ישיבת ועדה של הכנסת ה-17 מתאריך 04/02/2009

תקנות התכנון והבניה (בקשה להיתר, תנאיו ואגרות) (תיקון מס' --), התשס"ח-2008

פרוטוקול

 
PAGE
9

הכנסת השבע-עשרה





נוסח לא מתוקן

מושב רביעי

פרוטוקול מס' 559

מישיבת ועדת משנה של ועדת העבודה, הרווחה והבריאות

יום שני, י' שבט תשס"ט (4 בפברואר 2009), שעה 11:00
סדר היום
תקנות התכנון והבניה (בקשה להיתר, תנאיו ואגרות)


(תיקון מס' - -), התשס"ח-2008
נכחו
חברי הוועדה: היו"ר – יצחק גלנטי

רן כהן
מוזמנים
עו"ד שירה ברנד – יועמ"ש, משרד הפנים

מר דוד פילזר – מנהל אגף הנחיות תכנון, משרד הפנים

מר דוד ילין – משרד הפנים

עו"ד ערן טמיר – מתאם תקנות נגישות, נציבות שיוויון לאנשים עם מוגבלות

מר שמואל חיימוביץ' – אדריכל, ממונה נגישות ארצי, נציבות שיוויון לאנשים עם מוגבלות

רמי אבישר – לשכה משפטית, משרד הבריאות

גב' ליאורה לבקוביץ-זיידמן – ס' אדריכל ראשי, משרד הבינוי והשיכון

גבריאלה עילם – יועצת לנגישות השירות, עמותת נגישות ישראל

יעקב עילם – מומחה נגישות, עמותת נגישות ישראל

יובל וגנר – יו"ר העמותה, עמותת נגישות ישראל

דוד ילין – יועץ חיצוני, מורשה נגישות מתו"ס, עמותת נגישות ישראל

עו"ד מיכל רימון – יועמ"ש – עמותת נגישות ישראל

מר אורי זרובבל – אדריכל, עמותת האדריכלים המאוחדים בישראל

מר מיכאל רויטמן – יועץ נגישות, עמותת האדריכלים המאוחדים בישראל

שמעון ביטון – המרכז לעיוור בישראל

מר ישראל אבן זהב – חבר, מטה מאבק הנכים

מר ראובן ברון – נציג המרכז לעיוור, פורום האירגונים לתקנות הנגישות

יעל יקואל – רכזת הפורום, פורום הארגונים לתקנות הנגישות

מר אבנר עורקבי – סגן יו"ר העמותה ודובר עמותה ענב"ל, ארגון הנכים בישראל המיוחד

הנייה שוורץ – מייעצת
יועצת משפטית
ג'ודי וסרמן


ליטל שוורץ


אייל בן ארי
מנהלת הוועדה
וילמה מאור
רשמה
אתי בן שמחון


תקנות התכנון והבניה (בקשה להיתר, תנאיו ואגרות)

(תיקון מס' - -), התשס"ח-2008
היו"ר יצחק גלנטי
שלום לכולם, אני שמח לפתוח את הישיבה על מנת לאשר את תקנות התכנון והבנייה, בקשה להיתר תנאיו ואגרות (תיקון מס' - -) התשס"ח 2008.


תקנות אלה הן נדבך נוסף שבאות ליישם את מטרת חוק שיוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות, זכותו של אדם עם מוגבלות. כמחוקקים בחברה ובמשטר הדמוקרטי, שומה עלינו לפעול ללא ליאות למימוש מטרה חשובה זאת.


תקנות אלה באות להבטיח שבניינים ציבוריים חדשים ייבנו כבניינים נגישים, ויבטיחו את עקרון היסוד ומטרת חוק שיוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות. תחת ידיה של הוועדה הזאת, והרבה יותר מעל ומעבר של ועדת המשנה, בראשותו של חבר הכנסת רן כהן, לאחר עבודה מאומצת יצאו שלושה קבצי תקנות העוסקות בהנגשת אתרים, שירותי בזק ומתקני בזק, וכעת הנגשת בניין ציבורי חדש.

אני מבקש להודות באופן אישי ובמיוחד לחבר הכנסת רן כהן על עבודתו ללא ליאות בקידומם של אנשים עם מוגבלות בחברה הישראלית, ובאופן ספציפי בהקשרן של תקנות אלה. עבודה שאותותיה ישאו פרי בשנים הקרובות, פרות מהן תיהנה החברה הישראלית כולה. אני מודה על הזכות שנפלה בחלקי להביא לאישור בהצבעה לגבי תקנות אלה.


בבקשה, חברי וידידי, חבר הכנסת רן כהן.
רן כהן
תודה רבה לך אדוני היושב ראש, אני באמת נרגש כמוך באירוע הזה, זו גם הישיבה האחרונה שלי כחבר ועדת העבודה הרווחה והבריאות, וגם כיושב ראש ועדת המשנה. אני מוניתי לתפקיד הזה לפני שנתיים ויותר. לצערי, חלק ניכר של התקנות עדיין לא אושר. בשנתיים הראשונות לפחות היה מאבק מול משרדי ממשלה לזרז את התקנת התקנות, אני חייב לומר שהמשרדים לא התעצלו ולא זלזלו, אבל היו בעיות אמיתיות בתרגום חוק לאנשים עם מוגבלויות

לתקנות. אבל בזכות הלחץ גם של הבג"צ שהוגש על ידי נגישות ישראל, גם לחץ שלנו בוועדת המשנה, גם בתקשורת והדברים שהיו, רוב התקנות מוכנות. לצערי, את חלקן הגדול לא הספקתי. תסלחו לי אם אני אומר לא הספקתי, נדמה לי שבכל הישיבות הייתי לבד. בישיבות של ועדת המשנה האחרת שאני עומד בראשה, פה ושם היה מופיע פרופ' אלדד, בתקנות האלה הייתי לבד.
היו"ר יצחק גלנטי
אז לא היה לך ויכוח עם אף אחד...
רן כהן
בעצם כל מי שיושב סביב השולחן הזה, אדוני היושב ראש, משרדי ממשלה, משרד הפנים, משרד הבינוי והשיכון, משרד המשפטים, משרד הבריאות, משרד הרווחה, משרדים רבים באו סביב השולחן הזה לאחר הידברות ביניהם, במאמצים של ימים ולפעמים לילות להגיע לפתרונות, אל מולם ניצב כמובן הנציבות של אנשים עם מוגבלויות במשרד המשפטים, והארגונים של האנשים עם מוגבלות למיניהם ולגווניהם. היתה אינטראקציה של עבודה משותפת של כל האנשים, אני מודה על האמת, לכן התנצלתי בסוף הישיבה הקודמת בפני כל מי שחלילה פגעתי בו במהלך הדיונים, לעתים פשוט לא היו פתרונות. הפתרונות לא היו מוסכמים ולא היתה ברירה אלא לחתוך ולהגיע להסכמות.


אני יכול לדווח לך שלמיטב ידיעתי מלבד סוגייה אחת קטנה שעכשיו גם היא נפתרה בדקות האחרונות ותוצג על ידי שירי וגו'די, כל התקנות שמונחות לפניך מוסכמות, ולמיטב ידיעתי גם בכוונת שר הפנים לחתום עליהן כפי שהן, למרות שהן לא באו בדיוק לוועדת המשנה כמו שהן יצאו. הם יצאו קצת אחרת, גם בגלל הארגונים והמשרדים האחרים, בזכות הנציבות, בזכות הערות מקצועיות. אגב, יש פה גם בעלי מקצוע, ארכיטקטים, אדריכלים, מהנדסים ואחרים, מכון התקנים היה פה רוב הזמן, משרד השיכון.


התקנות האלה כוללות היבטים טכניים רבים, כמו הוראות בדבר נגישות למקומות חנייה לעניין מעלית ומעלון, אמצעים לאיתור, אזהרה והכוונה, תאורה, מתקני תברואה, יחידות אחסון, בתי עלמין, מקומות להתקהלות ועוד נושאים רבים שמפורטים בתוך התקנות האלה.


היה פה אתגר אחד מאוד גדול, אני מודה, מבחינתי אפילו היה חדשני, למרות שאני עוסק בנושא של נכים כל שנותיי בכנסת, עשרים וארבע וחצי שנים. היינו צריכים להגיע לאיזון בין סוגי נכויות שונות, ומוגבלויות שונות, ואיך להגיע לתוצאה המירבית שתענה גם לאנשים הנוסעים על כסא גלגלים, אבל גם שיהיה סימון לאנשים עיוורים, וגם איך יהיו פתרונות לאנשים חרשים שאינם יכולים לשמוע. היינו צריכים להגיע לפתרונות מאוזנים גם בין בעלי סוגיות שונות של מוגבלויות, דבר שאני לא בטוח שהמחוקק תמיד צפה אותו, אם כי בחוק כמובן הכוונה היא להגיע לפתרון המירבי. וכל זה כדי לא להגיע לתוצאה מוגזמת מדי מבחינת הפגיעה והאנשים שאין להם מוגבלות, או שהם לא על כסא גלגלים, לא על מכשירי שמיעה ולא עיוורים, אלה אנשים שאין להם את המוגבלויות האלה, או דברים שיש להם עלויות אסטרונומיות, או פתרונות שאין להם פתרון טכני. ואף אל פי כן, אני כן יכול לומר, התקנות האלה גם לאחר תקנות אתר ותקנות הבזק, התקשורת, הן התקנות הדרמטיות ביותר, מדוע, כי הן בעצם עוסקות בבניין ציבורי חדש, כל מה שייבנה מעכשיו והלאה יצטרך להיבנות על פי תפיסה חברתית והנדסית אחרת מכפי שנבנה עד עכשיו.


אני חוזר בשבוע שבעבר משטרסבורג במועצת אירופה, ייצגתי שם את הכנסת לבד, היתה שם הסתערות גדולה על מדינת ישראל, הייתי צריך לעמוד ולהגיע, למרות שאני לא רץ לבחירות האלה כפי שאתם יודעים. יצא לי להסתובב מעט מאוד בעיר, שם אתה רואה מה זו עיר מונגשת, חברים יקרים, זה משהו אחר, מדינת ישראל הולכת להשתנות בעקבות התקנות האלה. בזמנו סיפרתי לשמוליק, ניהלתי מלחמת עולם אל מול משרד התחבורה, על אוטובוסים שיוכלו להסיע נכים. המשרד הסתבך והתברבר, והוציא שלושת רבעי מליון שקלים על התקנת מעליונים, שבסיבוב הראשון בפינה הם נפלו, בה בשעה שבעולם יש את זה. העולם במידה רבה מאוד מתקדם יותר מאיתנו. אמרתי לשר ישראל קיסר, שר התחבורה דאז, אני לא רוצה בשביל הנכים, אני רוצה בשביל הילדים שלי. אני רוצה שהילדים שלי ייסעו באוטובוס כשהם רואים שגם נכה על כסא על גלגלים נוסע איתם. שגם עיוור נוסע איתם. שגם אדם שלא שומע נוסע איתם. זה נכון לגבי כל אזרחי המדינה, ולכן לדעתי התקנות האלה הן דרמטיות לגבי השינוי והציבורי של מדינת ישראל.


יש דברים שיש להם מגבלות מאוד קשות, אני מאמין שהתגברנו עליהם והתקנות האלה הולכות לתת פתרון שהוא יותר נכון.


לאור העובדה שבעוד פחות משבוע התקיימו הבחירות לכנסת השמונה עשרה, סיימנו את התקנות האלה בלי שכללנו בהן הוראות בנושאים רבים אחרים, בניין מגורים, בניינים ציבוריים קיימים, לא עברנו עליהם, הקדמתי את זה בכוונה כדי שלא ייבנו עוד בניינים שהם לא מותקנים. מעכשיו כל הבניינים הציבוריים יותקנו במתכונת החדשה וכל מה שהיה בבניינים קיימים יצטרך לעבור תקנות אחרות. אין עדיין על מוסדות בריאות, מוסדות חינוך, אוניברסיטאות, כל אלה יובאו לאישור הכנסת ה-18. הבטחתי לג'ודי ולוילמה שאני אעמוד לרשותו של כל מי שיעמוד בראש ועדת המשנה, ואז אם בכלל יצטרך אותי.
היו"ר יצחק גלנטי
תמיד הכנסת תצטרך את הניסיון שלך אדוני. נסיון של עשרים וארבע וחצי שנים.
רן כהן
אני אשמח לעשות את זה. וילמה יודעת את הכתובת, ואני אעשה את זה.


לפני שאני מעלה את הסוגייה, אני רוצה להודות לשירי, דוד, ליאורה, אנשי הנציבות ערן כהן ושמוליק, אנשי הארגונים, להודות לכולכם, לכל משרדי הממשלה, משרד הבריאות, משרד החינוך, משרד המשפטים, משרד האוצר. רוצה להודות לכולם על העבודה המאומצת, זאת היתה חוויה לעמוד בראש העניין הזה ולהוביל אותו. יש לי הרגשה שהצלחנו ליצור איזושהי תוצאה שהיא עבודה קולקטיבית של כולנו פה. אני מאוד מודה לכם על העניין הזה.


אדוני, בישיבה הקודמת התנצלתי בפני כל הנוכחים אם פגעתי במישהו חלילה, אבל לא היתה לי ברירה, לפעמיים הייתי חייב להיות חד כתער, ותער לפעמים קצת חותך. אני התנצלתי, ולמרות הכל אני מבקש להתנצל אם הדבר הזה באמת קיים.


אני מאוד מודה לג'ודי, לאייל וליטל ששימשו לאורך כל העניין הזה ממש עיניים, רגליים, ידיים, שכל וידע, בלעדיהם אי אפשר לעשות את זה. אני מאוד מודה לוילמה על הליווי הזה באופן כל כך מקצועי, כל כך קפדני, כל כך כולל את כל מי שצריך כדי שהתוצאה תהיה תוצאה טובה. תודה רבה וילמה.


אני רוצה לבקש ממך אדוני היושב ראש, מאחר והתגלתה בעיה אחרי הישיבה האחרונה, שג'ודי העלתה אותה לפניי עכשיו, אני מבין שגם נמצא לה פתרון. אין לנו ברירה אני לא אכנס עוד פעם לועדת המשנה כפי שאתה מבין. אני מבקש שמליאת הוועדה תקבל אותה, ואני מבקש ממך לאפשר לשירי ממשרד הפנים להציג את הסוגייה לעניין של העברת נושא, לא שינוי נושא, אבל העברת נושא עם מיקומו היום בסעיף הפטורים, אל מקום יותר נכון.


שירי, ברשותך, אנחנו השתדלנו בסעיף הפטורים להיות מאוד קפדניים שלא יהיו פטורים גורפים מדי, כי זה בעצם כאילו לשים לאל את כל התקנות. היתה סביב העניין הזה מלחמה די גדולה, אז כל סעיף אפילו טכני שאפשר להוציא אותו בסעיף הפטורים אני מאוד מברך עליו, בעיקר אם נמצא פתרון. עדים פה כולם שכאשר כולם מצאו פתרון בלעדיי, העדפתי אותו גם על דעתי, ביטלתי את דעתי מפני ההסכמות.
היו"ר יצחק גלנטי
תודה רבה.
שירה ברנד
היו עוד שני תרשימים שלא הוצגו בפני ועדת המשנה שהם מבהירים בצורה ברורה יותר את ההוראות שבתקנות, לפעמים הציור הוא הרבה יותר טוב מהרבה מלים כתובות. יש לנו שני תרשימים.
היו"ר יצחק גלנטי
סליחה, התרשימים יצורפו לתקנות.
שירה ברנד
תרשים אחד הוא תרשים שרואים בו את המדרגות. התרשים הזה אמור להבהיר את 8.71(ג) הוא מבהיר את הסימן המוביל בדרך מחוץ לבניין שיש בו מדרגות. הסימון מיועד לעיוורים.



תרשים נוסף הוא סימון של הדלתות, הוא שייך לפרט 8.79(4), הוא מבהיר את אופן הסימון שהוא יכול להיות גם איזושהי מדבקה וגם מרכיב בנוי או אביזר שבולט לעין.
רן כהן
אני מבקש אדוני לצרף את התרשימים האלה במקומות שאותם ציינה שירי, אלה תרשימים שבאים להבהיר את העניין וחשוב לעשות את זה.
שירה ברנד
עוד עניין אחד שהוא ספק עניין של נוסח וספק מהות, אז למען הסר ספק אנחנו נגיד אותו בכל זאת לפרוטוקול. בפרט 8.72(ב) עמוד 11, מדובר על סימן מוביל והיה חשש שאם אנחנו ניתן אותו ברחוב 30 סנטימטר לפחות משני הצדדים אז לא יידעו איפה הוא נמצא. לכן המיקום שלו צריך להיות בצד קו המפגש עם הדרך הנגישה, לא מכל צד, אלא בצד קו המפגש.
רן כהן
ברוחב של 30 סנטימטרים לפחות בצד המפגש עם הדרך הנגישה.
היו"ר יצחק גלנטי
מה קורה כאשר באים מבפנים החוצה?
שירה ברנד
אותו דבר, הסימון מגיע עד הכניסה.
זרובבל אורי
זה לא סימון רוחבי, זה סימון אורכי.
אייל בן ארי
למען הסר ספק נקריא זאת. בסימון מוביל מטיפוס 2 יהיה ככל הניתן גימור שטח כאמור בסעיף קטן (א) ברוחב של 30 סנטימטרים לפחות בצד קו המפגש בין המשטחים המרכיבים את הסימן המוביל.
שירה ברנד
נגיע לסעיפי הפטורים. במהלך הדיונים פה ערכנו גם תיקונים שהם לא כל כך אולי במהות, אבל בעניין של עריכה. העברנו נושאים שהיו בסעיפים הכלליים, העברנו אותם לסעיפי הפטור. הסתבר לנו שכאשר קבענו את סעיפי הפטור, המחוקק כבר קבע שסעיפי הפטור והדרישות המופחתות לא יחולו על בניין ציבורי שמשמש רשות ציבורית. נתנו סעיפים שקבעו דרישות מופחתות לעניין בית כנסת, או מקוואות. זה ברוב המקרים מקום ציבורי שמשמש רשות ציבורית, מרבית המקוואות נבנים על ידי הרשות הציבורית, לא על ידי גורמים פרטיים, כך גם לעניין בתי הכנסת. לכן אנחנו מבקשים את רשימת הסעיפים פשוט להחזיר למקומם המקורי בסעיפי התקנות כדי שאפשר יהיה לתת את הדרישות המופחתות, לא כי זו דרישה מופחתת, אלה הוראות מראש שניתנו לעניין סוג הבניינים הזה.
רן כהן
יהיה יותר נכון לשימוש על ידי האנשים המקצועיים.
ג'ודי וסרמן
בסעיף 230, הסעיף שקובע שהפטורים והדרישות המופחתות לא יחולו על מקומות ציבוריים, החוק מדבר, אני מקריאה עכשיו את סעיף החוק לא את התקנות. "מקום ציבורי חדש עתיד להיות מופעל בידי רשות ציבורית" כאן, מקום ציבורי המשמש, לא מקום ציבורי המשמש רשות ציבורית, אלא מקום ציבורי חדש עתיד להיות מופעל.
רן כהן
מקובל.
ליאורה זיידמן
אחת הבעיות הן שאמרנו שאנחנו קובעים תנאים לבקשות להיתרי בנייה, אתה לא יודע איזה מקום משמש בעצם רשות ציבורית.
ג'ודי וסרמן
אתם ביקשתם.
ליאורה זיידמן
עתיד להיות מופעל, לכאורה כל רשות ציבורית יכולה להיכנס בכל בניין משרדים, לכן אמרנו שזה ים רחב מדי, אז שכשהוא משמש, אז באמת צריך לחול עליו התקנות לכן עשינו את השינוי.
שירה ברנד
מה שאומרת ליאורה, כשאנחנו בונים בניין משרדים, אנחנו לא יודעים איזה משרד ייכנס אליו. יכולה להיכנס אליו - - -
ג'ודי וסרמן
את יודעת את מי זה ישמש?
שירה ברנד
אנחנו לא יודעים את זה.
ליאורה זיידמן
לכן לא כתבנו את זה, עתיד להיות מופעל על ידי רשות ציבורית, אלא כשהוא משמש רשות ציבורית.
חיימוביץ' שמואל
בעניין הזה יש לי הערה. היות ובשלב הבנייה הרבה פעמים לא יודעים מהו היעד, זה אינטרס גם של היזם שהאמצעים של הנגישות שהוא מספק בבניין יתאימו גם לדרישות של שרות הציבורי, כדי שהוא יוכל להציע את האיכלוס גם לפונקציות כאלה.
רן כהן
בואו נשאיר את זה כמו שזה, גם אם חלילה לא דייקנו יותר טוב שמתישהו יטפלו בזה, יתקנו, מאשר שעכשיו נתחיל לתפור את זה על הברך. דנו בזה ארוכות, בואו נשאיר כמות שזה.
שירה ברנד
אקריא את רשימת הסעיפים, נשאיר אותם כנוסחן, הם פשוט יעברו למקום אחר בתקנות. אנחנו מדברים על סעיף 231 סעיף קטן (3), מתייחס למתקני ספורט, מתקני ספורט בדרך כלל בונה משרד השיכון, בונה רשות ציבורית, לכן אנחנו לא יכולים להגיד שלא להחיל את הפטור הזה.
רן כהן
לאן את רוצה להעביר את זה?
שירה ברנד
לסעיפים שעסקו במתקני הספורט. סעיף קטן (7) כשאנחנו מדברים על שינויים במהלך בנייה, גם לצערנו הרב אלה אותם קבלנים שבונים לרשות הציבורית ולגורם הפרטי וכולם עושים את אותן טעויות במהלך הבנייה ולכן זהו סעיף שצריך להגיע לסעיפים הכלליים ב-8.40 זה לא סעיף שהוא סעיף של פטור. סעיף נוסף הוא 233(5) גם סעיף שעוסק במתקן ספורט, אנחנו נעביר אותם לאותם סעיפים שעוסקים במתקני הספורט.


סעיף נוסף 234(7) לא כולו, הסעיף מתייחס גם למקוואות, ומקוואות בונה הרשות הציבורית, הסעיף יישאר פה, רק ההתייחסות למקוואות נעביר לסעיף שעוסק במקוואות 234 סעיף קטן (7)(א)(ב), רק ההתייחסות למקוואות.
שמואל חיימוביץ'
את מציעה שיהיה גם שם כתוב?
שירה ברנד
רק לעניין המקווה, לא לכל יתר הפרטים. ההוראה לעניין המקווה תישאר. סעיף 235 כולו דן בבית הכנסת, מכיוון שאנחנו מניחים שמרבית בתי הכנסת נבנים על ידי הרשות הציבורית, אנחנו נעביר אותו כסעיף כמו שהוא על יד הסעיף של המקוואות, זה יהיה כסעיף נפרד.


סעיף 239(א)(ב) שמדברים על מקומות חנייה שערוכים במסעה משופעת. אנחנו מכירים הרבה מקומות ציבוריים שמשמשים את הרשות הציבורית שיש בהם חנייה משופעת, לכן אנחנו נעביר את הסעיף גם כסעיף כללי בסעיפים שעוסקים בחנייה.
רן כהן
בסדר, אבקש לקבל את ההצעות האלה. זאת טעימה קטנה ממה שעברנו פה במשך עשרות ישיבות.
היו"ר יצחק גלנטי
רבותיי, אני בדרך כלל נוטה לקבל הסכמות שהן מוסכמות על הכל. האם יש מישהו שרוצה להביע דעה שונה?


אם כן, אנחנו נצביע על כל התקנות כמקשה אחת. תודה רבה.

ה צ ב ע ה

מי בעד אישור התקנות כמקשה אחת?

2 בעד

אין נגד

אין נמנעים.


התקנות מאושרות בזה.
רן כהן
במשפט אחד, אני רוצה עוד התנצלות. מאחר ואני שימשתי בקדנציה הזאת גם כיושב ראש ועדת המשנה לרפורמה בריאות הנפש, אני מרגיש רע עם זה שלא השלמתי את העבודה שם. אציין לזכותי דבר אחד. נבחרתי בעצה אחת בין וילה לבין חבר הכנסת שרוני, למרות שנאמתי את הנאום הכי חריף נגד הרפורמה. היה קשה להיות יותר בוטה ממני נגדה. אני מודה על האמת שבתוך תהליך הדיונים והמפגש עם הארגונים, ועם הפסיכולוגים והפסיכיאטרים, השתכנעתי שהרפורמה בתיקונים משמעותיים יכולה להיות חיונית.

לצערי הרב, הגעתי כמעט לסיום העבודה, אבל בסוף על ידי ועדת ההסכמות בכנסת נפגשתי עם מזכיר הכנסת, נפגשתי עם חבר הכנסת גדעון סער. לצערי הרב, לא נתנו לי את האפשרות להשלים את זה, אני מאמין שהייתי משלים את העבודה הזאת בחודש האחרון. זה לא ניתן ממני וזה יעבור לועדה הבאה. וילמה תלווה את העבודה הזאת, אני כבר לא, ג'ודי כבר מוכנה עם זה.

אני אומר זאת כהתנצלות, מה לעשות, זה נכנס לפרוטוקול. אני גם לא חושב שהוא שם את ההתנגדות שלו בגלל זדון חס וחלילה, אני חושב שחבל, כי המצב שם הוא מאוד קשה. אני מאחל ליושב ראש ועדת העבודה הרווחה והבריאות הבא שיידע למצוא את הדרך, לא להתחיל הכל מחדש, אלא להמשיך אל מקום שבו אני הפסקתי, וגם שם וילמה אם צריך, אני אעמוד לרשות ועדת המשנה, או הוועדה במליאתה. סליחה, ותודה רבה.
רוני שכטר
אני רוצה לדבר בשם כל החברים שלנו שנמצאים פה, להודות לועדה על כל הפעילות שלה במיוחד בשנתיים האחרונות. הצלחנו להוביל מהלכים חשובים מאוד בנושאים שונים לקראת האפשרות להשתלבות של אנשים עם מוגבלות בתוך החברה הישראלית, על כך אני אודה גם ליושב ראש וגם לחבר הכנסת רן כהן שליווה אותנו כחלק מאיתנו במהלכים האלה. נכון, כואב לנו קצת על הרפורמה, בטוח שגם חבר הכנסת רן כהן וגם אדוני, עוד תעזרו לנו להגיע גם אל הרפורמה.

אני רוצה להדגיש דבר מאוד חשוב, התקנות האלה הן היו הביטוי למה שקורה שארגוני הנכים מדברים אחד עם השני, מתכנסים לצורך העניין להחלטות משותפות, ומנהלות דיאלוג בינם לבין עצמם. אני קורא לחברים שלי לקחת דוגמה מהמהלכים שהיו פה, בייחוד בתקנות של הנגישות, לאמץ את זה. אני בטוח שאם נדע אם נתכנס לתוך אותו דיאלוג מפרה אז גם נצליח לשנות הרבה מאוד דברים נוספים.

ושוב פעם, תודה רבה לחבר הכנסת רן כהן על 25 שנים של עבודה, עשית לנו הרבה שינויים חברתיים, עוד זוכרים לך את חוק הדיור הציבורי, לא נוכל לשכוח אותו כל כך מהר. גם זה שינה הרבה מאוד מהמקום של אנשים עם מוגבלות בתוך החברה. אנחנו מבטיחים לך, שאם תסכים, אנחנו נמשיך להסתייע בך הרבה מאוד. תודה רבה לוועדה, ושלא לשכוח את הצוות של הוועדה שמלווה אותנו הרבה שנים ביחד.
שירה ברנד
אני יכולה לדבר בשם משרד הפנים, אבל אני מניחה שגם יתר משרדי הממשלה יצטרפו לדעתי. אני רוצה להודות לצוות הוועדה, במיוחד ליושב ראש הוועדה, ויושב ראש תת הוועדה, חבר הכנסת רן כהן. אני חושבת שבזכות האפשרות שהוא נתן לנו להגיע להידברות, להגיע לדיאלוג, וההזדמנות שהוא נתן לנו גם לפעמים להציע הצעה אפילו שהיא היתה אחרת מההצעה שהוא נתן, אני לא מכירה הרבה מאוד אנשים בכלל, וחברי כנסת במיוחד שכך נתנו ביטוי להסכמות ולדעות על אף שזה בשונה מדעתם. אני חושבת שבזכות הגישה הזאת והפתיחות הזאת לתת לנו להגיע להסכמות, הצלחנו בפרק הזמן הקצר להשלים את המרוץ ולהגיע להתקין את התקנות.

אני מניחה שגם יתר משרדי הממשלה שנמצאים פה והיו שותפים למהלך, מצטרפים להבעת התודה. אנחנו מודים לך.
רן כהן
שירי, תודה רבה.


אני זוכר שמספר פעמים עמדנו בעימותים לא פשוטים. אני מאוד מודה לך.
היו"ר יצחק גלנטי
חייב להזכיר לכם שעדיין שר הפנים צריך לחתום על התקנות האלה.
שמואל חיימוביץ
כנציבות שיוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות שפועלת במשרד המשפטים, על פי חוק השיוויון, אני רוצה לברך את כל אלה שתרמו לקידום המהלך הזה, הוא היה מאוד מורכב, הנציבות פעלה מול גופים שונים, מול משרדי ממשלה, מול ארגונים שמייצגים אנשים עם מוגבלות, מול הסקטור הפרטי מכיוונים שונים, יש לנו עוד עשייה רבה בתחום הזה בעתיד בתחום של תקנות נוספות שנמצאות על סדר היום, אנחנו מתכוונים לקדם את המהלך בהמשך שיתוף פעולה והידברות. מעבר לזה, יש לנו מקום חשוב ביותר בנושא אכיפה של תקנות נגישות.
רן כהן
הכל עובר אליכם.
שמואל חיימוביץ'
אכן, אנחנו מתכוונים להביא לכך שהדברים האלה לא יהפכו לאות מתה בספר החוקים, אלא משהו שמקבל ביטוי בעשייה, במציאות הישראלית, ויאפשר מהפכה חברתית שעליה מדברים.
יובל ואגנר
בשם נגישות ישראל, אנחנו רואים ביום הזה כיום היסטורי בהיסטוריית הנגישות, אנחנו בטוחים שהתקנות האלו יעשו ישראל חדשה, ישראל שתאפשר לאנשים עם מוגבלות יותר שיוויון והרבה יותר עצמאות. אני מצטרף לדברים של יושב ראש מטה המאבק, התהליך הזה יצר תהליכי משנה מצוינים בקרב ארגוני הנכים שלמדו ששיתוף פעולה חזק ועוצמתי הרבה יותר מיריבים. משרדי הממשלה שגם הם עשו דרך ארוכה, ואם היסטורית היו בעבר יותר חילוקי דעות, אז בשנים האחרונות רואים שגם משרדי הממשלה פועלים לקידום הנגישות. ושוב, תודה לוועדה ולצוות הוועדה ולאנשים מאחורי הקלעים. בעיקר תודה לחבר הכנסת רן כהן, נדיר לראות מישהו שלוקח כזה נושא ורץ אליו בכל הכוח, אני בטוח שעוד תעשה הרבה דברים טובים כאלה בהמשך.
רן כהן
אני אשתדל, תודה רבה.
היו"ר יצחק גלנטי
כיושב ראש הוועדה, וכשותף לעשייה, אני מודה ליושב ראש ועדת המשנה חבר הכנסת רן כהן, לא רק על הוועדה הזאת, אלא על כל הועדות שבהן הוא ניהל, ניהל הרבה מאוד, יישר כוחו. אני מאחל לו עוד שנות עשייה רבות, לא רק בכנסת ובוועדותיה, אלא גם מחוצה להן, אני בטוח שיתרום עוד רבות לחברה הישראלית.


מעבר לזה, אני פונה לארגוני הנכים שהיה לי הכבוד לא פעם ולא פעמיים לשבת איתם, ולמרות שמדי פעם היו חילופי דברים קשים, כדבריו של חבר הכנסת רן כהן, אני מתנצל בפניכם אם באיזשהו מקום נקטתי אולי נוסח קשוח בדבריי, ואם חס וחלילה פגעתי במישהו, הרי זה לא אלא משום רצון להגיע לתמצות ולטובת הנושא שעליו אנחנו דנו באותו מקום.

יחד עם זאת, אני פונה לכל ארגוני הנכים, ראיתם שניתן להגיע אכן לתוצאות חיוביות אם עוד לפני שאתם מגיעים לועדות הכנסת, אם לפני זה אתם יושבים ביניכם, ומגיעים לכלל הסכמות ביניכם, ומביאים דבר שהוא כמעט מוגמר לישיבות הכנסת, אז רמת החיכוכים תשאף לאפס כי שאני צופה היום פה, אתם רואים עד כמה שהדבר עשוי להיות פורה ומועיל לכולם. היות וישנם ארגוני נכים רבים, אני משוכנע שאם תצליחו לבנות לכם איזושהי ייצוג מעין ארגון גג שבעצם ילכד בתוכו את כל הארגונים הקיימים, הרי שאך ורק תצמח מזה ויהיה לטובה.

תודה רבה לכולם. בזה אני נועל את הישיבה.
רן כהן
אני רוצה לאחל לחבר הכנסת היושב ראש יצחק גלנטי, המשך דרך נעימה ומוצלחת אחרי הכנסת.

(הישיבה ננעלה בשעה 12.00)

קוד המקור של הנתונים