ישיבת ועדה של הכנסת ה-17 מתאריך 10/11/2008

צו רשות השידור (שינוי שיעור הפחתת האגרה לשנת 2009), התשס"ט-2008

פרוטוקול

 
PAGE
5

הכנסת השבע-עשרה





נוסח לא מתוקן

מושב רביעי
פרוטוקול מס' 716

מישיבת ועדת הכלכלה

יום שני, י"ב בחשוון תשס"ט (10 בנובמבר 2008) שעה 11:00
סדר היום
צו רשות השידור (שינוי שיעור הפחתת האגרה לשנת 2009), התשס"ט-2008.
נכחו
חברי הוועדה: היו"ר – ישראל חסון

חיים אורון

חיים אמסלם

אבישי ברוורמן

יצחק זיו

איתן כבל

אלכס מילר
מוזמנים
משה גביש – יו"ר הוועד המנהל, רשות השידור

מוטי שקלאר – מנכ"ל, רשות השידור

אבי כץ – מנהל אגף הגבייה, רשות השידור

ערן הורן – סמנכ"ל כספים וכלכלה, רשות השידור

עו"ד עידו אציל – לשכה משפטית, רשות השידור

אורי ישראלי – רכז תקשורת אגף תקציבים, משרד האוצר

מיטל בשרי – פניות ציבור, המועצה לצרכנות

חנה מצקביץ' – יוע"ש רשות השידור
יועצת משפטית
אתי בנדלר
מנהלת הוועדה
לאה ורון
רשמה
אתי בן שמחון


צו רשות השידור (שינוי שיעור הפחתת האגרה לשנת 2009), התשס"ט-2008.
היו"ר ישראל חסון
שלום לכולם, על סדר היום: צו רשות השידור (שינוי שיעור הפחתת האגרה לשנת 2009), התשס"ט-2008.


בבקשה, משה שקלאר.
משה שקלאר
בשנים האחרונות החוק קובע שאגרת רשות השידור פוחתת כל שנה ב-5%. נכון להיום היא פחתה כבר בכ-40% לעומת תחילת התהליך. בשנה שעברה בשנת 2008, ההפחתה בוטלה מכיוון שהתחילו דיונים על רפורמה דבר שרצו מזה שלושים או ארבעים שנה ברשות השידור ולא בוצע. כבר אז שוכנעה גם ועדת הכלכלה שהפעם אולי יש סיכוי שרפורמה כזאת תתבצע ולכן ההפחתה בוטלה.


יחד עם זאת, נקבע ל-2009 שתהיה הפחתה גדולה יותר מההפחתה השנתית במידה שהרפורמה לא תתקדם. נכון להיום, המצב הוא שעם האוצר לחלוטין יש הסכמה על המשאבים שדרושים לרפורמה, על התכנית של רשות השידור. ההסכם האחרון הוא מלפני כעשרה ימים, הגענו למספרים בדיוק כמה עובדים יפרשו וכמה יפרשו מכל סקטור מתוכם, גם העניין של כל נושא הפיצויים של העובדים שפורשים הוסכם כמעט במאה אחוז, ולכן גם על דעת משרד האוצר בשנת 2009 אין מקום שתהיה הפחתה. אם הרפורמה ב-2009 תיכנס לדרך, גם על דעת האוצר כל נושא ההפחתה ירד מסדר היום גם בשנים הבאות. גם הועד המנהל של רשות השידור וגם האוצר סבורים שב-2009 אין מקום להפחית את האגרה. בגלל הצד הפרוצדוראלי כ-5% של 2009, אין לנו היום בעצם כלי שאפשר על גבו להפחית את ההפחתה, זאת אומרת לבטל את ההפחתה. לעומת זאת לגבי ה-3% הנוספים נקבע כבר אז בשנה שעברה כאשר הוועדה דנה בזה שה-3% הנוספים אם תהיה התקדמות ביישום הרפורמה יכול השר הממונה לבקש את הפחתתן באישור הועדה וזה מה שאנחנו עושים פה היום על דעת משרד האוצר.
חיים אורון
אני יושב פה כי ביטול ההפחתה בשנה שעברה היתה באופן קצת משונה על פי הצעת חוק פרטית שאני הגשתי יחד עם קבוצת חברים, לא רצו לקרוא לובי, אבל הצוות להגנת השידור הציבורי. ואז בניגוד למה שהיה בכנסת הרבה מאוד שנים, התקבלה החלטה כמעט פה אחד אם אני לא טועה בהתנגדות מפלגתך לשעבר או חלק ממנה להפסיק את ההפחתה. יושב ראש הוועדה הקודם, חבר הכנסת גלעד ארדן, הכניס את ה-3% לכאן מבחינת סנקציה שאם התהליך הזה לא יימשך, אז כאילו יבטלו את הביטול. בסוף היה מוסכם בשביל לא לסבך את זה בחקיקה ראשית ללכת בהליך של הצעה, וזה מה שאפשר היום לחלץ עדיין מבחינה חוקית. אני כבר הנחתי הצעת חוק ל-2009 שבעצם השיעור יהיה אפס. זאת אומרת, שאין הפחתה, זה לא אגרה אלא הפחתה.

למיטב הבנתי, הרפורמה מגיעה לשלבים כאלה שהאוצר בעמדתו הבסיסית היום מוכן לקבל את זה, אבל אין שום דרך היום בכנסת להעביר דבר כזה בתוך בחירות וכו'. אני לא יודע מה הסיכויים שלי להיות בכנסת הבאה, אבל אם אהיה אז הצעת החוק הזאת קיימת. אין אפשרות היום טכנית לעשות את זה. אני חושב שהיה ראוי שהוועדה תגיב, כי הם צריכים גב, הרפורמה מאוד קשה, עברו דרך מאוד ארוכה מהשלבים הראשונים שאף אחד לא האמין שיגיעו לשלב הזה, כרגיל עוד יהיו כמה צרות בהמשך. אי אפשר לתת את הדעת, אני מכיר את הנתונים מה קורה בינינו, האגרה ביחס לעולם וכל הדברים הללו.

בתכנית העסקית שכאילו היא הבסיס לרפורמה מדובר באגרה שאיננה פוחתת, אלא באגרה שנשארת יציבה, אני לא רוצה להגיד שהיא תעלה - -

מצטרף לבקשת הרשות והשר הממונה וכו' כדי לקוות שאחרי הבחינות תידרש למסלול של הפסקת ההקפאה, אולי אפילו לא בחקיקה פרטית, למרות שלא שהיא לא פופולארית כנראה, ולכן חיפשו כמוני להוביל אותה, אלא בחקיקה ממשלתית שתגיד חבר'ה, את האגרה לא מורידים כי רוצים שידור ציבורי.
היו"ר ישראל חסון
אני חושב שההיבט הזה של השידור הציבורי הוא נושא מאוד חשוב, ואני מסכים איתך בכל מלה שאמרת. הדבר השני שאני חושב שלא פחות חשוב להגיד, איזושהי תמיכה וסיוע להנהלת רשות השידור במהלכים ואיזושהי הבעת אמון בהנהלת רשות השידור שהיא אכן עושה את המהלכים האלה. לפיכך, אני מבקש להקריא ברשותכם.
אתי בנדלר
הערה מאוד קטנה במכתב ההסבר שנשלח בקשר לשינוי שיעור הפחתת האגרה, נאמר בהערת שוליים מספר 2 - יצוין כי טרם פורסמו מדדי אוקטובר עד דצמבר ועל כן שיעור עליית המדד לא ידוע באופן סופי. אם אינני טועה, המדדים הרלבנטיים היחידים כרגע הם אוקטובר ונובמבר, מדד דצמבר לא אמור להשפיע בכלל על גובה האגרה כי צריכים ללכת על מדד ידוע. זאת אומרת, שב-15 באוקטובר בעצם תוכלו לדעת מה גובה האגרה הסופי שיושת על עם ישראל.
משה שקלאר
את צודקת.
אתי בנדלר
זאת אומרת, ב-15 בדצמבר כאשר התפרסם מדד נובמבר.
מיטל בשרי
אני רוצה להזכיר שבשנה שעברה נפגשנו פה על מנת להקפיא את הפחתת האגרה, זו היתה המטרה שהרשות תעשה כל מיני פעולות על להתייעל. היום מבקשים להוריד את האגרה מ-8% ל-5%, המועצה לצרכנות מבקשת שהוועדה רק תבדוק אם נעשה התייעלות אז תשקול באמת אם נעשתה אזי תשקול אם יש צורך להוריד את ה-3%. אבל אם לא נעשתה התייעלות אז שתבדוק מה הטעם בהורדת ה-3% האלה.
חיים אורון
זה כל הרפורמה.
היו"ר ישראל חסון
אני חושב שהסבירו את הנושא. יושב ראש רשות השידור הסביר. מעבר לכך, השאלה שנשאלת כאן היא שאלה קצת מעבר ל-3%, אלא האם אנחנו יודעים לתמוך בהמשך הרפורמה שמתנהלת כן או לא, ואם יש לנו אינטרס לתמוך בדבר הזה כן או לא. אני הבעתי את עמדתי, היא לא מחייבת אף אחד אחר.
אלכס מילר
בעקבות מה שקרה גם בתקופה האחרונה, כידוע לך ההסכמים שלנו עם משרד האוצר על נושא הפנסיונרים על הפטור מאגרת טלוויזיה משנת 2009 האגרה חוזרת וממשיכים לגבות מהפנסיונרים. לכן אני חושב שאולי כדאי להמשיך עם ההפחתה ולחכות עד הממשלה הבאה שאני מקווה מאוד שיהיו שם הסכמים נוספים. אותו ציבור החלש שדובר עליו קודם, ימשיך לקבל את מה שהוא זכאי מבחינתנו ולא ייפגעו מהעלייה. זו עמדתי.
היו"ר ישראל חסון
תמונת המצב פה שהצו הזה לא עובר.
חיים אורון
אתה ואני.
היו"ר ישראל חסון
15 דקות הפסקה.

(הפסקה 15 דקות)
היו"ר ישראל חסון
אנחנו מחדשים את ישיבת הוועדה, נקריא את הצו, ונצביע.
חנה מצקביץ'
צו רשות השידור (שינוי שיעור הפחתת האגרה לשנת 2009 (תשס"ט 2008). בתוקף סמכותי לפי סעיף 28א(ב)(1) לחוק רשות השידור, תשכ"ה-1965 (להלן "החוק") ובאישור ועדת הכלכלה של הכנסת אני מצווה לאמור: שינוי שיעור הפחתת האגרה על אף הקבוע בסעיף 28א(ב)(6) לחוק, סכום האגרה יפחת ב-1 בינואר 2009 בשיעור של 5%.
היו"ר ישראל חסון
אנחנו מצביעים. מי בעד הצו?
יצחק זיו
אני רוצה לדעת מהם הנימוקים להפחתה הזאת?
היו"ר ישראל חסון
משה, אם אתה מתייחס בשתי דקות, אני רוצה לבקש ממך, מאחר והנושא הזה חשוב בהסבר שלך, שאפשר יהיה לומר לועדת הכלכלה שבתוך מספר ימים ועדת הכלכלה תקבל איזשהו מסמך שמסביר מה ההתקדמות ברפורמה עד כה ומה סוכם עד כה משום שזה מאוד משמעותי.
משה שקלאר
אני אסביר. רשות השידור נכנסת למהלך מאוד מכאיב וקשה של רפורמה לשנות את הרשות ושהכסף יילך למטרותיו. בשנת 2008 בוטלה ההפחתה של 5% כדי שנוכל להתקדם לכיוון הרפורמה, ואז נאמר ב-2009, אם לא תתקדמו אז לא רק שתהיה הפחתה של 5% אלא תהיה הפחתה נוספת של עוד 3%.
יצחק זיו
במה ההתקדמות?
משה שקלאר
אני אפרט בנייר שביקש יושב ראש הוועדה בשתי מלים. הגענו עם הועדים לכמה עובדים יפרשו וגם כמה מכל סקטור. הגענו עם האוצר מה התכנית העסקית של הרשות, מה תזרים המזומנים, וגם הגענו עם האוצר ועם העובדים מה יהיו התנאים שבהם יפרשו העובדים ואלה תנאים טובים מאוד, מהטובים שהיו אי פעם בשרות הציבורי. הדרך הבאה היא להתחיל את כל הדברים האלה לעשות בהסכם משולש ולהתחיל להפעיל את הרפורמה.
יצחק זיו
וגם לתת פנסיה למי שמגיע.
משה שקלאר
בפירוש, לתת פנסיה למי שמגיע, לתת פיצויים למי שמגיע. ואני אומר שוב בתנאים שלפחות לדעתי המקצועית הם מהטובים שהיו אי פעם בסקטור הציבורי. בדיון הזה ובצו הזה של השר הממונה לא מבקשים לבטל את ההפחתה של 5% שישנה כל שנה, אלא רק ה-3% הנוספים שהושתו עלינו, רק את הדבר הזה אנחנו מבקשים היום, שלא תהיה מ-2009 הפחתה כפולה מאשר בשנים האחרות.
לאה ורון
חבר הכנסת מילר מצביע במקום חבר הכנסת אילטוב. חבר הכנסת אמסלם מצביע במקום חבר הכנסת אמנון כהן. חבר הכנסת איתן כבל מצביע במקום חבר הכנסת ליאון ליטינצקי .
היו"ר ישראל חסון
הצבעה

בעד – מיעוט

נגד – רוב

צו רשות השידור (שינוי שיעור הפחתת האגרה לשנת 2009), התשס"ט-2008 לא אושר.

(הישיבה ננעלה בשעה 11:50)

קוד המקור של הנתונים