היום זומן בעקבות כנס מסוים ולגבי מספר התבטאויות שנשמעו. שני רבנים שאחד מהם ברוך ה' נמצא איתנו, ואני מבין שהוא הבהיר את דבריו ואפילו המציעה הסתפקה בהבהרה שלו, והדיון כרגע הוא לא פרסונלית כלפי הרב שיינין. וכל מה שמעלים כלפי הרב שמרן, אני בטוח שאם הרב שרמן היה מגיע הנה היו דברים מתבהרים אחרת.
אברהם מיכאלי
¶
הוא לא עובד אצלי והוא גם לא עובד אצלך. הרב שרמן הוא דיין בבית הדין הרבני הגדול והוא כמו שופט עליון, ומי שלא מבין מה המשמעות להביא שופט עליון לכאן כנראה לא מבין את חוקי מדינת ישראל.
אברהם מיכאלי
¶
גברתי היושבת ראש, אני חושב באמת שאנחנו מדי פעם נגררים לדיונים כאלה בגלל תקשורת, שלצערי היא תקשורת לקויה בין עולם של יהדות אמיתית שדורשת דברים מסוימים בשפה הלכתית לבין עולם של עיתונאים שעם כל הכבוד להם הם מחפשים את הצהוב, ת התקשורת. הם בוודאי, וכפי שהיה לפני שבועיים שלושה במסגרת סיור של הוועדה יצאה כותרת שעולי אתיופיה אומרים שעושים להם ברית מילה פעם שנייה. כי לא מבינים במושג ההלכתי את מה שעושים להם אז הכותרת הייתה שעושים להם ברית מילה פעם שנייה. אנחנו לא רצינו לגרור את עצמנו לוויכוחים כאלה. יש לנו בעיה משותפת בין חלקים של עם ישראל והעם היהודי מהצד השני. בשביל זה צריך לשבת וללמוד אחד את השני.
אני לא מצדיק שום התבטאות מבזה, לא לגבי עולים מרוסיה ולא לגבי עולי אתיופיה, גברתי יודעת עד כמה בבית הזה אנחנו מנסים לאחד, לאחד לפחות בין החלקים השונים של חברי הכנסת כדי שנגיע להטיב עם כולם ולשפר את המצב של כולנו. לא יתכן שבכל התבטאות של רב כזה או אחר נערוך דיונים בעומק מבלי לדעת את עומק הדברים.
אני מציע שהדברים האלה ילובנו במקומות יותר מעמיקים, כי אי אפשר בשלוש דקות בוועדה לבוא למחות וללכת, מה עשינו עם זה? אם אפשר לזמן דיון ברבנות הראשית, עם הרב שלמה עמאר בנושא הגיור - - -
אברהם מיכאלי
¶
תאמין לי אורי אורבך, שאם נגיע לרב שלמה עמאר ונשאל אותו למה הוא לא הגיע הוא ייתן לך תשובה. אני מציע שבאמת נכבד גם את עצמנו שלא נגרר לכל מיני כותרות פופוליסטיות ומזה נסיק מסקנות.
משה גפני
¶
תודה. גברתי היושבת הראש אני כמובן לא השתתפתי בכל הדיונים בגלל שהייתי צריך להיות פה, אבל השתתפתי באחד הדיונים שהתקיימו דיון של "נצח משפחת ישראל" זה ארגון עולמי, ראש הארגון הוא בכלל מארצות הברית, מי שנמצא שם הוא בכלל לא אדם חרדי, ומי שאחראי על כל העניין הוא אפילו לא דתי נדמה לי.
משה גפני
¶
הסיבה שהוא נתן לא רלוונטית, וזה גם לא נושא הדיון.
אני השתתפתי שם והצעתי להם שהם יופיעו בוועדת העלייה והקליטה של הכנסת. לבקש ממך גברתי היושבת ראש וזה גם מופיע שם, לבקש ממך לקיים דיון על כל הנושא הזה של המצב שאליו נקלענו, שהעם היהודי נקלע בארץ ובעולם. היום אנחנו הרי בכפר גלובלי קטן, אנשים עוברים ממקום למקום. לצערנו ישנה התבוללות גדולה מאוד גם בארצות הברית וגם באירופה. נושא הדיון הוא נושא שונה לחלוטין, זאת אומרת שאני הצעתי להם והם קיבלו את ההצעה הזאת, והם גם יבקשו שאם אפשר לקיים את הדיון כי הם אנשי המקצוע בעניין הזה.
אני מבקש כמה הערות קטנות לגבי הדברים שנאמרו כאן. אני מושאל לכנסת ואני בעצם לומד בישיבה, אני רק מושאל לפה. אם אתם תשמעו את השפה שאני מדבר בישיבה. היא שפה שלפעמים נשמעת נורא, נורא. צריך ללמוד את השפה הזאת לא רק בגלל שהיא בארמית אלא בגלל שהמושגים ההלכתיים הם מושגים, וכפי שהרב אמר קודם, "חזקת רמאי" זה מושג הלכתי שצריך לדעת על מה מדברים ולא זה מה שנאמר שם.
יש לי עוד כמה הערות, הציונית הדתית גם במשחק הזה של הציונות הדתית , מי שאחראי על הגיור במדינת ישראל זו הציונות הדתית. הרב דרוקמן עומד בראש מערך הגיור. כל מי שנמצא במערך הגיור, זה סכסוכים פנימיים בין הציונות הדתית בינם לבין עצמם. אני לא רוצה לפרוס את זה כאן. אנחנו החרדים, לך חבר הכנסת שלמה מולה, לא קשורים לעניין הזה. כשמגיע אדם שרוצה להתגייר וזורקים אותו מאחד לשני זה לא בית הדין הרבניים - - -
משה גפני
¶
עם כל הכבוד הרב שרמן מעולם, מעולם לא פסל גיור, ואפשר לבדוק אותי. אני מציע לא לקורא "הארץ", אלא לקרוא פה את בתי הדין. נושא הדיון הוא לא הנושא הזה. אין לי מה לומר בעניין הזה. דע שמותר לך להגיד הכל כי מחר תהייה עיתונות, אבל הרב שרמן לא פסל מעולם גיור אחד.
אני רוצה להתייחס לגופו של עניין. אמרתי את זה לפני הרבה מאוד שנים ואני חוזר על זה עכשיו. לנו לציבור היהודי ובעיקר הציבור החרדי, אורי אורבך הוציא עכשיו את הציונות הדתית מהעניין, תמיד אמרתי כל הציבור הדתי אבל עכשיו הוא הוציא את עצמו אז אני אומר הציבור החרדי, וזה בגללו ולא בגלל שזה כך. על כל פנים אנחנו התפללנו במשך שמונים שנה, אז כשהתפללתי זה היה שבעים שנה, על כך שהיהודים מברית המועצות יגיעו לארץ. יגיעו לארץ ייצאו ממסך הברזל, אנחנו התפללנו על כך וידענו את הצרות.
אגב, גדולי הישיבות וגדולי הרבנים הם מרוסיה, הם מברית המועצות, חלק מהתורה שאנחנו לומדים בישיבות זה הם. לבוא ולהגיד שהרבנים אמרו שאלו שהגיעו מרוסיה הם אינטרסנטים, שקרנים זו אמירה טובה לכותרת. זו אמירה שאם אני שומע אותה אני מזדעזע. על מה התפללנו כל הזמן? ידעו מה השלטון הקומוניסטי עושה, הוא גרם לכך שלא תהייה יהדות בקרב היהודים בברית המועצות. היהודים שם מסרו את נפשם על היהדות, הם עשו דברים הרבה יותר חמורים, הם עשו מצב שכאשר מסך הברזל ירד והקומוניזם יעלם והיהודים יבואו לארץ הם יגרמו להתנגשות עם היהדות האורתודוקסית או היהדות הדתית, התנגשות בנושא של הגיורים, במשפחות מעורבות, מתבוללים וכל הדברים האלה - - -
משה גפני
¶
גורמים למה?
אני מבקש להסביר את עצמי טוב יותר. מה שהם רצו לעשות, הם רצו שכשאשר הם יוכלו לבוא לארץ תהייה התנגשות בין העולים מברית המועצות לבין היהדות.
משה גפני
¶
התפקיד שלנו זה למנוע את התופעה הזאת. התפקיד שלנו שמי שבא מברית המועצות לשעבר ומי שגר פה בין אם הוא דתי וחרדי, בין אם הוא אינו דתי וחרדי וצריכים למצוא פתרונות משותפים וצריך לחיות יחד. מכאן ואליך נגיע לנושא שהוא נושא חוקי ונושא הלכתי.
מי שהוא יהודי הוא יהודי, היחס או אי היחס, ועם כל הכבוד חבר הכנסת שלמה מולה, אי היחס נובע מזה שהממשלה הקודמת אישרה, אמרה שהיא תיתן 700,000 מיליון שקל לתכנית חומש לעולים מאתיופיה והיא לא עושה כלום. זה לא איזה יחס של דיין שמה, שלא היה ולא נברא וזה רק לצורך כותרת.
משה גפני
¶
אני מתעצבן על הממשלה. על זה תדברו, 700,000 מיליון שקל תכנית חומש לעולים מאתיופיה. מה עשו עם זה?
משה גפני
¶
מרינה סולודקין, את אישה חכמה ומשכילה, אני מכיר את הרב שרמן, את לא מכירה אותו. אני אומר לך לא היה, לא נברא, לא משל ולא נמשל. אמר הרב שיינין - היה שם דיון ואני הייתי שם. היה שם דיון הלכתי לא על עולים מברית המועצות, היה דיון הלכתי על הנושא ההלכתי של הגיור, האם יש חזקת אומר אמת למי שבא ואומר ויש ספק ביהדותו ומה אומרת ההלכה בעניין הזה. הרב שרמן ידבר נגד העולים מברית המועצות? הוא ידבר נגדך? עולה בדעתך? אנחנו הציבור החרדי בניגוד לציבור הציוני דתי הקמנו ארגון של למעלה מעשרת אלפים תלמידים מברית המועצות כדי להקנות להם יהדות. מי עשה את שבו, הציונות הדתית או החרדים? משקיעים כסף מכל העולם כי אין לזה כסף ממשלתי.
משה גפני
¶
אלו הן העובדות. הרבנים בכל מקום ומקום, החרדים וגם הציונים, דתיים, לא כאלה כמו אורי אורבך אלא כאלה שקרובים אלינו, לרבנים בכל מקום ומקום אחד מהתפקידים המרכזיים שלהם זה להביא את העולים ליהדות, לתת להם הרצאות.
משה גפני
¶
אני מסכים איתך שלא מספיק. הבעיה שכזה רב עושה תכנית מוצלחת למחרת יש כותרת ב"הארץ" שהרב שיינין החזיר בתשובה עולים מברית המועצות והוא עשה את זה גם בכפייה. הרי אנחנו מקבלים כל הזמן כותרות שליליות. כל הזמן, ואנחנו לא מפסיקים את הפעילות הזאת.
רוצים לקיים דיון על הגיור? אני חוזר ואומר תזמיני את "נצח משפחת ישראל", הם עסוקים בעניין הזה, הם עסוקים בעניין. הדיון על הגיור הוא שונה לחלוטין, האחריות על הגיור היא בידי הציונות הדתית, אנחנו לא קושרים בעניין הזה, אנחנו החרדים.
משה גפני
¶
רד מהעניין, אני לא מקבל שום דבר חוץ מתכנית החומש של 700,000 מיליון שקל. כל הנושא הזה הוא נושא שצריך לדון על הסכסוכים הפנימיים. הרב שרמן מעולם לא ביטל גיור, ואם יש מישהו שאומר שיש רב חרדי שדיבר מילה רעה נגד העלייה מברית המועצות, אני מסלק אותו מהחרדים ומעביר אותו לאורי אורבך.
אביגדור לויתן
¶
על מה שאני רוצה לדבר זה על ההסתה ושזה ירשם בפרוטוקול. ההסתה מתחילה מבית מדרשו של משה גפני וחבל שהוא יצא, אני לא קורא לו הרב גפני אלא גפני. אני קורא מתוך אותו עיתון "יתד נאמן" אחרי הועידה המפורסמת הם כותבים, "עם קריסת מסך הברזל החל שטף עז של נוכרים להציף את ארץ הקודש. הקלות הבלתי נסבלת של תהליך הגיור הוא ממש אירוני. גויים מסתננים לתוך קרן בית ישראל ..." . אורי אורבך אני יכול גם להחליף אותך ברדיו, אבל זו בושה וחרפה.
אני הייתי רוצה לשאול את הרב שיינין ואת הרב שרמן, מי אמר "קשים גרים לישראל כספחת". "זה נספח אליך יותר וגם מטמא אחרים והם מקלקלים את עם ישראל מהדברים שהם לקחו מהגויים. הדבר הזה מהווה חציצה בין הקדוש ברוך הוא לישראל. יש לבדוק כל גר שמגיע להינשא גם אם יש לו תעודת גיור" את זה אמר הרב שרמן. לא אני אמרתי את זה. זו בושה וחרפה שרבנים לא רוצים לשמוע את זה. הרב שרמן לא הגיע לכאן משום שהוא התבייש לשבת עם הרב גיחונסקי בחול המועד סוכות בפאנל שהיה במוסד הרב קוק ולשמוע את דברי הרב גיחונסקי. זה הרב שרמן. כבוד הרב שיינין אני מבקש שלא רק שתתבע את אותו עיתון "הארץ" על מה שהם טוענים שאמרת. אתה צריך להכחיש את זה.
רבותיי מתבצע כאן תהליך של השמצות באופן בלתי רגיל. אני מדבר בשם העולים, אני עובד במשרד הקליטה שלושים ואחת שנה, עוד לא הייתה תקופה כזאת שהשמיצו את העולים כפי שעכשיו. אני אמרתי רק חלק מהדברים.
אני וכבוד השרה היינו אצל כבוד הרב שלמה עמאר, אני רוצה לגלות לכם שביום רביעי לפני שבוע וחצי ישבה שרת הקליטה ובכתה מעומק הלב בפני הרב שלמה עמאר ואמרה את מה שהיא אמרה. אני רוצה לומר לכם את האמת שגם הרב שלמה עמאר כמעט בכה. הוא הזדהה עם כל מילה ומילה שהשרה אמרה. לא הוצאנו את הכל מפני כבודו של הרב. אנחנו מצפים שכל מי שיצא כנגד העולים, קוראים להם טמאים, קוראים להם במילים ואני הקראתי לכם חלק מהדברים, לא הקראתי לכם את כל עיתון "יתד נאמן", עיתון שיצא מיד אחרי ועידת "נצח ישראל" איך אמר חיים אירם – ועידת רצח ישראל, זו לא ועידת נצח ישראל. זה מה שאתם עושים.
אני מבקש בשקט לבוא ולומר, שאנחנו מבקשים לחזק, הרב עמאר ילך ויחזק את כל ה- 20,000 שהתגיירו, שקיבלו תעודות גיור והרבנות חתמה עליהם, אנחנו נדרוש ולא נרפה עד שהם יפסיקו עם ההסתה ויכירו עם כל הגיורים האלה. ושגם הרב יוסף שיינין יכיר בתעודת הגיור. אם יגיעו אליך כבוד הרב אל תתחיל לבדוק. זו תעודת גיור של דיינים טובים, שהלכו ועשו. תודה רבה.
ריקי שפירא
¶
במסגרת המרכז ניתן סיוע לעולים שפועל כבר משנת 1992, אנחנו נותנים סיוע פרטני לבעיות שונות של עולים שנובעות מההגירה. יש לנו כמה מאות תיקים בשנה. אנחנו פועלים כבר 17 שנה בתחום הזה.
גם אנחנו מאוד מודאגים מתופעת ההסתה נגד העולים. אני חושבת שלא צריך להסיט את הנושא משאלת ההסתה. אנחנו עסוקים כאן בשאלה מעבר לשאלת הגיור שהיא שאלה בפני עצמה בעניין ביטול הגיורים והקושי שמערימים על האנשים בנושא הגיור. יש כאן עניין של הסתה נגד ציבור. אנחנו עדים לה שוב ושוב והיא ההסתה נגד עולים אתיופים, עולים רוסים, וזה חוזר שוב ושוב בצורות שונות. אני חושבת שהגיע הזמן לטפל בנושא הזה.
אנחנו הכנו הצעת חוק, אנחנו חושבים שחוק איסור לשון הרע שהוזכר כאן לא מטפל בבעיה הזאת כמו שצריך. צריך לתקן את החוק. צריך להעמיד לדין אנשים שיוצאים נגד ציבור ולא רק נגד אדם .
ריקי שפירא
¶
בסדר גם חרדי, גם ערבי, יש כאן הסתה פרועה נגד אנשים והאנשים חושבים שהם לא ייתנו על זה את הדין ואת החשבון. היום לא ניתן להגיש תביעה.
ריקי שפירא
¶
נכון, אבל עדיין החוק לא מספיק טוב, כי היום כדי להגיש תביעה אזרחית נגד הסתה על ציבור צריך את ההסכמה של היועץ המשפטי לממשלה. כלומר כדי להגיש תביעה שאינה פלילית צריך לעבור איזו פרוצדורה מסובכת כדי לעשות את זה.
אנחנו מבקשים להכניס תיקון לחוק כדי לאפשר להגיש תביעה אזרחית כאשר אדם מסית נגד ציבור של אנשים. אנחנו הכנסנו תיקון לחוק כדי שיהיה אפשר לתבוע נזיקין גם כשלא הוכח הנזק. על עצם ההסתה צריך לתבוע אזרחית ולדרוש פיצוי כספי, מאחר וזה נעשה רעה חולה בחברה הישראלית שכל אדם יכול להסית נגד ציבור.
ריקי שפירא
¶
התיקון שלנו כולל שני מסלולים, גם בהיבט הפלילי צריך להפחית את ההגנות שיש היום. חוק איסור לשון הרע נותן הרבה מדי הגנות לאנשים שמסיתים ומאפשר להם לצאת מזה בקלות. זו בעיה אחת שצריך לפתור. ובעיה שנייה שצריך לפתור היא לאפשר תביעות אזרחיות שיוגשו בלי הסכמת היועץ המשפטי לממשלה. שאנשים ידעו שאי אפשר להסית נגד ציבור אנשים מבלי לתת על זה את הדין.
ארקדי בנצ'יק
¶
לפני חמש עשרה שנה עולה חדש טרי, שלוש שנים בארץ הגעתי לאשדוד. רציתי להכיר את הרב שיינין. אני מבקש מספר שניות בנימה אישית וכמו שיושבת ראש הוועדה שאמרה על תחושות של אנשים שנבעו מכל הדברים שקרו ומהוועדה שהייתה. אני מבקש לספר על התחושות שלי וכמי שגר חמש עשרה שנה ועד לפני שנה באשדוד וזכה להכיר את הרב שיינין דקה אחרי שהגיע לעיר בתור מתבגר בן חמש עשרה. מתבגר בן למשפחה שעלתה רק עתה, בשנת 1991, בשנת 1994 אני מגיע לאשדוד, החיים גלגלו אותי. הגעתי תחילה לרב שיינין כתלמיד בשעות הפנאי. אבל בתור מתבגר לימודי יהדות בין לא ממש לממש לא עניינו אותי, עניינו אותי דברים אחרים אבל גם בהם למרבית הפלא זכיתי לקבל מהרב שיינין אוזן קשבת.
ארקדי בנצ'יק
¶
זו זכותי, ובתור עולה חדש קל לי יותר לכתוב את דבריי. למעשה, הרב שיינין היה ונשאר עד עכשיו - -
ארקדי בנצ'יק
¶
כבוד יושבת ראש הוועדה, אני מבקש כאזרח ישראל, בתור עולה שיושב כרגע בוועדת העלייה והקליטה את הכבוד המינימלי של תשעים שניות התייחסות. זה מה שבקשתי שתתנו לי לדבר על מה שאני בחרתי לדבר גם אם בחרתי לדבר מהכתב. מה לעשות אני עולה ויותר קל לי לכתוב ולקרוא.
במהלך הזמן הרב שיינין הפך להיות לעוזרי, גם שלי וגם של משפחתי בכל סוגיה שקשורה לחיים מבלי קשר ליהדות. בזמן שקיבלנו החלטות חשובות, אני משפחתי וחבריי, ידענו שאפשר ללכת ולהתייעץ ביום ובלילה, כולל בחצות הלילה עם הרב שיינין בדברים שאין להם שום קשר, ולו הקלוש לנושא היהדות ולתפקידו המסורתי של רב העיר. מיותר לציין שבדברים הקלאסיים של יהדות כגון חתונה מצאתי את הרב נוסע לצפון להסיע אותי לחתונה של עולים, עולים מכל סוג וזן מבלי קשר לדת שלהם ובלי קשר למוצא שלהם וליהדות.
מיותר לציין כשדנו איתו על חתונה וביקשנו הקלות בהלכות אלו ואחרות הרב שיינין מצא את עצמו מביא אותנו לקולה בגלל בקשות של משפחות של עולים שמאוד רחוקות מרוח הדת.
בסוף כמה דברים מסביב, אני הבטחתי להרבה אנשים שהלכו לרב שיינין מעבר לארקדי ומשפחתו, לבקש סיוע בבעיות משפחתיות. הם מצאו ברב שיינין פסיכולוג משפחתי לעולים באשדוד. שעבד בשבילם מסביב לשעון כדי לסייע להם.
שאול פרבר
¶
אני רוצה להגיד שבמידה מסוימת הרב שיינין דן בנושא העיקרי כאן והוא ההתייחסות לעולים כשהם עוברים את הסף של הרבנות שהיא התייחסות לא הולמת. אבל הקריטריונים לבירור יהדות, וכאן מדובר על 4,684 תיקים בשנת 2008 של בירור יהודית שנפתחו בבתי הדין הרבניים, זו התייחסות לא הולמת. אין כלים, שולחים לכאן ושולחים לשם.
באשדוד, ושוב אני לא מאשים את הרב שיינין, באשדוד לא מקבלים גיורי יהדות שנעשו לפני חמש שנים, כל מי שעשה את זה צריך לעבור את זה שוב. אני אומר את זה באחריות לא כל חבר כנסת עולה מברית המועצות שעבר את זה אז היה לא היה עובר היום את הבירור של בתי הדין הרבניים. למרות שהתחתנתם כאן וזה לא משנה. היום רף ההוכחה שמישהו יהודי הוא כך כך גבוה. ההליך עצמו משפיל, זה שמישהו צריך להוכיח.
אני מאוד בעד קיום החוק, ואני מאמין ששני יהודים צריכים להתחתן, אבל זה שאין בכלל קריטריונים לדבר הזה ושכל כל אחד יכול לעשות במידת רצונו זה מאוד בעייתי. אותו הדבר לגבי גיורים, איך אנחנו מאפשרים לרשמי נישואין לא לרשום גיורים? אנחנו מנסים ליזום חוק שבו יחויבו רשמי הנישואין לרשום גרים.
אני מאוד מכבד את רשם הנישואין שלא רצה לרשום גרים. אין לי בעיה אבל לא יהיה רישום נישואין מטעם מדינת ישראל. בשנה שעברה שילמנו 54 מיליון שקל למערך הגיור,הוציאנו עוד מיליוני שקל לרשמי נישואין כדי לבטל אותם. העניין כאן זה לא הרב שרמן העניין כאן זה לא דיין מסוים שמבטל גיור של אדם. העניין כאן זה ההתייחסות הכללית במערכות במדינת ישראל. כל זמן שאין לנו חוקה שמטפלת בעניינים האלה, וכל זמן שאין לנו אומץ להגיד לאנשים, אנחנו מכבדים, מכבדים מבחינה הלכתית את ההחלטות שלכם, תעשו כמיטב יכולתכם ואין לי בעיה. אבל אל תהיו על משכורת מדינת ישראל. זה פשוט לא יכול להיות.
היו"ר ליה שמטוב
¶
אני מבקשת מכל הדוברים הבאים, היום אנחנו לא מדברים בנושא הגיור, בכך נדון ב- 20 לחודש.
בנימין איש שלום
¶
אני היושב ראש של המכון ללימודי היהדות, ואני רוצה לגעת בהיבט אחד שכאן לא נגעו בו. נאמרו הרבה דברים חשובים, הנושא דווקא מתייחס להשלכות של מה שכונה כאן ההסתה.
אני חושב שמדובר לא רק בהסתה, אלא במדיניות שקיימת בפועל ואולי לא כתובה. אם מתייחסים לפורמליסטיקה אולי יהיה קשה להוכיח אותה כי כפי שנאמר כאן הרב שרמן לא ביטל גיור, הוא רק קבע שכל אותם אלפי גיורים מוטלים בספק. אפשר להתעסק בפורמליסטיקה, אבל ההשלכות של אותה מדיניות לא פורמלית אבל נוכחת וקיימת היא שלא רק אלפי מתגיירים אינם יודעים היום את מעמדם האמיתי אם הם יהודים או לא יהודים.
מרינה סולודקין
¶
אנחנו קוראים בין השורות, ולכן אנחנו רואים בחומרה רבה מה שנאמר בתוך הכנס שלכם הרבנים האורתודוקסים.
בנימין איש שלום
¶
אני רוצה בדוגמה אחת להמחיש לכם איך המדיניות הלא רשמית הזאת שכרוכה בהתבטאויות שאפשר לראות אותה כהסתה, איך היא משפיעה בפועל על מה שקורה בשטח.
מקרה אחד שאספר, ואני יכול לומר לכם שהוא מוכפל פעמים רבות. שני בוגרים של קורס נתיב בצבא ההגנה לישראל שהתגיירו בבית הדין הרבני של צבא ההגנה לישראל. שניהם השתחררו מהצבא, שניהם הבחור והבחורה שומרי מצוות, שינהם שומרי מצוות ביקשו להירשם לנישואין בעיר מגוריהם, אני יכול לומר שמדובר במעלה אדומים. ביקשו שם להירשם לנישואין ונפגשו עם רב העיר.
הוא קיים איתם שיחה והוא שמע תוך כמה דקות שמדובר בגרים מהצבא, שמדובר בבתי דין רבניים אורתודוקסים או איך שלא תקראו להם והם מוסמכים על ידי הרבנות הראשית ובהסכמת הרב עמאר והרב דרוקמן וכן הלאה, הם חתומים על תעודות ההמרה. מכל מקום, הרב של מעלה אדומים סירב לחתן אותם בנימוק שהוא מחתן רק דתיים. טענה מופרכת לחלוטין, כי איפה מתחתנים כל הלא דתיים בישראל? הבחור אמר לו "כבוד הרב, אבל אנחנו דתיים" הוא אמר "אני לא מאמין לכם". "למה כבוד הרב לא מאמין לנו?"- - -
היו"ר ליה שמטוב
¶
ובסוף? אנחנו כבר מבינים את העניין.
הזוג הזה פנה אלי, אגב הנימוק היה שהוא לא מאמין להם כי רוב המתגיירים אינם שומרים מצוות, אז יש "חזקת רמאי" למרות ששני בני הזוג האלה במקרה לגמרי שומרים מצוות, אבל הוא לא מאמין להם. השניים הללו פנו אלי וביקשו עזרה. נאלצנו להעביר אותם למקום אחר. אותו רב אמר שאם הם יתבעו אותו הוא יאלץ לחתן אותם אבל הם ויתרו לו.
יוגב קרסנטי
¶
אני מהמכון לתכנון העם היהודי. ממשלת ישראל פנתה למכון בבקשה לגבש המלצות לחיזוק הזהות של הדור הצעיר בתפוצות ולחיזוק הקשר שלו עם ישראל. מטעם הפרויקט הזה נסעתי למוסקבה וחזרתי בשבוע שעבר.
במוסקבה פגשתי נוער יהודי, פגשתי סטודנטים יהודיים שמעוניינים ביהדות שלהם ומעוניינים בה. מתעניינים ביהדות כתרבות לאו דווקא כדת. בנים לאבות יהודיים ולאמהות לא יהודיות ורוצים להרגיש חלק מעם ישראל. שאלתי אותם אם הם היו מעוניינים לעלות. חלקם ענו שכן אבל לא יעלו לישראל בגלל ששם הם לא יוכרו כיהודים מלאים, ובין השאר גם אותם הדים של כנס נצח ישראל הגיעו גם למוסקבה ופגעו ברגשותיהם וברצון שלהם להשתייך לעם היהודי.
אני חושב שהדיון הזה חורג מעבר לגבולות הדיון הפנים ישראלי. ברגע שדיון כזה יוצא בעיתונות בכלל, ההשפעות שלו הם על כל התפוצות היהודיות. גם במוסקבה, גם באוקרינה וגם בארצות הברית. זו איזו אמירה ליהדות התפוצות לגבי מיהו יהודי ומיהו לא יהודי וצריך לקחת בחשבון שיש שם הרבה מאוד צעירים שרוצים להרגיש שייכות לעם היהודי, ואמירות כאלה לא מועילות לנו ולא מקרבות אותם אל העם היהודי. צריך לשקול מילים כשמתבטאים בעניינים האלה.
כמובן לשגבי ממשלת ישראל לא יכול להיות שממשלת ישראל תפעל מצד אחד ותאמר שהיא מעוניינת במדיניות שתקרב את הדור הצעיר לישראל וליהדות ומצד שני יצאו אמירות כאלה מטעם פקידים שמקבלים את משכורתם מהממשלה.
היו"ר ליה שמטוב
¶
אנחנו מבקשים לסיים, אבקש בכמה מילים של הדוברים הבאים ואחר כך מרינה סולודקין תסכם את הדיון.
שמואל (מולי) יזנסון
¶
תודה רבה. ראש אגף גיור במשרד ראש הממשלה. אני שמח על הדיון הזה כאן. תודה על ההזמנה. קיבלתי את חומר הרקע וחיפשתי קצת תקדימים לעניין של איך מתייחסת אוכלוסיה לאוכלוסיית מתגיירים, אוכלוסיה שמגיעה מהתפוצות. רציתי להקריא קטע קטן ממדרש אליהו רבא.
"אמר לו הקדוש ברוך הוא למשה, משה למה עשו מריבה אלו עם אלו, שנאמר באותה שעה עשו ישראל מריבה עם הגרים" יש תקדימים וזה לא רק בשנת 2009. קליטת זרים תמיד הייתה בעייתית "אמר לפניו רבנו של עולם אתה יודע" למשה רבנו לא הייתה תשובה, " אמר לו, ולא כך אמרתי הקהל הוא חוקה אחת לכם ולגר, תורה אחת ומשפט אחד יהיה" אנחנו לא מכירים משהו אחר, יש חוקה אחת – גר שהתגייר כקטן שנולד.
התעודות שאנחנו מנפיקים במערך הגיור במשרד ראש הממשלה הינן תעודות הלכתיות, רשמיות. התעודות האלה אמורות להיות מקובלות אצל כל רשם נישואין במדינת ישראל על פי חוק. לצערי הרב המצב לא כך. המדיניות שמנחה אותנו במערך הגיור זה להתייחס לכל עולה שמגיע, בן לאב יהודי או לסב יהודי, לפני הנחיות מערך הגיור הרב דרוקמן, כאח, כבן של יהודי כמי שאנחנו חייבים לעזור לו. אלו הנחיות מאוד מפורשות.
אנחנו פועלים לקדם ברגישות וקיים את הצו "ואהבת את הגר" זו ההנחיה על פיה עובדים אותם הדיינים שפועלים במערך הגיור. בסופו של דבר בפרשיות האחרונות שהיו והתקשורת, לא משנה מי אמר ואיך נאמר, הדברים יצאו החוצה. העולים בסך הכל מגיעים לאולפנים. צריך להגביר את המודעות ולצאת בנחרצות נגד כל רשם שלא רושם בסופו את אותם אנשים שמביאים תעודה רשמית. תודה רבה.
לודמילה אויגנבליק
¶
אני המנהלת הכללית של העמותה לזכויות משפחות מעורבות. אנחנו ביצענו מחקר בנושא הבעיות של המשפחות המעורבות, קיבלנו נתונים שבתוך עשר שנים שבהם מתבצע גיור ממשלתי רק שני אחוזים מהעולים התגיירו. שני אחוזים בכל שנה במשך עשר שנים משנת 1997. זאת אומרת שבנושא הגיור לא היו תוצאות כמו שצריך. אבל אנחנו קיבלנו גם נתונים אחרים שבשנים האחרונות התנצרו יותר משישה עשר אחוז , יהודים שהתנצרו ושאין להם זכות להינשא פה והם בחרו דרך אחרת.
לודמילה אויגנבליק
¶
לא. התקשרו אנשים ואמרו שאם אין להם אפשרות להתחתן כאן בארץ, וקיימת דרך אחת אז הם מתנצרים.
לודמילה אויגנבליק
¶
אף אחד לא מתייחס לעולים שאינם יהודים ושעלו ארצה בזכות חוק השבות. שמונים אחוז מהם זה זרע ישראל.
מרינה סולודקין
¶
הדיון היה לי קשה מאוד. אני חושבת שזה היה רצונו של הקדוש ברוך הוא שלח אותם כמו שאת אבינו אברהם הוא שלח הוא ואמר לו "לך לך" . הגיעו בתוכנו, במשפחותינו אנשים שבחרו את מדינת ישראל כמולדת. אני לא חושבת שזה סתם רק רצון אישי. זו המדינה הכי מסוכנת בעולם ורק כאן אפשר לקבל פצצה גרעינית על הראש.
אני חושבת שזה היה הרצון של הקדוש ברוך הוא ולצערי הרב לא כל הממסד הדתי מבין את זה. אני רואה במכשולים להכות כאן שורשים אמיתיים של האנשים האלה, אתם לא מבינים מה כתוב בספרי הקודש. זו דעתי האישית.
לגבי ההשמצה וההסתה אנחנו מרגישים את זה כל חצי שנה. אתם יודעים שאני מקבלת כעשרת אלפים מכתבים בשנה, עשרה אחוזים מזה מהם על שאנשים לא מבינים את המגדריות הישראליות והיחס של כמה מגזרים לעולי רוסיה. הרב שיינין הביא אנשים שמודים לו זה טוב והוא עושה חלק מהעבודה, אני לעומת זאת מקבלת תלונות על הרב שיינין בנושאים האחרים. אולי ישנה חלוקה של תפקידים.
מרינה סולודקין
¶
לא, אין לו תלונות עלי כי אנחנו משפרים את המצב של עם ישראל כולו. את ההסתה הפרועה צריך להפסיק ולכן אנחנו הכנו יחד עם ליה שמטוב רת מסקנות הוועדה. אם אני לא אקבל בכתב ויפורסמו התנצלויות או ההסברים של הרב שרמן. אני לא מתייחסת לרב שיינין בגלל שיש לו עונש, יש לו שמונים אלף איש בעיר, ומי מטפל בעניין הזה? על הרב שיינין אנחנו לא מדברים אנחנו מדברים על הרב שרמן. אחרי הפגישות שלי עם שר המשפטים, אחרי שיהיה לרב זמן להתנצל או להסביר את עצמו, לי ולשלמה מולה יהיה מקום לעתור לבית המשפט העליון. יש חוק לשון הרע שאם משמיצים אנשים בגלל מוצאם זה תחת החוק הזה.
החוקים שלנו, כמו שאני מכירה במדינה הקדושה שלנו, מדינת ישראל חלים על כולם מהראשון עד האחרון.
רציתי לומר לכם שקיבלתי טלפון מהרב מצגר, זה היה לי לכבוד, דיברתי איתו ואמרתי לו שצריך להעריך את המאמצים שלנו, של מנהיגות הקהילה יוצאת ברית המועצות ולא לחיות בבריקאדות, לא להיות נגד.
כאן ישנה הפרת אמונים מצד הרבנים וחייבים לחשוב ולדון על כך. צר לי שאני רואה כאן נציגים מאוד מאוד מכובדים מבתי הדין הרבניים, מהרבנות הראשית שלא דיברו, ואני חושבת שמאחורי הקלעים צריכים לעשות את העבודה. את העבודה שלנו הפומבית מול השופטים ומול היועץ המשפטי אנחנו נעשה במקרה ויהיה צורך.
היו"ר ליה שמטוב
¶
תודה רבה לחברת הכנסת מריה סולודקין. תודה על הדיון והזמנת הדיון.
לסיכום, הוועדה קוראת לשר המשפטים לבחון את סוגיית התבטאויות הרבנים בכנס הרבנים הבינלאומי בירושלים.
הוועדה רואה בחומרה פגיעה בשמם הטוב של עולים רבים שעלו מברית המועצות.
הוועדה מבקשת מהרבנים להם מיוחסות האמירות הקשות להוציא או לפרסם הודעות הכחשה או לחלופין התנצלות על הדברים הקשים.
תודה רבה לכם, הישיבה נעולה.
הישיבה ננעלה בשעה 13:30