ישיבת ועדה של הכנסת ה-18 מתאריך 25/05/2009

התרחשויות קשות ביותר בהוסטל פגועי הנפש "חיי עזרא" בנתניה, התרחשויות קשות ביותר בהוסטל פגועי הנפש "חיי עזרא" בנתניה, התרחשויות קשות ביותר בהוסטל פגועי הנפש "חיי עזרא" בנתניה., התרחשויות קשות ביותר בהוסטל פגועי הנפש "חיי עזרא" בנתניה

פרוטוקול

 
PAGE
33
ועדת העבודה, הרווחה והבריאות

25.5.2009

הכנסת השמונה-עשרה






נוסח לא מתוקן

מושב ראשון

פרוטוקול מס' 12

מישיבת ועדת העבודה, הרווחה והבריאות

שהתקיימה ביום שני ב' בסיוון התשס"ט (25 במאי 2009) בשעה 9:30
סדר היום
1. הצעה לסדר היום (דיון מהיר) התרחשויות קשות ביותר בהוסטל פגועי הנפש

"חיי עזרא" בנתניה, של חה"כ שלי יחימוביץ.

2. הצעה לסדר היום (דיון מהיר) התרחשויות קשות ביותר בהוסטל פגועי הנפש

"חיי עזרא" בנתניה, של חה"כ שלמה מולה.

3. הצעה לסדר היום (דיון מהיר) התרחשויות קשות ביותר בהוסטל פגועי הנפש

"חיי עזרא" בנתניה, של חה"כ אורלי לוי אבקסיס.

4. הצעה לסדר היום (דיון מהיר) התרחשויות קשות ביותר בהוסטל פגועי הנפש

"חיי עזרא" בנתניה, של חה"כ דב חנין.
נכחו
חברי הוועדה: חיים כץ – היו"ר

אורלי לוי אבקסיס

רחל אדטו

חיים אמסלם

אריה ביבי

דב חנין

שלי יחימוביץ

שלמה מולה

משה מטלון
מוזמנים
ד"ר יחיאל שרשבסקי – בריאות הנפש, משרד הבריאות

חזי אופיר – מנהל אגף האכיפה, משרד התמ"ת

טמיר ינאי – מזכיר איגוד מקצועי, הסתדרות העובדים הכללית החדשה

עו"ד ישראל הבר – נציבות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלויות

עו"ד יאיר אלגאווי – מזכיר ארצי ורכז איגוד מקצועי, ההסתדרות הכללית החדשה

משה סמיה – יו"ר ההסתדרות במרחב נתניה

יואב קריים – דובר מטה מאבק הנכים

עו"ד דניאל מאירוביץ' – יועץ משפטי, מטה מאבק הנכים

עדית סרגוסטי – רכזת פרויקט בריאות הנפש, ארגון "בזכות"

פרופ' אורי אבירם – יו"ר המועצה הארצית לשיקום נכי נפש בקהילה

אורן בוארון – מנכ"ל א.ב. שיקום

שאול בוארון – א.ב. שיקום

חיה מלצר חכם – סמנכ"ל א.ב. שיקום, נתניה

בתיה ליידנר – רכזת שיקום ארצית, הוסטל "חיי עזרא"

שולי טיטו – עובדת הוסטל "חיי עזרא"

חנה הראלי – עובדת הוסטל "חיי עזרא"

רחל מנגסטו – עובדת הוסטל "חיי עזרא"

פרח אזרד – עובדת הוסטל "חיי עזרא"

לריסה קוזנצוב – עובדת הוסטל "חיי עזרא"

דוד קשאני – עמותת "קול בשכונות"
מנהלת הוועדה
וילמה מאור
רשמת פרלמנטרית
שרון רפאלי

1. הצעה לסדר היום (דיון מהיר) התרחשויות קשות ביותר בהוסטל פגועי הנפש

"חיי עזרא" בנתניה, של חה"כ שלי יחימוביץ.

2. הצעה לסדר היום (דיון מהיר) התרחשויות קשות ביותר בהוסטל פגועי הנפש

"חיי עזרא" בנתניה, של חה"כ שלמה מולה.

3. הצעה לסדר היום (דיון מהיר) התרחשויות קשות ביותר בהוסטל פגועי הנפש

"חיי עזרא" בנתניה, של חה"כ אורלי לוי אבקסיס.

4. הצעה לסדר היום (דיון מהיר) התרחשויות קשות ביותר בהוסטל פגועי הנפש

"חיי עזרא" בנתניה, של חה"כ דב חנין.
היו"ר חיים כץ
בוקר טוב. אני מתכבד לפתוח את ישיבת ועדת העבודה, הרווחה והבריאות בנושא הצעה לסדר בדיון מהיר בנושא התרחשויות קשות ביותר בהוסטל פגועי הנפש חיי עזרא בנתניה, של חברי הכנסת שלי יחימוביץ, שלמה מולה, אורלי לוי ודב חנין. אני רוצה לפתוח את הדיון הזה בדברי הסבר של חברת הכנסת שלי יחימוביץ.
שלי יחימוביץ
אדוני היושב ראש, חבריי חברי הכנסת שיושבים פה ואני ביקשנו לקיים פה דיון מהיר בכל הנוגע למה שמתרחש בהוסטל "חיי עזרא". תמצית הדברים היא כזאת: מדובר בהוסטל שבו חוסים נפגעי נפש בוגרים; מועסקים בו 15 עובדים, רובם נשים, שחלקן יושבות כאן, ואני מניחה שגם להן יהיה מה לומר.

לפני פרק זמן מסוים, בתחילת חודש אפריל האחרון, פנו העובדים להסתדרות בנתניה אחרי שנעשה ניסיון להחתים אותם על חוזה העסקה אישי חדש מסוגו, מה שנקרא משרת אמון. משרת אמון עד לפני כמה שנים הייתה שמורה לעובדים בכירים במיוחד בתפקידי ניהול בכירים שקיבלו שכר גלובלי וכל חוקי העבודה וחוקי המגן לא חלו עליהם. אגב, אני למשל, בעבודתי הקודמת כבכירה בחברת החדשות של ערוץ 2 הייתי על חוזה כזה, ממש כמו החוזה שמנסים להחתים עליו את העובדות האלה. משרת אמון. ואכן כשהגשתי את "פגוש את העיתונות" בשבת לא הייתי זכאית לתשלום לפי חוק עבודה ומנוחה; אלא מאי, בחוזה הבכירים שלי שכר הברוטו שלי היה 54 אלף שקלים בחודש. על משכורות כאלה חותמים חוזה אמון. לא כאלה. גליה מאור היא במשרת אמון. בכירים מסוימים במשק הם במשרת אמון, אבל עובדות שעושות את העבודה הקשה והסיזיפית הזאת בשכר מינימום הן במשרת אמון?

מחתימים אותן על חוזה דרקוני לחלוטין, ובו הן מודיעות, שהן מסכימות שחוק שעות עבודה ומנוחה לא יחול עליהן. הן יעשו משמרות בשבת, הן יעבדו בשבת – החוקים לא יחולו עליהן. השכר שלהן לעולם יישאר שכר מינימום – 3,950 שקל, 100 שקלים יותר משכר המינימום. לא משנה כמה הן עובדות ובאיזה שעות הן עובדות, חוקי העבודה לא חלים עליהן.

ועוד גם, שים לב על מה מחתימים אותם: הן מודיעות שההסכמים הקיבוציים לא חלים עליהן ושכל מה שמושג בין ההסתדרות לבין המעסיקים לא חל עליהן, ולא רק זה, הם מצהירים בחוזה שהם לא חברים בארגון עובדים. בלי זה הם לא יכולים להיות עובדים במקום. זה דבר מטורף, זה בניגוד לזכות ההתארגנות הבסיסית ביותר שמעוגנת באמנות בינלאומיות ובחקיקה. העובדים אמרו – לא, אנחנו לא רוצים לחתום על החוזה הזה. הלכו להסתדרות, ההסתדרות איגדה אותם לוועד, אלא שהבעלים לא מכיר בקיומם של ועדים, בקיומה של הסתדרות ובקיומה של העבודה המאורגנת - -
דב חנין
- - - תשובה של הכנסת.
שלי יחימוביץ
נכון.
שאול בוארון
כל הדברים האלה לא נכונים, הם מסולפים.
היו"ר חיים כץ
אתה תקבל את זמנך, תהיה לך אפשרות לדבר. תאמין לי, אני גם אדאג שלא יפריעו לך.
שלי יחימוביץ
נבחרו שלושה נציגים לוועד, נבחר ועד. מר שאול בוארון סירב לנציגי ההסתדרות להיכנס לשטח המקום, כמו שאנחנו מכירים כשיש ניסיונות התארגנות. הוא התבטא בחריפות ובביטויים קשים כלפי ההסתדרות, והוא גם כינס את העובדים והודיע להם שמי שלא יחתום על החוזה הזה, השכר שלו ירד מ- 23 שקלים לשעה ל-22 שקלים לשעה. שים לב על אלו סכומים אנחנו מדברים, זה פשוט כבשת הרש במובן החמור ביותר.

מאז החל מהרגע הזה – התעמרות בלתי פוסקת בעובדים, התעללות, ביזוי, כל מיני איסורים הזויים לחלוטין שהם יתארו יותר טוב ממני. כאוס מוחלט. האיש לא מכיר בקיומו של ועד עובדים. אני באמת חושבת שהוועדה הזאת צריכה להתכנס במקרי קצה – לא על כל סכסוכון עבודה. אבל כאן לא מדובר בסכסוך עבודה, אלא מדובר על ביזוי של החוק, על התעמרות בעובדים. הוועדה צריכה לשים קו גבול לסיטואציה הבלתי אפשרית הזאת שכרוכה גם בהתעללות נפשית ולהודיע לבעלים שוועד זה ועד, הסתדרות זה הסתדרות, זכויות עובדים אלה זכויות עובדים. הדבר הזה גם גולש לפגיעה במצבם של החוסים, ואנחנו צריכים לומר היום את דברנו באופן מאוד נחרץ.
היו"ר חיים כץ
תודה. חבר הכנסת דב חנין.
דב חנין
תודה רבה, אדוני. אני, כמובן, מצטרף לכל דבריה של חברתי, חברת הכנסת שלי יחימוביץ. אבל אני רוצה להוסיף כמה נקודות. אני קראתי את החוזה שרוצים להחתים אתכם עליו, ואני חייב לומר שזה חוזה מזעזע. חברת הכנסת יחימוביץ אמרה בצדק שאחד הדברים שדורשים מכם הוא לחתום על הצהרה שאתם לא חברים באיגוד עובדים. אם אתם חותמים על הצהרה כזאת, ואתם עושים את הדבר האלמנטרי להצטרף להסתדרות או לארגון עובדים שיגן עליכם, אתם כבר נמצאים במצב של הפרת חוזה, בזמן שאתם בסך-הכול מנסים לממש את הזכות הבסיסית שלכם העובדים להגן על עצמכם ולהיות מיוצגים במסגרת של ארגון עובדים.

דובר על מה שדורשים מכם – 43 שעות עבודה בשבוע, כולל שבתות וחגים כי זה שבעה ימי עבודה בשבוע. השכר הוא באמת טיפ-טיפה מעל שכר המינימום. זה כמובן, כמו שאמרה חברת הכנסת שלי יחימוביץ מוגדר משום-מה משרת אמון כדי שאפשר יהיה לשחק עם שעות העבודה שלכם באופן חופשי. נוסף לכך, אני רוצה לציין את מה שמופיע בנספח לחוזה – מערכת הקנסות המשוכללים. אתם הרי משתכרים ל כך הרבה כסף, שכנראה יש לכם עודפים, ולכן אם אתם לא מגיעים לישיבה עם נציג ההנהלה קונסים אתכם ב-200 שקל.

לדעתי, בדרך הזאת, אחרי חודש-חודשיים של עבודה אתם בכלל תהיו חייבים לבעל הבית כסף. כדאי מאוד להיזהר. כי על כל דבר קטן אתם צריכים לשלם כסף. אתם מעשנים, משלימים כסף. לא בריא לעשן, אבל עולה כסף לקנות את הסיגריות, אתם לא צריכים לשלם גם להנהלה על הסיגריה שאתם מעשנים; אתם מאחרים – אתם משלמים כסף; אתם לא מגיעים אתם משלמים כסף; אתם מתחצפים – אתם משלמים כסף; אתם לא מגיעים חלילה לפגישה עם נציג ההנהלה – זה הדבר הכי חמור, העבירה הקשה ביותר שיש שם בספר החוקים – אתם משלמים הרבה כסף. בקיצור, זה מקום עבודה, שלדעתי, נועד לפרנס את הבעלים בדרך שאחרי שהות קצרה תצטרכו לשלם לו על שהוא בכלל מסכים להעסיק אתכם במקום הזה.

אדוני היושב ראש, התמונה הזאת היא תמונה נוראה. היא תמונה שחייבת להיות לגביה אמירה מאוד חדה וברורה של הוועדה הזאת.

אנחנו צריכים להעביר לכל המעסיקים במדינת ישראל אמירה ברורה שלפיה העובדים אינם הפקר וזכויות העובדים אינם הפקר. אם יהיו שיבחרו בדרך הזאת וינסו להחתים את העובדים שלהם על חוזים דרקוניים של שלילת כל הזכויות, כל המעמד וכל הכבוד האנושי הם יצטרכו להגיע לכנסת ולהסביר מה מתרחש כאן.

אדוני המעביד, אני מאוד ארצה לשמוע את ההסברים שלך, אבל אני חייב לומר לך שאני מתקשה מאוד להבין איך אפשר להגיע לכאן ולהתייצב מאחורי הטקסט.
שאול בוארון
אני אסביר.
דב חנין
איך אפשר לבוא ולהסביר לנו שכך אפשר להתנהל ולהתנהג עם עובדים במדינת ישראל?
שאול בוארון
תן לי את הזמן ואני אסביר.
היו"ר חיים כץ
תודה. חבר הכנסת שלמה מולה.
שלמה מולה
אדוני היושב ראש, בכל זאת, זאת הפעם הראשונה שאני מופיע פה, ואני רוצה לברך אותך על היותך יושב ראש הוועדה, אתה איש ראוי, וכמי ששומר על זכויות עובדים חשוב שאתה תנהל את הוועדה.
היו"ר חיים כץ
תודה רבה.
שלמה מולה
אני מצטרף לדבריהם של חברי הכנסת שלי יחימוביץ ודב חנין. במדינת ישראל ההמצאות שיש כדי לפגוע בזכויות עובדים עברו כל גבול אפשרי. כל הסבר שיהיה לחוזה כתוב וגם אם ניתן פרשנות ראשית או של גמרא – בסופו של דבר מה שכתוב, כתוב. עינינו רואות. זה מאוד מעציב אותי. דווקא מקומות העבודה היו צריכות לשים נר לרגליהן את ההגנה על זכויות העובדים. במלוא מובן המילה מאל"ף ועד תי"ו, וכן לעודד התארגנויות של עובדים וועדי עובדים; לראות אותם שותפים לחוויה היומיומית שלהם במקום העבודה. הנישול הקבוע של העובדים מצד המעסיקים מזכויות זה דבר מעציב בחברה פתוחה ומודרנית. היינו רוצים לראות שמקומות העבודה רואים את כבודם של העובדים מעל הכול. מה שאנחנו רואים הוא מאוד עצוב, ואנחנו לא ניתן שירמסו את זכויות העובדים. זה לא יקרה. בשביל זה אנחנו כאן, כמה שאפשר.

אבל הבעיה היא לאו דווקא רק מקום עבודה כזה או אחר בלבד, והתפיסה החברתית שלנו בכל הנוגע לזכויות עובדים היא בעייתית מאוד, ובוודאי בשנים האחרונות. יהיו כאלה שיגידו, אתם סוציאליסטים? כן, אני מוכן שיגידו לי. אני סוציאל-דמוקרט, אני קודם כול רוצה לתת את הזכויות לעובד, ואחר-כך אדאג למעביד.

לבוא ולהגיד שמשרות יהיו משרות אמון זה מתכון להגיד, יאללה, בואו נפגע עד הסוף בזכויות עובדים. כל סוגיית משרות האמון זה דבר רע מאוד, וצריך להעביר את זה מהעולם, אבל בוודאי כשמדובר בעובדים שמביאים את פרנסתם הפשוטה הביתה. קשה מאוד לכל אחד מאתנו להתמודד בצורה כזאת עם הקפיטליזם המשתולל, הדורסני.

אדוני היושב ראש, אני מודה לך שאתה מקיים את הדיון. אני מודה לחברתי, חברת הכנסת שלי יחימוביץ. אף אחד לא יכול לערער על היותה מליצת יושר על זכויות העובדים. בעניין הזה אני אשמח לשמוע מההנהלה מה יש להם להגיד, אבל אני מבקש שתגידו לנו את כל האמת. תודה רבה.
היו"ר חיים כץ
תודה. חבר הכנסת אריה ביבי.
אריה ביבי
אדוני היושב ראש, אני רוצה לדבר גם על הפן הזה וגם על הפן האחר. זכויותיהם של עובדים נרמסות בידי חברות כוח אדם וחברות השמה כאלה ואחרות. מענישים אותם על כך דבר חוקי ולגיטימי ביותר – על רצונם להתאגד. הייתי רוצה שמכאן גם תצא קריאה שכבודם של עובדים לא יירמס.
בפן האחר
יש כ-26 קבלנים שמפקחים על מאות הוסטלים. עד לפני זמן לא רב היו בסך-הכול כ-15 מפקחים ולא יותר. אני דולה את זה מהעיתונות. המפקחים האלה היו צריכים לפקח על מאות הוסטלים.
שלי יחימוביץ
זה מופיע בדוח מבקר המדינה.
אריה ביבי
זה מה שאני רוצה לומר.

זה הופיע בעיתונות, זה הופיע בדוח מבקר המדינה. משרד הרווחה יכול לשלול רישיון מכל בעל הוסטל, מכל קבלן שמנהל את ההוסטל בכך שהוא מבקר ורואה את כל הליקויים. אנחנו עדים לליקויים בחוסים האלה שהם מאוד מסכנים – אם זה בהתעללות מינית, אם זה במכות, במעשים כאלה ואחרים. זה חוסר פיקוח. צריכה לצאת קריאה גם למשרד הרווחה, לא רק לאותו קבלן שמפעיל.

והנה, אותו קבלן מפעיל על-פי מפתח. לפי המפתח, על מספר מסוים של חוסים צריכה להיות מטפלת, צריך להיות טבח וכולי. מה קורה במציאות? אם הפיקוח היה נכון היו מגלים שאשתו פתאום רשומה, והבת שלו רשומה והיא לא מופיעה – כל זה על חשבון אותם חוסים מסכנים שלא מקבלים את הטיפול הראוי.

מכאן צריכה לצאת קריאה אחת לכיוון ארגון העובדים ולתת את הגב ואת הגושפנקה שלנו, והקריאה השנייה למשרד הבריאות שיתעורר.
היו"ר חיים כץ
תודה. חבר הכנסת משה מטלון.
משה מטלון
אני רוצה לומר בקצרה את הדברים.
היו"ר חיים כץ
אנחנו נשמח אם זה יהיה בקצרה.
משה מטלון
אני יודע, אני מסתכל על השעון. שעון חדש?
היו"ר חיים כץ
כן. ארבע שנים.
אריה ביבי
הוא תמיד מסתכל על השעון. אבל אני מצטרף למולה שאמר שהוא היושב ראש הכי טוב.
משה מטלון
אני רואה בסופו של יום את האיש בקצה. האיש בקצה ומשרות אמון – אני עוד לא מכיר משרות אמון בשכר כזה – אני רואה את המטופל ואת החוסה. הרי ברור לכולנו שככל שהמעסיקים ירעו ויקשו את לבם על העובדים כך ייגרם הנזק לאיש בקצה שבאמת זקוק לקבל את היחס, את הטיפול הטוב. איזו מוטיבציה אנחנו נותנים לעובדים האלה ברגע שאנחנו דורכים ורומסים אותם? הוועדה בראשותך צריכה להתייחס, מעבר להסכמים האלה, למצבם האמיתי של אותם חוסים שבסופו של יום הם אלה שאמורים לקבל את הטיפול המיטבי. תודה.
חיים אמסלם
אני רוצה לעשות הבחנה. אני לא רוצה לדבר כרגע על זכויות העובדים ועל זכות ההתארגנות, ואפילו לא על השכר, כי הרי המעביד יכול להגיד, זאת המשכורת שאני נותן לכם, אתם רוצים, בבקשה, אתם לא רוצים – אל תבואו. אבל צריך להיזהר ולמתוח קו ברור בין זה – שאני לא מצדיק – לבין אווירת מתח וחרדה בקרב העובדים במקום. גם על העבד כתוב בתורה: "לא תרדו בפרך". גם בעבד אתה לא רודה. לכן צריך לוודא שמקום העבודה לא יהיה מקום שעל דבר כזה קטן מתחילים להעניש את העובד, ולהפחית קצת את משכרו הזעום ממילא. את זה אני רוצה להדגיש. תודה.
היו"ר חיים כץ
הדיון הזה בא דווקא בנושא העובדים ולא החוסים. אני מבין שהעובדים נותנים שירות טוב, והחוסים מקבלים שירות טוב, והעובדים במקרה הזה הפכו להיות מקופחים. הייתי רוצה לשמוע אחד מהעובדים.
משה מטלון
זה הא בהא תליא.
אריה ביבי
אדוני היושב ראש, אתה תמים.
היו"ר חיים כץ
בסדר, אבל אני רוצה להאמין.

מי הגיע מנציגי העובדים? אם יש מישהו שפוחד, אין לכם סיבה לפחד.
קריאה
העובדות חוששות קצת.
היו"ר חיים כץ
משה, בבקשה.
משה סמיה
בוקר טוב לכולם. אני יושב ראש ההסתדרות בנתניה.

אני מודה לך, יושב ראש הוועדה, על שנעתרת לקיים את הדיון. אני מודה לחברי הוועדה, ובמיוחד לחברתי שלי יחימוביץ על שנעניתם במהרה לקיים את הדיון הדחוף שבמקורו היה אמור להיות דיון בנושא עובדים, אבל בימים האחרונים משיחות שהיו לי עם עובדות יש גם דברים שקשורים לחוסים. העובדות ידברו על זה בהמשך כשהן יקבלו יותר ביטחון- -
קריאה
הן לא ידברו.
משה סמיה
כל הנושא של ההוסטלים התחיל בוועדה לפני כשלוש שנים. לפני כשלוש שנים התקיים פה דיון בהשתתפות של לוביסטים רבים לבטל מספר מעונות בארץ, שאחד מהם היה בנתניה, ובו היו כ-200 חוסים. היה שם הסכם קיבוצי, ועד עובדים, שכר הוגן, טיפול נאות בחוסים, אבל זה הפריע למישהו שרצה לעשות רפורמה בבריאות הנפש והחליט להעביר את החוסים לקהילה. אחד המקרים של חוסים בקהילה זה הוסטל "חיי עזרא" ועוד מספר הוסטלים בנתניה והסביבה גם של חברת א.ב. שיקום וגם של חברות אחרות.
שלמה מולה
איזו חברה?
משה סמיה
א.ב. שיקום שנמצאים פה.

כמו שראיתם שהעובדות קצת פחדו, עוד מעט הן יקבלו ביטחון, והכול יתנהל על מי מנוחות- -
היו"ר חיים כץ
יש להן גב של ההסתדרות.
משה סמיה
בזכותכם ובזכות התקשורת העובדים מבינים שיש להם זכויות, ויש להם בית שנקרא הסתדרות.
שלי יחימוביץ
העובדים שיושבים פה הם העובדים שהיו אז?
משה סמיה
חלקם עבדו גם באותו מקום עבודה שהיה בו הסכם קיבוצי.
היו"ר חיים כץ
כמה שעות העובדים האלה עובדים ביום?
משה סמיה
יש כאלה שעובדים 4 שעות, יש כאלה שעובדים 6 שעות, ויש כאלה שעובדים 20 שעות.
חיים כץ
אלה שעובדים 20 שעות מקבלים שעות נוספות, לפי החוק?
משה סמיה
לא.
היו"ר חיים כץ
לא מקבלים עבור שעה ראשונה 125%- -
שאול בוארון
הם לא עובדים 20 שעות.
משה סמיה
הם נמצאים בהוסטל 20 שעות. אני אתן ליושבת ראש הוועד לדבר, היא תספר לך בדיוק כמה שעות היא עובדת- -
היו"ר חיים כץ
לא היא. אני רוצה לדעת אם על שבת מקבלים תשלום מיוחד.
משה סמיה
- - ניתנו לה כמה שעות לנוח, אבל לפני שבוע בעל הבית זרק לה את המזרון ואסר עליה לנוח אפילו.
חיים כץ
אני רוצה לדעת האם על שבת מקבלים תשלום מיוחד. עכשיו אנחנו מדברים על ויתור של מחצית דמי ההבראה. הייתי רוצה לדעת אם הם מקבלים את ההבראה, לפי התעשיינים, לפחות 10 ימים – 371 שקלים. אני רוצה לדעת על הדברים הקטנים. כל החיים בנויים מפרטים קטנים.
משה סמיה
על הפרטים הקטנים יהיה הכי נכון לשמוע מחנה.
חנה הראלי
אני עובדת שש שנים בהוסטל. אני מדריכה. הייתי מטפלת שש שנים בהוסטל; לפני שנה הלכתי לעבוד בעוד מקום עבודה שהוא מקום העבודה העיקרי שלי. בהוסטל אני עושה לילה בשבוע, תגבורים וחצי שבת. אני עובדת מיום שישי ב-14:00 בצהריים עד שבת ב-11:00 בבוקר, ומרוויחה 350 שקל למשמרת.
היו"ר חיים כץ
21 שעות.
חנה הראלי
בדיוק.

מ-1 במאי הבהיר לי מר שאול, הבוס שלי, שמעכשיו אקבל על כל שעה 23 שקלים.
חיים כץ
זה פחות משכר מינימום.
קריאה
זה יותר.
היו"ר חיים כץ
350 לחלק ל-21?
חנה הראלי
ללילה הייתי מקבלת 160 שקל- -
היו"ר חיים כץ
תוספת?
חנה הראלי
לא. זה לילה של יום רגיל. עכשיו העלו לנו ל-209 שקל ללילה, אבל קודם היינו יכולים ללכת לנוח ב-10:00 וב-6:00 לקום, להתארגן, לתת אוכל- -
היו"ר חיים כץ
איפה לישון, במקום?
חנה הראלי
כן.

לא. זה מה שמרוויחים ללילה.
חיים כץ
יש דבר כזה שקוראים לכם בלילה?
חנה הראלי
בוודאי, דופקים בדלת.
חיים כץ
ואז אתם מקבלים שעות כוננות?
חנה הראלי
העלו לנו את זה ל-209, אבל בתמורה – לא חינם – אני באה בשעה 10:00 לעשות סיבוב עם המדריכה שנמצאת, ובשעה 12:00 אני שוב עושה סיבוב כדי לבדוק שכולם בסדר וכולם חיים.
היו"ר חיים כץ
אז מה זה שינה?
חנה הראלי
זה נקרא לנוח, לנמנם.
היו"ר חיים כץ
דמי הבראה אתם מקבלים?
חנה הראלי
אני קיבלתי כ-400 שקל. אני לא יודעת איך חילקו, אני לא מבינה בזה- -
שאול בוארון
לא, לא.
היו"ר חיים כץ
סלח לי.
חנה הראלי
יש לי פה תלושים.
שאול בוארון
תוציאי.
חנה הראלי
אני יכולה להוציא. אני לא מכירה את החוקים, אני לא יודעת איך מחשבים- -
שלי יחימוביץ
סליחה, אתם לא אמורים לפנות אליה, לחברי הכנסת מותר לפנות אליה, לא לכם.
חנה הראלי
הרבה אין לי מה להגיד כי אני לא נמצאת שם כל השבוע. אני לא נמצאת שם לא בבקרים, לא בערבים, ואני לא חווה את מה שהן חוות.
חיים כץ
יש פה מישהי שעובדת שבוע מלא?
שולי טיטו
אני.
משה סמיה
היא פוטרה לפני שבוע.
שולי טיטו
לא פוטרתי, הורחקתי.
שלמה מולה
למה הורחקת?
שולי טיטו
כי המעביד החליט שאני עובדת לא מספיק טובה.
היו"ר חיים כץ
כמה זמן את עובדת?
שולי טיטו
5 שנים.
היו"ר חיים כץ
הוא עשה לך שימוע?
שולי טיטו
מה זאת אומרת?
היו"ר חיים כץ
הוא קרא לך לפני חודשיים-שלושה, ואמר לך, תשמעי, את עובדת 5 שנים, יש לך ניסיון עם החוסים, זה לא עבודה קלה, את צריכה להשתפר? לא דיבר איתך?
שולי טיטו
לא.
היו"ר חיים כץ
בכלל?
שלי יחימוביץ
תגיד, זאת התעשייה האווירית פה? "שימוע".
שולי טיטו
לא נערך לי שימוע ולא כלום.
אורלי לוי אבקסיס
היה אירוע חריג שבגללו הוחלט שאת לא עובדת טובה?
שולי טיטו
כן, התארגנו להסתדרות.
אורלי לוי אבקסיס
לא, חוץ מזה, במסגרת הטיפולית.
קריאה
הם התארגנו להסתדרות, זה האירוע החריג.
שולי טיטו
זה היה ב-1 בחודש, עבדתי חצי שבת. אני באתי לתגבור, ואז התחיל כל הבלגן. שאול הגיע וכל הזמן היה אחרינו כדי לראות מה אנחנו עושות- -
שלי יחימוביץ
פיזית במקום?
שולי טיטו
כן. בזמן ארוחת ערב נכנסתי רגע לשירותים, וכשיצאתי הוא כעס כי חשב שיצאתי לעשן. בזמן חלוקת האוכל כשהתחלתי למזוג את האוכל הוא אמר לי, לא מוצא חן בעיניי איך שאת עובדת, כנראה, בשבוע הבא אני משעה אותך.
היו"ר חיים כץ
משעה זה מצוין. במשכורת הזאת תהיי בבית ותקבלי חצי משכורת.
שולי טיטו
הוא אמר לי שזאת תהיה השעיה ארוכה מאוד.

אני הלכתי הביתה בשעה 20:00, אבל ביום ראשון ליוויתי את אחת החוסות לבית חולים, ומכיוון שיש לי בעיות בכף הרגל צלעתי, אז הלכתי לרופא שלי שעובד בשעות מאוד מאוחרות בלילה כדי לקבל זריקה. לא הייתה לי סוללה בטלפון הנייד, אז בעלי הודיע למנהלת שאני נמצאת במרפאה, מקבלת זריקה בכף הרגל ומוציאה חופשת מחלה. כמה דקות אחר-כך שאול התקשר לבעלי כדי להודיע לו שאני אמסור את המפתחות של ההוסטל למנהלת, וכשאני מסיימת את חופשת המחלה אני עוברת להוסטל ברעננה.
משה סמיה
ספרי מה קרה כשחזרת.
שולי טיטו
כשחזרתי לאחר חופשת המחלה - -
היו"ר חיים כץ
הוא פיטר אותך.
שולי טיטו
הוא לא פיטר אותי, אני לא מפוטרת.
היו"ר חיים כץ
מושעית.
שלי יחימוביץ
כדי לפטר צריך לשלם פיצויי פיטורין.
שאול בוארון
היא גם לא מושעית.
שולי טיטו
אני לא מושעית. הוא הגיע ואמר לי, אני מבקש ממך שתעזבי את המקום, את עוברת לרעננה.
שלי יחימוביץ
אפשר לשמוע מה קרה אחרי ניסיון ההתארגנות שלכם? מה השתנה באווירה וביחסים בהוסטל? נכון שכשהוא הגיע לראות מה אתן עושות ובדק אתכן פיזית הוא היה גם מצויד במצלמה?
שולי טיטו
הוא צילם את חנה כשהיא עבדה שבת.
חנה הראלי
צילם גם אותך בארוחת ערב.
שולי טיטו
גם בארוחת ערב הוא צילם אותי ואותה מגישות את האוכל. הוא אמר שעליי הוא שם בלש פרטי שעוקב אחרי- -
שאול בוארון
בלשים.
שולי טיטו
בלשים.
שאול בוארון
ועוד איך.
קריאה
מעניין כמה הבלש משתכר בשעה.
שולי טיטו
הוא כל הזמן התרברב בפני כל הבנות כאן, והן כל הזמן מספרות שהוא אמר שהוא ישים 100 אלף שקל על הראש שלי. יש לו משהו אישי נגדי. אני לא יודעת מה - -
היו"ר חיים כץ
זה לא הדיון פה.
שאול בוארון
בדיוק. באמת יש לנו משהו יותר מדי אישי. אנחנו יודעים שנינו למה.
שולי טיטו
אני לא יודעת למה.
היו"ר חיים כץ
אדוני, שמעת קצת. אני מבקש אם תוכל להגיד לי האם אתה משלם דמי הבראה, מחלה, שעות נוספות.
שאול בוארון
אנחנו משלמים דמי הבראה, חגים, חופשה – הכול על-פי חוק.
היו"ר חיים כץ
שעות נוספות?
שאול בוארון
אין אצלנו שעות נוספות. אני אסביר מיד איך זה עובד.
שלמה מולה
אתה משלם 150% בשבתות?
שאול בוארון
תקשיב לי, אני שמעתי אתכם, ואני מעריך מאוד מה שאתם עושים.
היו"ר חיים כץ
אני הבטחתי לו שאני אשמור על כבודו ועל זכות הדיבור שלו.
שאול בוארון
קודם כול, אני מאוד מעריך את העבודה שאתם עושים. כל הכבוד. העובדים הם דבר חשוב, וכמו שאמרתם, הם השותפים שלנו לעסק.

אני שמח שירד מסדר היום נושא ההתעללות בדיירים. זה מאוד משמח אותי שאין התעללות בדיירים שעליו התכנסה הוועדה הזאת.
שלי יחימוביץ
ממש לא, זה לא עומד על הפרק, זה לא נושא הדיון.
היו"ר חיים כץ
אז הנה אני מודיע לך.
שאול בוארון
כי אני יודע שהעובדות עושות את העבודה שלהן נהדר, אין לי טענות אליהן בכלל.
היו"ר חיים כץ
הדיון הזה נערך בעקבות פניית חברי כנסת בגלל ההתנהגות שלך או של מי מטעמך כלפי 15 עובדים שלך - -
שאול בוארון
28.
היו"ר חיים כץ
- - בגלל רצונם להתארגן.
שאול בוארון
אני אסביר את הנקודות שביקשתם.
משה מטלון
- - - הייתה התייחסות למצב החוסים.
שאול בוארון
מצב החוסים לא נפגע. אני יושב גם בקואליציה הארצית לנכים.
היו"ר חיים כץ
חבר הכנסת משה מטלון, אם אנחנו רוצים להגיע - -
שאול בוארון
הדבר האחרון שהייתי רוצה שייפגע בעולם בחיים שלי זה החוסים. אני אעשה הכול כדי שלא ייפגעו.
שלי יחימוביץ
אני שמעתי שאתה ביקשת מאחת העובדות לרסס את אחת החולים ב-K300 נגד כינים.
שאול בוארון
אני? אני?
אורן בוארון
מסכת שקרים, סילוף של דברים.
שאול בוארון
אני? אני אמות לפני כן.
שלי יחימוביץ
מי ביקש את הדבר הזה?
היו"ר חיים כץ
סליחה, אם אנחנו רוצים להעביר את הזמן, הוא יגיד קצת זה, קצת זה, ואנחנו לא נגיע לשום מקום. אני לא רוצה להוציא מפה אף אחד. אני מבין שיש פה רגשות, ויש פה עובדים, ויש פה עובדים שמרגישים מאוימים, ויש פה עובדים שמרגישים נפגעים, ויש פה בעלים שפתאום צריך להסביר. יכול להיות שהוא בסדר, יכול להיות שהוא לא בסדר, אבל בינתיים הוא לא עונה למה שאנחנו שואלים, וגם לא נתנו לו לדבר. ניתן לו לדבר, ואני מבקש לא להפריע ולא להעיר, ומי שירצה לדבר יקבל את זכות הדיבור בצורה מסודרת. בבקשה, אדוני.
שאול בוארון
לעניין העובדים. הגשנו חוזה לעובדים ואמרנו להם אישית, קחו את החוזה, לכו להסתדרות, תבדקו את החוזה הזה, ואם יש לכם טענות, נשב נדבר.
היו"ר חיים כץ
למה אתה לא יושב עם נציג ההסתדרות? הן לא מבינות, הן באות לעבודה. אתה צריך לשבת עם נציג ההסתדרות. הם נרשמו - -
שאול בוארון
לא נרשמו, יש טעות פה. יש לנו ועד קיים היום בכל הוסטל- -
משה סמיה
הוא אפילו אמר לי שהוא לא מכיר בנו.
שאול בוארון
נכון, אני לא חייב להכיר.
אורן בוארון
הם לא נבחרו על פי חוק.
שאול בוארון
אתה אומר, 15 עובדים. אם אני אוכיח לך שיש הרבה מעבר ל-15 עובדים?
משה סמיה
כבר אמר אחד מחברי הכנסת שיש בני משפחה שמוסיפים לרשימת העובדים.
שאול בוארון
סליחה, אני לא מוסיף אף בן משפחה. אם אתה תראה אחד מבני משפחה שהוספתי- -
היו"ר חיים כץ
אתה מדבר אליי או אליו?
שאול בוארון
הוא מגיב.
היו"ר חיים כץ
אז מה? אתה מדבר אליי, אני מנהל פה את העניינים.
שאול בוארון
אנחנו הגשנו את החוזה לכל ההוסטלים יחד עם מערך הדיור המוגן של ההוסטלים; הלכו עם זה לאן שהלכו. עם כל הוסטל נפגשנו באופן אישי על כל דבר; ירדו הרבה סעיפים מההוסטל הזה, כמו הנושא של הקנסות.


דרך אגב, כשכתוב שם שעובד לא יכול להיות חבר הסתדרות, זה לא נכון, הוא פשוט צריך לציין שהוא חבר.
אורן בוארון
יש לנו חוזים כאלה שמנחים על זה.
שאול בוארון
יש לנו חוזים חתומים שהם חתומים עליהם שהם חברים בארגון מסוים.
אורן בוארון
הניסוח לקוי, זה נכון.
היו"ר חיים כץ
אתה רוצה שאתן לך עצה? היום בתי הדין לעבודה על חוסר אפשרות להתארגן יכולים לסגור לך את העסק- -
שאול בוארון
למה לא סוגרים את משרד החינוך?
היו"ר חיים כץ
הוא בקלות יכול להודיע שבתאריך כלשהו ייערכו בחירות – לא במוסד – והוא יקצה חדר, ואנשים יבואו, יגישו מועמדות וייבחרו, ויודיעו לך שהם ארגון מסודר, ואתה תנהל את המשא ומתן איתו ולא עם העובדים – אין להם הכישורים ואת היכולות, הם לא מסוגלים.
אורן בוארון
נכון להיום הם לא עשו את זה.
היו"ר חיים כץ
אז מחר הם יעשו את זה.
אורן בוארון
אז מחר אני אתמודד עם זה.
היו"ר חיים כץ
אם אתה תתנהג כמו שתתנהג מחר הם יעשו את זה. ייצא שכרך בהפסדך.
אורן בוארון
נכון להיום הם לא נחשבים ועד, אלא יחידת מיקוח. יש הבדל גדול בין השניים. הם צריכים רוב של למעלה מ-50% ולא של שליש. זה יישוב סכסוכים, זאת לא התארגנות, ויש הרבה הבדל. הם לוקחים את הדברים ומסלפים אותם, וכל דבר שנאמר להם הם אומרים בצורה שנוח להם להגיד. שלא לדבר על השימוש שהם עושים בדיירים, כמו שכתבו בכתב התביעה שהגישו לבית משפט על איך שמגיעים דיירים ועל העבודה שהם עושים מול הדיירים. הם לקחו את - - - כדי שישרת את האינטרסים שלהם להשיג את מקום העבודה שלהם.
היו"ר חיים כץ
מי אתה?
אורן בוארון
אורן בוארון.
שלי יחימוביץ
אתה הבן שלו?
אורן בוארון
אני הבן שלו.
שאול בוארון
הוא הבן שלי, והוא גם הבעלים.
היו"ר חיים כץ
לדעתך, המשכורות נאותות, תנאי העבודה נאותים, התשלום לפי החוק – לפי שעות נוספות, לפי הבראה, ביגוד וכל מה שיש שם?
אורן בוארון
העובדים מקבלים חד משמעית כל מה שמגיע להם, על-פי חוק, אחד לאחד. אני מוכן לענות סעיף-סעיף לטובת העניין.
היו"ר חיים כץ
נציג התמ"ת נמצא כאן?
חזי אופיר
כן.
היו"ר חיים כץ
יש לך מה להוסיף לנו?
חזי אופיר
אני מנהל אגף האכיפה במשרד התמ"ת. הנושא הזה הובא לידיעתנו רק לפני מספר ימים, כך שלא הספקנו לבדוק. אנחנו בהחלט מתכוונים להיכנס לעובי הקורה בכל מה שנשמע.
היו"ר חיים כץ
מתי אתם מתכוונים להיכנס לעובי הקורה?
חזי אופיר
בימים הקרובים.
היו"ר חיים כץ
מה זה "ימים קרובים"?
חזי אופיר
השבוע.
היו"ר חיים כץ
השבוע אין ימים, יום חמישי זה כבר שבועות.
חזי אופיר
בכל מקרה, החקירות שלנו לא נמשכות יום-יומיים.


ממה ששמעתי פה יש המון עבירות פליליות לכאורה. אני שוב אומר, רק ממה ששמעתי. כל נושא משרת אמון, לא מנהל קובע מהי משרת אמון. בתי הדין לעבודה כבר פסלו הרבה קביעות לגבי משרת אמון. רק לאחרונה בית הדין לעבודה פסל קביעה של משרת אמון של מנהל סניף ברשת גדולה.


גם דיווח שעות עבודה ומנוחה – לא מספיק שמנהל קובע, ולכן יש פה שורה של דברים. גם נושא הקנסות הוא לכאורה בניגוד לחוק הגנת השכר. אני מבטיח שנבדוק את כל הדברים האלה, וגם נדווח על הממצאים.
שלי יחימוביץ
כאן יושבות "מנהלות בכירות" במשרת אמון.
שאול בוארון
יש גם עוזרים פרלמנטרים שהם במשרת אמון בכנסת שלנו.
שלי יחימוביץ
זאת משרת אמון, והם לא מרוויחים כמו העובדות שלך.
שאול בוארון
יש הרבה משרות אמון. אני לא יודע למה אתם מתכוונים שזה משרת אמון.
היו"ר חיים כץ
מר בוארון, נראה לי שאתה מחטיא את המטרה. תתמקד בנושא. העימותים האלה עם חברי הכנסת לא יוסיפו שום דבר.
שאול בוארון
אני גם לא רוצה להוסיף את זה גם.
היו"ר חיים כץ
תתמקד בנושא.
שאול בוארון
אנחנו לא יודעים למה אתם מתכוונים במשרת אמון. אנחנו לא מומחים לענייני – לקחנו עורך דין, וביקשנו שיכין חוזה. אנחנו עומדים מול משרד הבריאות במשא ומתן על חוזה כמעט שנה וחצי. הנחנו שגם העובדים ישבו איתנו למשא ומתן על כל מיני שינויים ודרכים. אנחנו עובדים על-פי תקנים של משרד הבריאות.

מר ביבי, אני רוצה לענות לך ולומר שאין 26 יזמים, אלא למעלה מ-40 יזמים, ושנית משרד הבריאות בודק אותנו- -
אריה ביבי
- - -
שאול בוארון
סליחה.
אריה ביבי
מכיוון שכבר התחלת אני מבקש ממשרד התמ"ת וממשרד הבריאות להיכנס לעובי הקורה עם קונגו, אתה מכיר את זה?
שאול בוארון
הם בפנים גם ככה עם קונגו. הם קונגו.
אריה ביבי
תאמין לי, אם הם ייכנסו עם קונגו הם יראו כמה עוולות ישם שם.
שאול בוארון
יש לך טעות כי משרד הבריאות בודק אותנו גם במפתיע בלי שום קשר למה שקרה עכשיו- -
שלי יחימוביץ
הוא בודק את תנאי העובדים.
שאול בוארון
הוא בודק הכול.
אורן בוארון
הוא בודק גם את תנאי העבודה.
שלי יחימוביץ
גם ככה נתנו לכם ייעוץ גרוע מאוד על משרת האמון.
אורן בוארון
יכול להיות.
שאול בוארון
תנו לי לדבר.
שלי יחימוביץ
חזי, משרד הבריאות בודק את תנאי העובדים?
חזי אופיר
לא, מה פתאום.
שאול בוארון
סליחה, משרד הבריאות פה.
שלי יחימוביץ
התמ"ת בודק את תנאי העובדים.
היו"ר חיים כץ
אתם לא נותנים לו להגיע לאן שאנחנו רוצים להגיע, עם כל הכבוד.
שאול בוארון
תנו לי לדבר. כשהפרעתי סתמתי לי את הפה.

משרד הבריאות בודק אותנו גם לגבי התקנים, גם לגבי השעות וגם לגבי ההדרכה והתשלום. אנחנו מחויבים, לפי ההסכם שלנו עם משרד הבריאות, לכל הביקורת הזאת וכן להגיב ולתת להם את כל מה שהם מבקשים. גם רואה חשבון חיצוני בודק אותנו, ואנחנו מחויבים להעביר אליו את כל מה שהוא דורש שקשור להוסטלים.

משרד הבריאות בוודאי ידברו ויאמרו כמה הביקורת שלהם קשה. יכול להיות שחסר להם כוח אדם – תוסיפו להם. דווקא נשמח מאוד שתוסיפו להם כוח אדם כדי שתהיה להם בדיקה יותר טובה.

כיום אנחנו מקבלים ממשרד הבריאות רק עבור העובדים ועבור הטיולים והפנאי. אנחנו לא מקבלים מעבר לזה.
חיים כץ
זה מקום עסקי?
שאול בוארון
זה מקום עסקי.
שלי יחימוביץ
מאיפה הרווחים שלך?
שאול בוארון
הרווחים שלי הם רק על העובדים בלבד. זאת אומרת מה שאני מקבל ומה שאני משלם, ההפרש שנשאר הוא כ-5%-3%.
היו"ר חיים כץ
זאת אומרת עכשיו משרד הבריאות אשם שהוא נותן לך מעט כסף, ואז אתה לא עוזר לעובדים.
שאול בוארון
אני לא מאשים אף אחד, הסכמתי לעבוד כמו שעובד הסכים לעבוד. אמר קודם חבר הכנסת, זה התשלום שהם משלמים, אתה רוצה לעבוד, תעבוד.
היו"ר חיים כץ
אבל יש חוקים במדינת ישראל. מתחת לסכום כלשהו אתה לא יכול לשלם- -
שאול בוארון
אני לא משלם.
היו"ר חיים כץ
- -בשבת אתה צריך לשלם סכום מסוים, ובשביל שעות נוספות אתה צריך לשלם סכום מסוים, ויש שעות מנוחה, ואוכל אחרי כמה זמן - -
שאול בוארון
הוא נח כל הזמן.
אורן בוארון
על-פי חוק הם מקבלים הכול.
משה סמיה
משרד הבריאות נותן אישור לעובדת בלי הכשרה להזריק לחולים?
אורן בוארון
הם קיבלו הכשרה.
היו"ר חיים כץ
חברת הכנסת אורלי לוי, ממגישי הבקשה לכינוס הזה, רצתה לשאול אותך משהו.
אורלי לוי אבקסיס
בסופו של דבר אנחנו מתכנסים פה מכיוון שלאחרונה חל סכסוך. אתה יכול להגיד לי שאם לא באמת הרצון שלהם להתארגן בתור ועד מאורגן או להיות חלק מההסתדרות זה לא הבסיס לסכסוך? יש משהו אחר?
שאול בוארון
לא. הבסיס לסכסוך העיקרי הוא איתי ואיתה באופן אישי.
אורלי לוי אבקסיס
זה הביא אחריו את כל צוות העובדים?
שאול בוארון
כן, היא סחפה את כולם. אני מוכן לשבת לא בפורום כזה ולהסביר.
אורן בוארון
כן.
קריאה
הם לא היו חברי ההסתדרות לפני כן.
שאול בוארון
יש פה מישהי בחופשת מחלה, והיא יושבת פה.
אורן בוארון
היא ידעה להגיע לפה.
שאול בוארון
בחודש האחרון כל שבוע מישהו אחר מביא אישור לחופשת מחלה. היא הביאה 11 יום מחלה.
אורן בוארון
זאת זכותם על-פי חוק.
היו"ר חיים כץ
מה לעשות, העבודה קשה, אנשים חולים אצלכם.
שאול בוארון
6 שנים לא היו חולים?
היו"ר חיים כץ
תקשיב, אם הרופא נותן חופשת מחלה - -
קריאות
- - -
שאול בוארון
את בחופשת מחלה?
היו"ר חיים כץ
מר בוארון, אם הרופא נותן לו חופשת מחלה, הוא חולה. נקודה.
אורן בוארון
נכון.
שאול בוארון
אנחנו יודעים מה זה רופא.
אורן בוארון
זה מסתדר קצת יותר מדי טוב.
היו"ר חיים כץ
נראה לי שאתה לא הולך לכיוונים טובים. ככה נראה לי, שאתה לא הולך לכיוונים טובים.
שאול בוארון
אני רק מבהיר- -
היו"ר חיים כץ
אתה לא מבהיר, ואתה לא הולך לכיוונים טובים.
אורלי לוי אבקסיס
אני באמת נזהרת פה כי לאחרונה הוועדה נדרשה להתכנס ולדון יותר בסכסוכי עובדים-מעסיקים, ואתה אומר שזאת חברה פרטית, ויש תנאי סף לקליטת עובדים. אבל השיטות של מפא"י של התארגנות עובדים או בקשה או דרישה – ואני בכוונה אומרת לך את זה, ואתה בטח גם מבין למה – לקיום זכויות מינימליות שכתובות על-פי חוק – אם על זה באים ומתעמרים עליהם או מקשים עליהם את העניין, ובסופו של דבר זה בא על הראש של החוסה, אנחנו צריכים לדון ולהסיק מסקנות.


מעבר לזה, לעובדים מגיעות קודם כול זכויות, אבל מצד שני יש להם יכולת לעשות שביתה איטלקית; הם יגיעו, יעשו לפי מה שהם נדרשים. אז הם יוציאו כל שני וחמישי חופשת מחלה- -
יואב קריים
- - -
אורלי לוי אבקסיס
נכון, וזה מה שמדאיג אותי. לבי על העובדים.
שאול בוארון
גם לבי, תאמיני לי.
אורלי לוי אבקסיס
אני בטוחה, ואני בטוחה שבתור אדם שיש לו עסק פרטי יש לך הרצון- -
שאול בוארון
אני קמתי ממעברה.
אורלי לוי אבקסיס
- - אתה נמצא פה בשביל הרווח, וזה לגיטימי. ככה עובד העולם שלנו, אין מה לעשות, אנחנו חברה כלכלית.
משה מטלון
מה קרה עם החוסים בתקופה הזאת? בכוונה התייחסתי לזה.
אורלי לוי אבקסיס
כמה עובדים מוציאים חופשת מחלה? מה קורה? מי ממלא את הפער? מי נמצא שם בתום יום?
היו"ר חיים כץ
חברה שלך לסיעה, אתה מפריע לה.
שאול בוארון
אם יש הרבה חופשות מחלה, משרד הבריאות גם מחייב אותי להביא מחליף.
אורן בוארון
אבל ההסתדרות ביקשה בכתב התביעה שאני לא אקלוט עובדים חדשים. אז מצד אחד ביקשו צווי מניעה כדי שלא אוכל לקלוט עובדים חדשים, ומצד שני אני מניח – אם יורשה לי, סליחה מראש – שהם אלה שמורים לעובדים להוציא ימי מחלה או שהעובדים עושים את זה על דעת עצמם. לא אני אקבע את זה. אז איך אני אמור לתפקד?
שלמה מולה
תבוא בטענות לרופאים, מה אתה רוצה מהם?
קריאות
- - -
אורלי לוי אבקסיס
אבל אין לו היכולת להביא כוח מחליף.
שאול בוארון
אנחנו לא באים בטענות לאף אחד.
היו"ר חיים כץ
יואב קריים, בבקשה.
יואב קריים
אני ממטה מאבק הנכים. אני בא לפה בשמם של הדיירים, בבקשה, ולא "חוסים" בהוסטל. אני שמח שסגרו להם את המוסד שמנה 200 איש, כי 200 איש זה מפעל ולא בית, והאנשים האלה גרים שם. אבל אי אפשר לחשוב לרגע שכשרע לעובדים, שהם המשפחה של הדיירים במקום הזה כי הם חיים איתם – טוב לחוסים. אם יש פה סיפורים של עובדים שהדיירים בהוסטל היו נתונים להתעללות ולאווירה בלתי נעימה, צריך לבדוק את העניין הזה. אני מכיר את בוארון, ולכן אני לא מאשים ולא חורץ דין. אגב, יש פה עוד הוכחה: ככל שיש יותר מוסדות ויותר רגילים לנהל ולשלוט על חיים של אנשים ככה תהליך ההוספטליזציה עובר מהדיירים לעובדים. מה שמתארים פה זה תהליך הוספטליזציה שעברו העובדים במקום.
שלי יחימוביץ
מה זה תהליך הוספטליזציה?
משה מטלון
הוא אומר דבר והיפוכו, לתפיסתי.
יואב קריים
תהליך הוספטליזציה הוא מצב שאנשים חיים במוסד כוללני שבו רגילים לנהל להם את החיים עם סדר יום ברור, שלא הם שולטים בו, אלא שולט בו מישהו אחר. התהליך הזה עובר כנראה גם לעובדים. דיירים מעבירים אותו גם את העובדים.

לכן אני מבקש בניגוד למה שמשה אמר צריך להמשיך את התהליך כדי שיהיו כמה שיותר מסגרות קטנות וכמה שיותר דירות וכמה שיותר עצמאות לדיירים. בעניין העובדים צריך לבדוק מה קורה לעובדים וגם אלו הוראות הם מקבלים לגבי הדיירים מכיוון שמדובר באנשים שזה הבית שלהם, והבית שלהם צריך להיות להם טוב, ולמשפחה שלהם – שזה העובדים במקרה הזה, כי הם חיים איתם 24 שעות – גם צריך להיות טוב. הדברים האלה קשורים קשר בל יינתק.
היו"ר חיים כץ
תודה רבה.
קריאה
עוד דבר אחד, חיים, לא צריך להיות שכר עבדים- -
היו"ר חיים כץ
סליחה.
קריאה
300 שקל במדינת ישראל זה שכר עבדים.
אורלי לוי אבקסיס
אם אנחנו מדברים על השכר פר-שעה אנחנו גם יכולים לבקש לבדוק למה נקבע שכר כזה בעבודה שהיא קשה גם פיזית וגם רגשית; להיות עם אנשים עם מוגבלויות ולפעמים לא להיות מתוגמל בחזרה ביחס הנכון.

לפחות מבחינתכם, הייתי רוצה שתשתדלו לעבוד לפי הקו – מה שמגיע, מגיע, ולא לשחק בעניין המשמרות כדי שחלילה לא תהיה שעה נוספת שתצטרכו לתגמל- -
שאול בוארון
לא, אנחנ לא משחקים.
אורלי לוי אבקסיס
- - ואם אנשים רוצים להתאגד כדי לשמור על הזכויות שלהם, צריך לאפשר להם - -
אורן בוארון
שיעשו את זה כחוק.
אורלי לוי אבקסיס
אבל יש פה אנשים שלא יודעים אפילו מה צריך לעשות.
קריאות
- - -
היו"ר חיים כץ
אני מבקש, אנחנו צריכים לסיים את הדיון. סיימת חברת הכנסת?
אורלי לוי אבקסיס
אני אומרת שיש פה אנשים שלא יודעים מהן הזכויות שלהם, ואם יש פה מגמה שלא יידע, אז אנחנו בבעיה. אנחנו צריכים לבדוק איפה התפר והמחלוקת.
חיים כץ
נציגת משרד הבריאות בקצרה.
יחיאל שרשבסקי
שמי יחיאל שרשבסקי, ואני אחראי על מערכת השיקום.

בהמשך למה שנציג ההסתדרות אמר, תהליך של מעבר אנשים מבתי חולים לקהילה מתרחש בשנים האחרונות- -
חיים כץ
לא רוצה שתיכנס לזה.
יחיאל שרשבסקי
טוב.

בבדיקות שלנו אנחנו מוצאים שטוב לאנשים, הם מרוצים ומצבם הרבה יותר טוב מאשר במוסדות.
קריאות
זה לא הנושא .
יחיאל שרשבסקי
גם הנושא של המקום הזה נבדק. הוא נבדק גם לאחר התמונה, נבדק מצב הדיירים ונמצא שמצבם טוב, והם לא סובלים מהמצב - -
היו"ר חיים כץ
אז קודם כול, אנחנו שמחים.
שלי יחימוביץ
כל הכבוד לעובדים.
יחיאל שרשבסקי
נכון. כל הכבוד לעובדים.
היו"ר חיים כץ
לעובדים ולבעלים. למרות הסכסוך הבנו מהעובדים שהם המשיכו לעבוד ולדאוג לדיירים, והדיירים לא נפגעו. חשוב שיידעו את זה עם כל מה שמעלים פה.

המשרד מחייב עמידה בכל חוקי העבודה. אני מסכים שיש בעיה מסוימת בבקרה במשרד הבריאות. ככל שיהיו יותר עובדי בקרה אנחנו יכולים לעשות יותר בקרות. היום אנחנו עושים בקרות עם 6 אנשים מול מערכת בריאות הנפש, שזה הרבה פחות ממה שצריך להיות.

אני אשמח שהתמ"ת יבדוק ויאיר את עינינו אם יש מעבר על החוקים. אבל החוזה שאנחנו חתומים עליו עם היזמים מחייב לעמוד בכל החוקים.
שלמה מולה
- - -
היו"ר חיים כץ
חבר הכנסת מולה, אל תשאל אותו. אין זמן, הדיון נגמר.
קריאות
- - -
היו"ר חיים כץ
אני לא בטוח שחלק מהעוולות שאתם רואים פה שקשורות לגובה השכר מנוגדים לחוקים- -
שלי יחימוביץ
זה לא גובה שכר, זה חוקי מדינת ישראל.
יחיאל שרשבסקי
אני לא בטוח שאם מקבלים 22 שקלים לשעה- -
שלי יחימוביץ
חוק שעות עבודה ומנוחה, אתה מכיר את החוק?
יחיאל שרשבסקי
אני מכיר.
היו"ר חיים כץ
את יושבת ראש ועד העובדים? נבחרת, לא נבחרת?
לריסה קוזנצוב
אני לא בוועד, אני עובדת בהוסטל שנתיים וחצי. התחלתי ריפוי בעיסוק, ועכשיו אני עובדת כמדריכת לילה בשבתות וחצי משרה ביום. אני שומעת, וזה פוגע בי מאוד כי אנחנו מדברים רק על כסף. למה לא מדברים על ההתנהגות עם העובדים? אף אחד לא אמר לנו ללכת להסתדרות לבדוק את החוזה. זה לא נכון. אמרו לנו, יש לכם זמן עד יום ראשון, תחתמו ותנו למנהלת. ככה אמרה אילנית בוארון. אני אומרת את האמת, אני לא משקרת- -
אורן בוארון
- - -
היו"ר חיים כץ
סלח לי, רק היא מדברת.
לריסה קוזנצוב
ככה אני קיבלתי את זה. אחרי זה חשבתי שכשלא חתמתי חשבתי כמו בן אדם חכם ששאול יבוא להוסטל וידבר איתנו וישאל למה אנחנו לא חותמים על החוזה. אני עובדת פחות מהבנות, אבל הן עובדות שם הרבה שנים. למה לא לשאול אותן למה הן לא חותמות על החוזה? מה לא נוח לכם? אבל סליחה, ההתנהגות של החברה היא כאילו אנחנו ג'וקים.
שאול בוארון
הייתה ישיבה- -
אורלי לוי אבקסיס
- - - זאת תחושה שאתה במשטר אפל. יש פה התנהגות לא נאותה מבחינתכם. יש פה בעיה, אל תגידו שהכול בסדר.
אורן בוארון
אני רוצה להגיב על הדברים.
לריסה קוזנצוב
אני יודעת שזה לא נעים לשמוע, אבל זאת האמת.
קריאה
תסבירי מה עשו.
פרח אזרד
היו לאחד הדיירים כינים ואילנית ביקשה שנרסס אותו ב-K300.
שלי יחימוביץ
מי זאת אילנית?
לריסה קוזנצוב
נכון, עד שקנו את החומר לכינים.
אורן בוארון
איזה שטויות.
לריסה קוזנצוב
זה לא שטויות.
קריאות
- - -
היו"ר חיים כץ
סלח לי, אני אוציא אותך החוצה. פעם אחרונה.

אני רוצה לסכם את דיוני הוועדה בעניין הזה. כפי שהבנת את רוח הדברים בוועדה, אדוני מר בוארון, אנחנו חושבים שמעמדם וזכויותיהם של העובדים הם לא הפקר.
שאול בוארון
גם אני לא.
היו"ר חיים כץ
אנחנו חושבים שהם לא הפקר.

אבל הוועדה עומדת על זכותם של העובדים להתארגן כדי להבטיח את זכויותיהם. בבית הדין לעבודה זה היום טאבו.
שאול בוארון
על-פי חוק.
היו"ר חיים כץ
הוועדה תובעת ממשרד התמ"ת וממשרד הבריאות לבדוק לאלתר את תנאי העסקתם של העובדים. עד לקבלת מסקנות הבדיקה הוועדה קוראת לך למנוע השעיה ופיטורים של העובדים ולהימנע מפגיעות בזכויותיהם עד כה. זה גם ימנע פגיעה בחוסים שאני מבין שעד עכשיו לא נפגעו.
שאול בוארון
ולא ייפגעו לעולם.
היו"ר חיים כץ
הוועדה מבקשת מהמעסיק לאפשר לעובדים לבחור ועד עובדים.
אורן בוארון
על פי חוק.
שאול בוארון
על-פי חוק. זה שליש מהחברה.
קריאה
מה אכפת לך את מי הם בוחרים לוועד?
שאול בוארון
שיבחרו, יש. כמה ועד צריך?
משה סמיה
בשבוע שעבר היינו - - - הוא לא הסכים- -
היו"ר חיים כץ
אתה רוצה להיות בשקט?
משה סמיה
אני אשב בשקט, אבל אני רוצה להעיר את תשומת לבך.
היו"ר חיים כץ
אל תעיר את תשומת לבי.
משה סמיה
שבוע שעבר היינו איתו ועם - - -
קריאות
- - -
היו"ר חיים כץ
הוועדה מבקשת מהמעסיק לאפשר בחירות ועד עובדים, והוועדה מבקשת מהמעסיק, לאחר שייבחר ועד עובדים, תוך תקופה של 10 או 20 יום להיפגש עם נציגי ההסתדרות שהם הארגון היציג ולסכם את תנאי העובדים. תודה רבה, הישיבה נעולה.

הישיבה ננעלה ב-10:30

קוד המקור של הנתונים