ישיבת ועדה של הכנסת ה-18 מתאריך 30/06/2009

פיקוח עיריות על הפעלת קייטנות - דו"ח מבקר המדינה על הביקורת בשלטון המקומי (2008), עמ' 775.

פרוטוקול

 
PAGE
23
הוועדה לענייני ביקורת המדינה,

30.6.09

הכנסת השמונה עשרה






נוסח לא מתוקן

מושב ראשון

פרוטוקול מס' 20
מישיבת הוועדה לענייני ביקורת המדינה

יום שלישי, ח' בתמוז תשס"ט (30 ביוני 2009), שעה 09:30
סדר היום
פיקוח עיריות על הפעלת קייטנות – דוח מבקר המדינה על הביקורת בשלטון המקומי (2008), עמוד 775.
נכחו
חברי הוועדה: יואל חסון - היו"ר

זבולון אורלב

אופיר פינס-פז
מוזמנים
שמואל גולן - משרד מבקר המדינה, משנה למנכ"ל ומנהל בכיר על חטיבה

יובל חיו - משרד מבקר המדינה, מנהל אגף בכיר

ערפת עתילי - משרד מבקר המדינה, מנהל ביקורת בכיר

שרה פתאל - משרד מבקר המדינה, מנהלת ביקורת בכירה

יוסף פונד - משרד מבקר המדינה, סגן מנהל בכיר על אגף

גליה רוזנבאם - משרד מבקר המדינה, מנהלת ביקורת בכירה

יוסי לוי - משרד החינוך, מנהל מינהל חברה ונוער

שלה דהן - משרד החינוך, מפקח קייטנות ארצי

אריה מור - משרד החינוך, מהל אגף הביטחון, בטיחות ושעת חירום

עו"ד לירן שפיגל - משרד החינוך, לשכה משפטית

אילנית זווילי - משרד החינוך, דוברות המשרד

ד"ר יצחק קדמן – מנכ"ל המועצה לשלום הילד

יהודה בן עזרא - עיריית הרצליה, עוזר ויועץ ראש העיר מנהל המח' לתרבות לנוער ולספורט וסגן ראש אגף חינוך ורווחה

מרדכי צ'מרינסקי - עיריית הרצליה, מנהל מחלקת רישוי עסקים

משה בודאגה - עיריית רמת-גן, מנהל אגף החינוך

שאול שני - עיריית רמת-גן, מנכ"ל מפעלי בית עמנואל

אלי בלאלי - עיריית רמת-גן, מנהל מחלקת הפיקוח והרישוי

רמי קליין - עיריית רמת-גן, קב"ט וממונה ביטוח מוס"ח

שלמה גיספן - עיריית חולון, מנהל מחלקת רישוי עסקים ואיכות הסביבה

יגאל אייל - עיריית חולון, מנהלת מחלקת הספורט

מאיר אביקר - החברה למתנ"סים, קב"ט ארצי

יקי חרל"פ - החברה למתנ"סים, מנהל מתנ"ס בית פוסטר, הרצליה

קרן איילי - החברה למתנ"סים, מנהלת מתנ"ס בנימינה גבעת קנדה

יפעת קריב - מרכז השלטון המקומי, ממונה על החינוך

עו"ד נועה בן אריה - מרכז השלטון המקומי, יועצת משפטית
מנהלת הוועדה
חנה פריידין
רשמה וערכה
יעל – חבר המתרגמים בע"מ

פיקוח עיריות על הפעלת קייטנות –
דוח מבקר המדינה על הביקורת בשלטון המקומי (2008), עמוד 775.
היו"ר יואל חסון
שלום לכולם, אני מתכבד לפתוח את הישיבה.

הנושא על סדר היום, פיקוח על העיריות בנושא הפעלת הקייטנות, דוח מבקר המדינה על הביקורת בשלטון המקומי לשנת 2008.

אני בחרתי לקחת את הדיון הזה, במועד הזה בעיקר מהסיבה שאנחנו בתחילתה של חופשת הקיץ ועונת הקייטנות הגדולה וההמונית בישראל. שוק הקייטנות הוא שוק גדול, מרכזי וחשוב. אנחנו מבקשים כאן לוודא ולהתריע - בעקבות הניסיון מהעבר שנמצאו קייטנות שאינן פועלות ברישוי, קייטנות שפועלות ללא ביטוח, קייטנות לא מקצועיות שאף חלקן קייטנות לא מאורגנות.

גם קייטנות ששייכות לתאגידים ולקבוצות גדולות לא תמיד מנוהלות תחת רישוי ותחת פיקוח, וחשוב שאנחנו כאן בוועדה נפסיק את התופעה. יתכן שקייטנה היא המצאה ישראלית, קייטנה זה דבר טוב ודבר נכון. אנחנו כמובן מבקשים לקדם אותה כפעילות לבני הנוער ולילדים בקיץ. חשוב ביותר שהכל יתנהל ברישוי, חשוב שהן תהיינה מבוטחות ותתנהלנה על פי הכללים.

דוח מבקר המדינה, חושף דברים מאוד קשים ולא קלים על ניהול הקייטנות, לפחות על אלה שבוצעה עליהן הביקורת.

אבקש את נציג מבקר המדינה לפתוח את הדיון.
שמואל גולן
בוקר טוב לכולם. מבחינתנו הדיון היום הוא דיון חשוב מאוד. כפי שאמר היושב ראש הדיון הוא בסמוך לפתיחת עונת הקייטנות. הדיון שאנחנו מקיימים הוא אומנם על מדגם של ארבע רשויות שנמצאו בהן הליקויים שאנחנו מצביעים עליהם, אבל היינו מעוניינים שההחלטות שתתקבלנה כאן תהיינה החלטות שיחולו על כלל הרשויות. אני מקווה שישנם כאן נציגי רשויות מעבר לארבע הרשויות שנבחנו. חשוב מאוד שמעבר לפיקוח ולבקרה של משרד החינוך שגם השלטון המקומי יבין את חשיבות בהפעלה.

בקיץ הקודם בדקנו את הנושא, והתייחסנו לכ- 4,200 קייטנות שבהם השתתפו מעל 400,000 ילדים. זו מערכת מאוד גדולה שמחייבת עבודה על פי כללים ברורים. זו מערכת מאוד רגישה ולכן כל ההליכים עליהם נדבר כולל הפיקוח והבקרה חשובים. אנחנו ערכנו את הביקורת הזאת כביקורת מעקב על ביקורת שערכנו בשנת 2005. בקיץ 2005 ערכנו את הביקורת בשתי ערים בלבד, על כ- 80 קייטנות בערך. בעקבות ביקורת זו נערך דיון בוועדה משותפת של הועדה לביקורת המדינה יחד עם ועדת החינוך של הכנסת ברשות חבר הכנסת זבולון אורלב. בעקבות הביקורת הזו ביקשה הועדה ממבקר המדינה לבצע ביקורת מעקב. ואכן לאחר שלוש שנים ערכנו את הביקורת המעקב. זו הביקורת שנמצאת לפניכם.

בביקורת של שנת 2005, עסקנו יותר בפעילות ובמערבות של הרשות המקומית, היינו בשתי רשויות מקומיות ובמשרד החינוך כגוף מהסדר. הפעם התמקדנו גם בגוף המהסדר. הביקורת הפעם נערכה בשתי תקופות, בקיץ שעבר וגם ערכנו ביקורת על קייטנות של פסח – קייטנות שחלק מהרשויות מקיימות. אני מבקש לציין שחלק מהליקויים שמצאנו בקיץ שעבר תוקנו כבר בחלקן בקייטנות הפסח. כך שתוך כדי התהליך שנבחן על ידינו מצאנו שמצד שמשרד החינוך והרשויות אותן ביקרנו גילו רצון לתקן את הליקויים. חלק מהנושאים באים לידי ביטוי במסמך המונח כאן על השולחן.

חשוב לציין, וציינתי את זה אתמול לאדוני היושב ראש, אנחנו מקפידים השנה ושמים דגש השנה על נושא ביקורות מעקב כדי להניע מהלכים כדי שהעניין לא יסתיים רק באות כתובה בתוך הדוח. אני מקווה שאנחנו נמשיך בכך. הצוות הפעם היה בניהולו של יובל חיו ודוקטור יוסי פונד, שרה פתאל, יפה וגליה רוזנבאם. כאמור פקדנו הפעם ארבע רשויות ומעל 50 קייטנות.

בחלק מהדברים שנאמרו קודם חשנו שיש רצון מטעם משרד החינוך ללכת ולהתקדם. כמובן שמדרך הדברים מצאנו גם ליקויים אבל הליקויים הם פחותים ממה שסברנו שנמצא. הליקויים ברמת משרד החינוך שמצאנו מופיעים בספר. חלקם לא תוקנו אלא נתנו ביטוי מהמהלך הקודם. יש לזכור שהגענו בשתי תקופות. משרד החינוך הוא הגוף שנותן את הרישיון להפעלת קייטנות. יש להפריד בין רישוי רגיל לבין רישוי עסקים. רישוי עסקים זה באמצעות הרשות המקומית ורישיון להפעלת קייטנה ניתן באמצעות משרד החינוך כולל מערך ההכשרה למנהלי קייטנות וכדומה.

יש לציין, שבעקבות דוח המעקב תמונת המצב לא שופרה באופן מהותי.

אני מעביר כעת את זכות הדיבור למר יובל חיו כדי שהוא ישלים ויפרט ויציין את הממצאים.
יובל חיו
בוקר טוב. אנחנו עוסקים למעשה בדוח ביקורת שסוכם בתחילת שנת 2009. נעשו פעולות מסוימות במהלך החודשים האחרונים. לפעולות הללו הדוח אינו מתייחס. חשוב לציין את זה. קיבלנו פרטים על פעולות שבוצעו, אנחנו מודעים לחלק מהדברים. הם לא נבדקו ואין אמירה של ביקורת המדינה בשלב הזה לגבי פעולות אלו.

לעניין הרישוי - את הקייטנות ניתן לחלק לשתי קבוצות, כאלה שחייבות ברישוי עסקים וכאלה שמכונות קייטנות המשך שמחייבות למעשה פרוצדורה כמעט זהה לזו הנדרשת מרישוי עסקים. אם כך, כל קייטנה במדינת ישראל למעשה צריכה לעבור את הפרוצדורה השלמה במערכת האישורים השלמה והביקורות הנדרשות כדי שהיא תוכל להגיע למצב שהיא תוכל להפתח.

כל ההבחנה הקיימת בין קייטנות המשך לבין קייטנות רישוי עסקים – היא קייטנה שיש לה היבט חוקי שאינו רלוונטי לעצם הפרוצדורה המינהלית שנעשית. ההבחנה בין שתי הפרוצדורות היא מאוד קצרה. פעם אחת היא נוגעת לנושא כיבוי אש ופעם שנייה לאישור מהנדס ובזה מסתיים העניין. לצורך פישוט העניין מה שנדרש מהקייטנות זו מערכת שלמה ומה שלא התקיים זו בעיה.
היו"ר יואל חסון
תסביר את ההבדל, יש רישוי עסק ויש רישוי לניהול קייטנה, ואלו שני דברים שונים.
יובל חיו
משרד החינוך, קבע ועיגן את העניין בנוהל פנימי של משרד החינוך. הפרוצדורה לרישוי קייטנה שאינה בגדר עסק, היא אותה פרוצדורה לרישוי עסק, למעט שני הדברים שהוזכרו.
היו"ר יואל חסון
מה הקריטריון, שעבורו נדרש וצריך לעבוד בו כדי לקבל רישיון לניהול קייטנה.
יובל חיו
ישנה מערכת שלמה של קריטריונים: נושא ביטחון, בטיחות, תברואה ובריאות, בנושא של תכנית החינוכית – תכני הקייטנה.
היו"ר יואל חסון
למשרד החינוך יש את הכלים עבור כל קייטנה?
יובל חיו
השאלה היא לא אם יש לו את הכלים. הוא מחויב לעשות את הבדיקה הפרטנית, בדברים כמו בטיחות נדרשת הגעה פיזית לקייטנה, כדי להוציא דוח.
היו"ר יואל חסון
ומה חלקן של הרשויות המקומיות בעניין?
יובל חיו
הם למעשה נעזרים ברשויות המקומיות. מחלקת החינוך ומחלקת העסקים ברשות המקומית מבצעות את העבודה. הרשות מגיעה למשרד החינוך, עם מערכת האישורים החתומה.
היו"ר יואל חסון
אותו יזם של הקייטנה, מגיע למחלקת החינוך שבעירייה או שהוא מגיע למשרד החינוך?
יובל חיו
בשלב ראשון הוא מגיע למחלקת החינוך בעירייה, רישוי עסקים - - - -
קריאה
זה תהליך לקוי שקודם הם הלכו לעירייה ואחר כך הם הגיעו אלינו. בפרוצדורה כפי שההנחיות מחייבות נמצא שהתחנה הראשונה היא משרד החינוך ורק אחר כך הוא רשאי וזכאי לגשת לעירייה.
יובל חיו
אני מניח שבנושא הנורמטיבי לא יהיה שום פער ביני ובין כל הגורמים כאן.

אומר בקצרה, את ההבדל בקריטריונים בין קייטנת המשך לקייטנה רגילה. הרישוי בשני המסלולים האמורים מחייב קבלת אישורים חתומים על ידי משרד החינוך, קצין בטיחות ראשי של הרשות המקומית, הממונה על הבטיחות ברשות.

קייטנות ההמשך הן קייטנות שלמעשה מופעלות על ידי ארגונים וגופים בהמשך לפעילותם החינוכית במהלך השנה. אני אחזור ואומר כי זה חשוב מאוד. קייטנת ההמשך נדרשת למערכת אישורים כמעט זהה לקייטנה שנקראת קייטנת רישוי.

לגבי הרישוי, פקדנו ארבע עיריות ואיתרנו בעיריות האלה כ- 540 קייטנות. אנחנו יכולים לציין, שרוב הקייטנות שנבדקו לא עברו את הליך הרישוי המלא והנדרש בין אם במסלול רישוי עסקים ובין במסלול קייטנות ההמשך. זה הממצא הראשון.
היו"ר יואל חסון
הם לא קיבלו את הפטור?
יובל חיו
כל קייטנה בישראל, נדרשת לעבור את התהליך השלם. אין פטור לקייטנות. יש פטור מרישוי עסקים ואז אתה עובר לנתיב של קייטנת המשך, הפרוצדורה הנדרשת מקייטנת ההמשך זהה לפרוצדורה הנדרשת מרישוי עסקים.
שמואל גולן
ישנם שני סוגי קייטנות. יש קייטנות המשך שאנחנו מגדירים אותן שפועלות במתקנים שבמהלך כל השנה עוסקים בפעילות עם ילדים. כמו למשל, מתנ"ס שפועל כל השנה.

אני חוזר ואומר שרוב הקייטנות שפקדנו לא עברו את התהליך הנדרש בין אם במסלול עסקים ובין עם אלה שקיבלו. אנחנו נמצאים בבדיקה ממוחשבת, פרטנית ברמה של אישור וטופס ואנחנו יכולים לדבר ברמה פרטנית.

לעניין הליכי הרישוי והפיקוח של משרד החינוך להפעלת הקייטנות – מחצית מהקייטנות בארבעת העיריות שבהן נעשתה הבדיקה, פעלו ללא שהיה בידיהן אישור משרד החינוך. אישור משרד החינוך נדרש לכל קייטנה. מחצית מתוך ה- 540 היו ללא אישור משרד החינוך.

פיקוח משרד החינוך לצורך מתן האישור – נמצא כי כל אחד מהמחוזות של משרד החינוך הציג דרישות שונות לצורך הענקת האישורים להפעלת הקייטנות. היתה חוסר אחידות מוחלטת במשרד החינוך. מחוז א' דרש דרישות מסוימות, מחוז ב' דרש את חלקן או אחרות. אנחנו מודעים לכך שמשרד החינוך כבר ישר קו בנושא הזה כבר במהלך החורף.

נמצא שברוב המקרים משרד החינוך בטרם נתן את אישורו להפעלת הקייטנות לא דרש ממפעילי הקייטנות להמציא לו את כל האישורים הנדרשים: אישורי בטיחות ובטחון, אישורי תברואה, כתנאי למתן הרישוי. גם בנושא הזה משרד החינוך דיווח לנו שהוא תיקן ויישם את התיקון כבר לשנת 2009.

גם הביקורת שקיים משרד החינוך בקייטנות בעת הפעלתן היו שונות ממחוז למחוז. מערך הביקורת היה שונה בכל אחד מהמחוזות. לגבי קייטנות בהן מצא משרד החינוך ליקויים הוא לא וידא את תיקונם ולא נקט אמצעים נגד מפעילי הקייטנות.

הפיקוח של הרשויות המקומיות – דיברתי על רישוי מדגמי, דיברתי על רישוי המקודם של משרד החינוך. אני עובר לשלב כשהקייטנה עובדת.

הפיקוח של הרשויות המקומיות במהלך הקייטנות - הפיקוח שקיימו העיריות על הקייטנות במהלך הפעלתן היה פיקוח מצומצם מאוד. אני אומר שנדרש כאן מערך והערכות מאוד מאוד משמעותיים כדי שבתקופות החופשות ובתקופת הקיץ יהיה ניתן להוציא פקחים כדי שיסייעו בקייטנות. בחלק מהרשויות מדובר בכמות נכבדת של קייטנות. ללא תכנית פיקוח מסודרת וללא הקצאת כוח אדם לעניין הזה הפיקוח הזה לא ייעשה. הפיקוח הזה הוא קריטי כי ישנן קייטנות שמגיעים אליהן, מדובר במערכת של מאות ילדים, בבריכה ובמתקנים, עם הסעות. יש על מה לפקח והדבר הזה לא נעשה כפי שנדרש.

אנחנו ביקרנו ב- 50 קייטנות שנבדקו בארבעת הערים והועלו מפגעים שונים בקייטנות הללו. לא נערכו ביקורות בטיחות. מדובר על הערים: רמת-גן, הרצליה, תל-אביב וחולון.
היו"ר יואל חסון
לא מדובר על משהו קטן.
יובל חיו
פרסום הקייטנות המורשות – עוד בדיון שנערך בשנת 2006 ביקש חבר הכנסת זבולון אורלב לבחון באופן רציני את העניין שעוד טרם פתיחת הקייטנות יהיה פרסום באתרי האינטרנט של הרשויות המקומיות. בפרסום יצוין מיהן הקייטנות המורשות שהגיעו לרף שהן יכולות להיפתח.

באמצעות הפרסום יהיה ניתן להפעיל את כל מערכת ההורים, שזו מערכת פיקוח עצומה, שתגיע לקייטנה וכשלב ראשון תשאל האם הם עברו את התהליך וקיבלו רישיון ואם אין רישיון, יהיו כאלה, ואנחנו בטוחים שיהיו הורים כאלה שלא יתנו שילדיהם יכנסו למערכת הזו. זה יהיה זרז אדיר לקייטנות. אני אומר ככל שהדבר הזה לא נעשה בשנת 2008, אני אומר את זה בסייג, למיטב ידיעתי ערכנו סיורים באתרים ולא מצאנו פרסום בנושא הזה.
קריאה
משרד הפנים מפרסם כל הזמן את גני האירועים שאינם חוקיים כדי שהאדם לפני שהוא הולך לשים את כל כספו לאירוע בודק אם המתקן חוקי או לא חוקי. צריך ליישם כאן את אותו מודל של משרד הפנים.
יובל חיו
לעניין הטיפול בתאונות – לפי הוראות משרד החינוך, מפעילי הקייטנות נדרשו לדווח לממונים במחוזות על תאונות שאירועו במסגרת פעילות הקייטנה. אנחנו מדברים על כמעט חצי מיליון ילדים שהיו בקייטנות. מחוזות משרד החינוך קיבלו בקיץ 2008 שמונה דיווחים בלבד על תאונות. מתוך חצי מהמחוזות לא קיבלו דיווחים כלל. המערכת הזאת אינה עובדת לחלוטין. הדיווח הזה אינו פורמלי. הוא דיווח שבעקבותיו צריך לעשות תחקירים, בחלק מהמקומות יש מקום להפיק לקחים. צריך שהם יהוו את ההנחיות לשנה הבאה. זה נושא מאוד רגיש ואני אומר כאן שאנחנו נמצאים בבעיה משמעותית.

לגבי עובדי הקייטנות – בחוק למניעת העסקת עברייני מין נקבע שהעסקת עובד בגיר בקייטנה מותנה בקבלת אישור של המשטרה ביחס לעובד. הנחיות דומות נכללו גם בהוראות משרד החינוך. אני יכול לבוא ולומר שלא הקפידו ואני מדבר על המערכת הרגולטיבית. לא הקפידו שהאישור הזה יהווה תנאי למתן הרישיון של משרד החינוך להפעלת קייטנה. אנחנו בהחלט מוצאים לנכון לומר כאן שאין בכלל מקום להתקדם צעד אחד קדימה בנושא הזה עד שלא יקבעו שקייטנה לא תקבל רישיון אם לא תביא את אותו אישור ותמציא אותו.
יצחק קדמן
זו עבירה פלילית.
יובל חיו
אמת. הנגזרת של העניין הזה היא שכל מי שלא המציא את האישור הזה נכנס בעצם לגדר החוק הפלילי והוא חייב בנושא. אנחנו גם יודעים שאין אכיפה פלילית בתחום הזה. עד כאן הממצאים.
היו"ר יואל חסון
תודה רבה. לפני תגובת משרד החינוך, אני מבקש שזבולון אורלב, המשמש כיושב ראש וועדת החינוך, יתייחס לעניין הזה כמי שמכיר ועבד על הנושא.
זבולון אורלב
אני מודה לך אדוני היושב ראש, שהשכלת לקבוע את הדיון במועד המתאים ביותר שהרי היום הוא היום האחרון ללימודים במערכת החינוך היסודי. חלקם המשמעותי של הילדים הולך להשתתף בקייטנות השונות.

אני חושב שראוי לומר מילת תודה גם לעובדי משרד מבקר המדינה שחוזרים ודשים בנושא הזה על פי דרישת הוועדה מכיוון שמדובר בחיי ילדים, בריאותם, רווחתם וגם בצד החינוכי והנפשי. דווקא כשמדובר בתקופה מאוד קצרה,כל ילד שוהה כשלושה שבועות, העוצמה החינוכית בשלושה שבועות היא עוצמה אדירה. הסכנות שהילד נחשף בשלושה שבועות הן גם סכנות מהותיות מכיוון שאותן קייטנות שאינן קייטנות המשך, כלומר הן לא נמצאות במתקני הקבע שממילא יש להם אישור רישוי עסקים, בין אם זה בית הספר או מתקן אחר של הרשות שפועל כל השנה.

הבעיה שאני רואה, ולצורך הדיון הזה אני רואה בה כבעיה העיקרית, אני מעריך שוועדת ביקורת המדינה יכולה מאוד להועיל בעניין הזה. ההוראות הן הוראות מצוינות. החוק הוא חוק מצוין. אני לא אומר שלא ניתן לתקן פה ושם. לפני כשבועיים ועדת החינוך והתרבות, על פי סמכותה, אישרה תיקון מסוים בחוק בעניין המתנ"סים ויתכן שיש מקום לשינויים נוספים. בסיס ההוראות של משרד החינוך או הוראות הרישוי של הרשויות המקומיות בסדר. בפועל המצב מאוד מאוד בעייתי, למיטב הבנתי מאות אלפי ילדים נמצאים בקייטנות שאין להן רישוי עסקים וגם לא רישיון של משרד החינוך. אין אכיפה, איש לא הועמד לדין במדינת ישראל על כך שהוא מפעיל קייטנה ומסכן ילדים - מסכן את חייהם וזו עבירה פלילית. זו גם עבירה של הרשות המקומית.

אומר בגלוי, מאחר ואנחנו מכירים את משרד החינוך, למשרד החינוך אין את אלפי העובדים כדי לשלוח לקייטנות שמתקיימות כולן בשלושה שבועות. זה לא מוסד שפועל שנים עשר חודשים בשנה, כאן בבת אחת צריך להפעיל מערך של אלפי עובדים. אם הרשויות המקומיות לא תדאגנה, כל אחת במקומה, על ידי הפיקוח העירוני והעובדים במערכת העירונית לגיוס כמו שבזמנו בקיבוץ כשהיה צריך לבצע קטיף בפרק זמן קצר היה גיוס המוני בקיבוץ. אם זה לא יהיה זה לא ילך. צריך לעשות פעם אחת ולתמיד סדר בעניין הזה.

בקיץ היה לא נתקן על ידי פרסום באתר האינטרנט, לא נוכל לשלוח הודעות להורים כי הילדים כבר מתפזרים. היום הדבר היחידי שניתן לעשות זה להפעיל ולהכריח את המערכות לאכוף. אם אנשים יועמדו לדין ואם הפרקליטות ומשרד המשפטים ידרשו אכיפה וקנסות גבוהים האנשים יבינו שלא כדאי לעבור על החוק. אין בררה כי אנשים עושים הון עתק בסיכון חיי הילדים שלנו.
היו"ר יואל חסון
יוסי לוי, מנהל מינהל וחברה ונוער במשרד החינוך, אבקשך להתייחס ישירות על הדברים שנאמרו על ידי נציג המבקר.
יוסי לוי
אני מבקש להתייחס להערות שהועלו בדוח הביקורת. צוות של מינהל לנוער וגם של אגף הביטחון והלשכה המשפטית ישב ולקח בכובד ראש את הליקויים. אם קייטנות הקיץ זו תקופה קצרה הפסח עוד יותר קצר.

מאז השנה האחרונה נערכנו, ואני חושב שאנחנו נמצאים היום במקום שבזכות ההכוונה של המבקר אותנו שיפרנו כמה דברים ברמת הנהלים. כמובן שזה חייב להיות מוכח בעוד שבוע ברמת התפעול בשטח. אני מבקש לציין איפה אנחנו נמצאים היום.

חוסר אחידות בין המחוזות – המכוון שכל מפקח מגיע לקייטנה היה שונה, זה היה סביב העניין אבל לא היה שונה מאוד. יש לנו היום טופס ביקורת אחיד, עם העתקים שהמפקח יודע למי להשאיר את ההעתק ואת הביקורת המקומית. כל המכוון כולו - - - -
היו"ר יואל חסון
תסביר בבקשה את הסנכרון בינך לבין הרשויות המקומיות. איך זה עובד הרי הם לא העובדים שלכם.
יוסי לוי
לחלוטין לא העובדים שלנו. הרשויות המקומיות נמצאות בשני פנים. האחד הם הבעלים של הקייטנה שהן אמורות לפקח עליהן. זה פן אחד וזה לגבי קייטנות ההמשך. קייטנות ההמשך הן חלק שמסבך את העסק. בנהלי רישוי משרד הפנים אין פטורים ברישוי עסק כמו למשל מסעדות - מי שחייב ברישוי עסק הוא חייב. בשנת 1990 או 1993 כשערכו את התיקון בהקשר של הקייטנות החליטו לאשר פטור שמהווה שטח הפקר שהוא מאוד בעייתי עבורנו. אוסיף ואומר, אותן 450 קייטנות שנבדקו ולא נמצאו להן אישורים, אני יודע שמרביתן הופעלו על ידי חברות עירוניות או איגודים עירוניים שעליהן לא היתה הבנה אם זו קייטנה של העירייה או לא.
היו"ר יואל חסון
היה לה את הרישוי שלכם?
יוסי לוי
כן.
יובל חילו
אל תאמר באופן מחולט.
יוסי לוי
אני גם קראתי בדוח מבקר המדינה שהיה תקדים שבעירוניים מצאו שלרשויות המקומיות ולמערכת לא היה ברור, כל אחד פירש את הפטור מטעם העירייה. כינסו כאן בועדת החינוך על פי הפרוצדורות בנושא הוצאת הפטור. כדי להוציא פטור צריך להתחיל בועדת החינוך אחרי פניית משרד הפנים לועדת החינוך. אני מקווה שהנושא הזה יוסדר ואני מקווה שהנושא הזה יקבל טיפול אחר. עניין הפטורים הקיים לגבי מתנ"ס עירוני, מתנ"ס של החברה למתנ"סים מבלבל את המערכת.
היו"ר יואל חסון
האחריות היא אחריות גבוה שלך, של משרד החינוך.

את עניין הפטורים של המשרד הפנים הבנתי. בבקשה תתייחס לעניין שבאחריותך.
יוסי לוי
בנושא הפטור, חלק מהקייטנות בבעלות, וחלקן מופעלות על ידי מחלקת החינוך ומערכות חינוך אחרות והן מפוקחות על ידי בעלות אחרת. החלק השני הוא הקייטנות הפרטיות שמקבלות מאיתנו אישור חינוכי שהוא חלק מאישורי הפעלת עסק. אותן שמקבלות מאיתנו את האישור החינוכי והמפוקחים על ידינו בנושא החינוכי, אבל כל המערכות האחרות הן באחריות המינהל של הרשות המקומית, ביחידת רישוי עסק. על הרשות לברר ולבדוק ולוודא שהן עומדות בדרישות.
היו"ר יואל חסון
לכמה קייטנות בישראל אין את הרישוי החינוכי שלך?
יוסי לוי
אני לא יודע. מי שלא פונה אלי אני לא יודע אם יש לו קייטנה, אין לי את הכלים לדעת.
היו"ר יואל חסון
אם בעל הקייטנה לא פונה אליך, לך באופן יזום אין שום כלים להגיע אליו?
יוסי לוי
נכון.
היו"ר יואל חסון
בעל הקייטנה ידע שהוא הולך לשאת באחריות פלילית קשה ואישית אם הוא לא מקבל את הרישיון, כנראה שאין איום כזה או שהוא מוחלש, או שהוא לא קיים. אני מאוד מכבד אותך ואני מכיר אותך ואני חושב שאתה איש מקצוע מעולה, אבל אתה אומר משהו מאוד מטריד ואנחנו יחד צריכים למצוא פתרון איך מביאים למצב שלא תפתח קייטנה מבלי שהיא תגיש בקשה לקבלת רישיון. זה שאתה עושה את עבודתך ברגע שפונים אליך זה טוב, אתה נאמן ואתה תעשה את זה. אבל יתכן שיש כאן מאות או אלפים שאינם עושים את זה.
יוסי לוי
אני לא רוצה להיסחף וכפי שאמר נציג המבקר על המילה מרבית או הכל. אני לא רוצה לומר שיש מאות ואלפים שאינם עובדים בלי רישיון. המצב לא כזה בארץ. ישנה מערכת הסברה וגם מערכת הסברה להורים. אמר המבקר שהזרז החזק ביותר הם ההורים שהם הלקוחות, אנחנו מפעילים יותר ויותר מערכות הסברה רחבות להורים כדי להביא למודעות ההורים.
היו"ר יואל חסון
יצחק קדמן, למה שאתה לא תמליץ לפני הנהלת המשרד לצאת בקמפיין בתקשורת, שאומר לא לשלוח את הילד לקייטנה ללא רישיון.
יוסי לוי
אנחנו מחויבים. הפעלנו מודעות באינטרנט של המשרד, בכל מקום שאנחנו יכולים פנינו להורים לגבי התנהגות בקיץ וצרפנו גם את הנושא של רישוי עסק. קשה לבוא ולהתחייב כעובד מדינה שאני יכול לשלוט על כל קייטנה שנפתחת ללא רישיון. אני חושב שאתם מטילים עלינו, על המשרד משהו שאין לנו את היכולת להפעיל.
היו"ר יואל חסון
אם הובא לידיעתך, גם בדיעבד וגם במהלך, מידע על קייטנה שפועלת ללא רישיון. מה אתה עושה?
יוסי לוי
תוך שעות מרגע שהוא מובא לידיעתנו, תוך שעות אנחנו שולחים פקחים ובודקים את העניין, אם זה נכון אנחנו פונים לרשות המקומית. הרשות המקומית היא הרשאית להוציא צווי סגירה.
יצחק קדמן
כמה צווי סגירה הוצאו בשנה האחרונה, וכמה מהן נאכפו?
יוסי לוי
תשאל את משרד הפנים. אני יכול לתת לך דוגמה מעכשיו, יש מחנות של נוער, ביום שישי האחרון סגרנו מחנה של אחת התנועות לאחר שערכנו ביקורת שגרתית בתוך המחנה וגילינו שאין לה רישוי עסק ובאותו רגע מאתיים וחמישים בני נוער - - -
היו"ר יואל חסון
מאז שאתה בתפקידך אינך זוכר מתי היה צו סגירה לקייטנה.
יוסי לוי
לא אמרתי את זה. הוצאנו הרבה בקשות לצווי סגירה לקייטנות. הוצאנו הרבה בקשות לסגירה.
היו"ר יואל חסון
ומה קרה?
יוסי לוי
אמר זבולון אורלב ואני אומר לך בוודאות שזה בלתי אפשרי, אני אומר לך שעד היום לא הועמד לדין אף עבריין שנתפס.

אני רוצה להתייחס לכמה דברים שהועלו. אבל אם זה מספק שיש את זה על הנייר שהוגש, זה בסדר.
היו"ר יואל חסון
אנחנו נתקדם. אני מבקש לשמוע את נציגי הרשויות. נושא של בטיחות הוא תחת רישוי עסקים?
אריה מור
אני נציג הבטיחות במשרד החינוך. לגבי קייטנות האישור החינוכי של משרד החינוך כולל צוותי הדרכה, האישור הבטחוני והבטיחותי. מעבר לאישורים להפעלת קייטנות החלטנו להגדיר שבעיית האכיפה היא בעצם הבעיה העיקרית. לגבי המתקנים סעיף זה או אחר, כאן בנוהל או בחוזר מהמנכ"ל, אבל נושא האכיפה שבסוף התהליך, הרשות המקומית תצטרך לשפר אם רוצים להגיע למצב טוב יותר.
היו"ר יואל חסון
אילו כלים יש לך?
אריה מור
כלי האכיפה וגם מערך המפקחים הפדגוגי של מינהל חברה לנוער גדל מעשרות למאות, הוא הגיע למאה וחמישים מפקחים פדגוגים שיסתובבו בקייטנות. מאה חמישים מפקחים על ארבעת אלפים זה יכול להגיע לעשרות אחוזים בערך לשישים שבעים אחוזים. אנחנו ממקדים את שנים עשר מפקחי הטיולים שלנו היות והקייטנות והמחנות הם עיקר הפעילות בקיץ. אנחנו מניחים שתהיינה דגימות של עשרים וחמישה אחוז וטופס הדגימה ישלים גם את המפקחים הפדגוגים.

כלומר, בדיקת בטחון, בטיחות, פדגוגיה, המצאת אישור הפעלה. בנוסף לכך לקחנו את יחידת בקרי הבטיחות שהיא יחידה אחרת לגמרי. הכנו תכנית סדורה, היחידה הזו אמורה לבצע ביקורות בטיחות בקייטנות. אחת הבעיות שעלולה לעלות זו הקייטנה בה מפעילים מתקנים כמו מתנפחים, בריכות שחיה וכדומה. הכוונה לדגום את המתקנים שמגיעים אליהם הקייטנות כי יתכן שדווקא שם יש לבדוק אם יש רישוי עסק או לא, וכן לבדוק את מצב הבטיחות.

השאלה הבאה שיש לשאול היא שאלת האכיפה – מרגע שנמצא אירוע חריג זה אמור להגיע ישירות מהפקחים והבקרים למפקח המחוזי שנתן את האישור, מכאן יתכן מיידית תהליך של תיקון הליקוי או סגירת הקייטנה.
היו"ר יואל חסון
האם אתה רגוע עם תחילת הקיץ?
אריה מור
כן. אני רגוע, על סמך מה שנעשה בחמישה החודשים האחרונים. אני מבקש לתת דוגמה לאותה סוגיה של אותן קייטנות שתפתחנה ללא ידיעתנו – לאף אחד אין שליטה בחדר הזה ובכל מקום אחר כולל למשטרה. לאף אחד אין שליטה על מי שפותח באיזה חדר או באיזה מקום קייטנה.
יצחק קדמן
בריש גלי בפארקים ובמקומות גדולים, איך זה יתכן? קייטנות ענק שמפרסמות פרסומי ענק שעולים הון עתק.
היו"ר יואל חסון
אני מודה לך אריה מור. מסרת הצהרה חשובה מאוד לפרוטוקול. אני מבקש לשמוע את נציג עיריית חולון בבקשה.
שלמה גיספן
אני מודה לכם שאנחנו כאן. אני ראשית מבקש לומר שאנחנו יישמנו את כל הלקחים שהיו בדיוק כפי שראש העיר התחייב.
היו"ר יואל חסון
אני אבקש שתתייחס על תמונת המצב אצלך בעיר. אני אבקש לשמוע מה קורה אצלך ברגע שאתה מגלה שפועלת אצלך קייטנה ללא רישיון. מהו התהליך שמתבצע?
שלמה גיספן
התהליך מאוד פשוט, ברגע שמגיע ידיעה כזאת דאגתי לסגור קייטנה כזאת תוך עשרים וארבע שעות.
היו"ר יואל חסון
כמה פעמים זה קרה לך?
שלמה גיספן
בשנה שעברה בזכות הנשים שהיו אצלנו שהביאו לידיעתנו סגרנו תוך עשרים וארבע שעות מקבלת הידיעה.

אני מבקש לציין ראשית שיישמנו את הלקחים. חולון היא עיר ככל הערים ששומרת על החוק. ישנה החלטה לבצע בהתאם להוראות החוק. כך פעלנו וכך אנחנו מבצעים. אני רוצה לגעת בנקודה המרכזית שלדעתי היא עיקר הבעיה. והנקודה היא ההבחנה בין קייטנה רגילה לקייטנת המשך. בטרמינולוגיה, להבנתי, צריך לבחון את העניין מהמקום בו כולנו מודאגים. השאלה באיזה כלי אנחנו נבטיח את בטחונם ובריאותם של הילדים.

אני אבקש לתת את הדוגמה המספרית שלנו כעת. בעיר חולון מחר יצאו לדרך כשמונים קייטנות. עשרים ושלוש קייטנות הגדולות והמרכזיות של ילדי כיתה א' עד ח' מאכלסות כששת אלפים ילדים. אלו קייטנות שמפעילות פעילות מגוונת כמו מזון, ים, בריכות, גלגלים ודברים נוספים. אלו הן הקייטנות הכבדות שבהן כשלוש מאות, ארבע מאות ילדים. רוב הקייטנות מופעלות על ידי התאגידים העירונים השונים ויש גם את הפרטיות. אותי לא מעניין מי מפעיל אותן אלא אותי מעניינים הילדים, בטחונם והדאגה, שחס וחלילה, לא יפגעו. התאגידים העירוניים שלנו כמו חברת המתנ"סים של העירייה היא חלק מהוצאת הרישיונות של עשרים ושלוש הקייטנות.

היכן הבעיה? – יש כארבעים ושבעה גני ילדים שבשגרה פועלים בין השעות שמונה עד שעה אחת ומשעה אחת החברה למתנ"סים שלנו נכנסת לעניין ומפעילה צהרון. אותם הילדים החל מהראשון ליולי, באותו מקום ובאותו מבנה, עם אותן גננות שממשיכות להפעיל . אין שום פעילות מיוחדת והם לא יוצאים לא לבריכות, לא למתנפחים לא לשום מקום. הדבר היחידי זה אולי מעט מזון, במהותו זה שמרטפות עם אותם האנשים. הדרישה בפורמט הכבד לערוך להם רישוי זה להעמיס מאוד - --
היו"ר יואל חסון
למה הם מוגדרים כקייטנה? אתה זורק אותנו לפינה. אני לא מוכן שתלכו לפינה הזו של הצהרונים. לגבי הגני הילדים גם אם זה מהבוקר וזה דורש רישיון על פי חוק, ואתם חושבים אחרת אז תדרשו לתקן את החוק אם צריך.

זה יהיה חלק מהסיכום. פנו אלי כל נציגי הרשויות, אני אבדוק את העניין ואם נחוץ תיקון חוק נציע את התיקון. זו סוגיה אחת אבל כשאתה טוען שהמסגרות האלה שפועלות בתוך גני הילדים שאין בהן פעילות מיוחדת אולי תוספת של מזון זה מובן. אבקשך לעבור לקייטנות שפועלות בחוץ.
שלמה גיספן
הקייטנות שבחוץ כולן מבוקרות.
היו"ר יואל חסון
גם אלו שבפנים.
שלמה גיספן
נכון, אני מתייחס לקייטנות לילדים מכיתה א' עד ח'. לכל קייטנה יש את הסיכון שלה. אני ברמה העירונית, צריך להשקיע בשלושת השבועות הקרובים את מיטב האנרגיה שיש לי.
היו"ר יואל חסון
אתם הגבתם למבקר שאתם לא חייבים לאתר קייטנות שפועלות ללא רישיון.
שלמה גיספן
נכון. ראשית אנחנו עושים פעולות רבות לאיתור, אנחנו מפרסמים פעמיים, כחודשים קודם גם בפרסומי חוצות. אנחנו עושים פעולות רבות, אנחנו עורכים כנסים, מיידעים את הגורמים המרכזים והצפי, אולי מבחינת מבקר המדינה, שאני אתחיל כמו גשש בלש להפעיל מערך מודיעין ולחפש את העבריינים. קשה לי לראות את זה. גם בשתי הקייטנות שנמצאו אצלנו פעלנו וטיפלנו בהן. לדעתי אנחנו עושים פעולות רבות ואנחנו לא עוצמי עיניים. בסופו של דבר הילדים הם ילדי העיר שלנו, אכפת לנו מהילדים. אני אומר לך באחריות שאני רגוע כמי שמופקד ברמה העירונית, אני עם יד על הלב - רגוע. אני רגוע לא רק בגללי אלא אני מסתכל על אלה שמפעילים ושהם מבינים את רמת האחריות. אני רואה עד כמה הם רגישים - - -
היו"ר יואל חסון
כמה קייטנות פועלות בעיר חולון?
שלמה גיספן
ארבעים ושבע ועוד עשרים ושלוש. שמונים קייטנות, ארבעים ושבע אלו אותם הגנים שנכנסו אלינו וזו הבעיה כי אם אני צריך לשלוח את כוח האדם המצומצם שיש לנו לבצע בקרה על גן ילדים, במקום על אותה קייטנה.
היו"ר יואל חסון
ישנם גני ילדים שאתה מעביר הליך רישוי כעת?
שלמה גיספן
בוודאי, בתהליך מלא שכולל הכל.
שלמה דהן
הוא לא מדייק.
שלמה גיספן
אני רוצה להוסיף סוגיה בנושא הבקרה על בתי הספר החרדים בעידן חוק נהרי, סוגיה שאלה - - -
יובל חיו
אני שומע את הדו שיח בין משרד החינוך לבין הרשויות בעניין קייטנות ההמשך בגני הילדים. אני מבקש אמירה. ראשית מבקר המדינה שמבצע דוח ביקורת הוא מבצע אותו על פי נורמות חוקיות קיימות. זו הסמכות שלו ומחובתו, ראשית להביא את הפער הקיים בין הנורמות הקיימות היום והתקפות למצב בשטח. אם יש דרישה לעשות שינוי בחוק נמצא פה הגורם אליו יש לפנות.

שנית , צריך להבין שכל האמירות בנושא הרחבת הפטורים והבקשה לפטור את גני הילדים, האנשים לוקחים פה נטל כבד מאוד. גן ילדים שהוא במבנה פעילות זהה לחלוטין זה דבר אחד. בשטח אנחנו נפגשנו עם הרבה מאוד קייטנות של תאגידים עירוניים, של גופים אלו ואחרים שנדרשו להיקרא קייטנות המשך. דעו לכם שהפעילות בגופים אלה בהרבה פעמים כוללים מרכיבים מה שאתה כינת אקסטרים וכדומה.

האוטובוסים מגיעים ויוצאים למתקנים והרבה פעמים אותן קייטנות שהן לכאורה הן קייטנות המשך הן קייטנות קיץ שצריך להכניס איזה מימד נוסף לקיץ. זו אינה שנת הלימודים הרגילה ולכן אני מוצא לנכון לומר אמירה שכל הרחבת פטור זה נטילת נטל לא פשוט. זה צריך להיעשות בתבונה ואסור שבסוף זה יתוקן באיזו מילה בנורמה החוקית שבסופו של דבר נמצא את עצמנו במצב שלתוך המילה הזו יכנסו עוד הרבה אחרים. אם העניין הוא רק אותו גן ילדים שבאופן זהה ממשיך את פעילותו ממאי ליולי זה עניין אחד.
שלמה דהן
לגבי הנושא של הפטור, כל עסק שיש לו רישיון הפעלה על פי חוק, יש לו רישוי עסק.
יו"ר יואל חסון
אנחנו מאוד נשמח שתמציא את המסמך הזה.

אני מבקש לשמוע את דעתו היועץ המשפטי של משרד החינוך לגבי הדברים של שלמה דהן.
לירן שפיגל
קייטנות חייבות ברישוי עסק וזו נקודת המוצא ממנה אנחנו יוצאים. בחוק קייטנות רישוי ופיקוח הוכנס תיקון לחוק רישוי עסקים שמאפשר מתן פטור מרישוי עסקים לגופים שיצוינו בצו שיפרסם שר הפנים. יש קבוצה של גופים שמפורטים היום בצו. אותם גופים פטורים מאותה פרוצדורה בירוקרטית של רישוי עסקים. הם לא פטורים מכל יתר ההליכים שמתבצעים במשרד החינוך שקשורים לאישור הקייטנה.

הפטור הוא הבירוקרטיה. הרציונל שבסיס רישום עסקים מתקיימים. זה אומר שאם יש קייטנה ברשות מקומית והיא פטורה מהליך של רישוי עסקים, עדיין יש אחריות על הרשות המקומית לוודא שאותם רציונליים שבגינם ניתן פטור מההליך מתקיימים. כלומר המבנה שבו מופעלת הקייטנה עומד בדיני התכנון והבנייה – דבר שנבדק במסגרת רישוי עסקים. במקום שזה לא מתקיים אין למעשה הצדקה לאותו פטור.
מוטי צ'מרינסקי
אני מבקש להרחיב בעוד שלושה משפטים על הדברים שנאמרו. נושא של קייטנות פרטיות – אין לנו ויכוח לגבי הקייטנות הפרטיות שמתבצעות על ידי אנשים פרטיים. על השולחן הזה אין ויכוח רב ,ועליהם יש פיקוח. שאלתם לגבי צווי סגירות, אני רוצה לציין שגם עיריית הרצליה הוציאה צו אחד בשנה שעברה, לאחר שהתקבל מידע ממשרד החינוך. בהרצליה יש שמונים ושניים קייטנות בתאגידים של מתנ"סים ודומים. בדרך בין שמונה לשתיים עשרה קייטנות פרטיות שאדם פרטי בא ומגיש בקשה לרישיון עסק.
היו"ר יואל חסון
אני אומר שבהרצליה יש יותר קייטנות פרטיות ממה שמגישים.
מוטי צ'מרינסקי
אני כחמש שנים ברשות וזה המספר בדרך כלל בשנים האחרונות. אני מתייחס לקייטנות פרטיות. רובן נמצאות בדרך כלל בתאגידים.

שלמה דיבר על קייטנות בגני ילדים ואני מבקש לדבר על קייטנות בבתי הספר. מה עושות החברות למתנ"סים או התאגידים העירוניים? – הרי הם מפעילים את הצהרונים כל יום משעה אחת בצהריים כשמסתיימת מערכת הלימודים ומפעילים עד שעה ארבע או חמש. באותו בית ספר שפועל באישור משרד החינוך, עם אותם אנשים שמפעילים את הצהרונים עד ארבע או חמש, עם אותם ילדים שלומדים משמונה.
היו"ר יואל חסון
הביטוח של משרד החינוך תקף גם בשעות אלו?
מוטי צ'מרינסקי
כן , כולל אותו פיקוח על נושא של מזון משמונה עד אחת הוא גם מאחת עד ארבע, עם אותו משרד הבריאות שפועל משמונה עד אחת, עם אתו אגף החינוך שפועל משמונה עד אחת, אבל בראשון ליולי באים לרשות ומעמיסים אותם, בכל רשות את הכמות שלה, ואומרים שעכשיו יש להעביר אותם דרך רישוי עסקים. אני מציין שוב שלא מדובר על הקייטנות הפרטיות - - -
היו"ר יואל חסון
למה אתם לא דואגים לפטור?
מוטי צ'ימרנסקי
אני מחזיק בידי אישור חתום על ידי אלי ישי שר הפנים, שקיבל מאיתנו לאור הזעקה ולאור הביקורת החוזרת של משרד מבקר המדינה, אמרנו שבעשרים שנה או החמש עשרה שנה האחרונות התאגידים הם שלוחה של העירייה. זו זרוע ביצועית של העירייה שתאגידים אלה ממונים, אנחנו ממנים גם את בתי הספר וגם את גני הילדים עם אותם מדריכים, עם אותן ארוחות, עם אותם תנאי בטיחות, עם אותם מפקחים. מה קרה בראשון ביולי? ולכן אנחנו ביקשנו להרחיב את הפטור לקייטנת המשך. לא מדובר על לפטור מאגף החינוך או בטחון וכיבוי אש ממשרד החינוך. משם לא ביקשנו שום פטור אבל בקשנו לא להעביר אותם בירוקרטיה נוספת ברישוי עסקים.
יצחק קדמן
אבל זה אושר בועדת חינוך לפני שבועיים.
היו"ר יואל חסון
אתם נכנסים כאן לדברים שהם לא הנושא. נתקדם הלאה. כמה קייטנות יש לכם?
מאיר אביקר
בסביבות חמש מאות ושישים.
היו"ר יואל חסון
אתה רגוע לגבי כל הקייטנות שלכם?
מאיר אביקר
אדוני היושב ראש תבין מדבריי למה אני ממש לא רגוע, ממש לא רגוע. ראשית אני שואל את ועדת ביקורת המדינה למה הם הולכים לתאגידים העירוניים בארבע הערים הגדולות. איפה כל החפרים שלא נבדקו ושיצחק קדמן אומר שהם מפרסמים בריש גלי. מדוע הם לא נמצאים כאן?

אנחנו מפעילים, ואני לא אחזור על הדברים שידידנו אמר, את הקייטנות שלנו במבנים שלנו שהם מבנים עירוניים בבעלות עירייה שעובדים כל השנה עם פיקוח. אנחנו מפעילים את הקייטנות בבתי ספר ובגני ילדים, הפיקוח מתחילת שנת הלימודים מחייב את הרשויות המקומיות להוציא אישור בטיחות.

אני רוצה להביא לצורך הדוגמה איפה יש חוליה חלשה, אנחנו מקבלים את החוק כלשונו ופועלים כלשונו וכתבו. אנחנו מעריצים דווקא את חוק הפיקוח. חוק הפיקוח הוא זה שנותן לנו את המימד המקצועי של הקייטנות. בואו נראה איפה זה נקטע – אנחנו מול המפקח מחכים עם כל הניירות שמסרנו ואנחנו מחכים לסבב נוסף של קייטנה כדי שהקייטנה שאמורה להתחיל ביום ראשון תוכל לתכנן את הטיולים שלה.

ישנן עיריות, לא עיריות מסודרות כמו הרצליה וחולון, עיריות בפריפריה שכדי להוציא את אישור הבטיחות בתחילת השנה לאחד עשר בתי ספר הם לא מצליחים להשיג את האדם. וכשאין את אישור הבטיחות לא ניתן לגשת למפקח ולהציג את המסכים. בסיטואציה כזאת אנחנו תקועים יומיים לפני תחילת הקייטנה בלי סמל מוסד.

היום אני מנהל המחלקה לבטחון ולבטיחות ואחראי על כל הנושא של הקייטנות בחברה למתנ"סים ואני גם אחראי על הפיקוח שלהם. ידי קצרה מלהושיע.
היו"ר יואל חסון
אמרת שמדובר בכחמש מאות קייטנות. בכמה מהם סיימת את תהליכי הרישוי?
מאיר אביקר
אנחנו נדע את זה רק אחרי פתיחת הקייטנות כי כולם במרוץ.
היו"ר יואל חסון
אתה תפתח קייטנה ללא רישוי?
מאיר אביקר
לא. זה לא יהיה.
היו"ר יואל חסון
אני שואל אם אתה תפתח קייטנה ללא רישוי? ברגע שהאוטובוס מוריד ילדים לשטח הקייטנה שאין לה רישוי אתה עובר על החוק.

עכשיו אני מבין למה אתה לא רגוע.

אתה בא ומתלונן אבל מה שאתה עושה ואתה לא תודה בכך כאן, אבל כן תיתן עוד יום יומיים.
מאיר אביקר
אני לא מתלונן על שום דבר, אני אמרתי שאני לא רגוע.
היו"ר יואל חסון
אני מציע לך לא לפתוח שום קייטנה.
מאיר אביקר
אני רוצה לומר שאף אחד לא יפתח קייטנה בלי רישוי.
היו"ר יואל חסון
גם אם זה בעוד יום יומיים יגיע אישור?
מאיר אביקר
יגיע אישור. יש לנו פרטנרים מצוינים גם ברשויות המקומיות וגם במשרד החינוך.
היו"ר יואל חסון
הקייטנה התחילה בעשרים לחודש. בעשרים לחודש אין לך רישיון ואתה אומר לעצמך שבעשרים ושניים לחודש יהיה לי רישיון.
מאיר אביקר
לא. אנחנו לא נפתח קייטנה בלי רישוי. בפירוש לא. מנהל מתנ"ס שמקבל מאיתנו משכורת ופותח קייטנה בראשון לחודש ללא רישוי הוא עובר על החוק. הוא יודע את זה. אנחנו אנשים מאוד זהירים בנושא הזה. אבל שלא יחזרו אלי הדברים כי אתה בעצמך חווית את העניין שמדבר על חוסר ההגדרה הבהירה. אם בשנים קודמות עשרות גני ילדים, עשרות צהרונים ומתקנים שבתוך בתי ספר עליהם אנחנו מדברים, חייבים ברישוי ובכל התהליך. הם עברו את התהליך דרך הרשות המקומית, הרשות המקומית נתנה להם את אישור ההמשך – היום אנחנו לא מקבלים את זה כי הרשות המקומית בגלל ביקורת המדינה אינה יודעת להחליט אם לתת לנו או לא לתת לנו. כאן אנחנו תקועים וכאן לדעתי צריכה לצאת אמירה.

אני מבקש לומר עוד משפט חשוב, כדי להוריד את הרגשת "זרי הדפנה". הועדה הזאת יושבת תשעים דקות אחרי שכולם כבר יורים. הועדה הזאת היתה צריכה לשבת לפני כחודש. הועדה הזאת היתה צריכה לשבת ולבדוק את עצמה.
היו"ר יואל חסון
למה צריך את הועדה לביקורת המדינה כדי לגרום לכם לפעול?
מאיר אביקר
אני אומר את דעתי , אני מאוד שמח להיות פה.
היו"ר יואל חסון
אתה לא מבין את תפקידה של הועדה.
מאיר אביקר
יתכן שאני לא מבין כי אני לא בכנסת.
היו"ר יואל חסון
אנחנו לא ועדת החינוך.

אני חייב לומר שאני מאוד מודה לך על הכנות ועל הדברים שאתה מציג באופן אמיתי, ואני בטוח שמתוך כוונת טובות. אבל חשוב שתדע שאנחנו לא מנהלים את העניין הזה ואנחנו לא ועדת החינוך וגם לא משרד החינוך. אנחנו ועדת ביקורת המדינה ואנחנו מתריעים על דברים שקרו ומתריעים על העתיד. יש לנו גם כלים לבחון את העתיד.
מאיר אביקר
אני מבקש להדגיש לוועדת ביקורת המדינה ולהבין איפה אני נמצא. אנחנו מחויבים לקהילה, אנחנו מחויבים לקהילה גם במחיר הקייטנה, אנחנו מחויבים לקהילה בעניין של התחשבות במצב הכלכלי ואנחנו לא משאירים ילדים בחוץ שאין להם יכולת לשלם. היום לאור כל הפרוצדורה ובגלל כל העלויות הגבוהות שמושטות עלינו, כדי לשבר את האוזן אם ניקח חמישים ושניים קייטנות כפול שלוש מאות שקל לרישוי עסקים - זולגים לנו. יש לנו ירידה במספר הילדים ואני אומר את זה בכנות גדולה וזה כואב לנו, הם עוברים לקייטנות של חמישים אחוז, של שביעים וחמישה אחוז, על חשבון מה זה?
היו"ר יואל חסון
אני אומר את זה גם בסוף הדיון, גם להורים יש כאן אחריות מאוד גדולה לאן הם שולחים את הילדים שלהם. אני חושב שבכלל בנושאי החינוך אנחנו נוטים לקחת אחריות גדולה על עצמנו, על המערכות, על משרד החינוך ועל בתי הספר, אבל ההורים.
קרן איילי
אני מנהלת מתנ"ס בבנימינה וגבעת עדה, אני מייצגת כאן ישובים קטנים ואני גם מבקשת לגעת בשלושה דברים.

קייטנות המשך, אנחנו מדברים על הקייטנות של הגנים ובתי הספר. גם אם אנחנו מפעילים אותן בבוקר ולעיתים אף עם אותן סייעות של הגנים. אבל אני אומרת באופן כנה שלנו אין עדיין היום רישיון משום שהאיש ממשרד החינוך שאמור לתת את הרישיון לכל השנה עדיין לא נתן את הרישיון השנה. צריך להבין את המצב של בתי הספר והגנים, מצב מגוחך שמנהלת מתנ"ס שדואגת לשעות הפנאי של הקהילה ושל אותם ילדים, צריכה לדאוג לחודש יולי לאותם אישורים שצריכים להיות לאורך כל השנה.

אני חושבת שהזמן שצריכים לתת בעניין הרישיון, הוא זמן דווקא לפעילויות אקסטירם, למתנפחים, לכל הדברים האלה שאינם נמצאים ברישיון משרד החינוך. את זה אנחנו עושים מול החברה למתנ"סים. יש לנו נהלים שמתקבלים בעניין המתנפחים וכדומה. אלו לא דברים שקשורים לרישיון.
יקי חרל"פ
איש חברה למתנ"סים. אני הייתי בביקורת בשנה שעברה ואני נמצא כאן כתוצאה מכך. מבקר המדינה היה אצלי והוא בדק את קייטנת פסח, אני רוצה לצרף את דבריי למה שאמרו קודמיי. אנשים שוכחים שאת התהליך הארוך הזה אנחנו מחויבים לבצע גם בשביל קייטנה של חמישה ימים שמתקיימת בפסח. אולי בעתיד יחייבו אותנו לעשות את זה לארבעה ימים - - -
קריאה
זה על פי החוק.
היו"ר יואל חסון
זה מה שצריך.
יקי חרל"פ
אנחנו השנה החלטנו לא לקיים קייטנה, אבל ילדי הצהרונים שמגיעים לפעילות ורוצים להמשיך עוד חמישה ימים לפני פסח - - -
היו"ר יואל חסון
אין מה לעשות, אני מעדיף שלא תקיים קייטנה מאשר לקיים קייטנה שאין בה בטיחות, אין בה בטחון, והילדים יהיו ללא בקרה.
יקי חרל"פ
מדוע מחייבים אותי להוציא רישיון למתקן שיש לו רישיון כל השנה.
היו"ר יואל חסון
זה החוק! יש כאן מספיק חברי כנסת, יש כאן את יושב ראש ועדת החינוך שהיה כאן. אני אומר לכם שאם אני אחשוב שהחוק הזה הוא נכון והגיוני אני אתמוך בו. אני מבטיח לך את תמיכת האופוזיציה את "קדימה". את תמיכתה תקבל אם נמצא שזה נכון.
יפעת קריב
אני מבקשת לומר שהדוח יצא לפני כשנה, שנה וחצי ומאז אנחנו רואים שיפור ניכר ברשויות המקומיות בכל הקשור לקייטנות. לפני חודש יצא חוזר המנהל הכללי שעוסק בקייטנות והסביר לראשי הערים את נושא האכיפה, בטיחות, פיקוח והכל, החוזר יצא באופן ברור וכתוב ואין רשות מקומית שלא קיבלה את זה.

נקודה חשובה להבהרה, שאין היום ראש רשות שאינו מוטרד שמחר אלפי בני נוער וילדים יוצאים להיות חופשיים ולהסתובב ברשות המקומית, חלקם נמצאים בקייטנות וחלקם לא נמצאים בקייטנות. אין היום שום רשות מקומית שאינה עוסקת בנושא הקייטנות ואין ראש עיר שאינו מתעסק בזה היום ובעיקר בנושא הבטיחות שאותו אנחנו מלווים לצד משרד החינוך שמוביל את נושא הפיקוח.

לידידי יוסי לוי אני מבקשת לומר לך שאם יש קייטנה שאתם חושבים שצריכה להישאר, קייטנה שאתם חושבים שמבחינת הפיקוח יש איתה בעיה חשוב שגם אנחנו מרכז השלטון המקומי יהיה מעורב בזה. אני לוקחת על עצמי לסייע בכל נושא ולגבי כל קייטנה בארץ ובכל רשות מקומית.
היו"ר יואל חסון
זו נקודה חשובה. אני באמת מבקש, יוסי כשאתם רואים שאתם התרעתם ושההתרעה לא פועלת ולא זזה.
יוסי לוי
באופן אוטומטי נעביר לידיעת השלטון המקומי.
היו"ר יואל חסון
להעביר אליהם. יפעת קריב אומרת לפרוטוקול שהיא תתערב מול הרשות.
יפעת קריב
בכל מה שאנחנו יכולים לעשות. אנחנו עובדים לצד הרשויות המקומיות, לצד ראשי הערים. ראשי הערים מוטרדים מהנושא ומבחינתו ומבחינת ראשי הרשויות יהיה שיפור, אנחנו רואים את השיפור ואנחנו נעשה את המקסימום להמשיך ולפעול על פי הדוח.
רמי קליין
אני מנהל אגף החינוך ברמת-גן. לאור ממצאי הביקורת אנחנו פעלו ועשינו פעולות לתיקון הליקויים שנמצאו בביקורת הקודמת. לקראת השנה החדשה, לקראת הקייטנות שתפתחנה בעוד כמה ימים. אנחנו ערוכים ומוכנים בכל מוסדות החינוך כדי להפעיל את הקייטנות. אנחנו מחויבים לחוק וכל עוד שהוא לא יתוקן אנחנו נפעל לפיו. אנחנו מחויבים לילדים.

אני מבקש לציין שבתי הספר שלנו וגני הילדים הם ברמת תחזוקה ובטיחות ובטחון גבוהים מאוד. מי שביקר בשטח גם ראה את הדברים האלה. רוב הקייטנות שלנו הן קייטנות המשך, גם בגני הילדים וגם בבתי הספר. יש לנו מעל מאה ושלושים קייטנות ואנחנו ערוכים עם כל הרישיונות וכל מה שנדרש לקראת פתיחת הקייטנות.
יהודה בן עזרא
אנחנו לא מתייחסים לשורש הבעיה. אני מהרצליה ואני עוסק בקייטנות כבר ארבעים שנה, ארבעים שנה אני מודאג עד שלא נגמר הקיץ.
היו"ר יואל חסון
אתה עוסק בקייטנות מתוקף? הקייטנות שלך?
יהודה בן עזרא
לא. אני ראש אגף תרבות נוער וספורט בעירייה, אני עוסק ארבעים שנה בקייטנות, ארבעים שנה עם פתיחת עונת הקייטנות אני לא רגוע.

אני אסביר מה שורש הבעיה . לגבי העבר למרות שאנחנו מתקדמים, הוצאנו מכתב גם למבקר המדינה וגם למשרד החינוך, אנחנו מתנגדים לדוח המבקר ולמסקנות שלו. ישמנו אותו עד לפרט האחרון. אין לנו שום פיקוח שצריך להוציא רישיונות, כל ההליכים שהם אישור בטחון, אישור בטיחות, אישור נגישות מתקני עזרה ראשונה, תכנית חינוכית, אישור משטרת ישראל, קביעת יעדים, שורת בעלי תפקידים - אין לנו שום פיקוח על העניין הזה.

הבעיה שלנו היא כשבאים ואומרים לנו שעכשיו אנחנו צריכים להוציא רישיון עסק, אומרים לנו שאם היינו מפעילים את הגן שבשעות אחר הצהריים פעל כצהרון והפך בבוקר לקייטנה, שאם היינו מפעילים אותו כעיריית הרצליה אז לא צריך רישיון עסק. הכל בסדר והכל נהדר. אבל אם אתה מפעיל את המקום באמצעות הזרוע הביצועית הטובה ביותר בארץ, על ידי המתנ"ס המקומי שאנחנו כרשות המקומית נתנו לה את כל מערכת החינוך הבלתי פורמלי, את כל הקייטנות למתנ"סים בעיר הרצליה. הזורע הביצועית שלי צריכה ללכת להוציא רישיון עסק? זה לא לעניין, נכנסתם כאן ואני מבקש את זה לתקן.
היו"ר יואל חסון
אני מסביר לך. כל זמן שהחוק קיים הוא חוק. עובדים לפי החוק. כולכם מציעים לתקן אותו, אני מציע לכם להגיש הצעה.
יהודה בן עזרא
אף אחד לא יכול לענות לנו כעת אם הקייטנות שפועלות באמצעות המתנ"סים צריכות רישיון עסק או לא.
היו"ר יואל חסון
צריכות.
יהודה בן עזרא
אני יכול להראות מסמך ממשרד הפנים שאנחנו לא צריכים רישיון עסק. האנרגיות לא הולכות למקום הנכון, האנרגיות לא הולכות למקום הנכון. מבקרים את המתנ"סים הפועלים במשך כל השנה ולא משרד החינוך ולא מבקר המדינה בודקים את החפרים שמפעילים את קייטנות פרטיות.
היו"ר יואל חסון
זה חלק מתפקידה של הרשות המקומית.
שמואל גולן
תפקידה של הרשות המקומית לבצע פיקוח ולצורך זה יש מנגנון פיקוח ועליה לסגור כל עסק שאין לו רישיון עסק.
יצחק קדמן
אדוני היושב ראש, אני מודה לך על קיום הדיון החשוב ביותר גם בעיתוי שלו. לפני כשבועיים היה דיון דומה שחלק מהמשתתפים לא היה, אבל היה דיון דומה בועדת החינוך עם מטרה קצת אחרת, כולל הוצאת צו והוראת שעה לגבי תאגידים עירוניים, לא כולל מתנ"סים שלא הגישו בקשה והם נתבקשו להגיש בקשה.

השורה התחתונה שלי היא, שלא רק שאני לא רגוע אני מאוד לא רגוע. אני אסביר למה. גם מי שקורא את דוח מבקר המדינה, גם על קייטנות מסודרות, נמצא שם גם בהרצליה וגם ברמת-גן שהועסקו מדריכים שלא היה להם אישור מהמשטרה על כך שאין להם עבר בעבירות מין. וזה מופיע בדוח.

לפני כשנה ערכתי סקר פרטי, עשיתי דבר מאוד פשוט לא ניגשתי אליכם לקבל רשימת קייטנות. פתחתי את המקומונים. בכל שנה מופיעים במקומונים מוספים פרסומיים לקראת הקיץ שבהם קייטנות מפרסמות את עצמן עם ענף, עם טלפונים, הושבנו אנשים והתקשרנו למספרי הטלפון שפורסמו ושאלנו שאלה קטנה, לא ערכנו ביקורת מקיפה. שאלנו האם יש אצלכם מדריכים מעל גיל שמונה עשרה שעליהם חל אותו חוק, ואם כן האם יש להם אישור מהמשטרה על כך שאין להם עבר בעבירות מין.

תשעים אחוז מהנשאלים בסקר שערכנו, או שהם לא ידעו על איזה חוק אנחנו מדברים, או שאמרו שאין להם אישורים. חלק מהקייטנות אמר "אני לא צריך אני מכיר את הבחור באופן אישי". אלו הן התשובות שקיבלנו.
שלמה גיספן
באיזה עיירה זה היה?
יצחק קדמן
זה היה בירושלים, עיירה גדולה מאוד.

לפני שנתיים, יצאנו עם ועדת החינוך של הכנסת בראשותו דאז של מיכאל מלכיאור, לסיור בקייטנות בירושלים. לא היתה קייטנה אחת, כולל מתנ"ס גילה, תכף יגידו האנשים כאן שזה לא שייך לחברה למתנ"סים כי זה מתנ"ס עירוני. עברנו קייטנה קייטנה ולא היתה קייטנה אחת שביקרו עם ועדת החינוך שמילאה אחר כל הדרישות שמשרד החינוך קבע בנהלים שלו.

הבעיה היותר גדולה היא צהרון בגן עירוני שממשיך את הפעילות שלו. לא שם הבעיה העיקרית שלי. הבעיה העיקרית שלי היא במקומות, אגב שחלקם גם של העירייה. דוח מבקש המדינה כתב שהיתה הגדרה מאוד גמישה לגבי תנאי אתר הקבע. אם אתם עושים בצהרון - - -
היו"ר יואל חסון
זו היסטוריה! ממה אתה חושש לעתיד, בקיץ הזה?
יצחק קדמן
הדברים העיקריים שצריך לעשות בקיץ הזה זה לחייב כל קייטנה לתלות במקום בולט את הרישיון שהיא קיבלה עם כל פרטיו. זה צריך להיות במקום בולט. אם אני הולך למסעדה כשרה אני רוצה לראות אישור מהרבנות שיש לה תעודת כשרות. את אותו דבר צריך ליישם בקייטנות. אתה צודק אדוני שההורים הם המפקחים הכי טובים. הם לא מאה חמישים איש אלא שני מיליון איש.

הדבר השני ובעיניי הוא החשוב ביותר, הליקוי הגדול ביותר הוא העדר אכיפה ממש. ברגע שאנשי הקייטנות, ובעיקר הפרטיות, יודעים שהחוק לא נאכף וכשהם יודעים שלא יקרה להם כלום והם
יעשו את הכסף שלהם בקיץ והחוק לא נאכף. אנחנו שומעים שהוצא צו סגירה אחד, אגב הוצאת צו סגירה לא מבטיח שהקייטנה נסגרה.

אנחנו רבים עם משרד החינוך על גן ילדים שלפני שנה וחצי הוצא נגדו צו סגירה והוא פועל עד היום. מישהו צריך להוציא לפועל את צו הסגירה. צו הסגירה אינו מספיק. כל עוד לא תהייה אכיפה ולא יינתן לה פומבי, כאן צריך להביא את זה לידיעת התקשות שסגרנו את..., העמדנו לדין, הטלנו קנסות. פעם אחת יווכחו לדעת שמי לא שומר חוק משלם על כך, אז יכבדו את החוק.
היו"ר יואל חסון
שלמה דהן, הקיץ מתחיל אתה רגוע?, נציג המבקר הקיץ מתחיל אתה רגוע?
יובל חיו
מטבע הביקורת אנחנו אמורים להיות לא רגועים תמיד.
יוסי לוי
מה שניתן ללמוד מהדברים שנדרשים לתיקון, גם הרשויות המקומיות, גם המדריכים, גם המערכת הארצית לוקחת את הנושא הזה בשיא הרצינות מתוך המגבלות. תוך שמונה עשר יום שמדריכים מגיעים אליו באופן ארעי, יכולים להיכנס לשם כל מיני אנשים לתוך המערכת. אין מערכת מיון מסודרת של מדריכים והכל אקטיבי. אבל יחד עם כל המערכת הקשה הזאת אני חושב שבשנים האחרונות נעשו הרבה מאוד דברים.

רוב המקרים הקשים שאירעו והובאו לעדת החינוך, כולם, כל המקרים הקשים בוצעו בקייטנות שלא עברו את תהליכי ההכשרה, לא לקחו רישיון עסק, לא קיבלו תדרוכים ומצד השני מערכת החינוך נמצאת פעם פעם שנייה, ומקובל עלי שנושא הקייטנות הוא החלום הרטוב של כל מיני אנשים שחושבים שאפשר להיכנס מידיית לעבוד וללכת הביתה. החוק מדבר על הבעלות שאמורה לראות את האישור. אנחנו במשרד החינוך רכזנו החל מהשנה לעצמנו אכיפה של הנושא , דרשנו אישור, לא תצהיר שיש בו אישור אלא דרשנו לראות אישור של תעודת מורה, ביקשנו שיועבר לנו האישור. מבלי זה אנחנו לא נותנים אישור ואני מקווה שבנושא הזה ניצור עוד סכר.

דיברת על החוק, וכל זמן שהחוק קיים יש לכבד אותו. מסתובבים מכתבים בכל ועדת חינוך של הכנסת, מכתבים של אנשים לא מוסמכים שחלק מהאנשים הקשורים פה, בעניין פטורים לאלתר. ראשית אין עדיין אישור של שר הפנים ושנית לא מדובר על כולם. ביקשנו את השמות שלהם כדי שלא נלך לאיבוד. לרשות המקומית יש חמישים ואחד אחוזי שליטה.
אלי בלאלי
משתמע מכל מה שנאמר פה שלרשות אין אחריות. אני צפיתי מהמבקר להגיד מתקיים תהליך ומתקיימת בקרה לאורך כל התהליך ויש לבדוק אותו כל הזמן על מה שמתבצע בשטח.

התכוונו שהרשויות עושות בקרה בתוך התהליך ברשות, שלא ישתמע מזה שהרשויות היא המוציא לפועל וכעת כשיש רישיון עסק הכל שקט והכל רגוע.
היו"ר יואל חסון
אנחנו מגיעים לשלב הסיכום.

ראשית הוועדה רואה בדוח מבקר המדינה בנושא הקייטנות דוח חשוב, מרכזי ומשמעותי שלמעשה בזמן בו בוצעה הביקורת הדוח חשף והעלה על פני המים בעיות מאוד מורכבות ומאוד משמעותיות בנושא הפעלת הקייטנות במדינת ישראל. העניין הזה משמעותי וגם משמעותי לעתיד כדי להבטיח ולייעל את כל הקשור בעבודת הקייטנות במדינת ישראל בעתיד.

קייטנה זה עניין חיובי, הפעלת הילדים במהלך חופשת הקיץ זה דבר חיובי שאנחנו מברכים עליו ומעודדים אותו. אני מוכרח לציין שהעובדה שגם הרשויות המקומיות, התאגידים העירוניים, הגופים הפורמליים ולא רק הפרטיים יוזמים ומקיימים קייטנות – זו עשייה שאני מברך עליה והלוואי שהיו עושים יותר. אני מעדיף קייטנות כאלה על פני קייטנות פרטיות. אני מברך על כך ואני חושב שהעבודה שהרשויות המקומיות, התאגידים העירוניים הגדולים מבצעים ופועלים בתחום הקייטנות זה חיובי ביותר והוועדה מברכת על כך.

יחד עם זאת אני מבקש לומר, אני קורה פה לציבור ההורים. אני קורה לכם כל ציבור ההורים. גם להורים יש אחריות לאן הם שולחים את ילדהם. האחריות היא לא רק על גב המדינה או הגופים הרשמיים והפורמליים והרשויות המקומיות. אלא גם על ההורים ואני מצפה מההורים שלפני שהם בודקים אם יש שוקו ולחמניה לבדוק אם יש רישיון, אם יש את האישור למדריכים, אישור ממשטרת ישראל, לוודא איפה הם שמים את הילדים שלהם. אני חושב שזה נושא שיש לומר אותו באופן ברור, באופן נחרץ ואני אומר אותו כאן. שומעים אותי פה ואני מקווה שזה יגיע להורים ואני מבקש שאתם תגידו, אני מבקש שאתם תפרסמו, אני מבקש שהעניין יובא לתשומת לבם של ההורים.

הפרסום - שמעתי את עמדת משרד החינוך שפרסום מתבצע וההסברה מתקיימת על ידי המשרד עצמו לגבי הרישיונות הנדרשים, האכיפה הנדרשת, אני מבקש להרחיב את הפרסום בנושא. הוועדה מבקשת ממך מר יוסי לוי להפנות דרישה להנהלת המשרד שאתה חלק ממנה, ולבקש, גם אם נדרש תקציב נוסף להרחיב את הפרסום המדובר, פרסום גם לטובת ההורים וגם פרסום לטובת אותם מפעילי קייטנות.

אחת הבעיות שעולה פה בדיון - לגבי אלה שאתה מעניק להם רישיון זה בסדר, אבל לא כולם מבקשים את הרישיון, אתה צריך שזה יהיה ברור שמי שלא מבקש את אותו רישיון לוקח על עצמו אחריות פלילית, אחריות אישית וגם אחריות נזיקית, כי אם חלילה וחס יקרה משהו לילד או אם יקרה אסון במתחם הקייטנה זו אחריות נזיקין אישית לאותו מפעיל הקייטנה. אני מבקש להבהיר, הדרישה לחובת בקשת הרישיון היא חובה והיא צריכה להתבצע ומי שלא מגיש ומקבל לוקח על עצמו אחריות מאוד קשה.

אני פונה כאן לרשויות המקומיות, אני פונה גם אליך נציגת השלטון המקומי בנושא צווי סגירה. כשיש צו סגירה הוועדה דורשת שצו הסגירה יתבצע מיידית, יבוצע מיד ולא באופן שיכנסו להידברות עם אותה קייטנה או בעל קייטנה. יתכן שלפעמים בעל הקייטנה קשור באופן כזה או אחר לאנשים. את צו הסגירה יש לקיים באופן מיידי ומוחלט. כשמשרד החינוך מתריע וקובע שצריך לסגור את הקייטנה הזאת אז יש לסגור את הקייטנה הזאת. זה דבר שהוועדה קובעת באופן הכי ברור. אנחנו נציין מיד איך נעקוב ההליך.

פתיחה בהליך פלילי, שהוא גם הליך התרעתי משמעותי מאוד. אני אומר שאת הנושא הזה צריך לקיים ולוודא. אנחנו צריכים לזכור שמדובר בילדים שנמצאים שם וזה יכול להיות הילד של כל אחד מאיתנו.

כחלק מהעבודה שלכם מול מפעילי הקייטנות, לדרוש ממפעילי הקייטנות, מהפרטיות עד לרשויות או התאגידים. שהרישיון יהיה חשוף, הרישיון יתלה במקום בולט. בכניסה של כל קייטנה ישנו לוח הפעילות של הקייטנה שיופיע בו רישיון ההפעלה. צילום בהגדלה של הרישיון שיהיה בולט וברור.

החוק הוא חוק, זה מה שמופיע היום כחוק, את החוק יש לקיים במלואו וכשמבקשים את הפטור רק אז הוא תקף. כל זמן שיש תהליך זה לא אומר שיש פטור. כולנו מחויבים לחוק ואנחנו צריכים לקיים אותו כלשונו וכל זמן שאין שינוי אין שום רלוונטיות לוריאציות של החוק. אני פונה אליך מהשלטון המקומי שאם תגיע לכם דרישה לשינוי חקיקה על ידי הרשויות, אתם עובדים מול הכנסת תיזמו חקיקה.

לכן קיימת אפשרות של חקיקה פרטית. החקיקה הפרטית היא מנוע זרז לחקיקה ממשלתית. אני פונה אליכם השלטון המקומי לבוא אלינו להצעת חוק. גייסו חברי כנסת לעניין, אם נחשוב לאחר התעמקות בנושא שזה נכון אני מבטיח לגייס את "'קדימה" לטובת העניין הזה.

נושא האכיפה – האכיפה היא האחריות שלכם, של כל מי שיושב מסביב לשולחן, כל מי שנמצא, בראש ובראשונה משרד החינוך, אחר כך נציגי הרשויות וכל הגורמים האחרים. אכיפה, אכיפה ושוב אכיפה. הוועדה מבקשת ודורשת שהאכיפה תהייה אכיפה אמיתית, משמעותית, לא רק במשמעות של צווי סגירה אלא במשמעות של פיקוח. שאותם בעלי קייטנות ירגישו שיש מי שמפקח עליהם ומוודא שהדברים מתבצעים. כי גם אם קיים הרישיון צריך להבטיח שיש את אותם תכנים ואמצעים שהתחייבו שיהיו. צריך לדאוג שזה מתבצע בשטח באמצעות אכיפה. אנחנו מוטרדים בנושא מאכיפה.

אני מודיע לכם שאני אפנה ליושב ראש השלטון המקומי מר בוחבוט, באמצעות נייר שיסכם את דרישת הוועדה. הוועדה תקיים מעקב אחר הקייטנות. הוועדה בכלים שלה תבצע מעקב מול הגורמים הרלוונטיים ואני אבקש ממר בוחבוט להפנות את הפניה שלי לכל ראשי הערים בישראל להגביר את הפיקוח, להגביר את האכיפה, להיות מעורבים באופן אישי. לדעתי ראשי הערים נושאים באופן אישי באחריות בתחומים האלה.

אני אבקש את מעורבותם ואסב את תשומת ליבם של ראשי הרשויות דרך היושב ראש של השלטון המקומי מר בוחבוט. הנייר שלי יגיע אליו כבר בימים הקרובים ואני מקווה מאוד, אני לא נושא באחריות אישית כי אני לא ראש רשות ולא בראש קייטנה., אני מוטרד, אני מודאג ואני מציע לכולכם להיות מודאגים. הולכים להיות לנו שלושה שבועות מאוד מאוד מהנים לילדים והם צריכים להיות גם מהנים לנו וגם להורים. צריך לדאוג שהפעילות תתקיים ללא בעיות וחס וחלילה שלא תהיינה תקלות אלו ואחרות ולאו דווקא אסון. אני מוטרד ומבקש מכולכם להיות מוטרדים.

אני אזום במהלך הקיץ ביקור פתע של ועדת ביקורת המדינה במספר קייטנות. אני אומר לכם שאני לא אפנה אליכם לקבל את פרטי הקייטנות. אני אחפש אותן באתר גוגל, בפרסומים. ולקייטנות האלה אני אגיע ואבדוק מה קורה בקייטנות.

אני מודה לכם על השתתפותכם, הישיבה נעולה.

הישיבה ננעלה בשעה 11:15

קוד המקור של הנתונים