ישיבת ועדה של הכנסת ה-18 מתאריך 05/05/2009

בחירת יושב ראש הוועדה, בהתאם לסעיף 10(א) לתקנון הכנסת

פרוטוקול

 
PAGE
7

הכנסת השמונה-עשרה






נוסח לא מתוקן

מושב ראשון

פרוטוקול מס' 1

מישיבת ועדת הכלכלה

שהתקיימה ביום שלישי י"א באייר התשס"ט (5 במאי 2009) בשעה 11:35
סדר היום
בחירת יושב ראש הוועדה בהתאם לסעיף 10(א) לתקנון הכנסת.
נכחו
חברי הוועדה: אופיר אקוניס – היו"ר

רוברט אילטוב

יצחק וקנין

מאיר מוזס

חמד עמאר

כרמל שאמה
מוזמנים
ראובן ריבלין – יו"ר הכנסת

זאב אלקין – יו"ר ועדת הכנסת
יועצת משפטית
אתי בנדלר
מנהלת הוועדה
לאה ורון
רשמת פרלמנטרית
שרון רפאלי

בחירת יושב ראש הוועדה בהתאם לסעיף 10(א) לתקנון הכנסת
זאב אלקין
"חברי הוועדה, בהתאם להוראת סעיף 10(א) לתקנון הכנסת אני בא בפניכם להביא את המלצת ועדת הכנסת בפני חברי ועדת הכלכלה לבחור בחבר הכנסת אופיר אקוניס לכהן כיושב ראש הוועדה".

אני מביא את ההצעה הזאת להצבעה. מי בעד? פה-אחד; מי נגד? אין; מי נמנע? אין


נבחרת פה-אחד לרשות הוועדה.
היו"ר אופיר אקוניס
אני מודה לך, אדוני. רשות הדיבור ליושב ראש הכנסת.
יו"ר הכנסת ראובן ריבלין
אני חייב להמשיך בתפקודיי שהם מרגע לרגע. ועדת הכלכלה היא אחת הוועדות החשובות בכנסת שאינה יכולה לקבל החלטות בבחינת "נעשה ונשמע". זו ועדה שכמפקחת על רגולטורים רבים במשק ישראל להיכנס לפרטי פרטים של כל נושא. אני מברך אותך, אדוני היושב ראש- -
היו"ר אופיר אקוניס
תודה לך, אדוני היושב ראש.
יו"ר הכנסת ראובן ריבלין
- -ואתכם, חברי הוועדה – אחד מהם יושב ראש ועדה תקופה לא מעטה בסיום הקדנציה של הכנסת הקודמת. למרות שהוועדה אינה יכולה להיות זמנית, אלא ועדה שיושבת על המדוכה, היא לא פחות חשובה מוועדת הכספים בנושאים הנוגעים לעתיד מדינת ישראל ולסדרי העדיפויות בחיינו. אני מפנה את תשומת לבכם לחשיבות הרבה של ועדה זו ולחשיבות הרבה של הנושאים הקשורים כמעט בכל נושא בחיינו במדינת ישראל. הוועדה עוסקת בדבר שבדרך כלל ההתמודדות של חברי הכנסת איתו היא לא קלה, משום שבאים לכאן אנשים מיומנים ופיקחים שיודעים לכוון את מעשינו, והם בעלי אינטרסים.

דבר זה מחייב את חברי הכנסת בשני דברים: קודם כול ללמוד את הנושא ולהבין אותו מבלי רצון להתיפייף בפני אותם אלה הנחשבים לשועי עולם ולאנשים אשר מבינים בכול. פעמים יש נטייה אצל חברי הכנסת להראות כאילו הם מבינים בעניין ומפאת גודל השאלה העומדת בפניהם וסיבוכה הם נוטים להסכים עם אחרים. פירוש הדבר שבוועדה זאת רצוי שכל אחד מחברי הוועדה יהיה מוכן לכל אחד ואחד מהנושאים הבאים לפניהם; שנית, כמובן, לא להתפתות חלילה בפני כבודו של הון או של אנשים שועי עולם מבכירי החברה בישראל. עם כל הכבוד צריך לראות את הנושא בהיקף מלא ולברור בין האינטרסים ולראות מהו האינטרס של מדינתנו וחברתנו.

זה דבר שמוטל עליכם, ואין כמו הוועדה הזאת שמחייבת מקצוענות לא פחות מוועדת חוקה, חוק ומשפט, שנוטים לומר שמי שאינו עורך דין לא יכול לשמש טוב כל-כך בה. יכולים גם אנשים שאינם משפטנים אלא בעלי היגיון, מסע חיים ומחשבה סדורה לשמש בכל אחת ואחת מהוועדות – בוועדה זו צריכים מיומנות שלא נולדנו אליה. אנחנו לא בעלי ניסיון תמיד לפי אותם אלה הנמצאים מולנו, אם זה משרדי הממשלה ואם זה הכוחות השונים במשק הישראלי. לכן עבדות מופקדת בידכם ולא מלכות. אם תצליחו לשמש בעבדות כעבדים של הציבור הרי שאתם תהיו מלכי הציבור.

אני מברך אתכם מכל לב. הייתי חבר בוועדה הזאת, הייתי שר שנזקק לוועדה הזאת. דעו לכם, זאת אחת הוועדות החשובות ביותר בכנסת ישראל. תודה רבה.
היו"ר אופיר אקוניס
תודה רבה, אדוני היושב ראש.

חברי הוועדה, קודם כול אני רוצה להודות לכם על האמון. תודה רבה למי שהגיע והצביע "בעד" ונתתם בי את אמונכם לכהן כיושב ראש הוועדה.

כפי שאמר יושב ראש הכנסת, ועדת הכלכלה היא אחת הוועדות החשובות בבית הזה. כאן נעסוק בנושאים המניעים את גלגלי המשק. פעילות ועדת הכלכלה כבר מקבלת משמעות מיוחדת בשעה שהעולם נמצא בתקופה של משבר וחוסר ודאות – ואני לא אגזים אם אומר – שכמותו לא ידענו עשרות שנים.

חלק מהחברים היו כבר בוועדה, חלק הם חדשים, וגם אני חדש דרך-אגב. הוועדה עוסקת בבנייה, תשתיות, מסחר, תקשורת, חקלאות, תחבורה – כל גלגלי המשק שמניעים את המשק ומסייעים במידה רבה למנוע פיטורים. זאת אחת המשימות החשובות ביותר שעומדת לפנינו – מניעת פיטורים. אנחנו נעסוק בכל הדברים האלה וגם במשבר במשק המים, במלחמה בתאונות הדרכים, נשתף פעולה עם הארגונים המתנדבים בנושא בטיחות בדרכים, "אור ירוק", "מתונה", "חיים בדרך", "יד לנקטפים".

מעל כל זה, מה שיעמוד לנגד עיניי בראש ובראשונה היא טובתו של הציבור בישראל. לשם כך נבחרה הכנסת ה-18, ולשם כך נבחרו כנסות קודמות ותיבחרנה הכנסות שאחרינו. אנחנו נציגי הציבור, ועלינו להיות קשובים לרחשי לבו של הציבור, כולל ובפרט לצרכנים. אנחנו נמשיך לקדם את נושא ההגנה של הצרכן, ואני מזכיר לכולם שהצרכנים הם שמניעים את המשק.

מי שלא מכיר אותי – בוודאי יכיר אותי בזמן הקרוב, אדוני היושב ראש – אני מאמין במורשת בגין. בגין תמיד אמר: "להיטיב עם העם". אצלו הכלכלה החופשית הייתה תמיד עם רגישות חברתית. זאת המורשת שלו, ואני מקווה שכולנו כאן נמשיך ונפעל ברוחה.

אנחנו הרשות המחוקקת והרשות המפקחת על פעולות הממשלה. זה נכון שאני חבר הקואליציה, ולקואליציה יש רוב בוועדה הזאת, אבל הוועדה לא תהיה חותמת גומי של הממשלה. אני מאמין בהידברות ובשמיעת כל הצדדים בכל נושא, בכל דבר ועניין, ובימים הקרובים אלמד לעומק את הנושאים העומדים על סדר יומה של הוועדה, ומן הסתם אציע נושאים משלי. עדיין לא קבענו מתי תתכנס הוועדה לישיבתה הראשונה. אני כבר פגשתי את הצוות המקצועי של הוועדה, אני אכיר לכם את החברים שהגיעו לכאן: חבר הכנסת כרמל שאמה, חבר הכנסת חמד עמאר מישראל ביתנו, חבר הכנסת אילטוב, חבר הכנסת מוזס, חבר הכנסת וקנין. כרמל שאמה הוא גם ממלא מקומי בוועדה הזאת, גברתי המנהלת והצוות המקצועי. אנחנו נכיר את כולם בעבודה ובשיתוף פעולה ולמען הצלחת הוועדה ולמען הצלחת הציבור בארץ – זה מה שיעמוד לנגד עינינו. נאחל בהצלחה לכולנו ולמדינת ישראל.
זאב אלקין
אני אגיד כמה מילים לפני שאלך לוועדה אחרת. אני מברך אותך על ההיבחרות לתפקיד. ועדת הכלכלה היא אחת הוועדות החשובות בכנסת, והרבה דברים שקשורים לציבור הרחב ולמשק עוברים דרך ועדת הכלכלה. כיושב ראש הקואליציה אני מברך אותך על נאום הפתיחה, כולל על העמדה הבסיסית שהכנסת לא נועדה להיות חותמת גומי של הממשלה וצריכה לפעול בהידברות עם הממשלה כדי להגן על הצרכן ועל הציבור. זה נכון לגבי הכנסת כולה, וזה נכון פי כמה לגבי ועדת כלכלה. יותר מכך, ידוע שזאת ועדה שבאופן מסורתי נמצאת בידי האופוזיציה, וכאן יש מצב מעניין וכמעט חסר תקדים, שחבר מקואליציה מכהן בתפקיד, אבל זה לא פוטר אותו מן הצורך לעמוד - -
רוברט אילטוב
אם הייתי יודע שזה יעבור לקואליציה הייתי - -
היו"ר אופיר אקוניס
אני לא הייתי רוצה לומר משהו, אבל הייתי אומר, אתם כבר קיבלתם מספיק.
זאב אלקין
אנחנו לא נפתח את זה כאן, ואין לי ספק שחברי כנסת מהקואליציה יידעו לשתף פעולה בוועדה הזאת וגם יחד לעמוד כשצריך לתקן ולפקח על הממשלה וגם לאפשר לממשלה לבצע את המדיניות הכלכלית הבסיסית שלה, בוודאי לממשלה שעומדת להעביר רפורמות במשק. מבחינה זאת אתה נכנס לתפקיד בתקופה מאוד חשובה ולא פשוטה לכלכלת ישראל, שבה מצפה לוועדה העמוסה הזאת פעילות מאוד נמרצת גם בזכות פעילות הממשלה וגם בזכות פעילות חברי הכנסת, אבל אין לי ספק שתוכל למלא את התפקיד נאמנה. אולי הכנסת תגיע למסקנה שגם חבר כנסת מהקואליציה יכול להגן על הצרכן ולייצג את ועדת הכלכלה בכבוד מול הממשלה. בהצלחה.
היו"ר אופיר אקוניס
תודה רבה. חבר הכנסת אילטוב, בבקשה.
רוברט אילטוב
אני רוצה לברך אותך כיושב הראש האחרון של הוועדה הזאת אחרי שלושה יושבי ראש בקדנציה הקודמת. זה תפקיד מאוד חשוב. אני נהניתי מאוד מהתפקיד הזה, זאת ועדה מרתקת. יש פה צוות אדיר שייתנו לך תמיכה מקיר לקיר. חשוב שתשתמש בצוות כדי לקדם את הנושאים.

זאת ועדה שמטפלת בכל הרגולציה במשק; הוועדה היא אופוזיציונית, ולכן התפקיד שלך יהיה כאן להיות אופוזיציה אמיתית לממשלה, וזאת לא בדיחה – אתה תצטרך לעמוד פה על הרבה מאוד עקרונות בניגוד לרצון הממשלה. זה יהיה גם המבחן שלך להיות פה opposite כי הממשלה תצטרך להעביר פה דברים, ואתה תצטרך להגן על הציבור. אנחנו יודעים שאנחנו עומדים בפני הרבה מאוד גזירות כלכליות, והתפקיד שלך יהיה לא בדיוק חבר קואליציה פה, שלא יהיה לך ספק. אנחנו, כמובן, נעזור לך להעביר את הדברים או להכשיל אותם אם יהיה צורך כדי לעצור את הדריסה של הממשלה בנושאים האלה. אני מאחל לך הרבה מאוד הצלחה גם בשם סיעתי, ובמה שנוכל לעזור, אנחנו נתמוך בך.
היו"ר אופיר אקוניס
תודה רבה. אני רק לא רוצה שייווצר רושם שהממשלה היא נגד הציבור, ואנחנו בעד הציבור. כולם בעד הציבור, וברוח זאת נפעל.
רוברט אילטוב
לא, לא. יש פה אינטרסים של הממשלה להעביר הרבה מאוד נושאים שקשורים לציבור. זה לא בגלל שהיא טובה או רעה, היא חייבת לעשות את זה. אנחנו ככנסת חייבים להגן על הציבור.
היו"ר אופיר אקוניס
אני אמרתי כבר שאנחנו לא נהיה חותמת גומי של הממשלה ונעשה הכול כדי להעמיד את טובת הצרכן ואת טובת הציבור בראש סדר העדיפויות של פעולת הוועדה הזאת. תודה רבה, חבר הכנסת אילטוב. חבר הכנסת שאמה, בבקשה.
כרמל שאמה
בוקר טוב, אדוני היושב ראש, חברי הוועדה, הצוות. אני נעדרתי בהצבעה, אבל הייתי הראשון באולם שחיכה להצביע עבורך.
היו"ר אופיר אקוניס
אפשר להוסיף את הצבעתו?
כרמל שאמה
אני אבקש אם אפשר להוסיף את הצבעתי. בשמחה.
היו"ר אופיר אקוניס
הצבעתך נוספה. כרמל שאמה הצביע "בעד".
כרמל שאמה
אני מאחל לך הצלחה. לא אוסיף על האתגר שעומד בפניך ובפני הוועדה. גם ראשי הוועדה הקודמים הציבו רף לא נמוך בלשון המעטה. אבל מהיכרותי הלא קצרה איתך, אופיר, שאתה תעלה את הרף.
היו"ר אופיר אקוניס
תודה.
כרמל שאמה
מי שהספיק לקרוא את חוק ההסדרים הארוך ומי שבקי בתוכנית הכלכלית שהממשלה עומדת להביא לכנסת יודע שנכונו לנו ימים סוערים וקשים, החלטות קשות ולא פשוטות שיצריכו כל אחד מאתנו להתעמק בנתונים ולהגיע לכל ישיבה מאוד מוכנים. לא יהיו כאן החלטות פשוטות ולא מופשטות, אלא החלטות נקודתיות ומעמיקות. יישר כוח לכל החברים ולך, אדוני היושב ראש.
היו"ר אופיר אקוניס
תודה רבה, חבר הכנסת שאמה. חבר הכנסת וקנין, בבקשה.
יצחק וקנין
ידידי היושב ראש, אני מאחל לך הרבה הצלחה כמי שיושב בוועדה הזאת משנת 96' ברציפות.
היו"ר אופיר אקוניס
יפה. אתה ותיק חבר הכנסת בוועדה. אתה גם ותיק חברי הכנסת בכלל.
יצחק וקנין
בין הוותיקים. ישב גם בוועדת כספים בקדנציה, ותמיד מייחסים לוועדת כספים החשיבות הגדולה ביותר. אני יכול להגיד לך שאם היו אומרים לי לוותר על ועדת כלכלה או על ועדת כספים הייתי מוותר על ועדת כספים ונשאר בוועדת כלכלה. כך שתנוח דעתך שאתה יושב באחת הוועדות הטובות ביותר מבחינת העבודה; הצוות שאתה עובד איתו הוא אולי אחד הצוותים הטובים, ולא מכיוון שהן יושבות כאן, אלא בגלל הניסיון שלי בעבודה איתם. הנושאים שבהם מטפלת הוועדה נוגעים למשרדי הממשלה הכלכליים, והחשיבות של הוועדה הזאת היא גדולה מאוד. אני לא זוכר כל כך עניין של קואליציה-אופוזיציה, מכיוון שהדברים שאנחנו דנים בהם נוגעים ברובם לפרט ולכלל בעניינים כלכליים ובעניינים של לצרכנות – עניינים חשובים מאוד שבדרך כלל גם הממשלה מיישרת קו עם הצרכים הללו. לכן זכות גדולה נפלה בחלקך להיות יושב ראש הוועדה הזאת. אנחנו נסייע לך בכל מה שאנחנו יכולים, וכולי תקווה שנמלא את הציפיות ממה שנדרש מאתנו. הרבה הצלחה.
היו"ר אופיר אקוניס
תודה רבה, חבר הכנסת וקנין. חבר הכנסת מוזס, בבקשה.
מאיר מוזס
אדוני היושב ראש, ברכותיי החמות לך על היבחרותך ליושב ועדת הכלכלה. ברכותיי גם לצוות שילווה אותנו בקדנציה הנוכחית.


הייתה לי הברירה להיות חבר בוועדת חוץ וביטחון מטעם סיעתי, יהדות התורה, שבה נבחרתי גם ליושב ראש הסיעה.
היו"ר אופיר אקוניס
ברכות.
מאיר מוזס
תודה.

אמרתי שאני מוותר על חוץ וביטחון, כי אני רוצה להיות בדברים שמעיקים על האזרח יום-יום, ובפרט בנושא הבינוי והשיכון ומנהל מקרקעי ישראל. אני חי את זה כי עסקתי בנדל"ן. המצב הוא איום, ומי שלא מכיר את זה חשוב שיכיר את זה ושהוועדה תכיר את זה. התפתח מצב שאין היום דירות לזוגות צעירים בכלל. היום גרים אפילו במחסנים, ויש ערים שלמות שגרים בהן כבר בדיור תת-קרקעי, סוגרים חניונים וגרים בהם. יגיע מצב שבקרוב גם לא יהיו לא מחסנים ולא דיור תת-קרקעי. אני אמרתי בהלצה שבאשדוד דיור תת-קרקעי יותר יקר היום מאשר בפנטהאוס בגלל הביטחון, כי בגלל הטילים איפה עדיף לגור? שם. אבל, לצערנו, משלמים היום 2,500 ₪ על מחסן. מכיוון שהממשלה החליטה לעשות רפורמה רצינית במנהל ובמשרד השיכון אני ראיתי בוועדה הזאת מקום שבו נוכל יחד להרים את הנושא הזה בפרט. יש עוד הרבה נושאים – הנושא של המנהל, נושא הבנקים והעמלות למיניהן. חושבים שפתרו את הבעיה, אבל כאזרח הקטן וכמי שטיפל בנושאים האלה בתחום הרווחה, הנושא הזה בנפשנו – עדיין לא נפתרה הבעיה הזאת.
היו"ר אופיר אקוניס
תהיה בטוח שנעסוק בזה בהרחבה – בשני הנושאים שהזכרת, אבל בוודאי בנושא האחרון. הוא על סדר היום בצורה מסיבית.
מאיר מוזס
ביידיש אומרים: מה יותר חשוב מהשני? אחד "פרִיֶיער", ואחד קודם.


אני מקווה שבוועדה הזאת נראה יחד ברכה במעשה ידינו ונצליח לקדם לטובת האזרח ולטובת כל תושבי המדינה בעזרת-השם. תודה רבה, ובהצלחה רבה לכולנו.
היו"ר אופיר אקוניס
תודה רבה.
חמד עמאר
בוקר טוב לכולם. אני רוצה לאחל לך בהצלחה.
היו"ר אופיר אקוניס
תודה רבה.
חמד עמאר
גם לצוות וגם לחברי הכנסת. אני רואה שנבחרת פה-אחד על-ידי כל חברי הכסת שהיו כאן, ואני מקווה שיהיה שיתוף פעולה בין כל חברי הכנסת לטובת האזרח ולטובת מדינת ישראל, שנוכל לפתח את המשק ואת התשתיות ביישובים. אני בא מהיישובים הדרוזים ואני מכיר את הבעיות של פיתוח התשתיות. זה נושא שאנחנו עוסקים בו בכמה תחומים, ויכולים לעזור מאוד לאזרח הקטן. אני מקווה שתצליח בתפקידך ותוביל את הוועדה קדימה. שיהיה לך בהצלחה והצלחה לכולם.
היו"ר אופיר אקוניס
תודה רבה. אנחנו מסיימים את הישיבה שהייתה ישיבת פתיחה. היינו רוצים לעבוד כך שסדר היום יונח שבועיים-שלושה לפני הדיונים כדי שכולם יוכלו להעמיק בנושאים וגם כדי שהאורחים שלנו יידעו בהתראה מוקדמת של שבועיים לפחות שהם צריכים להיות כאן, כי אנחנו רואים חשיבות רבה בהגעתם לדיונים ובהשתתפותם, וכמובן, בהשתתפותם של חברי הכנסת. תודה רבה. אנחנו נודיע על הישיבה הבאה.

הישיבה ננעלה ב-12:00

קוד המקור של הנתונים