ישיבת ועדה של הכנסת ה-18 מתאריך 23/06/2009

הצעת חוק לתיקון פקודת מס הכנסה (מס' 170) (הכרה בהוצאות טיפול בילדים), התשס"ח-2008 - החלת דין רציפות

פרוטוקול

 
הצעת חוק לתיקון פקודת מס הכנסה (מס' 170) (הכרה בהוצאות טיפול בילדים), התשס"ח-2008 - החלת דין רציפות

5
הוועדה לקידום מעמד האישה
23.6.2009


הכנסת השמונה עשרה נוסח לא מתוקן
מושב ראשון



פרוטוקול מס' 10
מישיבת הוועדה לקידום מעמד האישה
יום שלישי, א' בתמוז התשס"ט (23 ביוני 2009), שעה 13:30
סדר היום
הצעת חוק לפקודת מס הכנסה (מס' 170) (הכרה בהוצאות טיפול בילדים), התשס"ח-2008
נכחו
חברי הוועדה: ציפי חוטובלי – היו"ר
נסים זאב
שלמה (נגוסה) מולה
נחמן שי
מוזמנים
עו"ד מיכל דויטש-הנר, רשות המסים בישראל
יובל יעקובי, משרד האוצר
נורית צור, מנכ"לית שדולת הנשים
מנהלת הוועדה
דלית אזולאי
רשמה וערכה
אהובה שרון – חבר המתרגמים בע"מ

הצעת חוק לפקודת מס הכנסה (מס' 170)
(הכרה בהוצאות טיפול בילדים), התשס"ח-2008
היו"ר ציפי חוטובלי
אני פותחת את הדיון בהחלת דין רציפות על ההצעה מהכנסת הקודמת שעברה בקריאה ראשונה של הכרה בהוצאות טיפול בילדים. הנושא הוא נושא הדגל של הוועדה הזאת. אני רוצה להסביר לכל חברי הוועדה שטרחו והגיעו שקודם כל, כל הכבוד למי שהגיע לכאן מאחר שהבין את חשיבות העניין.

אני רוצה להסביר במה מדובר. מדובר בהצעת חוק שבאופן מסורתי ניסו להעביר אותה הרבה מאוד שנים – יש מי שיאמר כמעט מאז קום המדינה – כאשר בוודאי שבעשרים השנים האחרונות נעשה מאמץ עיקש להעביר את החוק שמכיר בהוצאות טיפול בילדים. היה מדובר בהצעת חוק תקציבית גדולה ותמיד לא היה כסף לעניין הזה, ואנחנו עמדנו פעם אחר פעם בדחיית הצעת החוק הזאת.

בכנסת שעברה התרחש אירוע היסטורי והצעת החוק הזאת הצליחה לעבור קריאה ראשונה למרות העלויות. הדבר המתבקש בכנסת הזאת הוא להמשיך ולהחיל את הצעת החוק הזאת ולהוביל למימוש החקיקה ברובד הגבוה ביותר. מה לעשות שהמערכת הממשלתית כרגע מערימה קשיים אדירים עלינו לפעול בכיוון הזה למרות שהייתה פסיקה מפורשת של בית המשפט העליון שהייתה אמורה להקל עלינו להעביר את הליך החקיקה הזה כי בית המשפט העליון בעצמו קרא למחוקק להכיר בתהליך הזה של הכרה בהוצאות טיפול בילדים.

אני רוצה לומר לכם שמאז שהתחיל המאבק הזה בוועדה הזאת, כמות הלחצים שהופעלה גם עלי באופן אישי וגם בכלל על כל החברים שנושא התקציב קרוב ללבם והם רוצים לצאת למאבק חברתי, היא אדירה. זה גם באמירות ברורות שאומרות אל תעשו את זה, אל תחילו דין רציפות, ממש לגזול מאתנו את הכלים הפרלמנטריים הבסיסיים ביותר לשמם התכנסנו.

אני אמרתי היום לאנשים בקואליציה, שניסו להניא אותי מלקיים את הדיון הזה, שאני לא יושבת-ראש הוועדה לקידום הקואליציה אלא אני יושבת-ראש הוועדה לקידום מעמד האישה ויש לי אחריות ציבורית. באמת יש כאן עניין חברתי חשוב שבו אין עניין לימין ושמאל אלא זה עניין א-קואליציוני, זה עניין שצריך לשלוח מסר מהוועדה הזאת לשר האוצר, לפקידי האוצר, לראש-הממשלה אפילו ואין לי בעיה לעשות זאת.
נחמן שי
לציבור.
היו"ר ציפי חוטובלי
בעיקר באמת לחברה הישראלית והציבור כמו שאומר חבר הכנסת שי, מסר שהוועדה הזאת מתכוונת להרים את הדגל של הכרה בהוצאות טיפול בילדים ולא לוותר עליו, למרות שעמדת האוצר כרגע היא לדחות אותנו בקש באותה הצעת חוק ממשלתית שלצערנו הרב לא תיטיב את מעמדן של הנשים ולא תעזור לאף אחת מהן לצאת לשוק העבודה.

הנקודה החשובה היא שמתנהל בעצם מאבק כפול. המאבק האחד הוא מול האוצר שישפר את הצעת החוק הממשלתית שלו והצעת החוק הממשלתית, כמו שהיא עכשיו, היא באמת הצעה שכמו שאמרתי, ואני לא מתביישת לחזור על זה, מבזה נשים, מבזה את המהפכה החברתית ומבזה את פסיקת בית המשפט העליון.

לכן, כדי להפעיל מנוף על שר האוצר שיבין שאנחנו רציניים, אנחנו פועלים בדרך הזאת ויוצקים עכשיו בעצם את המנוף המרכזי שיהווה אלטרנטיבה להצעת האוצר. אני באמת מאמינה שעם מאמץ שהוא א-קואליציוני, גם עם חברי האופוזיציה וגם עם חברי הקואליציה, ניתן יהיה להגיע לרוב במליאה אבל הצעד הראשון מתחיל כאן בוועדה הזאת. הוועדה הזאת היום עומדת להחיל דין רציפות על הצעת החוק. אנחנו נצביע כרגע בעד הצעת החוק הזאת והמסר שאנחנו שולחים מכאן הוא שאנחנו לא מוותרים על המאבק הזה. למרות שזה בניגוד לעמדת הממשלה, אנחנו נאבקים ואני חושבת שזה מאבק חברתי חשוב, מאבק שנוגע לכל אישה ואישה בישראל וחשוב שהממשלה תבין שהיא לא יכולה להשאיר את הצעת החוק הנוכחית כמות שהיא. זה גם כלי מיקוח מול האוצר בנושא הזה של הצעת החוק, אבל זה בעיקר החזרת הריבונות לכנסת. אנחנו המחוקקים ולא הממשלה. אם רוב בבית הזה יחליט שהוא מאמין בזכותן של נשים לא להיות כבולות לבית בגלל שאין להן הכרה בהוצאות הטיפול בילדים, זה מה שיעבור בסופו של דבר.
נחמן שי
לכן אנחנו בעד תיקון מופז. עוד שישה חברי כנסת, את עושה את המעבר לאופוזיציה ומצטרפת אלינו.
היו"ר ציפי חוטובלי
שלא יהיה ספק שבעניין הזה אני לא בעד.

הנקודה האחרונה היא מאבק נוסף שהוועדה הזאת תצטרך לנהל בנושא הזה וזה מאבק על הוועדות. כבר עכשיו אני מקבלת רמזים די בוטים שרוצים לקחת לנו את זה ולהעביר לוועדת הכספים. אנחנו לא נוותר. הוועדה הזאת דנה באופן מסורתי בהצעות החוק האלה ואנחנו לא נאפשר לוועדת הכספים לקחת את זה מאתנו, גם אם מדובר בנושא שיש לו כמובן היבטים כלכליים. ההיבט המרכזי הוא היבט חברתי, הוא היבט של זכויות נשים, הוא איך אנחנו תופסים את הנשים בחברה ולכן אנחנו נפתח בעצם החלת החוק והעברה לדיון בוועדה הזאת גם את התביעה שהדיון יתקיים בוועדה הזאת.
מיכל דויטש-הנר
ההצעה הממשלתית שקיבלה את ההצעה של שר האוצר הונחה אתמול על שולחן הכנסת. אין שום כוונה ולא הייתה שום כוונה לפגוע בריבונות הכנסת. ההצעה הזו הממשלתית מגיעה לדיון בכנסת וניתן לעשות בה ולהציע לתוכה את מה שהכנסת רשאית להציע לגבי כל הצעת חוק.
נחמן שי
זאת לא ההצעה הזאת.
מיכל דויטש-הנר
הצעת החוק שמציעה הוועדה שמבקשת להחיל עליה דין רציפות, עלותה התקציבית היא כ-2.6 מיליארד שקלים.
שלמה (נגוסה) מולה
לטובת נשים.
נחמן שי
לטובת עם ישראל. לטובת ההורים.
מיכל דויטש-הנר
עלותה התקציבית הגבוהה נובעת מכך שהיא נותנת הרבה נקודות זיכוי לאישה, אומרת שמי שלא מגיעה לסף המס ולכן לא יכולה לנצל, יכולה לבחור בין להעביר את זה לבן זוגה ובין לקחת את העודף כמענק. העלות התקציבית של ההצעה הזאת היא 2.6 מיליארד שקלים.

ההצעה הממשלתית הונחה אתמול על שולחן הכנסת. ההצעה הממשלתית מבקשת לסייע למי שלא מגיע לסף המס בצורת פריסה ארצית של חוק מס הכנסה שלילי על מי שיש לו ילדים שטרם מלאו להם שנתיים והוא אישה או גבר חד-הורי ומשנת המס 2009 ובגין שנת המס 2010, ולגבי מי שמגיע לסף המס, אישה או גבר חד-הורי, נקודת זיכוי אחת בגין ילד שטרם מלאה לו שנה בשנת המס 2011, שתי נקודות זיכוי בגין ילד שטרם מלאו לו שנתיים בשנת המס 2012, נקודת זיכוי אחת בגין ילד שטרם מלאו לו שלוש בשנת המס 2013, נקודת זיכוי אחת בגין ילד שטרם מלאו לו ארבע בשנת המס 2014, והחל משנת המס 2015 נקודת זיכוי כהוראת קבע בגין כל ילד שטרם מלאו לו חמש, כאשר יודגש שהתוספת של נקודת הזיכוי הזו היא בנוסף לכל נקודת זיכוי שזכאים לה היום גבר חד-הורי – אני רק מדגישה, אני רק אומרת מה ההצעה – ולאישה בגין כל ילד שטרם מלאו לו 18 שנים. בוודאי בנוסף לשאר המהלכים שעושה הממשלה בתקצוב ישיר לעניין הזה.
שלמה (נגוסה) מולה
את יכולה לומר לנו כמה זה עולה?
מיכל דויטש-הנר
כן, אני יכולה.
שלמה (נגוסה) מולה
כמה זה עולה למדינה מה שאתם מציעים?
מיכל דויטש-הנר
ביקשת לדעת כמה עולה הצעת החוק הממשלתית או הצעת הוועדה?
שלמה (נגוסה) מולה
הממשלתית. אל תאמרי לי עד שנת 2014 אלא תאמרי לי מה העלות ב-2009 וב-2010.
מיכל דויטש-הנר
מס הכנסה שלילי, הפריסה הארצית לאישה ולגבר חד-הורי שיש להם לפחות ילד אחד שטרם מלאו לו שנתיים באותה שנה, מוערך ב-75 מיליון שקלים לשנה. תוספת נקודת הזיכוי בשנת המס 2011 מוערכת ב-125 מיליון שקלים. בשנת 2012, 175 מיליון שקלים. בשנת 2013, 215 מיליון שקלים. בשנת 2014, 250 מיליון שקלים. בשנת 2015, 285 מיליון שקלים.
היו"ר ציפי חוטובלי
אני מודה לך. אני אומר שהדיון הזה מתקיים לבקשתה של חברת הכנסת רונית תירוש שהייתה מיוזמות החוק והיא ביקשה להחיל דין רציפות ואנחנו מעלים את בקשתה.
יובל יעקובי
משהו שידוע, אבל צריך להיאמר לפרוטוקול. יש עמדת ממשלה מתנגדת להחלת דין רציפות ומדובר בהצעת חוק תקציבית.
היו"ר ציפי חוטובלי
נכון. אני מודה לך.

אנחנו מצביעים. מי בעד החלת דין רציפות על הצעת החוק?

ה צ ב ע ה

הוחלט על החלת דין רציפות

אני שמחה לומר שהוועדה ברוב קולות מאשרת את החלת הרציפות. אני מאוד מעריכה את כל חברי הכנסת שעשו מאמץ מיוחד והגיעו במיוחד להצבעה הזאת. העובדה שיושבים כאן גם נציגי הקואליציה וגם נציגי האופוזיציה מכל הסיעות, רמת המחלוקת בין האנשים שמצביעים עכשיו בעד ההצעה הזאת היא אדירה, אבל בנושא הזה יש קונצנזוס וזה המסר שהוועדה הזאת מוציאה.
נסים זאב
אני הצבעתי בעד למרות שהתבקשתי על ידי הקואליציה להתנגד.
היו"ר ציפי חוטובלי
אני מאוד מעריכה את זה. הכי חשוב הוא המאבק במליאה. במליאה אנחנו נלך לחברים שלנו כדי שיצביעו בעד החלת דין רציפות.
שלמה (נגוסה) מולה
אני רוצה לשבח אותך על העמדה שלך. אני חושב שאנחנו לא יכולים כחברי כנסת להיות כל הזמן יסמנים של הממשלה ויסמנים של ראש-הממשלה ושל שר כזה או אחר. אני חושב שאנחנו צריכים תמיד לדעת להתאחד כאשר זה משרת את עם ישראל.

החוק הזה, חלק גדול מאתנו נלחם עליו. השתתפנו בדיונים, תמכנו בו גם בניגוד לעמדת הממשלה. אני רוצה להדגיש שהצעת החוק עברה בממשלה שכל אחד מאתנו היה חבר בה, בניגוד לעמדת הממשלה ובסופו של דבר היה בה חופש הצבעה וכל אחד הצביע כפי שרצה. דרשנו שיהיה חופש הצבעה וכך היה.

לפעמים יש כאלה שמדברים על מס שפתיים ויש כאלה עושים. אני במקרה הזה משבח אותך בגלל שבחרת להיות בין העושים. אנחנו לא עושים טובה לאף אחד אלא אנחנו עושים טובה לעצמנו ולמצפון שלנו, לדרך בה כל אחד מאתנו בחר ומאמין. אני מקווה שלא יעיזו להוציא את המשך הדיון בחקיקה הזאת מכאן ויעבירו לוועדת הכספים. אנחנו נצביע נגד העברה לוועדת הכספים ואני חושב שהמלחמה תעבור מכאן לוועדת הכנסת ובמליאה נגייס את הרוב.
נחמן שי
אני מקווה גבירתי היושבת-ראש שלא תאבדי את רוח הלחימה שלך בשלבים הבאים. אנחנו נעמוד לרשותך אבל אם תאבדי את רוח הלחימה, אנחנו נמשיך במקומך.
נורית צור
אני רוצה לומר לפרוטוקול - כי כבר אישרנו את זה ואני מברכת על כך את הוועדה ואת יושבת-הראש על החלת דין רציפות - שהתנהגות האוצר היא באמת צינית. אם האוצר ורשות המסים כל כך מודאגים מריבונות הכנסת, יש פה חוק שעבר בקריאה ראשונה, בג"ץ היפנה את המחוקק לקדם הצעת חוק אחרת מהפסיקה, יש הצעת חוק מוכנה שעברה קריאה ראשונה, הממשלה לא צריכה להתערב בזה. ההצעה של האוצר היא צינית, היא מגוחכת, היא לא מקדמת את הנושא ולא קשורה בכלל לקידום נשים בעולם התעסוקה.

אני מברכת את הוועדה ואני אעשה כל מה שאני יכולה או כל מה שהשדולה יכולה כדי להשאיר את הדיון כאן.
היו"ר ציפי חוטובלי
תודה רבה. אכן זה מאבק ציבורי רחב. אני מניחה שנצטרך את שילוב הידיים של כולנו כדי להגיע למצב בו האוצר מגיע להכרה, גם להכרה בהוצאות טיפול בילדים אבל גם להכרה שאי אפשר לזלזל כך בנשים וחייבים לתת הצעה רצינית יותר כדי לפתור את הבעיה גם בתקופה של משבר כלכלי במשק.

אני מאוד מודה לכם. ומודע לחברי הכנסת שטרחו והגיעו להצבעה.
הישיבה ננעלה בשעה 14:00

קוד המקור של הנתונים