ישיבת ועדה של הכנסת ה-18 מתאריך 25/05/2009

הקמת נקודת משטרה בטיילת בטבריה בחודשי הקיץ יולי- ספטמבר , בכדי למנוע עימותים אלימים בין יהודים למגזר המיעוטים בימי שישי.

פרוטוקול

 
PAGE
16
ועדת הפנים והגנת הסביבה

25.5.2009


הכנסת השמונה עשרה






נוסח לא מתוקן

מושב ראשון

פרוטוקול מס' 8

מישיבת ועדת הפנים והגנת הסביבה

יום שני, ב' בסיוון התשס"ט (25 במאי 2009), שעה 11:30
סדר היום
הצעה לסדר היום (דיון מהיר) בנושא: הקמת נקודת משטרה בטיילת בטבריה בחודשי הקיץ, יולי-ספטמבר, כדי למנוע עימותים אלימים בין יהודים למגזר המיעוטים בימי שישי. הצעתו של חבר הכנסת ציון פיניאן
נכחו
חברי הוועדה: דוד אזולאי – היו"ר

יעקב אדרי

אריה ביבי

חנין זועבי

ציון פיניאן
מוזמנים
סנ"צ אפרים פרטנך, מפקד תחנת המשטרה בטבריה, המשרד לביטחון פנים

מפקחת גילת דנה, מינהל חברה ונוער, משרד החינוך

יעקב זיגדון, מנכ"ל עיריית טבריה

שמעון פיניאן, מנהל מחלקת אירועים, עיריית טבריה
מנהלת הוועדה
יפה שפירא
רשמה וערכה
אהובה שרון – חבר המתרגמים בע"מ
הצעה לסדר היום (דיון מהיר) בנושא
הקמת נקודת משטרה בטיילת בטבריה בחודשי הקיץ, יולי-ספטמבר, כדי למנוע עימותים אלימים בין יהודים למגזר המיעוטים בימי שישי

הצעתו של חבר הכנסת ציון פיניאן
היו"ר דוד אזולאי
בוקר טוב. ברוכים הבאים. אני פותח את ישיבת ועדת הפנים והגנת הסביבה כשעל סדר היום דיון מהיר אותו ביקש חבר הכנסת ציון פיניאן בנושא הקמת נקודת משטרה בטיילת בטבריה בחודשי הקיץ, יולי-ספטמבר, כדי למנוע עימותים אלימים בין יהודים למגזר המיעוטים בימי שישי.


ברשותך, הייתי מציע לשנות את שם ההצעה ולומר "כדי למנוע עימותים אלימים" וכאן לשים נקודה.
ציון פיניאן
אני מסכים.
היו"ר דוד אזולאי
אני חושב שבזה פתרנו את הבעיה. אי אפשר לתחם את האלימות. יושבים כאן אנשי משטרה והם בוודאי יכולים לאשר את הדברים ולומר שאת האלימות אי אפשר לתחם לא במגזר היהודי ולא במגזר הערבי וכי לצערי האלימות נמצאת בכל פינה. רק בשבת האחרונה שמענו על אלימות בנהיגה שכמעט עלתה בחיי אדם ועוד היה נטויה לגבי המקרים


כנראה שבעונת הקיץ הטיילת בטבריה הומה, ואני מעיד על כך גם באופן אישי כי אני מבקר במקום לעתים קרובות ואני רואה מה קורה שם. המקום הומה ועל כך בוודאי שצריך לברך, אבל ברגע שיש אלימות וזה מונע מאנשים הגונים להסתובב במקום, זה בוודאי צריך להטריד את כולנו.


אני רוצה לבקש מחבר הכנסת היוזם, חבר הכנסת ציון פיניאן, להציג את הדברים ולאחר מכן ניגש לדיון.
ציון פיניאן
תודה רבה כבוד היושב-ראש. קודם כל, אני שמח על התיקון ואכן לאחר "אלימים" נשים נקודה.


ליושב-ראש יש גם זיקה טבריינית מאחר שהבן שלו תושב טבריה. אני שמח שמשתתף אתנו גם חבר הכנסת אריה ביבי שהיה ניצב במשטרה ומכיר את כל הנושאים האלה מקרוב מאוד.


בטבריה, בחודשים יולי, אוגוסט, ספטמבר ואוקטובר, עד אחרי החגים, יש מקום להתקהלות או לבילויים בטיילת בטבריה. הטיילת בטבריה היא על שפת הכינרת והמבקרים בה שותים בירה וכולי וכטוב לבם בבירה מתחילה מהומה כאשר בדרך כלל זה מסתיים בחלק מהמקרים במעצרים ובחלק מהמקרים בחדר המיון בבית החולים פוריה, אבל הייתה תקופה אחת – ונמצא כאן ניצב משנה בדימוס זיגדון – כאשר הוא הנהיג מה שנקרא נקודת משטרה בטיילת בטבריה ובאותה שנה ותשקוט הארץ. באותה שנה היה שקט תודות לכך שקמה נקודת משטרה במקום. לאחר מכן, כנראה מסיבות תקציביות – כך בכל אופן נאמר לנו במשך השנים – נקודת המשטרה בוטלה והתקיים שם סיור קהילתי שאני מכיר ביכולתו, אבל בפעילותו יש לו גם את המינוסים והוא לא יכול להתנהג כמשטרה שלכל דבר, מה עוד שהאזרח או אותו נער או אותה נערה לא מסתכלים עליו כמו על שוטר.


אין לי כאן חלילה כוונות לגבי יהודים והמגזר אלא אני אומר שכולם אשמים וכולם יכולים להיות טובים. ההצעה שלי באה כדי למנוע עימותים גם בין יהודי ליהודי, גם בין ערבי לערבי וגם בין יהודי לערבי וגם בין ערבי ליהודי. זאת המטרה שלי ולכן אני שמח שנמצאים כאן נציגי המשטרה שיעידו על מה שקורה שם. אנחנו בפתח חודש יולי וטבריה הומה אדם.


אחרי שנגמר הבילוי בטיילת בטבריה, בשעה 2:00 או 3:00 לפנות בוקר לפאבים בטבריה וגם שם מה שהתחיל בטיילת נמשך. למישהו לא נותנים להיכנס כי הוא קצת שיכור, לאחר לא נותנים מסיבה אחרת אבל מה שקורה הוא ותהום כל העיר. מכאן עד חלילה וחס – אני יכול להעיד אפילו מעדות משפחתית – אנשים שלא מעורבים באירועים, מקבלים מכות רציניות וזה אף מגיע לדקירות.


הבנתי מאנשי התיירות בטבריה – אנחנו עיר תיירות עם כמעט 5,000 חדשים – שהקיץ הזה טבריה תהיה הומה מאוד ויגיעו אלפים ואפילו מאות אלפים שיתחילו את הבילוי שלהם ביום שישי. כאמור, אפשר למנוע את מה שקורה והייתי לי גם שיחה עם שר המשטרה בנושא ואני מקווה שהוא רואה את זה עין בעין אתנו ביחד. אני רוצה שהיושב-ראש יחד אתנו נקבל המלצה או החלטה בנושא הזה כך שתוחזר עטרה ליושנה, שתוחזר תחנת המשטרה בחודשי הקיץ.
היו"ר דוד אזולאי
בעניין הזה של להחזיר עטרה ליושנה אין בינינו חילוקי דעות.
ציון פיניאן
אני מקווה שההחלטה תהיה להקים נקודת משטרה, לעשות סדר בנושא הזה ולמנוע הרבה כאב.


דיברו אתי הרבה מאוד תיירנים וביקשו לקיים את הדיון הזה בשקט כדי לא לפגוע בתיירות. אם כן, אני עושה את זה בשקט למען כל החברים וכדי לא לפגוע בתיירות כי טבריה חיה מתיירות. 22 אחוזים מהארנונה בטבריה מגיעים מתיירות והעיר אכן הפכה לעיר תיירות וקצת מתחרה עם אילת למרות שהיא עדיין רחוקה בתחרות.
אריה ביבי
אדוני היושב-ראש, הוא עשה את זה בשקט ואכן לא נוכחים כאן הרבה חברי כנסת. הדברים המוצעים צריכים להיות אמורים לא רק לגבי טבריה.
היו"ר דוד אזולאי
זה נשאר כאן בחדר ולא יוצא החוצה.
אריה ביבי
אני חושב שמה שהציע חבר הכנסת פיניאן צריך להיות לגבי כל מרכזי התיירות בארץ. לדעתי במרכזי התיירות אנחנו לוקים בחסר בזה שמגיע לכאן תייר ואנחנו לעתים מראים לו את הפנים המכוערות של הישראלי ולא את הפנים היפות. בזמנו, כשהייתי ראש אכ"א במשטרה, הקמנו משטרת תיירות. חלק גדול ממשטרת התיירות היה מבוסס על השם משא"ז אבל בדיוק ברגע שאתה צריך את אנשי המשא"ז, הם יוצאים לחופשות כי אלה חופשות הקיץ ואז אתה צריך את המתנדבים והמתנדב אומר לך שהוא פה ושם ודווקא כשאתה צריך אותו, אתה נתקל בבעיה. למשטרה עצמה – אני גם יושב-ראש השדולה למען המשטרה – יש שמיכה והשמיכה הזאת, כשהיא מרימה אותה לראש, היא מגלה את הרגליים, כשהיא מורידה אותה לרגליים, הראש בחוץ. אכן, יש בעיה.


אומר מה כן אפשר לעשות ואני נותן כאן כמה הצעות לסדר ואם אדוני היושב-ראש יאמץ אותן, יהיה טוב.


במשרד החקלאות במקרים של גניבות חקלאיות, אם זאת צנרת או דברים אחרים, נתנו למשמר הגבול משרות לנושאים האלה כדי שישמרו על החקלאים. אני הייתי אומר שמשרד התיירות יכול כאן לתת למשטרה משרות לתפקידים הספציפיים האלה. לא תמיד מדובר במשרות בכוח אדם אבל אפשר לתת ניידות, אפשר לתת גם ספינות, כפי שקיים באילת, ואפשר לתת גם שווה משרה.
חנין זועבי
מה הקשר בין משרד התיירות לבין המשטרה?
היו"ר דוד אזולאי
אין קשר אבל הוא אומר שמדובר על אזור תיירות.
אריה ביבי
זה אזור תיירות. אני מדבר על ירושלים, אני מדבר על טבריה, אני מדבר על אילת, אני מדבר על עכו, אני מדבר על נצרת, אני מדבר ככלל.


יש עוד מקום אחד שאפשר לדלות ממנו כוח אדם והמשטרה יכולה לסמוך על הדבר הזה. בצבא הרבה פעמים משחררים הרבה חיילים ממחזור ואפילו לא מגייסים אותם. הצבא נותן היום לשח"ם – אלה שבשירות חובה במשטרה, שירות חובה מיוחד - איקס חיילים לטובת המשטרה. הוא נותן את זה גם לשירות בתי הסוהר. לא מזמן הארכנו את החוק הזה. מאחר שהוא נותן איקס אנשים, שייתן איקס פלוס והפלוס הזה יהיה לטובת התיירות ורק לטובת התיירות. הוא נותן נניח 200-300, המשטרה מתרגמת את זה למפקדים ולחיילים, ואז המשטרה לוקחת למשימות אחרות נניח 20 כאלה ובמקומם נותנת 20 מפקדים, ולכל מקום יוקצה או השוטרים האלה או שוטרים ותיקים. אם המשטרה לוקחת נניח 200, היא נותנת בתמורה 200 אחרים. אלה יהיו לטובת הנושא התיירותי. אני יודע שלא רק בתיירות מדובר אלא מאחר שהייתי יושב-ראש הרשות למלחמה בסמים אני יכול לומר לכם שבקיץ – גם בטבריה, גם באילת, גם במקומות אחרים – הייתי שולח מפקחים מטעמנו ולאוזן קשה לשמוע את הדברים שאנחנו ראינו. גם כאן הטיפול הזה של מעין משטרת תיירות, להגדיל אותה בתמורה לחיילים ושמשרד התיירות ייתן את האמצעים, לדעתי זה הפתרון.


לבוא למשטרה ולומר למפקד תחנה שיש לו איקס אנשים שהוא לא יודע לאן להפנות אותם, אם זה להפנות אותם לסיור או להפנות אותם לחקירות או לתנועה או לבעיות של תושבים, זה יהיה קשה. יושב כאן מפקד תחנה והוא יכול להעיד על כך. אני מכיר את התחנות וביקרתי בכל התחנות, ואני אומר לכם שהיום אין תחנה במדינת ישראל שיכולה לומר שהיא מבצעת את כל המשימות ושיש לה מספיק כוח אדם לכל המשימות. אם תשאל מפקד תחנה איך הוא רוצה לפעול, יהיה צריך להכפיל פי שלוש את מספר השוטרים שיש לו.
היו"ר דוד אזולאי
לכן לצערנו אנחנו נראים כפי שאנחנו נראים.
אריה ביבי
את השוטרים לא צריך להאשים.
היו"ר דוד אזולאי
חס ושלום. לא האשמתי אף אחד. אני רק אומר עובדות וכי אנחנו מכירים את זה.
אריה ביבי
הם כולם פטריוטים והם עושים את הדברים האלה מכוח שליחות ולא מכוח משכורת.
היו"ר דוד אזולאי
הרעיון הוא רעיון מבורך, אבל לצערי הרב אנחנו מכירים את זה גם בזוויות אחרות והלוואי שאני טועה. הרי מה שיקרה בסופו של דבר זה שכשאתה בא היום למשרד התיירות, הוא אומר שאת אותה שמיכה שיש במשרד לביטחון פנים, גם לו יש אותה.
אריה ביבי
אבל לצבא אתה יכול לומר והוא ישמח לתת.
היו"ר דוד אזולאי
אני מרים את הכפפה ואני מוכן לפנות לשר לביטחון פנים ולהעלות בפניו את הרעיון הזה. אל תשכח שבנוסף למה שאמרת, יש גם את השיטור הקהילתי ואני מניח שמר זיגדון תכף יאמר לנו מה תפקידו של אותו שיטור קהילתי בישוב.
אריה ביבי
אדוני היושב-ראש, לא רציתי להמשיך את הדברים, אבל כתבתי חוברת בת 200 עמודים והיא דנה בנושא של משטרה עירונית. גם בפן הזה של משטרה עירונית - נכון שהמשטרה לא אוהבת לשמוע את זה, אבל אם תרצה, אני מוכן להביא לך את החוברת - היא יכולה לחסוך למשטרה הקלאסית הרבה מהעבודה שלה.
קריאה
אתה תומך במשטרה עירונית?
אריה ביבי
כן. אני לא רק תומך אלא אני אחד היוזמים. את מה שאני כתבתי, אחרים לקחו את המצע שלי, אבל לא איכפת לי. את החוברת אני יכול לתת למי שרוצה.


אדוני היושב-ראש, כשאתה עושה משטרה עירונית, אתה יכול לעשות אותה בערים שם המצב הסוציו-אקונומי של האוכלוסייה הוא חזק אבל אתה לא יכול לעשות זאת בכל עיר. אפשר לעשות את זה בתל-אביב, אפשר לעשות את זה בהוד השרון, אבל אי אפשר לבוא לטבריה שם המצב כלכלי הוא בעייתי ולהעמיס עליה עוד מאה שוטרים עירוניים, למרות שיש רווח בזה.
חנין זועבי
שאלה והערה. לא נכחתי בתחילת הדיון ולכן אני שואלת האם הייתה עלייה במקרי האירועים בטבריה? האם יש מאפיין לאומי או יותר פלילי באירועים האלה?
ציון פיניאן
החלטנו שלא נדבר על הצד הלאומי.
היו"ר דוד אזולאי
בפתיחת הדיון החלטנו שהנושא יהיה הקמת נקודת משטרה בטיילת בטבריה בחודשי הקיץ, יולי-ספטמבר, כדי למנוע אלימות בטיילת. זה כרגע הנושא שעומד על סדר היום.
ציון פיניאן
אפשר לייחס את זה גם לעכו, לירושלים ולמקומות אחרים.


לרישא של דבריך, במידה שיש נקודת משטרה – והיינו כבר בסרט הזה – האירועים האלימים שאפו לאפס וכאשר לא הייתה נקודת משטרה, האלימות עלתה במאות אחוזים.
חנין זועבי
אתה יכול להגיד את זה על עכו?
ציון פיניאן
אני מדבר על טבריה ולא על עכו. כשנגיע לעכו, יש לי גם מה לומר ובוודאי גם ליושב-ראש כתושב עכו.
היו"ר דוד אזולאי
כרגע הנושא שעל סדר היום הוא האלימות בטיילת של טבריה ואני מעדיף שנתמקד בעניין הזה.


כאמור, אנחנו עוסקים בנושא האלימות ואיך נותנים מענה. הועלו כאן כמה הצעות ואנחנו בהמשך נדון בהן.


מר זיגדון, אתה בטח תוכל לדבר בשני כובעים, בכובעך לשעבר ובכובע הנוכחי כמנכ"ל העירייה.
יעקב זיגדון
שלום לכולם, שלום ליושב-ראש, לחברי הכנסת, לאורחים. אם אנחנו מדברים על אלימות, לא הייתי אומר אלימות לשמה אלא הייתי אומר עיר תיירות שמנקזת לתוכה מכל עם ישראל ובזווית הזאת צריך לראות אותה. טבריה היום מכניסה אורחים, מקבלת אורחים, וזאת עיר שכדאי לבקר בה ומומלץ לבקר בה. אני מקווה שבקיץ יהיו כמה שיותר אנשים.


בטיילת שלנו יש קובץ גם טברייני וגם כל עם ישראל שמגיע לבקר בסובב כינרת. נקודת משטרה במקום זה דבר שיכול לעשות רק טוב לא רק לתיירות אלא לכל העיר טבריה כי הטיילת הזאת מנקזת את הכל, גם את תושבי האזור, גם את הכפרים באזור וגם את כל התיירות שמגיעה לאזור. נקודת משטרה גם נותנת ביטחון מעבר לאלימות, ואני לא מדבר על אלימות. אנחנו מצויים בתוך התוכנית של המשרד לביטחון פנים, מה שנקרא עיר ללא אלימות, ולהפך, אפי ידבר יותר בהרחבה, אנחנו מפגינים ירידה בכל הנתונים השליליים ורווחה בנתונים החיוביים.


כיום מיקמנו מצלמות בנקודות קריטיות בעיר ואנחנו יושבים וצופים בהן כמעט סביב השעון. מורות הנוער שלנו עושות מה שנקרא מעגלי שירה ומעגלי ריקודים גם לאורך הטיילת כדי לחבר את הנוער באופן החיובי.


אני מאוד בעד הקמת הנקודה. ראינו שנים בהן הנקודה הייתה קיימת, אז הייתה רווחה במקום.
היו"ר דוד אזולאי
יש לכם איזושהי סטטיסטיקה שמעידה על כך שיש עלייה באלימות באותה תקופה שהסירו את נקודת המשטרה בטיילת?
יעקב זיגדון
סטטיסטיקה היא החיים. מעבר למספרים, אולי אפי ירצה להיכנס לזה.
היו"ר דוד אזולאי
כמה זמן עבר מאז הוסרה הנקודה הזאת מהמקום?
יעקב זיגדון
כמה שנים.


אני אומר לאפי ואני אומר לוועדה שאם אנחנו מדברים על השוטרים הקיימים בתחנה שיצורפו לנקודה, לא עשינו כלום כי התחנה לא מסוגלת לעשות זאת עם מה שיש לה.
היו"ר דוד אזולאי
לא, ברור שאנחנו מדברים כאן על תוספת. אנחנו לא רוצים שזה בסופו של דבר יבוא על חשבון האזרחים בטבריה.
יעקב זיגדון
אנחנו כעירייה מוכנים לעשות הכל כדי להקים את הנקודה ולסייע.
היו"ר דוד אזולאי
מה עם השיטור הקהילתי שלכם? הוא פעיל בטיילת?
יעקב זיגדון
השיטור הקהילתי שלנו יחד עם התחנה שלנו, יש שתי ניידות, במיוחד בסופי שבוע כמעט סביב השעון. גם הפקחים שלנו מצויים במקום אבל זה לא מספיק. צריכה להיות בולטות של שוטרים שגם נותנים ביטחון וגם מונעים אלימות.
היו"ר דוד אזולאי
אין ויכוח בעניין הזה. כולנו כנהגים יודעים שכאשר יש נוכחות של המשטרה על הכבישים, זה מתבטא בנהיגת הנהגים. בכל מקום, כשיש אנשי משטרה, יש מניעה, אבל כמו שאמר כאן חבר הכנסת ביבי, אנחנו בבעיה ואני מנסה לחשוב איך נותנים מענה. מצד שני – אני אומר את זה גם למשטרה – אי אפשר להתעלם מכך שלא מדובר בהקמת נקודה קבועה למשך כל ימות השבוע אלא מדובר על זמן ומקום. הזמן הוא סופי שבוע, כשזה בעיקר יום שישי ושבת, וחודשי הקיץ בלבד, כאשר אז בעצם יש יותר תנועה של תיירים ושל אנשים שמגיעים למקום. צריך לחשוב איך עושים את זה. אני אומר שלעירייה בסך הכל יש הנאה מכך שבאים תיירים והיא לא מפסידה מזה. יכול להיות גם העירייה צריכה להירתם למאמץ הזה ולמצוא את הדרך יחד עם המשטרה ולראות איך נותנים מענה. אין ויכוח בינינו על כך שנוכחות המשטרה בטיילת אומרת הכל.
אפרים פרטנך
שמעתי ונהניתי לשמוע את הדברים שנאמרו לפניי. אני חושב שבכל זאת אנחנו מדברים כאן על אלימות. אני רוצה להוסיף כאן את הנושא של הטרדות מיניות. אני חושב שעיקר הבעיה שלנו היום, חוץ מהאלימות שצוינה כאן, הוא נושא של ההטרדות המיניות. לצערי הטרדה מינית היא הטרדה שמתקיימת בין עובד לבין מעסיק ולא ברחוב, כך שאם עובר איזשהו צעיר ואומר אמירות בוטות כלפי אישה גם בנוכחות בעלה, אין פה עבירה פלילית.


אני מציין את זה כי כשאני בודק את מספר האירועים של התקיפות המיניות, אנחנו מדברים על בסך הכל ארבעה אירועים בשנת 2008 ושני אירועים השנה, כלומר, מספרים מאוד נמוכים, אבל זאת לא המציאות. המציאות לא טובה.
יעקב אדרי
זאת אומרת, ארבעה מתלוננים.
ציון פיניאן
ארבעה שעונים לקריטריון של הטרדה.
אפרים פרטנך
אני מדבר על תקיפה מינית. תקיפה זה כבר אקט שאתה מבצע פיזית והטרדה מינית זה משהו שהוא לא בגדר עבירה פלילית. הטרדה מינית ברחוב, לא הטרדה בין עובד ומעסיק, היא לא עבירה. מאחר שזאת לא עבירה פלילית, אתה יכול להגיש תביעה אזרחית אבל לא מעבר לזה. לכן גם אין טיפול בזה.


הבעיה הגדולה היא שאתה יכול להסתובב עם אשתך ברחוב, תעבור חבורה של צעירים מולך ויטרידו את אשתך ויאמרו לה כל מיני אמירות שהן לא במקום, ואתה כמובן תגיב וזה יהפוך להיות אלימות, או לא תגיב, אבל זאת תחושת הביטחון. זה שבאים ומדברים על פגיעה בתחושת הביטחון, על חוסר ביטחון, זאת הכוונה ולא אלימות. באלימות אני יודע לטפל. באלימות אני מגיע ואני מבצע מעצרים, והשנה יש לי 45 מעצרים עד תום הליכים בגין נושא של אלימות. העבודה שאנחנו עושים היא עבודה טובה.
היו"ר דוד אזולאי
45 מעצרים עד לתום הליכים?
אפרים פרטנך
כן, עד לתום ההליכים.
היו"ר דוד אזולאי
במשך שנה.
אפרים פרטנך
השנה. בשנה שעברה היו לי פחות.
היו"ר דוד אזולאי
זה רק מחזק את זה שאכן יש אלימות כי אחרת איך מסבירים את זה?
אפרים פרטנך
אני יודע לטפל באירועים של אלימות כשהם כבר התפתחו. אני מגיע, אני מבצע מעצרים ואני מפנה לשם את הכוח. אני מפנה את כל המשאבים שלי לטיפול באירוע. אני מוטרד מכל מה שמתרחש בין לבין. יש לנו שני קטעים שהם מאוד מאוד בעייתיים בטבריה, האחד הוא הקטע של הטיילת והקטע השני הוא ההמשך של הטיילת בקטע של חמי טבריה. היום בחורה לא יכולה – כך לפחות אנחנו שומעים – לרוץ עם טרנינג בלי שמישהו יציק לה.
ציון פיניאן
מי המציקים? אלה תושבי טבריה?
אפרים פרטנך
כולם. אני לא יכול לציין מי הם וזה לא המקום למקם. טבריה היא עיר תיירות ונאמרו כאן דברים מאוד חכמים. זאת עיר שמרכזת את כל הפעילות התרבותית ופעילות הבילוי והפנאי של כל תושבי הסביבה ושל תיירים. זאת אומרת, טבריה היא עיר כזאת שכוללת את כל מי שרוצה לבוא ולבלות ואין סיבה שזה לא יהיה כך. לומר מי ומה, אני לא חושב שזה המקום כי זה קורה במגוון הרחב.


צריך לתת מענה.
היו"ר דוד אזולאי
כשאדוני אומר שצריך לתת מענה, למה אתה מתכוון?
אפרים פרטנך
בדיוק לזה אני מגיע. אנחנו עשינו בדיקה איפה הבעיות העיקריות שלנו ואנחנו מגלים שעיקר הבעיה היא בסופי שבוע ובתקופת הקיץ מאחר שעיקר הפעילות היא בתקופה הזאת. הוחלט על פרוייקט שנקרא כוח טיילת. זה כוח שאני מקצה מתוך המשאבים שלי, מתוך כוח האדם שלי, לטובת הטיילת על פי ניתוח של פשיעה. אני מקצה על פי ניתוח של בעיות, לפי מה שגילינו בשנה שעברה, ואכן ראינו שעיקר הבעיה היא בשעות הערב, מרדת החשכה ועד פחות או יותר 3-4 בבוקר. בשעות האלה צריך לשים כוח מיוחד שיהיה בטיילת כדי למנוע אירועים.
היו"ר דוד אזולאי
הכוונה היא ממלון "הרימונים".
אפרים פרטנך
מהקטע של "קיסר" עד המדיד ולקטע של חמי טבריה.
ציון פיניאן
"הרימונים" הוא קו ההפרדה בין הטיילת לחמי טבריה.
אפרים פרטנך
זה קטע נוסף.


אנחנו מקצים לשם כוח. כמובן שהכוח הזה בא על חשבון כוחות אחרים. אין לי כוח נוסף שאני יכול להוציא. אני מוריד מכוח אחר ואני מקצה לטובת הפעילות הזאת. הכוח הזה מוגבל ביכולות שלו. אני לוקח שני חוקרים, שני סיירים ושני מש"קים ואני מעבה את המערך במהלך השבוע. יוצא שבערך בכל לילה יש לי בין שלושה לארבעה שוטרים בתקופת הקיץ. זה כמובן בא על חשבון פעילות אחרת אבל אין לי ברירה.


בסוף שנה שעברה התקיימה הערכת מצב נוספת עם מפקד המחוז ומפקד המרחב והוחלט על הקמת מש"ק תיירות, מהלך מאוד מאוד חכם ורעיון מצוין כי צריך דבר כזה בכל מקום. אני חושב שבטבריה, בגלל האופי של המבלים במקום, נחוץ יותר מאשר במקומות אחרים. צריך את השוטר שעומד שם במקום פיזית ונותן את תחושת הביטחון. אפשר לראות את זה בתורכיה, כאשר אתה הולך וכל כמה מאות מטרים יש לך שוטר, דבר שנותן הרגשה טובה ולא משנה אם הוא שוטר כזה או שוטר אחר. אני עדיין חושב שצריך לעשות את זה. המספרים לא גדולים ולפי דעתי זה מחויב המציאות.


נכון להיום החלטנו על הקמה של מש"ק תיירות. יש לנו שני שוטרים שהקצינו על חשבון פעילות משא"ז התנדבותית אחרת במקומות אחרים בעיר לטובת הטיילת. זה יהיה מש"ק תיירות, שני שוטרים שיהיו שם משמרת אחת ביממה כי אי אפשר יותר מזה פלוס כוח הטיילת. כמובן שאנחנו צריכים שיוקצה לנו שם מקום בולט שמאפשר לתיירים ולכל מי שמבקר לבוא ולראות שלט גדול עליו כתוב משטרה, כאשר הכוונה היא לתת מענה ביטחוני במקום.
היו"ר דוד אזולאי
יש להם סמכויות של שוטרים?
אפרים פרטנך
המש"קים האלה הם שוטרים.


יש לי הסתייגות לגבי נושא של שח"ם. שח"מים הם חבר'ה מעולים ואני מאוד מאוד מעריך את הפעילות שלהם, אבל יש בעיה עם ההפעלה שלהם בפעילות שלנו. אנחנו לוקחים חיילים צעירים שעדיין אין להם את הניסיון ומכניסים אותם לטיפול בנושא של אלימות פרופר וכאן אנחנו צריכים יותר את השוטרים המנוסים הוותיקים, אלה שיודעים להרגיע, אלה שיודעים גם להגיב בתקיפות כשצריך. אני חושב שהמענה במקרה הזה הוא לא שח"ם אלא שוטר ותיק שיכול באמת לעשות את העבודה.


קשה לי לתת כאן נתונים אבל אני יכול לתת נתונים לגבי כמה מקרים היו בטיילת בשנת 2007, אז היו 154 אירועים מתוכם הוגשו 50 כתבי אישום. בשנת 2008 היו 101 אירועים, מתוכם הוגשו 33 כתבי אישום. השנה יש 42 מקרים, מתוכם הוגשו 12 כתבי אישום.
היו"ר דוד אזולאי
השנה, אתה מדבר על 2009, שזה חמישה חודשים.
אפרים פרטנך
חמישה חודשים.
היו"ר דוד אזולאי
עדיין העונה הבוערת לא התחילה.
אפרים פרטנך
ודאי.


אתה יכול לבדוק את זה. בתחילת השנה היו אירועים מאוד מאוד קשים וזה אולי לא המקום לפרט, אבל כולם שמעו על המסגד, על האלימות שהייתה שם, על המעצרים שביצענו, אלימות מאוד מאוד רצינית ונכבדת וכל אירוע הוא אירוע בצבע. אני כן חושב שצריך להקים שם כוח טיילת, לא על הבסיס של כוח התחנה כי כשתהיה לי בעיה, אני אסיט את הכוח לאותה בעיה שיש לי כי אין לי ברירה.
היו"ר דוד אזולאי
בכמה שוטרים מדובר כדי לתת מענה לבעיה הזאת? אנחנו מתמקדים בסוף שבוע ובחודשי הקיץ האמורים.
אפרים פרטנך
זה שונה בתקופת הקיץ כי בתקופת הקיץ יש יותר פעילות. אנחנו צריכים משעה 19:30-11:00 בבוקר ועד שעה 4:00-5:00 אחר הצהרים. זה אומר לפחות שתי משמרות מתואמות וזה המינימום. בכל משמרת כזאת בשעות היום אני יכול להסתפק בשניים-שלושה שוטרים אבל בשעות הערב ממש לא. בשעות הערב, אם אתה נכנס לקטטה עם כוח נחות, תצא כשידך על התחתונה.
אריה ביבי
לא מדובר על כך שאתה שם אותם וזהו. הרי אם יש לך קטטה, הסיור של העיר גם הולך לשם.
אפרים פרטנך
זה מובן מאליו. כל אירוע של קטטה, כל הניידות של התחנה רצות לשם. אמרתי שאני מסיט, כי אם יש אירוע של קטטה במקום אחר ויש כוח שהקדשתי מהכוח שלי, אני אריץ גם את הכוח הזה לשם. אם יש כוח מיוחד לנקודה מסוימת, אני לא אזיז אותו משם.
אריה ביבי
אתה מדבר על 12 שוטרים אבל אתה מגבה אותם גם במשא"ז. הוא יודע לעשות את זה יותר טוב מכל אחד כאן.
גילת דנה
האמירה שלי היא כמובן אמירה של מערכת החינוך ואני גם בקשר עם הגורמים בטבריה ועם המפקחים שלנו. אין לי ספק שכאזרחית וגם כמערכת החינוך אנחנו מחייבים את הנוכחות הפעילה של המשטרה. צריך לחשוב איך לגבות ולעבות אותה כי הרצוי שלך, אני מאוד מקווה שהוא יוכל להתממש אבל כולנו יודעים את צורכי, יכולות כוח אדם ומשאבי כוח אדם. לכן צריך לחשוב על עיבוי בעזרת כוחות סמי מקצועיים ובלבד שתהיה נוכחות פעילה ונראות, משמע, אנשים שהוכשרו. אני יודעת שיש אצלכם סיירת של סטודנטים יחד עם רכזים.
אפרים פרטנך
יש סיירת סטודנטים, יש סיירת הורים.
גילת דנה
אני מציעה דבר יותר גדול. דיברתי גם עם אזרחים כי חלק מהתושבים הם גם אנשים שלנו ממערכת החינוך ובפיקוח במחוז ואומרים לי שתחושת מוגנות של התושבים יורדת משנה לשנה. כמו שאתה אמרת, הוא עם אשתו לא ילך לשם והוא כן הלך לשם קודם לכן והוא כן אוהב ללכת לשם, אבל היום הוא נמנע ולא ילך לשם וזה בגלל כל התיאורים הרכים שתיארתם, כי יש תיאורים הרבה יותר קשים.


כמו שביקשת שהדיון יהיה דיסקרטי ובשקט, בואו לכו על איזושהי סיסמה של קיץ מהנה ובטוח בטבריה אבל לשים את הדגש על החיובי, קיץ מהנה. שימו איזשהו סלוגן אחר שמושך את התיירים אבל מאפשר הגנה.
היו"ר דוד אזולאי
זה לא ימנע. אני חושב שיש דברים בגו. אני חושב שאם באים עם מסר של אלימות, גם מי שלא שמע, שומע עכשיו ויחשוב פעמיים אם להגיע לשם. הגברת דנה מציעה הצעה שאני חושב שהיא בכל זאת טובה. במקרה הזה הרשות המקומית צריכה להרים את הכפפה.
גילת דנה
נכון. אני רק זורקת הצעות ואני אומרת שברשות המקומית ודאי אתם עושים את זה, אבל צריכה להיות היערכות לקיץ מהנה ובטוח, או שתקראו לזה בשם אחר, עם כל הגורמים, עם הנוער, עם מחלקת נוער במשטרת ישראל אתה אנחנו עובדים כתף אל כתף והם ישמחו לבוא ולתת את האימפוט שלהם, ולעשות מהלך בעיר שיורגש, שהתושבים עצמם ירגישו, ובוודאי גם מי שיבוא מבחוץ. לפעמים סיסמאות וכרזות עושות משהו לתושב או לאזרח אחר.


אין ספק שטבריה, כמו אילת וכמו ערים אחרות, מאופיינת בעיקר בקיץ ובכלל בעיר אליה באים לפרוק עול, לחצות גבולות ולחופש. באילת לא מעט הצליחו ואנחנו פועלים גם שם וגם אצלכם ואתה בוודאי מכיר כי אנחנו בקשר בעניין של הפוך על החוף. משטרת טבריה אחראית גם על החופים ואנחנו פותחים מתחמים מוגנים לנוער וכאן גם העניין להגיע אל הנוער. אני יודעת שאתם עושים - כי למדתי את הנושא בימים האחרונים – פעילויות אטרקטיביות ומוגנות לנוער, כי נוער עסוק הוא פחות מעסיק אותך. זה צריך להיות אל תוך השעות הקטנות של הלילה, מה שנקרא לילות לבנים יזומים עם כל מה שאנחנו יודעים להציע לנוער ושהם יהיו שותפים. כמובן שהנוער של טבריה הוא לא עיקר הבעיה כי הוא חי שם, אבל הנוער המגיע מגיע עם מהות פנימית לחצות גבולות ולפרוק עול.


אני יודעת שאנשינו מעורים בטבריה ונשמח לתת גם גיבוי למערך כולל של היערכות לקיץ מהנה ובטוח.
יעקב אדרי
כאחד שטיפל גם בנושא מהיבט של האלימות בקיסריה, הייתי ראש עיריית אור-עקיבא, אני מכיר את הנושא מכמה כיוונים.


מאוד מפתיע אותי מה שאמרת כאן לגבי הטרדה מינית וכי היא לא עבירה פלילית. אני חייב לומר שזה דבר חדש עבורי ואולי כדאי שניתן את דעתנו לעניין הזה כי זה דבר שנראה לי לא נכון. אם יש הטרדה מינית, זאת עבירה פלילית לכל דבר.
קריאה
תירגע, זאת עבירה פלילית.
יעקב אדרי
לא זה מה שהסביר לי מפקד התחנה.
אפרים פרטנך
בין עובד ומעסיק.
גילת דנה
בדרך כלל בין מעסיק לעובדת.
יעקב אדרי
אני מציע שניתן את דעתנו כמחוקקים ואולי באמת כדאי לתקוף את העניין הזה שיכול להיות שיקל.


צריך להיות שילוב של כל הנושאים, כולל נושא החינוך ונושא המשטרה, כי בסופו של דבר מה שמרתיע, מה שיכול להכניס סדר בטיילת, אלה השוטרים. אין מה לעשות, עם כל הכבוד, ואני מאוד מעריך את החינוך ואני בעדו, תמיד שילבתי גם את המקל וגם את הגזר. בלי זה לא יהיה פתרון בטיילת. אני גם לא רוצה להוסיף את נושא המתח הלאומני וכל הכפרים שמסביב ואני לא רוצה להיכנס לזה, אבל זה קיים וזאת האמת הפשוטה. אם לא נחזק את המשטרה במקום, מפקד המשטרה אמר שהוא עושה את כל מה שהוא יכול אבל השמיכה היא קצרה והוא צריך פה לתת כוח, שם לתת כוח, פה יש קטטה, שם יש קטטה, וצריך לתת את הדעת על כך. אגב, יכולות להיות קטטות שיכולות לגרום לנזק אדיר ברמה של כל המדינה, כמו במקרה של המסגד או כמו מה שקרה בעכו. מה שקרה בעכו בקלות יכול להתפתח בטבריה. אגב, זה עניין של זמן. אנחנו עדים למתח שהולך וגואה בתוך מדינת ישראל וראוי וכדאי לתת את דעתנו בעניין הזה. כשיש הרתעה, זה ממילא פותר הרבה בעיות.


נקודה אחרונה אליה אני רוצה להתייחס היא קולת העונשים בבתי המשפט. מפקד התחנה עובד עם הצוות שלו, מביאים עדויות וכולי, אבל בסוף האדם מקבל קנס בסך אלפיים שקלים או אלף שקלים. לא בדקתי את העונשים ופסקי הדין, אבל גם זה נושא שנכון לגבי כל המקומות ולגבי כל הנושאים.
ציון פיניאן
מדובר בין 18 ל-20 ימי שישי כי אנחנו מדברים על ימי שישי. במוצאי שבת לא כולם באים כי הם לפני יום עבודה. יום שישי, האנשים מתחילים לשתות את הבירה בטיילת, הבירה מתחילה להיכנס לראשים, והם שותים עד שעה 2-3 לפנות בוקר, והאלימות הקשה ביותר היא בפאבים. מה שאמרת זה נכון. מלון "רימונים" הוא קו הגבול שמפריד בין השתייה לבין ההתפרעות. אם כן, מדובר על בין 18 ל-20 ימים.
אריה ביבי
אומרים כאן שח"ם שווה או לא שווה.
היו"ר דוד אזולאי
לא, הוא לא אמר לא שווה.
אריה ביבי
גם בשירות בתי הסוהר יש שח"ם וגם במשטרה ואני רוצה לומר לכם שאפשר לקחת את אותו שח"ם, להכניס אותו לכל מיני מקומות במשרדים וכולי ולקחת את השוטרים הוותיקים במקומם או תמיד לתת חונך שהוא יהיה השוטר והשח"ם יהיה השני. כשמדברים על סטטיסטיקה, זה מצמרר אותי ואומר למה. אני חושב שכל הטרדה מינית או כל בעיה היא מאה אחוזים בעיה של אותו אדם שחווה אותה. מדברים אתי על ארבעה או חמישה או עשרים מקרים, זה לא משנה לי כמה מקרים היו כי עבור אותו אדם אלה מאה אחוזים של הבעיה. אם אתה אומר שמטרידים כמעט כל אישה שהולכת עם בעלה ויש לך רק ארבע תלונות, לדעתי זה מחדל שלנו.
אפרים פרטנך
יש הבדל בין תקיפה מינית להטרדה מינית. ארבעת המקרים הם תקיפה מינית. הטרדה היא אמירה.
היו"ר דוד אזולאי
לגבי האמירה יש בעיה. הוא מדבר במקרה הטוב על אנשים שכבר הגיעו והגישו תלונה והשאלה איפה אלו שלא הגישו תלונה.
אריה ביבי
נער הייתי וגם זקנתי. הרי הייתי גם מפקד מרחב והייתי מפקד מחוז, הייתי בתפקידים האלה ואני אומר לכם שאם מדברים עם כל אישה – לא כל אישה אלא עם כל אישה חמישית – והיא מוטרדת ומגיעים רק ארבע תלונות למשטרה, זה אומר שלא מאמינים במשטרה או שאין משטרה.
היו"ר דוד אזולאי
או שהאדם אומר שהוא בא לבלות את הזמן הפנוי שלו ולא לבלות אותו בתחנת המשטרה.
אפרים פרטנך
ארבעת התלונות הן על תקיפה.
אריה ביבי
תן לי לסיים את דבריי. תאמין לי שאני אעזור לך. אם אני אומר שלא מאמינים במשטרה, זה לא נכון אבל אם מאמינים במשטרה ואין שוטרים, זאת הנקודה שאנחנו צריכים לגבות את המשטרה במקומות האלה.
יעקב זיגדון
אני לא חשוד כמבקר את המשטרה אבל שני שוטרים במשמרת בלילה, בגלל זה אנחנו מגיעים למה שמגיעים. צריך להיות כוח מיוחד, כוח איכותי, שילווה את הטיילת הזאת וייתן לעם ישראל לחגוג.
היו"ר דוד אזולאי
אני חושב שמי שיודע לעשות חשבון, וכולנו כאן למדנו עד כיתה ג', כמה עולה למדינת ישראל אותו הגשת כתב אישום, אותו שוטר שעסוק בהגשת התלונה, כל המנגנון הזה וכמה תיירים מפסידה מדינת ישראל או הרשות המקומית כי הם לא מגיעים לאותו מקום, אין לי ספק שבחישוב כללי בסופו של דבר יש רק הפסד ואין רווח. במקרה הזה תגבור של שוטרים הוא רווח נקי.


שמענו כאן נתונים קשים - וקיבלנו נתונים חלקיים - וגם הנתונים שהבאת הם קשים. כשאתה לוקח מקרים, כמעט 50 אחוזים, של אנשים שהגיעו לידי כתב אישום או לידי מעצר עד לתום ההליכים, זה אומר שהמקרים הם חמורים.


כאן אני פונה קודם כל לעיריית טבריה כבעלת העניין. אני חושב שאין יותר מהרשות המקומית שמעונינת שיבואו תיירים למקום ושהם ירגישו טוב כדי שיבואו עוד פעם כי אין ספק שברגע שתייר נפגע, גם אם הוא אזרח ישראל – ומבחינתי תייר הוא גם אזרח ישראלי וגם לא אזרח ישראלי – אתה יכול לשכוח ממנו בפעם הבאה, ובצדק.


אני מציע לכם שאתם כרשות מקומית תשבו ביחד עם התחנה המקומית ותגיעו לאיזשהו מסמך הבנה שאומר מה הדרישה שלכם. הוא כאיש משטרה יודע מה הוא צריך, אבל אנחנו את המציאות יודעים. אני יודע שנפנה לשר לביטחון פנים ואני יודע מראש מה תהיה התשובה שלו. התשובה תהיה שאין כוח אדם. כפי שמפקד התחנה בקטן אומר שברגע שהוא מפנה כוחות לטיילת,זה בא על חשבון פעילות בעיר, אותו הדבר יאמר לך השר לביטחון פנים ואדוני מכיר את זה מהזווית שלו. מה שיקרה, הוא יאמר שגם כאן הוא צריך להסיט כוחות.


לכן אני אומר שברגע שבאה דרישה מהרשות המקומית, הרשות המקומית מראה את ההשתתפות שלה במאמץ הזה, ואני מתכוון לאותם שוטרים קהילתיים. רבותיי, האמינו לי, אני לא מקל ראש באותם שוטרים קהילתיים שבאמת עושים עבודה ואני רואה את זה אצלי ברשות המקומות כאשר הם מסתובבים ומהווים גורם הרתעה ואנשים נזהרים כשהם רואים אותם.


אני חושב שגם הרשות המקומית צריכה לתת את חלקה בקטע הזה. אנחנו גם נפנה למשרד לביטחון פנים ונסביר את חשיבות העניין. נסביר את המצב למשרד לביטחון פנים ונבקש תגבור והחזרת הנקודה המשטרתית, כי אני חושב שזה צורך חשוב שתהיה נקודה משטרתית בטיילת בעונה הבוערת, כי אם היא לא תהיה, כולנו נצא מפסידים.


אני פונה אליך אדוני מנכ"ל העירייה, תעביר אלינו את המסמך הזה ותאמרו לנו מה התרומה שלכם לטובת הנושא הזה. אנחנו נפנה ואני אבקש אישית מהשר לביטחון פנים ביחד עם חבר הכנסת המציע, ציון פיניאן, ונסביר לו את חשיבות העניין. אני מקווה שניענה כי אין טעם היום לומר למפקד התחנה שהוא יחזיר את נקודת המשטרה לטיילת. אני לא יכול לדרוש את זה ממנו כי אני מראש מחטיא את המטרה ואז ייפגעו האנשים בשיכון ד' וייפגעו אנשים במקום אחר ולא הועלנו בכלום.
יעקב אדרי
אני בכל זאת רוצה להציע הצעה יותר פרקטית כי הם זועקים לקבל עזרה ואנחנו יותר אמרנו משתתפים בצערכם ולא נתנו פתרון.


כשר לפיתוח הנגב והגליל מימנתי שישים שוטרים לנגב וכמה חודשים לפני שעזבתי את התפקיד, בעקבות המהומות בעכו, נתתי תקצוב לשלוש שנים לשוטרים. צריך לבדוק עם מפקד המחוז אולי לעשות חלוקה כלשהי, לתת חלק לטבריה וחלק לעכו. ישבנו עם המשרד לביטחון פנים ותקצבנו במשך שלוש שנים כולל הצטיידות וכולל הכל.
היו"ר דוד אזולאי
אני רוצה להיות מעשי. ברגע שהרשות המקומית תשב עם אנשי התחנה, הם מכירים את הצרכים המקומיים יותר טוב מכולנו.
יעקב אדרי
הוא לא יכול לריב עם מפקד המחוז שלו.
היו"ר דוד אזולאי
לא ביקשתי שיריב אתו. אני חושב שיש כאן אי הבנה. אני לא ביקשתי שהוא ידבר עם מפקד המחוז או שיפנה למפקד המחוז. בסך הכל ביקשתי ששני הצדדים הללו יכינו נייר עבודה. גם לעירייה יש עניין בנושא הזה וגם היא תראה את תרומתה. היא יכולה לומר שהיא הקצתה כוח אדם. ברגע שאתה מראה באותו מסמך את ההקצאה שלך, אי אפשר להתעלם מכך, ואז אפשר לבוא ולדרוש מהמשטרה.

רבותיי, אם צריך לקיים דיון נוסף בעניין הזה, אני מוכן לקיים אותו. אין לי שום בעיה לקיים אותו כי אני חושב שהנושא הוא חשוב.

אני מבקש מחבר הכנסת ציון פיניאן, בוא נקבל את אותו מסמך מהרשות המקומית ואחרי שנקבל אותו, אם צריך לקיים דיון נוסף, אנחנו נקיים אותו.
ציון פיניאן
אחרי שנשב עם השר.
אריה ביבי
כבוד לנו שמפקד התחנה כאן. באמת כבוד לנו. אבל לדעתי אפשר להביא את ראש אכ"א של המשטרה שגם הוא ישתתף בדיון, כי הוא זה שיכול לנייד אנשים.
היו"ר דוד אזולאי
חבר הכנסת ביבי, עבדך הנאמן ראה מה קרה לנו בעכו. אתה יודע מתי היה שקט? אחרי שהביאו כמה גדודים לעכו ואז ראית עיר של משטרה ולא עיר תיירות. אם זה כך, מה הועילו חכמים בתקנתם. גם כאן הפסדנו. אתה רוצה להפוך את העיר לעיר משטרה? אני לא רוצה להפוך את העיר לעיר משטרה.
אריה ביבי
מדברים על משטרת תיירות.
היו"ר דוד אזולאי
לכן אני אומר שהנושא הזה הוא נושא שאנחנו רוצים לטפל בו, אבל יחד עם זאת אני רוצה למצוא את הדרך הנאותה לכולם. הרעיון שלך, אני לא מקל ראש במה שאמרת ונביא את זה בפני הגורמים הנוגעים בדבר, אבל קודם כל נחכה למסמך משותף של עיריית טבריה ותחנת המשטרה במקום ואחרי שתעבירו לנו אותו, אנחנו נעבור אותו הלאה.


תודה רבה.

הישיבה ננעלה בשעה 13:00

קוד המקור של הנתונים