ישיבת ועדה של הכנסת ה-17 מתאריך 10/11/2008

תקנות משק הדלק (קידום התחרות)(הסדרת שילוט בתחנות תדלוק)(תיקון), התשס"ט-2008

פרוטוקול

 
PAGE
4

הכנסת השבע-עשרה





נוסח לא מתוקן

מושב רביעי
פרוטוקול מס' 718

מישיבת ועדת הכלכלה

מיום שני, י"ב בחשוון, התשס"ט (10 בנובמבר, 2008) בשעה 13:30
סדר היום
תקנות משק הדלק (קידום התחרות)(הסדרת שילוט בתחנות תדלוק)(תיקון), התשס"ט-2008
נכחו
חברי הוועדה: ישראל חסון – היו"ר

יצחק וקנין
מוזמנים
משרד התשתיות הלאומיות: עו"ד אפרת גל נוי

עו"ד חגית איזנמן

נתן קרמרסקי

חן בר יוסף

עודד כהן

עמרם אזולאי
משרד האוצר
משה בוצר

אהוד רמר

עו"ד גלי גרוס

אילנה טלר – האגף לתכניות מתאר ארציות, משרד הפניםן
משר התחבורה והבטיחות בדרכים
עו"ד שרית זוכוביצקי

רונן ישעיהו

יעל דניאלי – מנכ"ל איגוד חברות הנפט

מיכל אוגולניק- אחראית רגולציה, חב' פז

ענת קליין

בועז ארד – ארגון סוכני ובעלי תחנות דלק

עו"ד תומר מזרחי – פניות ציבור, המועצה לצרכנות

עו"ד עירית שביב –שני
ייעוץ משפטי
אתי בנדלר
מנהלת הוועדה
לאה ורון
רשמת פרלמנטרית
לאה קיקיון


תקנות משק הדלק (קידום התחרות)(הסדרת שילוט בתחנות תדלוק)
(תיקון), התשס"ט-2008
היו"ר ישראל חסון
שלום לכולם, אני מתכבד לפתוח את ישיבת הוועדה. אני מתנצל על האיחור. הנושא על סדר היום - תקנות משק הדלק (קידום התחרות)(הסדרת שילוט בתחנות תדלוק)(תיקון), התשס"ט-2008
חן בר יוסף
זה תיקון לתקנה שעלתה כאן בשבוע שעבר. עיקר התיקון נוגע לתוספת שנגבית בתחנות בלילה, בשבתות ובחגים. חשבנו שלאור זה שהתקנות והחקיקה נועדו ליצור שקיפות ללקוח לפני שהוא מקבל את ההחלטה, שראוי שהוא יידע מה הולכים לגבות ממנו. בדיון האחרון פה בוועדה הצענו שזה יהיה בטקסט. בעקבות התנגדויות של מרבית המצביעים ההצעה ירדה, אבל היתה הצעה לעשות את זה באייקון שיגרום לפחות שהות, פחות זמן של הנהג המתבונן. חשבנו על ההצעה, החלטנו לאמץ את ההצעה והיא מובאת פה.
ירון עשהאל
אני מחברת "סונול". קודם כל, אני מבקש לשקול אפשרות למקם את אותו אייקון על שלטי ההדרכה של מע"צ שלמעשה נמצאים לפני התחנות – שלטי הדרכה של מע"צ שיש עליהם הרבה אייקונים בעיקרון. כל זה בגלל הבעיה שלמעשה השלט, ובכלל- עמודי השלט של כל חברות הדלק, עמוסים בהמון אינפורמציה, מן הסתם –כל נושא הקטע של המחירים.


הדבר השני - כל חברה מאופיינת בצבע מסוים. אני מבקש שהיה והאייקון הזה יתקבל, אותו אייקון יהיה בצבע שייבחר, אבל הרגע שלו יהיה למעשה חלק אינטגרלי של אותו שלט, אם ילכו לכיוון של השלט. לגבי המיקום – נקבע כאן מיקום מסוים. יש המון חברות דלק שיש להן בעיות עם המיקום. הכוונה היא – עוד פעם, שיש הרבה מאד מסרים שמועברים דרך העמוד. נוצר מצב של צפיפות גדולה מאד, ולא יהיה מקום למקם את זה, כי הוא מגדיר כאן במפורש איפה למקם את האייקון הזה. מציין פה אגורות – אני מציע בשקלים. שיהיה כתוב – 2.5 שקלים ולא 250 אגורות. אני מבקש לחסוך מקום.


דבר אחרון, הכי חשוב, לגבי תחולת התקנות, לגבי לוחות הזמנים. כרגע, אנחנו יודעים שזה 4.12- אף חברה לא תהיה ערוכה. צריך לחשוב על זה טוב. מה עוד שגם בשבוע שעבר כשהיינו כאן, משום מה זה התפספס לנו, היינו חייבים לבקש ארכת זמן, כי למעשה אנחנו נמצאים בפתחו של יישום החוק, שזה 4.12.
יעל דניאלי
הובהר לי שהיום בתחנות יש שני צווים שמחייבים פרסום דמי שירות בתחנות – שני צווים ישנים, מ – 93, ורק בעצם לוודא שלא תהיה עודף רגולציה, כי ברגע שאנחנו מפרסמים בתקנות עכשיו את החובה לפרסם את המחירים גם בתוך התחנה, אז צריך לבטל את הצווים הקיימים שמכוחם השלטים קיימים עד היום בתוך התחנה.
שרית זוכוביצקי
לגבי ההצעה שעלתה לגבי תוספת אייקון בשלטי מע"צ- אנחנו, כמובן מתנגדים. זה לא שייך. התמרורים זה תמרורי הודעה. כמובן שמע"צ לא תשים שלטים מהסוג הזה ששייכים לתחנות הדלק. זה ערבוב מין בשאינו מינו.
בועז ארד
כפי שציינתי גם בישיבה הקודמת זה לא חל על כל הרכבים, וכפי שגם בדקנו – רוב הלקוחות הם בדרך כלל לקוחות קבועים שמתדלקים באותה תחנה. המחיר עצמו הוא די יציב, ולכן אנחנו לא מוצאים לנכון שצריך לפרסם את זה ולרשום את זה על השלט החיצוני. ניתן בהחלט להסתפק בכך שזה יהיה על השלט הפנימי. אם בכל זאת תקבלו את ההחלטה לציין את זה על שלט חיצוני, רצוי שזה יהיה בשקלים ולא באגורות, כיוון שכל המחירים שמופיעים שם הם בשקלים ולא באגורות.
חן בר יוסף
נתחיל במה שמוסכם - בשקלים ולא באגורות – מקובל, כל עוד לא יעלימו חלק מהתוספות. עוד הסכמה –עם עורכת הדין זוכוביצקי. אני חושב שזה לא המקום. השלט שמודיע על קיומה של התחנה והאם יש בה שירותים או מסעדה או דברים אחרים – זה לא המקום שבו רושמים מחירים. המקום שבו מצוינים מחירים ואיליו יינשאו עיני הנהגים הוא שלט שמפרט את המחירים ולכן המקום לשים את זה הוא בדיוק על שלט המחירים.


לגבי הצבע – בעיקרון הוא היה יכול להיות מאד גמיש, אני חושב. הבעיה שברגע שעברנו ממלל לאייקון הציבור יתחיל להתבלבל. אני לא בטוח שלבן על רקע אדום נראה כמו שחור על רקע אדום או לבן על רקע כחול כהה. הציבור מכיר סמלים אחרי שהוא מתוודע אליו פעם ראשונה. נצא במבצע ונודיע לכולם מה משמעות הצבע. ברגע שהסמל יהיה ב- 10 צבעים שונים אני חושב שנהיה בבעיה. אפשרנו צבעים קרובים שנותנים לציבור את האינדיקציה – כאן גובים גם תוספת לילה, שבת או חג. וכך הציבור יחליט. זה לגבי הצבע.


המיקום על גבי השלט – כן, צריך להשאיר מקום לסימן הזה. השלט, לפחות מבחינת דרישות החוק, אינו רווי בנתונים. הצגנו פה איך אמור להיות השלט. זה שמעליו שמים פרסומות לקפה ולעיתונים – זה טוב ויפה אך לא זו מטרת השלט שעליו החקיקה מדברת. על השלט עצמו יהיו 4 מספרים בסך הכל, והגדרה –שירות מלא, שירות עצמי. בסך הכל אנחנו מוסיפים פה עוד שורה. אני חושב שיש לה מקום בשלט, במקומות שאותם הצגנו.
בועז ארד
למיטב ידיעתי, האייקון שנבחר מאד דומה ללוגו של חברת דלק זרה , שמיוצגת בארץ על ידי אחת מחברות הדלק. זה יהיה די מטעה. אז אולי כדאי לבחור לוגו יותר מתאים.
חגית אייזנמן
(קוראת את תקנה 1).


התקנה הזו מדברת על השלט בתוך התחנה.
יעל דניאלי
רק להעיר לגבי הצווים כי כיום יש שני צווים מסוימים שמתייחסים לאותה נקודה.
חגית אייזנמן
בעיקרון הכוונה היא לבטל אותם. אני לא זוכרת כרגע את הפרטים שלהם אז אני לא רוצה להתחייב חד משמעית שמחר אני מבטלת אותם, אבל בעיקרון – זו הכוונה. החוק הזה בהחלט אמור להחליף את הצווים האלה.

(ממשיכה בקריאה –תקנה 2 ותקנה 3).
יעל דניאלי
הערה לתוקף – אתם, בזמנו, חשבתם שמשך הכנת השלטים יהיה כחצי שנה, וגם כך נחקק החוק ואחריו התקנות, ואף נכנס לרשומות, ואנחנו יודעים שברשומות התאריך הוא 4 בדצמבר. זה עוד 3 שבועות, ואת החוק, אני מניחה, יש בעיה לשנות כרגע. השאלה היא איך אנחנו ממשיכים.
חגית אייזנמן
את התאריך – 4 בדצמבר, אי אפשר לשנות, מאחר שזו חקיקה ראשית. אנחנו, בתור מי שאמונים על האכיפה כמובן נצטרך לבוא לקראת החברות, אנחנו מודעים לזה שבשלב הזה יהיה להם קשה מאד לעמוד בתאריכי יעד.
אתי בנדלר
כיוון שעלתה כאן הצעה לחייב את מע"צ רציתי להעיר שהצעה כזו לא יכולה להיות קבילה ולו רק משום שלשר במסגרת התקנות כאן אין סמכות לחייב כל גורם אחר אלא בעל תחנת תדלוק בלבד, ולגבי השלטים שאליהם מתייחס החוק.


דבר שני – צריך לזכור שהשילוט של מע"צ מתייחס רק לדרכים בינעירוניות, ולא לכבישים עירוניים והשילוט, כמובן, הוא שילוט גם בערים. לכן ההצעה הזו משום היבט שהוא לא יכולה לבוא בחשבון. באשר לנושא של האכיפה – אכן, תחילת התקנות חייב ביום תחילתו של החוק, קרי – 4 בדצמבר. אכן, חברות הדלק נכנסות כאן לסד זמנים בלתי סביר, ואני חושבת שבנסיבות אלה הייתי קוראת לוועדה אם היא תאשר את התקנות לקרוא למשרד באמת להפעיל שיקול דעת מאד מתירני בהקשר הזה לגבי פרק הזמן של אכיפת הדרישה במלואה.
היו"ר ישראל חסון
בכפוף לכל ההערות ששמענו עד כאן – מי בעד? תודה, רוב. אין מתנגדים. תודה, התקנות אושרו.

אני מודה לכם, הישיבה נעולה.

הישיבה ננעלה בשעה 14:00

קוד המקור של הנתונים