ישיבת ועדה של הכנסת ה-17 מתאריך 27/01/2009

תקנות החברות (גמול ליושב ראש דירקטוריון, לדירקטור ולחבר ועדת ביקורת בחברה לתועלת הציבור), התשס"ח-2008, תקנות העמותות (גמול ליושב ראש ועד, לחבר ועד ולחבר ועדת ביקורת בעמותה), התשס"ח-2008

פרוטוקול

 
PAGE

36

הכנסת השבע-עשרה
נוסח לא מתוקן
מושב רביעי
פרוטוקול מס' 693

מישיבת ועדת החוקה, חוק ומשפט
‏יום שלישי, ב' בשבט התשס"ט (‏27 בינואר, 2009), שעה 13:00
סדר היום
1.
תקנות החברות (גמול ליושב-ראש דירקטוריון, לדירקטוריון ולחבר ועדת ביקורת בחברה לתועלת הציבור), התשס"ט-2009

2.
תקנות העמותות (גמול ליושב-ראש ועד, לחבר ועד ולחבר ועדת ביקורת בעמותה), התשס"ט-2009
נכחו
חברי הוועדה: מנחם בן-ששון – היו"ר
מוזמנים
עו"ד גלי גרוס
-
ייעוץ וחקיקה, משרד המשפטים

עו"ד אביטל שרייבר
-
סגן ראש רשות התאגידים, משרד המשפטים

שלומי בילבסקי
-
מנהל מחלקת ניהול תקין, רשות התאגידים, משרד המשפטים

עו"ד גונן גומלסקי
-
הלשכה המשפטית, רשות החברות הממשלתיות

רו"ח איריס שטרק
-
סגנית נשיא לשכת רואי החשבון בישראל

עדי גרינבאום
-
יועצת פרלמנטרית, לשכת רואי החשבון בישראל

עו"ד מרדכי שנבל
-
היועץ המשפטי וסגן הנשיא, לשכת המבקרים הפנימיים

ד"ר ירון סוקולוב
-
מנכ"ל מגזר ההתנדבות והמלכ"רים

עו"ד אופיר כץ
-
שתי"ל

גיל גולדנברג
-
יו"ר אגודת הסטודנטים, אוניברסיטת תל-אביב

עו"ד גיא הדר
-
מבקר אגודת הסטודנטים, אוניברסיטת תל-אביב

עו"ד אסנת אלירם
-
מייצגת את בית-חולים הדסה

לירן בן הרוש
-
לוביסט, עמותת האלצהיימר (עמדא)
ייעוץ משפטי
עידו עשת
רשמת פרלמנטרית
אירית שלהבת
תקנות החברות (גמול ליושב-ראש דירקטוריון, לדירקטוריון ולחבר ועדת ביקורת בחברה לתועלת הציבור), התשס"ט-2009

תקנות העמותות (גמול ליושב-ראש ועד, לחבר ועד ולחבר ועדת ביקורת בעמותה),

התשס"ט-2009
היו"ר מנחם בן-ששון
אני מתכבד לפתוח את ישיבת ועדת החוקה, חוק ומשפט. בדיונים של הוועדה אנו משלימים בשבועות האחרונים חקיקת משנה. אני רוצה להגיד כמה דברים כלליים, ואני מניח שאנשי משרד המשפטים יגידו אותם בצורה מפורטת יותר. אנחנו לא יכולים לשנות חוקים. כלומר, אנחנו יכולים אבל רק בכנסת הבאה. אם מישהו רוצה דיונים ממשלתיים, אם מישהו רוצה לבדוק אחורה, אם מישהו רוצה לכתוב אחרת באמצעות סעיף 65 כל מיני דברים שכרגע מופיעים בתקנות, בסדר, זה לגיטימי. אבל את חוק החל"צים (חברות לתועלת הציבור) חוקקנו ביחד ואנחנו מנסים להשלים את הדברים.


קיבלתי שוב מכתבים עקרוניים על סוגיות שעסקנו בהן בהרחבה. אתן הזדמנות להגיד את הדברים בקצרה. בעיקרו של דבר, עלינו לראות אלו תיקונים נכנסו והאם אהיה מסוגל לעבור להצבעה.


משרד המשפטים, אתם רוצים לענות על שאלות שנשאלתם? תציגו לנו מה השתנה בנוסח של היום לעומת מה שהיה.
גלי גרוס
בדיון הקודם היו שלושה דברים עיקריים שנתבקשנו להידרש להם.


השאלה הראשונה היתה שאלת הסמכות להסדיר את נושא החזר ההוצאות. בעניין הזה הוועדה קיבלה חוות דעת מפורטת שמסבירה למה לדעתנו בפירוש ניתן, ואפילו רצוי, להסדיר החזר הוצאות במסגרת הסמכויות הקיימות.


השאלה השנייה היתה על מקרה פרטני של אגודת הסטודנטים, שגם הם כתבו מכתב לוועדה. גם בעניין הזה הוועדה קיבלה העתק של מכתב תשובה שכתבנו לאגודת הסטודנטים. אחר-כך הם ערערו על כך, ואנחנו שלחנו בעקבות זה את החומר המלא שהיה בפני בית-המשפט בעתירה שהם הגישו בעניין הזה. אנחנו עומדים מאחורי הדברים שכתבנו במכתב המקורי.
היו"ר מנחם בן-ששון
נשמע אותם תיכף. ונניח שהייתי רוצה למצוא מזור לבעיה הזאת היום, יש לי דרך?
גלי גרוס
מבחינה משפטית אין לי סמכות בסעיף 34א רבתי לחוק העמותות שבו אנו עוסקים היום, להסדיר את השכר עבור הפעולות שהם מבקשים, שהן פעולות מימון.
היו"ר מנחם בן-ששון
אלא אם כן הולכים לסעיף 65.
גלי גרוס
אלא אם כן הולכים לסעיף 65. סעיף 65 לא עומד כרגע בפני הוועדה. אני חושבת שמבחינת החומר אין הצדקה לשימוש בסעיף 65 בהקשר שלהם.
היו"ר מנחם בן-ששון
על כך אני לא מתווכח. אני מבין שלפי שיטתך אין דרך לפתור כעת את הסוגייה.
גלי גרוס
נכון. כרגע אני חושבת שזה לא ניתן במסגרת ההסמכה של סעיף 34א.


השאלה השלישית אליה נתבקשנו להתייחס היתה בהקשר לפעילות מיוחדת שמבצע דירקטור או יושב-ראש הדירקטוריון עבור העמותה. נשאלנו למה אנחנו מאפשרים רק החזר הוצאות נסיעה ושהייה ולא מעבר לכך.


הצעתי תוספת בתקנה 6(ב) שמופיעה בפניכם – ותיכף אסביר כמה מהשינויים הקלים שהוכנסו בתקנות – שקובעת שבאחד משני המקרים הבאים אפשר לשלם גם החזר הוצאות אחרות. זה בעצם מקנה לעמותה או לחברה את הגמישות שהיא רוצה בפעילויות הללו.


באלה שני מקרים מדובר? המקרה הראשון הוא כאשר לא משולם גמול, כשהחברה או העמותה בוחרת שלא לשלם בכלל גמול לחברי הוועד או הדירקטוריון שלה והפעילויות הן התנדבותיות. אנשי המגזר השלישי היו דווקא רוצים מאוד לתמרץ ואפילו לקבוע את זה כמצב חוקי יחיד שאין בלתו, דבר שאני לא יכולה לקבוע במסגרת התקנות האלה.
היו"ר מנחם בן-ששון
את מדברת על החבורה של "מנהיגות אזרחית". זה למצער. הם היו רוצים ללכת הרחק יותר מזה אפילו.
גלי גרוס
אבל אני מוכנה להכיר שבמקום שמדובר בהתנדבות יש להם גמישות גדולה מאוד בהחזר הוצאות שהם נותנים לדירקטורים עבור פעילויות מיוחדות שהם עשו. זה מקרה אחד.


המקרה השני נוגע לחברה או עמותה בדרגה 5 ומעלה, שיש לה היקף הוצאות והיקף פעילות גדול מאוד ומכך נגזרים הסכומים שבדרך כלל יהיו זניחים ביחס לכלל הפעילות ולכלל ההוצאות. לכן אנחנו מוכנים להכיר גם במקרה הזה, אפילו אם כן ישולם גמול.


בנוסף הוכנס עוד תיקון אחרי שיחות עם עו"ד עידו עשת, ודווקא כדי לתת מענה מסוים לאגודת הסטודנטים. כאשר הצענו את התקנות הללו לוועדה הנחת המוצא שלנו היתה, ועדיין, שהן מעגנות פחות או יותר מצב קיים, שכבר היום אסור לשלם שכר לחברי ועד ולא צריך לשלם שכר לחברי ועד, ויש רק את הגמול על-פי הנהלים של רשם העמותות.
היו"ר מנחם בן-ששון
אמרתי: שיהיו עובדים בשכר של העמותה.
גלי גרוס
הנחנו שכך כולם פועלים ולכן גם לא קבענו הוראת מעבר, כי אמרנו שזה במילא מעגן את המצב הקיים היום בשוק ולכן לא נדרשת הוראת מעבר. עו"ד עידו עשת הפנה את תשומת לבנו למצב של אגודת הסטודנטים – ואני לא מכירה דוגמאות נוספות שפנו אלינו בהקשר הזה, אך ייתכן שיש דוגמאות נוספות – שזה כן משנה להם מהמצב הקיים. לכן הצענו הוראת תחילה, שקובעת שהתקנות האלה ייכנסו לתוקף בתוך 6 חודשים. בהקשר הזה אני רוצה להסביר בדיוק מה עשינו. קבענו שהתחילה תהיה תוך 6 חודשים, אבל זה מבלי לגרוע מהוראות לפי כל דין.
היו"ר מנחם בן-ששון
שאף אחד לא ימשוך לנו שום שטיחים מתחת לרגליים.
גלי גרוס
נכון, שלא יטענו שהנהלים של רשם ההקדשות לא רלוונטיים לתקופה של ה-6 חודשים כי השר הוא במילא במסגרת נורמטיבית גבוהה הרבה יותר ולכן בתקופת 6 החודשים האלה כל אחד יכול לעשות ככל העולה על רוחו. מבחינתנו אנחנו לא משנים מהדין הקיים. הנהלים של רשם ההקדשות לדעתנו נקבעים בסמכות ולפי כל דין. בתקופות שונות כאשר הנהלים נתקפו בבית-המשפט, בית-המשפט מעולם לא קיבל את העמדה שהנהלים האלה אינם בסמכות או אינם חוקיים. לכן ביקשנו רק להבהיר בהקשר הזה, שזה לא גורע מהמצב של ההוראות לפי כל דין והנהלים שקיימים עד לקביעה של שר המשפטים.


אלה הדברים ששונו בתקנות. יש כמה דברים שכדאי אולי לחדד.
היו"ר מנחם בן-ששון
אני רוצה לשמוע את החברים מסביב לשולחן ואחרי כן אבקש שתעני תשובות וגם תגידי מה השתנה עוד בשוליים, ואז אחליט אם נצביע היום על התקנות או לא. כל אחד יכול לקבל עכשיו זכות דיבור של 3 דקות ולטעון את טענותיו. בבקשה עו"ד כץ. אתה "אשם" בחוק, ביחד עם הגברת גרוס. לא הפרעתי לכם לעבוד עליו.
אופיר כץ
למען האמת אני מרגיש אשם.
היו"ר מנחם בן-ששון
לא, אתה מרגיש נחת רבה ממה שאתה עובד בו בצורה מסודרת.
אופיר כץ
כפי שאמר כבר היושב-ראש, "מנהיגות אזרחית" – ארגוני הגג היו רוצים מאוד שלא ישלמו שכר בכלל, להבדיל מהוצאות. אבל מאחר ואנו ערים לכך שהחוק קבע שהשר צריך לקבוע תקנות, אנו מבקשים לצמצם ככל האפשר את העניין הזה. אמרתי בישיבות קודמות, ואני אומר גם עכשיו מניסיוני האישי, ואני מכיר מאות עמותות, אני מכיר רק עמותה אחת שמשלמת שכר. אנחנו חוששים מאוד, יראים מן העובדה שאחרי שהתקנות האלה יפורסמו יהיה שיטפון אדיר. זה לא לטובת המגזר, בוודאי לא בימים טרופים אלה כשהמגזר הזה נתקל בבעיות כלכליות כמו כולם.


אבל מכאן אני מגיע לכמה הערות קצרות ולנוסח עצמו.


בתקנה 3(א) נאמר "החברה" – העמותה – "רשאית היא לשלם ליושב-ראש דירקטוריון, לדירקטור או לחבר ועדת ביקורת, את הגמול המפורט בתוספת השנייה". אני מבקש לכתוב: "את הגמול שלא עולה על המפורט" כדי שיוכלו לשלם פחות מזה, וזאת השאיפה.
היו"ר מנחם בן-ששון
זה מתקבל על-ידי מייד.
אופיר כץ
בתקנה 3(ד) בתקנות החברות, שמקבילה לתקנה 3(ג) בתקנות העמותות, שמגבילה ל-150% – אנחנו מציעים למחוק את התקנה הזאת כליל. בתקנה כתוב "ובלבד שמספר הישיבות אינו עולה על 150% ממספר הישיבות המפורט בתוספת השלישית". זה פֶּתַח. בעברית פשוטה, מסדירים כאן ישר 150%. אני חושב שזה טעות ולא נכון ברוח הדברים שאמרתי שצריך לצמצם את הגמול.
היו"ר מנחם בן-ששון
נשמע אם יש לנו אידך גיסא לזה.
אופיר כץ
בכל מקרה, גם אם יוחלט שזה כן חל לא מקובל עלינו שזה טעון אישור רשם ההקדשות בחברות או רשם העמותות בעמותות כי זה עניין נהלי פנימי של העמותה ואנחנו לא מוכנים שגוף חיצוני יחליט אם כן או לא. אם יוחלט אחרת למרות מה שאנו מבקשים, אנחנו בעד שהעמותה תעשה את מה שעליה לעשות.
היו"ר מנחם בן-ששון
אתה אומר: אם היא כבר חלילה החליטה, תן לה להחליט. אתה שרוצה לשים אותה תחת זכוכית מגדלת, ואומר: בעניין הזה אם היא כבר החליטה לפרוץ אז תן לה לפרוץ לבד, תן לה להבקיע. רציתי רק להבין את ההיגיון האדמיניסטרטיבי.
אופיר כץ
אני חושב שלא נכון מבחינה תאגידית שמישהו חיצוני יהיה מעורב בזה.


תקנה 4(ב), על 300,000 שקלים ליושב-ראש עמותה גדולה, בעייתית. אני מכיר יושבי-ראש רבים של עמותות קטנות מאוד – גם אני הייתי כזה, והייתי עסוק יום ולילה בענייני העמותה. אני לא רואה שום יושב-ראש של עמותה שהמחזור שלה עולה על 500 מיליון שקל שעסוק כל-כך הרבה. אני חושב שלא נכון להעמיד את העניין הזה. ציבורית זה בעיה גדולה מאוד, ומחר בבוקר יצוצו הכותרות בעיתונים. אני לא יודע גם מה זה "חלק משמעותי מזמנו". צריך להביא בחשבון שזה אומר 25,000 ש"ח בחודש. עשינו סקר, בדקנו וראינו ששכר ממוצע של מנכ"ל ב-90% מן העמותות בישראל לא עולה על 15,000 שקל, והמנכ"ל עובד יום שלם.
היו"ר מנחם בן-ששון
אתה מציע למחוק את תקנת משנה 4(ב)?
אופיר כץ
יש לי הצעה חליפית, להכפיף אותם בחזרה לדרגה 5, שזה המקסימלי, ואולי לתת להם יותר ישיבות. היום יש להם 12 ו-8, אז בואו ניתן להם עוד 50%.
גלי גרוס
אבל שים לב שזה רק היושב-ראש.
היו"ר מנחם בן-ששון
האם סיימת? יש אנשים שאומרים, כפי שהיה כאשר חוקקנו את החוק, ואני לא מאשים אותך: נעצור את זה בכל מחיר. זה נקרא פיליבאסטר. חס וחלילה אני לא חושב שכאן זה כך. אבל אני רוצה לסיים. אנחנו כבר בישיבה הרביעית.
אופיר כץ
בתקנה 6(ב) נכון מה שגברת גרוס אמרה. כתבו כאן שזה יחול על עמותה או חברה שלא משלמת גמול וכיוצא בזה. אבל זה לא רק הוצאות נסיעה. הייתי מציע לנסח את זה אחרת.
גלי גרוס
אני מסכימה אתך. בעצמי רציתי להציע תיקון כלשהו.
אופיר כץ
הייתי פותח ואומר בתקנת משנה (א): "במקרה שלא משלמים, או במקרה כזה וכזה – יחולו הדברים האלה". זה בעיה של ניסוח.


להבדיל ממה שגברת גרוס אומרת, בתקנה 10 אנחנו עומדים על כך שהמילים "ובכלל זה הוראות רשם ההקדשות או נהלים שקבע" צריכות להימחק. זה לא דין. עם כל הכבוד, מה שבתי-משפט אישרו זה שיש לו סמכות במסגרת האישור ניהול תקין לבדוק נהלים כאלה או אחרים, אבל זה לא דין, זה לא חוק.
היו"ר מנחם בן-ששון
איך היית מנסח את זה?
אופיר כץ
הייתי כותב: "מבלי לגרוע מהוראות כל דין החלות על החברה", נקודה.
היו"ר מנחם בן-ששון
ואז הסיפה נשארת.
איריס שטרק
אני רואת חשבון מלשכת רואי החשבון.


אני מברכת מאוד על מה שנעשה כאן. בנושא של ממשל תאגידי, כמי שמכירה הרבה מאוד חל"צ והרבה מאוד עמותות אני סבורה שיש בעיה קשה היום בניהול עמותות ובניהול הגופים האלה וכדאי מאוד שישולבו אנשים מקצועיים כחלק מתוך התפיסה.


אני רוצה להעיר על תקנה 3 בתקנות החברות. דיברתי עם עו"ד גלי גרוס ונדמה לי שיש הסכמה בעניין זה. לא די ברור שיש חבר ועדת ביקורת מומחה בתוך הטבלה. כלומר צריך להגדיר "חבר ועדת ביקורת מומחה" בתקנה 3 והוא זכאי לגמול גבוה יותר, ובנוסף לכך יש חבר ועדת ביקורת אחד שגם אליו אפשר לשייך את תקנה 7, שהוא החבר המיוחד.
היו"ר מנחם בן-ששון
שם יש לנו אינטרס. חידדנו את זה בכמה חוקים ב-3 השנים האחרונות, שאנשים יידעו להסתכל אל תוך החומר.
איריס שטרק
לכן יש גם אפשרות שכל חברי ועדת הביקורת יקבלו - - -.
היו"ר מנחם בן-ששון
אגב, לא אכפת לי שהם יתנדבו, אבל אם יש אפשרות להביע שאחריותם רבה יותר – כך הייתי רוצה להביע את זה.
איריס שטרק
זה ברור. ולכן מה שנוצר כאן במצב הסופי, שייתכן שנמצא חברי ועדת ביקורת שכולם מומחים אבל יהיה מומחה אחד שיוכל לקבל שכר לפי המחיר בשוק והשאר לפי שכר - - -
היו"ר מנחם בן-ששון
יש לזה הגדרות בניסוחים קואליציוניים: "מומחה שהוא מומחה לפני כולם".
איריס שטרק
זה באשר לחברות.


כפי שאמר עו"ד אופיר כץ, לא כל העמותות חייבות בניהול תקין. זה הוזכר גם על-ידי הסטודנטים. לכן אין שום סיבה להחיל חובת ניהול תקין וצריך להחיל רק הוראות כל דין. אני יותר ממסכימה עם ההערה הזאת.


אני עוברת לתקנות העמותות. אני מתנגדת מאוד לביטול של מספר גדול יותר של ישיבות.
היו"ר מנחם בן-ששון
ציפיתי שמישהו יאמר את האידך גיסא, ועוד לא גמרנו לשמוע את כל האידך גיסא.
איריס שטרק
כמי שיושבת בהנהלות של מכללות, של גופים גדולים מאוד, אני סבורה בהחלט שיש מקום וצריך לעודד את הנושא. רואים הרבה מאוד הנהלות שבכלל לא דנות על מה שהן צריכות לדון. אם אפשר היה לכתוב ספר הדרכה, לחייב אותן במה הן צריכות לדון ולהבהיר את גודל התפקיד שלהן - - -
היו"ר מנחם בן-ששון
נגיד להן גם מה עליהן להחליט?
איריס שטרק
לא. עד כאן. להיפך. אני מסכימה שיש גבול למעורבות של רשם העמותות. צריך לתת להן להתנהל. לתת את הכלים, אבל בפירוש הן לא צריכות לזה עוד הסכמה. הרי כל התקנות שמופיעות כאן באות כדי לתת את הכלים ולא להחזיר כל פעם לרשם העמותות או לרשם ההקדשות כדי לאשר.


אני מצרה על כך שאין די התייחסות ליושב-ראש פעיל. הסוגייה הזאת עולה גם בחוק החברות. המושג "סמכויות יושב-ראש פעיל" לא מוגדר. לא הייתי רוצה לעכב את התקנות האלה,
אבל היה ראוי מאוד להוסיף גם בחוק החברות, ובוודאי לגבי גופים, את ההגדרה הזאת. קחו את זה לתשומת לבכם כי הוואקום הזה לא טוב.
היו"ר מנחם בן-ששון
מכיוון שראיתי לנגד עיני כמה דוגמאות רעות כאלה ב-3 השנים האחרונות - - -
איריס שטרק
רעות לאיזה כיוון?
היו"ר מנחם בן-ששון
רעות לכיוון ההתנהלות של השתלטותו של יושב-ראש פעיל על חברות לתועלת הציבור. אני מסכים אתך שהמחוקק חייב לתת דעתו לכך בחקיקה ראשית מתוך תובנה לחיים הארגוניים הנכונים של החברות. על כך אין לי ויכוח. אבל אי אפשר עכשיו דרך התקנות לעשות את זה.
איריס שטרק
צריך להקדיש לזה מחשבה. יש לקוּנה גדולה מאוד בחוק החברות בסוגייה הזאת והיא פותחת פתח להרבה מאוד בעיות שלדעתי משפיעות לרעה פעמים רבות על התנהלות החברות, וגם בחברות ממשלתיות.


מפריע לי גם שאין כאן שום התייחסות לשווה ערך לשכר. למשל העמדת רכב ליושב-ראש – ברגע שאי אפשר לשלם שכר גם אי אפשר לגלם תיאורטית את ההטבה הזאת ונוצרת גם בעיית מס. ברגע שאתה רואה את זה תמיד כגמול ואין לך יכולת להגיד למשל: במקום להעמיד לו כל הזמן הוצאות לדברים נעמיד רכב לרשותו שישמש אותו לצורך הפעילות, ואז יש לזה השלכת מס – מכיוון שזה לא אפשרי יוצא שאתה לא יכול על-ידי שכר לתת לו את ההטבה הזאת כתלוש משכורת. זה מצריך חשיבה כי לפעמים האנשים האלה באמת לא רוצים גמול. אגב, אני סבורה שלא יהיה שיטפון. בעשייה הציבורית מי שעד היום לא עבד עם גמול גם לא יצפה, אבל אם ירצו לשים מקצוענים במקומות מסוימים צריך למצוא לזה פתרון. לכן סוגיית שכר או משכורת לגילום רק אותה הטבה, כדי להיות נקיים ולצורכי מס הכנסה, צריכה לבוא בחשבון. תודה רבה.
היו"ר מנחם בן-ששון
גברתי, את מייצגת עמותות גדולות-ענקיות. ממך אני מצפה לשמוע את האידך גיסא.
אסנת אלירם
אני מייצגת את בית-חולים הדסה. אנחנו כבר אמרנו את דברינו. אנחנו מברכים על תקנה 4 ומבקשים לא להשאיר את התקנה לגבי יושב-ראש - - -
היו"ר מנחם בן-ששון
אני לא צריך יותר מכך. גברת אלירם, אמרתם את דבריכם בתורה שבכתב.


ד"ר ירון סוקולוב, גם לך יש 3 דקות על אף שאתה מייצג מחנה גדול. אני מתנצל, אין לי מרחב של ישיבות נוספות. אגיד לך משהו אישי. אני מניח שבעוד שבועיים תמצא אותי בחלק מהפעילות של המגזר שלך, כפי שהייתי קודם. אחד החלומות שלי היה להכפיל פי שתיים את מספר המתנדבים. אני לא יודע אם נעמוד בזה. יש בארץ מיליון ומשהו מתנדבים. חשבתי שיש דרך לעשות את זה. ואז לקחתי את הנתונים ממרכז המחקר של אוניברסיטת בן-גוריון, איך אפשר להעצים אתכם. יש מקומות שצריך את הניהול בשכר בטכניקות שהוא מותר, ולגבי הטכניקות שהוא אסור תיכף נשמע את הבקשות של חברינו הסטודנטים. אבל אני מאוד רוצה לתת לך אפשרות להביע את הדברים וזה יהיה לפרוטוקול. אגב, החומר שקיבלנו מכם חלקו רענן ולא רק חזרה על דברים שאמרתם כבר.
ירון סוקולוב
אם זה לפרוטוקול אז אתייחס לעניין העקרוני, שאנו מתנגדים למתן גמול.
היו"ר מנחם בן-ששון
זאת טענתך העקרונית והמקצועית. אגיד לך מה היתרון שלכם. איש לא מטיל ספק בכך שעו"ד כץ הוא המקצוען שבאנשי המשפט שעוסק בעמותות; איש לא יתווכח על מקצועיותה של עו"ד שטרק; איש לא יתווכח על מקצועיותה של עו"ד אלירם. אבל אתה בא עם מקצוע ספציפי, והלוואי והיו לנו עוד כאלה. ד"ר סוקולוב, אני לא יכול לתת לך במה טובה יותר מזו.
ירון סוקולוב
אני מחזק את הטיעון שלנו גם ב-benchmark שעשינו, שבארצות-הברית הגדולה לא רק לא מתגמלים את חברי הוועד המנהל, אלא כחלק מן האמנה הלא כתובה חבר ועד מנהל עוד מביא כסף כדי להיות חבר בוועד המנהל. בהרבה דברים אנחנו מחקים את האמריקאים, גם בדברים הטובים, לא רק ברעים. זה גם המלצה של רשויות המס לפי המסמך שהראיתי לכם וגם של ארגון הגג. הממצאים מראים שתשלום גמול לא שינה את מידת הפעילות של חברי ההנהלה, לא הפך אותם לאחראים יותר ופעילים יותר וכדומה. גם לא אומתה ההשערה כי תשלום גמול סייע לגיוס חברי הנהלה טובים ומקצועיים יותר. אני מבין שאנחנו בסד שחייבים לקבל מפני שהחוק מחייב.
היו"ר מנחם בן-ששון
אנחנו לא חייבים שום דבר. אני יכול לא להצביע על התקנות, כפי שביקשתם ממני, לא לאשר אותן ולהישאר תקוע באוויר. הסטודנטים לא ייהנו מזה. זה משפט שלמה – גם לי וגם לו לא יהיה. אבל מבחינת העניין הוועדה סוברנית. ההשתתפות של חברי הוועדה בישיבה "מאסיבית", אבל כפי שהיתה גם בדיונים הקודמים.
ירון סוקולוב
מה שצורם בעיקר זה עניין הגמול, ובעיקר הגמול לעמותות שהן חריגות, שאפשר לספור אותן על כף יד אחת. אני מכבד אותן, אבל כל עוד לא נקבע סיווג של ארגונים במגזר השלישי לא נכון להיענות לאחוז קטן מן העמותות ועל-ידי כך לפגוע ברוב העמותות מבחינת השם שייצא למגזר השלישי.


הצעתי גם פתרון. הצעתי שנוסיף תקנה שתאפשר פנייה לשר במקרים חריגים, לפנות ולנמק והשר יקבל החלטה. זה יפתור את הבעיה גם של העמותות הגדולות שיגישו את הבקשה וינמקו. השר יהיה מוסמך במסגרת התקנות לאפשר תשלום גמול נרחב, אבל לא יופיע דבר צורם בכתובים ובתקנות. זאת תהיה הכותרת מחר בעיתון: לא הנושא של הגמול לעמותה קטנה אלא 300,000 שקל בעמותה גדולה, ואינני יודע אם זה לא יעלה על 300,000 שקל כי אם מישהו לא מקבל את זה בתלוש משכורת - - -
אופיר כץ
דובר על 150%.
ירון סוקולוב
אז יצטרכו לשלם יותר ויהיו הוצאות עודפות וצריך לגלם את המע"מ.
אופיר כץ
לא הוצאות עודפות, אבל יש להוסיף עוד 15.5% מע"מ.
ירון סוקולוב
זה סכום נוסף שמצטבר לזה. אם נוסיף תקנה שתאפשר לפנות לשר זה יפתור גם את הבעיה של אגודות הסטודנטים, שיוכלו לפנות ולנמק. אני חושב שאף אחד מאתנו לא יכול היום להבין את הפגיעה במהות אגודת סטודנטים ולקבל החלטה בלחץ הזמן שבו אנו נמצאים. אז לפחות תהיה אפשרות לפנות לשר, לנמק, ואז זה לא יחול על כל המגזר או על גורמים אחרים. תודה.
היו"ר מנחם בן-ששון
בבקשה. איגוד המבקרים.
מרדכי שנבל
אני רוצה לחזור על עמדה שאמרנו בישיבה הקודמת, לא בדיוק לתוכן התקנות, אלא לסעיפים שמקנים לשר המשפטים לקבוע בתקנות שיעור הוצאות מרבי שרשאיות חברות לתועלת הציבור או עמותות להוציא לצורכי ניהולן. אמרנו שהדבר הזה צריך ללכת ביחד. בישיבה הקודמת אמרנו שהתקנות שלפנינו הן רק חלק קטן מכל המרחב שצריך להרחיב אליו. התוצאה היא שעבר זמן והחלק השני לא הגיע לאישור הוועדה.
היו"ר מנחם בן-ששון
אתם ממליצים לנהוג כמשפט שלמה – לא לאשר את זה כי בינתיים החלק השני טרם הגיע לאישור?
מרדכי שנבל
לא כך אמרתי. אבל החלק השני חסר.
גיא הדר
צהרים טובים, אני המבקר של אגודת הסטודנטים באוניברסיטת תל-אביב.
היו"ר מנחם בן-ששון
הבעיה קיימת רק בתל-אביב או בכל אגודות הסטודנטים?
גיל גולדנברג
אנחנו מייצגים את אגודות הסטודנטים בכל הארץ.
גיא הדר
ההתייחסות שלי היא רק לסעיף 34א. אני לא מתייחס כרגע לסעיף 65. אני רוצה להזכיר שהמחוקק הראשי קבע בסעיף 34א: 1) אפשר לקבוע תקנות לעניין שכר או גמול; 2) ניתן לקבוע תקנות שמתייחסות לסוגי עמותות. אנו רואים התעלמות מוחלטת מן האפשרויות הללו למרות הפניות הרבות שלנו בשנה האחרונה.


במכתב התשובה של משרד המשפטים בנובמבר לא הצלחנו לקבל התייחסות עניינית לשאלה מדוע אין נכונות לחרוג משיטת הסרגל, כפי שהגדיר את זה ד"ר ניסן לימור, ולהבחין בין סוגים שונים של עמותות, ויש סוגים שונים של עמותות, לא כולן מקשה אחת והמציאות מוכיחה את זה. עמותות מסוג של 'תאגיד לחבריו', גם אם הן מיעוט מקרב העמותות, קיימות. זה לא רק אגודות סטודנטים.


כאשר יש עמותות שעיקר או רוב או כל הפעילות שלהן ומטרתן לפעול לטובת רווחתם של חברי העמותה בלבד, עמותות שאינן ממומנות מכספי המדינה, לא הצלחנו להבין מדוע במצב כזה נדרשת עדיין רגולציה כל-כך כבדה וכל-כך מכבידה. למה אי אפשר לתת לעמותות מן הסוג הזה אוטונומיה רחבה יותר להסדיר את ענייניהן בתקנונים שלהן?


כמי שיש לו ניסיון של 11 שנים בעבודה עם אגודת סטודנטים אני מכיר את העבודה היום-יומית. לצפות שיושבי-ראש אגודות הסטודנטים יהפכו ממנהיגי סטודנטים נבחרי ציבור לעובדים בשכר שיקבלו הנחיות מתי להיפגש עם רקטור האוניברסיטה, מתי לפתוח בשביתה מול ועד עמותה של 2-3 אנשים – זה פשוט לא יקרה. צריך להביא את זה בחשבון.


כפי שאמרתי, אנחנו לא מבקשים כאן פתרון שהמחוקק הראשי לא איפשר לקבל אותו. יש פתרון שהמחוקק הראשי איפשר לעבוד על-פיו ולאורך כל הדרך אין התייחסות של משרד המשפטים לאפשרות הזאת.
היו"ר מנחם בן-ששון
עו"ד גרוס, תוסיפי לשאלה שלו את השאלה שמתבקשת מהתשובה שעניתם. נניח שאי אפשר לעשות את הסיווג דרך הסעיף ההוא. מדוע לא נחלצתם לעזרתם בסעיף 65? אני יודע שזה גוף "לא" גדול, יש בו "רק" 160,000 אנשים ...
גיל גולדנברג
250,000 אנשים.
אופיר כץ
יש גם מכללות לא מתוקצבות, שכחת.
היו"ר מנחם בן-ששון
אני מעדכן את המספר. מדובר על גוף "אינטימי" שמונה רבע מיליון אנשים, שחלק מסוד פעילותו הוא העוצמה שלו מול הממסד האוניברסיטאי – ואני אומר את זה דווקא כאיש ממסד לשעבר של האוניברסיטה – וזה חשיבותו וחיוניותו של גוף כזה. אגב, זה גם חשיבותו לעתיד הדמוקרטיה – שם רוצים את הערנות. אם הם יהיו ערניים יהיו לנו יותר מצביעים, יהיו לנו יותר אנשים ביקורתיים. מאין תצמח המנהיגות, מאתנו הזקנים? זה המקום שבו עלינו לקמט את המצח ולהגיד: קיבלנו את סעיף 65, נוציא אותם במקרה הזה על האוטוסטרדה. זאת שאלה ערכית, לא פרוצדורלית.


יש לך עכשיו לא מעט שאלות לענות עליהן. נראה אם תצליחי.
גלי גרוס
ברשותכם, אתחיל מהסוף לפני שנצלול לתוך התקנות, ואז גם אפשר יהיה להשיב לפי סדר התקנות ולאו דווקא לפי סדר השאלות.
היו"ר מנחם בן-ששון
מאחר ושמנו לב שהשאלות בעלות אופי דומה, נוכל לחזור אליהן בפינג-פונג. כתוצאה מכך שרוב האנשים עמדו בזמן שהוקצב להם נוכל למצות את הדיון ולהגיע למסקנות. בבקשה.
גלי גרוס
בהקשר של אגודות הסטודנטים – קודם כול אני רוצה להבהיר את העמדה המשפטית. סעיף 34א אכן מסמיך לקבוע הוראות לעניין שכר או גמול ותנאי כהונה וגם מגבלות על שכר, גמול או תנאי כהונה. סעיף 26א לחוק העמותות מאפשר לאספה הכללית לקבוע שכר לחברי ועד בכפוף להוראות סעיף 34א. השאלה היא שכר עבור מה. בהקשר הזה יש לנו את סעיף 33(א)(2) לחוק העמותות, שקובע שאסור לחבר ועד לקבל שכר עבור שירותים, למעט בתפקידו כחבר ועד.

קודם כול לשיטתנו – ולכן הפנינו לסעיף 65, אם בכלל, כסמכות אפשרית – הפעולות שאתם מבקשים לקבל עליהן שכר הן לא פעולות של חברי ועד. חבר ועד תפקידו מתמצה בוועד כאורגן ולא בסמכויות בודדות של ניהול, שלכל אחד יש את האחריות שלו, מדור כזה, מדור אחר, פעילויות מסוימות שמיוחדות לכל אחד מבעלי התפקידים. הסמכות של הוועד – וכתבנו על כך בהרחבה – היא לא ניהול שוטף. הוא לא המנכ"ל ולא ההנהלה ולא על כך מקבל שכר. הוא יכול לבצע גם תפקידים של הנהלה, אבל זה לא תפקיד שעליו הוא רשאי לקבל שכר לפי סעיף 33(א)(2).
היו"ר מנחם בן-ששון
את זה אמרתם גם בבג"ץ בזמנו, כאשר החלטתם בסוף יחד לא להגיש אותו.
גלי גרוס
לא נכון שהוחלט לא להגיש. העתירה נדחתה.
גיא הדר
זה נעשה בהסכמה.
גלי גרוס
תנו לי להשלים את המשפט. הטענות שלהם אכן היו אלה. העתירה נדחתה. רשם העמותות הצהיר שכרגע בסדרי העדיפויות שלו הוא לא מתכוון לנקוט בסמכויות אקטיביות. זה לא שנתקבלה העמדה שזה לפי החוק, להיפך. העמדה של רשם העמותות לאורך כל הדרך היתה שזה לא לפי החוק, זה לא יכול להיות לפי החוק, ולכן עד היום הם לא מקבלים אישור ניהול תקין. כלומר הם לא קיבלו את מבוקשם בבית-המשפט. בית-המשפט לא קיבל את העמדה שלהם לפי החוק ו/או שהם צריכים לקבל אישור ניהול תקין.


מבחינתנו הם מבקשים שכר עבור דברים שהם ניהול שוטף, שהם לא מתפקידו של חבר ועד. לכן גם אילו רציתי לא הייתי רשאית לתת להם שכר בעניינים האלה לפי סעיף 34א. לכן אמרנו שאז הבחינה עוברת לסעיף 65.
היו"ר מנחם בן-ששון
תרשי לי להפריע לך לרגע. אני רוצה לעזור לך. הייתי משתמש ברטוריקה שלי להגיד שבדיוק העצמאות שלו זה מה שרוצים. הרי רוצים שהוא יהיה חבר ועד, לא בעל עשיית הפעלה אלא כמו בדירקטוריון. מכאן אני לוקח את הגזִירה ומבחינת עולם הערכים שלי שם אני רוצה לראות את זה.
גלי גרוס
זאת התשובה שלי בהקשר של סעיף 65. קודם כול, מבחינת הדין היבש אני לא רשאית לפי סעיף 34א לתת להם שכר עבור פעולות שהן לא מתפקידיו של חבר ועד.
היו"ר מנחם בן-ששון
כלומר זה לא סעיף 34א אלא צירוף של סעיף 33 וסעיף 26א.
גלי גרוס
אם מדובר על שכר גבוה יותר שהוא לא רק גמול ישיבה, עבור פעולות של חבר ועד, וזה לא מה שמבוקש כאן, וזה לא היה פותר לכם את הבעיה, אנחנו לא אומרים שאסור לתת לשכר אלא מגבילים את השכר לגמול ישיבה או לגמול שנתי במגבלות שקבועות בתקנות. זה מבחינתנו השכר הראוי והסביר שמותר לשלם לחבר ועד בעמותה בעבור מה שהוא תפקידיו של חבר ועד בעמותה. בשבוע האחרון זה קיבל חיזוק בפסק-דין של השופטת אלשייך, שקבעה כי "הנהלים שקובע רשם העמותות הם אמת מידה אובייקטיבית לשכר ראוי וסביר של חברי ועד" – זה ציטוט
מפסק-הדין. שם העמותה חרגה ופעלה בניגוד לדין והיתה בהליכי פירוק. מחקו ודרשו החזר מחברי הוועד על כל מה שהם שילמו מעבר לגמול הישיבות ולְמה שבית-המשפט קיבל שהוא שכר ראוי וסביר עבור תפקיד כחבר ועד. זה בהקשר של סעיף 34א. נכון שסעיף 34א מאפשר לקבוע הוראות לעניין סוגי עמותות, אבל רק בתוך מה שרשאים לקבוע בסעיף 34א ולא שכר לסוגי עמותות עבור דברים שהם לא בגדר סעיף 34א.


עכשיו אנחנו עוברים לסעיף 65. בהחלטת ממשלה הוקמה ועדה שאמורה לבחון סיווגים של עמותות ולבחון האם הוראות מסוימות מתאימות לאחרות והאם נדרשים תיקוני חקיקה. תמיד אפשר יהיה גם לקבוע הוראות במסגרת סעיף 65.
גיל גולדנברג
יש כוונה לעשות את זה?
גלי גרוס
יש כוונה שוועדת הסיווג תעשה את עבודתה.
היו"ר מנחם בן-ששון
קיבלתי מכתב על זה.
גלי גרוס
אבל על פני הדברים, בהקשר של אגודת הסטודנטים אני סבורה דווקא שהם לא המקרה לסיווג לפי סעיף 65, ואני יכולה להסביר מדוע.
היו"ר מנחם בן-ששון
אני מוכן לסנגר עליהם בעניין הזה.
גלי גרוס
אסביר איך אני רואה את הדברים. יש את המונח – והוא ייבחן בהחלט במסגרת ועדת הסיווג – 'עמותות לטובת חבריהן'. הרציונל הוא שזה לא לטובת איזו מטרה ציבורית, ציבור נהנים בלתי מסוים, אלא קבוצת חברים שמסוגלים לדאוג לעצמם, כמו בעלי מניות, לצורך העניין, בחברה עסקית. זה האינטרס שלהם, הם דואגים לעצמם, והם כבר יכולים לעשות את הפיקוח הנדרש. מה פתאום המדינה מתערבת להם וקובעת להם כללים ומגבילה אותם?


אגודות הסטודנטים למיניהן הן לא המקרה המובהק של 'עמותה לטובת חבריה' כי מדובר כאן בעשרות אלפי חברים. בהקשר הזה זה דומה הרבה יותר לחברה ציבורית מאשר לחברה פרטית. הפיזור הגדול והכמות הגדולה גם של המטלות וגם של המורכבות וגם של התקציבים שמקבלים מהאוניברסיטאות ושל היקף החברים לא מאפשרת באמת לחברים את אותו פיקוח צמוד שנוכל לומר "הם מסוגלים לדאוג לעצמם, הם מסוגלים לפקח בעצמם ולכן אנחנו לא צריכים לדאוג להם".


מעבר לזה, דווקא לאור התפקיד המאוד-מאוד חשוב שלהם, בעינינו המבנה הנכון – נכון שהוא לא מחויב לפי חוק העמותות – והוא גם מוגדר במפורש בחוק החברות שהוא חוק הרבה יותר מודרני, המבנה הנכון הוא של ועד, הנהלה ואספה כללית. אלה המוסדות ההיררכיים. לכל אחד יש את הסמכויות שלו ויש פיקוח ובקרה של כל גוף על האחרים. אמרנו גם בתשובתנו שאם הם רוצים להיבחר כהנהלה וגם כוועד אין לנו בעיה. אבל דווקא בגוף מן הסוג הזה, שהסטודנטים לא מסוגלים ולא מעוניינים לפקח ביום-יום על מה שהם עושים, יש לנו איזשהו גוף שהוא ועד, שאפשר גם להגדיר את הסמכויות שלו בצורה המתבקשת כדי שהם לא יפריעו להנהלה, אם זה מה שהוועד הנוכחי יבחר להיות, שמיועד לבצע את כל התפקידים הציבוריים והמאוד-מאוד חשובים שלהם, אבל בכל זאת יהיה איזשהו פיקוח על התקציבים ועל הכספים שהם מבזבזים.
אגודת הסטודנטים בתל-אביב היא אולי דוגמה מצוינת, אבל היא יכולה מחר להיות דוגמה טובה פחות, ויש אגודות אחרות שמתנהלות טוב פחות. המודל הזה הוא מודל נכון יותר להתנהלות של גוף, כאשר יש פיקוח ובקרה הדדיים.
היו"ר מנחם בן-ששון
מי נקרא להופיע בפני הוועדה הממשלתית הזאת? אני לא דורש לעצמי בתור פרופסור להיסטוריה אפשרות להופיע שם, אבל ברור שהסטודנטים חייבים להופיע במלוא תשומת הלב. צריך להיות ברור שיש לנו אינטרס ציבורי לשמוע אותם לעומק.


את הטיעון שלך אפשר לומר הפוך. אולי לא במאה אחוז כי אני לא מוכשר כמוך. אני יכול לטעון את הטענה שהחיוניות של הארגונים הלא מחייבת אותי דרך סעיף 65 למצוא דרך ולמצוא פתרון שמפקח. הרי יש להם ועדות ביקורת. אני מכיר קצת את ארגון הסטודנטים שנמצא לא רחוק מכאן. בהחלט הייתי רואה אותם לנגד עיני מגיעים לישיבה, שתיים, שלוש של הוועדה הממשלתית. זה לא משום שלא נתתי להם את הבמה כאן, אבל זה לא מספיק. מסתבר שקצרה ידי, פרט ליכולת לנהוג כמשפט שלמה ולהגיד שלא אצביע כדי שכולם ייתקעו ויהיה ברור שאי אפשר להתקדם.
גלי גרוס
על פני הדברים, מבחינתי הם לא הדוגמה המובהקת של 'עמותה לטובת חברים', ודווקא המבנה שלהם והמורכבות של התהליכים - - -
היו"ר מנחם בן-ששון
אמרת את דברייך. אני אמרתי את דבריי לגבי בקשתי מהממשלה.
גלי גרוס
נעבור להערות האחרות.


לגבי ההערה שלא צריך לשלם גמול ושהפעילויות צריכות להיות התנדבותיות – אני מעריכה מאוד את הדברים שנאמרים אבל כפי שגם עו"ד כץ הזכיר, אלה תקנות ששר המשפטים חייב לקבוע והוא חייב להתייחס בהן לכל הגופים. שר המשפטים לא יכול להגיד שלעולם אסור לדירקטור או לחבר ועד לקבל את הגמול שאנחנו מתירים לו בתקנות, במגבלות שאנו מתירים לו בתקנות, עבור ההשקעה מזמנו. ההתנדבות בוודאי ברוכה ויש כאן כמובן סמכות שברשות, ועמותה יכולה לקבוע ושלא לקבוע. אבל בתקנות ששר המשפטים מחויב לקבוע הוא לא יכול להגיד שאסור לתת שכר. גם מכיוון שזה לא כך בכל הגופים, וגם מכיוון שזה הוראה שלדעתי אנחנו לא יכולים לקבוע.
היו"ר מנחם בן-ששון
בשולי הדברים האלה אוסיף גם, ד"ר סוקולוב אמר: תשלחו את כולם כל פעם מחדש לשר המשפטים שייתן הנחיה אד הוק. זה ממשל לא תקין, אבל אם אנחנו רוצים לכלות את זמנו של שר המשפטים הבא בכך, בבקשה.
גלי גרוס
אתייחס לזה כאשר נגיע לתקנה 4(ב).


שכחתי לציין שמעבר לתיקונים שציינת גם שוּנה המבנה של התקנות, אבל זה רק ברמת המבנה ולא ברמת הנוסח, כדי לעשות סדר – סעיפים של גמול, גמול ישיבה, גמול שנתי, החזר הוצאות בישיבה והחזר הוצאות אחר, כלומר יש כאן איזשהו מדרג. ובסופו של דבר יש כאן גם כמה תיקונים קלים שאציין עכשיו, גם שלא נבעו מההערות כאן אלא מקריאה מחודשת עם עו"ד עידו עשת ומהערות אחרות, של עו"ד תמר הקר וגורמים אחרים, וגם סעיף שאנחנו אף פעם לא
מצליחים להגיע אליו כי הוא תמיד בשולי הדברים, סעיף התחולה, וחשוב לי בכל זאת שבפני הוועדה תהיה תמונה מלאה לגבי הכול.


לגבי תקנה 3(א) – זאת טענה שנשמעו לגביה שתי הערות. הערה אחת של עו"ד כץ, ש"רשאית היא לשלם ליושב-ראש דירקטוריון, לדירקטור או לחבר ועדת ביקורת, גמול שלא יעלה על הגמול המפורט בתוספת השנייה". זה מקובל עלינו לחלוטין.


כל מה שאני אומרת כאן לגבי תיקונים בתקנות החברות, במקביל יש גם תיקונים בתקנות העמותות.


הערה נוספת שנאמרה בהקשר הזה היתה של רואת החשבון איריס שטרק, גם בדיון וגם לפני הדיון, שיהיה ברור שכאשר משלמים לחבר ועדת הביקורת אפשר גם לשלם לו, כפי שמפורט בתוספת השנייה, שכר כמומחה. גם זה מקובל עלינו לחלוטין. לא מדובר כאן על השכר המקובל של תקנה 7, שאותו אפשר לשלם רק לחבר אחד, אלא לשכר גבוה קצת יותר כגמול ישיבה. לכן אנחנו מציעים לפני המילים "גמול שלא יעלה על ..." להוסיף: "לחבר ועדת ביקורת ולחבר ועדת ביקורת מומחה".


לגבי תקנה 3(ד), באשר ל-150% – אלה תקנות ששר המשפטים נדרש לקבוע. הוא לא רוצה לפגוע בגופים, לא רוצה לפגוע בפעילות שלהם, ומצד שני הוא רוצה ליצור איזה סרגל שכולם פועלים לפיו, וככל הניתן במסגרת תקנות, ולא תמיד זה אפשרי לחלוטין במסגרת תקנות. פנייה לשר המשפטים לא אגב התקנות או כן אגב התקנות לגבי מקרה פרטני היא לא דבר שנעשה בתקנות. אבל עדיין ככל הניתן אנחנו מנסים בתקנות האלה להקנות גמישות למקרים חריגים שאנו יכולים לחשוב עליהם היום ולנסות איכשהו ללכת בין הטיפות, כאשר מצד אחד הסרגל נוקשה כי הוא חקיקה, אמנם חקיקת משנה.
היו"ר מנחם בן-ששון
לכן שלחת אותם לרשם העמותות כדי שיבלו שם.
גלי גרוס
הוצע כאן למחוק את תקנת משנה 3(ד). אפשר למחוק אותה, אבל סברנו שכן חשוב לאפשר את אותם מקרים חריגים שבהם יהיו 150%. אני חייבת לציין שמספר הישיבות שנקבע כאן בתוספת לעומת הטיוטות הראשונות שהיו לנו לפני הישיבות עם המגזר השלישי, צומצם בהרבה. בחוק החברות הממשלתיות למשל מספר הישיבות בתקנות הוא עד 60 ישיבות, הרבה יותר גדול לגבי חברות בדרגות גבוהות. כאן אמרנו: אחת לחודש נשמע לנו באמת ממש לגיטימי, ולא יותר מזה. אבל יכולים להיות מקרים חריגים, שעמותה בדיוק עושה איזה פרויקט גדול מאוד, או נמצאת באיזה תהליך. מדובר באמת במקרים שהם החריגים שבחריגים. לכן מצד אחד כן רצינו לאפשר את זה, ומצד שני כן רצינו את הפנייה לרשם ההקדשות.


אני רוצה להדגיש, אנחנו מסכימים לחלוטין ונזהרים מאוד לאורך כל הדרך, שלרשם העמותות או רשם ההקדשות לא יהיו סמכויות התערבות בניהול השוטף של חיי העמותה, אלא רק סמכות פיקוח מלמעלה. בהקשר הזה רצינו שהם יראו לרשם ההקדשות שבאמת מדובר באותו חריג, שאנחנו לא בהכרח יודעים היום לכמת אותו ולהגדיר אותו, בגלל שמדובר בחריג שבחריג, גם לשיטת עו"ד כץ שחושב שבכלל היה צריך לוותר על זה כדי שזה לא יהיה הנוהג.
אופיר כץ
לשיטתי לרשם אין מעמד בעניין הזה.
היו"ר מנחם בן-ששון
יש לו תפיסה עקרונית שזהה לשלך מבחינת מקומו, ותפיסה שנייה שהיא עקרונית לגבי מהות ההתנדבות, שהיא עקרונית לצד השני. האדם יכול להגיד: אני אוהב גבינה ואני גם אוהב את אמא.
גלי גרוס
החשש הנוסף שעו"ד כץ ציין היה התיישרות לכיוון הזה.
היו"ר מנחם בן-ששון
אלה שני דינים שונים שנובעים מתפיסת עולם. אני לא צריך לבאר אותו. הוא לא אמר מהי תשתיתו האידיאולוגית, אבל לפי דעתי זה נובע משם.
גלי גרוס
אני מבינה לחלוטין. ניסינו כאן ליצור בכל זאת דבר שמצד אחד יבטא את החריגוּת, שיהיה איזה גורם חיצוני שיראה שזה חריגוּת.
היו"ר מנחם בן-ששון
להפחיד אותם.
גלי גרוס
שזה לא יהיה התיישרות לפי הנוהג, ומצד שני לאפשר את זה.


לעניין תקנה 4(ב) – קבענו אותה לאחר מחשבה רבה. מדובר במקרים ספורים מאוד ובמחזור גדול מאוד.
היו"ר מנחם בן-ששון
אתם יכולים למחוק אותה.
גלי גרוס
אני רוצה להסביר את האידך גיסא.
היו"ר מנחם בן-ששון
אני רוצה לשמוע את האידך גיסא לפני שאני מוחק את זה.
גלי גרוס
התקנות האלה קובעות סרגל, אך גם לא רוצות לפגוע בגופים שגם לדעתו של ד"ר סוקולוב לא מופרך שבהם ייקבע אולי שכר כזה. לכן הוא הציע את החלופה של פנייה לשר המשפטים, וגם צוין שמדובר במקרים שאפשר לספור אותם על כף יד אחת.


בתקנות האלה בסעיף 34א, כפי שנאמר כאן קודם, יש לנו סמכות לקבוע הפרשה לסוגי עמותות. אנו סבורים שסוג עמותה כזה, שהוא מאוד-מאוד חריג ומאוד-מאוד נדיר, אפשר לתת בו שכר מהסוג הזה. מהותית אני אפילו לא בטוחה שיש כאן מחלוקת. המחלוקת היא בעיקר על הנִרְאוּת הציבורית, ואני מכבדת את זה מאוד, אבל ליצור מנגנון של פנייה פרטנית לשר - - -
אופיר כץ
זה לא נכון גם לגופו של עניין.
היו"ר מנחם בן-ששון
כמה חברות כאלה יש? קודם לא רציתי לשלוח כל אחד לשר המשפטים, אבל בשביל 5 חברות – לא אכפת לי לשלוח אותן לשר המשפטים.
גלי גרוס
אני לא יודעת אם מדובר בחמש. הוא אמר "ניתן לספור אותן על אצבעות כף יד אחת".
היו"ר מנחם בן-ששון
אני לא יודע כמה אצבעות יש על כף יד אחת. לנורמלים יש 5 אצבעות.
אופיר כץ
חלקן הגדול לא מקבלות כסף בכלל. זה מעוות בצורה דרמטית את העניין.
גלי גרוס
אבל יש חברות שאנו יודעים עליהן כבר היום, והן מצוינות כאן בצורה חריגה. הפנייה לשר המשפטים – זה לא דבר ששר המשפטים יכול להסמיך את עצמו בתקנות, שהכנסת הסמיכה אותו לקבוע שיפנו אליו במקרים פרטניים. זה לא דבר שניתן לעשות במסגרת ההסמכות של תקנות, ואני רואה שעו"ד עידו עשת מהנהן בראשו.
היו"ר מנחם בן-ששון
אם לא אאשר את זה במילא תצטרכו להגיע אליו. קחי את זה לסעיף 65. זה יהיה החריג. במקרה כזה לא אצטרך להיכנס לבעיה.
גלי גרוס
אבל זה הנוסח שאנחנו מציעים בתקופת הביניים, עד שיהיה נוסח לתקנות בהתאם לסעיף 65 ואישור של ועדת החוקה, חוק ומשפט לתקנות הללו בהתאם לסעיף 65.
היו"ר מנחם בן-ששון
הם אנשים שיכולים אולי לדחוף אתכם טוב יותר ממני.
אופיר כץ
תני להם מספר כפול של ישיבות.
איריס שטרק
למה אתם לא סומכים על גוף שמנהל 500 מיליון שקל? רבותי, הנטל הבירוקרטי בלתי אפשרי, החיכוך עם רשם העמותות שיש לו תקציב כוח-אדם קטן מאוד.
היו"ר מנחם בן-ששון
אני מכיר גופים שיש להם מחזור של 1.5 מיליארד שקל. מי שמנהל אותם מקבל שכר של 300,000 שקל בשנה, זה המנכ"ל, וראש חבר הנאמנים בא פעם בחודש או פעם בחודשיים ואז או שהוא מגיע בטרמפים או באוטובוס.
איריס שטרק
כך הוא אמור לפקח על יישום המדיניות, בפעם בחודשיים שהוא מגיע?
היו"ר מנחם בן-ששון
אני שומע בינתיים.
גלי גרוס
לגבי ההצעה של עו"ד כץ על הגדלת מספר הישיבות – היא לא תסייע במקרה הזה כי מדובר ביושב-ראש הדירקטוריון ולכן במילא השכר שלו לא תלוי-ישיבות בהיבטים האלה. שוכנענו במשרד המשפטים שיש מקום להחרגה המיוחדת הזאת לגבי הגופים האלה, והיא כן במסגרת הסמכות של סעיף 34א לקבוע הוראות מיוחדות.
היו"ר מנחם בן-ששון
אתפשר אתכם על אישור מיוחד של השר.
גלי גרוס
אני לא יכולה לקבוע שיידרש אישור מיוחד של השר במקרים פרטניים.
היו"ר מנחם בן-ששון
אז כנראה אצטרך לוותר על הסעיף הזה.
גלי גרוס
חבל לפגוע בגופים ראויים ונכונים שיש להם מקרים מיוחדים.
היו"ר מנחם בן-ששון
קראתי מה שכתבה ההסתדרות המדיצינית הדסה. אפילו בגלל זה שאלתי אם יש לי ניגוד עניינים כי פעם היה לי קשר ישיר מאוד אליהם כאשר הייתי מעורב בהוראה איתם ביחד, ואמרו לי שלא. אני לא רוצה לפגוע בהם, אבל תציעי לי מנגנון. המנגנון של סעיף 65 הוא מנגנון סביר. אם סעיף 65 לא טוב כאן, אני מוכן לכתוב במפורש: "על אף האמור בתקנת משנה (א), עמותה שהמחזור שלה עולה על 500 מיליון שקלים חדשים, רשאית לשלם ליושב-ראש הוועד סכום מיוחד שאישרה אותו .... בתיאום עם שר המשפטים". 5 – 11. הגעת ל-11, בבקשה. אין לי שום בעיה. יש איש אחד שיאשר את זה – היועץ המשפטי לממשלה.
איריס שטרק
מה יהיו הקריטריונים?
היו"ר מנחם בן-ששון
מה עושה משרד האוצר? מפרסם אחת לשנה שמות של אנשים במגזר הציבורי שמשכורתם חריגה. זה קרה לפני שבוע וזכה לכותרות. מדובר על פועלים בנמל אשדוד ואנשים שנמצאים בפקידות בכירה. יש לזה ערך תקשורתי, לא ערך תפעולי. חברה שיש לה מחזור של 500 מיליון שקל יכולה להרשות לעצמה אולי לשלם שכר של 300,000 שקל. אני רוצה שמישהו יישא באחריות. אני לא רוצה לפתוח פתח שהמשא ומתן מתחיל מ-300,000 שקל. זאת התשובה. יש נִרְאוּת ציבורית. זה כספי ציבור. בכנסת הטענה נשמעה כמה פעמים, ויש הצעת חוק שעברה כבר קריאה ראשונה בעניין זה, שקובעת שיש הגבלה לאדם שנושא משרה בזירה הציבורית. יש מגבלה,
אבל זה לא צריך להיות יותר משופט עליון. הצעת החוק הזאת עברה בקריאה טרומית או בקריאה ראשונה. הכנסת אומרת: אני לא רוצה שמנהל נמל אשדוד למשל יקבל שכר כזה.
איריס שטרק
זה לא המנהל אלא רק האנשים שכפופים להסכמים קיבוציים. המנהלים לא מקבלים סכומים כאלה. בתור מי שהיתה יושב-ראש הדירקטוריון של נמל אשדוד, השכר שלי עמד במקום ה-250. אל תקנאו בי.
היו"ר מנחם בן-ששון
אבל לא ניהלת את הנמל, לא היית המנכ"ל.
איריס שטרק
מנהל הנמל גם הוא מועסק בחוזה אישי. בעלי השכר הגבוה הם רק אלה שבוועדים.
היו"ר מנחם בן-ששון
על כך הם דיברו.
איריס שטרק
אתה צודק. במקרה שלי היו כמה סטיות.
היו"ר מנחם בן-ששון
לפעמים אני צודק. תאמינו לי, אנחנו חיים בציבור שיודע כמה תודה הוא חב לעמותות. אתם אומרים: לא כתוב שהם צריכים לתת לו. הם יכולים להגיד שהם לא נותנים לו גרוש. בסדר, רק שיידעו קודם לקחת אותו לרשם העמותות, ואני אמחק לך את זה.
גלי גרוס
אני יכולה לקחת אותו גם פה.
היו"ר מנחם בן-ששון
אני לא רוצה שיילך לרשם. אני מבין שזה חברה גדולה, שהמחזור שלה עולה על 500 מיליון שקל. אם נכפיל את זה ב-4 זה כמעט יהיה תקציבו של משרד המשפטים. במקום שאקח אותו לרשם, אקח אותו אל השר. שר המשפטים יאשר. אם אתם רוצים, אני מוכן שזה יהיה למנכ"ל משרד המשפטים. תגידו לי מי האישיות שנראית לכם. אני לא אומר שלא תתנו לו, אבל אני לא רוצה לנקוב במספר. ברגע שנקבתי במספר – צדק בעניין הזה ד"ר סוקולוב.
איריס שטרק
מה שר המשפטים יאשר?
היו"ר מנחם בן-ששון
הוא יאשר לו 500,000 שקל, כמה שירצה, ואחרי כן ייתן על זה דין וחשבון בפניי: "באישור ועדת החוקה, חוק ומשפט" אם אתם רוצים.
גלי גרוס
שר המשפטים הוא לא הגוף המתאים. חשבתי שאפשר לאפשר את זה, אבל אם בכלל יהיה אולי רשם ההקדשות ולא שר המשפטים, למרות שלא רצינו לתת לו סמכות אישור פרטנית.
היו"ר מנחם בן-ששון
נשמע מסביב לשולחן מה דעתכם על רשם ההקדשות. פעם זה היה רק רשם הקדשות, היום זה עמותות והקדשות. אבל זה לא מספיק. אני צריך אישיות שהיא עצמאית מבחינת יכולת ההכרעה. אני בטוח שרשם ההקדשות, על-פי הצורה שבה חלק מהרשמים מטפל בחלק מן העמותות – הם אנשים מאוד עצמאיים ובוודאי אני סומך עליהם.
גלי גרוס
הוא גם מכיר את המאטריה.
היו"ר מנחם בן-ששון
בשביל 10 חברות אני יכול להטריד שר או מנכ"ל משרד.
גלי גרוס
אבל שר המשפטים בכלל לא מטפל במאטריה של שכר, אין לו את הכלים לבחון את זה.
היו"ר מנחם בן-ששון
בבקשה, שיהיה שר האוצר.
ירון סוקולוב
זה מאטריה ציבורית.
היו"ר מנחם בן-ששון
אין לי התנגדות ששר האוצר יאשר, מישהו שמכיר מה זה שכר.


קיבלתי את ההסבר שלך. אתקן רק תיקון קטן. לא יהיה נומינלי אלא יהיה מסלול באישור כך וכך.
גלי גרוס
אם נצליח למצוא גורם מאשר – בסדר. אם לא, ייתכן שנכון יותר גם מבחינת הנִרְאוּת הציבורית ללכת מכוח סעיף 65. בהקשר הזה יש לנו דווקא כן סמכות.
היו"ר מנחם בן-ששון
"באישור מנהיגות ציבורית" ...
גלי גרוס
השאלה אם הוויכוח שלנו מהותי או על איך הדברים נראים. אם אין לנו ויכוח מהותי אז אפשר לקבוע תקנות מכוח סעיף 65. לא משנה באיזה סעיף זה נמצא. אז זה לא "מלכלך" את התקנות האלה. אבל במהות זה בדיוק אותו דבר.
היו"ר מנחם בן-ששון
מבחינתי תעבירי לסעיף 65 ואז נתווכח כאשר נגיע לסעיף 65. אז אני אדע מה אתם נותנים לסטודנטים ואוכל להיות רגוע. לא אגיד שזה בן ערובה אבל הייתי רוצה לראות את הדברים יחד. אני כבר לא אהיה כאן לחגוג אתכם.
גלי גרוס
דווקא בגלל החריגוּת כאן חשבנו שיש לזה מקום, גם לשכר בהיקפים האלה.


בתקנה 5(ג) – יש לי תיקון קטן שבא בעקבות הערות של עו"ד תמר הקר, רק תיקון הבהרה. בסיפה של תקנת משנה (ג) כתוב: "בהתאם לנהלים וכללים שקבעה האסיפה הכללית ובהתאם למספר הישיבות שבהן השתתף ובשים לב להוצאות שהוציא בפועל, ובלבד שסך כל התשלום לפי תקנת משנה זו" – וכאן צריך להוסיף: "יחד עם הגמול ששולם לפי תקנות אלה" – "לא יעלה על התשלום המרבי שניתן לשלם לאותו אדם לפי תקנות משנה (א) ו-(ב) ותקנה 3", כדי שזה יהיה סגור, שיהיה מענה אם משלמים פחות.
אופיר כץ
בתקנת משנה 5(ג) – למה רק מדרגה 4?
גלי גרוס
זה לא רק מדרגה 4, אלא חל על כולם.


לגבי תקנה 6(ב) – זה תיקון שגם אנו שמנו לב אליו. לא נכון להגיד "הוצאות הנסיעה" כי תקנה 6(א) מתייחסת להוצאות נסיעה ושהייה. לכן צריך להבהיר: "בנוסף לתשלום הוצאות הנסיעה או השהייה, לפי העניין, יושב-ראש הדירקטוריון רשאי ..." וכל מה שדיברנו מעבר לזה.


אפנה את תשומת לבכם שבתקנה 8 עדכנתי את השנים. מכיוון שהתקנות התעכבו – כאשר דיברנו בחודש יולי "ינואר 2009" היה רלוונטי. היום אנו כבר מפנים לעדכון של "ינואר 2010".


אגיד כמה מילים על תקנה 9, והתקנה המקבילה לה שהיא קצת יותר מורכבת בתקנות העמותות. אחר-כך נעבור לתקנה 10, וארצה אולי גם שסגנית ראש רשות התאגידים בתחום במלכ"רים תתייחס בכמה מילים לנהלים.


בתקנה 9 – יש לנו שני סייגים לתחולה. התקנות הללו לא חלות לגבי שני סוגים של גורמים:


1) לגבי חברות ממשלתיות ועמותות ממשלתיות, שלגביהן יש את הדינים שחלים לפי חוק החברות הממשלתיות. בהקשר של חברות ממשלתיות – זה לא צוין במפורש בתקנות כי יש תקנות אחרות מיוחדות לחברות ממשלתיות, שאושרו בוועדה, שבהן נקבע שסעיף 345י כולו לא חל לגבי חברה ממשלתית ולכן הדין לגביו הוא הדין לפי חוק החברות הממשלתיות; בתקנות העמותות אין סעיף מקביל בחוק העמותות ולכן אותם קבענו במסגרת הסמכות לקביעת סוגים. אמרנו שעמותות שחוק החברות הממשלתיות חל עליהן, לא יחולו עליהן התקנות האלה אלא תקנות החברות הממשלתיות לעניין גמול, וזה בעצם הדין המיוחד שאנו קובעים לאותו סוג של עמותות ממשלתיות.


2) מקום שיש אישור מכוח סמכות על-פי דין לתשלום הגמול או החזר ההוצאות, אם יש סמכות על-פי דין אנחנו לא רוצים להתחיל לבדוק התנגשות דינים, מה גובר על מה, הסמכות של מי גוברת. אם יש אישור על-פי דין מכוח סמכות על-פי דין - - -
היו"ר מנחם בן-ששון
יהיה מעניין אותי לדעת, אבל לא בדיון של היום, מהן הסמכויות על-פי דין, כשנבוא לדיון בסעיף 65. זה לא דחוף עכשיו. יש לי את מספר הטלפון של עו"ד כץ, הוא יעזור לי.
גלי גרוס
קבענו את תקנה 10 גם בעקבות הנושא של אגודת הסטודנטים, וכי הבנו שהמצב בכל זאת מצריך תקופת הסתגלות כלשהי במשק. כאשר הוראת התחילה היתה מיידית בכלל לא נדרשנו לשאלה.
היו"ר מנחם בן-ששון
חברי מהחברות הממשלתיות, כנראה לא ניפגש לחקיקה נוספת. היה לי נעים מאוד ב-3 השנים האחרונות.
גונן גומלסקי
אני מצטער שאני חייב ללכת.
היו"ר מנחם בן-ששון
אני שמח שאתה הולך. אתה הולך לעבוד.
גונן גומלסקי
היה לי כבוד לעבוד אתך.
היו"ר מנחם בן-ששון
תודה לכם על הזמן שהשקעתם ללמד אותי.
גלי גרוס
בהקשר של תקנה 10 – היא מלכתחילה לא היתה כי לא סברנו שנדרשת תקופת הסתגלות, אולם שוכנענו שכן נדרשת. רצינו להימנע מן הטענות שיכולות להישמע על זה.
היו"ר מנחם בן-ששון
את זה אמרת בתחילת הדיון.
גלי גרוס
ההתייחסות להוראה הספציפית היא שרצינו להבהיר שבתקופת הביניים, המצב הקיים הוא שיהיה. המצב הקיים הוא ההוראות שחלות על החברה הזאת מלכתחילה לפי כל דין. מבחינתנו היה הכי חשוב להבהיר שהן כוללות גם את הנהלים של רשם ההקדשות או רשם העמותות.
היו"ר מנחם בן-ששון
בזה תצטרכו לשכנע אותנו.
גלי גרוס
תיכף עו"ד אביטל שרייבר תתייחס לזה ביתר הרחבה.
אופיר כץ
אם זה כולל כל דין, ואתם טוענים שזה כלול, אז זה כלול. מה הבעיה?
גלי גרוס
רצינו להבהיר שכולם יידעו על מה מדובר.
היו"ר מנחם בן-ששון
תגידי את זה לפרוטוקול.
גלי גרוס
לכן אמרנו: "ובכלל זה". לא אמרנו "לרבות", ולא אמרנו שהתקנות האלה מוסיפות על ההוראות של הרשם, אלא אמרנו שזה כולל הכול.
היו"ר מנחם בן-ששון
נראה לי שזה יימחק, אבל תגידו לפרוטוקול מה שתרצו במילים קצרות.
גלי גרוס
עוד מילה אחת לפני שעו"ד שרייבר תרחיב בהקשר הזה, שבמילא הנהלים חלים על מי שהם חלים. ככל שמדובר בנהלים לאישור ניהול תקין, אז ה"מבלי לגרוע" מתייחס למה שהנהלים קובעים ולא למה שהנהלים לא קובעים. אנחנו לא אומרים: הנהלים של רשם ההקדשות יחולו על כל העמותות וכל החברות גם אם לא חלו עליהן קודם. אנחנו בסך הכול רוצים להבהיר, גם לפרוטוקול וגם לכל מי שפועל לפי התקנות האלה, ששר המשפטים לא ביקש לאיין את המצב הקיים אלא לקבוע שבתקופת הביניים פועלים במסגרתו ואחר-כך כולם מתיישרים לפי הוראות התקנות האלה. זה מטרת ההוראה.
היו"ר מנחם בן-ששון
עו"ד שרייבר, יש כבר ראש לרשות התאגידים?
אביטל שרייבר
ראש רשות התאגידים מזה שנה הוא עו"ד אלון בכר.


אני רוצה להמשיך את הדברים של עו"ד גלי גרוס. הנוהל שלנו, שמפורט בחוברת "ניהול תקין" ומפורסם ועמותות מכירות אותו ואנו מקפידים עליו, חל כבר כמה שנים טובות ועמותות בהחלט התיישרו לפיו.
עידו עשת
לכן זה לא המקום.
אביטל שרייבר
הוא אמנם לא כתוב בחקיקה וגם לא קיימת פסיקה שאימצה אותו פוזיטיבית, אם כי קיים פסק-הדין שעו"ד גלי גרוס הזכירה, של השופטת אלשייך, מלפני כמה ימים, ושם גם לא דובר על ניהול תקין, שאגב הדברים שלה אמרה שהנהלים סבירים ואפילו חייבה חברי ועד להשיב שכר. זה היה במסגרת בקשה לפירוק. אבל בעתירות אחרות שעתרו נגדנו, בשל סיבות שונות, כמו במקרה של אגודת הסטודנטים, העתירה נדחתה או נמחקה ולא ניתן פסק-דין שממש מבהיר את זה.


אני לא כל-כך רואה איזה נזק ייגרם אם ההוראה הזאת תיקבע.
היו"ר מנחם בן-ששון
אסביר לך אם זה לא היה ברור קודם.
אביטל שרייבר
אני רואה את הנזק שעלול להיגרם אם התקנה הזאת תימחק ואז יהיו עמותות שיחליטו שהנוהל הזה לא חל עליהן ובתקופת הביניים יתנו שכר.
היו"ר מנחם בן-ששון
גברת אלשייך נתנה לכם סעד. מישהו אחר לא ייתן. תלכו לשופט אחר, או שייתן לכם סעד או לא.
אביטל שרייבר
לא אנחנו יוזמים את ההליך.
היו"ר מנחם בן-ששון
אתם תגידו לא. אתם הרגולטור. אתם יודעים להגיד לא בה"א הידיעה ובו"ו החיבור.
אביטל שרייבר
נדע את זה רק בעוד שנתיים כי הדוח הכספי שמפרט את ההוצאות - - -
היו"ר מנחם בן-ששון
אם תהיה לכם מצוקה בעקבות כך שבחצי שנה הזאת עמותות רבות יכניסו שנתיים של עבירות, תגידו לוועדה. יש לכם עוד הרבה עבודה על התקנות, יש לכם עוד מסלול שאמר איגוד המבקרים, יש לכם עוד להאיר פנים אל הסטודנטים ואולי לחזור עם איזה פטנט אחר לחברות עשירות שהמחזור שלהן עולה על 500 מיליון שקל, ועיני לא צרה בהן, טוב שיש להן.
אביטל שרייבר
זה בסדר, במקרים המסוימים הללו אנו מטפלים.
היו"ר מנחם בן-ששון
המשפט שמתחיל במילה "ובכלל" ומסתיים במילה "שקבע", יימחק. אלא אם כן אתם רוצים למשוך את התקנות. מה לעשות, יש צד א' וצד ב'. השתכנעתי מצד ב' ולא מצד א'. אני יכול לחזק את הדברים שאמרו החברים קודם מסביב לשולחן. אם באמת היתה יעילות מלאה והייתי יכול לקבל תשובות בתוך יומיים-שלושה מכל משרד ממשלתי – ואני לא מדבר על רשם העמותות
אלא על דברים אחרים – אז היה אחרת. כשעסקנו בחוק ההוצאה לפועל כבדרך אגב נזקקנו גם לסוגייה הזאת ושמענו את הקול מהשטח. יש לכם כאן מסגרת גג. אם לפי כל דין הצלחתם להשיג את הדברים אז תוכלו להשיג אותם פעם נוספת.
עידו עשת
מה ההחלטה לגבי תקנה 4(ב)? זה הדבר היחיד שנשאר פתוח.
היו"ר מנחם בן-ששון
יש שתי אפשרויות. או למחוק, או להגיד שעמותה שכזאת – אני מחפש את האוטוריטה. אם אתה רוצה להציע לי אני בהחלט נכון לשמוע. אתם רוצים שזה יהיה אצל מבקר המדינה? זה מה שנקרא ביקורת בזמן אמת. אתם הצועקים.
אסנת אלירם
אנחנו הצועקים כי אנו חוששים שנעמוד בפני שוקת שבורה בלי הנחיות לסכום.
היו"ר מנחם בן-ששון
קיבלתם הנחיה – 500,000 שקל.
אסנת אלירם
אבל לא סכום. אנחנו ב-1.5 מיליארד, הרבה מעל 500,000.
היו"ר מנחם בן-ששון
לא סתם אמרתי 1.5 מיליארד משום שאתם וויצ"ו נתתם לי מספרים. יש לכם מנכ"ל, יש לכם ראש דירקטוריון, יש לכם נתיבים. רוצים לשלם שכר מיוחד, ב-11 זו היתה הנדיבות של ד"ר סוקולוב שנתן לנו את המידע. מדובר ב-5 במקרה הטוב. נעשה את זה, אבל אפשר יהיה לעשות את זה באמצעות פלוני שייקח על עצמו את האחריות לאשר. אני לא מרגיש היום שאני מסוגל לנתח את ההבדל בתפקידים, כפי שגם העמידו את אגודות הסטודנטים על מקומן. רבותי, תחליטו מה שתרצו. אתם רוצים לנהל או רוצים לפקח? אם אתם רוצים לנהל בניהול היומיומי זה דבר אחד, כלומר לשנע את המערכת, לְמַנְכֵ"ל אותה. אתם רוצים להיות דירקטורים, זה סוג אחר של פעילות. אל מי אתם רוצים לשלוח אותם?
גלי גרוס
הצענו לשלוח אותם לאישור רשם העמותות.
היו"ר מנחם בן-ששון
לא אפשרנו לכם.
גלי גרוס
אין לי הצעות אחרות.
היו"ר מנחם בן-ששון
אז אני לא יכול לאשר את תקנת משנה 4(ב) עכשיו.
אסנת אלירם
זה בכלל משאיר אותנו באוויר.
גלי גרוס
אנחנו בכל זאת חושבים שזה נכון. אם העניין הוא גם הקשירה בין המצב של הגמול הכללי לגמול הספציפי אפשר גם לנסות ולקבוע תקנות לפי - - -
היו"ר מנחם בן-ששון
אז תגידי לי: לפי תקנה 65.
גלי גרוס
אני לא יכולה כאן. את זה אני צריכה להביא בתקנות נפרדות.
היו"ר מנחם בן-ששון
אבל הייתי שמח שנפנה אותם בינתיים לשר, ואחרי זה כאשר תתקנו את התקנה תעשי את זה. אני צריך אישור של אדם אחד. זה גם פֶתח אי-פעם לאגודות מיוחדות, שיגידו "אין דבר כזה". אני צריך אישור ל"חיה" מיוחדת, שיש חמש כמותה. אני מבקש שתמצאו את הפתרון המיוחד הזה. עו"ד אלירם, למי את רוצה ללכת לקבל אישור? קצרה ידי מלתת לך אישור. חבר כנסת ביום האחרון לכהונתו לא יכול לתת לך אישור. לאן את רוצה ללכת?
אסנת אלירם
בנסיבות שנוצרו אנחנו מעדיפים את שר המשפטים מאשר משרד אחר.
היו"ר מנחם בן-ששון
גם אני מעדיף את שר המשפטים.
אסנת אלירם
- - - ישאל מה קרה בשיחות כאן בוועדה. יש טיוטה של תקנות שאמנם הסעיף הזה יימחק, אבל יהיה איזה קנה מידה. אחרת אנחנו צריכים בעצם להתחיל מהתחלה.
היו"ר מנחם בן-ששון
אמת. לכן אני מציע לכם ללכת לשר המשפטים.
גלי גרוס
יש כמה חלופות, אם אני מבינה נכון את הדברים. אופציה אחת היא שהם יפנו לשר המשפטים בלי קשר ונתקין תקנות מכוח סעיף 65, ואז אולי צריך לקבוע איזו הוראת תחילה ארוכה קצת יותר, לתת להם ולנו את הזמן להתקין את התקנה הזאת לגבי עמותות שהן מעל 500,000. זאת אופציה אחת. אופציה שנייה, השאלה מה שר המשפטים בודק. אם שר המשפטים בסך הכול בודק שמתקיימות הנסיבות שהם יכולים להיכלל בתוך רשימה שמצדיקה במאובחן מאישור השכר, זה מצב אחר. ייתכן שאפשר להכניס איזו תוספת או איזו רשימה, ואז זה יכול היה גם לעבור כאן בחינה.
היו"ר מנחם בן-ששון
מצוין. מבחינתי שייתן 305,000 שקל.
גלי גרוס
לא לעניין גובה הסכום, אלא לעניין מי.
היו"ר מנחם בן-ששון
הבנתי. לא אכפת לי שזה יהיה בתוספת השנייה או בתוספת השלישית.
גלי גרוס
היית רוצה שלתקנות האלה תצורף רשימה של גופים? זה גם מצב מאוד-מאוד מוזר. ייתכן שהפתרון הכי אלגנטי הוא בהתאם לסעיף 65 עם תחילה ארוכה.
היו"ר מנחם בן-ששון
אני אומר שוב, אני רוצה שמי שיאשר את זה יהיה בעל סמכות בכירה. מדובר במעט חברות. אני מעוניין שעינו של הציבור תהיה פקוחה על כך.
איריס שטרק
תקבעי כרגע את שר המשפטים, ואחר-כך תשני.
גלי גרוס
אני יכולה לכתוב: "לפי רשימה ששר המשפטים קבע".
היו"ר מנחם בן-ששון
נוכל להיפגש ביום שלישי שוב ולסיים את העבודה על התקנות.
גלי גרוס
אני יכולה לכתוב: "רשימת חברות ששר המשפטים פרסם ברשומות".
היו"ר מנחם בן-ששון
אמרו לי היום שאני יכול להמשיך לעבוד בוועדה גם בין 10.2 ל-24.2.
גלי גרוס
הפתרון הכי אלגנטי, גם נוכח הנסיבות, זה לחכות לתקנות מכוח סעיף 65 עם תחילה ארוכה בינתיים. או שנבוא לתיקון התקנות האלה ונמצא איזה מנגנון, או שנבוא לוועדה עם תקנות מכוח סעיף 65. להם יש 6 חודשים להתארגן. כאן זה מאטריה אחרת לחלוטין.
גיא הדר
אין 6 חודשים. כרגע אין שר משפטים.
גלי גרוס
לגבי סעיף 65 עניתי כבר קודם, שאנחנו חושבים שלגביהם צריך למצוא הוראה. זה מצב הדברים כרגע מבחינת העמדה המקצועית שלנו.
ירון סוקולוב
מה קורה היום כשאין את השינוי? איך הם מתנהלים היום?
גלי גרוס
אולי עו"ד שרייבר תוכל להסביר. אני מניחה שהם עושים את זה. אבל תהיה הוראה שקובעת שאסור להם.
אסנת אלירם
אנחנו חברה ולא עמותה. אנחנו משלמים את מה שמשלמים בלי לבקש אישור מאף אחד. היום אנחנו פועלים על-פי הפרוצדורה בחוק החברות. השכר של היושב-ראש מאושר על-ידי האספה הכללית ובזה מסתיים.
גלי גרוס
יש כאן פגיעה משמעותית מאוד באופן שהם פועלים.
היו"ר מנחם בן-ששון
לכן הצעתי לכם כתובת מוגדרת.
גלי גרוס
אפשר ששר המשפטים יפרסם רשימה של גופים שנכנסים לגדר התחולה.
היו"ר מנחם בן-ששון
בסדר גמור. תגידי גופים ספציפיים: ויצ"ו, "הדסה".
גלי גרוס
תתפרסם ברשומות רשימה של הגופים שעונים לקריטריונים של התקנה הזאת.
היו"ר מנחם בן-ששון
את לא יודעת להביא לנו את הרשימה הזאת היום? כמה זמן ייקח לך להביא את הרשימה?
גלי גרוס
אני צריכה שאנשים יפנו אליי.
היו"ר מנחם בן-ששון
אני רוצה לדעת מי יאשר את התוספת.
אביטל שרייבר
השר.
גלי גרוס
השר מפרסם רשימה ברשומות.
עידו עשת
אם אני מבין נכון את כוונת היושב-ראש, הוא התכוון לסמכות אישור בפועל. מישהו צריך להגיד שהגופים האלה נכנסים לרשימה.
היו"ר מנחם בן-ששון
זה השר.
גלי גרוס
המשמעות של פרסום הרשימה היא שאותם גופים עומדים בקריטריונים.
היו"ר מנחם בן-ששון
הם עומדים בקריטריונים. ואז כמה מותר להם לתת?
גלי גרוס
עד 300,000 שקל, כפי שמוצע.
היו"ר מנחם בן-ששון
רבותי, אנחנו צריכים למצות את הדיון. יש לכם שתי אפשרויות. אפשרות אחת: אלה ואלה ואלה אחרי שקיבלו את אישור הוועד וכן הלאה יצטרכו לקבל את אישורו של שר המשפטים. זאת האופציה היחידה שאני רואה היום לאשר את התקנות.
גלי גרוס
או למחוק את תקנת משנה 4(ב) לחלוטין.
היו"ר מנחם בן-ששון
אני לא רוצה בכך. אני רוצה לתת להם אפשרות לעבוד.
גלי גרוס
אז הייתי אומרת: לגביהם – תחילה מאוחרת.
היו"ר מנחם בן-ששון
בזמנו אנשי ויצ"ו השתתפו בישיבה והסבירו כיצד הם מתפקדים. אני לא רוצה שיפסיקו לטפל בתינוקות ובנשים מוכות.
גלי גרוס
לכן אנחנו מבקשים אפשרות, גם בגלל לוח הזמנים הצפוף, של תחילה מאוחרת לגביהם, אפילו יותר מ-6 חודשים כדי שבתקופת הביניים נוכל למצוא – או את המנגנון ולהביא תיקון לתקנות האלה, או תקנות מכוח סעיף אחר.
היו"ר מנחם בן-ששון
אבל איך תגדירי שזה מיועד להם? חברות עם מחזור מעל ...?
גלי גרוס
כן, ולגביהם תהיה תחילה לאחר שנה.
היו"ר מנחם בן-ששון
יש דרך להגדיר את אגודות הסטודנטים עם תחילה מאוחרת?
גלי גרוס
קבעתי תחילה מאוחרת של 6 חודשים רק בגללם.
היו"ר מנחם בן-ששון
אולי צריך לקבוע 16 חודשים.
גלי גרוס
למה הם צריכים 16 חודשים?
היו"ר מנחם בן-ששון
אני שואל. את מאמינה שהם לא יקבלו. אני אומר: עד שנגיע לדון בתקנות מכוח סעיף 65 ייתכן שהם כן יקבלו. את תקופת החסד שאת הולכת לתת עכשיו לעשירים, האם את מוכנה לתת גם ל"עשירים מאוד", לסטודנטים?
גלי גרוס
לא מדובר באותם מונחים ולא באותה מאטריה.
היו"ר מנחם בן-ששון
היה לנו ויכוח עקרוני על זה. עכשיו את מרחיבה תחילה. אני שואל אותך אם הרחבת התחילה, שאת פותחת אותה בעבור החל"צים והגופים הכלכליים הגדולים, את מוכנה גם למצוא דרך לפתוח אותה בעבור אלה?
גלי גרוס
מצאתי דרך.
היו"ר מנחם בן-ששון
מעבר לחצי שנה.
גלי גרוס
להגיד ספציפית "אגודות הסטודנטים"? אני לא יודעת לאפיין. אתם בעצמכם אומרים שיש גופים נוספים.
היו"ר מנחם בן-ששון
בסדר. אז גם הם יסתפקו בחצי שנה ונמחק את הסעיף. אין לי ברירה. אני מגלגל עיניים למעלה. אתה תעמדו בפני הלחץ הזה. אני מניח שתדעו איך לעמוד בו.
גלי גרוס
נצטרך להתמודד עם הלחץ הזה.
היו"ר מנחם בן-ששון
מבחינה מהותית זה טעות. אני לא יכול לשכנע אתכם. זה תקנות שלכם. את יכולה להביא בתקנות מה שתשכנעי את השר. אני מציע שלא נצביע על התקנות היום. אני מציע שתחזרו אליי אחרי שתמצאו נתיב, או לפחות מראית-עין של שוויון לגבי תחילה, כדי שיהיה ברור שהתחילה נדיבה, למשל שנה לאלה ולאלה, שכולם מחכים שנה – 12 חודשים. זאת אפשרות אחת. ואז אין לי בעיה, ניתן למחוק את תקנת משנה 4(ב) כי יש לכולם תחילה של שנה. אפשרות שנייה, להגיד ששר המשפטים יאשר את 4(ב), אבל את אומרת שאת לא רוצה ללכת לכיוון הזה.
גלי גרוס
אני חושבת שאין לו את הכלים, ובוודאי לא מבלי לבדוק.
היו"ר מנחם בן-ששון
אני מציע לכם הצעה נדיבה, לקבוע תחילה של שנה לכולם.
גלי גרוס
בסדר גמור. אני רק רוצה להבהיר, בגלל שמדובר בתקופת זמן ארוכה מאוד, שמבחינתנו הנהלים של רשם העמותות הם בפירוש הוראות לפי כל דין.
היו"ר מנחם בן-ששון
אמרת את זה כבר שלוש פעמים.
גלי גרוס
עכשיו מאריכים לשנה אז חשוב לי מאוד להבהיר, שלא יהיה ספק.
היו"ר מנחם בן-ששון
יש מי שחושבים כמוכם ויש מי שחושבים אחרת. התחילה היא שנה בכל התקנות.
איריס שטרק
צריך לציין שהסכומים האלה לא כוללים מע"מ.
ירון סוקולוב
אם לא כתוב אז זה כולל.
איריס שטרק
צריך להגדיר את זה.
גלי גרוס
מלכתחילה כתבנו שזה לא כולל מע"מ ואחר-כך תיקנו את זה לבקשת הארגונים.
ירון סוקולוב
אם כתוב סכום – זה לא כולל מע"מ.
היו"ר מנחם בן-ששון
זה שאלה של פרשנות משפטית.
איריס שטרק
את זה צריך לקבוע. מה הפרשנות המשפטית? שזה לא כולל מע"מ? שבנוסף לזה יהיה מע"מ?
גלי גרוס
הפרשנות היתה שזה לא כולל מע"מ.
היו"ר מנחם בן-ששון
כשכתוב סכום בחוק, מה פרשנותו?
גלי גרוס
אני חושבת שזה לא כולל מע"מ. אגב, תיקנו את זה לבקשת הארגונים כי נאמר לנו – ואני סבורה שזה טיעון נכון – שאם אנו סבורים שמגיע 500 שקל כגמול ישיבה אז מה משנה אם בשנה מסוימת המע"מ הוא 13% או 15%? הפרשנות היא שזה לא כולל מע"מ.
היו"ר מנחם בן-ששון
אם כך אז אני לא צריך לפרש.


משרד המשפטים לא מושך את התקנות, ובתיקונים שהכנסנו ידובר על תחילה כעבור 12 חודשים. זה נותן לכם קצת אוויר.
עידו עשת
אולי נבהיר את התיקונים.
היו"ר מנחם בן-ששון
עו"ד אלירם, אין לך טוב יותר מאשר קיבלת עכשיו. אגודות הסטודנטים, אין לכם טוב יותר מאשר קיבלתם עכשיו.
גלי גרוס
ייתכן שאם נצליח למצוא איזה מנגנון אז נביא במהלך התקופה תיקון לתקנות האלה.
היו"ר מנחם בן-ששון
אדרבה. הוועדה עובדת עד 24 בפברואר, אני מוכן בהחלט לשמוע.
אופיר כץ
אחרי זה תהיה ועדה בהרכב חדש.
היו"ר מנחם בן-ששון
אחרי זה יהיה מישהו אחר שילמד את הנושא מהתחלה. גברת גרוס, משרד המשפטים חי בשלום עם התיקונים הללו, נכון?
גלי גרוס
כן. אבל כדי להבהיר נעבור על כל התיקונים.


בתקנה 3(א) היו שני תיקונים קלים – שזה "לא יעלה על הגמול", ולהבהיר ועדת ביקורת.
עידו עשת
ובהתאמה תיקון בתקנה 3(ג) בתקנות העמותות – מחיקת אישור רשם ההקדשות.
גלי גרוס
אפשר לבקש שתימסר על כך הודעה לרשם ההקדשות?
אופיר כץ
בסוף השנה תקבלו דוח שנתי.
היו"ר מנחם בן-ששון
למה צריך? למה אני צריך לשגע אותם?
גלי גרוס
לא לשגע אותם. מדובר בפעולה שהיא חריגה מאוד. הם לא עושים את זה כדבר שבשגרה.
היו"ר מנחם בן-ששון
על 150%?
גלי גרוס
כן. זה דבר שהם יעשו באופן חריג מאוד. לפחות שתהיה השקיפות המינימלית. הם לא יצטרכו לבקש אישור, אבל יצטרכו לפחות להודיע לו כדי שיראה.
איריס שטרק
זה עסקה. הנתונים האלה יופיעו בדוח המילולי.
גלי גרוס
בסדר גמור. אבל לא בסוף השנה אלא בזמן אמת. אם הוא יראה שיש כאן איזו בעיה משמעותית מאוד יוכל לנסות להתמודד איתה בכלים שיש לו.
ירון סוקולוב
היום בחוק הדוח המילולי דורש מאתנו לציין כל דבר חריג. לא צריך לומר את זה במיוחד.
גלי גרוס
אבל רק בסוף השנה.
היו"ר מנחם בן-ששון
את יודעת מה יקרה? נניח שהם לא מקבלים גמול והם מחליטים לעשות 150% ישיבות. גם עבור זה הם צריכים אישור?
גלי גרוס
אם הם לא מקבלים גמול אין לזה משמעות.
היו"ר מנחם בן-ששון
אבל בכל זאת, אולי מותר להם עד X ישיבות בשנה?
גלי גרוס
לא, בפירוש היינו זהירים מאוד בנוסח כדי להבהיר שמותר להם לערוך כמה ישיבות שירצו, אבל מותר להם לשלם לפי מספר מסוים. בכך היינו זהירים מאוד. מבחינתי בפירוש שיתכנסו ככל היותר.
היו"ר מנחם בן-ששון
נוסיף: "יישלח דין וחשבון", אבל לא בזמן אמת. תורידו את המילים "בזמן אמת" ואז זה יהיה נתון לפרשנות.
אופיר כץ
זה בכל מקרה קיים.
היו"ר מנחם בן-ששון
אני לא יודע. ייכתב "יישלח דין וחשבון". המילים "בזמן אמת" הן פרשנות.
אופיר כץ
זה הרי מצטבר. רק בסוף השנה יידעו אם זה 150%.
היו"ר מנחם בן-ששון
מר כץ, למה אתה מתווכח אתי?
גלי גרוס
אני מקבלת את ההערה. אפשר לציין את הדוח המילולי באופן ספציפי.


בתקנה 5(ג) – הוספה רק ההבהרה שזה ביחד עם הגמול ששולם לפי תקנות אלה.
עידו עשת
השאלה אם מחיקת תקנת משנה 4(ב) לא משפיעה לא רק על המספור אלא גם על ההתאמות הנדרשות. הוועדה תסמיך את הייעוץ המשפטי לבחון את ההתאמות שרלוונטיות לתיקונים שהוכנסו.
היו"ר מנחם בן-ששון
הוועדה מסמיכה אתכם, אבל אני רוצה לראות את הדברים לפני הוצאת הנוסח הסופי. הרי אם השר לא ירצה לחתום יחזיר את זה לוועדה לדיון.
גלי גרוס
זה בסדר גמור, אבל בכל מקרה אתם צריכים להוציא לאישור, וזה יהיה על סמך התקנות המתוקנות. לכן הדברים יופיעו בפניכם בכל מקרה.
היו"ר מנחם בן-ששון
תקנת משנה 4(ב) נמחקת וקיבלתם שנה להתארגן.
גלי גרוס
בתקנה 4(ג) – יש הבהרה, שזה יחד עם הגמול ששולם לפי תקנות אלה.


בתקנה 6(ב) יובהר בנוסח שזה "בנוסף לתשלום הוצאות נסיעה או שהייה, לפי העניין".


בתקנה 10 זה "מבלי לגרוע מהוראות לפי כל דין החלות על חברה, תחילתן של תקנות אלה שנים-עשר חודשים מיום פרסומן".
היו"ר מנחם בן-ששון
מה המנגנון של הארכה? אם ירצו לחכות עוד 6 חודשים האם השר יוכל לעשות את זה בלעדיי? אם יסתבר שלא הספיק לסיים את הכנת התקנות בעקבות סעיף 65 והוא יצטרך לחזור לוועדה.
גלי גרוס
אי אפשר לתקן תקנות. זה לא כמו חוק שאפשר לקבוע צו לתחילה. התקנות הן תקנות שלמות.
היו"ר מנחם בן-ששון
אני מבקש להצביע על שתי התקנות, גם על החברות וגם על העמותות, עם השינויים המחייבים.


מי בעד תקנות החברות (גמול ליושב-ראש דירקטוריון, לדירקטוריון ולחבר ועדת ביקורת בחברה לתועלת הציבור), התשס"ט-2009?

הצבעה

בעד תקנות החברות (גמול ליושב-ראש דירקטוריון, לדירקטוריון ולחבר ועדת ביקורת בחברה לתועלת הציבור), התשס"ט-2009 – 1

נגד – אין

נמנעים – אין

התקנות נתקבלו.
היו"ר מנחם בן-ששון
אני בעד. התקנות נתקבלו.


מי בעד תקנות העמותות (גמול ליושב-ראש ועד, לחבר ועד ולחבר ועדת ביקורת בעמותה), התשס"ט-2009?

הצבעה

בעד תקנות העמותות (גמול ליושב-ראש ועד, לחבר ועד ולחבר ועדת ביקורת בעמותה), התשס"ט-2009 – 1

נגד – אין

נמנעים – אין

התקנות נתקבלו.
היו"ר מנחם בן-ששון
אני מצביע בעד. התקנות נתקבלו פה אחד.


ד"ר סוקולוב, אני שמח שהצלחת להגיע לכאן. זה הוסיף לא רק אמירות של דרך אגב אלא דברים משמעותיים בסעיף שהצבעת עליו, משום מראית-עין ומעבר לכך. הוא תרם הרבה גם במשמעות הרוחב. מי שנהנה מזה זה קהל של 250,000 סטודנטים.


תודה רבה. למדתי מכם בחוק החל"צ עולמות גדולים. תודה רבה לכם על הסבלנות ועל הליווי. הישיבה נעולה.

הישיבה ננעלה בשעה 14:20

קוד המקור של הנתונים