ישיבת ועדה של הכנסת ה-17 מתאריך 26/01/2009

סכנת סגירת מפעל פרי הגליל בחצור הגלילית

פרוטוקול

 
PAGE
8

הכנסת השבע-עשרה





נוסח לא מתוקן

מושב רביעי

פרוטוקול
מישיבת ועדת הכספים

יום שני, א' שבט, תשס"ט (26/01/2008) בשעה 09:10
סדר היום
סכנת סגירת מפעל "פרי הגליל" בחצור הגלילית
נכחו
חברי הוועדה: אבישי ברוורמן – היו"ר

אבשלום וילן

יצחק זיו

שלי יחימוביץ

אמנון כהן

יעקב ליצמן

שלמה מולה

ראובן ריבלין
מוזמנים
חגי עידו – אגף התקציבים, משרד האוצר

יוסף ארזי – ארגון מגדלי ירקות

אורי נעמתי – ארגון עובדי הפלחה

פנחס מהר"ם - מרכז מדור גידולי שדה, ארגון עובדי הפלחה

עו"ד מאיר בלישה – בנק דיסקונט

ישראל חזקיה – מנהל מחלקה לביטוח סוציאלי ולקשרי גומלין עם הכנסת, התאחדות התעשיינים
ייעוץ משפטי
עידו עשת; ענת מימון
מנהל הוועדה
טמיר כהן
רשמת פרלמנטרית
אתי אפלבוים

סכנת סגירת מפעל פרי הגליל בחצור הגלילית
היו”ר אבישי ברוורמן
אני פותח את ישיבת ועדת הכספים: על סדר היום המשך דיון בנושא סגירת מפעל "פרי הגליל" בחצור הגלילית.
יעקב ליצמן
אדוני היושב ראש, מי הבעלים של החברה?
היו"ר אבישי ברוורמן
כרגע יש 3 בעלים.
ראובן ריבלין
איפה הם?
טמיר כהן
כולם הוזמנו.
היו"ר אבישי ברוורמן
אמרו לי שהם לא יגיעו. מוטי חזיזה אמור להגיע עוד 5 דקות.

בכל מקרה, מהדיווחים שקיבלתי כרגע יש ניסיון להנשים את המפעל, אבל הבעיה האמיתית היא למצוא בעלים שיקנו את המפעל. שמעתי מהבנקים שיש בעיות. אני קורא גם לבנקים וגם לבעלים האלטרנטיביים להתקדם עם הצעות יותר רלוונטיות.
שלמה מולה
מה היתה התשובה של הממונה על ההגבלים העסקיים?
היו”ר אבישי ברוורמן
אמרתי שישנה כרגע בעיה בהגבלים העסקיים לגבי אחד הקונים. אני אפגש איתם מחר כדי לברר האם זה ייהרג ובל יעבור. כרגע, לגבי המציעים האחרים, אני שומע שההצעות לא נראות עדיין רלוונטיות לכן התהליך נמשך.


אבקש מהנוכחים לעדכן אותנו במה שהם יודעים. נשמע גם את אורי נעמתי נציג החקלאים.
אורי נעמתי
כרגע המפעל עובד רק על גזר גמדי עקב כך שהמפעל חייב היום 30 מיליון שקל, מתוכם, 22 מיליון שקל על התירס. השנה לא זרענו אפונה וזה אומר שלמפעל כבר תהיה השבתה מאונס בעונת האפונה. בעוד שבועיים אנחנו מתארגנים לזריעת התירס, אם לא ייזרע תירס אז למפעל לא יהיה חומר גלם לעבוד איתו וההחלטה פה להנשים את המפעל לא תשנה.

אמר לי עיתונאי שלמעשה בשבוע שעבר לא קרה דבר בוועדת הכספים. אמרתי לו שנהפוך הוא. אחד המשקיעים אמר שבעקבות הדיון בוועדת הכספים הוא מוכן להעלות את ההצעה שלו ב-25% כי הוא ראה שהנושא חשוב לחברי הכנסת.
שלי יחימוביץ
מי המשקיע?
אורי נעמתי
זה נקרא פלטפורמה 770. זאת קבוצה מארצות הברית. אם תרצי, יש לי פה את ההצעה שלהם. אנחנו נפגשים איתם מחר.

יש כמה קבוצות שמתעניינות אבל כמו שאמרת, שום דבר לא מבושל. יש אסיפת נושים ב-4.2.2009. עד אסיפת הנושאים צריך לבוא עם הצעות כדי שהנושים יסכימו.
יעקב ליצמן
מה העלות לשנה לדמי אבטלה ל-300 איש?
היו"ר אבישי ברוורמן
זאת שאלה רטורית.
אורי נעמתי
כמו שאמרתי לחקלאים ולעובדים יש אינטרס עליון שהמפעל הזה ימשיך. לעובדים זה בברור. לנו המפעל מאוד חשוב, מבחינת ההיקף שלו בשוק. חשוב לנו מאוד לגדל ירקות לתעשייה.

יושב פה נציג אחד הבנקים. צריך לזכור, שהזמן הולך ואוזל ואם נאבד את העונה, זה כבר לא משנה מה יוחלט פה והמפעל ייפול.
היו”ר אבישי ברוורמן
הזמן קצר, המלאכה מרובה, העובדים לא עצלים ובעל-הבית דוחק.


נציג בנק דיסקונט, מר מאיר בלישה, בבקשה.
מאיר בלישה
כמו שאמרתי בפעם הקודמת, אנחנו עושים את כל המאמצים לנסות ולמצוא פיתרון כמה שיותר מהר על מנת שהמפעל הזה ימשיך ויעבוד כמו שהוא עבד עד היום. אנחנו רוצים שהמפעל יעבוד במתכונתו המלאה אבל אני לא יכול להתחייב על 100%. מאחר והגרעין הקבוע מהווה 60%-70% מהמפעל, אז בוודאי שהעובדים הקבועים יוכלו להמשיך ולעבוד באופן מלא והאחרים יעבדו בעונות שיש בהן יותר עבודה.

ביום חמישי קיבלנו את תכנית העבודה של המנהלים המיוחדים. שני הבנקים אישרו אותה ונתנו להם אור ירוק להפעיל את המפעל לשלושה שבועות. מתוך 400 עובדים שעובדים היום, 260 עובדים מקבלים שכר והשאר בחופשה בתשלום. זה המצב נכון לעכשיו.

לקחנו משרד עורכי דין מיוחד שמתמחה בטיפול מול הממונה על ההגבלים העסקיים. בשבוע שעבר הם נפגשו עם הממונה ואתמול אחר הצהריים הם נפגשו איתה פעם שניה. בהתחלה נשמע לאו מוחלט אבל הישיבה הסתיימה עם 'אולי' והיא תשקול.

יש כמה וכמה הצעות.
ראובן ריבלין
ממה נובע הלא שלה?
מאיר בלישה
ממה שאני מבין, זה לא עניין של הגבלים עסקיים.
שלי יחימוביץ
אלה דברים הרבה יותר חמורים מהגבלים עסקיים.
היו"ר אבישי ברוורמן
לא נעלה את זה כרגע כי יתכן שיש כל מיני גרסאות וכדאי שלא נעלה את זה כאן. זה עוד פתוח אבל זה לא הגבלים עסקיים. הנושא של השפעות צולבות ירד מהפרק.
מאיר בלישה
אנחנו מכירים את הבן אדם. הוא כבר היה פעם אחת במשבר ויצא מזה ואף אחד לא הפסיד כסף. הוא כבר לקח מפעל ושיקם אותו. היום הוא מנהל מפעל באותו תחום והמפעל מצליח.
שלי יחימוביץ
אתה מדבר על "פרי ניר"?
מאיר בלישה
כן. יש לנו היכרות רבת שנים איתו ולא נגרם אף נזק. יש לו מפעל בצומת גולני שעובד ומרוויח הרבה כסף.
שלי יחימוביץ
בקיצור, אתם רוצים אותו.
מאיר בלישה
אנחנו רוצים אותו מסיבה פשוטה. אין לנו שום דבר אישי איתו. אני מכיר אותו הרבה שנים אבל אני לא הולך איתו לקולנוע. זאת ההצעה היחידה שתשאיר את המפעל לעבוד במתכונת מלאה.

אנחנו בודקים גם את ההצעות האחרות. יש כאלה שהציעו הצעות וחזרו בהם ואנחנו פונים אליהם שוב. הבעלים של מוצרי יונה, משפחת מיטלמן, שגם הם שייכים לתחום המזון. פקטורי 770 גם נמצא אצלנו על השולחן. יש את ההצעה של הבעלים שלא מוצאת חן בעינינו כי מבחינתנו הבעלים לא עשו את מה שצריך אבל הם באים יחד עם המגדלים וגם זה נשקל.

בשם ההנהלה שלי אני רוצה להגיד שאם כל הסיפור הזה יהיה על חשבון הבנקים בלבד, זה לא יעבור.
יעקב ליצמן
כמה מפעלים נמצאים במשבר כמו המפעל הזה? אני רוצה לדעת אם זה נפוץ מאוד.
מאיר בלישה
לדעתי כל האחרים הם בסדר הגמור. "פרי ניר" מצליח מאוד בתחום רסק העגבניות. "סנפרוסט" עובד יפה מאוד, "מוצרי יונה", שמייצרים שימורי דגים, עובדים יפה, "אוסם" עובד מצוין, "עלית" עובדת מצוין. אני לא יודע להגיד לך בוודאות, כי לא כולם עובדים עם בנק דיסקונט. אלה החברות הציבוריות שיש לי מידע עליהן.


פה אנחנו מדברים על מפעל עם מחזור של 240 מיליון שקל בשנה. זה לא מפעל קטן. זה מפעל מאוד רציני ומאוד מהותי בענף.
היו”ר אבישי ברוורמן
מר עופר עייני התקשר אלי לפני רבע שעה ובאמת מסר את אותו המסר.


אני רואה שמר חזיזה מאחר. האם יש כאן מישהו שקשור להנהלה? אני רואה שאין.
חגי עידו
אני רפרנט תמ"ת במשרד האוצר. בהקשר הזה, חייבים להזכיר את הרקע הכללי שאנחנו נמצאים בו, במיוחד נוכח תחזיות מעודכנות מבנק ישראל. מדובר על תחזית צמיחה שלילית, על אחוזי גירעון, שהאופטימיים מדברים על 4% עד 6% . התחזית המקרו-כלכלית היא די קודרת כרגע. כאוצר, תפקידנו הוא גם לשמור על הקופה הציבורית.
יעקב ליצמן
חברת הכנסת יחימוביץ שאלה אותך קודם למה לא שומעים על תכנית כללית של האוצר.
היו”ר אבישי ברוורמן
מה אתה רוצה ממנו?
יעקב ליצמן
גם לי יש פריימריס. לי אין בוחרים מהסקטור הזה לכן אני שואל בצורה אמיתית. לא רציתי לתקוף אחרים, אבל אם שואלים אותי, אני אומר את האמת.
היו"ר אבישי בוורמן
חגי, תעשה לי טובה, אל תדבר איתי על המצב המקרו-כלכלי. יש משהו קונקרטי שאתה רוצה להוסיף לנו על עזרה של שר האוצר למניעת סגירת המפעל?
חגי עידו
אין לי משהו קונקרטי.
שלי יחימוביץ
אני רוצה לעדכן אתכם שאני לא פניתי לממונה על ההגבלים העסקיים, למרות שהתכוונתי לעשות כך ואפילו חשבנו לעשות זאת יחד, רוביק ואני.
היו"ר אבישי ברוורמן
אני פניתי אליה.
שלי יחימוביץ
לא פניתי אליה כיוון שהעובדים ביקשו ממני שלא לפנות כי הם חוששים מאוד מהשותפות הזאת ומהאופציה של "פרי-ניר", בהכירם את דפוסי ההתנהלות של אותו שותף חדש שעשוי להיכנס. ברור לי לחלוטין שהממונה לא תאשר את זה, ולא בגלל ההגבלים העסקיים, אלא מסיבות אחרות שקשורות באותו אדם באופן אישי. לכן לא כדאי להשחית זמן על מהלך שאין לו סיכוי. אנחנו גם לא נלחץ על הממונה כיוון שהמניעים לאי האישור הם מניעים לגיטימיים לחלוטין וכאמור, הם גם לא קשורים להגבלים העסקיים.
מאיר בלישה
אני רוצה להוסיף משפט אחד בנושא הזה. האדון צ'סקלה לא לבד שם. יש לו שם 50%. הבעלים האחרים אלה משפחת נקש הידועה מארצות הברית, שנמצאת פה בארץ ומושקעת בהרבה מפעלים. היא מושקעת גם ב"ישראייר" וגם ב"אל-על", היא משקיעה פה הרבה כסף. יש לה את ההון לתמוך בעסק.

דבר נוסף שהוא חשוב יותר, האדון צ'סקלה לא קונה את המפעל. הוא עוזר לממש את הרכוש השוטף ולהפעיל את המפעל באופן שוטף. בתום שנה וחצי, בספטמבר שנה הבאה, בתאריך מוגדר, מעמידים את המפעל למכירה.
שלי יחימוביץ
מאיר, אנחנו לא מנהלים עכשיו את המשא ומתן.
מאיר בלישה
הוא לא קונה את המפעל.
היו”ר אבישי ברוורמן
אני לא חושב שוועדת הכספים צריכה להיכנס לעניין הזה.
שלי יחימוביץ
אני סיימתי בעניין הזה. אני מבינה את הלהיטות שלכם ואת הרצון שלכם שזה יהיה הוא באופן ספציפי. אני מפצירה בך, שהעובדה שאתם כל כך רוצים בו, לא תפסול בדיקה לעומק של אופציות אחרות שקיימות. בסך הכל אנחנו במצב יחסי טוב אם יש כל כך הרבה מתעניינים. אז בואו תבדוק גם את האופציות האחרות, כי האופציה הזאת לא תאושר על ידי הממונה, מסיבות שאתה יודע יותר טוב ממני.

חבר הכנסת ליצמן, לא היית פה בפעם הקודמת. אנחנו יודעים שיש עוד המון מפעלים במצב הזה. בישיבה הקודמת אמרנו שאם "פרי הגליל" נסגר, חצור כולה מתפרקת.

על כל פנים, אני חוזרת ומבקשת ממך, מאיר, ואני גם שומעת מכל מיני אנשים שמעורבים בעניין, שאתם מציגים חזית יותר קשוחה מבנק לאומי ועמדה יותר קשוחה ויד יותר קפוצה. אתם ידועים כמי שתורמים לקהילה. פעם זה מודי בראון שמציע לחלק מצות בפסח לעניים. אתם משקיעים הרבה מאוד כסף בקמפיינים. תעזרו לקהילה. יש לכם הזדמנות פז לעזור באמת לקהילה. לא בנדבות, לא במצות אלא בפרנסתם של בני אדם, שזאת המעלה הכי גדולה גם לפי הרמב"ם.

הבעיה הספציפית שנמצאת כרגע על הפרק היא, אותם שלושה שבועות, שהולכים ואוזלים, שניתנו על ידי בית המשפט. בתקופה הזאת העובדים צריכים איכשהו לפתוח קצת את מחנק האשראי, כדי שאפשר יהיה להמשיך לייצר. אם החקלאים לא מספקים להם עכשיו סחורה בגלל שהם לא מקבלים כסף, אז גם המפעל לא עובד והוא גם לא יכול להתאושש. הם עובדים עכשיו בחלק מאוד זעיר מהתפוקה שבה הם יכולים לעבוד. שחררו להם קצת. השלושה שבועות האלה לא ניתנו כדי שהמפעל ימות, הם נועדו לתת הזדמנות שהמפעל יחיה.
יעקב ליצמן
מה העלות של הערבות לשבועיים-שלושה האלה?
ראובן ריבלין
זה בלאו הכי נמצא בידי בית המשפט.

נמצא פה הממונה לשעבר על ההגבלים העסקיים. כפוליטיקאים, אני מזהיר את עצמנו מלהתערב בשיקולים המקצועיים של הממונה, אלא אם כן באמת המשבר נוצר כתוצאה מכשל שהוא כשל של המדינה. נדמה לי שהיום כל העניין נמצא בידי בית המשפט. בית המשפט לא יזדרז לקבל החלטות והכרעות מבלי שהוא ישקול את השיקולים. כל המערכת פועלת נכון. הבעיה היחידה כרגע היא, האם משרד האוצר מוכן לגבות את החקלאים על מנת שהם יוכלו להמשיך את עבודתם? אם החקלאים יעמדו במצב שבו הם מממנים את כל המשבר הזה, ברור מאליו שהחקלאים יפסיקו לייצר. אין פה שום חוכמה. במקום שהבעיה תהיה של עובדי המפעל, הבעיה תהפוך להיות בעיה של החקלאים עצמם. הרי גם לחקלאים יש אמצעים לייצר ואמצעים למחייה.

לכן, אדוני היושב ראש, אם אפשר להתערב בצורה כלשהי, צריך לשכנע את האוצר ואת משרד החקלאות לסייע בידי החקלאים בשלב זה. כל שאר הדברים, בין הבנקים לבין הממונה, אלה תהליכים שלוקחים זמן.


זה בידי משרד האוצר או משרד החקלאות. כמובן שמשרד החקלאות לא יעמיד מקורות משלו. תשאלי את כבוד השר. צריכים לשאול איך באמת מסייעים. זה באמת המקום היחידי שיכול לסייע. כל הדיבורים לא יעזרו להם. הבנקים יכולים לחכות, הממונה ישקול את העניינים לגופו של עניין ויחליט ויכריע מה הכי טוב בנסיבות העניין. יושב פה הממונה לשעבר שהוא בקיא ויודע מהם השיקולים שמנחים את הממונה על ההגבלים כאשר הוא בא להחליט ולהכריע. בין השאר, גם המקרה הספציפי עצמו וגם העובדים.


אבל יש דבר אחד שהוא החוליה החלשה ביותר וזה שהחקלאים נמצאים במצב שבו אומרים להם "גזר עשו וזבל אין".
יעקב ליצמן
לא נתנו לי לפתח את מה שדיברתי עליו קודם. אף אחד לא חולם לרגע אחד שלפני הבחירות יבוא משהו קבוע. לכן, כל הדיון הוא לא רציני. האוצר היה צריך לבוא ולהגיד שעד שתהיה ממשלה חדשה, חודש חודשיים, צריך להחיות את המפעל ולהפעיל אותו בצורת ערבות ולראות שהוא יעמוד בינתיים על הרגליים. את זה, לצערי, לא שמעתי. לזה התכוונתי כששאלתי על תכנית של האוצר. התכוונתי לשאול האם למשרד האוצר יש תכנית לעזור להם שבחודשיים הקרובים תהיה להם אפשרות להחיות את המפעל, לפחות עד שתהיה ממשלה חדשה. ברור לכולם כאן שבינתיים לא יהיה שום דבר.
היו”ר אבישי ברוורמן
חגי, אתה רוצה להגיב?
חגי עידו
לא.
היו"ר אבישי ברוורמן
אם כך, אני מסכם.

ראשית, אני חוזר על מה שאמרתי קודם. ועדת הכספים, ואני בראשה, ניאבק בכל דרך שהיא. אסור ש"ויטה פרי הגליל" תיסגר. המשמעויות תהיינה הרסניות, 600 עובדים יפוטרו וזה יהיה הרס לחצור הגלילית ומכה לגליל העליון.

לגופו של עניין, מבחינה משפטית, כמו שאמר חבר הכנסת ריבלין, כרגע הנושא הוא משפטי. הבקשה שלנו היא אחת: יש מספר הצעות. אמרתי שאני נפגש עם הממונה על ההגבלים העסקיים כדי להבין בדיוק את הנושא.

אני מאמין שאם הנושא הוא השפעות צולבות, זאת לא הבעיה. אם מדובר בנושאים אחרים, יכול להיות שהדברים יפלו.

אנחנו מבקשים מהבנקים ומממשלת ישראל, להאריך את תקופת המעבר בכמה שיותר, כדי שבסופו של דבר, עם רצון טוב, יגיעו לקונה חדש, רוכש חדש, בהסכמת הבנקים. אם זה ייקח שבוע או שבועיים, שיהיה להם אורך רוח כמו שיש לעובדים.

במקרה זה, כפי שאמר חבר הכנסת ריבלין, אם יש בכוחה של ממשלת ישראל לעזור באמצעות ערבות כזאת או אחרת להארכת הגיבוי לחקלאות, אז שתעשה זאת.


תודה רבה. אני מודה לכם. אנחנו נמשיך לעקוב אחר הנושא בכל ישיבה שנקיים, עד אשר יימצא פיתרון.

(הישיבה ננעלה בשעה 09:50).

קוד המקור של הנתונים