ישיבת ועדה של הכנסת ה-17 מתאריך 05/11/2008

סקירת השר לענייני גמלאים, ח"כ רפי איתן על פעולות משרדו

פרוטוקול

 
PAGE
10

הכנסת השבע-עשרה





נוסח לא מתוקן

מושב רביעי

פרוטוקול מס' 549

מישיבת ועדת העבודה, הרווחה והבריאות

יום רביעי, ז' בחשוון התשס"ט (05.11.2008), בשעה 10:00
סדר היום
סקירת השר לענייני גמלאים, חה"כ רפי איתן, על פעולות משרדו
נכחו
חברי הוועדה: יצחק גלנטי – היו"ר

מרינה סולודקין
מוזמנים
רפי איתן – השר לענייני גמלאים

חה"כ יצחק זיו

חה"כ שרה מרום-שלו

חה"כ משה שרוני

ד"ר אבי ביצור – מנכ"ל המשרד לענייני גמלאים

עירית גוטמן – המשרד לענייני גמלאים

מרים וזאנה – המשרד לענייני גמלאים

גילה קזום – משרד הבריאות

פאני יוז – סגנית מנהלת השירות לטיפול בזקן, משרד הרווחה והשירותים החברתיים

שרי בכר – המוסד לביטוח לאומי

עו"ד רון אשכנזי – הלשכה המשפטית, המוסד לביטוח הלאומי

מידד גיסין – יו"ר צב"י-צרכני בריאות ישראל

נתן לבון – יו"ר כן לזקן

ביאנקה יואל – מנהלת כן לזקן

שלי לוי – מרכז מחקר ומידע של הכנסת

אליעזר שוורץ – מרכז מחקר ומידע של הכנסת

אסף גלצר

לנה אבייב

ערן מוזל
מנהלת הוועדה
וילמה מאור
רשמת פרלמנטרית
מיטל בר שלום


סקירת השר לענייני גמלאים, חה"כ רפי איתן, על פעולות משרדו
היו"ר יצחק גלנטי
שלום, אני פותח את ישיבת הוועדה. אנחנו התכנסנו כאן סביב נושא גמלאי ישראל. נפתח בסקירה של השר לענייני גמלאים, חה"כ רפאל איתן. לאחר מכן נקיים חילופי דברים, ואני מקווה שנוכל להגיע לכלל הבנות.
השר לענייני גמלאים רפי איתן
אנחנו יושבים היום לפי החלטת ממשלה לפי הצעתו של מזכיר הממשלה, עובד יחזקאל, שהציע שכל משרד יציג את מרכולתו לפחות פעם בשנה בפני הוועדה הנוגעת בדבר. אם אני מכיר את הנושאים לגופו של עניין, נדמה לי שאנחנו המשרד הראשון שעושה את זה.
מרינה סולודקין
בכל ועדה עושים את זה.
היו"ר יצחק גלנטי
אבל השאלה היא, האם עד עכשיו התקיים דיון כזה באחת מהוועדות.
מרינה סולודקין
בוועדת העלייה דיון כזה מתקיים בכל שנה. ראש המשרד מציג את עבודת המשרד.
השר לענייני גמלאים רפי איתן
לפני שאני נותן את רשות הדיבור למנכ"ל, אני רוצה לומר מספר דברים. עד כה לא היה משרד גמלאים. כאשר סיעת הגמלאים הגיעה לכנסת, היא בחנה את האפשרויות לעזור לגמלאים. אני מוכרח לומר, שזה לקח לנו זמן להבין את המערכת האופרטיבית של הכנסת ושל הממשלה. מהר מאוד הגענו למסקנה, שבלי משרד מסודר ומאורגן בהתאם לתקנות, לחוקים ולארגון של הממשלה, יהיה לנו קשה מאוד להתקדם, יהיה לנו קשה מאוד לטפל במערכת הסקטוריאלית של הגמלאים כפי שחשבנו לעצמנו מראש. לקח לנו הרבה זמן עד אשר הגענו למשרד גמלאים. זה קרה באוגוסט 2007, שנה ורבע אחורה.


גם אז פעלנו בשני מישורים. מישור אחד ארגוני ובניית תשתיות עבור הגמלאים על ידי המשרד, ומישור שני דרך הכוח של הסיעה בכנסת או הכוח של הסיעה בממשלה על מנת להשיג שורה של דברים כמו קצבת זקנה, הטיפול בניצולי השואה, הטיפול בהשלמת הכנסה וטיפול בנושא בריאות. את זה עשינו הן כסיעה בכנסת והן כשרים בממשלה: השר לענייני גמלאים והשר לענייני בריאות. אנחנו השגנו הישגים. השגנו הישגים גם במערכת של הכנסת וגם במערכת של המשרד.
היו"ר יצחק גלנטי
אני מעביר את רשות הדיבור למנכ"ל המשרד, ד"ר אבי ביצור.
אבי ביצור
תודה לשר וליו"ר הוועדה. אני מבקש להציג את פעילות המשרד הצעיר ביותר עבור האנשים המבוגרים ביותר במדינה אחרי שנה ורבע של פעילות. אני רוצה לעשות את זה על בסיס הצגת הפרויקטים והנושאים של שנת 2008 מול התקציב שהוקצה להם, תוך דיווח מה בוצע ומה לא בוצע. בנוסף, אני רוצה להציג מספר יעדים לשנת 2009 כבסיס להמשך התוכנית.


המשרד קם כאשר המגמה היתה להוביל מצב שבו משרד חדש לגמרי יישאר בקיום שלו ולא רק בתודעה. לכן, יצרנו פעילויות שסבבו איגום משאבים ממשרדי ממשלה אחרים הנוגעים לכל תחומי החיים. ביחד יצרנו שילוש ואף ריבוע של תקציב המשרד. המטרה היתה לעזור לבית המחוקקים, ומצד שני לטפל בחיי היומיום של הגמלאים, ותיקים, זקנים. אחד הנושאים שבוודאי יעמוד לדיון בשנה הבאה וגם אחריה, הוא איך לקרוא למשרד הזה.


ישנו דבר אחד בולט שאיתו אני רוצה לפתוח, והוא 730,000 אנשים המוגדרים כקליינטים של המשרד הזה, אנשים בני 65 פלוס. בנוסף, תוחלת החיים בעולם כולו הולכת ועולה, תודה לאל. ישראל היא אחת המדינות עם תוחלת החיים הגבוהה ביותר בעולם כולו. למרות כל זאת, ההתייחסות של הממשלה, ההתייחסות של השלטונות וההתייחסות האקדמית במחקרים – למשל, בחיפה ובבאר שבע בנושא הגרונטולוגיה הולכת ונוגעת בשני תחומים: רווחה ובריאות. לכן, אני גם מרשה לעצמי לציין בסיפוק, שהשר לענייני גמלאים הוא ייחודי. יש עוד שרה אחת לענייני גמלאים באוסטרליה, ולא יותר. כל השאר נמצאים תחת רווחה ותחת בריאות. אין לי טענה כי המשרדים האלה לא עושים את עבודתם נאמנה, להפך. עם זאת, תחת המשרדים האלה נמצאים רק 170,000 מתוך 730,000 הזקנים שלנו. מי מטפל ב-560,000 הזקנים האחרים? מי מטפל בנושאי תרבות ותעסוקה? מי מטפל בנושאי פרנסה? למה שהם לא יתרמו למדינה מה שהם יכולים? מדוע לא ניקח אנשים ברמת יכולות כאלה, שיטפלו במל"ח-משק לשעת חירום הישראלי? סגני הוא בן 48 יוצא פיקוד העורף ואותו שמו ראש מל"ח באשקלון. למה? מדוע לא ניקח אדם מבוגר יותר? למה לא נסתייע בהם בהרבה מאוד דברים, שאני מיד אציג כאן?

המשרד הוא כגוף מטה, החושב שהצורך לטפל בזקנים שלנו, באבות המייסדים שלנו, הוא צורך אמיתי החייב להמשיך בלי כל קשר להתרחשויות כאלה או אחרות. האנשים האלה זקוקים שמישהו יטפל בתרבות היידיש או הלדינו. אצלי בבית יש את שניהם. למה שמישהו לא יטפח את התרבויות האלה? מי יעשה את זה? מי יטפל בשעת חירות בזקנים, שאינם רשומים במוסדות הרווחה? איש לא עושה את זה, רבותיי. חייבים משרד ממשלתי, שייקח ויתכלל את המחלקה לזקנה במשרד הרווחה – וזה בלי להעליב, כי חברתי פאני יוז, עושה עבודה נפלאה שם – את המחלקה לזקן בביטוח הלאומי, את אגף הגריאטריה במשרד הבריאות, את האגף לחינוך מבוגרים במשרד החינוך למקום אחד, ולא חשוב איך קוראים למשרד הזה. אני לא מייחס את זה אלינו, אל השר שלי. חשוב שיעשה את כל זה משרד אחד. כך אנחנו פועלים, וכך אנחנו חיים. אנחנו רואים את הדברים כאיזשהו צורך אמיתי לסייע לאנשים, שלא כולם במצב של הזדקקות כספית או השלמת הכנסה, אלצהיימר וכו'. גם ל הם צריך לעזור, אבל צריך לעשות גם דברים נוספים. זו המטרה, שאנחנו רק בדרך להשגתה. אני מזכיר שאנחנו רק בני שנה ורבע.


החזון שהגדיר השר בקומו של המשרד ב-5 באוגוסט, הוא החזרת כבודו ומקומו של הזקן לקדמת החברה הישראלית על ידי שתי פעולות מעשיות. האחת, היא יצירת חברה הנותנת לאזרחיה המבוגרים דימוי והתייחסות נאותה. ראו את המאבק באלימות נגד זקנים, שהמשרד מוביל תחת הסיסמה: "ההורים שלנו הם לא שקי אגרוף". הם לא מסכנים, הם לא שקים, הם ההורים שלנו. אל תכו אותם.


הפעולה השנייה היא הקניית איכות חיים, שתבטיח רווחה, ביטחון ועצמאות בחברה הישראלית.

מול החזון הזה הצבנו כמה יעדים: להיות גוף מטה לגבי תוכניות ושירותים, גיבוש מדיניות לטייב איכות חיי קשישים על ידי מיצוי ואיגום משאבים. אני רוצה שהחברים בחדר יבינו את הראייה של השר לענייני גמלאים לגבי המושג "איגום משאבים". ראו דוגמא את נושא טיפולי השיניים לזקנים. אם נחלק את 170,000 הזקנים הנזקקים לשתי קבוצות, נגיע לכך ש-85,000 הם ניצולי פליטי שואה. מולם יש תוכנית של קרן הרווחה בסך 350,000,000 שקלים לנושא משקפיים, שיניים, מכשירי שמיעה, מנת מזון וחימום. 85,000 האחרים מחולקים לשתי קבוצות: 17,000 בצפון ובדרום תחת תכנית "שיבה טובה". זו תוכנית שהנשיא קצב, כשעסק בנשיאות ולא בדברים אחרים, עשה. גם התוכנית הזו עוסקת בשיניים, משקפיים, מכשיר שמיעה, מנת מזון וחימום. 71,000 הזקנים האחרים לקח המשרד לגמלאים בהנחיית השר, והקצה 10,000 שקלים לתוכנית שאגף רפואת השן במשרד הבריאות מפעיל ביחד עם אנשי פאני יוז ומשרד הרווחה.

רבותיי, בראייה מתכללת ובניהול אחד של שלוש המשימות האלה, אפשר להגיד שתוך שנתיים יכלו לטפל בבעיות השיניים של הזקנים בישראל. זו הראייה של איגום משאבים. דוגמא נוספת, היא אחד הנושאים הכאובים יותר: דיור. נושא "עמידר" כמשל. זה נכון גם לגבי חלד, שקמונה, חלמיש וכו'. דירות "עמידר" הוקמו בשנות ה-50 לאנשים כמו אבא שלי. לקחו מלט ולבנים, הדביקו ואמרו: תגורו. הנחת היסוד היתה שבגיל 60 הם ילכו לעולמם. מה לעשות שהם עוד חיים? מה לעשות שלנו יש כוונה שהם יחיו עד 120 שנה? מי שגר בדיור "עמידר" היום הוא לא אדם נזקק. חלקם כמו אבא שלי. מי מטפל בדיור? מי משקם ומשדרג עכשיו את הדירות של "עמידר"? אין מי שיעשה את זה. המשרד שלנו לקח את זה על עצמו ביחד עם ועידת התביעות של ניצולי השואה ועם משרד השיכון. התוכנית כוללת 72,000,000 שקלים ל-5 שנים להקמת 17 הוסטלים ענקיים המכילים אלפי דירות בכל הארץ. אני מדבר על 5 שנים. אנחנו רוצים רציפות שלטונית ואנחנו רוצים התחייבות שלטונית לטיפול בזקנים האלה ב"עמידר" ובחברות ממשלתיות אחרות בדיור הציבורי. זה רעיון האיגום.

היעד השלישי שלנו, הוא גוף בקרה ומעקב. יש לנו כלבי שמירה על זכויות זקנים מחוץ לממשלה כמו "כן לזקן" ואחרים. צריך שיהיה גוף ממשלתי קואליציוני. השר ואנשיו צריכים לייצג קואליציה, אבל מצד שני יש עם נושא הזקנה הרבה מאוד בעיות שהן כמעט ברמת אופוזיציה. גם בזה צריך לטפל. לכן, נדרש גוף בקרה ומעקב. ראו למשל את התייחסות המשרד לדוח דורנר. תראו מה אמר המשרד הזה שהדוח הזה יצא לפני החלטת הממשלה.


מבנה המשרד הולך לעבר בנייה על בסיס תקנים באגף לחינוך מבוגרים במשרד החינוך, שהועברו למשרד לענייני גמלאים. הקורסים להעשרה והכשרה יהיו באחריות המשרד לענייני גמלאים. בנוסף, הנושא של החזרת הרכוש היהודי הגזול הן באירופה והן במדינות ערב. כל זה נוגע לאנשים זקנים, שהם קליינטים של המשרד. זה ביחד עם הפרויקטים שהוצגו יצר משרד שהולך וגדל. היום המשרד עומד על 50 תקנים, כאשר הוא התחיל עם 15 תקנים. היום המשרד הולך ומתעצם לעבר פעילות במבנה תלת אגפי: האגף להחזרת רכוש לניצולי שואה, אגף לפניות ציבור ומידע לגמלאים וזכויות גמלאים והאגף של ביצוע הפרויקטים.תחום עיסוק נוסף שהמשרד קיבל, הוא תחום ירושלים.

תקציב המשרד השוטף בשנת 2008 הוא 75,000,000 שקלים. התקציב לשנת 2009 הוא 80,000,000 שקלים, וההרשאה להתחייב היא 30,000,000 שקלים. חיזוק הצפון ועוטף עזה 10,000,000 שקלים. העברת עודפים שהעברנו בשנת 2007 יצרה תקציב של 160,000,000 שקלים בשנת 2008. באיגום המשאבים הגענו להוצאה של 300,000,000 שקלים. ביחס שבין פרויקטים לבין מנהלה וארגון, ניתן לראות שלנושאי מנהל וארגון הלך שליש. זאת שנת ההקמה של המשרד, ועברנו כבר פעם אחת דירה. אנחנו יושבים במשרדים שבהם ישב חה"כ ליברמן, וכנראה מתרחבים לעוד קומה בבניין הזה. שני שליש הלכו לטובת הפרויקטים. זה יחס יפה מאוד, שיקטן בשנת העבודה 2009. המטרה היא לעסוק יותר בפרויקטים.

אני רוצה שתראו איך חילקנו את תחומי הפעילות תחת הבית הדמיוני, שרצינו להקים לטובת הזקנים, שיבואו ויקבלו טיפול בכל קומות הבית הזה ולא יצטרך לנדוד בין עשרות משרדים ועשרות כתובות. התחומים הם: רווחה ושעות הפנאי, תרבות, בריאות וסיעוד, דיור ושיכון, פניות הציבור, ניצולי השואה.

הריני שמח לבשר כאן, שבמקביל למוקד *8840 שמעניק מידע ותשובות של מומחים בזמן אמיתי לכל זקן בכל שעות היממה, קם בשבוע זה מוקד מיצוי זכויות לניצולי שואה שבראשו עומד מנכ"ל משרד הרווחה. המוקד הוקם כדי ש-250,00 ניצולי השואה יוכלו לקבל את המידע שהם כל כך זקוקים לו. מול המוקד הזה מופעל מבצע שיחור (Reaching Out). אלפי מתנדבים פועלים על מנת להגיע ל-250,000 הניצולים, להבאת החומר שלהם למוקד, כדי שפעם אחת ולתמיד יקבעו את זכויותיהם של ניצולי השואה.

בנוסף, ישנו למשרד תחום פעילות בנושא ירושלים, תחום החזרת הרכוש ואגף לחינוך מבוגרים. פעילות נוספת היא מועדוני תעסוקה. אני אתן דוגמא קלאסית לדרך שאותה מוביל השר. השר טוען כי גמלאים עסוקים הם גמלאים בריאים. איך עושים את זה? מאבק בנושא הדיסריגרד במס ההכנסה, על מנת שהם יקבלו יותר כשנעסיק אותם. במה נעסיק אותם? סיירת תיירות ירושלים. משרד הגמלאים ומשרד התיירות נעים במתחם העיר העתיקה, מאירים ומסבירים. תעסוקה נוספת היא בתחום זהירות בדרכים. הפעלת גמלאים לכבישים אדומים, כדי למנוע את הפגיעה. מי נפגע מס' 1 בתאונות דרכים של הולכי רגל? גמלאים. בואו נשתמש בהם לטובת העניין הזה. אלה שתי דוגמאות אפשרויות להפעלה על ידי גמלאים, שאנחנו מבקשים לבצע.

מיזם נוסף, הוא מיזם ח"ן-חיים נאותים. במיזם הזה מושקעים 12,000,000 שקלים. 10,000,000 שקלים של המשרד ו-2,000,000 שקלים ממשרד מדע, תרבות וספורט. 100 מגרשים למכשירי כושר גופני לזקנים או לפטנק משחק הכדורת הצרפתי. הקמנו ליגה לפטנק שעובדת כבר עם 90 קבוצות. אולי הפועל רמת גן תביא פעם אליפות. זה מיזם עבור גמלאים ב-85 יישובים. מיזם גי"א- גמלאי ישראל: הסעדה והזנה לזקנים רעבים בדרך. בכל חג יהודי עומדים בתור המון זקנים רעבים במשרד של השר, והשר מבקש ממני לעזור להם. אני כבול בבירוקרטיה שמשרד הרווחה מכיר. בשנה האחרונה עבדנו ביחד עם משרד הרווחה, והשקענו כסף בלהאכיל זקנים בראש השנה. חשבנו להפוך את זה למיזם קבוע. חשבנו להקים מסעדות על ידי עמותות כמו "מאיר פנים" ואחרות, ונאכיל במנות שמשרד הבריאות יקבע מהו הערך הקלורי של כל מנה ומנה. יש כאלה שלא רואים את זה טוב. ראש עיריית אשקלון לא אוהב את זה. הוא היה רוצה נקודות במקום. השר פחד שבנקודות יקנו כל מיני משקאות חריפים.

בתחום דיור ושיכון יש שני פרויקטים שאני רוצה לדבר עליהם. האחד הוא שדרוג הדיורים המוגנים. על זה דיברתי קודם. דיברתי על העבודה עם "עמידר", משרד השיכון וועידת התביעות. בנוסף ישנו פרויקט ההתיישבות העובדת. נוצר מצב שהזקנים גרים היום בדירות לא ראויות במושבים. הזכויות שהיו להם הבנים היורשים לקחו, והם זרוקים. אנחנו ביחד עם משרד הנגב והגליל ומשרד השיכון יצאנו לפרויקט של 300 דירות. הזקנים משקיעים 2%, כדי שלא יגידו שזאת נדבה או מתן בסתר. זה בדיוק כמו פרויקט שיקום שכונות, ולכן משרד האוצר אישר את זה. אנחנו מדברים על שדרוג הבתים. אנחנו לא בונים להם וילה. אנחנו לוקחים את המקלחת ובונים ידיות למניעת החלקה, על מנת שלא ישברו את עצם הירך. בנוסף, קצת סיוד וצבע. המטרה היא לתת קצת טעם לחיים במושבים בצפון ובדרום. כך יהיה שנה הבאה בקיבוצים. שם יש מאבק עם האוצר ששואל, האם זקן בקיבוץ הוא בעל הדירה שבה הוא גר.
שרה מרום-שלו
כל מה שאתה אומר הוא יוצא מן הכלל, אבל איפה זה מפורסם?
היו"ר יצחק גלנטי
הוא מדווח כעת על עבודת משרד הגמלאים.
אבי ביצור
אני עובר לתחום הרווחה והפנאי. יש לנו ניידות מלב"ת- המרכז הישראלי לעזרי בית לקשיש ולנכה. שמנו על הניידות האלה את סמל המשרד, תקצבנו אותם ואנחנו מפזרים אותם בכל הארץ על מנת להסביר לזקנים מה לעשות. אנחנו גם נעזרים ביד ריבה כדי לתת סיוע משפטי חינם לזקנים.

ועדת ביצור היא הוועדה למאבק באלימות נגד זקנים. היום ב-7 ערים, ביניהם חיפה וירושלים, הוועדה הזו קיימת. השבוע אנו מוסיפים עוד 3 ערים באישור השר לביטחון פנים: בת ים, אשקלון וחדרה. אלה הערים האלימות ביותר אחרי 7 הערים הראשונות. מופעל שם מודל בשיתוף עם כל משרדי הממשלה והעיריות, על מנת לצמצם תופעות כמו התופעה של איטה פוגל.

בתחום האקדמיה – החלטנו להשקיע במחקרים, מלגות וכנסים בנושא הזקנה, כדי לעזור לבאר שבע וחיפה לקדם יצירת קדר של נוער שיבוא לעבוד במשרדים הרלוונטיים כמו משרד הרווחה ומשרד הגמלאים.

אחד הנושאים המרגשים הוא נושא מופעי התרבות. לקחנו את גמלאי אמ"י מגיל 55 ומעלה, 200 במספר, הקצבנו לזה תקציב של 5,000,000 שקלים, יצאנו על פי חוק הממשלה לדרום ולצפון וקיימנו 85 מופעים, כמו יענקלה בן סירה, מול זקנים. זו חוויה. מגיע להם שתהיה תרבות. מגיע לאומנים הזקנים האלה להופיע. מגיע לראות את יצחקי בן 92 עומד ושר את השיר שלו "אבא בוא ללונה פארק". זו חוויה מרגשת. בזכות השר הזה, היתה לי הזכות לקחת את זה איתי.


בנושא פניות הציבור הזכרתי קודם את שני המוקדים. בנושא ניצולי השואה המשרד רואה עצמו כמשרד לניצולי השואה מהסיבה שכולם בגיל המתאים למשרד הזה. אנחנו עוסקים בנושא התמיכות לארגוני ניצולי השואה. אנחנו עוסקים בנושאי הוקרה, אות ותעודה לכל ניצולי השואה החיים איתנו היום. אנחנו עוסקים בנושא השיחור (Reaching Out). אנחנו עוסקים בהקמת מוקד ביצוע זכויות לניצולי השואה, וממשיכים הלאה כדי לנסות לעזור להם ככל יכולתנו.


הנקודה האחרונה היא "והדרת פני זקן" בקהילה. אני חושב שזה לב לבה של ההוויה של המשרד של השר רפי איתן. אנחנו לוקחים בני נוער בשירות הלאומי/אזרחי, כולל הערבים והדרוזים או אלה שלא רוצים ללכת לצבא מפאת דת, ומשתמשים בהם על מנת לסייע לזקנים כשירות למדינה. היום 200 בני/בנות שירות לאומי מפוזרים בארץ וממונים על ידי המשרד לענייני גמלאים מול 1,000 זקנים שזקוקים לכך. כל אחד מבן השירות קיבל 5 זקנים, שהוא צריך לטפל בהם ולכתוב את סיפור חייהם. אני חושב, שזה ממצה את המסר שהמשרד הזה מנסה להעביר. אין ספק, שיש בעיות עצומות בנושא הזקנה. אין ספק, שאלמן/אלמנה, נושא הקצבאות והנושא של הצמדה למדד הם נושאים שצריכים להתקדם.
היו"ר יצחק גלנטי
תודה רבה. קודם כל אני נותן זכות דיבור לחברי הכנסת.
מרינה סולודקין
תודה למשרד הגמלאים, שנתן לנו דיווח ראשון מה הוא עושה במשרד. אני עדיין לא החלטתי אם אנחנו זקוקים למשרד הזה או לא. חבל שהפוליטיקה הישראלית לא נתנה מספיק זמן כדי לפתח את כל התוכניות, שאתם הצגתם. נקווה שבכנסת הבאה המשרד הזה יהיה משרד סטטוטורי. הטיפול באנשים בני 60 עד 120 הוא מאוד חשוב.


אתמול שלחתי מכתב ליועץ המשפטי, מני מזוז, בנושא של העברת הסמכויות ממשרד החינוך למשרד הגמלאים. חשבתי שזה לא מתאים לשני משרדים. עכשיו ישנה ממשלת מעבר, וחששנו שהעברת הסמכויות בתחום חינוך מבוגרים תכלול גם את האולפנים. אנחנו בוועדת העלייה והקליטה נגד זה, כיוון שהמדינה בנתה את המערכת של האולפנים במשך שנים בתוך משרד החינוך ומעבר שלה הוא מסוכן. אמרו לי, שהאולפנים הם מחוץ למעבר הזה.
אבי ביצור
אמת.
השר לענייני גמלאים רפי איתן
ההחלטה נעשתה בממשלה תקינה, עוד לפני שהיא היתה ממשלת מעבר.
מרינה סולודקין
אבל הכנסת היתה נגד.
השר לענייני גמלאים רפי איתן
בנוסף, אנחנו לקחנו רק את הנושא של חינוך למבוגרים. לא לקחנו את החינוך של הרוסים, לא לקחנו את האולפנים.
מרינה סולודקין
אולפני זה לא רוסים. זה כולם. זה גם צרפתים וגם אתיופים.
השר לענייני גמלאים רפי איתן
מרינה, גם אני רוסי. אל תעלבי.
מרינה סולודקין
טוב מאוד שנושאים כמו דיור ציבורי ועזרה לאנשים בגיל המבוגר היו בתוך האג'נדה של המשרד. נקווה שבכנסת הבאה אנחנו נמשיך להילחם על כך. השאלה היא, האם זה יהיה תחת משרד הגמלאים או תחת משרד העבודה והרווחה. זה תלוי מי יהיה בכנסת, מה יהיה בכנסת.
היו"ר יצחק גלנטי
אם תתמכי בנו, אז אנחנו נהיה בכנסת.
מרינה סולודקין
השאלה היא, מי יהיה ראש הממשלה ומה יהיה היחס שלו לכל העניינים החשובים לנו.
היו"ר יצחק גלנטי
אני מעביר את רשות הדיבור לנתן לבון, יו"ר "כן לזקן".
נתן לבון
תודה רבה על הדיווח. אני מאוד התרשמתי מההתלהבות והמסירות של המנכ"ל. יחד עם זאת, אני חייב לומר שמרוב עצים לא רואים את היער, או מרוב יער לא רואים את הזקן. הפרויקטים שהוזכרו פה, חלקם נעשים, חלקם בתוכנית וחלקם בדמיון.
היו"ר יצחק גלנטי
מנין לך שזה בדמיון? אתה מטיל ספק בעשייה של המשרד לענייני גמלאים. הדברים מוכחים. תוציא את המילה "דמיון".
נתן לבון
לכבודך אני מוריד את המילה "דמיון". לא חשוב מתי המשרד בפועל התחיל לפעול. השר איתן זוכר שאנחנו אמרנו לו והוא הסכים איתנו, שהדבר הכי חשוב הוא לשמור על ערכה של קצבת הזקנה. כלומר, להחזיר עטרה ליושנה, 16% הצמדה לשכר הממוצע במשק. לו היום הקצבה היתה מוצמדת לשכר הממוצע במשק, היא היתה גדולה יותר ב-100 שקלים. לא רק שלא לחמתם למען זה, אלא שפעמיים העניין הזה עבר בוועדה הזו. פעם אחת הדחתם את מי שהיה יו"ר הוועדה מאחר שהוא קידם חוק כזה, ופעם שנייה העניין עבר אבל לאחר הערעור של האוצר אתם נכנעתם וויתרתם על ההצמדה. זה הדבר הכי חשוב. לא צריך לשלוח את הזקנים עם נקודות או עם סל של משרד הבריאות לבתי התמחוי. הזקנים לא צריכים ללכת לבתי התמחוי. זו בושה וחרפה. אני אמרתי את זה לכל מיני שרים. תנו את הבחירה לזקנים, שילכו לאן שהם רוצים. אם יהיו מסעדות מוזלות, חלקם ילכו אליהם.
היו"ר יצחק גלנטי
לו אני הייתי שר האוצר, הייתי נותן 1,000 שקלים ולא 100 שקלים. אנחנו בסך הכל 7 חברים מתוך 120 חברים. זה לא אומר שכוחנו קטן, אבל זה אומר שכוחנו מוגבל. על מנת להרים את קצבת הזקנה ב-100 שקלים. כפי שהאוצר מציג זאת, העלות היא 4 מיליארד שקלים. אני לא מצאתי את הפטנט, איך לשכנע את כנסת ישראל להעביר תקציב נוסף בסדר גודל כזה. אם לך יש את הפטנט, אני אשמח אם תוכל להראות לי איך עושים את זה.
נתן לבון
הפטנט היה בידכם. בהרכב הקואליציוני שהיה אתם הייתם לשון המאזניים. הממשלה היתה קמה ונופלת על 7 חברי כנסת המופלאים של הגמלאים. אתם לא הפעלתם את הכוח הזה, למרות שבשיחות שהיו בינינו הבהרתי לכם זאת.


בנוסף, היתה מונחת על שולחן הוועדה הצעת חוק הכללת האשפוז הסיעודי בחוק הבריאות. החוק הזה עבר בקריאה טרומית, ואתה אפילו לא העלית את זה על סדר היום. עכשיו הנושא נמצא בוועדה אחרת, וזה מאוחר מדי.
היו"ר יצחק גלנטי
תודה רבה על ההתמצאות שלך הבלתי מעורערת על מה שנעשה בכנסת ובוועדה הזו.
נתן לבון
לגבי פרויקטים שונים – אני שומע מגורמים שונים ומעמותות שהם תקועים ולא העבירו להם כסף. אני לא רוצה לומר כרגע אם צריך משרד גמלאים או לא, אלא רוצה להביא לתשומת לבכם שהחוקים החשובים שהיו במדינת ישראל, כמו ביטוח לאומי, חוק סיעוד וכל הסדרי הפנסיה התבצעו במדינת ישראל ללא משרד הגמלאים. היה מצופה שבעזרת משרד הגמלאים ייעשו דברים נוספים. פרויקטים זה נשמע נחמד, אבל התפקיד של המשרד הוא לקדם חקיקה חשובה שמעסיקה את הזקנים.
מידד גיסין
אני מצטער שהמנכ"ל רצה לדווח על נושא הבריאות, נעצר בגלל קריאות ביניים, ודילג עליו. נושא הבריאות הוא נושא חשוב שהגמלאים מתמודדים איתם. אני מברך על כל הפעילות שהמפלגה ומשרד הגמלאים עשו בנושא של הבריאות. אני לא רוצה לפרט, אבל חבל מאוד שעד היום זה לא פורט באוזני הציבור. הציבור לא יודע מה המפלגה עשתה. אני מקווה, שבכנסת הבאה המפלגה תמשיך בפעילות שלה, בעיקר בנושא הבריאות וביתר הנושאים הקשורים לגמלאים.
משה שרוני
יש בעיה עם עם ישראל. הבעיה היא קוצר זמן. אי אפשר לתקן מה שלקחו מהגמלאים במשך 58 שנים בתקופה כזו קצרה. אי אפשר להגיד שלא עשינו הרבה שגיאות. מי שמודה שהיו שגיאות, יתקן אותן בעתיד. סיעת גיל שמה במרכז הכנסת את הידיעה שהגמלאים במדינת ישראל קיימים. 58 שנה אף אחד בכנסת לא שמע את נושא הגמלאים. זה הדבר החשוב ביותר. אם מישהו חושב שזה לא חשוב, אז יש לו בעיה. נושא הגמלאים במדינת ישראל הוזנח 58 שנים. קצת סבלנות. אנחנו חדשים, עשינו שגיאות, ניסינו לתקן אותן ובעתיד נתקן אותן. אי אפשר לומר שנושא הגמלאים לא טופל. יש כמה מפלגות שאומרות שהן מפלגות חברתיות. מפלגת העבודה היא לא מפלגה חברתית. ש"ס היא מפלגה סקטוריאלית. ביתר המפלגות לא עלה הנושא החברתי. כאשר אין עזרה מתוך הקואליציה, ממפלגת העבודה, זה קשה.


אני אספר לך סיפור אמיתי. כאשר אני הגשתי את הצעת החוק של הגדלת הקצבה בוועדה השרים לענייני חקיקה, השר כבל התנגד. הוא ממפלגה חברתית מאוד, ולכן אי אפשר לבוא בטענות לליכוד, לקדימה ולשאר המפלגות. יש בעיה. כל אחד אומר: "טובת המדינה". האם הגמלאים לא חיים במדינה הזו? האם הגמלאים לא הקימו את המדינה ולא עברו את כל מלחמות ישראל? משרד הגמלאים קם בקשיים, שאף אחד לא מתאר לעצמו. אם יש טענות, אפשר לתקן. צריכים לתת קצת אורך זמן.


אני מבקש ממשרד הגמלאים שיפרסם את הדברים ברוסית, באמהרית ובערבית, כדי שיידעו מה המשרד עושה ומה ומתכוון לעשות. אם היינו ממשיכים לפעול עוד שנה-שנה וחצי, היינו יכולים לבוא לכאן ולהציג את ההישגים.
דבר אחד כולם צריכים לדעת
אם לא תהיה נציגות בכנסת הבאה לגמלאים, כל ההטבות ייעלמו בשנייה אחת. צריך לזכור, שמה שהגמלאים ישימו בסיר הם יאכלו. שלא יבואו בטענות לאף אחד. אני רוצה להודות לשר הגמלאים ולמנכ"ל, שעשה את כל המאמצים לקדם את הנושא. אני מקווה, שבעתיד תהיה יותר פעילות ויותר מודעות.
היו"ר יצחק גלנטי
ויותר פרסום.
משה שרוני
מודעות זה פרסום.
היו"ר יצחק גלנטי
האם יש עוד מי שרוצה רשות דיבור?
פאני יוז
העבודה שלנו במחלקת השירות לזקן היא לטפל בזקן. זה המנדט היחיד שיש לנו. אכן חלק גדול מהפעולות שהוצגו פה, הן פעולות שנעשו. אני רוצה לחזק את דבריו של נתן לגבי הכבודה לזקן. מה זה כבוד לזקן? כבוד לזקן זה לתת לו את האפשרות לחיות בכבוד, שיוכל ללכת לסרט, לתיאטרון ולסופר, ולא לעמוד בתור בבתי תמחוי. אני אישית לא בעד בתי התמחוי האלה, שהם מעליבים ופוגעים. אחת המטרות שצריכות להיות לכל משרדי הממשלה - ולא רק למשרד הגמלאים, כי הזקנים הם לא הזקנים של משרד הגמלאים או של משרד הרווחה, אלא זקני ישראל – היא להעלות את הכנסת המינימום של הזקן, במיוחד של אלה החיים מקצבת זקנה עם השלמת הכנסה. אני מכירה המון זקנים, שמוותרים על תרופות ומוותרים על חימום בחורף, כי צריך לחם ומרגרינה.


אם קם משרד ייחודי שהוקם כדי לטפל בנושא הזה, זו צריכה להיות עיקר משימתו. עוד פעילות כזו פחות כזו, עוד מרכז חברתי, עוד מתנדב, עוד הרחבת פעילות, זה נחמד, אבל זה כקצפת. עדיין יש זקנים במדינת ישראל שהם ברמה של לחם ומרגרינה. הציפייה שלי ממשרד שהתגייס לצד משרד הרווחה, שהוא לא יטפל רק בנזקקים אלא בכל הזקנים. אני עובדת יפה עם ד"ר ביצור, ואני מקווה שנראה את הפנים של החברים כאן בשנה הבאה. אחת המשימות שלנו תהיה שלא תהיה קצבת עוני אלא קצבה שהזקן יחיה בה בכבוד.
היו"ר יצחק גלנטי
אני מוכרח להזכיר, שהמוסד לביטוח הלאומי נבנה על מנת שבישראל זקנים לא יחטטו בפחי אשפה, שדור המייסדים יצטרך להחליט בין הלחם לבין התרופה. אם הגענו למצב שהמוסד לביטוח הלאומי לא עונה על הפונקציות האלה, זה אך ורק משום שמשרד האוצר עשה הכל על מנת לפגוע בזקני ישראל. זקני ישראל היו עד היום החוליה החלשה במערכת, והיה קל לפגוע בהם. זקני ישראל ודור המייסדים הם אלה ששילמו בשעתו את האינפלציה. הם אלה ששמעו בשעתו את הבנקים כאשר הם ויסתו את המניות. החשש הגדול ביותר שלי היום, הוא שמא הם ישלמו מחר גם את המפולת הכלכלית שהיתה בארצות הברית וצפויה להיות גם פה. לכן, אנחנו חייבים לעמוד על כך שנפסיק להיות שק החבטות של האוצר. זה בדיוק מה שאנחנו מנסים לעשות.
השר לענייני גמלאים רפי איתן
משרד הגמלאים הביא לעולם הפוליטי את השפה הגמלאית, שלא היתה קודם והיום כולם מאמצים אותה. זה לא היה קודם. הנושא של קצבת הזקנה שנמצא בידי ביטוח לאומי, נמצא בידי משרד הרווחה. משרד הרווחה אחראי על קצבת הזקנה. משרד הרווחה הוא זה שקיצץ בקצבת הזקנה בשנים 2003-2005. אלה עובדות חיות. משרד האוצר הצליח משנת 2003 ועד היום להפוך את קצבת הזקנה והביטוח הלאומי להיות מחלקה באוצר. מהרגע שאנחנו במערכת הזו, אנחנו מנסים לשנות את זה. אנחנו מנסים להחזיר את הנושא לחוק ביטוח הלאומי משנת 1954. עוד לא הצלחנו, וזאת משורה ארוכה של סיבות, גם מהסיבות האקטואריות הפשוטות של כסף. אני יכול לומר לכם, שהיום בביטוח הלאומי, בהתאם לתחזית של תוחלת החיים, יש כסף רק ל-30 שנה. כלומר, בעוד 30 שנה לא יהיה ממה לשלם. אלה נושאים שחייבים שינוי מבני, הן במיסוי לטובת הזקנים, הן חישובים לטובת הזקנים, והן בחישובים האקטוארים לגבי תוחלת החיים. אני לא רוצה להמשיך להתווכח עם נתן לבון, שמתווכח איתי לאורך שנתיים.
היו"ר יצחק גלנטי
גם איתי.
השר לענייני גמלאים רפי איתן
אנחנו במשרד הגמלאים ביחד עם שרי הרווחה,העבודה וקדימה הבאנו 3.5 מיליארד שקלים בשנתיים שאנחנו נמצאים. לאן הם הלכו? מיליארד וחצי הלכו לקצבת הזקנה. מהרגע שהגענו ועד היום אנחנו העלינו את קצבת הזקנה ב-140 שקלים. זה מיליארד וחצי שקלים.
משה שרוני
יותר. זה היה 14% והיום זה 16.5%. זה 3 מיליארד.
השר לענייני גמלאים רפי איתן
בנוסף, העברנו כסף לניצולי השואה. העברנו כסף להשלמת הכנסה. זה לא מספיק, אבל הבאנו. הבאנו כסף לנושא הבריאות. מידד לא אמר את זה, אבל הוספנו לסל התרופות, הוספנו שורה ארוכה של הטבות לאזרח ותיק. לא כולן מיושמות, לא כולן מסודרות, אבל זה מה שיכולנו לעשות. אני חושב, שבסופו של יום קצבת הזקנה צריכה לעמוד על 80% משכר המינימום במשק. צריך לשאוף לזה, ולתכנן את זה. זה שינוי מבנה מהותי, הן במערכת המיסוי והן במערכת האקטוארית. אני מקווה שנגיע לזה בממשלה הבאה.
היו"ר יצחק גלנטי
אני חייב לומר לנתן לבון, שביקורת בונה זה דבר רצוי. כאשר הביקורת מופנית לאמצעי התקשורת מבלי שהיא מבוססת, התוצאה היא ירייה עצמית ברגל. אם אנחנו נלך לפי אותה ביקרות שהציבור מקבל, הפידבק שמתקבל הוא חד משמעי: אנחנו יכולים להסתדר גם בלעדיכם. ם מפלגת הגמלאים תצטרך להתמודד – ואני גם בטוח שהיא תיכנס לכנסת הבאה – זה יהיה למרות הגישה הפסימית שאתם מציגים בתקשורת. זו ירייה עצמית ברגל. אנחנו מקווים שאכן התוכניות ייושמו, וגמלאי ישראל יזכו סוף-סוף לעדנה. תודה רבה, הישיבה נעולה.

הישיבה ננעלה בשעה 11:00

קוד המקור של הנתונים