ישיבת ועדה של הכנסת ה-17 מתאריך 10/11/2008

תקנות חובת המכרזים (תיקון), התשס"ט- 2008

פרוטוקול

 
PAGE
63

הכנסת השבע-עשרה






נוסח לא מתוקן

מושב רביעי
פרוטוקול מס' 683

מישיבת ועדת החוקה חוק ומשפט

יום שני, י"ב בחשוון התשס"ט (10 בנובמבר 2008), שעה 09:00
סדר היום
תקנות חובת המכרזים (תיקון), התשס"ז-2007
נכחו
חברי הוועדה: מנחם בן-ששון - היו"ר

צביה גרינפלד

יצחק לוי

אברהם מיכאלי

דוד רותם
מוזמנים
ד"ר עומר דקל

עו"ד יואל בריס, משרד האוצר, היועמ"ש

עו"ד ברוך לוברט, משרד האוצר, הלשכה המשפטית

ליאור אגאי, משרד האוצר, מנהל מינהל הרכש הממשלתי

עו"ד מירי בן-שטרית, משרד האוצר, אגף החשב הכללי, מרכזת בכירה כלכלה ומחקר

קרן דהרי, משרד המשפטים

עו"ד עינב סולטן גוטליק, משרד התשתיות הלאומיות, לשכה משפטית

עו"ד מיכאל אטלן, משרד התעשייה, המסחר והתעסוקה, יועמ"ש

יהודה רון, משרד הבריאות, סמנכ"ל בכיר

עו"ד סלה עטר-כץ, משרד הבריאות, מינהל תכנון, לשכה משפטית

מרסלו בז, משרד מבקר המדינה, עוזר מנהל חטיבה

דני, משרד ראש הממשלה

ענבר, משרד ראש הממשלה

עו"ד מיכל הורוביץ, קופת חולים מכבי, עוזרת ליועמ"ש

עו"ד מוטי כהן, שירותי בריאות כללית, עוזר היועמ"ש

עו"ד חנה מלמד, קופת חולים מאוחדת, יועמ"ש

עו"ד רחל לבנה, רשות החברות הממשלתיות

הראל גל-ים, רשות החברות הממשלתיות, מתמחה
יועץ משפטי
עו"ד עידו עשת

אורן גולדברג, מתמחה
מנהלת הוועדה
דורית ואג
קצרנית פרלמנטרית
אסתר מימון

תקנות חובת המכרזים (תיקון), התשס"ז-2007
היו"ר מנחם בן-ששון
חברים, אני מבקש לפתוח את ישיבת ועדת החוקה, חוק ומשפט. אנחנו מתחילים היום בתקנה 6, תקנה 16, תקנה 22, תקנה 24 ותקנה 42א.


אני רוצה לומר משהו כללי בהקדמה, ואמרתי את זה למר בריס בדיונים הקודמים. קודם כול, מה חסר לי כאן, ואני מבין שתרצו אותו במקום אחר, זה עניין העבריינות. אתם אומרים שאתם לא רוצים להכניס את זה בתקנות, בסדר, כיוון שהחוק יחזור לשולחן הוועדה, אני מקווה בימים הקרובים, ואתם תשיגו אישור של יושבת-ראש הכנסת לכנס את המליאה כדי לחוקק את החוק, אני רגוע יחסית בסוגיה הזאת. לא נוח לי בתקנות בשני דברים, אני מניח שאתם זוכרים את זה גם מהדיונים הקודמים. או שתגידו דברי הקדמה קצרים ומיד נלך קדימה, או שאני אגיד ישר מה שנוח לי.
יואל בריס
אני אתחיל במה יש, ולאן אנחנו שואפים להגיע.
היו"ר מנחם בן-ששון
נתחיל בענייני עבודה, ולכשנגמור אותם נחזור לבאר את כל הפרטים שיש לנו במהלך החוק, דברים שנשארו באוויר לצורך הכנה להצבעה. אם נגמור היום, אפשר יהיה להתחיל להצביע, ואם לא, נחכה עם ההצבעה ליום אחר.
יואל בריס
אני אתחיל בענייני עבודה. בעבר, המצב היה שמדינת ישראל, כמו כל מזמין עבודה, ראתה את עצמה אחראית לעובדים שלה, אך לא ראתה את עצמה כאחראית לתנאי העבודה ולקיום החוקים ביחס לתנאי העבודה של אנשים שעובדים בחצרים, אבל הם לא עובדי מדינה. הכוונה היא לספקי שירותים, אבל גם היה עניין של קבלני כוח אדם. עם הזמן התחוור, והיום די ברור, שיש אחריות כזאת או אחרת גם לבדוק, כממשלה לפחות, את קיום חוקי המגן גם ביחס לעובדים שעובדים בחצרים, שהם לא עובדי המדינה.


התחיל לשבת צוות שנקרא "השולחן המרובע", או שם אחר. יושבים ארבעה גורמים, ויספר מר אטלן שלהתכנסות הזאת לכשעצמה יש משקל ויש חשיבות, ואולי אפילו חשיבות היסטורית. מתכנסים יחד ארגוני המעבידים, הסתדרות העובדים הכללית החדשה, נציגי משרד התעשייה, המסחר והתעסוקה ומשרד האוצר ודנים בשאלות שנוגעות לאכיפת חוקי העבודה במדינת ישראל.


התוצרים של זה הם בעיקרם שניים. תוצר אחד, שיש הוראת החשב הכללי מיולי שנה שעברה, שמדברת על הגנה על זכויות עובדים המועסקים בידי קבלני שירותים, כאשר לפי ההסכמה, בשלב ראשון טופלו שני ענפים שהם עתירי כוח-אדם, הם בחצרים והם מועדים לפורענות, ואלה הם השמירה והאבטחה והניקיון. שני ענפים שבהם התמקדנו. התוצר השני הוא הנושא של החוק להגברת האכיפה ודיני העבודה, שמצוי על שולחנה של ועדת העבודה, הרווחה והבריאות של הכנסת, שהיא מטפלת כמובן לא רק במכרזים ולא רק במדינה, אלא בכלל, גם בחברה עסקית או במפעל שמעסיק עובדי שמירה, אבטחה וניקיון או עובדים אחרים בחצריו- - -
יצחק לוי
אדוני, ההצבעות יהיו בפגרה?
היו"ר מנחם בן-ששון
יכול להיות, אלה תקנות משנה.
יצחק לוי
אפשר להצביע היום על מה שסיימנו.
היו"ר מנחם בן-ששון
אם הם יסכימו, בבקשה.
יצחק לוי
אנשים מתפזרים אחר כך.
היו"ר מנחם בן-ששון
זה לא בריא, יש דברים שצריך לנקות. סדר העבודה היום כדלקמן: נגמור את סוגיית העבודה, נשמע הערה על שחיתות ועבריינות, נעבור ונקרא את הפרטים הנדרשים שצריך לנקות, ואם נצליח להצביע, מה טוב, אם לא נצליח להצביע, נצביע בפעם הבאה.
יואל בריס
אדוני, כשהגענו לתקנות האלה, תחילה חשבנו להסתפק בהסמכה כדי לעגן את הוראת התכ"ם. לאחר דין ודברים משפטי, שלא נלאה אתכם בו, שהיו תהפוכות כאלה ואחרות, בסופו של דבר, ההצעה שאנחנו מביאים היום בפני הוועדה היא זו: בחוק, כפי שאדוני אמר, שיידון בפעם אחרת, נביא סעיף הסמכה שמאפשר לשר, מתקין התקנות, בדרך של התקנת התקנות, כמובן, באישור הוועדה, לקבוע הוראות לעניין עברו של אדם בדיני העבודה; ובחוק המסמיך, אחד, זה התנהלותו של אדם בכל הקשור לשמירת זכויות עובדים, וגם עברו הפלילי. זה לשאלתו של אדוני. אלה שני הראשים שבהם תהיה הסמכה.


לגבי התקנות כרגע, אנחנו מציעים כבר להחיל הסדר לעניין דיני העבודה. עכשיו אנחנו עוברים להוראות עצמן. קודם כול, נגדיר את דיני העבודה, כאשר ההגדרה שאנחנו מציעים, שוב אחרי דין ודברים ותהפוכות, היא הפניה לתוספת לחוק בתי הדין, וכבר אני אומר שנחליף את הנוסח הזה. זאת ההצעה שהבאנו, ובינתיים קיבלנו הערה עליה, וכבר התנצלתי בבוקר בפני היושב-ראש, כיוון שזאת היתה תוספת לבקשתו של היושב-ראש. לא היה סיפק בידינו לעשות את כל העבודה לפני, ולכן חלק מהדברים נצטרך להציג כאן במהלך הדיון.


הפצנו רשימה של חוקי עבודה. הציע מר אטלן, היועץ המשפטי של משרד התעסוקה, לעשות הפניה, כדי שלא בכל פעם שיתווסף חוק יוסיפו אותו במקום אחר וישכחו אותו כאן, ואז הוא ייפול בין הכיסאות. ההצעה היא להוסיף הפניה לתוספת השנייה של חוק בתי הדין לעבודה לגבי אותם חוקים שבאחריות שר התעסוקה וחוק הביטוח הלאומי, ובכל פעם שיתווסף חוק לחוק בתי הדין לעבודה, שהוא חוק מגן, אוטומטית הוא יהפוך לחלק מדיני העבודה לעניין חוק המכרזים.
היו"ר מנחם בן-ששון
זה מנגנון יפה.
עידו עשת
על איזה חוקים כרגע זה חל?
יואל בריס
הרשימה שדיברנו עליה נמצאת לפניכם.
מיכאל אטלן
כל החוקים שיש בהם עבירה פלילית.
היו"ר מנחם בן-ששון
אתה רואה את זה כמנגנון אוטומטי. ברגע שתוסיף את התוספת השנייה, תהיה זיקה אוטומטית גם לכאן. מה שנשאר לנו לעשות זה לראות את התחולה בתחילת סעיף 6. תקנה 6.
יואל בריס
הדבר הבא הוא תקנה 6. תקנה 6, כזכור, מדברת על תנאי הסף. אני אפנה לעמוד, ותוך כדי אני גם אביא את התיקונים בעקבות ההערות שקיבלנו.
עידו עשת
סליחה, התייחסות לגבי חוק שכר מינימום.
יואל בריס
כיוון שהוא מופיע בחוק עסקאות גופים ציבוריים נצטרך להחריג אותו פה, כדי להשאיר אותו במנגנון שם. זה טיפה חוסר קונסיסטנטיות, אבל אנחנו לא הולכים עכשיו לתקן את חוק עסקאות גופים ציבוריים. חוק עסקאות גופים ציבוריים מחייב לוודא שאין עבירה אצל הספק על חוק שכר מינימום, ושם יש מנגנון נפרד לגבי איך הדבר הזה מתופעל. כדי לא ליצור התנגשות דינים, נשאיר לגבי חוק שכר מינימום את המנגנון הזה.
עידו עשת
גם לגבי עובדים זרים תצטרך לעשות את זה.
מיכאל אטלן
פה יש הצעה לפתרון, שצצה לי רק בבוקר. אפשר להוסיף כאן תקנה שאלה התנאים- - -
היו"ר מנחם בן-ששון
גם הללו יהיו בתוכם.
מיכאל אטלן
אפשר לומר: כל תנאי שמתחייב מיישום חוק עסקאות גופים ציבוריים.
היו"ר מנחם בן-ששון
זה יהיה מאוד לרוחי. אין צורך לתקן פעמיים ולחוקק פעמיים, ודאי שלא בתקנה, אתה לא צריך לחזור על חוק, אבל הצבעה על זיקה יוצרת פה שלמות. כמו שאמרת, שהמנגנון המתוחכם יפרנס את זה בכל פעם שיחוקק משהו בתוספת השנייה, ההפניה לא מיותרת.
עידו עשת
ההפניה לחוק עסקאות גופים ציבוריים כבר קיימת היום.
יואל בריס
קיימת הפניה לחוק עסקאות.
היו"ר מנחם בן-ששון
נתחיל בתקנה 6.
יואל בריס
מה שאנחנו מציעים כאן. צריך לראות את סעיף (א1) זאת התוספת השנייה. "השתתפות במכרז לרכישת שירותי שמירה, אבטחה וניקיון תהיה מותנית גם בתנאים הבאים". אנחנו צריכים להוסיף פה בתחילת הדברים, "מבלי לגרוע מסמכותה של ועדת המכרזים לקבוע תנאי סף נוספים", כלומר, שלא יהיה ספק, שאם במכרז להסעדה או במכרז לתחזוקה ירצו לקבוע תנאי כזה הם רשאים, אבל בשמירה ובניקיון זה תנאי סף אוטומטי.
היו"ר מנחם בן-ששון
זה כמעט חצי פתרון למשאלה שלי, אבל בכל זאת אני מחפש אינדיקציה ברורה יותר. מה שמפריע לי, כמו שפתרת לי את הבעיה, שלא יהיה הסדר שלילי בסעיף הזה, ואתה אומר "מבלי לגרוע" ואז לא יהיה הסדר שלילי. בכל זאת הייתי רוצה התוויה שכברירת מחדל הם יבדקו את השאלה הזאת. אם זה מכרז לקניית מאיץ חלקיקים ולא להובלתו זה דבר אחד, אבל ברגע שזה מכרז להובלת מאיץ חלקיקים, יש לך שש חברות הובלה וכך וכך חברות אבטחה וכך וכך חברות סבלות וכך וכך חברות שינוע ימי. במקרים כאלה יש אלמנט חזק מאוד, למרות שהוא לא שירותי אבטחה, מסביב יש דברים עתירי כוח אדם, שהייתי רוצה לתת התוויה לוועדה באיזה אמירה. אם היית אומר לוועדה, מכרזים אחרים שעשויים להיות עתירים בהעסקת כוח אדם, תיתן הוועדה את דעתה לכך וכך, ואז עדיין אני לא רוצה שזה יהיה שלילי, אז אני אומר "מבלי". האם אתה מקבל את הדברים?


מר אטלן, אני רואה שאתה כבר מנסח.
מיכאל אטלן
אני ער לוויכוח הזה.
היו"ר מנחם בן-ששון
זה לא ויכוח, אלה השלמות בשוליים.
יואל בריס
חשוב לנו מאוד גם להיצמד להסכמות, כיוון שהשולחן המרובע, יש בו רגישות. חשוב לנו להיצמד להבנות שם, וגם מבחינה תפעולית, למדינה חשוב מאוד לעשות בשלב ראשון "גיהוץ" של שמירה, אבטחה וניקיון, לפני שאנחנו רואים מה המשמעויות ומה האפשרויות של הרחבה לענפים אחרים.
היו"ר מנחם בן-ששון
מזה אני חושש, אני חושש שבאמירה שוועדת המכרזים תהיה רשאית, אתה משאיר משבצת ריקה. ואני לא מבקש להגיד את זה בצורה נחרצת.


לגבי חברות ניקיון, ולגבי שמירה ואבטחה, יש לך הוראת תכ"ם. העלינו אותה בדרגה, ואתה יודעה שעל כך אני כבר מאושר. אני לא אקבל את כל תאוותי, אבל את מרבית תאוותי אני רוצה לקבל. ומהי? ענית לי על ההסדר השלילי תשובה חלקית, כי בכל אופן הוראת תכ"ם היתה רחבה יותר. אני מבקש שתהיה התוויה. אתה לא מחייב אותם לדון בזה, אתה נותן להם התוויה, שכאשר הם עוסקים במכרזים שלדעת הוועדה הם עתירי כוח אדם, זה כך. מי אתה חושב שלא יאהב את זה בשולחן המרובע?
מיכאל אטלן
האם הכוונה להוראה מהסוג, שגם כאשר יש פטור ממכרז יעדיף ככל שניתן?
עידו עשת
בתנאי סף צריך להגיד משהו ברור.
יואל בריס
מה שאני חושב, ואני אגיד את זה, למרות שאני יודע- - -
היו"ר מנחם בן-ששון
מר אגאי יודע לומר את דבריו אם הוא רוצה. ליאור אגאי, יש לך בעיה עם זה?
ליאור אגאי
קטנה...
היו"ר מנחם בן-ששון
לי יש בעיה גדולה. קודם כול, אני אגיד לך מה הבעיה שלי. רציתי שלא יהיה כתוב פה כל הפירוט הזה. רציתי שתגידו, שתבדקו על כל מכרז ומכרז כברירת מחדל, קודם כול שהאיש הזה לא עבריין. גם שהוא לא עבריין אמיתי, וקראתי לזה "שחיתות, גניבה, רמאות", שלחתם אותי לחוק, אני סבלני, ודבר שני שרציתי, שזה יהיה בעבירות הללו שיש כאלה שעוברים בהן.
ליאור אגאי
אני אתחיל בדברי רקע, כי מה שאני אגיד אולי ירגיז. על הדוח היחיד של אכיפת חוקי עבודה, שאני רואה שמיכאל אטלן הולך איתו – זו כבר ועדה שלישית, אז זה מחמיא – אנחנו חתומים. על הוראת השעה מי שאחראי זה אני, ומי שהיה שותף בניסוח שלו--
היו"ר מנחם בן-ששון
הוראת התכ"ם?
ליאור אגאי
הוראת התכ"ם.
היו"ר מנחם בן-ששון
אחרי שהיתה ועדה. הוראת התכ"ם היא פונקציה של ועדה ושל פסקי דין.
ליאור אגאי
הוראת השעה היתה לפני הוועדה, נוכח ממצאי הביקורת של יחידת הביקורת של החשב הכללי.


--מי שאמון על היישום הפרקטי שלה זה גם מינהל הרכש מטבע הדברים.


בכובע המקביל, בוועדה של יצחק גלנטי, בוועדת העבודה, דנו שם על הכנסה לאחריות מזמין שירותים את הנושא של הטלת אחריות, ניסו לעשות על-פי הרשאות של מנהל יחידת ההסדרה והאכיפה, ושם משרד המשפטים הביע התנגדות, תקנו אותי אם אני טועה, נוכח זה שהוא לא סמכות שיפוטית.
מיכאל אטלן
אתה קצת מערבב בין הדברים.
היו"ר מנחם בן-ששון
אתה בזירה אחרת לגמרי.
ליאור אגאי
הוראת השעה נבחנת על ידינו ללא הפסק. טרם החיקוק לא פנו אלינו לקבל נתונים, זה גם מסר מהחשב הכללי. מאז היו אולי שלושה או ארבעה מכרזים של המשרדים. נדרשנו כמה פעמים להתערב בנושא של הוראת השעה, שיצרה אי אלה אבסורדים שלמעשה הונצחו בתקנות איך שהן, ואני אביא דוגמאות. החברה למשק ולכלכה פרסמה מכרז לאבטחת נמלים. בניגוד למינהל הרכש, החברה למשק ולכלכלה לרשויות יש הזכות להצטרף או לא, ואם הן מצטרפות, הן מקבלות תקורה. לאחת מהחברות שרצו לגשת היו שתי הרשעות, הטילו עליהן שני קנסות מיחידת האכיפה, האחת בגין עבירה שנעשתה בשנת 2001, ואחת בגין עבירה שנעשתה בשנת 2004, ודרשו לפני פנייה לבית משפט לשאול אותי מה התכוונו בחוזר, האם התכוונו שהקנסות הוטלו בשנתיים-שלוש האחרונות או שהעבירות נעשו בשלוש השנים האחרונות, ונתנו פרשנות מקילה, כי אחרת כמה עשרות עובדים היו הולכים הביתה בגלל שתי עבירות שנעשו. בפרשנות הזאת החברה גם זכתה במכרז, והיא גם היתה הזוכה הקודמת.
היו"ר מנחם בן-ששון
אתה יכול להכניס את זה לתקנות, אני לא אוהב את הרעיון, על זה אני תיכף אתווכח איתך. אתה מתקן לעובדים בנקודה ומקלקל בקו.
ליאור אגאי
אני אגיד לאן אני חותר. היו למעשה כמה סשנים בהוראת השעה הזאת. למשל, משהו שלא שמנו לב, בתור אלה שכתבו את ההוראה, שככל שהחברה גדולה יותר ומעסיקה יותר עובדים, הרחקה שלה ממעגל ההתקשרות עם הממשלה תפגע ביותר עובדים מאשר תגן. אם יש חברה שיש לה אלפי עובדים, כמו אחת משבע החברות הגדולות, ובגלל שתי הרשעות על 1,000 עובדים אני ארחיק אותה כמו שהרחקתי חברה עם שתי הרשעות עם 20 עובדים, זה נראה לי משהו שבסופו של דבר יביא יותר נזק לזכויות עובדים מאשר יעזור. דיברנו על מדרג של חוקים. נראה לי שאי הודעה לעובד, או עובד שלא שילמו לו שעות נוספות, חמור ככל שיהיה, זה לא כמו עובד שלא שילמו לו שכר מינימום. יש חוק הודעה לעובד, ובתפקיד הקודם שלי אפילו הייתי מעורב עם מיכאל אטלן – באתי מתחום השכר – באיך להחיל אותו על משרדי ממשלה. אני, למשל, לא יודע מתי הודיעו לי או למישהו מהנוכחים פה על הזכויות שלו. לא נראה לי הגיוני לתפוס חברת שמירה שלא הודיעה לעובד על הזכויות, ובגלל זה להרחיק אותה מהתקשרויות של הממשלה, מה גם שבוועדה השנייה דיברנו על מדרג בהרחקות, דיברנו על מדרג שיהיה סביר. למשל, הרחקה של שנה. בשלב הראשון עוד איכשהו הסכמנו לזה, אחר כך גם מזה נסוגונו, כי להרחיק חברה, אפילו לחודשיים, כשהיא לא יכולה להתמודד למכרז, היא יכולה להפסיד את המכרז הזה לארבע-חמש שנים, אם המכרז פורסם בחודשיים שהיא הורחקה.


דיברנו אתמול בערב עם מנהלת יחידת ההסדרה והאכיפה, והיא ביקשה להביע את ההתנגדות שלה כל עוד אין מדרג. היא למשל לא יודעת מה הסמכות שניתנה לה.


הכיוון הוא מבורך, ואני מחזיק כאן כתב מינוי מחודש אפריל 2008 שהחשב הכללי הנוכחי מינה, שחברים ממשרד התמ"ת, מיכאל אטלן, מיחידת האכיפה, ממשרד המשפטים, עומר דקל מיודענו, לבחון את היישום של הוראת השעה במשרדים, ואנחנו בוחנים.


מישהו יכול לשאול, אם אכן מוצאים בהוראת השעה לקונות כאלה, למה אתם לא מוציאים תיקון, הרי זאת הסמכות שלי, אני יכול מחר לכתוב הוראת תכ"ם ולפרסם. הסיבה היא, שבזמן שיושבת ועדה עם בת 12 או 14 נציגים ומזמינה נציגים מבחוץ, הזמנו מארגוני עובדים, מחברות שמירה, מתוך דאגה לדאוג לעובדים - אני היושב-ראש של הוועדה הזאת - לא רציתי להוציא הוראת שעה בזמן שאנחנו דנים באותו נושא. לא היה נראה לי הגיוני לעשות מחטף של הוראת השעה דרך סעיף בתקנות. ועד היום, אני מזכיר, לפי סעיף 6, כמובן שכולם יודעים כאן, שהיו מספר דברים מנדטוריים, כמו רישיון עסק וכמו דברים כאלה, וכל השאר זה היה ברמה של "ניתן לנקוט". פתאום להכניס את זה כמנדטורי מבין כל האפשרויות שיש?
עידו עשת
ההסדר בחוק גופים ציבוריים קיים, הוא לא ניתן, הוא חובה, הוא מתייחס לחוק שכר מינימום ועובדים זרים. במובן הזה אני מבין שהביקורת שלך היא גם לגבי החקיקה, כי גם היא מדברת על הרשעות אחרות. מה שכן, ואולי פה שווה לאמץ את ההסדר שקיים שם, שם יש מנגנון בדמות ועדה שמסוגלת לסטות, זה לא חד-ערכי כמו בהוראת התכ"ם.
היו"ר מנחם בן-ששון
מר אגאי, מה הבקשה שלך?
עידו עשת
אני רק אגיד שבעניין שכר מינימום זה ברמה דקלרטיבית, הוא מצהיר לי, עם מורשה חתימה שלו וחתימת עורך הדין, שאכן הוא עמד בתנאים. לא צריך איזה רגולטור באמצע שמאשר שאכן הוא עמד בשכר מינימום. אני לא מבקש את זה.
מיכאל אטלן
בהנחיית החשכ"ל יש הפניה.
ליאור אגאי
זה נכון, אבל מאז פורסמו ארבעה מכרזים, ולא על זה אני מדבר, אני מדבר על מכרזים לא מכוח התקנות.


אם ההוראה הזאת אכן צריכה לעבור, שתעבור באותה רוח שעברה הוראת הרשפ"ת, שזה אומר שיש גורם אחד שאמון על ההתקשרויות של הממשלה, ובוחן את השיקולים של המשק, כמו, למשל, הרחקת חברה. ברגע שאתה אומר את זה לוועדת המכרזים, אין לה למעשה סמכות, כי אם יש שני קנסות, היא צריכה להרחיק חברה, גם אם 1,000 עובדים ילכו הביתה. באותה רוח שעשינו ברשפ"ת, שזה אומר שבמידה וחברה לא עמדה בתנאים, למעשה צריך את הסכמת החשכ"ל להרחיק. כאן אין סמכות מקבילה, שזה אומר שגם אם העבירה נעשתה בקופת חולים, צריך הסכמת החשכ"ל להרחיק. יש לנו מקרה כזה היום על השולחן לגבי חברה שאנחנו נדרשים להרחיק, ובהסכמת החשכ"ל. הגענו לזה שהיא גם מוכרת במט"ח סיוע ממשרד הביטחון. לכן אם היינו הולכים להיצמדות היבשה, שלמינהלת רשפ"ת יש הסמכות להרחיק, המשמעות של זה היתה שיכול להיות שהמשק כולו היה נפגע. מה שאני אומר, שגם אם מכניסים את זה, צריך להשאיר את זה לשיקול דעת של מי שאחראי על ההתקשרויות בממשלה ומי שמייצג את הממשלה מול הספקים שלה מכוח כמה חוקים אחרים.
היו"ר מנחם בן-ששון
אני סומך על החשכ"ל, אבל בכל זאת יש לי בעיה של שיקול דעת מינהלי לעומת שיקול דעת של ועדה. אני מבין שיש לך בעיה עם תנאי הסף.
ליאור אגאי
אין לי בעיה עם אמירה כמו החשב הכללי יקבע כללים לעניין כך וכך, כמו שהיה עד היום.
היו"ר מנחם בן-ששון
אני הולך למקום אחר לגמרי בתקנות. אתה רוצה למחוק את סעיף 6 ולהחזיר לתקנות?
ליאור אגאי
לא בטוח, אולי ינסחו אחרת. חבל שמנהלת יחידת האכיפה לא נמצאת פה, ביקשתי ממנה להגיע, אבל יש לה אי אלה דברים אחרים.
מיכאל אטלן
אני מוכן לייצג אותה.
ליאור אגאי
בבקשה.


אתה צריך להבין שאין כאן שיקול דעת לוועדת המכרזים, אף אחד לא עושה את ה-trade-off. ברגע שיש שתי הרשעות, נגמר הסיפור. זה לא סביר לנהוג כך מבלי לבחון את כל ההיבטים. אם לחברה אחת יש שתי הרשעות, גיליתי את זה במכרז של משרד הבריאות, והיא בהתקשרויות שלמות עם כל משרדי הממשלה?
היו"ר מנחם בן-ששון
זה ממש לא סביר שאם עברו שש שנים וחצי מאז שאדם הורשע בעבירה שיש עמה קלון, לא יתנו לו לצאת לבחירות על ראשות עירייה? איזו מין אמירה זאת?
ליאור אגאי
זה לא אותו משקל.
היו"ר מנחם בן-ששון
בדיוק הנידון דומה לראיה. אבל זה לא מעניין אותנו, כי אנחנו לא עוסקים בבחירות לרשויות המקומיות.


אני רוצה לחזור לטענה העיקרית. אם אני סבור שיש מבחני סף במכרזים, ואני מאמין באמונה שלמה שזה יהיה עניין של תקופת מעבר, ולאחר מכן אנשים "יגהצו" את דרך ההתנהגות שלהם כלפי עובדים ויתנהגו בצורה תקינה גם לגבי דיווחים וגם לגבי שכר, החל מדיווח שהוא דבר אקראי וכלה בעושק שכר שהיום נעטף בכל מיני מעטפות אחרות, אני מניח שאני אצליח להגיע לאיזו תקנה גדולה לציבור. ולכן כדאי להרחיק חברה אחת או שתים. איך אתה אומר? לעשרות עובדים לא תהיה עבודה, אבל בחברה אחרת, לעשרות עובדים כן תהיה עבודה.
ליאור אגאי
לא בטוח.
היו"ר מנחם בן-ששון
אולי, אני לא יודע, אבל כדאי לעשות את המהלך הזה. מבחינתי אתה יכול ללכת לוועדה עליונה לקבל פטור, אם אתה רוצה ליצור איזה מהלך ביניים כדי שיהיה לו פסק אחרון, אבל צריך בהחלט להוציא בשורה לציבור העבריינים, שהיום סגרתי כל מיני דרכים, אני סוגר את זה גם באמצעות חוק המכרזים. אחרת, זאת אמירה רכה מאוד, ולא זאת הכוונה שלי כאן. ביקשתי מכם שתעמדו בפרץ, באותה מידה כפי שעשיתי כשדיברתי איתכם על עבריינים, זה היה באותה נשימה, אם אתם זוכרים. מה שאני מקבל כאן זה בסדר, זה נחמד, ועל הדרך הזאת אני רוצה להרוויח עוד דבר, ומה שאני רוצה להרוויח, שהוועדה תוכל לומר את דברה, והיא תגיד, ועל המכרז הזה אני אחיל את הכללים. אני לא אומר שבמכרז הזה לא תקבל, אבל המכרז הזה הוא מכרז עתיר כוח-אדם, ולכן על המכרז הזה יחולו כללי סעיף 6 לצורך העניין, לא יותר. זה שחברות מסוימות לא יוכלו לגשת, שיתקנו את דרכן. מה יהיה האסון למשק במקרה הזה? פעם פעמיים זה יפריע, אחרי פעם פעמיים הציבור כולו יתיישר, ומר אטלן יהיה מאושר, משום שהוא לא יצטרך לאכוף.


זה מזכיר לי את הדיון שקיימנו לפני כמה ימים, ממש לא מזמן, בתקנות של קנסות על העסקת עובדים, שהיו צרות ואנשים צעקו עד לב השמים, תיקנו מה שצריך לתקן, ואז ישב מר אטלן וראה את התמונה במילואה.
ליאור אגאי
הערה לסיום. אמר יואל בריס שלא חוק חובת המכרזים הוא המקום להתמודד עם כל הבעיות שבאים להסדיר. תרשה לי להשתמש בזה.
יואל בריס
ציטטתי את מייק בלס שאמר את זה בהקשר אחר.
ליאור אגאי
יש מינהל הסדרה ואכיפה ויש התקשרות עם הממשלה של זוכה במכרז- - -
היו"ר מנחם בן-ששון
מה מהות התקנות?
ליאור אגאי
למה שמחר לא יבוא המפקח על הרשות השנייה ויגיד שמי שלא עומד בהנחיות שלו יורחק ממכרזי ממשלה?
היו"ר מנחם בן-ששון
כמה ישיבות אני יושב איתכם, 30? לא הבנתי את מהות החוק עד הרגע.
ליאור אגאי
אני שואל שאלה.
היו"ר מנחם בן-ששון
אני אענה לך תשובה.
ליאור אגאי
או יבוא המפקח על המזון ויבקש להרחיק מי שיש לו הרשעה.
היו"ר מנחם בן-ששון
אדוני, אם היו פה עוד חברי כנסת, גם הייתי אומר את הדברים ברוגז, כדי להסביר להם עד כמה אני חושב שלא הבנתי נכון את החוק כולו. היה פה מנכ"ל המשרד. ראש ועדת אריאב הוא מנכ"ל המשרד. הוא אמר: רבותי, תכלית התקנות הללו היא אחת – זה היה בפסח, או משהו כזה – להביא לסידור נכון, שקוף, לאכוף את כל החוקים, שלמדנו שאנשים מחמיצים במהלך המכרזים, והנה, יש כאן יציר גם שקוף וגם נאמן. הסתבר שביציר הזה יש שני חורים, והיה ברור לי שאתם סותמים אותם מיד. אחד מהם זה עבריינים פליליים, והשני- - -
ליאור אגאי
אנחנו עושים את זה בלי סוף.
היו"ר מנחם בן-ששון
יכול להיות, אז עכשיו שים את זה בתקנה.
ליאור אגאי
רוב תוכנית העבודה של החשב הכללי- - -
היו"ר מנחם בן-ששון
חברים, מבחינתי אני יכול לעצור את הדיון.
ליאור אגאי
זאת לא הכוונה.
מיכאל אטלן
דרך האמצע היא כרגיל הדרך הנכונה.
היו"ר מנחם בן-ששון
אגב, לא תמיד זה נכון. מר אטלן, כשיש תקלה גדולה בדבר מסוים, דרך האמצע היא הדרך הנכונה, צריך להטות לכיוון השני. אם יש במשרדי הממשלה עוולה בהעסקת עובדים, במקרה הזה אני רוצה להיות עוד יותר קפדן.
מיכאל אטלן
בצורה חד-משמעית, דרך האמצע, שהיא פחות או יותר המנגנון של חוק עסקאות גופים ציבוריים, היא מהפכה. דרך האמצע פה היא מהפכה.


קודם כול, אני לא מסכים שיש חוק לא חשוב. חוק הודעה לעובד הוא תנאי לאכיפת חוקים אחרים. לעומת זאת, אני גם לא מסכים שכל הרשעה מלמדת על אופיו של ספק ולקביעה שאינו ראוי להתקשרות. לדוגמה, נורא נורא קשה בחברה גדולה עם הרבה עובדים לא ליפול בשום מקרה בתום לב, ונורא קשה אפילו לא ליפול שלא בתום לב לגבי עובד פלוני. יש סכסוכים, ויחסי עבודה זה דבר דינמי. לכן עצם קיומה של הרשעה על עבירה מלפני חמש שנים, לא בהכרח מלמדת על כך שבשום אופן אי אפשר להתקשר עם הספק. מהבחינה הזאת אני מסכים עם ליאור אגאי ש-Go/No-Go קטלני, שאין דרך לשקול אותו, זה נזק יותר מתועלת. עם זאת, אני מסכים עם היושב-ראש, שהקו צריך להיות ברור, ושהחריג צריך להיות חריג ולא הכלל.
היו"ר מנחם בן-ששון
ממש Go/No-Go חייב להיות.
מיכאל אטלן
כיוון ש- Go/No-Goלא מביא בחשבון שום אינטרס אחר, כולל אינטרס של עובדים שילכו הביתה, הוא צריך להיות עם מנגנון בקרה. חוק עסקאות גופים ציבוריים זה המנגנון.
היו"ר מנחם בן-ששון
ממש כך, הנה, אני מחזיק ביד את סעיף 7, הייתי מציע לאמץ אותו.
מיכאל אטלן
עלתה השאלה של התחומים שזה יחול עליהם – שמירה וניקיון - והיושב-ראש שואל למה רק זה, ולמעשה הוא רוצה שזה יהיה בכל תחום עתיר כוח-אדם. והשאלה השנייה, מאיזה מועד להתחשב, האם ממועד העבירה או ממועד הטלת הקנס.
היו"ר מנחם בן-ששון
זה פחות מטריד אותי היום.
מיכאל אטלן
אותי מאוד מטריד אם זה יהיה מועד העבירה, למרות שכך ההיגיון אומר. לכאורה, מועד העבירה יגרום תמריץ לסנגורים לנהל קרבות עתידיים בשביל למשוך זמן כדי להרוויח לפחות את הסנקציה הזאת, לכן עדיף מועד ההרשעה – אם זה הרשעה, מועד הטלת הקנס – אם זה קנס.
היו"ר מנחם בן-ששון
נניח שזה דבר שנמצא בהליך. אני שומע את דבריך, וזה פחות מטריד אותי. יותר מטריד אותי רוחב המטרייה מאשר הפרטים עכשיו בתוכה. אם זה נמצא בהליך, מבחינתי צריך להגדיר שאסור בכלל.
מיכאל אטלן
אני לא יודע, הרי הליך יכול להיגמר כך, יכול להיגמר אחרת. הדבר שמקובל בחוקים אחרים, שמשהו שהוא בהליך, הוא מעכב החלטה, הוא לא סוגר את הדלת. זה לכל היותר מה שאפשר לעשות.
היו"ר מנחם בן-ששון
הוא לא יוכל לגשת למכרז בינתיים.
מיכאל אטלן
יש הבדל אם זה מציע חדש או שזה הפסקת התקשרות תוך כדי תנועה.
היו"ר מנחם בן-ששון
תן לי הצעה.
מיכאל אטלן
כשזה מציע חדש, זה פחות נזק לחסום אותו או להשעות את השתתפותו, אבל להפסיק התקשרות בגלל הליך, זה מרחיק לכת.
היו"ר מנחם בן-ששון
מר אטלן, אם אתם מסכימים עם התיקון של 2004 בחוק עסקאות גופים ציבוריים, ואם מר אגאי חי עם זה בצורה מאושרת, ואני רואה חיוך על שפתיו שהוא שמח על כך- - -
ליאור אגאי
אני אפילו לא יודע מה זה.
מיכאל אטלן
זה אומר ועדה משותפת.
היו"ר מנחם בן-ששון
אני לא מדבר על הוועדה המשותפת, אני מדבר על המנגנון, כי אני לא רוצה שזה יצא מתוך חדר ועדת המכרזים, אני רוצה שהיא תסתכל על זה ועל זה.


מה שאתם מציעים כאן בין השאר הוא, ולפי דעתי משם ציטטת כמעט בעל-פה, "היחס שבין היקף פעילות הספק שבשלה הורשע בעבירות לבין היקף פעילותו הכולל", זה בדיוק מה שאמרתי לי עכשיו. אתה לא יכול לשבור חברה, אמר מר אגאי, ואתה תרגמת שאני לא אגיד שחברה לא תיגש כי בלוגו שלה משהו נשמט, אם זה בכלל נמצא בתקנות, ואני מסכים.


איך יהיה המנגנון? אני לא רוצה להוציא את זה לוועדה אחרת, כי אתה לא רוצה למשוך את המכרז שנים. קבעתי את המכרז כמכרז עתיר כוח-אדם למרות שהוא לא באבטחה ובניקיון, קיבלתי הצעות, באחת מההצעות יש לי ספק, ואני בודק אותה לפי המדדים, אני אעתיק אותם לכאן. בשביל מה אני צריך להוציא את זה לוועדה שלכם? זה סביר.
מיכאל אטלן
לא אכפת לי, אבל בשמירה ובניקיון- - -
ליאור אגאי
תסביר לי עוד פעם את התהליך.
היו"ר מנחם בן-ששון
יש לנו חברת ועדה שמכירה את כל החוקים ברמה העקרונית שלהם, אבל היא, גם רוצה לדעת על מה אנחנו מדברים. אנחנו מדברים על סדרת תקנות, בערך 100. זאת חקיקת משנה, אבל היא כמו חקיקה ראשית, שעוסקת במכרזים במדינה. בזמנו עשו על זה הרבה קפיטל פוליטי.
צביה גרינפלד
מה גורם לך לחשוב שלא קראתי את החומר?
היו"ר מנחם בן-ששון
חשבתי שלעצמי אני אעשה סדר מה אנחנו עושים בחצי השנה האחרונה.
צביה גרינפלד
אני יושבת ומשתהה מהניהול שלך.
היו"ר מנחם בן-ששון
אני מתייחס עכשיו לשני דברים שביקשתי מהם להכניס: האחד, הפללה של עבריינים, שלא יוכלו לגשת למכרזים. אמרו לי שאת זה יעלו לי לחקיקה ראשית. אמרתי: עוד יותר טוב אפילו.
עידו עשת
הסכמה.
היו"ר מנחם בן-ששון
הסמכה לעשות מזה עבירה פלילית, כלומר, לאסור על עבריינים לגשת. השני, עבריינות שהיא כל כך מצויה, ששכחו שהיא עבריינות, וזאת עבריינות של העסקת עובדים, ועל זה אנחנו עכשיו מתווכחים. הם ניאותו, ואני אומר את זה לשבחם, להכניס עבריינות שקשורה בחברות ניקיון וחברות אבטחה שהן עתירות כוח-אדם. עכשיו הדיון הוא בשאלה האם אני יכול לקבל עוד משהו, לא הכול, שוועדת המכרזים תכריז על מכרז שהוא מכרז עתיר כוח-אדם לפני יציאתו לדרך, ואז, באופן אוטומטי, יחולו עליו כל כללי סעיף 6. זאת היתה הבקשה שלי, ועל זה אנחנו מנהלים את הדיון. מר אגאי לא כל כך אהב את זה, אבל מר אטלן נתן לי חצי, היועץ המשפטי הציב בפני את נוסח החוק, לפני רגע נתתי מתכונת, ומר בריס הולך לסכם.
יואל בריס
אני אסכם עד כאן, ואחר כך נראה.
ליאור אגאי
יש לי הערה לפני.
היו"ר מנחם בן-ששון
מבחינתי, שבו חמש דקות ביניכם.
ליאור אגאי
האם אפשר הערה לפני?
היו"ר מנחם בן-ששון
בבקשה.
ליאור אגאי
אני אומר שוב שהייתי שותף לכל היוזמה של זה.
היו"ר מנחם בן-ששון
ואתה שמח על כך שזה עולה לתקנות.
ליאור אגאי
אני באמת שמח, אבל הייתי עוד יותר שמח אם הייתם שוקלים להשאיר את זה ברמה של הרשעה ולא ברמה של קנס, ואני אסביר למה. הם שוקלים מה חמור מספיק כדי לפתוח נגד מישהו בהליך פלילי. אם הם החליטו שזה לא חמור מספיק, אני ארחיק אותו ממכרז לשבע שנים, לחמש שנים?
היו"ר מנחם בן-ששון
מר אגאי, התשובה היא לא.
מיכאל אטלן
אני רוצה לתמוך בו בהפחתה משמעותית של התקופה לגבי הקנסות.
היו"ר מנחם בן-ששון
אני מוכן להתפשר איתכם על הזמנים, אני לא מוכן להתפשר איתכם על המטריה. על הזמנים, אחרי זה יתקנו. לכם לא יהיה נוח, לאחרים לא יהיה נוח, יתקנו. אם אנחנו לא נתקן היום את התקנה הרחבה עם בשורה רחבה, אני לא יודע מתי זה יהיה עוד פעם. יש לי שעת כושר. הכנסת מוכנה לסייע לכם, אנחנו אפילו מתכנסים בזמני פגרה, ואתם מוכנים לסייע לנו. אתם תסייעו לנו בכך שתרחיבו את מוטת התקנה, ואחרי זה נראה לגבי שלוש שנים וחמש שנים. האם אתה מבין את ה-trade off?
מיכאל אטלן
אני מבין, רק שתזכור שקנסות זה לעבירה ראשונה ולעבירה שנייה, כלומר, זה לגופים שהם באופן בסיסי נורמטיביים, כי מרגע שהם מתחילים לצפצף עלינו אנחנו עוברים לכתבי אישום. ולכן שם צריך להיות הרבה יותר ליברלי בסגירת התקשרויות.
היו"ר מנחם בן-ששון
מה עשינו? לקחנו את הוראת התכ"ם, העלינו אותה לדרגת תקנה.
ליאור אגאי
אני בוחן אותה היום. יש צוות שבוחן אותה בעקבות היישום בשטח. מי שכתב אותה אומר לך שהיום בוחנים אותה, כי היא לא עובדת בשטח, אז נעלה אותה רמה אחת למעלה?
היו"ר מנחם בן-ששון
נכון, אבל אתם רציתם את התקנות אתמול, ואני, גם הייתי רוצה שיהיו אתמול.
ליאור אגאי
נצא לחמש דקות וננסה להגיע למשהו.
היו"ר מנחם בן-ששון
בבקשה, לא אכפת לי.
מיכאל אטלן
אם הוועדה מוכנה להסמיך את החשכ"ל כשזה מדינה, את המנכ"ל כשזה גוף אחר, גם לעשות שינוי בכוונון של כמה קנסות וכמה- - -
היו"ר מנחם בן-ששון
לא, אני רוצה מטריה רחבה, אני מעוניין בהגדרות ברורות, אתם רוצים את זה, כי אתם רוצים Go/No-Go, זה דבר שברור לכם ככללי עבודה. ברור לי שאני מעוניין בזה בצורה הרחבה, הבהירה, המחייבת.
מיכאל אטלן
אם תהיה חריף מדי, תגרום לכך שהחריג יהפוך להיות הכלל.
היו"ר מנחם בן-ששון
תבואו אלינו אחרי שלושה חודשים, אתם יודעים את הכתובת.
ליאור אגאי
אחרי שספק הפסיד במכרז.
היו"ר מנחם בן-ששון
כבר הפסדתם שני ספקים.
היו"ר מנחם בן-ששון
לי לא אצה הדרך שנקיים על זה דיון כאן. לכו לאיזה חדר, תגיעו למסקנה.
ליאור אגאי
בבדיקות שעשינו במהלך השנים 2008-2007 בדקנו את כל ההתקשרויות של כל חברות השמירה והניקיון בממשלה. ההיקף הוא משהו כמו 1.7 מיליארדי שקלים עם בתי החולים. בכולן נמצאו הפרות. לקח ראשון שלמדנו שצריך לעשות הפרדה מוחלטת בין תחום השמירה לתחום הניקיון, כי אלה שני תחומים שלא דומים. ההפרות בהן לא דומות, זה עם שעות יותר מוגדרות, כאן לא נכנסים לשעות נוספות, העובדים פחות מתחלפים בשמירה וכן הלאה, אני אפילו לא אכנס לזה, אנחנו יושבים כמעט פעם בחודש כמה שעות על הנושא הזה כבר חצי שנה.


כל ההפרות של כל החברות שפנינו אליהן, למעט חברה אחת שאנחנו עדיין בשלב של איומים, כולן החזירו את הכסף לעובדים. זה אומר שלא היינו מתקשרים עם אף אחד לפי ההרשעות האלה. זה הוצג בפורום של השולחן המרובע, הצגתי את זה. וצריך לזכור מה המטרה. כמעט כל ההפרות תוקנו. היתה חברה אחת, שאני לא אזכיר את שמה כאן, שההפרות שלה שיטתיות, וזה נעשה בזדון, כך אני משער.
היו"ר מנחם בן-ששון
לא ידעתי שאתם עוסקים בבדיקה יסודית כל כך, ואני שמח מאוד על כך.
ליאור אגאי
אנחנו בודקים את כל ההתקשרויות, זה לא מדגם.
היו"ר מנחם בן-ששון
זה רק מוכיח כמה זה חשוב.
ליאור אגאי
כמה זה חשוב גם לנו.
היו"ר מנחם בן-ששון
עד כאן הכול ברור. מה שאני מציע, שתנסחו רחב מבחינת התחולה, תגדירו לי איזה סעיף שאתם כן יכולים לגביו, באיזו צורה, לתת שיקול דעת. אתה רוצה שיקול דעת, תמצא שיקול דעת בוועדה, אבל תיקח את שיקול הדעת על סמך חוק שאישרתם, ובחוק הזה יש הבניית שיקול הדעת של הוועדה, לא ועדה משותפת, אלא ועדת המכרז. זה יעיל, זה טוב, זה מי שרואה לנגד עיניו, ויש לך פה עוד סעיפים, תסתכל עליהם.
יהודה רון
מניסיון אתה לא צריך להיות מודאג, חברה אחת שהעובדים מפסיקים לעבוד אצלה, העובדים עוברים לחברה אחרת.
ליאור אגאי
זה נראה לי יותר מדאיג, כי עוד פעם יש פיצוי משנה ראשונה, ועוד פעם צבירה של עובד, שלוש שנים עד שהוא מקבל קופת גמל.
מיכאל אטלן
אם אתה נמצא בחברה שמפירים את זכויותיך ולא משלמים לך שעות נוספות, אז פגיעה כתוצאה ממעבר מחברה לחברה, זה שולי לעומת זה.
יהודה רון
העובדים עוברים גם בניקיון וגם באבטחה.
ליאור אגאי
זה חשוב, כי אז עוד פעם אין לו פנסיה בשנתיים הראשונות, אין לו הפרשה וכן הלאה.
היו"ר מנחם בן-ששון
אנחנו עוסקים עכשיו בכלל המשק. אני חוזר לדבריו של מנכ"ל המשרד וראש הוועדה, אנחנו רוצים להסדיר עם מסר חד וברור, ואת ההגדרה נרחיב, ימוקדו הדברים בסעיף (א1), "שירותי שמירה, אבטחה וניקיון", אבל יתווסף עליהם, והוועדה תהיה רשאית להכריז על מכרזים מסוימים כעתירי כוח אדם, שאף עליהם יחולו הוראות סעיף 6.
ליאור אגאי
כל ועדה על-פי שיקול דעתה?
היו"ר מנחם בן-ששון
למה לא? כל ועדת מכרז יכולה להחליט על-פי שיקול דעתה.


לאחר מכן הבחנים לגבי שאלות של התאמתה או אי התאמה של החברה במקרים מסוימים יועתקו, או לפחות יותאמו, לפי מה שיש לכם בחוק עסקאות גופים ציבוריים, תיקון מס' 7, סעיף ב1(2). אני יכול לקרוא את זה, אבל אתם יודעים את הדברים בעל-פה, אני לא צריך.
עידו עשת
אם אומרים "שירותים עתירי כוח-אדם", האם צריך להשאיר את ההתייחסות הספציפית לשירותי שמירה, אבטחה וניקיון?
היו"ר מנחם בן-ששון
אם אין בזה אמירה שלילית, לא אכפת לי.
יואל בריס
יש לנו, כמובן, בעיה.
עידו עשת
צריך למצוא את המנגנון, וצריך לראות שהמנגנון הזה יהיה ספציפי לאותה התקשרות. כרגע המנגנון שקיים בחוק עסקאות גופים ציבוריים הוא פר אותה התקשרות או פר אותו ספק. צריך לראות את הנוסח.
דוד רותם
הייתי מציע לכתוב את זה אחרת: השתתפות במכרז לרכישה, במישרין או בעקיפין, של שירותי כוח אדם, תהיה מותנית בתנאים הבאים.
היו"ר מנחם בן-ששון
זה רחב מאוד.
דוד רותם
אני בהחלט רוצה להרחיב את זה. אנחנו חייבים להגן על זכויותיהם של עובדים.
מיכאל אטלן
זה מאוד מצמצם, שירותי כוח אדם זה- - -
דוד רותם
לכן כתבתי "במישרין או בעקיפין", כי כאשר מדובר על שירותי ניקיון, שאנחנו יודעים שזה בעצם כוח-אדם, לא יוכלו לומר שמשלמים לפי מטר מרובע, אני לא רוצה את התרגילים האלה.
היו"ר מנחם בן-ששון
הכוונה שלי אחרת. בניסוח שלי יש דברים דווקניים שמסומנים כעתירי כוח אדם – שירותי שמירה, אבחה וניקיון. יש עוד דברים שוועדת המכרז יודעת, כי היא יודעת בדיוק את אופיו של המכרז, האם הוא עתיר עבודה או לא. לפי ההגדרה הזאת אני יודע שאני רוצה להחיל עליו חוקי מגן. במקרה הזה אני אכריז על המכרז מלכתחילה ואחיל עליו את כל הסעיפים של סעיף 6. לכן אמרתי שכל ועדת מכרז לפי המכרזים שהיא עושה. לפעמים אתה קונה משחן, ואתה רק קונה, ולפעמים אתה קונה משחן עם הובלה, התאמה ואבטחה, ואתה יודע שהקנייה במקרה הראשון היתה רק קניית משחנים ובמקרה השני היתה גם תובלה, אחזקה וחפירות כדי לשים אותו במקומו. לכן נדמה לי שהניסוח שהצעתי הוא ניסוח סביר, הוא גם משאיר את זה בגבולות סבירותה של הוועדה. הוועדה יכולה לומר שזה לא רלוונטי, הוועדה יכולה לומר אחרי שהיא קיבלה את הדברים, ועכשיו אני גם מגיע למה שהצעתי קודם. אני לא רוצה שזה יהיה פר עוסק, אני רוצה שזה יהיה פר מכרז, לפני תחילת המכרז. זאת ההצעה שלי.
יואל בריס
אני להוט להגיע לסיכום שיכול להחזיק את הכול, במידה מסוימת גם לספק את הקליינט שלי, לצורך העניין.
היו"ר מנחם בן-ששון
ספר לנו מי זה...
יואל בריס
משרד האוצר. הוועדה תהיה רשאית לקבוע את תנאי הסף הזה בכל מכרז. היא רשאית. זה כבר נותן איזו אינדיקציה, כי אז זה לשיקול דעת. היא חייבת לשקול את תנאי הסף האלה בשמירה, אבטחה וניקיון. לגבי הקנסות – הייתי מציע, וזה גם לפי ההערה של מר אטלן, במקום שיהיו שתי עבירות בשלוש שנים, שזה משהו מחמיר וגם לא מספיק אינדיקטיבי לגבי עבריינות, לדבר על שלושה קנסות בשנה האחרונה, שזאת אינדיקציה ברורה על כך שאנחנו מדברים על אדם בעייתי.
ליאור אגאי
למה שלא יהיה אחוז מההתקשרות?
היו"ר מנחם בן-ששון
שלושה קנסות של השנה האחרונה? מאיפה זה בא?
יואל בריס
אני נתלה באילן גבוה, ששני קנסות על שלוש שנים זה יכול להיות גם נפילות אקראיות, כיוון שזו תקופה ארוכה. זה גם יכול להיות בתום לב, שהמחשב חטא, כי אדם כתב את השורה לא נכון או חישב את האחוזים לא נכון. יכולות לקרות תקלות. הקנס חלוט, לא משנה אם טעית, שגית, תחילתו באונס, סופו באונס, אין לזה שיעור, כי אסור שיהיה לזה שיעור, הקנס יוטל. חשבתי שלושה קנסות בשנה, אפשר גם שני קנסות בשנה.
ליאור אגאי
אנחנו עומדים לשנות את זה לאחוזים מסך ההתקשרות.
היו"ר מנחם בן-ששון
חברי, במקום השיח שלכם, כדאי שתשמעו גם את ההצעה שלי. לפי דעתי, שכחתם את מרחב שיקול הדעת שלדעתי מספיק בחוק עסקאות בגופים ציבוריים. אני מציע להעתיק אותו ולמחוק מה שיש לכם.
יואל בריס
צריך לכתוב את הבסיס.
עידו עשת
זה הכלל, ובוועדה זה החריג.
יואל בריס
הכלל צריך להתקצר לשנה, נניח שני קנסות בשנה, עבירה בשלוש שנים, ותמיד חובת תצהיר, זה יכסה יפה מאוד את הבסיס.
היו"ר מנחם בן-ששון
חובת תצהיר גם על מכרזים שאינם עתירי כוח-אדם.
דוד רותם
למה שלא יהיה תצהיר בכל מקרה?
היו"ר מנחם בן-ששון
אין סיבה.
מיכאל אטלן
החל מגובה התקשרות מסוים, אחרת זה סתם סיבוך.
יואל בריס
ולא טובין, רק שירותים, כמובן.


כשמדובר בנושא שהוא לא שמירה, נכניס את הפרמטרים מהתיקון של ס"ד לחוק עסקאות גופים ציבוריים, ההתנהלות, היחס וכל הדברים האלה, ואז תהיה ועדת חריגים, כאשר לגבי מכרז שהוא לא בתחום שמירה, אבטחה וניקיון, זאת תהיה ועדת המכרזים. במחשבה שלי אולי צריכה להיות ועדת פטור משרדית, ואז זה בהוראת השעה של התקנות. יכול להיות שדווקא ועדת פטור משרדית זה מקום טוב לדבר כזה. ולגבי שמירה, אבטחה וניקיון - ועדת החריגים של חוק עסקאות גופים ציבוריים, שיושבים בה ליאור אגאי, מיכאל אטלן ואנוכי.
היו"ר מנחם בן-ששון
תנסחו כפי שאתם רוצים, אבל אם אתם לא רוצים שיהיה בזבוז זמן תשתדלו לנסח לפחות כמו שאני מבקש. דבר ראשון, אני מבקש שלא יהיה "תהיה רשאית", אלא ועדת מכרזים תגדיר מכרזים מסוימים – או שתמצאו את הניסוח – שהם עתירי כוח-אדם, כי הניסוח של "רשאי" הוא פשרני מדי לטעמי.
יואל בריס
יש במקום אחר.
היו"ר מנחם בן-ששון
דבר ראשון, אני לא מבקש רשאי כללי, אלא אני מבקש שימקדו את זה במכרזים מסוימים. דבר שני שלא נוח לי, לפזר את זה בין ועדות, אני חושב שכדאי להשאיר הכול בידיה של ועדת המכרזים, לא להתחיל לשלוח את זה לוועדה בין-משרדית או לוועדת הפטור, אלא תן להם להסתכל, תן להם להכריע, תן להם את הכללים לעבודה. גם לא נוח לי הקמצוץ שנתת, אמרתי שתהיה חופשי לגבי ניסוחים בהגדרת העבריינות, והפכת את כל העבריינים לטהורים, ולא נוח לי שני קנסות בשנה. אני מנסה למצוא ניסוח שיהיה סביר יותר מאשר שני קנסות בשנה והרשעה בשנתיים האחרונות. נדמה לי שאפשר לחסום את זה בדרך אחרת. תהיה נדיב יותר. אם לא, נתקן את זה פה בשולחן.
ליאור אגאי
איזה שיקול דעת יכול להיות לוועדת המכרזים? ברגע שהיא מקבלת הצעה עם שני קנסות, היא חייבת לפסול.
מיכאל אטלן
תהיה ועדת חריגים.
ליאור אגאי
זה מה שיואל בריס הציע, ועם זה אני עוד יכול לחיות, שמישהו יבחן את ה-trade off.
היו"ר מנחם בן-ששון
מר אגאי, אולי כדאי להקשיב עוד פעם.
ליאור אגאי
אולי לא הבנתי.
היו"ר מנחם בן-ששון
או שאני לא ניסחתי. תמיד אני מאשים את עצמי, כי כמו שאתם יודעים, איש-איש ומקצועו. אמרתי לכם שתתנו לוועדת המכרזים. עוד פעם אני אומר את זה, נדמה לי שאני אומר את זה בפעם השלישית, קחו מחוק עסקאות גופים ציבוריים, התשל"ו-1976, את תיקון מספר 7, התשל"ד, לסעיף (ב1)(2), תכניסו אותו בסעיף הזה של התקנה, ותצרו אפיק מילוט – כך אמרתי, נדמה לי – כדי לתת אפשרות של שיקול דעת, גם זה אמרתי. איך עושים את זה? הצעתי לכם קודם לעשות הפסקה. אני חושב שזה לא טוב. עכשיו, אחרי שהבהרתי את דברי די טוב, תנסו את זה לפעם הבאה.
מיכאל אטלן
מה שלא הבהרת, האם בשמירה וניקיון אתה עדיין רוצה שזה יהיה בוועדת המכרזים לבדה ולא ועדה בין-משרדית.
היו"ר מנחם בן-ששון
תמיד אני רוצה בוועדת המכרזים, אני לא רוצה להוציא את זה לעוד מקום, אלא אם כן אתם חושבים שזה חיוני, אז תשכנעו אותי.


מר אטלן, אני מבין שהוועדה הבין-משרדית עוסקת באכיפה ובמידתיות, אבל לא פחות מזה אני יודע שוועדת המכרזים שבנויה היא ועדה עם ניסיון, עם שיקול דעת והיא יודעת מה התכלית של המכרז, ולכן כאן אני מאזן את מה שמר אגאי חשש ממנו – מצד אחד, צדק, יושר והגינות, שמר אגאי מוטרד מהם, ומצד שני, היעילות של המכרז, שאני מוטרד ממנו, ובאמצע, הוועדה הזאת תוכל לאזן.
מיכאל אטלן
בכנות, אני מוטרד מוועדות מכרזים בכל מיני גופים שלא מתמצאים בדיני עבודה ויהיו קלים מדי. אם תהיה ועדה בין-משרדית בשמירה ובניקיון היא גם תתווה את הדרך, ואחרים יוכלו לעשות אנלוגיה.
ליאור אגאי
תהיה גם אחידות.
היו"ר מנחם בן-ששון
אני חוזר איתכם לדוח ועדת אריאב, לפרקי המבוא שלו. כמה עשרות אלפי מכרזים, ביזור לעומת מיקוד. כיוון שהנגע גדול, וחלק ניכר מאוד מן המכרזים יהיו עתירי כוח-אדם, גם אלה שלא של חברות ניקיון ואבטחה, כך אני מקווה, לכן ביקשתי את המטריה הגדולה, נשלח יותר מדי
מכרזים לערכאה שנייה. אתם לא רוצים את זה. תוסיפו לוועדה עוד איש מומחה מתוך הוועדה ההיא, שמומחה לדיני עבודה.
יואל בריס
הוא יצטרך לרוץ בכל הארץ במאות ועדות. אני אציע למר אטלן, וגם לאדוני, שלעניין סעיף 6 אני מקבל את הצעתו של אדוני, שזה יישאר בוועדת המכרזים. לעומת זאת, לעניין תקנה 16, שעוד לא הצגנו, שמדברת על מאגר, אם מישהו מצוי במאגר ספקים, והוא עבריין, ורוצים להשאיר אותו במאגר למרות עבריינותו, זה כבר כן יכול להגיע לוועדה.
היו"ר מנחם בן-ששון
יפה. אני מוכן. אם כולם מגיעים מהמאגר, נחה דעתי.
דוד רותם
איך אתה מכניס למאגר עבריינים?
יואל בריס
רק הוועדה הבין-משרדית יכולה לעשות זאת.


יש לי מאגר, אדם נמצא במאגר ונקנס בשני קנסות, לכן הוא צריך להיפלט מהמאגר, הוא אומר שהוא מעסיק עשרות אלפי עובדים, לגבי עובד אחד היתה תקלה במחשב, חישבו לו את דמי ההבראה לא נכון, ולגבי העובד השני היתה טעות, תרחמו, תמחלו. יבואו לוועדה שיושבים בה נציג החשב הכללי, היועץ המשפטי של משרד התמ"ת והיועץ המשפטי של משרד האוצר, ואומרים שבנסיבות העניין נקל, ניתן רק חצי שנה של השהיה.
היו"ר מנחם בן-ששון
אני רק רוצה לוודא שלוועדה יש סמכויות בחוק.
יואל בריס
ניתן סמכויות בתקנות. ברור.
היו"ר מנחם בן-ששון
הגענו לסיכום לגבי סעיף 6.
יואל בריס
וגם לגבי סעיף 16, באותה הזדמנות.
עידו עשת
יצטרכו גם להסדיר את ההרכב של הוועדה הזאת, כי גם בחוק הוא משתנה לגבי נשיא המדינה וכן הלאה. הוועדה היא לא ועדה קבועה, היא משתנה בהתאם לגוף המתקשר.
יואל בריס
לגבי חוק עסקאות.
עידו עשת
הוועדה בחוק עסקאות גופים ציבוריים היא בהרכב משתנה, היא משתנה פר הגוף המתקשר.
יואל בריס
זה רק לגבי הגופים החריגים: הכנסת, מבקר המדינה וועדת הבחירות המרכזית. כל הגופים מגיעים לוועדה הבין-משרדית. גופים שבשום אופן לא יכולים להכפיף את עצמם לוועדה של החשב הכללי והיועץ המשפטי הם הכנסת, ועדת הבחירות המרכזית ומבקר המדינה, רק שלושת אלה.
עידו עשת
יש גם מערכת הביטחון.
היו"ר מנחם בן-ששון
למר מוטי כהן יש בעיה. זה יחול גם עליכם. זה היתרון הגדול, שקודם לכן זה היה רק הוראת חשכ"ל, ועכשיו זה יהיה על כולנו.
מוטי כהן
עד עכשיו שתקתי, ובכל זאת אני אומר שתי מלים. קודם כול, מר בריס הזכיר שלושה גופים שזה לא חל עליהם, אבל על גופים כמו קופת חולים, חוק עסקאות גופים ציבוריים, חלק גדול מהוראות החוק, לא חל עליהם.
היו"ר מנחם בן-ששון
נשתדל שזה יחול עליכם.
מוטי כהן
הגרסה האחרונה דיברה על כך שבמכרזי שמירה וניקיון הוועדה תשקול את התנאים, ופה מדובר בתקנה 6, שאלה תנאי סף. איך זה מסתדר ביחד, לא בדיוק ברור.
היו"ר מנחם בן-ששון
הם "יגהצו" את זה בניסוח. מר כהן, זאת ההערה שהם העירו.
מוטי כהן
בשירותי בריאות כללית, לפני שנים מספר, הגענו לאמנה עם ההסתדרות לגבי זכויות עובדים בשירותי ניקיון, ושם הכנסנו רוב מה שיש כאן ועוד דברים, אבל בהסכמה איתם. שאלנו, האם אתם רוצים שנפסול כל חברה שיש לה כך או כך. הם אמרו: לא, תכתבו במכרז, זה יהיה חלק מהתנאים, ולוועדה יש שיקול דעת.
היו"ר מנחם בן-ששון
מר כהן, אדוני ודאי היה בדיון הבוקר ושמע שיש תנאי סף ויש שיקול דעת מצומצם שנכתב על-פי חוק אחר, ונראה כיצד זה מסתדר. בזה השלמנו את הדיון על סעיף 6 ועל סעיף 16. אנחנו עוברים לסעיף 22.
יואל בריס
בין אמות המידה שוועדת המכרזים רשאית לשקול לקביעת הזוכה במכרז אנחנו לא מציעים להבחין בין ענפים שונים, אלא בכל מכרז היא רשאית לשקול- - -
היו"ר מנחם בן-ששון
זה מה שהנחה אותי בתפיסתי את סעיף 6.
יואל בריס
סעיף 6, כיוון שהוא קשיח – עכשיו הוא כבר קשיח למחצה – עשינו איזו הצעה, אבל בסעיף 22, שהוא שיקול דעת, בדיוק שיקול הדעת מאפשר לוועדת המכרזים להגיד שבתחומים אלה ואחרים היא תעדיף, לצורך העניין, אדם שיש לו אפס הרשעות על מי שיש לו שתי הרשעות, ואז יכולות להיות כל מיני דרגות.
היו"ר מנחם בן-ששון
בסעיף 16, אתה זוכר שאתה מתקן מכרזים עתירי כוח אדם.
יואל בריס
לגבי הדברים האחרים הוא לא חובה.
היו"ר מנחם בן-ששון
יהיה כתוב באיזה מקום שיש תשומת לב מיוחדת של הוועדה אליו, כמו שעשית בסעיף 6(א1).
יואל בריס
יש לנו כאן עוד עבודת ניסוח.
עידו עשת
צריך לראות לגבי החובה והרשאי. ב-6(א) קבעת שזה חובה עם חריג של הוועדה, בסעיף 16 אתה גם צריך לקבוע שזה חובה עם חריג של הוועדה. זה מה שהצעת.
יואל בריס
לגבי אבטחה, שמירה וניקיון.
עידו עשת
ולגבי מכרזים עתירי עבודה.
יואל בריס
זה שיקול דעת, כמו שבסעיף 6 זה שיקול דעת.
עידו עשת
יש הבדל בין שיקול דעת של הוועדה האם להכריז על מכרז ספציפי כמכרז עתיר עבודה לבין הכרזה על מכרז עתיר עבודה, שאין שיקול דעת הוועדה. זה מה שהבנתי מהיושב-ראש.
יואל בריס
היא צריכה להגיד האם זה מכרז שבו לפי העניין- - -
עידו עשת
עתיר עבודה.
היו"ר מנחם בן-ששון
ברגע שהיא הגדירה אותו כעתיר עבודה, הוא הופך להיות כמכרז לניקיון.
עידו עשת
תנאי הסף נכנס פנימה.
יואל בריס
זה לא הופך כמכרז לניקיון.
היו"ר מנחם בן-ששון
הוא בדיוק הופך כמכרז לניקיון. נתחיל את הישיבה מתשע בבוקר.
יואל בריס
לא נתחיל מתשע בבוקר, כי התקדמנו הרבה מאוד.
היו"ר מנחם בן-ששון
אם אתה אומר שזה אופציונאלי? היא יכולה לא להכריז עליו כעתיר עבודה, ברגע שהיא הכריזה עליו כעתיר עבודה, הוא נכנס.
מיכאל אטלן
תפסת מרובה – לא תפסת. לי הכי חשוב שתהיה הכרזה שהעקרונות, כעיקרון, צריכים לחול, ושיקול דעת איך להחיל אותם מאשר שזה יהיה אוטומטי. לא יהיו הכרזות כאלה.
היו"ר מנחם בן-ששון
יכול להיות. לא הבנתי כך את הדברים שאמרתי, אני רוצה להגיד אותם כמו שאני הבנתי.
יואל בריס
יהיה הבדל אחד. לגבי מה שהוכרז כעתיר עבודה, הוא יישאר בסמכות ועדת המכרזים להגיד: אף על פי כן אני לא פוסלת פלוני אלמוני.
היו"ר מנחם בן-ששון
איך לשקול, לא אכפת לי באיזו ועדה, אבל ברור שהוא חייב לעבור את תנאי הסף כאילו הוא ניקיון. בסעיף 16 אותו דבר.
דוד רותם
יהיה צריך לפרסם אותו.
היו"ר מנחם בן-ששון
כך המכרז יצא לדרכו. זה מכרז עתיר כוח-אדם, ולכן קיימים בו דיני 6(א) ו-16.
ליאור אגאי
יש היום הגדרה שלנו מהו מכרז עתיר כוח-אדם בחוזר אחר על הצמדות.
היו"ר מנחם בן-ששון
מצוין, תיתן לו את זה.
ליאור אגאי
הוא מכיר את זה.
עידו עשת
הכוונה לא לעתיר כוח-אדם, אלא לעתיר עבודה.
ליאור אגאי
זה נקרא "הגדרת מכרז עתירי שכר".
היו"ר מנחם בן-ששון
מר אגאי, תיתן לו בהזדמנות.
עידו עשת
תקנה 22 היא תקנה של אמות מידה להכרעה.
היו"ר מנחם בן-ששון
כבר הגעתם לסעיף 22?
יואל בריס
הזכרתי את סעיף 22, שבו תמיד, בכל מכרז, ניתן להביא- - -
היו"ר מנחם בן-ששון
יש לי רק הערה אחת, אני מניח שתקבלו אותה. כאן אתם מדברים על היסטוריה. מה קורה עם אדם בהווה, עכשיו הוא נבל? הוא מגיש הצעה והוא נבל. בתקנה 22 כתוב לגבי עברו של המציע בתחום האמור. הוא הגיש הצעה מנוולת, שכתוב שם שהוא ייתן לעובדים שלושה שקלים לשעה, שהוא לא ייתן לעובדים מנוחה וכן הלאה. זה כמו החזיר, שיש לו טלפיים נקיות, והן בסדר, אבל הוא לא מעלה גרה.
עידו עשת
הוא יגיד לך שזה לא אמת מידה.
יואל בריס
אם אני נותן למישהו שכירות בקרקע, והוא רוצה להשתמש בה למגורים, והוא בונה אולם שמחות, אני לא אתן לו את השכירות. זה מובנה, וזה לא במטרייה.


יותר מזה, למה לי תקנה כשאנחנו, במקום אחר קובעים במפורש בחוק שאם ההצעה לא עומדת בתנאים מסוימים מבחינת הבדיקה של הרוכש, העבירה תיוחס אליו? זה אחד מהדברים המהפכניים ביותר והדרמטיים ביותר.
היו"ר מנחם בן-ששון
איך אתה פותר את הווה?
יואל בריס
אם אני אעשה דבר כזה, אני עבריין, לא פחות.
היו"ר מנחם בן-ששון
עד היום עברי נקי, כי לא היתה לי שום חברה, ועכשיו באתי ועמדתי בכל תנאי הסף, והבאתי מכרז חזירי. העורך-דין שלי יגיד: עם כל הכבוד, אין שום סיבה שלא תתנו לו מהסיבה הזאת. הוא הכי זול, הכי יעיל. זה ברור גם למה הוא הכי זול, כי הוא נותן לעובד שני שקלים לשעה.
יואל בריס
החוק החדש אומר שמדינת ישראל תהיה עבריינית.
היו"ר מנחם בן-ששון
איזה חוק?
יואל בריס
החוק שנמצא בוועדת העבודה, הרווחה והבריאות. חוק לאכיפת דיני עבודה.
היו"ר מנחם בן-ששון
האם הוא כבר נחקק?
עידו עשת
החוק הזה לא דן בדיני מכרזים ספציפית.
יואל בריס
החוק הזה הרבה יותר רחב. הוא אומר שאם יואל בריס – עזוב את יואל בריס בכובעו כנציג מדינת ישראל – בביתו ישכור חברה שתציג בפניו תנאים כאלה, הוא יכול למצוא את עצמו עבריין על עבירות שהחברה מבצעת.
היו"ר מנחם בן-ששון
מה הבעיה שלך לכתוב את זה כאן?
מיכאל אטלן
הדבר היחיד שאפשר לכתוב, שבשקילת ההצעה הוועדה תדחה הצעה- - -
היו"ר מנחם בן-ששון
ד"ר דקל ודאי יסייע לנו.
עומר דקל
הסוגיה שאתם מעלים היא סוגיה יותר רחבה. זאת אומרת, מה קורה כאשר מעיון בהצעה עולה שהמציע עומד לעבור על החוק, ויכול להיות שהוא עומד לעבור על החוק כי הוא הולך לשלם בניגוד לשכר מינימום, ויכול להיות שהוא עומד לעבור על החוק, כי, למשל, הוא הולך לבנות ללא היתר בנייה, או דברים מהסוג הזה. קודם כול, אם מחפשים איפה לשים את זה, המקום הוא בתקנה 6. אולי צריך בתקנה 6 לקבוע תנאי סף נוסף, שאולי במובן מסוים הוא מובן מאליו, אבל אולי כן חשוב להבהיר אותו, למשל, תנאי סף שאומר שלא עולה מההצעה כוונה או אפשרות לפעול בניגוד לחוק.
מיכאל אטלן
זה לא ייבחן בתנאי הסף, זה ייבחן בבחינה מעמיקה של ההצעה. רק כשאתה רואה את המחיר, אתה יכול לדעת, לא בתנאי הסף.
עומר דקל
זה לא משנה מתי אני בודק את זה.
היו"ר מנחם בן-ששון
אני חוזר עוד פעם על השאלה שלי. אני לא רוצה כפל בחקיקה, והחוק עדיין לא נחקק בוועדת העבודה והרווחה, ואני שואל אתכם, האם אתם רואים בעיה של ניקיון חקיקתי בכך שאני מזכיר פה בתקנות, ולא אכפת לי אם זה יהיה בסעיף 6, וזה יכלול כל מיני עבירות, או שזה יהיה במקום אחר בתקנות הללו, אבל שלא תהיה עבריינות במכרז הזה. איך אתם פותרים את הבעיה? עד היום לא היו תקנות, אבל היום יש תקנות.
יואל בריס
אפשר לכתוב בתקנה 20, שזה המקום המתאים, זה בדיקת ההצעות, כי אני לא רואה בזה תנאי סף.
עומר דקל
בשום מקום לא כתוב מתי אני בודק את תנאי הסף.
יואל בריס
גם היום יש קצת קלקול בתקנה 6, אבל זה לא עד כדי כך שווה לתקן, אבל תנאי סף מתייחס למי יכול לגשת ולא לתוכן ההצעה. ולכן הבלבול בתקנה 6 מתחיל מזה שהזכירו שם את התקן הרשמי. לדעתי, נכון להוסיף תקנה ו' לצורך העניין בתקנה 20, שהוועדה תדחה הצעה שעולה ממנה שבקיום ההתקשרות תהיה עבירה על החוק.
היו"ר מנחם בן-ששון
קודם תכתוב, אחר כך נדבר על המקום.
עידו עשת
ד"ר דקל, איך זה עונה על הצעות גירעוניות? לפעמים יש חשד לפחות שמגיעות הצעות גירעוניות, והגירעוניות תוטל על כתפי העובדים. ובית המשפט קבע, וקבע בכמה פסקי דין, אנחנו מכירים את הפסיקה הזאת, שהשיקול הזה, שהוא שיקול של הבטחת זכויות עובדים, הוא שיקול רלוונטי באמות המידה להכרעה בדבר הזוכה. זאת הקביעה של בית המשפט.
עומר דקל
כרגע זה לא משנה אם זה יהיה בסעיף 6 או בסעיף 20, אני מקבל את מה שאמר מר בריס, שזה יכול להיות גם בתקנה 20, זה יכול להיות גם בתקנה 6. אני לא מקבל את זה שתנאי סף נוגע רק למציע ולא נוגע להצעה. למשל, יכול להיות תנאי סף שנקרא "מחיר תקרה", אני קובע מחיר תקרה, והמחיר לא יעלה על כך וכך. זה תנאי סף. זה לא משנה, זה סמנטיקה, זה לא כל כך חשוב, אפשר לקבוע את זה גם בתקנה 20, ואז זה יהיה כתוב בתקנה 20. כתוב שם שוועדת המכרזים תפסול הצעה שהיא פגומה, אז יהיה כתוב שוועדת המכרזים תפסול הצעה שעל-פי שיקול דעתה או על-פי בדיקה שעשתה היא מחייבת או מאפשרת התנהלות שאינה כדין מצד המציע, כלומר, הייתי מרחיב את זה. זה ייתן לוועדת המכרזים יותר כלים לומר למציע שהפסיד שהיא בדקה את ההצעה, בחנה אותה, שעל-פי אמות המידה שהיא הפעילה הוא הולך לעבור על החוק, הוא הולך לשלם לעובדיו שכר בניגוד לחוק, ולכן היא פוסלת אותו, בכפוף, אגב, לכך שתהיה זכות עיון.
יהודה רון
בתוך כל מכרז, לפחות אצלנו, כתוב שהוא חייב לעמוד בכל חוקי העבודה, זה כמו תנאי סף. אם, כמו שאמרת, יש חשש כזה שהוועדה מגיעה אליו, כי הוא לא יעמוד בכל חוקי העבודה, הוא מוזמן לשימוע, ולוועדה אין שום בעיה לפסול אותו, גם היום, גם אם זה לא כתוב.
היו"ר מנחם בן-ששון
מה היופי בתקנות? אספו את הנהלים והנוהגים מכולם, וכתבו אותם עכשיו בתור חוק, ולכן אני רוצה להוסיף את זה.
ליאור אגאי
מדובר רק בחוקי עבודה.
עידו עשת
לא, זאת בדיוק הנקודה.
היו"ר מנחם בן-ששון
התחלתי עם חוקי עבודה, לקח אותי ד"ר דקל ואמר: מה אתה מדבר על חוקי עבודה? אם יש עבריינות אחרת? זה אמר לי גם מר בריס.
ליאור אגאי
אני וברוך לוברט קצת בילינו בבתי משפט. עשינו מכרז מסוים לשמירה ביחד, השאלה היא איפה אתה עוצר. כשאתה עושה מכרז שמירה, אתה אמור לבדוק בחוק פיקוח על כלי ירייה, שמחסן הנשק שלו אכן עומד כדין, שיש לו אישורים ממכבי אש, שהרכבים שלו רשומים. אם עושים את זה, עושים על חוקי עבודה. יש גבול כמה אני יכול להיכנס לצד השני כשאני בודק הצעות. מה יקרה אם חודשיים-שלושה אחרי ראו שהוא לא עמד בחוק מסוים? אז מה? למה זה יחשוף אותנו כחברי ועדות מכרזים? אני אמור לבדוק את כל החוקים החלים במכלול של התקשרות? זה לא סביר.
היו"ר מנחם בן-ששון
ההערה שלך במקום. נתחיל עם דיני עבודה. היינו עכשיו בסעיף של דיני עבודה, בתקנה 20. ההערה של ד"ר דקל נרשמה, נתחיל עם דיני עבודה, נגמור אותם, נשגיח על זה שהם לא היו עבריינים בעבר וגם לא עבריינים בהווה, ואחרי זה נסתכל, זה כבר לא בוועדה בפורום הנוכחי, נעשה את זה בפעם אחרת. רבותי, נעבור לתקנה 24.
יואל בריס
תקנה 24 מדברת, כזכור, על סמכויות לקבוע הוראות מינהל, והשיקוף של תקנה זו זה תקנה 42א(ב). התקנה מאפשרת לחשב הכללי שני דברים: האחד, להוסיף תחומים. הרי השארנו גם אחרי הסיבוב היום נושאים שונים שיכולים להיות בפנים או יכולים לא להיות בפנים. יכול החשב הכללי, ברגע נתון, להגיד שהוא רואה בעיה בהסעדה, במגישי הקפה לצורך העניין, ולכן הוא מחיל את זה מידית על התחום הזה.
היו"ר מנחם בן-ששון
קודם נתתי לכם את זה בלכתחילה.
עידו עשת
זה מתייתר.
יואל בריס
זה לא מתייתר, כי זה עדיין בסמכות של ועדות. אני רוצה אפשרות לחשב הכללי לתת הנחיה כללית ולהגיד שכל המכרזים להגשת קפה יהיו בפנים, כי מגישי הקפה מקופחים.
היו"ר מנחם בן-ששון
למה אתה לא רוצה להביא לנו את זה לפני שאתה שולח את ההנחיה הכללית? כי אתה רוצה לעשות אותה על המקום, כי יש פתאום בעיה בתחום הקפה?
יואל בריס
אל"ף, זה מידיות, ובי"ת, גם יכול להיות שהוא רוצה לעשות את זה לתקופה, לבחינה.
היו"ר מנחם בן-ששון
כל הסוגיה של הרגולציה נראית לי.
יואל בריס
הדבר השני הוא, שהוא יוכל לתת גם הוראות אחרות, שגם היום נמצאות בהוראת התכ"ם, למשל, לעניין סעיפים סטנדרטיים בחוזה ודברים כאלה.
היו"ר מנחם בן-ששון
האם זה סעיף קטן (2)?
יואל בריס
זו תקנת משנה (7), הסעיף הראשון הוא מה שאמרתי ? שני, שזאת האפשרות להוסיף עוד הוראות על בקרה ועל פיקוח ודברים כאלה. הדבר השני הוא הנושא של הוספת ענפים, והראי של זה הוא בסעיף 42א(ב).
היו"ר מנחם בן-ששון
אם כבר הוספנו בעניין הזה של שירותי שמירה, אבטחה וניקיון, כיוון שהרחבתי, אני נותן לכם גם סמכויות לגבי דברים אחרים הנראים עתירי כוח-אדם. אותם עתירי כוח-אדם בסעיף 6, תשים גם פה, שתהיה אחידות חקיקתית. זה אופציונלי. ליאור אגאי יוציא עוד תקנות, או שלא יוציא.
עידו עשת
צריכה להיות הלימה במובן שהסמכות שניתנה להחיל אותם תנאי הסף, החשב הכללי לא יכול לחרוג ממנה בהוראת מינהל. זאת אומרת, אם הסמכות ניתנה כאן במכרזים עתירי כוח אדם, כמו שאמר היושב-ראש, אז לגבי המכרזים האלה הוא יוכל להוציא הוראות מינהל, אבל לא לגבי סוגי מכרזים אחרים. יש פה בעיה מבחינת המדרג הנורמטיבי.
היו"ר מנחם בן-ששון
זה ברור, אבל אני לא רואה בזה בעיה נוראה כל כך.
יואל בריס
תגיד עוד פעם.
עידו עשת
אם התקנה אומרת שתנאי הסף האלה והאלה ייקבעו במכרזים של א', ב', ג', מכרזים עתירי כוח-אדם, החשב הכללי, לטעמי, לא יכול להרחיב תנאי סף נוספים למכרזים בהוראת מינהל למכרזים שהם לא עתירי כוח-אדם.
היו"ר מנחם בן-ששון
אם איתרת, לצורך העניין, מכרזים בשירותי שמירה שהוא יוסיף עליהם, מכרזים עתירי כוח-אדם שהוא יוסיף עליהם, הוא יכול להגדיר שהמכרז הזה לפי תפיסתו הוא עתיר כוח-אדם, ואז הוא יוסיף.
עידו עשת
ככל שזה עונה על ההגדרה, אין שום בעיה.
היו"ר מנחם בן-ששון
לכן האמירה הזאת, לפי הבנתי, לא בעייתית. נתת לו שיקול דעת. הרגולטור ישגיח יותר על דיני עבודה, אדרבה ואדרבה. סעיף 42א.
יואל בריס
סעיף 42א(ב) זה השיקוף שמאפשר למנהל כללי, כיוון שאנחנו שומרים את העצמאות של הגופים, לקבוע הוראות להבטחת קיום דיני עבודה. הייתי רוצה, אדוני, להוסיף גם פה כמו שהוספנו בעבר, שההוראות האלה ייקבעו בשים לב להוראות התכ"ם, ובדרך הזאת לפחות, אם החשב הכללי רץ קדימה מבחינת אכיפת דיני עבודה, לא יוכלו מנכ"ל חברה ממשלתית או קופת
חולים להגיד שהם מתעלמים, אלא הם יצטרכו לשים לב ואז להחליט מה הם עושים, ובכך סיכמנו.
היו"ר מנחם בן-ששון
האם "לשים לב" זה לא רך מדי?
יואל בריס
גם בראשון כתבנו "בשים לב".
עידו עשת
זה היה בכוונה, הרי לא רצינו לפגוע בעצמאות הגופים הללו.
דוד רותם
השאלה, האם לעניין דיני עבודה אני רוצה לתת להם חופש פעולה?
היו"ר מנחם בן-ששון
זאת שאלה של מה אתה נותן לאיגודים. יש הבדל מבחינת נוהלי החקיקה. אם אני הופך את זה למנדטורי, אני צריך להזמין את כולם הנה.
דוד רותם
אני מציע להוסיף בסוף: ובלבד שלא יסתרו תקנות אלה.
יואל בריס
הוא יכול להחמיר על התקנות. מי שמחליט על ההחמרה זה המנכ"ל. לגבי הממשלה, החשב הכללי מחמיר, וכל המשרדים צריכים להתיישר. מה קורה אם הממשלה החמירה ונניח שהחברות הממשלתיות נשארו מאחור? אנחנו אומרים להם שהם צריכים לפעול בשים לב. זה מספיק לעתירה של ההסתדרות או קו לעובד, שהם יכולים על בסיס ה"בשים לב" לקחת אותם לבית המשפט ולומר שיקבעו הוראות. הם יוכלו אחר כך להגיד שהם צריכים לעשות התאמות.
דוד רותם
לרבות הענפים שלגביהם יחולו ההוראות, כאמור. זה אומר שהוא לא מחויב לעשות את זה בכל מכרז עתיר כוח-אדם. הוא יכול לקבוע הוראות לגבי איזה ענפים כן ואיזה ענפים לא.
עידו עשת
רק הרחבה.
דוד רותם
אם תכתוב שהוא רשאי רק להרחיב, אין לי בעיה, אבל אני רוצה שיהיה ברור הדברים האלה.
היו"ר מנחם בן-ששון
ההערה חשובה, ואנחנו עדיין משאירים את זה לשיקול הדעת, הרי בסוף זה ממילא בשיקול דעת. ועדת המכרזים תגיד שזה לא מתאים.
יואל בריס
בשורה קטנה. היה דבר שהוועדה דיברה בו רבות בסעיף 10א(ח). לאחר שיחה נוספת עם המשנה ליועץ המשפטי לממשלה, מבלי שזה מתפרש לגופו של עניין כאיזו אמירה, זה שאנחנו מבקשים למחוק את סעיף קטן (ח) כעת, זה לא כאמירה נגטיבית לגבי זה שאין ליועץ המשפטי לממשלה מעמד זה או אחר. זה שאני מוציא את פסקת המשנה זו לא אמירה נגטיבית, זה פשוט אומר שאנחנו לא רואים צורך להתייחס ספציפית למעמדו של היועץ המשפטי לממשלה בהקשר הזה.
היו"ר מנחם בן-ששון
כדי לאזן את אמירתו של אדוני, אני אומר את דברי. העובדה שפסקת משנה (ח) נמחקה לא משנה את איזון הכוחות בוועדה, לכן החשב בוועדה, בוודאי גם הוא צריך להסב את תשומת לב הוועדה גם בתחילת הדיון על בעיות תקציביות שהן כעין תנאי סף להמשך הדיון, ולכן מעמדו יהיה מעד שמזכיר לנו את סעיף 10ב.


אנחנו מתקדמים יפה. הפסקה של עשר דקות.

(הישיבה נפסקה בשעה 10:30)

(הישיבה נתחדשה בשעה 10:40)
היו"ר מנחם בן-ששון
אני מבקש לחדש את ישיבת ועדת החוקה, חוק ומשפט. המטרה שלי לנקות את כל הדברים שאני יכול עכשיו לקראת הצבעה. לא להצביע, כי אתה לא בשל להצביע.
יואל בריס
נישאר לפעם הבאה עם שני דברים. האחד, תקנה 5. היום ההסכמות יאושרו בממשלה, לדעתי, זה בעיקר פורמלי, אבל הוועדה רצתה לראות שהאקט הפורמלי הזה מתבצע לפני שהדיון מתקיים כאן, וכך נעשה. השני, נצטרך בפעם הבאה להציג נוסח "מגוהץ" של מה שעשינו הבוקר בנושא אכיפת דיני העבודה, ואולי ננסה להציע משהו, כיוון שזה אחד מאבני הנגף לנושא העיתונות הכתובה, סעיף 15. למרות שהצענו הצעה שעונה על כל המהויות שעלו בוועדה, אף על פי כן- - -
היו"ר מנחם בן-ששון
אדוני ישב בוועדה, הערכתי שחברי הכנסת ישאירו את הדבר כמות שהוא. תצטרכו לבוא אלי עם תפיסת עולם של המשרד אם תמשכו את התקנה, אם לא תקבלו אישור לזה.
אברהם מיכאלי
שלא ימשכו את כל התקנות בגלל זה.
יואל בריס
אני לא יודע מה יכול להביא אותי להמליץ למשוך את התקנות האלה עכשיו.
אברהם מיכאלי
היה לנו משהו שמשכו אחרי שלוש שנים.
יואל בריס
את ההתיישנות משכו.
היו"ר מנחם בן-ששון
יש לי גם בקשה של החברות הממשלתיות, משהו בשוליים.


מה יקרה עם החוק? אתה רוצה לגמור את החוק לפני שאני עושה את ההצבעות על התקנות?
יואל בריס
לא.
היו"ר מנחם בן-ששון
גם אני לא. איך תשביע את רצוני בעניין עבריינים?
יואל בריס
איך אני מאשר את התקנות לפני שהחוק מסמיך אותי?
היו"ר מנחם בן-ששון
קיבלתי כאן ייעוץ משפטי שאתה יכול בינתיים לעשות את זה בתקנות, וכשיגיע היום תוריד תקנה. זה לא הסמכה, כי אתה לא יכול להסמיך בתקנות. אתה מתקן כאן תקנה שעבריין לא יקבל מכרז, ואחרי זה, כשתעשה את החוק, תתקן את התקנות ותגיד שתקנה זו וזו בטלה. זאת לא בעיה.
יואל בריס
הרי מכניסים סעיף בחוק שמסמיך את השר להתקין את התקנות, נחשוב על הפלונטר הזה.
היו"ר מנחם בן-ששון
להבנתי, השר יהיה מוסמך לתקן תקנות לפי החוק, גם לפני החוק האחרון. אתה יכול לקבל ייעוץ משפטי ולעבוד לפי זה. תיתן לי הצהרה לפרוטוקול, כשנגמור את ההצבעה, שהשר מפרש כך וכך את החוק, ולפי זה אתה עובד, אבל אז תן לי פתרון גם לעניין הפלילי.
יואל בריס
בתקנות?
היו"ר מנחם בן-ששון
בתקנות. חברי הכנסת, ביקשתי שלתקנות לא רק יתווספו תקנות בעניינים שלא נותנים לעבריינים מכרזים לפי דיני עבודה, אלא גם לעבריינים בכלל, ואמרו לי שזה טריוויאלי וישימו את זה בחוק. אם אין לי חוק- - -
קרן דהרי
יש חוק המרשם הפלילי, שכבר היום נותן הסמכה לעיין לגבי משתתף במכרז בעבר הפלילי שלו לגבי העבירות שמנויות בתוספת השנייה לאותו חוק.
היו"ר מנחם בן-ששון
בשביל מה את מעיינת?
יואל בריס
בשביל האפשרות לדחות את הצעתו.
היו"ר מנחם בן-ששון
איפה זה כתוב?
קרן דהרי
אני יכולה לקבוע תנאים ענייניים למכרז. זאת אומרת, אם העבירה נוגעת למכרז, אני אוכל לקבוע את זה כבר היום.
היו"ר מנחם בן-ששון
תגידי את זה במפורש בתקנות.
קרן דהרי
זה כבר קבוע בתקנה 6, כפי שאפשר לפרש היום את תקנה 6.
היו"ר מנחם בן-ששון
תקנה 6 לא מספיקה לי, רציתי משהו נדיב יותר. העברתי לכם טיוטה עם משהו נדיב יותר. מה זה נדיב? אנחנו מדברים בעבריינים, אני לא רוצה שהם ייגשו למכרזים. תתנו לי דרך להתקדם עם הדברים הללו, שתיתן לי מענה גם לסוגיה הזאת.
עידו עשת
יואל בריס, האם אתה רוצה להציג את כל הנוסחים שכבר עברו?
יואל בריס
מה שתיקנו בפעם האחרונה. אנחנו מתחילים מתקנה 1ג(ב). זה המקום הראשון.
עידו עשת
פה יש הגדרות. אולי שווה "לגהץ" אותן בסוף.
יואל בריס
ניסיתי בכל פעם לקרוא את ההגדרה הרלוונטית.


1ג(ב) – בדיון האחרון היתה פנייה של חברה ממשלתית שעוסקת- - -
היו"ר מנחם בן-ששון
אני מציע לא לחזור עוד פעם לדיונים.
יואל בריס
רשות החברות תמכה בעמדת אדוני שאמרה שזה ייבחן לפי מקרה "מטעמים של ביטחון המדינה, יחסי החוץ שלה, קשרי מסחר בינלאומיים או ביטחון הציבור", ויש בכל זאת רצון להפנות לחוק חופש המידע.
רחל לבנה
רצינו להוסיף אחרי הסעיף שאותו ביקשנו לתקן. בתקנה ג1 לתקנות חובת המכרזים, אחרי "קבלת החלטות בוועדה" יבוא "גוף ציבורי יהיה רשאי שלא לפרסם החלטה בדבר פטור ממכרז באתר האינטרנט, אם הפרסום עלול לפגוע בביטחון המדינה, ביחסי החוץ שלה, בקשרי מסחר בינלאומיים או בביטחון הציבור". ביקשנו להוסיף שהוראות תקנה זו לא יחולו על חברה ממשלתית וחברה בת ממשלתית ששר המשפטים פטר אותה מתחולת הוראות חוק חופש המידע, התשנ"ח-1988, לגבי כל פעילותה בצו לפי סעיף 2(9) לחוק.
היו"ר מנחם בן-ששון
שר המשפטים מוסמך לפטור או ועדת החוקה?
יואל בריס
באישור ועדת החוקה.
היו"ר מנחם בן-ששון
תוסיפי "באישור ועדת חוקה", ואני מוכן להכניס את זה.
יואל בריס
הדבר הבא הוא פסקה (10). הפסקה המתקנת היא (4), הפסקה המתוקנת היא פסקה (10), זה נוגע להתקשרויות המינהל החקלאי. כשאנחנו מבקשים תוצרת חקלאית שנובעת ממחקר חקלאי אומרים "ההתקשרות כאמור תיעשה, ככל הניתן, לאחר בדיקת מספר הצעות הבאות בחשבון, ובלבד שניתן לכך ביטוי בפרסום פומבי". כלומר, הם יוכלו לעשות מה שהם אמרו.
היו"ר מנחם בן-ששון
אותו דבר לגבי (12).
יואל בריס
זה לגבי לשכת הפרסום הממשלתית. פה לא אמרנו "ובלבד שניתן לכך ביטוי בפרסום פומבי".
היו"ר מנחם בן-ששון
הוספנו: ובלבד שיפורסם באופן פומבי.
יואל בריס
רק בפסקה (10). זה לא עלה בדיון אגב פסקה (12).
עידו עשת
המעניין הוא לאחר לקיחת מספר הצעות בחשבון.
היו"ר מנחם בן-ששון
מר בריס, תתקדם.
יואל בריס
פסקה (13), שם רק "פסקת משנה (ב) – תימחק", ופסקת משנה (ג) תורחב.
היו"ר מנחם בן-ששון
פרופסור שני כתב אלינו מכתב ותיאר את הבעיה של מכרזים ייחודיים לציוד רפואי ממוכן, זאת אומרת, דברים שהספציפיקציות שלהם הן שמלכתחילה אתה יורד מן היכולת לעשות מכרז, ולא נוכל לממש את זה. לכן ההצעה שלו להשאיר את סעיף קטן (ב) כמות שהוא. לי אין בעיה, וגם לכם אין בעיה. תשאירו את סעיף קטן (ב) ולא תמחקו אותו. אמרתי שאני אמחק בכפוף לשימוע. קראתי את המכתב וחשבתי שמה שהוא אומר זה סביר.
עומר דקל
המכתב של פרופסור שני לא כל כך רלוונטי, כי ממילא הדברים שהוא מדבר עליהם הם לא עד 250,000 שקלים.
היו"ר מנחם בן-ששון
לפעמים הצליחו להוריד את זה ל-249,000, ואז זה יהיה במכרז.
עומר דקל
גם מבחינת הסדר הטוב וגם מבחינת הניקיון החקיקתי, כאשר הדברים שהוא מדבר עליהם זה ספק יחיד, אם אכן יש רק ספק MRI אחד, זה יהיה בנתיב של ספק יחיד.
יואל בריס
אני מזכיר שטיפלנו בזה גם אגב תקנה 4 למכרזים הסגורים.
היו"ר מנחם בן-ששון
לזה הוא מתייחס במכתב.
יואל בריס
הוא אומר שלא מספיק לו המכתב הסגור.
יהודה רון
צריכה להיעשות הבחנה בין הייחודי שאינו ייחודי, שמופיע בסעיף 13. שם מדובר במכרז סגור. כרגע אנחנו לא מדברים על הסיטואציה הזאת, מדברים על המקרים הייחודיים. כמובן,
הסכום נמוך והטענה שצריך להעלות אותו. זאת היתה הדרישה של כל בתי החולים. יש מקרים שגם עניין של ספק יחיד לא עונה לשאלה, ולכן הדרך ללכת לפטור במקרים של ציוד ייחודי, והשאלה איך אפשר להגדיר ציוד ייחודי. יש כאן בעיה.
היו"ר מנחם בן-ששון
זה מה שביקשתי ממך בפעם הקודמת. הוא אומר שייחודי זה "מוישה", אבל ל"מוישה" אין הגדרה.
עומר דקל
מניסיוני יש שימוש לרעה בדבר הזה.
היו"ר מנחם בן-ששון
נשאיר את המחיקה, אני מקבל את זה.
יהודה רון
עשינו בזה שימוש מועט מאוד.
היו"ר מנחם בן-ששון
מצוין, ודאי טוב. אנחנו מודים לפרופסור שני, והמזור מצאנו בשלושה סעיפים. המקרים שהם במסגרת הסעיף הזעום, ילכו למכרזים. אני מקבל את ההערה של אדוני. פסקה (ב) תימחק, פסקה (ג) תורחב.
עידו עשת
תסביר את פסקה (ג).
יואל בריס
פסקה (ג) הורחבה. היא עוסקת לא רק במחקר חקלאי או רפואת בעלי חיים, אלא בכל מחקר.
היו"ר מנחם בן-ששון
בזה יישרת קו עם ועדת החינוך.
יואל בריס
היא עשתה את זה לגבי המוסדות להשכלה הגבוהה, עכשיו עשינו את זה גם לגבי הממשלה כולה וכל הגופים הנלווים אליה.
היו"ר מנחם בן-ששון
הסתכלתם עוד פעם על המספרים שביקשו מכם עדכונים? אתם יכולים לעדכן או שנשארתם כמו שהייתם? היתה הרי בקשה בישיבה האחרונה שתבדקו עוד פעם את המספרים.
יואל בריס
בינתיים, לפי מה שאנחנו מבינים לגבי קופות החולים, הכוונה היתה להצמיד ל-1998 ולא ל-1993, לכן לא שינינו.


תקנה 4 – ייחדנו אותה ל"התקשרות לרכישת טובין בעלי תכונות מיוחדות ואפיונים בלתי נפוצים, לרבות ציוד רפואי, תרופות, נסיובים או תרכיבים, עסקה שעניינה ביטוח ועסקה שעניינה פרסום או יחסי ציבור בעלי תכונות ואפיונים כאמור, ובלבד שקיים מספר מצומצם של ספקים מתאימים בכוח לגבי אותה התקשרות, ויראו את כל הספקים כאמור כרשימת המציעים למכרז סגור".
היו"ר מנחם בן-ששון
הורדת את (3) ו-(4).
יואל בריס
הבלענו אותם למעשה, הם למעשה מקרה פרטני, והם מקרה פרטני רק אם הם מקיימים את התנאים, אל"ף, שמדובר על עניין ייחודי, ובי"ת, שקיים מספר מצומצם של ספקים.
היו"ר מנחם בן-ששון
גברת הורביץ, האם זה בסדר?
מיכל הורביץ
כן.
יואל בריס
תקנה 7(1)(ג), אותו דבר לגבי המכרז עם משא ומתן.
היו"ר מנחם בן-ששון
יש משרד ממשלתי מסוים שעוסק בענייני תרבות. "התקשרות לרכישת שירותים או טובין ייחודיים שעניינם תרבות, אומנות, בידור או הווי". האם נגעתם בזה, או שהשארתם את זה כמו שזה?
יואל בריס
בסוף לא מחקנו, למרות הבקשה.
היו"ר מנחם בן-ששון
אז העיר רותם על השאלה של טובין וייחודי.
יואל בריס
לא מצאתי נוסחה לזה.
עידו עשת
תקנה 7(7).
יואל בריס
אמרתי שעשינו אותה התאמה של התקשרות לרכישת טובין בעלי תכונות מיוחדות ואפיונים בלתי נפוצים, לרבות- - -". פה מובן שלא נדרש התנאי שקיים מספר ספקים פוטנציאליים מצומצם, כי זה מכוון למכרז סגור, וזה מכוון למכרז עם משא-ומתן.


לבקשת הוועדה לגבי תפקידי ועדת המכרזים, פסקה 12, זה 8א(א)(12), הורדנו "לפי תקנון כספים ומשק או כל הוראת מינהל".
היו"ר מנחם בן-ששון
יפה עשיתם. בזה נשאר המדרג החקיקתי הראוי.
יואל בריס
מבלי לפגוע בזה שבסוף הם יעסקו גם בדברים שנובעים מהוראות מינהל, אבל זה לא נדרש.
עידו עשת
8אא(11): "לקבל כל החלטה הנדרשת לצורך ביצוע תפקידיה", האם השארתם?
יואל בריס
כן.
היו"ר מנחם בן-ששון
אנחנו בתקנה 8א.
עומר דקל
אני יודע שאני משבית שמחות במה שאני אומר, אבל מצפוני מחייב אותי. התקנות בנויות כך שכדי לבצע שינוי כמו, למשל, התקשרות המשך, מימוש אופציה וכדומה, חייבים ללכת לוועדת המכרזים ולעבור מדורי גיהינום. לעומת זאת, אין שום הסדר לגבי שינוי תנאי ההתקשרות במהלך ביצוע. זאת אומרת, יכול מישהו לזכות במכרז על-פי תנאים מסוימים, אחר כך משנים את תנאי ההספקה, משנים את התמורה, מבצעים הרחבות, מבצעים צמצומים, והכול נעשה בין הזוכה לבין היחידה המתקשרת, זה מי שנמצא איתו בקשר יומיומי וגם מקבל מתנות בראש השנה.


יש פה שתי רמות, יש רמה מהותית ויש רמה פרוצדוראלית. ברמה המהותית יש שאלה קשה, שכתבתי עליה מאמר, מתי ראוי לאשר או לא לאשר שינויים כאלה. אני לא רוצה להיכנס לזה, אבל ברמה הדיונית, מן הראוי ששינוי כזה יאושר על ידי ועדת המכרזים.
היו"ר מנחם בן-ששון
המשרד ודאי לא מתנגד לזה.
יואל בריס
בשלב הזה אין לי יכולת לבדוק אם זה יעורר מהומה, ואיזו מהומה זה יעורר.
היו"ר מנחם בן-ששון
יש לי הצעה, תנסח את זה כחקיקה ראשית, תיתן לי נוסח ותפגשו את זה במקום אחר.
יואל בריס
לא. לא.
היו"ר מנחם בן-ששון
אם התשובה שזה בלתי אפשרי- - -
יואל בריס
זה לא בלתי אפשרי. אני צריך לראות את האיזונים.
היו"ר מנחם בן-ששון
תחזיר את זה לוועדת המכרזים. מה הבעיה?
יואל בריס
היום יש שינויים לחוזה, תלוי בחוזה. יש חוזה שמשתנה תדיר, לדוגמה בעבודות בנייה – ישבתי כמה שנים בוועדות כאלה – ובעיקר בעבודות בנייה גדולות, כמעט בלתי אפשרי לתכנן מראש את כל ההשפעות החיצוניות או להיערך אליהן. צריך כל הזמן לשנות – חפרת פה ומצאת קבר, וחפרת שם ומצאת צינור מים שלא סומן, למרות שהוא חייב היה להיות מסומן, וכבל חשמל. החוזה הוא הבסיס, והשינויים הם אקסוגניים, בהיעדר מילה עברית יותר מוצלחת.
היו"ר מנחם בן-ששון
חבל להאריך, כולנו יודעים איפה אנחנו עומדים. אנחנו מדברים על שינויים מהותיים.
יואל בריס
מתי זה יהיה שינוי מהותי? יכול להיות שינוי אקסוגני שהוא מהותי. האם יש הרבה כאלה? האם עכשיו זה יעמיס ביורוקרטיה על ועדות מכרזים מסוג כזה או אחר?
היו"ר מנחם בן-ששון
זה ודאי יעמיס ביורוקרטיה, משום שזה נעשה היום בצורה לא תקינה בעליל.


לא קראתי את מאמרו של ד"ר דקל, אז במקרה הזה אני חף מידיעה. סיפרו לי אנשים שהם מוציאים מכרזים גדולים, אני מדבר על משרדים ממשלתיים, והחשכ"ל אומר להם לא לעלות מעל סכום מסוים. הם לא עולים, המציעים לא עולים מעל סכום מסוים, ואחר כך, בהידברות, מוצאים כל מיני דרכי עקיפין להוריד חלק מהמכרז. ד"ר דקל, זה דבר שלא ייעשה ולא קיים, אבל לפני שנתיים סיפרו לי את זה.
עומר דקל
יש אמריה בברנז'ה שאומרת: קודם נזכה במכרז ואחר כך יהיה בסדר.
היו"ר מנחם בן-ששון
זאת שיטה שראיתי אותה בכמה ממדינות העולם.
עומר דקל
זאת השיטה הישראלית, אולי היא קיימת בעוד מקומות, היא מאוד בעיייתית.
היו"ר מנחם בן-ששון
מה אתה מציע?
עומר דקל
אני מציע משהו מינורי מאוד. אני מציע שבתוך 8א, באחד מהסעיפים הקטנים, יהיה כתוב: לאשר שינוי מהותי בתנאי ההתקשרות של גוף ציבורי.
יואל בריס
שזה יהיה בוועדת המכרזים ולא ביחידה המזמינה.
היו"ר מנחם בן-ששון
ליאור אגאי, אתה ודאי רוצה את זה.
ליאור אגאי
המילה "מהותי" היא בסדר.
סלה עטר-כץ
אם אנחנו מתייחסים לעבודות קבלניות, הרי יש בחוזים שגם כך האוצר מכתיב, בתוך חוזה 203210 יש התייחסות גם לשינויים.
היו"ר מנחם בן-ששון
"מהותי".
סלה עטר-כץ
גם מהותי. מה זה אומר? על כל שינוי אני אצטרך- - -
עומר דקל
לאט-לאט תתפתח פסיקה, ואולי הנחיות של החשב הכללי מה זה שינוי מהותי.
סלה עטר-כץ
אם החוזה גם היום עוסק בשינוי מהותי- - -
היו"ר מנחם בן-ששון
זה בתוך החוזה, זה לא שינוי מהותי לחוזה.
סלה עטר-כץ
אפשר להכניס בכל חוזה לטפל בשינוי המהותי, ובכך לכאורה לאכוף את התקנה.
היו"ר מנחם בן-ששון
אני מניח שבמקרה הזה מר אגאי לאט-לאט יוריד את הסעיף הזה מהחוזים, כדי שהשינויים המהותיים יבואו לבחינתו.
ליאור אגאי
לא אכפת לי שזה יעבור לוועדה.
היו"ר מנחם בן-ששון
ד"ר דקל, הצעתך מתקבלת ולא השבתנו שום שמחה, כולנו מאושרים.
יואל בריס
אני עובר לתקנה 14א(ו).
עידו עשת
אנחנו בהוראת השעה.
יואל בריס
היתה שאלה במידע של RFI, מתי הוא יגיע, ולכן אמרנו "מידע- - - אשר בהסתמך עליו, נערך מכרז שבו זכה מוסר המידע, יחולו הוראות תקנה 21(ה), בשינויים המחויבים".
עידו עשת
תסביר.
יואל בריס
אם היה שלב של פנייה מוקדמת לקבלת מידע, מישהו מסר מידע, על בסיס המידע הזה נערך מכרז, ומוסר המידע זכה בו. לגבי אותו מידע, מי שהפסיד במכרז יהיה רשאי לעיין בו, כדי לאפשר לו את הטענה שמא כבר בשלב- - -
היו"ר מנחם בן-ששון
ד"ר דקל גם בזה היה מכוון.
יואל בריס
ד"ר דקל היה בדעת קצה אחרת, ובסוף הגענו לאמצע הזה.


לעניין תקנה 15, שאמרנו שכנראה שבה לא תיפול היום הכרעה, ובכל זאת אני מציג מה שעשינו. הלכנו עוד צעד לכיוון. זה אל מול עמוד 60, שבו הוספנו שבמשך שנה אחת יהיה פרסום מלא.
היו"ר מנחם בן-ששון
זאת השתדלות נאה, אבל לדעתי, זה בסוף יישאר.
עידו עשת
בתקנה 14ב, האם "המכרז המרכזי" אחרי התיקון הוצג בוועדה?
יואל בריס
זה הוצג.
עידו עשת
תקנה 16ב, ערבות מכרז, עדיין לא הוצגה לוועדה.
יואל בריס
בתקנה 16ב התיקון האחרון היה שצמצמנו את המקרים. הרי הרחבנו את מקרי החילוט ולבקשת הוועדה גם צמצמנו אותם מעט חזרה, כלומר, לא כל מידע מטעה או בלתי מדויק יהווה עילה לחילוט הערבות, אלא רק מידע מהותי, שהוא מוטעה או בלתי מדויק, או שהוא חזר בו מההצעה "לאחר חלוף המועד האחרון להגשת הצעות", כלומר, אנחנו כן מאפשרים לאדם שהגיש לתיבת ההצעות ב-08:00 והמועד האחרון להגשת הצעות הוא ב-12:00, הוא יכול עדיין ב-11:30 להגיש לוועדת המכרזים, עוד לפני שהיא פותחת את התיבה, שיידעו שהוא חזר בו מההצעה. אחרי פתיחת תיבת המכרזים ההצעה היא הצעה שאי אפשר לחזור ממנה.
עידו עשת
הוועדה ביקשה התייחסות לא רק לתקנת משנה (2), שדיברה על מידע מטעה או מידע מהותי, אלא גם על תקנת משנה (1), אם אני לא טועה, שדיברה על האם צריך לצמצם את "בדרך מקובלת או שלא בתום לב". זאת היתה הערה של ד"ר דקל, של ניקיון כפיים במקום "בדרך מקובלת או שלא בתום לב".
יואל בריס
אני יכול לכתוב חוסר ניקיון כפיים. הוא נהג במהלך המכרז. יש גם ביטוי בפסיקה בעורמה, בתכסיסנות או שלא בניקיון כפיים. אחד מאלה. אם הוא נהג בעורמה או בתכסיסנות, די בכך.
עידו עשת
זה יחליף את "בדרך מקובלת או שלא בתום לב".
יואל בריס
"בדרך מקובלת או שלא בתום לב" זה מונח מדיני החוזים.
היו"ר מנחם בן-ששון
החשש שלנו היה שאתה יכול לתפוס כל מיני אנשים ברשת הזאת, ואנחנו לא רוצים שייתפסו.
עידו עשת
איך אמרת?
יואל בריס
בעורמה, בתכסיסנות או בחוסר ניקיון כפיים.
עומר דקל
יש ביטוי דומה לזה בתקנות העיריות (מכרזים). אפשר לראות גם שם.
עידו עשת
היה תיקון בתקנה 17ג. הוועדה ביקשה לתקן ולהגיד שכאשר לא ימציאו את מסמכי המכרז זה יהיה רק בנימוקים מיוחדים שיירשמו ובנסיבות מיוחדות.
יואל בריס
"בנסיבות מיוחדות ומנימוקים שיירשמו". לא צריך פעמיים "מיוחד".
היו"ר מנחם בן-ששון
17א(א), אומדן שווי ההתקשרות. האם קראנו?
עידו עשת
הוועדה ביקשה שהאומדן יהיה ברירת מחדל.
היו"ר מנחם בן-ששון
שיהיה בראש הסעיף. אני זוכר שלא אהבתם את זה.
עידו עשת
הנוסח כרגע, שאין ברירת מחדל.
ליאור אגאי
בלתי אפשרי לעשות אומדן בברירת מחדל, כי למעשה אתה לעולם לא יכול לדעת מה יציע לך הצד השני. האומדן שנהוג היום ומה שאנשים מפרסמים, זה לפי התקציב שיש להם ולפי כמה יחידות הם עומדים לקנות, כאשר אתה מציע את מספר היחידות, ואתה פשוט מתאים את הכמות. היום למעשה אי אפשר לעשות אומדן אמת, כי כשאתה כותב מכרז, המכרז הוא לא רק על מוצר ספציפי, זה מכלול שלם של דברים, זה מחיר ההון של החברה- - -
היו"ר מנחם בן-ששון
אתה רוצה למחוק את כל סעיף 17?
ליאור אגאי
להשאיר כאופציה, ודאי לא כברירת מחדל.
היו"ר מנחם בן-ששון
המחשבה שלי היתה מה כלי העבודה שאני נותן לוועדה. אני חוזר על דיון שהיה לפני חודשיים או שלושה חודשים. מה כלי העבודה שאני נותן בידי הוועדה? אמרנו, שוב בהנחייתו של ד"ר דקל, שככלל תשתדל לתת אומדן, ואז אתה לפחות יודע, גם הוועדה יודעת, אולי גם אנשים מסביב, יודעים באילו מרחבים אנחנו חיים.
ליאור אגאי
אין לוועדה היכולת לעשות את זה.
עומר דקל
אני יכול גם לקבל את העמדה של ליאור אגאי, שהאומדן יכול להיות בשיקול דעת.
היו"ר מנחם בן-ששון
אמרתי לכתוב רך.
ליאור אגאי
אני אספר לך מהפרקטיקה כמה מקרים יש- - -
היו"ר מנחם בן-ששון
אתה לא רוצה את זה?
ליאור אגאי
מה זה אומר "רך"?
היו"ר מנחם בן-ששון
אני שואל אם אתה לא רוצה את זה, זה הכול.
ליאור אגאי
הרך שלך הוא קצת קשה לי.
היו"ר מנחם בן-ששון
אתה רוצה את זה או לא רוצה את ההקדמה הזאת?
ליאור אגאי
לא.
היו"ר מנחם בן-ששון
לא יהיה. אני מוותר. אתם עדיין רשאים לשמח אותי ולהחזיר את זה. ויתרתי על זה, אבל אם אתה רוצה לכתוב סעיף רך, אני מרשה לך ואני אשמח לקבל אותו.
ליאור אגאי
יש בהוראות התכ"ם.
יואל בריס
אני עכשיו במכרז המסגרת, תקנה 17ו(5), הוספנו, רק לשם ההבהרה, שאם מכרז המסגרת הוא מכרז מרכזי, אז ועדת המכרזים לעניין ההזמנה היא לא ועדת המכרזים המרכזית, אלא ועדת המכרזים של יחידת הקצה.
היו"ר מנחם בן-ששון
ב-18(ב) קיבלת דבר שנתן לך מרחב, "ניתן להתנות את ההשתתפות במכרז בתשלום סביר בעבור עריכת המכרז".
יואל בריס
משרד המשפטים עוד לא חזרו אלי.
היו"ר מנחם בן-ששון
אני מוכן למחוק את זה.
יואל בריס
אני לא רוצה שמישהו עוד יגיד לי שכאן חרגתי מסמכות.
היו"ר מנחם בן-ששון
הבטחתי ליועץ המשפטי שבתוך כמה חודשים אני אשכח את כל תקנות חובת המכרזים, אבל עכשיו צריך לזכור.
עידו עשת
פה התבקשה גם התייחסות של משרד המשפטים וגם שלכם.
היו"ר מנחם בן-ששון
רבותי, נציגי ממשלת ישראל, תחזרו אלי. מבחינתי אפשר למחוק את סעיף הזה.
קרן דהרי
כבר היום בתקנה 17(א) כתוב שניתן לקבוע כי מסמכי המכרז יומצאו תמורת תשלום. זה הנוסח כיום.
עידו עשת
זה עבור מסמכי המכרז.
היו"ר מנחם בן-ששון
גברתי, שם התריתי בכם שזה יהיה אלא בעבור תשלום הפקה, זאת אומרת הנייר. את זוכרת? אני רוצה לראות את זה מראש, ובכלל אני רוצה לראות מראש דברים לפני הדיון.
יואל בריס
נבוא עם נוסח נקי ו"מגוהץ", אין גם טעם להצביע על סימני מהדורה. נעשה נוסח נקי וסופי.
אברהם מיכאלי
"תשלום סביר" זה דבר לא ברור בכלל.
ליאור אגאי
יש לי הצעה לייעול. אפשר דווקא פה להטיל על החשב הכללי לקבוע כללים לעניין עלות של מכרזים. הכלי הזה של עלות של מכרזים הוא כלי פנטסטי, כי לפעמים מכרזים, גם של מאות מיליוני שקלים, אנחנו לוקחים משהו כמו 1,000 שקלים, אבל זה גם דמי רצינות. ברגע שאף אחד לא רוכש, אני יודע שאולי אני צריך להוריד תנאי סף.
היו"ר מנחם בן-ששון
משרד המשפטים לא מרשה לך.
ליאור אגאי
צריך שיהיו כללים אחדים. לא נראה לי הגיוני שכל משרד לוקח משהו אחר.
היו"ר מנחם בן-ששון
תשוחח על כך בממשלה. בזמנו שימשתי כמתווך ביניכם. יש לכם קשר, תדברו ותנסחו את זה. מה שאמרנו שאדם בשביל הנייר לא יכול לשלם 10,000 שקלים.


הישיבה הבאה תהיה ישיבה של הצבעות. אין הרבה חסדים. זאת ישיבה, וזהו. אנחנו עושים אותה בתנאים לא נוחים לחברי הכנסת, כי כולנו צריכים לרוץ, כל אחד בעבודותיו עכשיו לקראת הבחירות. איש לא מאושר מזה, אבל זה מה שנכפה עלינו בכוח הנסיבות. אני לא יכול לתת עוד שעות חסד כאלה. לכן, אל תנסו לחשוב שמא אנחנו לא זוכרים מה שהיה בדיונים הקודמים.
יואל בריס
לגבי האחד הזה נשכח ממני.
עידו עשת
19(ה).
יואל בריס
"מכרז שאינו מכרז ממוכן תיפתח תיבת המכרז לא יאוחר מסוף יום העבודה שאחרי המועד האחרון להגשת ההצעות במכרז" – כלומר, לצורך העניין, אם זה יום רביעי ב-10:00, אז עד יום חמישי בסוף יום העבודה חייבים לפתוח – "אלא אם נימקה ועדת המכרזים את הצורך בפתיחת התיבה במועד מאוחר מן המועד האמור." – זה, למשל, בצווי מניעה למיניהם, שאמורים לא לפתוח.
עידו עשת
הוועדה ביקשה לחזור אליה עם תשובה לגבי פומביות פתיחת התיבה.
יואל בריס
אמרנו שלא. אנחנו לא ערוכים לזה מבחינה מינהלתית. זה בא האחד עם השני. אם אומרים שפתיחת התיבה פומבית, זה אומר שפתיחת התיבה היא במועד האחרון להגשת ההצעות.
היו"ר מנחם בן-ששון
אפשר לפחות לצלם בווידיאו כדי שלא יהיו טענות ומענות?
ליאור אגאי
הפומביות היא כלפי הספקים?
יואל בריס
כן.
ליאור אגאי
אתם באמת רוצים שהספקים יישבו עם חברי ועדות המכרזים?
היו"ר מנחם בן-ששון
האם לא תהיה טענה שפתחו ופתאום נעלם משהו?
ליאור אגאי
זה לא קרה, עד כמה שאני זוכר.
עומר דקל
ברשויות המקומיות הפתיחה פומבית. אני חושב שיש בזה משהו נקי, אבל אני מבין את הנטל הביורוקרטי.
היו"ר מנחם בן-ששון
האם יש בעיה לצלם את זה?
יואל בריס
זה עלויות.
היו"ר מנחם בן-ששון
תוריד את זה.
יואל בריס
אני זוכר שהצגנו את זה.
היו"ר מנחם בן-ששון
גם אני זוכר את הדיון.
יואל בריס
19א1 הצגנו, זה טכני. בנושא של תנאי המערכת היו הוראות פזורות, וריכזנו אותן בתקנה אחת. זה סדר וניקיון מבחינת הניסוח.
היו"ר מנחם בן-ששון
האם אתה רוצה לספר לי על חתימה אלקטרונית מאושרת? אני מספר ליועץ המשפטי שבינתיים זה עבר בקריאה הראשונה.
יואל בריס
זה עבר בקריאה הראשונה. אנחנו מכירים גם בחתימה אלקטרונית שהיא לא חתימה אלקטרונית ממשלתית לצורך מכרזים. נדמה לי שאמרנו את זה לפרוטוקול, אפשר להגיד את זה שוב.


תקנה 19ג(4), חידדנו את זה להסרת ספק, שאם לא הוגשה הצעת מחיר משופרת ועבר המועד האחרון להגשת הצעות, יסתיים שלב הגשת הצעות המחיר למכרז.
היו"ר מנחם בן-ששון
קראתם את זה.
יואל בריס
21, זכות העיון.
עידו עשת
הנושא של הערת דקל 21(ב), האם הוצג?
ברוך לוברט
הוצג.
עידו עשת
היו"ר מנחם בן-ששון: האם הסיפה הוצגה?
יואל בריס
הוצגה. זה אפשרות לדחות הצעה למרות שהיא הצעה שקיבלה את הניקוד הגבוה ביותר אם יש סיבה מיוחדת לכך. נושא העיון, שזה ממש "סעיף דקל", היה עליו דיון, ועכשיו שתלנו אותו.
עידו עשת
עם ההבחנה של חוות דעת.
יואל בריס
בדיוק. חוות דעת משפטיות. "עמדת היועץ המשפטי בוועדה שהכריעה בעניין משפטי".
עידו עשת
גם ההברה שאין בזה כדי לגרוע מחוק חופש המידע.
יואל בריס
אמרנו שזאת אולי הוראה מיותרת מבחינת הנורמה, אבל היא נכונה מבחינת סדר הדברים.
היו"ר מנחם בן-ששון
סיימנו את תקנה 21. מה עם תקנה 23, הצעת יחיד במכרז פומבי?
עידו עשת
חל השינוי שהוצע לגבי הכלל.
יואל בריס
שינינו את סדר הדברים. זה מתחיל מכך שהוא יכול לאפשר את הסיבוב הנוסף רק מפאת זה שמדובר בהצעה יחידה, אם היא חורגת מהאומדנים, ואז את הסתירה ההיסטורית שהיתה כל הזמן בין מגמת התקנות למגמת הפסיקה פתרנו בזה שלא החרגנו, השארנו את זה שיקול דעת הוועדה, האם מצב כזה, שיש בו מציע יחיד, דרך המלך היא לדחות את ההצעה ולצאת למכרז חדש או למרות שיש הצעה יחידה, כיוון שהמציע היחיד אינו אשם בכך שהוא נותר יחיד, לבחור בהצעתו. במקום שזה מכרז סגור, כדי לבחור בהצעה יחידה, צריך את אישור ועדת הפטור, וזה מסיבה ברורה, להסיר חשש שהמכרז הסגור מלכתחילה היה מניפולציה או תרגיל כדי להגיע לאותה הצעה יחידה שהיתה רצויה על ועדת המכרזים.
עידו עשת
בתקנת משנה (4) היה שינוי.
יואל בריס
בתקנה 24 יש פסקה (10) שהצגנו, אני לא זוכר אם קראנו את הנוסח שלה. הנוסח הוא "הוראות בעניין עידוד טובין ותאגידים בעלי תקן סביבתי בהתקשרויות של משרדים; לעניין זה, 'תקן סביבתי'- - - "
היו"ר מנחם בן-ששון
הצגתם.
יואל בריס
יש שאלה שעולה, האם מדובר בתקן ישראלי רשמי או בתקן ישראלי. אנחנו נבדוק את המילה רשמי. זאת שאלת נוסח, שצריכה אולי "גיהוץ" אחרון.
עידו עשת
תקנת משנה (4) לא שונתה?
יואל בריס
לא.

בתקנה 24א זה מצב שבו החשב הכללי יכול לבקש דיון חוזר בוועדת המכרזים. אדוני, ביקשת שיהיה ברור שזה לא כי נראה לו שההחלטה אינה נכונה או שאפשר לקבל החלטה טובה יותר, אלא רק אם יש פגם, ולכן דיברנו "בנוגע לפגם שמצא בהחלטה שקיבלה".
היו"ר מנחם בן-ששון
תקרא לי.
יואל בריס
"החשב הכללי רשאי להורות לוועדת מכרזים של משרד לקיים דיון בנוגע לפגם שמצא בהחלטה שקיבלה.", כלומר, זה לא מצב שבו ההחלטה נראית לו לא נכונה, אלא רק אם הוא מצא פגם בהחלטה.
היו"ר מנחם בן-ששון
זה לא עונה על כל מה שביקשנו.
יואל בריס
כיוונתי לדברי אדוני.
היו"ר מנחם בן-ששון
שאלתי את עצמי מה קורה במקרה שזה לא החשב הכללי. מי יפתור לי את הבעיה בקופות חולים ובמקומות כאלה?
יואל בריס
המנכ"ל. הוספנו.
היו"ר מנחם בן-ששון
איפה זה כתוב?
יואל בריס
בתקנה 42.
אברהם מיכאלי
בתקנה 42ב(ב) כתוב "המנהל הכללי".
עידו עשת
זה לעניין הבטחה של קיום דיני עבודה.
היו"ר מנחם בן-ששון
יש כאן סמכות מיוחדת וחדשה.
יואל בריס
זה נובע, כי באופן כללי כתוב שבכל מקום במקום "החשב הכללי" יבוא "המנהל הכללי".
היו"ר מנחם בן-ששון
אז המנכ"ל יוכל להתערב.
עידו עשת
אני רוצה להזכיר את החלטת הוועדה. החלטה אחת היתה נושא העילות, שהוועדה אמרה שצריך לצמצם את הסמכות הזאת או כדאי לצמצם את הסמכות הזאת לעילות מוגדרות ולא בכל פעם ולא בכל עניין. אני לא בטוח שנושא הפגם בדיוק עונה על ההערה של הוועדה. והנושא השני היה נושא התחולה.
יואל בריס
לגבי התחולה פתרנו את זה בכך שהחלנו את תקנה 24א, ואמרנו שבכל מקום, במקום החשכ"ל יבוא המנכ"ל.
היו"ר מנחם בן-ששון
מה לגבי השאלה?
יואל בריס
הבנתי את הנחיית הוועדה כאומרת שהיא לא רוצה שהחשב הכללי יעשה אובר-רולינג על החלטות מהותיות של המשרד, כי היא רוצה לתת למשרדים את שיקול הדעת.
היו"ר מנחם בן-ששון
מה הבעיה עם המנכ"ל? אולי המנכ"ל מעוניין בהרצת המכרז קדימה, ולכן לא תמיד הוא יעצור אותו, והחשכ"ל הוא דמות מרכזית. נדמה לי שאז הצעתי את היועץ המשפטי, או מישהו כזה.
יואל בריס
אנחנו מאוד מקפידים על עצמאות הגופים.
היו"ר מנחם בן-ששון
קיבלתי את זה. אבל אני שואל את עצמי מי יעצור את הגופים.
יואל בריס
המנכ"ל.
עידו עשת
השאלה, אם ראוי שהמנכ"ל הוא זה שיהיה מעורב.
עומר דקל
אני לא יודע אם אני אוהב את הסעיף הזה או לא, אבל קודם כול צריך להבין שהסעיף הזה מהפכני מאוד, הוא אפילו יכול לגרום לכך שמבחינה משפטית מציע מאוכזב לא יוכל לפנות לבית המשפט לפני שהוא פנה לחשב הכללי, כי יש מה שנקרא "מיצוי הליכים". אם לחשב הכללי יש סמכות לבטל החלטה של ועדת מכרזים כי נפל בה פגם, קודם כול, אני לא יודע אם החשב הכללי הוא הדמות המתאימה, אבל זאת שאלה נפרדת, אבל יכולה לעלות טענה שיש לנו פה היום ערכאת ערעור כללית- - -
עידו עשת
צריך לדייק, אין לו סמכות לבטל. זה לא גורע ממה שאתה אומר.
היו"ר מנחם בן-ששון
חברים, אנחנו חוזרים לדיון שכבר קיימנו פעם. הדיון מוצה. השאלה היחידה שיש לי – עם החשכ"ל אין לי בעיה, משום שהוא דמות-על על כל המערכת, שם אני לא חושב שתהיה תקלה. אני מחפש את הדמות המקבילה בחברות הממשלתיות.
יואל בריס
אני יכול להגיד "מבקר פנים", אבל אני לא יודע אם זאת היררכיה נכונה.
היו"ר מנחם בן-ששון
ודאי שלא, אתה מטיל סמכויות אימתניות. אני שואל אחרת. נניח, ראש החברות הממשלתיות בחברות הממשלתיות ומח"ט תאגידים על כל התאגידים הציבוריים. לממונה על ההגבלים כבר נתנו רשות לבוא ו"לירות" בראשיהם של ראשי ארגונים בריאותיים, אז הוא יכול להמשיך. התשובה, שזה יישאר כמות שהוא.
יואל בריס
אין לי גוף כזה.
היו"ר מנחם בן-ששון
חברים זה נשאר לפרשנות. כתוב כאן 'החשכ"ל', ומי שירצה למשוך את זה למנכ"ל- - -
יואל בריס
אמרנו במפורש שזה המנכ"ל.
מיכל הורביץ
כשאתם אומרים "אמרנו במפורש שזה המנכ"ל", ובתקנה 40ב, הפרשנות מתי החשב הכללי זה המנהל הכללי, זה מפנה לסעיפים מסוימים מאוד בתקנות, ואני לא רואה שתיקנתם את ההפניה לסעיפים. הוספתם 14א .
יואל בריס
הוספנו את זה בטעות בהוראת השעה.
מיכל הורביץ
יש כאן אולי עוד הרבה סעיפים שצריך להחיל עלינו בתקנות.
יואל בריס
עשינו את הסקירה מה צריך להחיל.
היו"ר מנחם בן-ששון
היועץ המשפטי מציע לי, כיוון שהתקנה ייחודית מאוד וחדשה, לראות איך זה פועל עם החשכ"ל מול משרדי הממשלה. אם יסתבר שלא כל מפסיד מכרז רץ לחשכ"ל, נחשוב אם להחיל את זה גם על המנכ"לים, בינתיים לא להכניס את המנכ"לים.
יואל בריס
אולי אפשר להכניס אותם בהוראת השעה.
היו"ר מנחם בן-ששון
נכניס בהוראת השעה, ונעשה על זה בקרה.
יואל בריס
זה מה שעשינו.
היו"ר מנחם בן-ששון
אינטואיטיבית, שמת את זה נכון. גברת הורביץ, אנחנו שמים את זה בהוראת שעה, יש לנו בקרה על הוראת השעה, ונראה באיזו מידה משתמשים.
יואל בריס
לכן זה מופיע בעמוד 59 בהוראת השעה.
מיכל הורביץ
מהניסיון שלנו, כאשר ספקים לא זוכים במכרז הם יודעים לפנות למנכ"ל ממילא. נדמה לי שבמקרים רבים דווקא לא נכון לערב את המנכ"ל בהחלטות כאלה. זה גם עלול לפגוע במעמד של ועדת המכרזים בכל הארגונים, כאשר יש מנכ"ל שיכול לעשות אובר רולינג.
היו"ר מנחם בן-ששון
את זה את יכולה להגיד כל הזמן גם על המכרזים הממשלתיים, שהחשכ"ל יוציא מהם את עצמאותם, אבל אמרנו שאנחנו רוצים איזה גוף שיש לו סמכות-על. אני בהחלט נכון לבטל את זה גם בהוראת השעה. אני משאיר את זה, אולי תשאירו גם את סעיף 24א, תשימו כהוראת שעה, נראה בעוד שנתיים מה קורה.
עידו עשת
הוראת שעה שהתחולה שלה בעניין הזה היא רק לגבי הממשלה.
היו"ר מנחם בן-ששון
גברת הורביץ, הערתך התקבלה.
יואל בריס
לגבי גברת הורביץ זה יצא החוצה?
היו"ר מנחם בן-ששון
יצא גם מהוראות השעה, ולגביכם, תחליטו אם אתם רוצים את זה בהוראת שעה או בהוראת קבע.
יהודה רון
רציתי ברשותך לחזור לסעיף 3(30) עם המיזם המשותף, אבל אני מעדיף לדבר על זה עם יואל בריס.
היו"ר מנחם בן-ששון
תדבר עם יואל בריס. בכלל, טוב שהממשלה מדברת עם עצמה ולא דרכנו. אם כי השגתם לא מעט דברים פה, כמשרד הבריאות, ליד השולחן הזה.
יואל בריס
הדבר המרכזי שהם קיבלו לא משביע אותם.
היו"ר מנחם בן-ששון
זה דרכו של עולם.
יואל בריס
בעקבות ההערה הזאת בדקתי בעוד שני משרדים שהוציאו אנחת רווחה. הם אמרו ש-150 בהחלט פותר את הבעיה.
היו"ר מנחם בן-ששון
בואו נמשיך.
עידו עשת
מה לגבי ה-help desk?
יואל בריס
זה רשות החברות.
עידו עשת
אני מדבר על סעיף 24ב(ד), הנושא שהוועדה ביקשה.
יואל בריס
הצגנו, אבל אני אחזור. כל גוף ציבורי חייב באתר אינטרנט – כתבנו את זה פעמיים, פעם אחת פה ופעם שנייה בתקנה 15, שכל גוף ציבורי חייב להעמיד קו סיוע להיבטים מחשוביים. אני לא יודע אם צריך להגיד את זה, ברור שאפשר גם לאגום, זאת אומרת, לא חייבים שכל חברה ממשלתית תקים, יכול מישהו אחד להגיד שהוא ה-help desk של כל החברות הממשלתיות.
היו"ר מנחם בן-ששון
הם ישמחו אם משרד האוצר ייתן להם את ה-help desk.
יואל בריס
אני משוכנע.


אני בתקנה של החברות הממשלתיות, אני משאיר להם את הבמה.
היו"ר מנחם בן-ששון
עניינים של השקפת המשקיף.
רחל לבנה
הוועדה ביקשה שנציע נוסח חדש. מה שאנחנו מציעים לגבי יועץ משפטי בחברה שבה לא מכהן יועץ משפטי הנמנה עם עובדי החברה, הנוסח שאנחנו מציעים הוא "ישתתף יועץ משפטי או נציגו בישיבות הוועדה, אלא שמעמדו בה לא יהיה כשל חבר, ולא תהיה לו זכות הצבעה".
היו"ר מנחם בן-ששון
עשיתי אתכם פעם ניסוח כזה, בסעיף 38א.
רחל לבנה
אנחנו חוזרים לאותו ניסוח.
יואל בריס
סעיף 42ב זה ההכשרה לחברי ועדת מכרזים וחברי ועדת הפטור. הוא היה בפרק שעסק בוועדות המכרזיים הממשלתיות, ולבקשת הוועדה הוצאנו אותו החוצה. לכן ההוראה של חברי ועדת המכרזים, שהם היו חייבים בהכשרה, חלה גם על הוועדות האלה. עכשיו צריך התאמה, כי בממשלה, החשב הכללי יכול להגיד שאם לצורך העניין ימנו את ד"ר דקל לוועדת המכרזים, לא הגיוני לשלוח אותו להכשרה לחצי יום במעלה החמישה, ולכן יש שם אפשרות לפטור. האפשרות המקבילה בגופים הנוספים תהיה של המנהל הכללי, כדרכם של דברים. זה רק לגבי האפשרות לפטור מישהו מחובת הכשרה.
עידו עשת
42א, הנושא של הגוף הציבורי, צריך לומר פה כמה דברים. האחד, בנוסח המקורי היה "גוף ציבורי שאינו משרד יפעל בשים לב להוראות תקנון כספים ומשק", ופה הוסף "שנקבע לעניין תקנות אלה", מכיוון שזה הנושא הרלוונטי ולא כל הוראות התכ"ם, שהן רחבות יותר. השני, זה הנושא של הוראת תחולה, וזה בהתאם להערה שהסעיף הזה לא יחול באופן מידי, מכיוון שהגופים יצטרכו זמן התארגנות על מנת לראות את הוראות התכ"ם ולקבוע נהלים פנימיים, אם צריך.
יואל בריס
לא כתבנו את זה, אבל אפשר לכתוב, כעבור שישה חודשים או כעבור שנה.
היו"ר מנחם בן-ששון
גברת הורביץ, כמה זמן ייקח לכם?
מיכל הורביץ
שנה.
היו"ר מנחם בן-ששון
מר כהן, אתם ערוכים, הרי כתבנו חלק מהדברים על-פי מנהגיכם.
מוטי כהן
כן, צריך רק לעדכן את הנוהל.
עידו עשת
תוך שנה מיום התקנת התקנות.
יואל בריס
אם הגענו לתחילה, אנחנו נשלים. אני לא יודע אם נשלים תאריך או שנקבע מיום הפרסום, אבל ב-42א צריך להחליט ממתי חלות התקנות האלה. כנראה ששישה חודשים.
היו"ר מנחם בן-ששון
האם זה יספיק?
מירי בן-שטרית
שנה.
היו"ר מנחם בן-ששון
מתי יחולו הוראות השעה? אני רוצה מיד להתחיל.
יואל בריס
אני צריך חצי שנה.
היו"ר מנחם בן-ששון
חברים, תחשבו על זה בבית היטב.
חנה מלמד
מה לגבי הסעיף של הפטור לקופות החולים? דילגנו עליו.
יואל בריס
שיטת העדכון?
חנה מלמד
הרגרסיה בפטור.
היו"ר מנחם בן-ששון
דיברתי על זה לפני שעה. שאלתי את מר בריס, האם הוא שינה משהו בעקבות ההערות שקופות החולים העירו לגבי עדכון הסכומים, קרי, הקפצה בלתי סימטרית, או מה שטענתם שהיא כזאת, לעומת הדברים האחרים. מר בריס אמר שהשאלה היא מהו תאריך היעד, 1193 או 1998. לא נכנסתי לזה. אמרתם את טענותיכם, הוא ענה, אני משאיר כמו שהאוצר אמר.
מיכל הורביץ
היתה עוד טענה שהעליתי במכתב, שאמרה ששווי ההתקשרות שונה. אם בעבר שווי ההתקשרות לא כלל אופציות, היום הוא כולל אופציות, ועדיין אין התאמה לזה של סכום הפטור. לזה לא קיבלנו תשובה.
יואל בריס
הכללת האופציה פועלת לחומרה ולקולה, והקולה גדולה בהרבה. הקולה שבהכללת האופציות בשווי ההתקשרות זה לעניין התקשרויות ההמשך.
היו"ר מנחם בן-ששון
שם רוב המערכת.
יואל בריס
אם בעבר האופציה לא נכללה ושווי ההתקשרות היה רק לפני האופציה לעניין התקשרות ההמשך, עכשיו לא רק שהרחבתי את זה ל-100%, אלא הכנסתי פנימה גם את האופציות.
היו"ר מנחם בן-ששון
רבותי, יש נקודה שבה נגמרים הדברים. אם אתם רוצים שאני אחזור לתקנה 3, בבקשה.
מוטי כהן
רק רצינו- - -
היו"ר מנחם בן-ששון
אדוני, שאלתי אתכם מהו הדבר שייהרג ובל יעבור, מה הדברים שפחות ומה הדברים שהרבה פחות. ציירתם מעגלים, הבנתי את המעגלים, הבנתי מצוין.
מוטי כהן
לגבי ההסדר, באותו סעיף יש הרבה סכומים שחלים על קופות החולים.
היו"ר מנחם בן-ששון
מר כהן, תודה. אנחנו לא חוזרים לזה. אם אתה רוצה לשלוח לי נייר חדש לפני הצבעה, בבקשה.
עידו עשת
סעיף 42 ו-43.
יואל בריס
לדיון הבא כבר נבוא עם הצעה של תאריכים לדברים האלה.
עידו עשת
42 הוצג, הנושא של ה-help desk להוראת השעה?
יואל בריס
כן.
היו"ר מנחם בן-ששון
תקרא את זה.
עידו עשת
"בתקופה של שנתיים מיום התחילה, יעמיד גוף ציבורי העורך מכרז בדרך של מכרז ממוכן סיוע למשתתף במכרז כאמור בהיבטים המחשוביים הדרושים לצורך השתתפות".
יואל בריס
זה אחרי הוראת השעה, כי זה הוראת מעבר.
היו"ר מנחם בן-ששון
נחזור מההתחלה להוראת השעה.
יואל בריס
לדעתי, את הכול הצגנו. מה לא הצגנו?
עידו עשת
היה 10א(א)(3), שהוועדה ביקשה שתחזור.
יואל בריס
הוספנו פה את העניין של בעל תפקיד קבוע. "בראש ועדת פטור משרדית יעמוד בעל תפקיד קבוע בדרגת ניצב או בדרגה זהה, שיוסמך על ידי המפקח הכללי, נציב בתי הסוהר או מנהל בתי המשפט לפי העניין."
היו"ר מנחם בן-ששון
מצוין, קיבלנו מה שביקשנו.
עידו עשת
דרגה מקבילה לניצב זה ניצב. אין דרגה זהה לניצב.
יואל בריס
מחקנו את תקנת משנה (ה) ועכשיו מחקנו גם את תקנת משנה (ח), ואנחנו מקווים שכבר בשבוע הבא יפורסם דוח מעניין מאוד לעניין מעמד היועץ המשפטי במשרד ממשלתי.
היו"ר מנחם בן-ששון
תחולה, תחילה.
יואל בריס
תקנה 44. "בתקופה של שנתיים מיום התחילה" – זה רק ה-help desk – "יעמיד גוף ציבורי העורך מכרז בדרך של מכרז ממוכן- - -".
היו"ר מנחם בן-ששון
למה אתה לוקח את הוראת השעה כולה ליותר זמן, נניח לארבע שנים? האמת, שהייתי שמח כבר לחוקק אותה.
יואל בריס
היתה מחשבה לחוקק אותה. לאחר מכן משרד המשפטים אמרו לעשות הוראת שעה, החלטת הממשלה היתה לעשות את זה שנתיים עם אפשרות לממשלה להאריך בשנתיים, ואז אמרו שזו התקופה של סמכות הוועדה, ולכן נשארנו רק עם השנתיים.
היו"ר מנחם בן-ששון
קח שלוש שנים, אני אשכנע את חברי הוועדה. אני בגישה אחרת לגמרי. תן לי ביקורות באמצע, זה הרבה יותר חשוב. נרשום בתקנות חצי שנה או שלושת רבעי שנה, אנחנו יכולים לעשות תחנות ביניים, ובצורה כזאת אנחנו נוכל לראות מה קורה. תמיד אומר חבר הכנסת מיכאלי שהכנסת, עינה מפקחת. יכול להיות שאני אוכל לזרז אתכם לחוקק את זה כבר אחרי שנתיים.
יואל בריס
אני אדבר עם משרד המשפטים.


הדבר האחרון הוא לגבי המכרז שפורסם לפני יום התחילה. היתה בקשה שלא יהיה מצב שבאמצע תהליך מכרזי פתאום ישתנו להם כל הכללים, אז "על מכרז שפורסם לפני יום התחילה ימשיכו לחול התקנות העיקריות כנוסחן ערב יום התחילה".
היו"ר מנחם בן-ששון
לי אין בעיה עם זה. אני רוצה את ההנהון של החברות ושל הארגונים. אתם חיים אם זה, גברת הורביץ?
מיכל הורביץ
מהנהנת.
אברהם מיכאלי
מה האפשרות האחרת?
סלה עטר-כץ
אפרופו סכומים. בעניין התקשרות המשך, זה נשאר 45,000, גם שם צריך לתקן ל-150,000.
יואל בריס
לא. הוא צריך להישאר 45,000, למרות שהעלינו את סמכות הוועדה. הרי יש שני דברים, יש 45,000 שזה פטור מיניה וביה. מעצם זה שזה 45,000 אתה פטור ממכרז. מעל 45,000 אתה צריך עילה כדי לפטור ממכרז. השארנו לסמכות ועדת המכרזים עד ל-150,000, אבל בהתקשרות המשך עד 45,000 זה ועדת המכרזים בכל מקרה, גם אם ההתקשרות המקורית לא היתה במכרז וגם אם אין סיבה כלשהי, בכל זאת עד 45,000 הם יכולים. מעבר לזה, צריך להיות המסלול הרגיל.
היו"ר מנחם בן-ששון
בתוך 24 שעות, אם למישהו יש הערות על הנוסח, שיכתוב מכתב ליועץ המשפטי שלנו, למר בריס, שמא שגינו. שבו עכשיו, אתם עדיין זוכרים את כל הדברים ותנסו להעביר את הידיעות לכל האנשים. אילו נוסחים אנחנו רוצים ודרך עבודה?
עידו עשת
יש נוהלי עבודה שצריך לעדכן, גם את הסכומים לגבי הצמדה. אמרתם שהסכומים יוצמדו, וצריך לראות שהם מוצמדים לתאריך הזה.
היו"ר מנחם בן-ששון
אנחנו מיישרים להיום.
עידו עשת
לגבי התחולה, בייחוד לגבי התחולה על גופים. יש פה תחולה מורכבת. אם אנחנו משנים סעיפים, צריך לבדוק שכל הסעיפים שהתכוונתם או שהוועדה התכוונה להחיל על קופת חולים וכן הלאה, הכול קיים. אלה דברים כלליים שנבדוק כמובן, וזה נכון גם לגבי הוראת השעה. אני מציע שנקבע תאריך לנוסח, שהוא יוכל להיות מפורסם פומבית לפני ישיבת הוועדה.
היו"ר מנחם בן-ששון
זה מה שדחוף לי. אני מעוניין שעד סוף השבוע יהיה נוסח ממשלה לקראת דיון, כדי שאני אוכל לכנס את הוועדה בשבוע הבא להצבעות אחרי שאנשים יוכלו לעיין בסבלנות בחומר, שלא יהיו הפתעות, שחלילה, לא תיטען טענת מחטף. תמיד טוענים כשהתוצאות יוצאות לא יפה לדעתם של אנשים.
יואל בריס
יש תקנה 5 ו-15 ודיני עבודה.
היו"ר מנחם בן-ששון
15, אני מניח שלא נאשר, ותחזור למנהג הקיים. חברים, תודה לכם על הסבלנות. אני רוצה להודות לכם כנציגי ההמונים, המוני אדם ישבו כאן בדיון הזה. מי שטען בזמנו טענות דמגוגיות, שפה נעשה איזה מחטף מאחורי גבה של הכנסת, ראה איך הכנסת עובדת בקפדנות יחד עם משרד האוצר על מנת לתקן עולם במלכות שדי במקרה הזה. אני רוצה להגיד תודה מיוחדת – אני יכול להגיד גם למר בריס ולצוות שלו, אבל אדוני הוא עובד של הרשויות – לד"ר דקל. אי אפשר לעבוד בלי האקדמיה בשום דבר במדינת ישראל. אני אומר את זה בכל דיון, והרבה פעמים חזרנו על זה בדיונים חוקתיים. ודאי וודאי מי שישב בדיונים ראה שלא רק ספריו של ד"ר דקל נמצאים איתנו, גם הנוכחות שלו גרמה, גם לתיקון, וגם מדי פעם שאני הייתי צריך לוותר, יכולתי לוותר בהנהון הראש שלי. זה נוח מאוד שיש אדם מהוגן, מקצוען ואחראי, שמלווה את הוועדה בעבודתה. אין לי דרך להגיד לך תודה חוץ מזה. זה שירות אזרחי, ויהיה לך מה ללמד בסוף.
יואל בריס
אני מצטרף בכל לב.
ליאור אגאי
גם אני.
היו"ר מנחם בן-ששון
תודה לכם חברים. הישיבה נעולה.

הישיבה ננעלה בשעה 12:05

קוד המקור של הנתונים