ישיבת ועדה של הכנסת ה-17 מתאריך 19/11/2008

תקציב ועדת הבחירות לכנסת ה-18 לשנת 2009

פרוטוקול

 
PAGE
7

הכנסת השבע-עשרה





נוסח לא מתוקן

מושב רביעי

פרוטוקול

מישיבת ועדת הכספים

יום רביעי כ"א בחשוון התשס"ט (19 בנובמבר 2008), שעה 12:30
סדר היום
תקציב ועדת הבחירות לכנסת ה-18 לשנת 2009
נכחו
חברי הוועדה: אבישי ברוורמן – היו"ר

יעקב ליצמן

אלכס מילר

ניסן סלומינסקי

דוד רותם

ראובן ריבלין

משה שרוני
מוזמנים
שמואל גולן – משנה למנכ"ל, משרד מבקר המדינה

תמר אדרי – מנכ"לית ועדת הבחירות המרכזית לכנסת

אהרון שבח – חשב ועדת הבחירות המרכזית

אורלי עדס – סגנית מנכ"ל ועדת הבחירות המרכזית לכנסת

טובי חכימאן – סגנית חשב ועדת הבחירות המרכזית לכנסת

אפרים גרינברג – משנה למנכ"ל ועדת הבחירות המרכזית לכנסת

מירה גיגי – מנהלת מדור משכורת, ועדת הבחירות

עמי צדיק – מנהל המחלקה לפיקוח תקציבי, מח' המידע והמחקר, הכנסת

ד"ר שירלי אברמי – מנהלת מחלקת המחקר והמידע, הכנסת

עמי שוורץ – המחלקה לפיקוח תקציבי, מח' המחקר והמידע, הכנסת
ייעוץ משפטי
מירב תורג'מן
מנהל הוועדה
טמיר כהן
רשמת פרלמנטרית
רותי וייס

תקציב ועדת הבחירות לכנסת ה-18 לשנת 2009
היו"ר אבישי ברוורמן
שלום לכולם, אני פותח את ישיבת ועדת הכספים בהצעה לסדר שלי. חוק סיוע לשדרות וליישובי הנגב המערבי הוראת שעה, התשס"ז-2007. תוקף חוק הסיוע נגמר ב-31 בדצמבר 2008. אני לא צריך לשים לפני חברי הכנסת את המצב שנמצא כרגע באזור עוטף עזה ולכן הבקשה שלי היא שהאוצר יעביר לי מייד לאישור, אני בטוח שכל חברי הבית שיושבים כאן, חבר הכנסת רותם, חבר הכנסת מילר, חבר הכנסת ריבלין וחבר הכנסת שרוני, וגם כל מי שעדיין לא נמצא, אני מניח שיתמכו בהארכת התקנה, החוק הזה לסיוע לשדרות וליישובי הנגב המערבי מה-1 בינואר 2009 ועד ה-31 בדצמבר 2009. לכן אני מבקש מאנשי האוצר להעביר לי את זה לישיבה הבאה כדי שאוכל לאשר זאת. אני מודה לכם. אני מבין שכולכם תומכים כמובן.
ראובן ריבלין
כדי שיהיה ברור. אתה מבקש מהאוצר להגיש. אם לא יגישו אנחנו לא יכולים לעשות דבר.
היו"ר אבישי ברוורמן
נכון. אני שמח על הבהרתו של חבר הכנסת ראובן ריבלין. אני דורש מהאוצר בישיבה הבאה, אני מניח שהיא תהיה ביום שני, להביא בפנינו את הארכת התקנה הזאת מכיוון שאינני צריך להוסיף מילה על המצב במקום. פנו אלי כמובן תושבים, המסר ברור, לישיבה הבאה אני מבקש מאנשי האוצר להביא לנו את זה לאישור, תודה.




אני פותח את הישיבה בנושא תקציב ועדת הבחירות המרכזית לכנסת ה-18 2009. לפני שבוע חילקנו לכל חברי הכנסת, אני מבקש התייחסות לנושא, תמי בבקשה.
תמי אדרי
ראשית אני רוצה להגיד שבהתאם לחוק ועדת הבחירות הכינה את התקציב, יש לנו ועדת כספים של ועדת הבחירות שדנה בכל סעיפי התקציב.
יעקב ליצמן
למי התקציב כפוף?
תמי אדרי
החוק אומר: ועדת הכספים של הכנסת תקבע את תקציב ועדת הבחירות על פי הצעת הוועדה המרכזית. אוצר המדינה יעמיד כספי תקציב זה לרשות - - -. כל השלבים בוועדה היו, הייתה ועדת כספים של הוועדה, נשיאות הוועדה והמליאה ואז מוגש התקציב הזה בפניכם לאישור על פי המלצתה כמו שכתב השופט ריבלין אליך. התקציב נבנה על פי נתוני אמת. אנחנו מכינים את התקציב שכל חברי ועדות הקלפי יהיו, כל המזכירים, ולא על ממוצעים שכך עושים בדרך כלל. אם לא יבואו כולם כמובן לא נשלם.
היו"ר אבישי ברוורמן
לגבי 2006 יש הרחבה מאוד גדולה של הקלפיות.
תמי אדרי
בדיוק. אני רוצה לומר לכם את הנתונים.
יעקב ליצמן
יש גידול בעובדים?
תמי אדרי
יש גם קצת גידול בעובדים אבל הכל נובע מהדברים האלה. מספר הקלפיות היה בפעם הקודמת 8500 ולפי הנתונים של עכשיו זה 9547. כמו כן יש קלפיות נכים שזה גם משמעותי מבחינת כוח אדם כי בכל קלפי כזה יש עובד נוסף. היו 1000 בפעם הקודמת, עכשיו יש 1372. התקציב בסך הכל בהשוואה הוא 194 מיליון שהיה בבחירות הקודמות מול 207 מיליון הפעם. בדברי ההסבר יש פירוט מפורט כיצד הגענו ומספר האנשים, אני לא חושבת שבדרך כלל נותנים כזה פירוט מפורט.
היו"ר אבישי ברוורמן
מהו הגידול הריאלי?
תמי אדרי
יש גידול בתקן של הוועדה. הוספנו 4 עובדים בוועדה המרכזית, בוועדות האזוריות גם הוספנו 4 עובדים ובכל הקלפיות כי החישוב הוא פר אדם. אני רוצה להגיד לכם, וחבר הכנסת רותם גם היה בישיבת ועדת הבחירות, אפילו כעסו עלינו במליאה שלא העלינו את השכר של חברי ועדות הקלפי. אמרנו שיישאר אותו דבר כי אם מעלים את זה צריך להעלות גם של אחרים.
דוד רותם
כעסנו גם שלא הוסיפו תקנים נוספים. אדוני, אני מוכרח לומר שהתקציב הוא מינימלי, ראוי ואני חושב שצריך להודות למנכ"ל ועדת הבחירות, למשנה ולכל העוזרים על עבודה נהדרת שהם עשו, הם גם ינהלו לנו את הבחירות כמו שצריך.
היו"ר אבישי ברוורמן
אמן ואמן.
עמי צדיק
בתוספת לדברים החשובים שאמרה תמר, התוספת במספר העובדים לוועדת הבחירות המרכזית היא 4% בערך, אפילו פחות קצת, אבל תוספת תקציב כלל העובדים בוועדת הבחירות המרכזית גדל בערך ב-30%. בוועדת הבחירות האזוריות גם תוספת של 4 עובדים שזה בערך 2% מכמות העובדים אבל סך התקציב של העובדים, שכר העובדים, עלה ב-23%. כלומר יש פה גידול בשכר שחישבנו פחות או יותר מעל 20%.
היו"ר אבישי ברוורמן
תמי, את רוצה להסביר את זה?
תמי אדרי
אני רוצה לבקש את טובי שהכינה את זה ונמצאת פה גם מנהלת מדור המשכורת שלנו, הן בכובע של ועדת בחירות כרגע.
דוד רותם
מגיע לטובי ברכות שהיא נבחרה לוועד העובדים.
היו"ר אבישי ברוורמן
בהצלחה טובי, בבקשה.
טובי חכימאן
השכר של עובדי ועדת הבחירות לא השתנה. מה שלקחנו בחשבון בתקציב, עובדים יצטרכו לצאת לחל"ת, עובדים בכירים בוועדת הבחירות ממשרדי ממשלה אחרים שלא צברו מספיק ימי חופשה כי אין מספיק פרק זמן בין הבחירות הקודמות לבחירות הנוכחיות - --
תמי אדרי
חלק עבדו גם ברשויות המקומיות.
טובי חכימאן
נכון. הם יצטרכו לצאת לחל"ת – חופשה ללא תשלום שאנחנו צריכים לשלם את ההפרשות של המעסיק, את ה-18 ושליש ו-14 ושליש לשמירת זכויות.
עמי צדיק
אז זו הסיבה לגידול ב-20%.
טובי חכימאן
אנחנו צריכים לשלם את כל זה, לקחנו את זה בחשבון בתוך התקציב. השכר לא גדל. הפרמטר של השכר לא גדל, זה מה שלקחנו בחשבון ומקדמי השכר של האוצר.
היו"ר אבישי ברוורמן
ברגע שטובי ותמי אומרות לי שהשכר לא גדל, והמילה שלהן בשבילי היא בסלע, מה שאני רק מבקש הוא שתעבירו את האינפורמציה הזאת שיהיה ברור.
עמי צדיק
אני רוצה רק להוסיף שהמסמך הועבר לידי אנשי ועדת הבחירות והם לא אמרו שיש פה משהו לא נכון.
היו"ר אבישי ברוורמן
תודה, חבר הכנסת ליצמן.
יעקב ליצמן
כמובן שאתמוך אבל יש לי 2 שאלות. האחת לא שייכת ישירות אליכם אבל מאוד אשמח אם סוף סוף הבחירות הבאות תהיינה כבר אלקטרוניות.
תמי אדרי
אני אומרת לא אבל אני יכולה לספר לכם כך. שר הפנים שאני קוראת לו מחשב מהלך מאוד רצה בחירות ממוחשבות כבר בבחירות לרשויות המקומיות. היה פיילוט, בבחירות למועצות האזוריות, רק ניסוי. יש הרבה שאומרים שזה אולי קיצר משהו בזמן אבל אבטחת מידע לא הייתה שם. בכל אופן, כשרצה לעשות ברשויות המקומיות, משרד הפנים הכין המון עבודה בהצעות לשינוי החקיקה, כעת זה נמצא בהצעת תסקיר שמסתובבת במשרדי הממשלה וזה צריך לעבור לחוק. הכוונה שם הייתה לא לעשות את כל הבחירות לרשויות המקומיות אלא שתהיה אפשרות לעשות הכל ממוחשב, לא כמו שהיה במועצות האזוריות, אני מניחה שזה לא יהיה. אנחנו בוועדת הבחירות בדקנו, זו הייתה יוזמה של מיקי איתן שהוא לא חבר בוועדה אבל נענינו ליוזמתו ודיברנו על פנקס וגם מזה לא יצא כלום.
יעקב ליצמן
אחת הסיבות היא שאמרו לי שאי אפשר לסמוך על טביעת אצבעות. לדעתי לא יכול להיות חשש כזה כי ברגע שהמדינה סומכת ליציאה מנתב"ג על אותן טביעות אצבעות אז איך יכול להיות שעל זה היא לא תסמוך.

אני חושב שאין מספיק עובדים בקלפיות.
תמי אדרי
לפי החוק יש 3 חברי ועדת קלפי, יש מזכיר, יש סדרן - - -
יעקב ליצמן
זה בכל הארץ? משלמים לכולם?
תמי אדרי
בכל קלפי בכל הארץ ומשלמים לחברי ועדת הקלפי, למזכירי ועדות הקלפי, לסדרן ולאב הבית שמסדר את הכיתה, זה בתקציב שלנו. אנחנו לא משלמים למשקיפים שהמפלגות שולחות.
יעקב ליצמן
למה אתם לא משלמים להם?
תמי אדרי
זה לא בתקציב שלנו. זה גם לא כתוב לא בחוק ולא בתקנות. אנחנו בכלל לא ממנים אותם.
שמואל גולן
המפלגות מקבלות תקציב מיוחד למימון אנשים שיושבים בתוך הקלפיות. אנחנו הערנו על כך שבחלק מהמקומות עדיין לא שילמו להם.
תמי אדרי
יש פה הערה נכונה אבל היא מופנית למפלגות ולא אלינו. לפי התקנות ועדת הבחירות קובעת את השכר והיא גם קובעת את תנאי התשלום, איך משלמים. תנאי התשלום הם כאלה: אחרי הבחירות אנחנו בודקים לפי הפרוטוקול את הנוכחות של חברי ועדות הקלפי לפי סיעות ואז משלמים למפלגה את הכסף שמגיע לאנשים שהיו בה. הם העסיקו אותם לא אנחנו, הם מינו את האנשים. אנחנו נותנים 90% מהסכום והם משלמים. אחר כך הם צריכים לתת לנו רשימה, בפעם האחרונה זה כבר היה ממוחשב, של כל מי שקיבל את הכסף כי אנחנו משלמים פר מקום, פר חבר
אבל המפלגות לפעמים נותנות שניים שלושה חברים באותו מקום. כשאנחנו מקבלים את זה חזרה, במקרה טובי עושה את זה, היא בודקת שאכן באמת שילמו. אם שילמו לכולם משלימים את ה-10%. קורה שיש כאלה שלא נותנים לנו דיווח, אנחנו מבקשים ולא מקבלים, אז אם לא מקבלים את ההשלמה כאילו המדינה חסכה. אני יודעת מה שאומר שמואל גולן שיש תלונות של אנשים שלא משלמים ובאים אלינו, אבל אנחנו העברנו את הכסף למפלגות.
שמואל גולן
עשו כל מיני מניפולציות כולל זה שהעבירו את זה כתרומה כביכול.
ראובן ריבלין
לפי דוח מבקר המדינה המדינות המפלגות מתחייבות והן מוציאות צ'קים על שם האנשים שישבו בקלפי ומעבירים למבקר המדינה. אחרי שהאיש מקבל, אם הוא רוצה לתרום או לא רוצה לתרום - - -
שמואל גולן
בכל מקרה בדוח של הבחירות לכנסת ה-17 הערנו על זה.
היו"ר אבישי ברוורמן
תפקח גם עכשיו?
ראובן ריבלין
כבר מפקחים.
יעקב ליצמן
האם זה שיש בחירות צמודות לא מפריע לביקורת המבקר?
תמי אדרי
2 יחידות שונות בודקות את זה.
שמואל גולן
פה לא דנים בבעיות המבקר, יש לנו דיון, נבוא לוועדת הכספים עם הדרישות שלנו. בכל מקרה למבקר המדינה היו בחירות לפני שבוע, בחודש הבא פריימריז, בינואר מועצות אזוריות ובפברואר כנסת, כך שלא משעמם.
היו"ר אבישי ברוורמן
אני שמח על ההבהרות. אני חושב שמיצינו את הדיון. חבר הכנסת ליצמן, אתה מסופק?
יעקב ליצמן
בהחלט.
היו"ר אבישי ברוורמן
מי בעד? מי נגד?

מירב תורג'מן

וגם בעד ההסמכה של יושב ראש ועדת הבחירות להעביר סכומים מפרט - - -
היו"ר אבישי ברוורמן
בהחלט. מי בעד? מי נגד? מי נמנע? אין נגד, אין נמנעים, אושר פה אחד.

אושר פה אחד תקציב ועדת הבחירות לכנסת ה-18, רבותי צאו לדרך, תודה רבה.

הישיבה ננעלה בשעה 13:00

קוד המקור של הנתונים