ישיבת ועדה של הכנסת ה-18 מתאריך 12/05/2009

המלצת ועדת הכנסת למינוי ח"כ מוחמד ברכה, ליו"ר הוועדה למאבק בנגע הסמים

פרוטוקול

 
הכנסת השמונה-עשרה





נוסח לא מתוקן
מושב ראשון

פרוטוקול מס' 1
ישיבת הוועדה למאבק בנגע הסמים

יום שלישי י' באייר התשס"ט (12.05.09), שעה 11:30
סדר-היום
בחירת יושב-ראש ועדה.
נכחו
חברי הוועדה: היו"ר – מוחמד ברכה

נסים זאב

ציון פיניאן
מוזמנים
זאב אלקין – יו"ר ועדת הכנסת

אורי אור – חבר כנסת

טלב אל-סאנע – חבר כנסת

דב חנין – חבר כנסת

עפו אגבאריה – חבר כנסת

אורית זוארץ – חברת כנסת

יעקב כץ – חבר כנסת

חנא סוויד – חבר כנסת

גלעד נתן – מ.מ.מ.
מנהלת הוועדה
בת-שבע פנחסוב
רשמה
אתי בן שמחון

בחירת יו"ר ועדה
זאב אלקין – יו"ר ועדת הכנסת
שלום לכולם, אתחיל מהפן הרשמי, אחר כך נעבור לפן הלא רשמי. והעיקר, אני אעביר את השרביט ואת המקום למי שצריך לנהל את הישיבה.
היו"ר מוחמד ברכה
אני מתכבד בהתאם להוראות סעיף 10א' לתקנון הכנסת להביא בפניכם את המלצת ועדת הכנסת בפני חברי הוועדה המיוחדת למאבק בנגע הסמים, לבחור בחבר הכנסת מוחמד ברכה לכהן כיושב ראש הוועדה.


אני מעמיד את ההמלצה להצבעה.

הצבעה

בעד – רוב

נגד – אין

נמנעים – אין

ההמלצה לבחור את חבר הכנסת מוחמד ברכה ליו"ר ועדת הסמים נתקבלה.
זאב אלקין – יו"ר ועדת הכנסת
אדוני, חבר הכנסת מוחמד ברכה, נבחרת פה אחד.
היו"ר מוחמד ברכה
אני מודה לחברי הוועדה על הבחירה, ואני מודה כמובן לוועדת הכנסת, יושב ראש הקואליציה, שטרח באיחור מה לבוא ולהגיד את הפנינים שאמר לפני רגע. האמת היא שאנחנו עוסקים בנושא שהוא די כאוב, וגם כן לא זוכה לתשומת לב מספקת.


בלי להרבות במלים, אני מקווה שאני אוכל למלא את התפקיד הזה לטובת כל אזרחי מדינת ישראל. גם לקדם את המלחמה בנגע הסמים וגם בחיבור החדש שנוצר לעניין הזה והוא, העניין של אלכוהוליזם. משפחות רבות במדינה מכל שכבות האוכלוסייה לא מבדילים בין עשירים לעניים, בין פריפריה לבין מרכז, בין ערבים ליהודים, בין דתיים לחילוניים וזה מחייב את ההיערכות של הכנסת, של הבית, של כל אזרחי המדינה לבוא לכאן ולנסות לקדם את העניין.

כמובן בשיתוף פעולה עם הרשות למלחמה בנגע הסמים, אני מקווה שכבר בשבוע הבא נקיים פגישת היכרות. הזמן דוחק, כבר בשבוע הבא נקיים פגישה שתיגע בתקציב המדינה, והחלק של אותה מלחמה צודקת בעיני כולם בנגע הסמים, והתקציב שקיים בתוך תקציב המדינה ובתוך חוק ההסדרים, כמובן הדברים האלה יבואו לידי ביטוי בישיבה שתהיה בשבוע הבא.

היום, אני לא רוצה להרבות במלים. אני רוצה להודות לקודמי בתפקיד, חבר הכנסת נסים זאב, שמילא את התפקיד בשנים האחרונות בצורה מוצלחת וטובה. בהחלט ארצה להיעזר בו ובנסיון שלו ובידע שלו. העובדה שהוא חבר ועדה יתן גם כן משמעות לאותו ניסיון בישיבת הוועדה.

גם כן אני רוצה להיעזר ביושב ראש אחר של הוועדה שהיה, עוד לפני שתי קדנציות, חבר הכנסת טל אלסאנע, שמילא את התפקיד גם כן בהצלחה מרובה. בכל אופן ההצלחה סביב השולחן הזה בנושא שאנחנו מדברים עליו, היא הצלחה של כל החברה ללא יוצא מן הכלל.

אני רוצה להתכבד ולתת את רשות הדיבור לקודמי בתפקיד, חבר הכנסת נסים זאב שיגיד כמה מלים, אחר נשמע כמה דוברים בקצרה ונפנה את השולחן לבאים אחרינו.
נסים זאב
ראשית, אני רוצה לאחל הצלחה רבה ליושב ראש החדש.
דב חנין
הוא "חדש" פעמיים.
נסים זאב
הניסיון הרב שיש לו והתעוזה שיש לו אין להרבה חברים, מכירים אותו בכנסת. כשהוא יושב ראש הוא מאוד ממלכתי. אגב, הוא יכול להתחרות גם עם אחרים. כשהוא חבר, אני לא יודע, פוליטיקה זה פוליטיקה, אבל כשהוא סגן יושב ראש הכנסת, או כשהוא יושב ראש ועדה, כפי שאני מכיר את חבר הכנסת ברכה, הוא מכובד ביותר.


כפי שאמר היושב ראש, שהוועדה הזאת לא זוכה לתשומת לב רבה, במיוחד כשהוועדה הזאת היא ועדה חשובה. אני אומר לכם מתוך ניסיון, הייתי כמעט בכל הוועדות. הוועדה הזאת מספר שתיים אחרי ועדת החוץ והביטחון. יש פה סוגיות רבות שאפילו חופפות בנושא ביטחון, נושא של הגבולות, המעברים, הסמכויות שיש לאותם שוטרים שבודקים האם לבדוק אמל"ח, או לבדוק העברת סמים. נכון שהתחום שאנחנו עוסקים בו מגוון - חינוך, שיקום, בנושאי רווחה וגם בנושאי בריאות. כפי שאמר ראש הממשלה שרון, זוהי בעיה לאומית, בעיה אסטרטגית אחר הנושא של הביטחון, וזה נכון.

אם אנחנו מתייחסים לאלימות, אם אנחנו מתייחסים לתופעות שליליות קשות בחברה הישראלית, זה בדיוק הנושא והסוגייה. אנחנו רואים הרבה פשיעה שגואה בעקבות הסמים.


לכן, העבודה פה היא מאוד רבה. אגב, יש פה צוות נפלא שליווה אותי. מנהלת הוועדה וכל החברים שנמצאים פה - מה שתרצה, מה שתבקש, בכל שעה יהיו לרשותך. אפשר הרבה מאוד להיעזר בהם.


בהזדמנות הזאת אני רוצה להודות לצוות הנפלא שנמצא איתנו במשך שנים. אני חושב שעשינו עבודה מאוד טובה בעיקר בנושא של הסיורים. אתה מכיר את השטח מקרוב, אתה רואה את ההבדלים בכל מוסד, שיטות הפעולה, שיטות העבודה, איך כל אחד עובד. למשל רק שלשום עזרה בת-שבע בסוגייה אמנם פרטנית, של בחור בודד שמכור לסמים. בחור כזה בתוך משפחה זה פשוט חורבן של כל המשפחה כולה. אי אפשר פשוט לתאר, כל יום שהוא יושב בבית, כל שעה שהוא נמצא – אגב, הרבה פעמים בתי משפט בהחלטות אומרים מעצר או שיקום. השיקום הוא מאוד חיוני, והשאלה לאיזה ערוץ שיקומי אני שולח את אותו בחור. איפה הוא יותר התאקלם, איפה הוא יותר השתלב כדי להביא אותו כמה שאפשר חזרה לבית, חזרה לחברה, כדי שיוכל להשתקם.


שוב, אני מאחל לך הצלחה, אדוני יו"ר הוועדה מוחמד ברכה.
היו"ר מוחמד ברכה
תודה אדוני.
טלב אלסאנע
אני רוצה להצטרף לברכות. אני מאחל הצלחה לחברי מוחמד ברכה. אני חושב שמה שאמר נסים זאב, שלא רק מבחינת התוכן, מבחינת השם – ועדת חוץ וביטחון עוסקת בביטחון, הוועדה הזאת עוסקת במלחמה נגד נגע הסמים. פעם היה יושב ראש וועדה רפאל איתן, התקיים דיון, ואז הוא אומר, תשמעו בלבנון מגדלים ומייצאים, אנחנו צריכים לשלוח את חיל האוויר להפציץ ולרסס, הוא כבר מדבר על מלחמה דרך וועדת המלחמה בסמים.


לכן הייחוד של הוועדה הזאת לדעתי נוגעת בכל התחומים. זאת אומרת, ועדת החינוך דנה בעניין של החינוך. הוועדה למאבק לנגע הסמים דנה בחינוך וההשלכות של החינוך למאבק הזה. ועדת הרווחה דנה ברווחה. זאת ועדה שדנה ברווחה בהיבט הזה. גם בעניינים של ביטחון פנים, עניין של אסירים, בתי הסוהר. לדעתי, העוצמה היא להצליח לרתום את כלל המערכות. מערכת החינוך וגם נציבות שירות בתי הסוהר, שבתי סוהר יהפכו להיות גם כן איזושהי מסגרת של שיקום וגמילה, כי יש הרבה אסירים שנכנסים ושם יוצאים מכורים לסמים. ובכן, כמה שאפשר לרתום עוד מערכות זה לדעתי המפתח להצלחה.


כפי שאמר חבר הכנסת נסים זאב. ברשותך, אני מקווה שביחד נעזור לך להצליח במשימה שהיא הצלחת החברה וההתגברות על הבעיה האמיתית שהיא בעיית המדינה והמגזר הערבי. אנחנו יודעים בלוד, ביפו, בהרבה מקומות זה נגע קשה וזו משימה לא קלה.
היו"ר מוחמד ברכה
תודה.
עפו אגאבריה
אני רוצה לברך את היושב ראש הנבחר. אני מאחל לך הצלחה, כי העניין הזה של הסמים הוא עניין שדורש טיפול וטיפול יסודי.


אני מדבר בנקודת מבט של רופא. ראיתי את האנשים הנגועים בדברים האלה, בסמים. טיפלתי באנשים כאלה, אני חושב שיש מקום בהחלט להגביר את הטיפול באנשים האלה. הטיפול הוא נרחב, גם מבחינה חברתית, חינוכית ובריאותית. אפילו מבחינת בריאות שאם קיים נגע כזה בבית מסוים, זה יכול לפגוע בהורה מסביב לבית הזה. זה גורם לקסטרופות גדולות מאוד, הן מבחינה אנושית וחברתית ואפילו דתית לפעמים. זה בגלל מחסור בהרבה מתקנים שיכולים לעזור לאנשים האלה. אולי לא רואים את זה מהצד הזה, אבל כשאתה נמצא - -


אספר דבר קטן שקרה לי במסגרת הטיפול שלי בבחור שנגוע בסמים שבא אליי בשעה שתיים בלילה עם צרור גדול של זהב. כל הזהב של אשתו וגם עם אקדח. הוא דפק בדלת, שאלתי מי שם, הוא אמר אני חולה תקבל אותי. אני פותח את הדלת, הוא שם לי את הזהב על השולחן ואומר, אם עכשיו אתה לא נותן לי סמים, הוא לא איים עליי, אני הורג. יש לי בן בגיל שלושה חודשים, אני אהרוג אותו ואת כל הזהב אני אמכור ואקנה בזה סמים. אז תארו לעצמכם כמה דבר כזה יכול להיות מסוכן, גם לחברה, גם לאנשים שבכלל אין להם נגע כזה.


הנושא מחייב את הוועדה לדאוג לכיוון הזה, איך להקטין את הנגע הזה, כי זה לא רק נגע מקומי, זה יכול להיות מגפה.
היו"ר מוחמד ברכה
תודה.
דב חנין
תודה רבה אדוני היושב ראש. אני מאוד שמח להגיד את המלים האלה. אני רוצה לאחל לך הצלחה, אבל זה לא רק ברכה ואיחולים של הצלחה, אני משוכנע שאתה תצליח בתפקיד הזה. אתה מביא לתפקיד הזה שני דברים מאוד חשובים. הדבר הראשון זה יכולת אישית בלתי רגילה, גם מרץ, כישרון ויכולת למבט רחב ולהבין בין עיקר לטפל. הדבר השני שאתה מביא לתפקיד הזה, זה באמת ראייה חברתית מאוד רחבה של השאלה הזאת. כי באמת, דרך השאלה של הסמים אנחנו צריכים לעסוק בכל הבעיות של החברה הישראלית, בבעיות של חינוך, של רווחה ושל עוני זה מאבק בנגע הסמים. כמובן גם שאלות השיקום וההתמודדות עם אנשים שכבר מכורים, אבל השאלות של המניעה הם שאלות חברתיות, כלכליות, חינוכיות, תרבותיות מאוד רחבות. אתה מביא את כל היכולות האלה לוועדה הזאת, ואני משוכנע שאתה תצליח באמת לעשות פה עבודה מצוינת.
היו"ר מוחמד ברכה
תודה.


יושב ראש הקואליציה, חבר הכנסת זאב אלקין, בבקשה.
זאב אלקין – יו"ר ועדת הכנסת
אני מצטרף למבקרים. אני חושב שמדובר בוועדה חשובה. מדובר על בעיה שהיא פגע של החברה הישראלית שהיא חוצה את כולם. היא חוצה בני לאומים שונים, בני דתות שונות, אין לה שום מאפיין וזה פוגע בכולם בלי להבחין.


הרי זה לא סוד שבתחילת הכנסת הזאת עלתה שאלה האם צריך ועדות מיוחדות או ספציפית ועדות כאלה. עמדתי היתה בוודאי שכן, כי אני לא רואה כרגע שאנחנו קרובים לפתרון הבעיה ולכן הכנסת כאן חייבת להיות הזרוע המפקחת אחרי הזרוע המבצעת. אין לי ספק שאתה תעשה את התפקיד נאמנה, חברי הכנסת יתנו לך גיבוי. אתה חבר כנסת מאוד ותיק ומנוסה בבית ומבחינה הזאת הוועדה הזאת זכתה כאן בהנהגה ראויה.


כולנו נעמוד לימינך ולשמאלך, כל אחד לפי השקפותיו ונעזור לך לעשות את הדברים בצורה הטובה ביותר.
היו"ר מוחמד ברכה
בעניין הזה חשוב שיהיה משמאל ומימין, מאחורה ומקדימה.
זאב אלקין – יו"ר ועדת הכנסת
אין פה קואליציה ואופוזיציה, ואין כאן ימין ושמאל. מדובר בנגע שצריכים לבער אותו וכל מה שדרוש לקבל את כל הסיוע.
היו"ר מוחמד ברכה
תודה אדוני. תודה לכל הדוברים.

לסיום, אני רוצה לציין שאתמול קיימתי ישיבת היכרות קצרה עם צוות הוועדה, עם מנהלת הוועדה בת-שבע, עם מזכירת הוועדה ועם גלעד. אני מתרשם שמצפה לי עבודה עם אנשים שמשתפים פעולה, אנשים מסורים שיש להם ניסיון. אני אזדקק מאוד לעצה הטובה שלכם. אני מקווה שבסופו של יום נבוא ונסכם שזזנו בכמה סנטימטרים, כמה מטרים, אני לא יודע, אבל שזזנו קדימה.

בכל אופן, אני מודה לכל הדוברים. אני נועל את הישיבה. תודה רבה.

(הישיבה ננעלה בשעה 12:10)

קוד המקור של הנתונים