ישיבת ועדה של הכנסת ה-18 מתאריך 27/05/2009

הקמת ועדת משנה לביטחון, יחסי חוץ וקשרי מסחר בינלאומיים., בחירת יושב ראש ועדת המשנה.

פרוטוקול

 
PAGE
5
הוועדה לענייני ביקורת המדינה
27.05.2009


הכנסת השמונה-עשרה






נוסח לא מתוקן

מושב ראשון
פרוטוקול מס' 8
מישיבת הוועדה לענייני ביקורת המדינה

יום רביעי, ד' בסיוון התשס"ט (27 במאי 2009), שעה 90:00
סדר היום
1. הקמת ועדת משנה לביטחון, יחסי חוץ וקשרי מסחר בינלאומיים.

2. בחירת יושב ראש ועדת המשנה.
נכחו
חברי הוועדה: היו"ר יואל חסון

אמנון כהן

עתניאל שנלר
מוזמנים
משרד מבקר המדינה: מיכאל לינדנשטראוס

- מבקר המדינה

יעקב אור


- משנה למנכ"ל ומנהל חטיבה

יצחק סעד


- ראש המטה ועוזר בכיר למבקר המדינה
ייעוץ משפטי
גלעד קרן
מתמחה
אנה פרסלר
מנהלת הוועדה
חנה פריידן
רשמת פרלמנטרית
סיגל גורדון


הקמת ועדת משנה לביטחון, יחסי חוץ וקשרי מסחר בינלאומיים

ובחירת יושב ראש לוועדה
היו"ר יואל חסון
בוקר טוב, אני מתכבד לפתוח את ישיבת הוועדה לענייני ביקורת המדינה, המטרה של הישיבה הקצרה הזאת, לאשר את ועדת המשנה. לפני שאני מביא אותה לאישור, אני רוצה לעדכן את הוועדה, שבאופן לא שגרתי, בדרך כלל היה סיכום שהרכב ועדת המשנה יהיה על פי חלוקה של קואליציה-אופוזיציה. אני לא כל כך הבנתי למה עשו את זה, הבנתי שבעבר זה לא היה כך, אבל זה היה הסיכום בין האופוזיציה לקואליציה. ההרכב הזה מבחינת הכמות לקואליציה אופוזיציה, די נכפה, זה במסגרת ההסכם ולכן הייתי צריך לעשות חלוקה של שלושה נציגים ושני נציגים. כחלק מהצעת החלטה שנצביע עליה, מה שאני מציע, שוועדת המשנה הזאת תהיה ועדת משנה לשנה, נגדיר אותה לשנה, לאחר שנה אני אבקש גם מנציגי האופוזיציה וגם מהקואליציה לעשות החלפה של האנשים כי יש אנשים משמעותיים מאוד בוועדה שלא הצליחו להיכנס לתוך ועדת המשנה הזאת, למרות שהם תורמים רבות. גם לגבי השמות, הקואליציה קבעה את השמות ונתנה לי את בחירתה ולכן אני הולך על פי הסיכום הזה.
הרכב ועדת המשנה יהיה הרכב לשנה.
גלעד קרן
תמיד אפשר, בהחלטה של הוועדה, לשנות את - - -
היו"ר יואל חסון
אני מגדיר שזה יהיה לשנה, שיהיה כתוב בפרוטוקול שההרכב הוא לשנה. גם ביקשתי מחבר הכנסת שנלר, לעמוד בראש ועדת המשנה.
עתניאל שנלר
רק אם זה לא יהיה לשנה, אם זה רק לשנה, אני לא מועמד. זה לא היה הסיכום. הסיכום לא היה שהרכב הוועדה יהיה לשנה.
היו"ר יואל חסון
הרכב הוועדה לשנה, לא היושב ראש.
עתניאל שנלר
אם כך, שיהיה כתוב, למעט היושב ראש. אני לא נכנס לתהליך עבודה של שנה.
היו"ר יואל חסון
בתוך שנה נעשה החלפה של החברים, לא של היושב ראש. היושב ראש הוא יושב ראש של הוועדה כל עוד הוועדה מתפקדת ומתקיימת. רק עם ההרכב, אם נרצה לעשות שינוי, נעשה שינוי.
החברים שאני מציע
זבולון אורלב, אופיר אקוניס, אמנון כהן, עתניאל שנלר – היושב ראש, ויואל חסון. זה ההרכב.
אמנון כהן
הערה לסדר, בזמנו, בתקופה שלי חוקקתי חוק של ועדת השניים, כשהיו דברים מיוחדים, עד אז לא היו באים לידי ביטוי, לידי טיפול או לידי ביקורת, בנושאים הכי חשובים. מבקר המדינה היה בודק את הדברים, מציג את הדברים ורק בחדרי חדרים הסתכלנו על זה, אבל אף אחד לא היה בודק אם התיקונים נעשים או לא. ועדת השניים טיפלה בנושא הזה, בוועדת השניים היו יושב ראש ועדת החוץ והביטחון ויושב ראש ועדת הביקורת, היה להם את הסיווג הכי גבוה, הדיונים התקיימו במקום מסוים. כרגע, ועדת משנה היא נגזרת למעשה מהוועדה הכוללת, שגם פה ידונו בדברים הרגישים, לא הדברים הרגישים ביותר, לכן יושב ראש הוועדה שאתה מייעד, אני חושב שהיושב ראש צריך להישאר יושב ראש הקבוע של הוועדה, כלומר, כמו בוועדת השניים, אתה ויושב ראש ועדת החוץ והביטחון.
גלעד קרן
בכל מקרה, יושב ראש ועדת השניים חייב להיות יושב ראש ועדת ביקורת, על פי החוק.
היו"ר יואל חסון
אני חבר ועדת המשנה, אני לא אהיה היושב ראש.
אמנון כהן
מה הסיבה?
היו"ר יואל חסון
חשבתי, שחבר הכנסת שנלר יכול לתרום מהניסיון שלו, גם בגלל עומס העבודה אבל בעיקר מהניסיון של חבר הכנסת שנלר, חשבתי שנכון הוא, שעתני יוביל את עבודת ועדת המשנה. אנחנו נעבוד בצורה משותפת, עתני גם חבר במסגרות המצומצמות דרך ועדת החוץ והביטחון ולכן הוא בתמונה מכל הכיוונים. אני חושב שזה נכון, גם מבחינת חלוקת העבודה וגם מבחינת הניסיון שיש לחבר הכנסת שנלר בעניינים האלה. אני נמצא בוועדת המשנה, אני חבר שם, לא בתור יושב ראש, הכול יהיה בשיתוף פעולה, אין לי ספק שהעבודה לא תיפגע.
אמנון כהן
מבחינה תקנונית, חוקית, אין בעיה?
היו"ר יואל חסון
אין שום בעיה, בדקנו הכול, אבל אני שמח שאתה רגיש לנושאים האלה. יש למישהו עוד הערות לפני שאני מעלה את זה להצבעה?
אם כך, ההרכב הוא כלהלן
זבולון אורלב, אופיר אקוניס, אמנון כהן, עתניאל שנלר ויואל חסון. זה הרכב ועדת המשנה כאשר עתניאל שנלר הוא היושב ראש לאורך כל התקופה. תוך שנה, אם נבחר, נערוך רענון ושינוי.


מי בעד ההרכב כפי שהצגתי, ירים את ידו.

הצבעה

בעד – רוב

נגד – אין

נמנעים – אין

הרכב ועדת המשנה ליחסי חוץ וקשרי מסחר בינלאומיים נתקבל פה אחד.
היו"ר יואל חסון
אני קובע, שוועדת המשנה הוקמה ותתחיל את עבודתה בהקדם.
עתניאל שנלר
ראשית, תודה רבה אדוני היושב ראש ותודה לחברים על ההצבעה. אני רוצה לומר שלושה-ארבעה משפטים, מבחינתי כאיזה מן נקודת השקפה עקרונית. ועדת ביקורת, השם שלה מפחיד, כביקורת. אני חושב, שאין דבר יותר בונה מביקורת, ביקורת בונה. אם כולם מסכימים ואין ביקורת, העולם ילך לאחור. כשמגיעים לנושא הביטחוני, לנושא הכי רגיש מבחינת הצד התחושתי, נדמה לי שצריך לעשות את זה מתוך אהבה גדולה מאוד למערכת הביטחון על כל היבטיה. אחד הכיוונים שאני אשתדל שביחד נעשה את תהליך הביקורת והבקרה מתוך אהבה עצומה למערכת הביטחון על כל זרועותיה, כי למדנו בפרקי אבות, כשיש מחלוקת לשם שמיים, סופה להתקיים, וכשהיא לא לשם שמיים סופה שלא להתקיים. נדמה לי שביקורת לשם שמיים מתוך אהבה, סופה להתקבל. משום שאנחנו רוצים ליצור מצב שדברים יתקבלו, אני לפחות אשתדל שדברים יהיו לשם שמיים.


אני רוצה לומר, שיואל ואני דנו על התהליך, אני סבור שוועדת המשנה תהיה בהרמוניה מלאה ומוחלטת עם הוועדה ועם יושב ראש הוועדה. נדמה לי, שהעיקרון שחבר בוועדת החוץ והביטחון ובוועדה לביקורת בתחום הזה, החיבור הזה הוא הדבר המעניין והחשוב כי יש את מפת הידע הרחבה יותר כדי לתת לזה תוכן עם האילוצים ועם הדברים האחרים.


על מנת להסיר דאגה, אני אומר לך, חבר הכנסת כהן - - -
אמנון כהן
לא דאגה - - -
עתניאל שנלר
אני מקבל את זה בצורה הכי טבעית בעולם. מה שאני רוצה לומר, הסר דאגה מליבך בכל התחומים, הדברים יהיו בסדר בדרך כזאת או אחרת.


יואל, לך אני רוצה לומר, כיושב ראש ועדת משנה אני לא מעלה ולו לרגע את הספק הקל שבקלים, ועדת המשנה כוחה מתוך הוועדה ואתה יושב ראש הוועדה, לכן, ודאי שהסמכות נובעת בעצם ממך, דרך הוועדה למעלה, ולכן, ודאי שהוועדה כולה, על כל חלקיה, כל אחד בהתאם לתפקידו, יהיה מתואם. אין לי ספק שיהיה שיתוף פעולה עם הוועדה, כמו שאין לי ספק שחברי הוועדה ישתפו פעולה באופן מלא. תודה רבה על האמון.
היו"ר יואל חסון
בהצלחה.
אמנון כהן
ראשית, ברכות לידידי, חבר הכנסת עתניאל שנלר, שנבחר ליושב ראש ועדת המשנה. הוועדה התברכה ביושב ראש ועדה טוב. אנחנו רואים גם את מוסד מבקר המדינה שיש לו שם טוב, עושה עבודה מצוינת, כמובן בשיתוף פעולה עם הוועדה, שזה גם בנושא תיקון הליקויים, אני חושב שזה יפה מאוד. אני כנראה אכהן בוועדת משנה של ועדת החוץ והביטחון בנושא התקציב, אז כאשר הוועדה תבוא ותאמר אין לנו כסף לתקן את הליקויים, אוכל להגיד, יש כסף.
היו"ר יואל חסון
לדעתי השתלטנו על המדינה.
אמנון כהן
אני מאחל לכולנו עבודה פורייה לטובת מדינת ישראל, לטובת צבא הגנה לישראל, אין לנו ברירה, אנחנו חייבים להיות חזקים, האיומים על עם ישראל לא פסקו אף פעם, כל דור ודור קמים עלינו לכלותינו לכן הקדוש ברוך הוא מצילנו מידם, אנחנו צריכים גם צבא חזק, מדינה חזקה ועיני כל העולם תמיד על מדינת ישראל למרות שאנחנו נקודה קטנה על הגלובוס. תודה רבה ועבודה פורייה.
עתניאל שנלר
אתה יודע, כתוב, עתניאל בן קנז, ותשקוט הארץ 40 שנה. תן לנו 40 יום.
מבקר המדינה מר מיכאל לינדנשטראוס
אני רוצה לברך את חבר הכנסת עתניאל שנלר, אנחנו ניצבים במחיצה אחת תקופה ארוכה בוועדת הכנסת לענייני ביקורת המדינה. בתקופה הזאת אנחנו התוודענו להרבה נושאים, לא נוגעים כל כך לוועדה שהוקמה אבל לנושאים אחרים. כמו שאמרתי לך אתמול בערב בפני המשלחת שביקרה בארץ ועזבה אותנו הבוקר, שמערכת שיתוף הפעולה בין מוסד מבקר המדינה לבין הכנסת הוא חסר תקדים בתקופה זו. אני רוצה להודות לכם בצורה משמעותית ואנחנו שומרים כמובן על עבודתנו המקצועית, על הביקורת, על אי התלות שלנו, יחד עם זאת, אנחנו יודעים להעריך את שיתוף הפעולה אתכם, את הגיבוי שקיבלנו מהוועדה הזאת במשך כל השנים ושגברה בשנים האחרונות. תודה רבה לכם ובהצלחה.
היו"ר יואל חסון
חברים, אני מאחל לנו בהצלחה, תודה רבה לכם, בעוד כעשר דקות נפתח את הדיון הבא, הישיבה נעולה.

הישיבה ננעלה בשעה 9:20.

קוד המקור של הנתונים