ישיבת ועדה של הכנסת ה-17 מתאריך 30/12/2008

תקנות התכנון והבניה (שכרו של שמאי מכריע), התשס"ט-2008

פרוטוקול

 
PAGE
39

הכנסת השבע-עשרה





נוסח לא מתוקן

מושב רביעי

פרוטוקול מס' 483
מוועדת הפנים והגנת הסביבה

יום שלישי, ג' בטבת התשס"ט (30.12.2008), בשעה 11:00
סדר היום
תקנות התכנון והבנייה (שכרו של שמאי מכריע), התשס"ט-2008
נכחו
חברי הוועדה: אופיר פינס-פז – היו"ר
מוזמנים
עו"ד ארז קמיניץ – לשכה משפטית, משרד המשפטים

עו"ד שרית דנה – לשכה משפטית, משרד המשפטים

אריאל יוצר – רפרנט מקרקעין, משרד האוצר

ארז כהן – יו"ר לשכת השמאים

אריה קמיל – חבר ועד הלשכה, עיריית תל אביב, לשכת שמאי מקרקעין

עו"ד ענת לביא קוברסקי – לשכת שמאי מקרקעין

שמואל פן – מהנדס ושמאי מקרקעין, לשכת שמאי מקרקעין

ראול סרוגו – סגן נשיא ויו"ר אגף יזמות ובנייה, התאחדות הקבלנים

שלמה בן עזרי – התאחדות ארצית של בוני ומפתחי ישראל

אהוד ענבר – מרכז השלטון המקומי
ייעוץ משפטי
תומר רוזנר, גלעד קרן
מנהלת הוועדה
יפה שפירא
רשמת פרלמנטרית
מיטל בר שלום


תקנות התכנון והבנייה (שכרו של שמאי מכריע), התשס"ט-2008
היו"ר אופיר פינס-פז
שלום, אני פותח את ישיבת הוועדה. נציגת משרד המשפטים, בבקשה.
שרית דנה
התקנות האלה הן חלק מתיקון 84 לחוק, שאושר כאן לפני כמה חודשים. שני עקרונות הנחו אותנו בקביעת התקנות. האחד, הוא ניתוק מוחלט של השכר שייקבע מתוצאות עבודתו של השמאי המכריע. לא יהיה מצב שבו על פי מה שהוא פוסק הוא יקבל שכר. השכר נקבע באחוזים מסכום התביעה או באחוזים מסכום ההשבחה, שהוא נתון ניטראלי. בנוסף, ניסינו ליצור מנגנון שיבטיח שהשכר שנותר בידי השמאי המכריע אחרי ניקוי הוצאותיו, הוא כשכרו של שופט מחוזי. עשינו עבודה כלכלית ובדקנו כמה שומות צפוי שאדם יעשה בחודש, כמה תקורות הוא צריך בשביל הדבר הזה, ומזה גזרנו את אחוזי שכר הטרחה.

כיוון שהנחנו שהטבלה לא יכולה להתאים לכל מקרה, למרות שהיא אמורה להתאים ל-95% מהמקרים וייתכנו מקרים בהם למרות שהסכום של ההשבחה הוא מאוד גבוה בעצם ידובר בעבודה בהיקף קטן, הותרנו שיקול דעת לקבוע "שכר חריג" שיהיה נתון בידי יו"ר מועצת השמאים מתוך ההנחה שבמזכירות מועצת השמאים תתרכז כל העבודה. זה הקונספט שאיתו יצאנו, וזאת בהתבסס על עבודה שנעשתה, על היקף הוצאות והספקי עבודה. אגב, צריך לקחת בחשבון שמה שמצפים משמאי מכריע, הוא שברוב התיקים הוא יקיים דיון. בנוסף, הוא חייב גם לצאת לביקור במקום. במסגרת קביעת שכרו אנחנו לוקחים גם בחשבון, שאם יוגש ערר על הכרעתו הוא צריך להתייצב בפני ועדת ערר. אם תהיה עתירה, הוא יצטרך להתייצב בפני בית המשפט. כל הדברים האלה הם כלולים בתוך ביטול הזמן שיש לו. זאת הנחת המוצא שאיתה אנחנו באים לפה.
היו"ר אופיר פינס-פז
אני מבקש להתחיל לקרוא את התקנות.
גלעד קרן
קורא את הכותרת: תקנות התכנון והבנייה (שכרו של שמאי מכריע ושמאי מייעץ) (הוראת שעה),התשס"ט-2008
היו"ר אופיר פינס-פז
למה זאת הוראת שעה?
שרית דנה
הוראת השעה באה מתוך בקשה של תומר, היועץ המשפטי של הוועדה. אנחנו הערכנו את היקף העבודה הנדרש, ואין לנו עניין לייצר תקנות שבסוף ייתנו פחות מדי או הרבה מדי או פחות מדי. לכן, הסכמנו שצריך לעשות פסק זמן, לחזור אליכם עם התוצאות ולשאול האם צריך להעלות או להפחית. הוראת שעה זה אכן יכול להיות בעייתי כי זה יכול להשאיר אותנו בלי תקנות.
היו"ר אופיר פינס-פז
הוראת שעה לכמה זמן?
שרית דנה
שנתיים.
היו"ר אופיר פינס-פז
כמה שמאים מכריעים אתם צופי שיהיו או כמה צריך שיהיו?
שרית דנה
אנחנו ממנים על פי החוק 10 בשלב הראשון. הסכמנו מראש לקבוע עוד כשירים. ככל שיהיו לנו מועמדים טובים נעשה זאת, וזאת מתוך הנחה שאם העבודה תצטבר אפשר יהיה מיד, בלי הליך מיון נוסף, למנות בטווח של חודשיים נוספים. אנחנו בוודאי נמנה 10 בטווח המיידי.
היו"ר אופיר פינס-פז
למי הם יהיו כפופים מבחינת ביקורת? למי הם צריכים לתת דין וחשבון על עבודתם?
שרית דנה
המערכת שקיימת תחייב אותם לדווח על שלבי הטיפול בתיק למועצת השמאים. במועצה יש מערכת ממוחשבת, שבכל רגע נתון יודעת להגיד כמה תיקים כל אחד קיבל, מה השכר שמגיע לכל אחד בכל תיק, באיזה שלב של הטיפול הוא נמצא, מהם התיקים שעליהם סיים לעבוד וכו'. זאת הביקורת המנהלית. מבחינה מקצועית, ועדת הערר תפקח עליהם ואחר כך בית המשפט. הם אלא כפופים אלינו מבחינה משפטית.
היו"ר אופיר פינס-פז
האם למועצת השמאים יש סמכות בעניין?
שרית דנה
כיוון שיו"ר מועצת השמאים הוא זה שצריך להקצות את התיקים, זה המנגנון הבירוקראטי שנבנה בשביל לייצר אופציה לחלק תיקים באופן שוויוני.
היו"ר אופיר פינס-פז
מה קורה אם לא מרוצים מעבודתו של שמאי מכריע?
שרית דנה
רק הוועדה המייעצת מוסמכת להמליץ בפני שר המשפטים על הפסקת העסקתו.
היו"ר אופיר פינס-פז
האם המועצה המייעצת היא לא חלק ממועצת השמאים?
שרית דנה
לא. זו ועדה ציבורית שנקבעה בחוק, שמיוצגים בה שני נציגי לשכה, נציג התאחדות הקבלנים, נציג רשויות מקומיות, נציג מנהל התכנון, יו"ר מועצת השמאים, השמאי הממשלתי הראשי, שני נציגי ציבור ואני. בסופו של יום מי שמחליט הוא שר המשפטים.
היו"ר אופיר פינס-פז
מי עומד בראשות הוועדה?
שרית דנה
אני.
היו"ר אופיר פינס-פז
למה שר המשפטים צריך להכריע?
שרית דנה
כי זה מה שכתבתם בחוק.
היו"ר אופיר פינס-פז
שטות גדולה. כל דבר השר.
שרית דנה
זה אחרי החלטת הוועדה המייעצת.
היו"ר אופיר פינס-פז
האם מנכ"ל משרד המשפטים לא יכול היה להחליט? יש לי שאלה נוספת. אם מדובר ב-10 שמאים, למה הממשלה לא מעסיקה אותם? למה שלא יעבדו במשרד המשפטים? בסך הכל מדובר ב-10 משכורות. המדינה לא תפשוט רגל מהדבר הזה. להפך, היא תממן את השכר שלהם כמעט באופן מוחלט מהאגרות שהצדדים יצטרכו לשלם. למה שהאנשים האלה לא יהיו עובדי מדינה מסודרים? כך אנחנו נדע שהשכר שלהם קבוע, והם חלק ממערכת המדינה. מה זה כל ההסדר הזה? האם צריכה להיות הפרטה בכל מחיר?
שרית דנה
ההסדר הזה, שהוא ההסדר שנקבע בחוק, יוצא מנקודת הנחה שאנחנו לא מדברים רק על העסקת אנשים. אנחנו מדברים על כך שליד השמאי המכריע יש מנגנון. לפי כל עבודה שנעשתה, צריך להעסיק לפחות שמאי אחד, מתמחה אחד ומזכירות. כלומר, אנחנו מדברים על אופרציה שאיננה רק להעסיק 10 שמאים. אגב, לפי הצפי של חבריי מהלשכה ומהתאחדות הקבלנים אנחנו נגיע למספר גדול בהרבה של שמאים מכריעים. לכן, הסכמנו מראש לקבוע רשימת כשירים שתאפשר מינוי בכל עת. בכל מקרה אנחנו מדברים על אופרציה גדולה, שאיננה רק תשלום שכרו של השמאי. מדובר על כך שהאדם יביא איתו משרד, עובדים, שכל אלה עוגנו בחוק. בחוק קבענו במפורש, שלשמאי המכריע יהיו עובדים, שכללי ניגוד העניינים יחולו גם על העובדים של השאמי המכריע. זה הקונספט שאיתו הלכנו, זה הקונספט שנקבע בחוק מתוך הבנה שזו אופרציה גדולה שהמדינה לא תיקח על עצמה. גם לא ברור, שהמדינה צריכה לקחת על עצמה את הדבר הזה. בכל מקרה, זה לא מה שהלכנו איתו וזה לא מה שהחוק רואה לנגד עיניו.
היו"ר אופיר פינס-פז
האם היתה התנגדות של האוצר?
שרית דנה
זה לא על הפרק. אני אפילו לא בטוחה שהשמאים היו מוכנים להפוך לעובדי מדינה. זה אפילו לא עובדי מדינה. יו"ר ועדת ערר הם לא עובדי מדינה. הם מועסקים על ידנו בחוזה ייעוץ קבלני, ולצדם אנחנו נותנים שירותי משרדים. זה לא פשוט. האופרציה הזו לא פשוטה.
היו"ר אופיר פינס-פז
אגב, הנושא של יושבי ראש ועדות ערר, לפחות במשרד הפנים, זה דבר שמעורר מחשבה. אני לא בטוח שמצאנו את המודל הכי אפקטיבי, הכי יעיל והכי נכון.
שרית דנה
אף פעם אי אפשר לדעת. באופן יחסי, זאת הצלחה.
היו"ר אופיר פינס-פז
אולי כן, ואולי לא.
אריאל יוצר
אני רציתי להציג עוד טיעון לגבי הנושא של העסקת שמאים בשירות המדינה. אתה אומר שהמדינה תהיה צינור, שדרכו תמומן העסקת השמאים באמצעות גביית אגרות מהציבור. החשש שלנו הוא, שלבסוף המדינה תהפוך להיות מעסיק ללא גביית אגרות מהציבור.
היו"ר אופיר פינס-פז
למה ללא גביית אגרות מהציבור?
אריאל יוצר
כי אנחנו מכירים את הדינאמיקה של התהליכים. בסופו של דבר ירצו לתת פטורים כאלה ואחרים, אם בתיקוני חקיקה ואם בדרכים אחרות. בסופו של דבר המדינה היא זו שתממן את אותה אופרציה שהוזכרה פה קודם.
היו"ר אופיר פינס-פז
מי זו המדינה? המדינה זה אנחנו, זה כספי משלם המסים.
אריאל יוצר
צריך לזכור, שכיום הפעילות הזו היא לא בניהול של מדינת ישראל.
היו"ר אופיר פינס-פז
אבל אנחנו רוצים לתת פטור למי שידו לא משגת.
אריאל יוצר
אנחנו מדברים על הפרטה, ומה שאתם מציעים זאת הלאמה.
היו"ר אופיר פינס-פז
מותר לתת פטור לאדם שמוכיח על פי קריטריונים, שקשה לו והוא לא יכול להשתתף במלוא העלות. זה לא דבר נורא.
אריאל יוצר
אז צריך להגיד את הדברים כהווייתם. אתם בעצם מציעים שהמדינה תעסיק ותממן את כל האופרציה הזו. לזה אנחנו מתנגדים.
היו"ר אופיר פינס-פז
אני לא אומר שהיא תממן את כל האופרציה, אבל כן תעסיק. האם אתה מעדיף שיהיו אנשים בשטח מבלי שאף אחד יכול לייצר פיקוח מסודר עליהם, שאתה לא יודע באמת כמה הם מרוויחים, אתה לא יודע את רמת האפקטיביות של העבודה שלהם וכו'? הרי אתה לא יודע באמת. אתה יכול לבדוק מדי פעם.
אריאל יוצר
אני חושב, שהמטרה של התיקון שמשרד המשפטים יזם היא בדיוק מה שאתה מעלה פה. הם עשו את כל התיקונים הנדרשים כדי לוודא שהדברים מתנהלים בצורה הנאותה. לאו דווקא המנגנון הטוב ביותר הוא הלאמה. יש לבנות מערכת של בקרה ומערכת חוקית מתאימה, כדי שלא יהיו אי סדרים כאלה ואחרים. יש פתרונות גם באמצעות חקיקה, ולא רק באמצעות הלאמת הפעילות הזו לתוך ממשלת ישראל.
היו"ר אופיר פינס-פז
אני רואה שאתה נהנה להשתמש במושג "הלאמה". המושג הזה הוא מאוד פופולארי עכשיו באוצר. אתם התחלתם לדבר במושגים של הלאמה. אני רואה שאתם עושים עכשיו רשתות ביטחון, למרבה שמחתכם.
גלעד קרן
קורא סעיף 1-3: 1. הגדרה – בתקנות אלה -

"היושב ראש" – יושב ראש מועצת שמאי המקרקעין.

"שמאי מכריע" – שמאי מקרקעין הנכלל ברשימת השמאים המכריעים לפי סעיף 202ג לחוק.

"תקנות סדרי הדין" – תקנות התכנון והבנייה (סדרי דין בבקשה להכרעה בפני שמאי מכריע או שמאי מייעץ), התשס"ט-2008.

2. שכרו של שמאי מכריע

(א) שכרו של שמאי מכריע יהיה בשיעור מסכום התביעה או ההשבחה כפי שמצוין בבקשה שבה הוא מכריע, כמפורט בטבלה שבתוספת. על השכר האמור יתווסף מס ערך מוסף לפי חוק מס ערך מוסף, התשל"ו-1975.

(ב) על אף האמור בתקנת משנה (א), שכרו של שמאי מכריע לא יעלה על 150,000 ₪ ולא יפחת מ-2,000 ₪ בעד הכרעה המתייחסת לבקשה אחת, ואם אוחדו דיונים כאמור בתקנה 10 לתקנות סדרי הדין, בעד הכרעה המתייחסת למחלוקת כאמור שם.

3. "שכר חריג"
(א) היושב ראש רשאי להורות, לבקשת אחד הצדדים או השמאי המכריע, בהתקיים נסיבות מיוחדות, כי שכרו של שמאי מכריע יהיה שונה מהשכר המחושב לפי תקנה 2 (להלן – "שכר חריג"), וזאת לאחר שנתן לצדדים ולשמאי המכריע הזדמנות להשמיע טענותיהם בעניין, ונימק החלטתו. בתקנה זו, "נסיבות מיוחדות" – מידה מיוחדת של טורח, היקף או העמקה הדרושים לצורך הכרעה בבקשה.

(ב) הורה היושב ראש על מתן "שכר חריג" לשמאי מכריע, יודיע לשמאי המכריע ולצדדים מהו גובה שכרו בסמוך להעברת הבקשה לטיפולו.

(ג) בקשות המוגשות ליושב ראש לפי תקנת משנה (א) יכול שיוגשו בטרם התקיים הדיון בפני השמאי המכריע או לאחריו.
היו"ר אופיר פינס-פז
האם יש הערות לסעיפים האלה?
ארז כהן
יש לי הערה לגבי סעיף 3, ""שכר חריג"". יש כאן ריכוז סמכויות אצל גורם אחד שהוא היו"ר על פי ההגדרה, שהוא זה שממנה את השמאים, הוא זה שמחלק את התיקים והוא זה שיקבע את גובה שכרם. לדעתנו, אם הסעיף הזה יאושר כמו שהוא אין צורך בטבלאות המסופחות לתקנות. תמיד יהיה מי שתהיה לו טענה לגבי השכר. לדעתנו, במרבית התיקים המהותיים זה יגיע לדיון. יש כאן ריכוז סמכות בידי גורם אחד, שיכריע בשלושת הדברים.
היו"ר אופיר פינס-פז
האם אפשר לערער על ההחלטה שלו?
ארז כהן
בעתירה מנהלית. אני לא ראיתי כאן סעיף של ערעור. תיקון 84 קובע ועדה מייעצת. אמנם היו"ר הוא גם יו"ר הוועדה המייעצת, אבל יש שם גורמים נוספים, כמו ראול ונציגי לשכה אחרים. דעתנו, זה גוף קצת יותר מאוזן מבחינת קבלת החלטות.
היו"ר אופיר פינס-פז
אני חשבתי שאתה תציע את זה כערכת ערעור ולא כגוף מכריע.
ארז כהן
לא. אנחנו רוצים שההליך יעבוד. אם נדבר על ערכאת ערעור, התהליכים האלה יכולים להימשך עד אין סוף. גם אותו שמאי מכריע שישב ויכריע, הוא יראה מאיפה הדברים מגיעים, הוא יידע שיש אותו גורם שגם ממנה אותו, גם נותן לו את התיק וגם מכריע לגבי שכר טרחתו. אנחנו מקווים שהצדק ייעשה, אבל הוא גם צריך להיראות. לכן, הנושא הזה הוא בעייתי.
היו"ר אופיר פינס-פז
אני מסכים איתך. אני בכלל חושב שכל הנושא של "שכר חריג" הוא בעייתי. ההגדרה של נסיבות מיוחדות היא מאוד אוורירית, היא מאוד מעורפלת, היא יוצרת בעיה. אתה צריך לשלם להם תלוש משכורת ולגמור את הסיפור הזה. צריך להגיד: אתה מרוויח 30,000 שקלים בחודש וזהו. אם אתה רוצה להרוויח יותר מחבר כנסת, בסדר. אתה רוצה להרוויח כמו שופט, בסדר. כמו שופט זה נשמע ממש טוב. מה זו כל הבוכלטריה הזו? איך אתם מסכימים לשכר מקסימום? זו פריצת דרך בחשיבה. איך המושג של "שכר חריג" יבוא בפני בג"צ. מה בג"צ יעשה עם זה? אי אפשר להתקדם עם ההגדרה המופיעה פה. היא לגמרי סובייקטיבית, היא לא מבוססת על קריטריונים. זה נראה לא טוב.
שמואל פן
אני שמאי מקרקעין. אני השמאי הכי ותיק במדינה.
היו"ר אופיר פינס-פז
האם אתה מועמד לשמאי מכריע?
ארז כהן
הוא לא מועמד לשמאי מכריע. הוא אחד השמאים הותיקים במדינה.
שמואל פן
חס ושלום. אני 5 מעל ההגבלה שלך.
היו"ר אופיר פינס-פז
תהיה בריא.
שמואל פן
אני לא מועמד, ולכן אני מאמין שאני יותר אובייקטיבי. אני הייתי יו"ר לשכת השמאים. יש הבדל מהותי בין שכרו של שופט מחוזי או שופט עליון וחבר כנסת, כל גורם שמקבל שכר מהמדינה או מרשות מקומית, לבין שכרו של השמאי המכריע. בניגוד לשופט, הוא צריך לשלם שכר דירה,

אין לו החזר תקורה, אין לו החזר הוצאות בכלל.
היו"ר אופיר פינס-פז
אני מסכים איתך.
שמואל פן
זה ייצור כלאיים. מדובר בשמאי עצמאי, אבל הוא מוגבל רק לעבודות מסוימות. עקרון ניגוד עניינים חייב לחול עליו, כי הוא חייב להיות אדם ישר. יכול להיות מצב בו אחרי 5-10 שנים הוא יפרוש ויחזור להיות עצמאי, אבל אז הלקוחות יברחו. הנקודה היא, שיש פה הוצאות הרבה יותר גבוהות.
היו"ר אופיר פינס-פז
ברור לי. מה זה קשור לעניין של השכר החריג?
שמואל פן
זה לא שכר, זה שכר פלוס.
היו"ר אופיר פינס-פז
למה הם קוראים לזה שכר?
שמואל פן
שכר טרחה. אתה אמרת....
היו"ר אופיר פינס-פז
התקנות הן לא שלי. הן של שר המשפטים. אתה צודק שזה לא רק שכר, אלא גם הוצאות הפעלת המשרד, העסקת עובדים ותשלום ארנונה. אני לא קראתי לזה שכר. אתם קוראים לזה שכר. אני חושב שזה מינוח לא מדויק, שיוצר עוול לשמאים המכריעים. אני מציע לשקול שוב את המינוח. זה לא המינוח הנכון.
תומר רוזנר
נהוג לומר שהשכיר מקבל משכורת, וקבלן או מי שנותן שירותים והוא עצמאי מקבל שכר.
שמואל פן
אולי אפשר לפתור את הבעיה של השכר החריג, שלא יהיה אך ורק בידי יו"ר מועצת השמאים וגם לא בפני ועדה מייעצת, שיש בה 7 אנשים ולא תהיה מסוגלת לעבוד באופן מעשי, כך שתהיה ועדה של שלושה: יו"ר ועוד אחד או שניים.
היו"ר אופיר פינס-פז
לי יש רעיון הרבה יותר: שלא יהיה "שכר חריג".
ארז כהן
אני מסכים איתך.
היו"ר אופיר פינס-פז
בואו נקבע שבמשך שנתיים לא יהיה "שכר חריג", ואם נראה שטעינו נוכל לשנות זאת.
ארז כהן
אני מסכים איתך.
ראול סרוגו
זה מסומן אצלי: "בשום פנים ואופן לא". אין שום צורך ב"שכר חריג". נקבעה טבלה מסודרת. אין שום צורך ב"שכר חריג". יהיו מקרים בהם השמאי יעבוד קל ויקבל שכר גבוה, ויהיו מקרים בהם הוא יעבוד קשה ויקבל פחות. אין צורך בשכר החריג. נאמר פה, כי הקביעה של השכר החריג תהיה לפני הדיון או לאחריו. כלומר, הוא יכול להגיע להערכת שומה מבלי שיהיה לו מושג מה יהיה השכר בסוף.
היו"ר אופיר פינס-פז
חוסר ודאות קשה. האם יש מי שחושב שכדאי להשאיר את הסעיף הזה?
שרית דנה
אני רוצה להסביר.
היו"ר אופיר פינס-פז
אני לא מדבר עליכם, כי אתם אלה שכתבתם את זה. האם יש מי שבא לדיון הזה מרצונו החופשי? האם יש מי שלא התבטא עד עכשיו? האם יש מי שרוצה להיות שמאי מכריע? אין.
ארז כהן
אני חושב שהם מנועים מלהיות פה.
שרית דנה
אני אומר מאיפה הדבר הזה יצא. אין לנו בעיה לוותר על זה, אם כי זה חבל. אני אומרת מראש, שאין לי שום עניין לעסוק בשכר טרחה. אני מציעה להעביר את זה ליו"ר ועדת ערר. זאת הצעה שתומר הציע לנו במהלך הדרך, וחשבנו שיהיה יעיל לרכז את הכל. לי אין שום בעיה עם זה. אני עוד לא ממנה שמאים מכריעים. בינתיים שר המשפטים הוא זה שממנה אותם. זה יכול לעבור לוועדת ערר, שאמונה על אובייקטיביות. ועדה מייעצת לא תיתכן כיוון שיושבים בה אנשים שיש להם ניגוד עניינים. יו"ר ועדת ערר נראה לי פתרון טוב.

אני אומר מאיפה זה יוצא. קחו לדוגמא שבו שמאי מכריע נדרש לעסוק בתביעה של 1,000 דירות. אם נשלם לו שכר לפי הטבלה פה, השכר יהיה מאוד גבוה. יבואו הצדדים ויאמרו: כי זו עבודה פשוטה באופן יחסי, ולכן אנחנו סבורים שצריך להפחית בשכר המשולם לשמאי. חבל לוותר על האופציה הזו.
היו"ר אופיר פינס-פז
אבל השכר החריג לא מתייחס לאופציה כזו.
שרית דנה
זה גם כלפי מעלה וגם כלפי מטה.
היו"ר אופיר פינס-פז
איפה זה כתוב?
שרית דנה
כתוב במפורש שכל הצדדים יוכלו לבקש זאת.
היו"ר אופיר פינס-פז
זה לגמרי לא מובן.
שרית דנה
אין בעיה. נכתוב: גבוה או נמוך יותר. זה ברור שזו הכוונה, ולכן כתוב: לבקשת אחד הצדדים או לבקשת השמאי המכריע. ברור שהצדדים לא יבקשו להעלות את הסכום, ואילו השמאי המכריע לא יבקש להפחית. מהצד השני, עשויים להיות מקרים שבהם למרות שהסכום נמוך באופן יחסי יש מורכבות.
היו"ר אופיר פינס-פז
איך אפשר לצאת מזה? אני מסכים לכל הטיעונים ההגיוניים שלך. אני אומר לך,שאתם כל הזמן בורחים מהעניין האמיתי. חברים, שכר של שמאי מכריע צריך להיות בתלוש משכורת מסודר. צריך לקבוע לו שכר נאה כיאה למעמדו, צריך לסדר לו משרד עם מזכירה ועוזר ולהפסיק את כל הדבר הזה.
שרית דנה
כלומר, שיהיו שייכים לשירות המדינה.
היו"ר אופיר פינס-פז
שירות המדינה שיש לו עשרות אלפי עובדים יגייס עוד 10 עובדים או 20 עובדים. אם זה מספיק חשוב לכם, אם זה אמור לפשט את התהליכים, לייעל אותם, לחסוך כספים, לחסוך שחיתויות ויש פה גם אגרות, זה שווה למדינת ישראל. ההתעקשות הזו מביאה אותנו ליצירת מכאניזם יש מאין. אתם רוצים להמציא את הגלגל, מבלי שאני יודע אם אתם ממציאים גלגל טוב או גלגל. רע. גם אתם לא יודעים אם אתם ממציאים גלגל טוב או גלגל רע. בשביל מה אנחנו עושים את כל הדבר הזה? אם רוצים לתת לו משכורת של שופט, אני מאשר את זה. תעסיקו אותם במשרד המשפטים, ותתנו להם את הכבוד המגיע להם. האם כל זאת בגלל שאגף התקציבים לא מסכימים שאצל הולנדר יהיו מועסקים עוד 10 עובדים? אני יודע מה האמת. אני הייתי שם. זו כל האמת. המדינה לא תפשוט מזה רגל.
שרית דנה
זו לא השאלה.
היו"ר אופיר פינס-פז
זו כל השאלה.
שרית דנה
השאלה היא לא אם המדינה תפשוט רגל. זה לא הקונספט שהלכנו עליו. זה לא הקונספט המעוגן בחוק. זה לא הקונספט שעומד כרגע על הפרק.
היו"ר אופיר פינס-פז
בסעיף של "שכר חריג" יש אין סוף אפשרויות. הוא יערער והוא יציע, ואין דין תיק כזה כדין תיק אחר. לא נצא מזה.
שרית דנה
אני חושבת, שלטובת העניין צריך להשאיר את הסעיף. אין לי שום התנגדות להסיר אותו. אנחנו נעבוד על פי הטבלאות. אנשים שלא יהיה שווה להם כי התיקים שלהם אוחדו והעלות של כך תהיה גדולה, לא ילכו לשמאי מכריע. הקונספט של הסעיף הזה נועד למקרים חריגים.
היו"ר אופיר פינס-פז
איפה כתוב שזה רק למקרים חריגים?
ארז קמיניץ
נאמר: "בהתקיים נסיבות מיוחדות".
ארז כהן
כל תיק יתאים לנסיבות מיוחדות.
שרית דנה
אני מוכנה להסכים עם ארז שהסעיף הזה יימחק.
היו"ר אופיר פינס-פז
בואו נשים את הסעיף הזה בטעון עיון, ולא נכריע בו כעת.
ארז קמיניץ
הניסוח של מידה מיוחדת לקוח מהתוספת השנייה לתקנות סדרי הדין האזרחיים, שמדברים על עבודתו של מומחה מטעם בית המשפט.
היו"ר אופיר פינס-פז
אתם מדברים על שזה יהיה שונה מהשכר המחושב, כאשר כל הנימוקים הם נימוקים להגדלה. אתם מדברים על "מידה מיוחדת של טורח".
ארז קמיניץ
אפשר להבהיר זאת.
היו"ר אופיר פינס-פז
נאמר: "היקף או העמקה הדרושים...".
ארז קמיניץ
אם זה פחות מדי, ישולם פחות.
היו"ר אופיר פינס-פז
אם זה טכני. אם הכרעת לגבי תיק אחד, כאילו הכרעת לגבי 100 תיקים.
ארז קמיניץ
נכון.
היו"ר אופיר פינס-פז
למה שלא נכתוב את זה?
שרית דנה
אין שום בעיה.
היו"ר אופיר פינס-פז
אפשר לכתוב, שבמקרה של איחוד תיקים או בפסיקה זהה התשלום יהיה פחות. נניח שיש 100 דירות במתחם מסוים, והשמאי המכריע קבע את העיקרון לגבי המתחם הזה. במקרה כזה הוא לא צריך לקבל הוצאות שכר מ-100 דיירים.
ארז כהן
אם יש לו 100 דירות, חובה על פי כללי האתיקה וחוק השמאים לבקר בכל דירה כזו. את העבודה הוא צריך לעשות. יש 1,000 דוגמאות, ולא תוכל להקיף בתקנות את כל הדוגמאות. חבל לרדת לרמה הזו.
היו"ר אופיר פינס-פז
אנחנו נמשיך הלאה, ולגבי העניין הזה עוד לא נכריע. מי יכול להסביר לי את הסעיף המדבר על הסכום שהוא בין 2,000 שקלים ל-150,000 שקלים?
שרית דנה
שכר הטרחה נקבע באחוזים, ולכן זה יכול להיות המון כסף. בשל כך, קבענו כי אדם לא יכול לקבל על תיק יותר מ-150,000 שקלים.
היו"ר אופיר פינס-פז
למה קבעתם 150,000 שקלים ולא 100,000 שקלים או 200,000 שקלים?
שרית דנה
הסכום נקבע תוך התייעצות עם אנשים שעוסקים בתחום. שאלנו אותם, כמה זמן לוקח לטפל בתיק מורכב. ההנחה היתה שטיפול בתיק מורכב יכול לקחת חודש.
היו"ר אופיר פינס-פז
אבל זה לא אומר שבחודש הזה הוא לא עוסק גם בדברים אחרים.
שרית דנה
אנחנו מדברים על 20 ומשהו ימי עבודה. לפעמים מדובר בתביעות של מיליארדים. אגב הסכומים שהיום משתלמים בגין תביעות גדולות. אנחנו קיבלנו לשלם שכר על 1,000 שעות עבודה של שמאי מכריע. זה הרעיון של קביעת התקרה.
ראול סרוגו
זה סכום של 15,000,000 שקלים השבחה. הסכום של 150,000 שקלים זה סכום גבוה מדי. במצב נדיר ביותר ידובר על השבחות בסכום כזה.
שרית דנה
היו המון שמאים שדיווחו על עבודות גדולות בהרבה.
ראול סרוגו
לא בסכומים של 15,000,000-20,000,000 שקלים. זה דבר שהוא נדיר.
ארז כהן
השאלה היא אם זה שווי או גובה התביעה. תבדילו בין גובה התביעה לשווי. אלה שני דברים שונים.
היו"ר אופיר פינס-פז
לפי מה זה נקבע.
ארז כהן
מדובר על שני מצבים: גובה ההשבחה או 197.
שרית דנה
משם זה בא. גם הסכום הנמוך של 2,000 שקלים מתייחס ל-50%-60% תקורות. זה סכום מינימאלי המתחלק בין הצדדים.
גלעד קרן
קורא סעיף 4 מלוא השכר: "שכרו של שמאי מכריע המחושב לפי תקנה 2 או שנקבע לפי תקנה 3 יהווה את מלוא השכר ולא יתווספו לו תשלומים נוספים מאת הצדדים, ל מעט תשלום עבור המצאת מידע שהימצאותו כרוכה בהוצאות מיוחדות כאמור בתקנה 19(א) לתקנות סדרי הדין".
היו"ר אופיר פינס-פז
על איזה מידע מדובר?
שרית דנה
כל המידע הרגיל, כמו מס שבח וטאבו השמאי נושא. לפעמים יש מדידות מיוחדות או תצלומי אוויר, שהוא צריך לעשות והם לא כלולים בהוצאות הרגילות שלו.
ראול סרוגו
אין לזה סוף. אני לא מבין את זה. או שקובעים שכר טרחה לשמאי, או שלא קובעים כלול. יש "שכר חריג" ועלויות נוספות. איזה תצלומי אוויר צריכים לעשות? האם צריך לבצע תצלומי אוויר על מנת לקבוע היטל השבחה? אם כן, זה חלק מהעניין.
היו"ר אופיר פינס-פז
אתמול חברת חשמל העלתה מסוקים לאוויר.
ראול סרוגו
להעלות מסוקים לאוויר על מנת לקבוע אם לפני 10 שנים אדם היה או לא, זה לא יועיל. ממילא עכשיו אתה לא יכול לעשות שום דבר.
היו"ר אופיר פינס-פז
ארז, האם אתם חושבים שזה מיותר?
ארז כהן
זה נמצא בתקנות שאושרו כבר. יש תקנות סדרי דין שאושרו כבר, ונחתמו על ידי השר.
היו"ר אופיר פינס-פז
אז למה זה מופיע פה שוב?
שרית דנה
אנחנו באים להגיד, שמעבר לדבר הזה אי אפשר להוסיף. זה אומר מה נכלל בתוך השכר.
ארז קמיניץ
הדברים האלה מקובלים. הרבה בעלי מקצוע, כמו מנהלי עיזבון או כונסים, מקבלים הוצאות מיוחדות. הדברים האלה אינם לקוחים מנבכי דמיוננו. אנחנו מכירים את המצבים בהם יש הוצאות מיוחדות.
היו"ר אופיר פינס-פז
לא נלך עם זה לרבנות.
גלעד קרן
קורא סעיפים 5-6: 5. שיעור ההשתתפות בשכרו של השמאי המכריע

המבקש והמשיב ישאו, כל אחד, במחצית שכרו של השמאי המכריע, זולת אם השמאי המכריע הורה אחרת ונימק את החלטתו. היו מספר מבקשים או מספק משיבים, ישאו הם, בינם לבין עצמם, במחצית השכר כאמור, בחלקים שווים.

6. הודעה על גובה שכרו של השמאי המכריע

(א) קיבל השמאי המכריע הודעה מהיושב ראש על מינויו, יודיע השמאי המכריע לצדדים, תוך שבעה ימים, מהו גובה שכרו לפי תקנה 2, ורשאי הוא לדרוש מהצדדים לשלם רבע משכרו מיד לאחר קבלת ההודעה.

(ב) קיבלו השמאי המכריע והצדדים הודעה מהיושב ראש על מתן "שכר חריג" כאמור בתקנה 3, רשאי כל צד שהסכמתו להתדיין בפני השמאי המכריע נדרשת, להודיע בתוך שבעה ימים מקבלת הודעת היושב ראש (להלן – המועד להודיע), כי אינו מעוניין להמשיך את ההליך בפני השמאי המכריע בשל השכר החריג שנקבע. לא הודיע כאמור, יראו את הצדדים כאילו הם מסכימים לתשלום השכר החריג, ורשאי השמאי המכריע לדרוש מהצדדים לשלם רבע משכרו החריג, או להשלים תשלום שכרו כאמור, אם שולם שכר כאמור בתקנת משנה (א), מיד לאחר חלוף המועד להודיע.

(ג) יתרת שכרו של השמאי המכריע תשולם במועד קבלת ההודעה על קבלת ההחלטה של השמאי המכריע. על התשלום יחול סעיף 5(ב) לחוק פסיקת ריבית והצמדה התשכ"א-1961 (להלן – חוק פסיקת ריבית).

(ד) ראה צד כי הצד שכנגד איננו משלם לשמאי המכריע את שכרו, לרבות אי תשלום השכר כפי שצוין בהודעות לפי תקנת משנה (א) או (ב), תוך 30 ימים מיום קבלת דרישת השמאי המכריע, רשאי הוא לשלם לשמאי המכריע את יתרת השכר לה הוא זכאי לפי תקנות אלה ואשר טרם שולמה, ולהיפרע בשל תשלום זה מהצד שכנגד. על תשלום ששילם צד כאמור יחול סעיף 5(ב) לחוק פסיקת ריבית.
ארז כהן
יש לי הערה לגבי סעיף 6(ב). יש כאן מצב של מבוי סתום. אם הצדדים מחליטים שההחלטה לא מקובלת, מה קורה אז? בנוסף, מה קורה אם השמאי המכריע כבר החל את עבודתו? ההחלטה היא לא במועד מסוים, אלא היא יכולה להיות גם במשך התקופה.
ראול סרוגו
אני רוצה להתייחס לסעיף 5. המצב היום שונה לחלוטין ממה שהיה לפני תיקון 84. לפני התיקון היה שלב של השגה בפני הוועדה המקומית. השמאים מטעם שני הצדדים באו והציגו את טענותיהם, ואז או שהגיעו לשומה מוסכמת או שהשמאי מטעם הוועדה המקומית אמר: זה מה שצריך לשלם. אם הולכים לשמאי מכריע במצב כזה מדובר בהליך של בוררות לכל דבר ועניין. שני הצדדים יציגו את טענותיהם, ושכר הטרחה מתחלק שווה בשווה. לא זה המצב הקיים היום. היום הוועדה המקומית קובעת שומה. היא יכולה לקבוע שומה בצורה מאוד שרירותית, היא יכולה להעלות את השומה שלה, ואין שום דרך לנישום לבוא ולטעון בפני השמאי של הוועדה המקומית. לדעתי, הוועדה המקומית צריכה לשאת במלוא שכר הטרחה. לא יכול להיות מצב אחר. אם נקבעה שומה גבוהה מדי, מספיק שהשמאי המכריע הוריד שקל אחד מהשומה שנקבעה על ידי הוועדה המקומית בשביל להטיל את מלוא שכר הטרחה על הוועדה המקומית.
היו"ר אופיר פינס-פז
האם לשמאי המכריע יש באמת סמכות לבוא ולהגיד, כי הוועדה המקומית עשתה מעשה שלא יעשה ולכן היא צריכה לשאת במלוא העלות?
שרית דנה
זה בדיוק מה שכתוב פה. זאת סמכות שנתנו.
היו"ר אופיר פינס-פז
זה לא ברור. אני לא הבנתי את זה כך. זה לא ברור מאליו. יכול להיות שיש פה שיקולים אחרים, כמו שיקולים סוציאליים.
שרית דנה
אין שום בעיה לכתוב את זה בצורה מפורשת. זאת הכוונה. הכוונה היא שהשמאי המכריע יוכל להחליט איך הוא מחלק, בין השאר על פי תוצאות ההליך. אם הוא רואה שאדם הגיש תביעה לפי 197 ולא מקבל שום דבר, אין שום סיבה להטיל את הנטל על הציבור.
היו"ר אופיר פינס-פז
צריך לכתוב את זה בצורה מפורשת. מצד אחד תביעות קנטרניות, ומצד שני שומות מופרזות, שומות שאין שום הצדקה להן, שנעשו בניגוד לכל נוהל, דין וניסיון.
ראול סרוגו
הכלל צריך להיות הפוך.
היו"ר אופיר פינס-פז
מה קורה כאשר התביעה היא קנטרנית?
ראול סרוגו
בוא נפריד בין היטל השבחה לבין 197. בהיטל השבחה השומה המקומית היא זו שקובעת. חייב להיות לה אינסנטיב לבוא ולקבע בדיוק את השומה שצריכה להיות. מספיק ששמאי מכריע בתיק אחר הכריע, והוועדה קבעה שומה גבוהה יותר. ברוב התיקים השמאי המכריע יוריד מהשומה שנקבעה בוועדה המקומית. לכן, הכלל צריך להיות שהוועדה המקומית צריכה לשאת בעלות של השמאי המכריע, ובמקרים מיוחדים שבהם התביעה היתה קנטרנית הוא יטיל 50% או את כל שכר הטרחה על הנישום. הכלל צריך להיות הפוך.
אריה קמיל
לא נראה לי שזה סביר שהרשות המקומית תשא באופן אוטומטי בשכר טרחה של שמאי מכריע. בדרך הכלל אנחנו קובעים את השומה לפי הנתונים. אין לנו היום את האפשרות לשאת ולתת עם הצד השני. אם עשינו מחדל ולא קבענו את השומה כדין, אין ספק ששמאי מכריע צריך להטיל את הכל עלינו. זה לא צריך לבוא כנוהל רגיל.
ראול סרוגו
מה זה מחדל? אם הפחיתו 10% מהשומה זה מחדל?
היו"ר אופיר פינס-פז
אני מבקש להתייחס לכל ההערות שנשמעו עד כה.
שרית דנה
בעייני, לא נכון לצאת מנקודת הנחה ש-100% יוטלו על הרשות המקומית. עם זאת, אני חושבת שנכון לומר שהשמאי המכריע יקבע, בהתחשב בתוצאות ההליך. אגב, אם שומת הוועדה המקומית היתה אלף ופלוני הגיש שומה נגדית על אפס והשמאי המכריע פסק 900, אני לא חושבת שכל העלות צריכה להיות מוטלת על הוועדה המקומית. נכון לכתוב במפורש, שהוא רשאי להטיל את מלוא הסכום על אחד מהצדדים.
היו"ר אופיר פינס-פז
מה לגבי ההערה בנוגע לסעיף 6?
שרית דנה
הרעיון הוא, שאם השכר עולה לצדדים צריכה להיות הזדמנות לסגת מהסכמתם ללכת לשמאי מכריע. זה היה הרעיון. אז זה חוזר לנקודת ההתחלה לפני שהם הסכימו על שמאי מכריע.
היו"ר אופיר פינס-פז
אני מבקש לנסח מחדש את סעיף 5, ולא רק בהתאם לנוסח שאת השמעת כרגע. לומר: "בהתחשב בתוצאות ההליך", אינו מספיק. מעבר לתוצאות ההליך יש פה שאלה שצריך לומר עליה משהו מבחינת כוונת המחוקק. כלומר, מצד אחד תביעה שתוגדר על ידי השמאי כקנטרנית או טורדנית או שעושה כל מיני דברים שאינם מן העניין. אותו דבר לגבי הרשות המקומית, כמו שומה שלא מתקבלת על הדעת, שלא היתה לה שום הצדקה. אחרי זה צריך להוסיף ולומר: "בהתחשב בתוצאות ההליך".

מה לגבי העניין הסוציאלי? האזרח הקטן קיבל שומה, והוא צריך להתמודד עם עיריית תל אביב. זה לא דבר פשוט. אני לא מדבר על קבלן גדול. מה קורה עם אזרח רגיל שיכול למצוא עצמו מובטל או גמלאי? איך נתמודד עם זה? האם נלך לשמאי מכריע ונגיש תביעה לשלם חצי-חצי? איפה כל ההליכים הסוציאליים? אני חושב שצריך לתת לשמאי המכריע סמכות.
תומר רוזנר
לא. זה צריך להיות בחוק.
שרית דנה
עם הסמכות לפסול את הטלת ההוצאות על אחד הצדדים בהתחשב במצבם הכלכלי אין בעיה. אחד השיקולים שהשמאי המכריע יכול להפעיל הוא זה.
היו"ר אופיר פינס-פז
על זה אני מדבר. אני מתכוון לכך, שתהיה לו סמכות לא רק בהיבט של התוצאות.
ארז כהן
אגב, החוק נתן פתרון חלקי לעניין הזה, בכך שבסכומי חיוב של עד 50,000 שקלים יכול לחול המנגנון הקודם של הסכמות למשך שנה.
היו"ר אופיר פינס-פז
מי קבע את זה?
ארז כהן
החוק.
היו"ר אופיר פינס-פז
האם אני אישרתי את זה?
ארז כהן
כן. אני מחיתי, ואתה אישרת.
היו"ר אופיר פינס-פז
אתה מחית כל כך הרבה, שאני כבר לא שמתי לב למה מחית. הצלחת להטעות אותי.
שרית דנה
זה נכון שבשנה הראשונה יש להניח שהתיקים הקטנים לא יגיעו לשמאים מכריעים.
היו"ר אופיר פינס-פז
אם כך, המצב הוא לא כצעקתה. על מה אתם צועקים?
ארז כהן
אנחנו לא העלינו את הנושא.
תומר רוזנר
אנחנו הצענו לעשות גזרה שווה מהגישה לערכאות שנעשתה בוועדת ערר. כידוע, הוטלו אגרות על מי שפנה לוועדת ערר בתכנון ובנייה. ניתן פטור מאגרה למי שיש לו פטור מארנונה.
ארז כהן
אבל אם הוא חולק על גובה החיוב, אז אין לו את הפטור הזה.
היו"ר אופיר פינס-פז
את זה אתה צריך לתקן בחוק.
תומר רוזנר
לא. אתה יכול לומר בתקנות, שבמצב כזה שבו אדם באמת במצוקה קשה ופטרו אותו גם מתשלום ארנונה - ויש להניח שמדובר במימון ביניים, כי בסופו של דבר יש הכרעה בהיטל השבחה או בתביעה שלו - במצב כזה הרשות המקומית צריכה לשאת בכל העלות. היא בעצם הניעה את התהליך הזה, ולא צריך לגרום לאזרח כזה להוצאה. אם בסופו של דבר יגידו שהוא צריך לשלם או שלא מגיע לו כלום, אז הוא יצטרך לשאת בהוצאה. כל עוד לא פסק השמאי המכריע, הרשות המקומית צריכה לשאת במלוא העלות.
היו"ר אופיר פינס-פז
צריך לראות איך פותרים את זה. אני חושב שזה מרחיק לכת. זה ברור שהמרכיב הסוציאלי צריך להילקח בחשבון. אני בעד הכלל שאדם שיש לו פטור מארנונה, שזו עדות למצבו הסוציו-אקונומי לפי חוק, ברגע שהוא הולך לתביעה הוא יקבל פטור מלא או 70% פטור.
קריאה
יש עם זה בעיה. כאשר בא אדם ומגיש תביעה על 197 בלי שום פרופורציה, אנחנו פותחים בפניו את הדלת.
שרית דנה
גם בהיטל השבחה. אם תביעתו מוצדקת, זה בסדר.
ארז כהן
אבל מדובר בהליך ארוך. איך הוא ייכנס להליך?
שרית דנה
כמו שהוא ישכור שמאי, שייצג אותו בהליך.
היו"ר אופיר פינס-פז
לא הבנתי.
ארז כהן
שרית אומרת, שנלך לפי תוצאות ההליך. אני שואל, איך הוא ייכנס להליך אם אין לו את הכסף להיכנס להליך.
שרית דנה
בשביל להיכנס להליך הוא צריך לשלם שמינית, חצי מרבע.
היו"ר אופיר פינס-פז
אבל אתה מתחייב להכל. יתבעו אותו אחרי זה. אני מבקש שיהיה מדד סוציו-אקונומי, שיקבע את החלוקה בין העירייה לבין התובע.
שלומי בן עזרי
אני מסכים עם מה שאמר סרוגו. אני מציע, שבסעיף 5 ייעשה שינוי בבסיס. פה מדובר על חצי-חצי.
היו"ר אופיר פינס-פז
הבקשה הזו לא התקבלה.
שלמה בן עזרי
אני מציע מנגנון, שיכול לתת פתרון כבסיס. בדרך כלל היום בא השמאי של בעל הקרקע ואומר אפס, והשמאי של הרשות אומר 100. השמאי המכריע בא ואומר 10.
קריאה
או 90.
שלמה בן עזרי
בדרך כלל זה 10. אני חושב שצריך להטיל את שכר הטרחה בהתאם לתוצאות. כלומר, אם היתה תוספת של 10% לשומה הבסיסית הנמוכה, בעל הקרקע ישלם 10% והרשות תשלם 90%. אם השמאי יפסוק באמצע, אז זה יתחלק חצי-חצי. אם השמאות של השמאי המכריע תהיה 80%, המשמעות היא שזו שמאות קנטרנית של היזם.
אריה קמיל
למה קנטרנית? יש דברים שעד היום אנחנו לא יודעים איך לשום. אנחנו בודקים אם יש מרתף או אין מרתף, אם זה מוגדר כקומה או לא מוגדר כקומה וכו'. אני כפוף להחלטות של בית משפט. אין לך מושג, איזה הבדלים יש בהגדרות לגבי כל בית. יכולה להיות הגדרה שזו קומת מרתף, וזה מונע ממך קומה נוספת לפי ס'. זה בית משפט קבע ולא השמאי. מה יקרה? אנחנו לא יכולים לעמוד בזה.
שלמה בן עזרי
הוא מציג את הבעיה. אומרים לשמאי של הרשות: תעשה שמאות.
אריה קמיל
זה התפקיד שלי. אני מחויב לגבות היטל השבחה.
היו"ר אופיר פינס-פז
לא נקבל הכרעה בנוגע לסעיף 5. העיקרון הוא ששני הצדדים משלמים כל אחד 50%. לשמאי מכריע יהיה שיקול דעת, שהוא יהיה חייב להפעיל אותו בשלושה מקרים:

1. אם התביעה היתה קנטרנית ונועדה למשוך זמן.

2. אם השומה היתה לא מקצועית, מתעלמת מפסיקות קודמות ושרירותית.
3. תלוי במצבו הסוציו-אקונומי של מגיש התביעה. אם מצבו הסוציו-אקונומי אינו מאפשר את גביית מלוא מחצית הסכות, אזי יצטרכו להפעיל שיקול דעת. מי שיצטרך לשאת בהפרש זה הצד השני.
ראול סרוגו
מה קורה אם השמאי המכריע קיבל אחד לאחד את הטיעונים של הנישום? זה לא אומר שהשומה של הוועדה היתה רשלנית.
היו"ר אופיר פינס-פז
נכון. הנישום הרוויח מכך שקיבלו את טענותיו והוא חסך כסף.
אריה קמיל
הוא לא הרוויח.
ראול סרוגו
אני חוזר למצב שבו אין אפשרות להשגה. אין הזדמנות לנישום לטעון את טענותיו. לכן, הוא הפסיד. את כל שכר הטרחה של השמאי המכריע הוא הפסיד.
היו"ר אופיר פינס-פז
אבל הוא הרוויח את הפסיקה שלו.
ראול סרוגו
אם שלב ההשגה לא היה מתבטל, השמאי של הנישום היה משכנע את אריה קמיל בצדקתו, ואז בכלל לא היו מגיעים לשמאי המכריע. לא יכול להיות שאתה מחייב את האזרח ללכת לשמאי המכריע, וגם מחייב אותו לשלם כאשר הוא צודק.
שרית דנה
אפשר להוסיף: "בהתחשב בתוצאות ההליך". אפשר גם לעשות משהו אחר, וזה למחוק את נקודת המוצא ולומר: החלוקה תיקבע על ידי השמאי המכריע בהתחשב בסל פרמטרים שנפרט בתקנות, שזה המקצועיות של השומות, תוצאות ההליך וכו'.
היו"ר אופיר פינס-פז
זו גם אפשרות, אבל זה מאוד מסוכן. הוא בעצם פוסק בסוף. מתי הוא ירוויח כסף?
שרית דנה
השיעור של שכר הטרחה קבוע בתקנות. אנחנו מדברים רק על חלוקה.
היו"ר אופיר פינס-פז
אגב, גם פה תהיה הטיה. יבוא השמאי המכריע ויגיד: העירייה תשלם.
שרית דנה
אבל זה לא המצב. לצערנו, המצב הוא בדיוק הפוך. הרשויות לא משלמות, והנישומים משלמים את כל השכר.
היו"ר אופיר פינס-פז
אז תהיה הטיה הפוכה. יגידו: העירייה לא משלמת, ולכן כדאי לקחת מהנישום. אני לא אוהב את זה
שלמה בן עזרי
אם כך, ההצעה של ראול היא הכי טובה. בוא נטיל הכל על הרשות, ונראה כמה הוא יעביר לנישום.
היו"ר אופיר פינס-פז
אנחנו עוברים לסעיף 7.
גלעד קרן
קורא סעיף 7 שכר שמאי מייעץ: תקנות אלו יחולו, בשינויים המחויבים, גם על שכרו של שמאי מייעץ כהגדרתו בסעיף 198(ו)(2) לחוק, ואולם לעניין שמאי מייעץ שנתבקש להגיש לוועדת הערר לפיצויים ולהיטל השבחה חוות דעת בכתב בעניין מסוים הנוגע לערר, ולא בנוגע למכלול הסוגיות הכרוכות במחלוקת, יחול השכר שיקבע היושב ראש.
היו"ר אופיר פינס-פז
מה זה שמאי מייעץ?
שרית דנה
שמאי שמועסק על ידי ועדת הערר. אם נשנה את השכר החריג, יהיה צריך לומר פה שאת זה תקבע ועדת הערר. אם שמאי מייעץ עושה את כל העבודה של השמאי המכריע, כי זה מה שהוועדה מטילה עליו, אז חלות תקנות השכר. אם הוועדה לא צריכה שמאי שיכריע אלא רק את
חוות דעתו בסוגיה ספציפית, אז צריך לשלם לו שכר חלקי. מתוך הקונספט שהכל צריך להיות במקום אחד, אנחנו אמרנו שמי שיקבע את השכר זה היו"ר. אם אנחנו משנים את עניין השכר החריג, אז צריך לומר שמי שיקבע את השכר הוא יו"ר הוועדה.
היו"ר אופיר פינס-פז
אבל אם הוא מייעץ, הוא מייעץ. אם הוא מכריע, הוא מכריע. הוא לא יכול להיות גם מייעץ וגם מכריע.
שרית דנה
לא. ועדת הערר אינה רשאית להסתייע, אלא בשירותיהם של האנשים האלה שקרויים שמאים מכריעים.
היו"ר אופיר פינס-פז
אבל הוועדה תצטרך להכריע, האם היא מתייעצת איתם לצורך הכרעה בתיק או לצורך ייעוץ בתיק. זה צריך להיות ברור שיש שני מסלולים.
שרית דנה
נכון. לכן, אמרנו שאם הוועדה מבקשת מהם פסיקה, אז זה המסלול הרגיל.
היו"ר אופיר פינס-פז
להלן שמאי מכריע.
שרית דנה
בדיוק. כינינו אותו בחוק שמאי מייעץ.
היו"ר אופיר פינס-פז
אני מציע, שיהיה ברור שיש פה בתקנות שני מסלולים.
שרית דנה
ברור שזו הכוונה.
היו"ר אופיר פינס-פז
המייעץ הוא גם מכריע.
שרית דנה
הוא עשוי להיות.
היו"ר אופיר פינס-פז
אבל אלה אותם אנשים.
שרית דנה
הוא פשוט קרוי כך בחוק.
ארז קמיניץ
הוא קרוי כך בחוק, משום שההחלטה הסופית לעולם תישאר בידי ועדת הערר ולא בידיו. יכול להיות שוועדת הערר תבקש ממנו לעשות בדיוק את אותה עבודה. בסופו של דבר העבודה תחזור לוועדת הערר, על מנת שהיא תחליט אם זה מקובל עליה או לא.
היו"ר אופיר פינס-פז
מה אנחנו מחליטים לגבי סעיף 7?
ארז כהן
צריך לומר: כפי שתקבע ועדת הערר.
היו"ר אופיר פינס-פז
תקבע מה?
ארז כהן
שכר טרחה לשמאי המייעץ.
היו"ר אופיר פינס-פז
מפה ועד אמריקה?
ארז כהן
לא. לפי הטבלה.
שרית דנה
לא. זה לעולם פחות מהטבלאות.
היו"ר אופיר פינס-פז
איפה זה כתוב?
ראול סרוגו
נכון. זה לא כתוב.
היו"ר אופיר פינס-פז
מי יכול לאשר דברים כאלה? האם אני הולך להעשיר פה אנשים ולייצר מנגנון לקומבינות? אתם משאירים פה פתח רחב בידי אנשים שהם אפילו לא עובדי מדינה.
שרית דנה
למה?
היו"ר אופיר פינס-פז
כי יו"ר ועדת ערר הוא לא עובד מדינה. הוא יקבע את השכר של השמאי המכריע.
שרית דנה
אנחנו הצענו שזה יהיה יו"ר מועצת השמאים. נטענה כלפינו טענת ניגוד עניינים.
היו"ר אופיר פינס-פז
בתוך עמי אני יושב.
ארז כהן
בסעיף הזה אני צריך לצאת להגנת משרד המשפטים.
היו"ר אופיר פינס-פז
אני מגן על משרד המשפטים, אבל משרד המשפטים צריך להגן עלינו.
ארז כהן
הכוונה המקורית היתה לגבי סעיף "שכר חריג", ואנחנו הרי מתכוונים להוריד את זה.
היו"ר אופיר פינס-פז
אני מדבר על שכר נורמטיבי. כמה אדם מקבל עבור ייעוץ?
שרית דנה
אין לנו דרך לדעת מראש.
היו"ר אופיר פינס-פז
אבל יש לכם דרך לקבוע.
שרית דנה
אני סברתי, שצריך להותיר את הסמכות לקבוע זאת בידי יו"ר מועצת השמאים. כיוון שעלו פה טענות של ניגוד עניינים, זה לא התקבל.
היו"ר אופיר פינס-פז
בואי נקבע כי עבודת ייעוץ, שאיננה עבודת הכרעה, תיקבע בסמכות ועדת ערר מחוזית. זו חבורה של חבר'ה. אני מקווה, שאת יודעת את זה. השר ימנה כל מיני אנשים. אני יכול להראות לך את השמות. הוועדה הזו תוכל לתת בין 2,000 שקלים ל-10,000 שקלים לעבודת ייעוץ.
ארז כהן
אתה יכול להכפיף את זה לסעיף 2.
היו"ר אופיר פינס-פז
עזוב. נקבע סכום של 2,000-10,000 לעבודת ייעוץ. ברגע שתתבקש עבודת הכרעה, הסכום ייקבע בהתאם לטבלה. אגב, מי משלם את עבודת הייעוץ, ועדת הערר?
שרית דנה
הצדדים. זה גם היום כך.
גלעד קרן
קורא סעיפים 8-9 ואת סעיף התוספת: 8. שכר שמאי מכריע שהפסיק את טיפולו

הועבר עניין שלפני השאמי המכריע לשמאי מכריע אחר כאמור בסעיף 202י' לחוק, או הודיע צד שאין הוא מעוניין להמשיך את ההליך בפני השמאי המכריע כאמור בתקנה 6(ב), רשאי היושב ראש, לבקשת אחד הצדדים או לבקשת השמאי המכריע, לקבוע אם השמאי המכריע זכאי לשכר ואם כן, את שיעורו, ורשאי הוא להורת על החזרת סכומים ששולמו לשמאי המכריע על חשבון שכרו, ככל ששולמו.

9. תחולה

תקנות אלו יחולו לגבי בקשות למנוי שמאי מכריע או שמאי מייעץ שהוגשו ליושב ראש לפי סעיף 198 (ה)(1) לחוק או סעיף 14(ב)(1) לתוספת השלישית לחוק, עד שנתיים מיום תחילתו של חוק התכנון והבנייה (תיקון מס' 84 והוראת שעה), התשס"ח-2008 (להלן – המועד הקובע). ואולם, אם לא הותקנו תקנות אחרות במקום תקנות אלה עד למועד הקובע, יעמדו תקנות אלה בתוקפן למשך שלושה חודשים נוספים לאחר המועד הקובע.

תוספת –

טור א'








טור ב'

סכום התביעה או ההשבחה





השכר

בשקלים חדשים

על חלק הסכום

על חלק הסכום

העולה על


שעד

0



100,000




7.5%

100,000


200,000




5%

200,000


500,000




4%

500,000


1,000,000




3.5%

1,000,000


2,000,000




2%

2,000,000








0.8%
היו"ר אופיר פינס-פז
אני מבקש להסביר את הטבלה.
ארז קמיניץ
אם סכום התביעה או סכום ההשבחה הוא 100,000 שקלים, השכר הוא 7,500 שקלים. אם מדובר ב-200,000 שקלים, אז השכר יהיה 7,500 שקלים פלוס 5% כפול 100,000 שקלים נוספים.
שרית דנה
זה במדרגות הולכות ויורדות.
היו"ר אופיר פינס-פז
אז כמה זה נותן לנו, 12,500 שקלים?
ארז כהן
כדאי להדגיש את זה. זה לא ברור.
ארז קמיניץ
זה ברור. זה לפי תקנה 2.
היו"ר אופיר פינס-פז
מה לגבי מצב בו מדובר על 2,000,000 שקלים?
ארז קמיניץ
במצב כזה אנחנו מדברים על 7,500 שקלים על 100,000 שקלים ועוד 5% על עוד 100,000 שקלים ועוד 4% על עוד 300,000 שקלים, עוד 2% על 1,000,000 שקלים. במצב כזה מדובר על 62,000 שקלים.
ראול סרוגו
לכן אמרתי שצריך לגבי 15,000,000-20,000,00 לעשות את החישוב כדי להגיע ל-150,000 שקלים. הסכום הגבוה ביותר מתחיל ב-62,000 שקלים. בשביל להגיע ל-150,000 שקלים מדובר בפער של 90,000 שקלים שיתחלק ב-0.8% ויתקבלו עוד 20,000,000 שקלים. בשביל להגיע לסכום של 150,000 שקלים צריך תביעה או השבחה של 27,000,000 שקלים. ההגבלה העליונה היא 150,000 שקלים, והיא לא רלוונטית כי הרוב המוחלט של ההשבחות יהיה הרבה מתחת ל-150,000 שקלים.
היו"ר אופיר פינס-פז
אם נשאיר את השכר החריג, אז נוריד את המגבלה ל-100,000 שקלים. אם נבטל את השכר החריג, אז נשאיר את זה.
ראול סרוגו
אני רוצה להעיר לגבי הטבלה. אני לא יודע על מה התבססה הטבלה הזו, ועל איזה נתונים הממשלה התבססה. יש לי כאן טבלה, שאני אשמח להעביר לך אותה. אנחנו מערערים על האחוזים ועל הסדר. אני אתחיל דווקא עם הסדר. זה נכון שההיגיון הכלכלי לעבודת השמאי אומרת, שכלל שהשומה גבוהה יותר אז העבודה שלו על השקל האחרון היא יותר קטנה מאשר על השקל הראשון. לכן, ככל שההשבחה או התביעה גבוהות יותר, שכר הטרחה צריך לרדת. זה ההיגיון סביב הפירמידה הזו. אתם תופתעו לשמוע זאת, אבל אני חושב שהטבלה צריכה להיות הפוכה מבחינת הצדק הסוציאלי. לא יכול להיות מצב, שאדם עשיר שיש לו קרקע שהושבחה ישלם באחוזים פחות לשמאי המכריע מאותו אדם שסוגר חדר. 7.5% מההשבחה זה 15% מההיטל. דווקא אותו אדם קטן שבונה חדר משלם 15% מההיטל שכר טרחה. אמנם הוא משלם חצי, אבל אולי הוא ישלם את הכל. עד הורדה של 7.5% הוא הפסיד.


ניקח דוגמא של אדם שבונה לעצמו בית, קנה מגרש ומשלם היטל השבחה. האם יעלה על הדעת שזה שבונה בבאר שבע ישלם באחוזים יותר מאשר זה שבונה בהרצלייה פיתוח? לא יכול להיות דבר כזה. זה כמו שתקבע מס הכנסה הפוך, כך ששיעור המס על המשכורות הנמוכות יהיה 50% ועל המשכורות הגבוהות הוא יהיה 30%.
היו"ר אופיר פינס-פז
אני אגיד לך מה קרה אצלם. הם הסתכלו מבחינת עלות השכר של השמאי, ואתה מסתכל על הדברים מבחינת ההוצאה של הנישום.
ראול סרוגו
נכון. אותן קרקעות יממנו את האדם הקטן. באותם מקומות בהם ישלמו שכר טרחה גבוה לשמאי, זה יממן את שכר הטרחה של האדם הקטן. הפירמידה צריכה להיות הפוכה.

אנחנו עשינו בדיקות, ולפיהן כתבנו את הטבלה בדף שחילקתי. הטבלה הראשונה מדברת על שכר הטרחה. הטבלה השנייה מתייחסת למצב של 1,200 שומות בשנה. נציג עיריית תל אביב אמרו שרק אצלם יש קרוב ל-800 שומות לשמאי מכריע בשנה.
אריה קמיל
אמרת נכון.
היו"ר אופיר פינס-פז
שרית, איפה אנחנו מפרסמים את פסקי הדין של השמאי המכריע?
שרית דנה
באתר של מועצת השמאים. כתוב בתקנות, שכל הכרעה של שמאי מכריע מתפרסמת מיד באתר ופתוחה לעיון הציבור.
היו"ר אופיר פינס-פז
והיא גם תישלח לרשויות המקומיות?
שרית דנה
ודאי. היא תישלח לצדדים ותפורסם באתר כפתוחה לעיון הציבור במערכת שגם תאפשר מחזור מידע.
ראול סרוגו
רוב השומות המוגשות הן שומות על הקלות בנייה. לכן, דין בניין אחד שונה מדין בניין אחר. דין פרויקט אחד שונה מדין פרויקט אחר. לכן, כמות השומות המכריעות תהיה אדירה. הטבלה הראשונה התבססה על 1,200 שומות בשנה. כלומר, שמאי מכריע יעשה 10 שומות בחודש, כפול 12 זה 120, כפול 10 שמאים זה 1,200 שומות. אם ניקח את ה-1,200 ונחלק אותם כך שהחלק האמצעי זה השומות בשורות האמצעיות בטבלה, נקבל שכר טרחה של כלל השמאים, כולל ההוצאות שלהם של 36,000,000 שקלים, של 300,000 שקלים לשמאי בחודש. אם נוריד 40% תקורות על משרד, שכר דירה וכו', נגיע ל-180,000 שקלים לחודש לשמאי אחד שעושה 10 שומות בחודש.
היו"ר אופיר פינס-פז
האם אני גם יכול להיות שמאי מכריע?
ראול סרוגו
שאלתי את שרית אם 10 שומות זה נראה לה סביר, והיא אמרה שלא. הם בנו את זה לפי 6 שומות בחודש. 6 שומות כפול 12 חודשים כפול 10 שמאים זה 720 שומות. לפי זה הגענו ל-108,000 שקלים, שזה פי 4 ממה שמרוויח שופט בית משפט שלום.
היו"ר אופיר פינס-פז
הוא לא מרוויח 300,000 שקלים.
ראול סרוגו
רבותיי, צריך להקטין את המספרים.
ארז כהן
החישוב איננו נכון.
שרית דנה
ההנחה היא שאדם עושה שתי שומות.
היו"ר אופיר פינס-פז
אני חוזר ואומר לכם, כי תלוש משכורת פותר את כל החישובים.
שרית דנה
הנחת מוצא של 10 שומות בחודש היא הנחת מוצא בלתי סבירה בעליל. זה אומר יומיים וקצת עבודה על שומה. זה לא הגיוני כאשר אתה לוקח בחשבון שהוא צריך לקיים דיון במרבית התיקים, לקיים ביקור בנכס, כאשר הנכס יכול להיות גם בנצרת. זה לא מתקבל על הדעת.
ראול סרוגו
לפי התקנות יש לשמאי 6 חודשים לדון בכל תיק.
היו"ר אופיר פינס-פז
האם שמאי יכול לסרב לקבל תיק?
שרית דנה
לא.
ראול סרוגו
הוא יכול לפסול את עצמו.
שרית דנה
צריך הנמקה.
היו"ר אופיר פינס-פז
מה לגבי ההערות שנשמעו כאן? גם לי נראה שההתחלה היא גבוהה מדי.
שרית דנה
אנחנו לקחנו בחשבון את כמות העבודה הרצינית ששמאי מכריע יכול לעשות בחודש. אנחנו אמרנו שזה יכול לנוע בין 5 ל-6 שומות. יש לך כאן שמאים, והם יכולים להגיד לך כמה עבודה הם משקיעים.
היו"ר אופיר פינס-פז
האם אין טעם לעשות מדרגה של 50,000 שקלים?
שרית דנה
בשנה הקרובה תיקים של 50,000 שקלים לא ייכנסו לחוק.
היו"ר אופיר פינס-פז
הרציונאל של סרוגו הוא הפוך.
ראול סרוגו
הרציונאל הוא הפוך. בשורות הראשונות לכתוב 0.8% ובשורה האחרונה לכתוב 7.5%. זה צריך להיות שליש ממה שכתוב פה.
שרית דנה
אנחנו לקחנו בחשבון את ההתפלגות של התיקים. ההתפלגות של התיקים היא כזו שהתיק הממוצע שיגיע לשמאי מכריע הוא בסביבות 300,000 שקלים. הוא יכול לטפל ב-5-6 שומות בסכום של 300,000 שקלים. בנוסף, כבר היום התיקים הקטנים מסובסדים על ידי התיקים הגדולים. 2,000 שקלים לתיק קטן לא משקף את העבודה של שמאי מכריע.
ראול סרוגו
7.5% מ-100,000 שקלים זה 7,500 שקלים.
שרית דנה
למה אתה קובע ש-100,000 שקלים זה המינימום.
ארז קמיניץ
אולי יש גם 20,000 שקלים?
היו"ר אופיר פינס-פז
אתם אומרים שאין מתחת ל-50,000 שקלים.
ראול סרוגו
20,000 שקלים היטל השבחה.
שרית דנה
אפשר להפחית פה ולהעלות פה. בגדול, אנחנו חושבים שזה משקף נכון את המצב.
ראול סרוגו
צריך להוכיח את זה. צריכה להיות מונחת לפניך טבלה, וזאת על מנת להחליט אם הסכומים האלה נכונים או לא.
ארז כהן
הם באו וישבו עם כל התיקים. בא יועץ כלכלי, והבהרנו לו איך אנחנו משלמים.
ראול סרוגו
ברור שנציגי השמאים והוועדות המקומיות יבואו ויעשו את העבודה. הם אלה שיעשו את העבודה.
היו"ר אופיר פינס-פז
תומר, האם יש לך הערות?
תומר רוזנר
אכן עמדת האוצר מעוררת תמיהה רבתית. נכון שזו מגמה שמסתמנת בשנים האחרונות, ויש לנו לפחות 3 דוגמאות שאני מכיר: בתי הדין למשמורת, השמאים המכריעים, ועדות הערר בנושא תכנון ובנייה, שבהן מתבצעת הפרטה של שירותי הכרעה בסכסוכים. במקרה שלנו מדובר על סכסוך בין השלטון לאזרח ולא סכסוך בין אזרחים, ומובן לכולנו שהוא צריך להיות מוכרע בידי גופים שבשליטת הממשלה. זה באמת מעורר דאגה. לצערי, ההכרעה בעניין הזה התקבלה כבר כאשר התקבל החוק.


לגבי החשש של אדוני מפני הרחבת יצירת עושר יתר בידי השמאים,אני יכול לומר כי בשיחות מוקדמות שהיו לי עם נציגי משרד המשפטים היתה נכונות ליצור הגבלה שתופנה ליו"ר מועצת השמאים או למי שמחלק את התיקים, כך שיהיה ברור שהשמאי המכריע לא יקבל הכנסה שעולה על 300,000 שקלים ברבעון.
היו"ר אופיר פינס-פז
כלומר, 100,000 שקלים בחודש.
שרית דנה
תקורות הן 60%, ואנחנו מדברים על עלות שכר של שופט מחוזי ולא על השכר שלו בתלוש.
היו"ר אופיר פינס-פז
זה לא כתוב פה.
שרית דנה
אבל זה ברור. אנחנו לא חשבנו שצריך לכתוב את זה פה, אבל אין לנו התנגדות לכלול את זה. אני חושבת שלנציגי השמאים יש מחלוקת איתנו על התקורות.
היו"ר אופיר פינס-פז
למה רבעון ולא חודשי?
שרית דנה
קשה לחשב פר חודש. הטיפול בתיקים יכול להימשך כמה חודשים. לכן, צריך לייצר תקופות יותר ארוכות.
היו"ר אופיר פינס-פז
אבל תמיד אפשר לשים תיק מסוים על חודש מסוים. בקיצור, בפועל מדובר על 100,000 שקלים בחודש.
שרית דנה
נכון.
היו"ר אופיר פינס-פז
זה נשמע סביר.
ראול סרוגו
האם 100,000 שקלים בחודש כוללים את התקורות?
ארז קמיניץ
כן.
ראול סרוגו
זה סביר.
תומר רוזנר
לגבי "השכר החריג" – אדוני צריך להכריע בנקודה הזו. הצעתנו היא, אם נותר המצב של "שכר חריג" יש לשקול להעביר את זה להכרעת יו"ר ועדת ערר במקום יו"ר מועצת השמאים. העלו השמאים את השגתם לגבי העניין הזה, ולכן יש מקום לשקול שידובר על יו"ר ועדת ערר שימנה שר המשפטים, מבלי שזה יהפוך לגוף מסורבל של כמה אנשים.
ראול סרוגו
מה לגבי הטבלה?
ארז קמיניץ
הוא עוד לא הגיע לזה.
תומר רוזנר
אם משאירים את הנושא של "השכר החריג", אנחנו מציעים להשמיט את האפשרות לקבוע את השכר הזה בדיעבד. זה לא הוגן, לא כלפי הצדדים ולא כלפי השמאים. לגבי הטבלה- זו טבלה של שכר רגרסיבי, במובן הזה שככל שאתה יותר השבחת את נכסך אתה תשלם באופן יחסי פחות.
היו"ר אופיר פינס-פז
כדי שהשמאי המכריע לא ירוויח כסף בלי סוף. השאלה היא מאיזה צד אתה מסתכל, מהצד של הנישום או מהצד השמאי. לכן, הטבלה לא חייבת להיות קוהרנטית. זה לא אומר שזה חייב להתחיל ב-7.5% ולרדת ל-0. אפשר להתחיל מ-4% ולעלות ל-7%. לא כתוב בשום מקום שזה חייב לרדת כל הזמן. יכול להיות שההתחלה צריכה להיות יותר מתונה, ואחר כך כן להשאיר את ה-5%.
תומר רוזנר
לכן, צריך לשקול לקבוע שכר נמוך יותר בתיקים הקטנים עד 100,000 שקלים, ולקזז את זה בהמשך הטבלה.
היו"ר אופיר פינס-פז
לשמאי זה לא משנה.
שרית דנה
צריך רק לראות איפה מעלים אל מול ההתפלגות הנורמאלית של התיקים באופן שהיא תכסה את זה.
היו"ר אופיר פינס-פז
אנחנו נקבע שבתיקים שהם פחות מ-100,000 שקלים זה יהיה פחות מ-7.5%. זה צריך להיות סביב ה-5%.
שרית דנה
צריך יהיה להעלות את זה באיזשהו מקום.
היו"ר אופיר פינס-פז
לדעתי, צריך להעלות את זה בשלב של 200,000 שקלים ל-500,000 שקלים, או ביין 500,000 שקלים ל-1,000,000 שקלים. אולי צריך ליצור מדרגה נוספת.
שרית דנה
ניסינו לפשט את זה, ולכן אין פה הרבה מדרגות.
היו"ר אופיר פינס-פז
אבל זה צריך להיות גם צודק. ההערה של סרוגו היא מאוד נכונה. לא סביר שהתיקים הקטנים ישלמו כל כך הרבה.
ראול סרוגו
אני מציע שההפחתה תחול על שתי המדרגות הראשונות, עד 200,000 שקלים השבחה. ההיטל הוא חצי מזה.
שרית דנה
אבל זה יגרום לעלייה במדרגות הבאות.
ראול סרוגו
נכון. מי שיש לו קרקע שהושבחה בצורה משמעותית, הוא ישלם יותר.
ארז כהן
אני מזכיר לוועדה, ששכיחות השומות נמצאת שם.
היו"ר אופיר פינס-פז
תומר טוען שלא.
תומר רוזנר
הנתונים שנמסרו על ידי השמאים למר בועז, שערך את העבודה עבור משרד המשפטים, מצביעים על כך שבסכומים הקטנים מדובר ב-19% מהתיקים. רוב התיקים הם סביב 300,000 שקלים.
ראול סרוגו
אם אתה תוריד בשתי המדרגות הראשונות יותר, תצטרך להוסיף פחות בשומות האחרות. זה בדיוק תואם את מה שאני אומר. אם רוב התיקים נמצאים בסכומים של 300,000 שקלים ומעלה, אז מהמדרגה השלישית תצטרך להוסיף פחות.
היו"ר אופיר פינס-פז
אני מציע, שמאפס ועד 200,000 שקלים זה יהיה 5%. ייתכן כי בין 200,000 ל-300,000 שקלים או בין 300,000 שקלים ל-500,000 שקלים כדאי ליצור מדרגה נוספת ואז לקזז את זה.
שרית דנה
אפשר לומר שלגבי כל התיקים שהם עד 500,000 שקלים ייקבעו 5%.
ראול סרוגו
אני חושב שזה נכון לעשות את זה כך.
היו"ר אופיר פינס-פז
בסדר. בכל מקרה זאת הוראת שעה. אם נראה לנכון שצריך לתקן את זה, אנחנו נתקן את זה.
ראול סרוגו
איך נכנסת המגבלה של ה-300,000 שקלים לרבעון, ומה קורה אם עוברים את זה?
היו"ר אופיר פינס-פז
מה זה עוברים? היו"ר לא נותן מעבר לזה.
ראול סרוגו
אבל כבר נתנו לכולם.
היו"ר אופיר פינס-פז
הרי הדיווח אצלו הוא רבעוני.
שרית דנה
ברגע שמגיע תיק, המערכת מחשבת את שכר הטרחה.
היו"ר אופיר פינס-פז
נכון. היא יודעת אפילו אם הוא לא קיבל את הכסף.
ראול סרוגו
אבל המגבלה של ה-300,000 שקלים נרשמת בתקנות.
היו"ר אופיר פינס-פז
כן. בלי זה, הסיכוי שאני אאשר את זה הוא כמו הסיכוי שירד גשם באוגוסט. אני מתנצל שיו"ר הוועדה הוא סוציאל-דמוקרט והוא לא מתלהב מפערי השכר במדינת ישראל.
תומר רוזנר
צריך להבהיר, כי הנושא של פיגור בתשלומים חל גם על הרבע.
שרית דנה
אתה צודק.
היו"ר אופיר פינס-פז
יש פה כמה נושאים שנצטרך לעבוד על הניסוח הסופי שלהם. הדבר היחידי שאני כרגע רוצה להכריע בו, הוא הנושא של השכר החריג. הסעיף מנוסח לא טוב.
ארז קמיניץ
אתה מתכוון לנוסח שיבהיר שמדובר גם על גבוה וגם על נמוך.
היו"ר אופיר פינס-פז
וגם שיעמוד בקריטריונים. אחרת, זה לגמרי באוויר. זה נראה לי לגמרי בעייתי, זה שרירותי, יהיו על זה עתירות.
ארז כהן
משרד המשפטים הסכים להוריד את זה. אולי נלך לכיוון הזה?
שרית דנה
אבל משרד המשפטים חושב שזה יגרום גם נזק.
ראול סרוגו
אנחנו חוששים שזה ילך יותר לתוספת מאשר להפחתה, ולכן אנחנו מוכנים להוריד את הסעיף. אני מציע להוריד את הסעיף הזה.
ארז כהן
גם אני מציע להוריד את זה.
תומר רוזנר
זה לרעת האזרח.
היו"ר אופיר פינס-פז
מאיפה אתה יודע? אי אפשר לדעת. זה מנוסח בצורה שאני לא יכול לאשר.
תומר רוזנר
זה הדבר הראשון שכתבתי להם.
היו"ר אופיר פינס-פז
אז למה זה לא טופל? הרי יכולתם לשער שאני לא אוכל לאשר את הסעיף הזה. זה מנוסח בנוסח שאי אפשר לקבל. מי יכול לאשר דבר כזה?
שרית דנה
הוא מדבר על נסיבות חריגות, וזה מספיק. אפשר לומר: "חריגות ומיוחדות", או "מטעמים מיוחדים שיירשמו".
תומר רוזנר
אפשר להוסיף את שלושת הקריטריונים.
שרית דנה
אין שום בעיה להוסיף את הקריטריונים.
היו"ר אופיר פינס-פז
מה זה אין בעיה? האם את רוצה שנתכנס פה שוב?
שרית דנה
לא.
היו"ר אופיר פינס-פז
אני לא יכול לאשר על הקרח.
תומר רוזנר
היא הציעה שלושה קריטריונים.
היו"ר אופיר פינס-פז
איזה קריטריונים?
שרית דנה
מורכבות הטיפול בתיק, קיומה של הכרעה קודמת באותו נושא. בנוסף, במקום שונה נאמר, גבוה או נמוך יותר מהשכר הקבוע בתקנה 2.
ראול סרוגו
צריך לקבוע את הקריטריונים מתי זה יהיה נמוך. לדעתי, גם "מורכבות" זה מושג ערטילאי. אי אפשר לדעת היום מהי עבודה מורכבת של שמאי מכריע. איך תדע מה מורכב יותר ומה מורכב פחות?
ארז כהן
הכי פשוט זה להוריד את הסעיף. אני לא מבין למה מתעקשים על השארתו. יש הוראת שעה, ואחר כך ניתן יהיה לתקן את זה.
שרית דנה
אין בעיה.
ארז כהן
אמרו לי שתקנות זה דבר שמאוד קל לתקן אותו.
היו"ר אופיר פינס-פז
אם כך, אנחנו מבטלים את "השכר החריג" ומורידים את תקרת השכר החריג ל-100,000 שקלים.
ארז קמיניץ
לא. אמרנו להפך.
היו"ר אופיר פינס-פז
נכון. אמרנו להפך.
ראול סרוגו
ל-150,000 שקלים אין משמעות. זה יהיה בתיקים בודדים שבהם מדובר בשומות של 25,000,000 שקלים. למגבלה הזו אין משמעות, אלא אם כן היא תהיה יותר נמוכה. כלומר, אין שום מקסימום פה.
היו"ר אופיר פינס-פז
מרגע שקבעת את המגבלה של 300,000 שקלים ל-3 חודשים ואמרת שעל שומה מורכבת יש חודש עבודה, אז הסכום של 150,000 שקלים אינו רלוונטי.
שרית דנה
אני חושבת, שראוי להוריד את המקסימום ל-100,000 שקלים, ולהותיר את "השכר החריג". אני חושבת, שזו טעות לוותר על זה. זה לא יעשה טוב לאף אחד.
היו"ר אופיר פינס-פז
נוריד ל-100,000 שקלים את השכר המקסימאלי לתיק. זה נראה לי סביר, כיוון שיש לו להחזיק משרד, להעסיק מזכירה ולשלם ארנונה, טלפונים, רכב וזכויות פנסיוניות. לגבי "השכר החריג" – נבקש ניסוח אחר. זה צריך להיות במקרים חריגים ובנסיבות מיוחדות.
ארז כהן
אבל לפני רגע החלטת שזה יורד.
היו"ר אופיר פינס-פז
שקלתי בדעתי שוב.
ראול סרוגו
עדיף להשאיר את התקרה של 150,000 שקלים ולהוריד את "השכר החריג".
ארז כהן
גם אני חושב כך.
היו"ר אופיר פינס-פז
אני יודע, אבל אני לא מסכים.
ארז כהן
אם כך, אנחנו מבקשים שהנוסח המתוקן יועבר אלינו להערות לפני שכבודו מחליט בעניין.
היו"ר אופיר פינס-פז
אני מסכים.
ראול סרוגו
גם אלינו.
היו"ר אופיר פינס-פז
אני לא מקיים עוד ישיבה בנושא. אני קובע את העקרונות פה, ואת הנוסח נקבע אחר כך. אני רוצה לקבוע את העקרונות. אני רוצה שייאמר שמדובר בנסיבות חריגות ומיוחדות, שיהיה ברור שזה לא דבר שעושים יומיום. שיהיה ברור שזה מתייחס גם להורדה וגם להעלאה בשכר. בנוסף ייקבעו קריטריונים.
שרית דנה
הקריטריונים הם: מורכבות הטיפול בתיק ופשטותו, איחוד תיקים, קיומה של הכרעה קודמת באותה סוגיה. ככל שמדובר על היטל השבחה יש קריטריון שאנחנו יכולנו לדבר עליו. יש לנו בעיה עם הלכת בית המשפט שאומרת, שלא מחשבים היטל השבחה לפי מדרגות.
היו"ר אופיר פינס-פז
אני מעריך שיהיה צורך בשכר חריג למעלה ב-197 בסוגיות עקרוניות.
שרית דנה
או בתוכניות נורא מורכבות של היטל השבחה.
היו"ר אופיר פינס-פז
תיקים שידרשו השקעה עצומה ומחשבה גדולה. אנחנו רוצים שזה יהיה ברור, שהשימוש במכשיר הזה יהיה רק למקרי קיצון. הגורם המכריע הוא יו"ר המועצה, כאשר תהיה פונקצית ערעור בוועדה המייעצת.
שרית דנה
היא לא יכולה. חצי מחבריה לא יוכלו להשתתף, כיוון שהם צרכנים. נציגי הלשכה בשביל להשתתף בדיון כזה יצטרכו לפסול עצמם מלהופיע בפני שמאים אחרים.
ארז כהן
אבל הם מנויים בהגדרה.
ראול סרוגו
אם אנחנו ממנים את השמאי המכריע, לא נוכל לקבוע את השכר החריג?
ארז כהן
הם מנויים בהתחייבות שהחתימו אותם.
היו"ר אופיר פינס-פז
ערעור ולא לקבוע. אני לא בעד לעשות בוכלטריה משכר. אני חושב, שיו"ר המועצה הוא אדם שיוכל לעקוב אחר הדבר הזה. עם זאת, לא יכול להיות שלא תהיה מעליו ערכאות ערעור. אם השמאי המכריע או הצדדים יגיעו למסקנה שיש כאן דבר בלתי סביר בעליל, אז יהיה מותר להביא את זה בפני הוועדה.
שרית דנה
בסדר.
היו"ר אופיר פינס-פז
מי שנמצא בניגוד עניינים, יצטרך לפסול את עצמו.
שרית דנה
בסדר.
ראול סרוגו
יש את הנושא של "מראש".
היו"ר אופיר פינס-פז
בזה הכרענו.
תומר רוזנר
אפשר למנות מתוך הוועדה הרכב של שלושה לצורך השגות, שהיו"ר לא יהיה כלול בו.
היו"ר אופיר פינס-פז
זה רעיון טוב. נמנה מתוך הוועדה שלושה, שהיו"ר לא יהיה כלול בה.
שרית דנה
שני נציגי ציבור.
ארז כהן
הם ממילא חתומים שהם לא יכולים להופיע. היה לנו דין ודברים ארוך מאוד עם משרד המשפטים.
היו"ר אופיר פינס-פז
לא נכריע בזה. הוועדה המייעצת תצטרך לקבוע לעצמה הרכב של שלושה לטובת ערעורים על שכר חריג, כאשר היו"ר לא יכול להיות חלק מההרכב כי הוא קבע את השכר מלכתחילה.
שרית דנה
בסדר גמור.
היו"ר אופיר פינס-פז
ההחלטות צריכות להיות מנומקות.
שרית דנה
ומפורסמות.
היו"ר אופיר פינס-פז
האם זה נהוג לפרסם שכר?
שרית דנה
כן. הרעיון הוא שזה יהיה שקוף.
היו"ר אופיר פינס-פז
אנחנו עוברים להצבעה. אני מאשר אותן פה אחד.
ארז קמיניץ
צריך לשנות את המועדים בהם אתה יכול להודיע שאתה לא רוצה להמשיך.
שרית דנה
הוא סיכם את זה.
היו"ר אופיר פינס-פז
אני מבקש, שהנוסח יוכן בצורה מדוקדקת והוא יועבר לכל הגורמים בוועדה. תודה רבה, הישיבה נעולה.

הישיבה ננעלה בשעה 12:50

קוד המקור של הנתונים