ישיבת ועדה של הכנסת ה-17 מתאריך 28/10/2008

תקנות ניירות ערך (ניירות ערך מיוחדים), התשס"ח-2008

פרוטוקול

 
PAGE
6

הכנסת השבע עשרה






נוסח לא מתוקן

מושב רביעי

פרוטוקול

מישיבת ועדת הכספים

יום שלישי, כ"ט בתשרי התשס"ט (28 באוקטובר 2008), שעה 10:30
סדר היום
תקנות ניירות ערך (ניירות ערך מיוחדים), התשס"ח-2008
נכחו
חברי הוועדה: אבישי ברוומן – היו"ר

שי חרמש

אמנון כהן

יעקב ליצמן

ראובן ריבלין
מוזמנים
עו"ד מרים אילני, משרד המשפטים

מיור אדמון, מ"מ מנהל היחידה לקשרים בינלאומיים, משרד האוצר

רוית פרידברג, היחידה לקשרים בינלאומיים, משרד האוצר

מתן פול שטרית, היחידה לקשרים בינלאומיים, משרד האוצר

עו"ד שמשון אלבק, היועץ המשפטי, הרשות לניירות ערך

עו"ד על אלמוג, עוזרת ליו"ר הרשות לניירות ערך
ייעוץ משפטי
מירב תורג'מן
מנהלת הוועדה
טמיר כהן
רשמה וערכה
אהובה שרון – חבר המתרגמים בע"מ

תקנות ניירות ערך (ניירות ערך מיוחדים), התשס"ח-2008
היו"ר אבישי ברוורמן
אנחנו דנים בתקנות ניירות ערך (ניירות ערך מיוחדים), התשס"ח-2008.
יעל אלמוג
בוקר טוב. אנחנו נמצאים כאן בשלב שני מבחינת רשות ניירות ערך בתהליך שאנחנו מקדמים מול הבנק האירופי להשקעות. החוק המסמיך לתקנות האלה אושר על ידי הוועדה הזאת במאי השנה ואולי חשוב, בגלל הזמן, שאנחנו מגיעים עם הסדר שבמהות שלו הוא הסדר שנועד לאפשר לבנק האירופאי להשקעות להנפיק ולגייס חוב בישראל בהסדר מיוחד שהוא הסדר מקל בעידן כזה. חשוב לי מאוד להדגיש בפניכם את ההקשר.


הבנק שאנחנו מדברים בו, שמו הוא אמנם בנק אבל הוא גוף שונה לחלוטין מבנקים שאנחנו שומעים עליהם לאחרונה בהקשרים לא כל כך נעימים. הבנק האירופאי להשקעות הוא למעשה בנק שבמהותו הוא גוף שנועד ליישם מדיניות של האיחוד האירופי. הוא הוקם בשנת 1958 בהסכם רומא, בעלי המניות בבנק הזה הן המדינות המרכיבות את האיחוד האירופי, שזה 27 מדינות, שעומדות מאחוריו ומגבות אותו באופן מוחלט. זה בנק שכל המטרה המרכזית שלו היא ליישם, לממש ולקדם את המדיניות של האיחוד האירופי בתחום של האינטגרציה האירופאית בתוך אירופה ולקדם את המדינות ואת האזורים השכנים לאירופה, וכדי לקרב ולקדם את הקשרים של אירופה עם אזורים קרובים לה ולקדם באמת את שיתוף הפעולה הכלכלי שלה עם האזורים השכנים.


הבנק הזה הוא בנק חזק מאוד ויציב מאוד. היקף המאזן שלו בשנת 2007 היא 164 מיליארד יורו. סך ההלוואות שהוא נותן כל שנה הוא 50 מיליארד יורו. הוא פועל אמנם למטרות שהייתי מגדירה אותן מדיניות או לאומיות.
שי חרמש
מקור הכסף הוא תקציבים ממשלתיים?
יעל אלמוג
לא.
היו"ר אבישי ברוורמן
זה מקביל. כמו שהיה בזמנו הבנק העולמי. הוא השקיע הרבה במזרח אירופה.
יעקב ליצמן
איזה דירוג יש לו?
יעל אלמוג
טריפל
A.

הבנק במהות שלו הוא אמנם מקודם ומקדם אינטרסים של האיחוד האירופי ושל מדינות האיחוד, אבל עקרונות הפעילות שלו הם עקרונות עסקיים. זאת אומרת, הוא פועל בסופו של דבר בצורה עסקית.
היו"ר אבישי ברוורמן
הסקירה הזאת היא ברורה. הבנק העולמי במשבר הזה לא נפגע יותר מדיי. הגוף הזה באירופה שהוא מקביל, הוא משקיע הרבה מאוד במזרח אירופה. החשיפה של כל הגופים במזרח אירופה היא בעייתית. כמובן שהבנק הוא יותר סולידי. אני מבקש לדעת מה קרה לו עכשיו.
יעל אלמוג
חברי ממשרד האוצר יוכל להשלים, אבל עד כמה שאנחנו יודעים הבנק הזה הוא בנק שפועל בעקרונות פעולה סולידיים ביותר, בצורה מאוד מאוד שמרנית. אנחנו יודעים את זה גם מניסיון שלנו בפעילות שלו בישראל. הוא התקשר בכמה פרוייקטים בסך של כ-400 מיליון יורו כאן בישראל, בשלושה פרוייקטים, והתקיים משא ומתן מול ממשלת ישראל ומול היזמים.
שי חרמש
הממשלות ערבות?
יעל אלמוג
כן. בגדול, כן. בפירוש כן. הממשלות בפירוש ערבות. אין שום סיכון לקיומו כי הממשלות ערבות באופן טוטאלי לפעילות שלו ואין שום בעיית יציבות, נזילות, סיכוני אשראי וכולי. זאת אומרת, זה גוף יציב ביותר.
היו"ר אבישי ברוורמן
ברור שכל הממשלות מאחוריו אבל הממשלות גם מאחורי הבנקים שנופלים. לאור הקריסה במזרח אירופה, מה קרה באקספוז'ר שלו כי הוא פועל במזרח אירופה?
מיור אדמון
אני לא רוצה להיכנס לנתונים שאני לא מכיר עד הסוף בדיוק, מה קרה, כמה הם השקיעו וכולי, אבל בעיקרון חלוקת העבודה בין ה-EBRD ל-EIB היא בבנק שיושב בלונדון ומדינת ישראל היא בעלת מניות. ה-EIB הוא בנק של האיחוד האירופי שחברות בו כל מדינות האיחוד האירופי וזה מקור הכספים העיקרי שלו. הפעילות העיקרית או ספיגת ההפסדים העיקרית במשבר האחרון כלפי מזרח אירופה הייתה של ה-EBRD ולא של ה-EIB. שניהם בנקים שנהנים מטריפל A, זאת אומרת שהם A A A בדירוג שלהם.
היו"ר אבישי ברוורמן
השאלה שלי הייתה רק לגבי החשיפה למזרח אירופה.
מיור אדמון
החשיפה העיקרית, בגלל חלוקת התפקידים ההיסטורית ביניהם, הייתה של ה-EBRD.
היו"ר אבישי ברוורמן
איפה הם משקיעים, בתוך מערב אירופה בעיקר?
מיור אדמון
בעיקר באירופה והרבה מאוד בתורכיה. מדינות הים התיכון מקבלות במסגרת מדיניות השכנות הטובה, מה שהיה תהליך ברצלונה. הם עומדים בקשרים עם כל הבנקים האזוריים העולמיים, עם הבנק האפריקאי לפיתוח.
היו"ר אבישי ברוורמן
השאלה שלי היא אחת ויחידה כי אני לא מתפקד כאן כנגיד בנק ישראל לגבי אישור לבנק הפועלים. רציתי שתודיע לרקורד כנציג האוצר שהיורופיאן אינווסטמנט בנק, כרגע אין לו שום בעיות מרכזיות.
מיור אדמון
אין לו שום בעיות מרכזיות.
יעל אלמוג
לגבי הפעילות בישראל ואיך רשות ניירות ערך נכנסת לעניין. כמו שציינתי, נחתם הסכם מסגרת בין הבנק לבין ממשלת ישראל שבמסגרתו הבנק בעצם נכנס לפעילות של מימון פרוייקטים של תשתית, איכות הסביבה, עסקים קטנים בישראל.
היו"ר אבישי ברוורמן
באיזה היקפים?
יעל אלמוג
400 מיליון יורו עד היום.
היו"ר אבישי ברוורמן
זה כולל גם את עוטף עזה?
יעל אלמוג
לא. לצערי זה לא כולל.


במסגרת הסכם המסגרת שנחתם עם הבנק בשנת 2000 ואושר בשנת 2006 על ידי הממשלה, בעצם סוכם שהכניסה של הבנק לפעילות בישראל היא כניסה לטווח ארוך. בגלל העיקרון שבאמת הבנק מממן את פעילותו בעיקר מגיוסי הון בכל העולם והוא מגייס בשבעים מדינות ובכל המטבעות כמעט שקיימות, למעשה כדי לקיים את המשך פעילותו כאן, הוא צריך גם לגייס בשקלים. ההסדר שאנחנו קבענו לגביו הוא הסדר שמתאים לגוף שהוא סופר נשיונאל, זאת אומרת, גוף שהוא מעל מדינתי, עם איכויות ועמידות ויציבות של מדינה, ולכן ההסדר שמונח בפניכם הוא הסדר שבמהותו הוא מקל מבחינת חובות הגילוי יחסית לחברות מסחריות רגילות שאנחנו מורגלים לאשר את התשקיפים שלהן.
מירב תורג'מן
מבחינת הדיווח.
יעל אלמוג
מבחינת הדיווח, חשוב לי לציין - כי משרד המשפטים ביקשו ממני לציין את זה בצורה מיוחדת – שלפי ההסדר האירופאי, הדין האירופאי, הדירקטיבות האירופאיות וגם הדין האנגלי שמסדיר גם את הפעילות של הבנק, הבנק למעשה פטור מדיווח בכלל אבל יש אופציה לפי דירקטיבת התשקיף שחלה בכל אירופה, לגופים פטורים לקחת על עצמם בצורה וולנטרית אם אופט אין, כלומר, לבחור אופציה של החלה עצמית של חובות דיווח שקיימות, הגם שהוא פטור. הבנק פועל לפי המתכונת הזאת ומגיש תשקיפים בכל אירופה, בלוכסמבורג, ואנחנו בעצם מאמצים בדיוק את ההסדר או את ההגנה שניתנת להסדרי אירופה כאן, שזה אומר תשקיף לפי המתכונת הזאת ודיווחים שוטפים.
ראובן ריבלין
מה קורה אם הם נותנים תשקיף לא נכון? מה קורה אם נותנים תשקיף לא נכון לרשות ניירות ערך?
יעל אלמוג
ברור שיש פרט מטעה בתשקיף.
ראובן ריבלין
הוא יגיש כשיהיה כדאי לו להגיש.
יעל אלמוג
לא.
ראובן ריבלין
או מגיש או לא מגיש.
יעל אלמוג
לא, הוא תמיד מגיש. הוא לוקח על עצמו באופן קבוע את החובה העצמית להגיש תשקיפים ומסמכי רישום בכל מקרה ובכל הנפקה.
ראובן ריבלין
אז זאת חובה ולא חובה עצמית.
יעל אלמוג
זאת חובה שהוא נטל על עצמו לפי דירקטיבת התשקיף.
מירב תורג'מן
זה דיווח וולנטרי.
ראובן ריבלין
דיווח וולנטרי, הפה שהתיר הוא הפה שיתיר. מה זה דיווח וולנטרי? ברגע שהוא יחליט לא לתת, אנחנו יכולים להוציא?
יעל אלמוג
לא, ההסדר הוא כזה שברגע שאתה לקחת - לפי הדירקטיבה האירופית - על עצמך, אפילו אם באופן וולנטרי, חלות עליך כל החובות וכל האחריות שחלה לפי תשקיף.
ראובן ריבלין
אין בעיה.
יעל אלמוג
חשוב לנו להדגיש שהדוחות השוטפים, גם הדיווח השוטף, יהיו לפי אותו הסדר אירופאי שהוא הסדר שבעצם מחייב את הבנק להגיש דוח שנתי בלבד, מבוקר, עם דוחות כספיים, ודוח חצי שנתי לא מבוקר. אלה הדוחות שיהיו בפני המשקיע הישראלי, זה המידע שיהיה בפני המשקיע הישראלי, כאשר בדיוק מה שיש באירופה יהיה כאן בישראל.

אנחנו מבקשים לאשר את ההסדר הזה כפי שהוא.
היו"ר אבישי ברוורמן
תודה. אנחנו מבקשים לשמוע את הערות היועצת המשפטית.
מירב תורג'מן
היא האירה את הנושא הזה של הדיווח והוא ברור.
היו"ר אבישי ברוורמן
אנחנו יכולים להצביע. מי בעד אישור תקנות ניירות ערך (ניירות ערך מיוחדים), התשס"ח-2008?

ה צ ב ע ה

אושר פה אחד

אני מודה לכם.

הישיבה ננעלה בשעה 11:20

קוד המקור של הנתונים