ישיבת ועדה של הכנסת ה-18 מתאריך 30/03/2009

החלטת גמלאות לנושאי משרה ברשויות השלטון (שרים ושאיריהם)(תיקון), התשס"ט - 2009

פרוטוקול

 
PAGE
5

הכנסת השמונה-עשרה





נוסח לא מתוקן
מושב ראשון

פרוטוקול

מישיבת ועדת הכספים

שהתקיימה ביום שני, ה' בניסן התשס"ט – 30 במרס 2009 – בשעה 10:30
סדר היום
החלטת גמלאות לנושאי משרה ברשויות השלטון (שרים ושאיריהם)(תיקון), התשס"ט-2009
נכחו
חברי הוועדה: ראובן ריבלין – היו"ר

משה גפני

יואל חסון

שי חרמש

שלי יחימוביץ'

אמנון כהן

שלמה מולה

אלכס מילר
מוזמנים
אמנון בן-עמי, משנה למנהל הכללי, משרד ראש הממשלה

אלון אפני, ראש אגף הביטחון, משרד ראש הממשלה

יערה בן-שחר, עו"ד, משרד ראש הממשלה

לירון אקם גונן, עו"ד, משרד ראש הממשלה
ייעוץ משפטי
עידו עשת


מרב תורג'מן
מנהל הוועדה
טמיר כהן
רשמת פרלמנטרית
הדס צנוירט

החלטת גמלאות לנושאי משרה ברשויות השלטון (שרים ושאיריהם)(תיקון), התשס"ט-2009
היו"ר ראובן ריבלין
בוקר טוב, אני מתכבד לפתוח את הישיבה. על סדר היום החלטת גמלאות לנושאי משרה ברשויות השלטון (שרים ושאיריהם)(תיקון), התשס"ט-2009. בבקשה, אמנון, תציג את הנושא.
אמנון בן-עמי
הבקשה להגדלת לשכת ראש הממשלה לשעבר היא בקשה שלנו, של אנשי המקצוע במשרד ראש הממשלה, הווה אומר מי שאחראי על שכירת המבנים, על תכנונם ואגף הביטחון.
שלי יחימוביץ
האם זה בקשה של היחידה לאבטחת אישים?
אמנון בן-עמי
זה בקשה של אגף הביטחון שלנו, בקשה של אגף הבנא"ם שלנו, ואני כעומד בראשם, זו בקשה שלי.
שלי יחימוביץ
איך אתם קשורים ללשכות העתידיות של ראשי ממשלות בהיותם ראשי ממשלה בדימוס? אתם רלוונטיים, אתם, אגף הבנא"ם, ככל שזה נוגע לראש ממשלה מכהן.
אמנון בן-עמי
אנו נותנים שירות לראשי ממשלה לשעבר. אנו מטפלים בראשי ממשלה לשעבר. אנו מטפלים, למשל, בלשכת ראש הממשלה לשעבר שמיר.



מרגע שנקבעו הזכויות לראש ממשלה לשעבר והצוות שיעבוד אתו, אנו, בתכנון של 140 מטר ברוטו – אגב, זו פעם ראשונה שאנו מתמודדים עם המציאות הזו, כי לפני כן לא היתה הגבלה. לשכות ראשי ממשלה לשעבר היו 191 מטר, 240 מטר. זו פעם ראשונה שאנו מתמודדים עם האילוץ של 140 מטר.
היו"ר ראובן ריבלין
יוזמת שוחט-ג'ומס.
שלי יחימוביץ
מי שהתחיל את המהלך היה בייגה שוחט, הוא פרש לפני שהמהלך הושלם, ואז ג'ומס ואני ברוח גבית של בייגה, שליווה אותנו מבחוץ, העברנו את המהלך למורת רוחם של אנשים מסוימים.
אמנון בן-עמי
כשבאנו לשכור לשכה ראינו שהמטראז' הוא 140 ברוטו, 96-98 מטר נטו, מספיק לחדר לראש הממשלה לשעבר, חדר ישיבות קטן עם פינת המתנה קטנה, חדר ליועץ, חדר לרל"ש. אין לנו מקום לנושא הביטחון. אנו לא מחפשים לשכה מפוארת- -
היו"ר ראובן ריבלין
יש לי שאלה אליך, ודיברתי גם עם אנשי הביטחון ועם אנשי משרד ראש הממשלה: האם 30 המטרים הנוספים שאתם מבקשים היום להוסיף לאותה תקנה ייוחדו לאנשי הביטחון בלבד?
אמנון בן-עמי
כן.
היו"ר ראובן ריבלין
והם יפעלו כיחידה נפרדת בתוך המכלול של ראש הממשלה לשעבר?
אמנון בן-עמי
הם יפעלו בתא שמיועד לנושא הביטחון, עבור הביטחון.
היו"ר ראובן ריבלין
אתן לך דוגמה. היום יש לך 140 מטר. זה הדבר שנכון עד רגע זה. אתה מחייב שמירה. אתה לוקח 30 מטר וגוזל אותם מה-140 מטר הקיימים. האם ה-140 מטר כמכלול כוללים את ה-30 מטר ויכולים לשמש בערבובייה גם למשרד וגם לביטחון?
אמנון בן-עמי
לא.
היו"ר ראובן ריבלין
האם הבקשה שלך להוספה תיוחד לביטחון בלבד?
אמנון בן-עמי
כן.
יואל חסון
כמה עולה התוספת של 30 מטר?
שלי יחימוביץ
והאם 30 המטר האלה זה חדר שבו יושבים המאבטחים? הרי זה עומד בניגוד גמור לכללי האבטחה.
אמנון בן-עמי
חבר הכנסת חסון שאל לגבי העלות – 95 שקל למטר- -
היו"ר ראובן ריבלין
לחמש שנים זה 165 אלף שקל. לכל דקה – כמעט כלום. זה עולה 95 שקל למטר. יכולים לומר לנו: לחמש שנים זה 165 אלף, לחמישים שנה זה מיליון ו-650 אלף. מה שחשוב - 95 שקל למטר.
יואל חסון
האם נתניהו עוד שנה יוכל להיכנס ללשכה הזו?
היו"ר ראובן ריבלין
הוא לא מעוניין. צריך להיות קדנציה ולא פחות.


האם יש מי מחברי הכנסת שמתנגד בכל תוקף ורוצה להביע דעתו? בבקשה.
שלי יחימוביץ
אדוני היושב ראש, אני מסכימה עם חבריי, שמדובר בזוטות. אני לא מצליחה להתייחס בקלות ראש ובביטול לבקשה הזו. אני גם חושבת שעיתוי הבקשה, שנעשה בין השמשות ובין הכנסות, הוא מין ניסיון אחרון לעוד מחטף קטן כדי לשפר את תנאי חייו של ראש הממשלה היוצא עם פרישתו.


ראוי היה שהוא יוותר על הבקשה הזו, שאפילו מראית העין שלה, יש בה ליקוי גדול, כי הכסף הזה בא מכספו של הציבור, ו-140 מטרים רבועים הם שטח יפה וגדול מאוד שאפשר לעשות בו דברים רבים. אני מניחה שראש הממשלה היוצא לא מתכוון לקיים אירועים רבי משתתפים באותה לשכה, ואם הוא ירצה לקיים אירוע רב משתתפים, הוא מן הסתם יקיים אותו מחוץ ללשכה.


אני לא יכולה להשתחרר מהתחושה שיש כאן היתלות בנימוקי ביטחון כדי לשפר את תנאי הפרישה של ראש הממשלה היוצא. אני לא חושבת שאנו בתקופה מתאימה לשיפור כזה של תנאי הפרישה שלו, מה גם שהם יפים וטובים גם כך - אתה בעצמך מנית את הצוות העצום שעומד לרשותו, אז אנו אמורים לחוש חמלה על כך שהצוות כל כך גדול עד שאין לו מקום? 140 מטרים ללשכה זה מרחב יפה מאוד לראש הממשלה היוצא. יסתפק נא במרחב הצנוע הזה, לא יבקש מהציבור לממן עלות של 30 מטרים נוספים.

אני גם מתקשה לראות את ה-30 מטרים הנוספים, ויפה שאל היושב ראש, משמשים אך ורק לצורכי האבטחה. מה זה יהיה, בוטקה של המאבטחים בגודל 30 מטרים רבועים? איזה צורכי ביטחון יש בזה? הרי ברור לחלוטין שמאבטחים מסתובבים בתוך המרחב של הלשכה. אין להם חדר משלהם, אחרת הם לא יוכלו לשמור על ראש הממשלה לשעבר.

אני אפילו מרגישה אי נוחות לדבר על זה, אבל אני חושבת שאת אי הנוחות הגדולה יותר היה צריך לחוש ראש הממשלה היוצא בבואו לבקש את הבקשה הזו, וראוי היה גם שימשוך אותה, כי היא פשוט לא נאה ולא יאה, ודאי לא לתקופה הזו וודאי לא בנסיבות הפרישה שלו.
היו"ר ראובן ריבלין
חברת הכנסת יחימוביץ' תמיד מעשירה אותי בנימוקים נוספים. יחד עם זה, בשמכם שאלתי את אנשי משרד ראש הממשלה ואת אנשי הביטחון, כל אחד בנפרד. אנשי משרד ראש הממשלה אומרים ש-140 מטר מספיקים להם, אלא שיש דרישות של הביטחון, שבתוך אותם 140 מטר, האם יכניסו אותם לחדר שבו עושים קפה, למשל? לכן הדרישה כולה באה מטעם הביטחון. השתכנעתי שאין כאן מחטף אלא דרישה של הביטחון שבאה כתוצאה מהגברת השמירה גם על אנשים בתפקיד שהם לשעבר ולתקופה של 5 שנים. כל נימוקיה של חברת הכנסת יחימוביץ' ברורים לחלוטין. ייתכן מאוד שבכלל ראש ממשלה לשעבר לא צריך לשכה, ואם צריך לשכה, יכול להיות שמספיק לו חדר, וכל הדברים האלה הם נימוקים. אבל יש 140 מטר לראש ממשלה, כפי שקבענו, והיום יש דרישות נוספות של הביטחון, שאינם יכולים לעלות בקנה אחד עם 140 מטר. ואם יש אחד מחברי הכנסת שבכל זאת רוצה לומר דבר בזכות, אתן לו אפשרות. בבקשה.
יואל חסון
אדוני היושב ראש, כמישהו שהיה במשרד ראש הממשלה מספיק שנים, יש מתחם שבו המאבטחים יושבים בזמן שהשר או ראש הממשלה עובד או מתפקד. הם לא עומדים במסדרונות או במרחב ההמתנה. הם יושבים בתוך חדר מרוכז, שם גם מחשב שקשור לביטחון, אמצעי אבטחה שונים – יש צורך במקום לשים ציוד אבטחה ועוד כל מיני דברים שלא צריך לפרט כאן. לכן לדעתי יש כאן צורך. הובהר לי גם קודם, בטח גם לחברי ועדה אחרים, שראש הממשלה עצמו לא ביקש את התוספת הזו. יש כאן ראש אגף הביטחון שבטח יגיד את זה, מטעם משרד ראש הממשלה.

לכן אני חושב שזו לא הבעיה שלנו, ה-30 מטר האלה, אלא מאות המטרים המרובעים שהולכים להיות לכל השרים ללא תיק בממשלה החדשה. זה לא הטריד את אבישי ברוורמן, אך זה מטריד אנשים אחרים.
היו"ר ראובן ריבלין
אני רוצה להזכיר לחברי הכנסת שאנו מצביעים כרגע רק על הגדלת הלשכה של ראש הממשלה ב-30 מטר שייוחדו לנושא הביטחון, ואני מבקש מהיועץ המשפטי להקריא את נוסח ההחלטה עליה אנו מצביעים.
עידו עשת
קורא החלטת גמלאות לנושאי משרה ברשויות השלטון (שרים ושאיריהם)(תיקון), התשס"ט-2009.
היו"ר ראובן ריבלין
האם ברורה לכם ההחלטה ונוסחה? ובכן, תם הדיון ועכשיו ההכרעה. אני מבקש מכל מי שבעד - ירים את ידו. מי נגד? מי נמנע? אני קובע על פי מראה עיניי, שרוב ברור של חברי הכנסת הצביעו בעד. אושר.


תודה רבה, הישיבה נעולה.

הישיבה ננעלה בשעה 12:15.

קוד המקור של הנתונים