ישיבת ועדה של הכנסת ה-18 מתאריך 06/05/2009

בחירת יו"ר הוועדה

פרוטוקול

 
PAGE
8

הכנסת השמונה-עשרה





נוסח לא מתוקן

מושב ראשון

פרוטוקול מס' 1

מישיבת הוועדה לפניות הציבור

מיום רביעי, י"ב באייר התשס"ט, ( 6 במאי 2009), שעה: 10:15
סדר היום
בחירת יושב-ראש הוועדה
נכחו
חברי הוועדה: אורי מקלב – היו"ר

זאב אלקין

חיים אמסלם
מוזמנים
יושב-ראש ועדת הכנסת זאב אלקין

חבר הכנסת אריה ביבי

אתי בן יוסף – מנהלת ועדת הכנסת

דפנה סידס כהן – מ.מ.מ

שלמה פולק

יאיר אייפרמן

ישראל גולומב

יצחק ברנר

אברהם פינזל
מנהלת הוועדה
שלומית אבינח
מזכירת הוועדה
מירב שמעון
קצרנית פרלמנטארית
אושרה עצידה

בחירת יושב-ראש הוועדה
יושב-ראש ועדת הכנסת זאב אלקין
חברי הכנסת, אורחי הוועדה, קודם כל אני אפתח בפאן הרשמי. אני שמח בהתאם להוראות סעיף 10(א) לתקנון הכנסת, להביא בפניכם את המלצת ועדת הכנסת בפני חברי הוועדה המיוחדת לפניות הציבור, לבחור בחבר הכנסת אורי מקלב לכהן כיושב ראש הוועדה. בראש ובראשונה אני אעמיד את ההמלצה להצבעה. מי בעד? מי נגד? מי נמנע?







ה צ ב ע ה

המלצת ועדת הכנסת בפני חברי הוועדה המיוחדת לפניות הציבור, לבחור בחבר הכנסת אורי מקלב לכהן כיושב ראש הוועדה לפניות הציבור אושרה פה אחד.
יושב-ראש ועדת הכנסת זאב אלקין
נבחרת פה אחד לשמש כיושב ראש הוועדה. אני מפנה לך את מקומי, בבקשה. אני מראש מבקש כבר את זכות הדיבור. מרגע זה אתה הבוס, ואני חייל שלך פה בוועדה הזאת, תרתי משמע, כי אני חבר בה.
היו"ר אורי מקלב
קודם כל, אני באמת מודה לכם על האמון שאתם נותנים בי, וגם על הדרך המהירה והקלה שעשיתם את הבחירה הזאת. אתם חברי כנסת שגם כיבדתם - באתם באופן מיוחד לישיבה הראשונה ולבחירה.


כמו בהרבה תפקידים ידוע הדבר שלא שררה אני נותן לכם, אלא אדם צריך לראות את התפקיד שלו כעול, כשליחות, וזוהי באמת התקווה שלי שנוכל לעבוד בשיתוף פעולה, ביחד, במסירות, ביעילות, ולהגיע ליעדים ולמטרות שקבעו לנו, וגם למטרות וליעדים שאנחנו נקבע לעצמנו בוועדה.


אני לא יודע אם כולם יודעים, אבל הוועדה היא לא ועדה ותיקה. היא בסך הכול צעירת שנים, היא משנת 1997. אנחנו נכנסים עכשיו לשנת בר-המצווה, וזה באמת מחייב לקבל עול.


הישגי הוועדה הם מרשימים, וזה גם כתוב בדברי הימים של הכנסת. אני עברתי על חלק מסיכומי הוועדה. הישגיה הם הישגים גדולים. הרבה שינויים נעשו בעקבות הדיונים ופעילות הוועדה.


הנושא נקרא פניות הציבור, ואני אהבתי לקרוא לזה שירות הציבור. זה פניות הציבור, ובעקבות כך גם שירות הציבור. רבים רבים מאזרחי המדינה רואים שהחלק של פניות הציבור ושירות הציבור הוא תפקידם של חברי הכנסת, והשליחות של חברי הכנסת, מעבר לדברים האחרים שיש כאלה שחושבים שאנחנו צריכים לעשות ולפעול כאן בכנסת.


זה לא סוד שהבירוקרטיה במדינה היא לא קטנה. לפעמים, המשרדים בעצמם צריכים את אותו אחד שיבוא ויוציא אותם מזה. לפעמים, זה בעיה של שיתוף של כמה משרדים ביחד, וצריך איזשהו שולחן שיציף את הנושא וישנה אותו. לא תמיד זה קל, כי צריך לדעת באמת לכוון לדברים הנכונים, למטרות שאליהן אנחנו רוצים להגיע. לעיתים. פניית האזרח אלינו מגלה ומציפה בעיות הרבה יותר עמוקות וסבוכות, ואני חושב שחלק מתפקיד הוועדה הוא לעשות זאת.


בנימה אישית אני אומר שאני התחלתי את דרכי הציבורית לפני עשרים שנה כמנהל המרכז לשירות הציבור של "דגל התורה". היה מוסד של פניות הציבור, ואני הפכתי את זה לשירות הציבור. נקשרתי מאוד לעניין הזה. יש הרבה אנשים שגם מזהים אותי עם פניות הציבור. אני אומר בצורה הכי גלויה מה אנשים אומרים. אנשים אומרים: "הגעת לכנסת, אתה צריך לשנות. אתה צריך ללכת על דברים יותר גדולים, אל תישאר בפתקים".


קודם כל, בדרך שאדם רוצה ללכת מוליכים אותו, ואת זה אנחנו רואים כבר בדברי הימים. נמצא כאן הרב אמסלם, והוא בוודאי יעזור לנו להגיד את הדבר הבא. כתוב שכאשר האחים של יוסף מכרו את יוסף, הם לא עשו את זה על דעת עצמם. הם ישבו ודנו, ועשו בית דין. ולא סתם בית דין, אלא עשרה איש, וצירפו את הקדוש ברוך הוא לעשרה איש. לפי החשבון בלעדיו הם היו תשעה אחים. הם החליטו שיש לו דין של רודף אותם, ומותר להם למכור אותו.


אם זה היה נכון אז על מה הם נענשו? אנחנו יודעים שעד היום אנחנו עדיין משלמים על החטאים של אז. הקדוש ברוך הוא עוד הצטרף איתם, והיה להם אז מניין. חכמינו זיכרונם לברכה אומרים לנו דבר אחד - בדרך שאדם רוצה ללכת מוליכים אותו. זה מה שהם חשבו, ועם זה הם רצו ללכת. לא משנים את הדרך, יכולים לכוון אותך, יכולים להאיר את דרכך. אבל, אם במהות שלך אתה הולך בדרך כזאת, אז יוליכו אותך יחד עם הדרך הזאת, עד כדי כך שזה הגיע להחלטה למכור את יוסף אחיהם. אבל, זה נעשה בדברים השליליים. אם באמת רוצים ללכת במהות בדרך הטובה ובדרך הישרה, אז עוזרים לך גם כן ללכת בעניין הזה.


בכל אופן נפלה לידי רשות ועדה זו, ואני רואה בזה זכות. אני מקווה לנהל אותה יחד עם החברים, באמת במסירות, בנאמנות ובעקביות. אני חושב שיש לנו מה לעשות, יש לנו הרבה מה לשנות. אנחנו לא רוצים רק להסתכל וללמוד מהעבר, אלא גם להתקדם קדימה.


לוועדה ישנו צוות מיוחד ומסור מאוד. מנהלת הוועדה היא שלומית, ומההיכרות הקצרה ראיתי שזה לא רק תפקיד, אלא זה כבר נהפך למהות, ופניות הציבור ממלא את כל האישיות, וכל זאת יחד עם מירב ודפנה שממונה מטעם המ.מ.מ. ישנו הרבה חומר, ומגוון נושאים. מי שנמצא בוועדת הכספים או בוועדת הכלכלה מתמקצע בכספים או בכלכלה. אבל, פניות הציבור הן מגוונות מאוד, הן מצויות בכל דבר, ואין מעצור בשום דבר, אין מישהו שמפריע למישהו לפנות. בכל התחומים האלה צריך להביא חומרים מלומדים ומנומקים, ועושים זאת במסירות רבה. אנחנו מאחלים לעצמנו שיהיה שיתוף פעולה פורה, יחד עם צוות העוזרים שלי ישראל ויאיר שאמונים גם כן. אני כאן תקופה קצרה, אבל מהפניות שהצטברו בוועדה אני יכול כבר למלא סדר יום של שנה כך שהעבודה היא רבה.


אני מודה גם באופן מיוחד ליושב ראש הכנסת שלא נמצא.
יושב-ראש ועדת הכנסת זאב אלקין
הוא רצה להיות, אבל הוא מקבל את הנשיא.
היו"ר אורי מקלב
אמרו לנו מראש שהשעה הזאת היא שלא היתה קבועה, ושהיא שעה קשה. אנחנו בכל אופן לא רצינו לעכב את הביצוע.


אני יודע שהתזה של היושב ראש היא לצמצמם בוועדות. אבל, הוועדה הזאת קיימת ואנחנו לא רוצים לאכזב. אני רוצה שכולם יגידו כאשר נחזיר את השרביט שזה היה באמת כדאי ושהיתה השתתפות מלאה והתוצאות הן מבורכות.


חבר הכנסת אלקין, אתה לאורך כל התקופה האחרונה מהחלק של המשא ומתן הקואליציוני ועד הקמת הכנסת השמונה-עשרה, השקעת הרבה הרבה עבודה במקצועיות, בנאמנות, באחריות גדולה מאוד. כנראה שמישהו לא סתם עשה אבחנה נכונה, ולפעמים הסוד הגדול הוא להבחין באדם שיכול לעשות את זה, ולרצות את כולם.
יושב-ראש ועדת הכנסת זאב אלקין
את כולם אי-אפשר, את זה כבר למדתי. את הרוב אפשר.
היו"ר אורי מקלב
זה המעלה. חבר הכנסת אלקין, בבקשה.
יושב-ראש ועדת הכנסת זאב אלקין
אני חייב לפרוש כדי למנות יושב-ראש לוועדה אחרת, ובהתאם לזה גם אקצר. ראשית, אני שמח להיות כאן לא רק בתפקידי כיושב ראש ועדת הכנסת כרגע, אלא גם כחבר בוועדה. מבחירתי החופשית אני בחרתי להיות חבר בוועדה הזאת. זוהי באמת ועדה שהיא למעשה חובקת כל תחום וכל משרד. מי שראה את הגדרות הוועדה, והקראתי אותן גם מעל במת הכנסת, יודע שאין משרד במדינה שיכול להגיד שהוא לא קשור לוועדה לפניות הציבור. מבחינה זו זוהי ועדת חתך שהיא חשובה מאוד, כי בסופו של דבר אנחנו הרבה פעמים נוטים לעבוד ברמת המאקרו. אבל, החיים של האנשים הם בסופו של דבר ברמת המיקרו. זוהי ועדה שהיא כלי מיוחד בידי הכנסת למעשה, להיות כל הזמן קשובה לציבור, לאזרח, לאזרח הפשוט, לקבוצות של אזרחים, לגופים שחושבים שהם נפגעים או לא מצליחים להידבר עם הרשות המבצעת. לכן, יש לכם את כל הכלים ואת כל האפשרויות להיכנס בתווך הזה, ולחבר את הרשות המבצעת לאזרח. זה תפקיד מאוד מאוד חשוב, ואני אשמח גם כחבר בוועדה להיות לך לעזר כדי שבאמת הוועדה תעשה את זה בשם כל הכנסת כולה. מההיכרות שהיתה לנו בשנה האחרונה, אני בטוח שגם תוכל לעמוד במשימה הזאת. תודה רבה, ובהצלחה.
אתי בן-יוסף
בהצלחה.
היו"ר אורי מקלב
חבר הכנסת, הרב אמסלם, בבקשה.
חיים אמסלם
אדוני היושב ראש, אני רוצה לברך אותך על בחירתך לתפקיד יושב-ראש הוועדה לפניות הציבור.


זה נכון שלכאורה הוועדה היא לא כל כך זוהרת, היא לא כל כך חשובה. אנחנו גם יושבים בחדר יותר קטן. עם זאת, אני באופן אישי בחרתי להיות בוועדה הזאת למרות שאצלנו בסיעה שובצתי למשהו אחר. אני דווקא רציתי את הוועדה לפניות הציבור.


באופן אישי אני חושב שאולי 50% מהעיסוקים שלי הם רק בפניות הציבור. פונים אלינו, ואנחנו נענים, אנחנו משתדלים לעזור. חשיבותה של הוועדה, והצלחתה של הוועדה תלויה בך ובנו. אצלנו שואלים את השאלה הבאה: איזו מסכת היא הכי קלה? ואיזו מסכת היא הכי קשה? התשובה היא מסכת ביצה, תלוי איך אתה מבשל אותה. כלומר, בידך להפוך את הוועדה הזאת לכלי חשוב מאוד. בכל נישה שתחפוץ אתה יכול "לטרטר" במירכאות כל גוף במדינת ישראל. תוכל לזמן אותם ולדרוש מהם תשובות כנות, והם יהיו חייבים לבוא ולענות. תוכל לקדם דברים, והראיה – אחד המאבקים שהתנהלו בכנסת הקודמת הוא בית החולים באשדוד. אני לא הייתי אז חבר הוועדה, אבל ראיתי חשיבות כן להשתתף בזה. פתאום גיליתי שיושבת פה ועדה שהיא נחבאת אל הכלים, לא כל כך חשובה. אבל, בידך הדבר, ותוכל לעשות את זה.


באופן אישי אני חושב שהוועדה הכי חשובה כאן בכנסת היא הוועדה לפניות הציבור, למה? מפני שהציבור רוצה להיעזר בבניין הזה, והצינור הראשוני זה הוועדה שלנו. הוועדה שלנו בעצם יכולה להחליט שהיא תתעסק בנושא הזה, או שהיא יכולה להחליט לעשות זאת בתיאום עם ועדה אחרת, או לקיים ישיבה משותפת עם ועדה אחרת, כך שהוועדה היא חשובה, התפקיד הוא מכובד ביותר. זוהי שליחות ציבורית במהותה, וכאיש ירא שמיים זוהי גם שליחות של מצווה. אנחנו נהיה לצידך.


בפועל, כל חברי הכנסת מקבלים פניות מהציבור, כולל חברי כנסת שהם חברי הוועדה.
שלומית אבינח
אתה מוזמן להגיש נושאים לדיון.
חיים אמסלם
יש נושאים שאנחנו פותרים אותם ללא צורך בשום ועדה. הניסיון שלנו הראה שההתערבות שלנו באמת פותרת דברים. יש נושאים שהם נושאים ציבוריים, ולא חסרים נושאים שכאלה. למשל, סגירת מחלקה במקום מסוים הוא עניין לציבור - המרפאה בקריית שמונה או הטר"ם. בסופו של דבר, בדברים כאלה אנחנו יכולים להיכנס בתפר בין הוועדה לוועדות האחרות. יכול להיות שברגע שאנחנו שידרגנו את העניין אז אנחנו כבר פותרים מללוות את זה, ואולי צריך רק להשקיף על זה.


אני יודע שהוועדה הזאת היא לא מספיק זוהרת. מהניסיון שכבר צברת פה, אתה יודע שכאשר אתה מצליח להציף נושא לדיון ציבורי אז דברים מתחילים לזוז. יכול להיות שחלק מהעניין כאן בוועדה פה הוא לדאוג שתצאנה הודעות לתקשורת מדיוני הוועדה או מהחלטותיה.
שלומית אבינח
יוצאות.
חיים אמסלם
אני אומר – אני לא יודע, אני לא מעביר ביקורת, אני ממש לא מעביר ביקורת. אנחנו לא מחפשים לעצמנו תעסוקה, כולנו חברים גם בוועדות אחרות. לי יש עוד שלוש ועדות. אבל, אם אנחנו רוצים להצליח כאן, אז נצטרך לתת את הדעת היטב גם על הפאן הזה.


בהצלחה רבה, זה העיקר.
היו"ר אורי מקלב
תודה. ישנם דברים שהפרט מעורר אותם, אבל מהפרט אנחנו לומדים שמדובר בבעיות שקשורות להתנהלות המשרדים. אנחנו רוצים גם לשנות, וגם להטמיע התנהלויות אחרות. יש דברים שישנה בעיה להוציא מסבך הבירוקרטיה, וזה לאו דווקא במקרים בודדים, אלא גם במקרים הקשורים למתן שירות לציבור גדול שעליהם יש תלונה.


כשהייתי שותף בעבר באיזשהו עסק שאלו אותי: האם היו תלונות? אמרתי: כן, אבל מהו אחוז התלונות מסך הכול? ובתגובה לכך קיבלתי את התשובה מהשותף שלי שעל כל אחד שמתלונן יש עשרים שלא מתלוננים. צריך לקחת את הפרופורציה הנכונה בנושא הזה.


שמעתי ממנהלת הוועדה שיש דברים שנעשו בעבר - וכנראה שיש היום יותר ויותר - שבהם רק חיכו לגוף שיביא לשולחן אחד של כל המשרדים, כי אף אחד לא עושה את זה, ואז יצאה התנהלות חדשה ונוהל חדש, וזה היה לשירות הציבור. זה ממש שינוי דרמטי.


חבר הכנסת ביבי, בבקשה.
אריה ביבי
אדוני היושב ראש, קודם כל אני רוצה לברך אותך על המינוי. אני נשלחתי לכאן על-ידי בחור צעיר שעד לפני כמה ימים עבד בכנסת, והבחור הצעיר הזה הוא הבן שלי מושיק.
שלומית אבינח
אני זוכרת אותך בתור נציב השב"ס כאשר היית מגיע לוועדת הכספים.
אריה ביבי
נכון. הוא אמר לי: "אבא, אפילו אם אתה הולך לוועדת הפנים, ואתה רץ עכשיו בין הוועדות, אתה קודם כל חייב ללכת לוועדה הזאת כי ישנו שם איש יקר, וחשוב לברך אותו". את מה שהוא אמר לי עליך אני לא יכול להגיד. אומרים שאי אפשר לברך את האדם בפניו. בכל זאת, כמה מילים מותר להגיד.


בעוונותיי, באחד מהתפקידים שלי, הייתי מפקד גם בתל-אביב. באתי לתל-אביב לאחר שהייתי מפקד רצועת עזה וצפון סיני. לא ידעתי אז מה זה תלונות ציבור, וכל הדברים האלה. זה מה שנקרא לבוא מבגדי עבודה לבגדי אל"ף. קראתי אז לקצינה שמתעסקת בתלונות ציבור, והמילים הראשונות שאמרתי לה הן: "גברת, את לא תדפקי את השוטרים שלי". ואז, היא התחילה לדמוע. חשבתי: מה בעצם עשיתי? הרי בתלונות הציבור אתה קולט את רחשי הציבור, ואת כאבם. שנית, אתה גם קולט את כל שררת השלטון, ואם אתה מנווט נכון אתה יודע בדיוק איך צריך לעשות את זה, ואני בטוח שאתה תעשה את זה על הצד הטוב ביותר.


אני רואה שכל האנשים שנמצאים פה ם חובשי כיפות, ואני רוצה לומר לכם שאחד מבניי חזר בתשובה. הוא בן שלושים, הוא מתגורר באלעד והוא רב. הוא אמר לי: "אבא, אם אתה הולך למקומות כאלה, אתה צריך להגיד דבר מהמקורות שלנו.". אני רוצה לומר כך: בפרקים הראשונים בספר בראשית נאמר כי אלוהים אומר לאדם: "אייכה?". המפרשים אומרים: רגע, הרי הוא יודע לבבות וכליות, והוא רואה הכול, מדוע הוא אומר לאדם "אייכה?". למעשה, הוא חיפש את האדם שבו. אני חושב שאתה האדם הנכון במקום הנכון. יש לי עוד שעה לדבר עליך, אבל אני אסתפק בדברים אלו כי אני חייב לרוץ לוועדת הפנים.
שלומית אבינח
אולי תוכל להיות בוועדה שלנו. יש לכם שלושה מקומות.
אריה ביבי
אני אשמח מאוד, אלא שאני חבר במספר ועדות. אדם חייב להיות רציני בעבודה שהוא עושה, ולהתחלק בהרבה ועדות, ולבוא ולא לבוא לפה זה לא נראה לי רציני. מכל מקום, אם זה יתאפשר - אני אבדוק עם דליה איציק. אם יתאפשר לי לוותר על משהו אחר, אני אשמח. כי אנחנו גם שמענו, וגם מושיק אמר שמורה כמוך לא מוציאים בכל עת. אז קודם כל, תודה לכולכם. דעו לכם שזכיתם באדם נהדר. קודם כל, כאדם, אחר כך כיושב ראש ועדה. תאמינו לי שיותר חשוב כאדם.


אני הייתי גם ראש אכ"א, והייתי בוחר את הקצינים שלי, והקצינים היו קצינים כנים. אחד מהם אמר לי שהוא לא בקי בכוח אדם, ושכוח-אדם זה מקצוע, וצריך להיות פסיכולוג, וסוציולוג, ולהבחין בדקויות. אמרתי לו שהוא לא צריך להבין את המקצוע, ושאני מחפש את האדם ואת האנושיות בכל איש. אם יש את האנושיות, אז את היתר אני מקנה לו – אין בעיה. יש קורסים לנושאים האלה, ואני יכול לעזור לו, העוזרים שלי יכולים לעזור לך. אבל, קודם כל תהיה בן אדם, ותהיה אנושי ותעזור. למעשה, זה גם התפקיד שלך, וגם התפקיד שלי. מישהו אמר שלאדם הקטן צריך לעזור. אבל, זה לא נכון. אין אדם קטן. אם אנחנו לא נדע להסתכל עין בעין באנשים, אז מקומנו לא צריך להיות פה, ולא בשום מקום. לדעתי, אין אדם גדול, ואין אדם קטן. צריך להסתכל בגובה העיניים בכל אדם באשר הוא, ולהגיד לו את האמת בפרצוף – גם אם היא כואבת לפעמים.


תודה רבה לכם. תאמינו לי – היה לי כבוד להיות פה.
היו"ר אורי מקלב
תודה רבה על הדברים. אתה יודע שעם מושיק אנחנו תמיד מרגישים כמו אח. אם הוא אח שלי אז אתה כבר יודע מה התפקיד שלך בתוך העניין.
אריה ביבי
מושיק עכשיו ב"פוליסי". הוא רוצה להתרענן.
היו"ר אורי מקלב
אנחנו מאוד מודים לך על הדברים. חלק מהתפקיד שלך היה מתיר אסורים.


שלומית, בבקשה
שלומית אבינח
מבחינת הוועדה - מהירות היא חלק מהעניין. סדר היום שלנו נקבע משבוע לשבוע, וכל בעיה שבאה היא דחופה, וגם כל נושא הוא דחוף, וזה היתרון. מהירות התגובה היא דבר מאוד חשוב בוועדה. אנחנו לא עוסקים בחקיקה, אבל יש סמכויות. התפקיד פה הוא לפתור בעיות, ולא לחכות.
חיים אמסלם
זה נכון שאנחנו לא עוסקים בחקיקה. השאלה היא האם כדאי להתמקד במיקרו או במאקרו.
שלומית אבינח
גם וגם.
היו"ר אורי מקלב
אנחנו נגוון את הדברים.
שלומית אבינח
לגבי התקשורת שהערת - זה גם דבר שתלוי ביושב ראש. חברת הכנסת לנדבר היתה לה תקשורת מסוימת, והיא הצליחה מאוד.
היו"ר אורי מקלב
נכון שיש ציבורים מסוימים שיש להם בעיות שהן ספציפיות. המערכת בנויה לתת את השירות לאזרח הרגיל. אבל, לעיתים המערכת לא בנויה לתת לאזרח ספציפי את השירות שהוא צריך או למגזרים ספציפיים את השירותים שהם צריכים. בעברי הייתי חבר בעיריית ירושלים, ואז אמרתי שגם אם כל חברי המועצה יהיו אנשים חרדים, וגם אם כל הפקידים - המערכת המוניציפאלית בנויה לתת לאזרח בית ספר אולי גם סופרמרקט. אבל, הוא צריך את הצרכים שלו בגנים. זה מתחיל בחינוך, וזה ממשיך הלאה וממשיך הלאה, ואז המערכות לא בנויות לתת לו את השירות, ואנחנו צריכים לעשות את זה. אין ספק שהמהירות והדברים האלה הם בהחלט היסוד. אבל, אתם אמונים על זה. זה חלק נכבד מהעניין הזה.
שלומית אבינח
אבל, הפניות מגיעות אליכם, אל חברי הוועדה.
היו"ר אורי מקלב
פעם אמרתי שישנם שני סוגים של אנשי ציבור. יש איש ציבור שהמטרה שלו היא שהוא יצליח לפתור את הפניות שלו, ויצליח לקדם אותן וליישם אותן - זו השאיפה והמשאלה שלו. המטרה שלנו זה לא שיבואו אלינו ואנחנו נפתור את הבעיה, אלא שלא יצטרכו בכלל להגיע.
שלומית אבינח
זה אוטופיה.
היו"ר אורי מקלב
אנחנו לא מחפשים עבודה לוועדה. השאיפה שלנו היא שהבקשות והפניות יתמעטו, ולא יתרבו.
שלומית אבינח
זה אוטופיה.
היו"ר אורי מקלב
אבל, צריך את השאיפה, ומזה נכוון.


אני מודה שוב הפעם לכל אלה שבאו והשתתפו, במיוחד לאורחים מבחוץ שהם לא אורחים אלא הם יותר מאורחים. חלקם ליוו אותי עוד בדרכי הציבורית לפני זה במסירות. יש להם הרבה הרבה ניסיון בפניות הציבור. זה גם חלק ממהותם. נמצא כאן מנהל הלשכה לשירות הציבור של "דגל התורה" בירושלים - אותו מרכז שדיברתי עליו. נמצא כאן גם משה שיפמן שידוע כאן כעזר רב לעצם התמחותי כאן בתוך הכנסת. משה הוא האורים והתומים לכול. נמצא כאן הרב פינזל שהיה עוזרי במשך שנים רבות, והרב קלמן שכבר הלך, שהיום נהיה מנהל "שפע-שוק", אבל לפני כן עבדנו במשך שנה בירושלים. שלומי נכנס לכאן. יש כאן עוד מישהו שנמצא כאן על בסיס מקצועי, וזה אליעזר. דרכנו הציבורית התחילה ביחד קצת לפני שמיטה לפני שלוש שביעיות? אנחנו מכירים הרבה יותר זמן, היית חניך שלי.


אנחנו מודים לכולם, אנחנו מסיימים את הישיבה. יש לנו עוד שתי ועדות. תודה רבה לכולם.
שלומית אבינח
בהצלחה.
היו"ר אורי מקלב
בהצלחה לכולם, תודה.
הישיבה ננעלה בשעה 10:50.

קוד המקור של הנתונים