ישיבת ועדה של הכנסת ה-18 מתאריך 26/05/2009

חשש שעברייני תנועה מסיעים תלמידים בהסעות בתי הספר

פרוטוקול

 
PAGE
18
ועדת החינוך, התרבות והספורט

26.5.2009

הכנסת השמונה-עשרה





נוסח לא מתוקן

מושב ראשון

פרוטוקול מס' 11

מישיבת ועדת החינוך, התרבות והספורט

יום שלישי, ג' בסיוון התשס"ט (26 במאי 2009), שעה 10:00
סדר היום
הצעת לסדר היום (דיון מהיר): חשש שעברייני תנועה מסיעים תלמידים בהסעות בתי הספר
נכחו
חברי הוועדה: זבולון אורלב-היו"ר

מסעוד גנאים

אנסטסיה מיכאלי

חנא סוויד
מוזמנים
דודו לוי סגן מנהלת האגף להסעות והצטיידות, משרד החינוך

שרית זוכוביצקי, עו"ד לשכה משפטית, משרד התחבורה

דרור גנון ס' מנהל אגף תחבורה ציבורית, משרד התחבורה

ג'קי לוי מנהל גף קציני בטיחות בתעבורה, משרד התחבורה

פקד רוני לוינגר קצין תביעות באגף התנועה, המשרד לביטחון פנים

ד"ר יצחק קדמן מנכ"ל המועצה לשלום הילד

אפרת שמש משרד המשפטים

עודד שאולוף אגוד קציני הבטיחות והתעבורה

דרור שפירא המועצה הלאומית לבטיחות בדרכים

ראובן שטל מועצת תלמידים ונוער ארצית

אתי בנימין יו"ר הנהגת הורים ארצית

ח'אלד אבו ג'באר עיריית כפר קאסם

עיסא עבד עיריית כפר קאסם
יועצת משפטית
מרב ישראלי
מנהלת הוועדה
יהודית גדלי

רשמה: יפעת שפרכר
הצעה לסדר היום (דיון מהיר)
חשש שעברייני תנועה

מסיעים תלמידים בהסעות בתי הספר
היו"ר זבולון אורלב
אני מתכבד לפתוח את ישיבת ועדת החינוך, התרבות והספורט. על סדר יומנו הסוגיה של הבטיחות בהסעות תלמידים. מאות אלפי תלמידים בחינוך הרגיל ובחינוך המיוחד נוסעים בהסעות מיוחדות שמארגנות הרשויות המקומיות ממקומות המגורים למוסדות החינוך ובחזרה. לצערנו יש בעיות קשות. חבר הכנסת חנא סוויד העיר שיש חשש שעברייני תנועה מסיעים תלמידים. אנחנו נרחיב את הדיון מעבר לסוגיית עברייני התנועה. אני מבקש מחבר הכנסת חנא סוויד לפתוח את הדיון.
חנא סוויד
אדוני היושב-ראש, אני מודה לך על קיום וזימון הדיון המהיר הזה. ראיתי לנכון להעלות נושא חשוב שכזה במסגרת דיוני הוועדה. עוד מעט צריכים להגיע לכאן נציגים של התושבים מכפר קאסם. כולנו יודעים שלפני שבועיים אירע אסון ביישוב כפר קאסם. רכב שהסיע תלמידים מכפר קאסם למוסד חינוך מיוחד בטייבה היה מעורב בתאונת דרכים שבה נהרגו 4 תלמידים ועוד 2 אמהות. כמובן שבשם הוועדה, בשם הכנסת אנחנו משתתפים בצער כל המשפחות.
היו"ר זבולון אורלב
אנחנו שולחים תנחומים למשפחות.
חנא סוויד
יש קשר סיבתי בין האירוע לבין הדיון שאנחנו מקיימים כאן. אני רוצה לסייג ולהגיד שלא כל הדברים והבעיות שנעלה קשורים למקרה הספציפי שקרה. אני מניח שיש חקירה בעניין. אנחנו לא רוצים להיכנס לתחום האפור או האסור ולהתחיל לקבוע עובדות. ראיתי לנכון שבנסיבות המקרה נקיים את הדיון הזה על מנת לרענן את הכללים המקובלים בתחום הזה.


לעניין הסעת תלמידים יש מספר אספקטים ופרמטרים. יש את הצורך של התלמידים להיות קרובים למוסדות חינוך כך שלא יצטרכו להסיע אותם. זה כמובן נושא שהוא מעבר לדיון שלנו כאן. יש את מצב הכבישים והצמתים. יש את המקרה הספציפי של צומת קבר בנימין. יש שם בעיה מיוחדת. חזקה על משרד התחבורה, מע"צ והמשטרה לטפל בעניין הזה כך שיביאו את הצומת למצב של בטיחות תחבורתית.


אני רוצה להציף את הבעיות שעמדתי עליהן אחרי המאורע בכפר קאסם ולאחר שהתעניינתי בקרב מוסדות חינוך, רשויות מקומיות איך הדבר הזה מתפתח, איך מגישים את השירות הזה ומה הבעייתיות שיש בו. רציתי לדבר על אכיפת תקנות התחבורה, כמו תקינות כלי הרכב וזהות הנהגים שמגישים את השירות הקריטי והחשוב הזה לתלמידים חסרי ישע שאין להם ידע בנהיגה ובתחבורה, במיוחד כשמדובר בתלמידי חינוך מיוחד.


אחת בעיות זה הזהות של הנהג. אני מניח שלחברות הסעה יש קציני בטיחות שבודקים אם הרכבים בסדר, אם הם ברמת שירות סבירה. צריך כל הזמן לדאוג שקציני הבטיחות יקיימו את החובות שלהם. צריך לבדוק את הזהות של הנהג ברזולוציה רגעית, לא פעם בחמש שנים כשמבקשים מהנהג להביא תעודת יושר. פעם ב5 שנים יכול להיות אדם נקי לחלוטין, אבל לאחר שנה או שנתיים הוא יכול להיות קרימינל גדול. צריך שתהיה בדיקה חודשית של הנהג. אי אפשר לעשות את זה כל 5 שנים או כל שנה, כי במשך חודש או חודשיים נהג עבריין יכול לעשות הרבה עבירות. אפשר להקיש מההתנהגות שלו שהוא לא מתאים לעבודה הזאת. אפשר לנקוט בצעדים. השאלה מי צריך לעשות את זה. מי ששוכר את השירותים של חברות ההסעה אלו הרשויות המקומיות. מי שמממן זה משרד החינוך. יש כאן את שני הגופים שהם במגע ישיר עם הקבלן ועם הנהגים. כמובן שיש את המשטרה, אבל למשטרה אין סמכויות להוריד מישהו או לבטל הסכם של הסעה שנעשה בין חברה לרשות מקומית. למשטרה יש סמכות לטפל בעבריין בן רגע, לתת רפורט, אבל לא לגבי ההתקשרות ארוכת הטווח.

שמעתי סיפורים על נהגים שמוציאים את התלמידים ממוסדות החינוך כי הם רוצים לעשות עוד נסיעה. הם עומדים בשער בית הספר או אפילו נכנסים. אני מדבר על מקרים ששמעתי מאחראים בשלטון המקומי. הם נכנסים לבתי הספר ומתחילים להוציא את התלמידים מהר על מנת לסיים את התפקיד שלהם וללכת הביתה. אני חושב שצריך לשמוע ממשרד החינוך, מהרשות מקומית, ממנהלי בתי הספר איך הם שולטים בעניין הזה כך שלא תהיה פורענות של הנהגים או של חברת ההסעות.

דיברתי על תלמידים בעלי צרכים מיוחדים שלא יכולים לשרת את עצמם תוך כדי הנסיעה. מי נותן להם את השירות המינימאלי? מי מושיב אותם? מי דואג לחגור אותם? מי דואג לתלמידים שהם לא בעלי צרכים מיוחדים? מי אוכף את החוקים על תלמידים שלא חוגרים חגורות? אני חושב שהנושא הזה נופל בתפר שבין הרשויות המקומיות, משרד החינוך, משרד התחבורה והמשטרה. זה תפר מאוד רחב ובעייתי. הוא מועד לפורענות.

המטרה של הדיון הזה, אדוני היושב-ראש, היא לבדוק ולעמוד על הכללים וההנחיות הקיימות, במיוחד על הצד של האכיפה. אני מניח שתיאורטית הכל טוב ויפה, אבל הלכה למעשה אנחנו צריכים להיות בטוחים ש4 הגורמים יהיו בשטח ויבצעו את עבודתם נאמנה. אנחנו לא יכולים לתת שיק בטוח שלא תהיינה בעיות או תלונות, אבל נהיה בטוחים שהמערכת עושה כל שביכולתה על מנת למנוע תקלות קשות שכתוצאה מהם מאבדים חיי בני אדם.
היו"ר זבולון אורלב
הסוגיה הזאת של הסעת תלמידים עולה מעת לעת. היא עולה לרגל אירועים מצערים כמו אחרי התאונה שהייתה בכפר יונה שבה נהרגו תלמידים, או אחרי התאונה בצומת קבר בנימין. יש את דוח מבקר המדינה. בשנה שעברה קיימנו על כך דיון בוועדה לענייני ביקורת המדינה. השאלות מאוד ברורות. יש 2 גורמים עיקרים. גורם אחד זה הנהגים, גורם שני זה הפיקוח. השאלה מי מפקח עליהם, מי מוודא שהיום אין נהגים עברייני תנועה ועבריינים אחרים.
יצחק קדמן
כולל עברייני מין.
היו"ר זבולון אורלב
בחוזר מנכ"ל התשס"ד נאמר שהנהג המסיע יידרש להמציא תעודת יושר פעם ב-5 שנים וכן לעמוד בהוראות החוק למניעת העסקה של עברייני מין במוסד. סוגיה אחרת היא סוגיית כלי הרכב, מי מפקח שכלי הרכב שהתלמידים שלנו נוסעים בהם הם כלי רכב בטיחותיים. נכון אמר חבר הכנסת סוויד שיש כאן פוטנציאל בעייתי מאחר ויש 4 מערכות שלטוניות – משרד החינוך, השלטון המקומי, משרד התחבורה ומשטרת ישראל. אנחנו יודעים שיש פוטנציאל שהוא מאוד בעייתי שגורם לאיזה שהוא כשל.

אני מבקש ממשרד החינוך, ממשרד התחבורה וממשטרת ישראל לתת לנו סקירה לגבי הנעשה, להניח את דעתנו שהדברים באים על תיקונם. אני מבקש לומר לנו האם החובה של נהג שמסיע תלמידים להמציא תעודת יושר מתקיימת. העירה לי היועצת המשפטית של הוועדה לפני תחילת הישיבה, שלכאורה יש בעיה חוקית כי מי שמוסמך לבקש תעודת יושר זה לא מי שהטילו עליו. משרד החינוך הטיל את החובה הזאת על חברת ההסעה, אבל חברת ההסעה איננה מוסמכת. אני מבין שגם הרשות המקומית איננה מוסמכת. מי שמוסמך לכך זה רק משרד ממשלתי שיש לו גישה ישירה. אני מבקש תשובה על הסוגיה של הדיווח המהיר בין משטרת ישראל ליתר הרשויות על אותם נהגים שנתפסים כעברייני תנועה, האם המידע הזה עובר. האם כשנהג עבריין נתפס הרשות המקומית ומשרד החינוך יודעים?

יש את סוגיית האכיפה והביקורות. אנחנו רוצים לדעת כמה נהגים נפסלו בשנה האחרונה. היינו רוצים לדעת האם נפסלו כלי רכב וכמה כלי רכב נפסלו. אולי אפשר לתת נתונים לגבי הביקורות, כמה ביקורות יש, מי עושה את הביקורות האלו. בכמה כלי רכב מסיעים אנחנו מדברים? אם יגידו שבדקו 100 כלי רכב מתוך 100 אלף כלי רכב זה לעשות צחוק מעבודה, אבל אם זה 100 כלי רכב מתוך 1000 כלי רכב ההיקף הוא מרשים. התאונה הטראגית בצומת קבר בנימין הייתה במיניבוס קטן שהיו בו שישה נוסעים פלוס נהג.
רותם זהבי
משרד החינוך עוסק בנושא של בטיחות בהסעות ב3 גופים מרכזיים. גוף אחד זה אגף זהירות ובטיחות בדרכים שכתב תכניות שעודכנו לאחרונה בנושא של בטיחות בהסעות, כולל הדרכות ילדים, כיצד לעלות לרכב, כיצד להתנהג. אני לא אמון על העניין הזה , אבל אני יודע שזה קיים.
היו"ר זבולון אורלב
למה מי שאמון לא נמצא כאן?
רותם זהבי
הגוף השני שעוסק בעניין הוא אגף הביטחון. אני זה שכותב את הנהלים.
היו"ר זבולון אורלב
אין לנו טענה לגבי הנהלים. האם אתם יודעים כמה כלי רכב מסיעים תלמידים?
דודו לוי
מוסעים כ-280 אלף תלמידים כל יום.
היו"ר זבולון אורלב
כמה מתוכם בחינוך המיוחד?
דודו לוי
משהו כמו שליש. יש ביקורות שאנחנו מבצעים.
היו"ר זבולון אורלב
יש לכם הערכה בכמה כלי רכב מדובר?
דודו לוי
אולי עשרות אלפים. חלקם רכבים קטנים. אני לא יכול להגיד מספר מדויק.
היו"ר זבולון אורלב
ועדת אלבז בשנת 2005 עסקה בכ-3000 אוטובוסים, ב-1000 מיני אוטובוסים, ב-5500 אוטובוסים זעירים וב-6100 מוניות. מדובר סך הכל בכ- 16 אלף כלי רכב.
דודו לוי
משרד החינוך מחייב את כל הרשויות המקומיות להתקשר עם חברות הסעה על פי נוסח אחיד של מכרז וחוזה שאנחנו מכתיבים. את כל המספר של הביטחון והבטיחות מכין האגף לביטחון. יש שם תנאים לגבי הרכב ולגבי הנהגים.
היו"ר זבולון אורלב
אנחנו לא עוסקים בהנחיות. הדיון זה הוא לא על הנחיות. איזה ביקורת יש לך שאמנם חותמים על החוזה האחיד? בכמה רשויות מקומיות היית כדי לוודא שהחוזה נחתם על פי החוזה האחיד?
חנא סוויד
האם גיליתם אי פעם איזו שהיא תקלה שחשבתם לנכון להתערב או להפסיק חוזה?
דודו לוי
החוזה הוא תמיד חוזה אחיד. הבעיה היא שלא תמיד ממלאים את כל התנאים שבו.
חנא סוויד
האם היה מקרה שבו דברים התבצעו לא כמו שצריך והייתם צריכים להתערב?
דודו לוי
היו הרבה מקרים. לפעמים אנחנו עושים ביקורות. אני עצמי מידי פעם יוצא לשטח. ברור לכם שאנחנו מעט אנשים. יש חברה חיצונית בשם טלדור שמבצעת ביקורות בשטח. ברוב המקרים התכנית שלה נקבעת על פי תלונות שאנחנו מקבלים. הביקורות שנעשות נעשות על פי מה שקורה בשטח.
היו"ר זבולון אורלב
כמה מתוך 15 אלף כלפי רכב בודקים בשנה? האם זה משהו כמו 50 כלי רכב?
דודו לוי
לא הרבה יותר.
היו"ר זבולון אורלב
כמה רכבים בודקת חברת טלדור? יש חוזה איתה?
דודו לוי
יש חוזה.
היו"ר זבולון אורלב
החוזה הוא ביוזמת האגף שלכם?
דודו לוי
כן.
היו"ר זבולון אורלב
מישהו יודע מה כתוב בחוזה? האם אתם מפקחים על הנהגים? האם טלדור מפקחת על הרישיונות של הנהגים? מה החוזה שלה אומר? האם היא צריכה לפקח רק על הרכבים או שגם על הנהגים?
דודו לוי
היא מפקחת על ביצוע ההסעה כמו שצריך. היא לא יכולה לדרוש מהנהג רישיון נהיגה כי זה לא בסמכותה. רק שוטר יכול. בוודאי ובוודאי היא לא יכולה לבדוק אם יש לו גיליון הרשעות ממשטרת התנועה.
היו"ר זבולון אורלב
כמה רכבים היא גילתה שלא היו בסדר? יש נתונים לגבי הממצאים של הבדיקות?
דודו לוי
יש דוחות של החברה.
חנא סוויד
האם את הממצאים של המקרים שמצאו בהם פגמים השוו עם הממצאים של קצין הבטיחות באותה חברה שמסיעה? האם ננקטו צעדים מסוימים כתוצאה מהביקורת שעשיתם?
דודו לוי
הקל ביותר זה לקנוס את החברה. במקרים חמורים - יש בתוך החוזה סעיף - אפשר לפסול את החברה עצמה או נהג מסוים.
חנא סוויד
אני בטוח שבתיאוריה הכל טוב ויפה. אנחנו מדברים על הפיקוח בשטח. לא קיבלתי שום מספר, לא קיבלתי שום התייחסות ספציפית.
רותם זהבי
אי אפשר להגיע לנהג ולהוציא ממנו את הרישיון.
חנא סוויד
אנחנו בפני בעיה בלתי פתירה.
היו"ר זבולון אורלב
מר זהבי, האם אתה יכול לספר על התאונה האחרונה שחקרת?
רותם זהבי
רק עכשיו נסתיימה חקירתה של תאונת הילדה סתיו בכרמיאל.
היו"ר זבולון אורלב
אתה אישית עסקת בחקירה הזאת?
רותם זהבי
אני מלווה את החקירה.
היו"ר זבולון אורלב
מי עושה את החקירה?
רותם זהבי
ממונה ועדה.
היו"ר זבולון אורלב
מי ממנה את הוועדה?
רותם זהבי
המנכ"ל. מהרגע שהוועדה מקבלת את המינוי היא יוצאת לשטח, עובדת, בודקת, מגישה דוח.
היו"ר זבולון אורלב
זאת ועדה שממונה בכל מקרה שנהרג תלמיד. לא לכך התכוונתי.
רותם זהבי
השאלה אם ממונה ועדה כאשר מדובר בהסעה של הרשות. זה משהו שלא שייך ממש למערכת החינוך.
יצחק קדמן
בכל פעם שיש פנייה למשרד החינוך בעניין הסעות התשובה שאנחנו מקבלים היא שעניין ההסעות מצוי בידי הרשות המקומית.
היו"ר זבולון אורלב
מרכז השלטון המקומי לא ראה לנכון להשתתף בדיון הזה. זה הובא לידיעתנו לפני תחילת הישיבה. זה דבר מאוד מוזר כי מרכז השלטון המקומי הוא גוף אחראי. רשויות המקומיות אחראיות, הן לא עמותות וולונטריות. מוטלות עליהן חובות על פי חוק. פיני קבלו, שהוא סמנכ"ל קשרים בין הכנסת למרכז השלטון המקומי, קיבל מכתב ממשרד עורך דין אליאס בן אריה אסף. אני לא מבין מה זה עניין של עורכי דין, הרי אין פה משפט פלילי. יש פה נאומים חוצבי להבות. כתוב שהרשויות המקומיות תפעלנה כמו בכל שנה לבדיקה קפדנית ומקיפה של הגורמים איתם הן מתקשרות. אני מוכרח לומר שאני יותר ממביע תמיהה על כך שהשלטון המקומי שנושא באחריות הישירה לא מוצא לנכון להגיע. אנחנו נקיים דיון נוסף.
חנא סוויד
אמרתם שבמקרה הספציפי הזה לא הוקמה ועדה. למה? זה לא חמור מספיק? מה השיקולים?
רותם זהבי
יש חקירה מעמיקה מאוד של המשטרה.
היו"ר זבולון אורלב
בכרמיאל היא לא נכנסה?
רותם זהבי
היא נכנסה. כאן שקלנו את העניין והחלטנו לא להקים ועדה.
היו"ר זבולון אורלב
אני לא מצליח להבין למה בכרמיאל מקימים ועדת חקירה וכשנהרגים 4 ילדים לא מקימים ועדת חקירה.
ג'קי לוי
אני חייב לציין שבכל חברות ההיסעים יש קציני בטיחות שתפקידם לטפל בנושאים של הרכב ובהכשרת הנהגים. במקרה האחרון שאירע החברה העסיקה את הנהג באופן חלקי בלבד רק להסעת אנשים בוגרים, לא בהסעת ילדים.
היו"ר זבולון אורלב
הדיון בוועדה איננו על המקרה הספציפי. אנחנו נשאיר את זה למי שעוסק בחקירה. מהמקרה הספציפי אנחנו רוצים להשליך על הכל, כלומר מה קורה עם נהגים מזדמנים, איך מפקחים.
ג'קי לוי
לא נתגלה כשל בתאונה הזאת או בתאונות אחרות שבדקנו. גם לא היו טענות לגבי תקינות הרכבים. המשאית שהייתה מעורבת בתאונה נבדקה ושוחררה מהמקום. קציני הבטיחות פעלו כשורה. הבעיה היחידה הייתה שאותו נהג התקבל לעבודה כשהרכב שלו לא היה מורשה להסיע תלמידים. הוא לא ביצע את העבודה הזאת דרך המשרד. פה היה כשל ברשות עצמה, בעירייה. היה פה חוסר בקרה מצד מי שנתן לו להסיע את התלמידים. מישהו היה צריך לוודא שהרכב מורשה. לנהג היה אישור, הוא עבר את ההשתלמויות הדרושות. הרכב לא אושר. אנחנו כגף קציני בטיחות בשיתוף משרד התחבורה מקפידים - לפחות פעם בשנה - לזמן את הרכבים. אנחנו נותנים עדיפות להיסעים. לפחות פעם בשנה אנחנו עושים ביקורת יזומה שלנו.
היו"ר זבולון אורלב
חוץ מהטסט השנתי?
ג'קי לוי
חוץ מהטסט, חוץ מבדיקת חורף שהם מחויבים על פי חוק וחוץ מאישור בלמים חצי שנתי שאנחנו מחייבים כל שנה אנחנו עושים ביקורות יזומות. אנחנו בודקים את כלי הרכב כדי לוודא את תקינותם. מידי יום יוצאות קרוב ל7,8 ניידות שעומדות בצידי הדרך או במקומות שיש בהם הסעות או משאיות. אנחנו עומדים ומנסים לבדוק כמה שיותר כלי רכב. אנחנו נותנים עדיפות לענף ההיסעים.
היו"ר זבולון אורלב
מה הסטטיסטיקה לגבי כלי רכב פגומים, כלי רכב שהורדתם מהכביש? באיזה אחוזים אנחנו מדברים?
ג'קי לוי
לא הבאתי את האינפורמציה הזאת. לפעם הבאה נביא אותה.
היו"ר זבולון אורלב
ב24 במארס שנה זו הייתה ישיבה. בסיכום הישיבה נכתב שהוועדה קובעת כי דוח מבקר המדינה חשף שורת ליקויים וכשלים בנושא הסעות תלמידים, נושא העוסק בשלומם ובחייהם של ילדים שחייבים מכוח חוק להשתמש בהסעה. הוועדה התרשמה כי הנושא לא מוסדר ברמה הלאומית והוא מפוזר בין משרדים וגופים שונים ורבים ואין גורם מתכלל אחד. הוועדה מבקשת ממשרד החינוך, התרבות והספורט להקים ועדה בין-משרדית - רצוי ברמה של מנכ"לים - בהשתתפות נציגי משרד הפנים, מרכז שלטון מקומי, משרד התחבורה, הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים, המשרד לביטחון פנים ואגף התקציבים במשרד האוצר. הוועדה מבקשת ממשרד החינוך לקבל את דוח הוועדה ואת מסקנותיה תוך 3 חודשים. לאחר קבלת דוח הוועדה היא תשקול אם לפנות למבקר המדינה בבקשה לקיים דוח מעקב בנושא. הוועדה פונה למבקר המדינה בבקשה לבדוק את שיטת התקצוב. כבר אז יש דוח מפורט שחושף בעיות קשות מאוד של בטיחות בדרכים.

דיון נוסף שהיה פה בוועדה נערך באוקטובר 2007. ועדת החינוך, התרבות והספורט דנה בנושא חינוך לבטיחות בדרכים. זה היה במסגרת יום הבטיחות בדרכים. סיכום הדיון היה שהוועדה דורשת ממשרד התחבורה לקבוע פיקוח ובקרה מתמידים על נהגי הסעות ותלמידים. הוועדה דורשת ממשרד החינוך לא להוציא אישור הפעלה לבית ספר חדש אלא לאחר שקצין הבטיחות יקבע את בטיחות בית הספר בתוך שטח בית הספר וקצין תעבורה יקבע את בטיחות בית הספר בנושא התעבורתי. האם כשנפתח בית ספר חדש מישהו מסתכל על ההיבט התעבורתי כך שהתלמידים יוכלו להיכנס ולצאת בשלום מבית הספר? יש הנחיות?
רותם זהבי
זה כולל את הכניסה ואת היציאה של התלמידים.
היו"ר זבולון אורלב
הוועדה ביקשה ממשרד החינוך להציג בפניה תוך חודשיים את התכנית הרב שנתית באשר לבטיחות התעבורתית בסביבת בית הספר, כולל לוחות זמנים לטיפול בליקויים. הייתה את ועדת אלבז. המלצותיה של הוועדה לא יושמו במלואן. מתי הוקמה הוועדה?
דודו לוי
הוועדה הוקמה אבל לא קיימה אף ישיבה.
היו"ר זבולון אורלב
מי היושב-ראש שלה?
דודו לוי
המנכ"לית הקודמת.
היו"ר זבולון אורלב
באיזו רמה הייתה הוועדה הזאת?
דודו לוי
זאת הייתה ועדת מנכ"לים.
היו"ר זבולון אורלב
הייתי מסתפק במנהלי אגפים. הם יודעים לעשות את העבודה.
דרור שפירא
הרשות הלאומית הפנתה מכתב לשר התחבורה בבקשה להקים ועדת חקירה בנוגע לתאונה בכפר קאסם. מבדיקות ראשוניות יש צורך בבדיקה כזאת. יש הרבה מאוד שאלות שעלו. אני מקווה שנקבל את הסכמת השר להקמת ועדה כזאת.
היו"ר זבולון אורלב
האם חוץ מלכתוב מכתב אתם עושים עוד משהו בסוגיה של בטיחות הסעות לתלמידים?
דרור שפירא
לרשות הלאומית לבטיחות בדרכים אין סמכויות פעולה בתחום הזה. אנחנו בודקים את התחום הזה מאז היותך, אדוני היושב-ראש, יושב-ראש הוועדה לענייני ביקורת המדינה. מנכ"ל הרשות הלאומית היה זה שהעלה את הצורך לקיים את הוועדה, אבל לצערי היא לא התכנסה.
היו"ר זבולון אורלב
מה אתה מציע לחברי כנסת מתוסכלים כמונו לעשות? אנחנו מקיימים ישיבות, מזמינים את האנשים. זה לא משחק ילדים. מדובר בחיי אדם, בחיי ילדים. אנחנו המבוגרים עוד נושאים באחריות למעשנו. אנחנו מחייבים את הילדים לנסוע. אני לא מבין מה קורה כאן. כשאנחנו משתוללים וקצת אגרסיביים באים אלינו בטענות. מה, נעשה עוד ישיבה?
דרור שפירא
אנחנו ביקשנו לקיים ועדת חקירה דחופה.
היו"ר זבולון אורלב
תהפכו את השולחן, או שאנחנו נהיה אלה שנהפוך לכם את השולחן. מה חושב האזרח כשהוא שומע רשות לאומית לבטיחות בדרכים? כתבתם מכתב. זה מה שאתם יכולים לעשות? צר לי. אני דווקא תמכתי בכם. אני חשבתי שרשות לאומית תהיה הקול המתריע בשער. עשו אתכם יחידה עצמאית כדי שתוכלו לדפוק על השולחן, לעשות מהומה, לשאול מדוע הוועדה לא מתכנסת. לא קראתי את זה באף עיתון כי לא הדלפתם את זה לאף אחד. לא באתם לכנסת ואמרתם שחוטאים פה כלפי תלמידים. תעשו משהו. חבל על המאמץ אם הקימו אתכם בשביל לכתוב מכתב. זה לא רציני.
דרור שפירא
אנחנו מתריעים. מתקיימות בחודשים האחרונים השתלמויות לממונים על ההסעות ברשויות המקומיות. אנחנו שותפים לזה יחד עם מרכז השלטון המקומי. זה תחום חדש. לא בכל הרשויות היו ממונים. אנחנו דואגים שיהיו ממונים ושנקיים את ההשתלמויות כדי לשדרג את מעמדם, תפקידם ותפקודם בתוך הרשויות המקומיות.
רוני לוינגר
אנחנו שולחים תנחומים למשפחות ולכפר כולו. חקירת המשטרה נמצאת בעיצומה. יש פחות או יותר ממצאים לגבי הנושא התעבורתי, אבל ישנן המון שאלות פתוחות לגבי מסגרת הנסיעה, מי הזמין אותה, האם היא הייתה בשכר, באיזו מסגרת, האם היא הסעה של חינוך מיוחד שיש לה כללים ותקנות אחרות. בהסעות של חינוך מיוחד יש חובת ליווי, מה שאין במערך ההסעות הרגיל. דיברתי אתמול עם החוקר של התאונה הספציפית. גם בגלל שהנהג פצוע וגם בגלל שהמשפחות אבלות החקירה עדיין לא הסתיימה. כל השאלות האלו ייבחנו לעומק.

משטרה אוכפת על פי הרישום שישנו. לנהג הספציפי הזה היה רישיון להסעה ציבורית. הרכב היה אוטובוס ציבורי זעיר. הרכב לא היה מורשה להסעת תלמידים. רכב כזה חייב בהתקן מיוחד, בפנסים מיוחדים, בחגורות בטיחות. פה היה הכשל. המשטרה מנועה מלאכוף את ההסכמים בין מזמין ההסעה לחברת ההסעות. זה לא עניין משטרתי. המשטרה יכולה לאכוף את העבירות בדרך.
היו"ר זבולון אורלב
האם יש נתונים לגבי דוחות באשר להסעות תלמידים?
רוני לוינגר
זה אחד הדברים שעלו בוועדת אלבז. בעקבות זה הכנסנו את הרכבים להסעת תלמידים. כשהבוחן מגיע לתאונה, מנתח ומזין אותה למאגר הנתונים הוא עושה את זה לפי סוג הרכב.
היו"ר זבולון אורלב
יש נתונים?
רוני לוינגר
אין הרבה כי זה רק שנה או משהו כזה. התקשרתי לוועדה וביקשתי חומר רקע על מנת שנדע לאיזה כיוון יהיו הדיונים. מהוועדה לא נמסר שיש חומר רקע.

עלתה פה סוגיה בנוגע למתן אפשרות למסיעים או לאיזה גוף לדעת מה קורה עם הנהגים. נעשים מאמצים חזקים במשרדי הממשלה לתקן את החוק. משרד המשפטים מעורב בזה. היינו אצל רחל גוטליב כמה פעמים על מנת לאפשר לקצין בטיחות או למנכ"ל של חברה - מחפשים את הצינור המשפטי הראוי - לקבל את גיליון ההרשעות התעבורתי של הנהג טרם התקבל לעבודה. נמצא הסדר כזה שנוגע לעברייני מין. מנסים לשכפל אותו לתעבורה. זה קשה מבחינה משפטית. המצב היום הוא שאסור למנכ"ל או לקצין בטיחות לדרוש מנהג את הגיליון התעבורתי שלו.
דודו לוי
וגם את הפלילי.
רוני לוינגר
אנחנו מנסים ליצור מנגנון. שאלתי בדיונים איזו הגנת פרטיות יש כאשר יודעים על נהג מסוים שלפני שנתיים הוא עבר כמה עבירות חניה. מבחינת משרד המשפטים זה מאגר מידע פלילי.
היו"ר זבולון אורלב
זה לא עניין לחקיקה פרטית. זאת חקיקה ממשלתית שצריכה להיעשות.
אנסטסיה מיכאלי
הסוגיה שאנחנו דנים בה היא סוגיה של הסעות ילדים. מי לוקח אחריות על החיים של הילד מהרגע שהוא יוצא מהבית? לנהג באוטובוס אין השכלה פדגוגית. הוא לא יכול לחנך ילדים. בין הילדים יש אלימות מילולית ופיזית. אני יודעת שיש סדרנים, אבל הסדרנים גם הם בגיל של אותם ילדים שנוסעים. אני מבינה שיש חוסר תיאום בין המשטרה, משרד החינוך לרשות המקומית. השאלה למי לפנות אם קורה שהסדן דוחף את הילד והילד כמעט נופל על הכביש. זה קרה לבן שלי לפני יומיים. מה עושים בעניין הזה?
רוני לוינגר
ישנה אבחנה לגבי חובת ליווי. מדובר על מלווה שאחראי על הנעשה בתוך האוטובוס. בחינוך המיוחד יש חובת ליווי. במערך ההסעה הכללי אין חובת ליווי. כל זה מטעמי תקציב.
אנסטסיה מיכאלי
האם משרד החינוך נותן הדרכה לאותם סדרנים? הם לא יודעים להשתלט על 20 ילדים שכל אחד מקלל את השני. השאלה למי לפנות בעניין הזה .
רותם זהבי
בכל בית ספר יש אחראי הסעות שמקבל מערך הדרכה מסודר דרך אגף זהירות בדרכים. מעבירים את זה בתוך בית הספר. יש ממונה הסעות בקרב הילדים, יש הדרכה, יש רכז הסעות.
אנסטסיה מיכאלי
מה קורה כאשר הילד נדחף לכביש והמכונית הורגת אותו? מה עושים? למי פונים? מי אחראי?
רותם זהבי
אם הוא נפגע צריך לפנות למשטרה. זאת בעיה של כל המערכת. זאת בעיה של בית הספר, הרשות המקומית והמשטרה.
יצחק קדמן
אני מודה לכם, חבר הכנסת אורלב וחבר הכנסת סוויד, על שיזמתם את הדיון. מוכרחים להרחיב את הדיון הרבה מעבר לשאלה של התאונה של הילדים בכפר קאסם או אפילו לגבי הרקע התעבורתי של הנהגים. הנושא של ההסעה הרבה יותר רחב והרבה יותר שערורייתי.

הוזכרו פה מלווים. אתם יודעים שבעירית לוד העסיקו במודע נרקומנים ועברייני רכוש. יש לי התכתבות שלמה עם עיריית לוד. אלה המלווים שמלווים שם את התלמידים. יש עברייני מין שמשמשים נהגים, ביניהם עברייני מין שפגעו בעבר וממשיכים לנהוג ברכבים. החוק שמונע העסקת עברייני מין במוסדות חינוך חל גם על חברות הסעה. שם אין בעיה לבקש אישור. אין שם חוק פרטיות. סיפר לי מישהו שממונה על הנושא במשטרה, שבעיר שבה הוא גר יש 4 חברות הסעה שמסיעות ילדים. הוא אומר שאף אחת מהחברות האלו לא ביקשה מהנהגים להביא אישור שהם לא עברייני מין. החוק קובע שאתה לא יכול להעסיק נהג בלי שתבקש אישור שהוא לא עבריין מין. זו לא תעודת יושר, זה אישור אחר שחייבים לבקש אותו.
חנא סוויד
האם כשחברה ניגשת למכרז שמפרסמת רשות מקומית היא חייבת להקצות נהגים, או שמדובר בחברה שאחר כך עושה את ההקצאות הפנימיות שלה?
יצחק קדמן
אני לא יודע. נסעתי הבוקר בחברה שמסיעה גם הסעות לבתי ספר. שאלתי את הנהגים אם מישהו פעם ביקש מהם להביא אישור מהמשטרה שאין להם עבר בעבירות מין. הם הסתכלו עלי כאילו נפלתי מהירח. הם לא ידעו על מה מדובר.

אתם יודעים שבדוח מבקר המדינה האחרון נמצא שבאחת הרשויות המקומיות מי שהיה קצין בטיחות של הרשות המקומית עבד בחצי משרה כקצין בטיחות של חברת ההסעות שהרשות המקומית העסיקה. זה מופיע בעמוד 28 בדוח מבקר המדינה. ההפקרות בנושא הזה היא עצומה.

שמענו על בדיקה של רכבים. אני מציע למשרד התחבורה או למשטרה ללכת לרכס שועפת בירושלים או לרח' בר-אילן כדי לראות עם איזה רכבים מסיעים ילדים בחינוך החרדי לתלמודי תורה. ראיתם פעם איך הרכבים האלה נראים? כל מי שירושלמי והתנסה בלנסוע אחרי רכב כזה יודע על מה אני מדבר.

התלונות שאנחנו מקבלים על הסעות כוללות גם דברים שאינם קשורים למשרד התחבורה. אנחנו מקבלים תלונות על חברות הסעה שמצרפות מסלולים וכתוצאה מזה ילד מגיע אחרי 3 שעות לבית הספר. אני יכול להגיד לכם על חברות הסעה לתלמידים שמעלות גם נוסעים רגילים, דבר שאסור להם בתכלית האיסור. העניין הזה נמצא בהפקרות. בחלק מהרשויות המקומיות לא מוצאים מלווים ולוקחים אנשים עם עבר פלילי. בחלק מסיעים ללא מלווים למרות שהחוק מחייב שיהיה מלווה. בחלק מהמקומות המלווה יושב ולא יורד עם התלמיד. קרו כבר מקרים שתלמידים ירדו והנהג לא שם לב ועלה עליהם עם הגלגל והרג אותם.

דוח מבקר המדינה מלפני שנה כותב דברים חמורים ביותר. אני אקריא מדוח מבקר המדינה: "ממצאי הביקורת מצביעים על ליקויים וקשיים בארגון, בניהול, בביצוע של הסעות ברשויות המקומיות ובקיום הוראות הבטיחות. הממצאים מלמדים על הליקויים והכשלים בפיקוח משרדי הממשלה הנוגעים בדבר על הרשויות המקומיות. מחדליהם של משרדי הממשלה והרשויות המקומיות בכל הקשור לקיום דרישות הבטיחות והליקויים החמורים מסכנים את התלמידים. זאת אחריות לשלומם ולבטיחותם של התלמידים. אי קיומם של החוקים, התקנות והכללים הנוגעים להסעות מסכן את שלומם ואת חייהם של הילדים". זה נכתב שנה לפני התאונה הנוראית שהייתה. הכתובת הייתה על הקיר. אם העניין הזה לא יטופל ברצינות הכתובת תמשיך להיות כתובה על הקיר. די בסיכון הבריאות של ילדים שנושמים את הפליטה הנוראית של רכבים לא בדוקים שמסיעים אותם, די בזה שילדים מוסעים ברכבים ללא חגורות בטיחות, די בזה שהם מטורטרים בדרכים שעות על גבי שעות.

חברות ההסעה שזכו במכרז מעסיקות קבלני משנה. את קבלני המשנה איש לא בדק. ההפקרות בעניין הזה מוחלטת . חלק מהבעיה הוא בפיצול האחריות. כשהרשות המקומית מפנה אותך למשרד החינוך ומשרד החינוך מפנה אותך לרשות המקומית תמיד הדברים נופלים בין הכיסאות. צריך לקבוע גורם אחראי אחד כי זה בנפשנו.
היו"ר זבולון אורלב
על זה עמדנו בדיון בוועדה לענייני ביקורת המדינה. ביקשנו שתהיה ועדת מנכ"לים שתקבע מישהו אחד שיקבע, מישהו אחד שיקבל החלטות, לא שאחד יחקור תאונות, אחד יאסוף נתונים, אחד יוציא הוראות. אני מסכים איתך שהדוח הוא אחד מהדוחות הבעייתיים והקשים שהיו, כולל אי קיום הסוגייה של חגורות בטיחות. יכול להיות שמאז 2007 יש שינוי. בדוח של 2007 מתריע מבקר המדינה שמסיעים תלמידים ללא חגורות בטיחות.

מבקר המדינה התייחס לסוגיה של העסקת קבלני משנה. אני לא נכנס לסוגיות הכספיות, כמו הסוגיה של ביטוח התלמידים תוך כדי ההסעות. אני מסכים שהבעיה היא בעיה מאוד קשה.
אתי בנימין
מכיוון שכארגוני ההורים הבנו ממזמן שאין לנו עם מי לדבר ואין לנו על מי לסמוך, הקמנו חוליות שלנו שעוקבות אחרי הרכבים של ההסעות. הרכבים של החברות לא שייכים לחברה, הם שייכים לנהג. החברות לא מקפידות על בדיקות בטיחות לרכבים. הנהג צריך לעשות עוד הסעה ועוד הסעה, אין לו את הזמן להכניס את הרכב לטיפול במוסך או לעשות לו בדיקה בטיחותית. אף אחד לא מקפיד על זה. אנחנו פנינו לא פעם לקציני הבטיחות של חברות ההסעות. זכינו במטח של קללות.

אף אחד לא מפקח על זה שהרכבים האלה נוסעים במהירות מופרזת. משטרת ישראל לא עושה מספיק ביקורות לרכבים האלה. פניתי הרבה פעמים למשטרה על מנת שתעשה יותר ביקורות. לא ראינו את המשטרה עומדת ברכס שועפת או בבר אילן. מעבירים ילדים מרכב לרכב ללא פיקוח, ללא השגחה. אף אחד לא יודע ולא נמצא שם.

יש את הנושא של המלווים. המלווים לא עוברים שום הכשרה. מלווים של חינוך מיוחד לא עוברים שום הכשרה בכדי להיות מלווים ברכבים.
דודו לוי
התחיל עכשיו קורס.
אתי בנימין
ההסעות מגיעות לבתי הספר ללא מלווים. הרשות המקומית מעבירה את האחריות על המלווה לחברת ההסעה, חברת ההסעה מעבירה את האחריות על המלווה לנהג והנהג מעביר את האחריות לאשתו, לבן שלו או לכל מי שהוא מוצא לנכון.
היו"ר זבולון אורלב
האם ההוראות של משרד החינוך קובעות תכונות מסוימות שיהיו למלווים?
רותם זהבי
דרושה הכשרה.
אתי בנימין
הם לא עוברים שום הכשרה. הרכבים מגיעים בלי מלווה, או שבאמצע המסלול יורד המלווה ועוזב את ההסעה. אף אחד לא מפקח ולא מקפיד על זה.
אפרת שמש
קיים סעיף בפקודת התעבורה - סעיף 61א – שמדבר על מאגר פסולי רשיון. זה סעיף שאמורה להפעיל אותו משטרת ישראל. הסעיף לא מופעל. הוא סעיף מאוד בעייתי. הוא מדבר על יצירת מאגר של פסולי רישיון. אני לא מדברת על עבר תעבורתי אלא על אנשים שנפסלו על ידי בית משפט מלנהוג. המאגר הזה לא הוקם מבעיות ארגוניות. משרד המשפטים חושב שהמודל הזה לא נכון. להטיל את האחריות על מעסיקים או על מי שמזמין את ההסעות לבדוק את כשירות הנהג זה בעינינו מודל לא נכון. מי שנותן את הרישיון, מי שבאחריותו לחדש רישיונות הוא רשות הרישוי. רשות הרישוי צריכה לבדוק את הכשירות של הנהג מבחינת העבר התעבורתי שלו, לבדוק את הרקורד שלו אחת לתקופה. היום זה נעשה אחת ל10 שנים. אין מעקב תקופתי אחרי הרקורד של הנהג.
היו"ר זבולון אורלב
את שולחת אותנו לפתרון לא מעשי?
אפרת שמש
בכלל לא. אני חושבת שיש צורך בתיקון חקיקה. אנחנו עובדים על זה יחד עם משרד התחבורה באופן מאוד צמוד. קוימו ישיבות בנושא. אנחנו רוצים לעבור למודל של חידוש מותנה כך שהחידוש לא יהיה אוטומטי כמו שהוא היום. אנחנו רוצים שזה יהיה אחת לשנה. שיקול הדעת צריך להיות בידי המדינה ,לא בידי המעסיק, לא בידי ההורים, לא בידי מי שבאותו רגע פוגש את הנהג. מי שפוגש את הנהג באותו רגע, אם זה הרשות המקומית או מנהל בית הספר, צריך לבדוק שהרישיון בתוקף. מי שמחדש את הרישיונות, מי שבידו שיקול הדעת זה רשות הרישוי. שיקול הדעת לא צריך להיות דבר שהוא פתוח. לא יכול להיות שנהג יתאים לרשות אחת ולא יתאים לרשות אחרת.
היו"ר זבולון אורלב
את מדברת על עבירות תנועה או על עבריינות בכלל?
אפרת שמש
ספציפית אנחנו עוסקים בעבירות תנועה כי הן יותר רלוונטיות. אנחנו חושבים שצריך להרחיב את זה גם לעבירות אחרות. ככל שמדובר בנהגים של היסעים אנחנו מדברים גם על עבריינות מין וגם על עבירות אחרות.
היו"ר זבולון אורלב
למה צריכים לחכות לפעם הזאת בשנה? ברגע שאדם הורשע בעבירת רכוש והוא לא בבית הסוהר אין בעיה לראות במאגר שהוא נהג מורשה להסעת תלמידים ולשלול לו את הרישיון.
אפרת שמש
עוד לא בנינו את המודל בשלמותו. יכול להיות שתקופת הזמנים צריכה להיות קצרה יותר. זה דבר שאנחנו צריכים לבדוק. יש פה גם היבט תקציבי. חידוש רישיונות מצריך אגרה.
חנא סוויד
האם המודל הזה קרוב ליישום, קרוב לביצוע?
אפרת שמש
זה לא חזון רחוק. אנחנו עובדים עכשיו על גיבוש המודל יחד עם משרד התחבורה.
היו"ר זבולון אורלב
אני מתכוון לעשות דיון נוסף. אני לא רוצה בדיון הנוסף לומר מה אתם מתכוונים, אני רוצה לוודא שהדברים נעשים.
אפרת שמש
אני יכולה לבוא לדיון הבא עם לוח זמנים.
היו"ר זבולון אורלב
אנחנו נזמין אותך לישיבה בשבוע הבא. אנחנו מבקשים שתבואי אלינו עם לוח זמנים.
מסעוד גנאים
כמורה לשעבר אני יודע שכל ההנחיות ידועות עד שקורת תאונה או קטטה ואז הכל מתבלבל. גם בכנסת הספקתי לדעת שלחוקק חוקים זה דבר אחד, לבצע אותם זה דבר אחר. אני יודע שיש נהגים שעושים מהרכב קופסת סרדינים. הבעיה היא שאין כתובת. אנחנו לא יודעים למי לפנות. כל רשות מפנה אותך לגוף אחר כדי לברוח מאחריות. זה על חשבון החיים של הילדים שלנו. הגיע הזמן לדעת מי הכתובת של העסקת כל הנהגים האלה או המלווים. אני יודע שיש מלווים בהתנדבות. צריך לדעת את העבר של המתנדבים.
עיסא אמין
אני רוצה להודות לוועדה ולחברי הכנסת על כך שנתנו לנו את הבמה להשמיע את הדברים. אני אבא לילדים שלומדים בחינוך המיוחד. הילדים שלי הם לקויי שמיעה. במשך שנים הבן שלי הבכור נסע בהסעות האלו. בשנה אחת התחלפו המון נהגים. הזמן שלי הלך רק על להסיע את הבן שלי לבית הספר ולהחזיר אותו. סמכתי רק על עצמי. רציתי לדעת שהבן שלי הלך לבית הספר וחזר מבית הספר בשלום. כאבא אני יודע כמה זה כואב להלביש את הילד בבוקר ולשים אותו בקופסא בלי לדעת מי הנהג שלוקח אותו ומי הנהג שמחזיר אותו. אתה כל הזמן מלא חששות בעבודה. רוב הזמן אתה מעדיף לקחת את הבן שלך ולהחזיר אותו.

למה בתי הספר לחינוך מיוחד לא נמצאים באותה עיר או באותו כפר? למה הילדים שלנו צריכים לנסוע לעיר אחרת או לכפר אחר? ליקויי השמיעה היו לומדים בתל-אביב. אחרי שהפעלנו לחץ הוקמה שלוחה בכפר ואז לא היה צריך לקום מוקדם בבוקר ולשלוח אותם בהסעה לעיר אחרת. אני רוצה להזמין אתכם כדי לראות איך הילדים לומדים בכיתות של שני מטר על מטר וחצי. זה דבר שכואב לי.
היו"ר זבולון אורלב
הדברים שלך הם דברים כואבים, אבל אנחנו דנים היום בעניין ההסעות. בהזדמנות נטפל בסוגיה הזאת.
עודד שאולוב
צרם לי קצת לשמוע שהגברת עשתה הכללה לגבי כל ההסעות וכל המכוניות שמסיעות תלמידים. אנחנו בחברה מסיעים ילדים בחינוך הרגיל, בחינוך המיוחד וגם קשישים סיעודיים שהם באיזה שהוא מקום ילדים. הסטטיסטיקה אומרת 0 תאונות במקרה שלי. אני לא יודע מה הולך בחברות אחרות. יש פיקוח, יש רכבים מסודרים. אנחנו נמצאים תחת הפיקוח של ג'קי מאגף קציני בטיחות. אנחנו עוברים פיקוח פעמיים בשנה לפחות. אפשר לראות את התיקים של הנהגים. הדבר היחיד שמפריע לי זה שבעבר נהג שביקש לקבל רישיון הפעלה כדי להסיע תלמידים היו מבקשים ממנו אישור רישום פלילי ותעבורתי. אנחנו לא היינו יודעים מה יש לו, אבל היינו יודעים אם הוא מורשע או לא מורשע. נכון להיום זה לא קורה. היום נהג שרוצה להוציא רישיון הפעלה מקבל רישיון הפעלה ואנחנו לא יודעים עליו כלום. אנחנו במהלך התקופה גם לא יכולים לברר. אמרו לנו שזה אסור. כשחס וחלילה קורת תאונה הדבר הראשון שהתקשורת אומרת זה שלנהג היו 100 עבירות תנועה., 300 עבירות תנועה. אנחנו לא יכולים לפקח על זה.
היו"ר זבולון אורלב
הדיון כאן חשף פעם נוספת שיש כשלים בסוגיה של הסעות תלמידים בהיבט של אי יכולת לדעת בוודאות שכל הנהגים שמסיעים תלמידים הם נהגים שעומדים בכל הדרישות והכללים שקבעו הרשויות המוסמכות – משרד החינוך, משרד התחבורה ומשטרת ישראל. כל זה בגלל חוסר היכולת להעביר אינפורמציה בזמן נכון בין הגורמים שבידיהם המידע לגורמים שמפעילים את הנהגים.


הדבר השני שהתברר לנו זה שההמלצות של ועדת אלבז לא יושמו במלואן. ועדת אלבז מ2005 קבעה מכלול שלם של המלצות בכל התחומים האפשריים - סוגיית הנהגים, סוגיית ההתקשרויות של הרשויות המקומיות עם קבלני הסעות וסוגיית דרישות החובה ממפעיל שירות ההסעה בפיקוח ואכיפה. ההמלצות האלו לא יושמו במלואן. כמו כן גם לא יושמו ההמלצות של הוועדה לענייני ביקורת המדינה וועדת החינוך מישיבות קודמות.


הוועדה רוצה להעיר למשרדי הממשלה שלהבא יופיעו כאן בעלי הסמכות ובעלי המידע כדי לחסוך מזמנה של הוועדה. אנחנו נעיר למנכ"לי המשרדים הנוגעים בדבר כדי שהדבר לא יישנה.


אנחנו נקיים בשבוע הבא ישיבה בסוגית החינוך התעבורתי. אנחנו נקבל ממשרד המשפטים לוח זמנים על טיפול בהיבטים המשפטיים על מנת שמידע על נהגים יוכל לזרום מבעלי המידע למי שצריך לקבל את המידע באופן שלא יועסקו נהגים שאינם מורשים. אגב, לא רק בסוגיה הפלילית ולא רק בסוגייה התעבורתית, גם בסוגיה של עברייני מין.


אנחנו דורשים ממנכ"ל משרד החינוך להפעיל את הוועדה הבין משרדית. אנחנו נאפשר פרק זמן של עד החודש הראשון של מושב החורף. זה עוד 5 חודשים. אנחנו נקיים דיון מקיף בכל סוגיית ההסעות. משרדי הממשלה מתבקשים להכין את כל הנתונים האפשריים שאיך שהוא קשורים להסעות. אנחנו לא מתכוונים לתת תפריט. כל אחד יודע את בסיסי המידע שמצויים במשרדו. נשתדל להכין מסמך של מרכז המידע והמחקר של הכנסת. כל זה מפני שאנחנו עוסקים בתלמידים שהמדינה והרשויות מחייבות אותם להשתמש בהסעות כדי לקיים חוק לימוד חובה. פה חלה עלינו חובה כפולה ומכופלת ומשולשת כיוון שהמדינה לקחה על עצמה להסיע את התלמידים. הדגש של הדיון הזה הוא אותה ועדה בין משרדית שתפקידה לתכלל , לתאם ולהסדיר את יחסי הגומלין בין הרשויות השונות שעוסקות בנושא הזה. הוספנו גם את המועצות האזוריות, את משרד המשפטים ואת הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים.

אנחנו מביעים ביקורת חריפה כלפי מרכז השלטון המקומי שלא מצא לנכון להביא לכאן את ראשי השלטון המקומי, כולל ראשי ערים או מנהלי מחלקות חינוך, כדי להציג את עמדתו של השלטון המקומי והסתפק במסמך של עו"ד שהוא כללי ביותר, איננו נותן שום מענה. זה דבר תמוה בעיני. אנחנו יודעים שמרכז שלטון מקומי יודע להופיע בוועדה הזאת עם ראש השלטון המקומי, עם המנכ"ל, עם ראש ועדת החינוך. בדברים שנוגעים לתקציב השלטון המקומי נזעקים ומקבלים מאיתנו גיבוי מלא. אני אפנה לראש השלטון המקומי ולראש ועדת החינוך של השלטון המקומי ואביע את מחאתנו החריפה כנגד ההתנהגות הבלתי ציבורית והבלתי אחראית.

בדיון שנקיים בתחילת אוקטובר או נובמבר נתייחס להסעות על כל היבט אפשרי, לרבות הנהגים ומכלול הנושאים - הנהגים, המלווים, הרכבים, ההתקשרויות, הביטוח.
ראובן שטל
כל שינוי שלא יהיה מבחינת ההסעות לתלמידים יהיה לטובתנו ולא יפגע בנו. החוק מחייב אותנו לעלות על ההסעה. אין לנו ברירה. אנחנו לא יכולים לדעת אם הנהג עובר על החוק, אם יש לו הרשעות. זה גם לא מתפקידנו וסמכותנו לברר את זה. אנחנו רוצים שהשירות שאותו אנחנו מקבלים יהיה הכי טוב שאפשר.
היו"ר זבולון אורלב
למה יש המון תלונות על כך שתלמידים משתוללים בהסעות? מועצת תלמידים יכולה לעשות משהו בנידון?
ראובן שטל
אנחנו יכולים לדבר עם התלמידים. את זה עושים ברמות הבית ספריות. אני מקווה שעושים את זה בכל בתי הספר בהם יש מועצת תלמידים. אנחנו לא יכולים לקשור את הידיים למי שמרביץ.
היו"ר זבולון אורלב
תן לנו עצה לגבי מה צריך לעשות. אני שומע תלונות על כך שלפעמים ההתנהגות פורקת העול מסכנת את ההסעה.
ראובן שטל
כשאין מורה או מבוגר הילדים מרגישים שהם יכולים הכל.
חנא סוויד
אולי תעשו קמפיין חינוכי.
ראובן שטל
אפשר לחשוב על זה. אני אעלה את זה במליאת המועצה.
יצחק קדמן
יש בתי ספר שמינו תלמידים. הם עושים עבודה יוצאת מן הכלל. צריך להרחיב את הניסיון הזה.
היו"ר זבולון אורלב
אנחנו קוראים למשרד החינוך לבדוק את האפשרות למנות נאמני נסיעה מתוך התלמידים כדי להבטיח את שלומם של התלמידים בהסעות הרגילות.
עודד שאולוב
עשינו איזו שהיא אמנה מסוימת בין התלמידים להורים כך שהם יהיו מחויבים לחגור חגורות בטיחות ולהיות ילדים טובים בהסעה.
היו"ר זבולון אורלב
תודה רבה, הישיבה נעולה.

הישיבה ננעלה בשעה 11:45

קוד המקור של הנתונים