פרוטוקול

 
PAGE
28
ועדת החינוך, התרבות והספורט

25.5.2009

הכנסת השמונה-עשרה





נוסח לא מתוקן

מושב ראשון

פרוטוקול מס' 10

מישיבת ועדת החינוך, התרבות והספורט

שהתקיימה ביום שני ב' בסיוון התשס"ט (25 במאי 2009) בשעה 11:30
סדר היום
תשלומי הורים לשנת תש"ע.
נכחו
חברי הוועדה: זבולון אורלב – היו"ר

אורי אורבך

חיים אמסלם

זאב בילסקי

דניאל בן סימון

דני דנון

ג'מאל זחאלקה

יעקב כץ

מאיר מוזס

אנסטסיה מיכאלי

אלכס מילר

חמד עמאר

ציון פיניאן
מוזמנים
שמשון שושני – מנכ"ל משרד החינוך

עו"ד דורית מורג – יועצת משפטית, משרד החינוך

דוד פלבר – ממונה על מלגות, משרד החינוך

אדי הרשקוביץ – סמנכ"ל כלכלה ותקציבים, משרד החינוך

שולה מור – מנהלת תחום כלכה ותקציבים, משרד החינוך

לאה רוזנברג – סמנכ"לית ומנהלת המנהל הפדגוגי, משרד החינוך

ד"ר חגית מאיר – מפקחת מתאמת במנהל הפדגוגי, משרד החינוך

חגית כהן – דוברות, משרד החינוך

מיכל צדוק – דוברות, משרד החינוך

עו"ד אבישי פדהצור – משרד המשפטים

ד"ר שלמה זוסמן – מנהל אגף לבריאות השן, משרד הבריאות

ד"ר יצחק קדמן – מנכ"ל המועצה לשלום הילד

עו"ד אביבית ברקאי אהרונוף – המועצה לשלום הילד

עו"ד עמיצור כחלון – החברה למשק וכלכלה

פיני קבלו – מרכז השלטון המקומי

ישראל נדיבי – סמנכ"ל מרכז המועצות האזוריות

יפעת קריב – ראש מנהל החינוך, מרכז השלטון המקומי

ד"ר אריה לוקר – איגוד המנהלים העל-יסודיים בישראל

חזי ברטל – הנהלת ארגון המורים העל-יסודיים

זאב דורות – הסתדרות המורים

איציק מימון – יו"ר ארגון ההורים הארצי

אבי גור –ארגון ההורים הארצי

עזרא נועם – ארגון ההורים הארצי

ישראל פנחס – מזכ"ל ארגון הורים ארצי

אתי בנימין – יו"ר הנהגת הורים ארצית

מוחמד שמא – מנהל אגף חינוך, עיריית טמרה

מוחמד אבולהיג'א – עוזר מנהל מחלקת חינוך, עיריית טמרה

ד"ר דן דקל – רופא שיניים, משרד הבריאות

גרשון פלג – מנכ"ל החברה להגנת הטבע

משה פקמן – סמנכ"ל החברה להגנת הטבע

שי טייטלבאום – מחלקת כספים, החברה להגנת הטבע

ברריה בקר – מנהלת סל תרבות ארצי, החברה למתנ"סים

אריאלה טומשוף – סגנית מנהלת סל תרבות ארצי, החברה למתנ"סים

דוד קשאני – עמותת קול בשכונות
ייעוץ משפטית
מרב ישראלי
מנהלת הוועדה
יהודית גידלי
רשמת פרלמנטרית
שרון רפאלי

תשלומי הורים לשנת תש"ע
היו"ר זבולון אורלב
בוקר טוב. לצערנו העמוק, לא הספקנו בכנסת הקודמת להשלים חקיקה כדי שנושא תשלומי הורים ירד פעם אחת מסדר היום של הוועדה כי זהו אחד הנושאים הקשים ביותר שהוועדה צריכה לעסוק בו כיוון שלאורך כל שנותיה של הוועדה, מאז שאני מכיר אותה, גם בתקופת היותי מנכ"ל משרד החינוך – הייתה הסכמה רחבה שתשלומי ההורים זה רעה חולה, פגע רע, מס רגרסיבי אכזרי שפוגע באופן אנוש בעיקר בשכבות החלשות, אבל לא רק בהן, אלא גם בשכבות הביניים.

מאחר שנער הייתי וגם קצת בגרתי יש הסכמה מקיר לקיר, ובמהלך הישיבה הזאת אני אבקש גם מחברי הכנסת שכולנו נחתום יחד על הצעת חוק שחתמנו עליה בכנסת הקודמת, ואז הספקנו להעביר אותה רק בקריאה טרומית. הפעם אני מקבל על עצמי להשלים את החקיקה הזאת ולהעביר אותה עם הסכמת הממשלה או בלי הסכמת הממשלה. בעניין הזה ועדת החינוך תפעל כוועדת חינוך, ואני מקווה שגם אם הממשלה לא כל-כך תאהב את זה אנחנו נשלים את זה. היו לי שיחות בעניין הזה גם עם שר החינוך, עם מנכ"ל משרד החינוך.

תכף המנכ"ל, שאני מקדם אותו בברכה, ד"ר שמשון שושני, שזאת הפעם השנייה שהוא נמצא בוועדה שלנו בתוך שבועיים ימים יאמר את דבריו. אגב, אני לא ביקשתי שלא השר ולא המנכ"ל יבואו – אמרתי, קחו גם את הסעיף חזרה, אז נוכל לוותר על ההשתתפות. אנחנו לא ביקשנו לדון בסעיף הזה.

אני בטוח שפרוטוקול ועדת החינוך מלא ציטוטים, ואני לא מאלה שעושים U Turn ומכיוון שאני עכשיו בקואליציה אני אגן עכשיו על תשלומי ההורים ואנאם נאום. לא. צריך לומר בצורה ברורה: התופעה הזאת צריכה לרדת מסדר היום; צריך להפסיק עם תשלומי ההורים, והתשלום הזה צריך ליפול על כלל האוכלוסייה כמו כל יתר הדברים שצריכים להעניק במסגרת חינוך חינם. לכן אני אומר מראש שנדון בסוגיה הזאת, כיוון שהממשלה הזאת הוקמה לפני פחות מ-60 יום, והיו אחר-כך חופשות, אז אין לי תביעות אישיות כלפי השר והמנכ"ל. גם לו אני הייתי השר הייתי מסוגל בתוך 55 ימים להעביר החלטת ממשלה, תזכיר הצעת חוק ושהממשלה תתמוך בשינוי החקיקה. מי שמבין בחקיקה יודע שזה דבר בלתי אפשרי. כנראה, השנה נצטרך להסתדר איכשהו עם מה שיש. אבל אני מקווה מאוד שהדיון הזה יוצק את יסודות הברזל והפלדה לחקיקה שתסיר את החרפה הזאת מעל מערכת החינוך. פשוט בושה וחרפה. חברה מתוקנת לא יכולה להשלים עם תופעה פסולה שכזאת. אני לא רוצה להזכיר מדיונים קודמים מה שיעור הילדים שאין להם כל ספרי הלימוד, מה שיעור הילדים שלא יוצא לפעילויות, לא של סל תרבות ולא לטיולים, ועוד כהנה וכהנה.


נושא נוסף שתמיד עולה יחד עם הדיון הזה הוא סוגיית האכיפה של תשלומי ההורים. המועצה לשלום הילד היא תמיד המובילה בעניין הזה וממלאת את תפקידה בכך שהיא לא מאפשרת להוריד את הנושא מסדר היום. גם אם לא נספיק היום את סוגיית האכיפה אני מתחייב לקיים דיון מיוחד בסוגיה זו שנראית לי נושא מספיק חשוב כדי לקיים בו דיון. אני אומר את זה גם לאלה שביקשו ממני דיון בסוגיית החינוך הדתי וחינוך אחר. אני מקווה שהיום נוכל להתרכז בסוגיית התשלומים ונקיים עוד דיון בסוגיית האכיפה.

אני לא באתי בדברים עם אנשי האופוזיציה. אגב, ביקשתי ממרכזת האופוזיציה, חברת הכנסת דליה איציק, לדעת עם מי אנחנו דנים כשאנחנו אומרים "אופוזיציה", והיא קבעה את חברת הכנסת תירוש, שהיא גם המנכ"לית לשעבר. אני אפילו לא הספקתי לבוא איתה בדברים לגבי הדיון הזה כי אני מאוד משתדל שבוועדה הזאת הדיונים לא יהיו של קואליציה-אופוזיציה, אלא דיונים של הסכמה כי כולנו פועלים מתוך אחריות לאומית


אנחנו נאפשר למנכ"ל משרד החינוך או מי מטעמו להציג את הבקשה של משרד החינוך. אם משרד החינוך ירצה להתייחס באשר לכוונתנו להגיש הצעת חוק שתסיר את החרפה הזאת ותפעל במתווה ועדת לנגרמן, נודה לו. מי שלא יודע, ועדת אהרון לנגרמן הוקמה בראשית שנות ה-90 בתקופת השר המר ואנוכי כמנכ"ל. אהרון לנגרמן, זכרו לברכה, היה בזמנו מנכ"ל משרד הסעד, והיא המליצה לבטל את תשלומי ההורים, שכפי שאמרנו הם מס אכזרי, אגרסיבי ולא צודק שפוגע בתלמידים חלשים וגם מהמעמד הבינוני. תשלומי הורים שאנחנו מאשרים פה היום – טיולים, סל תרבות, מסיבות, ביטוח חובה, אגרת ספרי לימוד במקומות ששואלים ספרי לימוד, טיפול השן – זה סכום של כ-2 מיליארד שקלים, ועליהם תשלם כל האוכלוסייה לאורך כל תקופת עבודתם של האזרחים בתוספת של שני פרומיל – כ-10 שקלים – לביטוח הלאומי. אף אחד לא ירגיש שיקחו לו עוד 10 שקלים במקום להעמיס על ההורים תשלומים כל-כך כבדים. זאת הצעת החוק שלנו. כמו שאמרתי, היא הוגשה בכנסת הקודמת. כל חברי הוועדה חתמו עליה אז, ואני מקווה שגם פה כל הסיעות יחתמו עליה ונוכל להגיש את ההצעה הזאת כהצעה של ועדת החינוך והתרבות.


אדוני המנכ"ל, הוועדה לרשותך.
שמשון שושני
שלום. אנחנו מבקשים מהוועדה לאשר את הסכומים המותרים לגבייה, על-פי הפירוט שמופיע במכתבו של השר אל הוועדה ופירוט שמופיע גם במסמך שהוכן בידי מרכז המחקר והמידע שנקרא "תשלומי הורים למערכת החינוך". הוא מופיע שם גם בעמוד 5 וגם במכתבו של השר.

אני רוצה להעיר עובדה אחת: אין שום שינוי בסכומים ובנושאים לעומת אלה של שנת הלימודים תשס"ט. הבקשה מתייחסת לשנת הלימודים תש"ע. אין שום שינוי בשום סעיף ובשום סכום לעומת שנת הלימודים הנוכחית, תשס"ט גם בשל המצב הכלכלי הקשה וגם כל מיני רעיונות שעולים בקשר לעניין הזה.

הייתה התחייבות שלטונית של המנכ"לית הקודמת לי לסכום מסוים כדי לשלם מלגות לתלמידים נזקקים, והמשרד יעמוד בהתחייבות של המנכ"לית הקודמת בסכום שהתחייבו לו לשנת הלימודים תשס"ט.
היו"ר זבולון אורלב
באיזה סכום מדובר?
שמשון שושני
מדובר על 51 מיליון שקל. זה כתוב גם במסמך של מרכז המחקר והמידע.
יובל וורגן
55.
שמשון שושני
מה שכתוב במסמך, אני לא זוכר בדיוק. 55 מיליון. 21 ועוד 55- -
היו"ר זבולון אורלב
56.
שמשון שושני
55 היה כתוב במסמך. מה שכתוב במסמך.


המשרד יעמוד בסכום ההתחייבות של מי שהיה קודם במשרד, ויעמוד בדיוק באותו סכום גם בשנת הלימודים תש"ע.

בהמשך לדבריו של יושב ראש הוועדה אני רוצה להעיר שתי הערות: בישיבות הוועדה הקודמות שרת החינוך לשעבר, חברת הכנסת יולי תמיר, הציעה שתי הצעות: האחת, לעגן בחוק תשלומי הורים ולהפוך אותם ממעמד של תשלום עבור שירות למעמד של שירות מתוקצב באמצעות אגרה ולהקים מנגנון לגבייה פרוגרסיבית של אגרה מהורי התלמיד על-פי הכנסותיהם ועל-פי מספר ילדיהם במערכת החינוך. היא בעצם הציעה שהביטוח הלאומי יגבה את התשלום. הצעה שנייה הייתה הצעת חוק סל שירותים נוספים בחינוך שהגישו 65 חברי כנסת – להטיל מס פרוגרסיבי על כלל אוכלוסיית המדינה למימון השירותים הנוספים שנכללים בתשלומים האלה.

גם ההצעה הזאת לא עברה קריאה ראשונה.


כמו שאמר יושב ראש הוועדה, ועדת לנגרמן לא קבעה מוסכמות מי יבצע ואיך יבצע, אלא דיברה על תוספת לארנונה מטעם הרשות המקומית. לי אין ילדים במערכת החינוך, אבל ברשות המקומית שאני מתגורר בה אני משלם אגרת שמירה, למשל. אופציה שנייה היא היטל חינוך שייגבה מטעם הרשות המקומית או ממשרד האוצר שיחול על כלל האוכלוסייה, והשלישית – תוספת לתשלומי הביטוח הלאומי. ועדת לנגרמן הציעה אחת משלוש האופציות. במקביל לדברים של יושב ראש הוועדה גם אנחנו נבוא בדברים עם אגף התקציבים של משרד האוצר ונראה מה ניתן לעשות בעניין הזה.
היו"ר זבולון אורלב
תודה רבה. חבר הכנסת בילסקי, בבקשה.
זאב בילסקי
בשלושת החודשים שאני פה אני כל פעם מנסה להבין למה לוקח כל כך הרבה זמן פה. כל דבר פה, בין אם הוא טוב ובין אם לא, לוקח זמן. להפך, הדברים הפחות טובים הולכים פה מהר; הדברים הטובים – כל הזמן זה נגרר. כל הצעת חוק שאני חושב שהבאתי גאולה לעולם, ואני אומר, הנה, בוא נעשה את זה – מסתבר שהגישו את זה בשלוש הכנסות הקודמות, וכנראה גם אחרי מישהו יגיש את זה.
חיים אמסלם
גם הגאולה לוקחת זמן.
זאב בילסקי
נכון. אני מסתכל על עצמי מהצד שהייתי כשצריך היה להתעסק כל פעם עם מנהל בית ספר שכן הוריד ילד מהאוטובוס, לא הוריד ילד מהאוטובוס, כן ניתן לו להיכנס למסיבה, לא ניתן לו. לכן הדיון הזה צריך להתמצות בפתיחה של היושב ראש, שאולי נקבע פה שיא חדש. אני יודע שליושב ראש יש קשרים טובים עם הממשלה הנוכחית- -
היו"ר זבולון אורלב
הרי אומרים שבמדינה לא צריך פרוטקציה, מספיק קשר אישי. נראה לי שאחרי החוק הזה אני אאבד כמה מהקשרים.
זאב בילסקי
יכול להיות. אבל להערכתי שנסמכת על עובדות, היחס של ראש הממשלה לאדוני הוא כזה שהוא לא ירשה לעצמו בשלב הזה לאבד תומך ברמה כמוך, לא רק מספרית, אלא גם איכותית. לכן אולי אדוני היושב ראש, לא נצביע על זה היום ונתקשר יחד לראש הממשלה.


אגב, אדוני המנכ"ל, עזוב את הארנונה, אני שמח שאדוני הבחין ש-3 שקלים מתוך 56 שקלים זה דמי שמירה. זה סימן שאדוני גם קורא את החשבון שהוא מקבל.
שמשון שושני
מי שמשלם קורא.
זאב בילסקי
רובם לא קוראים, אבל אם אתה קורא זה סימן טוב. לא הייתי רוצה להעמיס על הארנונה גם את הנושא הזה, ולדעתי, נושא הביטוח הלאומי הוא נכון. הייתי שמח אם היית עכשיו לוקח ונעשה תוך מספר שבועות. זה אולי יהיה שיא, אבל שיא כל-כך חיובי, ואני לא רואה מי שיתנגד לזה. אני מוכן ללכת יחד איתך לשר החינוך ולראש הממשלה. במילא ישיבות הממשלה עושות דברים שלא חשבתי שממשלה תעשה, אז תעשה גם את זה, ואז נאזן הרבה מההחלטות שמתקבלות שם ונעביר הצעה לגבות את זה דרך הביטוח הלאומי. מכיוון שהדברים לוקחים זמן האוצר יעביר בינתיים את הכסף למנכ"ל משרד החינוך כדי לאפשר לו כבר עכשיו את אותם כספים שיכולים לאפשר את הפעלת הדברים שלהם נועדה אגרת החינוך.
היו"ר זבולון אורלב
חבר הכנסת בילסקי, אני מודה לך על הדברים. כהרגלך, אני תמיד שומע ממך דברי טעם ודברי חוכמה.
זאב בילסקי
עכשיו אני מתחיל להיות מודאג.
היו"ר זבולון אורלב
לא הבנתי כשדיברת על ביבי – זאת הייתה מחמאה עבורו או עבורי? תסביר לי את זה אחר-כך.

אני רוצה להסביר לך שהצעת חוק ממשלתית, כמו גם הצעת חוק פרטית כזאת, הסיכוי שהיא תעבור במושב הקיץ את שלוש הקריאות הוא בלתי אפשרי. כל מי שבקי כאן בחקיקה יכול לומר לך את זה.
זאב בילסקי
סליחה, אדוני שאני חולק על כבודו. אני הייתי פה לילה שלם, לא ישנתי דקה אחת. ישנתי שעה על הספסל שם בחוץ. ראיתי את הממשלה הנוכחית משנה חוק יסוד בלילה אחד. אני לא האמנתי. יודעי דבר אמרו לי, בילסקי, לא היה דבר כזה בדברי הכנסת. אני מוכן למען הנושא הזה לא לישון שוב לילה אחד, שעה על הספסל בחוץ, ובוא נעביר את זה.
היו"ר זבולון אורלב
הבעיה היא לא לילה. חוק כזה הוא מאוד מורכב ומסובך. עוד מעט אני מעביר לכם שתחתמו עליו, מי שרוצה לחתום. מנגנון הביצוע דרך הביטוח הלאומי יחייב, להערכתי, כעשרה עד עשרים דיונים. הצעת תזכיר חוק ממשלתית כשלעצמה צריכה לדגור 21 יום עד שמכינים אותה ולאחר מכן 60 יום לתגובות. כלומר לוח הזמנים הוא מאוד בעייתי.
זאב בילסקי
אבל האוצר יכול לתת מקדמה. המנכ"ל יקבל מקדמה, ויהיו לנו 10 חודשים.
היו"ר זבולון אורלב
פה אנחנו משתדלים לומר דברים מציאותיים. מניסיוני הניהולי בשירות המדינה וגם מניסיוני החקיקתי, זאת אשליה לחשוב שאפשר להעביר כזה חוק עד סוף מושב הקיץ. זה דבר בלתי אפשרי בעליל.

אני מבקש מהמנכ"ל להבהיר מה המשמעות של הדחייה. מפתה אותי קודם כול לדחות. אבל יושב פה ארגון המנהלים שיסביר לך מה משמעות הדחייה; יושב פה השלטון המקומי, וגם הוא יסביר לך מה המשמעות של הדחייה. בין שני האיזונים האלה נשקול האם כדאי לאשר את זה היום או לא. אין לי מחלוקת איתך באשר למטרה. אני אפילו יותר מתלהב ממך כי אנחנו אוכלים את זה כבר 17 שנה מאז ועדת לנגרמן.
שמשון שושני
ב-92' כשהיית מנכ"ל.
היו"ר זבולון אורלב
אני יודע, אני הייתי גם בחלק מדיוני הוועדה.

אם אפשר, שמשון, תבהיר כמה מילים לגבי העיתוי של האישור.
שמשון שושני
אם לא יאשרו, אני לא צריך לספר למי שהיה ראש הרשות המקומית הכי טובה בענייני חינוך במדינת ישראל, חבר הכנסת בילסקי- -
זאב בילסקי
אתה יכול לפרט קצת בסעיף הזה.
שמשון שושני
אני יכול לפרט, אבל אני לא אכנס לפירוט. אני רק אומר שהוא יודע בדיוק איך המנהלים היו מקימים קול זעקה אם לא יהיה ביטוח תאונות אישיות, ולא יהיו טיולים, ולא תהיה השאלת ספרי לימוד לתלמידים נזקקים. ביתספר יתקשה לתפקד.

אנחנו מדברים כאן גם על הערכה תקציבית של 3-2 מיליארד שקלים. אני לא יודע בדיוק מהי ההערכה המדויקת. מדובר על סכומים מאוד משמעותיים.
ג'מאל זחאלקה
בעיתון – 3 מיליארד.
היו"ר זבולון אורלב
לא, 2 מיליארד.
שמשון שושני
העיתון תמיד יודע, אבל זה בין 2 ל-3 מיליארד שקלים – סכום מאוד משמעותי. אבל בתי הספר לא יוכלו לתפקד. לכן ההצעה היא שעד שכל הדברים האלה יתגבשו או שעד שיימצא פתרון, לתת לבתי הספר אפשרות לחיות ולפתוח את שנת הלימודים כסדרה וכתקנה. יש מספיק צרות אחרות שמערכת החינוך – המנהלים והמורים – צריכים להתמודד איתם. תאמינו לי, הצרות הן מכאן ועד להודעה חדשה.
היו"ר זבולון אורלב
כדי לפתור את התעלומה של הסכומים, מה שמבקשים מאיתנו אישור עליו הוא תשלומי הרשות שהם כ-1.3 מיליארד שקלים, לפי נתוני מחלקת המחקר של הכנסת. בסך הכול ההורים משלמים כ-3 מיליארד כי נוסף לתשלומי הרשות יש עוד תל"ן – תוכנית לימודים נוספת – יש סוגיית ההזנה, רכישת שירותים מרצון ועוד כל מיני- -
יצחק יצחק קדמן
תשלום עבור מגמות.
היו"ר זבולון אורלב
אני לא מדבר על הדברים הלא חוקיים.
ג'מאל זחאלקה
כופים על אנשים לשלם מרצון.
היו"ר זבולון אורלב
נו, ודאי.
היו"ר זבולון אורלב
אנחנו מתקרבים לחג השבועות. אנחנו קיבלנו את התורה מרצון, אבל חז"ל אומרים שהקדוש-ברוך-הוא "כפה עליהם הר כגיגית" כדי לקבל את התורה. כופים אותו עד שאומר "רוצה אני". כופים אותו עד שאומר, אני משלם.
יצחק קדמן
וגם כשהוא לא רוצה.
היו"ר זבולון אורלב
אנחנו רוצים לנסות להגיע להסכמות. היו שנים שחלק מהוועדה מנע קבלת החלטה במועד. בסוף הוועדה תמיד אישרה מתוך אחריות, נגד רצונה ותחת מחאה. כי האלטרנטיבה היא שהם לא יוכלו לגבות ולא יוכלו לארגן ולא יוכלו להזמין כבר עכשיו את אכסניות הנוער לשנה הבאה ולהזמין את הספרים ודברים אחרים.
עוד בשורה רעה
גם אם נאשר את הצעת החוק, מה שבלתי אפשרי בשלוש קריאות בחודשיים שנותרו, הביצוע במקרה הטוב הוא בתשע"א, כי רק לביטוח לאומי דרושה שנה לצורך התארגנות לגביית התשלום, כך אומרת לי היועצת המשפטית. את זה אני אומר לך גם כשר הרווחה לשעבר הממונה על הביטוח הלאומי.
חיים אמסלם
גם זה כדאי.
היו"ר זבולון אורלב
לפי התוכנית שאני רואה, אנחנו נשתדל להעביר את הקריאה הטרומית; נעבוד על קריאה ראשונה חזק מאוד כדי להכין אותה לקריאה שנייה ושלישית, גם אם יהיה צורך לעבוד על זה בפגרה; להביא את זה לקריאה ראשונה בתחילת מושב החורף, ובדצמבר להביא לקריאה שנייה שלישית. זה לוח הזמנים שאני פחות או יותר רוצה לתכנן. אז ללחוץ את ביטוח לאומי כדי לעשות גם פעולות חפוזות כדי שזה יהיה בתשע"א כך שמשרד החינוך יימנע מהחרפה ומהבושה לבוא לוועדה לבקש שוב אישור.
זאב בילסקי
יהיה לי קשה מאוד להצביע נגד היושב ראש. זה לא מתקבל על דעתי, זה לא נראה לי. לכן אני מנסה בכל כוחותיי. מאז שאדוני היה המנכ"ל כל שנה היה בטח אותו דיון, וכל פעם אמרו, מתוך אחריות, הנה השלטון המקומי, הנה קדמן, הנה המנהלים - -
היו"ר זבולון אורלב
זאב, אתה טועה. בקדנציה הקודמת נפל הפור שפעם אחת הכנסת אישרה בקריאה טרומית. אני חבר קואליציה ואלכס חבר קואליציה, הרב אמסלם גם כן ובן סימון – והם כולם יחתמו על החוק. זה בהסכמה רחבה.
זאב בילסקי
יש לי רעיון. אם אדוני מוכן ללכת לקראתי כדי למנוע ממני דבר שלא חלמתי עליו שאני אצביע בניגוד לדעתו- -
היו"ר זבולון אורלב
לא, הפטנטים הרגילים לא עובדים עליי. אני רוצה להיות נוכח. למדנו, חברי הכנסת, שכל פעם שאומרים "תצביע", הוא אומר: נוכח ולא מצביע, נוכח ולא משתתף – כל מיני פטנטים.
קריאה
היה כבר "מצביע ולא נוכח".
זאב בילסקי
אני מתנצל, אני מושך את דבריי חזרה. גם עניין הכסף לא כל-כך נראה לי, אדוני היושב ראש. אני לומד פה כל יום מחדש. אני רואה שהממשלה הזאת בענייני כספים – דבר מופלא. 100 מיליון פה, 100 מיליון שם – מה שנקרא "תשועת השם כהרף עין" – כל ישיבת ממשלה 100 מיליון בלי שום בעיה.

אני מציע לאדוני שתי הצעות: האחת – לא נצביע על זה, ונבקש משר האוצר לתת מקדמה בגובה 50% מהסכום שייקח עד שאנחנו ועד שאנחנו ועד שאנחנו; בינתיים ייתן לו מקדמה, יהיה לו 50% מ-1.3, שזה כסף קטן לממשלה הזאת כי רק ההסכמים הקואליציוניים הם פי עשרה מהסכום הזה, כך שלא נראה לי שיש בעיה. אז אפשר להתקדם.
ההצעה השנייה היא כזאת
אם אדוני מוכן שאנחנו נצביע על זה עכשיו, אבל ייכתב בפרוטוקול שזאת הפעם האחרונה - -
קריאות
כתוב כבר 17 שנה.
היו"ר זבולון אורלב
לא נכון. תודה, זאב. אלכס מילר, בבקשה.
אלכס מילר
תודה, אדוני היושב ראש. זאת הישיבה הרביעית שלי בכנסת על הנושא הזה – כל שנה מעלים את זה, ואנחנו דנים לפני פתיחת שנת הלימודים על תשלומי הורים. מדברים הרבה, אבל בסוף מגיעים לאותה נקודה שלמדינה אין כסף לסבסד את זה, ולא מוצאים שום דרך להוריד את הנטל הזה מההורים.

מצד שני צריך להבין שחוץ מהבעיה של תשלומי הורים קיימת בעיה של אכיפה של גביית אותם סכומים. זאת אומרת אנחנו שומעים ומקבלים הרבה מאוד פניות מהציבור שהסכום שהוועדה מאשרת לא דומה לסכום שגובים מהם. לכן אני מציע שעל כך נתמקד לפחות השנה כך שסוף-סוף נגיע למצב שיש אכיפה מלאה לאותם סכומים שמאשרת ועדת חינוך. אין ספק ששר החינוך, כמו שאני מכיר אותו ושוחחתי איתו על כך, יפעל לטובת הורדת הנטל הזה מההורים, וצריך למצוא דרכים יצירתיות בשביל לפתור את העניין הזה. יש לנו מחלוקת, כמובן, על כל אותן הוצאות – גם עם המס הפרוגרסיבי. אני מאמין שבגלל המחלוקת הזאת לא נוכל לקדם את הצעת החוק בזמנים שזאב בילסקי מציע. לכן פה נצטרך להיכנס לדיון עמוק. מדובר על שינוי ניכר בדרך גביית המיסים במדינה.

אני מציע שנהיה פרופורציונלים כלפי הדרישות שלנו. אנחנו נמצאים פה אחרי תקופה קשה בזמן מיתון כלכלי, ולבוא ולמצוא דרך להטיל על הממשלה עוד 3 מיליארד שקל בלי שאנחנו יודעים אם העניין הזה יהיה תחת אכיפה משמעותית ואותם כספים שבסופו של דבר המדינה תממן, האם לא תהיה גבייה נוספת בצורה כזאת או אחרת מבתי הספר שגם היום גובים מעל הסכום שהוועדה מאשרת.

אני מציע שנאשר את זה, ניתן למערכת החינוך להיכנס לעבודה רצופה. אם יש באפשרותנו להשקיע השנה בעניין האכיפה ולמצוא דרכים יצירתיות לפתור את העניין הזה, אני אשמח אם נגיע להסכמה. תודה.
חיים אמסלם
אני מצטרף למה שאמר חבר הכנסת מילר. אבל אני רוצה לומר עוד דבר: כולנו זוכרים חלק מהדיונים לגבי החלוקה הפנימית בתשלומי ההורים. אם נעמוד כאן כוועדה על המסר שתשלומי ההורים יהיו הוגנים ומדויקים זה גם חלק חשוב מהעבודה הזאת.
היו"ר זבולון אורלב
אני רק רוצה לציין שחבר הכנסת אלכס מילר, חבר הכנסת זבולון אורלב, חבר הכנסת גדעון סער וחבר הכנסת חיים אמסלם היו חתומים על החוק בסוף הקדנציה הקודמת.
יצחק קדמן
ועוד 60 נוספים.
היו"ר זבולון אורלב
כן, 61 חברי כנסת. יש כאן הסכמה רחבה.
מרב ישראלי
חוץ מהיוזמים.
היו"ר זבולון אורלב
חוץ מהיוזמים. 4 יוזמים ועוד 61. אני לא יודע אם שוב צריך לעשות 61, אבל מה שחשוב לנו זה חברי הוועדה כי הם משקפים את כלל הסיעות בכנסת. יכול להיות שגם לא צריך לבזבז עוד שבועיים זמן על החתמה של 61 חברי כנסת כי גם זה לוקח שבועיים-שלושה. חבל על הזמן, אם כי זה מוסיף לזה תוקף.

אני אאפשר עכשיו לאלה שביקשו רשות דיבור. יצחק קדמן, בבקשה.
יצחק קדמן
תודה. אני חוגג את השנה ה-17 ברציפות שאני אומר את אותם דברים. הייתי יכול להפנות את כולכם לפרוטוקול, אבל רק כדי שחוקר שיחקור יום אחד את העניין לא יגיד, מה קרה בשנה השבע עשרה, לא היית, אני אומַר דברים מאוד קצרים.

אני בהחלט מאמין לכוונתו של יושב ראש הוועדה להעביר את החוק הנדרש הזה, אבל הרשו לי לפקפק בכל הכבוד אם לא נצטרך בשנה הבאה כעת חיה לדון שוב באישור תשלומי הורים.

כבר 17 שנה האחרונה שאנחנו מאשרים את תשלומי ההורים. בכל שנה העניין נמשך. אני אספתי אסופה של שרים ושרות חינוך לשעבר על הדברים שהם אמרו והתחייבו שתשלומי הורים יעברו מן העולם. בינתיים זה לא קרה.


תשלומי הורים הם אחת הרעות החולות הגדולות ביותר במערכת החינוך. הם מתכון בטוח להגדלת פערים גם בתוך בית ספר בין ילד לילד וגם בין בתי ספר לבתי ספר. יש במדינת ישראל בתי ספר שיש בהם כמעט הכול, שחלק גדול מזה ממומן בידי שח"פ – שירות חינוכי פרטי. יש בתי ספר שאין בהם כלום או כמעט כלום. אחר-כך אנחנו תוהים שהדבר בא לידי ביטוי גם בתוצאות המיצ"ב. הדבר הכי חמור בתוצאות המיצ"ב זה לא איפה ישראל עומדת בהשוואה למדינות אחרות, אלא הפערים בתוך המדינה הקטנה הזאת שנקראת ישראל בין תלמידים לתלמידים בתוצאות המיצ"ב. חלק מזה נובע ממה שתיארתי עכשיו. מערכת החינוך צריכה לסגור פערים, אבל במקום זה באמצעות תשלומי הורים היא מגדילה פערים. שלא לדבר על מסע ההשפלות הבלתי נדלה שצריכים לעבור ילדים. הרי הם לא בעסק, דורשים מההורים לשלם. אבל מה לעשות, ההורים לא נמצאים בבית ספר, אלא הילדים. לבי, לבי – אני אומר את זה אני לא יודע כמה שנים גם למנהלי בית הספר שהפכתם אותם לגבאים ולגזברים ולכאלה שצריכים כל היום לריב עם הורים – כן שילמת, לא שילמת, כן מותנה בתשלום, לא מותנה בתשלום.

עזבו כבר את המורים ואת המנהלים מהעיסוק הכספי הזה. עזבו את התלמידים מההשפלות של "כן עולים לאוטובוס", "לא עולים לאוטובוס" כשיש טיול. מספיק. שמעתי שראש הממשלה הנוכחי לא אוהב מסים. הוא חושב שצריך להוריד מסים ליחידים ולחברות. בואו נתחיל עם ביטול המס הרגרסיבי הזה שמשפחה ענייה ומשפחה עשירה משלמים אותו שיעור. זה מס מעוות לחלוטין והגיע הזמן לבטל אותו. אבל אדוני היושב ראש, יש לי אליך כמה בקשות: עד שנצליח לבטל את זה, ואני מקווה שהשנה יקרה נס, וזאת השנה האחרונה. 17 זה טוב בגימטריה, וטוב שהעניין הזה ייגמר.
יהודה סקר
בח"י זה ייגמר.
יצחק קדמן
אבל עד שהעניין ייגמר יש לי כמה בקשות: בקשה ראשונה – שמחתי לשמוע שהמנכ"ל הודיע שקרן המלגות תישאר בעינה. יש לנו התחייבויות מהשרה הקודמת על כך שדבר קיומה של קרן המלגות יפורסם; מסתירים את זה מההורים. לא יכול להיות שמשרד החינוך מקיים קרן מלגות ולא מפרסם אותה ברבים. כמו שמפרסמים את תשלומי ההורים משרד החינוך צריך לפרסם ברבים שיש קרן מלגות.


שנית, שרת החינוך התחייבה בקדנציה הקודמת שהקריטריונים לחלוקת המלגות יהיו שוויוניים, אחידים, מוצהרים בעיני כול. המצב הנוכחי היום הוא שאף אחד לא יכול לדעת אם הוא זכאי למלגה או לא כי אין קריטריונים ברורים מי זכאי למלגה. היו לנו מקרים ששני אחים מאותה משפחה, באותו מצב משפחתי כלכלי – ילד אחד קיבל כי הוא למד בבית ספר אחד, וילד אחד לא קיבל. זה מצב לא תקין. הוא לא נכון גם מנהלית וגם מצפונית ומוסרית. צריך את העניין הזה לתקן.


אני פונה אליך, אדוני היושב ראש, גם לקיים דיון נפרד בנושא התשלום עבור מגמות. זה פטנט חדש. היום ביותר בתי ספר במקום לגבות תשלומי הורים של 200 שקל ו-300 שקל יש מגמות. הייתה לנו תלונה מילד שרוצה להתקבל למגמת כדורסל בבית ספר במרכז הארץ- -
היו"ר זבולון אורלב
יצחק, אני הבטחתי שיהיה דיון על האכיפה. כוונתי גם לכל התשלומים הלא חוקיים.
יצחק קדמן
אז גם בקשר למגמות.
היו"ר זבולון אורלב
זה יהיה גם חלק מההחלטות שלנו.
יצחק קדמן
דבר נוסף שאני מבקש שגם הוא הובטח בעבר ולא קוים, שכל הורה יקבל דף הסבר על מה שמקנה לו הפוליסה של תאונות אישיות. לא יכול שמשלמים עבור ביטוח ולא יודעים מה הוא מקנה. אני ביקשתי פעם אחר פעם, וחברת הביטוח שזוכה במכרז צריכה לספק את המינימום הזה ולא להגיד להורים, שיש עותק אחד של הפוליסה באיזשהו מקום במזכירות בית הספר. זה לא מאמץ גדול מדי. חברת ביטוח שזוכה במכרז כזה מקבלת מיליונים על גבי מיליונים, והיא יכולה להואיל בטובה לתת להורים דף הסבר מה התנאים ומה מקנה הפוליסה הזאת.
דבר אחרון
אני פונה אל אדוני היושב ראש ולוועדת החינוך כולה, לא יכול להיות שמה שמונח לפני ועדת החינוך לאישור הוא חלק קטן מתשלומי הורים. תשלומי הורים – לא משנה איך קוראים להם. אומרים, סמכותה של ועדת החינוך היא לדון אך ורק בתשלומי חובה שזה תאונות אישיות ותשלומי רשות שהם קבוצה מוגבלת של פעילויות. אבל רוב הכספים שנגבים מהורים בישראל לא נגבים תחת הכותרות האלה. הם נגבים תחת תשלומים כפויים מרצון, הם נגבים תחת שמות משמות שונים שאפילו לא באים לוועדה לאישור. אין אפילו תקרת גג כמו שיש בתל"ן לגבי הנושאים האלה. ועדת החינוך צריכה להיות מוסמכת לאשר את כל גביית תשלומי ההורים ולא רק חלק קטן מהדברים שאנחנו מאשרים היום, וחיים באשליה שזה הכול.

בקשה אחרונה, שגם זה הובטח ולא קוים: צריך לתת להורים פירוט של תשלומי הורים על טופס מסודר שבו מופרדים התשלומים השונים. הורה צריך לדעת שזכותו לשלם תשלומי רשות ולא לשלם תשלומים אחרים. היום הורים ברוב המקומות מקבלים טופס שאין בו פירוט בכלל, ומקבלים את השורה התחתונה – "נא לשלם 2,000 שקל". יש לי דוגמות של טפסים כאלה.
היו"ר זבולון אורלב
זה גם קשור לאכיפה. אכיפה זה דיון נוקב וקשה לא פחות מהדיון הזה. אני מציע לא למרוח אותו בשתי הערות, אלא נטפל בו טיפול שורש. אני מאמין שיש עם מי לעבוד, עם המנכ"ל הנוכחי.
יצחק קדמן
אני מקווה שזאת תהיה השנה האחרונה לעיוות הזה שנקרא "תשלומי הורים". אני סומך עליך- -
היו"ר זבולון אורלב
אני כבר אומר לך, אין לי ביטחון מלא שזאת השנה האחרונה כי כמו שאתה יודע אנחנו הולכים לחוק קשה שאני מאוד מקווה שהביצוע שלו יכול להיות בתשע"א. אני יכול להבטיחך נאמנה שככל שזה תלוי בנו החקיקה תסתיים במושב החורף של שנת תש"ע.

באשר ליכולת הביצוע והיישום של החוק זאת לוגיסטיקה מאוד מורכבת, ואני לא רוצה להיות יפה נפש ולהגיד שאני בטוח במאת האחוזים. לא, אני לא בטוח. אני יכול להיות בטוח בקשר להליכים שלנו.

אגב, בדיונים קודמים של הוועדה שגם בהם השתתפת הציג הביטוח הלאומי – שלא נמצא פה היום כי לא הוזמן כי זה לא הדיון שלו – את הקשיים הלא קטנים בביצוע הגבייה והעברת התשלום לרשות המקומית או לבית הספר. יש פה תסבוכת לא פשוטה שצריך להתגבר עליה.


פיני קבלו מהשלטון המקומי, בבקשה.
פיני קבלו
בקדנציה הקודמת ניסה חבר הכנסת הרב מלכיאור להגיע להבנות עם שרת החינוך, וכל שנה היא הבטיחה לבוא עם איזושהי נוסחה כדי למנוע את הדיון הזה בנושא תשלומי הורים. הייתה הצעה לעשות זאת דרך הביטוח הלאומי; וכן הצעת חוק שאנחנו קידמנו באמצעות חברת הכנסת רונית תירוש - -
היו"ר זבולון אורלב
עדיין אין אישור.
פיני קבלו
- - שקובעת שכל עוד הכנסת מקיימת את הדיונים שלה בתשלומי הורים, ושנת הלימודים נפתחת ובתי הספר לא מצליחים לגבות את הכסף, התשלום יהיה בגין השנה הקודמת עד שוועדת החינוך תחליט מה גובה התשלום, ואז יהיו התאמות או השלמות של ההורים.

אני פונה לחבר הכנסת בילסקי, אנחנו באמת רוצים לתמוך, ואתה יודע את זה כראש רשות. יש לנו קושי עם זה שנובע מקשיים של משפחות, ורואים את התורים המשתרכים בפתיחת שנת הלימודים במחלקת החינוך ומול לשכת ראש העיר. יש לחץ של חברי מועצה שלוחצים על ראש הרשות למצוא כספים לתמיכות כדי לסייע לבתי ספר שיסייעו להורים. ראשי הערים לא עוברים בעניין הזה תהליך נכון, ולכן אנחנו בעד חוק שימצא הסדר. לפעמים ראשי רשויות נותנים את היועצים המשפטיים שלהם לבתי הספר כדי לתבוע הורים שלא שילמו עד סוף השנה. אני גם לא רוצה לחזור על אותם דברים שנאמרו כאן שמוציאים ילדים ומורידים אנשים מטיול. זה דבר שחייב להסתיים. יש חוק חינוך חינם, צריך לממש אותו, צריך להפסיק את ההליך הזה, וחבל שוועדת החינוך מקיימת כל שנה אותו דיון. מתחלפים חברי כנסת, מתחלפים יושבי ראש- -
היו"ר זבולון אורלב
מה זה מתחלפים, אני חוזר.
פיני קבלו
- - מסיימים ונותנים את האישור, ולאחר מכן הכול נשכח. בשנה החולפת רצתי לרב מלכיאור. הוא פנה, ביקש פגישות, ולא קרה כלום, ושוב הגענו למצב הנוכחי.

לגבי חברת הביטוח משכ"ל, הייתה פנייה של ראש המועצה לשלום הילד. אני אפנה למשק ולכלכלה שלנו שהוא הגוף המבטח את בתי הספר, ואני אפנה את הבקשה להוציא פוליסת ביטוח לכל הורה ליושב ראש המשכ"ל, שאול מזרחי שיבצע את זה הלכה למעשה. זה צריך להיות כך.
היו"ר זבולון אורלב
אתה יכול לומר לנו שזאת תהיה הנחיית השלטון המקומי לחברה שזוכה?
פיני קבלו
אני אפנה מידית ליושב ראש משכ"ל, ואני אומר לו שוועדת החינוך של הכנסת מבקשת- -
היו"ר זבולון אורלב
דורשת.
פיני קבלו
- - דורשת שכל תלמיד והורה יצוידו בפוליסת ביטוח כדי שיידעו מה מגיע לו ומה לא, מהם היקפי הביטוח ועל מה יש כיסוי ועל מה אין.
היו"ר זבולון אורלב
תודה רבה. ארגון המנהלים, בבקשה.
זאב דורות
אני גם הפסקתי לספור את הישיבות שהשתתפתי בהן בנושא הזה, אולי מר קדמן הוא היחיד שהשיג אותי בעניין הזה.

עמדת ארגון המנהלים הייתה מאז ומעולם שהמנהלים אינם גובים כספים. אנחנו מבקשים להפסיק עם זה. יחד עם זה מקור תקציבי חייב להיות כי אם הוא לא יהיה כל הפעילויות האלה או ייעלמו או יצטמצמו.
היו"ר זבולון אורלב
האם אדוני ממליץ או לא ממליץ בפני ועדת חינוך לאשר את הצעת משרד החינוך?
זאב דורות
בלית ברירה, השנה הזאת כן.
היו"ר זבולון אורלב
תחת מחאה כמוני.
זאב דורות
יחד עם זה הסכומים נשארו כמו בשנה שעברה, ואני לא יודע אם יש לוועדת החינוך או למשרד החינוך שליטה על חברות ההסעות על חברות הטיולים, על חברות שנותנות שירותי סל תרבות, והמחירים עלו. המשמעות של הדבר הזה היא שאם הסכום נשאר אותו דבר ברור שהשירותים יצטמצמו בבתי הספר. אי אפשר יהיה לדרוש מבתי הספר לעמוד באותם שירותים שהיו בעבר.
היו"ר זבולון אורלב
מר דורות, אני חייב לתקן אותך. בשנת תשס"ט תעריפי תשלומי ההורים עלו ב-10%. מאז יש משבר כלכלי, המחירים לא עלו. אז לומר לנו שהמחירים עלו, אנחנו לא קונים את זה. בשיחה עם שר החינוך, ואני שמח שלא הייתה שום מחלוקת בינינו. ביקשנו לא לשנות באגורה אחת ולא להעלות באגורה אחת. בלתי מתקבל על הדעת שכל התשלומים האלה שהם בושה וחרפה, עוד בתקופה של משבר כלכלי, נבקש עכשיו מהורים להעלות את התשלומים. זה בלתי מתקבל על הדעת, וצריך להסתדר עם הסכום שיש. מר לוקר, ארגון המנהלים התיכוניים, בבקשה.
אריה לוקר
אחד הדברים היפים במערכת החינוך שלנו באמצעות מנהל, חברה ונוער זה הפעילות החברתית והערכים החינוכיים שאנחנו מקנים בכספים האלה לילדים. מהבדיקות שלנו עולה שאנחנו מצליחים לגבות רק כ-65% מהתקציב, למעלה מ-30% לא משלמים. אנחנו עושים מאמץ שכל התלמידים ישתתפו, ואנחנו לא מקבלים. הסרבנים זה נושא אחר.

הבקשה שלי היא בוודאי לאשר, אבל כפוף להתחייבות משרד החינוך להגדיל את סך המלגות לתלמידים. המלגות בוודאי תומך בתקציב בית הספר, וכך אנחנו יכולים לתת לכולם להשתתף.
היו"ר זבולון אורלב
אתה יודע על קריטריונים לחלוקת המלגות?
אריה לוקר
רכזי השכבות והמנהלים מכירים את כל הילדים. אנחנו יודעים עוד לפני שהורים מגיעים לבית הספר למי אנחנו עוזרים ומי מתחמק.
היו"ר זבולון אורלב
אתה לא עונה לי על השאלה.
אריה לוקר
כל מנהל בית ספר- -
היו"ר זבולון אורלב
אתה לא עונה לי על השאלה. האם קיבלת ממשרד החינוך קריטריונים – תבחינים – למי מחלקים מגלות?
אריה לוקר
כן, יש לי תבחינים. בהתאם לקריטריונים האלה יש ועדה בבית ספר שבוחרת את התלמידים הזכאים- -
היו"ר זבולון אורלב
האם ההורים והתלמידים יודעים שיש קרן מלגות שאפשר לפנות אליה או שאתה סומך רק שהמורים יפנו בשמם?
אריה לוקר
אני לא יכול להתחייב שכל ההורים יודעים, אבל אנחנו מזכים את החשבון של כל ילד וילד שקיבל את המלגה.
היו"ר זבולון אורלב
אני שואל האם ההורים יודעים שיש קרן מלגות בבית ספרך, כך שמי שמרגיש שהוא זקוק לסיוע הקרן יכול לפנות למחנך או לרכז השכבה ולבקש שיגישו בשמו בקשה למלגה?
אריה לוקר
כל הורה שיש לו בעיית תקציב פונה למנהל בית הספר- -
היו"ר זבולון אורלב
אתה לא עונה לי על השאלה. האם ההורים יודעים או לא יודעים שיש קרן מלגות?
קריאות
- - -
היו"ר זבולון אורלב
מה אתה עושה לתלמיד שאתה שואל אותו והוא לא עונה?
אריה לוקר
אם הוא נותן את התשובה אני מנסה להבין אותה.

אני לא אבוא ואגיד שאני מודיע בבית הספר ל-3,000 שיש מלגות, ולכן שיעמדו בתור. אנחנו מכירים את מי שפונה. גם מי שלא פונה, ומנהל יודע שמגיע לו, הוא מקבל.
היו"ר זבולון אורלב
כלומר אתה מתנגד להצעתו של ד"ר קדמן שאומר שצריך לפרסם להורים שיש קרן המלגות כדי שהורה שמרגיש שהוא זקוק לקרן המלגה, שיגיש בקשה.
אריה לוקר
אני לא מתנגד, אבל יש הבדל בין הרצוי, שאין לי התנגדות, לבין המצוי שאני מכיר את האוכלוסייה, ואני עוזר לכולם. יש כאלה שלא משלמים כלום, כי הם לא יכולים, והם יהיו שותפים לכול.
היו"ר זבולון אורלב
תודה רבה, אריה.
אריה לוקר
תודה גם לך על הפגישה.
היו"ר זבולון אורלב
אני מודה לך.

קיבלתי פתק מפיני קבלו, נציג השלטון המקומי, שבו הוא מודיע שכרגע מסרו לו מהחברה למשק וכלכלה של השלטון המקומי, שהשבוע יפיצו את פוליסות הביטוח במיליון עותקים. מר קדמן, אני מזמין אותך לקבל את הפתק הזה. יש לך ארכיון של פתקים? אני כותב פה: "מאשר", ואת התאריך.
יצחק קדמן
תוסיף למטה: "למעקב אחרי ביצוע".
היו"ר זבולון אורלב
פיני, עכשיו זה בידי האריה, תיזהר. דף להורים על הפוליסה כבר מחקנו. אתם רואים, הכול מסתדר תוך כדי הישיבה.


נציגת ההורים, אתי בנימין, בבקשה.
אתי בנימין
אני מצטרפת אליך, חבר הכנסת זבולון אורלב. אני נמצאת כאן בוועדה מהקדנציה הקודמת שלך, וכמו טובים ורבים פה כל שנה שומעת את ההבטחות לבטל את נושא תשלומי ההורים, ולא קורה כלום. אז אני מאוד מקווה שהפעם זה יקרה.

החברה למשק וכלכלה התחייבו על מיליון עותקים, אבל זה בדיוק 50% ממה שצריך. אני מבקשת שיתחייבו פה להגדיל את המספר.
פיני קבלו
אצלנו מבוטחים 1.1 מיליון.
היו"ר זבולון אורלב
היא לא יודעת שלא כל הרשויות המקומיות מבטחות במשק וכלכלה. להם יש 1.1 מיליון מבוטחים, אז תוסיף בבקשה 1.1 מיליון ולא 1 מיליון.
אתי בנימין
יש הרבה יותר.

אני מצטרפת לכל מה שאמר פה חברי קדמן, ואני לא ארחיב, אבל אני רוצה להציע שכל נושא קרן המלגות יופיע באותו מסמך שמוציא משרד החינוך ומחלק לכל ההורים לפני פתיחת שנת הלימודים.
יצחק קדמן
זה הובטח בשנה שעברה על-ידי השרה.
אתי בנימין
אז אני רוצה שהפעם נעקוב, וזה יופיע גם כן שם.
היו"ר זבולון אורלב
אנחנו יכולים להתנות אישורים?
מרב ישראלי
לא.
היו"ר זבולון אורלב
צריך חוק בשביל זה?
מרב ישראלי
לא. אישור זה אישור.
זאב בילסקי
אתה יכול להתנות, במילא כל מה שאומרים פה זה קאלם פאדי. אז כל שנה נגיד ולא נחזור. תגיד.
היו"ר זבולון אורלב
אני רוצה להזכירך שהשרה הקודמת היא מקואליציה שהייתה בראשות מפלגתך.
זאב בילסקי
אני כבר התבלבלתי מי שהיה - -
היו"ר זבולון אורלב
אני יודע שאתה רוצה להתבלבל, אבל אני לא אתן לך. צריך לומר ביושר: בשנה האחרונה של הקדנציה הקודמת זז משהו. עצם הגשת החוק והעברה טרומית, איש לא ייקח את זה לרב מלכיאור שקדם לי בתפקיד, שעשה עבודה מאוד חשובה. הקו הקובע נחצה, יש כבר הצעת חוק, ויהיה לממשלה הזאת קשה מאוד להפיל הצעת חוק שהממשלה הקודמת אישרה או נתנה לו לעבור. אני לא אומר שהיא אישרה, אלא נתנה לו לעבור בשתיקה. לכן אני לא אומר שאנחנו דנים השנה בדיוק כמו בשנה שעברה. לא. אנחנו כבר אחרי חוק שעבר בקריאה טרומית.


יהודה סקר, בבקשה.
יהודה סקר
הנושא הקשה ביותר הוא תשלומי הורים בבתי ספר תיכונים דתיים. כ-10,000 ל-15,000 שקל נגבים- -
היו"ר זבולון אורלב
סליחה, אני הדגשתי, ואני לא יודע למה אתם לא מקשיבים לי. אני אמרתי שביחס לכל סוגיית האכיפה של התשלומים שהם לא תשלומי הרשות והחובה אני אקיים על כך דיון נפרד. אמרתי את זה גם לנועם עזרא שיושב לידך. זה לא הדיון היום כי אתה רוצה שבחצי שעה נקיים דיון בעניין כל כך רציני, כולל אכיפה? זה לא מספיק. אני אקיים על זה דיון מיוחד, ונקדיש שעתיים לדיון הזה. הוא מספיק חשוב.
יהודה סקר
אני מקבל. בכל מקרה, המצב קשה. ההורים צריכים לקחת משכנתא נוספת בשביל הנושא הזה.

עניין נוסף הוא רפואת שיניים. תלמידים משלמים ביטוח. משרד החינוך התחייב להוציא מכרז בשנה שעברה, ועד היום לא יצא מכרז.
היו"ר זבולון אורלב
משרד החינוך ירשום את השאלה הזאת. הובטח שיהיה מכרז לרפואת שיניים, ועד היום לא בוצע- -
יהודה סקר
עד היום עשו את זה בהתנדבות.

הסתדרות רופאי השיניים נותנת עד היום שירותים לאותם תלמידים שהיו רשומים במרפאות "שורש", חינם. תודה רבה.
היו"ר זבולון אורלב
מוחמד שמא, מנהל מחלקת החינוך מטמרה, בבקשה.
מוחמד שמא
צהריים טובים. אני הוזמנתי בנושא ביטוח תאונות אישיות לתלמידי בתי הספר. זה נושא כאוב מאוד. אנחנו מתעסקים בזה מספר שנים טובות, לצערי הרב, באפס כוח. ועדת החינוך המכובדת קובעת מדי שנה את התעריף – 32 ₪, ובשנה האחרונה 34 ₪. חברת הביטוח גובה מעיריית טמרה 70 שקל, והיא מחייבת את הרשויות המקומיות לגבות אך ורק 34 שקלים, ומאידך אנחנו מחויבים בתשלום של 70 שקלים.
היו"ר זבולון אורלב
יושב פה השלטון המקומי.
פיני קבלו
הם הלכו לחברות ביטוח פרטיות.
מוחמד שמא
לא, אדוני.
פיני קבלו
תבוא למשק וכלכלה ב-34 שקל.
מוחמד שמא
אדוני, אתה לא היית איתנו בישיבות. אני הייתי במרכז השלטון המקומי עם יעקב אגמון ועם מנכ"ל חברת ביטוח כלל. ישבנו מספר פעמים, ולצערי הרב, לא יצא שום דבר. חברת הביטוח של מרכז השלטון המקומי מבצעת סינון; רשויות שבהן יש כביכול הרבה תביעות היא לא מבטחת, אלא מעבירה אותן לסוכן משני; ואילו רשויות שאין בהן הרבה תביעות הם מקבלים אותן בחיבוק ידיים. אני גם בדקתי: מבחינת בתי הספר אין הרבה דיווחים, מדובר בשניים-שלושה דיווחים. היכן הדיווחים? הרי התלמיד מבוטח 24 שעות. הדיווחים הם של ההורים. זה טוב, ההורים מודעים יותר. מה רע בזה? אז הם מדווחים לחברת הביטוח.
היו"ר זבולון אורלב
מר פיני קבלו, האם אתם יכולים להודיע לנו שהחברה למשק וכלכלה מוכנה לבטח כל רשות מקומית באותו תעריף?
עמיצור כחלון
אני מנהל את סוכנות הביטוח של החברה למשק וכלכלה. אנחנו מבטחים רשויות שפונות אלינו – 1.1 מיליון תלמידים.
היו"ר זבולון אורלב
ללא סינון?
עמיצור כחלון
ללא סינון.
מוחמד שמא
סליחה, אדוני- -
היו"ר זבולון אורלב
סליחה, מה קורה כאן?
עמיצור כחלון
בתוכן יש לנו גם כ-150 אלף תלמידים מהמגזר הערבי – רשויות שפנו אלינו וביטחנו אותן. כל רשות שפונה אלינו, אנחנו מטפלים בה ומשיגים לה ביטוח באמצעות הזכיין שזכה במכרז, שזה "כלל חברה לביטוח". לכן יש לנו מספר המבוטחים המרבי בתחום הזה.
היו"ר זבולון אורלב
אני אנצל את נוכחותו של מנכ"ל משרד החינוך, ואני אבקש ממנו לרשום את הבעיה של טמרה. אם המנכ"ל יסכים, ייכנס לעובי הקורה וינחה את מי שצריך להנחות כדי להסדיר את הביטוח במסגרת התעריף שהמשרד מבקש. רשמנו שהמנכ"ל עשה תנועת ראש חיובית.
שמשון שושני
הוא גם לא אמר "כן", אבל הוא מקבל את מה שאמר היושב ראש.
יהודית גידלי
כתבתי שהמנכ"ל לקח על עצמו לבדוק את הנושא.
היו"ר זבולון אורלב
בסדר. הוא עכשיו הכתובת שלך כי מדובר במקרה פרטי. אם יש הודעה שאין סינון אז אין סינון. יכול להיות שיש מקרה פרטי עם טמרה.


רשות הדיבור לאיציק מימון, יושב ראש ארגון ההורים.
איציק מימון
תודה רבה, אדוני היושב ראש, חברי כנסת, מנכ"ל, חברי הוועדה. מדינת ישראל חוקקה חוק שנקרא "חוק חינוך חובה חינם". מזמן החוק הוא לא חינם; הוא אף פעם לא היה חינם. אתמול נקראתי לביתו של אב בבאר שבע, אבא לתשעה ילדים שילדיו לומדים בבתי ספר ממלכתיים רגילים. פיטרו אותו לפני חצי שנה מהעבודה, אשתו לא עובדת, והוא רוצה ששני הילדים הגדולים שלו – בן 15 ובן 16 – ייצאו לעבוד כדי שיוכלו לסייע בפרנסת המשפחה כדי שהאחים שלהם יוכלו להמשיך ללמוד.


יש חוק חינוך חובה במדינת ישראל, והוא חינם. זה לא חינם, והוא אמור לשלם, והוא לא מסוגל לשלם. לקראת סוף השנה שעברה הילדים לא הלכו לבית הספר, אלא הלכו לעבוד כדי שזה ימשיך להם עם החופש הגדול. קצינת ביקור סדיר ביקרה אצלו ואיימה עליו, והיום הוא לא יודע מה לעשות, הוא לא מסוגל לשלם לבתי הספר.

לגבי נושא המלגות. משרד החינוך מעביר מלגות לבתי הספר. ההורים לא יודעים, ואם הם יודעים שמקבלים מלגה באה אמא מסוימת ומבקשת לשלם עבור פעילות מסוימת לילד שלה, והם מנתבים את זה למה שהם קובעים בבית הספר, וזה לא צריך להיות כך; או שמתנים את זה בהסדר המשך התשלום שהמשפחות לא מסוגלות לעמוד בו.

בימים אלה עומד לעלות למסכים סרט שאנחנו עורכים יחד עם ערוץ 10 בתוכנית של אושרת קוטלר כדי להראות מה עושים בני נוער, בנים ובנות, כדי להשיג כסף כדי לממן מסיבת סיום או טיול. זה סרט עצוב וקשה, ומה שייראה שם לא יביא כבוד למערכת החינוך, וכדאי לקחת את זה לתשומת לבנו.


ארגון ההורים הארצי תומך בכך שזאת תהיה הפעם האחרונה, ושהחוק הזה ייצא לדרך- -
היו"ר זבולון אורלב
אני אומר באופן גלוי, אני לא רוצה להשלות אף אחד: אני לא בטוח שזאת פעם אחרונה, אני יודע לאיזה תהליך אנחנו נכנסים. נעשה הכול כדי לסיים אותו.
איציק מימון
אדוני היושב ראש, אני יושב פה משנת 2000. הייתי יושב ראש ועדת הבטיחות בארגון, והיום אני יושב ראש הארגון. אני שומע את זה שנה אחרי שנה, וזה מעליב לשבת עוד שנה ולשמוע שזה יאושר, וזה יהיה עוד שנה.
היו"ר זבולון אורלב
איציק, מה אתה מציע, לא לאשר את זה?
איציק מימון
אני מציע לאשר את זה על תנאי.
היו"ר זבולון אורלב
אני לא אוהב לסבן ולא אוהב לעגל קצוות כשלא צריך. משפטית אין דבר כזה "לאשר על תנאי". או שמאשרים או שלא מאשרים.
מרב ישראלי
גם יתחילו לגבות כספים. תחזיר אותם?
איציק מימון
אז אולי אנחנו ההורים נעשה משהו על תנאי ונפרסם את זה.
היו"ר זבולון אורלב
מאה אחוז.
איציק מימון
בחוזר התשלום אנחנו רואים זו השנה השלישית את הביזיון – שקל וחצי – כלפי ארגון ההורים הארצי. שלוש שנים אומרים שרוצים לסגור את הארגון, סוגרים את הארגון – רשם העמותות, לא רשם העמותות. לרשם העמותות ניתנה אפשרות של 4 חודשים כדי להגיש, ועברו 3 חודשים. כולם פה מקבלים שכר חוץ מאתנו, ההורים. אנחנו מממנים את הפעילות שלנו מכיסנו. שקל וחצי שנתרם לנו על-ידי ההורים – גם את זה משרד החינוך גוזל מאתנו. אנחנו מבקשים להסיר את הביזיון הזה כרגע באישור, כי לא יכול להיות שבמשך שלוש שנים אי אפשר לפרק ארגון. תודה, אדוני היושב ראש.
היו"ר זבולון אורלב
אני לא רוצה להיכנס כרגע לעניין ארגון ההורים הארצי. צריך להסתיים הליך אצל הרשם- -
איציק מימון
אני נפגש איתו היום ב-15:00 במקום אחר.
היו"ר זבולון אורלב
דלתנו תמיד פתוחה. ברגע שתרצה שהוועדה תתערב, אתה יודע שאוזננו מאוד קשובה לעניין. כרגע כדאי שזה יטופל במגעים הישירים שיש לכם עם המשרד. ככל שתרצו אוזננו תמיד כרויה. חברת הכנסת אנסטסיה מיכאלי, בבקשה.
אנסטסיה מיכאלי
אדוני היושב ראש, תודה רבה על זכות הדיבור. כבוד גדול להיות בדיון הזה ולשמוע את כולכם. אני לא רוצה להוסיף עוד מעבר למה שאמרתם. הכבוד שלי הוא להיות כאן גם כחברת כנסת וגם כנציגת ההורים כמו אתי שהופיעה כאן. הנושא הזה קרוב אליי כי אני במקרה אמא לשבעה ילדים, השמיני בבטן- -
היו"ר זבולון אורלב
שיהיו בריאים.
אנסטסיה מיכאלי
בעזרת השם.

החוק שאנחנו דנים עליו הוא קשה, כמו שאמרת. לדעתי, זה לא טיפול שורש, אלא אולי עקירת שן, כי צריך להחליף את סדר העדיפויות של כל המדינה שלנו.בזמנו השתתפתי בדיון של הוועדה לקידום מעמד האישה שבו דיברו על נושא מאוד חשוב – הוצאה מוכרת למס עבור טיפול בילדינו. זה נושא מאוד פופולרי, אבל לדעתי, עדיף לדבר ולדון על חוק חינוך חינם. זה הפתרון לטווח הארוך. אולי זה הפתרון למצוא שתיל. אני מעדיפה שנשתול עץ חדש ונמצא פתרון למה שבמשך 17 שנה לא מצאנו. אני מאוד מצפה שנמצא אותו בזכות הקשר האישי ובזכות יושב ראש הוועדה הזאת, זבולון אורלב, שכמו שאני מכירה אותו הוא בן אדם שלא עוזב כל נושא שהוא מטפל בו בנחת, אלא מטפל בו עד הסוף. אני מאחלת בהצלחה בעניין הזה.


רציתי לשאול את זבולון אורלב לגבי משפחות שיש בהן הרבה ילדים. יש משפחות שיכולות להתמודד עם התשלומים כשיש שני ילדים, אבל במצב שיש יותר משניים? אם יש ארבעה-חמישה ילדים, וכל ילד לומד בבית ספר אחר – בכל פעם שהגעתי למצב שאני צריכה לשלם מעבר לספרים כל מיני הוצאות אחרות, אף אחד לא התייחס לכך שיש משפחות מרובת ילדים- -
היו"ר זבולון אורלב
ברוכת ילדים.
אנסטסיה מיכאלי
ברוכת ילדים.


ומה עם משפחות חד הוריות? משרד החינוך לא מייחס לזה חשיבות בכלל.
היו"ר זבולון אורלב
אנסטסיה, את שואלת שאלות קשות, שלצערי, אני לא בטוח שיש תשובה על כל דבר. אבל במסגרת הדיון על האכיפה אני מציע שנטפל גם בסוגיה הזאת של הנחות, חלוקת המלגות, מה קורה עם ילדים שלומדים בבתי ספר שונים – אלה שאלות מצוינות שצריכים לתת להם פתרון.

תם הדיון. אני רק רוצה לשאול עוד שאלה את משרד החינוך – האם כל כסף המלגות חולק?
אבי גור
12 מיליון לא חולקו.
היו"ר זבולון אורלב
אנחנו מכירים יום-יומיים, אתה ממשרד החינוך? לא תצליח להתחפש.


אדוני המנכ"ל, יש מישהו שמוסמך לענות פה ממשרדך?
שמשון שושני
כן, דוד פלבר.
דוד פלבר
אנחנו חילקנו השנה 29 מיליון שקלים לנושא של אבזרי לימוד לכלל הגילאים. זה אותו סכום שחולק בשנים האחרונות, תשס"ז, תשס"ח ותשס"ט. יש עוד חלק של 23 מיליון שקלים שברגע שיאושר תקציב המדינה, ונוכל להפעיל את תקציב 2009 זה יוקצה למלגות- -
היו"ר זבולון אורלב
בתי הספר כבר? הכול מוכן?
דוד פלבר
יודעים בעל-יסודי. כ-24-23 מיליון שקלים הוא סכום עבור טיולים בעל-יסודי. הרכיב הזה עוד לא הופעל השנה, הוא מותנה בהעברה נוספת- -
היו"ר זבולון אורלב
האם רק כשהתקציב יאושר ב-14 ביולי בתום שנת הלימודים יופעל המנגנון להתחיל לבקש או שהכול כבר מוכן וצריך ללחוץ על כפתור?
קריאה
הכול מוכן.
דוד פלבר
בתי הספר מוכנים עם זה. אנחנו נצטרך להודיע לכל בית-ספר כמה מגיע לו. לכל היותר הפירעון יהיה בספטמבר.
היו"ר זבולון אורלב
אתה צופה שהתקציב ינוצל במלואו?
דוד פלבר
התקציב מנוצל במלואו. לגבי דברים שנאמרו פה קודם בעניין הפרסום – תמיד אפשר לפרסם עוד. אבל פורסם חוזר מנכ"ל- -
יצחק קדמן
ההורים לא קוראים חוזר מנכ"ל.
היו"ר זבולון אורלב
ד"ר יצחק קדמן, סבלנות.
דוד פלבר
אתה שואל כל שנה את אותן שאלות, אני עונה כל שנה את אותן תשובות, אבל תן לי לענות אותן.
יצחק קדמן
ההורים יודעים את אותו דבר כל שנה.
דוד פלבר
150 אלף תלמידים שקיבלו מלגות בשנה האחרונה, יש להם 300 אלף הורים. אי אפשר להגיד על משהו ש-300 אלף איש יודעים עליו, שהוא סודי. אפשר לפרסם עוד.
היו"ר זבולון אורלב
השאלה היא מה המדיניות. אם המדיניות היא ששני מיליון ההורים ידעו או לא, זאת המדיניות.
דוד פלבר
ההנחיות שלנו לבתי הספר הן לפרסם את זה במקום בולט בלוח המודעות - - -
היו"ר זבולון אורלב
למה אי אפשר להנחות שבאותה איגרת ששולחים להורים על תשלומי הורים תהיה רובריקה שייאמר בה שיש גם קרן מלגות והקריטריונים.
דוד פלבר
יש בתי ספר שכבר עושים את זה.
היו"ר זבולון אורלב
למה אתם לא מחייבים בחוזר מנכ"ל את בתי הספר לעשות את זה?
דוד פלבר
חוזר מנכ"ל מבקש מבית הספר לפרסם את דבר קיום המלגות בכל דרך. אחד תולה מודעה, אחד מצרף את זה למכתב. עובדה ש-300 אלף הורים ידעו מזה.
היו"ר זבולון אורלב
אתה לא יודע כמה הורים לא יודעים.
יהודה סקר
לא יודעים.
דוד פלבר
מה שאתם מציעים עכשיו זה דבר שקיים בחלק מהמקומות. אפשר לדרוש אותו מכולם.

בעניין הקריטריונים. בבתי הספר האוכלוסיות לא זהות, וקריטריון אחיד לא בהכרח יגרום לשוויון. יש בית ספר שיש בו עולים חדשים, ויש בית ספר שאין בו - -
יצחק קדמן
נו, אז מה? יש רמת הכנסה.
דוד פלבר
אנחנו מנחים את בתי הספר באלו דברים הם צריכים להתחשב, כולל מה שהוזכר כאן – אמהות חד-הוריות, מגבלות רפואיות, עולים חדשים, האם בני הזוג עובדים ששניהם – שורה של פרמטרים. אבל אנחנו לא מחייבים קריטריון עם ניקוד מוגדר, כי כמו שאנחנו סומכים על בתי הספר שיוציאו את הילדים לטיול ויחזירו אותם בשלום ולעשות את כל שאר הפעולות - -
יצחק קדמן
מה זה קשור? אתם מפרסמים טבלה על הזנה, למה לא תפרסמו את הטבלה שלכם?
דוד פלבר
הכול בשיקול דעת.
היו"ר זבולון אורלב
יצחק, מה אתה מתווכח אתו, תגיד לי מה שאתה רוצה. אמרת לי, אז תמתין דקה.


אדוני המנכ"ל, השאלה היא מה המדיניות. אם המדיניות היא - -
שמשון שושני
המדיניות שהוחלט עליה היא שנוסף לחוזר שמוציאים לבית הספר על תשלומי ההורים יצרף בית הספר גם הודעה להרים בדבר קיום מלגות. המדיניות האחרת היא שמנהל בית הספר יודע יותר טוב מכל אחד אחר, מיהם התלמידים הנזקקים, ובאמצעות הרשות המקומית יודעים יותר טוב מכל אחד אחר. המדיניות השלישית היא שאני חושב שזאת הדרך הנכונה.
היו"ר זבולון אורלב
תודה רבה. התשובה מספקת, אני מודה לך.

שאלה נוספת. לפי החוק, גם תשלומי הזנה גם מחייבים אישור של הוועדה. מתי בדעת המשרד להביא את תשלומי ההזנה? יש מישהו שיודע לענות? אתה ודאי לא.
שמשון שושני
גם אני לא.
היו"ר זבולון אורלב
חגית, את יודעת לענות?
חגית מאיר
לא.
היו"ר זבולון אורלב
מי ממונה על זה אצלכם?
מרב ישראלי
צריכה להיות קביעה של שר החינוך לגבי הרשויות המקומיות.
היו"ר זבולון אורלב
אנחנו בכוונה נענינו לפנייתכם. נדמה לי שזאת הפעם הראשונה שבחודש מאי מאשרים את התשלומים כדי לאפשר לכם התארגנות נכונה.
שמשון שושני
לא הייתי מודע לזה. אני מבקש להביא את זה בשבוע הבא.
היו"ר זבולון אורלב
מאה אחוז.
חגית מאיר
יש על זה דיון.
היו"ר זבולון אורלב
אז אנא תאפשרו לשלטון המקומי לרשויות המקומיות להוציא את הכול יחד. כך גם התל"ן וכל יתר הנושאים שעליהם אתם לא זקוקים לאישור מאתנו, כדי לתת תמונה מלאה כי אמרו כאן בצדק שלא מדובר כאן רק בתשלום שאנחנו מאשרים.
חגית מאיר
התשלום על תל"ן נמצא פה במסמך שהגשנו. אנחנו מיידעים את הוועדה עכשיו.
היו"ר זבולון אורלב
בסדר גמור, תודה רבה.
רבותיי, אני רוצה לומר את הסיכום שאני מעמיד להצבעה
הוועדה רשמה לפניה את הודעת מנכ"ל המשרד בדבר הסכום שיעמוד לרשות קרן המלגות הן בתשס"ט והן בתש"ע – 56-55 מיליון שקל, וכן את המדיניות שקבע המנכ"ל בדבר פרסום קרן המלגות שיהיה צמוד להודעה על תשלומי ההורים.


שנית, הוועדה תגיש הצעת חוק לסל שירותים נוסף. כאן הטופס, ואנחנו נעביר אותו כדי שתוכלו לחתום. זאת כדי להתחיל בהליך חקיקה מזורז ככל האפשר כדי שיבוטלו תשלומי ההורים במתכונת הנוכחית ובמקומם המקור לתשלומי ההורים יהיה דרך תשלומי הביטוח הלאומי במתכונת הצעת חוק שאישרה ועדת החינוך והתרבות לקריאה ראשונה. זה לא בא למליאה, אבל ועדת החינוך והתרבות אישרה את זה בקריאה ראשונה פה-אחד בקדנציה הקודמת. נעשה הכול לזירוז השלמת החקיקה.

הוועדה מאשרת את לוח התשלומים כפי שביקש משרד החינוך ומונח לפני חברי הוועדה, שעיקרו צילום גובה התשלומים כבאשתקד ללא כל שינוי כלשהו.


נקיים דיון מיוחד בסוגיית האכיפה של התשלומים החוקיים ומאבק נגד התשלומים הבלתי חוקיים. הוועדה רשמה לפניה שמרכז השלטון המקומי באמצעות חברת הביטוח שלו יפיץ את פוליסת הביטוח בקרב המבוטחים שלו. אני פונה לשלטון המקומי בדרישה להנחות את יתר הרשויות המקומיות שעושות ביטוח באמצעות חברות אחרות כדי להפיץ את פוליסת הביטוח.


דבר נוסף, אם אין קריטריונים אחידים ושקופים לקבלת המלגה המנכ"ל כתב לי פתק שהוא ידאג שיהיו קריטריונים אחידים ושקופים לקבלת המלגה.
שמשון שושני
אני לא כתבתי לך פתק.
היו"ר זבולון אורלב
מה כתבת לי?
שמשון שושני
יש הנחיות לכל בית ספר.
היו"ר זבולון אורלב
הם צריכים להיות מפורסמים.
דוד פלבר
יש הנחיות לבתי הספר מה הפרמטרים שצריך לקחת בחשבון. לא אמרנו איזה משקל לתת לכל דבר כי זה לא רלוונטי.
היו"ר זבולון אורלב
אני לא רוצה להיכנס לזה. בדיון על האכיפה נדון גם בסוגיית הקריטריונים, נשים אותם על השולחן כדי שתהיה בקרה ציבורית על ההנחיות האלה, כיצד לחלק את כספי המלגה. נדמה לי, יצחק, שעברתי גם על הפתק שלך- -
יהודית גידלי
לוח התשלומים לפי חובה ורשות?
היו"ר זבולון אורלב
בלוח התשלומים, כמובן, לפרט לפי תשלומי חובה ותשלומי רשות, לפי סוגיהם.
חגית מאיר
בטבלה זה מפורט עד הסוף.
היו"ר זבולון אורלב
הטבלה המפורטת מצורפת לפרוטוקול.

אני מביא את הסיכום להצבעה. מי בעד? רוב; נגד: 2; נמנעים – אין

מוזס, ראיתי שאתה בעד וראיתי שבילסקי נגד. אני קובע שברוב מוחץ אישרה הוועדה את החלטות הוועדה המורכבות. תודה רבה, הישיבה נעולה.

הישיבה ננעלה ב-12:50

קוד המקור של הנתונים