ישיבת ועדה של הכנסת ה-18 מתאריך 22/06/2009

תקנות ההוצאה לפועל (תיקון מס' 2), התשס"ט-2009

פרוטוקול

 
PAGE
55
ועדת החוקה, חוק ומשפט

22.6.2009

הכנסת השמונה-עשרה





נוסח לא מתוקן

מושב ראשון

פרוטוקול מס' 26
מישיבת ועדת החוקה, חוק ומשפט

שהתקיימה ביום שני ל' בסיוון התשס"ט (22 ביוני 2009) בשעה 9:00
סדר היום
תקנות ההוצאה לפועל (תיקון מס' 2), התשס"ט-2009.

אישור התקנות.
נכחו
חברי הוועדה: דוד רותם – היו"ר

אברהם מיכאלי

אורי מקלב

אופיר פינס פז
מוזמנים
עו"ד דנה נויפלד – משרד המשפטים

עו"ד סהר הדר – עוזרת ראש הלשכה לסיוע משפטי

עו"ד נזיה חלבי – לשכת עורכי הדין

עו"ד ליאור שפירא – לשכת עורכי הדין

עו"ד סורין גנות – לשכת עורכי הדין

דוד מדיוני – מנהל מערכות ההוצאה לפועל וגביית קנסות

עו"ד ענת הר אבן – יועצת משפטית, מערכות ההוצאה לפועל וגביית קנסות

עו"ד ענת ליברמן – סגנית יועצת משפטית, מערכות ההוצאה לפועל וגביית קנסות

אריה כהן – ראש אגף בכיר אכיפה וגבייה, מערכות ההוצאה לפועל וגביית קנסות

רבקה אהרוני – דוברת מערכות ההוצאה לפועל וגביית קנסות

עו"ד יעל קסטן – עמותת ידיד

רן מלמד – סמנכ"ל עמותת ידיד

עו"ד ורדית דמרי מדר – עמותת ידיד

עו"ד דניאל וקס – לוביסט, איגוד הבנקים

רפי רוס – בנק לאומי

אבנר עורקבי – יו"ר ארגון הנכים המיוחד, אהב"ה
ייעוץ משפטי
אלעזר שטרן
מנהלת הוועדה
דורית ואג
רשמת פרלמנטרית
שרון רפאלי

תקנות ההוצאה לפועל (תיקון מס' 2), התשס"ט-2009
אישור התקנות
היו"ר דוד רותם
בוקר טוב. אנחנו פותחים את הישיבה לגבי תקנות ההוצאה לפועל, תיקון מס' 2. מי הגיש את התקנות?
סורין גנות
לפני זה, כבוד היושב ראש, אם אפשר לברך אותך. ישיבה ראשונה של לשכת עורכי הדין.
היו"ר דוד רותם
לא, כבר הייתם פה, תאמין לי.
סורין גנות
אני לא הייתי פה. לואי ה-14 אמר: "המדינה זה אני".
היו"ר דוד רותם
הלשכה זה אתה?
סורין גנות
לא. אני רק מצטט את לואי ה-14. כל אחד והאלגוריות שלו. נחמד שמתקדמים לכיסא המרכזי מהכיסא של האופוזיציה הלוחמת.
היו"ר דוד רותם
רק זזים ימינה, תשים לב. תודה.
דוד מדיוני
אני מנהל מערכות ההוצאה לפועל. התקנות הוגשו, כמובן, על-ידי שר המשפטים. בתיאום מוקדם איתכם החלטנו שאולי כדאי שניכנס לנקודת התחלה שכולנו יודעים לצאת ממנה, כי יש לנו עוד הרבה מפגשים יחד, חשבתי שנעשה מצגת, ואישרתם לנו להקרין מצגת כדי לדעת מה עשינו בתקופה האחרונה.
מערכות ההוצאה לפועל
גביית קנסות – עצמאיות מינואר האחרון, לפי החוק שעבר כאן, גם בעזרתך. אנחנו תמיד אומרים ומצטטים אצל כל מי שאמור לדעת שאם ישקיעו במערכת השפיטה וברשויות אכיפה נוספות ולא ישקיעו במערכת ההוצאה לפועל, לא עשינו שום דבר. זה בעצם סוגר את המעגל האכיפתי. זו בעצם התובענה שלנו, משם אנחנו יוצאים מנקודת הנחה כדי להרים את המערכת החדשה והמופרדת מבתי המשפט.

עקרונית היעדים ששמנו לעצמנו למטרה זה שיפור השירות, השקיפות, הגברת נגישות למידע ככל הניתן לכל הלקוחות שלנו ושיפור מערכות המחשוב כדי לתמוך בדברים הללו. הדברים המרכזיים שעברו ברפורמה בנובמבר כשעבר החוק כללו מספר דברים. אני אגע בתמצית רק בדברים שעסקנו בהם במובנים הבאים: שינוי ארגוני, נגישות למאגרי המידע, מסלול הגבייה המקוצר והגבלות החייבים. כל התחולות של הזמנים נספרות מ-16 במאי ואילך.


במצגת אפשר לראות את המבנה הארגוני של מערכת ההוצאה לפועל העצמאית. אחד החוליים של מערכת ההוצאה לפועל הוא שלא היה קשב ניהולי ולא היה קשב תקציבי, והיא הוזנחה לאורך השנים. בחודשים האחרונים עיצבנו מבנה ארגוני, הוצאו מכרזים, ואנשים זכו בתפקידים שונים כדי לתת מענה במחוזות השונים ובלשכות השונות. הירוקים והכתומים במצגת זאת שדרת הניהול הבכירה. אריה כהן, שאתה מכיר אותו הרבה שנים זכה במכרז של סמנכ"ל בכיר לאכיפה וגבייה, היועצת המשפטית שנבחרה, עורכת הדין ענת הר-אבן, ובצד שמאל אלה מנהלי המחוזות שלנו שלכל אחד מהם כפופות כל הלשכות וכל המוצל"פים המקומיים.
היו"ר דוד רותם
הממונה על הרשמים כפוף למנהל בתי המשפט?
דוד מדיוני
כרגע זה מה שיש. זאת חיה מוזרה, אני מסכים איתך לגמרי, אבל עוד נבוא לשולחן הזה כדי לבקש לשנות דברים מסוימים בנוגע לרשמים, ואז נעשה את הסדר כולו.

לגבי הגרף, בצד הימני באייטמים הכחולים אפשר לראות את המידע שכבר נכנס לתוקפו ב-16 במאי. חלקו כבר ממומשק, חלקו בצורה ידנית זמנית וחלקו תמיד יהיה ידני. ב-16 באוגוסט ייכנס כל המידע שנמצא במרכז, החל ברשם המשכונות, מנהל מקרקעי ישראל, כונס הנכסים, אגף רישום מקרקעין, קופות הגמל וכולי. ב-16 באוקטובר – התאגידים הבנקאיים בהתאם לכללים. לגבי מידע וכתובות, אנחנו מתכוונים כבר לפנות אל שר המשפטים כדי להקדים עוד את המועדים ולבקש כבר להקדים את זה ולממשק מול HOT, YES, אורנג' וכל הגופים האחרים כי הכתובות זאת נקודת מוצא מאוד חשובה. לאחרונה נתקלנו בהרבה תופעות שקרו מכיוון שהכתובות מאוד בעייתיות, ואני מקווה שזה יצלח.
מסלול גבייה מקוצר
אנחנו בשלבים סופיים של שינויי תוכנה, גיוס של כוח אדם, וב-1 באוגוסט אנחנו מתחילים את התהליך הזה כדי שהקהל יוכל לפתוח את התיקים עד 10,000 שקל בלשכות השונות, ויחידה ארצית – מעין מזכירות אחורית – תטפל בזה. נבחר במכרז מנהל היחידה, ואנחנו עושים כל מה שצריך כדי שזה יעבוד.

הגבלות של רישיון נהיגה מלהחזיק ולחדש דרכון. אלו הגבלות שאנחנו מאוד מחשיבים, ומבחינתנו הממשקים מול הגופים הרלוונטיים עובדים. עוד לא מרגישים את ההגבלות כי עוד לא חלפו הימים שצריך מרגע שמבקשים להטיל הגבלה ועד שהרשם יכול לאשר אותה.


לגבי נתונים לגבי היקף התיקים והגבייה, גם שלחתי לך את החוברת המסכמת של 2008. כרגיל, הבעיה הגדולה היא שמספר התיקים הולך וגדל; מספר התיקים הנסגרים עולה קצת ולא מעבר לכך, ותיקים שנפתחו כל הזמן נפתחים.
היו"ר דוד רותם
בטבלה הקודמת – הירוק זה תיקים שנפתחו, וזה קטן כזה, בקושי יש שם. המלאי שלכם, בלי עין הרע, הולך וגדל.
דוד מדיוני
אני אדבר תכף על המלאי.


אפשר לראות שהתובענות לקחו חלק מאוד נכבד בשנים האחרונות מאז שהחוק השתנה שאפשר להגיש את התובענות ישר בהוצאה לפועל. בסך-הכול כשלוקחים את התובענות ואת הפתיחה של פסקי דין אפשר לראות שזאת המסה הכי גדולה שיש במערכת ההוצאה לפועל. זה הגרף שרציתי לדבר איתך עליו. כבר התחלנו לטפל מול מחלקת ייעוץ וחקיקה, שכל התיקים בגניזה שמאופיינים בצורה מסוימת שלא נעשה בהם שום מעש במשך שנים – לא בידי חייבים ולא בידי זוכים ותוך התראה מאוד פומבית שמי שלא ירצה יוכל להשאיר, אנחנו מתכוונים לעשות הוראת שעה שתמחק את כל התיקים הללו שמעמיסים מאוד על מערכת המחשוב הישנה מאוד. נכון להתעסק בעיקר ולא במה שלא עובד.
היו"ר דוד רותם
אתה יכול להסביר לי את הפרש המספרים בין 2.752 מיליון תיקים פתוחים לבין 3.6 מיליון שזה מלאי תיקים.
דוד מדיוני
2.7 מיליון ועוד 848 זה בדיוק 3.6 מיליון.
היו"ר דוד רותם
תיקים בגניזה זה לא מלאי תיקים.
אריה כהן
זה לא בדיוק תיקים בגניזה. זה תיקים של שנתיים, והיה בהם חוסר מעש, אבל הם למעשה תיקים פעילים לכל דבר.
היו"ר דוד רותם
אז זה לא תיקים בגניזה.
אריה כהן
הם נמצאים אצלנו בסטטוס גניזה.
דוד מדיוני
זה נקרא תיקים בגניזה, אבל הם פתוחים. אנשים יכולים לשחק, והם לא משחקים.

לצערי ב-2009, נרגיש קצת ירידה בגבייה כי עוד לא נכנסו הכלים האכיפתיים שהיו כלולים בחוק וגם בגלל המצב הכלכלי. ב-2008 הייתה עלייה מסוימת בגבייה לא רעה בסך-הכול – למעלה מ-8 מיליארד שקלים.
היו"ר דוד רותם
מה זה גבייה עקיפה?
דוד מדיוני
גבייה עקיפה זה אומר כל ההסדרים שנעשים מול עורכי הדין ולא בקופות שלנו באופן ישיר. מספיק שמערכת ההוצאה לפועל מתחילה פעולה מסוימת כדי שהצדדים יוכלו להגיע ביניהם להסדרים, ובסוף לסגור תיקים או להקטין את גובה החוק בתיקים. מבחינתנו זאת גבייה עקיפה כי למעשה לא קיבלנו כסף ישיר אלינו, אלא באמצעות הצדדים.
היו"ר דוד רותם
עורכי הדין עושים עבודה טובה; תראה כמה כסף הם גבו, ותראה כמה אתם גובים.
רבקה אהרוני
זה בזכות ההוצאה לפועל- -
דוד מדיוני
זה בגלל ההוצאה לפועל.
רן מלמד
אין גידול בהכנסות של עורכי הדין בין 2007 ל-2008.
דוד מדיוני
זה בגלל ההוצאה לפועל.
היו"ר דוד רותם
אל תדאג להכנסות. בגבייה. תבין, בין 2007 ל-2008 התווספו לשוק עוד כ-12 אלף עורכי דין.
דוד מדיוני
מערכת ההוצאה לפועל חייבת לשמש אלמנט הרתעתי, והיא עושה את זה היטב. מבחינתי אני מוכן לחתום כאן בוועדה שכל החובות שיש במערכת ההוצאה לפועל – אני אוציא רק מכתב אחד, והכול ייסגר למחרת בין עורכי הדין לחייבים. מקובל עליי לחלוטין, אני אפילו אשמח שזה יקרה.
היו"ר דוד רותם
אתה מבין שבאותו רגע אנחנו מבטלים לך את המסלול המהיר.
דוד מדיוני
אין לי עם זה בעיה.

פילוח החובות זה שקף שהראיתי לשר האוצר, כי גם שם היינו – להקים מערכת חדשה בהיעדר תקציב. תקופה ארוכה לא הייתה ממשלה ממש, אלא רק ממשלת מעבר, ואחר-כך דיוני התקציב לשנים 2009-2010. מדברים על מחנק אשראי – חברות שמתמוטטות וכמה כסף חייבים להם במערכת ההוצאה לפועל – אלה הנישות שנצטרך להיכנס אליהן בהמשך. הכול במיליארדי שקלים. מול כל המיליארדים האינסופיים יש לנו מערכת הוצאה לפועל פזורה מאוד, יש לשכות ממש קטנות. אני מרשה לעצמי להגיד שאני עוד אחזור לכאן ואבקש- -
היו"ר דוד רותם
לא נסגור אותם.
דוד מדיוני
לא לסגור, אבל בהחלט נרצה לצמצם כמה אחדים ממש קטנים ולתת פתרונות.
היו"ר דוד רותם
אני כבר רואה בטבלה שהקטנות זה בקריית שמונה, בבית שאן, בקריית גת, בדימונה, באילת.
דוד מדיוני
באילת ובדימונה אני לא נוגע.
היו"ר דוד רותם
אני מודיע לך, אל תבוא עם אף אחד מהחמש האלה, אנחנו לא נסגור לך אף אחד מהם.
דוד מדיוני
רק תדע שאין שם שירותים, אין שם כלום. יש לך עובד אחד, ורשם פעם בשבועיים. זה לא רציני.
היו"ר דוד רותם
אם אין שירותים נדאג שיש - - - לא יעלה על הדעת שאדם שגר בקריית שמונה יצטרך לנסוע לצפת.
דוד מדיוני
הוא לא יצטרך, יש לשכת שירות, על-פי החוק.
רבקה אהרוני
הוא לא יצטרך, תהיה לו עמדת שירות.
קריאה
אילת קטנה מאוד?
דוד מדיוני
כן.
קריאה
אילת תישאר בכל מקרה.
דוד מדיוני
כדי לשפר את השירות אנחנו סיימנו עם אגף החשב הכללי עבודה לייצור פרוגרמות, ובמסגרתם בשנתיים הקרובות נוציא את כל לשכות ההוצאה לפועל מתוך בתי המשפט ללשכות נוחות לבאי הלשכות לפונים, כולל הפרדות לתיקי מזונות. פעם אחת ולתמיד ההוצאה לפועל והלשכות יהיו ראויות לתת את השירותים שלהם. אנחנו הולכים להיכנס לתחום של סליקה באשראי בהוצאה לפועל, דבר שלא היה שנים. אני מקווה שנצליח כי אנחנו עדיין במערכת מחשוב ישנה. בחדשה זה יהיה בוודאות. אנחנו גם מתכוונים להפעיל טלמרקטינג גם למרכז לגביית קנסות וגם לחובות קטנים בהוצאה לפועל. לפעמים מספיק טלפון כדי לגרום לאנשים לשלם ולא להסתבך.


במסלול המקוצר וגם במסלולים אחרים אנחנו מתכוונים להכניס אמצעים אלקטרוניים של מסרונים שיגיעו לידי החייבים ויתריעו על חוב ושכדאי להם להגיע בלי צורך שאדם יתקשר. זה יסייע מאוד גם להם וגם לנו לגבות חובות. אנחנו מתכוונים להוסיף כוח אדם במזכירויות. סיכמנו את דיוני תקציב 2010-2009, ומיד אחרי שהתקציב יעבור בכנסת אנחנו מתכוונים להגדיל את מספר העובדים במזכירויות; אנחנו הולכים למנות 10 רשמים נוספים כדי לתת שירותים טובים יותר; להוסיף בשנת העבודה הבאה מתמחים לעזר לרשמים. גם רשמים נוספים ימונו ב-2010 וגם עורכי דין במספר קטן לטיפול טוב יותר בהליכים של כינוס נכסים.

אנחנו משפרים כעת גם בשיתוף הלקוחות שלנו, לשכת עורכי הדין, את מערכת המחשוב הישנה והופכים אותה לחדשה, לעידן שנות ה-2000, עם אפשרות להגשה מרחוק כדי שכמה שפחות צריך יהיה לכתת רגליים ולהגיע.

הקמנו אתר אינטרנט חדש שעובד מאוד טוב וכל יום יש בו שדרוגים. אפשר לשלם בו היום בעבור המרכז לגביית קנסות, ואפשר לשלם בו גם בעבור ההוצאה לפועל ברגע שתהיה סליקת אשראי. אנחנו עובדים עכשיו על פרסום כל החייבים - -
סורין גנות
אתה יכול להבהיר מה הכוונה בעורכי דין לכינוס?
אריה כהן
בכל התהליך של בקרה בנושא כונסי הנכסים כבר משלב הגשת המסמכים שצריך לבדוק , יש בעיה שעובד שלנו לא תמיד יכול לבדוק, ואין לנו הרמה המספיקה לבוא ולבדוק את מסמכי הפתיחה.

שנית, צריך למסור דיווח מפורט כעבור 60 יום לגבי הפעילות של הכונס בהתאם לצו המינוי – במקרה הזה עורכי הדין יסייעו בקטע הזה לרשמים לקחת ולבדוק את הדיווח. לאחר מכן יהיה שלב של בקשה למכר ויוגש דוח מסכם שנצטרך לבדוק בו שכל הדברים עומדים בכללים ובוצעו כל הדרישות שנדרשו גם בצו ובמכירת המכר. יבצע את זה העורך דין שיסייע בכך לרשם ויביא את זה אליו כדבר מוגמר.
ליאור שפירא
אבל הם לא יעסקו בכינוס.
דוד מדיוני
ממש לא. זה פיילוט שכבר עובד בחיפה, ואנחנו נרחיב אותו ללשכות הגדולות, פשוט כדי לשפר שירותים. אני מקווה שממש בקרוב.
סורין גנות
אתם מתכוונים לעשות כינוס נכסים במסלול המקוצר?
אריה כהן
אי אפשר.
ענת הר אבן
בנוסח הקיים אי אפשר.
אריה כהן
אבל זה רעיון.
דוד מדיוני
למה, אתם מסכימים?
סורין גנות
אתה יודע שלא.
ליאור שפירא
ממש לא.
דוד מדיוני
אז אל תציעו הצעות שאתם לא מסכימים.


אנחנו מקווים שכבר בתקופה הקרובה אנחנו נפרסם את כל רשימת החייבים-מוגבלים באמצעים כדי למנוע עקיצות כלכליות. זה דבר שאנחנו עובדים עליו בתיאום משרד המשפטים, וברגע שזה יהיה רלוונטי השר יחתום על התקנות הרלוונטיות וכן כל עורכי הדין וכל מי שצריך יוכל להיות נגיש ולהשתמש בזה.

היום אנחנו מדברים על תקנות בנושא מידע מול משרד הפנים. אלה תקנות שעוסקות בבקשות ביצוע, הגבלות, קביעת סכום מטלטלין, הסדרת אופן הדיור לדיור חלוף וסעיף 75. בדיונים נוספים שיהיו בקרב, כשזה יהיה מוכן נגיש את התקנות הנוגעות למידע שכרגע אנחנו מעבדים אותם מול האגף הרלוונטי במשרד המשפטים. גם תקנות שנוגעות למסלול המקוצר אוטוטו יוגשו, בינוי לשכות סגירה והקמה – כפי שדיברנו קודם, ככל שיהיו כאלה. אני מקווה שנוכל לשכנע אתכם וכן תקנות האגרות. זאת הסקירה שלי כדי להתחיל את הדיון.
היו"ר דוד רותם
תודה. מי מציג את התקנות?
דוד מדיוני
עורכת הדין ענת הר אבן, היועצת המשפטית שלנו.
ענת הר אבן
לפני חצי שנה לאחר שהחוק עבר התיישבנו חברתי ענת ליברמן ואני על החוק ועל התקנות ורצינו לעשות התאמה שנדרשה בשני מישורים: התאמה לתיקון 29 והתאמה במינוחים הארכאיים שהיו בתקנות שתאמו למבנה הישן שהיה במערכת ההוצאה לפועל ולא למערכת החדשה, לרבות מחשוב שיש במערכת ומושגים שהשתנו בעקבות תיקון 29.

הפעולה שלנו הייתה בשני מישורים – מישור אחד היה תקנות שעברו לשר המשפטים מאחר שהם היו בסמכות השר ולא נצרכנו להגיע לוועדת חוקה. שם נעשו שינויים כגון שינוי מונחים שהצבעתי עליו קודם, שינוי תקנות שהיה ממש צורך לשנות אותן, כמו למשל שעיקול מתבצע באמצעות הדבקת תווית, רעיונות חדשים שמבוצעים כיום בהוצאה לפועל, וצריך היה ליישם אותם; הסדרה של המצאת הודעה לחייב כשמגדילים קרן. כל הדברים האלה ואחרים בוצעו בתיקון מס' 1, והיום אנחנו בתיקון מס' 2 לפני הוועדה.

אנחנו באים לוועדה עם ההדגשים העיקריים שיש בתיקון 29. התיקון הזה, בעיניי, נגע בארבע נקודות מרכזיות: הגבלה, מידע, מסלול מקוצר וסעיף 38. כמו שדוד הציג קודם, בעניין מסלול מקוצר ומידע אנחנו מתכננים להגיע בקרוב לוועדה, זה פשוט עדיין בעבודת הכנה. נושא המידע הוא נושא מאוד מורכב ונדרש שיתוף פעולה עם המחלקה להגנת הפרטיות במשרד המשפטים. נושא המסלול המקוצר ייכנס לתוקפו רק ב-1 באוגוסט 2009 לעומת סעיפים אחרים בחוק שנכנסו לתוקפם ב-15 ביוני 2009, ולכן השארנו את זה לשלב הבא כדי שנוכל להתקין תקנות לסעיפים שכבר נכנסו לתוקפם.


החלפת תקנה 6: תקנה 6 המקורית עסקה בפנקסים שבהם מנוהלת מערכת ההוצאה לפועל. מערכת ההוצאה לפועל אינה מנוהלת עוד בפנקסים, אלא באמצעות מערכת ממוחשבת. תקנה 7 שהוחלפה בתיקון מס' 1 הסדירה את כל נושא ניהול התיקים באמצעות המערכת הממוחשבת, ותקנה 6 באה להסדיר את נושא סעיף 6 בתיקון 29, שלפיו, כשאנחנו פותחים תיק אנחנו מאמתים נתוני חייב מול משרד הפנים.
היו"ר דוד רותם
אני לא מבין למה זה מוחלף. בסופו של דבר, לא בפנקסי ההוצאה לפועל, אלא במחשבי ההוצאה לפועל ההוראה שכל בקשה צריכה להירשם ושתהיה מסודרת, צריכה להיות באיזשהו מקום.
ענת הר אבן
ההוראה הזאת קיימת. רק בתיקון מס' 1 גם סעיף 7 נוגע לפנקסים.
היו"ר דוד רותם
אז החלפתם את מספרי הסעיפים בנושא הזה.
ענת הר אבן
נכון. כמה סעיפים שעסקו באותו נושא, ולכן אדוני רואה פה רק תמונה של הדברים שאנחנו מביאים לידי הוועדה, אבל הנושא של איך שהתיק נפתח במערכת הממוכנת קיים בתיקון מס' 1.
היו"ר דוד רותם
בסדר.
ענת הר אבן
תקנה 6 כאן מדברת על הזיהוי של החייב מול משרד הפנים. לפי בקשת משרד הפנים, החשיבות הגדולה היא שהתקשורת תהיה תקשורת בין מחשבים. בעניין הזה יש מכתב של השר אלי ישי שנתן הסכמתו לנוסח התקנה. נושא הגנת הפרטיות הוא גם נושא שנדרש על-פי החוק- -
אופיר פינס-פז
השר יוכל לבוא להסביר לנו?
היו"ר דוד רותם
לא.
אופיר פינס פז
יש מישהו ממשרד הפנים פה? אין אף אחד ממשרד הפנים.
היו"ר דוד רותם
את התשובות אנחנו נבקש ממשרד המשפטים.
ענת הר אבן
סעיף 6ד(3) מגדיר ששר המשפטים בהסכמת שר הפנים ובאישור הוועדה רשאי לשנות את התוספת הראשונה. שר הפנים נתן את הסכמתו לנוסח התקנה המוצעת. הנוסח נעשה בשיתוף פעולה עם המחלקה המשפטית של משרד הפנים. התקשורת בין-מחשבים הוא באמצעות ממשק און-ליין – המחשבים שלנו פונים למחשבים של משרד הפנים, רושמים את שם החייב ואת מספר
תעודת הזהות שלו; משרד הפנים מחזיר לנו מידע האם יש תאימות מלאה. אם אין תאימות מלאה- -
אופיר פינס פז
את מודעת לחקירת משטרה שמתנהלת בימים אלה בנושאים האלה?
דוד מדיוני
לא, מה קרה?
אופיר פינס פז
עסק רגיש מאוד שנוגע לצנעת הפרט. הפרוצדורה של הגשת שאילתות זאת פרוצדורה שצריך להבהיר בפני הוועדה. אנחנו צריכים לשמור על זכויות הציבור מפני הבירוקרטיה הדורסנית. אל תיקחי את זה אישית- -
ענת ליברמן
חשוב להגיד שהסמכות לבצע את האימות הזה היא סמכות שקבועה בחוק עצמו. זה חוק שאושר ופורסם.
היו"ר דוד רותם
השאלה היא כזאת: כאשר את אומרת תקשורת בין מחשבים אני רוצה לומר האם כל פקיד בהוצאה לפועל יכול להגיש שאילתה? האם כל פקיד במשרד הפנים עונה על שאילתה? האם המחשבים מדברים בינם לבין עצמם?
אופיר פינס פז
אדוני היושב ראש, הייתה דליפה של מאגר המידע של משרד הפנים.
היו"ר דוד רותם
איך כל הדברים האלה עובדים? אני רוצה להבין.
אופיר פינס פז
אלה דברים שקשורים לחובות של אנשים.
אריה כהן
מדובר פה על שאילתה א' שמאושרת בחוק ולא נדרש- -
היו"ר דוד רותם
אבל אני רוצה לדעת איך זה עובד; האם יש ממשק בין המחשבים, דהיינו- -
אריה כהן
כן.
היו"ר דוד רותם
אתה עונה לי "כן", ועוד לא שומע את השאלה.
אריה כהן
כבר שמעתי קודם, כבר שאלת.
היו"ר דוד רותם
אני עוד לא סיימתי. האם פקיד בהוצאה לפועל נכנס למחשב של משרד הפנים ומקבל או שהוא פונה בשאילתה, ואז פקיד במשרד הפנים עונה לו. אני רוצה לדעת למי יש הסמכה להיכנס, למי יש הסמכה לענות.
דוד מדיוני
אף אחד לא נכנס.
רן מלמד
האם כתוב בתקנות או בצורה אחרת שיש הגבלה על הרשעות למישהו?
דוד מדיוני
אף אחד לא נכנס. יש מערכות סגורות ללא מגע יד אדם. למעשה, כל מה שהפקיד עושה, הוא מקליד את תעודת הזהות, והתקשורת רצה וחוזרת ללא מגע יד אדם. אף אחד לא יכול להיכנס לשום מחשב, וזה נעשה בצורה אוטומטית לחלוטין, דווקא בשביל שאף אחד לא יוכל להיכנס.
היו"ר דוד רותם
פירושו של דבר שפקיד בהוצאה לפועל נכנס- -
דוד מדיוני
הוא לא נכנס. הוא לא יכול להיכנס.
היו"ר דוד רותם
להיכנס הכוונה היא לא שהוא נכנס פיזית. הוא מתקתק את השם, ואז הוא נכנס למחשב של משרד הפנים ומקבל את העדכונים.
דוד מדיוני
דרך אגב, עורכי הדין עושים את זה גם היום.
ענת הר אבן
הוא מקבל רק שני נתונים: את השם ואת תעודת הזהות. אין שום נתון מעבר לזה. התוספת הראשונה לחוק הגדירה שאלה הנתונים. אין פה כניסה לכתובת שיש במשרד הפנים או לטלפונים- -
היו"ר דוד רותם
אני רוצה לדעת מי נכנס. מי רושם את השאילתה?
אופיר פינס פז
הבנקים נכנסים.
ענת הר אבן
מי שיש לו ההגדרה של השאילתה.
היו"ר דוד רותם
הבנקים נכנסים גם לכיס שלי, נו אז מה?
ענת הר אבן
הפקיד שפותח את התיק מקליד את תעודת הזהות ואת השם.
אופיר פינס פז
הוא בעצם מאמת תעודת זהות עם שם.
דוד מדיוני
בדיוק.
ענת הר אבן
עד היום עורכי הדין נדרשו ללכת למשרד הפנים ולהביא טופס כחול ללשכת ההוצאה לפועל עם השאילתה שהיום נעשית באמצעות המחשבים. לא היינו פותחים את התיק בלי הטופס שהיינו רואים בו את השם המלא של החייב ואת תעודת הזהות. ההליך הזה נדרש כדי שהליכים נוספים שננקטים בהליכי ההוצאה לפועל יינקטו כנגד אותו חייב שיש כנגדו פסק דין. ברגע שאין זהות או שההליכים נופלים בין הכיסאות, כגון עיכוב יציאה מן הארץ - -
אופיר פינס פז
למדנו מהעיתון שעיכוב יציאה מן הארץ בכלל לא מתפקד. אנשים יוצאים מהארץ חופשי-חופשי עם עיכוב יציאה.
רבקה אהרוני
היה מדובר על משהו בנתב"ג. זה בגלל השוטרים שלא בדקו אם יש להם עיכוב או לא.
היו"ר דוד רותם
כל פקיד שיושב בהוצאה לפועל רושם את השם שלי, ואז הוא מקבל את תעודת הזהות.
ענת הר אבן
לא. הוא רושם שם ותעודת זהות- -
אופיר פינס פז
הוא מאמת שם מול תעודת זהות.
ענת הר אבן
הוא מקליד שני פרטים.
היו"ר דוד רותם
מה קורה כשעורך דין פתח את התיק עם מספר תעודת זהות מוטעה?
ענת הר אבן
נניח שכתבו "דוד רותם" עם תעודת הזהות שלך באופן שגוי – יחזור אלינו מידע שלפי תעודת הזהות הזאת אין דוד רותם.
היו"ר דוד רותם
ואז יגידו שזה לא נכון או שיגידו לו שלפי התעודה הזאת זה משה יענקל?
ענת הר אבן
לא, במקרה שהצגנו עכשיו יגידו שזה לא תואם לחלוטין, ויבקשו להביא אישור.

במקרה אחר כתבו את השם שלך "דוד רותם" ותעודת זהות, אבל את השם "דוד" כתבו בלי י'. אני לא יודעת אם רושמים את השם שלך עם י' או בלי י'.
היו"ר דוד רותם
גם אני לא יודע.
ענת הר אבן
מול תעודת הזהות שלך ירשמו בלי י', וממשרד הפנים נקבל תשובה שדוד רושמים עם י'. אחת התקנות הבאות היא שמנהל הלשכה אומר לעורך הדין לשים לב שדוד רושמים עם י', ויבקש ממנו למלא את זה עם י'. הזוכה יתקן, וכך השם יהיה כתוב במדויק.
דוד מדיוני
לא חודרים פה לשום דבר. לידיעתכם, אנחנו עובדי ציבור, ואנחנו לא נכנסים לשום מאגר. עורכי הדין עצמם היום מחוברים מהלשכות שלהם למערכת "אביב", ומקלידים אותו דבר ומוציאים אישור מול משרד הפנים.
אופיר פינס פז
עושים שאילתה על שם בודד.
דוד מדיוני
גם אנחנו עושים על שם בודד. אני לא עושה חיפוש על אלף שמות, רק על שם בודד. מה שהם עושים, בוודאי שעובד מדינה מפוקח רשאי וצריך לעשות, ואנחנו לא נכנסים לשום מאגרים.
סורין גנות
זה רק כנגד פתיחת תיק.
רן מלמד
צריכה להיות תוספת במקרה שגונבים את תעודת הזהות ומזייפים אותה, ובעצם מכפילים את הזהות שלך. הרבה פעמים תובעים את האדם האמיתי על חובות שהם לא שלו. אם אחרי שבן אדם הודיע לבית המשפט וקיבל אישור על כך שגנבו את תעודת הזהות שלו, אפשר היה
במערכת הזאת לתת סימן שיש להתייחס לתיק הזה אחרת, לאחד את התיקים מכל הלשכות בארץ כדי לא לגרום לאנשים ישרים עוגמת נפש מאוד גדולה.
דוד מדיוני
זה משהו אחר, וזה גם מספר זניח של מקרים.
סורין גנות
רן, זה לא משהו להוצאה לפועל, זה משהו כללי. באותה מידה יכול לבוא נוכל ללשכת רישום מקרקעין ולמכור לו את הדירה, אז תשים גם שם כוכבית. צריכה להיות כוכבית כללית.
ענת הר אבן
זה לא בשלב של התקנות.
היו"ר דוד רותם
זה לא בתקנות.
סורין גנות
זה לא בתקנו. בעיה הרבה יותר גדולה שקיימת גם במקומות אחרים.
רן מלמד
אם כבר מטפלים במערכת מחשוב חדשה תפתרו גם את העניין הזה. נתקלנו בזה לא מעט פעמים. זאת ההזדמנות לתקן את הדבר הזה.
ענת הר אבן
אפשר לעבור לסעיף הבא?
היו"ר דוד רותם
כן.
סורין גנות
אם יורשה לי להעיר הערה לגבי הסעיף הזה. באתי עם הסיכום מהישיבה המשותפת שלנו ב-29 באפריל. אז הסכמנו שנוסיף גם "רשות התאגידים". את זוכרת?
אופיר פינס פז
מה אתו?
סורין גנות
אמרנו שאימות- -
היו"ר דוד רותם
זה לא יכול להיות אימות מול רשם החברות.
סורין גנות
למה לא?
היו"ר דוד רותם
במשרד הפנים כתוב "דוד רותם" עם ט', ואז הם פותחים. ברשם החברות יש עוד שמונה "דוד רותם" ב-ת'.
קריאות
לא, ח"פ.
סורין גנות
הוא מדבר על חברות, לא על תעודות זהות של אנשים.
אופיר פינס פז
זה לא. אתה מאמת נתונים שהאדם הוא האדם.
ענת הר אבן
כשישבנו ודיברנו אמרנו שזה רעיון מצוין שבחייבים שהם חברות נעשה את האימות מול רשם התאגידים. רק שזה לא נצרך לוועדת חוקה, וזאת עבודה שאנחנו צריכים לעשות מול רשם התאגידים. ישבנו איתו בשבוע שעבר, והוא מסר לנו שכרגע הנתונים שיש ברשם החברות הם נתונים שטעונים תיוק. זאת אומרת, זאת עבודת הכנה צריכה להיעשות- -
סורין גנות
במצגת יש הפלח של החייבים. לא כל החייבים הם אנשים עם תעודות זהות. יש חייבים שהם חברות, ויש חברות שהם תאגידים אחרים, כגון עמותה או דברים כאלה. גם שם עלולה להיות טעות. החליפו בטעות שם. יש חברות בעלות שם דומה, שההבדל ביניהן הוא בשנה – 2002, 2003. כדי למנוע טעויות בין חברות, בדרך כלל אנשים שפותחים חברות עם שמות דומים לפעמים פותחים אותן במקביל עם ספרת ביקורת שונה ומספר ח"פ דומה. אז בטעות יטעו עם מספר הח"פ, ויעשו פעולות נגד חייבת לא נכונה.
אופיר פינס פז
זה לא קשור לוועדת חוקה.
ענת הר אבן
בשלב הזה בתיקון מס' 1 הכנסנו תוספת שלפיה, צריך להביא אישור מרשם החברות כדי למנוע את השיבוש בנתונים. אם זה עמותה צריך להביא את האישור מרשם העמותות ועשינו את ההקלה- -
סורין גנות
אם כבר מקלים בבירוקרטיה- -
היו"ר דוד רותם
אנחנו עוסקים בתקנות. יש לנו תקנות מוצעות- -
סורין גנות
אני מדבר על התקנות.
היו"ר דוד רותם
יש לנו תקנות, אנחנו רוצים לאשר או לא. לשכלל יותר – שבו איתם ותבואו עם תקנות אחרות. אני רוצה לגמור. אם אתה דיברת איתם, והם לא הכניסו את זה, לא הכניסו.
ענת הר אבן
אנחנו בלב פתוח ובנפש חפצה לעניין הזה, רק זה לא המקום והזמן. זה לא במסגרת התקנות שעל שולחן הוועדה.
היו"ר דוד רותם
התקנה הבאה.
ענת הר אבן
התקנה הבאה מסדירה את הטפסים שבאמצעותם מוגשות בקשות להוצאה לפועל. טפסי הבקשה לביצוע היו פזורים במספר טפסים שונים בתקנות, ואנחנו איחדנו אותם לכלל טופס אחד – מ-1 עד טופס 1ה.
תקנת משנה ב'
יש פה התאמה לסעיף 6ב ו-6ג ברפורמה, שלפיה, בקשת ביצוע יכולה להיפתח רק 30 יום לאחר שניתן פסק דין בבית המשפט. התקנות האלה באות להסדיר את העניין.

את תקנה 10ג נשמיט לאחר שישבנו אתמול עם היועץ המשפטי של הוועדה ועשינו בדיקה גם מול עם אנשים מהמחלקה של המשנה ליועץ המשפטי לממשלה- -
היו"ר דוד רותם
זה לא חוקי.
ענת הר אבן
קיבלנו את ההערה.
ענת ליברמן
קיבלנו את ההערה של היועץ המשפטי ותיקנו בהתאם.
ליאור שפירא
יש לי שאלה בקשר לתקנה הזאת: קודם כול קיצרו עכשיו ענייני חקיקה בעניין של פינוי דירה. אומרים שבפינוי דירה לא תובעים רק עושים את הפינוי. כאן נחקק שזה רץ מהר, מגיע להוצאה לפועל, ושם זה נתקע.
ענת הר אבן
אז יש תקנה 363 לתקנות סדר הדין האזרחי, תקנת משנה ב' שמאפשרת הגשת סעד זמני גם לאחר שניתן פסק דין אם פונים לבית המשפט.
ליאור שפירא
וההוצאה לפועל במסלול מזורז יותר?
ענת הר אבן
לא, בבית המשפט- -
ליאור שפירא
זה אני יודע. אני שואל מה קורה עם ההוצאה לפועל. עשינו את הכול מזורז, הגענו להוצאה לפועל ונתקענו. איך פותרים את העניין הזה?
ענת הר אבן
בשינוי חקיקה.
ליאור שפירא
שנית, מה קורה אם אני רוצה לעשות עיקולים טרם מסירה?
ענת הר אבן
תקנה 363ב.
ליאור שפירא
עיקול רגיל. את לא נותנת לי לפתוח את התיק.
היו"ר דוד רותם
אבל זה חוק, זה לא בתקנות. החוק קובע שאי אפשר לפתוח את התיק לפני 30 יום.
ליאור שפירא
אבל אני רוצה לעשות עיקול זמני, ראש ההוצאה לפועל יכול לתת לי את זה?
היו"ר דוד רותם
היום לא, מסיבה אחת פשוטה, כי אתה לא יכול לפתוח תיק. אבל זה לא בתקנות, אלא צריך לעשות שינוי בחקיקה. הם ניסו להכניס את מה שאתה אומר, ואנחנו אמרנו להם שזה לא חוקי. זאת תקנה ג'. הם רצו להכניס סעיף שיאמר שאפשר לפתוח את התיק בנסיבות מיוחדות. אי אפשר כי החוק קובע הוראה אחרת.
ענת הר אבן
הפתרון הזה הוא בשני מישורים- -
אופיר פינס פז
מציעים שינוי חקיקה? תציעו שינוי חקיקה.
דנה נויפלד
אנחנו נבחן את האופציה הזאת. אנחנו מקבלים את ההערה של לשכת עורכי הדין. הבנו שיש בעיה, ניסינו לפתור אותה באופן שונה. לא מתאפשר ממילות החוק, ונבחן את האופציה הזאת.
סורין גנות
לפי החוק היום אחרי שבן אדם מקבל פסק דין אחרי שבע שנים, צריך להמתין 30 יום כדי שהוא יוכל להבריח נכסים, ואז לפתוח את התיק.
היו"ר דוד רותם
אבל את הבעיה הזאת הולכים לפתור בדרך אחרת כי שופטים לא יישבו 7 שנים על פסקי דין. זה הולך להיות הרבה יותר מהיר.
אופיר פינס פז
הצחקת אותי.
היו"ר דוד רותם
מאז שהוצב הצלם בהיכל הכול בסדר.
דנה נויפלד
סורין, אני רוצה לענות לך. נזכיר שהסעיף הזה תוקן בשביל לתת הזדמנות לאותם חייבים לשלם לפני שפותחים את התיק בהוצאה לפועל. יש הזדמנות לשלם תוך 30 יום.
סורין גנות
לכן אמרנו שאנחנו לא רוצים לבטל את ה-30 יום, אבל כשיש טעמים מיוחדים בתצהיר עם בקשה ושכנענו את ראש ההוצאה לפועל- -
היו"ר דוד רותם
זה שינוי חקיקה, זה לא פה.
סורין גנות
מקובל עליי. להבדיל מהמצב הקודם פה אני מסכים.
היו"ר דוד רותם
אני מודה לאדוני.
אלעזר שטרן
יש אפשרות לסעד חלקי, לפחות זמני, מבית המשפט עצמו. אם יש חשש להברחת נכסים אפשר לפנות לבית המשפט עצמו ולבקש סעד זמני ודחוף לאחר מתן פסק הדין.
ליאור שפירא
אבל התיק מתנהל בהוצאה לפועל, לפי תיקון 24.
אלעזר שטרן
ברגע שניתן פסק דין אפשר לבקש מבית המשפט- -
ליאור שפירא
אין פסק דין בתיקון 24. אין למי לפנות.
אלעזר שטרן
תקנות סדר הדין האזרחי מאפשרות - -
סורין גנות
בתיקון 24 – תביעות בסכום קצוב – אין בית משפט, אין כלום. אתה הולך להוצאה לפועל.
ענת הר אבן
זה כבר תיק פתוח.
אלעזר שטרן
זה מכסה לפחות חלק מהמקרים.
ענת הר אבן
שם אתה לא בבעיה. אנחנו עדיין רק בפסקי דין. בפסקי דין יש לך עדיין את תקנה 363ב לתקנות סדר הדין האזרחי.
סורין גנות
בוא נראה את השופט שנותן לי- -
ענת הר אבן
יכול להיות שנוכל למצוא פתרונות אחרים לאור סעיף 7(ה) לחוק. אבל אלה דברים שצריך לבחון אם הם מתיישבים עם סעיף 7(ה) לחוק שמסדיר את נושא ההליך לפני פתיחה או באמצעות שינוי חקיקה. אם אנחנו הבאנו את התקנה הזאת לשולחן הוועדה אנחנו באותו ראש.
סורין גנות
ברור. אל תשכחו גם שאנחנו שותפים. במסלול מקוצר אתה גם צריך להמתין 30 יום. 1 באוגוסט יידחה ל-1 בספטמבר, לא חבל?
ענת הר אבן
רק דוד ענה לי אתמול שמה שבחוסר סמכות זה בחוסר סמכות.
סורין גנות
בסוף אני אגיע למסקנה שהמסלול המקוצר הוא הרעיון הכי טוב.
היו"ר דוד רותם
אמרתי לך.
סורין גנות
לפחות לגבי הפתיחה.
ענת הר אבן
תקנות משנה (ד), (ה) המקוריות עוסקות באותו עניין של סעיף 6 של ביצוע 30 יום לאחר מתן פסק הדין.

תקנה (ו) עוסקת בעניין שדיברתי עליו קודם שאנחנו עושים את האימות מול משרד הפנים, ואנחנו רואים שהתאמה מסוימת שהיא התאמה קלה וניכרת לעין, מציגים לעורכי הדין ואומרים להם שבשם יש שיבוש קל – דודי במקום דוד – ונותנים את האפשרות לתקן את הבקשה, לפי הפרטים שמופיעים במרשם האוכלוסין.
היו"ר דוד רותם
ואם לא?
ענת הר אבן
אם עורך הדין מתעקש שהשם שהוא הביא להוצאה לפועל הוא השם האמיתי אנחנו אומרים לו, תתכבד ותביא את האישור ממשרד הפנים שאומר שהשם שאתה טוען שהוא השם הוא אכן השם של החייב.
היו"ר דוד רותם
ואז אתם מבקשים ממנו לפתוח תיק מחדש?
דוד מדיוני
לא, לא.
היו"ר דוד רותם
בסדר.
סורין גנות
יש לך המסמך שסיכמנו? ב-10ב הסכמנו שתבוצע התאמה בין נוסח סעיף 6ב לחוק ההוצאה לפועל – "הגשת בקשה לביצוע ממועד ההמצאה בתנאי שנדרש הזוכה להמציא את פסק הדין לחייב, לנוסח תקנה 10, כך שאם לא נדרש הזוכה ייספרו 30 הימים ממועד פסק הדין ולא ממועד המצאתו".
ענת ליברמן
זה כתוב. תסתכל על הסיפא. רק אם זה נדרש סופרים את זה ממועד המצאתו.
סורין גנות
בסדר. איפה מופיע מה שתיקנו לגבי 10ד: "יאפשר לזוכה", במקום "רשאי הוא לאפשר"?
ענת הר אבן
ב-10ו: "יאפשר לזוכה לתקן את בקשת הביצוע. בעמוד השני למעלה.
דניאל וקס
הערה טכנית: מאחר שסעיף קטן (ג) בוטל יצטרכו לשנות את הספרור, אבל תת סעיף ו' מופיע בהרבה תקנות, לרבות התקנה שפורסמה ב-2 ביוני. בתיקון מס' 1, תקנה 109יא, מצוטט שם 10ו.
הערה שנייה
מה קורה כאשר יש הוספה או שינוי שם? אנחנו מדברים כאן על תיקונים בגלל פליטת קולמוס, אבל לעיתים יש חייבים שמשנים את השם, ולכן אין התאמה מול משרד הפנים.
ענת ליברמן
צריך להביא אישור. זה לא אחד מהמקרים שבהם מנהל לשכת ההוצאה לפועל רשאי להגיד לו לשנות. זה לא נכנס במסגרת הפרטים שמפורטים בתקנת משנה (ו) שהיום היא (ה), ובמקרה כזה יצטרכו להמציא אישור חדש.
היו"ר דוד רותם
גם בתקנה (ה) עצמה כתוב: "אי התאמה, כאמור בתקנת משנה (ה)", והם יצטרכו לתקן את זה ל-(ד).
דניאל וקס
זה לאורך התקנות המוצעות, אבל יש תקנות שכבר פורסמו.
היו"ר דוד רותם
הם פרסמו תקנות, על-פי התקנות האלה, לפני שהם אושרו?
דניאל וקס
הייתה טעות, לדעתי – בסעיף 63 בתיקון מס' 1.
היו"ר דוד רותם
בסדר, זאת בעיה שלהם, שיתקנו.
אבנר עורקבי
אני נציג הנכים. יכול להיות שלשכת עורכי הדין וההוצאה לפועל יושבים על המדוכה ועושים דברים, אבל אנחנו נלחמים הרבה זמן בקשר לסעיף (ד) בעניין המזונות. יש פה מלחמה ארוכה של הנכים שלא יגעו להם בקצבת הייעודיות שלהם --
היו"ר דוד רותם
לא קשור לעניין הזה.
אבנר עורקבי
היה ראוי- -
היו"ר דוד רותם
לא קשור לתקנות.
אבנר עורקבי
ראוי להזכיר את זה.
היו"ר דוד רותם
אבל זה לא קשור לתקנות.
אבנר עורקבי
נכון, אני רואה את זה.
ענת הר אבן
זה יכול לבוא רק עם שינוי חקיקה- -
היו"ר דוד רותם
צריך לשנות את החוק ולא בתקנות.
ענת הר אבן
לא במסגרת תקנת תקנות שאנחנו מכינים תקנות ביצוע כשהסמכות שיש לנו רק שאובה מהסמכות שניתנה לנו בחוק. מה שאתה מעלה זה משהו - - - ולא לשינוי תקנות.
היו"ר דוד רותם
יותר מזה, הייתה הצעת חוק כזאת, והיא נפלה, ואי אפשר שכאשר הממשלה מתנגדת להצעת חוק, להעביר אותה בתקנות.
אבנר עורקבי
אני לא חושב שהיא נפלה.
היו"ר דוד רותם
היא נפלה, תאמין לי.
ענת הר אבן
תיקון תקנה 11 עוסק במסמכים שיש להגיש עם בקשות הביצוע. למעשה, יש פה התאמה של מינוחים, למעט תקנת משנה (ג) שבגלל ההפרדה המבנית שיש במערכת ההוצאה לפועל לבין בתי המשפט השמטנו את ייפויי הכוח שנמצאים במזכירות בית המשפט. למעשה, ייפויי הכוח שיש אפשרות לעשות בהם שימוש הם רק ייפויי הכוח שמופקדים בהוצאה לפועל.


תקנה (ד), במקום פסקה 3 תואמת את הנושא של האימות מול מרשם האוכלוסין; תקנה ד(4) עוסקת במסירת פרטי חשבון בנק שאליו להעביר כספים- -
היו"ר דוד רותם
אני רוצה להבין את (ד).
ענת הר אבן
לפי תקנה ד, אם יש אי התאמה שמנהל לשכת ההוצאה לפועל מצא על פניו שזה בגלל שיכול אותיות, כינוי וכדומה – כל מה שמוסדר בתקנה 10(ו) הקודמת, הוא מציג לזוכה, והזוכה יכול לתקן את זה. אם יש התאמה שנופלת ועולה בדבר אי התאמה מוחלטת, אז כדי לפתוח את התיק אנחנו דורשים מהזוכה להגיש אישור, שזה אכן השם של החייב.
היו"ר דוד רותם
זה מה שאני לא בדיוק מבין. אתם אומרים, במקום פסקה 3 יבוא: "אישור בדבר פרטי החייב". זאת אומרת, הכלל הוא שקודם כול צריך לצרף אישור בדבר פרטי החייב, אלא אם כן אישר המנהל.
ענת הר אבן
אתה צודק שניסוחית זה ככה. אבל לשכת עורכי הדין גם העלתה את הסוגיה הזאת. הכלל הוא שיהיה אימות נתונים מול מרשם האוכלוסין.
היו"ר דוד רותם
אם כך, נכתוב את הכלל. אני אדם פשוט, אני לא יודע מה זה עורכי דין ולא מכיר בעורכי דין, לא מבין מה זה. אני בא להוצאה לפועל, ורואה שכתוב: "אישור בדבר פרטי חייב"; אני רץ למשרד הפנים, מביא את האישור, זה עולה לי כסף ולוקח זמן. אם הכלל הוא שלא צריך, אז קודם כול לא צריך להיות כתוב "אישור בדבר- -". פה אתם כותבים בעצם: "לא תתקבל בקשה לרישום, אלא אם כן צורפו לה המסמכים הבאים: (ד) אישור בדבר פרטי החייב". זה לא נכון.
דנה נויפלד
ההערה של אדוני היא הערת נוסח, כפי שאני מבינה נכון. אנחנו נבדוק את זה.
היו"ר דוד רותם
זאת הערת מהות נוראית.
דנה נויפלד
היא משפיעה כמובן על המהות- -
היו"ר דוד רותם
אני מדבר על המהות, הנוסח לא מעניין אותי. תכתבי מה שאת רוצה, רק שהמהות תהיה שלא צריך לצרף יותר כי יש לכם ממילא בדיקה. אם תהיה לכם טעות לא יכול להיות שיהיה כתוב פה: "אישור בדבר פרטי החייב". זה מאוד מהותי, הנוסח לא מעניין אותי.
אלעזר שטרן
אפשר להציע הצעת תיקון קטן: להשמיט את המילים "אישור בדבר". מכיוון שתחילת התקנה אומרת: "יפורטו ויצורפו", כלומר מדובר לא רק על המסמכים המצורפים, אלא גם הפרטים המפורטים, אולי נכתוב "פרטי החייב" במקום "אישור בדבר פרטי החייב". אז הדבר יסתדר ויענה על הקושיה שהיושב ראש העלה.
ענת ליברמן
אבל חשוב להזכיר שיש מקרים שצריך את האישור בדבר פרטי חייב כי האימות מול מרשם האוכלוסין עונה רק לגבי מצב שבו אותו חייב רשום ונרשם במרשם האוכלוסין. כלומר אזרח מדינת ישראל ויחיד. אישור בדבר פרטי חייב בא לענות על הצורך של חברות, אגודות שיתופיות וכדומה.
היו"ר דוד רותם
אז תכתבו: פרטי החייב וכך וכך, ואז תידרש. כי בעצם אתם אומרים שכל תיק צריך פרטי חייב.
ענת ליברמן
הכוונה של שנינו היא אותה כוונה, זה רק עניין של ניסוח אחר.
היו"ר דוד רותם
כוונות זה רק בראש השנה וביום כיפור בבית כנסת. אני לא מכיר את המושג "כוונות".
ענת הר אבן
אנחנו מקבלים את ההערה, נתקן את זה.
אלעזר שטרן
בהתאם להחלטה נשב על ניסוח.
היו"ר דוד רותם
תודה.
ענת הר אבן
אנחנו עוברים ל-2, שבו אדוני בטח יעיר את אותה הערה.
היו"ר דוד רותם
נכון.
ענת הר אבן
אני עוברת להוספת תקנות 2א עד 22ד שנוגעות להגבלות. תקנות אלה מסדירות את אופן הטלת ההגבלות. בהתחלה ההגבלה תהיה בכתב, יפורטו בה הגבלות שמבקש הזוכה. ב-22א אנחנו דורשים אישור בדבר פרטי החייב מאחר שבמערכת ישנם תיקים שעד היום לא נעשה אימות במרשם האוכלוסין, וכדי שההגבלות תוטלנה על החייב האמיתי יהיה צורך לעשות את ההתאמה הנדרשת מול מרשם האוכלוסין.

תקנה 22ב' עוסקת בטופס ההתראה שיש לשלוח לחייב. היא מדברת על כניסת ההגבלה לתוקף, אלא אם כן החייב מתייצב לחקירת יכולת. תקנת משנה 22ב-ג מדברת על הגבלה נוספת שמוטלת על החייב. לפי החוק, אין צורך לשלוח התראה נוספת, והתקנה מאמתת את זה. תקנה 22ג מדברת על ההודעות שנשלחות לכל הגורמים המפורטים בצו ההגבלה, כשההודעות נשלחות גם באמצעות תקשורת בין-מחשבים. גם נושא ההגבלות נעשה באמצעות תקשורת בין-מחשבים למשרד הפנים, לביקורת הגבולות או למשרד הרישוי. עם כל הגופים האלה ישבנו ותיאמנו את אופן משלוח הממשקים. פירטנו מה יירשם בהודעה – שם החייב, תעודת הזהות שלו- -
היו"ר דוד רותם
כשעיכבו את יציאתי מהארץ בגלל תקשורת בין מחשבים, ואחר-כך התברר שהייתה טעות – אצל מי הטעות? במחשב שלכם?
ענת הר אבן
כשחייב יצא מן הארץ?
היו"ר דוד רותם
לא יצאתי מהארץ, זה בדיוק העניין. רק אחר כך התברר שהייתה באיזשהו מקום טעות.
אריה כהן
אפשר לבדוק איפה הטעות.
היו"ר דוד רותם
איך אפשר לבדוק איפה הטעות?
אריה כהן
ברגע ששולחים עיכוב יציאה מן הארץ, אנחנו מקבלים מחוברים במערכת מחשוב ללא נגיעת אדם, ומקבלים מהם הודעה בחזרה שהעיכוב נרשם. ואז אם הם נתנו לאדם לצאת אז הטעות היא שלהם- -
היו"ר דוד רותם
לא, העיכוב נרשם, רק שבטעות השתבש איזשהו פרט. אני תמיד מפחד מזה, אני מגיע לשדה התעופה, ואז מקלידים את המספר שלי, ואני תמיד פוחד שאולי יש לי עיכוב יציאה מן הארץ. מי אז אחראי? כי אתה יודע, תקשורת בין מחשבים זה דבר מצוין.
אריה כהן
אני לא אגיד לך שזה לא קורה. מכיוון שהנתונים לא טויבו בעבר, והם באמת נשלחו כנתונים שלא טויבו, אז בתיקים הישנים עדיין עשויה להיות כזאת תקלה, ויש לנו פתרון בכל שעות היום והלילה לנושא הזה.
היו"ר דוד רותם
אני הגעתי לשדה התעופה, אומרים לי, אדוני, אתה לא יכול לצאת, יש צו עיכוב יציאה מן הארץ. לי אין זמן ואין לי ראש, אני נוסע הביתה, הפסדתי את המטוס, הפסדתי את החופש, הפסדתי את הכיף. אני רוצה לדעת איפה הטעות – אצלך או אצלם.
ענת הר אבן
זה דבר שטעון בדיקה, כמו שאריה הציג קודם. מהלך אימות נתונים מול משרד הפנים בא לצמצם , להפחית ולמזער את הטעויות האלה שיכול שקרו. אבל אנחנו מקווים שלאחר שאנחנו נעשה את האימות מול משרד הפנים – ואנחנו מבקשים שגם בהגבלות לא תוטל הגבלה, אלא אם כן נוודא שמדובר בחייב שכנגדו התיק פתוח, ואז אנחנו מונעים את הטעויות האפשריות האלה.
היו"ר דוד רותם
הפחד שלי הוא טעות שנוצרת בהעברת הנתונים בתקשורת בין מחשבים.
ענת הר אבן
יש גם ממשק של שגויים.
היו"ר דוד רותם
מה זה תקשורת בין מחשבים? זה בעצם מייל שאנחנו שולחים, אבל במקום שאנחנו נדבר עם המחשב, המחשבים מדברים בינם לבין עצמם. כמה פעמים בשבוע קורה שאנחנו מקבלים מייל שהוא כולו ג'יבריש?
ענת הר אבן
זה לא מייל, זאת טכנולוגיה אחרת.
היו"ר דוד רותם
לא משנה, אותה טכנולוגיה שמעבירה את הנתונים – מספיק שיש תקלה, והנתונים עוברים לא נכון, והמספרים לא נכונים, והכול זז. לכן אני שואל האם יש ביקורת פרט להודעה שהם הודיעו לכם שנרשם?
אריה כהן
כן.

כיום אנחנו שולחים להם תעודת זהות, שם פרטי ושם משפחה. הם בודקים את זה מול מרשם האוכלוסין שקיים אצלם. אם יש טעות קטנה הם מחזירים את זה חזרה, הם לא רושמים, ובלשכה שלנו מופק דוח שנקרא "דוח שגויים" שאותו אנחנו צריכים לתקן כי יש שגיאה. הפרמטר יצא בג'יבריש או אחרת, אז הוא לא רושם אותו. יוצאת לו טעות, והוא אומר לי שזה לא מאומת ומחזיר לי את זה חזרה.
רן מלמד
אם תשלחו הודעה גם לחייבים יכול להיות שתמנעו חלק מהטעויות.
אריה כהן
אנחנו שולחים.
היו"ר דוד רותם
הוא מקבל.
רן מלמד
השאלה האם הגורמים המפורטים זה גם החייב.
דוד מדיוני
כן. החייב מקבל הודעה.
רן מלמד
את ההתראה הוא מקבל לפני כן, אבל השאלה היא האם הוא מקבל כשזה נכנס לתוקף.
ענת הר אבן
המצב שהוא מתאר הוא שנרשמת הגבלה כנגד מי שבכלל לא אמור לקבל את ההגבלה מכיוון שהוא לא החייב בתיק. אנחנו לא מדברים על אותה סיטואציה בכלל.
יעל קסטן
אנחנו מדברים על סיטואציה אחרת שלפי החוק, על-פניו, הוא יודע שיש התראה- -
ענת הר אבן
- - - זה כתוב בהתראה.
יעל קסטן
- - אבל כשההגבלה נכנסת לתוקף הוא לא יודע על זה, ומן הראוי להוסיף.
היו"ר דוד רותם
לא, זה, עם כל הכבוד, מוגזם. אני מאוד אוהב את החייבים, ואני חושב שצריך לעזור להם, אבל אנחנו לא יכולים שכל העולם יסתובב סביבם. הודעתי לו שהוטלה עליו הגבלה שתיכנס לתוקף בתוך 30 יום- -
יעל קסטן
מרגע שנכנסה, למה לא להוסיף הודעה נוספת?
היו"ר דוד רותם
אל"ף, זה עולה כסף; בי"ת, מה זה יעזור אם ההגבלה כבר נכנסה לתוקף?
יעל קסטן
הי היא נכנסת לתוקף רק אחרי 30 יום.
היו"ר דוד רותם
אבל מה שיקרה זה שאחרי 30 יום אני אשלח לו עוד הודעה שההגבלה נכנסה לתוקף, מה הוא יעשה עם זה? מה שהוא עשה עם ההודעה ששלחתי אליו לפני 30 יום.
יעל קסטן
הוא יידע- -
היו"ר דוד רותם
הוא יודע, כי כבר שלחתי. אני הגון איתו, אני הרי יכול לשלוח אליו לא את ההודעה הראשונה, אלא את השנייה.
רן מלמד
למה את מתכוונת כשאת כותבת "בכל דרך"?
ענת הר אבן
יכול להיות שיהיו גורמים שלא נוכל להטיל עליהם את ההגבלות באמצעות תקשורת בין מחשבים, אז זה יהיה בכתב.
רן מלמד
השאלה היא אם "בכל דרך" הדיפולט ותקשורת בין מחשבים הוא התוספת או התקשורת בין מחשבים זה הדיפולט, ו"בכל דרך" זה- -
ענת הר אבן
באמצעות תקשורת בין מחשבים זה דרך המלך.
היו"ר דוד רותם
רן, מה שאתה אמרת ב-22ג אני כן חושב. מכיוון שבהמשך כתוב: "ההודעה כאמור תישלח בכל דרך, לרבות באמצעות תקשורת בין מחשבים – יש לי הרושם שכשאתם אומרים בתקנה 22ג: "תישלח הודעה על כך לגורמים המפורטים בצו ההגבלה", הכוונה היא לא לחייב.
ענת הר אבן
ההתראה על ההגבלה הנשלחת לחייב- -
היו"ר דוד רותם
לא ההתראה, הוא שאל האם אתם מודיעים, ואתם עניתם לו ב-22ג: "תישלח על כך לגורמים המפורטים", וזה בטח גם החייב. אני לא חושב שמדובר על החייב, ואם אתם מתכוונים גם לחייב תוסיפו אותו פה.
ענת ליברמן
הודעה לחייב נשלחת רק במקרה שבו אין התראה. אם יש התראה ההנחה היא שהחייב יודע על ההגבלה דרך ההתראה.
היו"ר דוד רותם
אז זה מה שרן שאל קודם, ואדוני עכשיו מבין את התשובה.
רן מלמד
הבנתי, ואני עדיין שואל על הדיפולט לשלוח בכל דרך.
אריה כהן
יש מקרים שבהם אין תקשורת מחשבים וצריך לשלוח ידנית.
היו"ר דוד רותם
22ג לא חל על החייב, רק שתדע.
רן מלמד
אני אשאל את זה גם לגבי 22ד. מה הדיפולט? האם הדיפולט הופך להיות היום תקשורת בין מחשבים?
היו"ר דוד רותם
כן. אבל זה לא החייב, זה רק המחשבים.
רן מלמד
זה 22ג. נגיע ל-22ד, ואני אשאל אותה שאלה – האם הדיפולט הופך להיות תקשורת בין מחשבים?
ענת הר אבן
הדיפולט הוא תקשורת בין מחשבים. אם אין מחשבים או הממשק של המחשבים עובד פעם אחת ביום, ויש צורך בביטול הגבלה באופן מידי, הצורה שזה נעשה היום היא בפקס. אני מניחה שלא ירחק היום, ואנחנו נרצה לעשות את זה במייל. לכן המינוח "בכל דרך" מכסה גם טכנולוגיות עתידיות. אנחנו נמצאים במצב שכל היום הטכנולוגיות משתנות, אז אלה שתי המילים שאמורות לכסות את הסיטואציות האלה.
רן מלמד
הפחד שלנו הוא שאומרים לאנשים שבהם אנחנו מטפלים: "אבל המחשב אמר", ו"במחשב כתוב".
דוד מדיוני
אבל ההגבלה של עיכוב יציאה מהארץ קיימת כבר שנים, זה לא משהו חדש.
רן מלמד
ואנחנו יודעים גם את התקנות בנושא הזה, ולא מעט.
ענת הר אבן
תקנה 50 היא תקנה שעבדנו עליה בשיתוף פעולה עם לשכת עורכי הדין ועם העמותות החברתיות, והסכומים מוצעים כסכומי מינימום או מקסימום, לפי סעיף 50. תקנה 50 היא עדכון והצמדה למדד של הסכומים האמורים קודם. היה סכום של 200 שקל, שעל-פי הצמדה למדד הוא הפך ל-1,300 שקלים; הסכום שהיה לגבי מכונות היה 500 שקלים, ובבדיקה שלנו לגבי הצמדות למדד העלתה שזה כ-3,200, וזה הסכומים שכתבנו בתקנה הזאת.
רן מלמד
אנחנו מבקשים אם אפשר להעלות את המחיר של הטלפון הסלולרי כי הוא לא ריאלי.
ענת הר אבן
אתה מדבר עכשיו על התוספת.
רן מלמד
נכון.
היו"ר דוד רותם
מה אדוני רוצה?
רן מלמד
במחירים שנקבעו בסוגי המטלטלין יש מחיר שהוא מאוד לא ריאלי לגבי טלפונים סלולריים.
היו"ר דוד רותם
נכון. אני מוכרח לומר שכל המחירים נראים לי לא ריאליים.

בעצם לפי הסכומים כאן, אין ספק שאפשר לעקל לי את המדפסת, את הטלוויזיה, את הרדיו, את הטלפון ואת הטלפון הנייד.
ענת הר אבן
השווי של המטלטלין הוא לא השווי שלהם בחנות. על-פי תקנת משנה ד' השווי מוערך במכירה מרצון ממוכר מרצון לקונה מרצון.
היו"ר דוד רותם
נכון. כל פלאפון עולה היום יותר מ-150 שקל, וכל מדפסת עולה יותר מ-200 שקל. אם אנחנו רוצים למנוע את העיקול שלהם נקבע להם סכומים אמיתיים. הרי למה הכנסנו את הסעיפים האלה לחוק? כי באו אנשי ההוצאה לפועל והתחננו לעשות להם טובה, כי לא שווה להם. עכשיו אתם הופכים את הסיפור. אני מכיר את סורין, הוא יבוא עם המעקל, ויגיד לו שהטלפון הזה שווה 220 שקל, תעקל אותו; הטלפון הזה – 400 שקל, תעקל אותו. אתם לא רוצים את זה. אתם הופכים עכשיו את כל הסיפור שהיה בפעם הקודמת. אתם תמלאו את המחסנים במדפסות, בטלפונים ניידים ובטלוויזיות שאין להם שום ערך, ואתם גומרים את הסיפור.

סורין, אתה רוצה לעקל טלוויזיות שעולות 500 שקל?
סורין גנות
לא.
היו"ר דוד רותם
אתה רוצה לעקל רדיו ששווה 150 שקל?
סורין גנות
לא. אבל הם הכניסו מחירים. נכנסתי איתם לזאפ והראיתי להם כמה עולה מכשיר.
היו"ר דוד רותם
אני חושב שצריכים להיות פה סכומים הרבה יותר גבוהים מסיבה אחת פשוטה: כדי שלא תיקחו אותם. חבר'ה, אתם לא יודעים מה אתם עושים לעצמכם.
דוד מדיוני
אנחנו יודעים.
סורין גנות
עיקול המטלטלין – מטרתו לא לגמור את התיק. אני הצלחתי להוציא פעם אחת שיא של 20 אלף שקל כי למישהו הייתה מעבדה של מחשבים בבית. בדרך כלל הממוצע שמקבלים
מהוצאת מעוקלים זה בין 500 ל-1000 ₪ במקרה הטוב, וזה עוד לפני ניכוי ההוצאות. ברור שזה לא יגמור תיקים. אבל אחרי פקודות המאסר לפני ההגבלות החדשות הכלי שעוד איכשהו עובד בתור הפעלת לחץ פסיכולוגי. כי אלה שמתחמקים באים הביתה, ורואים את הטנדר למטה, והסבלים עולים למעלה, פתאום מורמות הבלטות והכסף משולם.
היו"ר דוד רותם
תעשה לי טובה, קח את הטלוויזיה ב-500 שקל, קח גם את הרדיו ב-150 שקל, סע לשלום עם הטנדר שלך – מחר אני קונה 3 טלוויזיות חדשות.
סורין גנות
לא כולם.
היו"ר דוד רותם
אני אציע לכם הצעה. אחד התיקים הראשונים שהיו לי היו נגד עורך דין ירושלמי. האיש הזה שיחק איתי. באותם ימים ההוצאה לפועל הייתה שמה מדבקות אדומות "מעוקל". באתי אליו למשרד, ואמרתי לפקיד שעל הכול ישים "מעוקל" – כל הדינים שלו עד היום עם "מעוקל", כי אי אפשר להוריד את זה, זה מוריד חצי ספר. תלכו בדרך הזאת אם אתה רוצה לפגוע לי בכבוד. הבעיה היא שאותו בחור שבא לבצע את העיקול יגיד, הטלוויזיה שווה 400 שקל – לקחתי אותה; היא שווה יותר, אבל לקחתי אותה. אתם מעמידים פה סכומים מגוחכים, אתם תמלאו שוב את מחסני ההוצאה לפועל בטלפונים, בניידים וכל מיני דברים כאלה, ואף אחד לא יראה מזה כסף. זה סתם לפגוע בחייב.
ליאור שפירא
אבל אנחנו מתחייבים לכסות את העלויות.
היו"ר דוד רותם
אין שום ספק שתכסה את העלויות, אבל אני לא מבין בשביל מה אתה עושה את זה. מה זה טלוויזיה ב-500 שקל? פירושו של דבר טלוויזיה כמעט בשחור-לבן. מה תעשה איתה? קח אותה. אני אדאג לך, יש לי בבית כמה מטלטלין שאני רוצה להתפטר מהם, תבוא תיקח אותם. אני הייתי מעלה את הסכומים האלה, אני חושב שזה מגוחך.
סורין גנות
להעלות זה אומר שלא נוכל לעקל יותר כלום. אין הוצאת מעוקלים.
היו"ר דוד רותם
אתה רוצה שאני אגיד לך משהו? לא מחשב אישי, לא מדפסת, לא טלוויזיה, לא טלפון נייד.
אריה כהן
לגבי פריט אחד; רק לגבי מחשב אחד או טלוויזיה אחת.
רן מלמד
סורין, כמה אנשים משלמים לך אחרי העיקול ברישום?
סורין גנות
משלמים, אבל מעט.
היו"ר דוד רותם
אתם עושים לעצמכם עוול, אבל תחליטו אתם. אני חושב שצריך להעלות את הסכומים האלה כדי להוציא מהעיקולים האלה עוד דברים.
סורין גנות
אין ברירה, לפי דעתי. זה אמצעי לחץ. טלוויזיה, למשל, חשובה לאנשים. הכלי הזה חשוב לאנשים.
אברהם מיכאלי
לא נשכח שכל העניין התחיל ממחשב.
היו"ר דוד רותם
כל העניין התחיל כשההוצאה לפועל אמרה, תעזבו אותנו. אני מוכן לעשות לכם סיור במחסן נעמן שליד הרכבת בירושלים. תלכו לשם ותראו מה מוכרים שם. הייתי שם פעם אחת, וזאת בדיחת העונה. להחזיק את המחסן עולה יותר ממה שאתה מקבל. צריך להחליט. אנחנו רוצים לעקל את הדברים האלה, נוריד את ההגבלות. אנחנו לא רוצים לעקל, כי אנחנו ממלאים את המחסנים בלי תועלת, צריך להעלות את הסכומים. זאת דעתי.
סורין גנות
אם תפטור את הפריטים- -
היו"ר דוד רותם
אני לא יכול לפטור כי כתוב בחוק.
סורין גנות
אם לפי דעתך, מחשב, טלוויזיה, מדפסת טלפון צריכים להיות פטורים- -
היו"ר דוד רותם
אחד.
סורין גנות
לפחות אחד.

אנחנו ניתן כך עיר מקלט לחייבים. אנחנו גם אמרנו שאם הבעיה היא עלויות, אנחנו מוכנים שלשכת עורכי הדין תקים תחת פיקוחה מחסן במסגרת ההוצאה לאור, ואנחנו ניתן שירותי מחסן הרבה יותר טובה, לא כמו היום - -
היו"ר דוד רותם
אתה רציני?
סורין גנות
כן.
היו"ר דוד רותם
מה יגיד רן מלמד אם המחסנים שבהם ימכרו את הסחורה יהיו בידי לשכת עורכי הדין?
סורין גנות
רק האחסון.
רן מלמד
אני בפה פתוח מרוב הפתעה.
ליאור שפירא
למה? יש לכם אינטרס שזה יהיה אצלנו.
רן מלמד
אתם גם תעסיקו את החייבים בתור מחסנאים כדי לעזור להם לשלם את החוב?
סורין גנות
אני רציני. המכירה תהיה כמו היום תחת פיקוח של מערכת ההוצאה לפועל.
רן מלמד
הבעיה היא שאתם מעקלים דברים שלא מקטינים את החוב, ואין להם משמעות בחוב כי הם בקושי משלמים את עצמם.
יעל קסטן
הם מגדילים את החוב, כי צריך הוצאות אחסון.
רן מלמד
לחייב הם בסך-הכול מגדילים את ההוצאות.
סורין גנות
הוצאות האחסון חלות על הזוכה. את פשוט טועה. אחרי שהוא משלם אותן, אז מוסיפים אותן.
רן מלמד
בסופו של דבר זה נופל על החייב. לא עשית בזה שום דבר.
ליאור שפירא
גם בכונסים אנחנו מוכרים תמיד במחיר יותר גבוה מאשר הם מוכרים. אז למה שאנחנו לא נמכור בזה במחיר גבוה יותר מאשר הם? יש לנו אינטרס- -
סורין גנות
יש לנו אינטרס לא לשלם מכיסנו את ההפרש.
רן מלמד
נניח שתהיה על זה הסכמה, אני עדיין חושב שהסכומים כרגע הם מגוחכים וצריך להכפיל אותם לפחות, אם לא יותר. אז בואו תתחילו מזה.
סורין גנות
אבל כשאמרו לנו לא התווכחנו, אמרנו, נלך למקום אובייקטיבי. כתבתי, רדיו, טלוויזיה, נכנסנו לזאפ, הראינו את זה על המחשב, ראו נציגי מערכת ההוצאה לפועל ומשרד המשפטים, והלכתי לפי מחיר של פריט חדש לא משומש.
היו"ר דוד רותם
יש טלוויזיה חדשה ב-500 שקל?
סורין גנות
כן.
היו"ר דוד רותם
איזו טלוויזיה?
סורין גנות
מה שאתה רוצה. לא LCD. אפילו פחות מזה. רן מלמד מציע להוריד למחצית את הסכומים שאמרנו. הוא צודק, כי משומש זה חצי.
קריאה
המחירים האלה הם מחירים למשומש.
סורין גנות
להפך, אני אמרתי שאני נותן מחיר לחדש.
רן מלמד
אני הערתי על מחיר לטלפון סלולרי, שהוא לא ריאלי- -
סורין גנות
לגבי הטלפונים שאתה ואני מסתובבים איתם, המחיר הזה לא ריאלי.
רן מלמד
יושב ראש הוועדה צודק בהקשר הזה כי הנזק יהיה יותר גדול מהתועלת. צריך לחשוב שאולי באמת נעשתה טעות, אבל צריך לחשוב איך מתקנים את הטעות כדי לא לחסום את המחסנים, לא לקחת לאנשים דברים. יכול להיות שהדברים משומשים ושווים 200 שקל, ויכול
להיות שלרדיו הזה יש גם ערך סנטימנטלי, ואז הבן אדם ירצה לשלם. בסופו של דבר, אתה לא משיג את המטרה.
סורין גנות
גם היום לפני התיקון יש הנחיות לא חוקיות. במחסן מסרבים, הם מגיעים למסקנה- -
היו"ר דוד רותם
בדיוק.
סורין גנות
לכן המציאות גוברת על כל דמיון. אנחנו עוסקים קודם כול בחקיקה- -
אריה כהן
פריט שערכו פחות מ-150 שקל לא נכנס כי אין לנו כוונה אחר-כך למסור את הפריט הזה במסגרת רווחה לאותו חייב ולהחזיר לו אותו חזרה.
סורין גנות
גם לפני התיקון היום החליטו בזמנו כשעברו לטלוויזיות החדשות יותר עם 99 ערוצים שאם לטלוויזיה אין שלט, לא מקבלים; אם הטלוויזיה היא ארגז חום – לא מקבלים. כך זה היה כבר לפני 10 שנים. אם הטלוויזיה עם שלט כמו שהיה פעם עם 16 ערוצים, לא מקבלים; וידיאו – לא מקבלים אם הוא לא שחור, אם הוא לא ארבע ראשי. אנחנו מסכימים. יכולנו להגיש בג"ץ ולהתנגד ולהגיד שזה בניגוד לחוק. אנחנו מסכימים כי אנחנו גם חיים את השטח, ולא רוצים להעמיס על עצמנו. כדי שלא ישתמשו נגדנו גם אם יהיה משהו ששווה כסף ולא ירצו להכניס כי קבעו 1,000 שקל. השטח מדבר, ואם נראה שזה משהו לא כלכלי אנחנו שותקים- -
היו"ר דוד רותם
לגבי שווי המטלטלין – 22א(4) – מאין לקחתם 1,300 ו-3,200?
ענת הר אבן
הסכומים שהיו שם, 200 ו-500, עשינו להם הצמדה למדד לתאריך שהם הותקנו, ואלה הסכומים שהגענו אליהם.
סורין גנות
כמו שהם קיבלו את דעתנו בעניין אתר זאפ, כך גם אנחנו קיבלנו את דעתם. הצמדה זאת הצמדה, אי אפשר להתווכח.
היו"ר דוד רותם
זה כלים, מכשירים ומכונות שאיתם אני עובד. פטיש, מסמר וצבת עולים 1,300 שקל. על מה אתם מדברים?
ענת הר אבן
אנחנו לא מדברים על- -
היו"ר דוד רותם
אז על מה אתם כן מדברים? זה המטלטלין- -
אריה כהן
מכונות.
היו"ר דוד רותם
מה זה מכונות? איזה מכונות? אתם הורסים אנשים, לדעתי.
סורין גנות
זכותו של חייב להגיש בקשה ולבקש לפטור אותו מהעיקול בשלב הרישום כי בלי זה הוא לא יוכל לשלם חובות. מצד שני, אם לא תכתוב את זה יהיה חייב שיש לו מכונת שכפול דיגיטלית ששווה 40 אלף דולר, והוא יגיד, זה העסק שלי, אני עובד עם זה, ולכן אני מבקש לא לעקל. הוא לא ישלם את החובות שלו, ויחזיק מכונה ששווה 40 אלף דולר. אז הקיצוניות היא לשני הצדדים. מה שעשינו, לא שינינו את המצב הקיים, לקחנו הצמדה, עשינו הקפאת מצב, ובכך הלכנו לטובת החייבים, שעד היום זה לא עודכן; 200 הפך ל-1,300, ו-500 ל-3,200. קשה לנו להתווכח עם זה. תמיד יש לרשם שיקול דעת. אם יש מקדחה שעוברת ב-2 שקלים עדיין לא יעקלו אותה כי הוא משתמש בה. אבל כפי שאמרתי, אם יש מכונה אחרת ששווה 40 אלף שקל, כן יעקלו.
רן מלמד
זה מכיוון שאתם מקבלים כל כך הרבה מידע, על-פי התקנות והחוק החדש. אנחנו סבורים שהסכומים צריכים להיות לפחות פי שניים יותר גבוהים מהסכומים שמצוינים פה כרגע. אנחנו מבקשים שתהיה הצבעה על שינוי המחירים.
היו"ר דוד רותם
איפה?
רן מלמד
בתקנות.
היו"ר דוד רותם
על איזו תקנה אתה מדבר, 50א? מה אתם רוצים שיהיה כתוב?
רן מלמד
לפחות פי שניים.
סורין גנות
למה, סתם?
רן מלמד
לא סתם.
סורין גנות
כולם יודעים שהמחירים בשוק הטכנולוגי הולכים ויורדים.
היו"ר דוד רותם
הוא מדבר על מכונות של המטלטלין.
סורין גנות
מכונות. דיברתי על "פטור מעיקול". גם מקדחה פשוטה עלתה פעם פי שלושה ממה שעולה היום מקדחה קטנה. הטכנולוגיה הולכת ומצטמצמת.
רן מלמד
בקטעים האלה אתה מדבר על מכשירים מקצועיים שמשמשים לעבודה ולפרנסה, והמחירים הרבה יותר גבוהים- -
היו"ר דוד רותם
הוא זרק קודם את מכונת הצילום הדיגיטלית ב-40 אלף דולר, ועל מה אתה מדבר?
רן מלמד
מכונת צילום דיגיטלית שמשתמשים בה בחברות קטנות שעושות עבודות לסטודנטים עולה כ-2,500 דולר למכונה. לא 40 אלף דולר, לא 40 אלף שקל – הרבה יותר נמוך בזה. חלקן הן רכישות ליסינג.
היו"ר דוד רותם
ליסינג אתה לא יכול לעקל.
רן מלמד
נכון. לכן אנחנו חושבים שהסכומים האלה צריכים להיות יותר גבוהים. הם יהיו תקופה ארוכה, ולא תשנה אותם כל חצי שנה, לפי מה שקורה. לכן צריך להעלות אותם.
סורין גנות
גם 2,500 דולר זאת דוגמה טובה, כי אם מישהו החזיר צ'ק של 1,000 שקל הוא יכול להמשיך להחזיק מכונה של 10,000 ₪, ואי אפשר יהיה לנגוע לו בה.
רן מלמד
תיקח לו את הרישיון, תעכב לו את הדרכון, והוא ישלם לך 1,000 שקל.
סורין גנות
ואם זה ח"פ? איזה רישיון בדיוק אפשר לקחת?
רן מלמד
השאלה אם אתה רוצה שהוא ימשיך לעבוד בכלל או שאתה רוצה להעניש אותו.
היו"ר דוד רותם
אני מבקש שתאמרו לי אם זה מקובל עליכם: בתקנה 50א אני רוצה להשאיר 1,300, אבל אם מדובר במכונות להעלות את זה ל-5,000.
דנה נויפלד
אנחנו ניסינו לשבור את האיזון שיש בחוק. אנחנו נותנים פטור מעיקול, אבל עדיין לא נותנים חסינות. זאת אומרת, אנחנו מגבילים את גובה הפטור. זה שיש התנגדות גם באגף הזה וגם באגף הזה, זה אומר שעשינו עבודה טובה- -
היו"ר דוד רותם
וגם באגף הזה.
דנה נויפלד
אם כולם לא מרוצים זאת אומרת שכל אחד ויתר קצת במובן הזה שזה מאוזן.
היו"ר דוד רותם
אני לא רוצה לוותר בכלל. לא מדובר פה בוויתורים. חשוב לי שתהיה מערכת הוצאה לפועל שעובדת. אני לא מוכן שמכיוון שאלה רוצים, יסתמו את המחסן, ובגלל אלה, ירוקנו את המחסן. יש דברים שצריך לקחת בחשבון. כאשר מדובר על פטיש, מסמר וכל הדברים האלה, 1,300 מסתדר לי. אבל מכונות זה בכל אופן ציוד יותר כבד, ופה אני יכול לגמור אדם, והוא לא ישלם יותר את החובות כי לקחתי לו את המכונות הכי חשובות שיש לו. לכן אם אנחנו מדברים על מכונות אני רוצה להעלות את המחיר קצת כדי שלא ייקחו מכונות שגומרות את העסק.

הם מאוד שמחים, הם רוצים שאני אעלה להם הכול ל-50 אלף שקל.
סורין גנות
היום כשיש מסלול מקוצר זה לא נכון.
היו"ר דוד רותם
גם בתקנה 50ב הם היו רוצים שאני אכפיל להם את הסכומים פי עשרה.
אורי מקלב
אנחנו נסתכל על המכונה לפי הערך החדש שלה?
היו"ר דוד רותם
כמה היא שווה כשלוקחים אותה.
סורין גנות
זה עוד יותר גרוע, כי אולי הוא יגיד שהוא קנה אותה, ועכשיו היא שווה 50% כי משומשת אף אחד לא רוצה לתת. אז הוא ייקח מכונה של 10,000 ויגיד שהיא שווה 5,000- -
היו"ר דוד רותם
אבל לא החייב קובע את ערך המכונה.
אלעזר שטרן
לפי תקנת משנה ד, השווי הוא לפי השווי בשוק.
היו"ר דוד רותם
מכירה מרצון, מוכר מרצון לקונה מרצון.

אני אתן לך דוגמה שהיא אחת הדוגמות הכי טובות בעולם: בתפילין יש בתים בקופסאות השחורות שעושים אותם בכלים שאם אני מעמיד אותם עכשיו למכירה, אתם תדרשו ממני תשלום על כך שהעזתי להציג אותם. הם שווים מאות אלפי דולרים. לכן זה לא תלוי בקונה מרצון, תלוי מה האיש עושה עם זה. אם אדם כזה חייב לך כסף, ותיקח לו את המכונות ששוות מאה שקל, הוא ישלם לך את כל 50 אלף השקלים שהוא חייב, רק שייתנו לו חזרה את המכונות. זאת לא הכוונה שלי, כי אם היו 50 אלף שקל הוא היה משלם לך, אבל אין לו. אני לא רוצה שתיקח אדם כזה שיכול להתפרנס, ותוציא אותו משוק העבודה ותהפוך אותו למובטל כי לקחתי לו את המכונות בשביל 200 שקל. ואתה לא תוכל למכור אותן. אנחנו צריכים להביא בחשבון גם את החוב, גם את החייב, אבל גם את הציבור שלא רוצה להכניס עוד אנשים למעגל האבטלה. ואני יודע מה תגיד לי – לא על חשבוני. אני מסכים איתך.
אורי מקלב
אדוני היושב ראש, מה שאתה אומר זה לא - - - לשאלה על הסכום, אלא לשאלה על הגישה. אם אנחנו לוקחים מכונות שבלעדיהן הוא לא יוכל לעבוד, והמטרה היא שהוא ירוץ לשלם את זה או שהמטרה היא הפוכה. לא לקחת את המכונות האלה שהן אלה שמכניסות כסף.
היו"ר דוד רותם
המטרה היא לא לקחת את המכונות שמכניסות כסף עד גבול מסוים. כי אתה מבין שאם יש לו מכונות ששוות הרבה כסף הוא יבין שהוא יסבול. כי אם הן שוות הרבה כסף הן גם מכניסות הרבה כסף.
אורי מקלב
מספיק שאתה לוקח מכונה אחת בפס הייצור, והוא כבר לא יוכל להמשיך לעבוד.
היו"ר דוד רותם
פס ייצור אתה לא יכול, כי הכול ייחשב כאחד.
אורי מקלב
אבל זה חלק מתהליך הייצור, וזה מפריע לו בסוף בשביל כל תהליך הייצור.
היו"ר דוד רותם
האם המכונה הזאת שווה 5,000 שקל? אם היא שווה 5,000 שקל, עד 5,000 אני לא יכול לקחת לו אותה. לכן אני רוצה לתקן ל-5,000 שקל.
אורי מקלב
למה? כדי שהוא יוכל להמשיך לייצר?
היו"ר דוד רותם
כדי שהוא ייצר וישלם את החוב.
אורי מקלב
מצד שני, כיוון שהוא לא יכול להמשיך לעבוד זה באמת שווה לו הרבה יותר מ-5,000 שקל, כי הוא צריך להמשיך לעבוד, ולפעמים הוא לא יכול להשיג את המכונה המסוימת, וצריך להתאים אותה למה שהוא מייצר. אז הוא רץ ואומר שלקחו לו משהו שהוא רץ עכשיו בשבילו כדי להחזיר את החוב. השאלה היא לא המחיר, אלא מה הכוונה שלנו. אם אנחנו רוצים שאדם ימשיך לעבוד אנחנו צריכים לתת הרבה יותר אפשרות, לא רק 5,000 שקל. אנחנו צריכים להגדיר את זה כמשהו שכואב, אבל לא הורס את העסק.
היו"ר דוד רותם
זה אני לא יכול לעשות.
אריה כהן
המטרה הייתה שאדם שיש לו נגריה, מסגריה, דפוס או כל עסק כזה – תוכל לאפשר לו לשלם את החוב שלו. כי אם תיקח לו את המכונה הוא לא יוכל. אל תפסיק לו את הקו הייצור שבגינו הוא יוכל לשלם את החוב.
אורי מקלב
כמה שווה קו ייצור בנגריה?
אריה כהן
הסכום זאת השאלה.
אורי מקלב
מצד שני, כבוד היושב ראש, בנגריה יש לו מכשיר חשמלי או מכשיר אחר טוב שיש לו שבזה הוא עושה עבודה נלווית. כלומר, איך אתה רוצה לראות את המכשיר הזה? זה מכשיר חשוב לו.
היו"ר דוד רותם
המכשיר הזה חשוב לו. אני עדיין שואל כמה הוא שווה. אין לי ברירה.
אורי מקלב
מכשירים כאלה שווים כמה אלפי דולרים.
היו"ר דוד רותם
אפשר לקחת לו.אל תשכח, אני לא מדבר עם מישהו שלומד בכולל, זה מישהו שחייב הרבה כסף.
אורי מקלב
סעיף 50 מדבר בעיקר על אנשים עצמאיים שיש להם עסק.
היו"ר דוד רותם
אבל הוא חייב כסף. גם את זה צריך להביא בחשבון.
אורי מקלב
לכן כשאתה מגדיר את זה- -
היו"ר דוד רותם
אין לי ברירה, אני חייב להגדיר את זה כי אחרת שום דבר לא יהיה פטור.
דניאל וקס
לאור הערתו של חבר הכנסת מקלב ושלך, אני מסב את תשומת הלב שכאן ההגבלה היא לגבי מכונות.
אורי מקלב
חבר הכנסת רותם, מכונות זה לא מכונה?
היו"ר דוד רותם
יש קשר ביניכם?
סורין גנות
כן. אחרי שהוא מונה להיות לוביסט הוא גם שלנו.
היו"ר דוד רותם
הוא לא שלכם.
סורין גנות
גם בעקיפין. אני מייצג בנקים.


אחרי שעיינתי בנוסח 22א(4) אנחנו לא מתנגדים להצעה. אנחנו מסכימים. אנחנו נחיה עם זה.
היו"ר דוד רותם
דני, זה בסדר. אני מכיר את סורין, הוא לא היה מסכים לשום דבר שאני אגיד אם זה היה לטובת מישהו.
סורין גנות
לא נכון. חבר הכנסת מיכאלי נתן לי עצה טובה.
אברהם מיכאלי
נתתי לו עצה טובה.
היו"ר דוד רותם
אל תתווכח עם היושב ראש.
סורין גנות
לנוכח ההרכב הנוכחי של חברי ועדת חוקה פשוט קיבלתי דין תורה.
היו"ר דוד רותם
ב-50ג מדובר על כך שכל המטלטלין הם 150 שקל או כל פריט?
אריה כהן
כל פריט.
היו"ר דוד רותם
הבנתי, טוב מאוד.
אלעזר שטרן
אולי נסכם מה הייתה ההנחיה של הוועד מבחינת הנתונים?
היו"ר דוד רותם
כן. בתקנה 50א סכום המכונות הוא 5,000 במקום 3,200.
אלעזר שטרן
ומה לגבי הסכומים בתוספת החמישית של מחשב, מדפסת וכל הדברים האלה?
היו"ר דוד רותם
אני משאיר אותם.
סורין גנות
אלא אם כן זאת חקיקה. התוספת החמישית לחוק נשארה. הבעיה היא התוספת החמישית. לולא הייתה קיימת לא היינו צריכים. אם אתם רוצים לבטל אותה, נהדר. אי אפשר לבטל אותה כרגע, זה מה שיש.
היו"ר דוד רותם
זה יישאר.
ענת הר אבן
השינוי היחיד הוא סכום המכונות.
היו"ר דוד רותם
נכון.
קריאה
לא מתקנים את הסכום של הסלולרי בהקשר הזה?
אורי מקלב
במכונות הפירוש הוא סך כולל של 5,000. דהיינו מחיר של שתי מכונות - -
היו"ר דוד רותם
מדובר רק על אחת בכל מקרה.
אורי מקלב
שווי כל מכונה צריך להיות מינימום 5,000 שקל.
ענת הר אבן
תקנה 64 מבטאת את הנוהל של הטיפול בסעיף 38 לחוק שנותנת דיור חלוף. כשישבנו אתמול עם אלעזר הוא הציע שינוי לנוסח תקנה 64א, והסכמנו. למעשה, הנוסח ב-64א שונה רק לצורך שינוי המספר של תקנה 381 לתקנות סדר הדין האזרחי, ואלעזר הסב את תשומת לבנו שגם הניסוח הקודם לא תאם את נוסח החוק- -
אלעזר שטרן
סעיף 36 לחוק.
ענת הר אבן
לכן הסכמנו על הנוסח.
היו"ר דוד רותם
תיקנתם?
ענת הר אבן
כן.
אלעזר שטרן
התיקון העיקרי הוא שלא יהיה כתוב "יצווה" בלשון חובה, אלא "רשאי לצוות", שזאת התאמה ללשון החוק שמותירה לרשם שיקול דעת ולא מחייבת אותו.
ענת הר אבן
יש הנוסח המתוקן שזה הנוסח שיעבור בסופו של דבר להיות נוסח חוק.

תקנה ב' מדברת על ההודעה לחייב וכן על מסירת מועד הפינוי. אם זאת דירת מגורים של חייב, לפי תקנת משנה ג', רשם ההוצאה לפועל לא יכול להורות על המכירה, אלא לאחר שיש הזמנה לדיון באמצעות טופס. פה מוסדר גם טופס ההזמנה לדיון. על-פי החוק - - - להמצאה מלאה. הסדרנו את הנושא שאנחנו מבקשים שהדיון ייקבע בהקדם האפשרי.


תקנת משנה (ה) מסדירה את נושא המכירה רק אם הוכח להנחת דעתו של הרשם שיש דיור חלוף. יש פנייה של הבנקים שצוינה במכתבם שמבקשים שאנחנו נתקין תקנות עוד יותר מפורטות לעניין הזה. השבנו על העניין הזה גם כשישבנו איתם, שנעשתה בדיקה מאוד מעמיקה האם אפשר לקבוע כללים הרבה יותר מפורטים, והגענו למסקנה שבשלב הזה אין לנו יכולת לקבוע כללים יותר מפורטים. אפילו פנינו אליהם בהצעה שיבואו הם ויציעו דברים. אנחנו בהחלט מצהירים שאם לאור ההחלטות שתינתנה בתקופה הקרובה יהיה מצב שאפשר יהיה להתקין תקנות יותר מפורטות אנחנו נעשה את זה ונסדיר את העניין.
דניאל וקס
אני מזכיר שכשדנו כאן בנושא של דיור חלוף דיברנו על כימות, כי כימות הוא חשוב גם לחייב וגם לבנק. דיברנו כאן שזה יבוא לידי ביטוי בתקנות. במערכת ההוצאה לפועל אמרו שבדקו ולא מצאו פתרון.
היו"ר דוד רותם
כימות של מה?
דניאל וקס
של סידור דיור חלוף. היום סידור דיור חלוף הוא עד 18 חודשים. הבעיה היא מהו הסכום; האם הסכום הוא לפי שכירות של 500 דולר לחודש או סכום אחר. אנחנו לא יודעים מה הסכום שבו יצטרך כונס הנכסים לשלם לצורך הפינוי של הדייר. לפי שיעור מסוים מהערכת השווי של הדירה בזמן מתן האשראי או לחילופין הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה- -
היו"ר דוד רותם
שמענו את ההצעה שלכם, ולא קיבלנו.
דניאל וקס
אבל נאמר שזה יהיה בתקנות.
היו"ר דוד רותם
לכן נתנו לרשם ההוצאה לפועל שיקול דעת, כפי שכתוב פה: "אם הוכח להנחת דעתו, שיהיה לחייב או לבני משפחתו הגרים עמו מקום מגורים סביר". לא כתוב פה שזה צריך להיות באותה עיר, באותה שכונה ובאותו גודל. זה צריך להיות מקום סביר. יכול להיות שאדם גר עם שני ילדיו ועם כלב בבית של שמונה חדרים, ועכשיו הוא יקבל 2.5 חדרים ורשם ההוצאה לפועל יגיד שזה סביר בהחלט.
דניאל וקס
המצב יהיה שלרשמי ההוצאה לפועל תהיה עבודה כפולה מכיוון שהם יצטרכו לקבל ראיות ולנהל משפט. החייב יביא הערכת שמאי, הזוכה יביא הערכת שמאי- -
היו"ר דוד רותם
לצורך מה הם יביאו הערכת שמאי?
דניאל וקס
כדי לקבוע מהו סידור דיור חלוף.
היו"ר דוד רותם
אדוני, שוכנעתי, להנחת דעתי, שיש לך מקום מגורים סביר. כך כתוב בתקנות. לא כתוב פה כסף, הוא לא נותן לו צ'ק. הוא אומר לו, אדוני, דירת 2.5 חדרים היא מקום סביר, תודה רבה.
דניאל וקס
אני מצטער שאני לא מובן.
רן מלמד
וזה גם מוגבל ל-18 חודשים.
היו"ר דוד רותם
נכון.
דניאל וקס
למה אתה דואג כל כך לעבודה של הרשמים? אם זאת העבודה שלהם תן להם פחות עובדים. אני מתפלא על רן, מכיוון שהוא היה באותה עמדה שלי שהוא רוצה לדעת גם כמה החייב יקבל.
היו"ר דוד רותם
הוא לא יקבל כלום.
רן מלמד
- - - ואנחנו נביא את התיקונים שלנו לחוק בנפרד.
היו"ר דוד רותם
הוא לא יקבל כלום. כונס הנכסים יחפש דירה- -
דניאל וקס
כונס הנכסים לא מחפש דירה.
היו"ר דוד רותם
אתה רוצה שאני אגיד לך משהו? אם כונסי הנכסים לא מחפשים דירה הם עושים טעות. כי כאשר כונס הנכסים מוצא לו דירת שני חדרים ב-300 שקל הוא חסך הרבה כסף לכל הצדדים, וזה לא עניינו של השוכר. אני רק צריך לשכנע.
דניאל וקס
מי השוכר? השוכר הוא החייב או השוכר הוא כונס הנכסים? מי שוכר את הדירה?
סורין גנות
כונס הנכסים הוא- - - מראש.
דניאל וקס
זה מה שחסר לי כרגע בתקנות. כי בתקנות לא נאמר איך מתבצעת הפרוצדורה. רשם ההוצאה לפועל יאמר שבשביל לפנות את החייב הזה- -
היו"ר דוד רותם
תן לו מקום מגורים סביר. נקודה. זה מה שכתוב בתקנות.
דניאל וקס
מי ייתן לו מקום מגורים?
היו"ר דוד רותם
כונס הנכסים יתבקש למצוא מקום מגורים סביר לאיש הזה. אתה רוצה – כונס הנכסים יקרא לחייב ויגיד לו שהוא נותן לו שבועיים למצוא מקום לגור בו. אם החייב ימצא מקום למגורים שלא יעלה יותר מ-300 שקל, כונס הנכסים יאשר לך את זה. אם הוא יגיד שזה עולה 350, הוא ימצא דירה ב-300 שקל. אז שיחליט מה הוא עושה: או שהוא מוצא דירה או שהוא נותן לו למצוא.
דניאל וקס
מי השוכר?
היו"ר דוד רותם
כונס הנכסים, כי הוא מתחייב בתשלום.
דניאל וקס
עד היום לא היה דבר כזה.
היו"ר דוד רותם
עד היום לא היה דבר כזה? עד היום לא היה דיור חלוף?
דניאל וקס
בתשלום כספי לחייב.
היו"ר דוד רותם
אני מודיע לך דבר אחד: הדרך היחידה שיהיה כונס נכסים מסיבה אחת פשוטה: אם לא יהיה כונס נכסים לא תדע אם יהיה לו כסף, והוא יבזבז את הכסף על דברים אחרים. כדאי שיהיו לכונס הנכסים שתיים-שלוש דירות בכל מקום, כי הוא יצטרך לעשות הרבה פינויים.
רן מלמד
אדוני היושב ראש, הנקודה היא אחרת – אנשים שמפנים אותם מהבית וצריכים לשכור בעצמם דירה, בדרך כלל צריכים להביא ערבים ולעשות פעולות שאין להם יכולת לעשות אותם. לכן המנגנון שהכונס יצטרך לטפל בזה בעצמו, הוא המנגנון הנכון.
ליאור שפירא
מי יערוב לפינוי של הדייר מהדירה החדשה?
ענת הר אבן
מהדירה החדשה אין צורך לפנות אותו.
ליאור שפירא
הוא משלם מספר שנים שכר דירה, והתקופה מסתיימת – מי מבטיח לי שהוא ייצא מהדירה? מי בעל הבית שיעשה הסכם כזה?
רן מלמד
זאת הסיבה- - -
דניאל וקס
בעל הבית עושה הסכם מולך, לא מול הדייר.
ליאור שפירא
אני אחראי עכשיו לפנות מהדירה השנייה?
דניאל וקס
נכון. לכן אנחנו טוענים שצריך לפנות אנשים מהבית.
היו"ר דוד רותם
יכול להיות שהחוזה הוא עם הכונס, והערבים לפינוי יהיו האנשים של החייב. תסלחו לי, אני הפקדתי את הרישיון שלי כדי שלא אצטרך לעוות את המוח שלי בדברים מעוותים. מה אתם רוצים, שעכשיו אני אמצא לכם פתרונות?
ענת הר אבן
על תקנת משנה ו' יש מחלוקת בינינו לבין הייעוץ המשפטי של הוועדה.

התקיים דיון לפי תקנת משנה ה' והתקבלה ההחלטה: "לא יתקיים דיון נוסף בנוכחות הצדדים בבקשת הזוכה החייב באותו עניין, אלא אם כן קבע רשם ההוצאה לפועל אחרת מטעמים שיירשמו". בשיחה שהייתה בינינו אתמול הצגנו את העמדה שלנו שאנחנו מעוניינים שיתקיים דיון לפי סעיף 68 לחוק בנוכחות הצדדים. אנחנו מדברים על דיון אחד שקובע את סידור החלוף, ואם אחר-כך יש שינוי נסיבות שמצדיק דיון נוסף, רק אז רשם ההוצאה לפועל יקבע דיון נוסף. אלעזר הציג שהסמכות הזאת היא סמכות טבועה שיש לרשם ההוצאה לפועל בין כה וכה כדי לקבוע אם הוא מקיים דיון או לא. אנחנו עדיין סבורים שצריך להשאיר את התקנה הזאת על כנה כדי לבסס את הנוהג שלא יתקיימו שוב ושוב דיונים על אותו עניין. אלעזר, אתה רוצה לפרט?
אלעזר שטרן
כן. עדיף שהתקנה לא תהיה משני נימוקים, האחד עקרוני והאחר יותר טכני.

הנימוק העקרוני הוא שסעיף 38א1 לחוק קובע שרשם לא יכול להורות על פינוי דירה ועל מכירת מקרקעין ללא הזמנת הצדדים לדיון. פה הייתה בינינו מחלוקת האם הזכות הזאת שהדיון יתקיים במעמד הצדדים היא זכות חד-פעמית שברגע שהתקיים דיון כזה לא צריך יותר דיון במעמד הצדדים, ואפשר לנהל דיון רק בכתבי טענות; או שמדובר בזכות תמידית, שכל פעם שמתעורר דיון על מכירת מקרקעין, ועלולים לפנות בן אדם מהבית, יש לו הזכות לא רק שתישמע טענתו, שזה מובן מאליו, אלא גם שהוא יוזמן לדיון, והדיון יתנהל בפניו.

אם זאת הפרשנות של התקנה, כפי שאני סבור, התקנה המוצעת סותרת את סעיף 38א1 לחוק. גם אם הפרשנות היא כמו שעורכת הדין ענת הר אבן סבורה, לדעתי, יש בתקנה בעייתיות מסוימת. הבעייתיות היא שבעצם הקביעה שיש בתקנה ו' נתונה בסמכותו של הרשם. בהנחה שאין עליו חובה לנהל את הדיון במעמד הצדדים, כחלק טבוע בסמכויות הרשם יש לו הסמכות להחליט האם לקיים דיון ואיך לקיים דיון ומתי לקיים דיון. אם אתם שואלים, אם זה המצב, למה לא לכתוב את זה – החשש הוא שכתיבה בתקנה ספציפית שאין חובה שהדיון הזה יתקיים במעמד הצדדים עלולה להתפרש בהקשרים אחרים כהסדר שלילי. זאת אומרת, עלול להתפרש שדווקא פה אין חובה לקיים דיון במעמד הצדדים, אבל בהקשרים אחרים של החוק, שבהם צריכים להזמין את הצדדים, שם לא תינתן פרשנות אחרת.


לכן לטעמי, יש בעיה בתקנה הזאת. אם מפרשים את 38א1 במובן זה שהזכות היא לא חד-פעמית, אלא קבועה, התקנה פשוט סותרת את החוק; אם מפרשים את זה במובן שזאת באמת זכות חד-פעמית, ומספיק שפעם אחת יתקיים דיון במעמד החייב, התקנה הזאת עלולה לפגוע יותר מאשר להועיל.
היו"ר דוד רותם
מה אתם אומרים?
דוד מדיוני
אנחנו מסכימים.
היו"ר דוד רותם
כולם מסכימים. תודה רבה, התחנה נמחקת.
סורין גנות
יש לי דוגמה גם עכשיו- -
היו"ר דוד רותם
עזוב דוגמאות, כולם מסכימים למחוק אותה.
סורין גנות
תקנת משנה ו' הישנה נשארת.
קריאה
לא יהיה דיון.
היו"ר דוד רותם
אז לא יהיה דיון נוסף. הרשם יחליט אם יהיה דיון נוסף או לא.
סורין גנות
גם לפי הנוסח החדש הוא רשאי להחליט.
היו"ר דוד רותם
אבל לא צריך לכתוב את זה. למה לעשות הסדר שלילי? תודה רבה.
ענת הר אבן
תקנה 104 וגם תקנה 109 עוסקים באותו עניין שדיברנו על בקשות הביצוע בתחילת התהליך. בקשות הביצוע פזורות בתקנות במספר מקומות, ולכן התיקון שנדרש נדרש בכמה מקומות. בתקנה 104 סעיף 5 אנחנו נשנה את הניסוח, לפי ההצעה של יושב ראש הוועדה.
אלעזר שטרן
אנחנו נצטרך לעבור על כל התקנות בעניין ההערה שהיושב ראש העיר לגבי האישור בדבר פרטי החייב – להתאים את זה בנוסח כך שזה יהיה פרטי החייב, ובהקשרים של חברות ועמותות, פשוט לשנות את הנוסח בהתאם להחלטה הזאת.
ענת הר אבן
בסדר.

אני עוברת לתקנה האחרונה. התקנה האחרונה נדרשת לפי סעיף 75ב(1) לחוק. לוועדה יש סמכות לקבוע מהו הסכום המצטבר שנזקף לזכות הזוכה אם הסכום עולה על סכום מזערי שקבע שר המשפטים באישור הוועדה, אפשר לקבץ אותו למספר תקופות או סכומים, ואז להעביר אותו לזוכה. אנחנו מדברים בעיקר על סכומים בודדים של עשרות אגורות- -
היו"ר דוד רותם
זה סעיף הריבית המפורסם?
קריאות
כן.
היו"ר דוד רותם
תשלמו ריבית על 50 שקל, זה בסדר.
ענת הר אבן
זאת לא ריבית, זאת הצמדה, לפי התקנות. אבל הגבלנו את זה כך שהמעבר יהיה פעם בשלושה חודשים.
היו"ר דוד רותם
לא. 50 שקלים או שלושה חודשים, לפי המוקדם.
ענת הר אבן
ואז למעשה אין תחולה להצמדה, על-פי אותן תקנות.
היו"ר דוד רותם
אני רק מקווה שאתם לא מתכוונים לזה. ההצמדה תעלה לכם פחות מאשר העברות של 50 שקל.
אריה כהן
זה לא העברה, זה צ'קים. בהעברה אין בעיה, מעבירים מידית. מדובר פה רק על הפקת צ'קים, והצ'ק עולה לי 20 שקל.
היו"ר דוד רותם
כמה הצמדה על 50 שקל?
ענת הר אבן
הבעיה היא ההפקה של הצ'ק.
היו"ר דוד רותם
אם קיבלתם 50 שקל ב-1 בינואר, תשלמו אותו ב-1 בינואר שנה אחר-כך. ההצמדה לא תגיע ל-50% במדינת ישראל, והצ'ק יעלה לכם. שוב, אתם לא עושים את החשבונות הכלכליים.
ליאור שפירא
אבל הם הכניסו. עכשיו בפתיחת תיק צריך לתת חשבון בנק, אז זה כבר לא יקרה בעתיד.
קריאה
למי שאין חשבון בנק?
אריה כהן
מדובר רק על התיקים הישנים. מדובר כאן על כך שלא על כל שני שקלים נוציא צ'ק.
היו"ר דוד רותם
אבל אתה מבין שאתה תוציא צ'ק על 50 שקל.
אריה כהן
אני לא אוציא.
היו"ר דוד רותם
אתה חייב.
אריה כהן
לא, כי על 50 שקל החוב נסגר.
ענת הר אבן
היושב ראש מציע שבמקום שלושה חודשים נרשום שנה.
היו"ר דוד רותם
אני גם לא רוצה 50 שקל.
ענת הר אבן
עלות ההצמדה יותר נמוכה מעלות הפקת הצ'ק. זאת שאלה מקצועית, לא שאלה משפטית.
אברהם מיכאלי
יש פה בעיה, כי מי שאין לו חשבון בנק, מחייבים אותו לפתוח חשבון בנק.
ענת הר אבן
את הבדיקה הזאת עשינו עם עמותת "ידיד", ומסתבר שפתיחת חשבון בבנק הדואר זה הליך פרוצדורלי מאוד פשוט- -
אברהם מיכאלי
את מאלצת בן אדם שפותח תיק על 1,000 שקל לפתוח חשבון בנק?
אריה כהן
ההוראה הזאת עובדת כבר 3 שנים. שנית, האדם בכל מקרה חייב לפתוח חשבון בנק מכיוון שאני שולח לו את זה בצ'ק למוטב בלבד. אני לא שולח לו צ'ק פתוח, ובכל מקרה הוא חייב לקחת את הצ'ק הזה ולהכניס לבנק, אחרת הוא לא יכול לפרוע אותו.
היו"ר דוד רותם
למי אין חשבון בנק? רק למי שהוא מוגבל חמור.
אריה כהן
אבל אז אני לא אשתף איתו פעולה, אני לא אתן לו להבריח - -
ענת הר אבן
אתה לא חייב לתת את החשבון.
היו"ר דוד רותם
אני הזוכה, ואני מוגבל חמור. גם זה יכול לקרות.
ליאור שפירא
הזוכים יכולים לפתוח חשבון בבנק הדואר ולתוכו אפשר להזרים את הכספים.
ענת הר אבן
הנושא הזה הוסדר רק לאחר שבדקנו עם העמותות החברתיות שאין בעיה עם זה.
אברהם מיכאלי
גם מוגבלים, כפי שהיושב ראש אומר?
רן מלמד
אתה מקבל אישור מיוחד, ואתה פותח בבנק הדואר.
ענת הר אבן
אנחנו סיימנו.
אלעזר שטרן
יש גם תקנה 11 שעוסקת בענייני טפסים. זה פשוט החלפות טפסים ונוסחים של טפסים.
היו"ר דוד רותם
לשכת עורכי הדין, יש הערות נוספות?
סורין גנות
לא.
יעל קסטן
לגבי טופס הזמנה לדיון – 12א – רצינו לדעת אם אפשר להוסיף פסקה. למיטב ידיעתנו, לא נדרשת אגרה בהליך של ביטול פינוי. כתוב: "לסיוע משפטי ניתן לזכאים ללא תשלום, למעט תשלום אגרה". אנחנו מפחדים שזה ירתיע חייבים, והם לא יפנו אפילו שבהליך הזה הם בכלל לא צריכים לשלם את האגרה הזאת.

שנית, לעניין הפניה לסיוע משפטי לאתרי אינטרנט – לחייבים רבים אין אינטרנט, ומבוקש להוסיף גם מספר טלפון.
היו"ר דוד רותם
מקובל עליכם, רבותיי, להוסיף טלפון ולמחוק "למעט תשלום אגרה".
ענת ליברמן
כשאני דיברתי איתכם לא היה לכם מספר טלפון ארצי שאפשר לפנות אליו, לכן ציינו כתובת אתר אינטרנט.
קריאה
ברמת מחוזות.
ענת ליברמן
ברמת מחוזות אין מקום בטופס להכניס את זה.
רן מלמד
אתם מונעים את הנגישות בהקשר הזה.
דוד מדיוני
יהיו לנו פרסומים נוספים באתר האינטרנט שלנו.
רן מלמד
אבל יש אנשים שאין להם אינטרנט, דוד.


תגיד להם אתה, אני צריך להגיד להם? אתה יודע מה, תוציא 1,000 שקל ותעשה קו חם אצלך.
היו"ר דוד רותם
כמה לשכות יש בסיוע המשפטי?
ענת ליברמן
חמש.
היו"ר דוד רותם
אני אציע הצעה: "באפשרותך לפנות לאחת מלשכות הסיוע המשפטי כדי שתיבדק זכאותך למינוי עורך דין, לפי הוראות חוק הסיוע המשפטי". תמחקו את כל יתר המשפט, זה בכלל לא קשור לעניין.
אלעזר שטרן
הבעיה היא שסעיף 38א(1) לחוק קובע שצריך לפרט את האפשרות למנות - - -
היו"ר דוד רותם
נכון, אני נותן את המידע שבאפשרותך לפנות לאחת מלשכות הסיוע המשפטי. אני לא צריך להגיד לו שבאים לזכאות משפטית כלכלית.
אלעזר שטרן
ההפניה- -
היו"ר דוד רותם
אני מפנה. אני אומר: "באפשרותך לפנות".
ענת הר אבן
כתוב - - - למידע. זה סיוע משפטי.
היו"ר דוד רותם
נכון. אני רוצה לשאול האם מקובל עליכם, ואנחנו מצביעים. קראתי במיוחד לאופיר פינס פז להצביע.
אופיר פז-פינס
לברך על המוגמר.
היו"ר דוד רותם
אני לא יכול לסיים תקנות בלי שהוא מאשר לי. אם הוא לא נמצא דוחים את הדיוון.
האם מקובל עליכם
"באפשרותך לפנות לאחת מלשכות הסיוע המשפטי כדי שתיבדק זכאותך למינוי עורך דין, לפי הוראות חוק הסיוע המשפטי". עכשיו תכתבו: "משרדי הסיוע המשפטי: ירושלים, תל-אביב". ביטלתי לכם ארבע שורות, תכניסו את חמשת המחוזות ותשאירו, כמובן, את כתובת המייל למי שיש לו אינטרנט.
ורדית דמרי מדר
אבל את עניין אגרת הסיוע לא להוריד.
היו"ר דוד רותם
את כל הסעיף – למה אני צריך להגיד לו פה מי זכאי ומי לא זכאי? אני נותן פה ייעוץ משפטי בטפסים?
דוד מדיוני
למה אני צריך להודיע להם?
קריאות
- - -
היו"ר דוד רותם
לא צריך את זה. כשהוא יבוא ללשכה, מצדי תיקחו ממנו שתי אגרות.
רבקה אהרוני
לסיוע המשפטי יש עמדות בלשכות ההוצאה לפועל.
היו"ר דוד רותם
תנו להם את הכתובות וגמרנו. תודה רבה.
ורדית דמרי מדר
להשאיר את חוק הסיוע המשפטי הקובע תנאי זכאות משפטית?
היו"ר דוד רותם
לא קובע שום דבר. "לפי חוק הסיוע המשפטי, להלן כתובות- -"
ורדית דמרי מדר
סיוע משפטי ותקנותיו.
היו"ר דוד רותם
"חוק הסיוע המשפטי ותקנותיו". אין שום בעיה.


יש עוד משהו?
רן מלמד
אם אפשר להוסיף את המילה "עורך דין חינם, לפי הוראות חוק הסיוע המשפטי"?
היו"ר דוד רותם
לא יודע אם זה עורך דין חינם, לפי החוק.
רן מלמד
למעט האגרה, זה עורך דין חינם.
היו"ר דוד רותם
אם יש אגרה, ואני לא יודע אם יש או אין, אז זה לא עורך דין חינם. חוץ מזה, אני לא רוצה שאף אחד יקבל עורך דין חינם.
סורין גנות
בעניין הזה אנחנו תומכים ב"ידיד".
רן מלמד
השאלה היא מה יותר חשוב – שאנשים יידעו שהם יכולים לפנות בלי חשש או שישמעו את המילה "עורך דין", ויגידו שהם לא רוצים לפנות.
היו"ר דוד רותם
להפך, יקראו "כדי שתיבדק זכאותך". הם ישמעו עורך דין, הם ירוצו.
ענת הר אבן
אני מזכירה שבדיונים בוועדה הייתה התנגדות של מנחם בן ששון לעניין הזה.
היו"ר דוד רותם
לכן אם את לא מבינה, אנחנו עשינו בחירות ושינינו את הרכב הוועדה. בגלל זה הוא נשיא האוניברסיטה כדי ששם הוא יוכל לתת לכולם לימודים חינם.
הצבעה
מי בעד? פה אחד. תודה רבה.

הישיבה ננעלה ב-10:55

קוד המקור של הנתונים