ישיבת ועדה של הכנסת ה-17 מתאריך 04/02/2009

תקנות מרשם האוכלוסין (מסירת פרטי רישום לגוף הפועל על פי חיקוק), התשס"ח-2007 (התוספת הראשונה והשניה) (דיון נוסף בתקנה 3 [החלטת המנהל בבקשה של גוף לקבלת פרטי רישום])

פרוטוקול

 
PAGE
18

הכנסת השבע-עשרה





נוסח לא מתוקן

מושב רביעי
פרוטוקול מס' 490
מישיבת ועדת הפנים והגנת הסביבה

מיום רביעי, י' בשבט, התשס"ט (4 בפברואר, 2009) בשעה 13:00
סדר היום
תקנות מרשם האוכלוסין (מסירת פרטי רישום לגוף הפועל על פי חיקוק), התשס"ח-2007

(התוספת הראשונה והשניה)(דיון נוסף בתקנה 3- החלטת המנהל בבקשה של גוף לקבלת פרטי רישום)
נכחו
חברי הוועדה: אופיר פינס פז – היו"ר
מוזמנים
משרד הפנים: עו"ד אודליה אדרי – הלשכה המשפטית

עו"ד ענת פישר צין

חזי שאשא- מערך מחשוב

לירון אדלר – משרד המשפטים
איגוד הבנקים
עו"ד טל נדב – יועמ"ש

עו"ד שלמה גוטמן – בנק לאומי

עו"ד מוטי ארד
התאחדות החברות לביטוח חיים
מר משה וינרב – אחראי על התחום המקצועי
ייעוץ משפטי
ורד קירו
מנהלת הוועדה
יפה שפירא
רשמת פרלמנטרית
לאה קיקיון


תקנות מרשם האוכלוסין (מסירת פרטי רישום לגוף הפועל על פי חיקוק),
התשס"ח- 2007(התוספת הראשונה והשניה)(דיון נוסף בתקנה 3-
החלטת המנהל בבקשה של גוף לקבלת פרטי רישום)
היו"ר אופיר פינס-פז
שלום לכולם, אני מתכבד לפתוח את ישיבת הוועדה. על סדר היום - תקנות מרשם האוכלוסין (מסירת פרטי רישום לגוף הפועל על פי חיקוק), התשס"ח-2007. בזמנו התקיים דיון בוועדה, והשר ביקש דיון נוסף בתקנה 3- החלטת המנהל בבקשה של גוף לקבלת פרטי רישום. התקנות לא התפרסמו ברשומות בצורה הזו וכדי לא להוריד את העבודה הזו לטמיון, עבודה שכבר עשינו בעבר, החלטתי לקיים דיון קצר נוסף בוועדה. אני לא מתכוון לפתוח את כל התקנות מחדש, אין שום סיכוי. אני מוכן לשמוע את ההסתייגות לתקנה מס' 3 כפי שביקש השר. אני לא מתחייב לקבל אותה, כי כפי שאמרתי – הדיון הזה כבר הסתיים, מבחינתנו.


אנחנו קודם כל נתחיל עם הטפסים המצורפים. יש שינוי בטפסים, או שזה אותו הטופס שהוגש לפנינו בעבר?
אודליה אדרי
זה לא בדיוק אותו טופס, כי הטמענו כמה שינויים שנדונו בוועדה בדיון הקודם. בדיון הקודם כן התייחסנו לתוספת, רק בסוף, בחלק של האישור, זה לא אושר, ולכן הכנסנו את זה לנוסח, אבל זה לא - -
היו"ר אופיר פינס-פז
אז על מה אנחנו בעצם מדברים – על התוספת הראשונה, על התחייבויות הגוף המקבל - -
אודליה אדרי
ועל התוספת השניה, שזה האישור שלנו.
היו"ר אופיר פינס-פז
בבקשה תקראי את התוספת הראשונה.
אודליה אדרי
(קוראת את התוספת הראשונה – תקנה 2 – בקשה לקבלת פרטי רישום ממרשם האוכלוסין, והתחייבות הגוף המקבל – הצהרת מקבל פרטי הרישום מאת מרשם האוכלוסין).
היו"ר אופיר פינס-פז
יש למישהו הערות?
מוטי ארד
אני מטעם איגוד הבנקים. סעיף 5.5 להתחייבות של הגוף המקבל, עמוד 8 – הסעיף הזה למעשה מכוון לסעיף בחוק שמסמיך את שר הפנים להורות על הפסקת מסירת פרטי הרישום שזה ב- 29א' סעיף (ו) לחוק, ושם נקבע שהאפשרות להורות על הפסקה היא במצב שיש הפרת התחייבות ולאחר שניתנה זכות שימוע לגוף. מה שכתוב כאן זה מעין אמירה כללית שידוע לנו שלא מוטלת חובה על הרשות למסור את המידע. אז קודם כל הנסיבות הן שיש חובה, כי יש חובה לגוף שמקבל את המידע לאמת את פרטי הרישום, יש לו חובה חוקית. ומרגע שנעשית המסירה, לאחר שיש את האישור, אז יש חובה לעשות את זה, וההפסקה תהיה לאחר שניתנה זכות שימוע. אנחנו הצענו, וגם שלחנו לוועדה נוסח שמבטא את הסינכרוניזציה בין החוק לתקנות, שאנחנו חושבים שמבטא טוב יותר את המצב הזה. אנחנו מציעים שהנוסה יהיה: "ידוע לנו כי רשות האוכלוסין, ההגירה ומעברי הגבול רשאית להורות על הפסקת מסירתו לנו של מידע אם נוכחה כי השתמשנו במידע שלא למטרה שלשמה נמסר לנו או שהפרנו תנאי מתנאי התחייבות זו..." – זה דומה לחוק, "...ובלבד שניתנה לנו הזדמנות להשמיע את טענותינו".
קריאה
בדיוק מקביל לחוק.
מוטי ארד
"...במקרה כזה, רשות האוכלוסין, ההגירה ומעברי הגבול תהיה רשאית להורות לנו להפסיק את השימוש במידע שקיבלנו, כולו או בחלקו, ואנו מתחייבים להפסיק את השימוש ולהחזיר את כל המידע, לרבות כל עותק וכל אמצעי טכני אחר הניתן להפעלה באמצעות מאגר מידע הקשור למידע שקיבלנו מרשות האוכלוסין, ההגירה ומעברי הגבול, בתוך 30 ימים מיום שנידרש לכך". אז יש פה את הרעיון, רק שמתאים לניסוח החוקי.
היו"ר אופיר פינס-פז
מה פתאום 30 ימים?
מוטי ארד
זה איזשהו זמן סביר שבו ניתן להחזיר את הדברים. צריך לקבוע איזשהו זמן. נקבע פה שבוע. בדרך כלל במערכות מחשב שבוע זה זמן שיכול להיות קצר מדי.
היו"ר אופיר פינס-פז
זה לא קשור למערכות מחשב. זה קשור לזה שאם אתם עושים שימוש - - זה דבר מרחיק לכת.
טל נדב
ההפסקה היא מיידית. החזרת החומר או הוצאתו ממאגרי המידע מצריכים לפעמים עשיית פעילות מסוימת.
ורד קירו
בהמשך למה שנאמר פה אני רוצה לומר שלמעשה, הסמכות להפסיק את המידע היא של השר ולא של הרשות, ואין סעיף הסמכה בחוק שמסמיך את הרשות, לפיכך צריך להתייחס במלואו לסעיף – זאת אומרת, אני מתייחסת להתחלה ולסוף של הניסוח שהוא בסדר, מבחינתנו,אבל האמצע צריך להתייחס לחוק ולומר שמי שמסמיך הוא השר.
היו"ר אופיר פינס-פז
לא הבנתי.
ורד קירו
סעיף (ו) אומר ששר הפנים רשאי להורות על הפסקת מסירתם של פרטי רישום - -
היו"ר אופיר פינס-פז
נו. התקנות אומרות – רשות ההגירה.
ורד קירו
אבל אין הסמכה.
היו"ר אופיר פינס-פז
אז תסמיכו.
ורד קירו
אז צריך להסמיך.
היו"ר אופיר פינס-פז
אז שיסמיך השר. השר לא יכול לקבוע בתקנות שזה הרשות, מטעמו?
אודליה אדרי
אנחנו לא מתנגדים כרגע שזה יהיה השר. אם השר ירצה להסמיך אז הוא יצטרך לעשות את זה בהסמכה נפרדת. אני גם לא בטוחה שיש בחוק אפשרות להסמכה. חיפשתי בסעיפי הסמכות ולא מצאתי מקום שהשר רשאי להסמיך לעניין סעיף זה.
היו"ר אופיר פינס-פז
אז למה שלא נכתוב את זה, פה?
אודליה אדרי
כי החוק צריך להגיד שיש סמכות להסמיך.
היו"ר אופיר פינס-פז
למה החוק צריך? למה לא בתקנות של השר?
אודליה אדרי
כשהחוק אומר שיש לשר תפקידים הוא גם אומר: השר רשאי להסמיך לעניין סעיף זה וזה. יש בחוק המרשם אפשרות להסמכה של השר.
אין אפשרות להסמיך על פי החוק הזה. לכן, לדעתי, מבחינה משפטית, האופציה היחידה היא שנתקן את החוק וניתן אפשרות להסמיך ואולי זה ישליך גם על כאן.
לירון אדלר
אפשר להתייחס לעניין ההחזרה תוך שבוע?
מוטי ארד
האמת היא שהחוק לא קובע בכלל החזרה אלא – הפסקה.
היו"ר אופיר פינס-פז
בשביל זה יש תקנות. בתנאי שהן לא סותרות את החוק. להחזיר מהר כדי שנראה מי עשה את העבירות ולא ניתן זמן להלבין את העבירות. אנחנו מבינים משהו אצלכם בהלבנות הון. אנחנו עצרנו את זה בהלבנות הון. אנחנו רוצים את החומר מהר לראות מי המנהלים, מי נתן את ההוראות, מי עשה את השימושים. בחודש אנחנו נקבל מכבסה. גם שבוע זה הרבה. מחזירים. לוחצים SEND והכל מוחזר.
טל נדב
אני רוצה להזכיר שכאשר מדובר בבנקים – אנחנו לא מקבלים שום מידע שאינו בידינו. אנחנו רק מאמתים 10 פרטי רישום שנמצאים בידינו, כך שאין לנו בעיה עם זה.
היו"ר אופיר פינס-פז
לכן אני מאד מקווה שהסעיף הזה הוא סעיף שאף אחד לא יצטרך בו שימוש, ודאי לא כלפי הבנקים.
מוטי ארד
אז – ממילא, שימוע גם צריך להיכנס.
היו"ר אופיר פינס-פז
השימוע ייכנס, על פי בקשתכם. זה ודאי דבר שאי אפשר לוותר עליו בתקנות, כי זה קיים בחוק. אני רואה בזה סתירה לרוח החוק. עניין ה- 7 ימים נשאר על כנו.
ורד קירו
עוד הערה לגבי חתימת הגוף המבקש – חשבנו שאולי יותר נכון, כיוון שיש אישור היועץ המשפטי, אישור מנהל מאגר מידע- להוסיף חתימה של מישהו שמורשה להתחייב בשם התאגיד, כי לא תמיד מנהל מאגר המידע הוא מי שמורשה, וחתימת הגוף המבקש זה משהו מאד אמורפי, ואם זה בבנק זה יכול להיות מורשה החתימה, כולל האישור של הרשאת חתימה, ואם זה גוף אחר – אז מישהו שמורשה, כדי - -
קריאה
חתימת הגוף המבקש, על ידי מורשה מטעמו.
ורד קירו
צריך להוסיף את זה כדי שזה יהיה ברור.
היו"ר אופיר פינס-פז
בסדר גמור. נמשיך לתוספת השניה.
לירון אדלר
לפני כן -קודם כל – בסעיף 5.4 במקום "לשימוש פנימי בלבד", כלומר, במקום שהגוף מתחייב שיהיה שימוש בנתונים האלה לשימוש פנימי, שיהיה כתוב: "במסגרת ההרשאה בלבד ולמטרה שלשמה נדרש המידע". זה כדי יותר למקד את זה, ובאמת לדאוג שהשימוש הפנימי שייעשה הוא רק בהתאם למטרות שלשמן נמסר המידע.
היו"ר אופיר פינס-פז
נשמע לי הגיוני.
לירון אדלר
עוד דבר – בסעיף 2, לגבי אופן העברת המידע, אחד האופנים להעברת מידע זה מדיה מגנטית. זה אומר שבעצם הגוף מקבל מאגר מידע גדול, לא שאילתה on line. אנחנו רוצים להוסיף פה שברגע שמבקשים להעביר את המידע בצורה כזו, שיצטרכו לנמק את זה בפירוט, כדי שמי שמקבל את הבקשה יידע שהבקשה פה היא חריגה, שזו לא בקשה של שאילתות פרטניות, שיותר קל להסכים להן, אלא שיידע שמה שמבוקש פה זה לקבל מאגר מידע גדול ושצריך לשים לב לזה ולשקול את זה במסגרת השיקול.
היו"ר אופיר פינס-פז
טוב. מקובל?
קריאה
זו הערה פנימית לגוף עצמו. מה את רוצה שיהיה כתוב כאן?
היו"ר אופיר פינס-פז
שבעניין הזה יהיו נימוקים למה נדרשת מדיה מגנטית.
לירון אדלר
ולמה לא מספיק שהמידע יעבור באמצעים אחרים.
היו"ר אופיר פינס-פז
נשמע לי סביר.


נא לקרוא את התוספת השניה.
אודליה אדרי
(קוראת את התוספת השניה).
היו"ר אופיר פינס-פז
חסרים לי נימוקים במקום שתהיה תשובה שלילית. אני יודע שאתם לא אוהבים לנמק, אבל תנמקו בבקשה תשובה שלילית. אנחנו לא אוהבים שרירותיות של השלטון.
אודליה אדרי
בסדר גמור.
לירון אדלר
בסעיף ד: "האישור מותנה באיסור להעביר את המידע או מקצתו .... וכן יש להתייחס לנתונים בכפוף לחוק הגנת הפרטיות..." – אנחנו מבקשים להוסיף: "ול - -את רשם מאגרי המידע, כפי שיהיו מעת לעת". רשם מאגרי המידע, בעצם, גם כשהוא עושה פיקוח על גופים, וגם לפעמים הוא מוציא הנחיות מטעמו לגופים מסוימים כדי לפקח באופן יותר ספציפי על פעולת הגוף, על איך שהם עושים את אבטחת המידע, ואם קיימות הנחיות כאלה לגבי אותם גופים – שאפשר יהיה להתייחס אליהן.


עוד הערה – גם בתוספת הראשונה, היה פה שינוי – במקום משרד הפנים – רשות האוכלוסין, ההגירה ומעברי הגבול. בעיקרון זו רשות חדשה שהוקמה ממש לאחרונה ואין היום פקודה חוקית שמחליפה, בכל מקום שכתוב "משרד הפנים" – ל "רשות ההגירה". ולכן צריך לחזור לנוסח הקודם.
היו"ר אופיר פינס-פז
בשום אופן לא –רשות ההגירה היום זו יחידת סמך עצמאית, כפופה לשר הפנים בלבד, ואין מה לעשות – היא לא חלק ממשרד הפנים.
לירון אדלר
זה פשוט עניין של נוסח החוק. הרשות הזו היום לא מופיעה בחוק.
היו"ר אופיר פינס-פז
אז קודם כל – זה שהיא לא מופיעה בחוק לא אומר שהיא לא קיימת.
אודליה אדרי
זה לא בחוק, זה עלול לעמוד בסתירה לחוק.
היו"ר אופיר פינס-פז
להפך. אם אתם תבקשו שנכתוב משהו שהוא לא נכון- אתם תגרמו למשהו שהוא לא חוקי. היום, למשרד הפנים אין לו מה להגיד בעניין הזה. לשר הפנים ולרשות יש מה להגיד.
לירון אדלר
אבל הרשות היא יחידת סמך בתוך משרד הפנים.
היו"ר אופיר פינס-פז
לא. מה פתאום.
אודליה אדרי
היא יחידת סמך נפרדת.
היו"ר אופיר פינס-פז
לפי מיטב ידיעתי היא היום לא חלק ממשרד הפנים.
לירון אדלר
זה עניין של נוסח החוק, זו איזושהי בעיה משפטית.
היו"ר אופיר פינס-פז
אני מסביר לך עוד פעם: אם הרשות היא לא במשרד הפנים היום אז תיווצר פה בעיה משפטית כי משרד הפנים, לכאורה, אין לו יותר נגיעה לדבר הזה. מה נעשה אז?


מה ההגדרה היום של הרשות?
אודליה אדרי
הרשות הוגדרה בהחלטת ממשלה.
היו"ר אופיר פינס-פז
מה ההגדרה?
אודליה אדרי
יחידת סמך במשרד הפנים.
היו"ר אופיר פינס-פז
מה המשמעות של זה?
אודליה אדרי
שאנחנו לא כפופים יותר למשרד הפנים,אלא ישירות לשר. אבל עדיין יהיה לנו דיון לגבי מנהל, ראש הרשות – האם הוא כפוף למנכ"ל או לא, בעניין הזה. היתה החלטת ממשלה שאומרת שיש לו תנאים כמו של מנכ"ל - -
היו"ר אופיר פינס-פז
זה שטויות. הוא לא כפוף למנכ"ל. יש סידור, אני מודע לזה, הוא מסכים – מפאת כבודו של מנכ"ל משרד הפנים, וגם משום שמדובר בעניין חדש - לעשות דבר שהוא לפנים משורת החוק, שבאופן חד משמעי, מנהל הרשות אינו כפוף למנכ"ל, חד משמעית. אין פה בכלל שום שאלה של פרשנות, חוץ מלכופף את הדברים. הוא כפוף ישירות לשר. כל הרשויות האלה כפופות ישירות לשרים, בכל משרדי הממשלה. זה סתם הסדר פנימי, לא פורמלי, בתוך משרד הפנים, שאנחנו עוצמים עיניים בעניין הזה כי אנחנו רואים בזה משהו זמני, שיסתיים בדיוק כשהקדנציה הזו תסתיים – אחרי הבחירות. זה לא יהיה בממשלה הבאה. זה שלבים ראשונים, זה בסדר, אבל אין דבר כזה. זו רשות עצמאית. המנכ"ל מדווח ישירות לשר, ונשאלת השאלה ברמה החוקית האם הרשות היא חלק ממשרד הפנים או לא. את זה אתם תגידו לי. אם היא חלק ממשרד הפנים, אין לי בעיה ללכת לנוסח שאת הצעת. אם היא לא חלק ממשרד הפנים – זה פשוט לכתוב דבר שהוא לא נכון.
אודליה אדרי
רוב הסעיפים הם סעיפים טכניים של – לאן מעבירים את המידע על החריגה מההרשאה וכן הלאה. המקום היחיד שיש לזה השלכה – 5.5 שבו דיברנו על האפשרות לבטל, שבאמת – חוץ מלשר הפנים אין לאף אחד הסמכה.
היו"ר אופיר פינס-פז
פתרנו את זה. החלטנו שזה שר הפנים.
אודליה אדרי
ו-5.6 – "על פי דין, רשות האוכלוסין, ההגירה ומעברי הגבול – אינה נושאת באחריות לתוכנו של המידע...."
שזה מבחינת מי האחראי על המאגר של מרשם האוכלוסין. פרוצדוראלית זה נמצא באמת ברשות, מהותית זה עדיין נמצא - - האמת היא שזה גם לא כפוף לשר, זה כפוף רק לפקיד רישום. המרשם מדבר רק על פקיד רישום, ואמרנו את זה גם בדיון הקודם. לכן הסעיף הזה – אולי עדיף להשאיר אותו כסעיף טכני ולא כסעיף מהותי של איש שר הפנים או פקיד הרישום.
לירון אדלר
זה משהו שצריך לברר בנוסח החוק.
היו"ר אופיר פינס-פז
אז איך תבררו?
אודליה אדרי
אני יכולה לנסות להתקשר, לבדוק את זה.
היו"ר אופיר פינס-פז
אני מציע לאשר בנוסח הבא, אך אני מבקש ממך לעקוב אחרי זה : במידה והרשות נפרדת היום ממשרד הפנים, ייכתב: "הרשות". במידה והרשות היא עדיין חלק ממשרד הפנים, ייכתב "משרד הפנים". ואתם תודיעו לנו.
לירון אדלר
אפשר גם את הסעיף הזה להשאיר בתור משהו שאנחנו צריכים לאשר - -
היו"ר אופיר פינס-פז
אישרנו.
לירון אדלר
כי יכול להיות שגם כשהרשות – לא כתוב בשום מקום שהיא נפרדת ממשרד הפנים, אבל אין היום שום מקום בחוק שכתוב ש - -
היו"ר אופיר פינס-פז
מצטער, אני לא יכול לעזור בזה.
לירון אדלר
יש היום הרבה חוקים שכתוב בהם – "מרשם האוכלוסין" או "מנהל מרשם האוכלוסין". ברור שהכוונה המהותית היא לאותו אדם, אבל לא מחליפים עכשיו בכל החוקים את "מנהל משרד הפנים" ב "רשות" כי תהיה איזושהי הוראה, ברגע שייקבעו את הרשות בחוק, שתגיד שבכל מקום שכתוב "מנהל משרד הפנים" יהיה כתוב "ראש רשות האוכלוסין". אני מניחה שזה מה שיהיה. כל עוד זה לא נמצא, צריך להיות בנוסח של "מנהל מרשם האוכלוסין". זה גם מה שמוסמך בחוק. ברור שמהותית מדובר באותו אדם כרגע, אבל מבחינה חוקית, אם אין לי שום מקום בחוק שכתוב בו שראש רשות האוכלוסין הוא מנהל מנהל האוכלוסין – זה קצת בעיה.
אודליה אדרי
הבעיה נובעת בגלל שלראש מנהל האוכלוסין אין הגדרה בכלל, רק רשום, ובסעיפים שאנחנו כתבנו, כתבנו "שר הפנים" ו "המנהל", ולא הגדרנו איזה מנהל.
טל נדב
אבל המנהל מוגדר בחוק.
קריאות
כן.
לירון אדלר
- - -
קריאות
· - -
היו"ר אופיר פינס-פז
אז מה את רוצה שנעשה?
אודליה אדרי
או שאפשר יהיה לאשר בכפוף לאישור נוסח החוק אצלנו.
טל נדב
הגדרת המנהל בתקנות צריכה להיות "מנהל מנהל האוכלוסין", כמו שכתוב בחוק.
אודליה אדרי
אבל אין דבר כזה היום כבר.
לירון אדלר
ברור שהכוונה המהותית היא לאותה כוונה. זה עניין טכני משפטי שאנחנו צריכים לברר עם נוסח החוק – עם הרשות, למי היא כפופה.
היו"ר אופיר פינס-פז
הרשות כפופה לשר הפנים. אין שאלה.
לירון אדלר
זה ברור. השאלה היא האם יש מקום חוקי שמסדיר את זה מלבד החלטות הממשלה.
היו"ר אופיר פינס-פז
כנראה שאין. אז מה?
לירון אדלר
ואז אני לא יכולה לכתוב היום "רשות האוכלוסין, ההגירה ומעברי הגבול", כשאין לי שום חוק שמסדיר אותה רגע, כשהכל זה מכוח החלטת ממשלה. גם התקנות – לוקח להן זמן. אנחנו צריכים לאפשר אותן כי אנחנו צריכים לאשר את הנוסח.
ורד קירו
ברגע שתהיה הנחיה יהיה שינוי גורף?
היו"ר אופיר פינס-פז
אני לא מצליח להבין למה הבעיה היא כזו בעיה. אני מבין את הפורמליסטיקה, אבל בכל זאת: הרשות קיימת, התקבלה החלטת ממשלה, ההחלטה גם יושמה. מה הקטע? זה בסך הכל עניין של כתיבה משפטית.
לירון אדלר
אבל בסוף אתה נותן פה איזושהי סמכות לגוף שמבחינה חוקית עדיין לא קיים, בעצם.
היו"ר אופיר פינס-פז
אז מה? הוא קיים.
ורד קירו
הוא קיים, אבל לא סטטוטורית.
היו"ר אופיר פינס-פז
אז מה?
לירון אדלר
ואז יכול להיות שהדרך הנכונה היא באמת לקבוע את זה ככה, ואז, כשתהיה הנחיה גורפת - -
קריאות
· - -
היו"ר אופיר פינס-פז
למה להפוך את הטכניקה למהות?
לירון אדלר
שנאשר את הנוסח בכפוף לאישור נוסח החוק.
מוטי ארד
יש 180 יום לכניסה לתוקף של התקנות. אז ב- 180 יום האלה - -
לירון אדלר
אבל בכל מקרה אנחנו צריכים להביא גם את התקנות האלה לאישור עכשיו, והנוסח שלהן צריך להיות נוסח מחייב.
אודליה אדרי
צריך לפרסם, השאלה באיזה נוסח. אני חושבת שבאמת כדאי לקבוע את זה בנוסח הזה, למעט מקרה שה - - לא תאשר את הסעיף הספציפי הזה, ואז נעשה לפי הניסוח של - - משרד המשפטים.
לירון אדלר
שהוועדה תאשר בכפוף לאישור נוסח החוק.
היו"ר אופיר פינס-פז
נאשר בנוסח שהובא לפנינו תחת זה שנשאיר את זה לניסוח סופי ברמה הטכנית בהמשך, במידת הצורך.
מוטי ארד
הערה טכנית – לגבי חתימת המנהל, זה צריך להיות "אישור המנהל", לדעתי, כי הוא לא גוף שחותם, הוא גוף שמאשר.
היו"ר אופיר פינס-פז
נכון.
אישור המנהל ובסוף – החתימה.


עןד הערות? אין. אז גמרנו את הטפסים. אתם רוצים לחזור אחורה, למה?
אודליה אדרי
אנחנו מבקשים לחזור לדון בסעיפים שבתקנות עצמן.
היו"ר אופיר פינס-פז
אני לא פותח את התקנות.
אודליה אדרי
זו הבקשה של השר. גם בסעיף 3(א), והשר כתב היום מכתב שהוא מבקש לדון בעוד כמה סעיפים.
היו"ר אופיר פינס-פז
אני מצטער. אני לא יכול. אם השר רוצה, אני מוכן שהוא יבוא לפה וידון אתי. אני אקרא לך את המכתב של השר: "בנוסף, אני מבקש לקיים דיון נוסף בתקנה 3". זהו. אני לא אפתח את זה מעבר לזה.
אודליה אדרי
יש היום מכתב חדש.
היו"ר אופיר פינס-פז
אני קובע. הוא כתב לי – 3, ואני לא רוצה לשמוע שום דבר מעבר לזה. אל תתווכחי אתי. תגידי לי מה את רוצה ב – 3. אני בא לקראתכם, זה דיון מחוץ ל - -
אודליה אדרי
תן לי רק לנמק את הבקשה. השינויים נובעים מהפרוטוקול של הדיון שהיה פה, בוועדה.
היו"ר אופיר פינס-פז
אין שום צורך לקיים דיון. אושרו – אתם צריכים ליישם.
אודליה אדרי
כבוד היושב ראש הוציא מכתב לשר הפנים שבו הוא כתב את השינויים שיש - - . בפרוטוקול עצמו היו שינויים נוספים שלא נכללו במכתב. רשמתי לי איפה זה נמצא בפרוטוקול, פשוט זה לא בא לידי ביטוי במכתב.
ורד קירו
העניין הוא שיש אי הבנה לגבי הפירוש של הפרוטוקול. יש דבר אחד שבאמת לא נכנס, אבל הוכנס על ידי משרד הפנים לתקנות – הגבלה של 5 שנים, ויש שתי נקודות שיש אי הבנה. ניסינו ביחס לקרוא את הפרוטוקול ולכן הם ביקשו להעלות את זה.
היו"ר אופיר פינס-פז
לא, אני לא מעלה את זה.
אודליה אדרי
העניין הוא שכיוון שהתקנות אושרו בפעם הקודמת והם אושרו בלי הטפסים, וכרגע אנחנו מביאים אותם לאישור מחדש, אנחנו כן צריכים לאשר את הנוסח החדש, אני לא אומרת לפתוח את הכל לדיון. הנוסח החדש הפנים הערות שהיו בפרוטוקול. משרד המשפטים ומשרד הפנים גם ישב באמצע, ובשביל זה היה צריך בעצם את ההסכמה של שר המשפטים, ושר המשפטים הסכים לנוסח שמובא היום לוועדה, מלבד סעיף 3(ג)(2) שאם הוא נפתח לדיון אנחנו רוצים לדון בו.
היו"ר אופיר פינס-פז
אתם עושים מעשה שלא ייעשה. חוצפה מדרגה ראשונה. אני, בזמנו, חשבתי שלא צריך לדון בטפסים. קיבלתי את עמדתכם ביחס לטפסים כי התחלתם לבלבל לי את המוח בכל מיני טיעונים מטיעונים שונים – אני לא רוצה להיכנס לזה בכלל, זה בעיניי להתעסק בזוטי זוטות, בזבוז זמנה של הכנסת, ולכן אנחנו נראים כמו שאנחנו נראים, כולנו. אבל אני לא רוצה להיכנס לזה. זה באמת עובר כל גבול איך הרשות המבצעת נראית, במדינת ישראל. כל גבול. עכשיו אתם אומרים לי לדון על הכל מההתחלה. אני לא אדון. מצדי – תשימו את זה במגירות שלכם. תתקעו את זה, שלום על ישראל. אני לא מתכוון לקיים דיון מחדש בתקנות האלה. אין לי את הזמן לזה, חברי הוועדה לא פה, אנחנו ערב בחירות. בשום פנים ואופן לא. באתי לתקן איזושהי בעיה טכנית שנוצרה כתוצאה מהתעקשות שלכם. זהו. אני לא מתכוון לעשות כאן שום דבר. מה פתאום? איזה מין נוהל זה?
לירון אדלר
כיוון שהדברים צריכים להיות בהסכמת השרים, יש כאן כמה תוספות - -
היו"ר אופיר פינס-פז
תמחקי את כל התוספות, מצדי. אני לא מתכוון לפתוח דיון מחדש על התקנות. הביורוקרטיה שלכם היגיעה לי עד לפה. השר והשר – השר ראה את זה בכלל? תפסיקו להיתלות בשרים. אתם מתווכחים ויכוחים ביורוקרטיים ביניכם ומוציאים את כולנו מדעתנו. מספיק. באתי לקראתכם, על חשבון הזמן שלי ושל המפלגה שלי כדי לעשות שירות לציבור, ואתם ממשיכים עם הבוכלטריה הביורוקרטית שלכם. די. הקדשנו לזה את הזמן, הרבה שעות, סיכמנו את התקנות, הצבענו עליהן. נשארו הטפסים שחשבתי אז שלא צריך לדון בהם. קיבלתי את דעתכם שכן צריך לאשר אותם, מספיק.
אודליה אדרי
אז אם היושב ראש מאשר לנו להכניס מה שבא לידי ביטוי בפרוטוקול הדיון מעבר לדברים - -
היו"ר אופיר פינס-פז
כן. זה בנוהל רגיל, זה תמיד היה. תסכמו ביניכם אחר כך, כמו שאתם יודעים לסכם. תחשבו שקיבלתם תקנות עם מכתב נלווה כמו שתמיד מקבלים, ואז אתם מחליטים. אגב, יכול השר להחליט שהוא לא מפרסם אותן. יכול השר להחליט שהוא לא חותם. זה עניינכם, זה עניין של הממשלה. אבל אי אפשר בהזדמנות הזו – יכול להיות שעשיתי טעות. אני את הטעות שלי מוכן לתקן, כדי שהציבור לא ייפגע, אבל עכשיו, בהזדמנות הזו לפתוח מחדש את כל הדיון על התקנות – לא מקובל עלי. סיכמנו את הדיון הזה בהרכב גדול של חברי כנסת, אני לא יכול לפתוח אותו בהרכב חסר של חברי כנסת כשאני פה לבד. זה לא מתקבל על הדעת. ועכשיו יש ויכוח האם החלטנו כך או אחרת. אני יכול לזכור את זה?


אני לא מוכן להיכנס לזה. אישרנו את התוספת הראשונה, אישרנו את התוספת השניה. יש מכתב נילווה של הוועדה אליכם לגבי מה שאישרנו. תרצו? תפרסמו את התקנות. לא תרצו – אל תפרסמו.
לירון אדלר
לגבי סעיף 3 אפשר להעלות - - ?
היו"ר אופיר פינס-פז
לא, לדעתי גם סעיף 3.
אודליה אדרי
כפי שאנחנו הבנו בדיון הקודם של הוועדה, דעתו של היושב ראש לא היתה נוחה מזה שאין הכרה ברשות האוכלוסין. היושב ראש אמר שאין דבר כזה "מנהל אוכלוסין" ואין הגדרה בחוק. לכן התקדמנו צעד אחד, ויש הגדרה - -
היו"ר אופיר פינס-פז
איפה?
אודליה אדרי
בהחלטת ממשלה, וגם ליועץ המשפטי – היועץ המשפטי,דניאל סלומון, שכבוד היושב ראש דאג לו, קיבל היום הכרה, והיום הוא היועץ המשפטי של רשות האוכלוסין. לכן אנחנו חושבים שאפשר להחזיר את זה לניסוח הקודם, סעיף 3(א) שבמקום מנהל הרשות או מי מטעמו – שזה מה שביקשנו בדיון הקודם וכבוד היושב ראש לא הסכים כי אין הכרה במנהל מנ"א, וגם היועץ המשפטי של הרשות היום, שזה עורך הדין דניאל סלומון- אנחנו רוצים שזה יהיה יועץ משפטי של הרשות ולא הוא בעצמו, כדי שהוא לא יטריח את עצמו על כל הבקשות, כי יש עשרות.
היו"ר אופיר פינס-פז
איפה זה כתוב, כל מה שאת אומרת לי?
אודליה אדרי
סעיף 3(א).
היו"ר אופיר פינס-פז
המנהל יחליט בבקשה.
אודליה אדרי
אנחנו פשוט הגדרנו למעלה, בסעיף ההגדרות, סעיף 1 – "המנהל", "ראש רשות האוכלוסין,

ההגירה ומעברי הגבול או מי מטעמו".
היו"ר אופיר פינס-פז
"מי מטעמו" – אני לא מוכן. אני מוכן שזה לא יהיה רק הוא, אבל "מי מטעמו" – זה כל אחד יכול להיות. זה צריך להיות משהו יותר מוגדר.
קריאה
אולי – מי שכפוף לו ישירות.
היו"ר אופיר פינס-פז
או מי שעוסק בזה. יש הרי מי שעוסק בזה.
אודליה אדרי
כרגע יש מי שמתעסק בזה. ההגדרה שלו היא - מנהל אגף.
היו"ר אופיר פינס-פז
אז שהוא יסמיך. אין לי בעיה שהוא יסמיך אדם שמבין בזה.
אודליה אדרי
במצב הקיים היום זה מישהו בכיר. הרי מי שבא לפני המנהל זה בעצם יועץ משפטי ומנהל מערך המחשוב, שזה אדם עם דרגה בכירה. לכן לא יכול להיות שהם יבואו למזכירה כדי לבקש אישור.
היו"ר אופיר פינס-פז
אבל לכאורה התקנות יאפשרו את זה.
אודליה אדרי
אנחנו מוכנים שיהיה או לפי החלטת היושב ראש – מנהל בכיר מטעמו או מי שכפוף אליו ישירות.
ענת פישר צין
אם אפשר להעיר – בחוק הגנת הפרטיות, לגבי ועדה שדנה בגופים ציבוריים, אז ההגדה מדברת על מנכ"ל או מי שכפוף לו ישירות.
היו"ר אופיר פינס-פז
אתם רוצים את הניסוח הזה – "מי שכפוף לו ישירות"? ולגבי היועץ המשפטי?
אודליה אדרי
שזה יהיה יועץ משפטי של הרשות. בסעיף 3(א). הוועדה בדיון הקודם התעקשה שזה יהיה "היועץ המשפטי", ואנחנו מבקשים שזה יהיה: "יועץ משפטי".
היו"ר אופיר פינס-פז
אבל עוד פעם – השאלה היא האם זה אדם שעוסק בזה או - -
אודליה אדרי
עדיין, היועצים המשפטיים כולם אחראים בתחומי אחריותם. אין לנו עובד בלשכה המשפטית שהוא פקיד זוטר, אין לנו דבר כזה. לכן זה לא משנה. בפועל, שתינו יושבות בוועדה ושתינו חותמות על ההחלטות ומנהלות מחלקה. אבל - - לשלול את האפשרות שתבוא יועצת משפטית אחרת ותחתום, ואין לה את הגדרת התפקיד. כלומר, במהות – הלשכה המשפטית, אני מניחה שכבודו יודע שהיא מורכבת מיועצים משפטיים שיש להם שיקול דעת והם לא חותמים - -
היו"ר אופיר פינס-פז
או מתמחה.
אודליה אדרי
יועץ משפטי לא יכול להיות מתמחה.
היו"ר אופיר פינס-פז
מטריד אותי גם הצד השני – מי שאחראי בגוף המבקש הוא גם לא מוגדר. לכאורה זה גם יכול להיות אחרון המזכירים או אחרונת המזכירות - אפשר להסמיך כל אחד?
אודליה אדרי
זה משהו שמשרד המשפטים ביקש להוסיף והיושב ראש התנגד – בסעיף ההגדרות, "מנהל מאגר המידע" - ביקשנו שזה יהיה כהגדרתו בסעיף 7 לחוק הגנת הפרטיות. זה לא היה בנוסח הקודם. אנחנו מבקשים שזה יוכנס פה כי חוק הגנת הפרטיות כן מעגן את התפקיד הזה כתפקיד בכיר.
היו"ר אופיר פינס-פז
חד משמעי זה צריך להיות.
לירון אדלר
יש כאן סעיף שהוועדה הכניסה בפעם הקודמת – כשגוף מגיש בקשה למשרד הפנים, גוף שכבר היה לו היתר לקבל מידע, ומשרד הפנים לא ענה לו בתוך 90 יום יראו את זה כאילו הוא יכול להמשיך לקבל את המידע. אנחנו היינו מציעים, בגלל שזה בעצם לא מטיל שום מגבלה על משרד הפנים, שאין עליו כך שום לחץ לתת החלטה לגוף וזה בעצם יוצר מצב שהוא ממשיך לקבל בלי הגבלה את המידע, לשנות את זה למשהו קצת יותר אקטיבי - שאם תוך 90 יום לא התקבלה החלטה, הרשות תוכל להוציא אישור זמני לעוד תקופה של חודש, שזה לא יהיה משהו בלי הגבלה.

אישור זמני עד לקבלת החלטת המנהל.
קריאה
למה זמני? 90 יום זה הרבה זמן לבדוק את זה. למה לטרטר את הפונים?
היו"ר אופיר פינס-פז
התוצאה תהיה טרטור שלהם. היה דיון בוועדה על זה ואני לא רוצה לשנות. זו לא החלטה קטנה, זו החלטה שדנו בה הרבה זמן ואני לא משנה אותה. את רוצה להמריץ את אנשי משרד הפנים לפעול, אז בסדר, ניתן להם סנקציה. זה לא קשור ללקוחות. הלקוחות לא צריכים להיפגע. אם הגורם המוסמך במשרד הפנים לא קיבל החלטה בתוך 3 חודשים – אתם יכולים להמשיך, אבל אותו גורם יעמוד בפני בית דין משמעתי. אתם לא חושבים על רשלנות? זה סוג של רשלנות.
אודליה אדרי
משרד הפנים מעולם לא התרשל - -
היו"ר אופיר פינס-פז
אהבתי את הבדיחה הזו.
אודליה אדרי
אבל הסיטואציה שבה לא מתקבלת החלטה, שאני יכולה לחשוב עליה, היא מצב שבו, חס וחלילה, פורצת מלחמה בירושלים, ומשרד הפנים מושבת.
היו"ר אופיר פינס-פז
אז יהיו לנו בעיות כנראה יותר קשות לטפל בהן בתסריט שאת מציירת.
לירון אדלר
אז החובה תהיה על משרד הפנים להוציא אישור זמני.
היו"ר אופיר פינס-פז
אני לא יכול לפתוח את ההחלטה הזו, אני מצטער. התקנות אושרו. תודה. תודיעי לי כשהם יפורסמו ברשומות.

אני מודה לכם, הישיבה נעולה.

הישיבה ננעלה בשעה 14:00

קוד המקור של הנתונים