ישיבת ועדה של הכנסת ה-18 מתאריך 10/06/2009

חוק העונשין (תיקון מס' 102), התש"ע-2009, תקנות העבירות המינהליות (קנס מינהלי - תכנון משק החלב בישראל), התשס"ט-2009, צו העבירות המינהליות (שינוי התוספת הראשונה לחוק), התשס"ט-2008

פרוטוקול

 
PAGE
25
ועדת החוקה, חוק ומשפט

10.6.2009


הכנסת השמונה עשרה





נוסח לא מתוקן

מושב ראשון

פרוטוקול מס' 20

מישיבת ועדת החוקה, חוק ומשפט

יום רביעי, י"ח בסיון התשס"ט (10 ביוני 2009), שעה 09:30
סדר היום
1.
הצעת חוק העונשין (תיקון מס' 101) (נשיאת מאסר בעבודת שירות), התשס"ח-2008

הכנה לקריאה שנייה ושלישית – סיום הדיון והצבעות

2.
תקנות משק החלב – רביזיה - הצבעה
נכחו
חברי הוועדה: דוד רותם – היו"ר

רוברט אילטוב

טלב אלסאנע

מיכאל בן-ארי

יריב לוין

אופיר פינס-פז
מוזמנים
עו"ד רביד דקל, ראש תחום עונשין בפועל, משרד המשפטים

עו"ד עודד ברוק, היועץ המשפטי, המשרד לביטחון פנים

סג"ד איילת טל, עוזרת בכירה ליועץ המשפטי, משטרת ישראל

גנ"צ דניאל אקוקה, ממונה על עבודות שירות וחלפות כליאה, שירות בתי הסוהר

עו"ד נועם פליק, היועץ המשפטי, משרד הרווחה והשירותים החברתיים

עו"ד טל ענר, הסנגוריה הציבורית

עו"ד רענן גלעדי, הסנגוריה הציבורית

עו"ד תמר בורנשטיין, ממונה על עניינים פליליים, פרקליטות המדינה

עו"ד ירין שגב, המחלקה הפלילית, פרקליטות המדינה

עו"ד יעל גויסקי, לשכת עורכי הדין
ייעוץ משפטי
נעמה מנחמי
מנהלת הוועדה
דורית ואג
רשמה וערכה
אהובה שרון – חבר המתרגמים בע"מ

1.
הצעת חוק העונשין (תיקון מס' 101) (נשיאת מאסר בעבודת שירות), התשס"ח-2008

הכנה לקריאה שנייה ושלישית – סיום הדיון והצבעות

2.
תקנות משק החלב – רביזיה - הצבעה
היו"ר דוד רותם
אני פותח את ישיבת ועדת החוקה, חוק ומשפט.

הצעת חוק העונשין (תיקון מס' 101) (נשיאת מאסר בעבודת שירות), התשס"ח-2008

הכנה לקריאה שנייה ושלישית – סיום הדיון והצבעות
נעמה מנחמי
אני רוצה לציין שבישיבה הקודמת לשני סעיפים וחצי כאשר הסעיף הראשון היה הגדרה של עובד השירות ולאור ההערה של חבר הכנסת לוין אנחנו רוצים להתייחס למי שנדון לעונש מאסר בעבודת שירות עם איזושהי הגבלה לגבי ממתי הוא נחשב, אם הוא נחשב מיום שקבע בית המשפט את תחילת הביצוע.

אני ממליצה שנשאיר את הנוסח המדויק לסוף התקנות כדי שנראה מה תהיה ההשפעה שלו לאורכן ויכול להיות שנקבע את הניסוח פר סעיף ספציפי . בסעיף 51 דיברנו על העובדה שאם בית המשפט יקבע חלק מעונש המאסר בעבודות שירות וחלק בפועל, אזי ברירת המחדל תהיה שקודם תהיה תקופת המאסר ואחר כך עבודות שירות והוספנו "אלא אם כן קבע בית המשפט אחרת".

הגענו לסעיף שעוסק בחוות הדעת וכאן נראה לי שאנחנו חלוקים בהרבה מאוד דברים. אני חושבת שלפני שנדבר על ניסוחים, כדאי שנתייחס למהות ולמה אנחנו רוצים שיהיה שם ורק לאחר מכן נעסוק בניסוחים.

אחד הדברים בהם התחלנו בישיבה הקודמת היה לגבי עברו של הנאשם ובמסגרת זאת עלתה השאלה לגבי תיקים תלויים ועומדים. אני חושבת שאולי כדאי שנתחיל עם זה כי זה משהו שהתעורר כבר בדיון הקודם.
רביד דקל
לפני שנכנסים לסעיפים הקודמים של סעיף 51(ב), הייתה כאן הערה של משרד הרווחה שהיה מוטרד מהגדרת מהותה ותפקידה של חוות הדעת של הממונה, להבדיל למשל מתזכיר שירות מבחן. אחת ההצעות הייתה - כדי להבהיר שלא מדובר בחוות דעת שצריכה לבחון אלמנטים שיקומיים או שיקולים של ענישה – במקום בדבר התאמתו של הנאשם לעבודות שירות, נשתמש במילה שהיא מכוונת לבחינה תעסוקתית יותר, בדבר התאמת הנאשם להשמה בעבודות שירות. זה כדי שיהיה ברור שצריך להיות איזשהו קשר בין העבודה לבין חוות הדעת שאמורה להינתן.


אני חושבת שההצעה הזאת יותר מכווננת את חוות הדעת לעניין התאמת ההשמה ולא התאמת האדם מבחינת אפשרות פוטנציאלית לשיקומו וכולי. זאת אחת הדרכים לעשות את זה יותר מכוונן לעצם שיקול הדעת שהממונה צריך להפעיל בחוות הדעת שלו ולמה הוא צריך לכוון.
נעמה מנחמי
אכן זו אחת האפשרויות שעלתה. עלתה גם אפשרות שהציעה הסנגוריה והיא שייאמר ש"בית המשפט קיבל לפני מתן גזר הדין חוות דעת מטעם הממונה בדבר התאמתו הרפואית והתעסוקתית של הנאשם לעשות שירות", אבל אני חושבת שאולי דווקא אחרי הדיון, כאשר נראה לאן זה מכוון, ננסה למצוא את הנוסח המתאים.
היו"ר דוד רותם
האם לממונה יש ייעוץ משפטי שלו?
איילת טל
כן. יש יועצת משפטית שיושבת ביחידה של הממונה הארצי על עבודות שירות. בנוסף, יש במחלקה המשפטית של שירות בתי הסוהר ולשכת היועץ המשפטי רפרנט – ואני ממלאת בין היתר את התפקיד הזה. כלומר, אני לא עוסקת רק בעבודות שירות, אבל כל השאלות העקרוניות, מחקיקה ועד מקרים ספציפיים אבל עקרוניים, מגיעות אלי.
היו"ר דוד רותם
אני רוצה לדעת מי אומר לממונה מהו תפקידו?
איילת טל
קודם כל החוק אומר מהו תפקידו.
היו"ר דוד רותם
מי מסביר לו את החוק? הממונה הוא לא משפטן.
איילת טל
נכון. אין דרישה בחוק שהממונה יהיה משפטן.
היו"ר דוד רותם
אני שואל מי מסביר לו מה תפקידו. מי מפרש לו את החוק. ראיתי את ההנחיות וראיתי פסקי דין, ואני לא בטוח שהממונה יודע מה החוק מצפה ממנו. אני בכלל לא בטוח בזה. אני חושב שצריך שליד הממונה יהיה יועץ משפטי קבוע.
רביד דקל
אדוני, אני רוצה להקדים כמה מלים לפני שאנחנו נכנסים לנושא. בעקבות הדיון הקודם דיברתי עם מי שעוסק בעתירות על החלטות של נציב שירות בתי הסוהר. אנחנו חייבים לחשוב איך אנחנו מסתכלים על הממונה על עבודות שירות. הממונה על עבודות שירות הוא למעשה זרוע ביצועית, הוא רשות מינהלית וכרשות מינהלית הממונה על עבודות שירות יש לו הרבה תפקידים מינהליים ואחד מהם הוא באמת להיות לעזר לבית המשפט לצורך גיבוש ההליך העונשי המתאים ביחס לנדון הספציפי. כאשר הממונה בא כרשות מינהלית לגבש איזושהי חוות דעת במסגרת התפקיד ובמסגרת הזירה בה הוא נמצא, שהיא זירה מינהלית, התשתית שהוא צריך להתייחס אליה היא תשתית מינהלית. נכון שצריך להבהיר את גדר התפקיד שלו בצורה יותר מדויקת - וגם אני ראיתי את הנהלים וגם לי יש כמה הערות לגביהם – נכון שצריך להבהיר לו שמתוך האוסף של הראיות המינהליות שמונחות לפניו הוא צריך לברור את אלה שבאמת מתאימות להחלטה האם הבן אדם מתאים מבחינה תפקודית ובריאותית, מבחינת הסכנה שהוא מהווה לציבור – ואני חושבת שזה שיקול שגם הוא רלוונטי – והאם הוא מתאים לא מהבחינה השיקומית ולא מבחינת העונש הראוי לו לבצע עבודות שירות.
היו"ר דוד רותם
האם ראוי לו להיות בעבודות שירות?
רביד דקל
ראוי? לא ראוי. מתאים.
היו"ר דוד רותם
מתאים מאיזו בחינה?
רביד דקל
מהבחינות שאמרתי.
היו"ר דוד רותם
גם מסוכנות לציבור? זאת אומרת, שיקול הדעת הוא של הממונה ולא של בית המשפט בעניין הזה?
תמר בורשטיין
לא לעניין ענישה אלא לעניין סכנה שהוא יהווה למקום העבודה במקום העבודה. רק בהקשר המצומצם הזה.
רביד דקל
האם אנחנו מוכנים שעובד השירות הספציפי הזה יקל במובן מסוים בעונש של אותו אדם על חשבון הציבור. אני חושבת שזה איזשהו שיקול רלוונטי שהממונה חייב להציף אותו בפני בית המשפט, גם מהסיבה שבמסגרת הראיות המינהליות שהוא יכול להיחשף אליהן, ושבית המשפט מוגבל מלראות אותן, הוא יכול לייצר איזושהי חוות דעת שהיא לא בהכרח חושפת את המידע שבית המשפט לא יכול לראות אותו.
נעמה מנחמי
אנחנו נדון בשאלה איזה ראיות יכול להיות שבית המשפט לא יוכל לראות.
רביד דקל
אני מודעת לזה. יש דיסוננס, יש פה מתח מובנה שקשה לגשר עליו ואני מקווה שאנחנו נצליח לעשות זאת, בין העובדה שמדובר בחוות דעת של רשות מינהלית לבין העובדה שבית המשפט יכול להתרשם במסגרת ההליך השיפוטי מסל מאוד מאוד מצומצם ומסוים של ראיות. אני חושבת שחוות הדעת, אם היא תנוסח בצורה מושכלת ואם הוא יונחה לעשות אותה בצורה מושכלת, יכולה להוות איזשהו מסך בין הדברים. זאת אומרת, אפשר להשאיר לו את התשתית המינהלית הרחבה כמו שרשות מינהלית חייבת להתרשם ממנה לצורך קבלת החלטה מיטבית, ועדיין לשמור על בית המשפט כך שהוא לא ייחשף לחומרים שעלולים להשפיע עליו בגזר הדין שלו.


אני חושבת שהרציונאל הזה חייב ללוות אותנו כי ככל שנצמצם את התשתית הזאת, בסופו של דבר נפגע בציבור הרחב.
היו"ר דוד רותם
נכון.
רביד דקל
תמיד היחס בין כמה אנחנו מוכנים לפגוע בציבור הרחב ולסכן אותו אל מול הנדון הספציפי. נכון, יש מצבים בהם נכון יהיה לספוג איזושהי פגיעה מסוימת ורחוקה בציבור לצורך השיקום ולצורך האפשרות של ההשמה של הנדון בעבודות שירות, אבל את האיזון הזה אדוני והוועדה יעשו.
היו"ר דוד רותם
אין ספק. מצד אחד אנחנו דורשים מבית המשפט לקבל חוות דעת לפני גזר הדין, ואם הממונה רואה חומר שבית המשפט לא יכול לראות, הרי בסופו של דבר אנחנו יודעים שבית המשפט ברוב המקרים מאמץ את גישתו של הממונה. שמענו בפעם הקודמת טענות על כך שהממונה אמר שהאיש לא מתאים ובית המשפט אמר שבכל אופן יעשה את זה. זאת אומרת, המתח הזה קיים ובסופו של דבר אומר לך הממונה בצורה מאוד ברורה שבית המשפט מכה אותו כי הוא מכריח אותו לקחת אנשים שהוא חושב שהם לא מתאימים. כאן אנחנו צריכים להחליט איפה נמצא המשקל, לאיזה צד הולכת זרוע המשפט, האם היא הולכת לבית המשפט או היא הולכת לממונה.
רביד דקל
כמו שאדוני ציין בדיון הקודם, אני חושבת ששיקול הדעת צריך להישאר אצל בית המשפט.
היו"ר דוד רותם
הממונה רואה את עברי הפלילי ובית המשפט לא יכול לראות אותו. אתם רוצים שהממונה כן יוכל לראות גם תיקים תלויים ועומדים, אבל בית המשפט לא יכול לראות אותם.
נעמה מנחמי
לעתים הוא יכול.
תמר בורשטיין
אני חושבת שבמסגרת גזר הדין, לפי סעיף 187.
היו"ר דוד רותם
מתי הוא יכול?
רביד דקל
יש לו הרשאה על פי חוק המרשם הפלילי. בית המשפט יכול לבקש לראות תיקים תלויים ועומדים.
היו"ר דוד רותם
אתם רוצים שלגבי הממונה זה יהיה כך תמיד. הממונה יכתוב בחוות הדעת שלו שבשל אופיו של הנאשם ובשל התנהלותו בעבר, בהווה ובעתיד, הוא לא ממליץ. בזה הוא בעצם אמר לבית המשפט שהוא ראה מה שבית המשפט לא ראה והוא קבע את שיקול הדעת ולא השופט.
תמר בורשטיין
אכן בדרך כלל בגזירת הדין, הפרקליטות לא מתייחסת ומגישה גיליון הרשעות קודמות שכולל רק את ההרשעות שהסתיימו מכיוון שהן הרלוונטיות והן הסופיות. אלה ההרשעות שהן רלוונטיות לגזירת הדין, מה האיש הזה, במה הוא הורשע וענייניו הסתיימו. לעתים עולים מצבים בהם גם לתיקים הוגש בהם כתב אישום אך טרם הסתיימו יש משמעות. למשל, כאשר בוחנים אפיק טיפולי-שיקומי על ידי שירות המבחן, אז מתבקש תזכיר של שירות המבחן. לעובדה שנגד האיש כרגע יש תיקים תלויים ועומדים והוא המשיך לבצע עבירות אחרי ההרשעה למשל או אחרי שהוגש נגדו כתב אישום, יש לה משמעות לעניין האספקט הטיפולי ואי אפשר שבית המשפט יהיה עיוור לעניין הזה. זאת דוגמה אחת.


לגבי הממונה. הממונה צריך לבחון את ההתאמה של האיש לעבודה. אף אחד לא חושב שהוא צריך להחליף את בית המשפט לעניין תביעת העונש הראוי לאיש וזה ברור מאליו, אבל הוא צריך לבחון את התאמת האיש לעבודה ויש לו מעסיקים שהוא עובד מולם.
היו"ר דוד רותם
הוא לא שואל בשאלון שלו האם אתם מוכנים להעסיק עבריין מין. הוא גם לא דואג שיהיו עבודות משק.
תמר בורשטיין
בדברים האלה אפשר לטפל בדרכים שונות.


יש לו סמכות, לאחר מכן, לאחר שהאדם מתחיל עבודות שירות, להפסיק את עבודות השירות כאשר נפתחת חקירה. כלומר, העובדה שנגד אדם יש הליך נוסף שנפתח ועדיין לא הסתיים, היא רלוונטית והיא רלוונטית לממונה לשני עניינים: ראשית, יכול להיות שאין טעם בעבודות שירות כיוון שנפתחה חקירה או הוגש כתב אישום בתיק חמור אחר וממילא עניינו יהיה בסופו של דבר חמור יותר או שהוא יצטרך להפסיק את עבודות השירות ולכן זה נתון רלוונטי.
היו"ר דוד רותם
למה הוא יצטרך להפסיק את עבודות השירות?
תמר בורשטיין
יש שתי אפשרויות להפסקת עבודות שירות כאשר האחת היא סמכות מינהלית.
היו"ר דוד רותם
אני יודע, אבל את אמרת שהוא יצטרך להפסיק את עבודות השירות.
תמר בורשטיין
ישקול. יש לו סמכות לעשות זאת.
היו"ר דוד רותם
אני הרי רוצה להעביר את זה בחזרה לבית המשפט בדרך ההפוכה לזו שאתם מדברים עליה.
תמר בורשטיין
גם לבית המשפט יש סמכות לעשות הפסקה שיפוטית כאשר אדם מורשע בעבירה נוספת.
היו"ר דוד רותם
מה הסיכוי שאדם שנדון היום לשישה חודשים בעבודות שירות ייגזר דינו בתיק נוסף בתוך שישה חודשים? בתוך עמנו אנחנו חיים.
איילת טל
זה קורה כל הזמן.
היו"ר דוד רותם
אתמול ישב כאן השופט גל והתייחס לנושא. אדם הוגש נגדו כתב אישום ונגזר דינו תוך שישה חודשים?
תמר בורשטיין
יכול להיות שהוגש נגדו כתב אישום קודם לכן.
היו"ר דוד רותם
את דיברת על עבירות שהוא ביצע אחרי כן.
תמר בורשטיין
למשל. אני נותנת מספר סיטואציות. אלה הן סיטואציות שרלוונטיות לממונה גם למצוא מקום מתאים כיוון שאם הוגש נגדו כתב אישום על עבירות מין חמורות, יש חשיבות לכך לעניין המיקום של ההעסקה שלו. כיוון שאם הוגש כתב אישום חמור, יכול להיות שהוא יקבל עונש מאסר ולכן יצטרכו להפסיק את עבודות השירות. אלו נתונים שהממונה צריך וחשוב שיראה ואנחנו לא רוצים שהוא לא יראה אותם. אם הוא צריך ויכול לראות כי הוא יכול להתחשב בהם, צריך לאפשר לו לעשות את זה.
היו"ר דוד רותם
אתם יודעים שלפעמים אנשים יוצאים זכאים?
תמר בורשטיין
נכון.
היו"ר דוד רותם
רציתי לוודא את זה.
תמר בורשטיין
נכון, אבל עדיין אם צריך לשבץ אדם שהועמד לדין, שהיו ראיות לכאורה, בעבירות מין, הממונה מביא זאת בחשבון. אני חושבת שתסכימו אתי שהוא צריך להביא את העובדה הזאת בחשבון השיקולים לפחות היכן למקם אותו. אחר כך הוא יכול גם לחשוב שאולי לא צריך למקם ואפשר להתווכח על זה. הוא צריך לדעת את העובדה הזאת שהיא רלוונטית. הוא גם צריך לדעת את העובדה הזאת מאחר שיתכן שהמשפט יסתיים בקרוב וייגזר עליו עונש מאסר נוסף. אלה נתונים שצריכים להיות בפניו. אם הם צריכים להיות בפניו והוא יכול להביא אותם בחשבון ולומר שהאדם לא מתאים לביצוע עבירות, הוא צריך יהיה אחר כך לנמק לבית המשפט שאצלו שיקול הדעת הסופי מדוע האיש לא מתאים. בית המשפט כבר הכריע את הדין, התיק התלוי ועומד לא יחיה את הכף לעניין הזה, ואני אומרת שיש סיטואציות נוספות בהן בית המשפט נחשף לתיקים שהם תלויים ועומדים – בדרך כלל זה לא כך – כי כאשר שירות המבחן בודק למשל אפיק שיקומי, לפעמים הוא מזכיר את העובדה שיש תיקים נוספים נגד האיש כיוון שהוא בודק את האפשרות לטפל, לשקם את האיש ואת התועלת בכך. בפני בית המשפט כן צריכה להיות התמונה השלמה.

תקנות משק החלב – רביזיה - הצבעה
היו"ר דוד רותם
אני חייב לבקש הפסקה למספר דקות ולעבור לנושא אחר. חבר הכנסת טלב אלסאנע הגיש בקשה לרביזיה על תקנות משק החלב שאישרנו לפני מספר דקות כי הוא רוצה לשנות את הצבעתו.


אנחנו מצביעים על הרביזיה.

ה צ ב ע ה

הרביזיה התקבלה


אנחנו מצביעים על התקנות.

ה צ ב ע ה

התקנות אושרו


נרשום בפרוטוקול שחבר הכנסת טלב אלסאנע התנגד לתקנות משק החלב.

הצעת חוק העונשין (תיקון מס' 101) (נשיאת מאסר בעבודת שירות), התשס"ח-2008

הכנה לקריאה שנייה ושלישית – סיום הדיון והצבעות
היו"ר דוד רותם
אנחנו חוזרים להצעת חוק העונשין.
רענן גלעדי
הערה אחת אינפורמטיבית לעניין שירות המבחן. זה נכון ששירות המבחן לפעמים חושף פרטים שבית המשפט לא יכול להיחשף אליהם ועל זה יש הליך תלוי ועומד בעליון שעדיין לא ניתן בו פסק דין. יכול להיות בעניין הזה ייקבע שזה לא תקין.
היו"ר דוד רותם
לכן אנחנו יושבים כאן, כדי להחליט אם זה תקין או לא.
רענן גלעדי
זאת הייתה הערה לגבי שירות המבחן ולא לגבי הממונה על עבודות שירות. לגבי שירות המבחן יש תיק תלוי ועומד.


מדברים כאן על שני קצוות של התאמה או אי התאמה. הניסיון מראה שברוב המקרים יכולה להיות דרך ביניים והיא פשוט איתור מקומות עבודה נוספים שהממונה היום לא משתמש בהם ובמקומות העבודה הנוספים האלה אפשר גם להעסיק אנשים יש להם קושי לעבוד במקומות אחרים וליהנות משני העולמות.
תמר בורשטיין
צריך לדעת לאן הם מתאימים ולכן צריך את האינפורמציה.
רענן גלעדי
לפעמים כן ולפעמים לא, אבל אם היו עושים את זה ואם הייתה הנחיה כזאת שגם אנשים שלכאורה הממונה אומר שהם לא מתאימים, הוא לא יכול לומר שהם לא מתאימים כי הם לא מתאימים לעבודות שיש לו כרגע, אבל הוא יחפש עבורם עבודות אחרות. אם זה היה כך, כל המתח הזה היה מתפוגג והדברים היו נפתרים.
תמר בורשטיין
כדי לדעת היכן לשבץ, אם האיש הוא בעייתי – ולפי שיטתך צריך למצוא לו מקום – צריך שהוא ידע את העניינים החשובים הבעייתיים כמו למשל אם הוגש נגדו כתב אישום בגין עבריינות מין. לא נגיד שהוא לא ישבץ אותו, אבל הוא צריך למצוא לו את המקום שמתאים לחשש כזה וגם אתה תסכים לזה. לכן הוא צריך לדעת את האינפורמציה.
רענן גלעדי
בכפוף למה שבית המשפט יכול לדעת. בסופו של דבר, בגלל שההחלטה היא של בית המשפט, גם הנתונים צריכים להיות נתונים שבית המשפט יכול לדעת עליהם.
תמר בורשטיין
לפי מי שמבין בחוק המרשם הפלילי, בית המשפט יכול לראות גם את התיקים הפליליים. אין מניעה. זאת אומרת, ההנחה שיש מניעה היא לא הנחה נכונה.
היו"ר דוד רותם
מה שמטריד את הממונה כל הזמן – ואתם כל הזמן מעלים את זה – זה עניין של עבירות מין.
איילת טל
לא רק.
היו"ר דוד רותם
כל הזמן שמעתי שזאת הבעיה.
איילת טל
אני חייבת לומר שהמטריה הזאת של עבודות שירות היא מטריה שצריך לחיות אותה כדי להבין איך דברים מתרחשים בפועל. לא סתם בא תיקון החוק הזה עם כל הסעיפים שהם די פרגמטיים בהרבה מובנים. החוק, כשהוא נחקק בזמנו, דיברנו על זה בפעם הקודמת, ייצר איזשהו מצב וההנחה הייתה – לפחות ממה שקוראים וממה שיודעים – כנראה קצת אחרת. המציאות לקחה את זה למקום אחר כאשר היא העמידה את הממונה גם במצב שהוא צריך להתאים מקומות עבודה. זה לא שבית המשפט מחליט על כל מיני דברים קטנים ורק נבדוק אותו אם הוא בריא, אם הוא יכול לעשות ואיפה הוא יעשה את העבודה. המגוון של העבירות בגינן מגיעים היום והמגוון של האנשים, כי לפעמים אנחנו יודעים שגם מישהו שהוא מאוד כבד מגיע לעבודות שירות על עבודה קלה וכולי, מציב את הממונה על עבודות שירות בפני מצב שהוא מחויב לבדוק באמת מגוון של דברים לצורך ההתאמה.


לו היה המחוקק אומר שבית המשפט יחליט, הוא יחליט על עבודות שירות והממונה על עבודות השירות רק יאמר איפה בדיוק, אבל זה לא עובד ככה.
היו"ר דוד רותם
אולי כדאי לתקן את החוק ולקבוע את זה.
איילת טל
ה-איפה זה איזה שהם מעסיקים שהם וולנטריים. גם מציאת מקומות התעסוקה, כמה שזה נשמע אידילי, זה לא פשוט בכלל וגם כשהגענו למשרדי ממשלה, עובדה שאני עוד לא רואה את אלה שהרימו את הכפפה למרות המאמצים הכבירים שלנו בעניין הזה.
קריאה
אפשר לכפות עליהם.
איילת טל
זה אחד הדברים שביקשנו לעשות.


אדוני דיבר על הרשעה בתום חצי שנה וכולי. קודם כל, הזכרתי גם בדיון הקודם, זה שבית המשפט גוזר על מישהו חצי שנה,ז ה נדיר ביותר שהוא אכן יסיים את עבודות השירות בתוך חצי שנה. זאת אומרת, עבודות השירות, המאסר שהוא מרצה אותו בדרך של עבודות שירות, בסופו של דבר ייספר כחצי שנה אבל רובם לא מצליחים אכן לעמוד ברצף הזה של מחצית השנה.
היו"ר דוד רותם
למה לא עומדים ברצף?
איילת טל
הם לא עומדים כי חלקם אנשים שמאוד מתקשים לעבוד יום אחרי יום. אגב, זה אחד הדברים שהממונה משתדל לעמוד עליהם מראש. הם לא יכולים, זה לא נמנה וכולי, ואפשר לעשות להם הפסקה מינהלית. חלקם מביאים אישור רופא, לגבי חלק אנחנו משתדלים מאוד לא לעשות הפסקה מינהלית פעם ראשונה ופעם שנייה, זאת אומרת, יש להם שיחות, משתדלים לתת להם הבהרות וכולי.


אני אזכיר לעניין תיקים ותלויים שברבים מהמקרים האלה בית המשפט יודע משום שהאיש כבר פשוט במעצר. רבים מהאנשים האלה, כאשר הם מגיעים, הם במעצר ובית המשפט בכל מקרה יודע על כך.
היו"ר דוד רותם
אף על פי כן הוא מחליט שהוא רוצה עבודות שירות. אם זה כך, למה אני צריך לתת לממונה לקלקל את ההחלטה של בית המשפט? אם בית המשפט כבר יודע שהאיש במעצר והוא אומר שאף על פי כן הוא רוצה לתת לאיש הזה עבודות שירות, אז הוא החליט.
יריב לוין
אני חושב שקו ההבחנה צריך להיות מאוד ברור. צריך לתת לממונה את מקסימום הסמכות ושיקול הדעת לגבי ה-איפה ומנגד לתחום באופן ברור את מידת היכולת שלו להתערב בשאלה אם בכלל. אני חושב שכאן עובר הקו. זאת אומרת, האם בכלל זה בית המשפט. ה-איפה זה הממונה. ברור שבמקרים קיצוניים יכול הממונה לומר שהאיש באמת לא מתאים ולא עומד בשום קריטריון, אבל אלה המקרים הקיצוניים וזאת לא יכולה להיות השגרה. לכן כאשר אנחנו מדברים על המקרים האלה שנקבע לאדם מאסר בעבודות שירות ואחר כך מסתבר שהוגש נגדו כתב אישום בנושא אחר, לטעמי זה צריך להשפיע על ה-איפה. זה לא יכול להשפיע על האם בכלל.
תמר בורשטיין
לפי החוק זה משפיע.
יריב לוין
אם שואלים אותי, את זה צריך לתקן. בגלל העובדה שנגד אדם הוגש כתב אישום ומתנהלת נגדו איזושהי חקירה, לבוא מכאן ולהגיע למצב שאומרים שיש סיכוי שירשיעו אותו ולכן בגלל זה נלך חזרה לגזר הדין שהוא קיבל בהחלטה קודמת ונאמר שעכשיו מוציאים אותו מעבודות השירות, זה צעד שהוא סופר קיצוני.
תמר בורשטיין
לגבי ה-אם שאדוני אמר שזה לא צריך להיות בידי הממונה, זה נכון ככל שמדובר במה העונש הראוי לאיש. זה תפקידו של בית המשפט. לפעמים יש מניעה להעסיק אותו בעבודות שירות שקשורות לפן התעסוקתי. למשל, הוא ריצה בעבר עבודות שירות והוא השתמט מהן והיה מאוד בעייתי.
יריב לוין
זה לא אמור לבוא בפני בית המשפט מלכתחילה?
תמר בורשטיין
לא. רק הממונה יכול להביא את זה בפני בית המשפט.
יריב לוין
נכון.
תמר בורשטיין
זה אם בכלל שלממונה מותר לשקול. הממונה באמת לא אמור לשקול מה העונש המתאים לאותו אדם.
יריב לוין
הוא צריך לומר שידע השופט שכך וכך היה.
רביד דקל
השאלה אם לאותו אדם יש היסטוריה של הפרות והוא לא עומד באיזשהו דפוס לפיו קמים בבוקר והולכים לעבודה. מבחינת הטענה שלו זה רלוונטי למקום עבודת שירות? זה שיקול אותו כן צריך לדעת.
יריב לוין
אני לא אומר שהממונה לא צריך לדעת.
רביד דקל
הוא צריך להתחשב בזה בהמלצה שלו? רלוונטי לדעת אם בכלל העונש הזה יבוצע או לא. זה משהו שהוא לגיטימי בעיניי וחשוב שנדע אותו.
יריב לוין
אני ער למה שאת אומרת. לטעמי – ואני לא רוצה לומר באופן קטיגורי שבשום מקרה הוא לא צריך להתייחס לעניין הזה – בגדול אני חושב שקו החשיבה הנכון הוא להשאיר לבית המשפט את ההחלטה אם האיש מתאים או לא מתאים.
תמר בורשטיין
בית המשפט הוא זה שמחליט. לו יש את זכות המילה האחרונה.
יריב לוין
עדיין הסמכות שלכם וחוות הדעת שלכם היא מכרעת והיא דרמטית.
תמר בורשטיין
בית המשפט מחליט בסופו של דבר אבל זה נתון משמעותי.
היו"ר דוד רותם
השאלה היא אם הוא אומר לבית המשפט שהאיש לא מתאים או שהוא אומר לו שבעבר האיש נדון.
איילת טל
בתקנות יש טופס. זה לא איזשהו משהו שהוא ממציא. יש את הרובריקה בה הוא יאמר כן או לא ונכון שאם זה כן, בדרך כלל אין שם נימוקים יותר מדיי גדולים, אבל אם לא, יש נימוקים.
היו"ר דוד רותם
אז הוא יאמר כי הוא לא מתאים.
איילת טל
לא.
תמר בורשטיין
אם ההחלטה היא של בית המשפט, הוא צריך לנמק כדי שבית המשפט יוכל לבחון ולראות אם זה משכנע או לא. אם פעם אחת לפני חמש שנים הוא לא עבד כמו שצריך, אז אולי בית המשפט יחשוב שצריך לתת לו עכשיו משהו אחר ואולי לא.
דניאל אקוקה
כממונה אני רוצה לייצג את הצד הפרקטי והמעשי ביום יום. ראשית, אין ספק שבית המשפט הוא הקובע. אין ספק בכך. תפקידו של הממונה הוא לבחון את ההתאמה. יש מספר פרמטרים שהחוק בוודאי מאפשר לנו אותו ופרמטרים נוספים שעם השנים אנחנו למדנו ושיקללנו אותם במסגרת חוות הדעת.


הדבר הראשון הוא הנושא של חוות דעת רפואית, האם בכלל יש לו כשירות רפואית. הרי יש מצבים – ואני אומר לכם את זה באופן חד משמעי – כאשר יש פניות והפניות של בתי המשפט לאנשים שאין להם מסוגלות כהוא זה לתת איזושהי תועלת למעסיק. בסופו של דבר זה מאוד מאוד חשוב שאנחנו נראה ברקע, לאורך כל הדרך, שיש מי שמיישם את ההנחיה הזאת, שזה בעצם מעסיק – בדרך כלל הוא מעסיק שכל כולו נועד למען תרומה לציבור – ויש לו את הקריטריונים שלו.
היו"ר דוד רותם
זאת שאלה, כי זה לא מעסיק שהוא כל כולו. על זה כבר הערתי קודם. יש עבודות משק.
דניאל אקוקה
זה עניין אחר.
יריב לוין
זאת בדיוק הבעיה, שהחלשים נמצאים בעמדת נחיתות.
דניאל אקוקה
עם כל הכאב ואי הנעימות אני אומר לכם שעבודות שירות נועדו למישהו שיכול לתת עבודה. אם אין עבודה, אין עבודת שירות. זאת אומרת, אי אפשר שתהיה עבודת שירות בלי עבודה.
היו"ר דוד רותם
תן לי דוגמה של אדם שלא יכול לתת עבודה.
דניאל אקוקה
ממש לאחרונה הגיע אלינו מועמד מבחינה רפואית לא עמד בקריטריונים, הוא היה מרותק לכיסא גלגלים, והיכולת היחידה שהייתה לו זה אולי בקושי להרים את היד ואולי להניע את האצבעות. זה מה שהוא יכול היה לעשות. כמובן שלא הייתה לו יכולת להגיע באופן עצמאי והיו לו עוד הרבה מאוד מוגבלויות ומחלות שלא נדע. אנחנו סבורים שאין מקום שיעסיק אותו כי כל מקום שאנחנו נפנה אותו לשם, ירצה לקבל איזושהי תוצרת ממנו ואפילו תוצרת מינימלית של לענות לטלפון, דבר שהוא לא יכול היה לעשות גם את זה. מאוד ביקשו שאנחנו נעסיק אותו ואנחנו הודענו לבית המשפט שעם כל הרצון שלנו אין לנו מעסיק שנוכל להפנות אותו אליו. קיבלנו כל מיני רעיונות ומצאו לנו מעסיק.
היו"ר דוד רותם
מי מצא את המעסיק?
דניאל אקוקה
עורך הדין, הסניגור וכל האנשים. מצאו לנו מעסיק, דבר שאנחנו לא נוהגים לעשות.
קריאה
ארגון "בזכות" עוזר למצוא מקומות עבודה לאנשים כאלה.
איילת טל
היו עורכי דין מהשורה הראשונה שלא היו צריכים את ארגון "בזכות".
דניאל אקוקה
עלה רעיון שבכלל הוא יעשה את עבודות השירות בבית. היות שהוא מוגבל כל כך, שיעשה את העבודות בבית.
יריב לוין
תכניס אדם כזה לבית סוהר?
רביד דקל
זה לפני גזר הדין. בית המשפט יכול להחליט שהוא לא שולח אדם כזה למאסר אלא הוא גוזר לו מאסר על תנאי או עונש אחר חלופי. יש אלטרנטיבות אחרות למאסר.
יריב לוין
יכול להיות שצריך לעשות שינוי בעניין הזה ולומר בתוך המסגרת הזאת של חוות הדעת שקביעה של אי התאמה תהיה רק מטעמים מיוחדים וכן הלאה. זאת אומרת, להעביר איזשהו מסר שאומר שאלה מצבי קיצון. אתה מתאר מצב סופר קיצוני.


אני אומר לכם מה הבעיה הבסיסית שלי בעניין. אני חושב שתנאי הסף, מי עובר בכלל את הסף של כניסה לעבודות שירות, זה צריך להיקבע בתוך החוק ולא להכניס את זה בדלת האחורית דרך הסעיף הזה.
תמר בורשטיין
אבל אתה לא יכול לחייב מעסיק. הבעיה היא שהממונה עובד עם מעסיקים וולנטריים. זה לא גוף שאתה יכול להורות וכך יהיה. אתה חייב להביא את זה בחשבון. זה כמובן עד גבול מסוים ולבית המשפט יש את המילה האחרונה. אתה לא יכול להתעלם מן העובדה שהממונה לא מעסיק אותם אצלו אלא שהוא פונה למעסיקים. אפשר להסכים שהוא צריך להרחיב את מגוון המעסיקים ולתת יותר אפשרויות לאנשים, אבל עדיין זה יהיה דבר וולנטרי.
יריב לוין
אני לא חושב שיש לו חיים קלים.
תמר בורשטיין
אתה לא יכול להתעלם מן העובדה שבכל זאת אתה צריך למצוא מעסיק שיהיה מוכן להעסיק את אותו אדם. אתה חייב להביא את זה בחשבון. לכן, לקבוע תנאי סף, זה לא יפתור את הבעיה. אתה לא תוכל לחייב את המעסיקים לקבל את האנשים שלא עוברים את זה.
יריב לוין
אני מבין, אני ער לקשיים ושלא יובן משהו לא ברור, כי הרי ברור לחלוטין ואין לי שום ספק שאתם מחפשים לשים עד אחרון האנשים ועושים את העבודה. מה שאנחנו באים לעשות כאן זה לא לבחון עד כמה אתם עושים עבודה טובה או לא טובה אלא הנחת המוצא היא שאתם עושים את המקסימום האפשרי אבל אנחנו צריכים לבחון את זה מבחינת הכללים המנחים מכאן וקדימה, במנותק מהפרסונה המסוימת שעושה את התפקיד בדקה נתונה.
דניאל אקוקה
לכן אני רוצה לתת לך דוגמה שהיא ממש טריביאלית אבל היא נלקחת בחשבון. הגיע מועמד לעבודות שירות ואנחנו רואים ברקע שלו שהוא היה כבר מספר פעמים בעבודות שירות, ולא רק שהיה אלא הוא הפר את הכללים והייתה לו הפסקה מינהלית. או אפילו נלך למצב שהוא מבצע עבודות שירות. עשו לו הפסקה מינהלית ויש עוד בקשה. אנחנו שואלים את עצמנו האם הבן אדם הזה מתאים לעבודות שירות. עשינו לו הפסקה מינהלית כי הוא הפר את הכללים.
יריב לוין
בדיוק שם אני נמצא.
היו"ר דוד רותם
אתם יודעים שיש דבר כזה שנקרא תקנות השבים, שאנשים חוזרים בתשובה? שמעתם על זה?
דניאל אקוקה
בהחלט. אנחנו לכן לא נקבל החלטה כזאת או לא נעביר חוות דעת אם מדובר באדם שהיה לפני עשרים שנים וחל שינוי במצבו.
היו"ר דוד רותם
לא, לפני שבועיים זה היה.
דניאל אקוקה
אם זה היה לפני שבועיים ולאורך כל הדרך הוא הוכיח ונתנו לו את כל ההזדמנויות, זה משהו אחר.
יריב לוין
זה צריך להיות בתנאי הסף מלכתחילה. היום התנאי היחיד הוא שישה חודשים.
איילת טל
זה לא עובד. צריך להיות שם כדי לראות את המצב.
היו"ר דוד רותם
יש לי הרגשה והיא לא נוחה לי. אתם מנסים להעביר את הסמכות מבית המשפט אל הדרג המינהלי. אין לי שום בעיה שתבואו ותאמרו בואו נשלול מבית המשפט את הסמכות הזאת ונקבע שלממונה תהיה סמכות וכאשר אדם נדון לעד שישה חודשי מאסר, הממונה יחליט איפה הוא עושה את עבודות השירות והוא מחליט אם אלה עבודות שירות או לא.


אם אנחנו קובעים שבית המשפט הוא הקובע, כל הסמכויות הן בבית המשפט והוא מוגבל על פי חוק. הוא יודע מה מותר לו לראות, הוא לא מקבל בשום דרך עקיפה אחרת, והוא מחליט. שמעתי כאן בפעם הקודמת שהיו מקרים שהממונה אמר שאין לו מקום עבודה ואמר לו בית המשפט אף על פי כן.
רביד דקל
אני יכולה לתת לאדוני מקרים שאני לא זוכרת מה הייתה החלטת הממונה אבל בסופו של דבר נשלח האדם לעבודות שירות - קוראים לו צ'רלי אבוטבול – ובסוף עשינו הפסקה מינהלית.
היו"ר דוד רותם
זאת הייתה עסקת טיעון.
דניאל אקוקה
אני לא זוכר אם זאת הייתה עסקת טיעון, אבל העיקרון נשאר עיקרון. זאת דוגמה שאני יכול לספר עליה בקצרה כי היא מאוד מאוד חשובה.
היו"ר דוד רותם
איפה נקבע שמסוכנות היא קריטריון?
רביד דקל
צריך להשאיר את חוות הדעת בידי הממונה כי הוא יכול לקחת בחשבון את הקריטריון הזה כי הוא לא רוצה לסכן את הציבור.
היו"ר דוד רותם
בוודאי שלא, אבל אני סומך על בית המשפט.
רביד דקל
בית המשפט לא יכול לדעת את הדבר הזה.
היו"ר דוד רותם
אני לא רוצה לסכן את הציבור, את יודעת מה עמדתי בכלל לגבי עבודות שירות ומה עמדתי לגבי מאסרים, אבל אתם שלא רוצים לדאוג לציבור מתנגדים לזה.
רביד דקל
אדוני רוצה להשאיר את שיקול הדעת בבית המשפט, אבל לפי המגבלות בית המשפט לא יוכל לדעת את כל המידע הרלוונטי לעניין הזה משום שהוא מוגבל במידע שהוא יכול לקבל לפני גזר הדין. אז אדוני כן מפקיר את ביטחון הציבור.
היו"ר דוד רותם
אולי תציעו הצעה לתקן את החוק, אם אתם חושבים שאני מפקיר את שלום הציבור. אני לא מוכן שהממונה יגלה לו, אבל אתם מפקירים את שלום הציבור כי אתם אומרים שאתם לא רוצים לגלות לו.
רביד דקל
לא, אנחנו אומרים שאנחנו חושבים שיש הסדר לפיו יש חוות דעת שחוצצת בין המידע הגולמי.
היו"ר דוד רותם
עזבי את עבודות השירות. בית המשפט הולך לגזור את דינו של אדם והוא צריך להחליט אם הוא מכניס אותו לכלא לעשר שנים או לשנה או לשישה חודשים. אין עבודות שירות. למה אתם לא אומרים לבית המשפט שהאיש מסוכן, יש לו תיקים תלויים ועומדים? תשנו את החוק. אתם מפקירים את שלום הציבור ואתם באים אלי ואומרים שאני מפקיר את שלום הציבור.
רביד דקל
אנחנו נכנסים כאן לשיקולי ענישה ואדוני יודע מה עמדתנו ביחס לשיקולי הענישה. קודם כל האדם צריך להישפט והעונש שבית המשפט צריך לגזור צריך להיות על פי המשקל הסגולי של המעשה שהוא עשה.
היו"ר דוד רותם
בלי קשר למסוכנות שלה?
תמר בורשטיין
את המסוכנות אתה לומד מההרשעות. אם יש לו תיק נוסף, אתה מניח שבתיק הנוסף הוא יקבל את העונש הראוי.
היו"ר דוד רותם
בינתיים הוא הולך הביתה ומחסל עוד כמה.
תמר בורשטיין
הוא צריך לקבל בתיק הזה את העונש ההולם בתיק הזה.
דניאל אקוקה
אני מבקש להזכיר את הדוגמה שהועלתה כאן. היה לנו עובד שירות שידוע מעבריינות הפשע. אנחנו נתנו חוות דעת על אי התאמה ובסופו של דבר בית המשפט הורה שאנחנו נשבץ אותו. חוות הדעת שנתנו על אי התאמה נבעה מתוך הערכת מסוכנות פלילית ואנחנו כמובן הצטיידנו בכל המידע הרלוונטי בעניין הזה. בסופו של דבר קיבלנו אותו. כמובן - ואני אומר את זה במרכאות – לפעמים מוצאים את עצמנו מתחננים, ואולי זה בסדר, למעסיק מסוים שיסכים לקבל אותו ואכן אותו מעסיק קיבל אותו, אבל תוך כדי היותו עובד שירות קיבלנו מידע נוסף והתבקשנו להעביר אותו למקום אחר. ושוב, "התחננו" לאדם אחר ושם קיבלנו עוד הפעם מידע. החלטנו להפסיק לו את העבודה כי פחדנו שיבוא מישהו ויירה בו וחלילה יפגע לנו במעסיק או במי מעובדיו. ברגע שזה יקרה, אנחנו יכולים לאבד את המעסיקים האלה. כעבור מספר ימים, ממש מספר ימים, אותו עבריין הלך בנתניה ופשוט ניסו להתנקש בחייו ונפגעו כמה אזרחים שהיו סביבו. לכן במקום שלנו יש הערכת מסוכנות פלילית, יש לנו קושי לבוא למעסיק ולומר לו שהנה עובד שירות, מסוכנות פלילית, יש מצב שינסו להתנקש בחייו ויכול להיות שמישהו ייפגע. זה איזשהו מרכיב שהוא מרכיב קריטי וחשוב.
יריב לוין
אז הוא צריך לשבת בכלא.
היו"ר דוד רותם
אז יכול להיות מצב שאתם תאמרו שאנחנו לא ממליצים על עבודות שירות והאיש יקבל שלושה חודשים על תנאי. אז מה שקורה זה שלא רק המעסיק הוא בסכנה אלא חצי מדינת ישראל כי הוא יבוא לבקר אותי כאן בכנסת כדי להתלונן על משהו, ויחד עם זה יבוא גם המטען שירים גם אותי. אז בוא נדאג אנחנו לעצמנו ולא איכפת לנו מאחרים.
איילת טל
עבודות שירות זה לא של"צ. אדוני אולי צריך לומר כל הזמן את הטרמינולוגיה של החוק. מאסר בפועל מרוצה בעבודות שירות. זה מזכיר לנו כל הזמן שאנחנו מדברים על אדם שבית המשפט החליט להכניס אותו למאסר בפועל, ממש ככה – וכך גם פירש את זה בית המשפט העליון – והוא אומר לו שאם תהיה ילד טוב, הוא ייתן לו את הפריבילגיה – וזאת הגדרה של בית המשפט העליון – לרצות את המאסר הזה בעבודות שירות. מאסר ממש בפועל. כך זה נקרא.
היו"ר דוד רותם
זה בסדר בשביל הדיבורים. כשבית המשפט אומר שהוא דן אותו לשישה חודשי מאסר בפועל שיבוצעו בעבודות שירות, פירושו של דבר שבית המשפט אומר שאת הנאשם הזה הוא רוצה שיהיה לו מאסר בפועל, אבל הוא לא רוצה שהוא ישב בכלא אלא הוא רוצה שהוא יבוא כל יום הביתה ויעשה עבודות שירות. זה בדיוק מה שאומר בית המשפט.
יריב לוין
אדם שנדון למאסר בפועל, מה שהוא עשה יהיה לו מחיר של מאסר בפועל, אבל הוא לא רוצה שהוא ישב בכלא. לטעמי זה המקום בו עוברת ההבחנה. כל מה שאת אומרת הוא נכון, אבל מרגע שההחלטה היא שהאיש ירצה את המאסר שלו בעבודות שירות, צריך להכניס אותו למסלול של עבודות שירות. כאשר הוא שם, הוא צריך להתנהג כמו ילד טוב ואני כאן בעד לתת לכם את מקסימום הסמכויות. אני גם חושב שאתם לא צריכים "להיות גננת" של האנשים האלה. מי שנכנס ונמצא במקום ולא עושה את מה שהוא צריך, תבואו ותאמרו לנו שאתם רוצים לנהוג ביד יותר קשה ואני אומר לכם שאני באופן אישי אתכם. אני לא בעד זה שאתם תרדפו אחריהם אבל זה שונה מעצם הצורך הבסיסי קודם כל לשים אותו באיזשהו מקום.
איילת טל
הבעיה היא השיבוץ.
היו"ר דוד רותם
יש קבוצת אנשים שלא יכולה לקבל עבודות שירות.
תמר בורשטיין
אגב, זאת לא קבוצה וזה לא מזעזע שיש אנשים שלא יכולים לקבל עבודות שירות.
אופיר פינס-פז
אותי זה לא מזעזע וזה לא צריך לזעזע אותך.
היו"ר דוד רותם
בית המשפט רוצה לתת להם עבודות שירות. אתה המגן הגדול של מערכת המשפט.
אופיר פינס-פז
חלק מעבודות השירות הן תוצאה של עומס בבתי הסוהר. לפעמים שופט אומר שהוא רוצה להכניס את אותו אדם למאסר וזה מגיע לו לשבת במאסר, אבל הוא יודע שאין מספיק מיטות וכולי.
היו"ר דוד רותם
אוי ואבוי לנו אם זה כך.
אופיר פינס-פז
קראתי ניתוחים של מערכת המשפט בישראל ויש הרבה אנשים שבתי המשפט לא מכניסים אותם לבית סוהר למרות שהם היו צריכים להיות בבית הסוהר כי אין מקום.
היו"ר דוד רותם
לא, חס ושלום.
אופיר פינס-פז
זו המציאות בישראל.
היו"ר דוד רותם
פעם אמרו לי שיש אנשים שבית המשפט מזכה אותם כי יש לו עונש חובה והוא לא רוצה להטיל עליהם עונש גבוה מדיי. עם כל הכבוד, אני רוצה לומר לך משהו. אני מעריך את השופטים במדינת ישראל הרבה יותר ממך.
היו"ר דוד רותם
לכן מינו אותך לוועדה למינוי שופטים ולא אותי. אגב, אני מאוד שמח על כך אבל חובת ההוכחה היא עליך.
היו"ר דוד רותם
אני יודע.
אופיר פינס-פז
אני אעקוב אחריך.
היו"ר דוד רותם
זה היה איום.
יריב לוין
אני מקווה שתהיה מאוד לא מרוצה ממנו.
אופיר פינס-פז
אני מקווה שאני אהיה מאוד מרוצה ממנו.
היו"ר דוד רותם
אתה תהיה מאוד מרוצה ממני.


אני בהחלט סומך על שיקול הדעת של שופטים במדינת ישראל ואני חושב שכאשר שופט מחליט לשלוח אדם לעבודות שירות, יש לו את מלוא השיקולים לעשות את זה ואני רוצה שהסמכות, ההחלטה והידע יהיה אצלו והוא יהיה בעל שיקול הדעת. לכן אני גם לא אסכים שתהיה הפסקה מינהלתית ואם האסיר רוצה, שהוא יפנה לבית המשפט. לא. אתם רוצים להפסיק לו מינהלית, תלכו לבית המשפט שהוא יחליט. גם את זה אני רוצה לשנות.
איילת טל
אנשים ירצו את המאסר שלהם בעבודות שירות לא תקופה ארוכה ונינזף, אלא בכלל.
היו"ר דוד רותם
אני מציע שתבקשו לבטל בכלל את הנושא של עבודות שירות. אני מתחיל לקבל את הרושם שאתם חושבים שעבודות שירות זה עונש לעצמכם, לא לעבריין. אם זה כך, בואו נבטל את זה.
איילת טל
ממש לא.
היו"ר דוד רותם
אתם כל כך מתאמצים להשיג מקום עבודה וזה קשה, יש המון אנשים שהם מסוכנים, יש עברייני מין וכולי ולכן בואו נקבל החלטה שמשרד המשפטים יגיש הצעת חוק לבטל את עבודות השירות.
איילת טל
עדיין נהנים בכל יום משהו כמו 2,300 עובדי שירות שעושים את העבודה ורובם המכריע מסיים את עבודות השירות. בסופו של דבר צריך לראות גם את חצי הכוס המלאה.
היו"ר דוד רותם
אתם כל כך סובלים בשביל ה-2,300 אנשים האלה ואני לא מבין למה אני צריך לגרום סבל לקציני משטרה
דניאל אקוקה
אנחנו ממש לא סובלים. אנחנו עושים את זה באהבה. אנחנו שומרים על הקיים ונותנים לזה לגדול בקצב שהוא באמת יוכל להמשיך להתקיים. אנחנו יכולים להעלות על הדעת שנשלח אנשים שיש להם מסוכנות פלילית וחלילה יקרו כל מיני מקרים שלא נדע? באותם רגעים הרי אנחנו נשמיט את הקרקע מתחת לרגלינו.


באשר לעניין של אורך תקופת הריצוי, אני יכול לומר לכם שהאחוז המכריע של רוב עובדי השירות הוא לא מסיים בזמן וזה קורה כך כי החוק גם מאפשר לו לנהוג כך. אחוז בודד מעובדי השירות באמת מסיים בזמן וכל השאר באמת יכולים לגרור את זה ואנחנו גם רואים כאלה שגוררים את לשנה, לפעמים לשנתיים ולפעמים גם לזמן ארוך יותר.
היו"ר דוד רותם
לא הבנתי. מה זה גוררים את זה לשנתיים? איך זה יכול להיות? אני רוצה להבין. הוא מביא אישור שהוא חולה?
דניאל אקוקה
הוא לא מביא אישור. פתאום הוא החליט שהוא לא מגיע.
מיכאל בן-ארי
אז תכניס אותו לכלא.
היו"ר דוד רותם
עד הישיבה הבאה אני מבקש לקבל מכם נתונים שיאמרו לנו בכמה זמן מסיימים עבודות שירות לשישה חודשים.
אופיר פינס-פז
בוא נעשה את זה אחרת. תדווח לנו כל מה שאתה יודע ואתה חושב שכדאי שנדע.
היו"ר דוד רותם
אני רוצה את זה מפולח.
אופיר פינס-פז
חובת ההוכחה עליו.
היו"ר דוד רותם
אני רוצה לדעת כמה אנשים, כמה זמן לוקח בממוצע לסיים את עבודות השירות וגם תן לי דוגמאות שמראות למה אנשים הפסיקו ולמה זה נמשך לאורך שנתיים. תן לנו גם כמה דוגמאות כאלה, בלי שמות כמובן. אני לא רוצה לקבל שמות. אני רוצה לקבל מכם הסיבות שגרמו להפסקה מינהלתית לאנשים את עבודות השירות, פילוח לפי החלטות מינהליות.
אופיר פינס-פז
תביאו לנו כל מה שאתם חושבים שחשוב שנדע.
היו"ר דוד רותם
או שהעסק הזה הוא כישלון טוטאלי, או שהעסק הזה לא מנוהל נכון, או שבתי המשפט יצאו מדעתם.
תמר בורשטיין
יכול להיות משהו באמצע, שזה עובד אבל יש קשיים.
היו"ר דוד רותם
כדי שזה יהיה באמצע, אני רוצה לראות את החומר.
אופיר פינס-פז
יכול להיות שזה סיפור הצלחה אדיר.
היו"ר דוד רותם
לא, לפי מה שאני שומע כאן, שנתיים אדם עושה עבודות שירות שהוא צריך לסיים אותן בשישה חודשים.
נעמה מנחמי
השאלה כמה אנשים כאלה מבצעים בצורה כזאת את עבודות השירות.
היו"ר דוד רותם
הוא אומר המונים.
אופיר פינס-פז
יש כאלה שמבצעים את עבודות השירות ואחרי כן נשארים במקום העבודה?
דניאל אקוקה
כן, בוודאי. יש כאלה שמתחילים כעובדי שירות וממשיכים ברמה של מתנדבים, בוודאי.
היו"ר דוד רותם
מתנדבים כי כולם מלכ"רים.


אין עבודות שירות בשטחים הכבושים. החוק הבינלאומי אוסר להעביר אסירים כי זה בעל כורחם. ההתיישבות היהודית ביהודה ושומרון מותרת על פי המשפט הבינלאומי כי אנשים עברו לשם מרצונם. המשפט הבינלאומי אוסר להעביר אנשים בכוח. לכן כאשר ממשלת ישראל עקרה את ההתיישבות בחבל עזה, היא פעלה בניגוד למשפט הבינלאומי.
מיכאל בן-ארי
אם אני גר בקריית ארבע וקיבלתי עבודות שירות?
היו"ר דוד רותם
יאמר לך אופיר פינס שהוא מוכן לשלם לך פיצויים ותבוא לגור בארץ ותעשה את עבודות השירות בארץ. הוא חושב שאתה לא ראוי בכלל לעבודות שירות.
דניאל אקוקה
רציתי לציין נתון מאוד חשוב.
מיכאל בן-ארי
לפני כן, אני רוצה להמשיך את השאלה והשאלה תהיה כפולה. בסופו של דבר יש פה אפליה. אם אני גר בקריית ארבע ואני צריך לעשות עבודות שירות והאפשרות היחידה שלי היא מעבר לקו הירוק, זאת אומרת שאני צריך להגיע לקריית גת או לירושלים וזה אומר שאני צריך לצאת בבוקר, שעה נסיעה הלוך, שעה נסיעה חזור, ומעבר לזה אני צריך לעבוד.
אופיר פינס-פז
שב בבית סוהר.
מיכאל בן-ארי
אני מבין שמצדך כל המתיישבים צריכים לשבת בבית סוהר.
אופיר פינס-פז
חס וחלילה. אל תגיד את הדברים האלה.
מיכאל בן-ארי
יוצא שאותו אדם נפגע לעומת כל אזרח אחר שמקבל עבודות שירות. אם הוא גר בדימונה, הוא יכול להתנדב בדימונה.
היו"ר דוד רותם
לא. אני גר בירושלים ונותנים לי עבודות שירות ברמלה. זה קורה. הם לא חייבים לתת לי במקום המגורים שלי.
איילת טל
בדרך כלל אנחנו משתדלים שזה לא יהיה ממש באותו מקום.
מיכאל בן-ארי
מה זה לא באותו מקום? אדם בתל-אביב נוסע לראשון לציון?
היו"ר דוד רותם
אני מגיע הרבה יותר מהר בבוקר מקריית ארבע לירושלים מאשר מתל-אביב לראשון לציון.
מיכאל בן-ארי
אפילו את זה לא נותנים. אני חושב שצריך להיות סוג של פיצוי, אם החוק לא מאפשר להם להתנדב – ויש הרבה מוסדות והרבה עמותות ביהודה ושומרון בהם אפשר להתנדב. אני יכול לספר לכם על הרבה מקומות כאלה.
היו"ר דוד רותם
אני מתנגד לפיצוי לתושבי יהודה ושומרון.
מיכאל בן-ארי
אבל אם הוא נפגע?
היו"ר דוד רותם
חבר הכנסת אופיר פינס רוצה לתת להם פיצוי ואני מתנגד לזה.
מיכאל בן-ארי
אני לא מדבר על פיצוי כזה אלא אני מדבר על זמן הנסיעה של אותו אדם יחושב.
יריב לוין
אני לא מסתכל על זה בזמן של הנדון אלא אני מסתכל על זה בצד של העמותות. אם יש עמותה בקריית ארבע שהיא עומדת בדיוק באותם קריטריונים של העמותה בתל-אביב והיא מוכנה לקלוט את האיש, והאיש אומר שהוא מסכים, ניתן לו זכות סירוב ומי שלא רוצה, לא נכריח אותו. אם אדם אומר שהוא מוכן והוא רוצה לעשות את עבודות השירות בקריית ארבע, למה שלא ייתנו לו? איזו הצדקה יש לזה?
היו"ר דוד רותם
אני עסקתי פעם בעבריינים שקיבלו עבודות שירות.
מיכאל בן-ארי
גם במתנחלים?
היו"ר דוד רותם
רק במתנחלים ולצערי חלק מהם קיבל עבודות שירות כי אם אני הייתי השופט, אני מבטיח לך שהם לא היו מקבלים עבודות שירות. מה שקורה הוא שאתה בא ומספק מקומות עבודה. אני מרחם עליהם כי אני מודיע לך שאני יודע על אנשים שביצעו עבודות שירות, הם היו מגיעים ב-8 בבוקר, שני סנדביצ'ים, ספר, יושבים על הכיסא ומתנדנדים, קוראים את הספר, אוכלים את הסנדביצ'ים והולכים הביתה.
אופיר פינס-פז
למה אתה מרחם עליהם?
היו"ר דוד רותם
כי הם צריכים ללכת לבדוק אחר כך אם האיש רציני או לא.
אופיר פינס-פז
חשבתי שאתה מרחם על אלה שיושבים, קוראים ספר ואוכלים סנדביצ'ים.
היו"ר דוד רותם
אני גם מרחם עליהם כי אתה יודע מה זה לשבת חצי שנה ולקרוא ספרים?
אופיר פינס-פז
להם זאת באמת בעיה.
היו"ר דוד רותם
אני אמצא לך 5,000 עמותות שמוכנות לקבל את האנשים, אבל אף אחד מהם לא יעשה עבודות אלא כולם יבואו, יבקרו, יאמרו תודה וילכו. הם יבואו לעבודה ולא יבואו לעבוד.
קריאה
אני לא מקבל את הקביעה הזאת.
היו"ר דוד רותם
לא קבעתי את זה לגבי יהודה ושומרון. קבעתי את זה באופן כללי.


כאמור, אני מבקש לקבל את כל הנתונים. אני רוצה לדעת כמה נדונו, לכמה אנשים לא מצאתם עבודה, כמה אתם לא קיבלתם בגלל מסוכנות, כמה לא קיבלתם בגלל עבריינות, כמה פעמים הכריחו אתכם לקבל למרות שאתם המלצתם לא לקבל, מה קרה לאנשים האלה וכולי. אני רוצה לקבל הכל.
רענן גלעדי
כדאי גם לגבי המקרים בהם הם קבעו אי התאמה לבדוק לגבי כמה מהם הם חיפשו מקומות עבודה מעבר לרשימה של ה-400. לכמה באמת הם הצליחו למצוא מקומות עבודה מחוץ למסגרת הרגילה.
אופיר פינס-פז
אני יושב בוועדה הזאת כבר שנים ואני לא זוכר שפעם נכנסנו לנושא הזה של עבודות שירות. אני לא זוכר שראיתי נתונים בנושא הזה.
היו"ר דוד רותם
אתה יודע גם למה זה. כמה פעמים מאז אתה יושב בוועדה הזאת היה יושב-ראש כזה רציני?
אופיר פינס-פז
כל יושבי-ראש ועדת החוקה, חוק ומשפט, למעט החתום מטה, היו רציניים.
היו"ר דוד רותם
תודה רבה.

הישיבה ננעלה בשעה 10:30

קוד המקור של הנתונים