פרוטוקול

 
PAGE
4
ועדת הכספים

5.5.2009

הכנסת השמונה-עשרה





נוסח לא מתוקן

מושב ראשון

פרוטוקול 1

מישיבת ועדת הכספים

שהתקיימה ביום שלישי, י"א באייר התשס"ט (5.5.2009) בשעה 10:45
סדר היום
בחירת יושב ראש לוועדת הכספים
נכחו
חברי הוועדה: משה גפני – היו"ר

יעקב אדרי

אורי אורבך

חיים אורון

רוברט אילטוב

אורי אריאל

זאב בילסקי

שלי יחימוביץ

אחמד טיבי

אלכס מילר

ציון פיניאן

מירי רגב

רונית תירוש
מוזמנים
אבישי ברוורמן – השר הממונה לענייני מיעוטים

ראובן ריבלין – יו"ר הכנסת

זאב אלקין – יו"ר ועדת הכנסת

חה"כ דב חנין

חה"כ מרינה סולודקין

עמי צדיק – מרכז המידע והמחקר של הכנסת
ייעוץ משפטי
עו"ד עידו עשת
מנהל הוועדה
טמיר כהן
רשמת פרלמנטרית
אתי אפלבוים

בחירת יושב ראש לוועדת הכספים
זאב אלקין יו"ר ועדתהכנסת
בהתאם להוראות סעיף 10א' לתקנון הכנסת, אני מתכבד להודיע על-כך כי ועדת הכנסת ממליצה בפני ועדת הכספים לבחור בחבר הכנסת משה גפני, לכהן כיו"ר הוועדה.

אני מביא את ההמלצה של ועדת הכנסת להצבעה. מי בעד? מי נגד? מי נמנע?

הצבעה

בעד – רוב

נגד – אין

נמנעים – אין
זאב אלקין יו"ר ועדת הכנסת
חבר הכנסת גפני נבחר פה אחד לראשות יו"ר ועדת הכספים.
היו"ר משה גפני
תודה רבה. אני מודה לחברים על ההצבעה. אני מתפלל לקדוש ברוך הוא שאהיה ראוי לאמון הזה. אעשה כל מה שאפשר. כבר עשינו את הטקס הזה פעם אחת ומתחיל למצוא חן בעיניי, אולי נעשה את זה כל שבוע, אבל אין אפשרות בתקנון. אני מודה לכולם.

אדוני, יושב ראש הכנסת, ואחר-כך השר אבישי ברוורמן, שמעביר לי את השרביט.
ראובן ריבלין
אני צריך למנות עכשיו את יושב ראש ועדת הכלכלה ולכן אומר רק מספר מילים.

רבותיי חברי הכנסת, אדוני השר. ועדה זאת היא ועדה שבלעדיה אין. הראייה לכך היא, שבזמן שמתחלפות הכנסות, כנסת יוצאת וכנסת נכנסת, אין רגע אחד שבו אין ועדת הכספים פעילה ופועלת.

בשנת1992 היה משבר כזה או אחר ובבוקר ישבה ועדת הכספים של הכנסת ה-12 ואחר הצהריים ישבה ועדת הכספים של הכנסת ה-13. ללמדכם באיזו ועדה חשובה אתם נמצאים.

אין צורך להזכיר, באלו ימים הקשים והנוראיים, לא במובן הדתי אלא במובן הכלכלי, אנחנו נמצאים ואתם צריכים לעסוק בדבר שהוא בבחינת עתיד מדינת ישראל וקביעת סדרי עדיפויות, תוך ויכוח או פיקוח ותוך הסכמה עם ממשלת ישראל.

אנחנו נמצאים במצב שבו ועדת הכספים תצטרך לדון באותם דברים שוועדת הכנסת תחליט שלא להכניסם לחוק ההסדרים. זה גם דבר לא פשוט. פעמים רבות מצביעים באצבע מאשימה על הכנסת ואומרים שהם מצביעים מקשה אחת על נושאים כל כך קרדינאליים בחיינו, כאשר אין להם אפילו את הסיפק לבוא ולדעת על מה הם מצביעים. זה דבר שאינו נכון. ישבתי בוועדה הזאת 3 קדנציות. אני מוכרח לומר לכם, שבסופו של דבר, מי מחברי הכנסת שרוצה לעבוד בוועדה הזאת, לא יכול להיות מצב שבו הוא יצביע מבלי שיהיה בקיא בכל הפרטים. אם הוא לא בקיא בכל הפרטים והוא רוצה לדעת את הפרטים, לא יעזור דבר וחצי דבר ואותם אלה המבקשים להעביר את אותם נושאים – למדנו על-כך כאשר יושבי ראש ועדה מעולים ומצוינים מכל שכבות הציבור ניהלו את הוועדה הזאת.

אני אומר לך דבר פשוט. מלכות אתה מבקש? עבדות אתה מקבל. למרות המאבק הקשה, אתה מקבל את המעמד הזה של יושב ראש הוועדה. קודמיך בתפקיד וקודמיך במפלגתך מילאו את התפקיד לתפארת המדינה, תוך התעלות, בהיותם מייצגי סקטור.

תבוא עליך הברכה והלוואי ותמשיך בדרך אותם אלה שבעקבותיהם אתה הולך. אני יכול להתפלל בשם עם ישראל שתצלח דרככם ותצלח דרכך.

אדוני, השר, אני מאחל לך הצלחה רבה. תודה רבה.

אף פעם לא זכיתי להיות יושב ראש ועדה. פעמים רבות ניהלתי ישיבות של הוועדה כממלא מקום. היו לי כמה רגעים של נחת כאשר הייתי שבועיים יושב ראש ועדה זמנית של ועדת הכספים. שקלתי אם לא להישאר בתפקיד. תודה רבה.
היו"ר משה גפני
השר אבישי ברוורמן, יושב ראש הוועדה היוצא. כנראה שמפה מתקדמים להיות שר.
אבישי ברוורמן
אני אומר לכם שלושה דברים. למעלה מ-3 שנים אני בכנסת ואני באמת חושב שהתפקיד הזה הוא התפקיד החשוב ביותר בכנסת וזאת הוועדה החשובה ביותר בכנסת. בסופו של דבר, כאן מקבלים החלטות ממשיות. במקומות אחרים יש הרבה חשיפה ודיבורים אבל זה לא כמו בוועדה הזאת.

אני מודה לכל החברים כאן שמהם למדתי. 9 החודשים האחרונים היו מהנים, עם שיעור טוב.

אני רוצה לומר לידידי משה גפני שלושה דברים. אלף, אני מאוד מעריך את משה, מהיום שנכנסתי לכנסת. אחד הדברים שחשובים, במיוחד בתפקיד הזה, זה יושר אישי, אמינות וחריצות. משה זכה בכל התכונות האלה. אני בטוח שהוא יעשה מלאכתו בהצלחה רבה ובמלאכה נאמנה.

הוא פתח בדברים קודם לגבי הדבר המרכזי. פה באמת שניהם מתחילים באות "כף" - כלכלה עם כבוד. בכנסת יש הרבה אנשים שמצטיינים ברעש, אבל בסופו של דבר – מזה 3 שנים, מידי חודש, איציק וקנין יושב איתי ויש דבר תורה מיוחד שאני לומד ממנו. אני חושב שהתכונה החשובה ביותר לאדם שרוצה לשרת ולהנהיג זה כבוד שהוא נותן לאחרים. בסופו של דבר, הגלגל מתהפך, התקשורת משתנה וכאן בא נושא המנהיגות שעליו דרשת, על דוד המלך ועל ריקודה של מיכל. בסופו של דבר באנו לכאן לשרת את הציבור. התפקיד שאתה יושב בו הוא לא רק המולת התקשורת. אתה מקבל פה החלטות, שהן למען העם, מצד אחד, אבל הן גם למען הדורות הבאים. לא כל מה שנראה עכשיו נכון הוא נכון גם מאוחר יותר ולא כל מה שהתקשורת מחבקת הוא נכון.

לכן אני בטוח שניסיונך וחוכמתך – יש פה כל כך הרבה חברים, זאת באמת ועדה יוצאת מן הכלל. אני מאחל לך המון בהצלחה.

יש לי הערה לגבי המשימה הנוכחית. אתה נכנסת לאחת התקופות הכלכליות הקשות שהעולם עובר מאז שנות ה-30. אנחנו במשבר עמוק, כולל משבר מוסרי עמוק. בעצם הקריסה שקרתה בשנים האחרונות היא קריסה מוסרית. הכלכלה שאנחנו גדלנו עליה היא כלכלה שבה יש דגש על עבודה, על חיסכון ועל השקעה. מה שקרה בשנים האחרונות זאת בועה של שחיתות, של תאוות בצע, של שימוש במטבע הלשון: "קדוש, קדוש קדוש, השוק צבאות ואין בלתו".
מרינה סולודקין
וגם חוסר מקצוענות.
אבישי ברוורמן השר הממונה לענייני מיעוטים
חוסר מקצוענות, נכון.

בסופו של דבר, חברה מצליחה אם יש לה שוק פרטי תחרותי, אבל אם יש לה ממשלה יעילה, מצוינות ואחריות. המטרה של מדינת ישראל בהקמתה - אם אתה חרד מהפלג החרדי ואם אתה חרד מן הקיבוץ, כמו ג'ומס - המקום כאן היה מקום לבנות חברה נאורה. חברה נאורה בנויה על מצוינות, על צדק וכך היא בת קיימא.

גם בחלוקת התקציב שתהיה עכשיו, במאבק בחוק ההסדרים – שרובם ירדו כי זה הרבה יותר הצגות מאשר מעשה – אני בטוח שתעשה מלאכתך נאמנה. הרי יעבור פה תקציב וכולם יודעים שיעבור תקציב. כולנו רוצים שהוא יורחב אבל קיימות השאלות: מה לקצץ? מה לא לקצץ? מה להרחיב ומה לא להרחיב? בסופו של דבר, רמת הדיונים כאן צריכה להתאים לאותן דרישות מוסריות גבוהות שאתה דורש מעצמך ומהחברים.

שוב, אני מודה אישית לכולם. מכל מלמדיי השכלתי. גם בתפקיד הבא, שאני לוקח אותו באחריות, אני אבוא להתייעץ. הדבר הכי חשוב שלמדתי בוועדה הזאת, שיש פה המון אנשים טובים וזאת פריבילגיה לקבל את התפקיד שלדעתי הוא הכי חשוב בכנסת ישראל.

יישר כוח ובהצלחה.
היו"ר משה גפני
תודה רבה.
יעקב אדרי
אנחנו מצטרפים לכל הברכות.
היו"ר משה גפני
תודה רבה.

השר אבישי ברוורמן אני מודה לך על שהואלת להגיע. אני חושב שעשית עבודה מצוינת כיו"ר ועדת הכספים. אני מודה לך על הסיוע שסייעת לי בליווי של הכניסה לוועדה, על הסיוע המקצועי, המוסרי והציבורי. אני מודה לך על-כך. אני מאחל לך הצלחה בתפקיד החדש שלך. תמשיך לעשות חיל ותמשיך לעלות בתפקידים למען עם ישראל.

אני אומר לך. קצת חששתי מההרכב של הוועדה כי לא ידעתי מה יהיה הרכב הוועדה. אחרי שאתמול ראיתי את הרכב הוועדה, אני אומר לך שהוועדה הזאת תהיה ועדה מצוינת. החברים בה הם חברים מצוינים, חברים טובים. הוועדה עצמה היא ועדה מצוינת. נפלנו לתקופה קשה. אנחנו ועדה שנופלת ללא הכנה מוקדמת למשבר כלכלי עולמי, למשבר כלכלי מקומי. כשראיתי את הטיוטה הראשונית של חוק ההסדרים, חשכו עיניי. האחריות עלינו היא גדולה.

אני מודה לך ואני מודה לכל החברים על התמיכה, תודה רבה.
אבישי ברוורמן השר הממונה לענייני מיעוטים
אני רוצה להודות לצוות הנפלא של הוועדה: לטמיר, לרחל, לליאת, לאורית וסמדר, לעידו, מירב, ענת ושגית. אני חושב שהצוות פה פשוט נפלא ובאמת תודה רבה.
היו"ר משה גפני
תודה רבה, הישיבה נעולה.

הישיבה הסתיימה בשעה 11:45

קוד המקור של הנתונים