ישיבת ועדה של הכנסת ה-18 מתאריך 01/07/2009

סכנת סגירת עמותת ער"ן, סכנת הסגירה של עמותת ער"ן

פרוטוקול

 
PAGE
15
ועדת העבודה, הרווחה והבריאות

1.7.2009


הכנסת השמונה עשרה






נוסח לא מתוקן

מושב ראשון

פרוטוקול מס' 48

מישיבת ועדת העבודה, הרווחה והבריאות

יום רביעי, ט' בתמוז התשס"ט (1 ביולי 2009), שעה 09:00
סדר היום
הצעה לסדר היום (דיון מהיר) בנושא: סכנת סגירת עמותת ער"ן

הצעתו של חבר הכנסת חיים אורון

הצעה לסדר היום (דיון מהיר) בנושא: סכנת הסגירה של עמותת ער"ן

הצעתה של חברת הכנסת רחל אדטו
נכחו
חברי הוועדה: חיים כץ – היו"ר

עפו אגבאריה

רחל אדטו

זאב בילסקי

אילן גילאון

משה (מוץ) מטלון
מוזמנים
סגן שר הבריאות, יעקב ליצמן

גילת כץ, משרד הבריאות

חוואלד ראזיק, אח פסיכיאטר, משרד הבריאות

נילי דרור, ממונה על ריכוז משאבים, משרד הרווחה והשירותים החברתיים

נחמיה קינד, רכז משרדים חברתיים, משרד האוצר

משה בר סימן טוב, רכז בריאות, אגף התקציבים, משרד האוצר

שאול פאר, דוברות משרד החינוך

בני ניצן, קופת חולים מאוחדת

נאוה בן-מאיר, מנהיגות אזרחית

ד"ר יוסי בר-אל, ראש מערך שירותי בריאות הנפש, שירותי בריאות כללית

עו"ד דניאל גינסברג, יו"ר עמותת ער"ן

ד"ר יצחק גילת, מנהל תחום מחקר ואינטרנט, ער"ן

פרופ' עמירם רביב, ועדה מייעצת, ער"ן

יובל גמליאל, ער"ן
מנהלת הוועדה
וילמה מאור
רשמה וערכה
אהובה שרון – חבר המתרגמים בע"מ

הצעה לסדר היום (דיון מהיר) בנושא: סכנת סגירת עמותת ער"ן

הצעתו של חבר הכנסת חיים אורון

הצעה לסדר היום (דיון מהיר) בנושא: סכנת הסגירה של עמותת ער"ן

הצעתה של חברת הכנסת רחל אדטו
היו"ר חיים כץ
בוקר טוב. אני מתכבד לפתוח את ישיבת ועדת העבודה, הרווחה והבריאות. אנחנו דנים בהצעה לסדר היום (דיון מהיר) בנושא: סכנת סגירת עמותת ער"ן, הצעתו של חבר הכנסת חיים אורון, ובהצעה לסדר היום (דיון מהיר) בנושא: סכנת הסגירה של עמותת ער"ן, הצעתה של חברת הכנסת רחל אדטו.


זה קצת משונה בימים טרופים אלו, כאשר כל הדיונים מתמקדים בחוק ההסדרים, לגעת בנושא שהוא לא בחוק ההסדרים וזה אולי מעיד על חשיבות העניין. אני מודה לחברת הכנסת רחל אדטו ולחבר הכנסת חיים אורון על שהגישו את הבקשה לדיון מהיר בנושא אי תקצוב מתאים של עמותת ער"ן.
רחל אדטו
בוקר טוב, אני לא תוהה על העיתוי, כי דווקא בימים מטורפים אלה, הדבר היחיד שאתה צריך זה איזה סעד, מישהו שתדבר אתו על כל הדברים הנוראים שקורים כאן. לכן דווקא הכתובת הזאת היא כתובת נכונה.
אילן גילאון
זה לא קשור לחוק ההסדרים אבל זאת תוצאה של הרבה חוקי ההסדרים
רחל אדטו
אני חושבת שלא צריך להציג את עמותת ער"ן כי היא מסוג הדברים שאנחנו גדלים אתם, גדלים עם הנושא הזה של הקו הפתוח, הקו של ער"ן. זה דבר שמתנגן וילדים קטנים יודעים לומר שיש קו פתוח ומצוקות, אם לא מדברים עליהן בבית, מותר להרים טלפון לקו הפתוח. בגלל שהעמותה הזו הפכה להיות למותג שלא צריך להציגה, לכן, כאשר יש צורך לעזור, אני חושבת שתפקידנו הוא להיחלץ ולעזור.


נחשפתי לנושא באקראי דרך הכתבה שהייתה בעיתון על כך שער"ן עומדת בפני סכנת סגירה. אז התעניינתי ודיברתי עם המנכ"ל כי רציתי להבין בכלל על מה אנחנו מדברים כאן מבחינת העמותה. העמותה כמובן לא מתוקצבת אלא היא מתוקצבת סכום מאוד מינימלי ומקבלת סכום מאוד מינימלי דרך משרד הבריאות. מאחר שהיא עמותה, אני מבינה שלמשרד הבריאות אין מחויבות גם לממן אותה אלא זה קורה מטעמים של רצון טוב.
היו"ר חיים כץ
רוח חדשה נושבת במשרד הבריאות ולראיה הגיע לדיון סגן השר-השר של משרד הבריאות.
רחל אדטו
נכון. ברגע שראיתי אותו נכנס, אמרתי שהיום תיפתר הבעיה.
היו"ר חיים כץ
אנחנו מקווים.
רחל אדטו
הכניסה שלו מאוד שימחה אותי כי ברור לי שהוא בא בגלל שגם הוא מבין את חשיבות הנושא הזה של ער"ן. בגלל שזה לא גוף מתוקצב אלא בגלל שמדובר בעמותה – ואנחנו מכירים את כל העמותות במגזר השלישי, כאשר כל אחת עושה עבודת קודש אבל קיימת בעיית תקצוב – אני מבינה שכאן אנחנו נתקלים באותה בעיה. השאלה היא האם נהפוך את כל הנושא הזה כנושא לחקיקה כאשר מדובר בעמותה שתקבל דרך תקצוב וזה יהיה התפקיד שלנו, אולי להחליט שאנחנו מעבירים את הנושא של ער"ן לחקיקה כך שהגוף הזה ייתמך בגלל החשיבות שלו, או לחילופין אנחנו מקבלים החלטה אחרת שעדיין אין לי את הפתרון.


גם סדרי הגודל שאנחנו מדברים כאן הם סדרי גודל ממש מינימליים. ממה שהבנתי מהמנכ"ל, רוב התקציב של העמותה הזאת בא להם מתרומות מהארץ ומחוץ לארץ, אבל כדי לתת מענה היום הם צריכים סדר גודל של שישה מיליוני שקלים. חשבתי שסדר גודל של שישה מיליוני שקלים, גם במשבר הגלובלי וגם במשבר הנוכחי, גם חוק ההסדרים וכולי, אנחנו צריכים למצוא איזושהי דרך לתת מענה כי אני חושבת שהשירות הזה הפך להיות כל כך אלמנטרי וכל כך חשוב. אני לא אחזור על כל מה שכתוב כאן בדף - כי כולנו קראנו ואני בטוחה שהמנכ"ל גם יאמר את הדברים בעצמו – על ההיקף ועל מי שמגיע למקום הזה. בסך הכל מי שמרים טלפון לער"ן בשעה 2 בלילה, אולי חלק מהם הם כאלה שלא במצוקה, אבל רוב אלה שמרימים טלפון בשעה 2-3 בלילה אלה אנשים שנמצאים במצוקה אמיתית. גם אם תאמר שאנשים יכולים לפנות לפסיכולוג ופסיכיאטר בכל שעה ובכל נושא ויכולים לקבל מענה, הרי שבשעה 2 בלילה אנשים לא מטלפנים לא לפסיכולוג ולא לפסיכיאטר ואנחנו מדברים על אנשים שיש להם נטיות אובדניות.


לכן אדוני היושב-ראש וכבוד סגן השר אני חושבת שאנחנו המקום הנכון כדי לשמוע גם את המצוקה מקרוב וגם לראות איך אנחנו יכולים לתת מענה על מנת שזה לא יהיה ריטואל קבוע כאשר פעם בשנה, כאשר נתקלים בבעיה, מגיעים לכאן.
דניאל גינסברג
אני עורך דין במקצועי ואני מתנדב בעמותה. היום אני יושב-ראש הוועד המנהל של העמותה. לא במקרה אנחנו נמצאים כאן ללא מנכ"ל אבל זה קורה כי אנחנו מגיעים לוועדה אחרי שחתכנו כמעט בכל מנגנון השכר שלנו והיום אנחנו פועלים בעיקר על בסיס התנדבותי.


אני רוצה להציג את דוקטור יצחק גילת שהוא ראש תחום המחקר בער"ן ואת פרופסור עמירם רביב שהוא חבר הוועדה המייעצת שלנו.


אנחנו עמותה שקיימת ארבעים שנים ויש לנו הוקרה והכרה מאוד רחבים גם בתחום המקצועי וגם בציבור הרחב. הצלחנו במשך הרבה מאוד שנים להתקיים ולתת שירות לא קטן. אנחנו עונים היום קרוב ל-300 אלף פונים בשנה באמצעות אלף מתנדבים שעוברים הכשרה פרה-מקצועית, כלומר, אלה אנשים מתנדבים ועובדים בתחומים אחרים ביום יום אבל עברו הכשרה מאוד ארוכה ומשמעותית כדי שיוכלו לעזור במקרים כמעט מקצועיים. הצלחנו להקים את השירות הזה ולבצע אותו אך ורק על בסיס תרומות. התקציב של העמותה עד לפני עשור היה מבוסס כמעט על 30 אחוזים משרדי הממשלה, מתוכם תקצבו אותנו משרד הבריאות, משרד הרווחה, משרד החינוך, משרד הקליטה וגם משרד הביטחון. במהלך השנים המצב הכלכלי שינה סדרי עדיפויות ובעשור האחרון כמעט לא תוקצבנו כלל. התקציב היחיד שהמשכנו לקבל – לא מעט בעזרתו של סגן השר שנמצא כאן כאשר בפעילותו בוועדת הכספים עזר לנו רבות – היה תקציב קטן מאוד כאשר באחוזים אנחנו מדברים על פחות מחמישה אחוזים מתקציב העמותה, שזה סדר גודל של בין 200 לאף שקלים לחצי מיליון שקלים. כלומר, התקציב הגדול ביותר שקיבלנו היה חצי מיליון שקלים ובעצם כל המערכת, כל המנגנון שלנו מתבסס על תרומות בלבד.


הבעיה שלנו היא שקרו שני דברים. האחד, המצב הכלכלי בכלל מוריד את היכולת לגייס תרומות באופן דרמטי, גם לנו כעמותה וגם יש יותר נזקקים על אותם כיסים שתורמים. לכן הגבייה בארץ, שהיא בערך 70 אחוזים מההכנסות שלנו מתרומות, ירדה ב-50 אחוזים. בנוסף לזה קרה לנו אירוע קצת טראומתי שבבת אחת, ללא שום הודעה מוקדמת, 30 אחוזים מההכנסות שלנו שהן מתרומות מחוץ לארץ, מקרנות בחוץ לארץ, הפסיקו וירדו מ-30 אחוזים לאפס מוחלט בהודעה אחת. קרנות מחוץ לארץ גם לא נוהגות לספר את הדברים האלה באופן קבוע אלא זה מגיע תמיד בסוף השנה ובעצם בסוף השנה הודיעו לנו שכל הכספים האלה נעלמו.
רחל אדטו
נפגעי מיידוף.
דניאל גינסברג
הייתה לנו עדנה מסוימת, ואני אומר את זה במירכאות כי זאת ציניות, כאשר בסוף השנה הייתה לנו עלייה מסוימת בתרומות בגלל מבצע עופרת יצוקה, אבל זה היה חודש אחד ואחריו הייתה נפילה דרמטית נוספת ומצאנו את עצמנו בפברואר בקטסטרופה.


במונחים מוחלטים, אנחנו הצלחנו לגייס מתחילת השנה 750 אלף שקלים מתרומות ואנחנו צופים שיש לנו יכולת, אם נעבוד נכון – ויש לנו ניסיון ארוך מאוד בגיוס תרומות – להגיע למיליון או למיליון וחצי שקלים עד סוף השנה כאשר התקציב שנדרש לפעילותנו ברמה הבסיסית ביותר הוא 6 מיליון שקלים.
היו"ר חיים כץ
זה גם אחרי ההתייעלות?
דניאל גינסברג
כן. ההתייעלות שלנו כוללת כרגע ויתור על מנכ"ל, ויתור על מנהל מקצועי, כל בעלי התפקידים שהם בעצם מנהלי תחנות. יש לנו עשר תחנות ברחבי הארץ. יש מנהל מקצועי אחד ומזכירה בכל תחנה. כל בעלי השכר בעמותה, הופחת להם שכרם ומלכתחילה השכר הוא מאוד נמוך גם במונחים של שירות המדינה.

רוב התקציב שלנו הולך לשני נושאים כאשר נושא אחד הוא גיבוי מקצועי של המתנדבים, ברגע שמתבצעת סיטואציה – ואני רוצה לתת לכם דוגמה עכשיו. היה לנו אירוע אובדני אתמול שנזקקנו לקרוא למשטרה, המשטרה הגיעה לאותו מקום והצילה את אותו אדם שהיה בסיטואציה הזאת. זה אירוע נכון לאתמול, מדווח, שקרה בזכות ער"ן ואירועים כאלה קורים 800 פעמים בשנה. זה כמעט מפחיד כמה שהמספר הזה הוא גדול, אבל 800 אירועים במהלך סיטואציה אובדנית הם רק חצי פרומיל מהנושאים שאנחנו עוסקים בהם. ברגע שקורה אירוע כזה חייב להיות גיבוי מקצועי שיכול לתת מענה לתפעול הסיטואציה הזאת והגיבוי המקצועי הזה הוא בעצם עיקר העלות שלנו.

הבעיה בה אני נמצא היום היא שבבת אחת נעלם לי תקציב, הזמן שאני יכול להיערך כדי להשלים אותו הוא כמעט בלתי אפשרי במונחים של עמותה כי הרי חוק העמותות אפילו לא מאפשר לי לעשות תוכנית חסכון ולכן הכספים שאני מקבל כולם יוצאים, ובמקביל אנחנו נמצאים בבעיה אסטרטגית עקרונית שעמותה – אני מעז להשתמש במילה – שעושה תפקיד לאומי לא יכולה להתבסס אך ורק על תקציב של תרומות.
היו"ר חיים כץ
יש לכם סכום קבוע של 400 עד 500 אלף שקלים.
דניאל גינסברג
הוא לא קבוע. כל שנה אנחנו פונים שוב.
היו"ר חיים כץ
והמשרד באופן קבוע נותן לכם את הסכום הזה.
דניאל גינסברג
נותן לנו 200 אלף שקלים ואם אנחנו ממש בסדר, אנחנו מקבלים 400 אלף שקלים.
היו"ר חיים כץ
במה זה מתבטא בסדר?
דניאל גינסברג
זה אומר שיש תקציבים נוספים שנדרשים מהמשרד.
רחל אדטו
אני רוצה לשאול אותך שתי שאלות. אתם נבדקים על ידי רשם העמותות או מישהו בודק את הספרים שלכם, את התקציבים, את ההוצאות וכדומה?
דניאל גינסברג
כן. אני רוצה לומר שאנחנו גאים להיות אחת העמותות היותר יעילות ונבדקות לעומק שיש במדינה. אנחנו עברנו עכשיו חקירת עומק שמתבצעת פעם בשלוש שנים על ידי החשב הכללי בנוסף לבדיקה הקבועה שמבצע רשם העמותות וההמלצות שלו הן שאנחנו עובדים בצורה תקינה לחלוטין. מי שמכיר את הפרוצדורה, זה סיוט ניהולי לכל עמותה. עברנו אותה בצורה מצוינת וההמלצות שלו נמצאות במשרד החשב הכללי.


אני רוצה לומר לכם, כדי לסבר את האוזן, שהמשכורת הגבוהה ביותר שיש בער"ן, גובהה הוא 9,000 שקלים ברוטו. זה הרף העליון ביותר שמשולם בעמותה. אני חושב שגם בסטנדרטים מקצועיים ברמה שאנחנו מדברים בה כרגע וכאשר אנחנו עוסקים בדיני נפשות, זאת לא עמותה בזבזנית וזאת רק דוגמה, כי הדוגמאות נמצאות בדוח עצמו.
היו"ר חיים כץ
יפה דיברת.
דניאל גינסברג
אני רוצה לגעת בעובדה שביקשנו שיגיעו לכאן משרדים נוספים מאחר שאנחנו נוגעים בקהלים רבים. קהל אחד שלנו, אולי טבעי, זה הקהל של משרד הבריאות אבל אנחנו עוסקים גם בקהלים מאוד גדולים ששייכים לתחום הרווחה כמו ילדים בסיכון, זקנים, יש לנו את הקו לזקן, יש לנו פעילות מאוד ענפה באינטרנט, שם פונים אלינו ילדים ונוער, יש לנו את הקו בערבית, קו ברוסית כאשר יותר ממיליון אנשים משתמשים בנו מאחר ששפת האם היא עדיין השפה הנוחה ביותר לסיוע. אני רוצה לציין גם את משרד הביטחון, כאשר יש לנו את הקו לחייל, אבל משרד הביטחון כרגע לא מתקצב אותנו למרות שיתוף הפעולה בינינו וההכרה המקצועית. אנחנו מקבלים סכום כסף מסוים שמיועד לפרסום.
היו"ר חיים כץ
מה זה כרגע? זאת השנה הראשונה שהוא לא מתקצב?
דניאל גינסברג
לא. משרד הביטחון הסכים, זו הפעם השנייה נדמה לי, לתת לנו תקציב שנועד לפרסם את הקו לחייל לטובת החיילים, מאחר שהוא מכיר בחשיבות של הקו, אבל לא לטובת התפעול שלו. לכאורה יש לי איזשהו סכום כסף אבל אני לא יכול להשתמש בו בכלל. זה קבלה תמורת קבלה לטובת הקו לחייל. אני נותן את זה כדוגמה מאחר שמשרד הביטחון מכיר בעצמו בחשיבות של ער"ן.
נאוה בן-מאיר
אנחנו באנו לכאן גם לייצג את ער"ן ובכלל כי לדעתנו עמותת ער"ן מגלמת בתוכה את העקרונות והיסודות של ארגון סיוע כמכלול מערך האלכ"רים במדינה. חברה אזרחית חיה ונושמת, היא באמת אבן יסוד לחברה דמוקרטית ויש חובה לסייע לארגונים כאלה בעת משבר.


הסיוע הממשלתי לא בא כתחליף לכל מיני צעדי התייעלות שנעשים בצורה מאוד מאוד מעמיקה בארגונים בכלל ובער"ן בפרט אבל סיוע כזה הוא חיוני מאוד על מנת למנוע את הקריסה ולצמצם את הפגיעה שמתבטאת גם בפיטורים של עובדים וגם בפגיעה אנושה וקשה מאוד לאותם אלה שנזקקים לשירותים של ער"ן ונהנים מהפעילות שלו. דרך אגב, זאת פעילות שאין לה משהו דומה במישור הממשלתי אלא זה משהו משלים כאן שהוא הכרחי ואין לו תחליף.


הממשלה אמנם החליטה על סיוע בסכום של 200 מיליון שקלים לטובת עמותת שנמצאות במשבר, כאשר 100 מיליון יינתנו במהלך שנת 2009 ו-100 מיליון יינתנו במהלך שנת 2010, אבל עדיין אין התקדמות בנושא הזה והכסף עדיין לא מחולק אלא נמצאים עדיין בתהליך של קביעת תבחינים ועוד אין לנו שום בשורה בעניין הזה. עיכוב של הסיוע הזה הוא באמת דבר שמעמיד את רבים מארגוני המגזר השלישי, ובכללם את ער"ן, ארגון שמספק שירותי ליבה הכרחיים לציבור ישראל, בסכנת קריסה.


אנחנו גם התרענו בתחילת השנה כאשר היה סקר די נרחב שערך המרכז הישראלי לחקר המגזר השלישי באוניברסיטת בן-גוריון שבנגב, שצפה את המשבר הזה, בעיקר בעמותות שנתמכות בתרומות מחוץ לארץ ומהמדינה.


אתמול התקיים דיון בכנסת לגבי חידוש השדולה לקיום החברה האזרחית בראשותו של חבר הכנסת זבולון אורלב והצטרפה בכנסת הזאת גם חברת הכנסת רוחמה אברהם שמובילה את הנושא. לאחר מכן הייתה גם פגישה עם חברי כנסת מטעם מפלגת קדימה בנושא והוגשו שתי הצעות לסדר במליאה מטעם חבר הכנסת זבולון אורלב וחברת הכנסת רוחמה אברהם.
היו"ר חיים כץ
כמה כסף זה מביא לנו בשורה התחתונה?
נאוה בן-מאיר
חזר ועלה שיש 200 מיליון שקלים שקיימים ובכל המפגשים האלה, גם של השדולה, גם של סיעת קדימה וגם של שתי ההצעות לסדר דובר על כך שכרגע זה תקוע, זה נמצא במשרד הרווחה כאשר קיימים עכשיו תהליכים – וישב אצלנו מנכ"ל המשרד – והם שומעים ארגונים, אבל הכסף עדיין שם. הוא קיים אבל עוד אין אפשרות לחלק אותו כדי לעזור לארגונים ובטח לארגון כמו ער"ן שזקוק לו מיידית. כבר לפני שלושה חודשים הייתה החלטה, אבל אנחנו כבר בתחילת יולי והכסף של השנה כבר די מתבזבז כי השנה מסתיימת ואנחנו לא מצליחים להשתמש בו כדי לסייע לארגון הזה.
היו"ר חיים כץ
אני בכלל לא מבין איך ער"ן מתפקדת אם הוא אומר שהוא זקוק לשישה מיליון שקלים לשנה ואילו השנה הוא גייס 750 אלף שקלים בלבד. אני לא יודע איך העסק הזה עובד.
רחל אדטו
לכן אנחנו כאן.
דניאל גינסברג
אנחנו הגשנו את הבקשה לתקצוב של מיליון שקלים בינואר אבל לא קיבלנו תגובה של סגן שר האוצר, אבל בינתיים התחלפה הממשלה, לא היו לנו כתובות לפנות אליהן והיום אנחנו נמצאים במצב בו אין לנו כסף לשלם משכורות.
היו"ר חיים כץ
מה סכום המשכורות שאתם משלמים בחודש?
דניאל גינסברג
35 אנשים. 3.5 מיליון שקלים, עלות השכר.
אילן גילאון
ברמה העקרונית, יש במדינת ישראל 25,500 עמותות שחלקן לא פעילות. חלקן חורשות טוב וחלקן חורשות לא טוב, אבל ער"ן היא עמותה שמוכרת כחורשת מאוד מאוד טוב. אני מכיר את העמותה הזאת כבר זמן רב ובמקרה הזה ברשות המקומית בה הייתי, שיתפנו פעולה ועזרנו לה. עד כמה שאני יודע, רשויות מקומיות לא עוזרות. ברור לגמרי שתבאנה עמותות נוספות לדיון על השולחן הזה כי הן במשבר.


תמיד אנחנו כלואים במציאות הזאת שהעמותות בעצם מקיימות את מה שהמדינה הייתה צריכה לקיים ולכן זאת מציאות של המדינה בדרך, אותו שירות של המדינה בדרך לפני השאלה איך נתקיים בלי השירות. כלומר, אתה משול לאדם שאתה מתכנן מהפכה תקציבית גדולה בסלון ביתך, ואתה רוצה לקחת בחזרה את האחריות לשירותים שהמדינה הייתה אמורה לתת אותם, אבל באותו רגע מגיע אליך ילד בדלת ואומר שהוא רעב. אתה מיד פותר את הבעיה. לכן אני לא חושב שאנחנו מדברים על פתרון רחוק טווח אבל פתרון מיידי חייב להינתן כאן.


הבעיה המרכזית כאן היא שאני לא יודע מה אנחנו כוועדת העבודה והרווחה, חוץ מאז לתת המלצה חמה, יכולים לעשות כדי בשורה התחתונה להביא כאן את המשאב העיקרי כדי לנשום. יכול להיות שאולי יש אופן אחר שצריך שימכרו שירותים בשלב הזה. אני לא מאמין שאני אומר את זה כעת וכפי שאתה יודע אדוני היושב-ראש אני לא בעד שירותי קבלן אבל במקרה המסוים הזה, הקבלן הזה הוא לא ככל קבלן. לכן יכול להיות שצריך לקנות את השירותים הללו. יכול להיות שתוסיפו עוד קו לחברי הכנסת ולשרים ואז אולי נוכל לממן את זה גם לשולחן הזה. אני אומר את זה בבדיחות הדעת אבל זהו שירות שלו הממשלה הייתה צריכה לממן אותו, היה עולה לה פי 77 יותר יקר. הממשלה מבינה בדיוק את הטריק הזה. זאת אומרת, מכניסים את האנשים למשחק ובסופו של דבר יש חד-צדדיות. הממשלה מעודדת את הדרך הזאת של מה שנקרא ביי-פרוקסי, לנהל את ענייניה באמצעות אנשים שהם טובי לב ויש בהם חסד יהודי. זה מאפשר למישהו לקחת ממנו את האחריות, אז הוא מרוויח פעמיים כאשר פעם אחת הוא משתחרר מן האחריות, ואני מכיר את העמותה טוב ולעמותה לא התקשרתי בשם בדוי אלא בשמי. זאת עמותה חשובה מאוד. אין לי ספק שצריך לעשות הכל כדי להציל היום את העמותה. אני צופה שמחר יבואו עוד עמותות ויבקשו סיוע. אין ספק בעניין הזה שעמותת ער"ן היא המובילה בתחומה וזה ברור לגמרי.


לכן אני מאוד תומך במציאת הפתרון של חמישה או שישה מיליוני שקלים. אני יכול להציע דרך מסוימת ואני חושב שכאן צריך ללכת על עניין של קניית שירותים גם מצד משרד הבריאות וגם מצד מי שקונה את השירותים האלה כמו משרד הרווחה ואז נפתור את הבעיה הזאת כי הם מדברים כאן על בעיה כפולה. הם מדברים כאן על כך שעד עכשיו הם נשענו על תקציב מינימלי מהממשלה והיום אין להם כלום. זאת אומרת, כל התרומות האחרות נעלמו. לא מדובר בהצלת ער"ן אלא בסגירת השירות הזה ואני מאמין למה שהם כותבים כאן, שהם מצילים 800 אנשים בשנה ויתכן שהשנה יהיו יותר פונים ויותר דורשים ויותר אנשים שצריך להציל אותם. בסך הכל אנחנו כל שנה הופכים, תסלחו לי על הביטוי, למדינה יותר משוגעת עם סיבות יותר רציניות לבעיות נפשיות, ולמי אין בעיות נפשיות בעצם?
היו"ר חיים כץ
באווירה אופטימית זאת, אני מודה לך על דבריך.
רחל אדטו
אתם מקבלים משהו ממשרד הרווחה?
דניאל גינסברג
שום דבר. כלום.
נילי דרור
זה הזמן להגיב בשם משרד הרווחה. למרות שער"ן מוכר לי הרבה שנים והוא קשור יותר בפעילות שלו למשרד הבריאות, בכל אופן השר והנהלת המשרד מצאו לנכון שאני אבוא לומר כאן דבר ראשון מילות תמיכה והערכה לפעילות הארגון. חוץ ממילות הברכה, השר נפגש עם נציגי הארגון גם לפני שבוע או עשרה ימים והביע את תמיכתו בנושא. אנחנו בדקנו במשרד במה אנחנו יכולים לעזור, ואני מניחה שקריאת הביניים התייחסה לזה, וכרגע הדרך היחידה שאנחנו יכולים לפעול – כי אין לנו מבחני תמיכה שמיועדים ויכולים לעזור לער"ן בשעה זאת, ואתה יודע שאנחנו עובדים לפי איזשהו סדר מסוים – הקרן לסיוע לארגונים שנאווה הזכירה קודם לכן. אנחנו פועלים במלוא המרץ, מאז הוחלט ב-5 באפריל בממשלה, והמנכ"ל יושב בראש צוות בין-משרדי לבנות את כל ההיערכות הזאת לעזרה לארגונים שקרסו בגלל המשבר הכלכלי. אנחנו נמצאים היום במצב שהחודש אנחנו עומדים לפרסם קול קורא לארגונים על מנת ללמוד את היקף הצרכים של הארגונים שנמצאים בקריסה כלכלית וכבר התחלנו בבניית הקריטריונים. אני מקווה שבזמן מאוד מאוד קצר נוכל להתארגן לסייע.
היו"ר חיים כץ
מה זה זמן קצר?
נילי דרור
אני לא רוצה לומר כאן דברים שלא אוכל לעמוד מאחוריהם והנהלת המשרד לא תוכל לעמוד מאחוריהם.
היו"ר חיים כץ
פלוס-מינוס חצי שנה.
נילי דרור
לא, אני יכולה לומר שכל שבוע מתקיימות ישיבות עם הארגונים. זאת אומרת, זה בסדר עדיפות הכי גבוה במשרד היום. יש איזושהי מחשבה שאם עומדים לרשותנו 200 מיליון שקלים, צריך בצורה מושכלת לבנות את מערכת הקריטריונים לפיהם אפשר יהיה לסייע לארגונים. הדברים האלה נעשים במלוא החשיבות. אני חושבת שתוך זמן מאוד קצר יפורסם קול קורא, יינתן זמן לארגונים להשיב ואז נוכל לבנות את מערכת הקריטריונים על מנת לעזור. ארגון ער"ן הוא בדיוק נכנס לתחום הזה של ארגון שנותן שירות במשך הרבה מאוד שנים לעזרת הציבור ויש לו חשיבות גדולה.
היו"ר חיים כץ
מה נעשה בינתיים? נאמר למטלפנים שיחכו כי בוועדת הרווחה בודקים את הקריטריונים ועוד לא מצאו אותם? משרד הרווחה היה צריך לומר שהוא ייתן מקדמה קטנה מהתקציב.
נילי דרור
בתור מה?
אילן גילאון
בתור מי שאמרת עד עכשיו, שאתם מכירים בחשיבות העמותה.
נילי דרור
הבוקר שמעתי ברדיו שיד שרה - הוא ארגון לא פחות גדול – עומד בסכנת קריסה. אנחנו עובדים על הנושא הזה. אני מוכרחה לומר לך שאני תורמת באופן אישי לער"ן.
היו"ר חיים כץ
אנחנו מדברים על כך שיש 200 מיליון שקלים ומבקשים שלא תשמרו אותם אלא תתחילו לפזר. אם ייגמר, תאמינו לי שלא תהיה ברירה וייתנו עוד. אם תשמרו, תבואו בעוד שנה ויאמרו שלא ניצלתם את הכסף, אבל כל שבוע נפגשתם לדיון והיה דיון מאוד פורה וענייני.
נילי דרור
למרות האמירה הצינית, אני בכל זאת מבינה שאתה מבין שאנחנו רואים בזה חשיבות רבה לכל הארגונים שעומדים במצב הזה.
אילן גילאון
זה ברור לגמרי, אבל יכול להיות שצריך לקחת משהו שנקרא עזרה דחופה וראשונה שתינתן עד שאתם בונים את הקריטריונים.
נילי דרור
ב-5 באפריל התקבלה החלטת הממשלה ומאז הוקמה ועדה בין-משרדית.
היו"ר חיים כץ
אנחנו כאן בוועדת העבודה, הרווחה והבריאות של הכנסת דנים בימים האחרונים בנושאים כאשר כל נושא הוא בהיקף של מיליוני שקלים והוא נדון במשך שעתיים. כאשר אנחנו מדברים על עזרה ראשונית ועל מצוקה בה שרויים האנשים, אתם יכולים לקבל החלטות בשעתיים. כמו שאתם הגורמים השלטוניים והממשלה מבקשת ממני להחליט בשעתיים, נאה דורש נאה מקיים. לא צריך בכל נושא קטן לקיים דיונים במשך חודש-חודשיים-שלושה וחמישה חודשים או במשך שנתיים ולי אתם אומרים לקחת נושא קרדינאלי ומורכב עם ים של בעיות, ים של שאלות לא פתורות, ושאחליט תוך חודשיים כי צריכים לקדם אותו.


זה שאתם עושים דיון כל שבוע, אתם לא יעילים. אתם צריכים לעשות את זה הרבה יותר מהר ולקבל החלטות מהירות. אם צריך, גם לקום שעה אחת קודם ולכן קוראים לכם משרד הרווחה.


הייתי רוצה לתת את רשות הדיבור לסגן השר ואני מקווה שאם מאחרים לא יבוא מזור, הוא יבוא ממך.
סגן השר יעקב ליצמן
תודה אדוני היושב-ראש. אולי אני אעשה קצת סדר בדברים. נאמרו כאן הרבה דברים אבל לאו דווקא לפי הסדר הנכון.


עמותת ער"ן מאוד מוכרת לי וידועה לי. כפי שאמר יושב-ראש הוועד המנהל שלה, כאשר כיהנתי כיושב-ראש ועדת הכספים, בכל סוף שנה העברנו כסף לכל מיני נושאים – כשאני אומר העברנו, הכוונה היא אלי, לחיים אורון, לראובן ריבלין שהיה חבר ועדתה כספים, לשלי יחימוביץ ואחרים – לכל מיני גופים נזקקים בנושאי בריאות ורווחה והעברנו אותם לפי סעיף במשרד ולא לפי עמותה. זאת אומרת, אפילו לא ידענו בדיוק לאן זה הולך. ידענו שבסעיף הזה, אלה עמותות שמקבלות, לשם הכנסנו את הכסף והמשרד חילק אותו לפי הקריטריונים שלו.


מה ששכח לציין עורך-דין גינסברג – הוא אמר שבסוף השנה הם קיבלו כסף – זה שזה בגללי ולא בגלל אף אחד אחר ואז לא הייתי סגן שר הבריאות אלא הייתי חבר ועדת הכספים, ואפילו יושב-ראש הוועדה. התחלתי בזה כיושב-ראש וזה נמשך עד לפני שנה.


הבעיה היא שכל העמותות יעמדו עכשיו בתור וזה לא סוד כי המשבר בחוץ לארץ ידוע והדבר הראשון הוא שאין תרומות, גם אם יכולים - הם פוחדים לתת. הסיוע והעזרה לעמותות, זה הדבר הראשון שמפסיקים.


גם בער"ן היה כך. משרד הבריאות חילק כל שנה לער"ן 210 אלף שקלים ואני רוצה להזכיר לכם שכל סעיף התמיכות במשרד הבריאות בסך הכל לכל העמותות למיניהן הוא אפילו לא מגיע ל-9 מיליון שקלים ומזה לחלק כסף גדול אי אפשר. בסוף השנה הוספנו להם עוד 240 אלף שקלים, כך שביחד הסכום שניתן להם היה כ-450 אלף שקלים.

השנה קרו שני דברים. כפי שציינתי, קרה מה שקרה בכל העולם, והדבר השני הוא שאין לנו תקציב חוקי. אם אין תקציב, אי אפשר לחלק תמיכות.


באתי לכאן בגלל חשיבות העניין.
זאב בילסקי
כאן בוועדה הזאת שבועיים זה כהרף עין.
סגן השר יעקב ליצמן
אני אפילו אנסה לפני כן.


אם כן, לער"ן קרו שני דברים. ראשית, אין תמיכות כי אין תקציב ואי אפשר לחלק כי אחד חלקי 12 לא חל על סעיף תמיכות. שנית, הם דווקא קיבלו כסף ממשרד הבריאות עבור קניית שירותים. לפני שנתיים החליט מי שהחליט – אני לא יודע אם זה נכון או לא, כי לא בדקתי אם זה צריך להיות כך – שגם קניית שירותים צריך לעבור מכרז, ואז הם עברו מכרז והפסידו. מי שזכה במכרז, אם אני לא טועה, זה מת"ן שאומרים שהוא גוף טוב אבל אני לא מכיר.
דניאל גינסברג
ברשותך, כדי שאנשים יכירו את הפרופורציות. מדובר על פרוייקט למרכז מידע שהוא לא שירותים של ער"ן.
סגן השר יעקב ליצמן
זה לא פייר מה שאתה עושה כי לא הייתי אפילו סגן שר ואני לא מכיר, ושנית, אני אומר לך עובדה קיימת. לכן אחרי העובדה אי אפשר להתווכח אתי. אני לא מעורב בזה ולכן אני לא יכול להתייחס. היה מכרז ובמכרז הפסדתם, כך שקניית שירותים ירדה. את הסיבות אני לא יודע ואפילו לא בדקתי אותן. היה מכרז וזהו.


הדרך לעזור מתבטאת בשני דברים. ראשית, אני צריך להגדיל את התמיכות כי המשבר והחורבן כרגע הוא נורא ואיום. משרד הרווחה אמר מה שהוא אמר ואני דיברתי עם שר הרווחה השבוע בנושא ואמרנו שנשתדל לעזור להם מתוך הקרן. מעבר לכך, גם הכסף, אחרי שיש תקציב, אחרי שמאשרים את התקציב, עד שפותחים את המחשב – ואתה יודע שלא ממהרים לפתוח את המחשב כל כך מהר ולהזרים כסף – אם זה בינואר, מחכים עד מרץ, אבל השנה מאוד מעניין אותי מתי יפתחו ויש לי רושם שזה יהיה בנובמבר.
זאב בילסקי
זאת ממשלה עם יכולות בלתי רגילות. אני ראיתי בלילה אחד איך שינו חוק יסוד, אז מה זה עבורה לעשות את זה.
היו"ר חיים כץ
אנחנו משתדלים בוועדה הזאת לא להיכנס לעניינים פוליטיים, כיוון שהבעיות הן אמיתיות. נשאיר את זה בגישה העניינית בה אנחנו מבקשים לעסוק כאן, ואם אנחנו רוצים ניגוחים פוליטיים, ניתן אחר כך רבע שעה לניגוחים פוליטיים ואני אקבל את זה באהבה ותוכל לומר מה שאתה רוצה.
סגן השר יעקב ליצמן
דווקא חבל שהיושב-ראש לא נותן להתבטא בנושא הזה.
היו"ר חיים כץ
כאשר אנחנו דנים כאן על חוק ההסדרים אנחנו יוצאים מהדיונים עליו ואומרים שאנחנו נפגשים כאן לעניין הצעה דחופה לסדר. אנחנו עוזבים את כל חוק ההסדרים, עוזבים הכל ודנים בנושא בגלל חשיבותו ובגלל הבעייתיות שיש בנושא הזה שהגוף לא מתוקצב, ואנחנו רוצים לנסות ולעזור לו ולכן נעזוב את הפוליטיקה בצד ואחר כך בדיונים, בחוק ההסדרים, אם רוצים פוליטיקה, בבקשה, תהיה פוליטיקה.
סגן השר יעקב ליצמן
בחוק ההסדרים דווקא תמכתי אתמול באופוזיציה. אמרתי שהוא מיותר.
היו"ר חיים כץ
אתה תמכת באופוזיציה ואנחנו הצבענו נגד האוצר. קיבלנו החלטה.
סגן השר יעקב ליצמן
אנחנו נשתדל להקדים את המימון.
היו"ר חיים כץ
גם להקדים וגם להגדיל.
סגן השר יעקב ליצמן
אמרתי להקדים. אמרתי שאני אשתדל להגדיל את סעיף התמיכות בכלל ואם אני אצליח להגדיל את הסעיף הזה, אני בטוח שגם הם יקבלו.
משה (מוץ) מטלון
על איזה סכום זה עומד היום? על 210 אלף שקלים?
סגן השר יעקב ליצמן
זה מה שהיה לפני שנה. זה לא אוטומטית כל שנה. תלוי כמה מבקשים ומה מבקשים. היום כל התקציב הוא 9 מיליון שקלים.
זאב בילסקי
היושב-ראש רוצה לעודד אותי לבוא יותר ויותר לישיבות הוועדה ויש לו דרכים משלו לעשות זאת. למשל, הוא נותן לי את רשות הדיבור, כדי לעודד אותי להמשיך לבוא.



אדוני היושב-ראש, כבוד השר, אני מתחיל להבין למה באמת אין נהירה כזאת ללכת להיות שר הבריאות. עם תקציב תמיכות של 9 מיליון שקלים, כמה אפשר לתת, אבל בכל אופן אדוני לקח את התפקיד ואני זוכר את ההבטחה של סגן השר שאמר שיעשה ביקורי פתע בבתי החולים ועוד לא אמר, כבר ביקר. אני חושב שהביקורים האלה מאוד מאוד חשובים ומקווה שאדוני יתמיד בהם. זה בהחלט מרענן קצת את המערכת שסגן השר מגיע לביקור.


מילה אחת לגבי ער"ן. האמת היא שיש כמה דברים במדינה שהם הפוכים. מה שקורה הוא שישנם דברים שהם צריכים להיות שירות של המדינה והמדינה צריכה להיעזר באנשים טובים באים ועוזרים לה. אני דיברתי עם סגן השר לא מזמן על תרומה של מח עצם, שבאמת באה אישה צדיקה, לקחה על עצמה בנק של 460 אלף והיום המדינה שוקלת איך היא תעזור לה, במקום שזה יהיה הפוך. יכולנו להציל את החיים של כל כך הרבה ילדים אילו לפני חמש שנים היינו עושים מה שאנחנו צריכים לעשות היום. אני מקווה שאדוני יתמוך בהצעת החוק שהגשתי בנושא.
סגן השר יעקב ליצמן
אני חייב לומר לך שביקשתי לבדוק אפשרות לתמוך. יש שתי הצעות חוק כאשר האחת היא של חבר הכנסת זבולון אורלב.
זאב בילסקי
אני מאוד מקווה.
סגן השר יעקב ליצמן
תלוי בכמה כסף מדובר.
זאב בילסקי
כבר לא משנה הכסף.
סגן השר יעקב ליצמן
אני בעד החוק.
זאב בילסקי
לפחות זאת הכרה של המדינה בכך שהיא צריכה לקחת אחריות על הילדה עמית קדוש. לא יכול להיות שאנשים טובים יצטרכו לקחת את האחריות הזאת.
רחל אדטו
המגזר השלישי הפך להיות פח זבל לכל הדברים האלה. כל דבר שלא רוצים להתעסק בו, אומרים שזה המגזר השלישי.
זאב בילסקי
נכון. עכשיו אני רוצה לדבר על ער"ן שהוא גוף מאוד ייחודי שהלוואי שיכול היה לבוא לכאן לוועדה ולתת לנו טבלה, כמו שאנחנו אוהבים תמיד לקבל מספרים, בכמה כסף מדובר. כאשר מדברים על חיי אדם, כנראה שזה לא מספיק, אבל כאשר מדברים על כסף, זה מספיק. אני עכשיו בא מוועדת הכספים, ושם מבינים את זה יפה מאוד.
היו"ר חיים כץ
איזה טבלא אתה רוצה מהם?
זאב בילסקי
אם יכולנו לעשות טבלאות תיאורטיות כאלה גם לעניין של אנשים שאנחנו מאבדים אותם בגלל שלא הגענו אליהם בזמן. זה מה שעושה ער"ן. ער"ן נכנס לתודעת הציבור, בין אם הוא זכה במכרז ובין אם לא זכה, כגוף שיש לאנשים לאן לפנות.


העולם היום הוא עולם של בדידות. אנשים בודדים ואני רואה את זה לפי כל מה שקורה היום ברשתות. אנשים צריכים את הקשר הזה. ער"ן בדיוק נמצא שם וזה קורה בכסף קטן. בכסף קטן יחסית לכל דבר שאנחנו דנים בו אפשר לקיים את הארגון הזה.


לכן אני פונה אליך אדוני היושב-ראש ואני מאוד מעריך את זה, אני יודע איזה לחץ יש עליך לסיים מהר ואם הממשלה יכלה, הייתה מקיימת דיונים בימי שישי ושבת, אבל בזה היא נזהרת, כדי להעביר את חוק ההסדרים.
היו"ר חיים כץ
נכון להיום הוועדה הזאת עבדה בימים שני, שלישי ורביעי.
זאב בילסקי
כן, אבל אנחנו יודעים את הלחץ שמוטל עליך.
היו"ר חיים כץ
הוא לא נורא.
זאב בילסקי
ישב עליך חבר הכנסת אלקין, ואם לא תהיה בסדר, יקראו לך ללשכת ראש-הממשלה לבירור.


אדוני היושב-ראש, אני מודה לך שנענית לבקשתה של חברת הכנסת אדטו וחבר הכנסת חיים אורון וקיימת את הדיון הזה. אני באמת פונה אליך ואומר שאני מוכן לעשות הכל כדי לעזור בנושא הזה ולהציל את ער"ן.
משה (מוץ) מטלון
אני רוצה להודות לך שאתה מקיים את הדיון הזה דווקא בתוך ימים של חוק ההסדרים, חוק התייעלות כלכלית וכולי.


אנחנו עוסקים במגזר שלישי. היה לנו כאן דיון ואני גם דיברתי על נתונים לגבי כמה המגזר השלישי בעצם היום מעסיק עובדים ומשלם משכורות, סכומים שהוא מגלגל, ובסופו של דבר כולם יודעים שהמגזר השלישי בא לתת מענה למה שהמגזר הראשון לא נותן.


אני בא מעולם המגזר השלישי, מעולם העמותות, אני עמדתי בראש עמותה לצערי יותר מדיי גדולה ואני יודע בדיוק איפה המדינה הייתה צריכה לבנות בתי לוחם והכל מכספי תרומות. אתה יודע שניסיתי להשתמש בשירותי הסוכנות היהודית ולגייס גם תרומות להקים בתי לוחם לנכים, לנכים שנפצעו על תקומת המדינה, ובאה כאן עמותה באמת מכובדת כמו ער"ן שאנחנו רואים בימים האלה את המספרים מול עינינו, ומבקשת סיוע שהוא אפילו לא טיפה בים, ואנחנו מדברים בדיני נפשות.


מי יותר מאתנו חבר הכנסת גילאון מבין מה זה דיני נפשות ומה זה מצוקות. צדק חבר הכנסת גילאון, תבאנה לכאן עוד עמותות. אנחנו הרי את המצב מכירים. תבאנה עוד עמותות ואנחנו צריכים להתייחס לכולן, לפחות לחשובות ביניהן. גם משרד הרווחה, ואני אומר לך את זה כהארה, כאשר הוא בא לקבוע את הקריטריונים, הוא צריך להבין שגם בתוך הקריטריונים צריכים לחשוב מה העמותה עושה, איזה שירותים העמותה נותנת. ואם עמותה נותנת שירותים של הצלת חיים, זה בכלל לא במעמד מול עמותה שמחזקת שחקני כדורגל לצורך העניין, וסתם הבאתי דוגמה מעולם אחר ומתחום אחר. כאן מדובר בהצלת חיים אמיתית ואותך אני לא צריך לשכנע כי גם שמעתי את האמירה האישית שלך. אבל אני יודע שאם נתקעתי עם הבנייה – לא נתקעתי באופן אישי – אני לוקח הלוואת גישור. כאשר אמר השר ברוב גאווה מעל בימת הכנסת וסיפר לעם ישראל שהקצו לו 200 מיליון שקלים, סכום עליו הוא הגיע להסדר עם ראש הממשלה על הסכום הזה כדי לתמוך בעמותות, זאת אומרת שיש בבנק שלנו 200 מיליון שקלים וכפי שאומרים במשא ומתן, קודם על מה שהסכמנו נשלם ועל מה שלא הסכמנו נלך לרב. אז תעזרו להם לנשום. תעזרו להם לענות לאותו ילד שבזמן החופשה החברה שלו עזבה אותו והוא מאיים להתאבד והוא רוצה אוזן קשבת ותמיכה, תעזרו לו כדי שלא נצטרך להסביר לילד הזה כל מיני הסברים שהם לא מעניינינו והם לא בחשיבות שלנו, ואולי הצלנו עוד נפש בישראל. אדוני סגן השר, מי כמוך יודע מה אומר להציל נפש אחת בישראל.


אני לא יודע מה הן הסמכויות שלנו בעניין הזה, אבל בוודאי אני רוצה הרבה יותר מהמלצה חמה. אני רוצה לעמותות כאלה שעוסקות באמת בדיני הנפשות, אם תבאנה, איזו עדיפות ולהתחיל להזרים להן משהו. קודם כל תנו להם את החמצן הראשוני ואחר כך נראה הלאה לאן אנחנו הולכים עם אותו תקציב שכולנו התגאינו בו.


אם הארכתי בדבריי, זה בגלל החשיבות הרבה שאני מייחס לעניין הזה.
עפו אגבאריה
אני בא מתחום הרפואה וחושב שהעמותה הזאת באמת עושה עבודה מבורכת מאוד. כאשר האנשים האלה שלא יכולים להגיע לטיפול תמורת איזשהו שירות מסוים, אין להם את התמורה הזאת, הם מסתייעים בעמותה הזאת ואלה אנשים שגם מבחינה חברתית וגם מבחינה כלכלית לא יכולים להגיע לטיפול הזה. עצם העובדה היא שאפשר לעזור להם אפילו בקו טלפון, אפילו בשפה שלהם, והקו פועל בכל השפות ואני רואה שזה גם בערבית, גם ברוסית. להציל נפש של ילד או תלמיד או מבוגר או זקן, לא חשוב מי, ואלה סוג של מחלות שלא כל כך רוצים להראות אותן ובחברות מסוימות אפילו מסתירים אותן, אבל עצם העובדה שאפשר להגיע דרך העמותה הזאת לטיפול ומניעה של איזושהי מחלה עוד יותר גרועה, אני חושב שזה מצווה לעזור לעמותה.


אני חושב שמה שאמר כבוד השר, שהוא באמת ישתדל לעזור, אנחנו נתמוך בו.
היו"ר חיים כץ
הוא לא ישתדל אלא הוא יעשה.
רחל אדטו
אני שמחה לדיון שמתקיים כאן. אני כמובן מודע על הדיון שהציף את הבעיה ל ער"ן מצד אחד אבל הוא הציף את הבעיה של המגזר השלישי. אתמול השתתפתי בישיבה בנושא המגזר השלישי ואני מבינה שמה שמדובר בהצעות החוק, עד שזה יגיע לחקיקה ועד שנראה מזה כסף, העולם ישתנה כמה וכמה סיבובים. לכן על זה אני כרגע לא בונה כרגע.


לעומת זאת, מעבר למה שנאמר כאן כרגע על תקצוב, השאלה שיותר מטרידה אותי היא - כדי למנוע את הדיון הזה בעוד חצי שנה, בעוד תשעה חודשים, בשנה הבאה – אם אין מקום להעביר את כל הנושא הזה בכלל לחקיקה בתמיכה. שתהיה חקיקה מסודרת כדי לחסוך את הדיונים האלה מדי פעם.
סגן השר יעקב ליצמן
אי אפשר.
משה (מוץ) מטלון
היא מתכוונת לכך שהם יהיו דרך חלק מהתקציב ולא דרך ועדת תמיכות.
סגן השר יעקב ליצמן
אין דרך אחרת. חוקית אין דרך אחרת. עמותה שתקבל כסף זה יהיה או עבור קניית שירותים או כתמיכה.
אילן גילאון
כל הרעיון של העמותות היא בזה שהן מחוץ לתקציב.
היו"ר חיים כץ
תודה רבה לכל המשתתפים.


הוועדה קובעת כי השירות והסיוע שמעניקה עמותת ער"ן הוא אלמנטרי, חשוב וזוכה להוקרה והכרה הן מהבחינה המקצועית והן מהבחינה הסובלנית שמגלים הפעילים בער"ן.


הוועדה קובעת כי אילולא ניתן השירות על ידי ער"ן לבני נוער, לילדים, לחיילים, לקשישים, לעולים, לאנשים בעלי נטיות אובדניות ועוד, הייתה המדינה מחויבת במתן השירות שעלותו אז הייתה גבוהה עשרות מונים.


הוועדה תובעת ממשרדי הרווחה, הביטחון, החינוך, הקליטה, הגמלאים והמיעוטים להעניק לאלתר סיוע כספי מיידי שיבטיח את המשך פעילות העמותה.


הוועדה מודה לסגן שר הבריאות שהגיע לדיון עקב רגישותו החברתית הידועה והוועדה מודה לו על זה שהוא הבטיח להגדיל ולהקדים את הסיוע. סגן השר, מהיכרותי הרבה אתו, מכבד את מילותיו והוא אכן יעשה את זה ויגדיל לעמותת ער"ן את הסיוע ויקדים אותו.


הוועדה קוראת למשרד הרווחה להאיץ את הדיונים בקביעת הקריטריונים למען מתן סיוע לארגונים ועמותות מתוך הקרן שאישרה הממשלה כבר במאי השנה בהיקף של 200 מיליון שקלים.


אני רוצה להעלות את הנוסח הזה להצבעה.

ה צ ב ע ה

הנוסח אושר פה אחד

הנוסח אושר פה אחד כולל סגן שר הבריאות. יש עדיין דיונים אם סגני השרים יוכלו להצביע בוועדות, אבל כאן נתנו לך את האפשרות להצביע ואנחנו מודים לך על התמיכה.

תודה רבה. הישיבה נעולה.

הישיבה ננעלה בשעה 10:00

קוד המקור של הנתונים