פרוטוקול

 
PAGE
5

הכנסת השמונה-עשרה





נוסח לא מתוקן

מושב ראשון
פרוטוקול מס' 1

מישיבת ועדת הפנים והגנת הסביבה

יום רביעי, י"ב באייר התשס"ט (6 במאי 2009), שעה 10:45
סדר היום
בחירת יושב-ראש הוועדה.
נכחו
חברי הוועדה: היו"ר דוד אזולאי

זאב אלקין

אריה ביבי

ניצן הורוביץ

נסים זאב

דב חנין

אברהם מיכאלי

יעקב מרגי

חמד עמאר

ציון פיניאן

אברהים צרצור
יועצים משפטיים
מירי פרנקל-שור, תומר רוזנר, ורד קירו-זילברמן, עידו בן יצחק, גלעד קרן
מנהלת הוועדה
יפה שפירא
רשמת פרלמנטרית
שלומית כהן

בחירת יושב-ראש הוועדה
זאב אלקין
אפתח בפן הרשמי. אני שמח להביא בפניכם, בהתאם להוראות סעיף 10א לתקנון הכנסת, את המלצת ועדת הכנסת בפני חברי ועדת הפנים והגנת הסביבה לבחור בחבר הכנסת דוד אזולאי לכהן כיושב-ראש הוועדה. אני מעמיד את המלצת ועדת הכנסת להצבעה. מי בעד? מי נגד? מי נמנע?

הצבעה

בעד – רוב

נגד – אין

נמנעים – אין


אדוני, נבחרת פה-אחד לשמש כיושב-ראש הוועדה. אני מעביר לך את השעון, את הפטיש ואת המקום.
היו"ר דוד אזולאי
תודה רבה.
אריה ביבי
דוד, במקרה שלך נבחרת ברוב פיות.
היו"ר דוד אזולאי
אני רוצה להודות לכל הנוכחים כאן, שבאו לכבד את המעמד. יישר כוח. אני מקווה, בעזרת ה', להצדיק את האמון. על זה אנחנו תמיד אומרים: יהי רצון שלא תצא תקלה מתחת ידינו, ושנזכה לעשות מלאכתנו נאמנה למען ציבור שולחנו.


אני רוצה להודות ליושב-ראש ועדת הכנסת, חבר הכנסת אלקין, ובהזדמנות זו גם לאחל לו רפואה שלמה. אנחנו צריכים אותך פה לכל הקדנציה, שהפעם בעזרת ה' תהיה ארוכה יותר מתמיד. אני מקווה שהקדנציה הזאת תהיה היסטוריה בכנסת ישראל.


אני רוצה לנצל את ההזדמנות הזאת ולברך כאן את כל צוות העובדים, ולא אזכיר שמות. כל אחד פה עושה עבודה נאמנה, מלאכת קודש. אני אומר את זה בכל הזדמנות, ולא רק עכשיו. יש פה חברי כנסת חדשים, שזאת ההזדמנות גם לאחל להם הצלחה וברכה. דעו לכם, לא בהרבה מוסדות ציבוריים רואים עובדים עם כזה מוסר עבודה גבוה. אני חושב שיש הרבה מוסדות ציבור שצריכים ללמוד מעובדי הכנסת מהי עבודה ציבורית ומהי עבודה נאמנה. אני רוצה להודות לכם, ואני מקווה לשיתוף פעולה. אני מקווה, בעזרת ה', שנעבור ביחד ונוכל לקדם דברים חשובים למען עם ישראל.


אדוני יושב-ראש ועדת הכנסת, בבקשה.
זאב אלקין
יושב-ראש הכנסת מתנצל שהוא לא נוכח כאן, כרגע הוא מקבל את פני נשיא המדינה אל-סלבדור.


אדוני יושב-ראש הוועדה הנבחר, אני שמח לברך אותך על הבחירה. מדובר בוועדה חשובה מאוד בכנסת ישראל. מדובר גם בוועדה שלא במקרה יש לה שתי כותרות, גם כותרת של ועדת הפנים, שהיא מלווה את משרד הפנים, שהוא אחד המשרדים הפעילים. למעשה תוצאות עבודתו, דרך הרשויות המקומיות, נוגעים למעשה לכל אזרח ואזרח. אין אזרח במדינה שהוא לא תלוי בתחום הזה. לכן הוועדה כאן, כוועדה שמלווה את המשרד, למעשה מפקחת עליו, ואין לי ספק שגם את זה תדעו לעשות, ועובדת אתו בשיתוף פעולה – יש לה חשיבות. ויש לה כותרת שנייה, הגנת הסביבה. ראינו בכנסת הקודמת שהוועדה הזאת עשתה גדולות ונצורות בתחום הזה. גם כאן יש לה משרד שהיא עובדת אתו בשיתוף פעולה, ומהיכרותי גם את השרים שנכנסים לשני המשרדים האלה, הפנים והגנת הסביבה, אין לי ספק שתהיה לכם הרבה מאוד עבודה בוועדה. הם יעשו הרבה, גם ייזמו הרבה חקיקה. אתה הולך להיות יושב-ראש של אחת הוועדות הכי פעילות בכנסת. אני שמח מאוד על בחירתך. אני בטוח שנדע לעבוד בשיתוף פעולה מלא כיושב-ראש הקואליציה מולך. הוועדה הזאת, כפי שהיתה, תמשיך להיות בהנהגתך ועדה שמובילה את כולנו, ובעיקר את המדינה והאזרח, להישגים חשובים מאוד. בהצלחה. מהיכרותי אותך מהכנסת הקודמת, אין לי ספק שגם תצליח.
היו"ר דוד אזולאי
תודה רבה.
ציון פיניאן
אני מכיר את הרב דוד אזולאי שנים רבות.
היו"ר דוד אזולאי
אנחנו אנשי הצפון.
ציון פיניאן
דובר פה על ועדת הפנים ואיכות הסביבה, ואני רוצה לומר שהוא האיכות בוועדה. אני בטוח שתצליח. בשם ה' תעשה ותצליח.


מה קורה בקשר לסיור בקבר הרשב"י?
היו"ר דוד אזולאי
בסוף הישיבה אדווח לכם.
ציון פיניאן
חזק ואמץ.
אריה ביבי
אני רוצה לאחל לך הצלחה. אומרים שאין לומר את שבחו של האדם בפניו, אבל מעט משבחו אפשר להגיד. אני אומנם חבר כנסת חדש, אבל היה לי פה צאצא שהסתובב ביניכם, שקורים לו מושיק, והוא אמר לי: אם אתה בוועדת הפנים, דע לך שיש אדם בשם הרב דוד אזולאי, שהוא אדם מאוד יקר, נעים הליכות, צנוע.
היו"ר דוד אזולאי
אל תגזים. עוד יאמינו לך.
אריה ביבי
אמרתי רק מעט. אם אומר את כל מה שהוא אמר לי, אני צריך יום שלם. הוא אמר שהטילו עליך את הוועדה הכי רצינית בכנסת. מההיכרות שלי בתקופה הקצרה שאני בכנסת, אני יכול לומר שהוא צדק בכל מילה שהוא אמר. אני שמח שעל יושב-ראש ועדת הפנים בכנסת מוטל תפקיד רציני. כנציב וכראש אכ"א של המשטרה וכמפקד ירושלים הייתי מדי פעם בא לכנסת, וראיתי את העבודה הזאת של ועדת הפנים. יש לה הרבה מאוד עבודה. אנחנו נעזור לך בכל מה שתצטרך בצורה הכי ישרה בעולם, בלי קשר לקואליציה ולאופוזיציה. כל עבודה שתטיל עלי, אעשה בשמחה רבה. תודה שאתה יושב-ראש הוועדה הזאת.
היו"ר דוד אזולאי
תודה רבה.
חמד עמאר
בוקר טוב. אני רוצה לאחל לך בהצלחה ולברך אותך על בחירתך. אני רוצה לאחל לצוות העובדים שיעבדו אתנו בוועדת הפנים בהצלחה. שנצליח לעזור לאזרח הקטן במדינת ישראל, דרך הוועדה, כי הוועדה הולכת לטפל ברשויות, במועצות מקומיות, ואנחנו מכירים את הבעיות ואת הקשיים של המועצות המקומיות היום, במיוחד במגזרים בענייני ועדות תכנון ובנייה. ועדת הפנים תיגע בבעיות האלה ותטפל בהן וננסה לקדם את העניין. בהצלחה, ושנעבוד ביחד בשיתוף פעולה עם חברי הכנסת ונוכל להתקדם ביחד. תודה.
ניצן הורוביץ
אני מצטרף לברכות. ידידי אריה אמר את הדברים. אני אומנם חבר כנסת חדש גם כן, אבל עקבתי אחריך מחוץ לכנסת ואני שמח שיוצא לנו לעבוד יחד. אנחנו אומנם ממחנות יריבים, אבל יש פה הרבה מן המשותף, במיוחד בתחום של הגנת הסביבה. זה תחום שהכנסות האחרונות היו בו מאוד פעילות, ואני מקווה שהוועדה הזאת ברשותך תדע להמשיך בפעילות הזאת. אני אעשה כל מאמץ כדי לעזור ולקדם. תודה רבה ובהצלחה.
היו"ר דוד אזולאי
תודה רבה.
אברהים צרצור
מי ששומע את החברים שלנו יכול להסיק אולי את המסקנה שהכול הולך לזרום חלק בוועדה הזאת. הייתי בסרט הזה שלוש שנים, ואני מבטיח לחברים החדשים שבוועדה הזאת יהיו צעקות רבות, יהיו ויכוחים מעמיקים ביותר. הוועדה הזאת היא אכן מהחשובות ביותר בוועדות הכנסת, אבל אין שום ספק שמהיכרות אישית את יושב-ראש הוועדה, דוד אזולאי, שהמלכנו אותו לפני כמה רגעים, אכן יש דברים משותפים ויש דברים שאנחנו חולקים עליהם. אין תמימות דעים בהרבה נושאים, ובעקבות ההיכרות האישית שדיברתי עליה אני מאמין שיושב-ראש הוועדה החדש ינווט את ענייני הוועדה הזאת בצורה הוגנת, מאוזנת, וייתן לכל הדעות לבוא לידי ביטוי. בסופו של תהליך התוצאות, המסקנות, ההחלטות שנקבל ישרתו את כלל הציבור. כלל הציבור זה כולל את כולם – ערבים, יהודים, דתיים וחילוניים. אני מאחל לך, ידידי כבוד היושב-ראש, מתוככי לבי וממעמקי נשמתי, שאתה תצליח במילוי התפקיד הזה על הצד הטוב ביותר. תודה.
היו"ר דוד אזולאי
תודה.
ציון פיניאן
אנחנו לא מחפשים את הנשמה, מחפשים רק את הלב.
היו"ר דוד אזולאי
אני רוצה להודות לכולם על הברכות. אין ספק שהפרגון והברכות מחייבות אותי יותר, ואני באמת מקווה להצדיק את הדברים, בעזרת ה', בהמשך. מבחינתי, מבחינת התנועה, זה מה שנקרא להחזיר עטרה ליושנה. זה הדגל שלנו. כבר הייתי בוועדה הזאת לפני למעלה מחמש שנים. אני לא כל כך נאיבי ולא צופה שהכול ילך פה על מי מנוחות. יהיו חילוקי דעות ויהיו דיונים קשים. אבל הדבר הכי חשוב הוא שנוכל לעשות כל אחד את מלאכתו נאמנה ולייצג את הציבור. הזכירו פה נושאים רבים, אבל שני דברים חשובים שאנחנו צריכים לתת עליהם את הדעת הוא השלטון המקומי, שאנחנו צריכים לעשות הכול לביצורו ולחיזוקו. צריך לזכור שגם שם זה ציבור שנבחר, ויש מגמה לכרסם במעמדם של הרשויות המקומיות ושל נבחרי הציבור ברשויות המקומיות ולא ניתן את ידינו לכך. הדבר הנוסף, נוצר מצב שהוועדות מחוקקות חוקים ולא תמיד החוקים מיושמים, מכל מיני סיבות – מסיבות תקציביות, מסיבות של אי נוחות, מסיבות של חוסר כוח-אדם. תמיד יש סיבה למה לא אוכפים את החוק. זה אחד הדברים שנצטרך לתת עליהם את הדעת, איך אנחנו מתמודדים עם הבעיה הזאת כאשר ועדה מקדישה שעות, עם צוותים מקצועיים, ובשורה התחתונה החוקים הללו לא מיושמים.


אני מקווה מאוד שעוד היום תקבלו סדר-יום לשבוע הבא והוועדה תיכנס לסדר-יום. ביום ראשון הוועדה תקיים סיור במירון, לרגל חגיגות ל"ג בעומר. מי שקצת מכיר את העסק הזה יודע שכל שנה, לצערי הרב, יש בעיות קשות במירון. אם לא זכותו של רבי שמעון בר-יוחאי, אני לא יודע איך כל שנה זה נגמר ללא אסון. האמינו לי שבכל שנה זה נס שהעסק הזה נגמר ללא אסון.
אברהם מיכאלי
היה נס ונפתחה מנהרה.
היו"ר דוד אזולאי
עכשיו פתחו מנהרה להולכי רגל.
אברהים צרצור
כמה אנשים יש שם?
היו"ר דוד אזולאי
קרוב לחצי מיליון איש. אין לך עוד אירוע יהודי בעולם שמגיעים אליו כל כך הרבה, אחרי הכותל.
אברהים צרצור
זה לא שלושה מיליון כפי שבאים לחאג'.
יעקב מרגי
יש פה הצעה לעשות סיור לשם.
אברהים צרצור
תתאסלמו לתקופה של חודש, תיכנסו לשם ותחזרו בכם לאחר מכן.
היו"ר דוד אזולאי
זאת כפייה דתית.


אנחנו אמורים להיפגש בשעה 11:00 במירון. נשלח אליכם סדר-יום, ואני מקווה מאוד לראות את כולם.


חבר הכנסת דב חנין, בבקשה.
דב חנין
אדוני היושב-ראש, אני מתנצל שאיחרתי. אני רוצה לנצל את ההזדמנות כדי לברך אותך. אני חושב שיש בך שילוב נפלא של מצד אחד ענייניות, יכולת מקצועית, ומצד שני נועם הליכות בלתי רגיל. אני מאוד נהניתי לעבוד אתך וללמוד ממך בוועדת הפנים ובכלל בכנסת. אני בטוח שאתה תעשה בוועדה הזאת גדולות ונצורות, ואני מאחל לך ולעצמנו הרבה הצלחה, ואני בטוח שהיא תהיה. תודה רבה.
היו"ר דוד אזולאי
תודה רבה. שיהיה לנו יום טוב ובהצלחה.

הישיבה ננעלה בשעה 11:10

קוד המקור של הנתונים