ישיבת ועדה של הכנסת ה-17 מתאריך 24/12/2008

החלטת משכורת נשיא המדינה (הוראת שעה), התשס"ט-2008החלטת שכר שרים וסגני שרים(הוראת שעה), התשס"ט-2008החלטת משכורת נושאי משרה שיפוטית (הוראת שעה), התשס"ט-2008

פרוטוקול

 
PAGE
6

הכנסת השבע-עשרה






נוסח לא מתוקן

מושב רביעי
פרוטוקול
מישיבת ועדת הכספים

יום רביעי, כ"ז בסלו התשס"ט (24 בדצמבר 2008), שעה 10:30
סדר היום
החלטת משכורת נשיא המדינה (הוראת שעה), התשס"ט-2008, החלטת שכר שרים וסגני שרים (הוראת שעה), התשס"ט-2008, החלטת משכורת נושאי משרה שיפוטית (הוראת שעה), התשס"ט-2008
נכחו
חברי הוועדה: אבישי ברוורמן – היו"ר

יצחק וקנין

אבשלום וילן

יעקב ליצמן

ניסן סלומיאנסקי

ראובן ריבלין
מוזמנים
אילן לוין – הממונה על השכר, משרד האוצר
ייעוץ משפטי
מרב תורג'מן
מנהל הוועדה
טמיר כהן
רשמת פרלמנטרית
יפעת שפרכר


החלטת משכורת נשיא המדינה (הוראת שעה), התשס"ט-2008

החלטת שכר שרים וסגני שרים (הוראת שעה), התשס"ט-2008

החלטת משכורת נושאי משרה שיפוטית (הוראת שעה), התשס"ט-2008
היו"ר אבישי ברוורמן
אנחנו מעלים לדיון את נושא הקפאת שכר הבכירים. אתמול הוקפא שכר חברי הכנסת בוועדת הכנסת. סמכותנו היא להקפיא את שכר נשיא המדינה, ראש הממשלה, השרים וסגניהם ונושאי משרה שיפוטית. חולק לכם המכתב מלשכתו של נשיא המדינה ומלשכתם של בתי המשפט שהם יכבדו כל החלטה שלנו.
יעקב ליצמן
לגבי שכר חברי הכנסת לא שאלו אותי. אני יכול לקבל את זה שמקפיאים את השכר לשרים כי אין הבדל בין שר לחבר כנסת, אבל מה שמקומם אותי זה דווקא שכר הבכירים. שכר הבכירים צמוד לשכר של השרים, צמוד לשכר של סגני השרים. אני חושב שלא צריך לפגוע בשכר של עובדי המדינה. אני חושב שלא צריך לפגוע בהם. השכר בשוק גבוה יותר ושם ולא מקצצים. אני חושב שעל השרים, על הנשיא ועל סגני השרים זה צריך לחול, אבל על הפקידים זה לא צריך לחול.
יצחק וקנין
כולם צריכים להירתם.
יעקב ליצמן
אני נגד. אם אי אפשר להפריד בין זה לזה אני אצביע נגד ההקפאה.
אילן לוין
ההחלטה שהתקבלה אתמול לגבי חברי כנסת כבר משפיעה על חלק מהבכירים בשירות הציבורי אשר שכרם וגמלתם צמודים לשכר חברי כנסת. המהלך הזה בהיבט הזה הוא מהלך משלים. אי טיפול בקבוצה אחת מבלי שטופלה הקבוצה השנייה כבר יוצר שוני.


יש שיטענו שאולי מהלך כזה הוא מהלך פופוליסטי. אני יודע שהרבה פעמים הולכים ועושים פרשנויות שהן לא במקומן. אנחנו מתמודדים עם תחילתו של משבר. אני רואה כאן בחדר נציגים של התעשיינים והאחרים שמפטרים ומקצצים שכר. אני וחבריי נדרשים להמשיך ולהתנהל מול מערכת שבחלקה יש לה מנגנוני עדכון אוטומטיים ובחלקה עדיין באים ומנהלים מולנו מו"מ ודרישות לתוספות ולעדכוני שכר.


בימים אלה שהמשק חווה האטה כלכלית, אנשים מפוטרים ובמגזרים רבים ישנן אפילו הפסקות שכר - בייחוד במגזר הפרטי - נדרשים בין היתר בכירי המגזר הציבורי להתמודד מול מגנונים של עדכוני שכר ואף דרישות לתוספות שכר של סקטורים מסוימים. אנחנו לא מתכוונים לבעלי השכר הנמוך. כולי תקווה שלא נחזור לצורך לדון בעידוד הצמיחה והפחתות שכר, היות ובימים הללו עידוד הצריכה - בייחוד של בעלי השכר הנמוך - מתבקש כדי להמשיך ולהמריץ את הכלכלה במצב שבו אנחנו נמצאים. אין ספק שדוגמה אישית מחויבת מאיתנו. כאשר אנחנו באים ודנים עם התעשיינים ועם הסוחרים אנחנו הבכירים צריכים לתת דוגמה אישית.
יעקב ליצמן
הכוונה היא לנבחרי ציבור, לא לפקיד בכיר באיזה שהוא משרד ממשלתי. השכר במשק הוא פי 2 או 3 ממה שאותו פקיד מקבל. אני יכול להבין כשאתה מדבר על שרים, על סגני שרים, אבל אי אפשר לבוא בטענה לשכר עובדי המדינה הבכירים רק בגלל שהם צמודים לשכר של השרים.
היו"ר אבישי ברוורמן
כל העניין הוא עניין של איתות. השאלה היא אם לאותת או לא לאותת. הדברים בחיים הם הרבה על איתותים. העם לא יכול להבין שבזמן משבר לא מקפיאים כאן את השכר. גם אם חלק מהטיעונים שלך לגבי פקיד זה או אחר נכונים, ההחלטה היא נכונה. אי אפשר להפריד.
מרב תורג'מן
ההחלטה על הקפאת השכר חלה גם על גמלאים מכוח החלטת גמלאות לנושאי משרה. סמכות הוועדה היא לשלושת נושאי המשרה שמונחים בפניכם, שזה שרים, נשיא ושופטים. העניין הוא שכל המשרות ששכרן צמודות לשרים, לנשיא או לשופטים יוקפאו. זה לא בגלל שוועדת הכספים החליטה להקפיא להם, אלא זה פשוט בגלל מנגנון ההצמדה. אפשר יהיה לשנות את מנגנון ההצמדה ביחס לכל אחד ואחד.

יעקב ליצמן


על פי חוק.
מרב תורג'מן
אם על פי חוק ואם בהחלטות.
יעקב ליצמן
אפשר בהחלטות?
מרב תורג'מן
אי אפשר בהחלטות של ועדת הכספים, משום שהסמכות של ועדת הכספים היא לעניין שלושת נושאי המשרה שמונחים בפניכם. נוסח ההחלטה אומר שעל אף הוראות אותו סעיף שמדבר על עדכון השכר באותה שנה, בשנת 2009 לא יעלה שכר היסוד של אותם נושאי משרה.
ניסן סלומינסקי
אנחנו מקפיאים עכשיו לשנה שלמה?
מרב תורג'מן
עד תום 2009 . לפי החוק אמורים להיות 4 עדכונים. אני יודעת שהיה דיון אם יהיה עדכון אחד בשנה או 4 עדכונים בשנה.
אבשלום וילן
הצעד הזה מתבקש. אף אחד לא משלה את עצמו שבעולם הגלובאלי מישהו מבודד. במשבר עולמי כל כך כבד אנחנו רואים מה קורה. מי שנמצא בזרקורים חייב לתת את הדוגמה האישית לפני שהוא בא לתבוע מציבורים אחרים להשתתף בנטל. הגיע הזמן שגם התאחדות התעשיינים וראשי הבנקים יפסיקו את מדינת החלם הזאת שבה משלמים משכורות אמריקניות. זה פשוט אבסורד.
היו"ר אבישי ברוורמן
המשכורות האלו היו פסולות היום באמריקה.
אבשלום וילן
אין שום סיבה לכך שפקידי האוצר הבכירים מגיעים לצמרת הבנקים ומקבלים משכורות עתק. המשק הזה לא היה כזה עד לפני 15 שנה. הוא הפך להיות עולם שלישי במובנים הגרועים ביותר. הגיע הזמן להפסיק את החגיגה הזאת. כדי להפסיק את החגיגה הזאת צריך לשנות את העיוות בהקצאת המקורות בשכר. בשביל זה צריך תוצאה אחרת בבחירות.
ראובן ריבלין
בדרך כלל כאשר אנחנו נדרשים להקפיא אני מתנגד משום שלא היה פעם שהעלו את משכורתם של חברי כנסת ולא הייתה הערה ציבורית על כך שמעלים עוד פעם את משכורתיהם. הדבר נובע מגישה פופוליסטית שאומרת שאלה אוכלי חינם. אני חושב שאיש שהוא שליח ציבור צריך לקבל משכורת ראויה וטובה על מנת שהוא יוכל לשמש את הציבור בצורה רצינית ולא יזדקק לידי מתנת בשר ודם או לידי הלוואתם. יש מקרים שבהם אנחנו מחויבים. הדבר היה ב2001. היה משבר. ב2001 הקפאנו את שכרנו. היו כאלה שהתנגדו. הכנסת קיבלה החלטה. ההחלטה הזאת הייתה החלטה הכרחית לא רק מבחינת הדוגמה הציבורית אלא מבחינת נאה דורש, נאה מקיים. אי אפשר לבקש הידוק חגורה מכל העולם ושאנחנו נמשיך כמו עולם שמנהגו נוהג.


שיטת ההצמדה לחברי הכנסת היא כזאת שאנחנו צריכים לחכות ל4 תחנות שאנחנו מבחינת זמן מחויבים לחכות להן. ייתכן מאוד שבזמן שהעלאה בשלה היינו מקבלים אותה בלי ביקורת ציבורית, ואילו בזמן שנותנים לנו את זה יש ביקורת ציבורית כי יש איזה שהוא משבר כלכלי. בדרך כלל העדכון של שכרם של חברי הכנסת הוא בתחנות כאלו ואחרות שאינן תלויות דווקא במצב הכלכלה או בכשלים כאלה ואחרים.


אני חושב שעשתה אתמול נכון ועדת הכנסת שאישרה את ההקפאה בשכרם של חברי הכנסת. אני חושב שטוב אנחנו עושים שאנחנו מאשרים את ההקפאה של כל אותם נושאי משרה שיפוטית, שרים, סגני שרים ונשיא המדינה. הדבר הזה הכרחי מבחינת מצב המשק. הדוגמה האישית תמיד טובה. אנחנו צריכים כמו שעשינו ב2001 לבוא ולהיענות ללא היסוס לדבר שהוא צורך שעה.
יצחק וקנין
אני יודע שמייחסים להחלטות האלו הרבה פופוליזם. אולי זה בגלל שיש מערכת בחירות. אוי לה להנהגה שלא רואה את המציאות כפי שמתרחשת במדינת ישראל בימים האלה. אני מסתובב הרבה בשטח ונפגש עם עשרות מנהלי מפעלים. אני רואה איזו קטסטרופה יש. עשרות מפעלים סוגרים, עשרות מפעלים מקצצים בימי חופש. אי אפשר לתאר את המציאות. הכאב כל כך גדול. אוי לחברי הכנסת שלא מבינים את המציאות. בזמן הזה נגיד שאנחנו מעלים לעצמנו את המשכורת?
יעקב ליצמן
אני מסכים איתך לגבי השרים וחברי הכנסת, לא לגבי הפקידים.
יצחק וקנין
אני אומר את זה על כולם.
מיכאל דולמן
שכרם של ראש הממשלה, של השרים ושל סגני השרים צמודים למדד המחירים לצרכן. למה צמוד השכר של נשיא המדינה?
מרב תורג'מן
לשכר הממוצע במשק.
מיכאל דולמן
השכר הממוצע במשק לפי חוק ביטוח לאומי יעודכן ב-1 בינואר. לפי כל הפרמטרים הכלכליים השכר הממוצע במשק לפי מה שנקבע בחוק הביטוח הלאומי הולך להיות נמוך ב1 בינואר 2009 מאשר ב-1 בינואר 2008.
מרב תורג'מן
השכר לא יורד.
היו"ר אבישי ברוורמן
אומר הממונה על השכר שהצפי של הביטוח הלאומי הוא שהשכר יעלה ב3%.
מרב תורג'מן
הנושא הראשון שמובא להצבעה זה החלטת משכורת נשיא המדינה (הוראת שעה), התשס"ט-2008.
היו"ר אבישי ברוורמן
ה צ ב ע ה

בעד – פה אחד

אושר
מרב תורג'מן
ההצעה הבאה היא החלטת שכר שרים וסגני שרים (הוראת שעה), התשס"ט-2008.
היו"ר אבישי ברוורמן
מי בעד?

ה צ ב ע ה
בעד – רוב

נמנע – 1

אושר
מרב תורג'מן
ההחלטה השלישית היא החלטת משכורת נושאי משרה שיפוטית (הוראת שעה), התשס"ט-2008.
היו"ר אבישי ברוורמן
מי בעד?

ה צ ב ע ה

בעד – פה אחד

אושר

הישיבה ננעלה בשעה 10:45

קוד המקור של הנתונים