ישיבת ועדה של הכנסת ה-18 מתאריך 06/05/2009

בחירת יו"ר הוועדה

פרוטוקול

 
בחירת יו"ר הוועדה

5

הכנסת השמונה-עשרה נוסח לא מתוקן
מושב ראשון




פרוטוקול מס' 1
מישיבת הוועדה לקידום מעמד האישה
יום רביעי, י"ב באייר התשס"ט (6 במאי 2009), שעה 09:15
סדר היום
בחירת יושב ראש הוועדה.
נכחו
חברי הוועדה: ציפי חוטובלי – היו"ר
נסים זאב
אורית זוארץ
דני דנון
מוזמנים
יושב ראש הכנסת מר ראובן ריבלין
יושב ראש ועדת הכנסת זאב אלקין
מנהלת הוועדה
דלית אזולאי
יועצת משפטית
תמי סלע


רשמה: סיגל גורדון


בחירת יושב ראש הוועדה
יושב ראש ועדת הכנסת זאב אלקין
בוקר טוב לחברים, בוקר טוב ליושב ראש הכנסת שמכבד אותנו היום בנוכחותו. קודם כל, באופן רשמי, אני שמח להביא בפניכם, בהתאם להוראת סעיף 10א' לתקנון הכנסת, המלצת ועדת הכנסת בפני חברי הוועדה לקידום מעמד האישה, לבחור בחברת הכנסת ציפי חוטובולי לכהן כיושבת ראש הוועדה.

בראש וראשונה אני אעמיד את המלצת ועדת הכנסת להצבעה, מי בעד, ניתן להצביע.

הצבעה

בעד – 3
נגד – אין
נמנעים – אין
הצעת ועדת הכנסת לבחור בחברת הכנסת ציפי חוטובולי לכהן כיושבת ראש הוועדה לקידום מעמד האישה, נתקבלה.
יושב ראש ועדת הכנסת זאב אלקין
המלצת ועדת הכנסת אושרה פה אחד. אני מעביר לך את המקום ואת הפטיש. זכות הדיבור תינתן לך אחרי יושב ראש הכנסת.
יו"ר הכנסת ראובן ריבלין
גבירותיי ורבותיי, חברי הוועדה לקידום מעמד האישה, הוועדה הזאת לא נקבעה כוועדה על ידי האבות המייסדים.
היו"ר ציפי חוטובלי
על ידי האמהות.
יו"ר הכנסת ראובן ריבלין
נכון. וכאשר בחברה הישראלית השאלה עלתה יותר ויותר והיה צורך לתת תשומת לב, להאיר עניין שהוא מובן מאליו אבל לא היה מובן מאליו, הוקמה על ידי חברי הכנסת, הוועדה לקידום מעמד האישה.

האמת היא, שוועדה זו הפכה להיות ועדה שדנה בנושאים שבהם מדובר בנשים והדבר הזה הוא קצת חריגה מעבודת הכנסת, שהרי בריאות שייכת לגברים ולנשים, אלא אם כן מדובר במחלה שהיא מיוחדת לנשים. חינוך, מדובר בנשים ובגברים, אלא אם מדובר בחינוך מיוחד לגברים, שהוועדה הזאת צריכה לתת את דעתה עליה. חוקה, שאלה של עונשי מינימום, הם דברים שצריכים להתברר בוועדת החוקה משום שהם קשורים לנושאים קונסטיטוציוניים של יסודות המשפט, כפי שרואה אותה הדמוקרטיה בישראל. ובכל זאת, כתוצאה מהתפתחות העניינים בכנסת, יותר ויותר חברות כנסת פעילות ביותר, לעומת חברי הכנסת. אני מוכרח לומר, לא כל חברי הכנסת הם נסים זאב. פעילותן של חברות הכנסת היה מדהים, רישומן בכנסת היה כזה למרות מספרן.

כאשר בכנסת השש-עשרה חשבתי שצריך לחזור לעשר ועדות היסוד שקבעו אבות המייסדים - שהיו אימהות אבל אז לא שמו לב שיש הבדל בין אבות לאימהות - קמה עליי זעקה גדולה ואני הודיתי שאני טועה, מהטעם הפשוט, שבחברה הישראלית טרם הגענו למצב שבו לא יהיה צורך בוועדה לקידום מעמד האישה, כפי שהמצב בארצות רבות בעולם, שבו, בדיוק כפי הרכב האוכלוסייה, יש יותר נשים מאשר גברים בפרלמנטים.
נסים זאב
וזה טוב או לא?
יו"ר הכנסת ראובן ריבלין
זה טוב אם הן טובות. וזה טוב אם חברי הכנסת טובים. אבל הסטטיסטיקה בסופו של דבר עושה את העניין, איפה שיש היקף כזה, הביטוי של הרכב העם בא לידי ביטוי.

ועדה זו קיבלה אפילו משכן כמו כל ועדה אחרת בכנסת. ללמדך, שלא פחות חשובה הוועדה לקידום מעמד האישה מוועדת הכספים למשל. לוועדת החוץ והביטחון יש חדר כמו החדר הזה, מכאן גם ההתייחסות. זאת אומרת, היום בין 12 הוועדות הקבועות, יש גם ועדת מדע. ועדת המדע היא כל כולה בוועדת החינוך. מה זה, יש חינוך בלי מדע ויש מדע בלי חינוך? יש דברים שנראים קצת מוזרים בעיניי משום שרבות מן הוועדות בכנסת שלא נקבעו בהקמת המדינה ובהקמתה של הכנסת מתוך ראייה ברורה ומחקר השוואתי עם פרלמנטים אחרים, נוצרו מספר רב של ועדות שהפכו לזילות רבה של הכנסת עצמה. פעמים רבות אנחנו נמצאים במצב שבו היושב ראש הוא גם יושב ראש וגם הוועדה.

הוועדה הזאת זכתה לתהודה רבה משום שהיא עסקה בהרבה עניינים שהוועדות העיקריות עוסקות בהם. אני לא רוצה להיכנס לנושא זה, הוועדה הזאת היא עובדה קיימת בעתיד הנראה לעין ואני חושב שהיא ועדה חשובה ביותר. היא גם ועדה שבה החלו להשתתף גברים. אני הייתי בין הראשונים מבין חברי הכנסת שהשתתפתי בוועדה לקידום מעמד האישה. במשך הזמן הצעתי ליושב ראש הקואליציה, כאשר הוא אמר, מה אני עושה עם הוועדה למעמד האישה, אמרתי, תהיה אתה היושב ראש כגבר הראשון, והוא עשה קריירה בעניין הזה.
זאב אלקין
הוא היה יו"ר קואליציה או יו"ר סיעה?
יו"ר הכנסת ראובן ריבלין
יו"ר סיעה. הדבר הזה קנה לו שליטה בחיים הפרלמנטאריים.

אני מברך אתכם ומקווה שתמשיכו לעסוק בנושאים העיקריים ולא בנושאים שהם אימפריאליזם חקיקתי אלא תדונו באותם עניינים שלהם צריך כדי להאיר וכדי לפתור בעיות שלא נפתרות בשום מקום.

אני מברך אותך, יש כאלה שאומרים "חדשים מקרוב באו לא שערום אבותיכם", אבותינו התפללו לעוד חברות כנסת כמו היושבת ראש, חברת הכנסת זוארץ, כפי שהספקתי להכיר אותה בשמונה השבועות שאנחנו נמצאים במליאה יחד, תבורכו.
היו"ר ציפי חוטובלי
תהיה לנו חברה נוספת, חברת הכנסת אנסטסיה מיכאלי.
יו"ר הכנסת ראובן ריבלין
יהיו לכם עוד. אני מברך את חבר הכנסת נסים זאב על כך שבחר מכל ועדות הכנסת, להשתתף גם בוועדה זו. חשוב ביותר הדבר. שתדעו, לא יהיה לכם קל אתו. הוא לא מבטיח לכם חיים קלים, אבל עצם השתתפותו היא בהחלט אמירה.
היו"ר ציפי חוטובלי
יהיה מעניין.
יו"ר הכנסת ראובן ריבלין
תודה רבה.
היו"ר ציפי חוטובלי
תודה רבה לכבוד היושב ראש. חבר הכנסת זאב אלקין, בבקשה.
זאב אלקין
אני שמח לברך אותך על היבחרותך לתפקיד. זאת ועדה, שבכנסת הקודמת פעלה, אפשר להגיד בצורה אימפריאליסטית, כמעט ולא היה נושא שלא נחשב לנושא שהוועדה לקידום מעמד האישה לא יכולה לעסוק בו. היא משכה אליה את תשומת הלב ופעילות חקיקתית, לפעמים אפילו בצורה מפתיעה. אני לא יודעת אם היא תהיה עד כדי כך אימפריאליסטית, לפעמים יש לזה גם מחיר, אבל אין ספק שזאת ועדה שיש להם שם משמעותי מאוד, גם בכנסת וגם בציבור. אין לי ספק שתוכלי לשמור על השם הזה, על מעמד הוועדה ולקדם את התחום כי הוא תחום חובק עולם וכמעט כל נושא שנוגעים בו יהיה קשור לכאן.

לפי מיטב זכרוני, בכנסת הקודמת עבר חוק מיוחד, שהובילו אותו מספר חברי כנסת, שמחייב כל תהליך חקיקה לציין את ההשפעה שלו על עניין מעמד האישה. ולכן למעשה כמעט ואין חוק היום שלא יצטרכו בדברי ההסבר גם על העניין הזה. אין לי ספק שהכנסת הזאת לא תפחת מהכנסת הקודמת אלא תלך ותרחיב.

אני מאחל לך הצלחה גדולה. הסתכלתי על רשימת חברי הוועדה, אני רואה שהרשימה עוד לא הושלמה, בסיעת קדימה, שיש שם בוודאי הרבה מועמדים ראויים, אני מקווה שישלימו בקרוב את שני הנציגים שעוד חסרים ותהיה כאן קבוצה פעילה מאוד בכנסת. אדוני היושב ראש, אני מכיר את חברת הכנסת אורית זוארץ הרבה יותר משמונה שבועות, אין לי ספק שהיא תהיה נוכחת מאוד גם פה בוועדה וגם במקומות אחרים בכנסת. אין לי ספק שיבואו גם חברים אחרים ואז תוכלו לצאת לדרך בהרכב המלא של הוועדה. בהצלחה ובוודאי תצליחו. כולנו לעזרתכם, כל חברי הכנסת, חברי הוועדה וגם מי שאינו חבר ועדה.
יו"ר הכנסת ראובן ריבלין
כחונך שלך, אני אומר לך, ברגע זה את מחליטה מי מדבר, לא אנחנו. אני מתנצל שאני נאלץ לעזוב כי בתשע וחצי – אני לא נוהג לאחר – אני צריך להיות בישיבה אחרת. אשמח להשתתף בדיונים מאוד מיוחדים של דיוני הוועדה. אם אוזמן, אשתדל מאוד לבוא. תודה רבה.
היו"ר ציפי חוטובלי
תודה שכיבדת אותנו בנוכחותך.
אורית זוארץ
אדוני היושב ראש, המפגש הראשון שלי כסגנית ראש מועצה היה עם הרשות לקידום מעמד האישה, בנוכחותך, בשנת 2003, פתחת איזה שהיא דלת, כיהנת כיושב ראש באותה עת, באת ונתת לנו את ברכת הדרך לכל נבחרות הציבור בישראל. אני שמחה על כך שאתה ממשיך את דרכך גם כרגע שאני חברת כנסת.

לך, גברתי יושבת ראש הוועדה, אני רוצה לאחל המון הצלחה בדרך. מדינת ישראל נמצאת בתהליך של שינוי חברתי, אני חושבת שזאת המטרה המרכזית של הוועדה הזאת, כולנו יודעים מה מעמדה ומה מקומה של האישה ומה כוחה בתוך הבית והיכולת שלה לנהל את המערכת המשפטית. אין שום ספק, שהיכולות האלה צריכות לבוא גם מחוץ לבית וגם במערכות ובמסגרות. הדבר בא לידי ביטוי גם בהלכה וגם בדתות אחרות. אנחנו צריכים להתאים את עצמנו לסטנדרטים ולמציאות בקרב מדינות העולם. אנחנו שואפים להשתתפות נשים בתהליך קבלת החלטות ועמדות השפעה. לצערי, אנחנו עדיין רחוקים. אני, באופן טבעי, עברתי מהצד של הארגונים החברתיים, כחברת הנהלת הנשים, לצד של מקבלי החלטות. לכן אשמח שנעבוד בשיתוף פעולה מלא עם כל הארגונים ועם כל הגופים שפועלים בחברה לקידום אותו שינוי חברתי ומציאות אחרת שאליה אנחנו שואפות.

אני מברכת את חבר הכנסת נסים זאב, מש"ס. למי שלא יודע, בתוך החברה החרדית מתחולל שינוי, הרבה מאוד נשים מגיעות לעמדות השפעה, מקימות עסקים ומקדמות נושאים כלכליים, זה אולי לא כל כך נחשף לחברה החילונית, אבל למי שמכיר ויודע מה כוחן של נשים גם בתוך החברה החרדית, יש לנו מה ללמוד.

לדעתי צריך גם להקים משרד לענייני נשים, וזה משהו שאולי יוכל להשפיע.
היו"ר ציפי חוטובלי
יש לנו סגנית שר לענייני נשים.
אורית זוארץ
אני מעריכה מאוד את סגנית השר, גילה גמליאל, היא עשתה המון, אבל מן הראוי בחשיבה לפצל כמה תיקים במשרדים אסטרטגיים ביטחוניים, קשה לי אפילו להגדיר או להתחבר להגדרות שניתנו, אפשר היה גם להגדיר משרד לענייני נשים שמאגד בתוכו הרבה מאוד תחומי פעילות. לנו כנשים, אין צרכים אחרים אלא צרכים נוספים, בעיקר לאור המבנה החברתי בישראל, שאותו אנחנו גם רוצות לשנות. אז בהצלחה.
נסים זאב
אני רוצה לברך אותך, תפקיד יושבת ראש הוועדה למעמד האישה הוא תפקיד מורכב מאוד, גם מבחינת החוקים שמגיעים לוועדה הזאת. אגב, אני רוצה לומר, תמיד יש לי ויכוח, כאשר מגיע חוק, האם זה קשור לוועדת העבודה והרווחה, לפעמים לוועדת החוקה חוק ומשפט או למעמד האישה, אנחנו ניתקל בזה, תמיד יש ויכוח בעניין. אני חושב שאת צריכה לשמור על מעמד האישה, קודם כל, שהחוקים שראויים להגיע לוועדה הזאת, ימצאו את מקומם בוועדה הזאת. זה לא עומד בסתירה. אגב, הייתי יושב ראש הוועדה למלחמה בנגע הסמים, שם הוועדה אינה סטטוטורית, כאן הוועדה סטטוטורית, זה שונה, אבל אני חושב שנושאים רבים שקשורים לוועדת סמים היו מגיעים לוועדת העבודה והרווחה, שאני לא יודע היכן מקומם ואיך זה התגלגל, כאשר אנשי המקצוע הרלוונטיים היו בוועדה שלי. אני לא יכולתי להתלונן על כך כי הוועדה שלי לא היתה ועדה סטטוטורית, אבל הוועדה הזאת היא ועדה סטטוטורית ולכן, התפקיד שלך כיושבת ראש הוועדה, בנושאים הקשורים לוועדה הזאת, להילחם ולהביא אותם לוועדה הזאת. אני גם מאמין, שהוועדה הזאת יכולה לזרז יותר את החוקים מאשר חוקים אחרים שלפעמים שם זה נמשך שנה או שנה וחצי, את תראי את זה במהלך הקדנציה הזאת.

אני רוצה לומר, עניין של כבוד האישה, מעמד האישה, זה בהלכה, זה בהגדה, זה במדרש, זה בתורה, אנחנו לא מוסיפים ולא מחדשים שום דבר. אבל החידושים נעשים בהתאם לדור שלנו ולפי ההתחדשות שיש בדורנו, אנחנו צריכים לחזק את המעמד פה. אני מקווה, שבעזרת ה', תעשי חיל ותצליחי בכל נושא ותראי פרי בעמלך.
היו"ר ציפי חוטובלי
אמן. זאת עבודה משותפת של כולנו.

תרשו לי לומר גם מספר דברי ברכה. ראשית, אני רוצה להודות לכל מי שהגיע, השניים כאן הם חלוצים מבחינתי, גם חברת הכנסת זוארץ, וגם חבר הכנסת נסים. אנחנו מתחילים היום תקופה בתוך הוועדה הזאת, ועדה שרכשה לה מוניטין מרשים מאוד בין ועדות הכנסת. אני רוצה לשבח את חבר הסיעה שלי, היום שר החינוך, חבר הכנסת גדעון סער, שהצליח להוביל מהלך שבעיניי אולי אחד המהלכים הכי חשובים לגבי הוועדה הזאת, לא להפוך את הסוגיות של נשים לסוגיות נישה אלא לשדרג אותן לסוגיות שהן ברמה של סוגיות לאומיות, שכולם מתעניינים בהן, שכולם לוקחים בהן חלק, בעיקר, גם גברים וגם נשים הם חלק מהשיח על הסוגיות שעומדות לעלות כאן.

יש לי את הזכות הנפלאה לשמש בתפקיד הזה, למרות שרק הגעתי לכאן ואני חברת כנסת חדשה, רציתי את התפקיד הזה, ביקשתי אותו, אני שמחה מאוד שבמסגרת חלוקת התפקידים בסיעה זכיתי בתפקיד הזה. אני רואה בו שליחות, אני רואה בו אתגר גדול ואני חושבת שהדרך לצלוח את האתגר הזה זה אך ורק בעבודה משותפת.

לפני שאגיד מספר מילים ברמה המהותית של מה שאנחנו הולכים לעשות, לפחות איך שאני רואה את הדברים, אני רוצה לומר, לא זכיתי להכיר את כל הצוות ברמה האישית, אבל אני יודעת רק דבר אחד, מרגע שאמרו לי מזל טוב על כך שקיבלתי את הוועדה, אמרו לי מזל טוב נוסף שיש לך את הצוות הכי טוב בין כל ועדות הכנסת. שמעתי את זה ממספיק אנשים ואני יודעת שלא אמרו את זה רק כדי שאני ארגיש טוב. אז קודם כל אני רוצה לשבח את מנהלת הוועדה דלית, שאתמול זכיתי, במפגש ראשוני, להכיר את הקסם האישי הזה ועכשיו אני מבינה למה היא קיבלה את כל המחמאות, היא נכס מיוחד שיש לוועדה הזאת. אני בטוחה, שחלק מהרוח של הוועדה מגיעה גם למנהלת הנמרצת והחושבת, אז דלית, תודה על מה שהשארת בוועדה הזאת, אבל בעיקר על מה שעוד נעשה ביחד. לכל שאר חברי הצוות, אני בטוחה שאזכה להכיר אתכם כבר במהלך השבוע הקרוב. אני שמחה שזה השם והדימוי של הוועדה הזאת גם מבחינת האנשים שמרכיבים את הוועדה. למרות שהרשימה עדיין לא מלאה, אני בטוחה שברגע שנתחיל להיכנס לעניינים והדיונים החשובים יעלו על סדר היום בוועדה הזאת, נראה לא רק נוכחות של החברים אלא נראה גם נוכחות של חברים מוועדות אחרות שימצאו לנכון להגיע כי המטרה שלנו היא, לפרוץ את גדרי המגדר, לפרוץ את הגבולות של סוגיות נשים.

נקודה שנייה שאני רוצה להעלות, האתגר המיוחד שיש בעידן הזה לוועדה לקידום מעמד האישה. תראו, החקיקה בנוגע לזכויות נשים היא חקיקה נפלאה, כמעט בכל תחום ובכל דבר תמצאו חקיקה שמדברת על שוויון לנשים. בנוסף, נשים עברו כברת דרך מאז שהיה אסור להן להצביע. כבר היתה לנו אישה בבחירות האלה, אפילו מועמדת לראשות הממשלה, שמאז עידן גולדה מאיר לא היה לנו. יש לנו נשים חברות כנסת, אנחנו הכנסת הכי נשית מבחינת הרכב חברות הכנסת והייתי רוצה כמובן שזה יהיה 50% ויותר, אני לא מסתפקת בייצוג שיש בכנסת הזאת, אבל עדיין נשים צעדו כברת דרך. ובכל זאת זה לא מספיק, למה? כי יש פער גדול מאוד בין העובדה שנשים מסוימות מגיעות למקום שהן מגיעות אליו לבין הדימוי הציבורי שעדיין שם נשים בנישות מסוימות מאוד. כשאתה רואה איך נשים מוצגות בפרסומות, כשאתה רואה מה עדיין חושבים אנשים, עדיין יש הילה שוביניסטית שלילית ביחס לנשים, אתה רואה שבסופו של דבר, המהפכה עוד לא הושלמה. עדיין יש אתגר פמיניסטי גדול, שאישה מתמרנת בין היותה אשת בית, בין היותה אשת משפחה, לבין הרצון שלה להשפיע גם בתחומים חברתיים, ציבוריים ועסקיים, בכל תחום החיים שבו פועלים גברים. נשים עדיין מנסות למצוא את התמרון הנכון, ללא רגשי אשמה, ללא תחושה שהן מפקירות את ילדיהן וללא תחושה שהן פוגמות בזהות הנשית שלהן. זה גם חלק מהאתגר, להיות קשובים לשני התפקידים שאישה ממלאת בעולם הזה, גם כחשובה מאוד למשפחה וגם כחשובה מאוד לחברה בכל תחומי החיים.

נקודה שלישית שאני רוצה להעלות, עם הפנים לזמן הקרוב, תכנון קצר שהוא בעצם ארוך טווח לגבי הנושא הראשון שאנחנו מתכוונים להעלות לסדר היום. הנושא הראשון שיעלה על סדר היום הוא בתזמון נפלא עם פסיקת בית המשפט העליון על הכרה בהוצאות טיפול בילדים. הנושא הזה הוא לא נושא חדש. הצעת החוק הזה מתגלגלת כבר שלוש כנסות, מספר חברי הכנסת שתמך בהצעה הזאת הוא רב, וההתנגדות בין אנשי האוצר – ושר האוצר הנוכחי שותף לעניין הזה – היתה עקבית כשהיתה. האתגר של הוועדה הזאת בעת הזאת, אחרי שיש פסיקת בית משפט עליון בסוגיה, לא רק להגיד הנחנו הצעת חוק על שולחן הכנסת, אלא בעצם להביא את הצעת החוק למצב שבו נשים מקבלות, או דרך מענקים או דרך זיכויים, יש כל מיני מנגנונים – נקיים גם דיון על המנגנונים האפשריים – שבסופו של דבר הצעת החוק הזאת לא נשארת רק בגדר הצהרה, שכל אחד אומר לעצמו, הנחתי על שולחן הכנסת הצעה שרוצה להכיר בהוצאות טיפול בילדים, אלא שתצליח להניב גם פרי מעשי שהוא רלוונטי לכל נשות ישראל, בשכבות החלשות, בשכבות המבוססות יותר, לכל שכבות הנשים במדינת ישראל כי כולם מרגישים את הצורך האדיר של נשים לקבל הכרה בהוצאות טיפול בילדים, בדרך של החזר או בכל דרך אחרת. כדי שנשים תוכלנה לצאת לעבודה בלי להרגיש שכל משכורתן מתכלה לעניין הזה של טיפול בילדים, שהוא מאוד חשוב, והמדינה כמובן חושבת שזה מאוד חשוב שהן תצאנה לשוק העבודה ותתרומנה בכל התחומים שבהם גברים עוסקים. זה האתגר הראשון, בעקבות העובדה שיש כרגע מחשבה – בעיניי היא מחשבה בעייתית מאוד – להכניס ביטול דה-פקטור של אותה הצהרה חשובה בפסק הדין אל תוך חוק ההסדרים. אני חושבת, שזה יהיה המאבק הראשון שהוועדה הזאת תנהל.

בעזרת ה', נקיים דיון, כרגע יש צפי ליום רביעי הבא, כבר ביום רביעי הבא נכנס שורה של מומחים שידונו בדרך הכי טובה להביא ליישום הצעת החוק הזאת, דרך שתגיע לאיזה שהוא הסדר מול האוצר. אני מתכוונת בזמן הקרוב גם לשוחח באופן אישי עם שר האוצר כדי להגיע להבנות. זה האתגר הראשון שאני מניחה על שולחנה של הוועדה הזאת.

אני מאחלת לנו הצלחה גדולה, שבעזרת ה' נפעל לשם העניין, לטובת העניין, שנראה ברכה בעמלנו ובעזרת ה' נעשה ונצליח. שיהיה בהצלחה לכולם. הישיבה נעולה.



הישיבה ננעלה בשעה 9:45.

קוד המקור של הנתונים