ישיבת ועדה של הכנסת ה-17 מתאריך 03/11/2008

הצעת חוק לתיקון פקודת העיריות (מס' 116) (ייצוג הולם בקרב עובדי העיריה), התשס"ח-2008

פרוטוקול

 
PAGE
31

הכנסת השבע-עשרה





נוסח לא מתוקן

מושב רביעי
פרוטוקול מס' 468
מישיבת ועדת הפנים והגנת הסביבה

יום שני, ה' בחשוון התשס"ט (3 בנובמבר 2008), שעה 11:00
סדר היום
הצעת חוק לתיקון פקודת העיריות (מס' 116) (ייצוג הולם בקרב עובדי העיריה), התשס"ח-2008, של חבר הכנסת אופיר פינס-פז (פ/1913) – הכנה לקריאה שנייה ולקריאה שלישית והצבעות.
נכחו
חברי הוועדה: אופיר פינס-פז – היו"ר

דוד אזולאי

זהבה גלאון

משה גפני
מוזמנים
עו"ד מרגלית בוטרמן – יועצת לאגף שכר, משרד הפנים

עו"ד דן אורן – משרד המשפטים

פיני קבלו – מרכז השלטון המקומי

עו"ד דן בן-חיים – ממונה על כוח-אדם ויחסי עבודה, מרכז השלטון המקומי

אבי מספין – דובר האגודה הישראלית למען יהודי אתיופיה

עו"ד מאירה בסוק – יועצת משפטית לדיני עבודה, נעמ"ת ירושלים

ליאורה רופמן – ממונת שילוב בקהילה

עו"ד ישראל הבר – מחלקת שילוב בקהילה

רוני שכטר – מטה מאבק הנכים

מיטל מלכיאל – מתמחה בלשכה המשפטית, הכנסת
יועצים משפטיים
עו"ד תומר רוזנר, עו"ד גלעד קרן
מנהלת הוועדה
יפה שפירא
רשמת פרלמנטרית
שלומית כהן

הצעת חוק לתיקון פקודת העיריות (מס' 116)

(ייצוג הולם בקרב עובדי העיריה), התשס"ח-2008
היו"ר אופיר פינס-פז
שלום לכולם. אני פותח את ישיבת הוועדה. על סדר-היום הצעת חוק לתיקון פקודת העיריות (מס' 116) (ייצוג הולם בקרב עובדי העיריה), התשס"ח-2008. נצטרך להעביר את החוק הזה בוועדת הסכמות, וההסכמה היא לא רק מול הממשלה, אלא היא גם מול כל חלקי הבית. זה דבר מסובך ומורכב. האם למישהו יש הערות לנוסח הזה?
עו"ד גלעד קרן
הנוסח הוא זהה לנוסח של הקריאה הראשונה, מלבד הוספת האתיופים לנוסח.
עו"ד מאירה בסוק
אני לא רוצה להביע התנגדות, אבל יש פה בעיה. למה אתיופיה ולא עדה אחרת? בנושא של ייצוג הולם יש פה פחות מדי הדגשה של הנושא של הייצוג ההולם, כמו שצריך להיות. צריך שיהיה יותר מייצוג הולם, שזה דבר סתמי מאוד ונותן אפשרות בפקודה לא לתת ייצוג מספיק גם לנשים, גם לכל המוגבלויות. זאת מלה סתמית מאוד.
היו"ר אופיר פינס-פז
אבל אלה המושגים שמשתמשים בהם.
עו"ד מאירה בסוק
נכון. אבל הנושא של אתיופיה הוא בעייתי, כי אז ישאלו למה לא חבר העמים וכדומה.
מיטל מלכיאל
כי לפי נתונים שהוצגו בישיבה האחרונה היה נראה כאילו יש בעיה בייצוג הולם של מי שההורים שלו נולדו באתיופיה או שהוא נולד באתיופיה.
עו"ד מאירה בסוק
אבל זה חוק כללי, חוק מדינה.
עו"ד גלעד קרן
נכון, אבל אם אין בעיה לא מחוקקים משהו שאין בו בעיה.
עו"ד דן אורן
עברתי על הנוסח עכשיו וראיתי מה שהיועץ המשפטי אמר, שהחידוש היחיד הוא ההוספה של האוכלוסייה האתיופית. כידוע, אנחנו במשרד המשפטים וכממשלה מתנגדים להוספה ללא נימוקים משכנעים מאוד של עוד אוכלוסייה ועוד אוכלוסייה. אני חוזר על דברים שאמרתי, הכלי של ייצוג הולם, שהוא בעצם כלי של העדפה מתקנת והעדפה של אחד על פני האחר, הוא כלי קשה. הוא נחוץ כאשר יש אפליה, אבל כיוון שהוא כלי קשה צריך לייעד אותו לטעמנו רק כאשר יש תשתית מובהקת של אפליה. בעניין של האוכלוסייה האתיופית, אנחנו במשרד עברנו איזשהו שינוי. בניגוד לאוכלוסיות נוספות שמבקשות להוסיף, ואנחנו חושבים שאם יש בעיה של ייצוג הולם היא לא מושתתת על אפליה כמו האוכלוסייה החרדית והאוכלוסייה של עולים חדשים, לגבי האוכלוסייה האתיופית המחוקק בחוק שירות המדינה מנויים הכיר בכך שיש צורך לחוקק חובת ייצוג הולם, ודי ברור לכנסת ולנו שיש בעיה של אפליה ויש על כך עדויות ברורות מאוד. אני מבין שכך הוחלט בוועדה בדיון הקודם.
עו"ד מאירה בסוק
אין לי התנגדות.
עו"ד דן אורן
אדוני היושב-ראש, בנוסח הזה, כמו בנוסח הקודם, יש כמה הוראות שהן לא מצויות בהצעת החוק הממשלתית, שבעצם הממשלה תמכה בהצעת החוק בתנאי שיהיה תיאום עם הצעת החוק הממשלתית. זה נוגע בעיקר למשרד הפנים ולרשויות המקומיות.
עו"ד דן בן-חיים
יש פה בעיה של יישום. התזוזה של העובדים בשלטון המקומי היא בערך 3% בשנה, התחלופה היא איטית מאוד. אם ברשות מסוימת מתפנה משרה אחת, הרי זה לא שמתחילים מאפס. כדי להביא בחשבון כל מה שכתוב פה, היישום הוא בעייתי מאוד. כי בסופו של דבר אתה מחפש פסיכולוג, אתה מחפש עובד סוציאלי, וזה לא שאתה אומר שאתה במצב אפס ואתה רוצה שהאוכלוסייה תהיה עם ייצוג הולם.
היו"ר אופיר פינס-פז
אז צריך לתת עדיפות.
עו"ד דן בן-חיים
אני מכיר איך זה עובד, אבל התוצאות פה תהיינה לאורך שנים.
היו"ר אופיר פינס-פז
אתה צודק לגמרי. בממשלה, כדי לפתור חלק מהבעייתיות הזאת, הוסיפו תקנים צבועים. אבל אני לא יודע אם משרד הפנים יהיה מסוגל לעשות את זה.
עו"ד מרגלית בוטרמן
אנחנו בעיקרון מתנגדים לחוק הזה, גם בגלל הקושי לממש אותו תקציבית ואחרת.
היו"ר אופיר פינס-פז
אבל הממשלה תמכה בהצעת החוק הזאת.
עו"ד דן אורן
לכן מה שיוצא מפה הוא שילוב של העמדה הבסיסית של משרד הפנים ועמדת הממשלה, שהיתה לתמוך בהצעת החוק הזאת ובלבד שיש תיאום מלא עם הצעת החוק הממשלתית.
היו"ר אופיר פינס-פז
מה הטיעון מול הממשלה?
עו"ד דן אורן
לגבי (ד)(1) – "העירייה תנקוט אמצעים הנדרשים בנסיבות העניין אשר יש בהם כדי לאפשר ולעודד ייצוג הולם" – זה משהו יותר יזום ממה שאנחנו עשינו בהצעת החוק הממשלתית, ששם היינו צריכים לגשר בין עמדות שונות של משרדי ממשלה.
היו"ר אופיר פינס-פז
אתם נגד זה?
עו"ד דן אורן
אני אישית בוודאי לא נגד זה, אבל כאשר יש צורך בתיאום עם הממשלה, שזה בעצם אומר גם עם העמדות השונות שיש במשרדי הממשלה, זאת נקודת שוני בין הנוסח שמונח על השולחן לבין הצעת החוק הממשלתית.
היו"ר אופיר פינס-פז
למשל בעניין האתיופי אני מבין שהשתכנעתם שזה נכון. אם הממשלה תגיד שהיא נגד, אנחנו נוריד את זה.
עו"ד דן אורן
אומנם זה לא מופיע בהצעת החוק הממשלתית, אבל עד כמה שהבנתי גם ממשרד הפנים, לא על זה יעשו את המלחמה, ובצדק. אבל יש עוד נקודה לגבי קביעת יעדים. בהצעת החוק הממשלתית אין חובה על שר הפנים לקבוע יעדים לרשויות המקומיות. זה מופיע בפתיח של סעיף (ד) וזה מופיע בסעיף (ה). אלה שתי נקודות השוני העיקריות.
עו"ד מרגלית בוטרמן
המשמעות של זה היא להקים אגף במשרד הפנים שיהיה אחראי על הייצוג ההולם. זה לא במסגרת התפקידים והסמכויות של משרד הפנים לשנים הקרובות. לא תהיה לנו אפשרות לבצע את זה. לקבוע יעדים לייצוג הולם בכל אחד מהמגזרים ובכל אחת מהרשויות – לשם כך צריך אנשי מקצוע שיושבים ובודקים. למשרד הפנים אין האמצעים והכלים לבצע את זה. חלק ניכר מהתפקידים שלו הוא לא מצליח לבצע, וזאת עוד מטלה שהוא לא יהיה מסוגל לבצע בצורה מושכלת ונכונה וראויה. כי הרי זה לא רק לקבוע שבחיפה או שבנצרת-עלית יש כך וכך תושבים.
היו"ר אופיר פינס-פז
את יודעת שמשרד הפנים הוא די ריכוזי בהתנהלות שלו מול השלטון המקומי, ובצדק, כי צריך לפקח.
עו"ד מרגלית בוטרמן
העצמאות של ראש-עיר היא יותר גדולה מעצמאות של שר. יכולת הביצוע של ראש-עיר היא יותר גדולה מיכולת הביצוע של שר.
היו"ר אופיר פינס-פז
ומה עם הפיקוח? אם אנחנו לא רוצים שיהיה ייצוג הולם בשלטון המקומי, אז בואו נגיד את זה. ואם אנחנו רוצים, אז מישהו צריך לפקח על זה שזה קורה. אני לא מבין את העמדה של משרד הפנים. או שמשרד הפנים הוא משרד הפנים, או שמשרד הפנים הוא לא משרד הפנים. אם הוא משרד הפנים, שהוא אחראי מבחינת השלטון המרכזי על השלטון המקומי, בוודאי צריך להיות לו עניין. לא צריך בשביל זה להקים אגף, אלא אם כן מישהו בוועד העובדים רוצה לסדר להנהלה משהו, לזה אני לא נכנס. אבל זה מצריך אדם שיוטל עליו התפקיד, במסגרת האגף המוניציפאלי אצל שפיצר.
עו"ד מרגלית בוטרמן
אין לו עובדים לביקורת על השכר ועל התקציב.
היו"ר אופיר פינס-פז
אין לו מספיק עובדים, אני מסכים אתך. אבל אחרי שאמרתי את זה, אם העובדים המעטים שעומדים לרשותו יבדקו במסגרת חלוקת הנגזרות שלהם, הרי לכל אחד יש נתח בארץ.
עו"ד מרגלית בוטרמן
זה לא עובד כך.
היו"ר אופיר פינס-פז
אז חלוקת עבודה אחרת.
עו"ד מרגלית בוטרמן
עשו ביטול משרות, ביטלו משרות של תקנים שהיו קיימים. למשל, מי שאחראי על אישור תקנים, אין היום תקן כזה. היום כל מנהל אגף מאשר.
היו"ר אופיר פינס-פז
האם יש פה מישהו מהאוצר או מנציבות שירות המדינה?
מיטל מלכיאל
בדיונים הקודמים הצעתם שהעירייה תעשה את זה ותגיש לשר את היעדים שלה, והוא יאשר אותם. האם זאת פשרה מבחינתכם?
עו"ד מרגלית בוטרמן
זאת פשרה. ככלל העמדה של המשרד מלכתחילה היתה הצעת חוק ממשלתית, שמשרד הפנים לא היה שותף פעיל בה, לא ידע עליה והיא גובשה בלי שהוא ידע על כך. עמדת המשרד היתה שאנחנו סבורים שעובדים צריכים לקבל לפי כישורים ולא לפי קשרים.
אבי מספין
הייצוג ההולם עומד בתנאים של הכישורים.
עו"ד מרגלית בוטרמן
זה ככלל. משרד הפנים היה מבקש להביא גם את הצעת החוק הממשלתית לדיון נוסף בממשלה. זאת עמדת המשרד.
היו"ר אופיר פינס-פז
אם כך, גם מהצעת החוק הממשלתית אתם לא מתלהבים.
עו"ד מרגלית בוטרמן
נכון. אבל אנחנו כפופים לה, בגלל שאלה הכללים כרגע.
אבי מספין
בנציבות שירות המדינה הם לא ייצרו משרה נוספת בשביל שייעשה ייצוג הולם, אלא נתנו את המשרה לאדם שקיים שם. זה ארך כמה שנים.
עו"ד מרגלית בוטרמן
אין לנו התנגדות לכך שבמסגרת מכרז הכול תקין, עם מועמדים שווים, חברי הוועדה ישקלו את הנושא של הייצוג ההולם. אנחנו גם לא מעוניינים שתהיה פה איזושהי אחריות של משרד הפנים, כי אנחנו יודעים שבמצב הנוכחי גם של הרשויות המקומית וגם במצב של משרד הפנים והתקנים שלו אנחנו לא יכולים לבצע את זה. אין לנו עניין בעוד חקיקה שתטיל עלינו מטלה שאיננו יכולים לעמוד בה.
היו"ר אופיר פינס-פז
למה נציגי משרד האוצר לא פה?
יפה שפירא
הם אמרו שאין להצעת החוק עלות תקציבית.
מיטל מלכיאל
אם העירייה תקבע לעצמה יעדים ותגיש אותם לשר, האם זה בסדר מבחינתכם?
עו"ד מרגלית בוטרמן
במסגרת אישור התקציב, שהם יגישו גם מסמך של יעדים, כן.
עו"ד דן אורן
זה מה שמופיע בהצעת החוק הממשלתית. גם בהצעת החוק הממשלתית יש חובת דיווח.
עו"ד מרגלית בוטרמן
המלה דיווח מחייבת אותו גם לרכז אחר כך את הנושא.
עו"ד דן אורן
מה שנשאל פה הוא אם העירייה תקבע, היא לא חייבת.
מיטל מלכיאל
אז אפשר להטיל עליה חובה לקבוע.
עו"ד גלעד קרן
הכוונה היא לחייב את העיריות לקבוע יעדים שיאושרו על-ידי השר.
עו"ד מרגלית בוטרמן
לקבוע יעדים במסגרת הצעת התקציב שלה.
מיטל מלכיאל
אתם מתנגדים לזה שאתם צריכים לקבוע בעצמכם יעדים.
היו"ר אופיר פינס-פז
במסגרת התקציב שעירייה מכינה, היא תקבע גם יעדים בתחום הזה של ייצוג הולם, ומשרד הפנים יעסוק באישור התקציב כמו שהוא יודע לעסוק. זאת פשרה טובה. אם כך, נשנה את הסעיפים בהקשר הזה.
ליאורה רופמן
אנחנו רוצים שוב לברך על המהלך הזה, כי הוא משמעותי בעינינו. אנחנו רוצים להתייחס לשתי נקודות. ההצעה משאירה שיקול דעת בנוסח שלו בנושא הייצוג ההולם. הנוסח המדויק הוא: העירייה רשאית, באישור השר או חייבת אם השר הורה לה כך, לייעד משרות. אנחנו מבקשים שהנוסח יהיה "מחויבת" ולא "רשאית".
היו"ר אופיר פינס-פז
אבל זה לא עבר בנוסח הממשלתי. הממשלה תסכים לזה?
עו"ד דן אורן
לא.
היו"ר אופיר פינס-פז
בגלל שהכנסת הכריזה על פיזור, וזה שבוע אחרון לעבודת הכנסת, יש צוות הסכמות של הקואליציה ושל האופוזיציה, שהקואליציה מייצגת גם את הממשלה לגבי הצעות חוק שעוברות. מה שלא מוסכם לא עובר. לכן אנחנו צריכים להגיע להסכמה רחבה על הנוסחים. לכן שאלתי את הממשלה אם היא מסכימה שבמקום "רשאית" הנוסח יהיה "חייבת". שמעת את תשובת הממשלה.
ליאורה רופמן
הנקודה השנייה היא בעניין נוסח מעמד הנציבות בנוגע לאכיפת הוראות הייצוג ההולם. אנחנו מציעים להוסיף שזכות התביעה, כפי שהיא כתובה בחוק השוויון, תהיה העובד, ארגון העובדים ונציבות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות, כגורם שיכול לעסוק בזכות התביעה על רקע אי אכיפת הנושא של הייצוג ההולם.
היו"ר אופיר פינס-פז
לתת לכם זכות עמידה בבית-משפט?
עו"ד דן אורן
לא זכות עמידה. סעיף 4 אומר שיש היום גוף חדש שהוא נציבות שוויון הזדמנויות בעבודה, שהוא אוכף את כל חקיקת השוויון בעבודה, כולל ייצוג הולם, לגבי כל הקבוצות, אבל לא לגבי אנשים עם מוגבלות, כי בשביל זה יש נציבות השוויון לאנשים עם מוגבלות שהוקמה מכוח חוק שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות. חברי בנציבות צודקים, שאם התיקון יתקבל כמו שהוא, באופן חריג נציבות השוויון בעבודה, שיושבת בתמ"ת, ולא הנציבות שלהם, תגיש תביעות בבית-משפט גם לגבי החקיקה הזאת. אם רוצים שחלוקת העבודה שהתקבלה עד עכשיו, שהכנסת קבעה, שאם מדובר באנשים עם מוגבלות זאת הנציבות לאנשים עם מוגבלות, אז צריך לתקן את סעיף 4 בהתאם, כך שממעטים מסעיף 10 מה שנוגע לאנשים עם מוגבלות ועושים תיקון עקיף בחוק שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות שמפנה ונותן סמכויות בכל הקשור לחקיקה כאן. זה דבר שאם נניח שכן מאשרים לקריאה שנייה ולקריאה שלישית, כמקובל במצבים כאלה, אני מציע שיוסמכו היועצים המשפטיים לנסח את ההוראות המתאימות יחד אתנו, עם נציגי הממשלה.
ליאורה רופמן
הערת סוגריים שאני חושבת שהיא משמעותית, שכדאי לקחת בחשבון בהקשר הזה, היא הנושא של מימון התאמות. אנחנו יודעים שיש רשויות שיש להן היכולת לממן התאמות, זה דבר שהוא משמעותי מאוד כשאנחנו מדברים על העסקה של אנשים עם מוגבלות. יש רשויות שאין להן בעיה לממן את ההתאמות האלה, אבל יש רשויות שיש להן בעיה משמעותית, ואנחנו מקווים מאוד שזה לא יביא לתקיעת המהלך. ברור לנו שלהוסיף את זה להצעת חוק עלול לעצור את כל התהליך, אבל זה משהו שכיום אין גוף שנותן מענה ממשי לגבי הנושא הזה.


התבקשנו להציג נתונים. הבאנו נתונים שהצלחנו לאסוף. אעביר את השרביט לידי ישראל.
עו"ד ישראל הבר
יש 252 רשויות מקומיות בישראל. פנינו בכתב לכולן, ועד כה 11% השיבו. בין ה-11% האלה אין אף אחת מבין 14 העיריות הגדולות. להגנתן אפשר לומר שאולי יש להן כל כך הרבה עובדים עם מוגבלות, שהן לא סיימו לספור אותם. העירייה הגדולה ביותר שהשיבה היא הרצליה.
היו"ר אופיר פינס-פז
הרצליה היא אחת מה-14.
עו"ד ישראל הבר
הרצליה היא במקום ה-15, לפי הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה.
היו"ר אופיר פינס-פז
הרצליה היא חלק מהערים נתונות המענק, הערים העצמאיות. אבל ההבדל בינה לבין היתר הוא שבראש העירייה עומדת אישה ולא גבר, אז אולי זאת הסיבה שהם השיבו.
עו"ד מאירה בסוק
גם בנתניה עומדת אישה, והיא לא השיבה.
היו"ר אופיר פינס-פז
את צודקת, נתניה היא חלק מה-15.


אני רוצה להבהיר שאתם גוף רשמי של מדינת ישראל, של ממשלת ישראל, ולמרות זה רשויות מקומיות בישראל מצאו לנכון להתעלם מכם.
עו"ד דן בן-חיים
הנתונים לא קיימים, כפי שאמרתי גם בפעם שעברה. הרי זה לא רשום במחשב. צריך לשאול כל עובד אם הוא מוגבל.
היו"ר אופיר פינס-פז
העניין הוא לנסות לבדוק ולמצוא את הנתונים ולחפש.
עו"ד ישראל הבר
בין הנתונים שכן השגנו, בין ה-28 שהשיבו, הוא ש-1.3% ממספר העובדים הם עובדים עם מוגבלות. מדובר ב-95 עובדים מבין יותר מ-7,000 משרות שיש ברשויות שהשיבו.
היו"ר אופיר פינס-פז
זאת אומרת שאין ספק שהמעשה שלנו יכול לשפר את המצב. אגב, אצל הנשים המצב הוא אחר.
עו"ד מאירה בסוק
נכון, המצב הוא קצת יותר טוב. הצלחנו להעביר את היועצת למעמד האישה בערים.
היו"ר אופיר פינס-פז
המצב הוא הרבה יותר טוב. הבעיה אצל הנשים היא אחרת. זה לא שהן לא מיוצגות ייצוג הולם, הן מיוצגות מעבר ל-50%, הבעיה היא שלא במשרות הבכירות. שם עדיין אין ייצוג הולם.
עו"ד מאירה בסוק
אבל אנחנו חושבים שבבחירות האלה המצב ישתפר.
עו"ד ישראל הבר
אם נניח שייצוג הולם פירושו 5% מהעובדים, שזאת הנחת העבודה המקובלת בנציבות שירות המדינה, מצאנו שארבע רשויות מבין ה-28 שהשיבו עומדות במדד הזה.
היו"ר אופיר פינס-פז
נציין את השמות שלהן, כי חשוב להדגיש אותן. נדגיש שיש ארבע צדיקות בסדום.
עו"ד ישראל הבר
השיאנית שלנו היא פרדס-חנה כרכור. אחריה יש המועצה המקומית מסעדה ברמת-הגולן. אחריה אבו-גוש ועידלין. בזכרון-יעקב יש 4.4%. אנחנו כמובן לא יודעים מה קורה עם הרשויות האחרות שלא ענו לנו.
היו"ר אופיר פינס-פז
אני יוצא מנקודת הנחה, שמי שלא ענה לכם כנראה העדיף לשמור על זכות השתיקה.
עו"ד דן בן-חיים
אני בא מעיריית ירושלים בתפקיד הקודם, עם 7,000 עובדים, והנושא הזה עלה בזמנו. אין לך שום אפשרות להגיע למידע הזה.
היו"ר אופיר פינס-פז
עובדה שהגיעו.
עו"ד דן בן-חיים
במקום קטן אפשר לשאול כל עובד.
היו"ר אופיר פינס-פז
בעין בלתי מזוינת אתה רואה אם יש אנשים שהם מוגבלים ואתה יודע.
עו"ד דן בן-חיים
הוא הכניס שם מוגבלויות שלא נראות לעין.
היו"ר אופיר פינס-פז
קודם כל תספור את מי שאתה רואה. בלי שאתה נכנס יותר מדי לקרביים של האנשים, יכול להיות לך מספר ראשוני. אתה יכול להגיד שאתה לא עושה ניתוח עד הסוף, בגלל צנעת הפרט, אבל על פניו זה המספר. זה שרק 11% מהרשויות החזירו תשובה, זה אומר דרשני. אני מודה לכם מאוד.


נקרא את הצעת החוק בנוסח הסופי ונצביע עליה.
מיטל מלכיאל
הוספת סעיף 173ב
1.
בפקודת העיריות‏ (להלן – הפקודה), אחרי סעיף 173א יבוא:



"ייצוג הולם
173ב.
(א)
בסעיף זה –







"אנשים עם מוגבלות", ו"נציבות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות" – כמשמעותם בחוק שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות;







"האוכלוסייה הערבית" – לרבות האוכלוסייה הדרוזית והצ'רקסית;







"הרשות לקידום מעמד האישה" – כמשמעותה בחוק הרשות לקידום מעמד האישה, התשנ"ח–1998‏;







"חוק שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות" – חוק שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות, התשנ"ח–1998‏.







(ב)
בקרב עובדי העיריה, בכלל הדרגות והמקצועות, יינתן ביטוי הולם, בנסיבות העניין, ובהתחשב, בין השאר, במספר העובדים המועסקים באותה עיריה ובהרכב האוכלוסייה שבתחומה, לייצוגם של בני שני המינים, של אנשים עם מוגבלות, ושל מי שהוא או שאחד מהוריו נולדו באתיופיה וכן יינתן ביטוי הולם כאמור לייצוגם של בני האוכלוסייה הערבית, לפי הוראות סעיף קטן (ג) (בסעיף זה – ייצוג הולם).
עו"ד מרגלית בוטרמן
אני רוצה לציין את ההסתייגות של המשרד. אנחנו מסתייגים מאנשים עם מוגבלות ומאנשים מאתיופיה. לגבי אנשים עם מוגבלות אנחנו סבורים שגם בשירות המדינה זה לא דבר שאפשר בהכרח להוכיח אותו.
עו"ד תומר רוזנר
זה קיים בחוק היום.
עו"ד מרגלית בוטרמן
יש מוגבלויות שהן מאוד בולטות מבחינת הדיווח.
היו"ר אופיר פינס-פז
נסיים את הקראת נוסח החוק ולאחר מכן נשמע הערות.
מיטל מלכיאל
(ג)
ייצוג הולם לבני האוכלוסייה הערבית, יינתן בעיריה שבתחומה למעלה מעשירית מהתושבים אך לא יותר ממחציתם הם בני האוכלוסייה האמורה; השר רשאי לקבוע כי הוראות סעיף זה יחולו גם לגבי עיריה שלא מתקיים לגביה התנאי האמור, בהתחשב, בין השאר, במספר העובדים המועסקים באותה עיריה ובהרכב האוכלוסייה שבתחומה.
עו"ד תומר רוזנר
זה לא חל על תל-אביב, כי בתל-אביב יש רק 5%, ואנחנו קבענו בין 10% ל-50%.
היו"ר אופיר פינס-פז
האויב של הטוב הוא הטוב ביותר.
מיטל מלכיאל
(ד)
העיריה תפעל לקידום ייצוג הולם בהתאם ליעדים שתקבע העיריה לפי הוראות סעיף קטן (ה), ולשם כך, בין השאר –








(1)
העיריה תנקוט אמצעים הנדרשים בנסיבות העניין אשר יש בהם כדי לאפשר ולעודד ייצוג הולם, לרבות ביצוע התאמות כמשמעותן בסעיף 8(ה) לחוק שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות;








(2)
העיריה רשאית, באישור השר, או חייבת אם השר הורה לה לעשות כן, לייעד משרות אשר יועסקו בהן, ככל האפשר, רק מועמדים שהם כשירים לתפקיד, מקרב קבוצה הזכאית לייצוג הולם לפי הוראות סעיף זה שאינה מיוצגת באופן הולם, כפי שיקבע השר;








(3)
השר רשאי להורות, לעניין משרה או קבוצת משרות או לעניין דרגה או קבוצת דרגות, שיפורטו בהוראה, ולתקופה שיקבע בה, על מתן עדיפות למועמדים מקרב קבוצה הזכאית לייצוג הולם לפי הוראות סעיף זה שאינה מיוצגת באופן הולם, כאשר הם בעלי כישורים דומים לכישוריהם של מועמדים אחרים, ולעניין מתן עדיפות לאנשים עם מוגבלות, רשאי השר לקבוע כי הוראות לפי פסקה זו יחולו על אנשים עם מוגבלות מסוימת או בדרגת חומרה מסוימת.







(ה)
יעדים כאמור בסעיף קטן (ד), ייקבעו לאחר התייעצות עם הרשות לקידום מעמד האישה, עם נציבות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות ועם ארגונים שלדעת העיריה עוסקים בקידום זכויותיהן של הקבוצות הזכאיות לייצוג הולם לפי סעיף זה, ורשאי השר לקבוע יעדים שונים לעיריות שונות, בהתחשב, בין השאר, במספר העובדים המועסקים באותן עיריות ובהרכב האוכלוסייה בתחומן.
עו"ד תומר רוזנר
הסיפא יורדת.
היו"ר אופיר פינס-פז
אנחנו מורידים את סוף הסעיף, כפי שסיכמנו. סיכמנו שבתקציב העירייה, העירייה תקבע לעצמה.
עו"ד דן אורן
הרישא לסעיף (ד) יהיה העיריה תפעל לקידום ייצוג הולם בהתאם ליעדים שתקבע העירייה במסגרת התקציב השנתי שלה?
מיטל מלכיאל
היא לא תקבע את זה במסגרת התקציב. אמרנו שהיא תגיש את זה יחד, כשהיא מגישה את התקציב.
עו"ד תומר רוזנר
בתקציב לא קובעים יעדים.
עו"ד דן אורן
הניסוח יהיה "בהתאם ליעדים שתקבע העיריה"?
עו"ד תומר רוזנר
כן.
עו"ד דן אורן
ומה יהיה בפסקה (ה)?
מיטל מלכיאל
במקום "שלדעת השר" יהיה "לדעת העיריה". הסיפא, החל מהמלים "ורשאי השר", תימחק. כי כל עירייה קובעת לעצמה, אז זה לא רלוונטי.







(ו)
השר רשאי לקבוע הוראות לביצוע סעיף זה, ולעניין מתן עדיפות למועמדים כאמור בסעיף קטן (ד) רשאי הוא לקבוע הוראות בדבר הערכת הכישורים של המועמדים.







(ז)
כל עיריה תגיש לשר, אחת לשנה ולא יאוחר מיום 31 במרס, דין וחשבון בדבר ביצוע הוראות סעיף זה, ובו יפורטו, בין השאר, נתונים בדבר ייצוגם של בני שני המינים, של אנשים עם מוגבלות, של מי שהוא או שאחד מהוריו נולדו באתיופיה ושל בני האוכלוסייה הערבית.







(ח)
השר יגיש לוועדת הפנים והגנת הסביבה של הכנסת, אחת לשנה ולא יאוחר מיום 31 במאי, דין וחשבון בדבר פעולות שננקטו בשנה החולפת לשם ביצוע הוראות סעיף זה, וכן נתונים בדבר ייצוג הולם בעיריות, לרבות סיכום הדוחות שהוגשו לפי סעיף קטן (ז).







(ט)
הוראות סעיף זה יחולו על כל דרכי הקבלה לעבודה והקידום בעבודה, לרבות מינוי בדרך מכרז, העסקה שלא במכרז ומינוי בפועל.







(י)
הוראות לפי סעיף זה אינן טעונות פרסום ברשומות.







(יא)
הוראות סעיף זה באות להוסיף על הוראות כל דין ולא לגרוע מהן."

תיקון סעיף 249א
2.
בסעיף 249א לפקודה, בפסקה (3א), במקום "לייצוגם של בני שני המינים" יבוא "לייצוג הולם כאמור בסעיף 173ב".

תיקון פקודת המועצות המקומיות
3.
בפקודת המועצות המקומיות, בסעיף 13ג, אחרי "הוראות" יבוא "סעיף 173ב לפקודת העיריות יחולו, בשינויים המחויבים, על מועצה מקומית; הוראות".

תיקון חוק שוויון ההזדמנויות בעבודה
4.
בחוק שוויון ההזדמנויות בעבודה, התשמ"ח–1988‏, בתוספת, אחרי פרט 9 יבוא:



"10.
סעיף 173ב לפקודת העיריות וסעיף 13ג לפקודת המועצות המקומיות."



פה אנחנו ממעטים את עניין המוגבלים ומוסיפים את הסעיף שקבענו לפני כן לגבי נציבות שוויון לאנשים עם מוגבלות.
עו"ד מרגלית בוטרמן
אנחנו מסתייגים לא מהאפשרות של הוועדה לשקול העדפה מתקנת לאנשים עם מוגבלות, אלא מהחובה לדווח לנו או למצוא אחוז מסוים של אנשים עם מוגבלות.
היו"ר אופיר פינס-פז
בקיצור, אתם לא רוצים שזה יהיה באמת.
עו"ד מרגלית בוטרמן
אין לנו התנגדות לכך שהוועדה רשאית לשקול את זה במסגרת השיקולים שלה כהעדפה מתקנת בין מועמדים שווים, ואם יש לה אחד ערבי ואחד אישה ואחד איש עם מוגבלות, היא תחליט מי מהם היא מעדיפה באותה סיטואציה.
היו"ר אופיר פינס-פז
אגב, איך מחליטים בין אישה למוגבל לעולה מאתיופיה ולערבי?
עו"ד מאירה בסוק
מקבלים אחד שיש בו כל התנאים.
אבי מספין
מי שיש לו הכישורים הכי טובים.
עו"ד מרגלית בוטרמן
מעדיפים אתיופי עם מוגבלות למשל.
עו"ד דן אורן
יש לנו המציאות הזאת בחקיקה כבר בחוק שירות המדינה ממינויים.
עו"ד מרגלית בוטרמן
לכן אנחנו מתנגדים לאחוז.
עו"ד תומר רוזנר
איפה יש אחוז?
עו"ד מרגלית בוטרמן
אנחנו מתנגדים לדיווח על זה.
עו"ד תומר רוזנר
זאת עמדה הממשלה? אני לא מבין, זה חוק שהוא כבר קיים.
עו"ד מרגלית בוטרמן
החוק שקיים לא מחייב דיווח.
עו"ד דן אורן
כפי שאמרתי קודם, כל מה שלא קיים בהצעת החוק הממשלתית ובמצב המשפטי הקיים, כעיקרון לא הולם את עמדת הממשלה.
היו"ר אופיר פינס-פז
לכאורה.
עו"ד דן אורן
היום מכוח סעיף 9 לחוק שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות יש חובת ייצוג הולם בקרב מעסיקים גדולים שמעסיקים יותר מ-25 עובדים. זה לא אומר שיש חובה למסור לשר הפנים ולאחר מכן שר הפנים מוסר לוועדה נתונים בקשר לייצוג ההולם של אנשים עם מוגבלות.
עו"ד תומר רוזנר
מה הבעיה עם זה?
עו"ד דן אורן
מה שחברתי אומרת הוא שזה יוצר קושי, כי לא תמיד המוגבלות היא דבר גלוי. אני אומר מה שמשרד הפנים אומר.
עו"ד תומר רוזנר
אתה מסכים עם מה שהיא אומרת?
עו"ד מרגלית בוטרמן
הוא לא חייב להסכים.
עו"ד תומר רוזנר
אני רוצה להבין, כי כאשר חוקקו את חוק שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות, חוקקו אות מתה בכוונה מראש?
עו"ד דן אורן
אני חושב שאתה יודע שאנחנו באים לוועדה כממשלה אחת ומחפשים את המכנה המשותף. מה שמחייב אותנו זאת הצעת החוק הממשלתית, וזה לא היה בהצעת החוק הממשלתית. אם אתה מבחינת חובת הגילוי הנאות שואל אותי אם אני מסכים עם חברתי, כמי שמצוי הרבה בזכויות של אנשים עם מוגבלות אני מסכים שזה קצת יותר קשה כאשר בוחנים מעסיק מסוים לבדוק את מידת הייצוג ההולם לאנשים עם מוגבלות, כי יש מוגבלויות ממוגבלויות שונות, וחלק גלויות וחלק לא גלויות. זאת לא משימה בלתי אפשרית, זה כרוך בעוד יותר משאבים. פה נכנס משרד הפנים, שאומר שלעיריות אין משאבים, למשרד הפנים אין משאבים לבדוק את זה וכו'.
היו"ר אופיר פינס-פז
אני רוצה להציע שני תיקונים להצעת החוק, אפרופו הדברים שהעליתם. האחד, הנציבות תוסמך בחוק להציע את הדרך שבה אפשר יהיה לדווח, כדי לעזור לכם. אתם יודעים שאתם לא יודעים איך להתמודד עם זה, אז הנציבות תעזור, כי למשרד הפנים אין הזמן ואין האנשים והכסף לטפל בזה. זאת העבודה של הנציבות, לשם כך המדינה את הנציבות. שהנציבות תעזור לרשויות לפתח את הכלים שלפיהם אפשר יהיה לבדוק ולדווח.
עו"ד דן אורן
חובת הדיווח על כל עירייה תהיה דומה לחובת התייעצות עם הנציבות מבחינת נוסח הצעת החוק.
היו"ר אופיר פינס-פז
או שניתן שישה חודשים לנציבות להנחות את הרשויות איך לדווח, איך לבדוק את זה, ואז כל רשות בדוח שלה תדווח כל שנה, כדי שגם הדיווח יהיה סטנדרטי. כי אחרת כל רשות תדווח אחרת, זה יהיה להשוות בין תפוזים לתפוחי-עץ. אתה צריך איזשהו כלי דיווחי. שיעשו טפסים לדיווח, זה לא משנה. שיהיה כלי שכולם יוכלו להתיישר אליו, ויהיה לכולם יותר קל. אדם יקבל טופס, הוא יצטרך למלא את הטופס, הוא יבין מה הוא צריך למלא.
עו"ד דן בן-חיים
שיהיה בקבלה לעבודה חובה לדווח. היום אין דבר כזה.
עו"ד דן אורן
לא כל דבר טעון תיקון בחקיקה. אפשר לבקש מנציבות השוויון לגבש איזשהו מסמך שינחה את הרשויות איך לאסוף את המידע, כמו שהם אספו את המידע. הרי בדרך כלל ועדות הכנסת מקיימות ישיבות מעקב אחרי הביצוע של החוקים. אז אחרי שישה חודשים ועדת הפנים תוכל להתכנס שוב ולראות אם יש מסמך כזה ואם הרשויות יכולות לעבוד אתו.
היו"ר אופיר פינס-פז
אתה מציע לא לחוקק את זה.
עו"ד דן אורן
אני חושב שכיוון שמדובר במסמך מרכזי, הרי גם הנציבות תתקשה לייעץ לכל עירייה ועירייה, וגם העירייה אולי תתקשה להתייעץ עם הנציבות. מדובר בעיריות קטנות.
היו"ר אופיר פינס-פז
אני לא מציע להתייעץ, אלא להכין טופס סטנדרטי שיהיה בנוי על כך שהם יסתובבו וילמדו את השטח היטב ויכינו כתוצאה מזה טופס סטנדרטי שיישלח לרשויות.
עו"ד דן אורן
אני מניח שאין התנגדות בנציבות שוויון לאנשים עם מוגבלות שיגבשו מסמך כזה. האם לחייב אותם בחוק לעשות את זה?
היו"ר אופיר פינס-פז
אני לא אומר לחייב.
עו"ד דן אורן
לא לכתוב שום דבר לגבי מה שאתם תעשו בחוק. יש פרוטוקול של הדיון הזה. אם אתם לוקחים על עצמכם לגבש מסמך כזה, שלאחר מכן אתם מפיצים בין הרשויות המקומיות ויש להניח שלפני שאתם מגבשים את המסמך הזה ומפיצים אותו אתם תתייעצו עם מרכז השלטון המקומי – כל זה לא צריך לבוא לידי אזכור מפורש בחקיקה. אבל יש פרוטוקול של הדיון הזה, והוועדה הזאת יכולה לדון ולעקוב אחרי היישום כעבור זמן מסוים.
עו"ד מרגלית בוטרמן
אני חושבת שעיקר הקושי של אנשים עם מוגבלות הוא להתקבל לעבודה. בדרך כלל הקושי הוא כאשר מדובר במוגבלות שרואים אותה. הקושי הוא השלב הראשוני. היום החקיקה מכסה את זה. אני לא רוצה להגיע למצב שבו יגידו לי שיש אישה ויש אתיופי.
היו"ר אופיר פינס-פז
אבל את רואה מה המצב, קיבלנו דיווח עכשיו.
עו"ד מרגלית בוטרמן
שלא יהיה מצב שיגידו לאדם עם מוגבלות שרואים אותה, שהוא לא בפריבילגיה של העדפה מתקנת, אני צריכה לשקול בין האתיופי לאישה.
עו"ד תומר רוזנר
לא יכולים להגיד את זה.
עו"ד מרגלית בוטרמן
אני חושבת שזה כבר הוסדר בחקיקה לגבי אנשים עם מוגבלות שצריך לתת להם עדיפות. לכן בנושא הזה זה מאוד בעייתי מבחינתנו. עיקר הבעיה שלנו היא הדיווח.
עו"ד מאירה בסוק
אבל לא אתם עושים את הדיווח.
עו"ד דן אורן
אז הנציבות תעזור לעיריות.
עו"ד מרגלית בוטרמן
כרגע משרד הפנים הודיע שהוא מסתייג מהסעיף הזה.
היו"ר אופיר פינס-פז
מה יש להסתייג? הרי פתרנו אותו עכשיו.
עו"ד מרגלית בוטרמן
זאת העמדה של המשרד.
עו"ד מאירה בסוק
העירייה עושה את הדיווח, לא אתם.
היו"ר אופיר פינס-פז
לא אתם עושים את הדיווח, הדיווח הוא גם לא אליכם, הדיווח הוא לוועדת הפנים.
עו"ד דן אורן
הדיווח הולך לשר, ולאחר מכן לוועדה.
היו"ר אופיר פינס-פז
אתם רוצים לפרק את משרד הפנים? מה עובר עליכם? מה אתם עושים כל היום? למה אתם לא רוצים להיות מעורבים בכלום? לא ראיתי דבר כזה. קיבלנו עכשיו דיווח שרק 1.3% מהעובדים בשלטון המקומי – כמובן עשו סקר – הם עם מוגבלויות. אתם לא רוצים לשפר את המצב? אני לא מצליח להבין את משרד הפנים. למה יש משרד? אני מבין שאתם במצוקה של תקנים ובמצוקה של תקציב, ואני יודע שהאוצר חונק אתכם כבר הרבה שנים. זאת שערורייה לא נורמאלית, זאת הפקרות. אבל בוועדה הזאת האוצר לא רווה נחת, וחלק מזה הוא כתוצאה מהיחס שלו למשרד הפנים. אבל אי-אפשר לברוח מכל אחריות. אם מדינת ישראל החליטה, גם בחוק הראשי שלה על הממשלה, שיש עניין להגן על אנשים עם מוגבלויות, הרי אתם המדינה כאשר מדובר על השלטון המקומי. אם אתם לא רוצים להיות, אל תהיו.
דוד אזולאי
מרגלית, איפה הבעיה שלכם?
היו"ר אופיר פינס-פז
אין להם עובדים. הם מפחדים שכתוצאה מהחוק הזה הם יצטרכו למנות אדם שיצטרך להתעסק עם זה. אני מבין אתכם, כואב לשמוע את הדברים האלה. אין עם מי לעבוד.
דוד אזולאי
אבל איך תיתן מענה לחוסר התקנים?
היו"ר אופיר פינס-פז
בתחילה אמרנו שהשר יקבע את הקריטריונים, והצענו שהשר לא יקבע כלום, העירייה במסגרת התקציב שלה תקבע איך היא מתמודדת עם החוק הזה. הלכנו לקראתם, אבל יש איזשהו מקום שהופכים הכול לאות מתה. בואו לא נעשה כלום, ושלום על ישראל. אי-אפשר לעשות צחוק. אם אתם לא רוצים, אני מוכן שהנציבות תפקח. תעבירו את סמכות הפיקוח שלכם לנציבות. נשנה את החוק, כך שבמקום שר הפנים יפקח - - -
עו"ד מרגלית בוטרמן
תציעו הצעת חוק חדשה, ונדון בה בכנסת הבאה.
היו"ר אופיר פינס-פז
תחליטי. אתם גם לא רוצים שאחרים יפקחו, ואתם גם לא רוצים לפקח. אנחנו רוצים שתפקחו, אבל אם אתם לא רוצים לפקח, נטיל על שר המשפטים שיפקח רק על הסוגיה הזאת של ייצוג הולם ושר המשפטים יעבוד דרך הנציבות או בדרך אחרת.
עו"ד מרגלית בוטרמן
זאת הצעה שאני צריכה להביא לשר. זה לא תואם את הצעת החוק הממשלתית.
היו"ר אופיר פינס-פז
אני מסכים אתך, אני מציע הצעות אלטרנטיביות. אני רוצה להציע שמשרד הפנים יפקח. אז תפקחי, זה המינימום. הלכנו לקראתכם.
עו"ד מרגלית בוטרמן
העמדה שלנו היא שכרגע אנחנו לא יכולים לפקח. העמדה שלנו היא שבנקודה הזאת, שזה משהו שקשה למדוד אותו, קשה לספור אותו, זה יטיל נטל כבד מדי על הרשויות המקומיות.
עו"ד תומר רוזנר
זה נטל שקיים כבר היום.
היו"ר אופיר פינס-פז
נטל של דיווח זה נטל שרשות מקומית לא יכולה לעמוד בו? מרגלית, אני רוצה שתדעי שאת הולכת לככב בהודעה לעיתונות של הוועדה. הפעם אורה לדוברת לצטט אותך בשמך. אין משרד הפנים, יש מרגלית שאומרת את העמדות. כי העמדות הן כל כך אבסורדיות, שאני חושב שזכותו של הציבור לדעת את העמדות שלך.
עו"ד מרגלית בוטרמן
אבל העמדות הן של המשרד.
היו"ר אופיר פינס-פז
לא, אני אצטט אותך. את מייצגת את המשרד, יש לך שם.
עו"ד דן אורן
אדוני היושב-ראש, יכול להיות שהדרך לקדם את החקיקה הזאת כך שזה לא יעורר התנגדות של משרד הפנים היא שבנושא של אנשים עם מוגבלות הדיווח יימסר, אם נציבות השוויון מוכנה לזה, לנציבות השוויון לאנשים עם מוגבלות, והנציבות לאנשים עם מוגבלות תמסור דוח לוועדה.
עו"ד מאירה בסוק
אז למה רק הם? למה שהרשות למעמד האישה לא תקבל?
עו"ד דן אורן
אנחנו מעוניינים להעביר את החקיקה הזאת. בגישה שלך את מקשה.
דוד אזולאי
את יכולה לפנות ולבקש, ואת תקבלי.
היו"ר אופיר פינס-פז
כל החוק הוא לאנשים עם מוגבלויות, שם הבעיה העיקרית.
דוד אזולאי
אם ארגון כזה או אחר יבקש לדעת מה הייצוג, הוא יוכל לקבל את הנתונים האלה מנציבות השוויון?
עו"ד דן אורן
אני לא מייצג את נציבות השוויון.
היו"ר אופיר פינס-פז
ההצעה היא שבמקום שמשרד הפנים, שיש לו רק 3,000 עובדים, יתעסק בזה, העיריות ידווחו לנציבות והנציבות תביא את הנתונים אלינו, לוועדת הפנים. תעבירו עותק לשר הפנים ולוועדת הפנים. בשאר הנתונים אין בעיה, כי אישה היא אישה, אתיופי הוא אתיופי.
רוני שכטר
אני חושב שאנחנו רואים פה פעם נוספת מעשה החרגה של המדינה של ציבור הנכים במדינת ישראל. זאת שערורייה. אנחנו מוציאים אותם החוצה. מטבע הדברים שהשרים הרלוונטיים אמורים לפקח על המעשה של הרשויות המקומיות.
היו"ר אופיר פינס-פז
הוא לא רוצה לפקח.
רוני שכטר
אז יואיל אדוני ויעשה את מה שהוא אמר ויפרסם את זה בעיתונות. יש לי הרגשה שהגברת מרגלית לא מייצגת דווקא את העמדה המקצועית של המשרד. יש לנו מסורת ארוכה מאוד עם שר הפנים על זה, ואנחנו מכירים את האהדה שלו לנושא של הנכים. הגיע הזמן שמישהו יגיד את זה גם ציבורית.
היו"ר אופיר פינס-פז
אני משוכנע שמאיר שטרית יתפוצץ כשהוא יראה את זה.
רוני שכטר
אני לא בטוח. יש לי ניסיון ארוך אתו, עוד מתפקידו במשרד התחבורה, עם הרבה מאוד הצהרות לטובת העניין. כשהעניינים הגיעו למעשים של לקדם דברים באמת בתוך משרד התחבורה, לא רק שזה לא קרה אלא הוא עיכב מהלכים.
היו"ר אופיר פינס-פז
הוא עיכב אישית?
רוני שכטר
הוא עיכב אישית. כל העניין של הנגשת התחבורה הציבורית, למשל.
עו"ד מרגלית בוטרמן
אנחנו מעדכנים את לשכת השר ומקבלים הנחיות מלשכת מנכ"ל.
היו"ר אופיר פינס-פז
אני לא חושב שזאת עמדה אישית של מרגלית, היא מייצגת עמדה של המשרד, שהיא עמדה שגויה ומעוותת בעיני. בעיקר היא מקוממת. הטלנו עליכם את הדברים הכי אלמנטריים, הלכנו לקראתכם כדי לא להקשות. אנחנו מודעים למצבכם, גם אני הייתי שר פנים בישראל. המינימום הוא שתקבלו את הדיווחים ותעבירו אותם ושהשר או המנכ"ל יוכל להסתכל על זה ולראות מה קורה ולעקוב. גם את זה לא רוצים? בעיני זאת בריחה מאחריות. זאת עמדה מוזרה ובלתי מובנת בעליל.
דוד אזולאי
אני חושב שהצעת הפשרה שנציבות השוויון תטפל בזה היא הצעה טובה.
עו"ד תומר רוזנר
במקרה הזה אני רוצה להתנגד באופן אישי.
דוד אזולאי
אבל מה שעומד פה זה או הפשרה הזאת או כלום.
עו"ד תומר רוזנר
הבעיה היא, כפי שאמר נציג ארגוני הנכים, שיש פה משום הדרה של ציבור הנכים, שהם נפרדים, הם לא קשורים לכלל האחרים. אני לא רואה שום סיבה לעשות את זה.
עו"ד דן אורן
הסיבה היא פרקטית בעיקר.
רוני שכטר
הממשלה תגיד שזה לא בהסכמה? אני רוצה לשמוע את הממשלה שאומרת שהיא מדירה את הנכים.
עו"ד דן אורן
מבחינה ערכית אני מסכים אתך, אבל אני רוצה להעביר את החקיקה.
היו"ר אופיר פינס-פז
מבחינה ערכית גם אתה וגם תומר צודקים, ואנחנו מזדהים באופן מוחלט עם מה שאתם אומרים. עכשיו אנחנו צריכים לשאול את עצמנו שאלות אמיתיות. אבל כתוצאה מהדבר הזה לא נוכל לקדם את הצעת החוק, כי משרד המשפטים אמר שאנחנו צריכים הסכמות עם הממשלה. הממשלה מחויבת להצעת החוק הממשלתית. זה סעיף שהוספנו, סעיף הדיווח, שלא היה קיים בהצעת החוק הממשלתית.
עו"ד דן אורן
הוא היה קיים, אבל לגבי האוכלוסייה הערבית. הוספתם את זה לגבי אנשים עם מוגבלות.
היו"ר אופיר פינס-פז
אם לא לאנשים עם מוגבלות, אז למי נעשה את זה?
עו"ד מאירה בסוק
בדיוק.
היו"ר אופיר פינס-פז
לגבי ערבי יודעים שהוא ערבי, אבל בעניין מוגבלים אנחנו רוצים לדעת איפה אנחנו עומדים, זה הכי חשוב.
דוד אזולאי
לפעמים זה אבסורד, על זה להכשיל את החוק?
היו"ר אופיר פינס-פז
אנחנו עושים פה מעשה חשוב.
עו"ד דן אורן
אני מסכים אתכם.
עו"ד תומר רוזנר
אני רוצה להציע למרגלית הצעת פשרה, שאולי תתקבל על דעתה. בעקבות מה שאמר היושב-ראש, שייכתב בחוק שיהיה ברור שמשרד הפנים לא יצטרך להתמודד עם הדיווח, שהנציבות תקבע הנחיות איך לדווח על הנושא של המוגבלים.
עו"ד מרגלית בוטרמן
בסדר.
היו"ר אופיר פינס-פז
זה מה שהצעתי, אבל זה לא פותר את הבעיה של הדיווח.
ליאורה רופמן
אנחנו נעזור להם לאסוף את הנתונים.
עו"ד מרגלית בוטרמן
העמדה של המשרד, ממה שנאמר לי, הוא שאנחנו מגישים הסתייגות על כל מה שחורג מהצעת החוק הממשלתית. אין לי שום פריבילגיה לחרוג מזה.
דוד אזולאי
כאדם שמכיר את המשרד אני אומר לך שגם ההסתייגות שלך לא תהיה מקובלת עליהם. אני מציע לך ומציע ליושב-ראש שנעשה פסק-זמן של 10 דקות, תבררי עם הממונים עלייך.
היו"ר אופיר פינס-פז
אני יכול לדבר עם המנכ"ל או עם השר?
עו"ד מרגלית בוטרמן
אדוני יכול לדבר עם כולם על כל נושא, אבל אני מקבלת הנחיות.
היו"ר אופיר פינס-פז
מיהודה?
עו"ד מרגלית בוטרמן
גם מיהודה. פניתי אתמול גם ללשכת השר, ואמרו לי שהעמדה מהעבר, שהיתה להתנגד להצעת החוק, לא משתנה.
עו"ד תומר רוזנר
להתנגד לכל ההצעה?
היו"ר אופיר פינס-פז
הם מתנגדים להצעת החוק.
עו"ד מרגלית בוטרמן
לכל ההצעה, בוודאי. אמרתי בתחילת הדיון שאנחנו מתנגדים.
היו"ר אופיר פינס-פז
אבל הממשלה בעד החוק.
עו"ד מרגלית בוטרמן
למעט הצעת החוק הממשלתית.
היו"ר אופיר פינס-פז
ועדת שרים לחקיקה היתה בעד החוק. משרד המשפטים בעד החוק. משרד הפנים נגד החוק. לכן אני לא מוצא טעם לבירור. אותנו מחייבת עמדת הממשלה, בכל הכבוד.
עו"ד מרגלית בוטרמן
נכון, ועמדת הממשלה מתייחסת לביטוי הולם לבני האוכלוסייה הערבית. לכן אנחנו מתנגדים לכל מה שהוא מעבר לכך.
היו"ר אופיר פינס-פז
מה פתאום? המוגבלויות היו אצלי בהצעת החוק מהרגע הראשון. הדבר היחידי שנכנס להצעת החוק הפרטית שלי, שלא היה, והצעת החוק הפרטית שלי קיבלה את אישור הממשלה, הוא העניין האתיופי. הובן בוועדה שיש בעיה עם האתיופים, שהם לא מתקבלים למקומות עבודה, וסוכם שזאת אפליה שאנחנו רוצים לתקן. אם תגידו לי שאת זה אתם רוצים להוריד, אני אוריד, כי התחייבתי לתיאום עם הממשלה. כל היתר קיבל אישור ממשלה בוועדת שרים לחקיקה, גם אם אתם התנגדתם להצעת החוק. עשיתי את הצעת החוק בתיאום עם משרד המשפטים. אם אתם רוצים שאוריד את הנושא האתיופי, יהיה חבל אבל אוריד.
עו"ד דן אורן
אין בקשה כזאת.
עו"ד תומר רוזנר
גם נושא הדיווח כלול בהצעה שלך.
היו"ר אופיר פינס-פז
בוודאי. בהצעת החוק המקורית שלי היה כתוב דיווח, והיא קיבלה את אישור הממשלה.
עו"ד מרגלית בוטרמן
בתנאי שהיא תהיה מתואמת.
עו"ד מאירה בסוק
כתוב שהיא מתואמת.
היו"ר אופיר פינס-פז
אתם רוצים שהדיווח יהיה למישהו אחר?
עו"ד מרגלית בוטרמן
זאת העמדה של המשרד.
היו"ר אופיר פינס-פז
אני מציע שהדיווח יהיה לשר הפנים ולשר המשפטים. עניין הייצוג ההולם הוא של משרד המשפטים. יהיה דיווח כפול. אם תרצו, תעסקו בדיווח. אם לא תרצו, רק משרד המשפטים יעסוק בדיווח.
עו"ד מרגלית בוטרמן
אני רוצה לשמור לעצמי את הזכות להסתייג. אני מבקשת שתירשם ההסתייגות שלנו, גם בסעיף (ב), שהוסיפו את הדברים שלא מופיעים בהצעת החוק הממשלתית – נשים, אנשים עם מוגבלות, אתיופים.
עו"ד דן אורן
אדוני היושב-ראש, אין טעם שיהיה דיווח לגבי כולם לשני שרים. זה סתם פקשוש של העניין. צריך להימנע ככל האפשר משני שרים, זה רק מסרבל. זה יכול להיות או שר אחד, כמו שמוצע עכשיו, ואז לגבי הדיווח לאנשים עם מוגבלות למשרד הפנים כנראה יש התנגדות. זה יכול להיות לשר המשפטים, ואז אצטרך לראות מה משרד המשפטים אומר. זה יכול להיות במסגרת הסמכויות הטבעיות של נציבות השוויון, אם נציבות השוויון מסכימה, שהדיווח לגבי אנשים עם מוגבלות יימסר לנציבות השוויון, ונציבות השוויון כגוף סטטוטורי תעביר את הדיווח לגבי אנשים עם מוגבלות לוועדה.
דוד אזולאי
היות שהנושא הזה חשוב, ואני לא רואה כאן ויכוח מהותי אלא עניין פרוצדוראלי, אני מציע שהממשלה תגיש את ההסתייגות שלה. אתה תדבר עם מנכ"ל משרד הפנים, יכול להיות שתשכנע אותו להוריד את ההסתייגות ובא לציון גואל. אם לא, לצערנו החוק ייתקע.
היו"ר אופיר פינס-פז
אני מקבל את ההצעה של חבר הכנסת אזולאי.
רוני שכטר
אם אנחנו נמצאים היום בערב פיזור הכנסת, עדיף לנו שהחוק יעבור, אפילו בצורתו, כדי שנתקן אותו אחר כך.
דוד אזולאי
אבל זה לא יעבור אם אין הסכמה.
רוני שכטר
אני מודה מאוד לאדוני על קידום העניין.
היו"ר אופיר פינס-פז
אני חושב שאתה נוהג נכון שאתה רוצה לשפר את המצב. אני מאמין שבשיחה עם מאיר שטרית ועם אריה בר העמדה שלנו תתקבל, כי היא עמדה צודקת. היא לא מטילה חובה בלתי אפשרית לא על הרשויות ולא על המשרד. זה אבסורד מוחלט. העברנו פה דברים שבאמת עשו הבדל, אבל זה לא דבר מעין זה. בסך הכול רוצים לעשות שיפור קטן. אבל אני מוכן לשקול בכל זאת שהדיווח יהיה בכל תחום לפונקציה הרלוונטית. הדיווח של המוגבלים יהיה לנציבות וכן הלאה.
עו"ד דן אורן
הבעיה היא שאין גוף ממלכתי לגבי כל אוכלוסייה, יש לגבי נשים ויש לגבי מוגבלים, אבל לגבי אתיופים אין.
דוד אזולאי
שר הפנים הוא הגוף הממלכתי, והוא תמיד יכול לפלח את זה למי שהוא רוצה.
עו"ד מרגלית בוטרמן
אנחנו לא מדברים רק על הדיווח למשרד הפנים, אנחנו מדברים גם על החובה שלנו לדאוג לקושי של הרשות המקומית לבצע.
היו"ר אופיר פינס-פז
לא ביקשנו מכם.
עו"ד מרגלית בוטרמן
זה חלק מהאחריות שלנו.
היו"ר אופיר פינס-פז
ביקשנו רק לקבל את הדיווח, לראות אותו ולהעביר אותו לכנסת. לא הטלנו עליכם שום חובה נוספת.
היו"ר אופיר פינס-פז
אני אקבל את ההצעה של חבר הכנסת אזולאי. אנחנו נשאיר את כל הדיווח לשר הפנים, כמקשה אחת. אם הם יחליטו שהם רוצים להפיל את החוק הזה על דיווח, אז בבקשה. רצונכם כבודכם.
עו"ד תומר רוזנר
הסתייגויות יש להגיש עד השעה 16:00 היום, כדי שנוכל להניח.
היו"ר אופיר פינס-פז
אני אדבר כבר עם השר שטרית ועם המנכ"ל. אם תהיה הסתייגות, אי-אפשר יהיה להעביר את החוק.
עו"ד מרגלית בוטרמן
אני לא רוצה שיהיה מצב שבו יגידו לי שלא הסתייגתי בדיון לגבי סעיף (ד) ולגבי סעיף (1). לא תהיה פה הגבלה של ההסתייגויות.
עו"ד תומר רוזנר
יש הגבלה לדברים שאמרת בדיון.
עו"ד מרגלית בוטרמן
בסדר, על דברים שאני או דן אמרנו בדיון. כי אנחנו גם מסתייגים לסעיף (ד)(ה). אנחנו מתנגדים לסעיף (ח) הסיפא, לרבות סיכום או דוחות שהוגשו לפי סעיף (ז).
מיטל מלכיאל
שינינו את סעיף (ד). אתם לא קובעים את היעדים, העירייה קובעת את היעדים. בעניין סעיף (ח) דיברנו עכשיו.
היו"ר אופיר פינס-פז
חבר הכנסת גפני, יש פה שני דברים משמעותיים בחוק. האחד הוא עניין המוגבלים, והשני הוא העניין של העולים מאתיופיה.
משה גפני
למה לא להוסיף את החרדים? מה הבעיה בזה?
היו"ר אופיר פינס-פז
אני אזרוק את החוק הזה.
משה גפני
זה לא לזרוק את החוק. אחמד טיבי הגיע אלי בשבוע שעבר בוועדת החוקה ושאל מדוע לאופיר פינס אני מאפשר להעביר את החוק ואת החוק שלו אני תוקע.
היו"ר אופיר פינס-פז
למה אתה תוקע את החוק שלו?
משה גפני
כי אני רוצה להכניס שם חרדים. החוק הוא בוועדת החוקה, לקריאה שנייה ולקריאה שלישית, עם חוק ממשלתי.
עו"ד דן אורן
נכון, הדברים האלה נאמרו בוועדה.
משה גפני
מה אני עונה לאחמד טיבי? הוא חבר שלו.
היו"ר אופיר פינס-פז
היה דיון אצלי בוועדה על הנושא החרדי.
משה גפני
אתה היחיד שהיית ליבראלי בעניין.
היו"ר אופיר פינס-פז
יש זכות וטו לממשלה, אתם יודעים את זה. אני אוסיף את החרדים, החוק יהיה בפח. אין לי מה להביא את זה לוועדת הסכמות, כי חבל לעלות את שתי הקומות. זה המעט שאפשר לעשות בעניין של המוגבלים. יש לך ויכוח אידיאולוגי עקרוני, והאמן לי שאני לא בצד השני, כי בדקתי את זה. פרסמתי שאני לא בצד השני. התרשמתי שהמציאות היא בלתי נסבלת, ואני לא בטוח שאין שם אפליה.
משה גפני
בטוח שיש.
היו"ר אופיר פינס-פז
אני לא בטוח שאין, אבל אני יודע דבר אחד, כי דיברנו על זה בישיבה הקודמת במשך שעתיים. את העמדה הממשלתית בעניין הזה עד יום רביעי לא נשנה, ועכשיו צריכים להחליט האם אנחנו לוקחים אוויר ומעבירים את החוק תחת מחאה חריפה, או שאנחנו קוברים את זה. אם אנחנו קוברים את זה, תדע שקיבלנו פה נתונים מהנציבות בעניין המוגבלים. 1.3% מציבור העובדים בשלטון המקומי הם בעלי מוגבלות, על-פי סטטיסטיקה. זה מצב קטסטרופאלי על-פי כל קנה-מידה. יכול להיות שנצליח באמצעות החוק הזה לשפר את המצב, למרות שמדובר רק במשרות חדשות וזה ייקח שנים. האם אתה נותן לזה יד או לא? אגב, אם לא תיתן לזה יד אני לא אכעס עליך, אנחנו אנשים פוליטיים.
משה גפני
אתה מעמיד אותי במצב לא נוח. אני נגד אנשים עם מוגבלות?
היו"ר אופיר פינס-פז
אני יודע שלא.
משה גפני
מה אתה היית עושה במקומי?
היו"ר אופיר פינס-פז
אני הייתי נותן לזה יד.
משה גפני
ומה אעשה בוועדת החוקה?
היו"ר אופיר פינס-פז
תמשיך את המאבק בחוקה.
משה גפני
זה המקום היחיד שקיבלתי בו עזרה. חבר הכנסת בן-ששון הלך לוועדת הכנסת לערער על מה שאושר בוועדת החוקה על חרדים ונפל בוועדת הכנסת, וזה חזר לוועדת החוקה והוא לא ממשיך את זה. לא יאומן. בוועדת הכנסת הוא טען "נושא חדש", זה נפל בוועדת הכנסת וחזר לוועדת החוקה, ושם הוא תקע את זה. עכשיו הוא רוצה להעלות את חוק יחסי ממון. על אחוז החסימה הוא הצביע בדקה לתשע.
זהבה גלאון
חבר הכנסת גפני מנהל קרב, לשיטתו מתוך אמונה מלאה. הוא מנהל את הקרב הזה בעיקר בוועדת החוקה. כאן זה קרב צדדי מבחינתנו, כי מה שעומד על הפרק ממול זה הזכויות והיכולת של הייצוג של אנשים עם מוגבלויות. כמו שאני מכירה את חבר הכנסת גפני, הוא לא נגד זה.
היו"ר אופיר פינס-פז
לא רק שהוא לא נגד, הוא בעד, לא פחות מאתנו.
זהבה גלאון
חבר הכנסת גפני, שאלת את חבר הכנסת פינס מה לעשות. אני מעריכה שחבר הכנסת גפני יהיה גם בקדנציה הבאה. אני לא בטוח אהיה, אבל חבר הכנסת גפני יהיה.
משה גפני
לדעתי גם זהבה גלאון תהיה.
זהבה גלאון
אתה תמשיך את הקרב שלך, שבמהות הוא בוועדת החוקה.
היו"ר אופיר פינס-פז
חבר הכנסת אזולאי, תניח להסתייגות, יש להם זכות וטו. אנחנו צריכים להחליט מה אנחנו רוצים. כבר זרקו לי חוקים, אבל אני חושב שזאת טעות.
זהבה גלאון
חבר הכנסת גפני, אני רוצה שתצטרף לחבר הכנסת אזולאי בהקשר הזה, לא להגיש הסתייגות, לאפשר להעביר את החוק ככה.
היו"ר אופיר פינס-פז
חבר הכנסת גפני, אני אעביר את החוק, אתה תחשוב.
זהבה גלאון
אתה לא בבעיה.
משה גפני
אני בבעיה. את כל הזמן אומרת בתקשורת שהחרדים צריכים לצאת לעבוד. אני בא עכשיו ואני אומר שהחרדים רוצים לצאת לעבוד, ואת נגד.
זהבה גלאון
אני לא נגד.
משה גפני
אז בואי נעביר חרדים.
היו"ר אופיר פינס-פז
זה לא תלוי בנו.
משה גפני
משרד המשפטים, אתם לא שיניתם את דעתכם?
עו"ד דן אורן
לא.
משה גפני
מה אכפת לכם שיהיה כתוב בחוק חרדים? על זה אתם רוצים להפיל את החוק? הרי דעתכם היא שהחרדים יצאו לעבוד, שהם בטלנים שלא עוסקים כלום, שיתרמו משהו למדינה. למה אתם נגד?
זהבה גלאון
"הבימה" הפסידה שחקן.
משה גפני
בתיאטרון אומרים דברים לא נכונים. מה אני אמרתי לא נכון?
היו"ר אופיר פינס-פז
בדיון על החוק הייתי בדעה עם גפני, אבל דן הביא טיעונים כבדי משקל. אבל הסיכוי שגפני ישכנע את דן או דן ישכנע את גפני, גם אם הם ישבו בחדר סגור עד יום רביעי בלילה, מועד סגירת הכנסת, לא קיים.
עו"ד דן אורן
מדובר בעמדת משרד המשפטים.
משה גפני
אתה יכול לאשר את החוק, ואחר כך נדבר אם אגיש הסתייגות או לא.
היו"ר אופיר פינס-פז
אני מדבר עם גפני כבר כמה ימים ואמרתי לו שלא אעלה את הצעת החוק אם מראש הוא יגיד לי שהוא נגד.
משה גפני
הוא אחד מראשי הוועדות ההגונים ביותר בכנסת.
היו"ר אופיר פינס-פז
מי בעד? מי נגד? מי נמנע?

ה צ ב ע ה

בעד – רוב

נגד – אין

נמנעים – אין


הצעת החוק התקבלה פה-אחד. חבר הכנסת גפני לא השתתף בהצבעה. תודה.

הישיבה ננעלה בשעה 12:15

קוד המקור של הנתונים